Bas Haring is hoogleraar in Leiden.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 18:37 schreef Shivo het volgende:
Laat meteen zien dat Bas Haring journalist is en geen wetenschapper. Op basis van 1 voorbeeld een aanname doen gaat mij te ver.
Is goed anticiperen op de vogelgriep niet iets "nuttigs" voor de samenleving dan? Ik denk dat er weinig commerciële bedrijven zijn die hier vooraf onderzoeksgeld in pompen, maar dat men achteraf wel blij was dat de overheid dit heeft gedaan.quote:Ik vind het prima dat onderzoek word gedaan naar trekvogels, ik ben heel lang lid geweest van de Vogelbescherming. En alle vier Spinoza winnaars hebben die prijs verdiend. Ik vind alleen niet dat dat soort onderzoek van overheidsgeld moet worden gedaan. Wetenschap is niet vrijblijvend: de samenleving financiert onderzoek in de verwachting daar iets nuttigs voor terug te krijgen. Dat realiseren te weinig jonge wetenschappers zich, wat mij betreft.
Bas Haring is zoals papernote al aangaf hoogleraar in Leiden, en wel bijzonder hoogleraar 'publiek begrip van wetenschap'. Hij trekt bovendien geen conclusies uit één voorbeeld, maar onderbouwt zijn stelling onder meer door middel van diverse voorbeelden (het blijft er niet bij één). Een van zijn argumenten (een argument dat ook in het stukje dat ik citeerde terugkomt) is dat het lastig is om te bepalen wat nut heeft; vaak kom je er pas later achter of iets nut had.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 18:37 schreef Shivo het volgende:
Laat meteen zien dat Bas Haring journalist is en geen wetenschapper. Op basis van 1 voorbeeld een aanname doen gaat mij te ver.
Voor onderzoek dat duidelijk nut heeft, zal het toch niet al te moeilijk zijn fondsen te werven in bijvoorbeeld het bedrijfsleven? Overheidsgeld lijkt bij uitstek geschikt voor fundamenteel onderzoek, waarvan het voor veel mensen moeilijk is om in te zien wat we eraan hebben en het dus ook moeilijker is om geld te vinden.quote:Ik vind het prima dat onderzoek word gedaan naar trekvogels, ik ben heel lang lid geweest van de Vogelbescherming. En alle vier Spinoza winnaars hebben die prijs verdiend. Ik vind alleen niet dat dat soort onderzoek van overheidsgeld moet worden gedaan. Wetenschap is niet vrijblijvend: de samenleving financiert onderzoek in de verwachting daar iets nuttigs voor terug te krijgen. Dat realiseren te weinig jonge wetenschappers zich, wat mij betreft.
Vanwege z'n kinderboek. De beste man heeft iets van vier of vijf wetenschappelijke publicaties, die weinig geciteerd zijn (uit de computer graphics hoek).quote:
En ik dacht nu net dat we van het beoordelen op basis van een publicatielijst af wilden.quote:Op zondag 8 juni 2014 13:59 schreef speknek het volgende:
[..]
Vanwege z'n kinderboek. De beste man heeft iets van vier of vijf wetenschappelijke publicaties, die weinig geciteerd zijn (uit de computer graphics hoek).
Overigens wil ik hem daarmee niet discrediten, en ik vind ook dat ie in dezen gelijk heeft. Naar mijn idee moet de overheid juist fundamenteel onderzoek stimuleren, en gaan de super applied mensen maar voor een bedrijf werken; helaas denkt de overheid er steeds vaker anders over. Maar Shivo zegt terecht dat het (in ieder geval op basis van zijn publicatielijst) meer een journalist is dan een wetenschapper. Een soort Maarten van Rossem.
