Maanden later eindelijk het merendeel van mijn geld van Steinhart terug. Gaat lastig als ze je negeren op het moment dat zij vinden dat het afgehandeld is. Ze maken mooie horloges, en als je direct een goede binnen krijgt zul je er veel plezier van hebben, maar ik raad het merk iedereen af.
In maart heb ik een Ovm besteld. Na ontvangst bleek er een hoop mis mee te zijn. De lume was (zelfs gedeeltelijk over de wijzerplaat) uitgesmeerd, de bezel stond schuin, de wijzers leken gerafeld... Ik heb deze terug gestuurd, en gevraagd om een vervangend exemplaar. Ondertussen wat meer opgezocht op het internet, en blijkbaar was mijn eerste zoektocht niet grondig genoeg. Ik vond dat meer mensen problemen hebben met de afwerking van Steinhart horloges. Ik heb er direct achteraan gebeld en gezegd dat ik liever terug betaald werd. Er werd mij verzekerd dat dit zou gebeuren. Ik kreeg een nieuwe. Hier had ik natuurlijk ook een hand in, maargoed. Op een deuk in de bezel na leek deze in orde.
Ik heb wederom contact met ze gezocht om dit op te lossen. Er is mij een nieuwe bezel toegestuurd, en ik heb deze laten vervangen. De verzending van het eerste horloge en de reparatiekosten à 40 euro zijn teruggestort via Paypal. Helemaal blij met mijn nieuwe horloge heb ik de band afgesteld en hem voor een half uur naar buiten gedragen. Bij terugkomst viel me op dat de lume van de uur markers niet op wou laden, wat ik een aanzienlijk probleem vond. Steinhart bood aan dit te kunnen repareren, maar op dit punt heb ik het gezien met het horloge. Ik heb aangegeven alsnog mijn geld terug te willen.
Dit was niet volgens hun plan. Ze wilden het horloge niet terug nemen, maar ik heb op dit punt het vertrouwen in het bedrijf laten varen. Waarom zou een nieuw horloge zo vaak gerepareerd moeten worden, en wat zegt dit over eventuele toekomstige problemen? Wat zegt het over de klantvriendelijkheid als ik tussentijds moeite moet doen om mijn problemen op te lossen, omdat ik sommige mails drie keer moet sturen voor ik een antwoord krijg? Ik heb dit boven niet vermeld omdat ik niet precies meer weet op welk punt in de uitwisselingen dit nodig was.
Na veelvuldig genegeerd te zijn heb ik het hogerop gezocht bij de eigenaar. Deze reageerde na een herinnering van mijn kant binnen aanzienlijke tijd, en zei dat ik het horloge terug kon sturen. Het hele verhaal is samen gevat in de mail, en ik heb duidelijk gezegd dat ik het horloge voor zeer korte tijd heb gedragen. Er is mij gezegd dat de verzendkosten vergoed zouden worden.
Het volgende is de voornaamste reden dat ik Steinhart af raad. Meer dan een week nadat het pakketje afgeleverd is, heb ik een mail gestuurd om te vragen of deze is ontvangen. Geen reactie. De volgende mail, geen reactie. Ik heb toen gebeld, en er is mij verteld dat het horloge nooit is ontvangen. Omdat de track&trace aangaf dat het pakketje ongeveer twee weken daarvoor afgeleverd is, en er getekend voor is, heb ik direct na het einde van het gesprek PostNL gebeld. Zij bevestigden dat het pakketje op het juiste adres afgeleverd is, en dat er voor getekend is. De volgende dag kreeg ik een mail waarin stond dat het pakketje 'net' ontvangen is, maar het horloge gedragen is. Omdat de eigenaar volgens de mail een man van zijn woord is, krijg ik toch het geld terug. Godzijdank, nietwaar?
Ik heb het aankoopbedrag, minus Paypal kosten, en minus de eerder teruggestorte 40 euro terug gekregen. Ik ben al lang blij dat ik iets terug heb van het malafide bedrijf, maar ben er toch achteraan gegaan. Ik meende dat het een fout was, omdat ze misschien via Paypal het 'resterende' bedrag terug gestort zouden hebben. Dit was niet het geval. Uit de mails maak ik op dat zij vinden dat ik deze kosten op moet vangen. Navraag naar waarom dit zo zou zijn is genegeerd. Ik heb ze vandaag gemaild en verteld dat ik het verhaal op het internet zou posten als ze me ook nu negeerden, wat ik zodadelijk ergens waar meer dan 5 mensen actief lezen ga doen. De reactie die ik kreeg was, samengevat, 'okay, ciao!'. Inclusief ciao.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."