abonnement Unibet Coolblue
pi_142608261
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 19:53 schreef Njosnavelin het volgende:
En er zit geen foto bij?
Pff ik vind het moeilijk, ben ook totaal geen ster in radiologie. Maar een foto zou handiger zijn :P
Nope, geen foto. Nou, als hier ook zo gauw niemand iets kan bedenken kunnen ze me wat :+. Ik laat nog wel weten wat de uiteindelijke vraag en het antwoord was.
  dinsdag 22 juli 2014 @ 20:02:13 #227
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_142608568
Haha okee, ben benieuwd. Godshand is wel goed in radiologie, misschien kan hij zijn wijsheid nog met ons delen.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_142609390
Beeldvorming van het breinondersteuningsapparaat laat ik aan anderen over :+
  dinsdag 22 juli 2014 @ 21:39:52 #229
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_142613557
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 19:52 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Nou ja, ja en nee. Ter voorbereiding van een tentamen hebben we een aantal casussen gekregen, al is het woord 'casus' way te enthousiast voor de informatie die je krijgt. Eén van die krengen is

"Je bent radioloog en beoordeelt een X-Thorax. De fissura major en minor van de rechterlong zijn zichtbaar als witte lijnen." That's it :'). Ik was dus aan het kijken of dat kan duiden op pathologie, maar voor zover ik kan vinden is dat niet het geval. Zal je zien dat de vraag compleet ergens anders over gaat.
Die fissuren zijn op thoraxfoto's in zo verre interessant dat als je iemand hebt met een afwijking (infiltraat of iets anders) dat je dan aan de hand van die fissuren kunt zien in welke longkwab de afwijking zit. Dat is op AP en zijwaartse opnamen nog wel eens een uitdaging, omdat de boel vertekent.
met een snelle google actie vond ik een behulpzame pagina: http://www.wikiradiography.com/page/The+Fissures+of+the+Lung

Ik gok dat dat een beetje de richting is waar je het moet zoeken voor de opdracht
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  dinsdag 22 juli 2014 @ 23:19:00 #230
108913 Godshand
guide4you
pi_142618601
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 19:52 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Nou ja, ja en nee. Ter voorbereiding van een tentamen hebben we een aantal casussen gekregen, al is het woord 'casus' way te enthousiast voor de informatie die je krijgt. Eén van die krengen is

"Je bent radioloog en beoordeelt een X-Thorax. De fissura major en minor van de rechterlong zijn zichtbaar als witte lijnen." That's it :'). Ik was dus aan het kijken of dat kan duiden op pathologie, maar voor zover ik kan vinden is dat niet het geval. Zal je zien dat de vraag compleet ergens anders over gaat.
Is het een meerkeuzevraag? Of open?

@16 jarige bolleboos: tip: ga na je bachelorexamen even een jaar totaal wat anders doen: billen wassen gedurende een jaar, godsgruwelijk arme landen doortrekken (en vooral flink aan de dysenterie gaan en daar opgenomen worden), Greenpeace akties organiseren of gewoon jaar bestuur studie/faculteits/studentenvereniging zodat je een beetje weet wat de wereld buiten Geneeskunde inhoud. Want anders komt het allemaal op je af tijdens de coschappen, met name in seh situaties en zal je de meest vreemde figuren zien, asielzoekers uit exotische landen en de meest schrijnende verhalen horen. Natuurlijk ook gewoon huis, tuin en keuken ongelukjes maar ook andere zaken.

Dan is het toch wel handig dat je een beetje daar mee om kan gaan en ook empathisch kan inleven in dergelijke situaties/figuren. En dat is van een heel andere orde dan een correctie van een ph van 6,3.
Kortom, levenservaring nooit verkeerd. Ik heb het klein beetje opgedaan door bijbaantje in de zorg en dat heeft mij in sommige opzichten wel wijzer over mijzelf en patienten interaktie gemaakt,

Goed, opa vertelde, als mensen er anders over denken post dan je bijdrage :)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_142618781
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 23:19 schreef Godshand het volgende:

[..]

Is het een meerkeuzevraag? Of open?

@16 jarige bolleboos: tip: ga na je bachelorexamen even een jaar totaal wat anders doen: billen wassen gedurende een jaar, godsgruwelijk arme landen doortrekken (en vooral flink aan de dysenterie gaan en daar opgenomen worden), Greenpeace akties organiseren of gewoon jaar bestuur studie/faculteits/studentenvereniging zodat je een beetje weet wat de wereld buiten Geneeskunde inhoud. Want anders komt het allemaal op je af tijdens de coschappen, met name in seh situaties en zal je de meest vreemde figuren zien, asielzoekers uit exotische landen en de meest schrijnende verhalen horen. Natuurlijk ook gewoon huis, tuin en keuken ongelukjes maar ook andere zaken.

Dan is het toch wel handig dat je een beetje daar mee om kan gaan en ook empathisch kan inleven in dergelijke situaties/figuren. En dat is van een heel andere orde dan een correctie van een ph van 6,3.
Kortom, levenservaring nooit verkeerd. Ik heb het klein beetje opgedaan door bijbaantje in de zorg en dat heeft mij in sommige opzichten wel wijzer over mijzelf en patienten interaktie gemaakt,

Goed, opa vertelde, als mensen er anders over denken post dan je bijdrage :)
MC.

