abonnement Unibet Coolblue
pi_140041582


Dit topic gaat over de verschillende grandstrategiegamereeksen van gameontwikkelaar Paradox Interactive, zoals onder andere Europa Universalis, Crusader Kings, Victoria, Hearts of Iron en verschillende andere.



De officiële Paradox-website

[ Bericht 65% gewijzigd door AlDieWillenteKaaprenVaren op 17-05-2014 19:11:33 ]
pi_140058098
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 00:11 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
dicht deze bitch.
Niet zo he ;)
pi_140286703

Die eikels! Daar gaat mijn NL droom :(
pi_140291943
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 18:46 schreef Krediax het volgende:

Die eikels! Daar gaat mijn NL droom :(
Hoezo? Ik heb EU4 wel in mijn bibliotheek staan, maar moet me nog verdiepen in de mechanismen en deftig beginnen. Weet alleen dat je nederland kan vormen via bourgondie

Ben eerlijk gezegd wat aan het wachten tot Ironman in CK2 draaglijk is
pi_140294732
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 21:12 schreef AntiChrist7 het volgende:

[..]

Hoezo? Ik heb EU4 wel in mijn bibliotheek staan, maar moet me nog verdiepen in de mechanismen en deftig beginnen. Weet alleen dat je nederland kan vormen via bourgondie

Ben eerlijk gezegd wat aan het wachten tot Ironman in CK2 draaglijk is
Degene die het meeste light ships had had de meeste trade en daarmee heeeel veel geld.
Nederland had standaard +50% naval force limit, en als je de dutch republic werd had je nogmaals +33% dus al makkelijk 83% meer bootjes. Als je dan ook nog de idea group nam dat je forcelimit met 100% werd verhoogd betekend het dat je gewoon heer een meester was op de zee en met de handel.

Nu gaan ze Nederland nerfen want het was een beetje OP. Vind ik jammer :P
pi_140296753
Ahzo. Ja een vd redenen waarom ik nog ni me EU4 ben begonnen is juist omdat de impact van ideeen en tech groepen zo een grote invloed hebben, ondanks soms hun kleine percentages. In CK2 hebt ge da ni.
pi_140369193
Animio voor een eu4 MP spel?

Wil het nog steeds een keer spelen :)
Niemand die ik ken speelt eu4.

CK2 vind ik ook best lijkt me ook wel interessant :P
pi_140370079
Ja hier, om het even welk spel eigenlijk.
pi_140370124
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 23:09 schreef AntiChrist7 het volgende:
Ahzo. Ja een vd redenen waarom ik nog ni me EU4 ben begonnen is juist omdat de impact van ideeen en tech groepen zo een grote invloed hebben, ondanks soms hun kleine percentages. In CK2 hebt ge da ni.
Nou ja, tech is wel belangrijk op zich. Legalism en die onderste van military rushen voor die max roflstomp uber OP mega rijken.
pi_140370382
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 00:11 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Ja hier, om het even welk spel eigenlijk.
Awesome, als we een stuk of 4-5 spelers krijgen word het interessant (Frankrijk, bur, engeland, castille, aus).
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 00:13 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Nou ja, tech is wel belangrijk op zich. Legalism en die onderste van military rushen voor die max roflstomp uber OP mega rijken.
Military Organisation, retinue FTW!
Maar castle infrastructure is ook wel belangrijk. Siege equipment is ook leuk om te hebben maar het is een stuk minder belangrijk dan in EU4 iig. :Y
pi_140370536
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 00:13 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Nou ja, tech is wel belangrijk op zich. Legalism en die onderste van military rushen voor die max roflstomp uber OP mega rijken.
Het is wel belangrijk, maar het is een stuk makkelijker, en het gaat over minder domeinen. Idd gewoon op military organisation, sieging, legalism en castle infrastructure (voor de tax) mikken, en de rest automatisch laten vollopen.

Bij Eu4 duwt het je campaign meteen in een heel andere richting
pi_140370651
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 00:26 schreef AntiChrist7 het volgende:

[..]

Het is wel belangrijk, maar het is een stuk makkelijker, en het gaat over minder domeinen. Idd gewoon op military organisation, sieging, legalism en castle infrastructure (voor de tax) mikken, en de rest automatisch laten vollopen.

Bij Eu4 duwt het je campaign meteen in een heel andere richting
Heb het een tijdje neit gespeeld maar, castle infrastructure heb je nodig voor dingen als castle town, castle walls etc (toch belangrijke dingen!).

Eu4 dwingt je om keuzes te maken, ga je voor het volgende tech level of core je die provincie. Heb je die extra trade efficiency nodig of het het handig om die 2 extra relations te hebben.
Gebouwen kosten ook monarch points dus kosten je tech als je het pessimistisch wilt bekijken, maar zonder loop je veel inkomsten mis (of andere voordelen).
pi_140371008
Nou ja, maar welk spel?
pi_140371093
Mijn voorkeur gaat uit naar EU4.

Maar CK2 vind ik ook best als de meerderheid dat wilt spelen.
pi_140371972
CK2 heeft wel grotere kans op een lagfest en is imho iets minder leuk als MP game, dus EU4 is idd wmb prima.
  maandag 26 mei 2014 @ 06:33:35 #16
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_140374228
Ik wil ook wel meedoen met EUIV. Wanneer starten we? Donderdag?
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_140374397
EU4 it is, zo te zien.

Donderdag komt mij persoonlijk niet al te goed uit, al wil ik best later instappen als de rest dan al begint. Ik stel voor dat we dan twee vaste dagen (of één als dat beter uitkomt) uitkiezen waarop we iedere week spelen. Dan kun je daarmee plannen in plaats van iedere keer te moeten prikken tot we genoeg spelers hebben.
pi_140374409
Gewoon alle landen toestaan?
pi_140380337
Deze donderdag komt mij ook slecht uit, normaal gesproken niet.
Vaste dagen vind ik maandag tm donderdag prima.

Wat mij betreft alle landen, ga Eu4 opstarten kijken wel land ik wil spelen :P
pi_140382193
Milaan of Toscane voor mij dan, lang geleden dat ik in Italië speelde.
pi_140386826
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 13:01 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Milaan of Toscane voor mij dan, lang geleden dat ik in Italië speelde.
Hmm zal ik maar geen oostenrijk kiezen ;)

Hansa lijkt me wel leuk, nog nooit gespeeld nu maar even uittesten.
pi_140387586
Is volgens mij wel leuk ja, fokking mooie base tax in Lübeck ook.

Kun je harder knallen met je troepen dan je buren.
pi_140388581
Je kan altijd doodle gebruiken om beter te plannen.

Maak bijvoorbeeld een schema aan voor volgende week, en vraag de mensen in te vullen op welke avonden ze beschikbaar zijn. Zie je meteen wie je er liever wel of niet bij wilt
  maandag 26 mei 2014 @ 18:41:02 #25
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_140393939
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 16:19 schreef Krediax het volgende:
Zoiets?
Ingevuld!!

N.B.: Normaal kan ik donderdagavond niet, enkel deze wel, vanwege Hemelvaart. Daarnaast normaliter wel op zaterdag, echter deze zaterdag niet.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')