abonnement Unibet Coolblue
pi_144027293
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 16:44 schreef Gwywen het volgende:
Ik had van de week zo iets raars. We waren bij een keukenzaak om info voor een fornuis, ik kan maar niet wennen aan elektrisch koken en wil als we de keuken gaan verbouwen een mooi gasfornuis aanschaffen.
Nou wist ik van de CV-man al dat gas in Duitsland anders is dan gas in Nederland, dus ook al zijn ze in Nederland veel goedkoper, toch maar in Duitsland dat fornuis kopen dan.
Vertelde die man dat het onmogelijk is om in Duitsland op gas te koken. Fornuis is er niet voor geschikt, gasdruk is anders enzovoorts. U moet maar voor inductie gaan dan, zei hij erbij, dat komt het dichtst bij koken op gas.
Thuis zijn wij eens een en ander uit gaan zoeken, de fabrikant zit in Engeland en in Duitsland zit wel degelijk een importeur. Nu vermoeden wij dat die keukenboer zo op de Nederlandse markt gefocust is dat hij nog nooit zo'n fornuis aan een Duitser heeft geleverd en dus helemaal niet weet waar hij het over heeft - ik bedoel, die fornuizen worden gewoon door heel Duitsland verkocht.
Morgen maar even een mailtje naar de fabrikant sturen, volgens mij kun je toch zeker gewoon voor de Duitse markt een gasfornuis bestellen dat specifiek is aangepast aan de gastoestanden in dat land?
Ik vond het maar een raar verhaal. Kookt er van jullie iemand op gas?
Lijkt mij sterk dat het 'onmogelijk' is om op gas te koken. Bij de IKEA verkopen ze ook gewoon gasfornuizen.

Gas is gas lijkt mij, het brand op dezelfde manier. Alleen de aansluiting kan anders zijn.

(zegt mijn lekenverstand)
pi_144027378
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 16:56 schreef Hiya het volgende:

[..]

Lijkt mij sterk dat het 'onmogelijk' is om op gas te koken. Bij de IKEA verkopen ze ook gewoon gasfornuizen.

Gas is gas lijkt mij, het brand op dezelfde manier. Alleen de aansluiting kan anders zijn.

(zegt mijn lekenverstand)
In Duitsland hebben ze een ander mengsel. Geen "Slochteren"-gas. Het fornuis moet dus ook anders afgesteld zijn.
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 31 augustus 2014 @ 17:04:23 #154
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_144027614
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 16:44 schreef Gwywen het volgende:
Ik vond het maar een raar verhaal. Kookt er van jullie iemand op gas?
Ik kook op inductie, en daar heeft die man wel gelijk in, het werkt vrijwel hetzelfde als op gas.

Maar een vriend van me woont in Kleve, die heeft gas en een pracht van een gasfornuis en dat werkt prima.
  zondag 31 augustus 2014 @ 17:04:34 #155
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_144027618
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 16:55 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Wat voor fornuis heb jij? Ik heb een Falcon op het oog (ofwel een armeluis-Aga :P ), kan me gewoon niet voorstellen dat die niet bestaan voor de Duitse markt.
Smeg victoria
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_144027845
quote:
99s.gif Op zondag 31 augustus 2014 17:04 schreef XL het volgende:

[..]

Smeg victoria
Even gegoogeld, mooi ding hoor! :Y Als een Falcon echt niet kan, kan ik zo eentje ook nog wel overwegen, zelfde idee/stijl.
Wel in Duitsland gekocht neem ik aan?

quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 17:04 schreef qltel het volgende:

[..]

Ik kook op inductie, en daar heeft die man wel gelijk in, het werkt vrijwel hetzelfde als op gas.

Maar een vriend van me woont in Kleve, die heeft gas en een pracht van een gasfornuis en dat werkt prima.
Inductie werkt inderdaad qua gebruik net als gas, maar ik vind zo'n gladde glazen plaat op een landelijk fornuis niet mooi.
Als 't echt niet anders kan moet ik wel natuurlijk, maar ik hoor hier nu al twee andere verhalen dus ik krijg weer hoop :)
pi_144027921
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 16:58 schreef Igen het volgende:

[..]

In Duitsland hebben ze een ander mengsel. Geen "Slochteren"-gas. Het fornuis moet dus ook anders afgesteld zijn.
Heb je een linkje met de verschillen? :)

Enige probleem waar Gwyen tegenaan kan lopen is dat het het fornuis een type goedkeuring voor duitsland moet hebben en dat de schoorsteenveger hem goedkeurd :)
pi_144027952
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 17:09 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Even gegoogeld, mooi ding hoor! :Y Als een Falcon echt niet kan, kan ik zo eentje ook nog wel overwegen, zelfde idee/stijl.
Wel in Duitsland gekocht neem ik aan?

[..]

Inductie werkt inderdaad qua gebruik net als gas, maar ik vind zo'n gladde glazen plaat op een landelijk fornuis niet mooi.
Als 't echt niet anders kan moet ik wel natuurlijk, maar ik hoor hier nu al twee andere verhalen dus ik krijg weer hoop :)
Kijk eens gewoon bij een IKEA in Duisland, genoeg platen te kopen daar.
  zondag 31 augustus 2014 @ 17:12:58 #159
63722 z80
I fink you freaky
pi_144027959
bij het koken op gas moet je eerst even na kijken wat de energie waarden van het gas bij jou is.
dit verschilt per regio in Duitsland.
hier in Kleve en omgeving is de waarde gelijk aan dat in NL en is koken op gas geen probleem.
zelf kook ik op inductie. de oude halogeen kookplaat was er binnen een paar maanden uit. wat een rotding was dat.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_144028001
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 17:11 schreef Hiya het volgende:
Enige probleem waar Gwyen tegenaan kan lopen is dat het het fornuis een type goedkeuring voor duitsland moet hebben en dat de schoorsteenveger hem goedkeurd :)
Gasdruk in D is 50 bar en in NL 40 bar (of andersom) vertelde die keukenman mij.
En de samenstelling is volgens onze CV-man ook anders.
Nou staat er in de technische gegevens van "ons" fornuis gewoon hoe je dat kunt aanpassen, daar zijn speciale setjes voor en er komen dan ook andere branders op - maar goed, ik heb natuurlijk geen verstand van dat soort zaken dus misschien stel ik het me allemaal veel te simpel voor, je gaat er toch van uit dat zo'n keukenboer graag zo'n fornuis wil verkopen, dus als hij zegt dat het niet kan geloof ik dat aanvankelijk wel.
  zondag 31 augustus 2014 @ 17:16:51 #161
63722 z80
I fink you freaky
pi_144028103
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 17:14 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Gasdruk in D is 50 bar en in NL 40 bar (of andersom) vertelde die keukenman mij.
En de samenstelling is volgens onze CV-man ook anders.
Nou staat er in de technische gegevens van "ons" fornuis gewoon hoe je dat kunt aanpassen, daar zijn speciale setjes voor en er komen dan ook andere branders op - maar goed, ik heb natuurlijk geen verstand van dat soort zaken dus misschien stel ik het me allemaal veel te simpel voor, je gaat er toch van uit dat zo'n keukenboer graag zo'n fornuis wil verkopen, dus als hij zegt dat het niet kan geloof ik dat aanvankelijk wel.
je bent de "m" vergeten. 50bar druk is belachelijk veel in een huiselijke omgeving.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_144028169
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 17:14 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Gasdruk in D is 50 bar en in NL 40 bar (of andersom) vertelde die keukenman mij.
En de samenstelling is volgens onze CV-man ook anders.
Nou staat er in de technische gegevens van "ons" fornuis gewoon hoe je dat kunt aanpassen, daar zijn speciale setjes voor en er komen dan ook andere branders op - maar goed, ik heb natuurlijk geen verstand van dat soort zaken dus misschien stel ik het me allemaal veel te simpel voor, je gaat er toch van uit dat zo'n keukenboer graag zo'n fornuis wil verkopen, dus als hij zegt dat het niet kan geloof ik dat aanvankelijk wel.
Dat valt dus allemaal aan te passen zoals je zei.

Een fornuis met een CE kenmerk is voor Duitsland niet voldoende, daar hebben ze weer een eigenkeurmerk voor: DVGW http://www.haustechnikdialog.de/SHKwissen/1315/DVGW-Zeichen

Anders kan het gebeuren dat een installiebedrijf heb niet wil instaleren / de schoorsteenveger de instalatie niet accepteerd
  zondag 31 augustus 2014 @ 17:22:39 #163
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_144028413
Wij hebben ons fornuis gewoon bij de Ikea gekocht (D of NL) en er een setje bij gehaald. Fornuis door vakman laten installeren, Klaar. Kan m e niet herinneren dat schoorsteenveger er naar heeft moeten kijken.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_144028529
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 17:16 schreef z80 het volgende:

[..]

je bent de "m" vergeten. 50bar druk is belachelijk veel in een huiselijke omgeving.
:D
Ik niet, die keukenboer. Ik praat hem alleen maar na. :P
Krijg steeds meer de indruk dat hij er de ballen verstand van had, ook door wat Hiya schrijft.

Ben nu aan het googelen of voor het fornuis een DVWG Zulassung geldt.

Ik zou 'm overigens sowieso door onze CV-man laten installeren, er moet ook nog een gasleiding naar de keuken getrokken worden namelijk.

