abonnement Unibet Coolblue
pi_139373446


Zelf broodbakken is weer helemaal terug van weggeweest. Waar het vroeger geen keuze was, wordt zelf brood bakken tegenwoordig meer een hobby. Na de hype met de broodbakmachines van een aantal jaren geleden is de populariteit wel weer wat gedaald, maar is er toch weer een hele grote groep geinteresseerd geraakt in brood bakken. Omdat het brood bakken in een broodbakmachine vrij beperkt is, gaat dit topic over brood bakken in een gewone oven.
Hieronder staan enkele tips/trucs/weetjes en een paar (basis)recepten.

Basisprincipes
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tips
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Poolish/Preferment :? Wasda :?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Enkele recepten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Internetsites voor broodrecepten en informatie:
Vooral de eerste twee zijn aanraders!

http://www.thefreshloaf.com/
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/
http://www.kookjij.nl/recepten/00011078/Brood_-_Bakken.html&1
http://www.broodbakken.startkabel.nl/
http://www.gratiskookboek.be/index.php?page=list&categorie=Broden
http://www.broodrecepten.nl/recepten/maisbrood.htm

Wat resultaten van uit het vorige topic

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier dus verder voor vragen/tips/of gewoon als je je resultaat wil showen ;)

Deel 15 alweer!
pi_139373640
Welke klojo opent zo een nieuw topic. Wel de OP aanpassen, anders verbannen we je :P .

Nu is mijn bericht weg, naja dan kort nog een keer:

norwich is een zuurdesem brood, dit is iets anders als gist. Zuurdesem is een cultuur en iets op zich zelf.
rijsmandjes stonden wel vermeld in het vorige topic's, een van de laatste paar pagina's.

Ik laat mijn brood altijd 2 keer rijzen aangezien ik altijd een preferment/biga/poolish gebruik.
Dit wil zeggen dat je eerst 1:1 vloeistof:meel mengt met de gist en dit op gang laat komen en vervolgens het uiteindelijke recept maakt.
Vervolgens kneed ik dit tot een deeg, laat ik rijzen (minimaal 12 uur) en dan kneed ik het nog een keer, in vorm en dan stort ik het om te bakken. Houd er rekening mee dat voor het bakken het brood zeker in volume moet zijn verdubbeld. (voor genoeg gasontwikkeling, anders krijg je beton).

Hoe lang je brood rijst zeg meer over de smaak dan hoe vaak je het gekneed hebt!
pi_139373922
quote:
7s.gif Op woensdag 23 april 2014 15:38 schreef Kowloon het volgende:
Welke broodverbeteraars kan ik toevoegen om te voorkomen dat vers gebakken brood in een dag droog en stug wordt? Ik zou het graag op willen rekken tot drie dagen want ik heb geen zin om dagelijks te bakken. :)
Langer en heter bakken :)
pi_139374020
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 april 2014 14:05 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Langer en heter bakken :)
Ok nice, dan ga ik dat ook doen. (er zit dan minder vocht in neem ik aan?, dus met de deur open bakken zal ook helpen? Of gaat het dan om een dikkere korst?)

Ik heb er deze keer een theelepel citroenzuur/sap in gedaan. Mijn brood was ook nog vers na 2 dagen maar ik heb het dan wel helemaal ingewikkeld in vershoudfolie aangezien het een 'zacht'brood was.
pi_139374114
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 14:07 schreef Opblaaspop077 het volgende:

[..]

Ok nice, dan ga ik dat ook doen. (er zit dan minder vocht in neem ik aan?, dus met de deur open bakken zal ook helpen? Of gaat het dan om een dikkere korst?)

Ik heb er deze keer een theelepel citroenzuur/sap in gedaan. Mijn brood was ook nog vers na 2 dagen maar ik heb het dan wel helemaal ingewikkeld in vershoudfolie aangezien het een 'zacht'brood was.
Je wilt de binnenkant nattig, de buitenkant droog. Lactose laat je denken dat de binnenkant nat is, omdat het vettig voelt.

Langer en heter bakken zorgt er voor dat je korst droger wordt, en een betere beschermlaag vormt. Aangesneden op zn kant zetten en een theedoek er over. Dag erna misschien 1 plak er af snijden, maar dan gaat'ie wel een dag of 4 a 5 mee.

Op het laatst kan je wat koeler bakken. Eerst een kwartier met stoom op 250 of meer graden, daarna kwartier zonder stoom (of even je deur open), dan een half uur op 200. Laag in de oven, zodat de bovenkant donkerbruin wordt (ook bij wit) en niet zwart :P
pi_139374377
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 april 2014 14:10 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Je wilt de binnenkant nattig, de buitenkant droog. Lactose laat je denken dat de binnenkant nat is, omdat het vettig voelt.

Langer en heter bakken zorgt er voor dat je korst droger wordt, en een betere beschermlaag vormt. Aangesneden op zn kant zetten en een theedoek er over. Dag erna misschien 1 plak er af snijden, maar dan gaat'ie wel een dag of 4 a 5 mee.

Op het laatst kan je wat koeler bakken. Eerst een kwartier met stoom op 250 of meer graden, daarna kwartier zonder stoom (of even je deur open), dan een half uur op 200. Laag in de oven, zodat de bovenkant donkerbruin wordt (ook bij wit) en niet zwart :P
Ja de vorige keer zat er melk in, voor de wat zoetere smaak en om een 'zacht' brood te creeëren. Maar met melk blijft hij toch ook langer goed? Door het vet wat er in zit, ik had ook nog 1% boter gebruikt he, kleine beetjes maar je merkt het wel!

Bewaren deed ik altijd zo met de broden waar ik een harde korst bij wil. Maar bij sommige broden wil ik dat niet :p .
Volgende keer zal ik de oven op maximum zetten (kleine 250 graden). Hij stond dit keer op 230 graden en vervolgens 190. Onderin de oven (5-10cm van de bodem, 30-40 cm van de bovenkant.)
Maar daarom werd die niet erg snel bruin dus heb maar even de grill aangezwengeld (heel even).
Ik laat de oven voorverwarmen met de spiralen onder en boven aan, maar als het brood er in gaat (net er voor) zet ik boven uit, zodat het brood nog wat meer kan rijzen (denk ik dan). Vervolgens na de eerste 5-10 minuten met stoom gaat de deur op een kiertje en zet ik de hetelucht aan met onder en boven.

Dus in principe zat ik al goed, alleen dus toch heter en langer.
pi_139380299
Zo vandaag ook voor het eerst brood gebakken. Wilde het eerst uitproberen voordat ik naar de molen ga dus gewoon tarwebloem geprobeerd. Zag op internet echt door het bomen het bos niet meer maar wel veel aan dit topic gehad. Heb niet alle topics terug gelezen ;)

Brood is net uit de oven. Ben redelijk tevreden voor de eerste keer. Smaak is prima alleen hij is gewoon echt veel te compact vind ik zelf. Zo heb ik het gedaan:
500 gram tarwebloem
3 dl lauw water
1 zakje gister (7 gram)
10 gram zout

Ik heb een kuiltje gemaakt in een kom en daar alle ingrediënten (behalve de zout) in gedaan en gemengd met een houten lepel. Daarna 10 minuten met mijn kenwood patissier gemixt met de deeghaak. Daarna 1 uur in diezelfde kom met een natte doek erop laten staan. Daarna plat geslagen en weer 10 minuten gemixt en 45 minuten laten staan. Toen een half uur op 220 graden in de oven.

Is er iets dat jullie anders zouden doen en hebben jullie een idee waardoor het zo compact gebleven is? Ik vond het deeg na het rijzen ook wel erg plakken. Kreeg het lastig uit de kom. Hoort dit?

Hier een foto:
pi_139390456
Mijn vriend dacht zelf trouwens langer bakken. Dit zou wel kunnen maar ik denk niet dat het daar heel veel luchtiger van geworden was?
pi_139391101
Twee uur kan eigenlijk nooit lang genoeg zijn om te rijzen? Heb je toevallig baking soda toegvoegd haha.

Normaal kneed je een deeg, laat je het rijzen, kneed je het en vorm je het nog een keer en doe je het in een rijsmandje of een kom ingevet met olie of meel of iets zodat je het deeg er uit kunt 'gooien' als het ware, je moet het deeg eigenlijk niet meer aanraken aangezien je zo de luchtbubbels kapot in het deeg. De luchtbellen zorgen voor de luchtigheid (duh). Als je die kapot slaat kan er dus niks groeien.

Dus langer wachten voordat je gaat bakken, vuistregel: minimaal 2 keer het volume na het rijzen voor het bakken.

En nu ik: Heeft iemand een recept voor een lekkere franse grote boule?
Ik zou graag wit meel willen gebruiken (type 405, 10gr eiwit), ben ik reeël?
pi_139411622
Ik mis in de opening de recepten site van weekendbakery. Toch wel 1 van mijn favorieten.

http://www.weekendbakery.com/posts/category/best-bread-recipes/
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  woensdag 30 april 2014 @ 14:40:16 #11
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_139412574
Mijn tweede brood van deze week is er net uit. Heb m deze keer een nachtje in de koelkast laten rijzen. Hij ruikt heel lekker in ieder geval.
De vorige heb ik dusdanig snel opgeschrokt (samen met anderen wel) dat ik er zomaar een beetje buikpijn van kreeg. Ik was bijna vergeten hoe fijn zelfgebakken brood is. :P

Ik ga zo even een fietstochtje maken naar de molen.

En daarna es kijken of ik net als jullie een mooi desempje kan kweken.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_139419416
Eens kijken of ik mijn poolish/biga 20 uur of 40 uur laat rijzen.
40 zal wel teveel van het goede zijn. Maar dan kan ik zaterdag wel mijn brood bakken...

Strugles
pi_139420584
Ik kwam zojuist dit tegen: de broodbakbol van Emile Henry. Lijkt me nogal omslachtig eigenlijk.

pi_139459348
Brood bakken zonder meel. Lekker slim...
Naja geen zin meernom boodschappen te doen, dan nog maar 20 uur de poolish laten rijzen.
pi_139524096
Ik miste MaximusTG al een tijdje in dit topic met de foto's van zijn mooie broden. Een van de beste en meest fanatieke broodbakkers uit dit topic is helaas niet meer. Rust zacht, Maximus.
pi_139524414
-O-

Wat een vreselijk nieuws...
  zaterdag 3 mei 2014 @ 17:35:54 #17
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_139524851
Ik zie het topic ook ja... jeetje -O- Rust zacht, Maximus. Je zal ook hier ontzettend gemist worden.
  zaterdag 3 mei 2014 @ 20:07:55 #18
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_139529631
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 17:08 schreef bloempje-moi het volgende:
Ik miste MaximusTG al een tijdje in dit topic met de foto's van zijn mooie broden. Een van de beste en meest fanatieke broodbakkers uit dit topic is helaas niet meer. Rust zacht, Maximus.
Hmmm.
RIP Maximus!

[ Bericht 2% gewijzigd door Opblaaspop077 op 03-05-2014 20:14:26 ]
pi_139530158
Rust zacht Maximus
PhotoGear Nikon D5100 met nikon 18-200mm lens en tamron macro 60mm lens en calumet statief en allerlei kleine spulletjes voor de fotografie
  zondag 4 mei 2014 @ 11:17:03 #20
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_139545032
Mijn desem rook niet meer lekker dus moest m net weggooien helaas -O-
Ik vraag me af of het komt omdat ik m gister vergeten ben te voeden
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_139545061
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 11:17 schreef -Mellow- het volgende:
Mijn desem rook niet meer lekker dus moest m net weggooien helaas -O-
Ik vraag me af of het komt omdat ik m gister vergeten ben te voeden
Was het een starter? Want die gaat na een paar dagen inderdaad onaangenaam ruiken.
  zondag 4 mei 2014 @ 11:24:27 #22
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_139545175
quote:
1s.gif Op zondag 4 mei 2014 11:18 schreef Bleie het volgende:

[..]

Was het een starter? Want die gaat na een paar dagen inderdaad onaangenaam ruiken.
ja, maar het rook echt niet goed, en hij was ook iets ingezakt
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  zondag 4 mei 2014 @ 11:39:27 #23
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_139545479
Ik had een poolish die rook na 40-50 uur naar bier en er stond een beetje water op.
Toch gebruikt en een heerlijk brood gebakken: 1,3Kg :D !




Ter ere aan Maximus, met zijn geweldige recepten!!
pi_139545512
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 11:24 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

ja, maar het rook echt niet goed, en hij was ook iets ingezakt
Ik heb hem niet gezien natuurlijk, maar ik denk echt dat het gied had kunnen komen. Nu te last, want je hebt hem al weggedaan. Welke methode volgde je? Ik heb het zelf volgens het recept van Levine gedaan, en dat is prima gelukt.
  zondag 4 mei 2014 @ 12:16:05 #25
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_139546154
quote:
1s.gif Op zondag 4 mei 2014 11:41 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ik heb hem niet gezien natuurlijk, maar ik denk echt dat het gied had kunnen komen. Nu te last, want je hebt hem al weggedaan. Welke methode volgde je? Ik heb het zelf volgens het recept van Levine gedaan, en dat is prima gelukt.
hmm ja, misschien te voorbarig geweest dan... ook omdat het recept zei dat ie op dag drie lekkerder zou gaan ruiken en groeien. Deze dus --> http://www.weekendbakery.(...)arter-in-easy-steps/
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  zondag 4 mei 2014 @ 12:21:50 #26
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_139546231
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 11:24 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

ja, maar het rook echt niet goed, en hij was ook iets ingezakt
Hoe rook het dan?

Mijn desem staat echt al een tijd te rusten, weinig tijd gehad om te bakken. Moet hem binnenkort maar weer eens tot leven wekken.



Had de rand van de pot wel even schoon mogen maken voordat hij de koelkast in ging... maarja :') Iig veel hooch.

[ Bericht 20% gewijzigd door douche-eendje op 04-05-2014 12:27:45 ]
pi_139546362
quote:
17s.gif Op zondag 4 mei 2014 12:21 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Hoe rook het dan? Mijn desem staat echt al een tijd te rusten, weinig tijd gehad om te bakken. Moet hem binnenkort maar weer eens tot leven wekken.
Die van mij was laatste volledig beschimmeld. Nieuwe gemaakt volgens de methode van Levine. Ging prima maar hij is superactief. Binnen vijf uur verdubbeld en hij zakt niet meer in zoals mijn oude desem dat doet. Beetje vreemd. Na twee dagen lijkt de bovenkant ook wat uit te drogen terwijl dit bij mijn oude desem niet zo was. Misschien is het omdat het een jonge desem is, terwijl die andere al jaren oud was. Er brood mee bakken gaat overigens prima.
pi_139546378
quote:
17s.gif Op zondag 4 mei 2014 12:21 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Hoe rook het dan?

Mijn desem staat echt al een tijd te rusten, weinig tijd gehad om te bakken. Moet hem binnenkort maar weer eens tot leven wekken.

[ link | afbeelding ]

Had de rand van de pot wel even schoon mogen maken voordat hij de koelkast in ging... maarja :') Iig veel hooch.
Heel veel hooch. Zal goed naar alcohol ruiken. :')
  zondag 4 mei 2014 @ 12:33:51 #29
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_139546446
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 12:30 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Heel veel hooch. Zal goed naar alcohol ruiken. :')
Ja hij staat ook al echt een lange tijd te rusten. Wou gisteren gaan voeden zodat ik iig in de loop van de week, of komend weekend dan weer eens wat kan bakken; is de batterij van mn weegschaal leeg. Dus :')
pi_139546494
Overigens gebruik ik altijd een lepelweegschaal voor het afwegen van gist en zout. Heb er zelf best wat voor betaald bij een kookwinkel maar ik zag ze gisteren bij de Blokker voor 8 euro. Ik vind ze ideaal.
pi_139549086
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 12:36 schreef bloempje-moi het volgende:
Overigens gebruik ik altijd een lepelweegschaal voor het afwegen van gist en zout. Heb er zelf best wat voor betaald bij een kookwinkel maar ik zag ze gisteren bij de Blokker voor 8 euro. Ik vind ze ideaal.
Oh, goede tip. Ik gebruik het liefst mn theelepelsetje, maar Nederlandse recepten geven altijd grammen.
  zondag 4 mei 2014 @ 20:09:18 #32
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_139559523
quote:
17s.gif Op zondag 4 mei 2014 12:21 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Hoe rook het dan?

Mijn desem staat echt al een tijd te rusten, weinig tijd gehad om te bakken. Moet hem binnenkort maar weer eens tot leven wekken.

[ link | afbeelding ]

Had de rand van de pot wel even schoon mogen maken voordat hij de koelkast in ging... maarja :') Iig veel hooch.
moeilijk te omschrijven, maar wel echt onaangenaam, beetje bedorven. En ook wel naar alcohol...

Wat voor recept gebruiken jullie?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  zondag 4 mei 2014 @ 20:22:28 #33
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_139560376
Er kunnen meerdere geuren vrijkomen bij een starter, die van mij hangt vaak tussen kazig of zurig in. Alcohol kan ook ontstaan door het proces, de laag die je bij mij bovenop ziet staan is een licht-alcoholische vloeistof die gevormd is door de bacteriën/gisten in de desem.

Ik ben zelf ooit begonnen met de starter die op the fresh loaf stond:
http://www.thefreshloaf.com/node/233/wild-yeast-sourdough-starter

Een vrij simpele starter, alhoewel de hydratie niet helemaal is zoals hij zou moeten als ik Maximus' opmerking van destijds goed onthouden heb, omdat hij gaat in verhoudingen van cups ipv gram. Maar dat kun je zelf nog aanpassen.
In principe is een starter maken niet heel lastig, hem levend houden is een ander verhaal.

[ Bericht 11% gewijzigd door douche-eendje op 04-05-2014 21:58:26 ]
  maandag 5 mei 2014 @ 12:02:05 #34
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_139579982
Het is geen brood, maar ach het hoort hier wel thuis vind ik:
http://www.thefreshloaf.com/node/33346/croissants-buttery-heaven

't is volgens mij enorm veel werk, alles moet best precies.
Ik moet het recept wel een keer of 2-3 doorlezen wil het slagen denk ik want je moet alles vrij snel doen omdat het deeg koud moet zijn. En de maten weer omrekenen, maar ik heb wel echt zin in zulke lekkere croissants .
  maandag 5 mei 2014 @ 12:23:19 #35
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_139580510
Ik ga vanavond zelf broodjes maken om te gebruiken als pizzabroodjes :9
  maandag 5 mei 2014 @ 22:49:36 #36
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_139603151
desem 2.0 staat nu lekker in de vensterbank.

Brooddeeg mag vannacht rustig in de koelkast rijzen. Gemaakt van volkoren- en speltmeel en een stukje van het deeg van vorige week.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_139610737
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2014 21:54 schreef computergirl het volgende:

[..]

Bak je ook wel eens met glutenvrije melen zoals boekweit, haver, teff etc?
Nee, nog niet gedaan.
Op donderdag 13 november 2008 15:34 schreef De_Ananas het volgende:
Één ding beloof ik jullie mijn lieve fokkertjes, als er vettax komt dan ga ik mij aan het hek van het binnenhof vastketenen met een frituur naast me, dit mogen jullie quoten :W
pi_139655296
Als ik nu vanavond broodjes maak. Tot hoever moet ik ze dan voorbakken zodat ik morgen ochtend niet om 5 uur me bed uit hoef om lekker verse broodjes te hebben?
  donderdag 8 mei 2014 @ 21:55:40 #39
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_139717934
Mijn vorige brood was niet zoals ik hoopte. Heel lekker van smaak, maar met volkorenmeel krijg ik het toch moeilijker voor elkaar een luchtig brood te bakken.Merk wel dat wanneer ik zonder cakeblik bak het deeg toch best wel uitloopt en minder omhoog komt. Het blijft lastig in een mooie vorm zeg maar.

Wat is nou het voordeel van zo'n rijsmandje ten opzichte van gewoon een kom?

En hoe lang kneden jullie je deeg?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_139718334
Volkoren-volkorenbrood is ook wel echt heel erg lastig. In een rijsmandje krijgt een brood wat meer steun tijdens het omhoog rijzen, doordat de ribbels iedere laag stukje bij beetje steun geven.

Kneden doe ik tot de windowpane-test goed is, je maakt dan van een stukje van een deeg een zo dun mogelijk vliesje. lukt dat zonder scheuren, is je glutenopbouw goed genoeg. Zoiets dus:
http://www.thekitchn.com/bakers-techniques-how-to-do-th-70784
  donderdag 8 mei 2014 @ 22:06:21 #41
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_139718834
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 11:27 schreef regnavetto het volgende:
Als ik nu vanavond broodjes maak. Tot hoever moet ik ze dan voorbakken zodat ik morgen ochtend niet om 5 uur me bed uit hoef om lekker verse broodjes te hebben?
vanochtend toch maar om 5 uur opgestaan? Je kunt ze tot op ongeveer 2/3 van de rijstijd laten staan en dan voor de nacht in de koelkast zetten. De ochtend erna oven voorverwarmen en direct uit de koelkast de oven in

krijg je bij zuurdesembrood een mooie korst met allemaal barstjes of eigenlijk 'blistered crust'
pi_139719330
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 22:06 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

vanochtend toch maar om 5 uur opgestaan? Je kunt ze tot op ongeveer 2/3 van de rijstijd laten staan en dan voor de nacht in de koelkast zetten. De ochtend erna oven voorverwarmen en direct uit de koelkast de oven in

krijg je bij zuurdesembrood een mooie korst met allemaal barstjes of eigenlijk 'blistered crust'
Haha jep vroeg eruit gegaan :D
  donderdag 8 mei 2014 @ 22:13:14 #43
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_139719417
ahhh, maar wel goed gelukt?
pi_139720453
100% volkoren wordt idd snel een compact brood.
pi_139721105
quote:
6s.gif Op donderdag 8 mei 2014 22:13 schreef Zo-is-dat het volgende:
ahhh, maar wel goed gelukt?
Ja geen zuurdesem brood maar Filipijns 'pan de sal' brood.
  vrijdag 9 mei 2014 @ 12:36:51 #46
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_139736364
Jaa, m'n volkorenbrood (tarwe, spelt en boekweit) is deze keer heel mooi gerezen! Smaakt heerlijk ook, alleen is de korst wel ietsje te hard. Misschien is 230 graden toch te heet?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_139741936
hoi! Ik ben heel erg nieuw in het broodbakken en heb een beetje ingelezen en kom veel termen tegen die ik nog niet echt begrijp haha. Heb laatst een eenvoudig witbrood gebakken dat prima smaakte (bloem, suiker, zout, gist en water) en wil nu volkorenbrood gaan maken. Ik heb hiervoor volkoren tarwemeel van demeter gekocht (de enige die ik kon vinden zo'n beetje). Nu vroeg ik mij af of een recept als
500gr. volkorenmeel,
300ml water
7gr. gist
5 gr zout
5 gr. suiker
kan werken voor volkorenbrood of dat er toch echt andere recepten beter zijn.

Daarnaast vraag ik me af waar jullie je meel vandaan halen? Ik ben allergisch voor soja en werkelijk dat zit overal in :( Bij de welkoop heb ik soezie gezocht en in werkelijk alle melanges zat wel sojameel gestopt (waldkorn, licht bruin, volkoren, alles) wat mij weer terug brengt bij het eenvoudige recept voor witbrood :/ (de mixen voor in de broodbakmachine etc. was er ook wel zonder sojameel, maar ik gooi liever zelf alles bij elkaar zodat ik zelf kan bepalen waar ik het voor ga gebruiken)
  vrijdag 9 mei 2014 @ 19:47:48 #48
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_139750719
Ik haal meel uit duitsland, scheelt wat maar is ingewikkelder...
Bij die api krijg je meel, je kunt gewoon volkoren tarwe kopen en patent tarwebloem kopen. Kijk naar de eiwitten, hoe hoger (9+ minimaal) hoe beter je brood wordt.
Te hoog kan in principe niet (dan moet je goed je best doen met zoeken).

Ik zou beginnen met een 50/50 brood.
Een 100% volkoren is anders dan je gewend bent en wqt moeilijker zoals hierboven toevqllig staat.

Voor een goed recept, kijk in de OP. Daar staat de 50/50 van onze koning, maximus!
pi_139756090
dankjewel opblaaspop! Hoe weet je het eiwitgehalte van bloem? staat dat ergens op of...?
Ik heb uit de allereerste OP het recept gehaald (500 bloem, 400 water, zakje gist en zout) wat ik net heb gebruikt en dat is nu aan het afkoelen, straks bekijken. Was behoorlijk plakkerig en denk dat ik de volgende keer minder water ga toevoegen.

zo'n recept met een poolish, daar had/heb ik geen geduld voor gehad vandaag dus misschien maar eens een keer proberen of het wat is! :) (al ben ik echt heel slecht in vooruit plannen/denken :/ )

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 9 mei 2014 @ 23:53:23 #50
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_139763384
Ik vind zo'n poolish dus vet handig. 1:1 heb je een hele fijne brij, vooral met volkoren.
Echt een voldoening als je deeg daarna zo lekker aanvoelt :) .

Voor een poolish: Als je het eerst 1-2 uur laat rjjzen kun je het vervolgens (minstens) 8 uur in de koelkast laten staan. Tot wel 40 uur.
Dan uit de koeling halen half uurtje - uurtje aklimatiseren en dan opnieuw kneden in vorm en weer tot dubbel volume laten rijzen.

Kijk wel uit dat als je het denkt 2 dagen te laten staan dat je geen 7gr gist gebruikt haha.
Neem de uurtjes niet zo nauw, er is alleen een minimum (dubbel volume).

Als het deeg nu nat is (75% hydratatie?) kun je een eetlepel meel er bij doen of langer kneden.
pi_139802224
http://uitdekeukenvanarde(...)od-met-lijnzaad.html

Deze vandaag gemaakt. Het was het tweed brood wat ik zelf heb gebakken. En deze was echt zoveel luchtiger en lekkerder dan mijn eerste baksel *O*
Life is what happens while you are busy making other plans...
  zondag 11 mei 2014 @ 16:01:30 #52
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_139828497
Mijn desem ruikt naar bosbessen! O+

Ik kan niet wachten er mijn eerste desembrood mee te bakken

[ Bericht 31% gewijzigd door -Mellow- op 11-05-2014 17:03:30 ]
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  maandag 12 mei 2014 @ 11:38:17 #53
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_139861110
Wat is nou eigenlijk de meerwaarde van een tweede rijs?

Ik laat het deeg nu steeds een nacht in de koelkast rijzen om smaak te ontwikkelen, dan kneed ik het even en laat het voor een tweede keer op kamertemperatuur rijzen.
Maar nu zit ik te denken om hem direct in de oven te doen, al dan niet als het deeg nog koud is (maar misschien is dat wel geen goed idee?) of het alleen op kamer temperatuur te laten komen, dus zonder doorslaan en helemaal opnieuw laten rijzen.

Wat denken jullie?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  maandag 12 mei 2014 @ 17:33:32 #54
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_139872718



Zeker twee derde roggemeel en lekke pitjes en zaadjes erin 😊 klein beetje gist, vooral zuurdesem
  dinsdag 13 mei 2014 @ 08:44:05 #55
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_139895398
Desem komt niet meer op gang. Hij ruikt steeds lekkerder, maar hij wil niet meer groeien. Ik gooi elke dag een deel weg en voer weer bij. Wat doe ik fout?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  dinsdag 13 mei 2014 @ 08:45:40 #56
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_139895415
In welke verhouding& waarmee voer je hem?
  dinsdag 13 mei 2014 @ 08:47:46 #57
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_139895440
evenveel water als roggemeel
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  dinsdag 13 mei 2014 @ 09:17:50 #58
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_139895855
Hoe lang ben je bezig? Kan best een tijdje duren, gewoon verder gaan met verversen
  dinsdag 13 mei 2014 @ 11:09:52 #59
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_139898381
ik weet niet meer precies op welke dag ik nu zit, maar sowieso meer dan een week. Hij was op dag 3 heel erg gegroeid, maar zakte daarna weer in.

