abonnement Unibet Coolblue
pi_140934196
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 22:20 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Vanaf welke plek wordt die foto eigenlijk genomen?
Hier ben ik ook benieuwd naar, net als fotos als deze:

Foto van Airliners dus
Trotse Twentenaar
pi_140935246
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 22:20 schreef Sunri5e het volgende:
Vanaf welke plek wordt die foto eigenlijk genomen?
Vanuit helikopters.

Lijkt me een van de gaafste airports om te spotten. Uitstekende weersomstandigheden en veel verschillende (grote) kisten.
pi_140938563
Wanneer spreek je eigenlijk van een near midair collision?

Vloog vandaag met Alitalia, vlak na de Alpen op een kilometertje of 9 hoog zag ik uit m'n raampje een zwarte streep die steeds groter werd. Tot mijn 'schrik' merkte ik al snel dat het de rudder was van een ander vliegtuig en dat ding naderde vrij snel haast loodrecht op onze koers. Ik kon zien dat het om een 737 ging van Lufthansa en hoorde het vliegtuig zelfs op ik denk een paar honderd meter afstand wat schuin onder ons.

Komen vliegtuigen op cruising altitude vaker zo dicht bij elkaar of is dit wel vrij bijzonder? Vlieg best veel, maar zo 'dichtbij' vond ik wel wat griezelig eerlijk gezegd.

En wat voor afstand wordt nog veilig geacht, ook ivm met wake turbulence e.d? Zijn hier regels of richtlijnen voor?

Bij voorbaat dank!
I feel kinda Locrian today
  dinsdag 10 juni 2014 @ 23:38:47 #229
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_140939068
De separatie tussen vliegtuigen is minimaal 1000 voet, ongeveer 300 meter. Je ziet wel vaker vliegtuigen vlak boven of onder je vliegen als je maar buiten kijkt. Ze zijn alleen snel voorbij als je ruim 900 km/u gaat.
pi_140939827
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 23:29 schreef starla het volgende:
Wanneer spreek je eigenlijk van een near midair collision?

Vloog vandaag met Alitalia, vlak na de Alpen op een kilometertje of 9 hoog zag ik uit m'n raampje een zwarte streep die steeds groter werd. Tot mijn 'schrik' merkte ik al snel dat het de rudder was van een ander vliegtuig en dat ding naderde vrij snel haast loodrecht op onze koers. Ik kon zien dat het om een 737 ging van Lufthansa en hoorde het vliegtuig zelfs op ik denk een paar honderd meter afstand wat schuin onder ons.

Komen vliegtuigen op cruising altitude vaker zo dicht bij elkaar of is dit wel vrij bijzonder? Vlieg best veel, maar zo 'dichtbij' vond ik wel wat griezelig eerlijk gezegd.

En wat voor afstand wordt nog veilig geacht, ook ivm met wake turbulence e.d? Zijn hier regels of richtlijnen voor?

Bij voorbaat dank!
Ja daar zijn richtlijnen voor en het hangt er vanaf waar je vliegt, met welk vliegtuig en wat voor apparatuur die aan boord heeft. In het geval wat jij omschrijft is de verticale separatie (dus in hoogte) waarschijnlijk 1000 ft. Als de afstand verticaal minder is dan 1000 ft, dan moeten ze minimaal 3nm tot 5 nm horizontaal van elkaar zitten. Er is niet 1 regel voor, nogmaals hangt er sterk vanaf waar je vliegt, onder welke omstandigheden, etc.
V10
pi_140942079
Bedankt voor de antwoorden!
I feel kinda Locrian today
pi_140944368
Een tikje voor het A350 programma; Emirates cancelt zijn order voor 70 stuks, wat neerkomt op bijna 10% van de totale orders (staan er nu 742 in het orderboek)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  woensdag 11 juni 2014 @ 08:06:10 #233
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_140944373
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 08:05 schreef Thetallguy het volgende:
Een tikje voor het A350 programma; Emirates cancelt zijn order voor 70 stuks, wat neerkomt op bijna 10% van de totale orders (staan er nu 742 in het orderboek)
Weet je daar de reden voor?
pi_140944464
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 08:06 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Weet je daar de reden voor?
Overbodig gezien de 50 A380's oid die ze besteld hadden.