[ Bericht 6% gewijzigd door Gwywen op 31-08-2014 17:26:42 (aanvulling) ]
  Milf zondag 31 augustus 2014 @ 17:28:37 #165
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_144028679
Ik heb hier een gasfornuis staan van minstens 35 jaar oud. Hij komt uit NL en doet het prima. (Zie mijn K&W topic). Schoorsteenveger heeft volgens mij niets te maken met je gasfornuis. Heeft er bij in elk geval nog nooit naar gekeken.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  zondag 31 augustus 2014 @ 17:34:44 #166
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144028921
Mja, je hebt in D andere branders nodig schijnt en ik heb de indruk dat er minder warmte uit het D gas komt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_144030669
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 17:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Mja, je hebt in D andere branders nodig schijnt en ik heb de indruk dat er minder warmte uit het D gas komt.
Vind je dat een nadeel, Piet? Of kun je daardoor beter "doseren" bijv. bij suddergerechten waar je een zo klein mogelijke warmtebron nodig hebt?
(Dat vind ik namelijk het enige voordeel van elektrisch koken, dat je iets echt superzacht en lang kan laten sudderen). ;)
  zondag 31 augustus 2014 @ 18:23:56 #168
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_144030761
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 17:09 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Even gegoogeld, mooi ding hoor! :Y Als een Falcon echt niet kan, kan ik zo eentje ook nog wel overwegen, zelfde idee/stijl.
Wel in Duitsland gekocht neem ik aan?

[..]

Ik geloof niet dat het uitmaakt. Een vakman kan het geschikt maken. Zoals ook de anderen beschrijven.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  Milf zondag 31 augustus 2014 @ 18:41:23 #169
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_144031316
Oké, caravan invoeren.

Wat moet ik eerst regelen? Wie kan mij een beetje op weg helpen?
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  zondag 31 augustus 2014 @ 18:43:32 #170
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144031394
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 18:21 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Vind je dat een nadeel, Piet? Of kun je daardoor beter "doseren" bijv. bij suddergerechten waar je een zo klein mogelijke warmtebron nodig hebt?
(Dat vind ik namelijk het enige voordeel van elektrisch koken, dat je iets echt superzacht en lang kan laten sudderen). ;)
Ach, heeft voor en nadelen, en wokken doe ik sowieso niet op het fornuis, grillen doe ik buiten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_144031582
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 17:28 schreef nikky het volgende:
Ik heb hier een gasfornuis staan van minstens 35 jaar oud. Hij komt uit NL en doet het prima. (Zie mijn K&W topic). Schoorsteenveger heeft volgens mij niets te maken met je gasfornuis. Heeft er bij in elk geval nog nooit naar gekeken.
Ligt aan je fornuis, tot 18kw is het Abnahme frei. Nu moet je om 18kw een fiks fornuis hebben, maar het kan verplicht zijn.

http://de.m.wikipedia.org(...)Cr_Gasinstallationen
pi_144031786
Caravan invoeren: Naar de TUV voor een vollabnahme.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 31 augustus 2014 @ 19:18:47 #173
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_144032710
Keuren bij de TÜV inderdaad, naar je verzekering voor een Doppelkarte, dan kenteken aanvragen. Wat denk ik wel slim is, is om eerst even online te kijken bij het Strassenverkehrsamt of je nog andere papieren nodig hebt. Voor een auto kunnen ze om een COC-verklaring vragen, ik weet niet of dat bij een caravan ook het geval is.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_144034528
quote:
1s.gif Op zondag 31 augustus 2014 18:23 schreef XL het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat het uitmaakt. Een vakman kan het geschikt maken. Zoals ook de anderen beschrijven.
Ik heb een pdf met technische gegevens gevonden, als ik zo even op de laatste drie,vier pagina's kijk, staat daar voor mijn lekenoog gewoon beschreven dat er setjes zijn om om te bouwen naar een andere gassoort inderdaad.
  zondag 31 augustus 2014 @ 19:56:54 #175
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_144034737
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 18:41 schreef nikky het volgende:
Oké, caravan invoeren.

Wat moet ik eerst regelen? Wie kan mij een beetje op weg helpen?
1. Tüv afspraak maken

1 dag voor invoer
2. Verzekeringsnummer regelen

Vanaf nu in 1 dag:
3. Over de grens karren
4. tüv bezoeken
5. Strassenverkehrsamt

Volgende dag:
6. Verzekeringsbevestiging

Klaar
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 31 augustus 2014 @ 20:02:27 #176
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_144035057
Als je eenmaal een Duits kenteken hebt moet je het NL-kenteken nog afmelden bij de RDW, dan krijg je een vrijwaringsbewijs.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 31 augustus 2014 @ 20:04:32 #177
63722 z80
I fink you freaky
pi_144035186
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 19:54 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik heb een pdf met technische gegevens gevonden, als ik zo even op de laatste drie,vier pagina's kijk, staat daar voor mijn lekenoog gewoon beschreven dat er setjes zijn om om te bouwen naar een andere gassoort inderdaad.
even gekeken. op de laatste pagina staan inderdaad de ombouw/reduceer setjes.
maar wat voor gas installatie heb je? tank achter in de tuin of leiding gas.
bij een tank in de tuin is het extra controleren of dit geen lpg is.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  zondag 31 augustus 2014 @ 20:08:02 #178
63722 z80
I fink you freaky
pi_144035387
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 20:02 schreef Rewimo het volgende:
Als je eenmaal een Duits kenteken hebt moet je het NL-kenteken nog afmelden bij de RDW, dan krijg je een vrijwaringsbewijs.
als het goed is doe je dit VOOR het aanvragen van een Duits kenteken.
het is namelijk niet mogelijk dat er twee verschillende kentekens voor 1 voertuig zijn.
dus eerst een export kenteken aanvragen in NL. dit is eigenlijk het inleveren van het oude kenteken.
hiervoor terug krijg je de documenten waarmee je in D een nieuw kenteken kan aanvragen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_144035494
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 20:04 schreef z80 het volgende:

[..]

even gekeken. op de laatste pagina staan inderdaad de ombouw/reduceer setjes.
maar wat voor gas installatie heb je? tank achter in de tuin of leiding gas.
bij een tank in de tuin is het extra controleren of dit geen lpg is.
Leiding, hebben ze vorige winter aangelegd vanaf de straat toen we een nieuwe CV-ketel kregen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 31 augustus 2014 @ 20:11:14 #180
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_144035570
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 20:08 schreef z80 het volgende:

als het goed is doe je dit VOOR het aanvragen van een Duits kenteken.
het is namelijk niet mogelijk dat er twee verschillende kentekens voor 1 voertuig zijn.
dus eerst een export kenteken aanvragen in NL. dit is eigenlijk het inleveren van het oude kenteken.
hiervoor terug krijg je de documenten waarmee je in D een nieuw kenteken kan aanvragen.
Ik heb het erna gedaan voor mijn auto, dan moet je een bewijs opsturen dat hij een ander kenteken heeft.

Zie ook:

http://www.rdw.nl/Particu(...)ulier/Auto/Uitvoeren
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 31 augustus 2014 @ 20:24:47 #181
63722 z80
I fink you freaky
pi_144036296
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 20:11 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ik heb het erna gedaan voor mijn auto, dan moet je een bewijs opsturen dat hij een ander kenteken heeft.

Zie ook:

http://www.rdw.nl/Particu(...)ulier/Auto/Uitvoeren
en hiermee kun je ook de bpm terug vragen? voor mijn auto heb ik eerst in Arnhem een exportkenteken aangevraagd, hierbij zat tevens het formulier om de rest bpm terug te kunnen vragen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  zondag 31 augustus 2014 @ 20:25:32 #182
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_144036331
Op de caravan zit geen bpm
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  Milf zondag 31 augustus 2014 @ 20:34:40 #183
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_144036859
quote:
99s.gif Op zondag 31 augustus 2014 19:56 schreef XL het volgende:

[..]

1. Tüv afspraak maken

1 dag voor invoer
2. Verzekeringsnummer regelen

Vanaf nu in 1 dag:
3. Over de grens karren
4. tüv bezoeken
5. Strassenverkehrsamt

Volgende dag:
6. Verzekeringsbevestiging

Klaar
Ik kan hem dus laten keuren zonder dat hij op DE kenteken staat?
Ik wil namelijk eerst de keuring afwachten voordat de daadwerkelijke koop doorgaat en dus de invoering.

Dat is ook de afspraak met de mensen waarvan ik de caravan koop.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  zondag 31 augustus 2014 @ 21:06:37 #184
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_144038895
quote:
1s.gif Op zondag 31 augustus 2014 20:34 schreef nikky het volgende:

[..]

Ik kan hem dus laten keuren zonder dat hij op DE kenteken staat?
Ik wil namelijk eerst de keuring afwachten voordat de daadwerkelijke koop doorgaat en dus de invoering.

Dat is ook de afspraak met de mensen waarvan ik de caravan koop.
Nou ja, het verzekeringsnummer is bedoeld als voorlopig, niet als optie. Het is slechts het hulpmiddel om hem zonder officieel kenteken te kunnen laten rijden. Kunnen de NL eigenaren hem niet voor je naar de tüv rijden dan?
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 31 augustus 2014 @ 21:07:10 #185
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_144038924
Tja met een auto ligt dat makkelijker natuurlijk. Want daarmee mag je gewoon de grens over. Je kunt hem natuurlijk laten keuren als je hem met een auto met Nederlands kenteken trekt.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Milf zondag 31 augustus 2014 @ 21:49:43 #186
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_144041483
quote:
99s.gif Op zondag 31 augustus 2014 21:06 schreef XL het volgende:

[..]

