abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 30 april 2014 @ 19:24:20 #1
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_139422722
Morgen 1 mei presenteert Freedomhouse hun laatste beoordeling van wereldwijde media vrijheid.

The Guardian heeft er alvast een artikel aan gewijd.

quote:
The organisation said press freedom had fallen to its lowest level in over a decade. It partly blames regressive steps in countries such as Egypt, Libya, Jordan, Turkey and Ukraine, as well as the actions taken against journalists reporting on national security issues in both the US and UK.

"We see declines in media freedom on a global level, driven by governments' efforts to control the message and punish the messenger," said Karin Karlekar, the report's project director.
Het slechte nieuws: Engeland en Amerika zijn achteruit gegaan, voor een belangrijk deel wegens de reactie op de NSA-leaks van Edward Snowden.

quote:
Snowden, who worked for both the CIA and the NSA, leaked tens of thousands of secret documents to the Guardian and the Washington Post. The revelations about the scope of surveillance sparked a worldwide debate about the balance between national security and privacy.

The British government took a more draconian approach than the US, threatening legal action and sending two members of GCHQ to the Guardian's head office to watch over the destruction of the hard drives which had contained the leaked documents as well as reporters' stories. Miranda was held for nine hours at Heathrow en route from Berlin to his home in Rio de Janeiro.
Het goede nieuws: Nederland deelt de eerste plaats met de rest van Scandinavië:

quote:
Countries are ranked from zero to 100 in terms of press freedom, with the Netherlands, Norway and Sweden at the top, each on 10, and North Korea at the bottom, on 97.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_139519519
Stormlooptopic :')
NEE!
  zaterdag 3 mei 2014 @ 14:23:36 #3
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_139520449
Westerse leugens. Rusland staat eigenlijk op één qua persvrijheid.
  zaterdag 3 mei 2014 @ 14:44:30 #4
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_139520933
En hoe wordt die vrijheid aangewend? Voor het maken van kritiekloze meuk...
Life is what you make it.
pi_139608671
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 19:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Morgen 1 mei presenteert Freedomhouse hun laatste beoordeling van wereldwijde media vrijheid.

The Guardian heeft er alvast een artikel aan gewijd.

[..]

Het slechte nieuws: Engeland en Amerika zijn achteruit gegaan, voor een belangrijk deel wegens de reactie op de NSA-leaks van Edward Snowden.

[..]

Het goede nieuws: Nederland deelt de eerste plaats met de rest van Scandinavië:

[..]

Vreemd dat de EU niet wordt genoemd, er is namelijk geen persvrijheid in Brussel.
  woensdag 26 april 2017 @ 18:05:47 #6
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_170503941
Een kikje van dit populaire topic:

Reorters without borders:
quote:
Nederland staat 5e.

quote:
quote:
In the past five years, the UK has slipped 12 places down the index. Rebecca Vincent, RSF’s UK bureau director, said this year’s ranking would have been worse were it not for a general decline in press freedom around the world, making journalists in Britain comparatively better off than those in countries such as Turkey and Syria.
No 10 denies plans would curb freedom of journalists and whistleblowers
Read more

RSF, which campaigns for free speech, warned of a general erosion of media freedom in English-speaking, democratic countries. The US, long considered a bastion of freedom of speech thanks to the first amendment of its constitution, also dropped two places, to 43rd. Canada fell four places, to 22nd, and New Zealand slipped eight places, to 13th.

