abonnement Unibet Coolblue
pi_140767523
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 20:47 schreef wdn het volgende:

[..]

Mycom heeft er genoeg.
Oh en omdat je alleen je systeem erop zet is 40Gb vaak genoeg. Dus neem een kleine maar dan een die snel is. En als je directe support wil vanaf Ubuntu samsung of intel (andere ssd's is geen probleem maar moet je 1 file even voor aanpassen zodat het actief wordt). (/etc/cron.weekly/fstrim
)

Mijn notebook start op in 10 secondes (andere schijf is een 500Gb sata).

Ik zag vorige week iemand met bootchart image met een boottime van 5 secondes. Had hem wel 3 weken kernel tweaken gekost :D

Hier is mijn oude installatiescript met de symlinks: http://askubuntu.com/a/47406/15811
Kleine snelle SSD's? Die bestaan niet. Voor SSD's geldt nog sterker dan voor HDD's: hoe groter hoe sneller.
Maar volgens mij maakt het voor desktops verrot weinig uit. Het gaat vooral om de accesstime en die is zo gigantisch laag, dat duurt nog wel even voordat we de nuance verschillen tussen een snelle en minder snelle ssd weten te herkennen.

En booten in 5 seconden? Volgens mij doet mijn desktop dat ook. Zal hem eens timen. Is gewoon een standaard Ubuntu 14.04 installatie op een crucial m500.
  vrijdag 6 juni 2014 @ 00:42:43 #152
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_140768012
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 07:41 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Er is niks maar dan ook niks mis met communisme, net zoals er niks mis is met de vrije markt, maar het gaat om de uitvoering. In beide heb je graaiers en willen ze net zo hard bepalen wat de ander moet, zodat ze meer centjes dan een ander krijgen. En er is overigens niks mis met een goed dictatorschap.

Je kan op een Mac gewoon een ander OS draaien. En je hebt wel degelijk een keus, je kan ervoor kiezen om geen Mac te kopen. Het alternatief is een Windows PC, want hoeveel fabrikanten geven je Linux mee? Een fzo.
Vrije markt moet je vergelijken met de "freedom of speech" en het vrije handelen en bewegen van/voor burgers. Dat staat los van welk politiek systeem dan ook. Dat politiek systeem moet regels opstellen om het democratisch te houden en er is helaas een achterstand op het gebied van "handel volgens humanitaire regels". Inbalans hierin zorgt voor onrust, frustratie en ongelijkheid. Maar dit even ter zijde (wel grondbeginsel wat er mis is met de ICT-markt)

Beter om terug te komen op de PC markt: Die is nog steeds niet open, dit in vergelijking met de mobiele markt: Ga naar een willekeurige shop en je kunt kiezen tussen Android, iOS., WP en BB en diverse andere OSsen (Firefox OS, Chome OS, en de Ubuntu reutemeteut) komt eraan en dat aanbod veranderd continue: Vrije markt zoals autos of andere produkten.

PC is het Windows (nu ook enkel nog versie 8, zelfs op laptops zonder touchscreen |:( . Apple iOS en???

Asus heeft onder druk van een monopolist een paar jaar terug de eePC met de Linux-versie uit de handel moeten halen (en later de dual boot optie er zelfs uit moeten halen) om betere licentie-contracten te kunnen afsluiten.

Vrije markt: Dit zijn de beperkingen van het gedogen, hand boven het hoofd houden en niet regelen van een markt (multimedia-industrie: muziek en videos is een ander voorbeeld).

De consument heeft een behoefte en bedrijven kunnen erin voorzien en als de balans tussen vraag van de ene zijde en aanbod aan de andere zijde niet overeenkomt ontstaat er onenigheid.
The best firms advertise the least...
  vrijdag 6 juni 2014 @ 00:48:22 #153
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_140768138
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 22:28 schreef SilentWolf het volgende:
Welke linux distributie is snel en ziet er qua stijl goed en strak uit?

