abonnement Unibet Coolblue
pi_139791876
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 21:29 schreef nodig het volgende:

[..]

Zelf beslissen of je denkt dat het nuttig is :P

Ik ga het niet leren, het zit niet in de stofomschrijving. Maar ik ga niet opsommen wat je wel en niet moet kennen. Is ook een beetje zelf beslissen wat je belangrijk vindt adhv stofomschrijving.
Ik kan nog geen DM/PM verzenden, hierdoor ben ik genoodzaakt om je via dit topic te contacten.

Hoe ver ben jij met leren?
  zaterdag 10 mei 2014 @ 22:00:10 #102
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_139794244
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 21:33 schreef Super-B het volgende:

[..]

Ik kan nog geen DM/PM verzenden, hierdoor ben ik genoodzaakt om je via dit topic te contacten.

Hoe ver ben jij met leren?
Ongeveer even ver als dat jij bent., bij het differentieren. Al zit ik daar ong. al een halve week ofzo :P
pi_139795070
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 21:31 schreef nodig het volgende:

[..]

Oké, die regel ken ik idd maar niet met hogere tellers dan 1.
 \frac{c}{x^n} = c \cdot \frac{1}{x^n} = c \cdot  x^{-n}

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 21:31 schreef nodig het volgende:

[..]

Doe je in zo'n geval altijd het gedeelte in de teller vermenigvuldigen met de noemer en daarna macht negatief maken?
Dat mag altijd. Hoewel je beschrijving niet helemaal netjes is.
Je past de regel/definitie van negatieve exponenten toe, 'vermenigvuldigen met de noemer en de exponent negatief maken' is niet echt een correcte wiskundige operatie. :P

Het hangt van de situatie af wat handig is.
In jouw voorbeeld was het handig omdat de teller een constante was.
De afgeleide van 2(x+1)-2 bepalen met de exponentregel is makkelijker dan de quotientregel toepassen op de breuk omdat je dan met veel meer termen zit en je sneller fouten maakt.
  zaterdag 10 mei 2014 @ 23:21:10 #104
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_139801828
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 22:09 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

 \frac{c}{x^n} = c \cdot \frac{1}{x^n} = c \cdot  x^{-n}

[..]

Dat mag altijd. Hoewel je beschrijving niet helemaal netjes is.
Je past de regel/definitie van negatieve exponenten toe, 'vermenigvuldigen met de noemer en de exponent negatief maken' is niet echt een correcte wiskundige operatie. :P

Het hangt van de situatie af wat handig is.
In jouw voorbeeld was het handig omdat de teller een constante was.
De afgeleide van 2(x+1)-2 bepalen met de exponentregel is makkelijker dan de quotientregel toepassen op de breuk omdat je dan met veel meer termen zit en je sneller fouten maakt.
Dat is inderdaad het nadeel van zelfstudie, je probeert verbanden te zien die wiskundig vaak niet 100% correct zijn :P

Bedankt voor je reactie :) Het is zeer nuttig voor mij om hier af en toe is dingen te vragen :) Ik ben jullie zeer dankbaar _O_

[ Bericht 3% gewijzigd door nodig op 11-05-2014 00:42:52 ]
pi_139822375
Iemand een idee hoe de volgende logaritmen 0 kan zijn?

1/2 log 5 + 2 log 5

Daarnaast heb je 10^2x = 25. Ik weet dat het antwoord 10log5 is, maar waarom mag je de wortel van 25 nemen? Je zou eerder denken aan 25/2.

[ Bericht 29% gewijzigd door Super-B op 11-05-2014 13:03:28 ]
pi_139823211
quote:
1s.gif Op zondag 11 mei 2014 12:37 schreef Super-B het volgende:
Iemand een idee hoe de volgende logaritmen 0 kan zijn?

1/2 log 5 + 2 log 5

alog x = 0 geeft x = 1 omdat a0 = 1 (en verder geen oplossingen)
Dus beide logaritmes in hetzelfde grondtal schrijven en daarna samen als één logaritme schrijven en dan de term in het logaritme gelijkstellen aan 1.

