abonnement Unibet Coolblue
pi_139241668
Hoi,
Ik heb zebravinken. Deze zitten in een kooi en komen er nooit uit. Etensbakjes etc. zitten met klemmetjes vast, dat kan je niet zo los maken.
kat+vogels blijft risico. Zebra's,kanaries etc. zijn stressgevoeliger dan parkieten. Kunnen de zebra's die stress aan? ze zijn nu een jaar uit dierenwinkel. Zegt niks over de leeftijd.

Ik wil een kat/kitten in de toekomst gaan aanschaffen.
Mijn situatie: gehandicapt door ziekte en woon in mijn eentje in een flat.
* de kat gaat in de keuken als ik weg ben. Dit is max. 2-3uurtjes per dag,

Neem ik een kitten of kat?
Kitten:
* groeit op met de vogels, dat helpt soms
* kan je aanleren aan een riem te lopen als die bv het balkon opgaat.
Nadeel: Je moet hem opvoeden, ik ben veel te mild deels omdat ik vaak moe ben.

Kat: Zoveel leeftijden, waarop te letten ?
voordelen:
* hoef je niet op te voeden zoals de kitten
* is gecastreerd of gesterilliseerd (kat uit asiel). Vaak veranderd het gedrag nadien.
* vaak is karakter in grote lijnen bekend
* is rustiger, het "pubergedrag"is eruit
Nadelen
* asielkatten zijn vaak katten die niet in een flat kunnen, zijn gewend aan buiten. Hierdoor is de keuze beperkt.
* het karakter is al gevormd door zijn verleden, kan nadelig zijn
* is waarschijnlijk niet gewend om aan een lijn te lopen op balkon
* ik wen veel makkelijker aan kleine dieren die langzaam groter worden als ik ze in huis heb dan een volwassen dier.

Wanneer aanschaffen? Nu in de zomertijd of juist in de winter.
* Zomer: Regelmatig balkondeur open, wat vaker buiten etc.
* Winter: ik ben hooguit een uurtje weg, en zit regelmatig dagenlang binnen, en heb alle tijd om een dier op te voeden of tijd te nemen om te laten wennen.

alvast bedankt voor het meedenken!

[ Bericht 0% gewijzigd door blue-eye op 25-04-2014 07:46:31 (aanvulling) ]
  vrijdag 25 april 2014 @ 07:46:12 #2
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_139241737
Je kan ook een kat van marktplaats af nemen die een nieuw baasje nodig heeft, kan je bijvoorbeeld zelf voor een binnenkat kiezen die ook vogels gewend is.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  vrijdag 25 april 2014 @ 08:14:51 #3
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_139241940
Er zijn zat asiel katten die binnen kunnen. Tevens zijn er ook zat asiel katten die net kitten af zijn en geen opvoeding meer nodig hebben. Maar nog wel jong genoeg zijn om leren om te gaan met vogels.
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_139241941
volgens mij als je de vogelkooi aan het plafond hangt. dus aan een touwtje of zo. en geen meubels in de buurt dan kan de kat wel kijken , maar verder niets.

verder een kitten . neem er 1 die naar je toe komt, en gewoon consucuent zijn. balkon evt. aan de binnenkant voorzien van doorzichtig plastic. stel je hebt de mogenlijkheid kan je evt. ook een kattenluik nemen , en dan de bak op het balkon.

sucses
trotse eigenaar van mormel 7maanden oud nu.
pi_139242238
Ik zou gewoon eens naar een asiel gaan, kijken wat daar zit, misschien spreekt een kat je wel heel erg aan en blijkt er een klik te zijn, of kunnen ze je juist bepaalde katten aanraden. Ik zou zelf eerder voor een volwassen kat gaan, waarvan aardig wat bekend is. Kittens zijn heel schattig, maar sommige kunnen echt enorme draakjes zijn als ze wat ouder worden en wanneer ze gaan puberen, als jij te moe bent om regelmatig op te staan en bijvoorbeeld het kitten uit de gordijnen te vissen, dan lijkt me dat minder handig. Wanneer aanschaffen? Wanneer jij de juiste kat hebt gevonden :)

Marktplaats ben ik zelf minder voorstander van, een goed asiel wil de kat plaatsen zodat ie nooit meer terug komt en zullen dus niet plaatsen bij een combi die in hun ogen niet gaat werken. Bij Marktplaats heb je ongetwijfeld mensen die het beste voor hun dier willen, maar ik denk dat je minder garantie hebt dat er bij sommige mensen geen mooie praatjes aan te pas komen om maar van het beestje af te zijn, en wat als het toch niet gaat?