“Donald Trump’s rise to power in the United States and the Brexit campaign in the United Kingdom were marked by high-profile media bashing, a highly toxic anti-media discourse that drove the world into a new era of post-truth, disinformation and fake news,” RSF said in a statement.
quote:
Norway was ranked first in the index, followed by Sweden and Finland. The Finnish prime minister’s attempts to pressure journalists at state broadcaster YLE lost his country the top spot. At the other end of the spectrum, Eritrea’s decision to allow foreign media crews into the country meant it was replaced in last position by North Korea for the first time since 2007. In North Korea, just listening to foreign media broadcasts could lead to sanctions, RSF said.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_170504142
Deze peilingen zijn helaas niet geheel betrouwbaar en verre van onafhankelijk. Toch is het een goed streven om te strijden voor persvrijheid binnen redelijke kaders. Hoewel moet worden opgemerkt dat de toename van ruis mogelijk een nog grotere bedreiging voor de kwalitatieve nieuwsvergaring vormt, dan repressie in bepaalde staten.
  † In Memoriam † woensdag 26 april 2017 @ 18:29:36 #8
137949 Disana
pi_170504298
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 18:20 schreef vaduz het volgende:
Deze peilingen zijn helaas niet geheel betrouwbaar en verre van onafhankelijk. Toch is het een goed streven om te strijden voor persvrijheid binnen redelijke kaders. Hoewel moet worden opgemerkt dat de toename van ruis mogelijk een nog grotere bedreiging voor de kwalitatieve nieuwsvergaring vormt, dan repressie in bepaalde staten.
Je bent dus voor inperking van persvrijheid. En wat is 'de toename van ruis'?
pi_170504411
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 18:29 schreef Disana het volgende:
Je bent dus voor inperking van persvrijheid.
Een erg voorbarige conclusie. Ik pleit voor een meer evenredige verantwoordelijkheid ten opzichte van waarheidsvinding in samenhang met de persvrijheid. Ergo, journalisten hebben vrijheden, maar mogen deze niet misbruiken om ongefundeerd te roeptoeteren.
quote:
En wat is 'de toename van ruis'?
Ruis is niet kwalitatieve informatie die de overdracht van kwalitatieve verhinderd op grond van kwantitatieve kenmerken.
  † In Memoriam † woensdag 26 april 2017 @ 18:38:32 #10
137949 Disana
pi_170504460
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 18:35 schreef vaduz het volgende:

[..]

Een erg voorbarige conclusie. Ik pleit voor een meer evenredige verantwoordelijkheid ten opzichte van waarheidsvinding in samenhang met de persvrijheid. Ergo, journalisten hebben vrijheden, maar mogen deze niet misbruiken om ongefundeerd te roeptoeteren.

[..]

Ruis is niet kwalitatieve informatie die de overdracht van kwalitatieve verhinderd op grond van kwantitatieve kenmerken.
Oké, jij wil dus dat de pers zichzelf restricties oplegt om dat zij volgens jou wel eens 'ongefundeerd roeptoeteren'. Ik vraag me dan wel af hoe je dat roeptoeteren kunt voorkomen want iedereen zal aan zijn eigen waarheid vasthouden.

Ik denk niet dat de ruis erger is dan een eventuele beperking van journalistieke vrijheden. Dat laatste is mijns inziens funest voor de waarheidsvinding: we hebben de pers nodig.
pi_170504521
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 18:29 schreef Disana het volgende:

[..]

Je bent dus voor inperking van persvrijheid. En wat is 'de toename van ruis'?
Nepnieuws wellicht. Als mensen maar alles klakkeloos aannemen wat ze lezen op bijvoorbeeld Facebook of onbetrouwbare maar populaire websites, dan kan dat slecht uitpakken.

Maar misschien moeten we de burgers dan beter leren hoe het 'nieuws' te filteren.
  † In Memoriam † woensdag 26 april 2017 @ 18:42:53 #12
137949 Disana
pi_170504544
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2017 18:41 schreef Physsic het volgende:

[..]

Nepnieuws wellicht. Als mensen maar alles klakkeloos aannemen wat ze lezen op bijvoorbeeld Facebook of onbetrouwbare maar populaire websites, dan kan dat slecht uitpakken.