Ja precies, en z'n publicatielijst dan toch even noemen. Overigens komt Bas Haring denk ik over als iemand die meer journalist dan wetenschapper is omdat hij veel bezig is met het begrijpelijk maken van wetenschap (filosofie in het bijzonder) voor een groot publiek. Als iemand valorisatie serieus neemt, is hij het wel. En dat doet ook nog eens geen afbreuk aan zijn wetenschappelijke kwaliteiten, want hij is bijzonder intelligent en weet waar hij het over heeft.quote:Op zondag 8 juni 2014 14:47 schreef papernote het volgende:
[..]
En ik dacht nu net dat we van het beoordelen op basis van een publicatielijst af wilden.
Met een beetje geluk publiceren ze de conference proceedings met "peer-review" in een journal, zodat je er als bonus een peer-reviewed paper bijkrijgt.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 10:55 schreef speknek het volgende:
Wauw.
Ik zit in de organisatie van deze conferentie
http://www.waset.org/conference/2015/08/paris/ICEC
Nouja. Niet deze. De echte, die in oktober in Sydney gehouden wordt. Dit blijkt een organisatie die namen en beschrijvingen van bestaande conferenties (ik lees iets van 400 per jaar) kopieert om geld te verdienen en elkaars cv op te krikken. Het vreemde is dat al Chinezen/Turken/Pakistani ook echt voor de Engelse/Amerikaanse universiteiten werken. Wat een kwaliteitscontrole.
Ge-wel-dig!quote:Op woensdag 25 juni 2014 12:24 schreef speknek het volgende:
I Sold My Undergraduate Thesis to a Print Content Farn
Ha! Ik heb diezelfde mail ook vanochtend gehad. En inderdaad, van Karen Holmes. Dat was nog best een slim geschreven e-mail, vind ik. Ik voelde de verleiding in ieder geval wel even, héél even.quote:Op woensdag 25 juni 2014 12:24 schreef speknek het volgende:
Nog een leuke "scam", ik kreeg vanochtend weer eens een keer een mailtje of ik mijn proefschrift niet in een professioneel boek wilde veranderen en royalties krijgen over de verkoop. Slate bleek een leuk artikel over het desbetreffende publishing house te hebben van iemand die dat deed als experimentje:
I Sold My Undergraduate Thesis to a Print Content Farn
quote:Op woensdag 25 juni 2014 16:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ha! Ik heb diezelfde mail ook vanochtend gehad. En inderdaad, van Karen Holmes. Dat was nog best een slim geschreven e-mail, vind ik. Ik voelde de verleiding in ieder geval wel even, héél even.
quote:Dear ###,
As stated by the University of ###'s electronic repository, you authored the work entitled "###" in the framework of your postgraduate degree.
Due to the fact that we are currently planning publications in this subject field, we would be pleased to know whether you would be interested in publishing the above mentioned work with us.
LAP LAMBERT Academic Publishing is a member of an international publishing group, which has almost 10 years of experience in the publication of high-quality research works from well-known institutions across the globe.
Besides producing printed scientific books, we also market them actively through more than 80,000 booksellers.
Kindly confirm your interest in receiving more detailed information in this respect.
I am looking forward to hearing from you.
Best regards,
Karen Holmes
Acquisition Editor
quote:Dear ###,
Some time ago I offered you the possibility of making your academic paper available as printed book. Since I did not hear back from you, I am now wondering if you received my first email.
I would appreciate if you could confirm your interest in our publishing house and I will be glad to provide you with detailed information about our services.
I am looking forward to receiving a positive response from you.
Best Regards,
Best regards,
Karen Holmes
Acquisition Editor
Ik vanquote:Op woensdag 25 juni 2014 16:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ha! Ik heb diezelfde mail ook vanochtend gehad. En inderdaad, van Karen Holmes. Dat was nog best een slim geschreven e-mail, vind ik. Ik voelde de verleiding in ieder geval wel even, héél even.
Bloedcellen nog wel eens (sporadisch) maar hele vaten niet. (hier in de buurt wel)quote:Op dinsdag 1 juli 2014 16:13 schreef Lyrebird het volgende:
Zijn er hier ook wetenschappers die aan het hart werken? Of aan bloedvaten? Of nog beter, die plaatjes maken van bloedvaten? Worteltjestaart?