Ik heb voor het laatst 3 jaar geleden een poging gewaagd om Linux te gebruiken, maar vond 't net niet goed genoeg. Het waren net de kleine dingen die niet lekker liepen zoals crashende browser plugins, bepaalde applicaties die niet beschikbaar waren voor linux maar alleen onder windows (en Wine werkte niet goed), etc.

Werkt OneNote trouwens goed onder linux/wine?
Wat zijn je computer specs?

Ik heb een laptop met 1 GB aan RAM (en dat is vaak de beperking met distros als Ubuntu en Mint: Min 2 GB)

Elementary OS is een aanrader en als de (IOS) desktop niet bevalt: XFCE is erg efficient en start snel op ;)

OneNote nooit gebruikt, sorry? Anyone?
The best firms advertise the least...
pi_140768494
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 22:28 schreef SilentWolf het volgende:
Welke linux distributie is snel en ziet er qua stijl goed en strak uit?

Ik heb voor het laatst 3 jaar geleden een poging gewaagd om Linux te gebruiken, maar vond 't net niet goed genoeg. Het waren net de kleine dingen die niet lekker liepen zoals crashende browser plugins, bepaalde applicaties die niet beschikbaar waren voor linux maar alleen onder windows (en Wine werkte niet goed), etc.

Werkt OneNote trouwens goed onder linux/wine?
Je hebt het maar 1 dag of zo gebruikt?? :')
  vrijdag 6 juni 2014 @ 01:10:28 #155
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_140768584
~$ cat /proc/cpuinfo

processor : 0
vendor_id : GenuineIntel
cpu family : 6
model : 15
model name : Intel(R) Core(TM)2 CPU T5500 @ 1.66GHz
stepping : 2
microcode : 0x51
cpu MHz : 1000.000
cache size : 2048 KB

free
total used free shared buffers cached
Mem: 1015604 914240 101364 0 21328 400628
-/+ buffers/cache: 492284 523320
Swap: 1037308 165012 872296

Ubuntu 14.04 (met Unity) draait niet lekker met deze config.

Elementary ok.

Archlinux supersnel (startup met XFCE als desktop en dan nog 120MB geheugen gebruiken :o ) maar teveel gezeik met hardware: wireless (niet aan de gang gekregen. Flash werkt niet meer na updates, Teveel scripts, software en kernel gecompileerd en blijven editen van config files. Niet meer voor dagelijks gebruik. Geweldig om Linux te leren (+Arch Wiki _O_ )

Niet voor dagelijks gebruik de laatste dus. Iemand tips voor een Debian omgeving met recente updates en weinig onderhoud (laptop) en weinig resources EN stabiel? (tussen Debian= server OS en andere forks?)

EDIT: Ik heb met Elementary mijn Canon MP272 scanner/printer in 10 min aan de gang gekregen, dus wederom bewijs, dat Debian/Ubuntu gewoon werkt met de drivers van Canon en Gutenprint

[ Bericht 5% gewijzigd door edcetera op 06-06-2014 01:45:14 ]
The best firms advertise the least...
pi_140771466
1gb geheugen? En watvoor grafische kaart + drivers gebruik je?

Op mijn core2 laptop draait het als een zonnetje hoor. Die heeft wel 4gb geheugen en een simpele onboard nvidia graka
pi_140802628
Edcetera, ik snap jouw problemen met Arch niet zo. Ik heb echt nooit problemen gehad. Ook niet met updates. En als er iets is staat altijd op de Arch-site hoe het opgelost kan worden.
pi_140803043
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:02 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Dat ziet er erg goed uit zeg. Kun je een paar van je favoriete plugins nog noemen? :)
Genoeg. M'n plugins manage ik met Vundle. Vooral die van Shougo, zoals Unite (met Neomru) bevallen mij goed. Wel ervoor zorgen dat je file, mru en file_rec in je keymapping naar Unite hebt staan.

Als klein begin kun je kijken hoe je escape kunt remappen met:
1imap jk <Esc>
in je vimrc.

