abonnement Unibet Coolblue
pi_139338674
quote:
De kerk loopt leeg, maar de gelovigen die blijven, zijn steeds conservatiever. Dat schrijft het Sociaal en Cultureel Planbureau in een vandaag verschenen onderzoek naar de kerkgang in Nederland. Vooral jongeren zijn steeds strenger in hun geloof.

Bijna de helft van de jonge christenen onder de 30 gelooft dat je je aan alle voorschriften van de kerk hebt te houden, twintig jaar geleden gold dat nog voor een op de vijf jonge kerkgangers.

Het SCP noemt deze jongeren 'neofundamentalisten'. Ze zijn strenger in de leer dan hun ouders, zien een sterk geloof als belangrijkste waarde in het leven en geloven zonder twijfel in God. Ook het geloof in de duivel en de hel behoort tot hun overtuigingen. Het groeiende conservatisme is zowel te zien bij katholieken als bij protestanten, constateert het onderzoeksbureau.

Tegelijkertijd betekent de kerk voor een groeiend aantal jongeren steeds minder. De helft van de jongeren onder de 30 heeft niets met de kerk. 31 procent van de Nederlanders is nog wel lid van een kerk, maar slechts 18 procent bezoekt de kerk nog. Voor veel mensen dient de kerk vooral nog als 'een soort nutsbedrijf', men komt er enkel voor de doop, het huwelijk of een begrafenis.

Geloven zonder kerk is nog wel wijdverbreid, schrijft het SCP. 22 procent van alle Nederlanders zegt in God te geloven. Aan de andere kant bevindt zich een even grote groep atheïsten. Een ruime helft van Nederland zweeft daar ergens tussenin.
http://www.volkskrant.nl/(...)-duivel-en-hel.dhtml

Niet iets waar ik op gerekend had. De kerken lopen leeg, maar de mensen die blijven - en dan met name jongeren - worden strenger en conservatiever in hun religieuze opvattingen. En het blijkt niet alleen voor te komen bij biblebelters.... Hoe dit te verklaren?
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_139338722
Mensen worden achterlijker?

Denk dat het vooral komt doordat geloof steeds meer bijgeloof wordt. En dat geeft ruimte voor allerlei waanideeën. Daar houden gelovigen sowieso al van, dus dat is makkelijk.
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_139338801
Mensen die geen grip hebben op het leven en wanhopig opzoek zijn naar antwoorden, verklaringen en iets dat richting geeft.
  maandag 28 april 2014 @ 13:37:42 #4
421524 SadPanda
#FreePalestine #FreeBahrain
pi_139338960
Dat betekent toch niet dat de christenen steeds conservatiever worden? Dat betekent gewoon dat de meer conservatievere christenen blijven.
Anti-Turkije
  maandag 28 april 2014 @ 13:39:41 #5
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_139339036
quote:
11s.gif Op maandag 28 april 2014 13:28 schreef Barbusse het volgende:

[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)-duivel-en-hel.dhtml

Niet iets waar ik op gerekend had. De kerken lopen leeg, maar de mensen die blijven - en dan met name jongeren - worden strenger en conservatiever in hun religieuze opvattingen. En het blijkt niet alleen voor te komen bij biblebelters.... Hoe dit te verklaren?
De groep gematigde kerkbezoekers wordt steeds kleiner. Relatief wordt de groep conservatieven steeds groter, terwijl in absolute aantallen er niet zoveel veranderd is aan de omvang van deze groep.
pi_139339166
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 13:39 schreef freako het volgende:

[..]

De groep gematigde kerkbezoekers wordt steeds kleiner. Relatief wordt de groep conservatieven steeds groter, terwijl in absolute aantallen er niet zoveel veranderd is aan de omvang van deze groep.
Precies, er is een soort van selectie op conservatieven. Jammer is dat met die selectie ook op domheid wordt ge-coselecteerd en zoals we weten fokken domme mensen meer, waardoor ook in absolute zin het aantal conservatieve gelovers toeneemt.
Leuk evolutionair onderzoekje zou het zijn, jammer dat je ze niet in een soort van dierentuin kunt stoppen.
pi_139339286
Ok, dus geen groeiende groep neocons in Nederland volgens jullie?
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_139339657
quote:
7s.gif Op maandag 28 april 2014 13:49 schreef Barbusse het volgende:
Ok, dus geen groeiende groep neocons in Nederland volgens jullie?
Geen groep om je zorgen over te maken lijkt me , in tegenstelling tot de andere waar we het al eerder over hebben gehad.
pi_139339721
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 14:01 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

Geen groep om je zorgen over te maken lijkt me , in tegenstelling tot de andere waar we het al eerder over hebben gehad.
Ik maak me niet zo snel zorgen hoor, ik was gewoon verrast door dit bericht.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_139339743
Als de gematigden vertrekken lijkt mij dat automatisch een conservatievere koers wordt gevaren, dat sluit dan beter aan bij de mensen die zijn gebleven.
pi_139339756
Ik geloofde niet in de duivel en de hel, totdat ik ging samenwonen met mijn vriendin.
pi_139339821
quote:
7s.gif Op maandag 28 april 2014 14:03 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Ik maak me niet zo snel zorgen hoor, ik was gewoon verrast door dit bericht.
Weet ik.

