Ja maar de tandwielen zijn toch nog ontkoppelt. Dus hoe kunnen ze dan meer geluid maken dan dat hij in de vrij staat?quote:Op vrijdag 9 mei 2014 22:07 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Als je de koppeling hebt ingedrukt maakt de versnelling alleen geen contact met de motor, wel met de wielen
Het enige wat de koppeling doet is de motor met de versnellingsbak verbinden toch?quote:Op vrijdag 9 mei 2014 22:08 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ja maar de tandwielen zijn toch nog ontkoppelt. Dus hoe kunnen ze dan meer geluid maken dan dat hij in de vrij staat?
Ja dat zeg ik. Maar als ik de koppeling inhoud zijn de tandwielen dus niet in elkaar geschoven. Maar toch maakt hij in de 1 stukken meer geluid dan dat hij in de vrij doet. Ik heb altijd gedacht dat koppeling in hetzelfde was als pook in de vrij.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 22:09 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Het enige wat de koppeling doet is de motor met de versnellingsbak verbinden toch?
Dat is volgens mij niet waar. tenminste als in: Wielen hebben geen contact met versnellingenquote:Op vrijdag 9 mei 2014 22:10 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik. Maar als ik de koppeling inhoud zijn de tandwielen dus niet in elkaar geschoven. Maar toch maakt hij in de 1 stukken meer geluid dan dat hij in de vrij doet. Ik heb altijd gedacht dat koppeling in hetzelfde was als pook in de vrij.
Ik heb mn rijbewijs maar ik ben nog maar 17 dus ik heb nog geen autoquote:Op vrijdag 9 mei 2014 22:13 schreef delano.888 het volgende:
Maarre Chevy, had jij nou al een auto of les je nog? En snap je nou beter wat ik bedoelde met dat terugschakelen of kan jou (les) auto dat wel zonder moeite?
Nee geen idee waarom het zo is haha. Mijn instructeur beschreef het als een ingebouwde beveiliging zodat je niet je motor sloopt met te veel toeren. Maar er is vast een meer logische mechanische verklaring voor.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 22:14 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ik heb mn rijbewijs maar ik ben nog maar 17 dus ik heb nog geen auto
En ik snap het principe nu wel, alleen kan je ook uitleggen waarom? ( dus waarom je dus niet in de eerste versnelling kan bij 50 vanuit 2, maar wel kan optrekken in 1 naar 50)
Koppeling en versnelling werken op verschillende punten.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 22:10 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik. Maar als ik de koppeling inhoud zijn de tandwielen dus niet in elkaar geschoven. Maar toch maakt hij in de 1 stukken meer geluid dan dat hij in de vrij doet. Ik heb altijd gedacht dat koppeling in hetzelfde was als pook in de vrij.
Top uitleg zeg, dankje! Nooit geweten dat het zo werkt. Dus als ik de versnelling vrij zet, en de koppeling op laat komen, word er toch een stukje van de tandwielen aan het draaien gezet?quote:Op vrijdag 9 mei 2014 22:30 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Koppeling en versnelling werken op verschillende punten.
Er zijn eigenlijk drie delen in de transmissie:
Motor-koppeling
Koppeling-versnelling
Versnelling-differentieel-wiel
De koppeling en versnelling verbinden deze aan elkaar.
Normaal:
Motor---K=K---V=V---Wiel
Alles draait samen.
Koppeling in:
Motor---K K---V=V---Wiel
De tandwielen zijn nu nog in elkaar.
De hele versnellingsbak word door de wielen aangedreven.
Versnelling vrij:
Motor---K=K---V V---Wiel
De tandwielen zijn uit elkaar.
Een deel van de versnellingsbak wordt via de koppeling door de motor aangedreven, het andere deel door de wielen.
Koppeling in, versnelling vrij:
Motor---K K---V V---Wiel
Alles is ontkoppeld.
Het middelste deel van de versnellingsbak kan nu vrij ronddraaien.
Een versnellingsbak heeft twee assen, een die naar de koppeling gaat en een die naar de wielen gaat.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 22:33 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Top uitleg zeg, dankje! Nooit geweten dat het zo werkt. Dus als ik de versnelling vrij zet, en de koppeling op laat komen, word er toch een stukje van de tandwielen aan het draaien gezet?
Dat filmpje ken ik ja. Maar ik als je ontkoppelt stopt vrijwel de hele versnellingsbak met draaien, dus kan je naar een andere versnelling. Maar als je heel snel schakelt voordat alles stilvalt dan snap ik niet dat de tandwielen dan niet gaan knarsen? Want ze koppelen dus eigenlijk al direct voordat je de motor er aan koppelt.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 22:44 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Een versnellingsbak heeft twee assen, een die naar de koppeling gaat en een die naar de wielen gaat.
Iedere versnelling heeft twee tandwielen, een vast aan de ene as en een los aan de andere as.
Met de schakelpook kun je dan steeds één los tandwiel aan de as koppelen.
De koppelingen in de versnellingsbak (die je dus niet met het pedaal bedient) zijn zo gemaakt dat voordat de tanden in elkaar schuiven ze al een beetje contact maken.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 22:49 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Dat filmpje ken ik ja. Maar ik als je ontkoppelt stop vrijwel de hele versnellingsbak met draaien, dus kan je naar een andere versnelling. Maar als je heel snel schakelt voordat alles stilvalt dan snap ik niet dat de tandwielen dan niet gaan knarsen? Want ze koppelen dus eigenlijk al direct voordat je de motor er aan koppelt.