"It says the decision follows talks with the Dubai-based airline over its fleet requirement, following the carrier's order for 50 A380s placed during the Dubai air show last year."

http://www.flightglobal.c(...)er-a380-deal-400279/

Overigens zorgt de cancellation er wel voor dat er dus weer 50 A350 slots beschikbaar zijn, waarbij je dus niet achterin de rij van het orderboek hoeft aan te sluiten. Wellicht dat een andere airline deze nog op wil pikken (Ryanair transatlantic?)

[ Bericht 12% gewijzigd door Thetallguy op 11-06-2014 08:28:33 ]
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_140947302
Nu snap ik ook goed waarom je je écht aan de toegewezen hoogte moet houden en als piloot niet zelf moet gaan kutten.
Want waren we 5 seconden later vertrokken op dezelfde hoogte dan was het mogelijk 'boem' geweest.

We vlogen trouwens best gek want ik zag rechts van mij continu van die aambeeldwolken boven de Alpen waar we omheen vlogen, want na die wolken hadden we een flinke bank naar rechts. Ook niet vaak meegemaakt op cruising altitude. En vlak na die afbuiging zag ik dus dat andere vliegtuig.

Nog een paar vraagjes dus (als ik vervelend word moeten jullie het zeggen, maar vind het zelf wel interessant):

In hoeverre mag een piloot zelf beslissen wat hij doet? Mag hij zelf zeggen: 'ja, maar door die wolkenformatie vlieg ik niet heen'. Zo ja, heeft hij dan weer eerst toestemming nodig van de desbetreffende toren waar hij contact mee heeft op dat moment? En wat als je midden boven de oceaan vliegt en geen contact hebt met een toren? Wat is dan 'etiquette'? Gewoon maar door flinke onweersbuien vliegen omdat je geen toestemming kunt krijgen om van je hoogte of koers af te wijken?

De meeste vliegtuigen hebben neem ik aan luchtradars waar ze andere vliegtuigen op kunnen zien, zien ze ook de hoogte of is het puur tweedimensionaal?

Thx alvast!

ps zitten hier ook piloten in dit topic?

[ Bericht 0% gewijzigd door starla op 11-06-2014 10:56:59 ]
I feel kinda Locrian today
pi_140947775
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juni 2014 10:48 schreef starla het volgende:
Nu snap ik ook goed waarom je je écht aan de toegewezen hoogte moet houden en als piloot niet zelf moet gaan kutten.
Want waren we 5 seconden later vertrokken op dezelfde hoogte dan was het mogelijk 'boem' geweest.

We vlogen trouwens best gek want ik zag rechts van mij continu van die aambeeldwolken boven de Alpen waar we omheen vlogen, want na die wolken hadden we een flinke bank naar rechts. Ook niet vaak meegemaakt op cruising altitude. En vlak na die afbuiging zag ik dus die andere vliegtuig.

Nog een paar vraagjes dus (als ik vervelend word moeten jullie het zeggen, maar vind het zelf wel interessant):

In hoeverre mag een piloot zelf beslissen wat hij doet? Mag hij zelf zeggen: 'ja, maar door die wolkenformatie vlieg ik niet heen'. Zo ja, heeft hij dan weer eerst toestemming nodig van de desbetreffende toren waar hij contact mee heeft op dat moment? En wat als je midden boven de oceaan vliegt en geen contact hebt met een toren? Wat is dan 'etiquette'? Gewoon maar door flinke onweersbuien vliegen omdat je geen toestemming kunt krijgen om van je hoogte of koers af te wijken?

De meeste vliegtuigen hebben neem ik aan luchtradars waar ze andere vliegtuigen op kunnen zien, zien ze ook de hoogte of is het puur tweedimensionaal?

Thx alvast!

ps zitten hier ook piloten in dit topic?
Piloten hebben een weatherradar waar ze die onweersbuien op kunnen waarnemen. Over land vragen ze via de Air Traffic Control dan een alternatieve route aan. Oceaan weet ik niet exact.

Vliegtuigen hebben een zogenaamd TCAS. Dat staat voor Traffic Collision Avoidance System. Dat is een soort van radar, maar het geeft alleen meldingen als twee vliegtuigen te dicht bij elkaar komen. Dan krijgt het ene vliegtuig de melding om op te stijgen en de andere om te dalen. Gebeurt allemaal automatisch.