M'n vimrc telt inmiddels meer dan 1200+ regels, verdeeld over 4 verschillende vimrc's (1 voor plugins, 1 voor styling, 1 voor keymappings, 1 voor general). En werkt direct op alle systemen en meerdere desktops, ook de wijzigingen die ik erin aanbreng. (Is gehost in Dropbox folders, alle Vim's kijken eerst in Dropbox)
pi_140811954
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 00:42 schreef edcetera het volgende:

[..]

Vrije markt moet je vergelijken met de "freedom of speech" en het vrije handelen en bewegen van/voor burgers. Dat staat los van welk politiek systeem dan ook. Dat politiek systeem moet regels opstellen om het democratisch te houden en er is helaas een achterstand op het gebied van "handel volgens humanitaire regels". Inbalans hierin zorgt voor onrust, frustratie en ongelijkheid. Maar dit even ter zijde (wel grondbeginsel wat er mis is met de ICT-markt)

Beter om terug te komen op de PC markt: Die is nog steeds niet open, dit in vergelijking met de mobiele markt: Ga naar een willekeurige shop en je kunt kiezen tussen Android, iOS., WP en BB en diverse andere OSsen (Firefox OS, Chome OS, en de Ubuntu reutemeteut) komt eraan en dat aanbod veranderd continue: Vrije markt zoals autos of andere produkten.

PC is het Windows (nu ook enkel nog versie 8, zelfs op laptops zonder touchscreen |:( . Apple iOS en???

Asus heeft onder druk van een monopolist een paar jaar terug de eePC met de Linux-versie uit de handel moeten halen (en later de dual boot optie er zelfs uit moeten halen) om betere licentie-contracten te kunnen afsluiten.

Vrije markt: Dit zijn de beperkingen van het gedogen, hand boven het hoofd houden en niet regelen van een markt (multimedia-industrie: muziek en videos is een ander voorbeeld).

De consument heeft een behoefte en bedrijven kunnen erin voorzien en als de balans tussen vraag van de ene zijde en aanbod aan de andere zijde niet overeenkomt ontstaat er onenigheid.
Wat een simplistisch jankerverhaal, de reden dat destktop-Linux niet aanslaat is gewoon heel simpel het gebrek aan vraag.

Je bent vrij een desktop te bouwen zonder OS en het geld van een betaalde Windows-licensie kan je gewoon terugvragen. Maar 95% van de mensen wil nu eenmaal een pc met een voorgeinstalleerd OS.
pi_140816325
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 18:31 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Wat een simplistisch jankerverhaal, de reden dat destktop-Linux niet aanslaat is gewoon heel simpel het gebrek aan vraag.

Je bent vrij een desktop te bouwen zonder OS en het geld van een betaalde Windows-licensie kan je gewoon terugvragen. Maar 95% van de mensen wil nu eenmaal een pc met een voorgeinstalleerd OS.
En hoe komt het dat de vraag zo laag is...? ;)
  zaterdag 7 juni 2014 @ 21:34:00 #162
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_140816403
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 18:31 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Wat een simplistisch jankerverhaal, de reden dat destktop-Linux niet aanslaat is gewoon heel simpel het gebrek aan vraag.

Je bent vrij een desktop te bouwen zonder OS en het geld van een betaalde Windows-licensie kan je gewoon terugvragen. Maar 95% van de mensen wil nu eenmaal een pc met een voorgeinstalleerd OS.
Nee, het is marketing.

Microsoft stopt veel geld in bijvoorbeeld het amerikaanse schoolsysteem om af te dwingen dat PC's Windows krijgen. Er is geen bedrijf dat Linux support dat dit even ook kan doen. Canonical heeft geld ja maar niet 1 miljard euro om even ergens aan te geven.

In Oost Europa, Africa en Azie is Linux groot. En daar waar men toch Windows gebruikt is het vaak een illegale versie.

Maar ook in het bedrijfsleven in Nederland is Linux meer als desktop te vinden dan een jaar geleden. Het gaat langzaam maar het gaat.