Nou ja, het verzekeringsnummer is bedoeld als voorlopig, niet als optie. Het is slechts het hulpmiddel om hem zonder officieel kenteken te kunnen laten rijden. Kunnen de NL eigenaren hem niet voor je naar de tüv rijden dan?
Ik bel morgen eerst de verzekering. Dan afspraak tüv. Goedgekeurd? Dan direct naar het Strassenverkehrsamt.
Niet goed, dan gaat hij terug. Ze rijden hem voor mij naar DE. Mijn ouders auto is een NL wagen. Dat komt goed.

Thnx voor de hulp allemaal :)
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 1 september 2014 @ 06:49:18 #187
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_144052197
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 20:24 schreef z80 het volgende:

en hiermee kun je ook de bpm terug vragen? voor mijn auto heb ik eerst in Arnhem een exportkenteken aangevraagd, hierbij zat tevens het formulier om de rest bpm terug te kunnen vragen.
Mijn auto viel net buiten die regeling -O-
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Vis een optie? maandag 1 september 2014 @ 23:39:11 #188
70532 loveli
N
pi_144085484
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 18:41 schreef nikky het volgende:
Oké, caravan invoeren.

Wat moet ik eerst regelen? Wie kan mij een beetje op weg helpen?
http://www.vwe.nl/Dienste(...)egevens-caravan.aspx

Wat ik ervan begrijp: aanmelden voor export en platen inleveren, dat kan bij het GWK of een servicepunt van het VWE. TUV halen (kan dat als hij nog op NL kenteken staat? weet niet of je net als bij een auto ook voor een caravan exportplaten krijgt waarmee je nog de weg op mag) en met exportkenteken naar Strassenverkehrsamt.

Als je het VWE belt leggen ze het keurig uit.
crap in = crap out
  Milf dinsdag 2 september 2014 @ 09:51:56 #189
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_144090676
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 23:39 schreef loveli het volgende:

[..]

http://www.vwe.nl/Dienste(...)egevens-caravan.aspx

Wat ik ervan begrijp: aanmelden voor export en platen inleveren, dat kan bij het GWK of een servicepunt van het VWE. TUV halen (kan dat als hij nog op NL kenteken staat? weet niet of je net als bij een auto ook voor een caravan exportplaten krijgt waarmee je nog de weg op mag) en met exportkenteken naar Strassenverkehrsamt.

Als je het VWE belt leggen ze het keurig uit.
Maar het probleem is dus, dat wanneer ik hem niet koop, hij in NL blijft.

Wat een gedoe allemaal zeg! Jeetje
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  Vis een optie? dinsdag 2 september 2014 @ 10:10:53 #190
70532 loveli
N
pi_144091052
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 09:51 schreef nikky het volgende:

[..]

Maar het probleem is dus, dat wanneer ik hem niet koop, hij in NL blijft.

Wat een gedoe allemaal zeg! Jeetje
Koop hangt af van de keuring?

Vragen of keuren kan voor hij is overgeschreven en zo nee aankoopkeuring doen volgens TUV-richtlijnen. Als hij goedgekeurd wordt kun je alsnog al het papierwerk regelen. Ik zou even het VWE bellen voor het Nederlandse deel, als dat nog niet duidelijk is. Op zich is invoeren van een voertuig vrij makkelijk en snel te regelen.
crap in = crap out
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 2 september 2014 @ 11:42:24 #191
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_144093493
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 09:51 schreef nikky het volgende:

[..]

Maar het probleem is dus, dat wanneer ik hem niet koop, hij in NL blijft.

Wat een gedoe allemaal zeg! Jeetje
Valt wel mee, er zijn 2 manieren om je voertuig over de grens te krijgen. Vooraf afmelden en daarna in Duitsland aanmelden is er 1 van, de andere is eerst hier in Duitsland aanmelden en dan in Nederland afmelden volgens de procedure die Rewimo en XL beschrijven. En die laatste optie lijkt me in veel gevallen (zo niet alle) de handigste.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 2 september 2014 @ 11:53:57 #192
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_144093827
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 09:51 schreef nikky het volgende:

Maar het probleem is dus, dat wanneer ik hem niet koop, hij in NL blijft.

Wat een gedoe allemaal zeg! Jeetje
Daarom dus gewoon achteraf regelen, is allemaal geen probleem :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 2 september 2014 @ 13:16:37 #193
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_144096344
Je kan met een dld kenteken toch gewoon een caravan (of aanhanger) met EIGEN kenteken (dus niet 1 waar het kenteken van de auto opmoet,want dat kennen de Duitsers niet) in dld over de weg rijden? Doe ik in elk geval vaker
  dinsdag 2 september 2014 @ 13:21:36 #194
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_144096502
Ik mag weer uit de OP, trouwens. Ter kennisgeving ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  dinsdag 2 september 2014 @ 13:24:54 #195
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144096613
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 13:21 schreef wonderer het volgende:
Ik mag weer uit de OP, trouwens. Ter kennisgeving ;)
Je woont weer in NL?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 2 september 2014 @ 13:26:26 #196
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_144096680
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2014 13:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je woont weer in NL?
Ja, al een halfjaar. Kon hier wel werk krijgen.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_144097196
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 13:26 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ja, al een halfjaar. Kon hier wel werk krijgen.
Valt het mee of valt het tegen?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 2 september 2014 @ 13:41:26 #198
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_144097393
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 13:16 schreef gateway het volgende:
Je kan met een dld kenteken toch gewoon een caravan (of aanhanger) met EIGEN kenteken (dus niet 1 waar het kenteken van de auto opmoet,want dat kennen de Duitsers niet) in dld over de weg rijden? Doe ik in elk geval vaker
Voor zover ik weet wel, ja. Een aanhanger met eigen kenteken heeft ook een eigen verzekering en dat is het probleem met een Duitse auto, heb ik altijd begrepen.
  dinsdag 2 september 2014 @ 13:53:58 #199
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_144097951
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 13:37 schreef Felagund het volgende:

[..]

Valt het mee of valt het tegen?
Ik baalde dat ik weg moest, ik zat zo lekker op mijn plek in Frankfurt. En een aantal dingen zijn fijner in Duitsland. Maar ik ben nu wel weer gewend. Amsterdam is ook leuk ;) Toch mis ik FFM wel, en mijn vrienden daar.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  dinsdag 2 september 2014 @ 22:14:51 #200
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_144117919
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 13:41 schreef qltel het volgende:

[..]

Voor zover ik weet wel, ja. Een aanhanger met eigen kenteken heeft ook een eigen verzekering en dat is het probleem met een Duitse auto, heb ik altijd begrepen.
ja in DLD wel ja, maar of een aanhanger met eigen kenteken in NL een eigen verzekering heeft volgens mij niet....

Maar dan nog, als je een trekhaak aan je DLD auto hebt, is zolang de aanhanger aan de auto hangt toch meeverzekerd met de auto?

Echt duidelijkheid kan ik er niet over vinden.... Irritant is het wel, heb met mijn vader en oom een aanhanger, kan er alleen niks mee want aan mij DLD auto mag ie niet.... (of ik moet hem in DLD TUV keuren en een DLD kenteken erop, en wegenbelasting in DLD betalen, dan zou het wel kunnen en heb je ook in NL geen gezeur met kenteken erop doen
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 2 september 2014 @ 22:29:22 #201
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_144118815
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 22:14 schreef gateway het volgende:

[..]

ja in DLD wel ja, maar of een aanhanger met eigen kenteken in NL een eigen verzekering heeft volgens mij niet....

Maar dan nog, als je een trekhaak aan je DLD auto hebt, is zolang de aanhanger aan de auto hangt toch meeverzekerd met de auto?
Voor zover ik weet moet een voertuig met eigen kenteken ook altijd verzekerd zijn. Dus een aanhanger zonder eigen kenteken in NL is niet verzekerd, een aanhanger met kenteken in NL of een Duitse aanhanger (hebben altijd eigen kenteken) wel.

En aangezien Duitse aanhangers altijd een eigen kenteken hebben en dus verzekerd zijn is een aanhanger achter een Duitse auto niet meeverzekerd.

Maar ik kan het natuurlijk verkeerd hebben.. :)
  dinsdag 2 september 2014 @ 22:51:22 #202
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_144120048
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 22:29 schreef qltel het volgende:

[..]

Voor zover ik weet moet een voertuig met eigen kenteken ook altijd verzekerd zijn. Dus een aanhanger zonder eigen kenteken in NL is niet verzekerd, een aanhanger met kenteken in NL of een Duitse aanhanger (hebben altijd eigen kenteken) wel.

En aangezien Duitse aanhangers altijd een eigen kenteken hebben en dus verzekerd zijn is een aanhanger achter een Duitse auto niet meeverzekerd.

Maar ik kan het natuurlijk verkeerd hebben.. :)
ik leen vaak een aanhanger van bekenden in NL, en die aanhanger heeft een eigen kenteken, maar bij mijn weten is die niet verzekerd

quote:
Verzekering aanhangwagen - Autoverzekering

Iedere autobezitter is verplicht om minimaal een WA-verzekering af te sluiten. Deze verzekering biedt ook dekking voor schade die je met je aanhanger veroorzaakt. Rijd je bijvoorbeeld bij het inparkeren met je aanhangwagen tegen een auto aan? Dan kan de eigenaar van de beschadigde auto de kosten verhalen op jouw autoverzekering.