Eh ja wat Aardappeltaart hieronder zegt. Ik was ervan uit gegaan dat er ergens een x stond.
quote:
1s.gif Op zondag 11 mei 2014 12:37 schreef Super-B het volgende:

Daarnaast heb je 10^2x = 25. Ik weet dat het antwoord 10log5 is, maar waarom mag je de wortel van 25 nemen? Je zou eerder denken aan 25/2.

102x = 25

Pas definitie logaritme toe.
2x = 10log 25

Schrijf 25 = 52
10log 25 = 10log(52) = 2 · 10log 5

Dus
2x = 2 · 10log 5

Deel beide kanten door 2
x = 10log 5

[ Bericht 3% gewijzigd door Anoonumos op 11-05-2014 13:19:05 ]
  zondag 11 mei 2014 @ 13:14:50 #107
368666 Aardappeltaart
Met slagroom
pi_139823274
quote:
1s.gif Op zondag 11 mei 2014 12:37 schreef Super-B het volgende:
Iemand een idee hoe de volgende logaritmen 0 kan zijn?

1/2 log 5 + 2 log 5
Je wil weten wanneer 1/2 log 5 + 2 log 5 = 0 ?!
Dat is nooit. 1/2 log 5 + 2 log 5 is gewoon een getal. Kun je je vragen wat duidelijker formuleren?
pi_139823469
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 13:14 schreef Aardappeltaart het volgende:

[..]

Je wil weten wanneer 1/2 log 5 + 2 log 5 = 0 ?!
Dat is nooit. 1/2 log 5 + 2 log 5 is gewoon een getal. Kun je je vragen wat duidelijker formuleren?
De oplossing van de logaritme geeft 0, althans dat zegt het antwoordenmodel. :P Ik vraag mij tot dusverre af hoe ze erop gekomen zijn.
  zondag 11 mei 2014 @ 13:25:20 #109
368666 Aardappeltaart
Met slagroom
pi_139823617
quote:
1s.gif Op zondag 11 mei 2014 13:20 schreef Super-B het volgende:

[..]

De oplossing van de logaritme geeft 0, althans dat zegt het antwoordenmodel. :P Ik vraag mij tot dusverre af hoe ze erop gekomen zijn.
Gebruik eerst a*log(g) = log (ga). Daarna log (d) + log (e) = log (d*e). Tot slot xy * xz = xy+z. Hiermee kom je tot (1/2) * log (5) + 2 log (5) = log (52,5). Hoe dat 0 is, mag Joost weten. Typ die uitdrukking die jij gaf in in je rekenmachine, je zal zien dat het geen 0 is. Of jij hebt het verkeerd overgetypt of uitgelegd.
pi_139823656
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 13:12 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

alog x = 0 geeft x = 1 omdat a0 = 1 (en verder geen oplossingen)
Dus beide logaritmes in hetzelfde grondtal schrijven en daarna samen als één logaritme schrijven en dan de term in het logaritme gelijkstellen aan 1.

Eh ja wat Aardappeltaart hieronder zegt. Ik was ervan uit gegaan dat er ergens een x stond.

[..]

102x = 25

Pas definitie logaritme toe.
2x = 10log 25

Schrijf 25 = 52
10log 25 = 10log(52) = 2 · 10log 5

Dus
2x = 2 · 10log 5

Deel beide kanten door 2
x = 10log 5
Hartstikke logisch! Alles netjes opschrijven is duidelijker dan het uit je hoofd proberen blijkbaar! :D


Weet jij toevallig ook hoe je een natuurlijke logaritmen met limieten moet worden opgelost? Ter voorbeeld:

Lim -> 0 (e^2x-1) / x

Tot dusverte heb ik wel wat theorie doorgenomen waar ik niks van begrijp..