(dat fiasco met het einde van XP is best aardig geweest voor andere operating systemen)

[ Bericht 7% gewijzigd door wdn op 07-06-2014 21:39:53 ]
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_140828410
quote:
/dev/sda:
Timing buffered disk reads: 316 MB in 3.00 seconds = 105.32 MB/sec
Verleiding om een SSD te kopen is er. ;( Maar waarvoor? Zodat de programma's sneller opstarten? We zijn veel te verwend.
pi_140828491
quote:
9s.gif Op zondag 8 juni 2014 12:44 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Verleiding om een SSD te kopen is er. ;( Maar waarvoor? Zodat de programma's sneller opstarten? We zijn veel te verwend.
Omdat het kan
  zondag 8 juni 2014 @ 15:06:57 #165
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_140832200
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 18:31 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Wat een simplistisch jankerverhaal, de reden dat destktop-Linux niet aanslaat is gewoon heel simpel het gebrek aan vraag.

Je bent vrij een desktop te bouwen zonder OS en het geld van een betaalde Windows-licensie kan je gewoon terugvragen. Maar 95% van de mensen wil nu eenmaal een pc met een voorgeinstalleerd OS.
Vraag is er pas na aanbod en niet andersom. Als je als PC-bouwer een slechtere deal krijgt voor licenties met een softwareboer als je ook systemen met OS B gaat aanbieden, dan denk je wel 2x na. Asus weet er bv alles van (eePC, dualboot-laptops)
The best firms advertise the least...
pi_140832457
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 15:06 schreef edcetera het volgende:

[..]

Vraag is er pas na aanbod en niet andersom. Als je als PC-bouwer een slechtere deal krijgt voor licenties met een softwareboer als je ook systemen met OS B gaat aanbieden, dan denk je wel 2x na. Asus weet er bv alles van (eePC, dualboot-laptops)
Wederom simplisme, de simpele scheidslijn tussen vraag en aanbod bestaat niet altijd even duidelijk.

Was er vraag na de Iphone? Nee! Maar was er vraag na een smartphone die eenvoudiger was? Ja.

De licentie's voor Linux-distro's zijn meestal gratis dus die vlieger gaat niet op.
  maandag 9 juni 2014 @ 10:57:16 #167
13250 Lod
Sapere aude!
pi_140863620
Kan iemand mij misschien helpen met het volgende?
Na een jaar alleen maar linux te hebben gedraaid op mijn laptop probeer ik nu een dual boot te maken met Windows 8 en Ubuntu (14.04).

Ik heb 2 schijven. Een 24 Gb cache ssd, die ik tot nu toe gebruikt heb als / schijf voor de linux installatie. Daarnaast een 500 Gb hd. (De cache is sda, de HD is de sdb)



Ik heb Windows 8 geïnstalleerd op de sdb. Bij het installeren van ubuntu krijg ik op het eind van de installatie de volgende melding:

Het maakt daarbij niet uit of ik linux op de sda of de sdb installeer. Na de foutmelding vraagt de installer of ik grub op een andere plek wil hebben, maar dan krijg ik dezelfde foutmeldingen.

Iemand nog suggesties hoe ik dit zou kunnen gaan oplossen?
De UEFI opties in de bios zijn uitgeschakeld.
GNU Terry Pratchett
pi_140864754
Moet je niet nog je partities aanmaken zoals root en je swap e.d.?
  maandag 9 juni 2014 @ 12:05:36 #169
13250 Lod
Sapere aude!
pi_140865303
Die heb ik allemaal gemaakt tijdens de verdere afhandeling.
Sorry, niet voldoende gemeld.

[ Bericht 22% gewijzigd door Lod op 09-06-2014 12:13:34 ]
GNU Terry Pratchett
pi_140865791
Moet je het nu even handmatig doen.
Was een tijdje terug een bug in de installatie van debian.
pi_140873277
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 10:57 schreef Lod het volgende:
Kan iemand mij misschien helpen met het volgende?
Na een jaar alleen maar linux te hebben gedraaid op mijn laptop probeer ik nu een dual boot te maken met Windows 8 en Ubuntu (14.04).