De aanhangwagen valt namelijk onder de autoverzekering, zolang deze aan de auto is gekoppeld. Is hij niet gekoppeld aan de auto, dan biedt een aansprakelijkheidsverzekering vaak dekking. Het gaat in beide gevallen echter alleen om schade die je toebrengt aan anderen. Schade aan je eigen aanhangwagen wordt door geen enkele auto- of aansprakelijkheidsverzekering gedekt! Ook schade veroorzaakt door brand, diefstal, storm of een andere ‘oorzaak van buitenaf’, wordt niet door deze verzekeringen vergoed. Mocht je deze schades gedekt willen hebben, dan dien je een aparte aanhangerverzekering af te sluiten.
Aanhangwagen verzekering verplicht?

Het afsluiten van een aanhangwagen verzekering is niet verplicht, maar wel aan te raden. Een aanhangwagen verzekering werkt eigenlijk hetzelfde als een all risk autoverzekering. Hij biedt namelijk niet alleen dekking tegen schade veroorzaakt door brand, diefstal, storm e.d., maar vergoedt in geval van schade vaak ook de kosten van het vervoer naar de garage of naar huis en de kosten van het huren van een vervangende aanhangwagen. Daarnaast is bij een ongeval schade aan je eigen aanhangwagen gedekt. Kosten voor het herstel of vervanging van versleten onderdelen worden, net als schade opgelopen tijdens de verhuur van de aanhangwagen, niet gedekt.

Houd er wel rekening mee dat sommige verzekeraars bepaalde voorwaarden stellen bij het verzekeren van een aanhangwagen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan:

De aanhangwagen mag niet ouder zijn dan een bepaald aantal jaar (vaak tien).
De nieuwwaarde van de aanhangwagen mag niet hoger zijn dan een bepaald bedrag (zoals 10.000 of 25.000 euro).
De aanhangwagen mag alleen gebruikt worden voor het vervoer van goederen en/of dieren.

Let op: Is je aanhangwagens zwaarder dan 750 kg? Dan moet je in sommige landen kunnen aantonen dat er een verzekering voor is afgesloten. Dit kan alleen door middel van een groene kaart. Sluit je dus een aparte aanhangwagen verzekering af, dan is het van belang dat je bij de verzekeraar ook de groene kaart opvraagt.
Bron
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 3 september 2014 @ 06:53:51 #203
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_144125360
Voorzover ik het kan vinden (dat valt niet mee) mag je een aanhanger met buitenlands kenteken in DLD trekken mits die een eigen verzekering heeft. Want een aanhanger zonder eigen kenteken is niet met de auto meeverzekerd zoals in NL.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 3 september 2014 @ 08:01:11 #204
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_144125791
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 22:51 schreef gateway het volgende:

[..]

ik leen vaak een aanhanger van bekenden in NL, en die aanhanger heeft een eigen kenteken, maar bij mijn weten is die niet verzekerd
Whoops, ik ging ervan uit dat een aanhanger met eigen kenteken ook een eigen verzekering heeft in Nederland, maar zie nu ook dat dat niet zo is. Die zou ik dan dus niet achter m'n Duitse wagen hangen (dat deed ik toch al niet want ik heb zelf een goede aanhanger :) )
  Milf woensdag 3 september 2014 @ 12:01:10 #205
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_144130954
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 06:53 schreef Rewimo het volgende:
Voorzover ik het kan vinden (dat valt niet mee) mag je een aanhanger met buitenlands kenteken in DLD trekken mits die een eigen verzekering heeft. Want een aanhanger zonder eigen kenteken is niet met de auto meeverzekerd zoals in NL.
Ik vind sowieso dat regels/wetten en meer slecht te vinden zijn.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  woensdag 3 september 2014 @ 12:37:37 #206
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144132111
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:01 schreef nikky het volgende:

[..]

Ik vind sowieso dat regels/wetten en meer slecht te vinden zijn.
www.Googlegal.com hmmm, heb een idee
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 3 september 2014 @ 12:41:58 #207
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_144132256
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 08:01 schreef qltel het volgende:

[..]

Whoops, ik ging ervan uit dat een aanhanger met eigen kenteken ook een eigen verzekering heeft in Nederland, maar zie nu ook dat dat niet zo is. Die zou ik dan dus niet achter m'n Duitse wagen hangen (dat deed ik toch al niet want ik heb zelf een goede aanhanger :) )
hmm, ik meen dat ik dat aleens gevraagd had aan mij verzekering (huk24) en dat ie dan meeverzekerd is aan de auto..... Misschien nog een x navragen
  Milf woensdag 3 september 2014 @ 12:48:35 #208
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_144132433
quote:
1s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

www.Googlegal.com hmmm, heb een idee
Die mag ik hier niet openen

quote:
Security risk blocked for your protection

Reason:
This Websense category is filtered: Parked Domain. Sites in this category may pose a security threat to network resources or private information, and are blocked by your organization.

URL:
http://www.googlegal.com/
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  woensdag 3 september 2014 @ 12:49:51 #209
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144132475
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:48 schreef nikky het volgende:

[..]

Die mag ik hier niet openen

[..]

Het was ook maar een idee, geen tip voor een website.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Milf woensdag 3 september 2014 @ 12:51:40 #210
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_144132529
quote:
1s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het was ook maar een idee, geen tip voor een website.
Ooh nu snap ik hem pas :@

Wel een goed idee!
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  woensdag 3 september 2014 @ 12:54:14 #211
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144132599
Legal.google.com was wellicht beter
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 6 september 2014 @ 10:27:50 #212
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144232661
Het is bij Duitse banken, zeker op dorpen, vrij normaal dat je een postvakje kan huren, daar komen dan je afschriften in, papieren, etc. Dat zijn de kleine "kluisjes" die je ziet in de klantenruimte.
Is van oudsher.
Nu hebben waarschijnlijk een stel knapen een film gezien waarbij men in een bank inbrak en de prive kluisjes van de klanten opbrak en dachten, heee dat kunnen wij ook doen, en braken in, in de klantenruimte van een bank in Rees Emmerich
( vorige week ergens was 2 Guns hier op TV, http://nl.m.wikipedia.org/wiki/2_Guns waar Marc Wahlberg en Denzel Washington inbreken in die kluisjes en miljoenen buitmaken)
http://www.rp-online.de/n(...)er-aus-aid-1.4504665

Ze vonden dus post ipv miljoenen aan cash en juwelen, LOL
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 6 september 2014 @ 11:04:51 #213
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_144233252
Hee, zijn daar die vakjes voor? :D

Mijn fysio zit in een voormalig bankgebouw en daar zijn van die vakjes in de hal. Wij vroegen ons al af waarvoor die waren, voor kluisjes zijn ze inderdaad te klein (en zit er een veel te eenvoudig slot op).
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 6 september 2014 @ 12:43:29 #214
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144235398
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 11:04 schreef Rewimo het volgende:
Hee, zijn daar die vakjes voor? :D

Mijn fysio zit in een voormalig bankgebouw en daar zijn van die vakjes in de hal. Wij vroegen ons al af waarvoor die waren, voor kluisjes zijn ze inderdaad te klein (en zit er een veel te eenvoudig slot op).
yep
Deze inbrekers wisten dit ook niet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 6 september 2014 @ 13:01:07 #215
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_144235887
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2014 12:43 schreef Pietverdriet het volgende:

yep
Deze inbrekers wisten dit ook niet
Dat zal wel een tikje tegengevallen zijn :P

Overigens hadden ze wel kunnen bedenken dat echte kluisjes wel iets beter beveiligd zijn en niet volop in het zicht in zo'n gebouw zijn opgesteld :D
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 12 september 2014 @ 17:31:13 #216
398459 nofxtbr
punk in drublic
pi_144460150
Halloo :)
Ik heb een vraagje, zijn deze Berliner Kindl mix cups gewoon in Duitse supermarkten te koop? Ik vind ze nu wel op internet maar ik ga volgende week naar Berlijn dus handiger als ik ze daar kan kopen :P

Weet iemand waar ze te koop zijn?
...alleen als ie ijs- en ijskoud is
  vrijdag 12 september 2014 @ 17:44:30 #217
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144460464
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 17:31 schreef nofxtbr het volgende:
Halloo :)
Ik heb een vraagje, zijn deze Berliner Kindl mix cups gewoon in Duitse supermarkten te koop? Ik vind ze nu wel op internet maar ik ga volgende week naar Berlijn dus handiger als ik ze daar kan kopen :P
[ afbeelding ]
Weet iemand waar ze te koop zijn?
Iedere drankhandel, maar waarom zou je cups kopen? Fles siroop kan je beter doseren en is goedkoper.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 12 september 2014 @ 17:45:15 #218
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144460485
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 13:01 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Dat zal wel een tikje tegengevallen zijn :P

Overigens hadden ze wel kunnen bedenken dat echte kluisjes wel iets beter beveiligd zijn en niet volop in het zicht in zo'n gebouw zijn opgesteld :D
Als ze slim waren geweest hadden ze een vak geleerd
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 12 september 2014 @ 17:46:42 #219
398459 nofxtbr
punk in drublic
pi_144460529
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2014 17:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Iedere drankhandel, maar waarom zou je cups kopen? Fles siroop kan je beter doseren en is goedkoper.
Ja tis een cadeautje, vandaar leken me die cups wel leuk ;)
Maar oke dan ga ik er vanuit dat ik ze wel ga vinden!
...alleen als ie ijs- en ijskoud is
  vrijdag 12 september 2014 @ 17:49:38 #220
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144460616
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 september 2014 17:46 schreef nofxtbr het volgende:

[..]