Aha. Een hoop geleerd vandaag thanks!quote:Op vrijdag 9 mei 2014 22:58 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
De koppelingen in de versnellingsbak (die je dus niet met het pedaal bedient) zijn zo gemaakt dat voordat de tanden in elkaar schuiven ze al een beetje contact maken.
Daardoor worden de snelheden van de wielen en de versnellingsbak geleidelijk aan gelijk zodat de tanden zonder knarsen in elkaar schuiven.
Zou je een versnelling selecteren terwijl de versnellingsbak aan de motor gekoppeld is werkt dit geleidelijk koppelen niet en knarsen de tanden wel.
Volgens mij heeft dat te maken met de synchromesh, die houdt het tegen omdat je anders je versnellingsbak kapot kunt krijgen..quote:Op vrijdag 9 mei 2014 23:10 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Aha. Een hoop geleerd vandaag thanks!
Weet je toevallig ook nog gelijk het probleem in mijn filmpje? (Waarom je technisch gezien niet in een lage versnelling kan als je te hard rijd?)
Dat is natuurlijk geen enkel probleem. Maar ik heb wel gemerkt in de 1,5 jaar dat ik nu een auto heb dat een beetje basiskennis wel erg nuttig kan zijn. Als je er echt 0,0 van snapt en je gaat een keer naar de auto dealer word je echt aan alle kanten keihard genaaid. Met een beetje basiskennis merken ze dat en kost het je veel minder geld.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:32 schreef Messina het volgende:
Ik snap er echt niets van en ben niet bang om het toe te geven!
Het klinkt waarschijnlijk verschrikkelijk ouderwets, maar mijn man doet dat soort dingen.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:45 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk geen enkel probleem. Maar ik heb wel gemerkt in de 1,5 jaar dat ik nu een auto heb dat een beetje basiskennis wel erg nuttig kan zijn. Als je er echt 0,0 van snapt en je gaat een keer naar de auto dealer word je echt aan alle kanten keihard genaaid. Met een beetje basiskennis merken ze dat en kost het je veel minder geld.
Nee dat scheelt inderdaad wel een hoop als je een man hebt mijn bericht ging meer op voor als je GEEN partner hebt die er verstand van heeftquote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:51 schreef Messina het volgende:
[..]
Het klinkt waarschijnlijk verschrikkelijk ouderwets, maar mijn man doet dat soort dingen.
Niet dat hij alle "mannendingen" doet hoor, ik ga gerust op een trap balanceren om een plafonniere te vervangen en heb zelf de keuken betegeld, maar auto's... Nee.
De technische kant dan, ik weet uiteraard wel de motor te vinden etc.
Ja dat lijkt me duidelijk. Het begin van de discussie ging om het advies van een persoon die zei: ga niet in stad X afrijden, maar in stad Y, want dat is rustiger. Ik was het daar niet mee eens omdat ik vind dat je een examen ook in een drukkere stad zou moeten kunnen doen. En daardoor ging men over de zeik, met als absolute dieptepunt die delano die begon te scheldenquote:Op vrijdag 9 mei 2014 13:29 schreef Messina het volgende:
[..]
In het vorige topic reageerde je op een conversatie van iemand die in een andere stad wilde afrijden. Die stad was Apeldoorn, daarom roept iedereen (incluis mijzelf) Apeldoorn.
Ik heb nu net mijn rijbewijs, maar denk er niet aan om nu in de auto te stappen en door Warschau centrum te gaan touren. Niet omdat ik het niet zal kunnen, maar ik heb liever iets meer ervaring voor ik een stad als Warschau in ga, waar mensen links en rechts voorbij komen op manieren die je niet leert tijdens rijles. Moet ik dan maar mijn rijbewijs inleveren? Want zo komt jouw verhaal over.
Het gaat er niet om dat ik het niet durf. Als ik door Warschau heen moet, so be it. Maar ik heb liever wat rij-uren voor ik me willens en wetens in een superdrukke situatie gooi.
Dus, gedeeltelijk ben ik het wel met je eens. Als je echt niet DURFT te rijden in een grote stad ben je niet rijwaardig. Aan de andere kant is er niets mis met het ontlopen van drukte.
Maar we doen nu allemaal weer gewoon normaal hèquote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:56 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
[..]
Ja dat lijkt me duidelijk. Het begin van de discussie ging om het advies van een persoon die zei: ga niet in stad X afrijden, maar in stad Y, want dat is rustiger. Ik was het daar niet mee eens omdat ik vind dat je een examen ook in een drukkere stad zou moeten kunnen doen. En daardoor ging men over de zeik, met als absolute dieptepunt die delano die begon te schelden
Rustiger kan twee kanten op. Minder mensen op straat in de stad, of sneller terecht kunnen bij het CBRquote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:56 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
[..]
Ja dat lijkt me duidelijk. Het begin van de discussie ging om het advies van een persoon die zei: ga niet in stad X afrijden, maar in stad Y, want dat is rustiger. Ik was het daar niet mee eens omdat ik vind dat je een examen ook in een drukkere stad zou moeten kunnen doen. En daardoor ging men over de zeik, met als absolute dieptepunt die delano die begon te schelden
Juist.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:11 schreef Messina het volgende:
[..]
Rustiger kan twee kanten op. Minder mensen op straat in de stad, of sneller terecht kunnen bij het CBR
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |