abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 2 mei 2014 @ 17:00:29 #1
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_139493225


[Centraal] Whisky /Whiskey Topic

Welkom in het centrale whisky-topic, met daarin ruimte voor alles voor en over whisky en whiskey.

De voorgaande delen:
Topicreeks: [Centraal] Whisky / Whiskey

Wat is whisky? :?
Whisky is een destillaat, dat wordt gestookt van granen; voornamelijk gerst, tarwe, rogge, en maïs. Hiertoe wordt uit de granen door middel van een speciaal proces, vergelijkbaar met het brouwen van bier, suiker onttrokken dat vervolgens vergist en gedestilleerd wordt in koperen destilleerketels. Daarna wordt het enige jaren op eikenhouten vaten gelegd om te rijpen.

De meeste whiskies worden gemaakt van meerdere soorten graan, die apart verwerkt worden en later weer bij elkaar gemengd. Dit noemt men blended whiskies. Voorbeelden die je vaak tegenkomt zijn Johnny Walker Red en Black Label, Vat69, Teachers, Famous Grouse, etc.

Andere whiskies worden van slechts één graansoort gestookt. Als die ene graansoort (gemoute) gerst is, dan heet het resultaat een single malt whisky. Is dat rogge, dan wordt het een straight rye whisky. De eerste zie je vaak uit Schotland (en soms uit Ierland), de laatste meestal uit de USA. Als zo'n whisky nu ook nog eens getapt wordt uit één vat, dan wordt het een single cask whisky genoemd.

De meeste whiskies die je gewoon koopt zijn dranken met een alcoholpercentage tussen de 40% en 46%; dat noemt men drinksterkte. Soms worden whiskies verkocht op hogere alcoholpercentages, zoals ze uit het vat vandaan komen. Dit noemt men dan vatsterkte, of cask strength whisky. Men kan er voor kiezen om de whisky op vatsterkte door er een beetje (bron)water aan toe te voegen iets soepeler drinkbaar te maken, dit is echter niet noodzakelijk.

= = = = = =

Welke is whisky is aan te raden voor een beginner?
Begin met een goede all rounder zoals

• Highland Park 12y
• Oban 14y
• GlenLivet 12y
• Glendronach Octarine of 12y Original
• Bunnahabhain 12y
• Glenfarclas 12y

Als je de meer rokerige kant op wilt:

• Ardmore Traditional Cask
• Caol Ila 12y

Je hebt tegenwoordig setjes met verschillende probeerwhisky's, allemaal instapspul maar wel gelijk 3 of 4 die redelijk verschillen, dus dan kan je kijken of er iets tussen zit:

http://whisky.nl/whisky/w(...)ies-proefpakket.html
http://whisky.nl/whisky/exclusive-scotch-proefpakket.html

En verder gewoon ergens een whisky proeven (bij slijters, tijdens festivals, lokale en landelijke whiskyclubs, proeverijen etc.) en die beoordelen.
Bevalt de geproefde whisky, dan kan je in dat smaakprofiel verder zoeken en zo niet... gewoon weer opnieuw beginnen met het proeven van een andere whisky.

= = = = = =

Waar haal ik whisky? :?
De betere whisky vinden wij onder andere bij:

Ton Overmars slijterij te Amsterdam
Van Wees slijterij te Amersfoort
Van Zuylen slijterij te Loosduinen
Slijter Zonneveld te Maassluis
Whiskykoning te Den Bosch
Wijn- en Whiskyschuur te Scharnegoutum (FRL)
Versailles te Nijmegen
Whiskybase shop te Rotterdam
Whiskysite/Druiventuin te Leiden

of zo lang de Britse Pond weinig waard is:

The Whisky Exchange in de UK
Master Of Malt in de UK
Royal Mile Whisky in de UK

Voor de meeste standaardbottelingen kan je online terecht bij:

Drankgigant
Drankdozijn

Bij de meeste van bovenstaande winkels is het ook mogelijk om online te bestellen zodat je voor een nieuwe of bijzondere whisky niet eens de deur uit hoeft *)

= = = = = =

Rijping op verschillende soorten vaten, maakt dat nog wat uit?

Voor wie het weten wil: Hoe een whisky uiteindelijk smaakt is voor een groot (zo niet het grootste) deel afhankelijk van het vat waarin het bewaard is geweest. Tegenwoordig wordt de meeste Schotse whisky gerijpt in vaten die daarvoor in Amerika hebben gediend om bourbon in te laten rijpen. Vroeger werd er veel vaker whisky gerijpt in ex-sherryvaten. Vaak wordt er gezocht naar de beste mix van bourbonvat-whisky en sherryvat-whisky om een bepaald karakter te creëren voor een bepaalde botteling. Er zijn ook variëteiten die exclusief van bourbonvaten komen (veel Glenmorangies bijvoorbeeld) en sommige fabrikanten hebben echte 100% sherryvat-whiskies in het assortiment (veel Macallan, Glenfarclas en Aberlour).

= = = = = =

Vele honderden verschillende smaken?

Zeker!

Zó veel variatie met een soort drank? Veel meer verschillende smaken dan elke andere alcoholische drank die ik ken. zachte whisky, scherpe whisky, rokerige whisky, zoete whisky, medicinale whisky, frisse whisky, romige whisky, noem het maar op. Dus laat u door één slechte eerste ervaring niet uit het veld slaan. Helaas zitten er zeker bij de voordeligere flessen whisky ( onder de 30 euro) verhoudingsgewijs veel slechtere soorten. tussen. Probeer daarna gewoon eens een andere of haal bij de betere slijter een paar mini-flesjes (5cl) van enkele Single Malt Whiskies....en vergelijk die eens. u zult versteld staan van de varieteit.

Slechte whisky is natuurlijk beter te haggelen met flink veel ijs/water/cola ;)


= = = = = =

Dramming?

Whisky drink je doorgaans uit een glas (toch?). In de diverse landen gelden er in de horeca verschillende regels over de hoeveelheid te schenken alcohol in een glas. In Nederland lijkt de standaard op 35ml te zitten voor een glaasje whisky. In de beter gesorteerde whiskybars kun je er ook voor kiezen om een halve hoeveelheid ( ± 2cl) aan te schaffen zodat je makkelijker meer smaken kunt vergelijken of proberen zonder dat je te snel onder invloed of blut raakt.
Een dram is echter een willekeurige hoeveelheid whisky die je inschenkt. De ene keer kies je er voor om een ruime hoeveelheid in te schenken zodat je de hele avond aan een glas kunt nippen. een andere keer neem je juist kleinere beetjes, of halve drams zodat je meerdere soorten kunt proberen.


= = = = = =

Ik heb nu nog meer dorst gekregen, waar kan ik meer info vinden?

Nog meer info nodig? Dan kun je hier een forum vinden dat speciaal is gewijd aan whisky in al zijn verschijningsvormen

Meer whiskylinks

Whiskybase
The Whisky Wire
Malt Madness
Ralfy's YouTube Channel
Whisky Connosr

Of via deze mega-verzameling aan links...

Drink verstandig, drink met maten



En wat als ik nog vragen heb? :?
Post de vraag in dit topic :7

= = = = = =



= = = = = =

----Het leven is te kort om slechte whisky te drinken!----

Hier verder!

[ Bericht 4% gewijzigd door MadMaster op 02-05-2014 17:39:48 ]
pi_139503271
Netjes de nieuwe OP :)

OT: Morgenmiddag een Ierse proeverij georganiseerd door Mac Black Peat. 9 Ieren waarvan er 7 onbekend. Dat wordt even hard werken :D
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † vrijdag 2 mei 2014 @ 21:41:33 #3
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_139503298
quote:
15s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 21:40 schreef Karstman het volgende:
Netjes de nieuwe OP :)

OT: Morgenmiddag een Ierse proeverij georganiseerd door Mac Black Peat. 9 Ieren waarvan er 7 onbekend. Dat wordt even hard werken :D
En een lunch + guinness. Dat wordt ploegen.
Carpe Libertatem
pi_139503399
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 21:41 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

En een lunch + guinness. Dat wordt ploegen.
Die lunch is wel nodig denk ik als bodem voor de sapjes. Blij dat het op tijd begint, mag 's avonds nog naar een concert :) Maar dat ging met Whisky in Leiden ook goed, middagsessie en 's avonds naar het theater!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † vrijdag 2 mei 2014 @ 21:45:22 #5
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_139503460
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 21:43 schreef Karstman het volgende:

[..]

Die lunch is wel nodig denk ik als bodem voor de sapjes. Blij dat het op tijd begint, mag 's avonds nog naar een concert :) Maar dat ging met Whisky in Leiden ook goed, middagsessie en 's avonds naar het theater!
12.30 beginnen, 17.00 klaar. Hopelijk in wat meer rust dan de vorige keer. :D
Carpe Libertatem
  zaterdag 3 mei 2014 @ 00:06:02 #6
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  † In Memoriam † zaterdag 3 mei 2014 @ 21:17:15 #7
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_139533363
Ik ben een onwijze fan van BenRiach (voor wie dat nog niet wist). Dat is wat mij betreft qua smaak het summum in smaak en verhouding tot kosten.

Ik heb vanmorgen de Septencecim 17 y/o binnnengekregen. Een van de weinige die nog niet in het rijtje kokers pronkt, maar woohoo, wat is dit lekker. Puur, diep, peat, lang en gaan. Goed spul en dat voor maar 5 tientjes.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † zaterdag 3 mei 2014 @ 22:43:34 #8
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_139536625
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 21:17 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik ben een onwijze fan van BenRiach (voor wie dat nog niet wist). Dat is wat mij betreft qua smaak het summum in smaak en verhouding tot kosten.

Ik heb vanmorgen de Septencecim 17 y/o binnnengekregen. Een van de weinige die nog niet in het rijtje kokers pronkt, maar woohoo, wat is dit lekker. Puur, diep, peat, lang en gaan. Goed spul en dat voor maar 5 tientjes.
Klinkt als een aanrader! :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_139568512
Hij is zeker lekker die BenRiach, op Whisky in Leiden geproefd.

De Ieren van de proeverij van gister waren, in volgende van opkomst:
Bushmills Black Bush
Kilbeggan Our Finest Blend
Locke's 8 yo
Yellow Spot
Bushmills 21 yo
Knappogue Castle 14-year-old Twin Wood
Cooley 1999 The Whisky Mercenary
Limerick 2001 Adelphi
Teeling 21 yo Vintage Reserve (zou ook Silver Reserve kunnen zijn geweest)

Leuke proeverij met heel veel voor mij onbekend spul. Vrees dat het voor de meeste ook bij deze korte kennismaking blijft want ik vond het nou niet allemaal heel geweldig. En wat wel goed was, was dan weer behoorlijk aan de prijs.
Absolute diepte punt: Kilbeggan; ruitenwisservloeistof
Hoogtepunt: Teeling 21, Cooley 1999 en Knappogue was ook niet onaardig.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  zondag 4 mei 2014 @ 22:28:24 #10
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_139569073
quote:
1s.gif Op zondag 4 mei 2014 22:28 schreef MadMaster het volgende:
Tyrconnell heeft nog wel leuke bottelingen...
Yup en ik kan een Connamera ook wel waarderen. Het ook een fles Wild Geese Single Malt thuis staan. Het enige positieve dat ik over die fles kan zeggen is de fles zelf, prachtige zware vierkante karaf.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  zondag 4 mei 2014 @ 22:41:37 #12
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_139569578
quote:
2s.gif Op zondag 4 mei 2014 22:32 schreef Karstman het volgende:

[..]

Yup en ik kan een Connamera ook wel waarderen. Het ook een fles Wild Geese Single Malt thuis staan. Het enige positieve dat ik over die fles kan zeggen is de fles zelf, prachtige zware vierkante karaf.
Eensch...
pi_139692117
Zo, gisteren mijn Balvenie Tun 1401 batch 1, 3 en 4 verkocht aan een verzamelaar die daarmee zijn serie van 1 t/m 9 compleet heeft gemaakt.
Mijn eerste aanschaf met mijn nieuwe speelgeld zal zijn een Ardbeg single ex-oloroso cask 4704, gedistilleerd op de dag dat mijn moeder mij op deze wereld zette. Waarmee toch wel een droom in vervulling zal komen, kan ik zeggen.
pi_139692576
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 11:27 schreef totalatool het volgende:
Mijn eerste aanschaf met mijn nieuwe speelgeld zal zijn een Ardbeg single ex-oloroso cask 4704, gedistilleerd op de dag dat mijn moeder mij op deze wereld zette. Waarmee toch wel een droom in vervulling zal komen, kan ik zeggen.
Heel vet :).
Ik wil ook nog een fles van een whisky van in ieder geval mijn geboortejaar.
pi_139695061
Van een vriend een Dimple 15 Years Old gekregen :) Vanavond eens proeven.
pi_139695531
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 11:27 schreef totalatool het volgende:
Zo, gisteren mijn Balvenie Tun 1401 batch 1, 3 en 4 verkocht aan een verzamelaar die daarmee zijn serie van 1 t/m 9 compleet heeft gemaakt.
Mijn eerste aanschaf met mijn nieuwe speelgeld zal zijn een Ardbeg single ex-oloroso cask 4704, gedistilleerd op de dag dat mijn moeder mij op deze wereld zette. Waarmee toch wel een droom in vervulling zal komen, kan ik zeggen.
Netjes!

Ik heb nu 3 flessen uit mijn geboortejaar maar de geboortedag is nog wel een andere uitdaging. Dichtsbijzijnd is nu een miniatuur van een maand voor mijn geboortedag.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  donderdag 8 mei 2014 @ 13:11:54 #17
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_139695869
Als iemand nog een whisky uit 1966 kwijt wil, laat maar horen.
Over de datum worden we het dan vast wel eens... ;)
pi_139696462
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 13:11 schreef MadMaster het volgende:
Als iemand nog een whisky uit 1966 kwijt wil, laat maar horen.
Over de datum worden we het dan vast wel eens... ;)
Behalve als dat gewoon op het label staat, zoals bij die serie Ardbeg single casks het geval is. :)
  donderdag 8 mei 2014 @ 13:31:40 #19
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_139696596
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 13:27 schreef totalatool het volgende:

[..]

Behalve als dat gewoon op het label staat, zoals bij die serie Ardbeg single casks het geval is. :)
Ja, ik had het gelezen, je hebt het al een paar keer gemeld hier... ;)

Ik heb diverse bottelingen uit mijn geboortejaar, maar niet van mijn geboortedatum.
De kans dat dat nog gaat lukken is vrij klein, dus vandaar een wat algemenere vraag.
Heb wel diverse bottelingen, gedistileerd op mijn trouwdag...
pi_139696622
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 13:31 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ja, ik had het gelezen, je hebt het al een paar keer gemeld hier... ;)
Ik ben er ook nogal enthousiast over. :D
  donderdag 8 mei 2014 @ 13:34:52 #21
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_139696725
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 13:32 schreef totalatool het volgende:

[..]

Ik ben er ook nogal enthousiast over. :D
Maar dan de vraag/keuze: Open maken of dicht laten?
Proeven of kijken? Ik heb één 1966'er open staan, de rest is nog dicht (hoewel ik ze wel elders geproefd heb)...
pi_139696836
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 13:34 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Maar dan de vraag/keuze: Open maken of dicht laten?
Proeven of kijken? Ik heb één 1966'er open staan, de rest is nog dicht (hoewel ik ze wel elders geproefd heb)...
Sterker nog, het plan is om van het resterende speelgeld nog ergens een vergelijkbare fles op de kop te tikken, en vervolgens heb ik zo'n 50 verjaardagen lang een glas whisky van mijn geboortedag. Daarna proef ik toch niks meer. ;)
Of misschien trek ik deze al wel open als mijn zoontje over enkele maanden geboren is.
  donderdag 8 mei 2014 @ 13:41:15 #23
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_139696986
Hoop dat dat lukt, van de 1966'ers die ik heb zijn er nergens meer exemplaren te vinden.
Ook niet op veilingen e.d.
Of ze zijn geleegd of heel goed weggestopt in collectie's...

Veel plezier met je nieuwe speeltje!
pi_139697093
De eerste "geboortefles" gaat deze zomer op mijn verjaardag open. Het is een Singleton of Auchoirsk (of zoiets) en ik heb er niet hoge verwachtingen van. De Caol Ila daarentegen mag wachten tot mijn 50ste :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_139697112
Wat ik dus bedoel is dat ik deze zeker wil openen, maar dat ik ook nog voldoende budget over heb om nog een tweede fles aan te schaffen, voor wanneer deze leeg is.
  donderdag 8 mei 2014 @ 13:44:49 #26
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_139697132
quote:
2s.gif Op donderdag 8 mei 2014 13:43 schreef Karstman het volgende:
De eerste "geboortefles" gaat deze zomer op mijn verjaardag open. Het is een Singleton of Auchoirsk (of zoiets) en ik heb er niet hoge verwachtingen van. De Caol Ila daarentegen mag wachten tot mijn 50ste :)
Auchroisk
  donderdag 8 mei 2014 @ 13:45:33 #27
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_139697160
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 13:44 schreef totalatool het volgende:
Wat ik dus bedoel is dat ik deze zeker wil openen, maar dat ik ook nog voldoende budget over heb om nog een tweede fles aan te schaffen, voor wanneer deze leeg is.
Begreep ik, maar een 2e fles vinden kan misschien wat lastig zijn.
Alhoewel er genoeg Ardbeg's aangeboden worden tegen idiote prijzen...
pi_139697544
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 13:45 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Begreep ik, maar een 2e fles vinden kan misschien wat lastig zijn.
Alhoewel er genoeg Ardbeg's aangeboden worden tegen idiote prijzen...
Ik betaal voor deze precies wat ik voor Tun 1401 batch 3 gekregen heb, dus zo redenerend was het prima betaalbaar. Winkels vragen nog veel meer dan waar ze voor gaan op veilingen, dus ik heb er wel vertrouwen in dat ik nog iets op een veiling kan vinden. Heul veul geld, dat zeker, maar gefinancierd met de verkoop van flessen waar ik de normale winkelprijs voor heb betaald.
  donderdag 8 mei 2014 @ 13:56:51 #29
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_139697599
Hebben jullie ook een tip hoe te zoeken op exacte distillatie datum? Jaar lukt nog wel, maar exacte datum....
pi_139697862
quote:
7s.gif Op donderdag 8 mei 2014 13:56 schreef Sheffield het volgende:
Hebben jullie ook een tip hoe te zoeken op exacte distillatie datum? Jaar lukt nog wel, maar exacte datum....
Ik ben er eigenlijk gewoon tegenaan gelopen. Op whiskybase kun je volgens mij niet zoeken op datum.
  donderdag 8 mei 2014 @ 14:04:57 #31
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_139697916
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 14:03 schreef totalatool het volgende:

[..]

Ik ben er eigenlijk gewoon tegenaan gelopen. Op whiskybase kun je volgens mij niet zoeken op datum.
Klopt, alleen op jaar
pi_139698272
quote:
7s.gif Op donderdag 8 mei 2014 11:41 schreef Orbeatle het volgende:
Ik wil ook nog een fles van een whisky van in ieder geval mijn geboortejaar.
Lijkt mij ook wel tof om (ooit) als ik een zoon / dochter krijg bij de geboorte een vat te kopen. En hier ieder jaar een een fles of 2 a 3 uit te laten bottelen terwijl het vat rustig verder rijpt voor een jaar of 25. :D
En dan ieder jaar op de verjaardag een flesje er van open trekken op de verjaardag (al zal het de eerste ~6jaar geen zuipen zijn schat ik :P). En op zijn/haar 18e een verzameling van 18 volle flessen whisky uit ieder jaar overhandigen :Y

Als vermoed ik dat het nog best moeilijk kan zijn om whisky al met 1 jaar te laten bottelen :+

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2014 14:17:39 ]
pi_139698352
quote:
99s.gif Op donderdag 8 mei 2014 14:14 schreef CrashO het volgende:

Als vermoed ik dat het nog best moeilijk kan zijn om whisky al met 1 jaar te laten bottelen :+
Onmogelijk zelfs. :)
pi_139698357
Lang niet alle flessen (distileerderijen) geven een exacte datum aan, dat maakt het extra moeilijk. In de Whiskybase kan zoeken inderdaad alleen op jaar. In de MaltMonitor kan het geloof ik wel op datum zoeken maar daar staat dan weer niet alles in. Dus nee eenvoudig op datum zoeken lukt niet. Je moet er maar tegenaan lopen :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_139698421
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 14:16 schreef totalatool het volgende:
Onmogelijk zelfs. :)
Gewoon 3 jaar oude whisky labelen als 1 en 2 jaar oude. Toch niemand die op dat punt al het verschil proeft })
  donderdag 8 mei 2014 @ 14:40:42 #36
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_139699162
quote:
2s.gif Op donderdag 8 mei 2014 14:17 schreef Karstman het volgende:
Lang niet alle flessen (distileerderijen) geven een exacte datum aan, dat maakt het extra moeilijk. In de Whiskybase kan zoeken inderdaad alleen op jaar. In de MaltMonitor kan het geloof ik wel op datum zoeken maar daar staat dan weer niet alles in. Dus nee eenvoudig op datum zoeken lukt niet. Je moet er maar tegenaan lopen :)
Volgens mij bij Malt Monitor ook alleen op jaar, nou ja, mooie uitdaging dus :)
pi_139700234
quote:
99s.gif Op donderdag 8 mei 2014 14:18 schreef CrashO het volgende:

[..]

Gewoon 3 jaar oude whisky labelen als 1 en 2 jaar oude. Toch niemand die op dat punt al het verschil proeft })
Je kan het wel bottelen maar je kan het dan alleen geen whisky noemen :) Of het al lekker is is natuurlijk vers 2. Maar ja er zijn ook jongens als Kilchoman die new spirit bottelen en verkopen dus wat dat betreft...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_139700711
quote:
99s.gif Op donderdag 8 mei 2014 14:14 schreef CrashO het volgende:

[..]

Lijkt mij ook wel tof om (ooit) als ik een zoon / dochter krijg bij de geboorte een vat te kopen. En hier ieder jaar een een fles of 2 a 3 uit te laten bottelen terwijl het vat rustig verder rijpt voor een jaar of 25. :D
En dan ieder jaar op de verjaardag een flesje er van open trekken op de verjaardag (al zal het de eerste ~6jaar geen zuipen zijn schat ik :P). En op zijn/haar 18e een verzameling van 18 volle flessen whisky uit ieder jaar overhandigen :Y

Als vermoed ik dat het nog best moeilijk kan zijn om whisky al met 1 jaar te laten bottelen :+
enig idee wat je betaald om een vat vol te kopen van een aardige whiskey? :)


Vorige week de dalwhinnie destillers edition 1997 gekocht. heerlijk zachte whiskey, ideaal voor als je geen zin hebt in een hele complexe smaken :)
hardcoholic
pi_139700909
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 15:25 schreef Ferdii het volgende:
enig idee wat je betaald om een vat vol te kopen van een aardige whiskey? :)
Dit zijn de prijzen van Bruichladdich uit 2004. Heb ze ooit wel recenter gezien (waren alweer stuk hoger) :P maar kan hem zo snel niet terugvinden.

Barrels - 200 Bulk Litres
- Refill Bourbon £775
- Rum (very limited availability) £895
Hogsheads - 250 Bulk Litres
- Refill Bourbon £995
- Refill Sherry £1,050
- Fresh Sherry £1,100
Butts - 500 Bulk Litres
- Refill Sherry £2,100
- Fresh Sherry £2,195

Inclusief 10 jaar opslag. Komt daarna nog iets van £100 per jaar bij en de kosten van accijns (a £8 voor een 0,7L fles ongeveer) ed als je gaat bottelen (en dan ook nog bottle kosten). En de Nederlandse staat overtuigen dat het voor "eigen" gebruik is anders komt er ook weer 21% BTW over.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2014 15:40:57 ]
pi_139700915
Ik heb op whiskybase wel eens rond zitten neuzen naar whisky uit 1984 (mijn geboortejaar dus) maar ik kan lastig bepalen welke dan echt lekker zou kunnen zijn. Ik heb de Glen Elgin 1984 JW op mijn wishlist gezet omdat ik daarvan de 12 yo wel lekker vind, maar dat is natuurlijk appels met peren vergelijken.
  Redactie Frontpage donderdag 8 mei 2014 @ 16:06:08 #41
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_139702166
'84 is ook mijn jaar van het licht, zal ook eens wat gaan zoeken. Inmiddels 3 whiskies staan van het geboortejaar van mijn vriendin, maar mijn eigen nog niet :P
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_139702714
Hmm ik word ineens hebberig en zit te zoeken naar dingen van bijvoorbeeld Daily Dram en The Whisky Agengy, zoals Longmorn 1976, Clynelish 1982, of toch nog een flesje of twee Littlemill van circa 1989 tot 1992... Must... resist...
  donderdag 8 mei 2014 @ 16:33:24 #43
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_139702999
quote:
99s.gif Op donderdag 8 mei 2014 14:18 schreef CrashO het volgende:

[..]

Gewoon 3 jaar oude whisky labelen als 1 en 2 jaar oude. Toch niemand die op dat punt al het verschil proeft })
Maar de Scotch Whisky Association (SWA) geeft je dan wel een boete en/of berisping...
  donderdag 8 mei 2014 @ 16:34:15 #44
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_139703098
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 16:33 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Maar de Scotch Whisky Association (SWA) geeft je dan wel een boete en/of berisping...
Nee toch? Dan mogen ze wel even bij GlenDronach langsgaan voor het onjuist te jong labelen van hun 12 en 15.
Je mag het alleen geen whisky noemen bij die leeftijdsaanduiding, of bedoelde je dat juist?
  donderdag 8 mei 2014 @ 16:36:22 #46
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_139703116
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 16:23 schreef totalatool het volgende:
Hmm ik word ineens hebberig en zit te zoeken naar dingen van bijvoorbeeld Daily Dram en The Whisky Agengy, zoals Longmorn 1976, Clynelish 1982, of toch nog een flesje of twee Littlemill van circa 1989 tot 1992... Must... resist...


Zeer aan te raden...
  donderdag 8 mei 2014 @ 16:37:04 #47
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_139703141
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 16:35 schreef totalatool het volgende:

[..]

Nee toch? Dan mogen ze wel even bij GlenDronach langsgaan voor het onjuist te jong labelen van hun 12 en 15.
Jawel.
Hoezo labelt GlenDroach te jong?
pi_139703145
Wat mij veel leuker lijkt is een vat op te halen en thuis in de kelder te bewaren en zelf te bottelen :p

kan je "tussendoor" ook nog ff proeven of het al te doen is :P
hardcoholic
  donderdag 8 mei 2014 @ 16:38:09 #49
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_139703171
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 16:37 schreef Ferdii het volgende:
Wat mij veel leuker lijkt is een vat op te halen en thuis in de kelder te bewaren en zelf te bottelen :p

kan je "tussendoor" ook nog ff proeven of het al te doen is :P
Dat mag officieel ook niet, Schotse whisky moet in Schotland gebotteld worden.
pi_139703210
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 16:37 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Jawel.
Hoezo labelt GlenDroach te jong?
GlenDronach was gesloten van ergens in 1996 tot mei 2002. Elke fles 12 en 15 die op dit moment gebotteld wordt moet dus gedistilleerd zijn uiterlijk in 1996, en is dus al snel 18 jaar oud.
Koop dus een flesje "12" Original, check de bottelingdatum achterop de fles en reken uit dat je een mooie 17-jarige oid hebt voor zo'n drie tientjes.
pi_139703269
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 16:39 schreef totalatool het volgende:

[..]

GlenDronach was gesloten van ergens in 1996 tot mei 2002. Elke fles 12 en 15 die op dit moment gebotteld wordt moet dus gedistilleerd zijn uiterlijk in 1996, en is dus al snel 18 jaar oud.
:')

nooit geweten :P

moet dan ook terug te proeven zijn lijkt me..
hardcoholic
  donderdag 8 mei 2014 @ 16:41:02 #52
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_139703284
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 16:39 schreef totalatool het volgende:

[..]

GlenDronach was gesloten van ergens in 1996 tot mei 2002. Elke fles 12 en 15 die op dit moment gebotteld wordt moet dus gedistilleerd zijn uiterlijk in 1996, en is dus al snel 18 jaar oud.
Dat verhaal ken ik, maar klopt niet.
GlenDronach heeft volgens mij op een laag pitje, om de boel up en running te houden, wel geproduceerd in de 'gesloten' jaren en een theelepeltje 12 jaar oude whisky is genoeg...
  donderdag 8 mei 2014 @ 16:41:35 #53
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_139703379
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 16:41 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Dat verhaal ken ik, maar klopt niet.
GlenDronach heeft volgens mij op een laag pitje, om de boel up en running te houden, wel geproduceerd in de 'gesloten' jaren en een theelepeltje 12 jaar oude whisky is genoeg...
Als ze inderdaad nog een paar vaatjes zouden hebben uit de periode van sluiting, dan zouden ze die bottelingen inderdaad kunnen "teaspoonen" met een jonge whisky, maar zelfs als ze dat al doen dan nog is het gros van de vaten dat ze voor die bottelingen gebruiken dus (veel) ouder.
Waar kan ik trouwens lezen dat je een whisky niet jonger mag labelen dan hij is? Dat was mij dan weer niet bekend, ik was juist in de veronderstelling dat dat best geregeld gebeurt.
  donderdag 8 mei 2014 @ 16:46:36 #55
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_139703447
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 16:44 schreef totalatool het volgende:

[..]

Als ze inderdaad nog een paar vaatjes zouden hebben uit de periode van sluiting, dan zouden ze die bottelingen inderdaad kunnen "teaspoonen" met een jonge whisky, maar zelfs als ze dat al doen dan nog is het gros van de vaten dat ze voor die bottelingen gebruiken dus (veel) ouder.
Waar kan ik trouwens lezen dat je een whisky niet jonger mag labelen dan hij is? Dat was mij dan weer niet bekend, ik was juist in de veronderstelling dat dat best geregeld gebeurt.
Helemaal uitsluiten kan je niets, er wordt genoeg 'gerommeld' binnen de mazen van de wet/regels.

Zie datzelfde Glendronach die vele malen hetzelfde vat gebotteld hebben tijdens hun batch #-series, simpelweg doordat ze de whisky reracken naar een onlangs nog gebruikt vat. Een soort finish binnen de distilleerderij zelf op een soortgelijk vat, maar ze toch verkopen als single cask...

Schijnen de regels niet in te voorzien...
pi_139717762
quote:
Hmm een vaatje Tullibardine voor 1000 pond...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_139719812
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 16:06 schreef JeMoeder het volgende:
'84 is ook mijn jaar van het licht, zal ook eens wat gaan zoeken. Inmiddels 3 whiskies staan van het geboortejaar van mijn vriendin, maar mijn eigen nog niet :P
Verkeerde prioriteiten vriend! :P
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_139731917
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 16:36 schreef MadMaster het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Zeer aan te raden...
Heb je een flesje over voor me? ;)
  vrijdag 9 mei 2014 @ 10:20:22 #59
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_139732568
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 09:46 schreef totalatool het volgende:

[..]

Heb je een flesje over voor me? ;)
Sorry, 'helaas' heb ik er maar 1...
Op veilingen zie je 'm wel eens voorbij komen, maar dan voor minimaal het dubbele dan dat 'ie destijds gekost heeft.
pi_139733045
Misschien voor in de TT http://www.whiskybarrel.be/whisky-speciaalzaak/lanaken.php

Voor mensen vanuit het zuiden des lands ;-)
  vrijdag 9 mei 2014 @ 10:46:16 #61
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_139733156
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 10:41 schreef Questular het volgende:
Misschien voor in de TT http://www.whiskybarrel.be/whisky-speciaalzaak/lanaken.php

Voor mensen vanuit het zuiden des lands ;-)
Daar heb je Jos Bams toch al zitten? ;)

Edit: Ik ben geen jury, maar ik heb de website bekeken en daaruit blijkt niet wat ze exact in het assortiment hebben, wat de prijzen zijn én ze hebben geen webshop.

[ Bericht 10% gewijzigd door MadMaster op 09-05-2014 12:10:02 ]
pi_139734231
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 10:41 schreef Questular het volgende:
Misschien voor in de TT http://www.whiskybarrel.be/whisky-speciaalzaak/lanaken.php

Voor mensen vanuit het zuiden des lands ;-)
Een klein uurtje rijden voor mij.
Is dat de moeite waard?
pi_139956848
Ik ben nu bezig met de verbetertechniek van Ralfy.

Omdat het een test is heb ik een goedkope jonge jenever genomen hiervoor

Als hout een stuk eiken licht opgeschuurd wat nu in de oven ligt.

Ruikt alvast erg lekker :)

Straks blussen met madeira dan licht roosteren, afspoelen drogen en in de fles hangen.

Ik ben echt benieuwd of het een verbetering gaat worden :D


  Redactie Frontpage donderdag 15 mei 2014 @ 08:49:30 #64
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_139974865
Don't overdo it :) Dat gaat heel snel met hout.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_140072341
Twee heerlijke zomerse drams voor World Whisky Day

"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  zondag 18 mei 2014 @ 20:28:54 #66
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_140102227
quote:
2s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 22:41 schreef Karstman het volgende:
Twee heerlijke zomerse drams voor World Whisky Day

[ afbeelding ]
International Whisky Day was op 27 maart, World Whisky Day is een hoax...
pi_140109551
Ach elk excuus voor een dram is een goed excuus :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  zondag 18 mei 2014 @ 22:31:17 #68
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_140110454
quote:
2s.gif Op zondag 18 mei 2014 22:18 schreef Karstman het volgende:
Ach elk excuus voor een dram is een goed excuus :)
Dat is een beter excuus. ;)
Heb zelf het hele weekend rondgehangen in Limburg a/d Lahn in Duitsland bij The Whisky Fair. Daar kan geen Nederlands festival tegenop... ^O^
  Redactie Frontpage zondag 18 mei 2014 @ 22:34:32 #69
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_140110719
quote:
2s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 22:41 schreef Karstman het volgende:
Twee heerlijke zomerse drams voor World Whisky Day

[ afbeelding ]
Ik zag je Tobermory / Ledaig collectie voorbij komen en ik dacht dat je er daar wat van aan het drinken was :P
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  zondag 18 mei 2014 @ 22:57:43 #70
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_140112314
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 22:34 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Ik zag je Tobermory / Ledaig collectie voorbij komen en ik dacht dat je er daar wat van aan het drinken was :P
Pssst, één van mijn whisky clubjes ( www.kcws.nl ) heeft binnenkort als nieuwe clubbotteling een peated Tobermory (nee, geen Ledaig)...
pi_140114161
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 08:49 schreef JeMoeder het volgende:
Don't overdo it :) Dat gaat heel snel met hout.
Ja het gaat best rap de smaak en geur gaan vrij snel maar de kleur valt tegen ik had verwacht dat die sneller zou meekleuren.

Zie de foto's









Er zit wat houtskool in de jenever moet het nog door een koffiefilter doen.
pi_140118463
vacuvin gebruiken, om een vacuüm in de fles te creëren.
degene waar ik dat van heb gehoord, had al na 3 dagen aardig geur, smaak en kleur.
die deed het dan wel met 55 tot 62% eigen stook.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_140120349
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2014 22:57 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Pssst, één van mijn whisky clubjes ( www.kcws.nl ) heeft binnenkort als nieuwe clubbotteling een peated Tobermory (nee, geen Ledaig)...
Hmm interessant, hoe kom je als gewone sterveling aan (een sample van) zo'n fles O-) .

Klinkt overigens alsof een peated Tobermory niet kan want zelf zeggen ze we maken peated en non peated en de een noemen we Ledaig en de ander Tobermory. Kan het ze natuurlijk volgende maand zelf even vragen :D dan zit ik er toch :s) *O* :s)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_140120361
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 22:34 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Ik zag je Tobermory / Ledaig collectie voorbij komen en ik dacht dat je er daar wat van aan het drinken was :P
Aan het eind van de avond inderdaad, er zat nog net 1 dram in de 10yo, nu niet meer :9
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  maandag 19 mei 2014 @ 10:25:30 #75
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_140122335
quote:
2s.gif Op maandag 19 mei 2014 08:37 schreef Karstman het volgende:

[..]

Hmm interessant, hoe kom je als gewone sterveling aan (een sample van) zo'n fles O-) .

Klinkt overigens alsof een peated Tobermory niet kan want zelf zeggen ze we maken peated en non peated en de een noemen we Ledaig en de ander Tobermory. Kan het ze natuurlijk volgende maand zelf even vragen :D dan zit ik er toch :s) *O* :s)
Samples worden niet vanuit de club verstrekt, maar er zullen straks ongetwijfeld mensen zijn die een fles opentrekken en bereid zijn om die te delen. Daarnaast kan je als niet-lid ook een fles aanschaffen als er nog over is nadat de leden hun bestellingen hebben gedaan, voor iets meer dan de prijs voor leden.

Ik heb ook gefronst bij de term 'peated Tobermory', maar mij is verzekerd dat dat dus wel mogelijk is. Ik ben echter noch de distillateur, noch de bottelaar. :P
Op het label komt het Tobermory logo te staan, niet die van Ledaig...
pi_140122894
Enig idee wat dat ding zou moeten gaan kosten? Klinkt wel als een unieke botteling op deze manier.

Zit even op de whiskybase te neuzen en komt toch kennelijk vaker voor. Zie 2 bottelingen van Villa Konthor en 1 van The Whisky Agency:
http://www.whiskybase.com/whisky/46001/tobermory-2005-vk
http://www.whiskybase.com/whisky/17595/tobermory-2001-twa
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_140124511
Is waarschijnlijk een beetje hetzelfde als peated Bunnahabhain ipv Moine. Er zal vast wel een redenatie achter zitten, maar ik heb hem nog niet ontdekt :)
DrankVinder - Whisky en Rum Prijsvergelijker
Nerd, Fotograaf, Bassist, Whiskyfan
  Redactie Frontpage maandag 19 mei 2014 @ 18:21:47 #78
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_140137244
quote:
2s.gif Op maandag 19 mei 2014 10:48 schreef Karstman het volgende:
Enig idee wat dat ding zou moeten gaan kosten? Klinkt wel als een unieke botteling op deze manier.

Zit even op de whiskybase te neuzen en komt toch kennelijk vaker voor. Zie 2 bottelingen van Villa Konthor en 1 van The Whisky Agency:
http://www.whiskybase.com/whisky/46001/tobermory-2005-vk
http://www.whiskybase.com/whisky/17595/tobermory-2001-twa
Die flessen waren nog redelijk betaalbaar trouwens :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  donderdag 22 mei 2014 @ 13:27:02 #79
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_140239089
Goeiedag mensen,

Ik moet een vrijgezellenfeest organiseren binnen nu en 2 maanden, en aangezien de aanstaande gek is op whisky en whiskey zat ik eraan te denken een proeverij te bezoeken/organiseren, eventueel met eten.

Zijn er mensen met ervaringen of tips waar ik het beste naar kan kijken ?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  donderdag 22 mei 2014 @ 13:36:28 #80
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_140239386
quote:
7s.gif Op donderdag 22 mei 2014 13:27 schreef Scorpie het volgende:
Goeiedag mensen,

Ik moet een vrijgezellenfeest organiseren binnen nu en 2 maanden, en aangezien de aanstaande gek is op whisky en whiskey zat ik eraan te denken een proeverij te bezoeken/organiseren, eventueel met eten.

Zijn er mensen met ervaringen of tips waar ik het beste naar kan kijken ?
Zelf organiseren kan uiteraard, mits je zelf iets van whisky af weet.
Zo maar wat whisky's op tafel zetten, zou ik niet doen...

Iemand inhuren kan ook, Jock Shaw, Werner Bos en anderen (Google eens op whiskyproeverij) zijn in te huren voor een dergelijk evenement en misschien vind je zelfs hier iemand in dit topic die daartoe bereid is.
Ik zelf doe even niet mee wegens een overvolle agenda...

Weet niet in welke regio je zit, maar in Amsterdam kan je ook op bezoek gaan bij whiskycafé L&B en in Alkmaar bij Restaurant Hielander. In Twente zit Old Coopers Hall en in Stavoren De Koebrug.

Mocht je nog vragen hebben, gewoon stellen.
Succes!
  donderdag 22 mei 2014 @ 13:41:51 #81
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_140239587
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 13:36 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Zelf organiseren kan uiteraard, mits je zelf iets van whisky af weet.
Zo maar wat whisky's op tafel zetten, zou ik niet doen...

Iemand inhuren kan ook, Jock Shaw, Werner Bos en anderen (Google eens op whiskyproeverij) zijn in te huren voor een dergelijk evenement en misschien vind je zelfs hier iemand in dit topic die daartoe bereid is.
Ik zelf doe even niet mee wegens een overvolle agenda...

Weet niet in welke regio je zit, maar in Amsterdam kan je ook op bezoek gaan bij whiskycafé L&B en in Alkmaar bij Restaurant Hielander. In Twente zit Old Coopers Hall en in Stavoren De Koebrug.

Mocht je nog vragen hebben, gewoon stellen.
Succes!
Wow top! Hier kan ik vast wel wat mee :) ik ga eens op onderzoek uit thanks!
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  donderdag 22 mei 2014 @ 13:45:12 #82
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_140239689
quote:
7s.gif Op donderdag 22 mei 2014 13:41 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Wow top! Hier kan ik vast wel wat mee :) ik ga eens op onderzoek uit thanks!
In welke regio moet het plaatsvinden?
  donderdag 22 mei 2014 @ 13:51:31 #83
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_140239899
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 13:45 schreef MadMaster het volgende:

[..]

In welke regio moet het plaatsvinden?
Randstad :) Utrecht, Den Haag, Rotterdam of Amsterdam, zijn allemaal goede opties :)
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  donderdag 22 mei 2014 @ 13:58:24 #84
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_140240126
quote:
7s.gif Op donderdag 22 mei 2014 13:51 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Randstad :) Utrecht, Den Haag, Rotterdam of Amsterdam, zijn allemaal goede opties :)
In Leiden kan je nog bij North End terecht.
  Redactie Frontpage donderdag 22 mei 2014 @ 14:14:58 #85
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_140240567
quote:
7s.gif Op donderdag 22 mei 2014 13:27 schreef Scorpie het volgende:
Goeiedag mensen,

Ik moet een vrijgezellenfeest organiseren binnen nu en 2 maanden, en aangezien de aanstaande gek is op whisky en whiskey zat ik eraan te denken een proeverij te bezoeken/organiseren, eventueel met eten.

Zijn er mensen met ervaringen of tips waar ik het beste naar kan kijken ?
Jock Shaw even polsen wellicht:
http://www.scotchandfolk.nl/

Hij geeft leuke proeverijen :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  donderdag 22 mei 2014 @ 14:19:24 #86
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_140240712
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 14:14 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Jock Shaw even polsen wellicht:
http://www.scotchandfolk.nl/

Hij geeft leuke proeverijen :)
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 13:36 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Iemand inhuren kan ook, Jock Shaw...
O-)
  Redactie Frontpage donderdag 22 mei 2014 @ 14:25:28 #87
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_140240932
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 14:19 schreef MadMaster het volgende:

[..]

[..]

O-)
Oh lekker, ik dacht dat ik bij de laatste post keek, dat was een halve pagina terug :')

Excusé pour la double!
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  donderdag 22 mei 2014 @ 14:31:11 #88
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_140241126
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 14:25 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Oh lekker, ik dacht dat ik bij de laatste post keek, dat was een halve pagina terug :')

Excusé pour la double!
Jock staat er gewoon goed voor... ^O^
  donderdag 22 mei 2014 @ 15:44:59 #89
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_140243686
Gisteravond een ongepland bezoek gebracht aan Hotel Zee en Duin te Katwijk aan zee, alwaar een collectie van 500 malt whiskies te vinden is! Het is een standaard hotelletje aan de boulevard waar je zo aan voorbij loopt en normaliter is de bar alleen voor hotelgasten (tenzij er een geplande whiskyproeverij is), maar met een vlotte babbel en niets dan lof voor de collectie mochten een goede vriend en ik toch aanschuiven.

We hebben het bescheiden gehouden. Voor mij een BenRiach 10-y-o Curiositas en een oude botteling Tullibardine 10. Voor mijn drinkebroer de Laphroiag PX Cask en een Very Young Ardbeg uit de Daily Dram collectie.

We mogen gelukkig nog eens terugkomen :9
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
  donderdag 22 mei 2014 @ 15:47:29 #90
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_140243769
Na afgelopen weekend in Limburg a/d Lahn 2 dagen rondgehangen te hebben bij The Whisky Fair, meteen maar weer voor volgend jaar een hotel daar geboekt...

Het festival was een groot succes met honderden bottelingen die nauwelijks nog verkrijgbaar zijn, bij de stands of van de individuele bezoekers. Samples worden er gedeeld en flessen worden verhandeld. Mooier festival dan de Nederlandse, want meer keuze en minder beheerst door importeurs...

Mijn ingebrachte sample bij de Malt Maniacs & Friends meeting zondagmiddag:

  Redactie Frontpage donderdag 22 mei 2014 @ 20:47:45 #91
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_140255089
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 14:31 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Jock staat er gewoon goed voor... ^O^
Dat verdient hij ook. Hij leeft voor whisky. Geweldig!
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_140270411
quote:
7s.gif Op donderdag 22 mei 2014 13:51 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Randstad :) Utrecht, Den Haag, Rotterdam of Amsterdam, zijn allemaal goede opties :)
Als je humor hebt kun je ook eerst naar 't Koelschip in Almere (heeft nog wel eens groupon aanbiedingen) om te lachen en te kijken wat een Nederlandse semi-amateur loopt te doen (niet wijsneuzig door z'n verhaal heen praten dan wordt ie boos :) ) én dan een échte proeverij te doen met iemand als Jock Shaw. Ik denk dat Jock wel een goeie is voor vrijgezellenfeest inderdaad, veel humor en lekker SM doen met de vrijgezel :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  vrijdag 23 mei 2014 @ 08:56:27 #93
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_140270587
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 08:44 schreef Karstman het volgende:

[..]

Als je humor hebt kun je ook eerst naar 't Koelschip in Almere (heeft nog wel eens groupon aanbiedingen) om te lachen en te kijken wat een Nederlandse semi-amateur loopt te doen (niet wijsneuzig door z'n verhaal heen praten dan wordt ie boos :) ) én dan een échte proeverij te doen met iemand als Jock Shaw. Ik denk dat Jock wel een goeie is voor vrijgezellenfeest inderdaad, veel humor en lekker SM doen met de vrijgezel :)
Almere echt niet doen!!
Zonde van je geld, de irritaties ('de beste whisky komt uit Oostenrijk'...) niet waard...
pi_140270619
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 08:44 schreef Karstman het volgende:

[..]

Als je humor hebt kun je ook eerst naar 't Koelschip in Almere (heeft nog wel eens groupon aanbiedingen) om te lachen en te kijken wat een Nederlandse semi-amateur loopt te doen (niet wijsneuzig door z'n verhaal heen praten dan wordt ie boos :) ) én dan een échte proeverij te doen met iemand als Jock Shaw. Ik denk dat Jock wel een goeie is voor vrijgezellenfeest inderdaad, veel humor en lekker SM doen met de vrijgezel :)
SM doen met de vrijgezel... Bizarre vrijgezellenfeesten waar jij naartoe gaat :P.
  vrijdag 23 mei 2014 @ 09:01:45 #95
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_140270668
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 08:58 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

SM doen met de vrijgezel... Bizarre vrijgezellenfeesten waar jij naartoe gaat :P.
SM als Single Malt wellicht...
pi_140270675
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 08:56 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Almere echt niet doen!!
Zonde van je geld, de irritaties ('de beste whisky komt uit Oostenrijk'...) niet waard...
Ja en de beste whisky krijg je als je een vat blijft bijvullen met nieuwe spirit als je er iets uit haalt... Hoe verzin je het...

Maar goed, ik ben er geweest en ik vond het hilarisch maar je moet er inderdaad niet naar toe gaan voor een serieus verhaal over whisky of een serieuze workshop.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_140270680
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 09:01 schreef MadMaster het volgende:

[..]

SM als Single Malt wellicht...
Wellicht :D
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_140271900
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 09:01 schreef MadMaster het volgende:

[..]

SM als Single Malt wellicht...
Ietwat dubieus allemaal :P.
  vrijdag 23 mei 2014 @ 10:38:24 #99
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_140273392
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 10:38 schreef MadMaster het volgende:

[..]

We all O+ SM...
Vooral als we er samen met andere van kunnen genieten! :s) }) :P
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  vrijdag 23 mei 2014 @ 11:18:01 #101
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_140273591
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 11:11 schreef Karstman het volgende:

[..]

Vooral als we er samen met andere van kunnen genieten! :s) }) :P
Is dit dan eindelijk de bevestiging van de Fok! Whisky Meet? ;)
pi_140274189
Haha dat zou je wel zeggen hè :D Maar op mijn vorige oproep heb ik 2 reacties gehad volgens mij. Van JeMoeder en BozeAppel en daar drink ik al regelmatig mee dus dat is niet echt een Fok!Meet.

Maar goed blijft dat ik wel een keer iets wil organiseren in deze omgeving.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  vrijdag 23 mei 2014 @ 11:46:27 #103
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_140274344
Ik mag dan wel geen doorgewinterde expert zijn zoals de meesten hier, maar ik doe graag mee en kan zelfs mijn huiskamer hiervoor aanbieden. Standplaats: Schiedam.
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
  vrijdag 23 mei 2014 @ 14:08:51 #104
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_140278516
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 11:41 schreef Karstman het volgende:
Haha dat zou je wel zeggen hè :D Maar op mijn vorige oproep heb ik 2 reacties gehad volgens mij. Van JeMoeder en BozeAppel en daar drink ik al regelmatig mee dus dat is niet echt een Fok!Meet.

Maar goed blijft dat ik wel een keer iets wil organiseren in deze omgeving.
Hé, dat heb ik dan kennelijk gemist, ik heb er wel regelmatig om gevraagd.
Maar iets prikken in het najaar dan, ergens in midden NL/Randstad?
  Redactie Frontpage vrijdag 23 mei 2014 @ 14:09:30 #105
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_140278528
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 10:38 schreef MadMaster het volgende:

[..]

We all O+ SM...
Bij ons was de SM Caol Ila aan het einde van de avond ;)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_140278679
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 14:09 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Bij ons was de SM Caol Ila aan het einde van de avond ;)
Die hele goeie Chieftains Caol Ila om precies te zijn.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_140279937
Ik zit vandaag voor m'n werk in Utrecht. Iemand nog een tip voor een goeie slijter?
pi_140280596
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 14:55 schreef Orbeatle het volgende:
Ik zit vandaag voor m'n werk in Utrecht. Iemand nog een tip voor een goeie slijter?
Van Berkel heeft best veel whiskey
Zie
Www.vanberkel-wijn.com
hardcoholic
  Redactie Frontpage vrijdag 23 mei 2014 @ 16:00:17 #109
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_140281780
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 14:15 schreef Karstman het volgende:

[..]

Die hele goeie Chieftains Caol Ila om precies te zijn.
Die staat nog dicht in de kast hier :) Word smullen, eerst een paar andere (SC) bottelingen van Caol Ila burgemeester maken.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_140313524
quote:
7s.gif Op donderdag 22 mei 2014 13:51 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Randstad :) Utrecht, Den Haag, Rotterdam of Amsterdam, zijn allemaal goede opties :)
In Hoofddorp bij www.plein14.com
pi_140504236
Drankdozijn heeft leuke aanbieding vandaag: Ardbeg 10 + glas voor 35e. Gelijk maar gedaan, plus een Arran Port Cask Finish en een Ledaig.
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
  donderdag 29 mei 2014 @ 13:13:34 #112
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  Redactie Frontpage donderdag 29 mei 2014 @ 13:37:25 #113
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_140505023
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 13:09 schreef AdmiralGeneral_Aladeen het volgende:
Drankdozijn heeft leuke aanbieding vandaag: Ardbeg 10 + glas voor 35e. Gelijk maar gedaan, plus een Arran Port Cask Finish en een Ledaig.
Ik vind de Ardbeg 10 echt niet lekker... teveel turf, het overheerst echt alles.

Ledaig en Arran ^O^
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  † In Memoriam † donderdag 29 mei 2014 @ 13:44:01 #114
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_140505216
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 13:37 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Ik vind de Ardbeg 10 echt niet lekker... teveel turf, het overheerst echt alles.

Ledaig en Arran ^O^
Ja, Ledaig is mij ook heel goed bevallen! En dan had ik nog maar de 10 yo. :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_140508878
Ik weet dus niet of ik de Ledaig eerder heb gehad. Gewoon proberen dan maar. De Arran Port Cask een keer bij een vriend gedronken en die vond ik echt heerlijk. Tijd geleden maar ik kan me de volle fruitsmaak nog herinneren.
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
  zaterdag 31 mei 2014 @ 10:49:07 #116
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_140563766
Gisteren lekker gegrilld met veel vlees, BBQ kruiden uit Texas, BBQ saus uit Kentucky en heerlijk ongegeneerd een Buffalo Trace of twee erbij. :9
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
  zondag 1 juni 2014 @ 23:02:42 #117
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_140615885


Zo. Dit was een goed feestje vandaag :7 :W
  Designer zondag 1 juni 2014 @ 23:09:31 #118
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_140616289
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 23:02 schreef douche-eendje het volgende:
[ link | afbeelding ]

Zo. Dit was een goed feestje vandaag :7 :W
Zuipschuit.
🐙
pi_140616679
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 23:02 schreef douche-eendje het volgende:
[ link | afbeelding ]

Zo. Dit was een goed feestje vandaag :7 :W
Je bent 25 geworden en dit was je kadootje?
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  zondag 1 juni 2014 @ 23:58:40 #120
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_140618147
quote:
2s.gif Op zondag 1 juni 2014 23:17 schreef Karstman het volgende:

[..]

Je bent 25 geworden en dit was je kadootje?
Proeverij op familiefeest vandaag. Met veel liefhebbers :)
Ik ben alles behalve expert in deze dranken, maar genoten heb ik zeker.
  Designer maandag 2 juni 2014 @ 00:02:23 #121
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_140618252
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2014 23:58 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Proeverij op familiefeest vandaag. Met veel liefhebbers :)
Ik ben alles behalve expert in deze dranken, maar genoten heb ik zeker.
Het is allemaal bocht, stuur alles wat over is maar hierheen.
🐙
  maandag 2 juni 2014 @ 08:24:27 #122
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_140621754
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2014 23:58 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Proeverij op familiefeest vandaag. Met veel liefhebbers :)
Ik ben alles behalve expert in deze dranken, maar genoten heb ik zeker.
Ah, Apeldoorn...
pi_140622314
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2014 23:58 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Proeverij op familiefeest vandaag. Met veel liefhebbers :)
Ik ben alles behalve expert in deze dranken, maar genoten heb ik zeker.
Dat geloof ik graag!

quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2014 08:24 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ah, Apeldoorn...
dat klinkt alsof jij de familie van douche-eendje kent :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  maandag 2 juni 2014 @ 20:36:48 #124
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_140644811
quote:
2s.gif Op maandag 2 juni 2014 09:17 schreef Karstman het volgende:

[..]

dat klinkt alsof jij de familie van douche-eendje kent :)
Nee, wel zijn vrienden... ;)
  dinsdag 3 juni 2014 @ 20:30:07 #125
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_140680930
ik dronk een keer whisky en gelijk in de cel (1984/1985).
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
pi_140697051
quote:
19s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:30 schreef Treehut362 het volgende:
ik dronk een keer whisky en gelijk in de cel (1984/1985).
ja dat was toen nog een gevaarlijke hobby. Gelukkig is het tegenwoordig meer algemeen geaccepteerd en wordt je alleen in sommige landen nog met de nek aangekeken.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_140697140
Ik ben redelijk nieuw in de whisky, maar ben er helemaal weg van :)
Ik ben nu op zoek naar een gangbare Bourbon.
Nu spreekt mij de omschrijving van Jim Beam Black mij wel aan, maar lees ik op internet dat het een wat mindere whisky is.
  woensdag 4 juni 2014 @ 09:47:58 #128
211937 escalatie
in ... 3..., 2..., 1...
pi_140697947
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 10:49 schreef robdriessen het volgende:
Gisteren lekker gegrilld met veel vlees, BBQ kruiden uit Texas, BBQ saus uit Kentucky en heerlijk ongegeneerd een Buffalo Trace of twee erbij. :9
Ik maak meestal mijn eigen JD sauce voor de spareribs:

1/2 kopje Jack Daniel's
1/2 kopje sojasaus
1/2 kopje ketchup
1 kopje bruine suiker
1 theelepel lookpoeder

Alles in een steelpannetje op een laag vuur en ongeveer kwartiertje laten sudderen en aandikken. Het liefst de avond van te voren maken.

Iemand trouwens ervaring met de Laphroaig Select? Hoe verhoudt ie zich tot de QC en 10years?
  woensdag 4 juni 2014 @ 09:51:46 #129
211937 escalatie
in ... 3..., 2..., 1...
pi_140698016
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 09:01 schreef Fipotje het volgende:
Ik ben redelijk nieuw in de whisky, maar ben er helemaal weg van :)
Ik ben nu op zoek naar een gangbare Bourbon.
Nu spreekt mij de omschrijving van Jim Beam Black mij wel aan, maar lees ik op internet dat het een wat mindere whisky is.
Jim Beam Black is prima te drinken, maar mijn persoonlijke favoriete bourbon blijft de Woodford Reserve.
  woensdag 4 juni 2014 @ 10:52:12 #130
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_140699421
quote:
14s.gif Op woensdag 4 juni 2014 09:47 schreef escalatie het volgende:

[..]

Iemand trouwens ervaring met de Laphroaig Select? Hoe verhoudt ie zich tot de QC en 10years?
Nog niet zelf geproefd, maar de recensies voor de Select zijn vernietigend...
pi_140699949
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2014 10:52 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Nog niet zelf geproefd, maar de recensies voor de Select zijn vernietigend...
Dat las ik ook, vergeten te proeven toen ik vorige week bij Jack was.

Wel de nieuwe Arbeg Auriverdes geproefd. Wel een lekkere mond vol maar niet helemaal mijn smaak, te modern ofzo. Veel mocca en iets siroperigs met later gebrand leer en een lichte stalluchtt in het glas. Hou toch meer van de wat klassiekere zilte rook, zoethout combinatie van een Uigeadail.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 4 juni 2014 @ 11:18:39 #132
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_140700007
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2014 10:52 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Nog niet zelf geproefd, maar de recensies voor de Select zijn vernietigend...
Waar valt men over?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 4 juni 2014 @ 12:29:51 #133
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_140702089
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 11:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar valt men over?
Dat het een zeer slap aftreksel is van iets dat op Laphroaig moet lijken.
Zie www.whiskyfun.com
pi_140702572
quote:
14s.gif Op woensdag 4 juni 2014 09:47 schreef escalatie het volgende:
Iemand trouwens ervaring met de Laphroaig Select? Hoe verhoudt ie zich tot de QC en 10years?
Yup, tijdens een blinde proeverij bij Laphroaig, vorige week dinsdag. Hij werd er wel vrij snel uit gehaald door diverse mensen, omdat hij zijn reputatie van "weak" inderdaad waarmaakt. Het is geen vieze whisky, maar het is niet wat je verwacht van een Laphroaig.
Gezien het feit dat hij nauwelijks of niet goedkoper is dan de gewone 10, is de keuze heel eenvoudig gemaakt. Tenzij je een Laphroaig stoer in de kast vind staan, maar je niet stoer genoeg bent om een echte Laphroaig te drinken. ;)
  woensdag 4 juni 2014 @ 13:46:27 #135
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_140704433
quote:
14s.gif Op woensdag 4 juni 2014 09:47 schreef escalatie het volgende:

Ik maak meestal mijn eigen JD sauce voor de spareribs:

1/2 kopje Jack Daniel's
1/2 kopje sojasaus
1/2 kopje ketchup
1 kopje bruine suiker
1 theelepel lookpoeder

Alles in een steelpannetje op een laag vuur en ongeveer kwartiertje laten sudderen en aandikken. Het liefst de avond van te voren maken.
Oeh, die ga ik bewaren, thanks!
Ik zag laatst trouwens bij een grote BBQ party ook dit naast de grill staan.
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
  woensdag 4 juni 2014 @ 13:47:44 #136
211937 escalatie
in ... 3..., 2..., 1...
pi_140704462
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 12:46 schreef totalatool het volgende:

[..]

Yup, tijdens een blinde proeverij bij Laphroaig, vorige week dinsdag. Hij werd er wel vrij snel uit gehaald door diverse mensen, omdat hij zijn reputatie van "weak" inderdaad waarmaakt. Het is geen vieze whisky, maar het is niet wat je verwacht van een Laphroaig.
Gezien het feit dat hij nauwelijks of niet goedkoper is dan de gewone 10, is de keuze heel eenvoudig gemaakt. Tenzij je een Laphroaig stoer in de kast vind staan, maar je niet stoer genoeg bent om een echte Laphroaig te drinken. ;)
Hmmm thx, die laat ik dan maar links liggen en houd ik het bij de QC.
pi_140705441
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 12:46 schreef totalatool het volgende:

[..]
-knip- Tenzij je een Laphroaig stoer in de kast vind staan, maar je niet stoer genoeg bent om een echte Laphroaig te drinken. ;)
Ik ben zo iemand :P. Ik had heel lang een fles staan maar ik kwam er gewoon níet doorheen. (Te) heftig spul voor deze speyside liefhebber.
pi_140759881
Weekendje Terschelling ben ik verdorie whisky vergeten mee te nemen... Wordt het hele weekend juttersbitter zuipen 😨
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † donderdag 5 juni 2014 @ 22:22:51 #139
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_140762535
Sterkte! :o

Hier een weekendje huisje op de Veluwe gedaan. Gezellig, maar de hulp van een goed glas whisky was meer dan welkom. Dat werd dus een lekkere fles Singleton of Duftown. :9
Ik schuif stilletjes van Islay naar Speyside. :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  donderdag 5 juni 2014 @ 22:26:18 #140
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_140762668
quote:
99s.gif Op donderdag 5 juni 2014 22:22 schreef Cynix ® het volgende:
Sterkte! :o

Hier een weekendje huisje op de Veluwe gedaan. Gezellig, maar de hulp van een goed glas whisky was meer dan welkom. Dat werd dus een lekkere fles Singleton of Duftown. :9
Ik schuif stilletjes van Islay naar Speyside. :Y
Al doende leert men... ;)
  donderdag 5 juni 2014 @ 22:31:15 #141
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_140762871
Ik heb een verschrikkelijk lange dag achter de rug, dus mag ik mezelf nu een beetje verwennen. Een ruime dram Glenfiddich 12 Caoran Reserve. Wat ga ik een traantje laten als die fles leeg is.
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
  zondag 8 juni 2014 @ 21:47:00 #142
420315 AdmiralGeneral_Aladeen
Hail the Dictator!
pi_140846317
Joepie mag naar aanleiding van de Ardbeg Day laatst een fles Ardbeg Auriverdes aanschaffen. Nu kan ik hem best betalen maar hij ligt voor mij echt te ver boven mn budget om hem zelf open te trekken. Iemand hier die hem van mij wil overkopen?
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
  zondag 8 juni 2014 @ 22:00:42 #143
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_140847279
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 21:47 schreef AdmiralGeneral_Aladeen het volgende:
Joepie mag naar aanleiding van de Ardbeg Day laatst een fles Ardbeg Auriverdes aanschaffen. Nu kan ik hem best betalen maar hij ligt voor mij echt te ver boven mn budget om hem zelf open te trekken. Iemand hier die hem van mij wil overkopen?
Voor de normale prijs wel en mits ik 'm op kan halen bij je op niet al te grote afstand...
  vrijdag 13 juni 2014 @ 13:17:12 #144
37295 Luigi
mario pls
pi_141028281
Hm, ik wou hier net vragen of er nog een beetje aan de Auriverdes te komen is nu. Maar gezien bovenstaande berichten wordt dat lastig dus?
  Redactie Frontpage vrijdag 13 juni 2014 @ 14:45:36 #145
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_141031471
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 13:17 schreef Luigi het volgende:
Hm, ik wou hier net vragen of er nog een beetje aan de Auriverdes te komen is nu. Maar gezien bovenstaande berichten wordt dat lastig dus?
Ik zou er niet teveel op hopen inderdaad...
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  vrijdag 13 juni 2014 @ 20:34:16 #146
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_141044276
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 13:17 schreef Luigi het volgende:
Hm, ik wou hier net vragen of er nog een beetje aan de Auriverdes te komen is nu. Maar gezien bovenstaande berichten wordt dat lastig dus?
Morgen vanaf 9.00 uur in de winkel van Van der Boog in Rijswijk gaan er nog een aantal in de verkoop. Alleen in de winkel verkrijgbaar, niet online of via reservering.
  maandag 16 juni 2014 @ 00:11:12 #147
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_141137152
Na zo'n jaar van alleen bourbon (mij hoor je niet klagen), heb ik gisteren een fles Ardbeg 10 years geopend, mooi verjaardagscadeau. Dat is wel even wat anders. Wat een symfonie aan smaken. Ik proef citrusschil, drop, as, roodvlees, koffie, zout.
Eén bescheiden glas, gisteravond. Daarna een Wild Turkey (schrok ik een beetje van) en vervolgens mijn tanden gepoetst. Toen ik de volgende dag wakker werd, kon ik de Ardbeg nog steeds proeven, als een snoepje dat zachtjes op mijn tong had liggen smelten.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 17 juni 2014 @ 16:04:48 #148
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_141203065
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 21:47 schreef AdmiralGeneral_Aladeen het volgende:
Joepie mag naar aanleiding van de Ardbeg Day laatst een fles Ardbeg Auriverdes aanschaffen. Nu kan ik hem best betalen maar hij ligt voor mij echt te ver boven mn budget om hem zelf open te trekken. Iemand hier die hem van mij wil overkopen?
En nog bedankt voor de deal!!
pi_141203378
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 16:04 schreef MadMaster het volgende:

[..]

En nog bedankt voor de deal!!
Geniet ervan :)
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
pi_141208321
Karstman zit in Schotland. Na een dagje Glasgow (met onder ander bezoek aan the whisky shop en The Pot Stil) nu in Oban voor een dag. Net een erg leuk tourtje bij Oban gehad. Gids David was erg leuk en knowlageble, na naderhand wat napraten bleek hij een liefhebber met een verzameling om jaloers op te worden. Leuke kleine distilleerderij met maar 2 stills. Hoogtepunt was rechtstreeks uit het vat, veel beter dan de standaard botteling. Morgen naar Mull.

Ik schrijf dit overigens met de schoorsteen van de distilleerderij recht voor me en de geur van de eerste wash in mijn neus 😊
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_141210588
Bij de Makro:
HP 21 47.5% voor ¤109,- incl
GlenDronach 11yo #2035 ¤48 incl
  Redactie Frontpage dinsdag 17 juni 2014 @ 20:17:38 #152
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_141215526
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 18:21 schreef Karstman het volgende:
Karstman zit in Schotland. Na een dagje Glasgow (met onder ander bezoek aan the whisky shop en The Pot Stil) nu in Oban voor een dag. Net een erg leuk tourtje bij Oban gehad. Gids David was erg leuk en knowlageble, na naderhand wat napraten bleek hij een liefhebber met een verzameling om jaloers op te worden. Leuke kleine distilleerderij met maar 2 stills. Hoogtepunt was rechtstreeks uit het vat, veel beter dan de standaard botteling. Morgen naar Mull.

Ik schrijf dit overigens met de schoorsteen van de distilleerderij recht voor me en de geur van de eerste wash in mijn neus 😊
Me Jealeous. Welke destilleerderijen ga je verder nog bezoeken?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_141230225
Alleen Tobermory maar dan wel uitgebreide tour en tasting.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_141239001
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 18:21 schreef Karstman het volgende:
Karstman zit in Schotland. Na een dagje Glasgow (met onder ander bezoek aan the whisky shop en The Pot Stil) nu in Oban voor een dag. Net een erg leuk tourtje bij Oban gehad. Gids David was erg leuk en knowlageble, na naderhand wat napraten bleek hij een liefhebber met een verzameling om jaloers op te worden. Leuke kleine distilleerderij met maar 2 stills. Hoogtepunt was rechtstreeks uit het vat, veel beter dan de standaard botteling. Morgen naar Mull.

Ik schrijf dit overigens met de schoorsteen van de distilleerderij recht voor me en de geur van de eerste wash in mijn neus 😊
Die geuren he... Als je rondloopt in zo'n distillery (zeker een met een werkende kiln) krijg je om iedere hoek een nieuwe geur te verwerken...
DrankVinder - Whisky en Rum Prijsvergelijker
Nerd, Fotograaf, Bassist, Whiskyfan
  † In Memoriam † woensdag 18 juni 2014 @ 12:01:12 #155
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_141239838
quote:
2s.gif Op woensdag 18 juni 2014 00:08 schreef Karstman het volgende:
Alleen Tobermory maar dan wel uitgebreide tour en tasting.
Naar voor je Karstman.
Carpe Libertatem
  woensdag 18 juni 2014 @ 14:49:17 #156
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_141245440
Vijf nieuwe single malts in de kast. Naast vijf (vertrouwde) bourbons.
Niet te duur, want zo ben ik.

- Speyburn 10 years
- Ledaig Peated
- Finlaggan Original Peat
- Tomatin Legacy
- Aberlour 10 years

Alle kritiek is welkom. ;)
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  † In Memoriam † woensdag 18 juni 2014 @ 14:51:54 #157
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_141245538
Bij G&G net een fles Dalwhinnie gescoord. Normaal 40,99 ¤, nu 34,99 ¤ en met air Miles 28.99 ¤. Dan nóg is het duurder dan bij een DrankDozijn, maar al met al niet zo'n hele slechte koop, lijkt me. Ik had zin in wat nieuws. :9

Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_141248447
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 11:35 schreef XmattX het volgende:

[..]

Die geuren he... Als je rondloopt in zo'n distillery (zeker een met een werkende kiln) krijg je om iedere hoek een nieuwe geur te verwerken...
Yup en niet allemaal even lekker :s)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † woensdag 18 juni 2014 @ 17:22:54 #159
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_141250841
quote:
7s.gif Op woensdag 18 juni 2014 14:49 schreef Ringo het volgende:
Vijf nieuwe single malts in de kast. Naast vijf (vertrouwde) bourbons.
Niet te duur, want zo ben ik.

- Speyburn 10 years
- Ledaig Peated
- Finlaggan Original Peat
- Tomatin Legacy
- Aberlour 10 years

Alle kritiek is welkom. ;)
Ik ken ze niet allemaal. Ik vind de Aberlour redelijk, de Finlaggan niet super, maar de Ledaig een echte topper! :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  woensdag 18 juni 2014 @ 23:32:00 #160
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_141271605
Die Ledaig is heerlijk, lekker turfig en zilt.
Tomatin Legacy bevalt ook goed. Zacht en zoet als Werther's Echte.

Na de Tomatin en de Ledaig schonk ik een Maker's Mark in. Die staat bekend als milde, zoete, 'sophisticated' bourbon. Viel wat tegen, tegenover scotch heeft bourbon toch een harde, boerse smaak. Ik snap ook wel waarom sommige scotch-liefhebbers geen bourbon blieven.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_141296567
Misschien niet het goede idee om de Bourbon na de whiskies te proeven.. Wel leuk dat je de ledaig lekker vindt. Dat zullen ze hier leuk vinden om te horen :-)

Net terug van de tasting tour van een uur die 2,5 uur werd. Als je met de vrouw van de distillery manager op sjouw bent kan het behoorlijk uitlopen ;-) hele leuke belevenis en een paar mooie souvenirs.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † donderdag 19 juni 2014 @ 21:14:44 #162
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_141302934
Daar kan ik dus weinig mee, met dat Ledaig.

Jaja, dat is hier vloeken in de kerk, maar het smaakt gewoon naar modder.
Carpe Libertatem
  donderdag 19 juni 2014 @ 22:43:59 #163
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_141308786
quote:
15s.gif Op donderdag 19 juni 2014 21:14 schreef Boze_Appel het volgende:
Daar kan ik dus weinig mee, met dat Ledaig.

Jaja, dat is hier vloeken in de kerk, maar het smaakt gewoon naar modder.
+1
  † In Memoriam † donderdag 19 juni 2014 @ 22:52:27 #164
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_141309342
Weten jullie nog wat leuke whiskywinkeltjes in A'dam, die het liefst enigsinds zich in het centrum bevinden. In de OP staat er maar eentje. Lijkt mij dat er wel meer zijn. Met een beetje googlen word ik niet veel wijzer. -O-
Carpe Libertatem
  donderdag 19 juni 2014 @ 23:03:49 #165
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_141310062
quote:
15s.gif Op donderdag 19 juni 2014 22:52 schreef Boze_Appel het volgende:
Weten jullie nog wat leuke whiskywinkeltjes in A'dam, die het liefst enigsinds zich in het centrum bevinden. In de OP staat er maar eentje. Lijkt mij dat er wel meer zijn. Met een beetje googlen word ik niet veel wijzer. -O-
Nee, die zijn er niet...
  † In Memoriam † donderdag 19 juni 2014 @ 23:21:34 #166
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_141311138
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2014 23:03 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Nee, die zijn er niet...
Waardeloos. -O-
Carpe Libertatem
  donderdag 19 juni 2014 @ 23:23:39 #167
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_141311234
quote:
13s.gif Op donderdag 19 juni 2014 23:21 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Waardeloos. -O-
Tsja, whisky en Amsterdam is niet de beste combi.
Ik kan me sinds de sluiting van de Cadenhead shop niet herinneren dat ik whisky in Amsterdam heb gekocht...
  donderdag 19 juni 2014 @ 23:32:29 #168
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_141311661
Mama mia, die Tomatin Legacy is candy spirit.

Ik ga eens op zoek naar een leuke proeverij, liefst in Den Haag. Geen snobby poehameeting van louter connaisseurs, maar ook zeker geen introductiecursus. Gewoon een relaxte en verrassende avond voor meer of minder smaakervaren liefhebbers.

Waar kan ik daarvoor terecht? Van Zuylen?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 20 juni 2014 @ 13:32:33 #169
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_141326226
quote:
14s.gif Op donderdag 19 juni 2014 23:32 schreef Ringo het volgende:
Mama mia, die Tomatin Legacy is candy spirit.

Ik ga eens op zoek naar een leuke proeverij, liefst in Den Haag. Geen snobby poehameeting van louter connaisseurs, maar ook zeker geen introductiecursus. Gewoon een relaxte en verrassende avond voor meer of minder smaakervaren liefhebbers.

Waar kan ik daarvoor terecht? Van Zuylen?
Mocht Leiden een optie zijn: North End heeft geregeld proeverijen.
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
pi_141335453
quote:
15s.gif Op donderdag 19 juni 2014 21:14 schreef Boze_Appel het volgende:
Daar kan ik dus weinig mee, met dat Ledaig.

Jaja, dat is hier vloeken in de kerk, maar het smaakt gewoon naar modder.
Haha ☺ toch ook verrassend lekkere tobermory geproefd hier. De 15 en ook en vooral de 19yo distilleerderij botteling is zeer smaakvol en met behoorlijk pit. Highland dancers on your tongue, zoals de mevrouw het zei.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_141373343
Heeft iemand de Lagavullin distillers edition ooit gedronken?

Ik twijfel om die eensch te proberen. De standaard 16y vind ik persoonlijk de lekkerste 'gewone' whiskey. Voor de prijs van de distillers edition heb je natuurlijk veel andere en misschien betere opties. Een wat zoetere Laga lijkt me erg lekker.

De dis edition van Dalwhinnie vond ik lekker maar niet perse nodig om voor die prijs nog eens te kopen.
pi_141373449
Wat vinden jullie van de Glendronach 12 yo?
pi_141373912
quote:
14s.gif Op donderdag 19 juni 2014 23:32 schreef Ringo het volgende:
Mama mia, die Tomatin Legacy is candy spirit.

Ik ga eens op zoek naar een leuke proeverij, liefst in Den Haag. Geen snobby poehameeting van louter connaisseurs, maar ook zeker geen introductiecursus. Gewoon een relaxte en verrassende avond voor meer of minder smaakervaren liefhebbers.

Waar kan ik daarvoor terecht? Van Zuylen?
Kan bij Van Zuylen inderdaad of Van der Boog in Rijswijk daar zijn ook regelmatig proeverijen
[img]http://i.minus.com/ibnbBZVlYCvsZI.gif[/img]
  zondag 22 juni 2014 @ 09:32:44 #174
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_141399396
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:44 schreef louter_genieten het volgende:
Heeft iemand de Lagavullin distillers edition ooit gedronken?

Ik twijfel om die eensch te proberen. De standaard 16y vind ik persoonlijk de lekkerste 'gewone' whiskey. Voor de prijs van de distillers edition heb je natuurlijk veel andere en misschien betere opties. Een wat zoetere Laga lijkt me erg lekker.

De dis edition van Dalwhinnie vond ik lekker maar niet perse nodig om voor die prijs nog eens te kopen.
Ieder jaar is er een andere Lagavullin distillers edition, ik heb er meerdere van gehad/geproefd. Onlangs heb ik de 1986-2002 versie (http://www.whiskybase.com/whisky/3131/lagavulin-1986) geleegd. De sherrytonen maakte het voor mij een interessante Lagavullin.
pi_141440878
Een misschien domme vraag, maar als ik whisky inschenk blijft er altijd op een of andere manier een druppeltje hangen aan de fles. Schenk ik verkeerd of wat kan ik hier aan doen?
pi_141441129
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 09:25 schreef Fipotje het volgende:
Een misschien domme vraag, maar als ik whisky inschenk blijft er altijd op een of andere manier een druppeltje hangen aan de fles. Schenk ik verkeerd of wat kan ik hier aan doen?
Aflikken.
pi_141442719
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 09:25 schreef Fipotje het volgende:
Een misschien domme vraag, maar als ik whisky inschenk blijft er altijd op een of andere manier een druppeltje hangen aan de fles. Schenk ik verkeerd of wat kan ik hier aan doen?
En zie hier hoe het hier in een enkele post kan afdalen naar een zeer bedenkelijk niveau. _O-
pi_141442759
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 10:52 schreef totalatool het volgende:

[..]

En zie hier hoe het hier in een enkele post kan afdalen naar een zeer bedenkelijk niveau. _O-
...
Op een of andere manier heb ik bij een aantal flessen dit probleem ja.
Zonde van die druppels en krijg het niet voor elkaar zonder die druppel te schenken.

[ Bericht 11% gewijzigd door Fipotje op 23-06-2014 13:18:57 ]
pi_141447899
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 10:54 schreef Fipotje het volgende:

[..]

...
Op een of andere manier heb ik bij een aantal flessen dit probleem ja.
Zonde van die druppels en krijg het niet voor elkaar zonder die druppel te schenken.
Ik schud hem er gewoon af, of hou hem tegen de rand van het glas en dan glijdt hij er zo in.
  woensdag 25 juni 2014 @ 15:23:18 #180
363519 slacKard.x
gek op meisjes met bruine ogen
pi_141534032
Ook maar eens wat whisky aangeschaft. Ik heb alleen nog maar jack daniels ( :') ), jameson, en the famous grouse gehad. M'n oom zei dat dat dit een goede keuze was :)

Klopt het dat je dit lauw moet drinken?



[ Bericht 5% gewijzigd door slacKard.x op 25-06-2014 15:36:07 ]
we cant feed the poor but we can fund a war
  woensdag 25 juni 2014 @ 15:55:48 #181
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_141535051
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 15:23 schreef slacKard.x het volgende:
Ook maar eens wat whisky aangeschaft. Ik heb alleen nog maar jack daniels ( :') ), jameson, en the famous grouse gehad. M'n oom zei dat dat dit een goede keuze was :)

Klopt het dat je dit lauw moet drinken?

[ afbeelding ]
Nee hoor, op kamertemperatuur is prima. Als je de whisky koud drinkt, vermindert de smaak. (Dat geldt eigenlijk voor alle drank en voedsel.) Al zijn er liefhebbers die hun whisky graag met (een beetje) ijs drinken. Voor de meeste (single malt) scotch vind ik het onnodig en zonde, maar sommige Amerikaanse whiskeys (bourbon) kunnen het ijs juist heel goed hebben.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_141535154
quote:
2s.gif Op woensdag 25 juni 2014 15:55 schreef Ringo het volgende:

[..]

Nee hoor, op kamertemperatuur is prima. Als je de whisky koud drinkt, vermindert de smaak. (Dat geldt eigenlijk voor alle drank en voedsel.) Al zijn er liefhebbers die hun whisky graag met (een beetje) ijs drinken. Voor de meeste (single malt) scotch vind ik het onnodig en zonde, maar sommige Amerikaanse whiskeys (bourbon) kunnen het ijs juist heel goed hebben.
Zo vaak dat ik in een bar een whisky heb besteld en er het ijs uit heb staan scheppen; niet dat dit de allerbeste whisky's zijn, dus een ramp dat er wat meer water bij zit vind ik het niet, maar dat ijs...
  woensdag 25 juni 2014 @ 16:16:52 #183
211937 escalatie
in ... 3..., 2..., 1...
pi_141535712
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 15:23 schreef slacKard.x het volgende:
Ook maar eens wat whisky aangeschaft. Ik heb alleen nog maar jack daniels ( :') ), jameson, en the famous grouse gehad. M'n oom zei dat dat dit een goede keuze was :)

Klopt het dat je dit lauw moet drinken?

[ afbeelding ]
Kamertemperatuur inderdaad. Amerikanen drinken hun bourbon graag on the rocks. Het is eigenlijk wat je zelf lekker vind. Je hebt ook die steentjes die je in de vriezer kunt doen en dus niet smelten of smaak afgeven. Zelf nooit geprobeerd overigens, ik drink liever op kamertemperatuur.

De Ballantines 17 is op dit moment mijn favoriete blend. En ook de Glenlivet 18 heb ik thuis staan en is een ook erg lekkere whisky. Die Chivas 18 vind ik wel ok.
  donderdag 26 juni 2014 @ 19:47:56 #184
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_141587537
Dit weekend een leuke slijterij binnengewandeld en wat advies gevraagd over Whisk(e)y. Ik vind het namelijk best een interessant drankje, maar als ik in de winkel sta heb ik geen idee wat ik nou zou moeten kopen. Ik had wel eens een Jack Daniels gehad of een Famous Grouse, maar om nou te zeggen dat ik die nu erg lekker vond..

Bij vrienden als Bosbeetle en Trashcanman wel eens een hele lekkere gehad :9 maar ik heb geen idee meer wat me werd voorgeschoteld toen :P Maar het feit dat er dus wel lekkere whisky bestaat is natuurlijk wel erg interessant :)

Ik kwam uit bij 2 probeer-flesjes van een - naar verluidt - wat meer rokerige whisky (Bowmore Surf) en een wat meer fruiterige whisky (Glenrothes).

*O*


Deze zat dus een duidelijke rokerige smaak aan, maar was daarnaast relatief mild. Ik vond 'm wel aardig fijn, maar niet super :)


De Glenrothes was een tikkeltje duurder (¤9 voor dat kleine flesje, maar nog steeds redelijk goed te doen imho) en zou fruitiger moeten smaken. Fruitiger dan die andere was hij zeker, maar ik vond er een erg scherpe smaak aan zitten, alsof er veel meer alcohol in zat dan werd aangegeven (46%). Ik zie nu net dit filmpje:
Waarin wordt gezegd dat als het teveel tintelt op de tong, zou je een beetje water kunnen toevoegen. Dat ga ik dus binnenkort nog even proberen. Ben benieuwd of ie zichzelf dan inderdaad 'opent' :)

Edit: wow, dat is nogal een verschil met een drupje water :D Had er niet veel van verwacht, maar hij wordt er echt veel zachter van, en de smaken komen veel beter naar buiten als ze niet overschreeuwt worden door de smaak van alcohol :)

[ Bericht 6% gewijzigd door Gehenna op 26-06-2014 21:24:38 ]
nee, jij dan!
pi_141607421
Welkom in de wondere wereld die het proeven van whisky heet. Zo te zien heb je er lol aan, leuk!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  vrijdag 27 juni 2014 @ 09:44:52 #186
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_141608137
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 09:07 schreef Karstman het volgende:
Welkom in de wondere wereld die het proeven van whisky heet. Zo te zien heb je er lol aan, leuk!
Haha thanks :)

Ik denk dat ik de komende tijd allerlei dingen uitprobeer :) een volle fles ergens van kopen durf ik eerst nog niet aan
nee, jij dan!
  vrijdag 27 juni 2014 @ 12:09:52 #187
128548 pavv
The computer says NO
pi_141612000
Prima insteel Gehenna! Gewoon lekker beginnen met een aantal mini's.... en probeer er ook eens een aantal tegelijkertijd naast elkaar. Zeker dan vallen de verschillen tussen de whisky's meer op.

Steeds meer slijters hebben ook een uitgebreid scala aan samples beschikbaar. Zie de OP voor een aantal wat grotere aanbieders.

En probeer eens een whiskyfestival bij te wonen, een prima manier om meer varianten te leren kennen.
  vrijdag 27 juni 2014 @ 12:18:16 #188
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_141612275
Die Glenrothes heb je volgens mij wel eens een glaasje van gehad hiero.
  vrijdag 27 juni 2014 @ 12:19:57 #189
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_141612323
Heb nu een Balvenie Carribean cask staan, fijn goedje
  vrijdag 27 juni 2014 @ 12:49:12 #190
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_141613125
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 12:18 schreef Trashcanman het volgende:
Die Glenrothes heb je volgens mij wel eens een glaasje van gehad hiero.
Oh zou goed kunnen hoor, vaak was het op tijdstippen dat mijn geheugen niet meer helemaal 100% optimaal is :P
nee, jij dan!
  vrijdag 27 juni 2014 @ 14:03:05 #191
168739 Red_85
'echt wel'
pi_141615569
quote:
13s.gif Op donderdag 19 juni 2014 23:21 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Waardeloos. -O-
In de buurt van Amsterdam, in Purmerend zit Glen Drammór in het centrum.
http://www.glendrammor.nl/

25 minuten met de bus of 15 minuten met de auto. Zeker de moeite waard.

Helpen je ook heel graag bij jou keuze en nemen de tijd voor je. Wel alleen op vrijdagavond en zaterdag open.
Verwacht ook niet de standaard merken en mocht je trek hebben in iets anders, ze hebben ook 2 meter aan speciaalbieren met o.a. ook lokale brouwerijen.

[ Bericht 16% gewijzigd door Red_85 op 27-06-2014 14:10:08 ]
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_141615829
quote:
17s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 12:19 schreef Trashcanman het volgende:
Heb nu een Balvenie Carribean cask staan, fijn goedje
Mijn bevalt de Golden cask wel heel goed :) (sowieso ook de allerbeste retail only die ik tot nu toe tegengekomen ben)
pi_141616379
Ik had laatst een Balvenie Portwood 21 op en vond hem erg lekker.
Heeft er iemand hier nog tips mbt whisky's met een port finish. (liefst onder de 100 euro :) )
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
  vrijdag 27 juni 2014 @ 14:26:37 #194
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_141616497
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 14:23 schreef FrankRicard het volgende:
Ik had laatst een Balvenie Portwood 21 op en vond hem erg lekker.
Heeft er iemand hier nog tips mbt whisky's met een port finish. (liefst onder de 100 euro :) )
Glenmorangie Quinta Ruban.
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_141618517
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 14:23 schreef FrankRicard het volgende:
Ik had laatst een Balvenie Portwood 21 op en vond hem erg lekker.
Heeft er iemand hier nog tips mbt whisky's met een port finish. (liefst onder de 100 euro :) )
Glendronach 15yo Tawny Port (of 14yo weet niet meer zeker)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  vrijdag 27 juni 2014 @ 16:14:21 #196
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_141619683
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 14:09 schreef Yngwie het volgende:

[..]

Mijn bevalt de Golden cask wel heel goed :) (sowieso ook de allerbeste retail only die ik tot nu toe tegengekomen ben)
Qua beschrijving lijkt hij me erg op de Carribean cask lijken. Heb jij ze beiden wel eens geproefd, zo ja: wat is zoal het verschil tussen ze?
  † In Memoriam † zaterdag 28 juni 2014 @ 16:18:36 #197
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_141647546
De buit van vanmiddag:

Carpe Libertatem
pi_141717047
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 14:26 schreef MPG het volgende:

[..]

Glenmorangie Quinta Ruban.
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 15:34 schreef Karstman het volgende:

[..]

Glendronach 15yo Tawny Port (of 14yo weet niet meer zeker)
Bedankt voor de tips, ik hoorde dat een vriend van me die Quinta Ruban heeft staan, dus die zal ik binnenkort eens proberen.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
  Moderator maandag 30 juni 2014 @ 11:13:32 #199
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_141717114
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 19:47 schreef Gehenna het volgende:
Dit weekend een leuke slijterij binnengewandeld en wat advies gevraagd over Whisk(e)y. Ik vind het namelijk best een interessant drankje, maar als ik in de winkel sta heb ik geen idee wat ik nou zou moeten kopen. Ik had wel eens een Jack Daniels gehad of een Famous Grouse, maar om nou te zeggen dat ik die nu erg lekker vond..

Bij vrienden als Bosbeetle en Trashcanman wel eens een hele lekkere gehad :9 maar ik heb geen idee meer wat me werd voorgeschoteld toen :P Maar het feit dat er dus wel lekkere whisky bestaat is natuurlijk wel erg interessant :)

Ik kwam uit bij 2 probeer-flesjes van een - naar verluidt - wat meer rokerige whisky (Bowmore Surf) en een wat meer fruiterige whisky (Glenrothes).
[ afbeelding ]
*O*

[ afbeelding ]
Deze zat dus een duidelijke rokerige smaak aan, maar was daarnaast relatief mild. Ik vond 'm wel aardig fijn, maar niet super :)

[ afbeelding ]
De Glenrothes was een tikkeltje duurder (¤9 voor dat kleine flesje, maar nog steeds redelijk goed te doen imho) en zou fruitiger moeten smaken. Fruitiger dan die andere was hij zeker, maar ik vond er een erg scherpe smaak aan zitten, alsof er veel meer alcohol in zat dan werd aangegeven (46%). Ik zie nu net dit filmpje:
Waarin wordt gezegd dat als het teveel tintelt op de tong, zou je een beetje water kunnen toevoegen. Dat ga ik dus binnenkort nog even proberen. Ben benieuwd of ie zichzelf dan inderdaad 'opent' :)

Edit: wow, dat is nogal een verschil met een drupje water :D Had er niet veel van verwacht, maar hij wordt er echt veel zachter van, en de smaken komen veel beter naar buiten als ze niet overschreeuwt worden door de smaak van alcohol :)
Ik denk dat je bij mij een laphroigh gehad heb die zal meer richting die bowmore gaan. Bij TCM krijg je vaker een speyside whiskey die zijn wat zachter. Die glenrothes heeft TCM ook wel eens gehad :D

:D grappig is dat als mensen voor het eerst het verschil proeven met een drup water, mensen die dat nog nooit geproefd hebben, hebben vaak zoiets van wat een gepruts met zo'n drupje water dat proef je toch niet.... :D maar dat proef je dus wel :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_141717275
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 16:14 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Qua beschrijving lijkt hij me erg op de Carribean cask lijken. Heb jij ze beiden wel eens geproefd, zo ja: wat is zoal het verschil tussen ze?
Nee, heb de Carribean cask nog niet geproefd, maar vermoed wel dat ze veel op elkaar zullen lijken. Grootste verschil is dat de Golden cask op vaten van donkere (gold) rum gerijpt is, en de carribean cask op de lichte (silver) rum. Denk dat de Golden dan ook iets voller van smaak zal zijn, maar zoals ik zei, heb de Carribean nog niet geproefd dus ik kan zelf niet vergelijken.
pi_141753156
Klein dilemma: iemand biedt me een BenRiach 1976 cask 3031, 3032 of 3042 aan in ruil voor een fles Lagavulin 1995/2013 18yo for Islay Jazz. Ik ga er eens een nachtje over slapen...
Die 3032 heb ik vorige week geproefd en dat was wel heel erg lekker.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 07:50:49 #202
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_141754957
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 00:59 schreef totalatool het volgende:
Klein dilemma: iemand biedt me een BenRiach 1976 cask 3031, 3032 of 3042 aan in ruil voor een fles Lagavulin 1995/2013 18yo for Islay Jazz. Ik ga er eens een nachtje over slapen...
Die 3032 heb ik vorige week geproefd en dat was wel heel erg lekker.
Doen!
pi_141755125
Wat meespeelt is dat ik veel te weinig van dat soort fruitige, oude whiskies heb, en "redelijk" wat Lagavulin. Ik neig naar ja zeggen tegen 3032, ook omdat die eigenlijk voor Japan was en hier veel moeilijker te krijgen zal zijn dan de andere twee.
pi_141755631
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 00:59 schreef totalatool het volgende:
Klein dilemma: iemand biedt me een BenRiach 1976 cask 3031, 3032 of 3042 aan in ruil voor een fles Lagavulin 1995/2013 18yo for Islay Jazz. Ik ga er eens een nachtje over slapen...
Die 3032 heb ik vorige week geproefd en dat was wel heel erg lekker.
Heb ze beide niet gedronken maar op basis van wat ik weet over die BenRiachs klinkt dit als een goede ruil!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_141755651
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 09:17 schreef Karstman het volgende:

[..]

Heb ze beide niet gedronken maar op basis van wat ik weet over die BenRiachs klinkt dit als een goede ruil!
Zo'n Laga Jazz is ook bepaald geen bocht...
  † In Memoriam † dinsdag 1 juli 2014 @ 09:34:39 #206
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_141755824
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 00:59 schreef totalatool het volgende:
Klein dilemma: iemand biedt me een BenRiach 1976 cask 3031, 3032 of 3042 aan in ruil voor een fles Lagavulin 1995/2013 18yo for Islay Jazz. Ik ga er eens een nachtje over slapen...
Die 3032 heb ik vorige week geproefd en dat was wel heel erg lekker.
Daar zou ik geen seconde over na hoeven denken. Meteen doen.
Carpe Libertatem
pi_141755915
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 09:20 schreef totalatool het volgende:

[..]

Zo'n Laga Jazz is ook bepaald geen bocht...
Dat klopt, ik spuug er ook zeker niet in. En ik weet dat MadMaster en BozeAppel meer hebben met BenRiach dan met Lagavulin. Maar op gevoel zou ik ook zeggen dat dit een goeie ruil is. Zou helpen als ik ze beide zou hebben geproefd :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_141756198
Overigens nog een weergave van de buit van mijn tripje naar Tobermory distillery twee weken geleden.

Tip voor de volgende keer, grotere koffer mee ;)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  dinsdag 1 juli 2014 @ 15:04:20 #209
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_141765682
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 09:20 schreef totalatool het volgende:

[..]

Zo'n Laga Jazz is ook bepaald geen bocht...
Nee, maar daar is toch makkelijker aan te komen en je hebt die waarschijnlijk ook al geproefd.
Ik heb eventueel nog wel een sample voor je... ;)
pi_141767997
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 15:04 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Nee, maar daar is toch makkelijker aan te komen en je hebt die waarschijnlijk ook al geproefd.
Ik heb eventueel nog wel een sample voor je... ;)
Die heb ik inderdaad wel geproefd ja. :)
pi_141844745
De afspraak tot ruil is gemaakt.

Ik lever in:
- Lagavulin 1995/2013 18yo for Islay Jazz
- Cadenhead Lochside 1981/2004 sherry hogshead
plus in totaal een nog nader te verdelen 35-40cl van een combinatie van Bowmore hand-filled 1997/2013 first fill sherry butt 1215 en/of George T Stagg 2013

Ik krijg:
- BenRiach 1976/2011 35yo cask 3032
- Longmorn 1971/2009 distillery bottling for Spirito DiVino
plus denk ik nog wat proevertjes GlenDronach 1993/2013 cask 33 for Abbey Whisky en/of Lagavulin Distillers Edition 1995/2013 4/501

De bijkomende ruil van delen van flessen vind ik eigenlijk wel erg leuk. Zo kunnen we beiden nog van de betreffende whisky genieten. :)
  donderdag 3 juli 2014 @ 10:37:13 #212
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_141844899
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 10:29 schreef totalatool het volgende:
De afspraak tot ruil is gemaakt.

Ik lever in:
- Lagavulin 1995/2013 18yo for Islay Jazz
- Cadenhead Lochside 1981/2004 sherry hogshead
plus in totaal een nog nader te verdelen 35-40cl van een combinatie van Bowmore hand-filled 1997/2013 first fill sherry butt 1215 en/of George T Stagg 2013

Ik krijg:
- BenRiach 1976/2011 35yo cask 3032
- Longmorn 1971/2009 distillery bottling for Spirito DiVino
plus denk ik nog wat proevertjes GlenDronach 1993/2013 cask 33 for Abbey Whisky en/of Lagavulin Distillers Edition 1995/2013 4/501

De bijkomende ruil van delen van flessen vind ik eigenlijk wel erg leuk. Zo kunnen we beiden nog van de betreffende whisky genieten. :)
Grappig, de meeste van deze bottelingen heb ik in huis en/of geproefd.
Ik denk dat je een goede deal hebt gemaakt, hoewel die Lochside wel erg lekker is...
pi_141844984
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 10:37 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Grappig, de meeste van deze bottelingen heb ik in huis en/of geproefd.
Ik denk dat je een goede deal hebt gemaakt, hoewel die Lochside wel erg lekker is...
Ik heb die Lochside ook geproefd, en hij is zeker lekker, maar ik vond hem vooral sherrybom en niet zozeer typische Lochside 1981 denk ik.
  donderdag 3 juli 2014 @ 10:46:33 #214
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_141845105
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 10:40 schreef totalatool het volgende:

[..]

Ik heb die Lochside ook geproefd, en hij is zeker lekker, maar ik vond hem vooral sherrybom en niet zozeer typische Lochside 1981 denk ik.
True, maar ik vond die combi juist wel interessant, zeker in vergelijking met de fruitige 81 Lochsides.
Er zit wat dieper toch veel overeenkomst in...
pi_141848328
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 10:46 schreef MadMaster het volgende:

[..]

True, maar ik vond die combi juist wel interessant, zeker in vergelijking met de fruitige 81 Lochsides.
Er zit wat dieper toch veel overeenkomst in...
Als je nog ergens een meer typische Lochside '81 weet te vinden, dan houd ik me aanbevolen. ;)
pi_141853140
Een vraag voor jullie experts;
Sinds een aantal jaren ga ik met een groep vrienden elk jaar naar het Whiskyfestival in Groningen. Als uitbreiding daarop houden we af en toe bij iemand thuis een soort van proeverij. Ieder brengt een fles mee en alles wordt gedurende de avond geproefd. De eerste keer was de enige vereiste een minimum prijs van ¤50,- De keer daarop kreeg ieder een gebied toegewezen waar de whisky vandaan moest komen en we hebben nu besloten om het type vat waarop de whisky heeft gelegen als 'thema' te gebruiken. Ik ben nu dus op zoek naar een fles welke nog goed verkrijgbaar is en die op een puncheon vat gelegen heeft. De richtprijs is nog steeds zo'n ¤50,-
Alles dat ik tot nu toe heb kunnen vinden is of te duur (b.v. Yamazaki)
Slecht verkrijgbaar (b.v. Glen Ord)
Of een combinatie hiervan (b.v. GlenDronach Single Cask 1978, 1985, 1987, 1990, 1995)

Hebben jullie nog suggesties?
pi_141856038
Tja, los van de vraag wat jullie met deze proeverij denken te bereiken (want met zoveel variabelen ga je mijns inziens bijzonder moeilijk kunnen beoordelen welk verschil komt van het vat en welk van een heel ander verschil), is er nog de vraag of het je lukt om een whisky te vinden uit een puncheon gemaakt van Amerikaans eiken. De puncheons van Europees eiken lijken mij namelijk echt heel dicht komen bij een butt van Europees eiken, want nagenoeg dezelfde inhoud en vergelijkbare vorm, dus wat ga je dan merken?
Puncheons zijn bovendien inderdaad een stuk zeldzamer dan barrels, hogsheads of butts, dus het is een lastige vraag, die zonder informatie over het type hout bovendien ook nog eens weinig zinvol te beantwoorden is.

Whisky die aan je criteria voldoet is wel te vinden als je weet hoe je moet googlen ;-) :
http://shop.whiskybase.co(...)005-dr-dewar-rattray

[ Bericht 14% gewijzigd door totalatool op 03-07-2014 16:46:08 (whisky gevonden) ]
pi_141886032
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:01 schreef Duconda het volgende:
Een vraag voor jullie experts;
Sinds een aantal jaren ga ik met een groep vrienden elk jaar naar het Whiskyfestival in Groningen. Als uitbreiding daarop houden we af en toe bij iemand thuis een soort van proeverij. Ieder brengt een fles mee en alles wordt gedurende de avond geproefd. De eerste keer was de enige vereiste een minimum prijs van ¤50,- De keer daarop kreeg ieder een gebied toegewezen waar de whisky vandaan moest komen en we hebben nu besloten om het type vat waarop de whisky heeft gelegen als 'thema' te gebruiken. Ik ben nu dus op zoek naar een fles welke nog goed verkrijgbaar is en die op een puncheon vat gelegen heeft. De richtprijs is nog steeds zo'n ¤50,-
Alles dat ik tot nu toe heb kunnen vinden is of te duur (b.v. Yamazaki)
Slecht verkrijgbaar (b.v. Glen Ord)
Of een combinatie hiervan (b.v. GlenDronach Single Cask 1978, 1985, 1987, 1990, 1995)

Hebben jullie nog suggesties?
Bij de Makro in Beverwijk staat deze nog voor ¤50 incl.

http://www.whiskybase.com/whisky/45634/glendronach-2002
pi_141891560
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 16:35 schreef totalatool het volgende:
Tja, los van de vraag wat jullie met deze proeverij denken te bereiken (want met zoveel variabelen ga je mijns inziens bijzonder moeilijk kunnen beoordelen welk verschil komt van het vat en welk van een heel ander verschil), is er nog de vraag of het je lukt om een whisky te vinden uit een puncheon gemaakt van Amerikaans eiken. De puncheons van Europees eiken lijken mij namelijk echt heel dicht komen bij een butt van Europees eiken, want nagenoeg dezelfde inhoud en vergelijkbare vorm, dus wat ga je dan merken?
Puncheons zijn bovendien inderdaad een stuk zeldzamer dan barrels, hogsheads of butts, dus het is een lastige vraag, die zonder informatie over het type hout bovendien ook nog eens weinig zinvol te beantwoorden is.

Whisky die aan je criteria voldoet is wel te vinden als je weet hoe je moet googlen ;-) :
http://shop.whiskybase.co(...)005-dr-dewar-rattray
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 16:35 schreef totalatool het volgende:
Tja, los van de vraag wat jullie met deze proeverij denken te bereiken (want met zoveel variabelen ga je mijns inziens bijzonder moeilijk kunnen beoordelen welk verschil komt van het vat en welk van een heel ander verschil), is er nog de vraag of het je lukt om een whisky te vinden uit een puncheon gemaakt van Amerikaans eiken. De puncheons van Europees eiken lijken mij namelijk echt heel dicht komen bij een butt van Europees eiken, want nagenoeg dezelfde inhoud en vergelijkbare vorm, dus wat ga je dan merken?
Puncheons zijn bovendien inderdaad een stuk zeldzamer dan barrels, hogsheads of butts, dus het is een lastige vraag, die zonder informatie over het type hout bovendien ook nog eens weinig zinvol te beantwoorden is.

Whisky die aan je criteria voldoet is wel te vinden als je weet hoe je moet googlen ;-) :
http://shop.whiskybase.co(...)005-dr-dewar-rattray
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 13:21 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Bij de Makro in Beverwijk staat deze nog voor ¤50 incl.

http://www.whiskybase.com/whisky/45634/glendronach-2002
Bedankt voor het meedenken. Ik had zelf naast die jullie noemen ook deze nog gevonden:
GlenDronach Virgin Oak Finish Aged 14 YO
Bunnahabhain The Maltman, 2001 10 Jaar, sherry puncheon 1003710

Dus dat moet wel gaan lukken ^O^
pi_141891749
Die Bunna klinkt wel interessant!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_142030348

Zondag op mijn verjaardag een van mijn geboortjejaar flessen open getrokken. De kurk had het jarenlang rechtop staan niet overleefd maar hij was gelukkig ook niet beschimmeld.

Wat de whisky zelf betreft Hij was lekker maar niet extreem bijzonder. Het Mature en Mellow op het label klopt wel redelijk, smaken van honing en stroop, houttonen en een heel klein hintje rook ergens ver in de achtergrond. Je proeft het feit dat ie oud is maar echte diepte mist hij wel. Er zit wel een behoorlijk scherpe alcoholsmaak aan, een beetje grain smaak zelfs, hij proeft in elk geval hoger in de alcohol dan de 43% die hij is. Conclusie lekker maar ik zou er niet voor naar de winkel rennen als hij nu te koop zou zijn :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_142041332
Je hebt er zo te zien al een paar flinke drams uit genomen! :)
pi_142044696
Er moesten zonodig allemaal mensen proeven o|O ;) En 's avonds moest ik natuurlijk ook nog een klein slaapmutsje O-)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_142203454
Ik heb gisteravond het laatste glaasje uit deze fijne fles gehaald. Emotioneel momentje :P.
pi_142211207
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 13:30 schreef Orbeatle het volgende:
Ik heb gisteravond het laatste glaasje uit deze fijne fles gehaald. Emotioneel momentje :P.
Waarom emotioneel?
pi_142213597
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 18:12 schreef totalatool het volgende:

[..]

Waarom emotioneel?
Omdat ik het altijd jammer vind als er een fles leeg is van een whisky die ik erg lekker vind.
pi_142214768
:D.

pi_142346952
Advies gevraagd :)

Ik heb op dit moment 2 flessen whiskey/whisky:

Redbreast 12years
The Glenlivet 15years

Beide vindt ik heerlijk maar zijn bijna op, wat is een aanrader om hierbij te kopen? :)
BlaBlaBla
pi_142352292
Glenmorangie Quinta Ruban aan de collectie toegevoegd :).
pi_142352800
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 00:02 schreef Soldier2000 het volgende:
Advies gevraagd :)

Ik heb op dit moment 2 flessen whiskey/whisky:

Redbreast 12years
The Glenlivet 15years

Beide vindt ik heerlijk maar zijn bijna op, wat is een aanrader om hierbij te kopen? :)
Zie het lijstje in de OP.

Verder kun je bij whiskey (Iers) denken aan een Bushmills 10 of 1608
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  Redactie Frontpage woensdag 16 juli 2014 @ 13:48:54 #231
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_142360227
Vorige week vrijdag even lekker een middagje Druiventuin gedaan met Karstman, was een lekker bezoekje, veel gesampeld.

We waren daar omdat ik binnenkort een tasting met de volgende flessen organiseer:

Spirit of Scotland Dufftown 2002 10yo 46,0% (1st fill bourbon barrell)
The Ultimate Allt-A-Bhainne 1995 17yo 46,0% (1st fill bourbon hogshead)
The Ultimate Fettercairn 1995 17yo 46,0% (1st fill bourbon barrell)
The Ultimate MacDuff 1995 17yo 46,0% (refill sherry butt)
The Ultimate Bunnahabhain 2001 12yo 46,0% (1st fill sherry butt)
G&M for van Wees Linkwood 1993 19yo 52,8% (1st fill sherry hogshead)
The Ultimate Laphroaig 1998 15yo 46,0% (refill sherry butt)

Dat gaat zeker leuk worden :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_142366712
Ik ontken alles O-)

Ook dat ik die dag het volgende kocht/binnenkreeg:
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 16 juli 2014 @ 23:28:24 #233
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_142383032
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 13:48 schreef JeMoeder het volgende:
Vorige week vrijdag even lekker een middagje Druiventuin gedaan met Karstman, was een lekker bezoekje, veel gesampeld.

We waren daar omdat ik binnenkort een tasting met de volgende flessen organiseer:

Spirit of Scotland Dufftown 2002 10yo 46,0% (1st fill bourbon barrell)
The Ultimate Allt-A-Bhainne 1995 17yo 46,0% (1st fill bourbon hogshead)
The Ultimate Fettercairn 1995 17yo 46,0% (1st fill bourbon barrell)
The Ultimate MacDuff 1995 17yo 46,0% (refill sherry butt)
The Ultimate Bunnahabhain 2001 12yo 46,0% (1st fill sherry butt)
G&M for van Wees Linkwood 1993 19yo 52,8% (1st fill sherry hogshead)
The Ultimate Laphroaig 1998 15yo 46,0% (refill sherry butt)

Dat gaat zeker leuk worden :)
Sponsor je Van Wees of wordt je juist door hen gesponsord?
  Redactie Frontpage donderdag 17 juli 2014 @ 08:17:18 #234
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_142388779
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2014 23:28 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Sponsor je Van Wees of wordt je juist door hen gesponsord?
We kiezen elke keer een thema, dit keer heb ik het thema van Wees gekozen. Ik sponsor hen dus in deze...
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_142389609
Dat zegt ie nu tot hij op de proeverij aan komt zetten met een shirt met daarop het hoofd van Jan Beek aan :X
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  Redactie Frontpage donderdag 17 juli 2014 @ 09:41:03 #236
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_142389910
quote:
2s.gif Op donderdag 17 juli 2014 09:22 schreef Karstman het volgende:
Dat zegt ie nu tot hij op de proeverij aan komt zetten met een shirt met daarop het hoofd van Jan Beek aan :X
I'm sick but not that sick!
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_142465232
South Island single malt _O_
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
  zaterdag 19 juli 2014 @ 08:52:07 #238
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_142470824
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 00:05 schreef robuust89 het volgende:
South Island single malt _O_
A.k.a Millford.
Heb hier nog wel wat Lammerlaw's staan, mooie fruitige whisky.
Bananenschuimpjes...
  † In Memoriam † zaterdag 19 juli 2014 @ 22:48:51 #239
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_142495456
Het is hier duidelijk weer duur, duurder, duurst. ;)

Nou ja, plebs als ik ben blijf ik (voorlopig) gewoon winkelen in de betaalbare hoek en ik heb vanavond dan ook weer eens een Dimple 15YO ingeschonken, voor mij een van de weinige blends die ik echt lekker vind. :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_142496102
quote:
99s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 22:48 schreef Cynix ® het volgende:
Het is hier duidelijk weer duur, duurder, duurst. ;)
Lekkere whisky hoeft gerust niet duur te zijn. Dimple 15 is een prima whisky voor het geld.

Ik heb zelf vanmiddag een 23 jaar oude Single Cask Bowmore (van een independent bottelaar) aan mijn collectie toegevoegd en net een glasje gehad. Maar hij valt t.b.h. wat tegen ;( Echt heel vlak kwa geur en na wat drupjes water zelfs wat muf. Kwa smaak zou ik zelfs nog durven stellen dat hij onder doet voor de 15 jaar oude Bowmore. 8)7


[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-07-2014 23:09:03 ]
  zondag 20 juli 2014 @ 10:50:06 #241
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_142506679
quote:
99s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 22:48 schreef Cynix ® het volgende:
Het is hier duidelijk weer duur, duurder, duurst. ;)
Duur valt doorgaans toch wel mee hier?
Duur is ook helemaal niet belangrijk, als het maar lekker is...
  † In Memoriam † zondag 20 juli 2014 @ 12:57:37 #242
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_142509654
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 19:54 schreef Orbeatle het volgende:
:D.

[ afbeelding ]
Ron Burgundy. _O_
Carpe Libertatem
pi_142546855
quote:
99s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 23:07 schreef CrashO het volgende:


Oh...die is erg nice... ^O^
pi_143079483
Gisteren mijn whisky voorraadje aangevuld:

Black Bottle 70cl ¤ 17,95 1 ¤ 17,95
Amrut Indian Cask Strength 70cl ¤ 42,50 1 ¤ 42,50
Nikka from The Barrel 50cl ¤ 27,95 1 ¤ 27,95
Caol Ila Moch 70cl ¤ 31,50 1 ¤ 31,50
The Glenrothes Robur Reserve 1ltr ¤ 39,95 1 ¤ 39,95
Finlaggan Old Reserve 70cl ¤ 19,95 1 ¤ 19,95
Isle of Skye 8years 70cl ¤ 17,95 1 ¤ 17,95
Ledaig Peated Single Malt 70cl ¤ 18,95 1 ¤ 18,95

Ik beperk mezelf tot flessen onder de 50 euro. Ik heb nu enkele goedkope peated whiskies besteld. Ik heb goede ervaringen met Finlaggan en was benieuwd naar enkele andere soorten met goede scores op whiskybase. Verder ben ik benieuwd naar Indische en Japanse whisky, vandaar de Amrut en Nikka. De Moch en Robur Reserve stonden al langer op mijn wensenlijstje.
pi_143080097
Mooie budget selectie inderdaad. Die Isle of Skye is meer dan de moeite van het proberen waard.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_143080534
Die Nikka is lekker en die Finlaggan is ook een prima (slobber) whisky. :Y

Zelf net de volgende twee flessen in ontvangst genomen van de postbode, vanavond even proberen *O*



Ik ben vooral benieuwd naar die Zwitserse whisky. De reviews zijn nogal "funky" over de smaak en geur. De een noemt babykots en de andere gerookte ham en de geur van een oldschool slager. _O-
  Redactie Frontpage dinsdag 5 augustus 2014 @ 12:58:14 #247
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_143084866
Säntis, de ranja onder de whiskies. Je proeft niet eens dat er alcohol in zit. Verder gewoon een zak super zoet snoep als je het mij vraagt.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_143086248
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 12:58 schreef JeMoeder het volgende:
Säntis, de ranja onder de whiskies. Je proeft niet eens dat er alcohol in zit. Verder gewoon een zak super zoet snoep als je het mij vraagt.
Dat hangt ervanaf welke je hebt. De peated versie van ze is alsof je Hema rookworst of bokking (gerookte haring) zit te drinken. 1 glaasje is lekker maar meer hoef ik niet.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  Redactie Frontpage dinsdag 5 augustus 2014 @ 14:25:11 #249
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_143087844
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 13:36 schreef Karstman het volgende:

[..]

Dat hangt ervanaf welke je hebt. De peated versie van ze is alsof je Hema rookworst of bokking (gerookte haring) zit te drinken. 1 glaasje is lekker maar meer hoef ik niet.
Ik had inderdaad de non-peated versie en die is echt walchelijk.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_143088156
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 14:25 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Ik had inderdaad de non-peated versie en die is echt walchelijk.
Ik heb de peated gerijpt op biervaten (Dreifaltigkeit). Ga hem vanavond even proberen :P

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 05-08-2014 14:35:01 ]
  dinsdag 5 augustus 2014 @ 19:45:15 #251
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_143098028
Ik ben nu al razend nieuwsgierig naar de Wild Turkey Rare Breed die morgen bezorgd wordt (among others, >:) ).

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  † In Memoriam † dinsdag 5 augustus 2014 @ 19:50:36 #252
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_143098208
Ik heb ook wel weer zin in een bestellinkie. :9
Zo maar eens wat rondneuzen. ;)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_143112197
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 13:36 schreef Karstman het volgende:
Dat hangt ervanaf welke je hebt. De peated versie van ze is alsof je Hema rookworst of bokking (gerookte haring) zit te drinken. 1 glaasje is lekker maar meer hoef ik niet.
Ik heb hem net geprobeerd en ben het volledig met je eens :D
Die rook/bbq smaak zit er echt heel sterk in. Opzich wel lekker maar meer dan 1 glas per maand oid hoef ik idd niet :+
pi_143115322
quote:
99s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 01:31 schreef CrashO het volgende:

[..]

Ik heb hem net geprobeerd en ben het volledig met je eens :D
Die rook/bbq smaak zit er echt heel sterk in. Opzich wel lekker maar meer dan 1 glas per maand oid hoef ik idd niet :+
Doe je er lekker lang mee :)

Voor mezelf heb ik 3 peated pret raketten in de post zitten die als het goed is vandaag aankomen, zal wel even een foto-tje plaatsen als ze er zijn.

Overigens, Glendronach heeft de nieuwe Tawny Port finish gereleased: http://www.thespiritsbusi(...)-port-finish-whisky/\
18 jaar in plaats van 15 zoals hij nu nog is, ik ben benieuwd. Ik ga nog wel even snel een 15 halen binnenkort voordat ze onvindbaar zijn of er de hoofdprijs voor gevraagd wordt.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_143135231
Dank u wel postbode:
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  Redactie Frontpage donderdag 7 augustus 2014 @ 08:12:33 #256
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_143154869
Postbode be good. En komende week komt er nog één bij toch :P?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_143176137
Hee die foto zag ik vanmorgen ergens in een groep op FB ook ... ben jij dat :-)
Take on the situation, but not the torment ...
pi_143191579
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 20:35 schreef SevenWonders het volgende:
Hee die foto zag ik vanmorgen ergens in een groep op FB ook ... ben jij dat :-)
Correct en tevens juist :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  zondag 10 augustus 2014 @ 11:32:46 #259
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_143254539
Klopt het dat Dimple een nieuwe dop heeft? Het voelt anders dan mijn laatste fles maar ik heb de oude fles niet meer...
  maandag 11 augustus 2014 @ 22:22:53 #260
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_143320341
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 11:32 schreef Erasmo het volgende:
Klopt het dat Dimple een nieuwe dop heeft? Het voelt anders dan mijn laatste fles maar ik heb de oude fles niet meer...
Euh... Ik heb nog nooit Dimple in huis gehad...
pi_143320607
Ik heb een 12 jaar oude Ardmore the ulttimate 1999 gekregen. Hoe kijken de liefhebbers hier daarna?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_143324009
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 11:32 schreef Erasmo het volgende:
Klopt het dat Dimple een nieuwe dop heeft? Het voelt anders dan mijn laatste fles maar ik heb de oude fles niet meer...
Sorry de laatste Dimple die ik in mijn handen had was een fles uit midden jaren 60, ik ben bang dat dat geen goed referentiekader is...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_143324185
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2014 22:28 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Ik heb een 12 jaar oude Ardmore the ulttimate 1999 gekregen. Hoe kijken de liefhebbers hier daarna?
Die willen we best even proeven hoor :) Ultimate zijn over het algemeen uitstekende bottelingen.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  Redactie Frontpage dinsdag 12 augustus 2014 @ 10:24:15 #264
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_143331928
quote:
2s.gif Op maandag 11 augustus 2014 23:31 schreef Karstman het volgende:

[..]

Die willen we best even proeven hoor :) Ultimate zijn over het algemeen uitstekende bottelingen.
Zoals we dit weekend hopelijk gaan uitvinden.

Vanavond even bij Karstman langs, hij heeft nog een flesje voor me staan van een veiling :) Helaas moet hij meteen geproefd worden vanwege een defectieve kurk (er is in ieder geval gelekt tijdens het transport). Naja, dan wordt er tenminste van gedronken!
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_143332076
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 11:32 schreef Erasmo het volgende:
Klopt het dat Dimple een nieuwe dop heeft? Het voelt anders dan mijn laatste fles maar ik heb de oude fles niet meer...
Heb je een foto?
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
pi_143338250
quote:
2s.gif Op maandag 11 augustus 2014 23:31 schreef Karstman het volgende:

[..]

Die willen we best even proeven hoor :) Ultimate zijn over het algemeen uitstekende bottelingen.
Dat begrijp ik :)

Zie net dat het ook een genummerde fles is. 406 van de 450. Ben duidelijk nog niet thuis in deze wereld. Maar leuke kado. :)
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  Redactie Frontpage dinsdag 12 augustus 2014 @ 14:48:50 #267
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_143340366
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 13:51 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Dat begrijp ik :)

Zie net dat het ook een genummerde fles is. 406 van de 450. Ben duidelijk nog niet thuis in deze wereld. Maar leuke kado. :)
Geen slechte score: http://whiskybase.com/whisky/30423/ardmore-1999-vw

Tenzij dit toch niet de juiste fles is (413 flessen afgevuld uit dit vat). Dan kan het zijn dat je fles nog niet op whiskybase staat.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_143341480
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 14:48 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Geen slechte score: http://whiskybase.com/whisky/30423/ardmore-1999-vw

Tenzij dit toch niet de juiste fles is (413 flessen afgevuld uit dit vat). Dan kan het zijn dat je fles nog niet op whiskybase staat.
staat idd 413 op de fles. Domme fout van mij.

Met mooie gelegenheid maar eens openen. :)
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  Redactie Frontpage dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:20:19 #269
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_143341494
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 15:19 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

staat idd 413 op de fles. Domme fout van mij.

Met mooie gelegenheid maar eens openen. :)
Dat ie je mag smaken :) Review hier plaatsen he ;)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_143341587
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 15:20 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Dat ie je mag smaken :) Review hier plaatsen he ;)
Dank je. Review zal ik plaatsen.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:32:46 #271
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_143341963
Voor mijn verjaardag een stuk of 15 verschillende probeerflesjes gekregen :9

Overigens dankzij de OP, laatst die 'Highland Park 12y gegeven aan mijn broertje. Van de week een glaasje geprobeerd met hem, maar verrek! die is verdomd lekker zeg. O+ heerlijk zacht
nee, jij dan!
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 14:18:52 #272
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_143478300
Highland Park 12yo is mijn favoriete "daily" drink. Beetje peat, veel smaak in de mond, en fantastische afdronk.

Ik heb voor mijn verjaardag een Cardhu 12yo gekregen. Hij zit nog in gesloten verpakking. Eerst een andere opmaken voordat ik de Cardhu open maak. :)
World domination is my middle name.
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:21:34 #273
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_143482876
Iemand nog tips voor whisky-aankopen op het vliegveld? Zijn vaak wat onbekendere soorten en andere inhoud, waardoor ik niet goed kan kiezen.

Beetje rook en of sherry heeft mijn voorkeur.
heitieh
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:23:35 #274
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143482935
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 17:21 schreef Joooo-pi het volgende:
Iemand nog tips voor whisky-aankopen op het vliegveld? Zijn vaak wat onbekendere soorten en andere inhoud, waardoor ik niet goed kan kiezen.

Beetje rook en of sherry heeft mijn voorkeur.
Mijn tip, niet doen, duty free is niet goedkoper is mijn ervaring
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:36:43 #275
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_143483315
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 17:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mijn tip, niet doen, duty free is niet goedkoper is mijn ervaring
Er zijn wel een zwik duty free only bottelingen. De standaard flessen zijn vaak inderdaad niet echt de moeite waard tenzij je wat spul wil hebben wat net in de aanbieding is en je door je cola heen wil gooien.
Carpe Libertatem
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 23:01:43 #276
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_143494790
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 17:36 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Er zijn wel een zwik duty free only bottelingen. De standaard flessen zijn vaak inderdaad niet echt de moeite waard tenzij je wat spul wil hebben wat net in de aanbieding is en je door je cola heen wil gooien.
En zijn er van die duty free bottelingen die de moeite waard zijn dan?
heitieh
pi_143496313
Bah.... Ik ben zo verkouden dat ik helemaal niks proef van mijn zachte Tomintoul :'(
Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.
pi_143520764
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 23:01 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

En zijn er van die duty free bottelingen die de moeite waard zijn dan?
Een hoop mensen zweren bij de Laphroaig PX. En ook van Bunnahabhain heb ik wel aardige duty free's geproefd. Punt is dat je die bottelingen vaak ook wel in Nederlandse (web)winkels vindt en dat ze dan eigenlijk altijd goedkoper zijn. Hangt er misschien ook vanaf waar je naar toe vliegt, denk dat het aanbod wel wat verschilt tussen bijvoorbeeld de Europese en aziatische duty free shops.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_143521258
Glenfiddich heeft wat nieuwe Travel Retail bottelingen.... Maar of die de moeite waard zijn?
pi_143522037
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:20 schreef gadeweerd het volgende:
Glenfiddich heeft wat nieuwe Travel Retail bottelingen.... Maar of die de moeite waard zijn?
Er zijn er 3, Select Cask, Reserve Cask en Vintage Cask. Heb er twee geproefd in juni op Glasgow Airport. De Select Cask was niks spannends, ook niet vies hoor maar niks bijzonders, De Vintage Cask is peaty en dat was wel even bijzonder voor een Glenfiddich, schijnt dat ze dat heel vroeger ook hadden en daarom dit hebben gemaakt om de smaak terug te brengen. Ik vond hem best lekker, zeker voor een Glenfiddich, maar erg duur met 80 pond ongeveer.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  zondag 17 augustus 2014 @ 19:47:41 #281
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_143522540
Bedankt voor de info.

Ik vlieg morgen naar Nederland vanuit Spanje. Als het niet interessant lijkt, dan bestel ik wel iets op DD, ofzo.
heitieh
pi_143548828
Hoewel ik veel soorten whisky lekker vindt spreken mij de geturfde, een beetje zoetige varianten het meeste aan. Er is veel lekkers te krijgen en een wat duurdere whisky om lekker van te genieten is geen probleem. Maar ik vind het ook leuk in deze klasse de 'best value for money' te zoeken: een goedkope whisky die toch goed smaakt. Ik heb daarom de afgelopen periode wat goedkopere (rond de 20 euro) peated whisky's gekocht. Het leek me leuk mijn ervaringen hier te delen en ben benieuwd naar jullie mening en suggesties.

Black bottle groene fles, 70 cl ¤ 17,95
Ik had een geturfde blended whisky verwacht, maar dat is het niet. Daarom buiten mededinging. Doet enigszins denken aan Bunnahabhain en Tobermory

Ardmore Traditional cask, 75cl ¤ 19,95
Deze highlander is duidelijk geturfd, een beetje droog rokerig, minder medicinaal/zoet/zeeinvloed, toch prima prijs-kwaliteit

Isle of Skye 8yo 70cl ¤ 17,95
Blend van island en speyside, mild geturfd, veel gekookt fruit, drinkbaar, maar niet wat ik zoek

Benromach Traditional Single Malt 70cl ¤21,95
Jong, maar redelijk geslaagd combi van fruitige speyside met wat droge turf invloed.

Ledaig Peated Single Malt 70cl ¤ 18,95
Jong en fruitig en flink zoetig geturfd, mist de complexiteit en soepelheid van de 10yo

Islay storm 70cl ¤ 23,50
Geturfd en enigszins medicinaal/zoetig, aansprekend smaakprofiel, maar mist wat kracht

Finlaggan old reserve 70cl ¤ 19,95
Geturfd en medicinaal/zoetig, maar complexer en krachtiger

Bowmore legend 70cl ¤ 21,95
Typische aangename bowmore neus, maar de smaak is wat bitter, bijna muf.

Van deze lijst vindt ik de Finlaggan old reserve de beste voor een redelijke prijs. Maar het is nog niet een Talisker of Caol Ila moch die voor tien euro extra het smaakprofiel hebben dat me zo aanspreekt. Suggesties hoor ik graag.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sparafucile op 18-08-2014 21:16:26 ]
  Redactie Frontpage maandag 18 augustus 2014 @ 20:23:47 #283
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_143567005
Na de proeverij van afgelopen zaterdag durf ik dit met zekerheid te zeggen: koop nooit een Fettercairn, zelfs met cola niet te zuipen.

Als aanraders van de van Wees tasting de volgende flessen (mits je ze nog kan krijgen):
Ultimate Laphroaig 1998 15yo (sherry cask)
Ultimate Bunnahabhain 2001 12yo (sherry cask)
Gordon & Macphail Linkwood 1993 19yo (sherry cask)

Inmiddels komt er een fles Caol 'Red' Ila aan (1999 12yo van the Whisky Trail) inclusief een sample van die fles en samples van:

Ardbeg Corryvreckan
Clynelish 1995 16yo van Kintra
Glentauchers 2005 8yo van Dewar Rattray
Rosebank 1991 11yo Signatory Vintage
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Redactie Frontpage maandag 18 augustus 2014 @ 20:25:48 #284
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_143567104
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 12:47 schreef Sparafucile het volgende:
Suggesties hoor ik graag.
Zoet en peaty is voor mij de Laphroaig Quarter Cask. Die zou ik echt eens proberen als ik jou was. Voor 30 euro te krijgen, echte bang for your bucks.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_143568526
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 20:25 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Zoet en peaty is voor mij de Laphroaig Quarter Cask. Die zou ik echt eens proberen als ik jou was. Voor 30 euro te krijgen, echte bang for your bucks.
Heb ik :) zeker ook een hele goede whisky, net als de Ardbeg en zo ken ik er nog wel een paar. Maar ik zocht in het 20 euro segment.
  maandag 18 augustus 2014 @ 21:57:42 #286
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_143571457
Ik ben niet met lege handen thuis gekomen: heb een Laphroaig QA cask meegenomen voor een redelijke prijs (¤57) en kreeg ook nog een leuke korting daarbij.

Kon in de winkel nog wat proeven. Toen ik de Laphroaig proefde was het alsof er een engeltje over mijn tong pieste O+ .
heitieh
  maandag 18 augustus 2014 @ 22:30:45 #287
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_143573003
Ik had er niet al teveel van verwacht, maar die Chivas Regal 18yo is echt verrassend lekker _O_ blended kan dus ook gewoon fantastisch zijn :D

[ Bericht 0% gewijzigd door Gehenna op 18-08-2014 22:39:28 ]
nee, jij dan!
pi_143574935
quote:
1s.gif Op maandag 18 augustus 2014 21:57 schreef Joooo-pi het volgende:
Ik ben niet met lege handen thuis gekomen: heb een Laphroaig QA cask meegenomen voor een redelijke prijs (¤57) en kreeg ook nog een leuke korting daarbij.
Huh? Een Quarter cask voor ¤57? De 0,7 liter kun je voor ¤29,95 krijgen......http://www.drankvinder.nl/whisky/laphroaig-quarter-cask-70cl
pi_143576695
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 12:47 schreef Sparafucile het volgende:

Black bottle groene fles, 70 cl ¤ 17,95
Ik had een geturfde blended whisky verwacht, maar dat is het niet. Daarom buiten mededinging. Doet enigszins denken aan Bunnahabhain en Tobermory
Niet verassend want Black Bottle is van Burns Steward en de hoofdingredienten qua malts zijn Bunna en Tobermory :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  maandag 18 augustus 2014 @ 23:56:25 #290
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_143576987
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 23:11 schreef Sparafucile het volgende:

[..]

Huh? Een Quarter cask voor ¤57? De 0,7 liter kun je voor ¤29,95 krijgen......http://www.drankvinder.nl/whisky/laphroaig-quarter-cask-70cl
Nee, een liter QA cask, dat is niet de quarter cask.

http://mobile.laphroaig.com/whiskies/qa-cask
heitieh
pi_143580038
Een nieuwe baan leek mij een geschikt moment om te laten weten hoe Ardmore 12 Year Old 1999/2011 The Ultimate, hogshead #801153, mij beviel. Samen met een vriend de fles aangebroken.

Nu ben ik geen ervaren single malt drinker. En qua whisky's heb ik er tussen de 10 en 20 verschillende gehad, niet zo veel dus. Maar dit was verreweg de lekkerste. Lekker zacht, aantal verschillende smaken die goed samengingen. Beetje rokerig, maar totaal niet overheersend. Lange nasmaak voor mij gevoel. Ben er erg blij mee. Leuk kado en ga zeker eens vaker een Ultimate proberen.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_143598339
quote:
1s.gif Op maandag 18 augustus 2014 23:56 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Nee, een liter QA cask, dat is niet de quarter cask.

http://mobile.laphroaig.com/whiskies/qa-cask
Hoe vond/vindt je hem? :P (of wat dat piesende engeltje deze? )
Zag hem vanmiddag ook staan bij de lokale slijter (samen met nog 2 airport versies (de PX en de An Cuan Mór ).Alleen was de An cuan Mór wel enorm overpriced voor 128 euro..

Dus de QA maar mee genomen. Nog niet geproeft :P
**edit**
Intussen opengetrokken. En mèn, wat is dat lekker :D Kwa Laphroaig's staat deze nu voor mij op nummer 1, eronder de 10yo, dan de QC en dan de 18yo (die is gewoon echt slap) :{

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 20-08-2014 00:29:27 ]
  woensdag 20 augustus 2014 @ 10:17:10 #293
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_143620968
quote:
99s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:09 schreef CrashO het volgende:

[..]

Hoe vond/vindt je hem? :P (of wat dat piesende engeltje deze? )
Zag hem vanmiddag ook staan bij de lokale slijter (samen met nog 2 airport versies (de PX en de An Cuan Mór ).Alleen was de An cuan Mór wel enorm overpriced voor 128 euro..

Dus de QA maar mee genomen. Nog niet geproeft :P
**edit**
Intussen opengetrokken. En mèn, wat is dat lekker :D Kwa Laphroaig's staat deze nu voor mij op nummer 1, eronder de 10yo, dan de QC en dan de 18yo (die is gewoon echt slap) :{
Ja, ik vind 'm ook erg fijn. Het is wel een typische Laphroaig, maar hij is zo ontzettend zacht qua smaak. Misschien minder complexiteit dan andere laphroaigs. Iets vanille in de mond en verder veel medicinale, zee- en turfrooktonen.

Laphroaig O+
heitieh
pi_143669644
Apart dat jullie die QA zo waarderen versus de 10 en QC. Wat mij betreft bijna net zo'n "watje" als de nieuwe Select.
Nee, geef mij maar gewoon een standaard 10, 18 of een Cask Strength hoor. :)
  † In Memoriam † donderdag 21 augustus 2014 @ 22:14:29 #295
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_143683471
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 16:45 schreef totalatool het volgende:
Apart dat jullie die QA zo waarderen versus de 10 en QC. Wat mij betreft bijna net zo'n "watje" als de nieuwe Select.
Nee, geef mij maar gewoon een standaard 10, 18 of een Cask Strength hoor. :)
Geef mij maar gewoon de 15.
Carpe Libertatem
pi_143684755
quote:
6s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 22:14 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Geef mij maar gewoon de 15.
Inderdaad of oude 10, de 43% versie.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  donderdag 21 augustus 2014 @ 22:56:06 #297
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_143685412
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 16:45 schreef totalatool het volgende:
Apart dat jullie die QA zo waarderen versus de 10 en QC. Wat mij betreft bijna net zo'n "watje" als de nieuwe Select.
Nee, geef mij maar gewoon een standaard 10, 18 of een Cask Strength hoor. :)
Ik weet niet of ik deze boven de 10 zet. Zit ongeveer op hetzelfde niveau, wmb. Die anderen heb ik nog niet geproefd. Het is in ieder geval wel duidelijk dat ik het Laphroaig karakter erg waardeer. Ik ga dus wat meer soorten daarvan proberen.
heitieh
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 00:00:37 #298
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_143688333
Japanse whisky's, is ene van u daar bekend mee? Ik wil iemand een fles Yamazaki Distiller's Reserve cadeau doen.

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_143688548
quote:
5s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 00:00 schreef Ringo het volgende:
Japanse whisky's, is ene van u daar bekend mee? Ik wil iemand een fles Yamazaki Distiller's Reserve cadeau doen.

[ afbeelding ]
Ik heb alleen ervaring met de "standaard" yamazaki. Die is wel lekker. Erg zacht, kruidig. Doet me beetje aan kruidenthee met wodka denken :P (maar dan zonder ranzige wodka smaak)

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 22-08-2014 00:07:24 ]
pi_143694828
quote:
5s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 00:00 schreef Ringo het volgende:
Japanse whisky's, is ene van u daar bekend mee? Ik wil iemand een fles Yamazaki Distiller's Reserve cadeau doen.

[ afbeelding ]
Deze speciefieke nog nooit gehad maar een tijd geleden een Japanse proeverij gehad. Over het algemeen zijn Japanse whiskies, zachter en bloemiger dan Schotse. Ik vind het wel lekker maar ik mis af en toe wat pit.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_143695890
Gooi hem maar even dicht!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')