Zou ik het desem ook gewoon alsnog kunnen gebruiken en dan gist erbij gebruiken? dus eigenlijk het desem bij wijze van een poolish.

Het ruikt zo lekker en ik ben een stuk ongeduld!
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_140134618



Mocht iemand nog rijsmandjes willen, ik doe de mijne van houtvezel weg. Rijsmandjes icm de pizzasteen geven niet zulk mooi resultaat als bakken in een braadpan. Ze zijn een keer gebruikt en van te voren goed ingebloemd.
mag het weten
  dinsdag 20 mei 2014 @ 00:13:56 #61
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_140155159
Welke braadpan gebruikte je?
Vorige keer gebruikte ik een rvs ketel en brood was gewoon niet brood achtig. Een keer heb ik in een goede pan gebakken. Echt mega goed brood daardoor.

Edit: als het gratis is josie? Haha
En als het wat kost kun je mij wel even een dmtje sturen ;) .
  dinsdag 20 mei 2014 @ 10:40:37 #62
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_140161240
Ik heb mijn desem laatst gewoon als poolish gebruikt icm met gist. Het brood daarvan is misschien wel mijn lekkerste brood tot nu toe.

Binnenkort maar weer opnieuw proberen een goed desem te kweken.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_140163388
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 00:13 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Welke braadpan gebruikte je?
Vorige keer gebruikte ik een rvs ketel en brood was gewoon niet brood achtig. Een keer heb ik in een goede pan gebakken. Echt mega goed brood daardoor.

Edit: als het gratis is josie? Haha
En als het wat kost kun je mij wel even een dmtje sturen ;) .
Gewoon een braadpan die ik eens bij Blokker gehaald had. Daar krijg ik toch prima resultaten mee :) Op het verlanglijstje staat nog een keer een echte gietijzeren braadpan O+ DM is gestuurd ;)
mag het weten
  dinsdag 20 mei 2014 @ 12:57:29 #64
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_140165179
Gebruiken jullie een snijmachine en zoja, welke? Ik begin m'n megadikke plakken zelfgebakken brood toch wel een beetje zat te worden. Ondanks veelvuldig oefenen :P
  dinsdag 20 mei 2014 @ 22:51:28 #65
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_140187622
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 11:55 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Gewoon een braadpan die ik eens bij Blokker gehaald had. Daar krijg ik toch prima resultaten mee :) Op het verlanglijstje staat nog een keer een echte gietijzeren braadpan O+ DM is gestuurd ;)
Kun je iets specifieker zijn? Ook met gietijzer? :p .
Terracota pannen en gebakken pannen zijn pas fijn!

Ik had de DM gezien ja ;) .
pi_140211243
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 12:57 schreef morgane het volgende:
Gebruiken jullie een snijmachine en zoja, welke? Ik begin m'n megadikke plakken zelfgebakken brood toch wel een beetje zat te worden. Ondanks veelvuldig oefenen :P
Is je mes goed scherp? Dat maakt bij mij enorm veel uit. En verder vind ik het eigenlijk wel leuk dat m'n zelfgebakken boterhammen een beetje dik worden.

Mijn ouders hebben overigens wel een snijmachine, maar dat vind ik doodeng.
pi_140228393
Joosie ik had je erichtje gekregen maar kan nu niet meer antwoorden ofzo?
Ik ga denk ik voor een bakblik ipv rijsvormpjes (heffen elkaar een beetje op).
Dus helaas.
  donderdag 22 mei 2014 @ 09:16:07 #68
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_140232595
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 17:43 schreef Bleie het volgende:

[..]

Is je mes goed scherp? Dat maakt bij mij enorm veel uit. En verder vind ik het eigenlijk wel leuk dat m'n zelfgebakken boterhammen een beetje dik worden.

Mijn ouders hebben overigens wel een snijmachine, maar dat vind ik doodeng.
Ja volgens mij is het mes prima :) maar het is vooral dat m'n vriend en ik veel weg zijn en onze boterhammen 'dubbel' smeren. Met van die dikke sneetjes heb je dan al snel een soort whopper :P
pi_140233077
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 00:08 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Joosie ik had je erichtje gekregen maar kan nu niet meer antwoorden ofzo?
Ik ga denk ik voor een bakblik ipv rijsvormpjes (heffen elkaar een beetje op).
Dus helaas.
Geen probleem :)
mag het weten
pi_140545692








Batch van vandaag :)
pi_140545709
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 17:01 schreef Joosie200 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Mocht iemand nog rijsmandjes willen, ik doe de mijne van houtvezel weg. Rijsmandjes icm de pizzasteen geven niet zulk mooi resultaat als bakken in een braadpan. Ze zijn een keer gebruikt en van te voren goed ingebloemd.
Rijsmandjes zijn met pan toch ook praktisch? Rijzen in mandje, uitstorten in hete pan, insnijden, deksel er op en oven in :)
pi_140545820
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 18:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Batch van vandaag :)
Nice batch _O_

Vraagje: ben je gewoon aan het bakken voor jezelf of neig je onderhand niet naar een eigen boulangerie? Echt brood is meer en meer in tegenwoordig, zie steeds meer Franse bakkers ontstaan die anders zijn de broodschuivers van de 'traditionele' bakker.

quote:
2s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 18:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Rijsmandjes zijn met pan toch ook praktisch? Rijzen in mandje, uitstorten in hete pan, insnijden, deksel er op en oven in :)
Maar voor een boule heb ik geen rijsmandje nodig, daar heb ik genoeg van met mijn kom waarin ik het voor de eerste rijs laat opkomen. En in de tweede rijs laat door rijzen. En voor een baguette is mijn braadpan niet groot genoeg. Dat naast het feit dat ik niet kan werken met die ovensteen maakt dat de mandjes nu niet als rijsmandjes worden gebruikt maar als broodmandje om neer te zetten bij de maaltijd en gesneden brood :+
mag het weten
pi_140545879
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 18:57 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Nice batch _O_

Vraagje: ben je gewoon aan het bakken voor jezelf of neig je onderhand niet naar een eigen boulangerie? Echt brood is meer en meer in tegenwoordig, zie steeds meer Franse bakkers ontstaan die anders zijn de broodschuivers van de 'traditionele' bakker.

[..]
Dank :) Dat 2e. Van deze stapel is 1 bolletje voor mijzelf (en een deel van de koekjes, die zijn door Isegrim gebakken). Ik bied ze nu via Facebook aan, en bezorg ze op vrijdag & zaterdag in Rotterdam eo. :)

quote:
Maar voor een boule heb ik geen rijsmandje nodig, daar heb ik genoeg van met mijn kom waarin ik het voor de eerste rijs laat opkomen. En in de tweede rijs laat door rijzen. En voor een baguette is mijn braadpan niet groot genoeg. Dat naast het feit dat ik niet kan werken met die ovensteen maakt dat de mandjes nu niet als rijsmandjes worden gebruikt maar als broodmandje om neer te zetten bij de maaltijd en gesneden brood :+
Duidelijk :) Al vind ik het zelf wel erg prettig hoe het brood weer loskomt uit de mandjes.
pi_140546184
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 19:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Dank :) Dat 2e. Van deze stapel is 1 bolletje voor mijzelf (en een deel van de koekjes, die zijn door Isegrim gebakken). Ik bied ze nu via Facebook aan, en bezorg ze op vrijdag & zaterdag in Rotterdam eo. :)

[..]

Duidelijk :) Al vind ik het zelf wel erg prettig hoe het brood weer loskomt uit de mandjes.
Kijk eens aan :) Handig gebruik maken van social media, waarom niet! Ik heb nog niet echt geluk met het goed loskomen van het brood uit de mandjes, of ik moet ze wel zo excessief met meel bestuiven.
mag het weten
  vrijdag 30 mei 2014 @ 20:47:11 #75
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_140549666
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 19:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Dank :) Dat 2e. Van deze stapel is 1 bolletje voor mijzelf (en een deel van de koekjes, die zijn door Isegrim gebakken). Ik bied ze nu via Facebook aan, en bezorg ze op vrijdag & zaterdag in Rotterdam eo. :)

[..]

Duidelijk :) Al vind ik het zelf wel erg prettig hoe het brood weer loskomt uit de mandjes.
Wat tof!

Ik heb geen facebook, is er dan ook een mogelijkheid?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_140549864
Ziet er weer prachtig uit LHO!

Hier staat voor het eerst in lange tijd weer eens een brood te rijzen. Millers loaf, volgens recept van Levine. Nog anderhalf uur rijzen of zo, en dan de koelkast in. Hebben we morgen zelfgebakken zuurdesem!
pi_140552248
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 20:47 schreef Molo het volgende:

[..]

Wat tof!

Ik heb geen facebook, is er dan ook een mogelijkheid?
info[apenstaart]jeroenbaktbrood[punt]nl - en binnenkort een basic webshop :s)
  vrijdag 30 mei 2014 @ 21:59:43 #78
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_140552384
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 21:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

info[apenstaart]jeroenbaktbrood[punt]nl - en binnenkort een basic webshop :s)
Great ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_140591586
Ik ben slecht in eraan denken om foto's te maken, maar mijn brood was goed gelukt, en onwijs lekker. Een blijvertje, en echt een aanrader. Recept: http://uitdekeukenvanarde(...)f-met-zuurdesem.html.
pi_140621817
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 18:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Batch van vandaag :)
De foto's zelf zijn ook erg mooi, net als het brood trouwens...
pi_140623431
quote:
11s.gif Op maandag 2 juni 2014 08:33 schreef Qunix het volgende:

[..]

De foto's zelf zijn ook erg mooi, net als het brood trouwens...
Dank :)
pi_140835552
Wauw @LeeHarveyOswald, dat zijn echt prachtige baksels :)

Zelf heb ik vandaag (en gisteren) gebakken voor een BBQ vanavond, allereerst zuurdesem stokbroden naar recept van Eric Kayser (Le Larousse du Pain):



en hamburgerbroodjes van Levine:



Ben erg tevreden over de stokbroden (al zie ik wel ruimte voor verbetering). Normaliter krijg ik een soort van plank als ik stokbrood bak maar het is dit keer gelukt! Met zuurdesem nog wel! En de burgerbroodjes zijn echt heerlijk :)
http://www.dutchiebaking.com
  zondag 8 juni 2014 @ 16:54:48 #83
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_140835717
Die stokbroden zien er lekker uit zeg :9
  zondag 8 juni 2014 @ 18:01:41 #84
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_140837458
Beide zien er meer dan prima uit! :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 8 juni 2014 @ 23:46:14 #85
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_140853697
Ik heb ook weer eens gebakken. T was helaas houtskool geworden. Echt achterlijk. Oven veel te lang op 250+ gezet aangezien t brood onderop zoo zwart was. Pff
En dan smaakt t brood ook nog goed ook. Maar zo zwart!! :(
pi_140868130
Oh wat ziet dit er heerlijk uit!
Hier hebben we thuis besloten ook meer zelf te gaan maken en minder kant en klaar te kopen.

Dus! We gaan ook brood bakken! Vandaag en morgen ga ik me er even in verdiepen en vooral al de delen van dit topic doorlezen :9 .

Ik zal af en toe binnen komen vallen, waarschijnlijk voor wat tips en hopelijk ook met mooie broodresultaten!
♥ J & S
pi_141038764
@klaprooss Kijk ook zeker eens op de blog van Levine! Perfecte recepten, veel uitleg :)

Meer zuurdesem, deze keer ciabattas! Was echt fantastisch deeg is dat, zo soepel en zacht :) Word ik blij van!



http://www.dutchiebaking.com
  vrijdag 13 juni 2014 @ 19:58:39 #88
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_141042904
Prachtige binnenkant!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_141076133
Dank @Isegrim! Ik vind de binnenkant van brood altijd minstens zo interessant als de buitenkant en de smaak :D Breadporn ;)
http://www.dutchiebaking.com
pi_141189763
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 20:47 schreef Molo het volgende:

[..]

Wat tof!

Ik heb geen facebook, is er dan ook een mogelijkheid?
Zaterdag sta ik op een boerenmarkt in Rhoon :D *)

http://www.polderdag-rhoon.nl
pi_141194711
Wat leuk. Eerste keer, of heb je dat al vaker gedaan?
pi_141196186
Eerste keer. Wel een thuiswedstrijd, het is op de boerderij waar mn paard ook staat.
pi_141278472
Dat ziet er heerlijk (en bedrieglijk eenvoudig) uit!
  vrijdag 20 juni 2014 @ 16:44:31 #95
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_141333945




Deeg van LeeHarveyOswald, vlechtwerk door ondergetekende. Ben er helemaal vlieft op. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_141341738
Leuk filmpje, en prachtig vlechtbrood!

Succes morgen!
pi_141342468
quote:
Jeroen heeft soms een roze jurkje aan :D
pi_141343883
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 20:03 schreef computergirl het volgende:

[..]

Jeroen heeft soms een roze jurkje aan :D
Jeroen heeft een roze schort om :P
pi_141343914
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 19:51 schreef Bleie het volgende:
Leuk filmpje, en prachtig vlechtbrood!

Succes morgen!
Dank!
  vrijdag 20 juni 2014 @ 23:27:01 #100
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_141354596
Het stoeremannenschort zat in de was. :P
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_141363226
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 23:27 schreef Isegrim het volgende:
Het stoeremannenschort zat in de was. :P
:D
  zaterdag 21 juni 2014 @ 10:47:23 #102
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_141364675
Ik had voor afgelopen kerstmis voor zo'n cadeaudobbelspel met m'n schoonfamilie het volgende schort gekocht:

.

Uiteindelijk had m'n vriend hem gewonnen *O* Ik moet elke keer weer lachen als ik thuiskom en hij in dat schort staat te koken :D
  zaterdag 21 juni 2014 @ 16:37:09 #103
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_141373099






(Brood op de foto is voor het diner; witbrood van 4,5kg :D )

Wat een geweldige dag. *O* Twee uur voor tijd al het brood weg. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 21 juni 2014 @ 16:41:53 #104
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_141373268
Wow wat tof!
En gezellig met Wild Vleesch op de foto zie ik :D

Ik was vandaag op de Midden Delfland dag, was ook super leuk. Anders was ik daarheen gekomen. Ziet er leuk uit!
En goed weer ook *O*
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_141373302
*O*

Geweldig. Wat fijn dat het leuk was, en ook nog eens alles verkocht!
pi_141373483
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:37 schreef Isegrim het volgende:

Wat een geweldige dag. *O* Twee uur voor tijd al het brood weg. :D
^O^
  zaterdag 21 juni 2014 @ 16:50:46 #107
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_141373534
Wild Vleesch had ribs gemaakt voor ons als lunch; goddelijk. :9

Die bakkerij, die komt er wel! :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 21 juni 2014 @ 20:09:28 #108
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_141380850
Tof Isegrim! :D

Sinds een tijdje bak ik brood met verschillende broodmixen in m'n broodbakmachine, maar ik loop tegen een paar dingen aan:
- Hoe kan ik voorkomen dat de sneetjes brood aan elkaar vriezen in de vriezer? Misschien nog verder af laten koelen voordat ik het brood invries?
- Hoe kom ik aan goede broodzakken?
- Ik ben het soms een beetje zat dat er zulke grote gaten in het brood zitten door de kneedarmen van de broodbakmachine. Ik zou dus ook graag eens brood willen bakken in de oven. Ik heb een broodvorm. Het lijkt me wel fijn om de deegfunctie van de broodbakmachine te gebruiken. Hoe pak ik dit aan?
-Ik zou ook graag eens (het liefst volkoren)brood helemaal zelf willen bakken. Hopelijk kan ik de ingrediënten goedkoop kopen bij de molen hier in de buurt. Iemand een goed recept voor deze broodbaknoob?
pi_141387046
Ik kan je alleen maar helpen met de deegfunctie. Ik laat de machine gewoon deeg maken (doe alles in de juiste volgorde in de machine en dan de deegfunctie) vervolgens in een broodvorm en ik kijk op internet even na hoe lang het in de oven moet op welke temperatuur als je het deeg handmatig gemaakt zou hebbe.

Wat ik ook regelmatig maak met de deegfunctie is een "borrelbrood". Hiervoor gebruik ik witbroodmix, en doe daar geperste knoflook, stukjes zongedroogde tomaat en diverse kruiden in. En ipv boter, olie van de tomaatjes. Hiervan deeg maken en als het klaar is op een ovenplaat uitspreiden en nog wat rozemarijn, grof zeezout en olijfolie erover en dat bakken als foccacia (temp en tijd). Heerlijk om te dippen in lekkere olijfolie.

Oh ja, en de plakjes brood vries ik per stuk in.
We have far more in common than that which devides us..
pi_141394310
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 20:09 schreef morgane het volgende:
Tof Isegrim! :D

Sinds een tijdje bak ik brood met verschillende broodmixen in m'n broodbakmachine, maar ik loop tegen een paar dingen aan:
- Hoe kan ik voorkomen dat de sneetjes brood aan elkaar vriezen in de vriezer? Misschien nog verder af laten koelen voordat ik het brood invries?
- Hoe kom ik aan goede broodzakken?
- Ik ben het soms een beetje zat dat er zulke grote gaten in het brood zitten door de kneedarmen van de broodbakmachine. Ik zou dus ook graag eens brood willen bakken in de oven. Ik heb een broodvorm. Het lijkt me wel fijn om de deegfunctie van de broodbakmachine te gebruiken. Hoe pak ik dit aan?
-Ik zou ook graag eens (het liefst volkoren)brood helemaal zelf willen bakken. Hopelijk kan ik de ingrediënten goedkoop kopen bij de molen hier in de buurt. Iemand een goed recept voor deze broodbaknoob?
Aan het uiteinde van je schouders zitten ook twee deegfuncties :Y
pi_141394348
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:42 schreef Bleie het volgende:
*O*

Geweldig. Wat fijn dat het leuk was, en ook nog eens alles verkocht!
Was erg gaaf ja, aan de ene kant jammer dat je veel mensen nee moet verkopen, aan de andere kant mooi dat het zo rap gaat.
pi_141400749
Ik had gisteren voor een barbecue met vrienden ook een zuurdesem gebakken, en zowaar weer eens een foto gemaakt van de binnenkant. Viel enorm in de smaak!

  maandag 23 juni 2014 @ 08:21:27 #113
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_141440071
quote:
2s.gif Op zondag 22 juni 2014 00:39 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Aan het uiteinde van je schouders zitten ook twee deegfuncties :Y
:D
pi_141440350
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 08:21 schreef morgane het volgende:

[..]

:D
Ik begin altijd kort met de mixer, een minuut of drie tot alles gemengd is. Hand bloem er over, en dan met de hand verder kneden.
  maandag 23 juni 2014 @ 12:21:55 #115
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_141445375
Scheelt aardige plak vingers idd. Nouja als je het goed doet zijn je handen vrij schoon. Ik kan soms helaas niet kneden vanwege allergie aan mijn handen (soms). En dan doet alles pijn dus moet ik wel de mixer gebruiken. Of een no-knead brood :p .
  maandag 23 juni 2014 @ 12:58:28 #116
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_141446369
Latex handschoenen een optie eventueel?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_141447207
Ik haat met de hand kneden, doe alles met de mixer.
  maandag 23 juni 2014 @ 23:50:09 #118
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_141474973
Aan de handen kan ik er iig niet goed tegen...
Begint heel erg te zweten en soort van branden.

Maar geen probleem hoor 9/10 keer met de hand. Het komt een paar dagen per maand hooguit voor. Vooral afhankelijk van weer.

Welk brood zouden jullie maken met een 25% volkoren 1050 spelt?
Ander meel type 450. Vorige keer 1:1 geprobeerd maar een iets te zwaar brood. Werd sowieso houtskool want de oven ging richting de 300°C. :( . was van boven en binnen heel mooi. Maar van onder ge bbqeud
pi_141475508
Ik kneed nooit, ben lui en fan van no-knead bread. :) Heb nu een half mais/half wit no kneadbrood staan rijzen.
mag het weten
pi_141573683
Moet ook maar weer eens aan de slag. Tijd geleden dat ik heb gebakken. Ik mis Maximus :( :'(
Ja doei.
pi_141574244
Ik mis Maximus ook :(

Gebruiken jullie een KA voor het kneden van brooddeeg? Ik ben sinds kort in het bezit van een Kitchenaid maar ik ben een beetje teleurgesteld in de manier waarop het brood gekneed wordt. Vaak moet ik het met de hand nog nadoen want het deeg rolt zich alleen maar rondom de haak en de gluten lijken niet goed te worden opgebouwd. Zelfs na een kwartier kan ik er nauwelijks een vliesje van trekken.
pi_141574308
Gebruik geen KA, maar kwam wel her en der tegen dat je voor een KA of een Kenwood beter een losse deeghaak kan bestellen dan het ding dat er bij zit.
pi_141575441
Ik mis Maximus ook...

Gisteren weer brood gebakken, een foccaccia met verse oregano (uit eigen tuin)



Weet nog niet hoe het er van binnne uit ziet / hoe het smaakt, want wordt straks pas aangesneden.

@bloempje-moi: ik kneed met een Bosch. Onder andere voor deze machine gekozen omdat hij goed brooddeeg kon kneden, en dat gaat inderdaad prima. In het begin rolt het deeg inderdaad wel wat om de haak, maar als ik hem rustig door laat gaan, komt het vanzelf weer goed. Hoef eigenlijk nooit na te kneden, en kan er ook een vliesje van trekken, na 5-10 minuten (beetje afhankelijk van het recept).
pi_141576063
Hoe wordt dat precies bedoeld met een vliesje?
Ik lees het wel eens en heb het ook op een filmpje gezien maar het is mij niet helemaal duidelijk wat ze nou precies willen?
Een stukje deeg pakken en dit zeg maar trekken zodat je een vliesje krijgt toch? Dan zijn de gluten ontwikkeld heb ik begrepen?
  donderdag 26 juni 2014 @ 16:39:42 #125
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_141579704
Ja, daar komt het op neer. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_141580980
Heb nu een brood met een poolish van 300 gr type 505 welke 2 uur heeft gestaan en over de kom was gerezen.
Vervolgens 100 gram spelt 1050 en 180gr meel type 505.
Heeft nog eens 4 uur gerezen. Zowat 3 x volume. Even wachten tot het ingezakt is en dan in vorm kneden en vnv (na eten) bakken.
Kijken of 100/480 (580 totaal meel) spelt/tarwe beter bevalt als 50/50.
(Zoals maximus zijn recept uit de op!)

Maarja heb weer met types zitten rommelen haha. Dit keer stond er type 505 thuis
  maandag 30 juni 2014 @ 10:39:42 #127
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_141716266
Hierbij foto's van het baksel, was een wat langer weekend :p .




Lekker ondermatige camera, recept staat een post hierboven, ongeveer.
  zondag 6 juli 2014 @ 12:06:36 #128
296595 foodlover
live and learn
pi_141963489
Hi, niet echt brood bakken IN de oven, maar wil straks deze maken:



In het recept staat zowel zelfrijzend bakmeel als bakpoeder, dat begrijp ik niet helemaal, wat zouden jullie doen?

INGREDIENTEN

Voor 4 platte broden
• 250 g zelfrijzend bakmeel
• 250 g yoghurt
• ½ tl bakpoeder
• 1–2 jalapeņopepers, zaadjes verwijderd, fijngesneden

Bron: http://www.jamiemagazine.(...)t-jalapenobrood.html
pi_141963546
Mijn vriendin wil ook zelf brood beginnen bakken. Ze wil 1x per week bakken voor een hele week en dan invriezen.
Zijn de bakvormen van Ikea aan te raden? Die kosten maar 2¤/stuk.
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
  zondag 6 juli 2014 @ 12:34:43 #130
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_141964197
Heb je daar een plaatje van?
Afhankelijk van je oven kun je ook natuurlijk grotere broden bakken. Invriezen verlies je wat kwaliteit vind ik. Maar het kan goed. Is ook afhankeljjk van je vriezer. Aan 2 broden heb je als een vrouw/meisje toch echt wel genoeg per week?

Mijn brood hier boven was ruim een kilo en daar doe ik alleen al een paar dagen mee (als man/jongen). Nouja je komt er snel genoeg achter.
Ik eet er niet teveel van want moet er enorm van schijten :) .
Veel succes
pi_141964724


Gister op R'damse Oogst een workshop Deeg gegeven. Acht plekken, negen aanmeldingen, dus het was wat proppen. Erg leuke reacties, en de eerste foto's van geslaagd brood (mensen kregen deeg & desem mee naar huis) komen binnen :)
  zondag 6 juli 2014 @ 13:23:28 #132
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_141965616
Grotere tafel de volgende keer :p ?
  zondag 6 juli 2014 @ 14:05:51 #133
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_141966803
quote:
2s.gif Op zondag 6 juli 2014 12:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[ afbeelding ]

Gister op R'damse Oogst een workshop Deeg gegeven. Acht plekken, negen aanmeldingen, dus het was wat proppen. Erg leuke reacties, en de eerste foto's van geslaagd brood (mensen kregen deeg & desem mee naar huis) komen binnen :)
Ik wilde op de like knop drukken!! ^O^
pi_141968007
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2014 14:05 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Ik wilde op de like knop drukken!! ^O^
Dat kan hier :P
  zondag 6 juli 2014 @ 18:28:26 #135
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_141975321
Er wordt al gevraagd wanneer we weer een workshop geven. :D We zijn nu aan het zoeken naar een ruimte die geschikt is om een profi steenoven neer te zetten. Zo tof!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 6 juli 2014 @ 21:27:24 #136
296595 foodlover
live and learn
pi_141983034
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 18:28 schreef Isegrim het volgende:
Er wordt al gevraagd wanneer we weer een workshop geven. :D We zijn nu aan het zoeken naar een ruimte die geschikt is om een profi steenoven neer te zetten. Zo tof!
Leuk! Zou best eens een workshopje willen volgen. :Y
  zondag 6 juli 2014 @ 21:29:18 #137
296595 foodlover
live and learn
pi_141983163
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2014 12:06 schreef foodlover het volgende:
Hi, niet echt brood bakken IN de oven, maar wil straks deze maken:

[ afbeelding ]

In het recept staat zowel zelfrijzend bakmeel als bakpoeder, dat begrijp ik niet helemaal, wat zouden jullie doen?

INGREDIENTEN

Voor 4 platte broden
• 250 g zelfrijzend bakmeel
• 250 g yoghurt
• Ŋ tl bakpoeder
• 1–2 jalapeņopepers, zaadjes verwijderd, fijngesneden

Bron: http://www.jamiemagazine.(...)t-jalapenobrood.html
Zo, heb gewoon bloem met half zakje bakpoeder gebruikt.
Prima gelukt, nu gegeten met Köfte en Gyros, past ook prima bij een BBQ.

De platbroodjes blijven heerlijk zacht door de yoghurt.
  zondag 6 juli 2014 @ 21:29:35 #138
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_141983177
quote:
Haha, Done!!
  maandag 7 juli 2014 @ 11:21:52 #139
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_141998986
Ik heb een poolish gemaakt van 100 gram meel type 550 met 100ml water en 2-3 gram verse gist.
Dit bubbelde goed en rees goed
Toen heb ik ed 300 gr meel en 160 water bij gedaan en zout.
Resultaat 400/260 oftewel 65%?
Dit heeft de hele nacht gestaan en is zeker 2 x in volume gerezen.