TCAS ging ooit eens goed fout. Er is ooit boven Duitsland een crash geweest door onduidelijkheid mbt het TCAS. Twee vluchten kwamen op elkaar af en de luchtverkeersleider gaf een van de vluchten de opdracht te dalen, terwijl het TACS dat toestel de opdracht gaf om op te stijgen. Komt erop neer dat de piloten van dat toestel besloten te dalen, terwijl ook het andere toestel besloot te dalen door naar het TCAS te luisteren. Uiteindelijk zijn ze gecrasht. Bleek dat de ene maatschappij hun piloten dwong te luisteren naar de TCAS, terwijl de andere maatschappij in de draaiboeken had staan dat ze ten allen tijden naar de Luchtverkeersleider moesten luisteren.

Sindsdien zijn er uiteraard internationale duidelijke afspraken gemaakt over wat te doen als er tegenstrijdig berichten zijn. Wil je er meer over lezen, moet je dit lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegtuigbotsing_%C3%9Cberlingen Dan zie je hoeveel omstandigheden er nodig zijn om zoiets te laten gebeuren. En ook het bizarre verhaal over hoe het met de luchtverkeersleider afliep...
If you love supersof & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
If you love Ezell & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
pi_140948108
Ok dank je wel, kende dat systeem nog niet :@

Inderdaad een bizarre samenloop van omstandigheden zeg (zoals bijna bij elk vliegtuigongeluk). Maar inderdaad niet zo bizar als een moordenaar benoemen tot minister, omdat hij een held was volgens de Russen... :N

Interessant leesvoer! ^O^
I feel kinda Locrian today
pi_140949946
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 11:18 schreef starla het volgende:
Ok dank je wel, kende dat systeem nog niet :@

Inderdaad een bizarre samenloop van omstandigheden zeg (zoals bijna bij elk vliegtuigongeluk). Maar inderdaad niet zo bizar als een moordenaar benoemen tot minister, omdat hij een held was volgens de Russen... :N

Interessant leesvoer! ^O^
Ik kende dat systeem juist door die crash. Zo erg zit ik ook weer niet in de luchtvaart. Volgens mij hebben veel andere users hier veel meer verstand, die kunnen je vast meer vertellen over de communicatie over de oceaan.
If you love supersof & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
If you love Ezell & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
pi_140955666
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 08:05 schreef Thetallguy het volgende:
Een tikje voor het A350 programma; Emirates cancelt zijn order voor 70 stuks, wat neerkomt op bijna 10% van de totale orders (staan er nu 742 in het orderboek)
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 08:16 schreef Thetallguy het volgende:
Overbodig gezien de 50 A380's oid die ze besteld hadden.

"It says the decision follows talks with the Dubai-based airline over its fleet requirement, following the carrier's order for 50 A380s placed during the Dubai air show last year."

http://www.flightglobal.c(...)er-a380-deal-400279/

Overigens zorgt de cancellation er wel voor dat er dus weer 50 A350 slots beschikbaar zijn, waarbij je dus niet achterin de rij van het orderboek hoeft aan te sluiten. Wellicht dat een andere airline deze nog op wil pikken (Ryanair transatlantic?)
Zo heel droevig is Airbus niet gok ik.

10% (eigenlijk 8.62% :6 :P ) van totale orders is veel, maar er blijven nog steeds 742 orders over.
Hoe je dat ook wendt of keert; dat is enorm veel. (ter vergelijking; zowel de 747 als 777 serie zitten beiden op het dubbele; hoewel de vergelijking met de 747 eigenlijk niet eerlijk is).
Dus de A350 wordt wel verkocht en de serie zal wel een succes worden (tenzij er iets raars gebeurd).

Maar nu heeft Emirates (qua Airbus toestellen) dus op de A380 gericht en ze hebben momenteel nog 92 order lopen. Dat zijn toestellen t.w.v. zo'n $414 miljoen p/stuk in vergelijking met de $295 en $340 miljoen p/stuk voor respectievelijk de A350-900 en A350-1000.
Airbus heeft momenteel voor de A380 nog 192 orders lopen en die drogen ook langzamerhand op; dus Emirates order voor A380's zullen ze blij mee zijn.

Bovendien hamert Emirates op bijv. efficiëntere motoren voor de A380, dat in combinatie met het feit dat rond 2020 zij hun eerste A380's uit de vloot nemen zou de mogelijkheid kunnen scheppen dat zodra Airbus een vernieuwde A380-versie op de markt brengt Emirates vooraan staat om te bestellen.