Ja tis een cadeautje, vandaar leken me die cups wel leuk ;)
Maar oke dan ga ik er vanuit dat ik ze wel ga vinden!
Okay, je kan berliner weisse ook gemixed kopen trouwens.
Ik drink het zonder siroop, heerlijke karnemelk achtige frisheid
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 12 september 2014 @ 17:51:29 #221
398459 nofxtbr
punk in drublic
pi_144460675
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2014 17:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Okay, je kan berliner weisse ook gemixed kopen trouwens.

Ja heb vorige keer uit berlijn heel wat van die Waldmeister meegenomen :9~
...alleen als ie ijs- en ijskoud is
  vrijdag 12 september 2014 @ 17:54:23 #222
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144460729
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 17:51 schreef nofxtbr het volgende:

[..]

Ja heb vorige keer uit berlijn heel wat van die Waldmeister meegenomen :9~
ik moet mijn lievevrouwebedstro ook oogsten en siroop maken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 12 september 2014 @ 18:39:33 #223
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_144461864
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2014 17:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

ik moet mijn lievevrouwebedstro ook oogsten en siroop maken.
Kan dat nog dan? Ik dacht dat je dat moest doen voor de bloei. In het voorjaar dus.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  vrijdag 12 september 2014 @ 19:16:34 #224
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144463038
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2014 18:39 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Kan dat nog dan? Ik dacht dat je dat moest doen voor de bloei. In het voorjaar dus.
Heeft niet gebloeid, moet morgen eens gaan kijken hoe het erbij staat
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_144839792
Dit weekend bij een wandeling over de Rotweinwanderweg Federroter gedronken. Erg lekker en verfrissend, weet iemand of je dat ook ergens in de winkel kan kopen? Is vrij zeldzaam volgens mij, federweisser is normaler?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  woensdag 24 september 2014 @ 06:09:49 #226
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_144844377
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 23:03 schreef Felagund het volgende:
Dit weekend bij een wandeling over de Rotweinwanderweg Federroter gedronken. Erg lekker en verfrissend, weet iemand of je dat ook ergens in de winkel kan kopen? Is vrij zeldzaam volgens mij, federweisser is normaler?
Staat gewoon bij Kaufland hier
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_144850002
quote:
99s.gif Op woensdag 24 september 2014 06:09 schreef XL het volgende:

[..]

Staat gewoon bij Kaufland hier
Die is niet direct hier in de buurt, zal eerst kijken of ik het ergens anders kan krijgen.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  woensdag 24 september 2014 @ 12:20:43 #228
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_144850127
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 23:03 schreef Felagund het volgende:
Dit weekend bij een wandeling over de Rotweinwanderweg Federroter gedronken. Erg lekker en verfrissend, weet iemand of je dat ook ergens in de winkel kan kopen? Is vrij zeldzaam volgens mij, federweisser is normaler?
Roter Sauzer is bijna overal waar ze ook Federweisser verkopen te koop. Rewe, Kaufland etc
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 24 september 2014 @ 12:32:25 #229
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_144850465
Sowieso is duitse rode wijn een goed bewaard geheim. Zijn een aantal erg lekkere wijnen!
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  maandag 29 september 2014 @ 21:36:23 #230
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_145034206
Had van het weekend een Weizenbiertje (alcoholvrij, ooit gekocht voor iemand die dat altijd drinkt en langs zou komen met de auto en er niet was....) maar dat viel me ook niks tegen, van de week nog eens een paar proberen :)
  maandag 29 september 2014 @ 21:41:17 #231
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_145034419
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 21:36 schreef gateway het volgende:
Had van het weekend een Weizenbiertje (alcoholvrij, ooit gekocht voor iemand die dat altijd drinkt en langs zou komen met de auto en er niet was....) maar dat viel me ook niks tegen, van de week nog eens een paar proberen :)
Erdinger alkoholfrei, lekkere dorstlesser. Samen met Jever Fun de enige twee acceptabele alcoholvrije bieren.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  maandag 29 september 2014 @ 21:42:58 #232
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_145034493
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 12:15 schreef Felagund het volgende:

[..]

Die is niet direct hier in de buurt, zal eerst kijken of ik het ergens anders kan krijgen.
Real, Edeka, etc.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  Milf maandag 29 september 2014 @ 22:01:47 #233
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_145035325
Bijna kan ik rijden met mijn spotgoedkope fantastische super de luxe caravan O+.
Hij was vorige keer afgekeurd omdat er lawaai bij de ene rem te horen was. Dit bleek achteraf stof te zijn.

Het is een hobby de luxe uit 1985. De keurmeester gaf aan dat hij zelden caravans van deze leeftijd tegenkomt die in zo'n goede staat is.

Nu nog een kenteken. Na anderhalf uur bij het Strassenverkehrsamt aan de beurt te zijn, bleek dat de verzekering in de computer voor en heel jaar verzekering had staan. En ik wil een april-oktober kenteken.
Bellen lukte niet. Hoorde niets anders dan een in gesprek toon. Dus kon niet ter plekke een andere verzekering in de computer worden gezet.
:( :( :(

Nadat ik vanmorgen bij de verzekering ben geweest, gaan zij voor mij een kenteken regelen.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  Milf maandag 29 september 2014 @ 22:03:19 #234
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_145035396
Dat is wel iets waar ik hier tegenaan loop. Bureaucratie.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  dinsdag 30 september 2014 @ 06:51:38 #235
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_145042670
Eerlijk gezegd vind ik veel dingen in DL makkelijker en sneller gaan dan in NL.

Als ik een vraag heb voor de Gemeente, dan bel ik het telefoonnummer dat op de betreffende brief staat.
Na twee keer overgaan, pakt er een MENS de telefoon op. Geen bandje! En het is ook nog eens meteen de juiste persoon. Dus niet nog 6 keer doorverbonden worden.
... ♥ ik mis je ♥
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 30 september 2014 @ 07:00:39 #236
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_145042721
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 september 2014 06:51 schreef phluphy het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik veel dingen in DL makkelijker en sneller gaan dan in NL.

Als ik een vraag heb voor de Gemeente, dan bel ik het telefoonnummer dat op de betreffende brief staat.
Na twee keer overgaan, pakt er een MENS de telefoon op. Geen bandje! En het is ook nog eens meteen de juiste persoon. Dus niet nog 6 keer doorverbonden worden.
Dat is zeker waar. Ook hier bij de gemeente, als je er naartoe gaat dan wordt je bij de balie doorverwezen naar de juiste kamer waar de juiste persoon zit, in plaats van dat je een nummertje krijgt en dan een half uur mag gaan wachten op iemand die eerst nog 15 anderen moet helpen.

Maar het Strassenverkehrsamt in Kleve is vreselijk. Daar kun je echt uren wachten..
  dinsdag 30 september 2014 @ 17:52:24 #237
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_145060741
Als ik in Duitsland een baan wil zoeken kan ik daarvoor www.monster.de gebruiken of zijn er betere alternatieven?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  dinsdag 30 september 2014 @ 17:58:52 #238
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_145060966
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 17:52 schreef nils7 het volgende:
Als ik in Duitsland een baan wil zoeken kan ik daarvoor www.monster.de gebruiken of zijn er betere alternatieven?
Hangt van het soort werk dat je zoekt af. Net als in Nederland is een netwerk nog steeds de beste ingang. Daarnaast worden veel interessante banen nog steeds in het plaatselijke suffertje gepubliceerd.
En tot mijn verrassing kwam de AGentur für Arbeit met zeer acceptabele banen op de proppen. Ook een optie natuurlijk.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_145061541
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 17:52 schreef nils7 het volgende:
Als ik in Duitsland een baan wil zoeken kan ik daarvoor www.monster.de gebruiken of zijn er betere alternatieven?
www.stepstone.de
En LinkedIn en Xing natuurlijk.
  dinsdag 30 september 2014 @ 18:23:58 #240
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_145061712
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 18:17 schreef Gala6183 het volgende:

[..]

www.stepstone.de
En LinkedIn en Xing natuurlijk.
Het gebruik van Linkedin valt nogal tegen in Duitsland vind ik.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_145061743
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 18:23 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Het gebruik van Linkedin valt nogal tegen in Duitsland vind ik.
Klopt wel ja, maar er staan best veel vacatures op, in ieder geval in mijn regio en vakgebied. Maar ze zijn actiever op Xing.
  dinsdag 30 september 2014 @ 20:53:56 #242
63722 z80
I fink you freaky
pi_145068495
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 07:00 schreef qltel het volgende:

[..]

Dat is zeker waar. Ook hier bij de gemeente, als je er naartoe gaat dan wordt je bij de balie doorverwezen naar de juiste kamer waar de juiste persoon zit, in plaats van dat je een nummertje krijgt en dan een half uur mag gaan wachten op iemand die eerst nog 15 anderen moet helpen.

Maar het Strassenverkehrsamt in Kleve is vreselijk. Daar kun je echt uren wachten..
dat hangt van het tijdstip en dag af dat je daar komt.
ik heb op een donderdag middag een internationaal rijbewijs gehaald en er was 1 persoon voor me.

ze hebben wel de boel flink verbouwd en je kunt nu ook met pin betalen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  Milf dinsdag 30 september 2014 @ 20:56:24 #243
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_145068649
Hier valt ook op dat de gemiddelde Duitser computeranalfabeet is.