Maar het deeg is totaal onhandelbaar en heb het nu een paar % droger gemaakt maar ik krijg het maar niet gekneed... Dus laat t nu lekker zo rijzen. Maar het lijkt meer op pizza deeg

edit:Ik heb het nu gevormd. Maar ik denk nog maals 30gram meel toe moeten voegen en lang kneden aar t blijft een beetje flubber. Heb het op gevoel steviger gemaakt.

tripple edit: agebakken en toch een heerlijk broodje geworden. Maareh veel groter dan verwacht (is dan ook nog wel veel meel bij gekomen.
Nu komt mijn zus langs is het halve brood op 8)7 . Potjandorrie, moet ik alsnog de deur uit :+ .
Type 550 bio+ van duitsland is dus het ideale meel B-) .
72gram koolhydratenn. 1,1 gram vet en 11 gram eiwitten.

(ja een beetje een wit gebakken brood...)


[ Bericht 14% gewijzigd door Opblaaspop077 op 07-07-2014 20:46:18 ]
pi_143308240
:o Is het topic dood?

Anyway, ik had dit weekend zachte broodjes met zuurdesem gebakken. Waren erg lekker!

  maandag 11 augustus 2014 @ 18:10:59 #141
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_143308881
En ze zien er nog erg leuk uit ook! :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_143329658






Experimentje met rogge :) Half roggemeel en half tarwebloem. Erg lekker, volle smaak, mooie structuur van binnen ook. Lijkt wat minder snel droog te worden dan tarwebrood :)

Vorige week ook een Borodinsky-brood gebakken; Wit-Russisch brood (80 roggemeel 20 tarwebloem) met extra gefermenteerd deeg en korianderzaad er in. Erg lekker ook, wel heel zwaar.
pi_143329736
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 17:47 schreef Bleie het volgende:
:o Is het topic dood?

Anyway, ik had dit weekend zachte broodjes met zuurdesem gebakken. Waren erg lekker!

[ afbeelding ]
Wat een leuke broodjes! Ik ken ze eigenlijk alleen zo op z'n mierzoets met suiker en kaneel mee opgerold, maar als zachte zuurdesembroodjes klinkt wel goed zeg!

quote:
2s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 07:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Vorige week ook een Borodinsky-brood gebakken; Wit-Russisch brood (80 roggemeel 20 tarwebloem) met extra gefermenteerd deeg en korianderzaad er in. Erg lekker ook, wel heel zwaar.
Dat klinkt intrigerend zeg! :) Recept?

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 12-08-2014 07:33:27 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_143330394
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 07:26 schreef minilot het volgende:

[..]

Wat een leuke broodjes! Ik ken ze eigenlijk alleen zo op z'n mierzoets met suiker en kaneel mee opgerold, maar als zachte zuurdesembroodjes klinkt wel goed zeg!

[..]

Dat klinkt intrigerend zeg! :) Recept?
Ik had dit recept als basis gebruikt, maar na wat verder lezen de volgende stappen gedaan:

150 gram rogge en 150 gram water in een op 70 graden voorverwarmde oven gezet. Na een uurtje de oven uit, en dit een nacht laten staan. Ochtend er op Nog eens opverwarmd naar 70 graden.

In de avond zuurdesem er door (100 gram 100% hydratatie), waardoor het mengsel op 200/200 zat, en aangevuld met nog eens 250 rogge, 100 tarwebloem, en 280 water. Totaal dus 400 rogge, 150 tarwebloem, 330 water. Op dit punt ook korianderzaad (gemalen) door het deeg gekneed. Dat was voor het malen twee flinke theelepels denk ik. Kort kneden.

24 uur de wijnkoelkast in, daarna vormen, bovenkant bedekken met korianderzaad (heel) en de (gewone) koelkast in voor een uurtje.

Gebakken op 250 graden met 15 minuten stoom, 25 minuten zonder stoom.
pi_143341670
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 08:51 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ik had dit recept als basis gebruikt, maar na wat verder lezen de volgende stappen gedaan:

150 gram rogge en 150 gram water in een op 70 graden voorverwarmde oven gezet. Na een uurtje de oven uit, en dit een nacht laten staan. Ochtend er op Nog eens opverwarmd naar 70 graden.

In de avond zuurdesem er door (100 gram 100% hydratatie), waardoor het mengsel op 200/200 zat, en aangevuld met nog eens 250 rogge, 100 tarwebloem, en 280 water. Totaal dus 400 rogge, 150 tarwebloem, 330 water. Op dit punt ook korianderzaad (gemalen) door het deeg gekneed. Dat was voor het malen twee flinke theelepels denk ik. Kort kneden.

24 uur de wijnkoelkast in, daarna vormen, bovenkant bedekken met korianderzaad (heel) en de (gewone) koelkast in voor een uurtje.

Gebakken op 250 graden met 15 minuten stoom, 25 minuten zonder stoom.
Ha, thanks! Ik heb er inmiddels ook wel meer over gelezen en het klinkt als een puik brood, zij het wel loodzwaar ja :) Wat at je erbij/op?

Enneh, verzoekje.. Je foto's zijn schitterend maar eerlijk is eerlijk: met een hete oven en een scherp mesje krijgt haast iedereen wel een mooie korst voor elkaar! ;)
Ik geloof absoluut dat jullie broden fantastisch zijn, maar ik zou af en toe toch ook graag een foto van het kruim willen zien. :@ :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_143342510
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 15:25 schreef minilot het volgende:

[..]

Ha, thanks! Ik heb er inmiddels ook wel meer over gelezen en het klinkt als een puik brood, zij het wel loodzwaar ja :) Wat at je erbij/op?

Enneh, verzoekje.. Je foto's zijn schitterend maar eerlijk is eerlijk: met een hete oven en een scherp mesje krijgt haast iedereen wel een mooie korst voor elkaar! ;)
Ik geloof absoluut dat jullie broden fantastisch zijn, maar ik zou af en toe toch ook graag een foto van het kruim willen zien. :@ :)
Geen recente foto's, maar op Google Plus wel een aantal van de binnenkant van het brood die al wat ouder zijn.

En zal vanavond kijken of ik danwel een foto van mn mobiel kan halen van een binnenkant of van een van de later vandaag te bakken broden kan maken :)
pi_143342654
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 15:46 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Geen recente foto's, maar op Google Plus wel een aantal van de binnenkant van het brood die al wat ouder zijn.

En zal vanavond kijken of ik danwel een foto van mn mobiel kan halen van een binnenkant of van een van de later vandaag te bakken broden kan maken :)
Aaaah, ik zie het. Mooi! O+ Dank je wel!
Let me see you stripped down to the bone
pi_143342794
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 15:50 schreef minilot het volgende:

[..]

Aaaah, ik zie het. Mooi! O+ Dank je wel!
Brood van 5 augustus, telefoonfoto uit whatsapp geplukt en geupload naar G+, dus geen al te beste kwaliteit :D





  dinsdag 12 augustus 2014 @ 16:48:17 #149
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_143344608
Op een Facebook-groep die wij volgen, spreekt men van een 'crumb shot'. :D _O_
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_143344672
Maken jullie ook wel eens bruin of volkoren brood?
pi_143344933
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 16:50 schreef computergirl het volgende:
Maken jullie ook wel eens bruin of volkoren brood?
Mijn eerder geplaatste foto was bruin, en heb een vaste wekelijkse besteller van volkoren :)
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 16:59:15 #152
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143345052
LHO, je maakt mooi brood!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 16:59:25 #153
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_143345063
Gek genoeg bestelt bijna niemand bruin. Het is ķf wit ķf volkoren.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 17:00:52 #154
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143345133
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 16:59 schreef Isegrim het volgende:
Gek genoeg bestelt bijna niemand bruin. Het is ķf wit ķf volkoren.
volgens mij denken veel mensen, hoe bruiner hoe volkorener, terwijl het gewoon kleurstof is
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 17:06:58 #155
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_143345383
Ik vind wit echt veel lekkerder. :9
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_143345566
Zo bruin als bij de bakker soms kan idd niet. Zo donker meel is gewoon niet te koop.
pi_143345768
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 16:59 schreef Pietverdriet het volgende:
LHO, je maakt mooi brood!
Dank!

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 17:12 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Zo bruin als bij de bakker soms kan idd niet. Zo donker meel is gewoon niet te koop.
Jawel hoor. Alleen niet op 170 graden in 25 minuten. En heter en langer bakken kost meer dan het toevoegen van wat gebrande mout.
pi_143353541
Ik heb toch vaak gehoord dat er idd kleurstof in zit oftewel gebrand mout wat jij zegt.
Moet ook maar weer eens een brood bakken :) .
pi_143354224
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 20:18 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Ik heb toch vaak gehoord dat er idd kleurstof in zit oftewel gebrand mout wat jij zegt.
Moet ook maar weer eens een brood bakken :) .
Ja, maar daarom kan een brood nog wel zo donker uitpakken zonder. Alleen niet als het allemaal zo snel en goedkoop mogelijk moet, zoals in een supermarkt :)
pi_143363855
Ja daar doelde ik wat meer op. Dat brood is bijna zwart zeg.
  woensdag 13 augustus 2014 @ 07:20:01 #161
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_143367839
Ons 100%-volkorenbrood is vrijwel even donker als dat, alleen de kleur is mooier.

Volkorenbrood in de winkel bestaat volgens mij nooit uit 100% volkorenmeel, alleen hebben mensen dat volgens mij niet door. Ik ben er zelf ook niet zo weg van omdat 100% volkoren echt wel behoorlijk zwaar is, maar sommige mensen zijn daar dol op.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_143376767
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 07:20 schreef Isegrim het volgende:


Volkorenbrood in de winkel bestaat volgens mij nooit uit 100% volkorenmeel, alleen hebben mensen dat volgens mij niet door. Ik ben er zelf ook niet zo weg van omdat 100% volkoren echt wel behoorlijk zwaar is, maar sommige mensen zijn daar dol op.
Volgens mij is bij volkoren vastgelegd dat er alleen volkorenmeel in mag zitten. Bij de bakker en bij supermarkt is volkoren qua kleur van kruim bijna gelijk, beetje beige/licht bruin met zichtbare vezels.
pi_143377902
Hoe krijg je het dan zelf wel donkerder?
pi_143378646
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 14:08 schreef Bleie het volgende:
Hoe krijg je het dan zelf wel donkerder?
weet ik niet, ik ben geen bakker :)
Dit is de kleur van volkoren brood bij de gemiddelde bakker, mogelijk kan hij donkerder uitvallen als het brood minder gerezen is?
  woensdag 13 augustus 2014 @ 14:34:44 #165
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_143378718
quote:
1s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 13:33 schreef computergirl het volgende:

[..]

Volgens mij is bij volkoren vastgelegd dat er alleen volkorenmeel in mag zitten. Bij de bakker en bij supermarkt is volkoren qua kleur van kruim bijna gelijk, beetje beige/licht bruin met zichtbare vezels.
Dat is wel wat wettelijk vastgelegd is. Ik vraag me alleen of het ook gebeurt, want er is toch wel een enorm kleurverschil tussen ons 100% volkorenbrood en het 'volkoren' uit de supermarkt... Ik ben echt benieuwd hoe dat kan.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  woensdag 13 augustus 2014 @ 14:36:07 #166
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_143378758
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 14:32 schreef computergirl het volgende:

[..]

weet ik niet, ik ben geen bakker :)
Dit is de kleur van volkoren brood bij de gemiddelde bakker, mogelijk kan hij donkerder uitvallen als het brood minder gerezen is?
[ afbeelding ]
Die kleur is meer zoals bij ons een bruin brood. Ik vind dat vreemd. Wordt volkoren meel misschien ook gebleekt? :?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  woensdag 13 augustus 2014 @ 14:38:09 #167
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143378812
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 14:08 schreef Bleie het volgende:
Hoe krijg je het dan zelf wel donkerder?
Kleurstof toevoegen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_143380122
quote:
1s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 14:36 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Die kleur is meer zoals bij ons een bruin brood. Ik vind dat vreemd. Wordt volkoren meel misschien ook gebleekt? :?
voor de vergelijking eens een wit, bruin en volkoren van jullie posten?
  woensdag 13 augustus 2014 @ 17:09:30 #169
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143383525

Als een brood deze kleur bruin is, zit er kleurstof in, gecarameliseerde mout.
Zelfde wat oud bruin zijn kleur geeft
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_143383849
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 17:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]
Als een brood deze kleur bruin is, zit er kleurstof in, gecarameliseerde mout.
Zelfde wat oud bruin zijn kleur geeft
[ afbeelding ]
ja, dat weet volgens mij iedereen wel
  woensdag 13 augustus 2014 @ 18:00:42 #171
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_143384951
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 15:18 schreef loecje het volgende:

[..]

voor de vergelijking eens een wit, bruin en volkoren van jullie posten?
We zullen binnenkort even goede vergelijkingsfoto's maken met drie naast elkaar. :Y We snijden alleen niet zo vaak broden aan omdat we nu vooral voor andere mensen bakken. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_143385761
zijn vast ook mooie foto's voor de verkoop.
ik vind tenminste de binnenkant veel meer spreken dan de buitenkant van een brood.
  woensdag 13 augustus 2014 @ 18:55:38 #173
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_143386586
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 17:20 schreef computergirl het volgende:

[..]

ja, dat weet volgens mij iedereen wel
Je moest eens weten, zo'n beetje iedereen denkt donkerder=meer volkoren.
pi_143386744
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 18:55 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Je moest eens weten, zo'n beetje iedereen denkt donkerder=meer volkoren.
Zo'n beetje iedereen? In dit topic geldt dit zeker niet, maar er zijn vast mensen in Nederland die nooit naar Keuri gsdienst van waarde of dergelijk gekeken hebben.
pi_143391397
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 17:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]
Als een brood deze kleur bruin is, zit er kleurstof in, gecarameliseerde mout.
Zelfde wat oud bruin zijn kleur geeft
[ afbeelding ]
Voor alleen de buitenkant willen ze er ook nog wel eens 2% suiker doorheen doen. Dan wordt je korst diep donker van.
  woensdag 13 augustus 2014 @ 21:46:59 #176
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_143393433
quote:
1s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 14:34 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dat is wel wat wettelijk vastgelegd is. Ik vraag me alleen of het ook gebeurt, want er is toch wel een enorm kleurverschil tussen ons 100% volkorenbrood en het 'volkoren' uit de supermarkt... Ik ben echt benieuwd hoe dat kan.
Wellicht meer rijsmiddelen en brood verbeteraar spul waardoor het lichter lijkt?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 13 augustus 2014 @ 22:32:59 #177
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_143395535
quote:
1s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 21:46 schreef Molo het volgende:

[..]

Wellicht meer rijsmiddelen en brood verbeteraar spul waardoor het lichter lijkt?
Dat zou best kunnen, want het is natuurlijk voor het grootste deel gebakken lucht. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  woensdag 13 augustus 2014 @ 22:57:42 #178
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_143396656
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 22:32 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dat zou best kunnen, want het is natuurlijk voor het grootste deel gebakken lucht. :D
Ik bedoelde kleur eigenlijk, maar luchtigheid ook natuurlijk ja :D

Vooral van die enige gaten erin waardoor je niks er normaal op kunt smeren :')
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 07:46:35 #179
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_143437708
-Nevermind-

[ Bericht 92% gewijzigd door morgane op 15-08-2014 08:09:30 ]
pi_143566737
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 15:25 schreef minilot het volgende:

[..]

Ha, thanks! Ik heb er inmiddels ook wel meer over gelezen en het klinkt als een puik brood, zij het wel loodzwaar ja :) Wat at je erbij/op?

Enneh, verzoekje.. Je foto's zijn schitterend maar eerlijk is eerlijk: met een hete oven en een scherp mesje krijgt haast iedereen wel een mooie korst voor elkaar! ;)
Ik geloof absoluut dat jullie broden fantastisch zijn, maar ik zou af en toe toch ook graag een foto van het kruim willen zien. :@ :)
Volkoren spelt:





Morgen voor lunch een brood dat 75% volkoren tarwe is en 25% roggemeel. Die lijkt wat mooier opgebold dan deze, zal daar ook en foto van maken.
pi_143568013
Kennen jullie misschien goede broodbakworkshops/cursussen? Ik zoek iets wat in het weekend plaatsvindt en waar je verschillende (2-3) soorten deeg behandelt :s)
pi_143568169
Ik hoop stiekem dat LHO straks in zn nieuwe werkplek eens wat workshops kan geven :P
pi_143568302
http://uitdekeukenvanarde(...)us-brood-bakken.html

Geen persoonlijke ervaring, maar de recepten op haar site zijn erg goed.
pi_143568463
quote:
17s.gif Op maandag 18 augustus 2014 20:49 schreef douche-eendje het volgende:
Ik hoop stiekem dat LHO straks in zn nieuwe werkplek eens wat workshops kan geven :P
:D Dat is wel de bedoeling. Heb al eens een workshop gegeven op Rotterdamse Oogst (Farmers Market), aangegeven dat ik plek had voor 6 a 8 mensen. Ik was de enige workshop die vol zat, met 9 personen :D

Was erg leuk, enthousiaste mensen, mooie reacties. Workshop was vooral op het deeg gericht (want: Buiten, geen oven, en geen 27 uur de tijd), dus mensen thuis hun deeg laten rijzen en bakken. Foto's op laten sturen van resultaat; erg leuk om terug te zien :)
pi_143568822
quote:
2s.gif Op maandag 18 augustus 2014 20:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

:D Dat is wel de bedoeling. Heb al eens een workshop gegeven op Rotterdamse Oogst (Farmers Market), aangegeven dat ik plek had voor 6 a 8 mensen. Ik was de enige workshop die vol zat, met 9 personen :D

Was erg leuk, enthousiaste mensen, mooie reacties. Workshop was vooral op het deeg gericht (want: Buiten, geen oven, en geen 27 uur de tijd), dus mensen thuis hun deeg laten rijzen en bakken. Foto's op laten sturen van resultaat; erg leuk om terug te zien :)
Tof. Ik heb nog altijd een pot desem in de koelkast in ruststand staan en op zich heb ik alle ingrediënten in huis/of zo in huis te halen (molen in de buurt heeft echt prachtig meel&bloem), maar ik vind mijn brood niet altijd even mooi. Wellicht dat er wat truukjes zijn die ik nog niet ken of mijn kneedtechniek niet voldoende is, daarom wil ik stiekem wel eens de kunst afkijken :+

Ik woon niet bepaald om de hoek (Alkmaar), maar volg jullie andere topic met interesse en het zou leuk zijn om tzt eens zoiets te kunnen doen ^O^
pi_143581821
Ik woon in Nijmegen dus ook voor mij is dat wat ver weg maar het lijkt me wel erg leuk!
Bedankt voor de link ook. Helaas zit zij altijd meteen vol.
pi_144907149
Ik heb vandaag voor de eerste keer in m'n leven brood gebakken. Ik heb dit recept aangehouden en er zijn twee mooie broodjes uitgekomen (niet gebakken in een broodblik). Het brood is erg lekker maar je proeft duidelijk een zurige smaak en die van de gist. Ik weet niet of dit normaal is? Kan ik de volgende keer wat minder gist gebruiken in het uiteindelijke deeg en de boel wat langer laten rijzen, of smaakt het brood van dit recept gewoon zo?
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
  zaterdag 4 oktober 2014 @ 13:13:52 #188
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_145184191
Vlechtbrood rozemarijn-honing van vandaag voor en na het bakken. Erg goed gelukt.



Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_145185998
Mooi hoor
pi_145186020
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 13:13 schreef Isegrim het volgende:
Vlechtbrood rozemarijn-honing van vandaag voor en na het bakken. Erg goed gelukt.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Heel mooi! :Y
Ook nog een crumbshot beschikbaar toevallig? *)
Let me see you stripped down to the bone
  zaterdag 4 oktober 2014 @ 15:27:19 #191
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_145187630
Zijn voor een klant. Maar er is uit dezelfde batch wel een gewoon witbrood dat we vanavond zelf opeten. Als ik het niet vergeet maak ik daar een crumbshot van. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_145190722
Prachtig!
  zaterdag 4 oktober 2014 @ 23:26:51 #193
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_145201180
Disclaimer: telefoonfoto met veel te weinig licht. Maar hier is een crumbshot van een brood uit dezelfde batch:

Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 4 oktober 2014 @ 23:33:42 #194
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_145201420
En ja, dit is echt 100% witbrood. :Y Wij gebruiken ongebleekte tarwebloem van Demeter en die is zo donker dat sommige mensen denken dat het bruinbrood is. :D

Wat ik echt wonderlijk vind, is dat die bloem (we bestellen dat nu per 25kg) bijna boterachtig ruikt als je je snufferd in de ton steekt. Een heerlijke, zoetige geur.

We gebruiken deze bloem omdat hij echt mooi bakt. Het biodynamische aspect zal ons eerlijk gezegd jeuken. Biologisch heeft wel onze voorkeur, maar biodynamisch is onzinnige hokuspokus. :P
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_145302501
Vandaag voor het eerst brood gebakken. Het was erg lekker van smaak, de structuur leek op een stokbrood, harde korst en een zachte/beetje vochtige binnenkant.
Wel zaten er weinig grote luchtgaatjes in het brood. Ik denk dat het komt doordat ik niet lang genoeg gekneed heb en te veel heb doorgeslagen.

Binnenkort nog een keertje oefenen, het smaakte wel echt heel lekker, dus dat was alvast gelukt. :)
  dinsdag 7 oktober 2014 @ 19:02:46 #196
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_145303554
Het is al heel wat dat je eerste brood gewoon gelukt is. De eerste keer dat ik brood bakte, kon je er iemand de hersens mee inslaan. :')
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_145309754
Ik had zondag witte bolletjes gebakken voor bij de lunch. Waren heerlijk!

pi_145381690
Ik heb een gistdeeg van Maandag in de koelkast staan, zou dit nog steeds bruikbaar zijn?
Ruikt wat sterk, maar op zich niet zuur/verkeerd. Is natuurlijk al aardig doorgegist, weet niet of er uberhaupt nog leven in zit...
pi_145387323
Ik heb sinds kort weer een heule fijne oven dus ik wil ook weer eens een poging wagen. :D
Gebruiken jullie eigenlijk een ovensteen of niet? Ik heb er een maar is het aan te raden?
pi_145387434
Zeker aan te raden! Ik heb sinds kort juist geen fijne oven meer en mis m'n steen dus flink ;(
  vrijdag 10 oktober 2014 @ 12:36:45 #201
347224 SiennaForrest
Dat bepaal ik zelf wel uit!
pi_145391864
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 13:13 schreef Isegrim het volgende:
Vlechtbrood rozemarijn-honing van vandaag voor en na het bakken. Erg goed gelukt.
Prachtig zeg, als je die foto zo ziet begin je al te trek te krijgen! :Y) ^O^
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
pi_145398692
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 23:49 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Ik heb een gistdeeg van Maandag in de koelkast staan, zou dit nog steeds bruikbaar zijn?
Ruikt wat sterk, maar op zich niet zuur/verkeerd. Is natuurlijk al aardig doorgegist, weet niet of er uberhaupt nog leven in zit...
Waarschijnlijk nog prima :)
pi_145407016
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 16:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Waarschijnlijk nog prima :)
Brood smaakte meer dan prima ;) . Was heerlijk, had er nog 5 gram verse gist bij gedaan (in de koelkast was alleen een gistdeeg 1:1)
Als net op het randje kunnen doen, is er al weer helemaal door gegaan bij de soep.

[ Bericht 2% gewijzigd door Opblaaspop077 op 10-10-2014 20:22:24 ]
pi_145558383
Volgens mij is mijn zuurdesem dood. -O- Ik bewaar het altijd in de koelkast, en had heel lang niet gebakken. Wel nog een keertje ververst, maar dat was ook al wel weer twee weken of zo geleden. Paar dagen geleden uit de koelkast gehaald, steeds ververst, bubbelde wel, maar groeide niet echt. Ik dacht dat het vannacht beter was gegaan, dus heb een deeg gekneed, maar het rijst echt absoluut niet. Boehoe. Kan ik hem nog reanimeren, of is het een kwestie van opnieuw beginnen?
pi_145559672
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 09:17 schreef Bleie het volgende:
Volgens mij is mijn zuurdesem dood. -O- Ik bewaar het altijd in de koelkast, en had heel lang niet gebakken. Wel nog een keertje ververst, maar dat was ook al wel weer twee weken of zo geleden. Paar dagen geleden uit de koelkast gehaald, steeds ververst, bubbelde wel, maar groeide niet echt. Ik dacht dat het vannacht beter was gegaan, dus heb een deeg gekneed, maar het rijst echt absoluut niet. Boehoe. Kan ik hem nog reanimeren, of is het een kwestie van opnieuw beginnen?
Flinke eetlepel suiker er bij, 200ml lauw water, 200 gram bloem, op het aanrecht laten staan en wachten.
pi_145565031
quote:
2s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 10:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Flinke eetlepel suiker er bij, 200ml lauw water, 200 gram bloem, op het aanrecht laten staan en wachten.
Dank! En hoeveel desem doe ik daar dan bij? Er lijkt nu trouwens toch wel weer wat leven in te zitten, maar nog niet heel veel, dus ik ga dit wel proberen.

Ben ondertussen maar dit brood aan het maken, is nu aan het mixen (lang leve de standmixer).
pi_145565191
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:27 schreef Bleie het volgende:
[..]
Dank! En hoeveel desem doe ik daar dan bij? Er lijkt nu trouwens toch wel weer wat leven in te zitten, maar nog niet heel veel, dus ik ga dit wel proberen.
Ben ondertussen maar dit brood aan het maken, is nu aan het mixen (lang leve de standmixer).
Ik zou gewoon alles doen, en het aanvullen. Er zullen nog bacterieën en gisten in zitten, alleen minder. Met voldoende voedsel en het uitdunnen van de alcohol krijgt het weer kans te vermenigvuldigen.
pi_145576808
Hebben jullie misschien een lekker recept voor chiabatta? Het recept wat ik gevonden had, bleek een recept voor in een standmixer te zijn, terwijl ik alleen een food processor heb.
Darnaast had het een vochtgehalte van bijna 95%, zelf voor een chiabatta lijkt me dat veel.
pi_145609798


Matig gelukt.... zo ff proeven. Ik had verwacht dat ze meer zouden uitlopen, in de breedte dus.
Bleven bolletjes, rondjes. Hoog en rond.

Waldkorn bolletjes.
pi_145616190
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 18:00 schreef ChilllayD het volgende:
[ afbeelding ]

Matig gelukt.... zo ff proeven. Ik had verwacht dat ze meer zouden uitlopen, in de breedte dus.
Bleven bolletjes, rondjes. Hoog en rond.
Ha, lekker, waldkornbolletjes! :) Wat voor recept het je gebruikt als ik vragen mag?
Let me see you stripped down to the bone
pi_145616239
Ik bakte eerder deze week een afscheur-brood (van naandeeg) met pittige pompoenpesto erin:



:9
Let me see you stripped down to the bone
pi_145620443
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 21:00 schreef minilot het volgende:
Ik bakte eerder deze week een afscheur-brood (van naandeeg) met pittige pompoenpesto erin:

[ afbeelding ]

:9
Lijken haast wel pompoenbullars :D
mag het weten
pi_145621160
Ja, ik noemde ze op Twitter al 'currybuns' ipv 'cinnamon buns' :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_145630223
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 13:27 schreef Bleie het volgende:

Ben ondertussen maar dit brood aan het maken, is nu aan het mixen (lang leve de standmixer).
En dat ziet er zo uit.



