abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 28 april 2014 @ 22:32:30 #1
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_139357731

Welkom in de Grote C&H Kennisquiz!
We nodigen iedereen graag uit om mee te doen, maar lees dan wel eerst deze openingspost een keer goed door.



Geef slechts één antwoord per keer. Pas wanneer de vraagsteller aangeeft dat het niet juist is, mag je opnieuw een antwoord geven. Wanneer je een ingeving krijgt en toch een nieuw antwoord wilt geven, geef dan duidelijk aan dat je eerdere post niet meer geldt. Als er meerdere antwoorden op een vraag zijn, dan mag je er net zoveel, en dus niet één meer, geven als dat de vraagsteller aangeeft te willen horen.

Bewerk je antwoord nooit. Spelfouten, toevoegingen of verbeteringen zijn geen geldige redenen om je antwoord te editten. Wanneer je iets op je antwoord hebt aan te merken, post dat dan in een nieuw bericht. Wanneer een post bewerkt blijkt te zijn, is deze per direct ongeldig.

Opzoeken is verboden. Het gebruik van internetpagina's, encyclopedieën, boeken en elke andere bron is absoluut niet toegestaan. Ook vragen aan huisgenoten, een moeder die meeleest en haar mond niet kan houden of geflashed worden bij het chatten wordt als opzoeken beschouwd. Wanneer blijkt dat je je hier toch schuldig aan hebt gemaakt, krijg je minpunten en word je mogelijk voor een paar delen uitgesloten.


Je krijgt een uur om een nieuwe vraag te stellen, vanaf het moment dat jouw antwoord is goedgekeurd. Na een uur mag iemand anders een nieuwe vraag stellen. Mooie boel!

Formuleer je vraag duidelijk. Wanneer een vraag meerdere antwoorden heeft, geef dan duidelijk aan hoeveel je er wilt horen en of ze in één post moeten staan. Wanneer je dit niet aangeeft, gaat het punt naar degene die als laatste het antwoord compleet maakt. Geef specifiek aan wat voor antwoord je verwacht (dus bijvoorbeeld niet Waarvandaan .. ?, maar Uit welk continent/land/dorp .. ?). Vermijd verder het gebruik van een schuine streep (bijv. Welk lied / van wie?), omdat het niet duidelijk maakt of je beide vragen (lied en artiest) beantwoord wilt hebben, of slechts één van de vragen (lied of artiest). Tot slot het verzoek om je vragen dikgedrukt te stellen, zodat iedereen kan zien dat het een quizvraag betreft.

Wissel het onderwerp zoveel mogelijk af. Stel niet vaker dan drie keer een vraag over hetzelfde onderwerp, maar nog beter is om voor elke nieuwe vraag een ander onderwerp te kiezen. Zo blijven deelnemers gemotiveerder dan wanneer er telkens een vraag komt over een onderwerp waar ze minder van weten.

Vermijd ordinaire gokvragen. Vragen die beginnen met wanneer, welk jaar, hoeveel, etc. hebben vaak weinig met algemene kennis te maken en een hoop gegok is dan ook het gevolg.

Houd het topic actief. Geef tijdig aan of een antwoord fout is en plaats hints wanneer een vraag lastig blijkt te zijn. Als het juiste antwoord maar niet komt, dan mag je een nieuwe vraag stellen. Je mag zelf kiezen of je het antwoord op jouw vorige vraag geeft, of dat je die vraag open laat staan. In dat laatste geval mag men de vorige vraag nog beantwoorden voordat het topic gesloten is.


Als vraagsteller ben jij degene die een antwoord goedkeurt. Het punt geven doe je door de actuele stand van het topic te kopiëren en bij de juiste gebruiker een punt op te tellen. Doe dit dikgedrukt voor de duidelijkheid. Wanneer een gebruiker nog niet in de lijst staat, voeg hem of haar dan gewoon toe.

Probeer binnen een uur een antwoord goed of af te keuren. Wanneer je een uur niks van je laat horen, mag een andere deelnemer een antwoord controleren en eventueel goedkeuren. Als het juiste antwoord dan nog niet gegeven is, mag iemand anders een nieuwe vraag stellen en blijft jouw vraag open staan.

Een juist antwoord is een juist antwoord. Wanneer iemand een goed antwoord geeft dat je eigenlijk niet wilde horen, dan is dat jammer voor jou en dien je het alsnog goed te keuren. Voorkom zulke situaties door je vraag dus duidelijk te formuleren.

Wees soepel met spellingsfouten. Door het soms hoge tempo worden letters nog wel eens vergeten of omgedraaid. Ook bij (buitenlandse) namen mag je niet verwachten dat ze foutloos gespeld worden. Afkortingen zullen ook regelmatig als antwoord gegeven worden, als vraagsteller mag je zelf beslissen of je daar genoegen mee neemt.


Probeer slowchatten enigszins te beperken. Het is niet verboden, maar het is niet de bedoeling dat vragen en antwoorden worden bedolven onder offtopic geneuzel.

De stand (graag bij het openen van een nieuw deel de score bijwerken):
50 De_Kardinaal †
19 Stephen_Dedalus
15 Ser_Ciappelletto
13 Karrs
12 Sloggi
7 Rave_NL
7 TitusPullo
7 RM-rf
7 Nibb-it
6 Iblardi
3 Den_Haag
2 Polacco
2 Mederiacvm
2 tuurke77
2 999.999.999.999
1 YouriNL
1 Woestijnvos
1 Goldar
1 DeParo
1 Drakin

SPOILER: De stand op 01-09-2013
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


Discussies over vragen, antwoorden of andere dingen waar je het niet mee eens bent of gewoon iets over kwijt wilt, mogen in de C&H SC. Bedankt MaJo voor de originele OP! De vorige delen zijn hier terug te lezen. Veel succes en plezier in deze reeks!

----
  maandag 28 april 2014 @ 22:32:54 #2
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_139357752
Het woord is aan Stephen.
pi_139358374
Wat wordt ook wel gezien als de grootste zeeslag in de Mediterrane wereld tijdens de klassieke oudheid, zo niet de één van de grootste zeeslagen ooit. En welke twee grootmachten vochten in deze zeeslag tegen elkaar?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_139358450
Actium, de legers van Octavianus tegen die van Marcus Antonius en Cleopatra?
pi_139358626
Neen helaas.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_139358804
De Grieken tegen de Perzen ligt voor de hand.

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2014 23:04:46 ]
pi_139359151
Met Romeinen had je al één partij goed. Het was niet zozeer het aantal schepen dat het de grootste zeeslag van de klassieke oudheid maakte maar het aantal betrokkenen aan beide kanten.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  maandag 28 april 2014 @ 23:27:35 #8
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_139360188
Romeinen tegen Carthago.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_139365539
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 23:27 schreef Rave_NL het volgende:
Romeinen tegen Carthago.
Dat is de tweede helft van de vraag goed. Nu nog even de naam.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_139366149
Hint: Deze zeeslag vond plaats op de zuidkust van Sicilië.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  dinsdag 29 april 2014 @ 16:10:37 #11
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_139378119
Sowieso de Eerste Punische Oorlog. De betreffende zeeslag weet ik niet.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_139380292
Dan gokken we maar op Syracuse.
pi_139383152
quote:
9s.gif Op dinsdag 29 april 2014 16:10 schreef Rave_NL het volgende:
Sowieso de Eerste Punische Oorlog. De betreffende zeeslag weet ik niet.
Ja

quote:
7s.gif Op dinsdag 29 april 2014 17:08 schreef Sloggi het volgende:
Dan gokken we maar op Syracuse.
Nee

Het gaat om een kaap. beginnend met een E. Tegenwoordig heeft deze kaap wel een andere naam.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_139412808
Ik verwacht niet dat ik het antwoord weet, nu of in de nabije toekomst.
  woensdag 30 april 2014 @ 17:27:00 #15
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_139418491
Mijn naam is Haas.
pi_139419515
Het was de slag bij Ecnomus tijdens de eerste Punische oorlog. Met meer dan 100.000 roeiers en mariniers aan beide kanten zou het best eens de grootste zeeslag ooit geweest kunnen zijn.