Maar misschien moeten we de burgers dan beter leren hoe het 'nieuws' te filteren.
Dat laatste, dat nu al gebeurt overigens want er is veel aandacht voor, lijkt me de betere optie.
pi_170504555
Zolang je op tv je bek nog niet open mag doen over islam, of immigranten.....bestaat er geen persvrijheid in Nederland.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_170504575
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 18:38 schreef Disana het volgende:
Oké, jij wil dus dat de pers zichzelf restricties oplegt
Wanneer de waarheidsvinding dat benodigdt.
quote:
om dat zij volgens jou wel eens 'ongefundeerd roeptoeteren'. Ik vraag me dan wel af hoe je dat roeptoeteren kunt voorkomen want iedereen zal aan zijn eigen waarheid vasthouden.
Door goed onderzoek te doen en niet proberen het eerste te zijn in een breed scala aan onderwerpen, waar je geen verstand van hebt.
quote:
Ik denk niet dat de ruis erger is dan een eventuele beperking van journalistieke vrijheden. Dat laatste is mijns inziens funest voor de waarheidsvinding:
Het is geen onvoorwaardelijke beperking, het is een stimuul voor een betere kwaliteit. Zodat de prive zich niet dezelfde vrijheden toe eigent als de Suddeutsche Zeitung.
quote:
we hebben de pers nodig.
Precies en als iedereen zomaar journalist kan worden, wordt het lastig om de professionals van de beunhazen te onderscheiden. Met de opkomst van moderne informatietechnologieen is het voor een ieder aan een zeer laag budget mogelijk om te publiceren.
pi_170504614
quote:
14s.gif Op woensdag 26 april 2017 18:43 schreef ietjefietje het volgende:
Zolang je op tv je bek nog niet open mag doen over islam, of immigranten.....bestaat er geen persvrijheid in Nederland.
Mag wel, maar dan moet je je daarna wel kunnen verbergen :P
pi_170504617
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2017 18:41 schreef Physsic het volgende:
Maar misschien moeten we de burgers dan beter leren hoe het 'nieuws' te filteren.
Het gros van het volk is helaas 'dom', dus dat is een idealistisch maar helaas weinig realistisch streven. Kennis en intellectuele vermogens zijn immers niet evenredig verspreid onder het volk (do not shoot the messenger).
  † In Memoriam † woensdag 26 april 2017 @ 18:48:05 #17
137949 Disana
pi_170504647
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 18:44 schreef vaduz het volgende:

[..]

Wanneer de waarheidsvinding dat benodigdt.

[..]

Door goed onderzoek te doen en niet proberen het eerste te zijn in een breed scala aan onderwerpen, waar je geen verstand van hebt.

[..]

Het is geen onvoorwaardelijke beperking, het is een stimuul voor een betere kwaliteit. Zodat de prive zich niet dezelfde vrijheden toe eigent als de Suddeutsche Zeitung.

[..]

Precies en als iedereen zomaar journalist kan worden, wordt het lastig om de professionals van de beunhazen te onderscheiden. Met de opkomst van moderne informatietechnologieen is het voor een ieder aan een zeer laag budget mogelijk om te publiceren.
Toch lijkt het me lastig door te voeren, vaduz. Iedereen mag roepen wat hij wil, Ook mag iedereen zich journalist noemen, en mag iedere journalist elk onderwerp aansnijden. Volgens mij is dat niet in te perken. Probeer je dat wel, dan kom je aan de vrijheid van meningsuiting en beperk je ook goedwillende pers.
pi_170504797
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 18:48 schreef Disana het volgende:
Toch lijkt het me lastig door te voeren, vaduz. Iedereen mag roepen wat hij wil,
Tussen roepen en publiceren zit een groot verschil.
quote:
Ook mag iedereen zich journalist noemen,
Tijd voor accreditatie dus. Niet iedereen mag zich dokter of advocaat noemen, waarom zouden journalisten slechter moeten worden beschermd van rechtswege?
quote:
en mag iedere journalist elk onderwerp aansnijden.
Pleit ik ook niet tegen.
quote:
Volgens mij is dat niet in te perken.
Kwestie van strafvervolging inzetten, indien er onomstotelijk bewijs is, dat bepaalde journalisten het publiek hebben beinvloed op grond van gelogen informatie.
quote:
Probeer je dat wel, dan kom je aan de vrijheid van meningsuiting
Nee hoor, genoeg manieren buiten publiceren als nieuws om, om je mening te uiten. Alleen is het dan je mening als burger en geen nieuws van een journalist.
pi_170504827
Klinkt als propaganda tegen de glorious leader.
Conscience do cost.
  † In Memoriam † woensdag 26 april 2017 @ 18:56:46 #20
137949 Disana
pi_170504848
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 18:54 schreef vaduz het volgende:

[..]

Tussen roepen en publiceren zit een groot verschil.

[..]

Tijd voor accreditatie dus. Niet iedereen mag zich dokter of advocaat noemen, waarom zouden journalisten slechter moeten worden beschermd van rechtswege?