(Hoewel de nieuwere A380's die nu gebouwd worden al efficiënter zijn dan de eerste gebouwde en dat nieuwere A380's die straks geleverd worden ook oudere A380's zullen aflossen).

Emirates is immers zeer tevreden met de A380 en de maatschappij heeft jaar na jaar winst.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En vandaag in 1991; de eerste crash met een Bell Boeing V-22 Osprey. 3 minuten na de eerste 'vlucht' van BuNo 163915 crasht deze. De 2 inzittenden konden op tijd ontsnappen.


En nou even ogen dicht; nieuwe foto bekend geworden; een die ik (en dat zegt wat :$ ) nog niet eerder heb gezien.

Foto is hier (Google Maps locatie) gemaakt in mei, PH-KCK vooraan met hoogstwaarschijnlijk PH-KCF erachter.

En -KCC staat uiteraard 50 kilometer verderop in San Bernardino; daar heb ik nog geen enkele foto van kunnen vinden.


Vooraan PH-KCK, achteraan PH-KCF (mei 2014).


EDIT: en nog 3 foto's die schijnbaar gisteren (of eerder) zijn genomen:

Nogmaals dezelfde kisten, vooraan PH-KCK, achteraan PH-KCF (juni 2014)


PH-KCG (juni 2014)


Ik gok PH-KCI (juni 2014)


Kortgezegd; zo: Google Maps kaart

Ik hoop dat ik het goed heb; OEM weet dit vast beter. :P

EDIT: na input van OEM (thanks!) verbeterd. PH-KCH staat hier dus niet meer tussen.
Of die is verplaatst of die is nu dan toch écht letterlijk gesloopt. ;(

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 11-06-2014 20:24:17 ]
pi_140963558
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 11:08 schreef Muto het volgende:

[..]

Vliegtuigen hebben een zogenaamd TCAS. Dat staat voor Traffic Collision Avoidance System. Dat is een soort van radar, maar het geeft alleen meldingen als twee vliegtuigen te dicht bij elkaar komen. Dan krijgt het ene vliegtuig de melding om op te stijgen en de andere om te dalen. Gebeurt allemaal automatisch.
TCAS bestaat tegenwoordig niet alleen maar uit gesproken meldingen.
Op het Primary Flight Display valt meestal te zien waar andere vliegtuigen vliegen ;)

En boven de oceanen is ook nog gewoon contact met ATC. Dit gebeurd via HF radiogolven, maar vanwege de gevoeligheid van dit systeem word ook wel SATCOM gebruikt.
pi_140964896
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 23:29 schreef starla het volgende:
Wanneer spreek je eigenlijk van een near midair collision?

Vloog vandaag met Alitalia, vlak na de Alpen op een kilometertje of 9 hoog zag ik uit m'n raampje een zwarte streep die steeds groter werd. Tot mijn 'schrik' merkte ik al snel dat het de rudder was van een ander vliegtuig en dat ding naderde vrij snel haast loodrecht op onze koers. Ik kon zien dat het om een 737 ging van Lufthansa en hoorde het vliegtuig zelfs op ik denk een paar honderd meter afstand wat schuin onder ons.

Komen vliegtuigen op cruising altitude vaker zo dicht bij elkaar of is dit wel vrij bijzonder? Vlieg best veel, maar zo 'dichtbij' vond ik wel wat griezelig eerlijk gezegd.

En wat voor afstand wordt nog veilig geacht, ook ivm met wake turbulence e.d? Zijn hier regels of richtlijnen voor?

Bij voorbaat dank!
Als je datum, tijdstip en vluchtnummer hebt dan is het op sites als Flightradar ook nog terug te kijken wat het hoogteverschil tussen beide vliegtuigen is geweest. Kan je ook zien of één van de twee bijvoorbeeld nog naar een andere hoogte is uitgeweken.
pi_140981146
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 19:59 schreef HetBrabandertje het volgende:

[..]

Als je datum, tijdstip en vluchtnummer hebt dan is het op sites als Flightradar ook nog terug te kijken wat het hoogteverschil tussen beide vliegtuigen is geweest. Kan je ook zien of één van de twee bijvoorbeeld nog naar een andere hoogte is uitgeweken.
_O_ _O_

Gevonden *O*

Wij vlogen met AZA132 (staat nog op mijn tas ;) )



Wij zijn dus de rode en je ziet een vliegtuig schuin achter ons passeren. Ging inderdaad om een Lufthansa, echter geen 737, maar een A320 (lijken best op elkaar). Wij vlogen op 37925ft, zij vlogen op 36975ft. Dat is slechts 950ft ofwel 289 meter :D

-edit- even hiervoor vlogen wij 38000ft en de Lufthansa 36950. Wij daalden dus, terwijl de Lufthansa klom... _O- Hadden ze dezelfde hoogte gehandhaafd, dan zat er 1050ft tussen.