Dat ax = e^x ln a
En dat hieruit af te leiden is dat

(a^x - 1)/ x = ln a


Beide functies snap ik niet en het verband ook niet. Het is mij wel duidelijk dat e log x gelijk is aan ln x, maar dan is het mij weer niet duidelijk waarom ln x hetzelfde is als e^ln x.

Ik denk niet dat ik de enige ben die dit boek enorm kortbondig vind.
pi_139823664
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 13:25 schreef Aardappeltaart het volgende:

[..]

Gebruik eerst a*log(g) = log (ga). Daarna log (d) + log (e) = log (d*e). Tot slot xy * xz = xy+z. Hiermee kom je op log 52,5. Hoe dat 0 is, mag Joost weten. Typ die uitdrukking die jij gaf in in je rekenmachine, je zal zien dat het geen 0 is. Of jij hebt het verkeerd overgetypt of uitgelegd.
1/2 en 2 zijn de grondtallen bij hem. Slordig, ja.
quote:
1s.gif Op zondag 11 mei 2014 13:20 schreef Super-B het volgende:

[..]

De oplossing van de logaritme geeft 0, althans dat zegt het antwoordenmodel. :P Ik vraag mij tot dusverre af hoe ze erop gekomen zijn.
Schrijf beide logaritmes in hetzelfde grondtal.
Zie SES / [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic
  zondag 11 mei 2014 @ 13:28:24 #112
368666 Aardappeltaart
Met slagroom
pi_139823713
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 13:26 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

1/2 en 2 zijn de grondtallen bij hem. Slordig, ja.

Jakkie bah.

Super-B, ik raad je aan om de rekenregels en standaardafgeleides nog eens goed door te nemen voordat je verder gaat. En zeg je nou dat je vragen uit je hoofd doet?! Schrijven! Dan zie je je fouten beter.
pi_139823722
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 13:25 schreef Aardappeltaart het volgende:

[..]

Gebruik eerst a*log(g) = log (ga). Daarna log (d) + log (e) = log (d*e). Tot slot xy * xz = xy+z. Hiermee kom je tot (1/2) * log (5) + 2 log (5) = log (52,5). Hoe dat 0 is, mag Joost weten. Typ die uitdrukking die jij gaf in in je rekenmachine, je zal zien dat het geen 0 is. Of jij hebt het verkeerd overgetypt of uitgelegd.
Het is toch echt 0. Die 1/2 en 2 staan net linksboven de log als een soort exponent.. het staat er niet naast op gelijke hoogte als het ware.
pi_139823743
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 13:26 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

1/2 en 2 zijn de grondtallen bij hem. Slordig, ja.

[..]

Schrijf beide logaritmes in hetzelfde grondtal.
Zie SES / [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic
Ik typ vanaf mijn mobiel, waardoor het inderdaad slordig kan zijn. Excuus! :)
pi_139823803
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 13:28 schreef Aardappeltaart het volgende:

[..]

Jakkie bah.

Super-B, ik raad je aan om de rekenregels en standaardafgeleides nog eens goed door te nemen voordat je verder gaat. En zeg je nou dat je vragen uit je hoofd doet?! Schrijven! Dan zie je je fouten beter.
Jep.. ik schrijf het op en het verwerkingsproces doe ik uit mijn hoofd zonder stapsgewijs te werk te gaan, wat natuurlijk kan resulteren tot foute antwoorden.

Zou je op zijn minst mijn eerdere post kunnen uitleggen m.b.t. het natuurlijke logaritme. Dat zou enorm tof zijn. Dan ben ik wel wat uren zoet ermee. :)
  zondag 11 mei 2014 @ 13:39:34 #116
368666 Aardappeltaart
Met slagroom
pi_139824064
quote:
1s.gif Op zondag 11 mei 2014 13:31 schreef Super-B het volgende:

[..]

Jep.. ik schrijf het op en het verwerkingsproces doe ik uit mijn hoofd zonder stapsgewijs te werk te gaan, wat natuurlijk kan resulteren tot foute antwoorden.

Het is bij wiskunde en zeker bij afleid en herleid vragen juist belangrijk om wél stapsgewijs te werk te gaan. Als je dat niet doet kan dat niet alleen resulteren in foute antwoorden, maar ook in foute denkwijzes en het niet duidelijk kunnen formuleren van wat je nu bedoelt.

Het volgende.
e is een gefixeerd getal waarvoor geldt dat ex zijn eigen afgeleide is. Het logaritme met dit grondtal heeft een eigen schrijfwijze gekregen: elog(x)=ln(x). Verder werkt het gewoon hetzelfde als normale logaritmes, qua rekenregels en definities. Zoals dat bekend is dat alog(ax) geldt dus ook dat ln(ex)=x. Het zijn elkaars inverses. Ik denk dat afleidingen met limieten goed zijn voor je wiskundig inzicht, maar niet direct essentieel voor deze toets.

quote:
1s.gif Op zondag 11 mei 2014 13:28 schreef Super-B het volgende:

[..]

Het is toch echt 0. Die 1/2 en 2 staan net linksboven de log als een soort exponent.. het staat er niet naast op gelijke hoogte als het ware.
Kan je dan wat aan je notatie doen? Iemand helpen met matige c.q. onduidelijke notatie is lastig en kweekt niet echt zin om te helpen. Doe je ook wat met de tips die ik geef? Veel van je vragen komen op hetzelfde neer denk ik.
pi_139824203
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 13:39 schreef Aardappeltaart het volgende:

[..]

Het is bij wiskunde en zeker bij afleid en herleid vragen juist belangrijk om wél stapsgewijs te werk te gaan. Als je dat niet doet kan dat niet alleen resulteren in foute antwoorden, maar ook in foute denkwijzes en het niet duidelijk kunnen formuleren van wat je nu bedoelt.

Het volgende.
e is een gefixeerd getal waarvoor geldt dat ex zijn eigen afgeleide is. Het logaritme met dit grondtal heeft een eigen schrijfwijze gekregen: elog(x)=ln(x). Verder werkt het gewoon hetzelfde als normale logaritmes, qua rekenregels en definities. Zoals dat bekend is dat alog(ax) geldt dus ook dat ln(ex)=x. Het zijn elkaars inverses. Ik denk dat afleidingen met limieten goed zijn voor je wiskundig inzicht, maar niet direct essentieel voor deze toets.

[..]

Kan je dan wat aan je notatie doen? Iemand helpen met matige c.q. onduidelijke notatie is lastig en kweekt niet echt zin om te helpen. Doe je ook wat met de tips die ik geef? Veel van je vragen komen op hetzelfde neer denk ik.
Ondanks dat het niet essentieel is, zou ik het graag willen weten hoe het werkt. Met name omdat het goed voor mijn wiskundig inzicht is, zoals jij al zei.

Met zowel jouw tips als de tips die andere FOK!ers geven, doe ik zeker wat mee. Ik noteer ze in mijn schrift en werp er elke keer een blik op ter herinnering, totdat ik het vlekkenloos weet.
pi_139824519
 \displaystyle  \lim_{x \to 0} \frac{e^{x} - 1}{x} = e^0 = 1
Want die limiet is de afgeleide van ex in x = 0, en de afgeleide van ex is ex.

Daaruit volgt voor elke b:

\displaystyle  \lim_{x \to 0} \frac{e^{b x} - 1}{x} = \lim_{x \to 0} \ b \cdot \frac{e^{b x} - 1}{bx} = b \cdot e^0 = b

En dus voor elke a:

 \displaystyle \lim_{x \to 0} \frac{a^x - 1}{x} = \lim_{x \to 0} \frac{e^{x \ln a}- 1}{x} = \ln a
pi_139824828
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 13:53 schreef Anoonumos het volgende:
 \displaystyle  \lim_{x \to 0} \frac{e^{x} - 1}{x} = e^0 = 1
Want die limiet is de afgeleide van ex in x = 0, en de afgeleide van ex is ex.

Daaruit volgt voor elke b:

\displaystyle  \lim_{x \to 0} \frac{e^{b x} - 1}{x} = \lim_{x \to 0} \ b \cdot \frac{e^{b x} - 1}{bx} = b \cdot e^0 = b

En dus voor elke a:

 \displaystyle \lim_{x \to 0} \frac{a^x - 1}{x} = \lim_{x \to 0} \frac{e^{x \ln a}- 1}{x} = \ln a
Dankjewel! Hier heb ik denk ik wel wat aan!

Weet je hoe je 3 / 2x herschrijft?

Ik weet dat bijv. 1 / 2x wordt 2x^-1 maar wat als de teller een 3 is..?
  zondag 11 mei 2014 @ 14:18:39 #120
368666 Aardappeltaart
Met slagroom
pi_139825233
quote:
1s.gif Op zondag 11 mei 2014 14:04 schreef Super-B het volgende:

[..]

Dankjewel! Hier heb ik denk ik wel wat aan!

Weet je hoe je 3 / 2x herschrijft?

Ik weet dat bijv. 1 / 2x wordt 2x^-1 maar wat als de teller een 3 is..?
Da's 3 keer zoveel als 1/2x. Denk niet te moeilijk. Heel de noemer gaat tot de macht -1. Teller laat je staan.
pi_139825235
quote:
1s.gif Op zondag 11 mei 2014 14:04 schreef Super-B het volgende:

[..]

Dankjewel! Hier heb ik denk ik wel wat aan!

Weet je hoe je 3 / 2x herschrijft?

Ik weet dat bijv. 1 / 2x wordt 2x^-1 maar wat als de teller een 3 is..?
mimetex.cgi?%20%5Cfrac%7Bc%7D%7Bx%5En%7D%20%3D%20c%20%5Ccdot%20%5Cfrac%7B1%7D%7Bx%5En%7D%20%3D%20c%20%5Ccdot%20%20x%5E%7B-n%7D%20

Met c een constante.

Dus
1 / (2x) = (1/2) x-1 (dus niet 2x-1)
3 / x = 3 x-1
5 / (7x4) = (5/7) x-4
Enzovoorts
pi_139825327
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 14:18 schreef Aardappeltaart het volgende:

[..]

Da's 3 keer zoveel als 1/2x. Denk niet te moeilijk. Heel de noemer gaat tot de macht -1. Teller laat je staan.
Dank. Ja ik denk inderdaad veelste moeilijk! Ik ga nu maar aan de slag met de natuurlijke logaritmen, want daar snap ik de ballen van.
  zondag 11 mei 2014 @ 14:23:58 #123
368666 Aardappeltaart
Met slagroom
pi_139825373
quote:
1s.gif Op zondag 11 mei 2014 14:22 schreef Super-B het volgende:

[..]

Dank. Ja ik denk inderdaad veelste moeilijk! Ik ga nu maar aan de slag met de natuurlijke logaritmen, want daar snap ik de ballen van.
Denk wederom niet te moeilijk. Logaritmes ken je al. ln is gewoon een schrijfwijze voor het logaritme met grondtal e.
pi_139825457
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 14:23 schreef Aardappeltaart het volgende:

[..]

Denk wederom niet te moeilijk. Logaritmes ken je al. ln is gewoon een schrijfwijze voor het logaritme met grondtal e.
Ik denk veelste moeilijk en ik kan het niet loslaten om makkelijk te denken. De vragen die mij tot denken zetten zijn bijv..:

Waarom bestaat het grondgetal e en uberhaupt e^x ? Waarom is dat zo belangrijk?

Wat is dan die x = e^ln x?

Dit soort vragen bezorgen mij letterlijk een brain error. Ik zal even een link vh boek posten met daarbij de bladzijdenummer van de betreffende pagina. Hopelijk zullen jullie begrijpen waarom ik het lastig vind. Het is werkelijk een klote boek. Daarbij speelt een rol dat ik op de havo heb gezeten en niet op het vwo en dit allemaal nieuw is voor mij.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')