En verder ben ik het heel, heel erg met de rest van je post eens. En dat zeg ik dan vanuit m'n tol als anesthesiemedewerker die de nodige co-assistent heeft mogen begeleiden op OK, en ook de nodige co-assistent de OK uit heeft mogen sjouwen na de zoveelste vagale reactie. De geneeskundewereld is een stuk minder eng als je er al eens een patiënt hebt gesproken, een keer in de weg hebt gestaan en een norse blik van een oude rot in het vak hebt gekregen, etc etc.
  dinsdag 22 juli 2014 @ 23:34:00 #232
108913 Godshand
guide4you
pi_142619398
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 23:22 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

MC.
Dan staat het juiste antwoord erbij. Is het zo'n irritante "Waar of niet waar?" vraag?

quote:
En verder ben ik het heel, heel erg met de rest van je post eens. En dat zeg ik dan vanuit m'n tol als anesthesiemedewerker die de nodige co-assistent heeft mogen begeleiden op OK, en ook de nodige co-assistent de OK uit heeft mogen sjouwen na de zoveelste vagale reactie. De geneeskundewereld is een stuk minder eng als je er al eens een patiënt hebt gesproken, een keer in de weg hebt gestaan en een norse blik van een oude rot in het vak hebt gekregen, etc etc.
Thnx
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_142619539
Ik geloof niet dat je van backpacken of bij Greenpeace ( :') ) zitten je nu zo nodig minder snel vagaal wordt op OK...
pi_142619569
Gewoon niet zo huilen
pi_142619671
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 23:37 schreef dotKoen het volgende:
Ik geloof niet dat je van backpacken of bij Greenpeace ( :') ) zitten je nu zo nodig minder snel vagaal wordt op OK...
Ik geloof wel in een verschil tussen een 22-jarige van de middelbare school-banken naar de collegezaal naar de werkvloer is gegaan, en iemand die daarnaast in de thuiszorg, of whatever heeft gewerkt. Datzelfde hoor ik overigens van artsen.
  dinsdag 22 juli 2014 @ 23:40:51 #236
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_142619677
Vagaal worden is mij ook wel eens gebeurd op het OK, en heb in mijn leven meer gedaan dan geneeskunde studeren :P
Maar op kinderheelkunde is het altijd zo warm, en dan nog een loden schort aan.. kudos voor degene die dan steady blijft.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_142619832
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 23:40 schreef Njosnavelin het volgende:
Vagaal worden is mij ook wel eens gebeurd op het OK, en heb in mijn leven meer gedaan dan geneeskunde studeren :P
Maar op kinderheelkunde is het altijd zo warm, en dan nog een loden schort aan.. kudos voor degene die dan steady blijft.
Ja nee, soms kun je er ook niets aan doen hoor. Je beschrijft ook wel een helse situatie inderdaad. Net als een trauma-ok met veel heen en weer geren, veel bloedverlies en dan ook nog je loodschort uit 1884 om je nek :'). Vagaal worden is dan ook meer een voorbeeld, maar patiënten zijn gewoon een stuk minder eng met wat levenservaring.
  dinsdag 22 juli 2014 @ 23:47:13 #238
108913 Godshand
guide4you
pi_142619958
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 23:37 schreef dotKoen het volgende:
Ik geloof niet dat je van backpacken of bij Greenpeace ( :') ) zitten je nu zo nodig minder snel vagaal wordt op OK...
Vagaal hoeft niet perse, maar angst bij een asielzoeker om teruggestuurd te worden en daardoor een ts poging zal je dan beter begrijpen, als je ooit een dergelijk land gezien hebt waar asielzoekers vandaan komen.

De communicatietraining van de faculteit zal je stomme opmerkingen wel voor je laten houden, maar een begrijpend "hm hm" zal wat oprechter klinken als je het echt hebt meegemaakt.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  dinsdag 22 juli 2014 @ 23:47:34 #239
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_142619973
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 23:44 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Ja nee, soms kun je er ook niets aan doen hoor. Je beschrijft ook wel een helse situatie inderdaad. Net als een trauma-ok met veel heen en weer geren, veel bloedverlies en dan ook nog je loodschort uit 1884 om je nek :'). Vagaal worden is dan ook meer een voorbeeld, maar patiënten zijn gewoon een stuk minder eng met wat levenservaring.
Helemaal mee eens. Denk ook dat dat je ontzettend helpt in de omgang met patiënten; kunnen begrijpen wat ze willen zeggen, zien waar de problemen precies liggen. Verder kijken dan de pathologie, zeg maar. Dat komt allemaal met de jaren, denk ik als beginneling :+
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  dinsdag 22 juli 2014 @ 23:48:24 #240
108913 Godshand
guide4you
pi_142620020
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 23:44 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Ja nee, soms kun je er ook niets aan doen hoor. Je beschrijft ook wel een helse situatie inderdaad. Net als een trauma-ok met veel heen en weer geren, veel bloedverlies en dan ook nog je loodschort uit 1884 om je nek :'). Vagaal worden is dan ook meer een voorbeeld, maar patiënten zijn gewoon een stuk minder eng met wat levenservaring.
Dit, mijn uitleg is wat onhandiger :')
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  dinsdag 22 juli 2014 @ 23:49:15 #241
108913 Godshand
guide4you
pi_142620063
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 23:38 schreef samthegreat5 het volgende:
Gewoon niet zo huilen
Precies, gewoon verder gaan met biologie :)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_142620153
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 23:49 schreef Godshand het volgende:

[..]