Een bonnetje bij het Strassenverkehrsamt is al zeer moeilijk. :Y
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  dinsdag 30 september 2014 @ 21:00:59 #244
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145068889
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 17:52 schreef nils7 het volgende:
Als ik in Duitsland een baan wil zoeken kan ik daarvoor www.monster.de gebruiken of zijn er betere alternatieven?
Wat voor een baan zoek je?
In D is solliciteren anders dan in NL, CV printen en in mooie map met kopie van diplomas en een mooie foto is normaal. Werkgevers zijn wettelijk verplicht dit terug te sturen.
Ooit een keer mijn cv als pdf bij een mail ter "bewerbung" verzonden en kreeg hem uitgeprint terug.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 30 september 2014 @ 21:05:05 #245
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_145069115
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 september 2014 21:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat voor een baan zoek je?
In D is solliciteren anders dan in NL, CV printen en in mooie map met kopie van diplomas en een mooie foto is normaal. Werkgevers zijn wettelijk verplicht dit terug te sturen.
Ooit een keer mijn cv als pdf bij een mail ter "bewerbung" verzonden en kreeg hem uitgeprint terug.
Het is niet abnormaal, maar ze normaliseren wel hoor. Digitaal is mainstream, maar uiteraard wel met bewerbungsfoto's :r en cijferlijsten vanaf de peuterspeelzaal :'). Waarbij ik het duitse bewerbungsspelletje vertik en toch altijd op vakinhoudelijke kennis word uitgekozen.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  woensdag 1 oktober 2014 @ 13:46:51 #246
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_145090034
Het is voor een vriend van me die zich eventueel bij zn *; wil voegen.
Hij zit in de IT, is daar een beetje werk te vinden of is het net zoals hier veel vraag en weinig aanbod?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  woensdag 1 oktober 2014 @ 13:49:06 #247
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_145090086
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 13:46 schreef nils7 het volgende:
Het is voor een vriend van me die zich eventueel bij zn *; wil voegen.
Hij zit in de IT, is daar een beetje werk te vinden of is het net zoals hier veel vraag en weinig aanbod?
In 'de IT' liggen in Nederland toch ook de banen voor het oprapen?

Als je wat kunt vind je in Duitsland daar heel eenvoudig een baan.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  woensdag 1 oktober 2014 @ 13:58:46 #248
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_145090285
quote:
99s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 13:49 schreef XL het volgende:

[..]

In 'de IT' liggen in Nederland toch ook de banen voor het oprapen?

Als je wat kunt vind je in Duitsland daar heel eenvoudig een baan.
Eh HBO misschien wel, op MBO had een andere vriend van mij toch moeite met het vinden van een nieuwe baan.
Dus de vraag en aanbod is daar wel in een goede balans?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  woensdag 1 oktober 2014 @ 14:08:14 #249
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145090587
Men heeft in D nogal moeite met zogenaamde Quereinsteiger of Seiteneinsteiger.
Dit zijn mensen die in een branche/job actief zijn waar ze niet de klassieke opleiding voor hebben genoten. Ik ben interim manager in vooral IT en Outsourcing van IT organisaties en doe ook regelmatig grote sales trajecten.
Heb echter klassieke filosofie en kunstmatige intelligentie wetenschappen gedaan. Men is doorgaans zeer te spreken over mijn werk en hoe ik IT organisaties opzet, herstructureer of klaarstoom voor een out of insourcing.
Spreken we over mijn CV en opleiding dan verslikken ze zich ineens. Als je ergens goed in bent is dat heel mooi, maar daar moet je wel de juiste papieren voor hebben. Het juiste papier is bijkans belangrijker dan een bewezen trackrecord.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 1 oktober 2014 @ 14:52:55 #250
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_145092008
AI is toch gewoon IT?
Ik deed dat ook, samen met Letteren. Iedereen denkt dat ik door AI zo slim ben :')

Doe nu altijd marketing automatisering.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_145092511
Laatste maand voor mij in Zweden en dan vanaf 1 November officieel wekzaam en woonachtig in Essen.
Tijdens de vakantie kwam al het goede nieuws binnen (contract werk, appartement).

Nu de verhuizing regelen en de laatste week van Oktober alles regelen omtrent Bürgeramt, Finanzambt, en bank. Krankekasse heb ik al lopen evenals gas water electra en telefoon/internet. Volgens mij heb ik dan alle voorbereidingen in een note dop. Of is er iets wat ik over het hoofd zie?
Don't get saucy with me, Bearnaise!
pi_145111780
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 15:07 schreef Schizma het volgende:
Laatste maand voor mij in Zweden en dan vanaf 1 November officieel wekzaam en woonachtig in Essen.
Tijdens de vakantie kwam al het goede nieuws binnen (contract werk, appartement).

Nu de verhuizing regelen en de laatste week van Oktober alles regelen omtrent Bürgeramt, Finanzambt, en bank. Krankekasse heb ik al lopen evenals gas water electra en telefoon/internet. Volgens mij heb ik dan alle voorbereidingen in een note dop. Of is er iets wat ik over het hoofd zie?
Haftpflicht (Aansprakelijkheidsverzekering) en je bent klaar. Zijn nog een paar instanties die geld van je willen hebben GEZ bijvoorbeeld maar die weten je zelf wel te vinden.
  donderdag 2 oktober 2014 @ 08:25:43 #253
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_145116770
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 14:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Men heeft in D nogal moeite met zogenaamde Quereinsteiger of Seiteneinsteiger.
Dit zijn mensen die in een branche/job actief zijn waar ze niet de klassieke opleiding voor hebben genoten. Ik ben interim manager in vooral IT en Outsourcing van IT organisaties en doe ook regelmatig grote sales trajecten.
Heb echter klassieke filosofie en kunstmatige intelligentie wetenschappen gedaan. Men is doorgaans zeer te spreken over mijn werk en hoe ik IT organisaties opzet, herstructureer of klaarstoom voor een out of insourcing.
Spreken we over mijn CV en opleiding dan verslikken ze zich ineens. Als je ergens goed in bent is dat heel mooi, maar daar moet je wel de juiste papieren voor hebben. Het juiste papier is bijkans belangrijker dan een bewezen trackrecord.
Ja, raar is dat he? Alsof je je als mens niet kunt ontwikkelen. Beroeps- en of studiekeuze is daardoor ook veel belangrijker dan in Nederland.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_145118472
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 23:04 schreef Hiya het volgende:

[..]

Haftpflicht (Aansprakelijkheidsverzekering) en je bent klaar. Zijn nog een paar instanties die geld van je willen hebben GEZ bijvoorbeeld maar die weten je zelf wel te vinden.
Dankje, zojuist op mijn To-Do list gezet. Zijn er nog tips of specifieke dingen waar je op kunt letten bij de Haftpflicht?

Heb er veel zin in, 3,5 jaar Zweden was een leuke ervaring. Samenwonen en een nog beter carriere vooruitzicht zijn doorslaggevend geweest. Vooral het eerste, na bijna 2 jaar heen en weer te reizen.
Don't get saucy with me, Bearnaise!
  donderdag 2 oktober 2014 @ 10:31:37 #255
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_145119031
Infiltrant uit Zwitserland hier :+ Ik ben Duits aan het leren en vroeg me af of iemand me toevallig kan uitleggen wanneer ik in mir/mich en dir/dich gebruik?

Mich en dich = akkusativ
Mir en dir = dativ
Zo ver ben ik al, maar nu staan er een aantal voorbeeldzinnen in m'n cursusboek en ik heb geen flauw idee waarom dit nu de juiste antwoorden zijn?

Voorbeelden:
Ich kan mir keinen Geburtsdag merken.
Bitte erinnere mich an Evas Geburtstag (hier zou ik bijvoorbeeld denken 'herinneren aan iets', dus dativ).
Ich will mir diese Woche ein Hose kaufen (en hier dacht ik 'afgebakende tijd' dus akkusativ).
Wasch dir die Hände!

Ik denk dus steeds precies het verkeerde :') En als ik het op gevoel invul gaat het 6/7 van de 10 keer goed, dat schiet dus ook niet echt op.
pi_145119184
Het hangt van het werkwoord af. Het ene ww wil dativ, het andere ww wil akkusativ en daar zit niet altijd logica achter.

In de voorbeeldzinnetjes die je noemt is bijv. mir/dir de normale vervoeging en wordt de uitzondering in het woordenboek aangegeven:

sichAkk. an etw.Akk. erinnern
jmdn. an jmdn./etw. erinnern

[ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2014 10:48:44 ]
  donderdag 2 oktober 2014 @ 10:44:16 #257
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_145119318
quote:
5s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 10:31 schreef CherryOnTop het volgende:


Ik denk dus steeds precies het verkeerde :') En als ik het op gevoel invul gaat het 6/7 van de 10 keer goed, dat schiet dus ook niet echt op.
Heb exact het zelfde probleem. En probeer het al 12 jaar te leren. Dus, als iemand de uitleg/oplossing heeft hoor ik het graag.
Overigens ben ik gewoon zinnetjes uit mijn hoofd gaan leren die ik vaak gebruik. Tegenwoordig hoor je alleen aan mijn accent dat ik Hollander ben. Schrijven is nog steeds lastig.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 2 oktober 2014 @ 10:51:14 #258
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_145119512
quote:
5s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 10:31 schreef CherryOnTop het volgende:
Infiltrant uit Zwitserland hier :+ Ik ben Duits aan het leren en vroeg me af of iemand me toevallig kan uitleggen wanneer ik in mir/mich en dir/dich gebruik?

Mich en dich = akkusativ
Mir en dir = dativ
Zo ver ben ik al, maar nu staan er een aantal voorbeeldzinnen in m'n cursusboek en ik heb geen flauw idee waarom dit nu de juiste antwoorden zijn?