Ik heb 2 schijven. Een 24 Gb cache ssd, die ik tot nu toe gebruikt heb als / schijf voor de linux installatie. Daarnaast een 500 Gb hd. (De cache is sda, de HD is de sdb)

[ afbeelding ]

Ik heb Windows 8 geïnstalleerd op de sdb. Bij het installeren van ubuntu krijg ik op het eind van de installatie de volgende melding:
[ afbeelding ]
Het maakt daarbij niet uit of ik linux op de sda of de sdb installeer. Na de foutmelding vraagt de installer of ik grub op een andere plek wil hebben, maar dan krijg ik dezelfde foutmeldingen.

Iemand nog suggesties hoe ik dit zou kunnen gaan oplossen?
De UEFI opties in de bios zijn uitgeschakeld.
Tis een bug nogal een hele vervelende }:|. Hoe het handmatig moet via install-media weet ik niet. Wel kan je het gewoon installeren en de grub gewoon laten zitten.

Vervolgens opstarten via live-media (niet weer installeren) en dan deze tutorial volgen.

http://howtoubuntu.org/ho(...)ith-a-ubuntu-live-cd
pi_140874630
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 15:54 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Tis een bug nogal een hele vervelende }:|. Hoe het handmatig moet via install-media weet ik niet. Wel kan je het gewoon installeren en de grub gewoon laten zitten.

Vervolgens opstarten via live-media (niet weer installeren) en dan deze tutorial volgen.

http://howtoubuntu.org/ho(...)ith-a-ubuntu-live-cd
Best heftig dat zo'n ernstige bug in een LTS-versie zit. Dat had ik niet verwacht.
pi_140875163
quote:
11s.gif Op maandag 9 juni 2014 16:34 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Best heftig dat zo'n ernstige bug in een LTS-versie zit. Dat had ik niet verwacht.
Nope, ik ook niet. Vooral omdat het een bug is die enorm veel mensen treft. En omdat het nieuwe gebruikers natuurlijk heel erg afschrikt en huilend terug rennen naar Windows.

Jij en ik zullen iets hebben van, uhr geen bootloader? Hmm das k*t. Ff live-systeem booten en chrooten die handel evt. met behulp van Google. Maar in de tijd dat ik linux-noob was zou ik mezelf goed zijn geschrokken. Of waarschijnlijker geen Ubuntu maar Fedora hebben gekozen.
  maandag 9 juni 2014 @ 21:31:04 #174
13250 Lod
Sapere aude!
pi_140890308
Dank voor je link, dat heeft in ieder geval geholpen.
Ik kreeg wel wat foutmeldingen. Hij begon over iets installeren voor een 32bits omgeving en ext2 (die ik beide niet heb). Maar uiteindelijk deed hij het toch wel.

quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 16:50 schreef Kandijfijn het volgende:
Nope, ik ook niet. Vooral omdat het een bug is die enorm veel mensen treft. En omdat het nieuwe gebruikers natuurlijk heel erg afschrikt en huilend terug rennen naar Windows.
Welke bug ik veel erger vind, is die van de unknown display. Sinds Ubuntu 13.10 staat er bij de displays opeens een unknown display. Deze staat default aan, samen met de echte display.

Maar als deze unknown display aanstaat, dan knippert het beeld/muiscursor als een gek en reageert het systeem visueel niet lekker.
Het is dat ik al langer ervaring had met Ubuntu, maar ik kan mij voorstellen dat iemand die helemaal nieuw is een niet zo goede eerste indruk krijgt van het systeem...
GNU Terry Pratchett
pi_140894515
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 15:16 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

De licentie's voor Linux-distro's zijn meestal gratis dus die vlieger gaat niet op.
Die vlieger gaat dus niet op. Computerbouwers krijgen (uiteraard) gigantische kortingen op de licenties van microsoft. Zonder die korting valt er niet te concurreren. Die korting komt echter wel met voorwaarden, zoals bijvoorbeeld dat minimaal 99% van de systemen met windows geleverd moet worden enzo. Dus voor computerbouwers kost het wel degelijk heel veel geld om linux te installeren. Niet omdat linux geld kost, maar omdat MS wurgcontracten afdwingt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')