Ik ben op zoek naar een leuke conferentie. We hebben een nieuw type meting in het oog gedaan, die best wel eens van diagnostische waarde zou kunnen zijn voor hartonderzoekers. "Het oog als optisch venster naar het hart", om het maar eens poetisch te omschrijven. Suggesties?quote:Op dinsdag 1 juli 2014 16:25 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Bloedcellen nog wel eens (sporadisch) maar hele vaten niet. (hier in de buurt wel)
Helaas dan zit ik toch echt in een ander vakgebied.quote:Op woensdag 2 juli 2014 03:51 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik ben op zoek naar een leuke conferentie. We hebben een nieuw type meting in het oog gedaan, die best wel eens van diagnostische waarde zou kunnen zijn voor hartonderzoekers. "Het oog als optisch venster naar het hart", om het maar eens poetisch te omschrijven. Suggesties?
De ISBI: http://biomedicalimaging.org/ ? Of SPIE: Medical Imaging: http://spie.org/medical-imaging.xml ?quote:Op woensdag 2 juli 2014 03:51 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik ben op zoek naar een leuke conferentie. We hebben een nieuw type meting in het oog gedaan, die best wel eens van diagnostische waarde zou kunnen zijn voor hartonderzoekers. "Het oog als optisch venster naar het hart", om het maar eens poetisch te omschrijven. Suggesties?
Ik ben bekend met de biomedical imaging conferenties, waar meestal nerds in de optica naar toe gaan, zoals ik, maar ik wil juist in contact komen met biologen en mediciquote:Op woensdag 2 juli 2014 10:19 schreef papernote het volgende:
[..]
De ISBI: http://biomedicalimaging.org/ ? Of SPIE: Medical Imaging: http://spie.org/medical-imaging.xml ?
quote:
Grappig is dat in nederland elke thesis al een boek is en voor een klein bedrag heeft het zelfs een isbn nummer dus ik denk niet dat mensen hier in nederland hier snel intrappen.quote:Op woensdag 25 juni 2014 12:24 schreef speknek het volgende:
I Sold My Undergraduate Thesis to a Print Content Farn
Het gaat ze ook om Bachelor / Master thesissen en die zijn volgens mij geen boek? Alleen een PhD thesis is een boek, eventueel met ISBN nummer?quote:Op woensdag 2 juli 2014 14:11 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Grappig is dat in nederland elke thesis al een boek is en voor een klein bedrag heeft het zelfs een isbn nummer dus ik denk niet dat mensen hier in nederland hier snel intrappen.
Mij ook plus dan zit je met hetzelfde gegeven als in dat blog ook al aangegeven is dan is als het ware je werk al gepubliceerd en dat kan voor een uitgever een reden zijn om je manuscript niet te accepteren Ik heb uiteindelijk geen ISBN nummer aangevraagdquote:Op donderdag 3 juli 2014 11:53 schreef trancethrust het volgende:
Je mag zelf weten of je er een ISBN voor aanvraagt. Lijkt me alleen overkill.
In-text is dat (Sloam 2011). Echter, nu prefereren mijn promotoren in-text (Sloam, 2011) en bij twee schrijvers 'and' in plaats van '&' wat Mendeley nu automatisch doet.quote:Sloam, J., 2011. “Rejuvenating Democracy?” Young People and the “Big Society” Project. Parliamentary Affairs, 65(1), pp.90–114. Available at: http://pa.oxfordjournals.org/cgi/doi/10.1093/pa/gsr051 [Accessed October 17, 2013].
Geen idee maar het moet niet moeilijk zijn om zelf een stijl om te knutselen lijkt me. Maar ik ben een endnote gebruiker.quote:Op woensdag 9 juli 2014 12:00 schreef motorbloempje het volgende:
Ohai! Ik heb even een (kort) vraagje over citatiestijl/Mendeley.