Voorbeelden:
Ich kan mir keinen Geburtsdag merken.
Bitte erinnere mich an Evas Geburtstag (hier zou ik bijvoorbeeld denken 'herinneren aan iets', dus dativ).
Ich will mir diese Woche ein Hose kaufen (en hier dacht ik 'afgebakende tijd' dus akkusativ).
Wasch dir die Hände!

Ik denk dus steeds precies het verkeerde :') En als ik het op gevoel invul gaat het 6/7 van de 10 keer goed, dat schiet dus ook niet echt op.
Mir/dir is meewerkend voorwerp. Je kunt er vrijwel altijd aan of voor bij bedenken.

"Ich will mir diese Woche ein Hose kaufen" Ik wil (voor) mij een broek kopen deze week.

Het wordt natuurlijk lastiger bij "erinnere mich an" (gevoelsmatig dan) maar in deze zin verwijst "an" niet naar "mij" maar naar de verjaardag.

Bij dativ hoort het woordje aan/voor altijd bij de persoon en krijg je dus mir/dir.

Hopelijk is het zo wat duidelijker en anders vraag je maar :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_145119741
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 10:51 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Het wordt natuurlijk lastiger bij "erinnere mich an" (gevoelsmatig dan)
Dat is gewoon een uitzondering. Maar soms zouden er ook theoretisch twee mogelijkheden zijn waarvan er maar een juist is, bijv. bij 'helfen':

ich kaufe dir(+3) etwas
ich wasche dir(+3) die Hände
ich helfe dir(+3)

ich mag dich(+4)
ich ficke dich(+4)
ich helfe dich(+4)

Dat moet je dus gewoon uit je hoofd leren. Het is een beetje jammer dat je bij Duits op school alleen maar van die rijtjes 'helpen - helfen' krijgt, ipv 'iemand helpen - jemandem(+3) helfen'.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2014 11:01:13 ]
  donderdag 2 oktober 2014 @ 11:01:10 #260
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_145119781
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 10:44 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Heb exact het zelfde probleem. En probeer het al 12 jaar te leren.
O god, alle hoop kwijt nu :'( :P
quote:
Overigens ben ik gewoon zinnetjes uit mijn hoofd gaan leren die ik vaak gebruik. Tegenwoordig hoor je alleen aan mijn accent dat ik Hollander ben. Schrijven is nog steeds lastig.
Ja ik heb ook de zinnen die ik vaak gebruik uit m'n hoofd geleerd, maar voor werk is het wel handig als ik het allemaal goed kan schrijven.

quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 10:51 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Mir/dir is meewerkend voorwerp. Je kunt er vrijwel altijd aan of voor bij bedenken.

"Ich will mir diese Woche ein Hose kaufen" Ik wil (voor) mij een broek kopen deze week.

Het wordt natuurlijk lastiger bij "erinnere mich an" (gevoelsmatig dan) maar in deze zin verwijst "an" niet naar "mij" maar naar de verjaardag.

Bij dativ hoort het woordje aan/voor altijd bij de persoon en krijg je dus mir/dir.

Hopelijk is het zo wat duidelijker en anders vraag je maar :)
Ah oke dat is al iets duidelijker.

Maar dan kan ik nog steeds niet uitvissen waarom het mir is in onderstaande zinnen...

Ich kan mir keinen Geburtsdag merken.
Wasch dir die Hände!

De rest van de grammatica kan ik nog wel mee overweg maar dit vind ik echt bijna onbegrijpelijk :@
pi_145119855
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 11:01 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Ich kan mir keinen Geburtsdag merken.
Wasch dir die Hände!
Dat is logisch. Dat is de normale constructie van lijdend voorwerp (het voorwerp dat behandeld wordt, akkusativ) en meewerkend voorwerp (de doelpersoon voor wie die handeling wordt uitgevoerd, dativ).

Ich gebe dir einen Kuchen.
Ich merke mir keinen Geburtstag.
Wasch dir die Hände!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2014 11:08:39 ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 2 oktober 2014 @ 11:04:42 #262
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_145119857
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 11:01 schreef CherryOnTop het volgende:
Ah oke dat is al iets duidelijker.

Maar dan kan ik nog steeds niet uitvissen waarom het mir is in onderstaande zinnen...

Ich kan mir keinen Geburtsdag merken.
Wasch dir die Hände!

De rest van de grammatica kan ik nog wel mee overweg maar dit vind ik echt bijna onbegrijpelijk
Die zijn ook lastiger omdat je er niet duidelijk aan/voor in kunt verwerken. Maar beide zijn wel meewerkend voorwerp en daarom is het een dativ. In het Nederlands kennen we deze zinsconstructies niet (meer) zo. Dat maakt het ook lastiger.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  donderdag 2 oktober 2014 @ 11:06:19 #263
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_145119902
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 11:04 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat is logisch. Dat de normale constructie van lijdend voorwerp (het voorwerp dat behandeld wordt, akkusativ) en meewerkend voorwerp (de doelpersoon voor wie die handeling wordt uitgevoerd, dativ).

Ich gebe dir einen Kuchen.
Ich merke mir keinen Geburtstag.
Wasch dir die Hände!
Ah, dankje. Natuurlijk! Ik zag echt even door de bomen het bos niet meer, had al zoveel verschillende dingen gelezen op internet het afgelopen uur.
  donderdag 2 oktober 2014 @ 11:20:40 #264
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_145120295
In Zwitserland heb je toch geen duits nodig, laat staan hochdeutsch ;)
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  donderdag 2 oktober 2014 @ 11:29:05 #265
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_145120518
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 11:20 schreef XL het volgende:
In Zwitserland heb je toch geen duits nodig, laat staan hochdeutsch ;)
Was het maar waar, zwitsersduits is een stuk makkelijker :P
pi_145120779
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 11:29 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Was het maar waar, zwitsersduits is een stuk makkelijker :P
Dan spreek je dat toch? Ik vind het altijd moeilijk te verstaan, maar het klinkt wel mooi.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  donderdag 2 oktober 2014 @ 11:40:41 #267
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_145120872
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 11:37 schreef Felagund het volgende:

[..]

Dan spreek je dat toch? Ik vind het altijd moeilijk te verstaan, maar het klinkt wel mooi.
Maar schrijven gebeurt in het duits, en spreken met duitsers uiteraard ook want anders verstaan ze me niet :+
pi_145121032
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 11:29 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Was het maar waar, zwitsersduits is een stuk makkelijker :P
Echt? :o
  donderdag 2 oktober 2014 @ 11:50:14 #269
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_145121162
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 11:46 schreef Igen het volgende:

[..]

Echt? :o
Gewoon duits zonder grammatica, in plaats daarvan alles op li laten eindigenli
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  donderdag 2 oktober 2014 @ 11:56:59 #270
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_145121386
quote:
99s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 11:50 schreef XL het volgende:

[..]

Gewoon duits zonder grammatica, in plaats daarvan alles op li laten eindigenli
Zo ongeveer ja. En elke 'k' als 'k + harde g' uitspreken (Danke = Dankge, Ikea = Ikgea). Easy peasy :D
pi_145121649
:D Zo klinkt het wel ja. Maar hebben ze dan niet het gevoel dat je ze probeert voor paal te zetten als je probeert hun dialect te imiteren maar het net niet goed doet? <-- Serieuze vraag, niet flauw bedoeld!

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2014 12:05:37 ]
  donderdag 2 oktober 2014 @ 12:06:59 #272
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_145121717
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 12:05 schreef Igen het volgende:
:D Zo klinkt het wel ja. Maar hebben ze dan niet het gevoel dat je ze probeert voor paal te zetten als je probeert hun dialect te imiteren maar het net niet goed doet? <-- Serieuze vraag, niet flauw bedoeld!
Volgens mij niet. Ik vind het nederlandse accent soms best op zwitserduits lijken.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  donderdag 2 oktober 2014 @ 12:07:32 #273
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_145121745
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 12:05 schreef Igen het volgende:
:D Zo klinkt het wel ja. Maar hebben ze dan niet het gevoel dat je ze probeert voor paal te zetten als je probeert hun dialect te imiteren maar het net niet goed doet? <-- Serieuze vraag, niet flauw bedoeld!
Dat is hetzelfde als wanneer ik Duits spreek tegen een Duitser, dat is ook niet perfect maar meestal kunnen ze de poging wel waarderen :P
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 2 oktober 2014 @ 12:14:15 #274
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_145121969
Precies, of je nou der Baum of das Baum zegt, ze snappen je evengoed wel. Gewoon een spellingvereenvoudiging doorvoeren en alle lidwoorden in "der" veranderen :P
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  donderdag 2 oktober 2014 @ 12:23:15 #275
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_145122261
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 12:05 schreef Igen het volgende:
:D Zo klinkt het wel ja. Maar hebben ze dan niet het gevoel dat je ze probeert voor paal te zetten als je probeert hun dialect te imiteren maar het net niet goed doet? <-- Serieuze vraag, niet flauw bedoeld!
Dat dacht ik ook, tot iemand tegen mij zei "Datapasepackageli", noch nicht mal "Datenbankpackageli".
Toen dacht ik... ja hoor... ze zijn echt verrückt.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_145122407
Ondanks dat ze zich zo aan hun eigen dialect hechten, zijn ze niet vies van buitenlandse woorden hè. Ook met dingen als Velo, Resultat enz.

Hmm. Als dat Schwyzerdüütsch niet zo'n probleem is, misschien moet ik dan maar eens een paar sollicitaties die richting op sturen. Ben net afgestudeerd en in Zwitserland verdien je toch ook niet slecht. :P

[ Bericht 52% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2014 12:29:19 ]
  donderdag 2 oktober 2014 @ 12:34:07 #277
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_145122607
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 12:27 schreef Igen het volgende:
Ondanks dat ze zich zo aan hun eigen dialect hechten, zijn ze niet vies van buitenlandse woorden hè. Ook met dingen als Velo, Resultat enz.

Hmm. Als dat Schwyzerdüütsch niet zo'n probleem is, misschien moet ik dan maar eens een paar sollicitaties die richting op sturen. Ben net afgestudeerd en in Zwitserland verdien je toch ook niet slecht. :P
Dat branchespecifieke mindestlohn in sommige gebieden is echt heftig. Ik heb een duitse collega, fris uit de schoolbanken. Doet een project om van mij te leren in Zürich. Krijgt daar het branchespecifieke minimumloon van 8600 CHF, thuis in Berlijn betwijfel ik of hij de 3000 euro haalt.

Maar goed.... ga je in Zürich in Schnitzeltje eten dan mag je daarvoor ook zonder problemen 40 CHF aftikken of 9 CHF voor een biertje in een niet bijzondere kroeg....
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 2 oktober 2014 @ 12:36:38 #278
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_145122685
Mooi loon maar het leven is duur daar dus, jeetje! Hier betaal je 7/8 euro voor een goeie schnitzel.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  donderdag 2 oktober 2014 @ 12:39:22 #279
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_145122775
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 12:36 schreef Rewimo het volgende:
Mooi loon maar het leven is duur daar dus, jeetje! Hier betaal je 7/8 euro voor een goeie schnitzel.
Dat is voor 40 CHF geen goede schnitzel hoor... net zoals die voor 7/8 euro niet goed is ;)
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  donderdag 2 oktober 2014 @ 12:39:45 #280
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_145122787
quote:
99s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 12:34 schreef XL het volgende:

[..]

Dat branchespecifieke mindestlohn in sommige gebieden is echt heftig. Ik heb een duitse collega, fris uit de schoolbanken. Doet een project om van mij te leren in Zürich. Krijgt daar het branchespecifieke minimumloon van 8600 CHF, thuis in Berlijn betwijfel ik of hij de 3000 euro haalt.

Maar goed.... ga je in Zürich in Schnitzeltje eten dan mag je daarvoor ook zonder problemen 40 CHF aftikken of 9 CHF voor een biertje in een niet bijzondere kroeg....
En voor water :')

Ach het heeft voor- en nadelen. Hier leven is ook alleen maar vol te houden als je je netjes aan alle regels (en het zijn er wat :{ ) houdt.
Als je bijvoorbeeld om 14:05 je was nog niet uit het Trockenraum hebt gehaald terwijl een ander om 14:00 gereserveerd heeft kun je een klacht verwachten :') En het is ook niet ongewoon dat mensen uit hun appartement gezet worden omdat de onderburen klagen dat de kinderen teveel herrie maken (= af en toe over de vloer rennen na 20:00).
  donderdag 2 oktober 2014 @ 12:43:44 #281
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_145122901
Ik ben er heel vaak en vind het werken er best ok, kan dat aanbevelen. Maar ik zou toch echt over de grens pendelen in de buurt van basel ofzo en daar een baan zoeken.

In Zürich wonen.... ik moet er niet aan denken! Ik ga er ook weg, tot december afronden en dan mag mijn rookie het verder afmaken. Die lacht zich kapot met zijn Zwitsers salaris in Berlijn.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 2 oktober 2014 @ 13:03:46 #282
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_145123491
quote:
99s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 12:39 schreef XL het volgende:

Dat is voor 40 CHF geen goede schnitzel hoor... net zoals die voor 7/8 euro niet goed is ;)
Mankeert niks aan hoor :Y)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_145123583
Is't echt zo erg in Zürich? Kun je beter pakweg in Oost-Duitsland wonen met een Oost-Duits salaris, dan in Zürich met een Zwitsers salaris? :)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2014 13:06:22 ]
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 2 oktober 2014 @ 13:08:13 #284
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_145123644
quote:
99s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 11:50 schreef XL het volgende:

[..]

Gewoon duits zonder grammatica, in plaats daarvan alles op li laten eindigenli
Ah, zo'n beetje wat ik spreek dus (zonder het li)
  donderdag 2 oktober 2014 @ 13:09:43 #285
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_145123689
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 13:06 schreef Igen het volgende:
Is't echt zo erg in Zürich? Kun je beter pakweg in Oost-Duitsland wonen met een Oost-Duits salaris, dan in Zürich met een Zwitsers salaris? :)
Het ligt er maar helemaal aan je redenen denk ik. Wij zijn in Zwitserland gaan wonen omdat we graag skien, klimmen etc. en omdat het belastingtechnisch handig was. Maar dan moet je het leven (qua regels) en de prijzen voor lief nemen natuurlijk.
Gaat het je alleen om geld dan is in CH werken en DE wonen het handigste.
pi_145123770
Ik hou van bergen en van een vers croissantje bij het ontbijt. Volgens mij kan dat in beide landen op zich wel. :)
  donderdag 2 oktober 2014 @ 13:13:26 #287
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_145123804
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 13:12 schreef Igen het volgende:
Ik hou van bergen en van een vers croissantje bij het ontbijt. Volgens mij kan dat in beide landen op zich wel. :)
Misschien is Frankrijk dan ook een optie :+
pi_145123845
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 13:13 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Misschien is Frankrijk dan ook een optie :+
Goeie. :D

Maar ik kan geen Frans. ;( Niet echt goed tenminste.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2014 13:15:59 ]
  donderdag 2 oktober 2014 @ 13:26:38 #289
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_145124226
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 13:06 schreef Igen het volgende:
Is't echt zo erg in Zürich? Kun je beter pakweg in Oost-Duitsland wonen met een Oost-Duits salaris, dan in Zürich met een Zwitsers salaris? :)
De combi CH-D is gewoon mooi

In Zwitserland: Je krijgt veel en geeft veel uit.
Werken in Zwitserland, wonen in Duitsland: Je krijgt veel en je geeft weinig uit.

Voordelen voor Zwitserland ten opzichte van de Zwitserse grens zie ik niet...
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_145124413
quote:
99s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 13:26 schreef XL het volgende:

[..]

De combi CH-D is gewoon mooi

In Zwitserland: Je krijgt veel en geeft veel uit.
Werken in Zwitserland, wonen in Duitsland: Je krijgt veel en je geeft weinig uit.

Voordelen voor Zwitserland ten opzichte van de Zwitserse grens zie ik niet...
Dat snap ik, maar een van de bedrijven waar ik evt. zou willen solliciteren zit in Zürich. Dan is het niet realistisch om elke dag vanuit Duitsland op en neer te gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2014 13:33:36 ]
  donderdag 2 oktober 2014 @ 13:51:52 #291
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_145124933
Ik pendel Zürich soms meerdere keren per week vanuit Düsseldorf. 6:40 heen, 19:05 terug. Je bent van 06:00 tot 20:45 van huis... maar het gaat wel en je bent ruim 8 uur op kantoor. Ik blijf ook vaak in een hotel hoor.

Vanuit Schaffhausen komen de echte pendelaars elke dag in een lange optocht naar Zürich hoor.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_145174086
Zow... net thuis van Oktoberfest in Xanten met Annie.m
superleuk, gezellig en lekker bier, nix mis mee
volgend jaar weer, maar dan met Ledehose!
pi_145869843
Ik wou eens vragen hoe je in net Duits iets zegt als "dat zijn uw zaken niet" of "bemoei je daar niet mee", of iets van die strekking.
Kan iemand me daarbij helpen?
  donderdag 23 oktober 2014 @ 22:28:43 #294
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_145869941
Das geht dich nichts an.
Das ist meine Sache.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_145870107
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 22:28 schreef Tinkepink het volgende:
Das geht dich nichts an.
Das ist meine Sache.
O, gewoon letterlijk zoals in het NL dus, ik dacht dat 't Duits daar misschien een heel eigen uitdrukking voor had.

Mooi om te weten voor als die bemoeial weer eens langsfietst als ik in de voortuin sta.
  donderdag 23 oktober 2014 @ 22:32:39 #296
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_145870142
quote:
1s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 22:31 schreef Gwywen het volgende:

[..]

O, gewoon letterlijk zoals in het NL dus, ik dacht dat 't Duits daar misschien een heel eigen uitdrukking voor had.

Mooi om te weten voor als die bemoeial weer eens langsfietst als ik in de voortuin sta.
Dacht ik ook, maar volgens mijn man (Duitser) zijn dit gewoon correcte uitdrukkingen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  donderdag 23 oktober 2014 @ 22:32:45 #297
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_145870145
Schere dich um deine eigenem Dreck
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_145870373
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 22:32 schreef XL het volgende:
Schere dich um deine eigenem Dreck
Haha, die houd ik in gedachten voor als 't de spuigaten uit gaat lopen met de bemoeizucht :)
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 09:16:12 #299
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145878984
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 22:28 schreef Tinkepink het volgende:
Das geht dich nichts an.
Das ist meine Sache.
Meestal
Das geht dich gar nichts an.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 09:17:16 #300
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145879011
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 22:32 schreef XL het volgende:
Schere dich um deine eigenem Dreck
Schere dich um deinen eigenen Dreck
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 09:19:11 #301
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145879042
Je kan ook zeggen "rot op"
Fick dich doch ins knie

Hou er rekening mee dat als je in D je buurvrouw of zo dit soort woorden doet toekomen je grote kans hebt dat ze aangifte doen en je een boete krijgt (serieus, Duitsers...)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')