Of vogels daar tegen kunnen weet ik niet, maar is dat de reden dat je de kat op wil sluiten? Mijn advies zou namelijk zijn om de kat niet op te sluiten, maar eerder de vogels apart te zetten. Tenzij je een enorme keuken hebt, wat me niet lijkt in een appartement, en ook dan nog is het fijner voor de kat om meerdere ruimtes tot z'n beschikking te hebben. Mocht je dat toch willen doen, kun je dan de hal erbij betrekken ofzo? En verder over de vogels, zet/hang die kooi zo hoog mogelijk, zodat de kat er ook via maffe klimacties echt niet bij kan. Ken wat katten die vogeltjes gewoon door het gaas van hun ren heentrekken :X

En aanlijnen kan je ook oudere katten nog aanleren, maar sommige katten vinden het gewoon echt niks. En verder, om jezelf een boel gedoe te besparen (katten willen soms naar binnen-buiten-binnen-buiten en dan ben jij dus constant aan het aan-/aflijnen of zit je met een mauwende kat) zou ik toch echt het balkon afzetten! Fijner voor de kat, fijner en minder vermoeiend voor jou :Y
  vrijdag 25 april 2014 @ 08:48:53 #6
180174 Diemux
People vs Me
pi_139242363
Aanlijnen, ik ken niks dan problemen daarmee. Gewoon wat gaas voor je balkon.
  vrijdag 25 april 2014 @ 08:50:18 #7
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_139242384
Ik vind het toch een beetje de kat op het spek binden zeker met zo'n kleine beweeglijke vogeltjes als vinkjes. Als ik naar mijn eigen katten kijk zou het onmogelijk zijn, ze draaien al door als er een vliegje of een mugje in huis is en geen rust tot het beestje gevangen is. Ook vogeltjes buiten zijn vaak de klos maar ja misschien is het toch mogelijk maar hier zou mijn huis afgebroken worden.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  vrijdag 25 april 2014 @ 08:53:52 #8
65918 IBAZ
broeinest
pi_139242456
Kijk eens wat filmpjes van Tweety en Sylvester. Heel verhelderend.
pi_139242644
Mja er zijn makkelijker manieren om van je vogels af te komen, je zet dus een kat op de flat en die sluit je 2 a 3 uur op in de keuken, oohh die vogels gaan bloedinteressant worden door de verveling.
pi_139242778
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 08:50 schreef controlaltdelete het volgende:
Ik vind het toch een beetje de kat op het spek binden zeker met zo'n kleine beweeglijke vogeltjes als vinkjes. Als ik naar mijn eigen katten kijk zou het onmogelijk zijn, ze draaien al door als er een vliegje of een mugje in huis is en geen rust tot het beestje gevangen is. Ook vogeltjes buiten zijn vaak de klos maar ja misschien is het toch mogelijk maar hier zou mijn huis afgebroken worden.
Dat had ik idd ook toe kunnen voegen aan mijn reactie, dat is hier ook zo. Vogels zouden mijn jongste compleet gestoord maken tot ie 't beestje heeft en ik vind knaagdiertjes ook leuk, maar zelfs een konijn zou niet veilig zijn vrees ik :')
Ook daarom zou ik voor een volwassen kat kiezen, een (eventueel wat slome) kat waarvan bekend is dat ie gewend is aan vogeltjes is misschien een beetje een zoektocht, maar heeft wel meer kans van slagen lijkt me :) Maar zoals TS zelf ook al zegt, het blijft een risico.
  vrijdag 25 april 2014 @ 09:49:11 #11
65918 IBAZ
broeinest
pi_139243525
Waarom wil je alle beesten opsluiten?
  vrijdag 25 april 2014 @ 09:58:27 #12
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_139243691
Hoe groot is je kooi? Mijn vinken liet ik los of ik had echt een kamervoliere voor ze, die moeten toch lekker kunnen vliegen? Als je al zegt dat je geen jonge kat wil opvoeden omdat je daar vaak te moe voor bent terwijl je bijna altijd thuis bent, zou ik gewoon helemaal geen kat nemen, eerlijk gezegd :@
Mss is een konijn en dan na een poosje twee konijnen veel geschikter of zo.
Of een vogel waar je echt wat mee kan doen zoals een parkiet of een valkparkiet oid.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_139243923
Vroeger thuis hingen de katten minstens 2 keer per dag in de tralies van de voliere en moest dat ding 's nachts de gang in gereden worden, omdat de katten dan helemaal losgingen. Dat ging dus totaal niet.

En een kat alleen met een moe baasje de hele dag in een flat en dan ook nog eens 3 uur per dag in de keuken lijkt me niet bepaald prettig voor het beestje. Waarom wil je hem in de keuken? Ivm de vogels?