[..]

Pleit ik ook niet tegen.

[..]

Kwestie van strafvervolging inzetten, indien er onomstotelijk bewijs is, dat bepaalde journalisten het publiek hebben beinvloed op grond van gelogen informatie.

[..]

Nee hoor, genoeg manieren buiten publiceren als nieuws om, om je mening te uiten. Alleen is het dan je mening als burger en geen nieuws van een journalist.
Ik zie al voor me hoe machtige bedrijven integere kranten intimideren door 'jullie bedrijven geroeptoeter!' te roepen en daarvoor grote schadeclaims indienen.
pi_170504980
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 18:56 schreef Disana het volgende:
Ik zie al voor me hoe machtige bedrijven integere kranten intimideren door 'jullie bedrijven geroeptoeter!' te roepen en daarvoor grote schadeclaims indienen.
Enkel de overheid kan strafvervolging inzetten. Verder zijn civiele claims nu al mogelijk, indien een bedrijf schade kan aantonen door roekeloos handelen van journalisten.
  vrijdag 28 april 2017 @ 15:45:10 #22
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_170544637
quote:
Weigering journalisten door VVD 'is een blamage voor Nederland' | NOS

Een persgesprek op uitnodiging van VVD-partijvoorzitter Henry Keizer: bijna alle journalisten die zich vanmorgen bij het hek van het hoofdkantoor van Facultatieve Media in Den Haag meldden, mochten naar binnen. Alleen Eric Smit en Kim van Keken van Follow the Money en een ploeg van PowNed moesten buiten blijven.

Aanleiding voor de bijeenkomst was de kritiek aan het adres van Keizer. Onderzoeksjournalisten van Follow the Money publiceerden afgelopen weekend een artikel over de overname van zijn crematoriumbedrijf. Hij zou de winstgevende onderneming voor 12,5 miljoen euro hebben gekocht, terwijl de waarde op dat moment werd geschat op 31 miljoen.

Tekst en uitleg werd vanochtend gegeven. Maar uitgerekend Follow the Money mocht daar niet bij zijn. "Dit is een blamage voor Nederland", zegt Eric Smit, hoofdredacteur van Follow the Money. "Ik vind het een schande. De VVD schaart zich in de rij bij DENK en Forum voor Democratie." Desondanks laat Smit weten nu geen actie te ondernemen tegen de weigering.

Een cameraploeg van PowNed was met Smit mee om hem vandaag te volgen. Hoofdredacteur Dominique Weesie van de omroep noemt de actie van de VVD 'dubieus'. "Het ging ons om Eric Smit, om iets wat hij aan het rollen heeft gebracht. En dan kom je erachter dat hij niet naar binnen mag - en wij opvallend genoeg ook niet."

Weesie snapt niet dat de VVD-voorzitter maar een select groepje journalisten uitnodigde voor het gesprek. "Dat is toch raar, want het gaat om een politiek kopstuk." Maar PowNed gaat er verder geen actie op ondernemen. "Je kan het aanhangig maken, maar dat is te veel eer voor ons. Ik heb geen zin om er een punt van te maken."

De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) noemt de actie 'VVD-onwaardig'. "Dit is schandalig", zegt Rosa García López van de vereniging. "Dit moet niet kunnen, dit moet niet mogen. Het is onbegrijpelijk dat ze dit doen." Volgens de NVJ werkt de weigering dan ook niet in het voordeel van de VVD. "Uiteindelijk hebben ze alleen zichzelf ermee."

García López roemt het optreden van collega-journalisten, die het meteen voor Follow the Money opnamen. "Heel goed dat anderen dat doen. En dat moeten de media ook zeker blijven doen." Dominique Weesie van PowNed hoopt dat journalisten dat standpunt vasthouden. "Want nu wordt de klokkenluider de deur gewezen. Ik hoop dat veel collega's een punt blijven maken."

Vandaag werd bekend dat Nederland op de tweede plek staat in de wereldwijde Persvrijheidsmonitor. "Maar dit staat dan wel heel erg haaks op die tweede positie", stelt García López van de NVJ. "Die positie is door deze actie dan ook in gevaar gekomen."

Bron: nos.nl
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')