Ik gebruik dus Mendeley voor m'n bibliografie, allemaal leuk en aardig, en de eindnotatie moet zoiets zijn als dit, Harvard style:
[..]
In-text is dat (Sloam 2011). Echter, nu prefereren mijn promotoren in-text (Sloam, 2011) en bij twee schrijvers 'and' in plaats van '&' wat Mendeley nu automatisch doet.
Is dit makkelijk aan te passen in Mendeley zelf of is er een citatiestijl die deze twee (in-text en references list) combineert dat jullie weten?
quote:Op woensdag 9 juli 2014 12:00 schreef motorbloempje het volgende:
Ohai! Ik heb even een (kort) vraagje over citatiestijl/Mendeley.
Ik gebruik dus Mendeley voor m'n bibliografie, allemaal leuk en aardig, en de eindnotatie moet zoiets zijn als dit, Harvard style:
[..]
In-text is dat (Sloam 2011). Echter, nu prefereren mijn promotoren in-text (Sloam, 2011) en bij twee schrijvers 'and' in plaats van '&' wat Mendeley nu automatisch doet.
Is dit makkelijk aan te passen in Mendeley zelf of is er een citatiestijl die deze twee (in-text en references list) combineert dat jullie weten?
quote:CitationStyles.org is the home of the Citation Style Language (CSL), an open XML-based language to describe the formatting of citations and bibliographies.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zou inderdaad gelijk met de Maxwellvergelijkingen beginnen. Die lenzenformule is een benaderingsformule voor de middelbare school.quote:Op donderdag 17 juli 2014 05:11 schreef Lyrebird het volgende:
Een (rhetorische) vraag over lesgeven.
Mensen die lesgeven in de natuurkunde of in de optica zijn dol op de zogenaamde lensmakers formule: 1/f = 1/b + 1/v. Ik zit nu zo'n 15 jaar in het vak, en heb nog nooit deze formule gebruikt om een opstelling te ontwerpen.
Voor de Maxwellvergelijkingen geldt eigenlijk hetzelfde. Moet onderdeel zijn van een natuurkundig programma, en ergens ook wel handig om te begrijpen dat een electrisch veld voor een magnetisch veld zorgt, dat weer voor een electrisch veld zorgt (licht!), maar of je daar dan nog een betere camera of bril mee kunt ontwerpen...quote:Op donderdag 17 juli 2014 08:39 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik zou inderdaad gelijk met de Maxwellvergelijkingen beginnen. Die lenzenformule is een benaderingsformule voor de middelbare school.
Hoe wou jij het dan doen? Niet over fotonen lullen, maar gelijk over Zernikepolynomen beginnen?quote:Op donderdag 17 juli 2014 08:44 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Voor de Maxwellvergelijkingen geldt eigenlijk hetzelfde. Moet onderdeel zijn van een natuurkundig programma, en ergens ook wel handig om te begrijpen dat een electrisch veld voor een magnetisch veld zorgt, dat weer voor een electrisch veld zorgt (licht!), maar of je daar dan nog een betere camera of bril mee kunt ontwerpen...
Als het aan mij zou liggen, dan zou het hoger (beta) onderwijs afgeschaft worden. Laat studenten een vak leren bij een baas. Krijgen ze er ook nog voor betaald ook. Nergens voor nodig om die jongelui in een collegezaal te vervelen. 1 op 1 lesgeven is veel efficienter.quote:Op donderdag 17 juli 2014 08:47 schreef thabit het volgende:
[..]
Hoe wou jij het dan doen? Niet over fotonen lullen, maar gelijk over Zernikepolynomen beginnen?