En ben je er bij als de kat op het balkon gaat? Als hij aan een lijn zit en van het balkon valt/springt of naar de buren probeert te klimmen kan hij verstikken of ergens vast komen te zitten. Lijkt me veiliger om het balkon af te zetten met gaas/net.
Come here boy, set your mind at rest and let your dreams run free
  vrijdag 25 april 2014 @ 10:46:50 #14
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_139244768
quote:
5s.gif Op vrijdag 25 april 2014 07:36 schreef blue-eye het volgende:
Hoi,
Ik heb zebravinken. Deze zitten in een kooi en komen er nooit uit. Etensbakjes etc. zitten met klemmetjes vast, dat kan je niet zo los maken.
kat+vogels blijft risico. Zebra's,kanaries etc. zijn stressgevoeliger dan parkieten. Kunnen de zebra's die stress aan? ze zijn nu een jaar uit dierenwinkel. Zegt niks over de leeftijd.

Ik wil een kat/kitten in de toekomst gaan aanschaffen.
Mijn situatie: gehandicapt door ziekte en woon in mijn eentje in een flat.
* de kat gaat in de keuken als ik weg ben. Dit is max. 2-3uurtjes per dag,

Neem ik een kitten of kat?
Kitten:
* groeit op met de vogels, dat helpt soms
* kan je aanleren aan een riem te lopen als die bv het balkon opgaat.
Nadeel: Je moet hem opvoeden, ik ben veel te mild deels omdat ik vaak moe ben.

Kat: Zoveel leeftijden, waarop te letten ?
voordelen:
* hoef je niet op te voeden zoals de kitten
* is gecastreerd of gesterilliseerd (kat uit asiel). Vaak veranderd het gedrag nadien.
* vaak is karakter in grote lijnen bekend
* is rustiger, het "pubergedrag"is eruit
Nadelen
* asielkatten zijn vaak katten die niet in een flat kunnen, zijn gewend aan buiten. Hierdoor is de keuze beperkt.
* het karakter is al gevormd door zijn verleden, kan nadelig zijn
* is waarschijnlijk niet gewend om aan een lijn te lopen op balkon
* ik wen veel makkelijker aan kleine dieren die langzaam groter worden als ik ze in huis heb dan een volwassen dier.

Wanneer aanschaffen? Nu in de zomertijd of juist in de winter.
* Zomer: Regelmatig balkondeur open, wat vaker buiten etc.
* Winter: ik ben hooguit een uurtje weg, en zit regelmatig dagenlang binnen, en heb alle tijd om een dier op te voeden of tijd te nemen om te laten wennen.

alvast bedankt voor het meedenken!
Ik heb een valkparkiet en 2 katten en dat gaat prima. Katten schenken hem niet eens aandacht. Ze zijn wel beide als kitten bij me gekomen. En het verschilt per kat. Heb ook wel eens een etmaal een kitten opgevangen dat per ongeluk in het portaal van mijn toenmalige woning opgesloten zat (en baasje gevonden en kitten geretourneerd), en die was niet weg te slaan bij de vogelkooi.

Mijn katten vinden vogels buiten overigens wél uitermate interessant.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 25 april 2014 @ 10:51:29 #15
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_139244877
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 10:46 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik heb een valkparkiet en 2 katten en dat gaat prima. Katten schenken hem niet eens aandacht. Ze zijn wel beide als kitten bij me gekomen. En het verschilt per kat. Heb ook wel eens een etmaal een kitten opgevangen dat per ongeluk in het portaal van mijn toenmalige woning opgesloten zat (en baasje gevonden en kitten geretourneerd), en die was niet weg te slaan bij de vogelkooi.

Mijn katten vinden vogels buiten overigens wél uitermate interessant.
Hier hetzelfde met mijn honden. Maar parkieten en zo zijn veel minder schrikachtig dan die vinkjes.
Vroeger had ik een vriend en die vader had een voliere in de tuin. De kat van de buren had de grootste lol met daar een paar keer per dag met vier poten vol op jumpen zodat ie aan dat gaas hing. Kwartels en vinken vielen aan de lopende band dood neer van de schrik :')
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_139248891
@oho-oh De vogelkooi voor 2zebra's is 71,5 x 38 x 63 cm
Als ik zo vermoeid ben waarom dan helemaal geen kat, omdat je die toch in de gaten moet houden ofzo? Vraag het oprecht geinteresseerd.

@ibaz, alle dieren opsluiten? een kat voor een paar uurtjes in de keuken doen noem ik geen opsluiten. Ongeacht of de kat mijn enigste huisdier is of een van de velen dat zal ik altijd doen. Op die manier voorkom je dat je bank etc. gesloopt wordt. Toen ik thuiswoonde deden wij dat altijd nooit problemen gehad.

@holyme, De keuken komt op de huiskamer uit. Bij de voordeur een heel klein halletje en verderop een halletje die veel kleiner is dan mijn keuken en veel donkerder.

Bedankt voor alle reacties. Ik ga er vrees ik toch van afzien.
De belangrijkste reden: De meeste katten vinden het leuk om kopjes te geven, of kunnen onverwachts voor je voeten lopen. In mijn geval is dat een probleem.
* mocht ik een keer een hele dag weg zijn, al gebeurt dat zelden dan is zon opsluiting in de keuken kat-onvriendelijk.

Ik ben blij dat ik het hier geplaatst heb, was goed om alle reacties te lezen :D
pi_139249025
quote:
De meeste katten vinden het leuk om kopjes te geven, of kunnen onverwachts voor je voeten lopen.
Klopt. Kutbeesten O+
Een kat in de keuken opsluiten lijkt me ook niet heel handig: Daar is meestal eten te vinden..

Overigens prijzenswaardig dat je je er eerst in verdiept en niet meteen een kat haalt en er dán achterkomt van 'toch niks voor mij' ^O^
pi_139249774
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 april 2014 13:23 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Klopt. Kutbeesten O+
Een kat in de keuken opsluiten lijkt me ook niet heel handig: Daar is meestal eten te vinden..

Overigens prijzenswaardig dat je je er eerst in verdiept en niet meteen een kat haalt en er dán achterkomt van 'toch niks voor mij' ^O^
Eens. Mijn kat is niet van me weg te slaan soms. O+
Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef Graseter het volgende:
Sinceria is de liefste user van FOK!
  vrijdag 25 april 2014 @ 14:31:43 #19
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_139250939
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 13:19 schreef blue-eye het volgende:
@oho-oh De vogelkooi voor 2zebra's is 71,5 x 38 x 63 cm
Als ik zo vermoeid ben waarom dan helemaal geen kat, omdat je die toch in de gaten moet houden ofzo? Vraag het oprecht geinteresseerd.

Mogen de vogels nooit los? Ik liet die van mij altijd los vliegen. Vogels die ik nu heb ook, en als ik 's avonds de deur open wil zetten omdat het mooi weer is dan doe ik ze overdag los als ik werken ben.
Omdat je voor die kat toch moet zorgen, elke dat kattenbak schoonmaken, die kat kan je wakker maken etc etc ;) Je kan niet een dag helemaal katloos zijn met een binnenkat denk ik.
Denk dan echt liever aan een konijn of zo.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_139259925
Weer bedankt.

@oh-oh: Mijn vogels mogen wel los, alleen weigeren ze de kooi uit te komen als die openstaat. Het is me weleens gebeurt dat ik merkte dat de vogels anders waren. Jahoor deurtje was open. De grasparkiet die ik vroeger had ging wel uit zichzelf uit de kooi.

Goed om te weten van die kat. In mijn omgeving zeggen de kattenbaasjes dat ze slechts een paar keer per week de kattenbak doen. Kat slaapt bijna altijd op hun bed etc. Het zijn oude en luie beestjes.

Helaas ik ben allergisch voor knaagdieren. Het begon met grote dieren zoals cavia's en konijnen. Daar wordt ik na een tijdje heel ernstig benauwd van. Inmiddels ben ik ook allergisch voor ratten,hamsters etc. Gelukkig is dat een hele lichte contactallergie. Het is na een paar uur over, dat heb ik er voor over.

Het is jammer een maatje anders dan vogels kan ik daardoor niet nemen. Ik hou niet van reptielen, ieder zijn voorkeur ;)
pi_139261706
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 20:08 schreef blue-eye het volgende:

Goed om te weten van die kat. In mijn omgeving zeggen de kattenbaasjes dat ze slechts een paar keer per week de kattenbak doen. Kat slaapt bijna altijd op hun bed etc. Het zijn oude en luie beestjes.

Dat is zeker niet altijd waar, en al helemaal niet wanneer je een kitten neemt :D En een kattenbak hoor je bij voorkeur elke dag te verschonen. Ik deed het zelf om de dag toen mijn kat nog binnen zat. Nu gaat hij vrijwel altijd naar buiten dus de binnenbak staat er wel maar hij gebruikt hem zelden.

Jammer van je allergie voor knaagdieren, dat haalt een hoop andere opties wel weg ja.
Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef Graseter het volgende:
Sinceria is de liefste user van FOK!
pi_139297747
Bedankt voor je reactie. Het idee dat mensen niet dagelijks de kattenbak schoonmaken vond ik al zo vreemd. Mijn moeder deed het ook dagelijks. Zijn die mensen vast lui ;) het stinkt niet dus hoeft het niet, zon soort mentaliteit. Of het nou stinkt of niet, je doet het gewoon bij binnenkatten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')