[ Bericht 2% gewijzigd door starla op 12-06-2014 09:07:03 ]
I feel kinda Locrian today
pi_140989250
Vandaag in de geschiedenis:

- 12 juni 1961: KLM 823 crasht bij nadering op Cairo Airport. Vlucht 823 was een vlucht van Amsterdam naar Kuala Lumpur met stops in München, Rome, Cairo en Karachi met de Lockheed L-188 Electra (PH-LLM).
Toestel was gloednieuw; slechts enkele jaren daarvoor was dit type bij KLM gekomen; er zijn dan zo ook geen foto's van te vinden.

Oorzaak van de crash was de captain die een eigen aanvliegroute koos en door niet aflezen van instrumenten niet doorhad dat ze te laag vlogen. Vlak voor de landing botsen ze daardoor op een heuvel.
Van de 7 crew en 29 passagiers; 3 crew en 17 passagiers overleefden de crash niet.

De captain vliegverbod maar hij bleek blijvend invalide; hij raakte zijn vliegbrevet kwijt.



- 12 juni 1979: Bryan Allen vliegt met de Gossamer Albatross als eerste over het Kanaal met een door een mens aangedreven vliegtuig. De Albatross hangt nu in het Museum of Flight in Seattle.



- Ook op 12 juni 1979 maakt de Rutan Model 61 Long-EZ haar eerste vlucht. Het is een vliegtuig dat mensen zelf kunnen bouwen.
Zal vooral bekendheid 'genieten' (i.i.g. bij mij) vanwege het feit dat zanger John Denver op 12 oktober 1997 met dit type vliegtuig (N555JD) voor de kust van Pacific Grove, Californië in de oceaan is gecrasht.
Hoofdoorzaak was het feit dat een schakelaar (om te schakelen tussen fuel tanks) op een ongebruikelijke plaats zat en moeilijk/niet te gebruiken was.

John Denver met het vliegtuig in kwestie:


- 12 juni 1994: de Boeing 777 maakt haar allereerste vlucht. N7771 stijgt om 11:45 uur van baan 34L op Pain Field. Het het eerste vliegtuig dat volledig door/op computers is ontworpen.

En humor:
quote:
Just before he climbed the stairway to enter the plane for its maiden flight from Everett's Paine Field, command pilot Cashman spoke with Boeing's president, Phil Condit. An engineer, Condit had headed the 777 development program for a while.

"Good luck, John," Condit told him as he shook his hand. "And no rolls!"
Dat gaat natuurlijk terug naar Alvin M. "Tex" Johnston die op 6 augustus 1955 met een Boeing 367-80 (prototype van de Boeing 707) 2 barrel-rolls maakte:


De eerste vlucht van de 777:


N7771 vliegt nog steeds rond in de vorm van B-HNL voor Cathay Pacific.
Sterker nog; terwijl ik dit schrijf is deze net geland op Taipei na een vlucht vanuit Tokyo.



En als B-HNL in Taipei in december 2013:



- 12 juni 1999; weer een tegenslag voor de Russen op de Paris Air Show op Le Bourget in Parijs.
Een Sukhoi Su-30 tikte met de staart de grond aan bij een demonstratie en met weinig snelheid meer over stort het neer. Beide inzittenden konden de d.m.v. de schietstoel op tijd ontsnappen:



[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 12-06-2014 14:06:36 ]
pi_140999115
De Antonov 225 komt straks over Nederland; hier te volgen. Gaat naar East Midlands en vertrekt daar morgenvroeg om 10:00 uur weer.
Geen idee waar naartoe; maar als het naar het Oosten is dus waarschijnlijk weer over Nederland.

Ding is pas maandenlang uit de running geweest (mijn eerdere post hierover); misschien hebben ze er toen een ontvanger ingezet waardoor die nu dus op Flightradar is te volgen. :P

[ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 12-06-2014 20:06:27 ]
pi_140999385
Vroeg me al af waarom FR24 de hele dag al losgaat op twitter over de AN-225 :P
pi_141014995
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 19:30 schreef blingbling11 het volgende:
Vroeg me al af waarom FR24 de hele dag al losgaat op twitter over de AN-225 :P
Ging veel te Noordelijk over Nederland. :(
Morgen rond 10:30 uur nog maar eens kijken dan...

Enne:
Boeing 737-cockpit krijgt plaats in suite Corendon-hotel
quote:
AMSTERDAM - Donderdag is het voorste gedeelte van een Boeing 737 geplaatst in de suite op de zevende etage van het nieuwe Corendon Vitality Hotel Amsterdam, dat over zes maanden de deuren opent. De riante hotelkamer, met de naam 737 Cockpit Suite, krijgt een oppervlakte van 120 vierkante meter.

Naast de mogelijkheid voor gasten om te overnachten in de ruime suite, is er ook een mogelijkheid tot vergaderen en/of dineren in één van de twee boardrooms. De cockpit wordt uitgerust met een professionele flightsimulator.

Het Corendon Vitality Hotel Amsterdam krijgt in totaal 263 kamers. Naast de 737 Cockpit Suite krijgt het hotel een Mediterraans restaurant & bar, een Bazaar-concept, en 1000 m2 ‘Vitality Spa & Wellness’. De focus ligt volgens Corendon op “vitaliteit en duurzaamheid”.

Direct aan de Aletta Jacobslaan in Amsterdam Nieuw-West, op de begane grond van het hotel, wordt AY’s Restaurant & Bar geopend. De naam refereert naar de Atilay Uslu en Yildiray Karaer, de oprichters van Corendon.




Gaat om I-AIGM; oud Viva Air en Air Italy 737-300, gebouwd in 1988 en eind 2012 in Bruntingthorpe gescrapped.

Nog heel (onderaan in het midden):


En gescrapped (neus te zien achter de neus-loze VC-10):


Resultaat:


[ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 13-06-2014 00:06:15 ]
  vrijdag 13 juni 2014 @ 00:07:57 #247
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_141015767
You are freaking kidding me... Wat gaat dat kamertje kosten? :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  vrijdag 13 juni 2014 @ 10:10:03 #248
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_141022372
Waar gaat de 787 heen op dagen dat hij niet naar de Antillen vliegt?
pi_141023893
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 00:07 schreef flipsen het volgende:
You are freaking kidding me... Wat gaat dat kamertje kosten? :Y
Geen idee. Ze gaan dus ook pas over een half jaar open dus...
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 10:10 schreef Sunri5e het volgende:
Waar gaat de 787 heen op dagen dat hij niet naar de Antillen vliegt?
Tot nu toe de Canarische Eilanden en Turkije.
Gisteren is heeft de kist voor het eerst een lange vlucht naar de Antillen gemaakt; Curaçao om precies te zijn.

Voorlopig schema van Scramble:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
Flt Nbr Time (LT) AP1 AP2 Period from to

Monday  
TFL 362 ETA 11:10 AUA CUR 23-06-2014 23-06-2014
TFL 362 ETA 11:20 AUA CUR 07-07-2014 20-10-2014
TFL 363 ETD 09:55 CUR CUR 16-06-2014 16-06-2014
TFL 363 ETD 14:00 CUR CUR 30-06-2014 20-10-2014
TFL 541 ETD 15:00 LPA LPA 09-06-2014 09-06-2014
TFL 541 ETD 15:00 LPA LPA 23-06-2014 23-06-2014
             
Tuesday          
TFL 293 ETD 16:40 RHO RHO 02-09-2014 30-09-2014
TFL 364 ETA 09:20 CUR AUA 17-06-2014 17-06-2014
TFL 364 ETA 13:00 CUR AUA 01-07-2014 21-10-2014
TFL 542 ETA 02:55 LPA TFS 10-06-2014 10-06-2014
TFL 542 ETA 02:50 LPA TFS 24-06-2014 24-06-2014
TFL 791 ETD 15:30 ADB ADB 10-06-2014 10-06-2014
TFL 791 ETD 13:20 ADB ADB 17-06-2014 17-06-2014
TFL 791 ETD 16:00 ADB ADB 24-06-2014 01-07-2014
TFL 792 ETA 23:30 ADB ADB 10-06-2014 10-06-2014
TFL 792 ETA 21:00 ADB ADB 17-06-2014 17-06-2014
TFL 792 ETA 00:00 ADB ADB 24-06-2014 01-07-2014
TFL 867 ETD 15:45 BJV BJV 08-07-2014 26-08-2014
TFL 868 ETA 00:00 BJV BJV 08-07-2014 26-08-2014
             
Wednesday            
TFL 363 ETD 08:55 CUR CUR 18-06-2014 22-10-2014
TFL 807 ETD 16:00 ADB ADB 11-06-2014 11-06-2014
              
Thursday      
TFL 364 ETA 08:05 CUR AUA 19-06-2014 23-10-2014
TFL 365 ETD 11:30 BON BON 03-07-2014 23-10-2014
TFL 751 ETD 13:00 AYT AYT 19-06-2014 19-06-2014
TFL 751 ETD 13:10 AYT AYT 26-06-2014 26-06-2014
TFL 752 ETA 21:40 AYT AYT 19-06-2014 19-06-2014
TFL 752 ETA 22:00 AYT AYT 26-06-2014 26-06-2014
TFL 808 ETA 02:25 ADB DLM 12-06-2014 12-06-2014
              
Friday           
TFL 366 ETA 10:20 BON CUR 13-06-2014 13-06-2014
TFL 366 ETA 10:25 BON CUR 04-07-2014 24-10-2014
TFL 543 ETD 13:45 LPA LPA 13-06-2014 13-06-2014
TFL 543 ETD 13:00 LPA LPA 27-06-2014 27-06-2014
TFL 544 ETA 01:35 LPA TFS 13-06-2014 13-06-2014
TFL 544 ETA 00:50 LPA TFS 27-06-2014 27-06-2014
TFL 773 ETD 13:55 AYT AYT 04-07-2014 29-08-2014
TFL 774 ETA 22:35 AYT AYT 04-07-2014 29-08-2014
              
Saturday        
TFL 192 ETA 18:00 PUY PUY 12-07-2014 30-08-2014
TFL 364 ETA 12:45 CUR AUA 06-09-2014 06-09-2014
TFL 369 ETD 12:00 CUR CUR 13-09-2014 25-10-2014
TFL 371 ETD 11:45 CUR CUR 14-06-2014 14-06-2014
TFL 371 ETD 11:45 CUR CUR 28-06-2014 28-06-2014
TFL 371 ETD 10:55 CUR CUR 05-07-2014 05-07-2014
TFL 371 ETD 10:55 CUR CUR 12-07-2014 30-08-2014
TFL 478 ETA 13:10 NBE NBE 31-05-2014 28-06-2014
TFL 779 ETD 15:50 AYT AYT 21-06-2014 21-06-2014
              
Sunday           
TFL 361 ETD 12:00 AUA AUA 22-06-2014 22-06-2014
TFL 361 ETD 12:15 AUA AUA 06-07-2014 19-10-2014
TFL 370 ETA 09:10 CUR CUR 14-09-2014 19-10-2014
TFL 372 ETA 10:35 CUR BON 15-06-2014 15-06-2014
TFL 372 ETA 10:35 CUR BON 29-06-2014 29-06-2014
TFL 372 ETA 09:50 CUR BON 06-07-2014 31-08-2014
TFL 749 ETD 15:10 AYT AYT 08-06-2014 08-06-2014
TFL 749 ETD 13:25 AYT AYT 15-06-2014 15-06-2014
TFL 749 ETD 13:25 AYT AYT 29-06-2014 29-06-2014
TFL 750 ETA 00:00 AYT AYT 08-06-2014 08-06-2014
TFL 750 ETA 22:10 AYT AYT 15-06-2014 15-06-2014
TFL 750 ETA 22:10 AYT AYT 29-06-2014 29-06-2014
TFL 780 ETA 02:25 AYT ADB 22-06-2014 22-06-2014
pi_141029724
Weer een post van Wildhagen:

Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart... gebeurde er eigenlijk niet veel!

Vandaag in 1980 werd wél de laatste Concorde afgeleverd aan British Airways, het betrof het 16e produktie- exemplaar en hij kreeg de registratie G-BOAF mee (er is nog een Concorde met een "hogere" registratie (G-BOAG), maar deze werd eerder afgeleverd dan de G-BOAF).

Dit was ook de eerste BA Concorde die de constructie-wijzigingen in de tank kreeg na de AF Concorde ramp, G-BOAF was het leading toestel voor die operatie.

Tevens was het de eerste Concorde die last kreeg van een rudder failure, wat er dan zo uit ziet:



Dit gebeurde op 12 april 1989, en is daarna nog enkele malen op andere Concordes gebeurd. Als gevolg daarvan heeft men, tegen enkele miljoenen euro's, enkele nieuwe rudders moeten produceren en installeren op alle Concordes.

Deze Concorde voerde de laatste (niet-commerciele) Concorde-vlucht ooit uit, op 26 november 2003, een korte vlucht van Heathrow over de Golf van Biskaje naar Filton, inclusief nog een ererondje over wat steden. De vlucht duurde slechts 1.5 uur.

Het toestel maakt zijn laatste landing ooit:



Het toestel heeft in totaal 18.257 uur gevlogen, dat is op één na het minste van alle BA Concordes (alleen de G- BOAG had er nog minder: 16.239 uur).

Het toestel is bewaard gebleven en was publiek te bezichtigen op Bristol Filton Airport tot en met 2010 (het vliegveld sloot in zijn geheel eind 2012)

Er waren plannen om een luchtvaartmuseum te bouwen waar deze Concorde dan in zou komen te staan, ik weet niet hoe het met die plannen staat.




------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En stukje van mij:

Verder ook nog Garuda Indonesia 865 in 1996. Een DC-10 vlucht van Fukuoka naar Jakarta via Denpaser.
Tijdens de start brak een fanblade van engine #3 en braken ze de vlucht af. Ze konden echter niet meer snel genoeg stoppen en kwamen 620 meter achter de baan tot stilstand.
3 mensen overleefden het niet.



En de wereld is een 747SP in (commercieel) gebruik minder...
EP-IAA Persian Gulf van Iran Air heeft afgelopen dinsdag haar laatste vlucht gemaakt op de rotatie Teheran Imam Khomeini Airport - Chhatrapati Shivaji Airport in Mumbai.
Het is de 5e 747SP die gebouwd is (van de 45) en had de eerste vlucht in februari 1976.
Het is de eerste 747SP van Iran Air die (officieel) met pensioen gaat. Deze kist zal gebruikt worden voor spare-parts. In juni 2013 heeft deze kist nog een C-check ondergaan.
Ze hebben nu nog 3 747SP's over maar die worden momenteel niet gebruikt. Die staan geloof ik te verstoffen in Tehran.
De sancties zijn momenteel iets verlicht waardoor Iran Air zoekt naar onderdelen waardoor mogelijk een of meerdere van die andere 3 SP's (en er staan nog een aantal kisten aan de grond wegens gebrek aan odnerdelen) mogelijk weer in gebruik genomen worden.

Deze vier van Iran Air zijn overigens de allerlaatste 747SP's in commercieel gebruik voor passagiers en afgelopen dinsdag was dus voorlopig de allerlaatse pax-vlucht met een 747SP.

In januari ging bij hen de allerlaatste 747-100 pax met pensioen ([MESSAGE=41574729]Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3"[/MESSAGE]) en momenteel vliegen er nog een onbekend aantal -200's rond voor Iran Air; officieel hebben ze geloof ik nog 4 in dienst; maar omdat ze een schrijnend tekort aan onderdelen hebben is mij onduidelijk hoeveel er nog überhaupt gebruikt worden. Zo stond een van hun -200's in juli 2013 nog met 3 motoren omdat een van de motoren voor een andere 747 gebruikt moest worden...

Een van de laatste foto's van EP-IAA in april in Beijing:


Van de 45 gebouwde 747SP's zijn er op dit moment (met EP-IAA meegerekend) vermoedelijk nog 18 in gebruik.

En PH-BFK is 11 juni (afgelopen woensdag) naar Beijing vertrokken voor een D-check en de WBC-modificatie. Dit was de laatste 747 met de oude business class dus vanaf afgelopen woensdagmiddag zijn álle 747's van KLK uitgevoerd met de nieuwe Business Class.
PH-BFK zou rond 9 augustus weer naar Schiphol moeten komen.



De 777's zijn straks aan de beurt; in december worden de eerste 2 777-200ER's omgebouwd waarbij in de nieuwe business class de middelste stoel verdwijnt; dus van 2-3-2 naar 2-2-2



[ Bericht 67% gewijzigd door Iemand91 op 13-06-2014 14:33:25 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')