Eigen post:
En verder:
- 23 juni 1942: de eerste vlucht van de Martin JRM Mars. Andere bronnen claimen 3 juli als datum.
Vlucht was eerder gepland maar tijdens een taxi-test vloog een propeller van motor #3 en veroorzaakte motorbrand en zware beschadiging aan de kist met als gevolg dat deze zo'n 6 maanden gerepareerd moest worden. Deze vliegtuigen waren de grootste geallieerde flying boats en de grootste door cilindermotor met propeller aangedreven vliegtuig.
Oorspronkelijk ontworpen voor patrouille-taken werd deze door de U.S. Navy besteld.
Toen het einde van de 2e Wereldoorlog naderde was deze kist niet meer nodig in de vorm van patrouille en werden hiervoor aangebrachte zaken (bewapening, geschutskoepels, armoring etc.) verwijderd en aangepast voor cargo-vluchten.
Uiteindelijk zijn er maar 7 gebouwd:
#1:
The Old Lady: vloog op 23 juni / 3 juli voor het eerst. Deze week af ten opzichte van de overige 6 onder andere af op haar staart; dit was een twin-tail. Uiteindelijk in 1945 gesloopt.
#2:
Hawaii Mars I: eerste vlucht op 21 juli 1945; nog geen 9 dagen later kwam het op 5 augustus in de Chesapeake Bay terecht na problemen met de vertical stabilizer waar het zonk.
#3:
Philippine Mars: in de jaren '60 omgebouwd tot brandblusvliegtuig. Samen met #6
Hawaii Mars II nog de enige 2 Martin Mars vliegtuigen die bestaan. Het verschil tussen deze twee is dat de Philippine Mars de watertanks op de main deck heeft staan en de Hawaii Mars II onder de main deck waar brandstoftanks zaten. Hierdoor kan de Philippine Mars bijna 50.000 liter brandstof tanken waar de Hawaii Mars II maar de helft kan tanken. Capaciteit van de watertanks is wel gelijk met ruim 27.000 liter.
Bij de Philippine Mars komt het water uit beide kanten van de fuselage:
Na verminderde vraag is de Philippine Mars overgespoten in oorspronkelijke U.S. Navy kleuren en zou uiteindelijk naar National Naval Aviation Museum in Florida moeten gaan.
#4:
Marianas Mars: ook in de jaren '60 omgebouwd tot brandblusvliegtuig. Ook op 23 juni(!) 1961 gecrashed op
Mount Moriarty toen dropping weigerde en de kist te zwaar was om de berg te ontwijken.
De 4-koppige crew overleefde de crash niet.
#5:
Marshall Mars: bij een testvlucht op 5 april 1950 vloog een motor in de brand en werd maakte de crew een noodlanding bij
Diamond Head, Hawaii (vlakbij Pearl Harbor). De crew kon de kist veilig verlaten maar het vliegtuig vloog in brand, explodeerde en zonk.
Deze kist vloog eens 308 personen had daarmee het record voor die tijd.
#6:
Hawaii Mars II: ook in de jaren '60 omgebouwd tot brandblusvliegtuig. Samen met de eerder genoemde Philippine Mars de enige 2 bestaande vliegtuigen.
Bij deze kist komt het water uit het midden van de fuselage, aan de onderkant.
Deze kist is ook in de
The A-Team film van 2010 gebruikt.
Dit was het laatst vliegende exemplaar (de Philippine Mars was eerder gestopt) en eind 2013 werd deze kist aan de grond gezet (eigenlijk op het meer gezet).
Toekomst van deze kist is onzeker; momenteel drijft deze op Sproat Lake en/of ligt het op de wal.
#7:
Caroline Mars: ook in de jaren '60 omgebouwd tot brandblusvliegtuig. Stond op 12 oktober 1962 op vaste grond op Victoria International Airport toen het los van zijn stellage kwam door orkaan Freda.
De kist schoof over de grond aan kwam naast de snelweg tot stilstaan. Doordat het zo erg beschadigd was werd het gesloopt voor onderdelen.
Martin Mars #8 is ook deels gebouwd. Toen de 2e Wereldoorlog ten einde was annuleerde Defensie duizenden vliegtuigen waaronder de Martin Mars vliegtuigen. De nose-section werd gekocht door de eigenaar van de overige kisten en dit heeft zo'n 40-45 jaar in de bossen gelegen bij hun
Sproat Lake base gelegen.
Toen het bedrijf in 2007 werd overgenomen werd dit deel gerestaureerd en in de bekende rood/witte kleuren geverfd en staat het nu bij hun Visitors Centre.
- 23 juni 1951: een Grumman F9F Panther crasht op het dek van de USS Midway.
Omdat bijna alle landingen op een vliegdekschip werden gefilmd (voor educatie en veiligheid) werd ook deze gefilmd:
Deze footage is later nog gebruikt in meerdere films:
Men of the Fighting Lady (1954),
Midway (1976) en meest bekend
The Hunt for Red October (1990) waar het voor een Grumman F-14 Tomcat doorging.
- 23 juni 1985: Air India 182 explodeert boven de Atlantische Oceaan
vlakbij Ierland.
Het gaat om een 7 jaar oude Boeing 747-237B (VT-EFO) die vanuit Toronto als vlucht 181 was vertrokken naar Montreal en daarna naar London zou vliegen. Vanuit London zou het doorgaan naar Delhi.
De kist had vertraging 100 minuten vertraging opgelopen in Toronto omdat daar een Air India motor onder de linkervleugel was gehangen zodat deze in India gerepareerd kon worden (de fifth pod).
Had deze vlucht deze vertraging niet opgelopen; dan was het vliegtuig aan de gate op Heathrow ontploft.
Met 329 doden was dit t/m 11 september 2001 de grootste terroristische aanslag op een vliegtuig ooit.
Slechts 55 minuten eerder was een bom ontploft in een koffer op Narita Airport in Tokyo.
Deze koffer was in Vancouver ingecheckt en zou in Tokyo worden overbracht naar Air India 301 die naar Bangkok zou gaan. 2 bagage afhandelaars werden gedood en 4 anderen raakten gewond. Beide aanslagen waren gepleegd door dezelfde organisatie.
Hier de betreffende kist, slechts dagen voor de aanslag (10 juni) op Heathrow:
1985 was een van de meest dodelijke jaren in de luchtvaart en augustus 1985 is de dodelijkste maand in de luchtvaartgeschiedenis.