abonnement Unibet Coolblue
pi_139757734
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 22:07 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Als je de koppeling hebt ingedrukt maakt de versnelling alleen geen contact met de motor, wel met de wielen
Ja maar de tandwielen zijn toch nog ontkoppelt. Dus hoe kunnen ze dan meer geluid maken dan dat hij in de vrij staat?
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  Moderator vrijdag 9 mei 2014 @ 22:09:25 #77
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_139757808
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 22:08 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Ja maar de tandwielen zijn toch nog ontkoppelt. Dus hoe kunnen ze dan meer geluid maken dan dat hij in de vrij staat?
Het enige wat de koppeling doet is de motor met de versnellingsbak verbinden toch?
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
pi_139757857
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 22:09 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Het enige wat de koppeling doet is de motor met de versnellingsbak verbinden toch?
Ja dat zeg ik. Maar als ik de koppeling inhoud zijn de tandwielen dus niet in elkaar geschoven. Maar toch maakt hij in de 1 stukken meer geluid dan dat hij in de vrij doet. Ik heb altijd gedacht dat koppeling in hetzelfde was als pook in de vrij.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  Moderator vrijdag 9 mei 2014 @ 22:12:53 #79
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_139758006
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 22:10 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Ja dat zeg ik. Maar als ik de koppeling inhoud zijn de tandwielen dus niet in elkaar geschoven. Maar toch maakt hij in de 1 stukken meer geluid dan dat hij in de vrij doet. Ik heb altijd gedacht dat koppeling in hetzelfde was als pook in de vrij.
Dat is volgens mij niet waar. tenminste als in: Wielen hebben geen contact met versnellingen
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
pi_139758014
Maarre Chevy, had jij nou al een auto of les je nog? En snap je nou beter wat ik bedoelde met dat terugschakelen of kan jou (les) auto dat wel zonder moeite?
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  Moderator vrijdag 9 mei 2014 @ 22:14:59 #81
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_139758112
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 22:13 schreef delano.888 het volgende:
Maarre Chevy, had jij nou al een auto of les je nog? En snap je nou beter wat ik bedoelde met dat terugschakelen of kan jou (les) auto dat wel zonder moeite?
Ik heb mn rijbewijs maar ik ben nog maar 17 dus ik heb nog geen auto ;)

En ik snap het principe nu wel, alleen kan je ook uitleggen waarom? ( dus waarom je dus niet in de eerste versnelling kan bij 50 vanuit 2, maar wel kan optrekken in 1 naar 50)
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
pi_139758176
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 22:14 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Ik heb mn rijbewijs maar ik ben nog maar 17 dus ik heb nog geen auto ;)

En ik snap het principe nu wel, alleen kan je ook uitleggen waarom? ( dus waarom je dus niet in de eerste versnelling kan bij 50 vanuit 2, maar wel kan optrekken in 1 naar 50)
Nee geen idee waarom het zo is haha. Mijn instructeur beschreef het als een ingebouwde beveiliging zodat je niet je motor sloopt met te veel toeren. Maar er is vast een meer logische mechanische verklaring voor.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_139758940
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 22:10 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Ja dat zeg ik. Maar als ik de koppeling inhoud zijn de tandwielen dus niet in elkaar geschoven. Maar toch maakt hij in de 1 stukken meer geluid dan dat hij in de vrij doet. Ik heb altijd gedacht dat koppeling in hetzelfde was als pook in de vrij.
Koppeling en versnelling werken op verschillende punten.
Er zijn eigenlijk drie delen in de transmissie:
Motor-koppeling
Koppeling-versnelling
Versnelling-differentieel-wiel
De koppeling en versnelling verbinden deze aan elkaar.

Normaal:
Motor---K=K---V=V---Wiel
Alles draait samen.

Koppeling in:
Motor---K K---V=V---Wiel
De tandwielen zijn nu nog in elkaar.
De hele versnellingsbak word door de wielen aangedreven.