Erg lekker.

Maar m'n zuurdesem is wel echt dood, volgens mij. Verder dan wat gebubbel komt het niet.
pi_145630240
Prachtig minilot!
pi_145668262



Gisteren mijn eerste brood gebakken, smaakt goed. Zit helaas net te veel zout in, misschien toch maar een keer investeren in een weegschaal die ook 20 gram kan wegen.

Gemaakt volgens het volgende recept
http://www.frugallivingnw(...)step-by-step-recipe/
"Those beautiful days for them I live"
pi_145711719
Gisteren voor bij het avondeten Marokkaans brood gebakken. Was een beetje droog, maar goed te eten.



pi_145723529
Ik heb voor het eerst met broodbakmachine dit tarwebrood gemaakt:




Nu wil ik het witte meel in het recept vervangen door volkoren tarwemeel, de rest van het recept blijft hetzelfde. Kan dat?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  maandag 20 oktober 2014 @ 09:38:17 #219
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_145724934
Er was toch een apart topic over brood bakken in de broodbakmachine? Dit topic gaat over echt brood. :6
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_145739594
Brood met smeersels erin. :D Vlechtbrood met tomaten tapenade, olijven tapenade en pesto. Geīnspireerd voor Jacques van heel Holland bakt.

pi_145746642
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 09:38 schreef Isegrim het volgende:
Er was toch een apart topic over brood bakken in de broodbakmachine? Dit topic gaat over echt brood. :6
Misschien kun je even een linkje posten.

Ik dacht eerder, dat hier zoveel kennis aanwezig was dat het antwoord makkelijk en snel gevonden zou zijn. :6
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_145747394
quote:
14s.gif Op maandag 20 oktober 2014 17:00 schreef Myraela het volgende:
Brood met smeersels erin. :D Vlechtbrood met tomaten tapenade, olijven tapenade en pesto. Geīnspireerd voor Jacques van heel Holland bakt.

[ afbeelding ]
Was aan het lezen en dacht al aan HHB en Jacques de vlechtkampioen. Maar ook aan Menno zijn strudel :+
mag het weten
  maandag 20 oktober 2014 @ 20:51:03 #223
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_145749995
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 19:47 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Misschien kun je even een linkje posten.

Ik dacht eerder, dat hier zoveel kennis aanwezig was dat het antwoord makkelijk en snel gevonden zou zijn. :6
Ik plaagde je maar een beetje hoor! O+

Moet geen probleem zijn! :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_145765062
Dankje Isegrim.

Hoe krijg je trouwens zo een vulling in een brood?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 07:44:17 #225
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_145765242
Erin rollen bijvoorbeeld. Eerst een platte plak maken, het daar op smeren en dan de plak oprollen.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_145917611
Selectie uit de batch van vandaag :)



  zaterdag 25 oktober 2014 @ 12:16:52 #227
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_145919808
Hmmm ziet er goed uit, krijg er trek van :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_145922284
Nou inderdaad. Prachtig weer!
pi_145950833
Simpele kleine no-knead-broodjes van vanmorgen:


Crumbshot >:)
Let me see you stripped down to the bone
  zondag 26 oktober 2014 @ 10:25:00 #230
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_145951472
Nice! ^O^
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 26 oktober 2014 @ 10:29:36 #231
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_145951532
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 09:41 schreef minilot het volgende:
Simpele kleine no-knead-broodjes van vanmorgen:
[ afbeelding ]

Crumbshot >:)
[ afbeelding ]
Oooh, lekker! Recept?
pi_145951833
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 10:29 schreef Helsinki het volgende:

[..]

Oooh, lekker! Recept?
http://www.myitaliansmorg(...)oof-overnight-rolls/
pi_145980409
quote:
Ik sta ze nu wéér te bakken, voor morgenochtend vroeg. Ernstig verzoek van mijn lief. :')
Let me see you stripped down to the bone
pi_145981015
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 23:07 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik sta ze nu wéér te bakken, voor morgenochtend vroeg. Ernstig verzoek van mijn lief. :')
Zo blijf je bezig, ben je net met de ene batch klaar kun je weer door :Y)
mag het weten
pi_145981017
oeh die moet ik komend weekend ook eens proberen O+
Life is what happens while you are busy making other plans...
pi_145981092
Er gaat niks boven verse no-knead boules uit de eigen oven *O* De een is net afgekoeld terwijl de ander net uit de oven kwam :9 Beetje die kleine broodjes van minilot maar dan in het groot :)
mag het weten
  maandag 27 oktober 2014 @ 16:59:15 #237
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_146000247
http://www.newyorker.com/magazine/2014/11/03/grain

Interessant artikel over wat wij meestal de antiglutenhype noemen.

(Beetje offtopic maar dacht dat meer mensen hier het wel interessant zouden vinden.)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_146002064
Mijn pa vroeg al eens aan mij hoe het toch kan dat tig bakkers broden en massa in 3-4 uur tijd kunnen laten rijzen, afbakken en kunnen verkopen terwijl ik met gemak mijn deeg minimaal 8 uur + 2 uur laat rijzen en liever 12 om 12 doe als twee rijsmomenten voor ik het afbak. Het antwoord is dus vital wheat gluten/seitan wat ze erin gooien om het gistproces te versnellen zodat het deeg sneller gaat rijzen en dus sneller afgebakken kan worden.

Ik blijf ook gewoon bij de ouderwetse manier. Gewoon meel, water, beetje gist, beetje zout en de tijd doet de rest. Maarja, tegenwoordig moet alles snel, snel, snel. Op die manier brood maken is toch niet rendabel dacht mijn pa. Welnu: ik heb nog nooit tegenwoordig zoveel verschillende boulangers gevonden die itt de traditionele warme bakker op zulke manier hun broden maakt. Kost alleen meer geld, want tijd = geld + ze gebruiken doorgaans duurdere ingrediënten.
mag het weten
  maandag 27 oktober 2014 @ 18:30:56 #239
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_146003286
Ik krijg overigens ook last van mijn buik als ik goedkoop brood eet. Ik wijt dat alleen eerder aan toevoegingen die erin zitten of inderdaad het snelle maken dan per se aan die gluten. Ik merk sowieso dat mijn buik veel blijer is sinds wij vrijwel alles zelf maken.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_146384918
Zojuist van de bieb geleend: het kookboek van Paul Hollywood (jurylid GBBO), 'Bakken'. Eens kijken of dat wat is. Zijn er meer mensen die hem hebben aangeschaft? :)
Somebody that I used to know
pi_146394241
Mijn brood blijft altijd een beetje plat na het tweede rijzen.

Heb nu dit recept gevolgd:
http://www.myitaliansmorg(...)oof-overnight-rolls/

Maar hij gaat altijd redelijk plat de oven in(5cm hoog oid).

Hoe krijgen jullie dat het echt zo'n bol word, bij het tweede rijzen dijt hij altijd uit in plaats van in de hoogte. Of heb je hier echt zo'n mandje of kom voor nodig?
pi_146394346
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 10:19 schreef _-Kaas-_ het volgende:
Mijn brood blijft altijd een beetje plat na het tweede rijzen.

Heb nu dit recept gevolgd:
http://www.myitaliansmorg(...)oof-overnight-rolls/

Maar hij gaat altijd redelijk plat de oven in(5cm hoog oid).

Hoe krijgen jullie dat het echt zo'n bol word, bij het tweede rijzen dijt hij altijd uit in plaats van in de hoogte. Of heb je hier echt zo'n mandje of kom voor nodig?
Bak je op steen? Als je meer stralingswarmte van onder hebt, dan is de 'oven spring' beter, je brood zal dan explosiever omhoog komen.
pi_146394581
Nee, gewoon op het oven rekje.

Zo'n steen is dus wel aan te raden?
pi_146394905
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 10:19 schreef _-Kaas-_ het volgende:
Mijn brood blijft altijd een beetje plat na het tweede rijzen.

Heb nu dit recept gevolgd:
http://www.myitaliansmorg(...)oof-overnight-rolls/

Maar hij gaat altijd redelijk plat de oven in(5cm hoog oid).

Hoe krijgen jullie dat het echt zo'n bol word, bij het tweede rijzen dijt hij altijd uit in plaats van in de hoogte. Of heb je hier echt zo'n mandje of kom voor nodig?
Hoe laat je hem rijzen voor de tweede keer? Is dat gewoon op een gebloemde plank en folie? Ik gooi hem na goed opgebold te hebben in een kleine ronde beslagkom die ik eerst met bloem bestuif voor ik het deeg er op de kop in leg. Daardoor blijft ie bol staan terwijl het nog omhoog gaat rijzen. Als ik hem daarna in een voorverwarmde braadpan stort zakt ie wel ietsje in. Maar als nog is die wel hoger dan 5cm. :)
mag het weten
pi_146396394
Mijn brood blijft ook veel hoger sinds ik een rijsmandje heb. Maar goed stevig opbollen bij de tweede rijs schijnt ook te helpen. Daar zijn wel filmpjes over te vinden op internet.
pi_146396690
Ik maak eigenlijk nooit broden, altijd kleine broodjes. En die komen altijd keihard omhoog! *O*
Let me see you stripped down to the bone
pi_146397602
Ik laat het idd gewoon op een gebloemde plank met folie rijzen. Misschien vanavond even met een kom proberen.
Bedankt voor de tips.
pi_146455477
Ik heb even een aantal noob vraagjes: hoe krijg ik mijn brood luchtiger, ook als het zwaar meel is zoals volkoren? Hoe krijg ik verschillen in de kleur en hardheid van de korst, is dat puur de temperatuur? Alvast dank voor de hulp.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_146455615
Ik wilde vanmorgen brood bakken, maar bah, beestjes in het meel :'( }:| :r Alles weggeflikkerd. Morgen even de winkel inspecteren of het daar vandaan komt of dat het toch in mijn eigen kast is ontstaan.
Somebody that I used to know
  zondag 9 november 2014 @ 10:00:47 #250
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_146455757
quote:
2s.gif Op zondag 9 november 2014 09:46 schreef Postbus100 het volgende:
Ik wilde vanmorgen brood bakken, maar bah, beestjes in het meel :'( }:| :r Alles weggeflikkerd. Morgen even de winkel inspecteren of het daar vandaan komt of dat het toch in mijn eigen kast is ontstaan.
Stofmot zit doorgaans al in je meel als je het koopt. Je voorkomt het niet. Wel is het belangrijk om je melen en andere droge waren luchtdicht te bewaren om te voorkomen dat andere producten besmet raken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Isegrim op 09-11-2014 10:23:45 ]
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_146455993
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 09:41 schreef minilot het volgende:
Simpele kleine no-knead-broodjes van vanmorgen:
[ afbeelding ]

Crumbshot >:)
[ afbeelding ]
Ik heb er net een paar op :9 had gewone gemaakt en maismeel-versie. Die laatste waren het lekkerste :Y
pi_146456676
Echt vaker komen hier. Was even vergeten hoe lekker zelf gebakken brood kan zijn. Tot ik vorige week brood bakte in mijn braadpan. Beetje boter en zeezout erop en een kom zelfgemaakte snert erbij.
pi_146456986
Ik ben ook weer begonnen met broodbakken. Gedurende de zomermaanden heb ik te weinig tijd.

de no knead broodjes van vanochtend





en een zuurdesembrood van gisteren:

de korst van dit brood was erg licht, te licht naar mijn zin.
pi_146457760
Brood dat ik gisteren gemaskt had was volledig mislukt. -O-

Het wilde al niet erg rijzen, en bleek bij aansnijden ook nog eens niet gaar te zijn. Volgende keer weer beter.
pi_146461526
Waar kopen jullie meel en bloem? Ik gebruik meestal standaard tarwebloem, de goedkoopste uit de super, die ik altijd in huis heb. Uit de tijd dat ik in engeland in de keuken stond weet ik nog dat er vaten stonden met hard flour en soft flour. Maar ik kan me zo niet heugen dat op de pakken bloem in de super aangeduid staat wat voor bloem het precies is.
  zondag 9 november 2014 @ 14:37:17 #256
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_146463293
Wij kopen bij http://www.biovoordeel.nl. :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 9 november 2014 @ 15:15:15 #257
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146464432
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 13:48 schreef Fixers het volgende:
Waar kopen jullie meel en bloem? Ik gebruik meestal standaard tarwebloem, de goedkoopste uit de super, die ik altijd in huis heb. Uit de tijd dat ik in engeland in de keuken stond weet ik nog dat er vaten stonden met hard flour en soft flour. Maar ik kan me zo niet heugen dat op de pakken bloem in de super aangeduid staat wat voor bloem het precies is.
Het is in NL lastig, het is het enige land wat ik ken waar op de bloem niet staat welk type het is, voor koekjes/gebak of voor brood.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 9 november 2014 @ 16:01:14 #258
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_146465807
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2014 15:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het is in NL lastig, het is het enige land wat ik ken waar op de bloem niet staat welk type het is, voor koekjes/gebak of voor brood.
Stom hč?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_146466149
Ik koop het bij een molen/grutterij :)
pi_146468222
Heb toch nog een zakje speltbloem (helaas geen meel) gevonden die op een andere plek was opgeborgen en dus geen wormpjes had. Aangezien ik zin had in bakken, daar vanmiddag een broodje van gevormd volgens het boek van Paul Hollywood. Ben erg benieuwd!
Somebody that I used to know
pi_146470698
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 13:48 schreef Fixers het volgende:
Waar kopen jullie meel en bloem? Ik gebruik meestal standaard tarwebloem, de goedkoopste uit de super, die ik altijd in huis heb. Uit de tijd dat ik in engeland in de keuken stond weet ik nog dat er vaten stonden met hard flour en soft flour. Maar ik kan me zo niet heugen dat op de pakken bloem in de super aangeduid staat wat voor bloem het precies is.
Ik ga naar een molen. En soms naar Duitsland.
pi_146473660
Resultaat speltbloem:





Heb voor het eerst het idee dat ik het broodbakproces een beetje onder de knie heb. Qua textuur vind ik hem erg lekker: zijdezacht, heerlijk licht. Qua smaak vind ik hem iets te zout.
Somebody that I used to know
pi_146488952
Ik heb gisteren engelse krentenbollen gebacken. Ben erg tevreden met het resultaat. Ze zijn luchtiger en de korst minder hard, dan de lichting daarvoor. Al hoort er volgens het recept nog citronaat en orangeaat in en kristalsuiker bovenop. Dat heb ik dus weggelaten. Hoewel ik hem een volgende keer met citronaat en orangeaat wil maken, vind dat zelf namelijk erg lekker:

Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  maandag 10 november 2014 @ 10:17:27 #264
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_146491657
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 11:22 schreef Oceanonix het volgende:
Ik ben ook weer begonnen met broodbakken. Gedurende de zomermaanden heb ik te weinig tijd.

de no knead broodjes van vanochtend

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

en een zuurdesembrood van gisteren:
[ afbeelding ]
de korst van dit brood was erg licht, te licht naar mijn zin.
Leuk dat je no-knead zo klein kan maken! Heb je van die kleine ronde ovenschaaltjes gebruikt? Of meerdere losse bolletjes in een grote pan?
pi_146498562
Van het weekend croissantjes gebakken



Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  maandag 10 november 2014 @ 15:15:33 #266
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_146499540
From scratch? Prachtig!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_146503088
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 15:15 schreef Isegrim het volgende:
From scratch? Prachtig!
:Y kost 3 dagen, maar dan heb je ook wat.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_146504723
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 10:17 schreef Redcoon het volgende:

[..]