Ja, Industrial Design doet dat aan de TU/e (tot groot ongenoegen van de rest van de universiteit). Bij ons moeten de studenten zelf hun ontwikkelingsplan schrijven. Een visie opstellen van de maatschappij over tien jaar en hoe ze daar in willen staan, en dan per semester leerdoelen opstellen hoe ze dat willen gaan bereiken. Geen strak plan wat ze opgelegd krijgen of specialisatierichtingen die ze kunnen kiezen, maar meer een soort soep waar ze zelf hun pad in kunnen kiezen, om een uniek profiel te krijgen dat het beste bij hun interesses aansluit. Geen grote collegezalen, maar de docenten meer als een soort vraagbaak en coaches gedurende projecten (half master/apprentice model, met dien verstande dat op een gegeven moment de student beter in zijn of haar niche zou moeten zijn dan de docent). Wat niet op de universiteit aanwezig is, moeten ze bij andere universiteiten, boeken websites, e.d. zelf bij elkaar zoeken.quote:Op donderdag 17 juli 2014 10:30 schreef Lyrebird het volgende:
De reden dat ik hier over ben na gaan denken, is omdat ik met twee goede studenten uit India werk. Om toegang te krijgen tot een topuniversiteit in India, moet er zwaar geblokt worden, de competitie is erg zwaar. Met een zesje op je VWO diploma kom je er niet.
Ze geven zelf dit probleem aan: we weten precies wat er in een boek staat, maar we hebben geen flauw benul hoe we die kennis in de praktijk toe kunnen passen.
In het Westerse leermodel is ligt het minder zwart/wit, maar nog steeds wel aanwezig.
Kan het niet anders?
Ik zie het ook als een nieuwe wereld-probleem, maar dan eerder doordat meer studenten zijn gaan studeren en het niet langer geheel duidelijk is wat academische vorming in hoort te houden. Al mijn goede studenten kunnen fundamenteel denken zonder daarbij praktische toepasbaarheid uit het oog te verliezen. Het zijn de minder goede studenten die moeite hebben met theorie en die maken dat er in het hoger onderwijs discussie bestaat over de noodzaak om bijvoorbeeld toekomstige leerkrachten te vermoeien met aristotelische logica. Ik vraag me dan ook regelmatig af wat nog het onderscheid is tussen het hbo en de universiteit.quote:Op donderdag 17 juli 2014 10:42 schreef speknek het volgende:
Naar mijn mening zitten we in een transitiefase van een oude wereld naar een nieuwe wereld. De wereld is te complex geworden voor fundamentele theorie, en de meeste interessante ontdekkingen zitten tussen traditionele vakgebieden in. De klassieke vakgebieden leiden in principe op tot werkloosheid (ware het niet dat een universitair diploma tegenwoordig een ingangseis voor schoonmaker is). Vijf jaar studie en je kan nog steeds niks, omdat de rest van de wereld allang niet meer geinteresseed in de standaardformules is. Niet relevant voor de praktijk.
Maar de wetenschappen, en fundamentele wetenschappen zeker, zijn heel rigide in hoe het wel hoort en hoe het niet hoort (en met goede reden overigens, maar dat terzijde). Dat maakt m.i. wetenschappers zelf ook wat krampachtig, en het onderwijs moet dus zo vormgegeven worden als zijzelf het ook gehad hebben. Hoorcolleges over formules, sommetjes maken, tentamen om te kijken of ze het onthouden hebben. Willen we de toekomst beter voorbereiden op de praktijk, in overeenstemming met hun belevingswereld, maar misschien zelfs de wetenschap, zullen we veel experentieler te werk moeten gaan. Proberen, op je bek gaan, en daarvan leren.