Versnelling vrij:
Motor---K=K---V V---Wiel
De tandwielen zijn uit elkaar.
Een deel van de versnellingsbak wordt via de koppeling door de motor aangedreven, het andere deel door de wielen.

Koppeling in, versnelling vrij:
Motor---K K---V V---Wiel
Alles is ontkoppeld.
Het middelste deel van de versnellingsbak kan nu vrij ronddraaien.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_139759130
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 22:30 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Koppeling en versnelling werken op verschillende punten.
Er zijn eigenlijk drie delen in de transmissie:
Motor-koppeling
Koppeling-versnelling
Versnelling-differentieel-wiel
De koppeling en versnelling verbinden deze aan elkaar.

Normaal:
Motor---K=K---V=V---Wiel
Alles draait samen.

Koppeling in:
Motor---K K---V=V---Wiel
De tandwielen zijn nu nog in elkaar.
De hele versnellingsbak word door de wielen aangedreven.

Versnelling vrij:
Motor---K=K---V V---Wiel
De tandwielen zijn uit elkaar.
Een deel van de versnellingsbak wordt via de koppeling door de motor aangedreven, het andere deel door de wielen.

Koppeling in, versnelling vrij:
Motor---K K---V V---Wiel
Alles is ontkoppeld.
Het middelste deel van de versnellingsbak kan nu vrij ronddraaien.
Top uitleg zeg, dankje! Nooit geweten dat het zo werkt. Dus als ik de versnelling vrij zet, en de koppeling op laat komen, word er toch een stukje van de tandwielen aan het draaien gezet?
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  Moderator vrijdag 9 mei 2014 @ 22:37:54 #85
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_139759353
Ha, lache dat je het even gefilmd hebt @ delano

Ik heb zoiets nog nooit geprobeerd eigenlijk, wel een keertje toen ik echt nét mn rijbewijs had wilde ik met 70 km/u van 3 naar 4 schakelen, maar schakelde ik per ongeluk van 3 naar 2.
Dat ging dus wel, en gevolg was heftig hoge toeren en een auto die op de motor flink begon te remmen. Oeps! (is me daarna overigens nooit meer overkomen :'))
pi_139759696
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 22:33 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Top uitleg zeg, dankje! Nooit geweten dat het zo werkt. Dus als ik de versnelling vrij zet, en de koppeling op laat komen, word er toch een stukje van de tandwielen aan het draaien gezet?
Een versnellingsbak heeft twee assen, een die naar de koppeling gaat en een die naar de wielen gaat.
Iedere versnelling heeft twee tandwielen, een vast aan de ene as en een los aan de andere as.
Met de schakelpook kun je dan steeds één los tandwiel aan de as koppelen.

2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_139759956
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 22:44 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Een versnellingsbak heeft twee assen, een die naar de koppeling gaat en een die naar de wielen gaat.
Iedere versnelling heeft twee tandwielen, een vast aan de ene as en een los aan de andere as.
Met de schakelpook kun je dan steeds één los tandwiel aan de as koppelen.

Dat filmpje ken ik ja. Maar ik als je ontkoppelt stopt vrijwel de hele versnellingsbak met draaien, dus kan je naar een andere versnelling. Maar als je heel snel schakelt voordat alles stilvalt dan snap ik niet dat de tandwielen dan niet gaan knarsen? Want ze koppelen dus eigenlijk al direct voordat je de motor er aan koppelt.

[ Bericht 0% gewijzigd door DX11 op 09-05-2014 22:54:46 ]
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_139760398
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 22:49 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Dat filmpje ken ik ja. Maar ik als je ontkoppelt stop vrijwel de hele versnellingsbak met draaien, dus kan je naar een andere versnelling. Maar als je heel snel schakelt voordat alles stilvalt dan snap ik niet dat de tandwielen dan niet gaan knarsen? Want ze koppelen dus eigenlijk al direct voordat je de motor er aan koppelt.
De koppelingen in de versnellingsbak (die je dus niet met het pedaal bedient) zijn zo gemaakt dat voordat de tanden in elkaar schuiven ze al een beetje contact maken.
Daardoor worden de snelheden van de wielen en de versnellingsbak geleidelijk aan gelijk zodat de tanden zonder knarsen in elkaar schuiven.
Zou je een versnelling selecteren terwijl de versnellingsbak aan de motor gekoppeld is werkt dit geleidelijk koppelen niet en knarsen de tanden wel.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_139761035
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 22:58 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

De koppelingen in de versnellingsbak (die je dus niet met het pedaal bedient) zijn zo gemaakt dat voordat de tanden in elkaar schuiven ze al een beetje contact maken.
Daardoor worden de snelheden van de wielen en de versnellingsbak geleidelijk aan gelijk zodat de tanden zonder knarsen in elkaar schuiven.
Zou je een versnelling selecteren terwijl de versnellingsbak aan de motor gekoppeld is werkt dit geleidelijk koppelen niet en knarsen de tanden wel.
Aha. Een hoop geleerd vandaag thanks!

Weet je toevallig ook nog gelijk het probleem in mijn filmpje? (Waarom je technisch gezien niet in een lage versnelling kan als je te hard rijd?)
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_139764303
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 23:10 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Aha. Een hoop geleerd vandaag thanks!

Weet je toevallig ook nog gelijk het probleem in mijn filmpje? (Waarom je technisch gezien niet in een lage versnelling kan als je te hard rijd?)
Volgens mij heeft dat te maken met de synchromesh, die houdt het tegen omdat je anders je versnellingsbak kapot kunt krijgen..

Zoiets heb ik begrepen maar weet het niet 100% zeker.
pi_139765191
Ik snap er echt niets van en ben niet bang om het toe te geven! :s)
Je raekt an de dinge geweun.
pi_139765662
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 00:32 schreef Messina het volgende:
Ik snap er echt niets van en ben niet bang om het toe te geven! :s)
Dat is natuurlijk geen enkel probleem. Maar ik heb wel gemerkt in de 1,5 jaar dat ik nu een auto heb dat een beetje basiskennis wel erg nuttig kan zijn. Als je er echt 0,0 van snapt en je gaat een keer naar de auto dealer word je echt aan alle kanten keihard genaaid. Met een beetje basiskennis merken ze dat en kost het je veel minder geld.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_139765878
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 00:45 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk geen enkel probleem. Maar ik heb wel gemerkt in de 1,5 jaar dat ik nu een auto heb dat een beetje basiskennis wel erg nuttig kan zijn. Als je er echt 0,0 van snapt en je gaat een keer naar de auto dealer word je echt aan alle kanten keihard genaaid. Met een beetje basiskennis merken ze dat en kost het je veel minder geld.
Het klinkt waarschijnlijk verschrikkelijk ouderwets, maar mijn man doet dat soort dingen. :@
Niet dat hij alle "mannendingen" doet hoor, ik ga gerust op een trap balanceren om een plafonniere te vervangen en heb zelf de keuken betegeld, maar auto's... Nee. :@
De technische kant dan, ik weet uiteraard wel de motor te vinden etc. :D
Je raekt an de dinge geweun.
pi_139765923
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 00:51 schreef Messina het volgende:

[..]

Het klinkt waarschijnlijk verschrikkelijk ouderwets, maar mijn man doet dat soort dingen. :@
Niet dat hij alle "mannendingen" doet hoor, ik ga gerust op een trap balanceren om een plafonniere te vervangen en heb zelf de keuken betegeld, maar auto's... Nee. :@
De technische kant dan, ik weet uiteraard wel de motor te vinden etc. :D
Nee dat scheelt inderdaad wel een hoop als je een man hebt ;) mijn bericht ging meer op voor als je GEEN partner hebt die er verstand van heeft :P
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_139766047
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 13:29 schreef Messina het volgende:

[..]

In het vorige topic reageerde je op een conversatie van iemand die in een andere stad wilde afrijden. Die stad was Apeldoorn, daarom roept iedereen (incluis mijzelf) Apeldoorn.

Ik heb nu net mijn rijbewijs, maar denk er niet aan om nu in de auto te stappen en door Warschau centrum te gaan touren. Niet omdat ik het niet zal kunnen, maar ik heb liever iets meer ervaring voor ik een stad als Warschau in ga, waar mensen links en rechts voorbij komen op manieren die je niet leert tijdens rijles. Moet ik dan maar mijn rijbewijs inleveren? Want zo komt jouw verhaal over.
Het gaat er niet om dat ik het niet durf. Als ik door Warschau heen moet, so be it. Maar ik heb liever wat rij-uren voor ik me willens en wetens in een superdrukke situatie gooi.

Dus, gedeeltelijk ben ik het wel met je eens. Als je echt niet DURFT te rijden in een grote stad ben je niet rijwaardig. Aan de andere kant is er niets mis met het ontlopen van drukte.
Ja dat lijkt me duidelijk. Het begin van de discussie ging om het advies van een persoon die zei: ga niet in stad X afrijden, maar in stad Y, want dat is rustiger. Ik was het daar niet mee eens omdat ik vind dat je een examen ook in een drukkere stad zou moeten kunnen doen. En daardoor ging men over de zeik, met als absolute dieptepunt die delano die begon te schelden :')
pi_139766086
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 00:56 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:

[..]

Ja dat lijkt me duidelijk. Het begin van de discussie ging om het advies van een persoon die zei: ga niet in stad X afrijden, maar in stad Y, want dat is rustiger. Ik was het daar niet mee eens omdat ik vind dat je een examen ook in een drukkere stad zou moeten kunnen doen. En daardoor ging men over de zeik, met als absolute dieptepunt die delano die begon te schelden :')
Maar we doen nu allemaal weer gewoon normaal hè ;)
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_139766560
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 00:56 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:

[..]

Ja dat lijkt me duidelijk. Het begin van de discussie ging om het advies van een persoon die zei: ga niet in stad X afrijden, maar in stad Y, want dat is rustiger. Ik was het daar niet mee eens omdat ik vind dat je een examen ook in een drukkere stad zou moeten kunnen doen. En daardoor ging men over de zeik, met als absolute dieptepunt die delano die begon te schelden :')
Rustiger kan twee kanten op. Minder mensen op straat in de stad, of sneller terecht kunnen bij het CBR ;)

Verder ga ik met delano mee. Laten we er in hemelsnaam over ophouden. ;)
Je raekt an de dinge geweun.
pi_139769770
Leuke discussie over versnellingen, had dat ook nog nooit geweten, hoe dat werkt. Wel weer een goeie herinnering voor mij aan waarom ik liever in een automaat rijd als ik kan kiezen. :')

Ik heb het idee dat versnellingsbakken sowieso enorm verschillen per auto? Te vroeg terugschakelen was in mijn lesauto onverstandig, dat remde je abrupt af. Andere auto waar ik laatst in zat was veel, hmm, vergevingsgezinder.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  zaterdag 10 mei 2014 @ 09:19:47 #99
427012 Brummetje2.0
Uw meest favoriete kutuser!
pi_139769827
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 01:11 schreef Messina het volgende:

[..]

Rustiger kan twee kanten op. Minder mensen op straat in de stad, of sneller terecht kunnen bij het CBR ;)
Juist.

En daar ging het om, Wijnand_Bierensteijn. In Amsterdam is minder examencapaciteit, daarom wil hij graag in Apeldoorn afrijden.
Niet omdat het rustiger is qua verkeer en ook niet omdat hij niet in A'dam af zou durven rijden.
  zaterdag 10 mei 2014 @ 09:21:00 #100
427012 Brummetje2.0
Uw meest favoriete kutuser!
pi_139769836
Ik heb overigens ook niet heel veel verstand van een auto qua technische dingen. Maar heb ook een vent die dat wel heeft. ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')