Precies, gewoon verder gaan met biologie :)
Gewoon vuilnisman worden.
  dinsdag 22 juli 2014 @ 23:53:19 #243
108913 Godshand
guide4you
pi_142620245
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 23:51 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Gewoon vuilnisman worden.
Militair is het toch? Anders kwijlen de Tindersletjes niet meer ;)

Overigens, je kan ook nog "Medic" worden in het leger of niet?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_142620318
quote:
5s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 23:53 schreef Godshand het volgende:

[..]

Militair is het toch? Anders kwijlen de Tindersletjes niet meer ;)

Overigens, je kan ook nog "Medic" worden in het leger of niet?
Ben reservemilitair, volgend jaar beginnen met de Master Neurobiology (kom er maar in dotKoen) en volgend jaar ook geselecteerd worden voor de Arts Onderzoeker Master in Utrecht of Maastricht.
  dinsdag 22 juli 2014 @ 23:56:35 #245
108913 Godshand
guide4you
pi_142620389
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 23:55 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ben reservemilitair, volgend jaar beginnen met de Master Neurobiology (kom er maar in dotKoen) en volgend jaar ook geselecteerd worden voor de Arts Onderzoeker Master in Utrecht of Maastricht.
De Uni van Maastricht heeft wel de naam relax te zijn. Horen zeggen dan he, misschien zijn ze net zo strikt als onze Blonde Leider van de PVV. Die komt immers ook uit Limburg :)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_142620533
quote:
5s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 23:56 schreef Godshand het volgende:

[..]

De Uni van Maastricht heeft wel de naam relax te zijn. Horen zeggen dan he, misschien zijn ze net zo strikt als onze Blonde Leider van de PVV. Die komt immers ook uit Limburg :)
Ja, alleen ligt Utrecht centraler en die SUMMA Master heeft meer prestige. Dus daar gaat mijn voorkeur naar uit, maar de selectie voor SUMMA is behoorlijk zwaar en die van AKO in Maastricht lichter. Maarja, ben mijn minor geneeskunde ook met een 8 geëindigd (ondanks het niet toegelaten zijn tot de Master) en heb met die hele geneeskunde minor sowieso al een voorsprong in de selectie.

Dus komt wel goed.
pi_142621083
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 23:59 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ja, alleen ligt Utrecht centraler en die SUMMA Master heeft meer prestige. Dus daar gaat mijn voorkeur naar uit, maar de selectie voor SUMMA is behoorlijk zwaar en die van AKO in Maastricht lichter. Maarja, ben mijn minor geneeskunde ook met een 8 geëindigd (ondanks het niet toegelaten zijn tot de Master) en heb met die hele geneeskunde minor sowieso al een voorsprong in de selectie.

Dus komt wel goed.
Als je je bachelor hebt in Bio moet het wel gaan lukken ja :)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_142621199
quote:
3s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 23:47 schreef Godshand het volgende:

[..]
De communicatietraining van de faculteit zal je stomme opmerkingen wel voor je laten houden, maar een begrijpend "hm hm" zal wat oprechter klinken als je het echt hebt meegemaakt.
Als geprivilegieerde (waarschijnlijk) blanke na het backpacken met een Lonely Planet menen dat je hebt meegemaakt wat een asielzoeker doormaakt, is wellicht ook wat overdreven.

Maar goed, ik ben uiteraard (ook) biased: ik was 23 toen ik mijn bul in ontvangst nam.
pi_142621244
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2014 00:16 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Als geprivilegieerde (waarschijnlijk) blanke na het backpacken met een Lonely Planet menen dat je hebt meegemaakt wat een asielzoeker doormaakt, is wellicht ook wat overdreven.

Maar goed, ik ben uiteraard (ook) biased: ik was 23 toen ik mijn bul in ontvangst nam.
Zit niet zo te piepen op details, je begrijpt mijn punt.
Levenservaring dus...
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_142621590
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2014 00:16 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Als geprivilegieerde (waarschijnlijk) blanke na het backpacken met een Lonely Planet menen dat je hebt meegemaakt wat een asielzoeker doormaakt, is wellicht ook wat overdreven.

Maar goed, ik ben uiteraard (ook) biased: ik was 23 toen ik mijn bul in ontvangst nam.
Boterhammen rondbrengen op een verpleegafdeling is inderdaad alleen maar weggelegd voor geprivilegieerde whiteboys. Jij snapt 'm.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')