Leuk dat je no-knead zo klein kan maken! Heb je van die kleine ronde ovenschaaltjes gebruikt? Of meerdere losse bolletjes in een grote pan?
zo klein zijn ze niet. Het eerder genoemde recept heb ik gebruikt en daarvan 6 bolletjes gemaakt.
pi_146505429
Prachtige croissants!! :D
pi_146506178
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2014 18:05 schreef Zo-is-dat het volgende:
Prachtige croissants!! :D
Yep.. en volgens mijn ouders die ongeveer 6 maanden per jaar in Frankrijk wonen, beter dan die van menige boulangerie aldaar. Best wel trots dus. :P
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_146553105
Mooie broden, brodjes en croissants

Even in de herhaling:

Ik heb even een aantal noob vraagjes: hoe krijg ik mijn brood luchtiger, ook als het zwaar meel is zoals volkoren? Hoe krijg ik verschillen in de kleur en hardheid van de korst, is dat puur de temperatuur? Alvast dank voor de hulp.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  dinsdag 11 november 2014 @ 21:46:00 #272
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_146553214
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 18:28 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Yep.. en volgens mijn ouders die ongeveer 6 maanden per jaar in Frankrijk wonen, beter dan die van menige boulangerie aldaar. Best wel trots dus. :P
Kicken! 8-)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_146564214
Ik had van het weekend foccacia gemaakt, simpel broodje, lekkere smaak, maar veel te droog in mijn geval. :{

quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 14:50 schreef devlinmr het volgende:
Van het weekend croissantjes gebakken
Zien er echt top uit! :D
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_146565236
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 09:38 schreef Sangha het volgende:
Ik had van het weekend foccacia gemaakt, simpel broodje, lekkere smaak, maar veel te droog in mijn geval. :{

[..]

Zien er echt top uit! :D
Mocht je het zelf willen proberen:

http://www.weekendbakery.(...)e-franse-croissants/

Heb wel een paar tweaks doorgevoerd.
Heb ipv in 3 delen vouwen in 4 delen gevouwen. (bovenste helft naar het midden onderste helft ook naar het midden en dan dubbel vouwen)
Ook heb ik speciaal korstdeegmeel gebruikt ipv het in het recept genoemde meel.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_146565684
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2014 21:43 schreef Tinuviel het volgende:
Mooie broden, brodjes en croissants

Even in de herhaling:

Ik heb even een aantal noob vraagjes: hoe krijg ik mijn brood luchtiger, ook als het zwaar meel is zoals volkoren? Hoe krijg ik verschillen in de kleur en hardheid van de korst, is dat puur de temperatuur? Alvast dank voor de hulp.
Vwb luchtiger, een langere rijstijd zou kunnen helpen. Zorg er ook voor dat je deeg rond de 24 graden is (lauw water gebruiken bv)
Voor de korst: gebruik je stoom in je oven? Stoom helpt bij het maken van een krokante korst. Vwb de kleur zou je een schepje suiker door je deeg kunnen doen. Suikers zorgen voor een donkerdere kleur.
Verder is veel afhankelijk van je type oven (hetelucht?) en je kneedtechnieken.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_146573129
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 10:25 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Mocht je het zelf willen proberen:

http://www.weekendbakery.(...)e-franse-croissants/

Heb wel een paar tweaks doorgevoerd.
Heb ipv in 3 delen vouwen in 4 delen gevouwen. (bovenste helft naar het midden onderste helft ook naar het midden en dan dubbel vouwen)
Ook heb ik speciaal korstdeegmeel gebruikt ipv het in het recept genoemde meel.
Thanx voor de link! Man man wat een werk, respect hoor! ^O^
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_146573396
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 14:39 schreef Sangha het volgende:

[..]

Thanx voor de link! Man man wat een werk, respect hoor! ^O^
Valt op zich mee. Eerste dag deeg maken heb je zo gedaan. Mag namelijk niet lang gekneed worden.
2e dag is vooral wachten. Het uitrollen moet je snel doen om het deeg zo koud mogelijk te houden dus ik denk max 3 minuten rollen maar dan wel 2x een half uur wachten als het weer in de koeling ligt.
3e dag is uitrollen en snijden (15-20 minuten) en 2 uur (minimaal) wachten tot het gerezen is
Bakken gaat dan weer snel maar het opeten nog veel sneller ;)

Moet daarbij zeggen dat dit wel poging 3 of 4 was voordat ze perfect waren.

1ste keer te lang aan het uitrollen waardoor er geen laagjes ontstonden maar gewoon een deeg met veel boter.
2e keer, te warm laten rijzen --> alle boter eruit gesmolten :')
3e keer was bijna goed alleen was het eindresultaat niet helemaal perfect
4e keer perfect.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_146574904
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 14:48 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Valt op zich mee. Eerste dag deeg maken heb je zo gedaan. Mag namelijk niet lang gekneed worden.
2e dag is vooral wachten. Het uitrollen moet je snel doen om het deeg zo koud mogelijk te houden dus ik denk max 3 minuten rollen maar dan wel 2x een half uur wachten als het weer in de koeling ligt.
3e dag is uitrollen en snijden (15-20 minuten) en 2 uur (minimaal) wachten tot het gerezen is
Bakken gaat dan weer snel maar het opeten nog veel sneller ;)

Moet daarbij zeggen dat dit wel poging 3 of 4 was voordat ze perfect waren.

1ste keer te lang aan het uitrollen waardoor er geen laagjes ontstonden maar gewoon een deeg met veel boter.
2e keer, te warm laten rijzen --> alle boter eruit gesmolten :')
3e keer was bijna goed alleen was het eindresultaat niet helemaal perfect
4e keer perfect.
Ik had laatst ook dat recept gevolgd en de hoeveelheid werk viel wel mee. Wel een beetje jammer dat na 3 dagen werk ze er bij mij mooi uitzagen maar van binnen gewoon een homp half gaar deeg waren en dus zo de vuilnisbak in konden. Geen idee wat er precies verkeerd is gegaan, ik vermoed de oven temperatuur / tijd niet helemaal goed maar als ik jouw verhaal zo lees misschien ook wel te lang aan het rollen geweest. Binnenkort nog maar eens een keer een poging wagen want als het eindelijk lukt is het denk ik wel echt genieten.
pi_146615498
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 14:50 schreef devlinmr het volgende:
Van het weekend croissantjes gebakken

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Heel fraai, applaus! O+
Let me see you stripped down to the bone
pi_146615733
Omdat mijn lief vandaag een lange dag had bereidde ik gisterenavond no knead-deeg voor en stond ik om 05:15 uur vanmorgen op om te gaan bakken.
Slaperige telefoonfoto van slordig brood:



Witte broodjes met olijfolie en zoete volkorenbroodjes met krenten & poedersuiker. Meteen erna weer terug in bed gesprongen, maar ik heb begrepen dat ze erg lekker waren. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_146616255
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 16:37 schreef minilot het volgende:
Omdat mijn lief vandaag een lange dag had bereidde ik gisterenavond no knead-deeg voor en stond ik om 05:15 uur vanmorgen op om te gaan bakken.
Slaperige telefoonfoto van slordig brood:

[ afbeelding ]

Witte broodjes met olijfolie en zoete volkorenbroodjes met krenten & poedersuiker. Meteen erna weer terug in bed gesprongen, maar ik heb begrepen dat ze erg lekker waren. :)
Wow, dat moet wel echt een lieve partner zijn....
Somebody that I used to know
pi_146617103
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 16:49 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Wow, dat moet wel echt een lieve partner zijn....
:Y
En momenteel verslingerd zijn aan brood bakken helpt ook ;)
Let me see you stripped down to the bone
pi_146617133
Nomz. Ik heb geen foto gemaakt van de mijne van gisteren, maar ik maak ze dit weekend nog een keer. :Y
Sterkheidsbaas van alles.
pi_146705076


Vanmorgen gemaakt: Pain d'Epi (tikje dikbuikig) van witbrood dat achttien uur gerezen heeft :9
Let me see you stripped down to the bone
pi_146705157
Na al die schattige en :9 foto's van mini-no-knead broodjes, ga ik dat ook maar eens maken ipv de zoveelste grote boule :)
mag het weten
pi_146705184
Kleine broodjes eten sowieso veel lekkerder weg dan grote boterhammen! :7
Let me see you stripped down to the bone
  zondag 16 november 2014 @ 11:31:33 #287
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_146705930
Crumbshot van een gister gebakken witbrood:



We hebben ontdekt dat we nu het kouder wordt, de overnight proofing het beste gewoon in een niet-verwarmde kamer kunnen doen ipv in de koeling.

[ Bericht 0% gewijzigd door Isegrim op 16-11-2014 11:39:42 ]
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_146706821
Ik heb een recept voor olijvenbrood. Deze wil ik wel met wat volkorenmeel doen. Moet ik dan een andere rijs en of baktijd aanhouden (/noob vraagje)?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_146709059
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2014 10:00 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Stofmot zit doorgaans al in je meel als je het koopt. Je voorkomt het niet. Wel is het belangrijk om je melen en andere droge waren luchtdicht te bewaren om te voorkomen dat andere producten besmet raken.
Geldt het luchtdicht bewaren ook voor meel, dat nog luchtdicht verpakt is?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_146718696
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 12:26 schreef Tinuviel het volgende:
Ik heb een recept voor olijvenbrood. Deze wil ik wel met wat volkorenmeel doen. Moet ik dan een andere rijs en of baktijd aanhouden (/noob vraagje)?
Tinuviel, gezien de vragen die je stelt lijk je me onervaren en misschien onzeker in het broodbakken. Waarom begin je niet gewoon met het recept precies volgen? Zodra je dan wat meer feeling hebt met bakken, kun je zelf gaan spelen met ingrediënten.
  zondag 16 november 2014 @ 19:28:06 #291
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_146718824
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2014 14:15 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Geldt het luchtdicht bewaren ook voor meel, dat nog luchtdicht verpakt is?
Ik doe iig altijd een ziplock-zak om een zak meel heen.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_146721456
Olijvenbolletjes komen net uit de oven:

Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  zondag 16 november 2014 @ 21:33:19 #293
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_146724940
Ze zien nogal bleekjes?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_146734287
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 21:33 schreef Isegrim het volgende:
Ze zien nogal bleekjes?
Klopt, ze stonden denk ik te laag in de oven. De onderkant heeft wel een kleurtje en gaar zijn ze ook. Dit is de onderkant:
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  maandag 17 november 2014 @ 07:16:11 #295
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_146734334
En zijn ze lekker?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 17 november 2014 @ 07:39:23 #296
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_146734410
quote:
1s.gif Op maandag 17 november 2014 06:58 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Klopt, ze stonden denk ik te laag in de oven. De onderkant heeft wel een kleurtje en gaar zijn ze ook. Dit is de onderkant:
[ afbeelding ]
Dat lijkt er meer op inderdaad. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_146734528
quote:
1s.gif Op maandag 17 november 2014 07:16 schreef Molo het volgende:
En zijn ze lekker?
Ja heb een klein stukje geproeft en dat smaakte erg goed. Samen met houmous zal het heerlijk zijn.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_146734581
Tinuviel, op wat voor temperatuur gingn ze de oven in? Ik kom namelijk regelmatig recepten tegen waarbij broodjes gebakken worden op wat voor mijn gevoel een erg lage temperatuur is. Ik schuif de mijne altijd in een oven van tussen de 240 en 250 graden voor een goeie korst :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_146734977
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 10:43 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Vwb luchtiger, een langere rijstijd zou kunnen helpen. Zorg er ook voor dat je deeg rond de 24 graden is (lauw water gebruiken bv)
Voor de korst: gebruik je stoom in je oven? Stoom helpt bij het maken van een krokante korst. Vwb de kleur zou je een schepje suiker door je deeg kunnen doen. Suikers zorgen voor een donkerdere kleur.
Verder is veel afhankelijk van je type oven (hetelucht?) en je kneedtechnieken.
Stoom voorkomt de vorming van je korst, zodat je deeg langer doorrijst (oven spring). :) Daarom stoom je in het begin, en niet aan het einde.
pi_146735152
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 20:22 schreef Tinuviel het volgende:
Olijvenbolletjes komen net uit de oven:

[ afbeelding ]
Deze lijken nog rauw :o
Maar lijkt me wel lekker.
pi_146735158
Nieuw topique!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')