Ik ben geneigd om het punt aan Rave_nl te geven omdat hij het dichtst bij zat. Maar ik wacht even jullie mening af voordat ik het punt geef.

50 De_Kardinaal
19 Stephen_Dedalus
15 Ser_Ciappelletto
13 Karrs
12 Sloggi
8 Rave_NL
7 TitusPullo
7 RM-rf
7 Nibb-it
6 Iblardi
3 Den_Haag
2 Polacco
2 Mederiacvm
2 tuurke77
2 999.999.999.999
1 YouriNL
1 Woestijnvos
1 Goldar
1 DeParo
1 Drakin


Volgende vraag!

edit!

[ Bericht 31% gewijzigd door Stephen_Dedalus op 30-04-2014 20:24:24 ]
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_139421691
Als Rave een nieuwe vraag stelt is het punt voor hem wat mij betreft.
  woensdag 30 april 2014 @ 21:45:39 #18
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_139430527
Ik bezocht het graf van Alexander de Grote met alle egards en de bevolking waardeerde me ervoor. Ik besloot de mannelijke bevolking aan te laten treden om ze op te stellen in een grote phalanx. De bevolking was enthousiast en toe ze in grote lijnen opgesteld stonden hield ik een plechtige inspectie.
Toen de inspectie afgelopen was gaf ik het sein aan mijn legionairs die het plein omsingeld hadden om de moordpartij te beginnen. De tienduizenden doden waren genoeg om de Nijl rood te doen kleuren.

Tsja, hadden ze me maar niet van kinds af aan belachelijk moeten maken.

Wie ben ik?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_139475232
Ik dacht aan Gnaeus Pompeus (waarom weet ik niet), maar ik kan de laatste aanwijzing niet plaatsen. Het moet dus iemand zijn die van kinds af aan beroemd was, dus waarschijnlijk een keizerszoon?

[ Bericht 43% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2014 00:32:16 ]
pi_139479939
Caracala(spelling) toch? De inwoners van Alexandrië hielden sowieso wel van een rel.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  vrijdag 2 mei 2014 @ 13:15:32 #21
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_139485341
Caracalla. Mijn persoonlijk favoriete keizer. :Y

50 De_Kardinaal
20 Stephen_Dedalus
15 Ser_Ciappelletto
13 Karrs
12 Sloggi
8 Rave_NL
7 TitusPullo
7 RM-rf
7 Nibb-it
6 Iblardi
3 Den_Haag
2 Polacco
2 Mederiacvm
2 tuurke77
2 999.999.999.999
1 YouriNL
1 Woestijnvos
1 Goldar
1 DeParo
1 Drakin

Voor de geïnteresseerden een echte aanrader. De provinciale tour van Caracalla opgemaakt door Cassius Dio ^O^
Vanaf 4.8
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_139491600
Kan iemand anders even een vraag doen. Heb het nogal druk met scriptie...
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_139492409
Om de vaart erin te houden:

Geld stinkt niet. Van wie is deze (geparafraseerde) uitspraak?

Waar hangt Ser_C eigenlijk uit?
  vrijdag 2 mei 2014 @ 16:37:03 #24
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_139492459
Keizer Vespasianus.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_139492527
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 16:37 schreef TitusPullo het volgende:
Keizer Vespasianus.
50 De_Kardinaal
20 Stephen_Dedalus
15 Ser_Ciappelletto
13 Karrs
12 Sloggi
8 Rave_NL
8 TitusPullo +1
7 RM-rf
7 Nibb-it
6 Iblardi
3 Den_Haag
2 Polacco
2 Mederiacvm
2 tuurke77
2 999.999.999.999
1 YouriNL
1 Woestijnvos
1 Goldar
1 DeParo
1 Drakin
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')