Alleen zou het wellicht beter zijn die verassing ook voor andere / soortgelijke openbaringen en berichtgevingen te bewaren.

Als je me begrijpt.
pi_139339847
quote:
16s.gif Op maandag 28 april 2014 14:04 schreef maan_man het volgende:
Ik geloofde niet in de duivel en de hel, totdat ik ging samenwonen met mijn vriendin.
:')
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_139340090
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 14:07 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

Weet ik.

Alleen zou het wellicht beter zijn die verassing ook voor andere / soortgelijke openbaringen en berichtgevingen te bewaren.

Als je me begrijpt.
Nee, dat begrijp ik niet, ik heb slechts een vaag idee waar je naartoe wilt. En ik geloof niet dat het veel te maken heeft met dit topic. :P
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_139340196
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 14:16 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Nee, dat begrijp ik niet, ik heb slechts een vaag idee waar je naartoe wilt. En ik geloof niet dat het veel te maken heeft met dit topic. :P
quote:
Ze zijn strenger in de leer dan hun ouders, zien een sterk geloof als belangrijkste waarde in het leven en geloven zonder twijfel in God
Overeenkomst zie ik wel degelijk.

Jij niet blijkbaar..

Is goed.
pi_139340234
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 14:18 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

[..]

Overeenkomst zie ik wel degelijk.

Jij niet blijkbaar..

Is goed.
Zolang ze er niemand mee tot last zijn vind ik dat prima hoor.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_139340437
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 14:19 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Zolang ze er niemand mee tot last zijn vind ik dat prima hoor.
Prima , natuurlijk , ik verwachtte eerlijk gezegd niet anders van je.

Ik dacht dat je wellicht toch nog voor een verassing kon zorgen.

Andere insteek , inzicht en zo , gezien de overeenkomst.

Maar is goed , prima.
pi_139342357
Goed voor hen.
Ура для россии
pi_139350535
Van de week stond er een Jehova getuige voor mijn deur. Als ik tegen mijn psychiater zeg wat die man allemaal voor onzin aan het uitkramen was zouden ze me meteen opnemen.
pi_139366939
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 13:29 schreef Hoplahopla het volgende:
Mensen worden achterlijker?

Denk dat het vooral komt doordat geloof steeds meer bijgeloof wordt. En dat geeft ruimte voor allerlei waanideeën. Daar houden gelovigen sowieso al van, dus dat is makkelijk.
Mensen worden achterlijker idd, daarom zijn er steeds minder gelovigen.

Ps: Wel de kanttekeningen dat het woord hel niet eens in de Bijbel staat. De 3-eenheid verzonnen is ver na de Bijbelse tijden. En ga maar door. Dus de kant vd kerken die daar in geloven ja daar gaan de achterlijken nog heen idd.
pi_139367002
Hoe kan een kerkelijk persoon alleen geloven in de hemel? En niet in de duivel?
In de Bijbel worden beiden genoemd. Beetje vreemd.

Je ziet tegenwoordig steeds meer afval theorietjes over het ontstaan van van alles enzo.
Dus veel mensen die het niet zo boeit of die niet het verstand hebben zelf onderzoek te doen stoppen er mee (zijn wat gematigder).
Degenen die overblijven zullen daardoor wat feller worden (kanttekening dat dit niet in veel kerken gebeurt, wel in enkele).Zullen meer vasthouden aan van alles en nog wat.
pi_139367045
Voordeel is dat de Bijbel dit proces al beschreef. Er zou veel meer afval in de laatste dagen komen.
Satan zou met veel andere tactieken komen, mensen zouden God verlaten. Dus is niets raars dat dit gebeurt.

Verschil dat je ziet is wel dat de valse kerken leeglopen (zoals de Bijbel voorspelde) maar dat Gods volk wel zou toenemen en feitelijk ook inderdaad toeneemt (zoals de Bijbel ook al voorspelde).
^O^
pi_139367120
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 10:35 schreef bianconeri het volgende:
Voordeel is dat de Bijbel dit proces al beschreef.
(zoals de Bijbel voorspelde)
(zoals de Bijbel ook al voorspelde).

Wie heeft de bijbel geschreven?
  dinsdag 29 april 2014 @ 10:39:36 #24
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_139367129
Idiocracy in werking.
pi_139367142
Ergens wel te verwachten, jongeren willen zich over het algemeen toch afzetten tegen hun ouders. Als die een (wat) vrijere koers gaan varen, wat in veel gemeenten gebeurd is sinds de ontzuiling, dan is 'radicalisering' een logische stap.

Wat me dan een klein beetje zorgen baart is de gevolgen voor bijvoorbeeld inenting van kinderen, of dat dan ook weer minder wordt bijvoorbeeld.
FOK! verstandig, lees een P.I.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')