Ugh daar zou ik me dus echt niet in thuis gevoeld hebben... ik heb nu nog altijd dat als je een keuze maakt je de andere dingen dus niet doet. Ik heb altijd bij mijn studies alle richtingen gedaan vanwege die reden (en ik zou er geen willen missen) maar als het aanbod nog groter was geworden was ik daarin verzopen.quote:Op donderdag 17 juli 2014 10:49 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja, Industrial Design doet dat aan de TU/e (tot groot ongenoegen van de rest van de universiteit). Bij ons moeten de studenten zelf hun ontwikkelingsplan schrijven. Een visie opstellen van de maatschappij over tien jaar en hoe ze daar in willen staan, en dan per semester leerdoelen opstellen hoe ze dat willen gaan bereiken. Geen strak plan wat ze opgelegd krijgen of specialisatierichtingen die ze kunnen kiezen, maar meer een soort soep waar ze zelf hun pad in kunnen kiezen, om een uniek profiel te krijgen dat het beste bij hun interesses aansluit. Geen grote collegezalen, maar de docenten meer als een soort vraagbaak en coaches gedurende projecten (half master/apprentice model, met dien verstande dat op een gegeven moment de student beter in zijn of haar niche zou moeten zijn dan de docent). Wat niet op de universiteit aanwezig is, moeten ze bij andere universiteiten, boeken websites, e.d. zelf bij elkaar zoeken.
Of het de beste methode is, is een tweede. Je kunt je voorstellen dat het vooral generalisten en minder specialisten worden. Maar iets van 30-40% start zijn of haar eigen bedrijf na afloop, zes keer zoveel als de nummer twee studie van de universiteit.
Dit sluit mooi aan bij de vraag wat nog de rol kan zijn van de leerkracht in het internettijdperk. Kunnen studenten hun eigen leerroutes uitstippelen of hebben ze er baat bij dat iemand hen aan de hand neemt? (Dat is precies de vraag waar ik me op dit moment mee bezighoud.)quote:Op maandag 28 juli 2014 16:38 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat ik ook lastig vind aan dat soort methodes dat je eigenlijk dus a priori moet weten wat jij interessant gaat vinden. Ik weet altijd pas of ik iets leuk vind, of of ik er iets aan heb nadat ik het gedaan heb.
Het is trouwens ook een manco waar ik nu tegenaan loop ik zie het echt als een zwakte. Ik moet zo langzamerhand eens geld voor mijzelf gaan schrijven maar het ontbreekt me aan visie, geef me een project en ik kan het prima tot een publicatie krijgen. Het probleem is een project bedenken waar moet dat dan over gaan en waarom? Dat vind ik één van de moeilijkste zaken die er is.quote:Op maandag 28 juli 2014 16:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dit sluit mooi aan bij de vraag wat nog de rol kan zijn van de leerkracht in het internettijdperk. Kunnen studenten hun eigen leerroutes uitstippelen of hebben ze er baat bij dat iemand hen aan de hand neemt? (Dat is precies de vraag waar ik me op dit moment mee bezighoud.)
Ik zou het eerder zien als een onderdeel van je professionele ontwikkeling dan als een persoonlijke zwakte. Ik merk dat veel aio's een minderwaardigheidscomplex krijgen doordat ze zichzelf dit soort dingen verwijten in plaats van ze te zien als vaardigheden die je moet ontwikkelen. Na je promotie is het de tijd bij uitstek om te ontdekken wat voor soort onderzoek je zelf zou willen doen/begeleiden/vormen. Het klinkt zo fraai, iemand die na zijn of haar promotie precies weet welke kant hij of zij op wil. Ik zie het eerder als een gebrek aan verbeeldingskracht.quote:Op maandag 28 juli 2014 16:45 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het is trouwens ook een manco waar ik nu tegenaan loop ik zie het echt als een zwakte. Ik moet zo langzamerhand eens geld voor mijzelf gaan schrijven maar het ontbreekt me aan visie, geef me een project en ik kan het prima tot een publicatie krijgen. Het probleem is een project bedenken waar moet dat dan over gaan en waarom? Dat vind ik één van de moeilijkste zaken die er is.
Ik ben wel eens jaloers op van die mensen met een duidelijke doelstelling "ik wil iets doen in diermodellen met kanker binnen het wnt systeem met een focus op stamcellen" Ja dan kan ik ook een project schrijven de vragen liggen binnen dat systeem voor het oprapen. Ik kom niet verder dan "ik wil iets doen"...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |