abonnement Unibet Coolblue
pi_139216037

Sri Lanka
Vroeger Ceylon, een tropisch paradijs net onder India. Een van de grootste producenten van thee en cocosproducten.

Bezienswaardigheden
Eigenlijk het gehele eiland, maar wat hoogte punten:

• Peradeniya botanical gardens
Net buiten (het verder naar toeristische, drukke) Kandy, een prachtige botanische tuin.

• Yala National Park
Het gebied met de hoogste luipaard-dichtheid ter wereld, een groeiende olifantenpopulatie, honderden vogels, en wat niet meer. (Foto's LeeHarveyOswald: https://plus.google.com/p(...)/5686610947516204273 )

• Markten in Colombo
Veel locals, onwijs veel tropisch groente en fruit.

• Kleine, lokale eetgelegenheden
Eet waar de locals eten. Het meest geweldige eten voor vrijwel niets.



Wat kost dat?
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 19:50 schreef Isegrim het volgende:
Hmja, ik ga het land missen hoor. O+

Onze uitgaven, voor hen die dat interessant vinden. :)

We zijn negentien dagen in het land geweest.

• Verblijf: ¤ 862,50 (~60%)

• Vervoer: ¤ 291,80 (~20%)

• Eten & drinken: ¤ 163,74 (~11%)

• Overig (entree, fooien etc.): ¤ 119,44 (~8%)

Totaal uitgegeven (ex vlucht uiteraard): ¤ 1.437,78

Verblijf en vervoer kunnen absoluut veel goedkoper voor de budgettair uitgedaagde reiziger. :Y De bus is echt bizar goedkoop, maar je moet dan eigenlijk geen koffers meeslepen. Verblijf kan ook heel goedkoop, vooral als je in de accommodaties gaat zitten waar de Srilankanen zelf verblijven. Je verwachtingen qua faciliteiten & hygiëne moet je daar natuurlijk wel aan aanpassen.

Wat algemene tips:

• Absoluut meenemen: multitool / Zwitsers zakmes & voorraad ziplock-zakjes.

• Neem niet te veel kleding mee. Je neemt bijna altijd meer mee dan je feitelijk nodig hebt. Eén setje warme kleren voor in de Hill Country is wel genoeg denk ik.

• Per persoon verbruik je ongeveer een halve DEET-roller (zo'n deoroller-ding) per week. DEET is in Sri Lanka niet algemeen verkrijgbaar.

• Pas je eetgewoonten aan als je bij de locals eet. Eet gewoon met je (rechter)hand, wordt zeer gewaardeerd. :) Srilankanen zijn terecht trots op hun culinaire traditie en waardering daarvoor maakt vrienden.

• Neem overal een rol pleepapier mee naartoe, dit hangt nergens.

• Koop alleen fruit dat je meteen / in de eerstkomende paar uur gaat opeten. Bewaren werkt echt niet met die hitte en dat is zonde. Fruit is overal verkrijgbaar en zeer goedkoop. Het lekkerste, rijpste fruit koop je bij de stalletjes langs de weg. Ze maken het eetklaar voor je.

• Neem voldoende ontsmettende gel mee. Zo voorkom je reizigersdiarree. Neem ook loperamide mee voor het geval dat. Vraag je huisarts of hij bereid is om je een breed spectrum-antibiotica mee te geven voor eventuele reizigersdiarree, dat scheelt bezoekjes aan plaatselijke dokters en ziekenhuizen. Wij kregen ciprofloxacine mee.

• Wees niet te bang om ergens te eten, dat is echt zonde. Het lekkerste eten krijg je bij de kleine lokale 'hotels' (cafetaria) en die zijn nou eenmaal niet bepaald schoon. Wij hebben beide wel wat spijsverteringsproblemen gehad, maar geen echte diarree (mede dankzij de loperamide).

• Wees op je hoede voor mensen die 'zomaar' een praatje komen maken en je vervolgens een soort rondleiding gaan geven. Ze willen altijd geld zien. Ga op je gevoel af; de meeste mensen zijn gewoon geïnteresseerd, maar je zult ook veel verkapte bedelaars tegenkomen. Gewoon mensen die ineens een stukje met je mee gaan lopen e.d. Wees resoluut in je afwijzing.

• Laat je niet bedotten door tuktukchauffeurs met hele verhalen over 'normal price'. 30-50 rupee per kilometer is normaal, houd dat in je achterhoofd. Spreek van tevoren een prijs af, tenzij je zeker weet dat iemand te goeder trouw is (bijvoorbeeld als je iemand geregeld hebt via je hotel; die zullen meestal niet te veel rekenen).

• Vertrouw niet op de Lonely Planet!!! Zeker niet daar waar het accomodaties aangaat. Inmiddels zijn wij tot de conclusie gekomen dat we de accomodaties die LP aanraadt juist moeten mijden. :') Zal er ook iets mee te maken hebben dat de LP over Sri Lanka twee jaar oud is. Veel informatie klopt niet meer, maar er staan ook gewoon feitelijke onjuistheden in over bereikbaarheid, locatie e.d. De vermelding in LP doet accomodaties i.h.a. geen goed. Om te beginnen gooien ze hun prijzen flink omhoog en verder kun je er van op aan dat accommodaties die in de LP staan, helemaal vol zitten met blanken. Niks aan. :P

• Onze ervaring leert dat je -in elk geval in deze periode- prima op de bonnefooi kunt reizen. Overal is voldoende plek. Wij hebben steeds wel de dag van tevoren een accommodatie gezocht en gebeld, maar nodig is dat niet. In elke plaats waar we zijn geweest hadden we ook zo op goed geluk ergens naartoe kunnen gaan en een slaapplaats kunnen vinden.

Als me nog meer te binnen schiet, zet ik het hier nog neer. :)


Weer

Eigenlijk zit je in Sri Lanka nooit verkeerd. In het regenseizoen regent het zo tussen 17:30 en 18:00. Kort maar hevig, en daarna weer droog. In 'Hill country' zal het wat vaker regenen en ligt de temperatuur ook een stuk lager (rond de 20, ipv rond de 30).



Overige Sri Lanka topics:
Reisverslag van SeLang TRV / [Reisverslag] Sri Lanka
'Live' blog van Isegrim en LeeHarveyOswald van hun bezoek in December 2011 - TRV / Blogtopic - reis naar Sri Lanka
Vorige deel: TRV / Reizen naar Sri Lanka II
TRV / [Reisverslag] Pré-huwelijksreis naar Sri Lanka (veel foto's)

[ Bericht 1% gewijzigd door UIO_AMS op 30-08-2018 10:24:33 ]
pi_139219248


Nu een aantal dagen in Sri Lanka, veel zon en minstens zoveel regen, maar we zitten nog aan de west-kant. Vandaag de dag met de meeste regen tot nu toe, in Colombo was het steevast anderhalf uur, vanaf een uur of vier.

Blogje van de eerste dagen
  maandag 28 april 2014 @ 19:04:02 #3
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139348980
Morgen Sinharaja. O+ We zitten in hetzelfde guesthouse waar SeLang zat.

Het regenwoud was onze badkamer al binnengedrongen in de vorm van een prachtige kikker. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 28 april 2014 @ 19:42:20 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139350295
quote:
1s.gif Op maandag 28 april 2014 19:04 schreef Isegrim het volgende:
Morgen Sinharaja. O+ We zitten in hetzelfde guesthouse waar SeLang zat.

Het regenwoud was onze badkamer al binnengedrongen in de vorm van een prachtige kikker. :D
Dat had ik indertijd in Sigiriya! Dat beest zat nog behoorlijk stevig op de muur geplakt!

Met wie ga je morgen? Met Bandulla of met zijn broer? Als het Bandulla is, doe hem maar de groeten. Misschien herinnert hij het zich nog omdat we afweken van de standaard tour (meer nadruk op vogels, in okt 2012).

Ze maken trouwens ook lekker eten in dat guesthouse :Y)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 29 april 2014 @ 13:18:17 #5
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139372213
Nou, het eten ben ik niet zo weg van, veel te westers. Boterhammen met jam kan ik thuis wel eten. :P Wij eten wel in Deniyaya zelf. :Y

Ja, Bandulla. Met drie andere toeristen. En helaas ook met een roedel straathonden, die ons door het hele park zijn blijven volgen... Mogelijk daardoor vrij weinig gezien. Maar ik vond het tempo ook veel te hoog liggen. Als wij iets tegen komen, willen we alle tijd nemen (zeg 10-15min) om foto's te maken en die tijd werd jammer genoeg niet gegeven.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  dinsdag 29 april 2014 @ 13:25:29 #6
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139372455
Wel een Green Pit Viper gezien, jammer genoeg niet de zo vurig gewenste Green Vine Snake.

Verder blij met mijn leech socks! :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 29 april 2014 @ 13:28:46 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139372574
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 13:18 schreef Isegrim het volgende:
Nou, het eten ben ik niet zo weg van, veel te westers. Boterhammen met jam kan ik thuis wel eten. :P Wij eten wel in Deniyaya zelf. :Y
Wat?? Ik heb in het guesthouse heerlijk Sri Lankaans gegeten, met tig van die schaaltjes curry enzo :9

quote:
Ja, Bandulla. Met drie andere toeristen. En helaas ook met een roedel straathonden, die ons door het hele park zijn blijven volgen... Mogelijk daardoor vrij weinig gezien. Maar ik vond het tempo ook veel te hoog liggen. Als wij iets tegen komen, willen we alle tijd nemen (zeg 10-15min) om foto's te maken en die tijd werd jammer genoeg niet gegeven.
Daarom moet je ook niet met andere toeristen gaan maar alleen, dan kun je de tour helemaal op maat maken :). Andere toeristen zuigen bijna altijd. Ik ben ook regelmatig 20 minuten gestopt als er iets interessants te zien was. Wie betaalt bepaalt :P. En Bandulla was een goede guide. We hebben veel gezien die dag.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_139372603
Nouja en je ziet gewoon meer als je de tijd neemt. We zijn nu in het snelst mogelijke tempo naar de waterval met de voetknabbelvisjes gerend, vervolgens naar de waterval waar je kan zwemmen, en terug. Komt er een groep apen onze kant op, moeten we doorlopen.
pi_139372647
Hij wist wel veel, en is zeker kundig. Maar hij heeft nu bij het betreden van het park zn toeristenrondje zo snel mogelijk gedaan, en weer naar huis.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 29 april 2014 @ 13:49:59 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139373338
Daarom moet je dus alleen gaan en niet met andere toeristen. Dan kun je namelijk gewoon afspreken wat je gaat doen en wat je belangrijk vindt.

Die waterval en voetknabbel visjes heb ik overgeslagen want daar ligt mijn interesse niet. Daarentegen zijn we op mijn speciale verzoek lang blijven hangen in het bos omdat dat erg mooi was kwa vogels etc. Hijzelf keek ook met me mee specifiek naar vogels. Verder zijn we op mijn verzoek ook een uur eerder begonnen dan normaal is - we gingen in het donker weg en we kwamen in het donker thuis.

Als je een privé tour had gedaan en je had gezegd dat je specifiek naar hagedissen en slangen wilde zoeken, in het bijzonder die Green Vine Snake en Kangaroo Lizard bijvoorbeeld, dan had je de hele dag met hem in het bos in de struiken lopen zoeken.

De meeste toeristen willen gewoon een stukje wandelen (vooral niet te inspannend) en dan zwemmen. Die interesseren zich geen bal voor de natuur en al helemaal niet voor specifieke soorten (behalve dingen als olifanten en luipaarden).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 29 april 2014 @ 13:57:00 #11
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139373599
Inspannend was het wel hoor. :D Wat heb jij betaald om hem exclusief in te huren?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 29 april 2014 @ 14:11:45 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139374153
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 13:57 schreef Isegrim het volgende:
Inspannend was het wel hoor. :D Wat heb jij betaald om hem exclusief in te huren?
Dat weet ik niet meer precies. Ik herinner me alleen dat het meeviel. Het was wat duurder dan een plek op een tour met meer mensen maar niet heel erg veel meer. Ik heb hem wel een flinke fooi gegeven achteraf, dat had ie dik verdiend
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 29 april 2014 @ 14:15:26 #13
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139374303
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 14:11 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat weet ik niet meer precies. Ik herinner me alleen dat het meeviel. Het was wat duurder dan een plek op een tour met meer mensen maar niet heel erg veel meer. Ik heb hem wel een flinke fooi gegeven achteraf, dat had ie dik verdiend
Ik zal zo eens vragen. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  dinsdag 29 april 2014 @ 14:45:03 #14
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139375465
Na het eten horen we meer. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  dinsdag 29 april 2014 @ 15:06:34 #15
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139376199
Nu dus rice & curries besteld, kijken wat ze ervan kunnen. :P
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  dinsdag 29 april 2014 @ 16:35:57 #16
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139379012
250 rupees per persoon extra. :D Helaas wel een andere gids; Bandulla is er morgen niet.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 29 april 2014 @ 16:38:52 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139379134
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2014 16:35 schreef Isegrim het volgende:
250 rupees per persoon extra. :D Helaas wel een andere gids; Bandulla is er morgen niet.
Kijk, waar zou je zijn zonder de tips van SeLang....
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 29 april 2014 @ 16:43:51 #18
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139379355
^O^
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  woensdag 30 april 2014 @ 12:45:32 #19
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139408554
Niks 'helaas een andere gids'. Ditmaal hadden we een officiële gids van het park en die was echt geweldig. Veel gezien! Geen Green Vine Snake, maar wel vijf andere slangen. _O_
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_139432089
Hallo iedereen,

Mijn man en ik vertrekken 12 juli naar Sri Lanka voor een 18 dagen (effectief ginder 16 dagen).
We zouden daar gaan rondreizen en hebben intussen dus al de vlucht vastliggen, en ook
een 'car with driver', omdat ik het openbaar vervoer net iets te tijdrovend vind.

Nu is het zo dat dit de eerste keer is dat we op deze manier reizen (zo ver, rondreis, geen boekingen voor hotels, ....) en ik ben dus ook niet zo zeker of wat ik aan het uitstippelen ben wel haalbaar is.

Misschien kunnen jullie mij met bepaalde zaken helpen?
Ik zal eerst en vooral een printscreentje posten van de route zoals ik ze nu heb (de rode bollekes en de N's met nummers zijn de nachten). Daarna post ik nog enkele vragen...


Grotere versie: https://farm6.staticflickr.com/5594/14069856541_741abccbdd_o.jpg

Vraag 1)
Is die rondrit te doen op de tijd die wij hebben? Of is het te veel?
Als het te veel is... wat zou je weg doen en waarom? En waar zou je langer blijven?

Vraag 2)
Ik heb Adam's Peak er ook ingestoken omdat ik echt denk dat dat de moeite is...
Maar is dat mogelijk in juli? Want ik had ook ergens gelezen dat je dan in de regen zit en dat er geen verlichting is, dus dat het bijna niet mogelijk is... is dat zo??
We zouden die namelijk wel heel graag proberen, maar als het onmogelijk is dan moeten we onze tijd daar niet insteken om naar daar te rijden....

Vraag 3)
Ik lees veel over het regenseizoen enz. Wij zitten daar dus voor de zuidkant in...
Is het dan de moeite om de zuidkant (stranden) te doen, of kan je daar dan echt niks gaan doen?
Kan je dan in zee of is die echt te ruw? En als de zuidkant dus niet mogelijk is, wat raden jullie ons aan om te doen de laatste dagen voor we terug naar huis gaan? (zouden graag dan wat rustdagen hebben, maar de oostkust is zo ver van de luchthaven.....)

Vraag 4)
Ik heb voorlopig nog geen hotels geboekt omdat ik niet zeker ben dat we niet last-minute toch nog wijzigingen doen. (als we ergens terecht komen waar het echt slecht weer is...)
Maar zijn er bepaalde plaatsen waar een reservatie in juli toch wel aan te raden is?

Vraag 5)
Goeie adresjes die niet te duur zijn voor te slapen en te eten/drinken altijd welkom!!

Alvast bedankt voor de hulp!
  donderdag 1 mei 2014 @ 03:05:49 #21
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139441655
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 22:06 schreef Lynnsizzle het volgende:

Vraag 1)
Is die rondrit te doen op de tijd die wij hebben? Of is het te veel?
Als het te veel is... wat zou je weg doen en waarom? En waar zou je langer blijven?
Ik denk dat het belangrijk is te weten waar je interesses liggen. Die van ons liggen bijvoorbeeld met name in de fauna (en in mindere mate flora). Adam's Peak vonden wij totaal niet boeiend en Horton Plains ook niet echt (relatief weinig beestjes). Maar het is natuurlijk maar net wat je ding is.

Qua afstand vind ik lastig, wij reizen hier nooit met auto. Misschien kan een ander daar iets zinnigs over zeggen.

quote:
Vraag 2)
Ik heb Adam's Peak er ook ingestoken omdat ik echt denk dat dat de moeite is...
Maar is dat mogelijk in juli? Want ik had ook ergens gelezen dat je dan in de regen zit en dat er geen verlichting is, dus dat het bijna niet mogelijk is... is dat zo??
We zouden die namelijk wel heel graag proberen, maar als het onmogelijk is dan moeten we onze tijd daar niet insteken om naar daar te rijden....
Verlichting kun je zelf oplossen dmv een mijnwerkerslamp?

Regen lijkt me geen probleem. Sowieso regent het daar volgens mij alleen 's avonds.

quote:
Vraag 3)
Ik lees veel over het regenseizoen enz. Wij zitten daar dus voor de zuidkant in...
Is het dan de moeite om de zuidkant (stranden) te doen, of kan je daar dan echt niks gaan doen?
Kan je dan in zee of is die echt te ruw? En als de zuidkant dus niet mogelijk is, wat raden jullie ons aan om te doen de laatste dagen voor we terug naar huis gaan? (zouden graag dan wat rustdagen hebben, maar de oostkust is zo ver van de luchthaven.....)
Je kunt gewoon de zee in, het regent doorgaans niet de hele dag, begint vaak op min of meer vaste tijd.

quote:
Vraag 4)
Ik heb voorlopig nog geen hotels geboekt omdat ik niet zeker ben dat we niet last-minute toch nog wijzigingen doen. (als we ergens terecht komen waar het echt slecht weer is...)
Maar zijn er bepaalde plaatsen waar een reservatie in juli toch wel aan te raden is?
Daar hoef je je echt geen zorgen over te maken.

In de buurt van Haputale kan ik trouwens Landa Holiday Houses (http://www.landaholidays.com) zeer warm aanbevelen. Mooiste 'hotel' waar we hier ooit verbleven hebben. Niet goedkoop voor Srilankaanse begrippen, maar absoluut sprookjesachtig + geweldige omgeving.

quote:
Vraag 5)
Goeie adresjes die niet te duur zijn voor te slapen en te eten/drinken altijd welkom!!
Die zijn er overal. Qua eten kan ik de lokale cafetaria (die noemen ze hier 'hotel') aanbevelen. Daar eet je echt het lekkerst en het kost bijna niets. Bestek hebben ze niet altijd dus als je dat per se wilt moet je het meenemen. Verwacht geen hygiëne zoals bij ons, ontsmet je handen alvorens te eten etc.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 1 mei 2014 @ 09:03:06 #22
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139443286
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 22:06 schreef Lynnsizzle het volgende:
Hallo iedereen,

Mijn man en ik vertrekken 12 juli naar Sri Lanka voor een 18 dagen (effectief ginder 16 dagen).
We zouden daar gaan rondreizen en hebben intussen dus al de vlucht vastliggen, en ook
een 'car with driver', omdat ik het openbaar vervoer net iets te tijdrovend vind.

Nu is het zo dat dit de eerste keer is dat we op deze manier reizen (zo ver, rondreis, geen boekingen voor hotels, ....) en ik ben dus ook niet zo zeker of wat ik aan het uitstippelen ben wel haalbaar is.

Misschien kunnen jullie mij met bepaalde zaken helpen?
Ik zal eerst en vooral een printscreentje posten van de route zoals ik ze nu heb (de rode bollekes en de N's met nummers zijn de nachten). Daarna post ik nog enkele vragen...

[ afbeelding ]
Grotere versie: https://farm6.staticflickr.com/5594/14069856541_741abccbdd_o.jpg

Vraag 1)
Is die rondrit te doen op de tijd die wij hebben? Of is het te veel?
Als het te veel is... wat zou je weg doen en waarom? En waar zou je langer blijven?

Vraag 2)
Ik heb Adam's Peak er ook ingestoken omdat ik echt denk dat dat de moeite is...
Maar is dat mogelijk in juli? Want ik had ook ergens gelezen dat je dan in de regen zit en dat er geen verlichting is, dus dat het bijna niet mogelijk is... is dat zo??
We zouden die namelijk wel heel graag proberen, maar als het onmogelijk is dan moeten we onze tijd daar niet insteken om naar daar te rijden....

Vraag 3)
Ik lees veel over het regenseizoen enz. Wij zitten daar dus voor de zuidkant in...
Is het dan de moeite om de zuidkant (stranden) te doen, of kan je daar dan echt niks gaan doen?
Kan je dan in zee of is die echt te ruw? En als de zuidkant dus niet mogelijk is, wat raden jullie ons aan om te doen de laatste dagen voor we terug naar huis gaan? (zouden graag dan wat rustdagen hebben, maar de oostkust is zo ver van de luchthaven.....)

Vraag 4)
Ik heb voorlopig nog geen hotels geboekt omdat ik niet zeker ben dat we niet last-minute toch nog wijzigingen doen. (als we ergens terecht komen waar het echt slecht weer is...)
Maar zijn er bepaalde plaatsen waar een reservatie in juli toch wel aan te raden is?

Vraag 5)
Goeie adresjes die niet te duur zijn voor te slapen en te eten/drinken altijd welkom!!

Alvast bedankt voor de hulp!
Ik vind het wel erg veel rijden voor 16 dagen! Je zit dan zowat elke dag in de auto. En zelf zou ik iig de bestemmingen in de bergen met de trein willen reizen. Dat is echt een attractie op zich.

Wat je dan zou moeten skippen hangt natuurlijk helemaal af van je persoonlijke interesse. Zelf zou ik als eerste de strandbestemmingen eruit gooien maar jij komt daar misschien juist voor :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_139443340
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 09:03 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik vind het wel erg veel rijden voor 16 dagen! Je zit dan zowat elke dag in de auto. En zelf zou ik iig de bestemmingen in de bergen met de trein willen reizen. Dat is echt een attractie op zich.

Wat je dan zou moeten skippen hangt natuurlijk helemaal af van je persoonlijke interesse. Zelf zou ik als eerste de strandbestemmingen eruit gooien maar jij komt daar misschien juist voor :)
Klopt. Als ik zonder echte kennis van het land naar de kaart kijk is je route ongeveer een ster. Als je een van de punten eruit gooit scheelt dat direct veel heb je een veel relaxere vakantie.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 1 mei 2014 @ 09:16:32 #24
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139443500
Ter indicatie, dit was mijn eigen route (zie reisverslag) en daar heb ik 29 dagen over gedaan:

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 1 mei 2014 @ 09:46:21 #25
62913 Blik
The one and Only!
pi_139444000
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 22:06 schreef Lynnsizzle het volgende:
Hallo iedereen,

Mijn man en ik vertrekken 12 juli naar Sri Lanka voor een 18 dagen (effectief ginder 16 dagen).
We zouden daar gaan rondreizen en hebben intussen dus al de vlucht vastliggen, en ook
een 'car with driver', omdat ik het openbaar vervoer net iets te tijdrovend vind.

Nu is het zo dat dit de eerste keer is dat we op deze manier reizen (zo ver, rondreis, geen boekingen voor hotels, ....) en ik ben dus ook niet zo zeker of wat ik aan het uitstippelen ben wel haalbaar is.

Misschien kunnen jullie mij met bepaalde zaken helpen?
Ik zal eerst en vooral een printscreentje posten van de route zoals ik ze nu heb (de rode bollekes en de N's met nummers zijn de nachten). Daarna post ik nog enkele vragen...

[ afbeelding ]
Grotere versie: https://farm6.staticflickr.com/5594/14069856541_741abccbdd_o.jpg

Vraag 1)
Is die rondrit te doen op de tijd die wij hebben? Of is het te veel?
Als het te veel is... wat zou je weg doen en waarom? En waar zou je langer blijven?

Vraag 2)
Ik heb Adam's Peak er ook ingestoken omdat ik echt denk dat dat de moeite is...
Maar is dat mogelijk in juli? Want ik had ook ergens gelezen dat je dan in de regen zit en dat er geen verlichting is, dus dat het bijna niet mogelijk is... is dat zo??
We zouden die namelijk wel heel graag proberen, maar als het onmogelijk is dan moeten we onze tijd daar niet insteken om naar daar te rijden....

Vraag 3)
Ik lees veel over het regenseizoen enz. Wij zitten daar dus voor de zuidkant in...
Is het dan de moeite om de zuidkant (stranden) te doen, of kan je daar dan echt niks gaan doen?
Kan je dan in zee of is die echt te ruw? En als de zuidkant dus niet mogelijk is, wat raden jullie ons aan om te doen de laatste dagen voor we terug naar huis gaan? (zouden graag dan wat rustdagen hebben, maar de oostkust is zo ver van de luchthaven.....)

Vraag 4)
Ik heb voorlopig nog geen hotels geboekt omdat ik niet zeker ben dat we niet last-minute toch nog wijzigingen doen. (als we ergens terecht komen waar het echt slecht weer is...)
Maar zijn er bepaalde plaatsen waar een reservatie in juli toch wel aan te raden is?

Vraag 5)
Goeie adresjes die niet te duur zijn voor te slapen en te eten/drinken altijd welkom!!

Alvast bedankt voor de hulp!
Paar tips mijnerzijds:
Persoonlijk vind ik je reisschema nog niet echt logisch in elkaar zitten. Wat ik begrijp is dat je na aankomst direct door gaat naar Dambulla, reken er maar op dat je daar minimaal 3 uur extra voor in de auto zit na een lange vlucht. Je moet er maar zin in hebben. Aan de andere kant is het wel efficiënt

Je uitstapje naar Arugam Bay begrijp ik niet helemaal, het is namelijk een enorme omweg, terwijl je nog erg veel aan het strand zult zijn in je overige bestemmingen. Vergeet niet dat er nauwelijks snelwegen zijn in Sri Lanka, de gemiddelde snelheid ligt onder de 50 km per uur over het algemeen. Dat tripje gaat je dus erg veel autotijd kosten. In het zuiden moet je prima kunnen zwemmen en kunnen genieten van het lekkere weer. Ik sliep in Unawatuna (naast Galle), en kon iedere dag genieten van de zon en de zee. Ik zie Galle overigens niet in je lijstje staan, maar dat is wel een must om te bezoeken vanuit NL oogpunt.

Ik zou in Kandy of Nuwara Eliya een trein nemen naar je volgende bestemming. Hartstikke mooi en een belevenis op zich. Je zou eventueel uit kunnen stappen in Ella. Leuk plaatsje waar je leuk kan wandelen, vervolgens kun je vanaf daar weer door richting Udawalawe en Yala.

Op het laatste snap ik niet waarom je 2 dagen in Negombo zou verblijven, eigenlijk is er niks te doen in dat plaatsje. Je kunt dat net zo goed helemaal skippen en vanuit Colombo naar het vliegveld gaan
  donderdag 1 mei 2014 @ 12:50:24 #26
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139448756
Aangekomen bij Bundala, zitten in Lagoon Inn. Helaas blijkt er een droogte gaande waardoor er veel minder vogels zijn dan normaal.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 1 mei 2014 @ 14:10:12 #27
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139451127
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 12:50 schreef Isegrim het volgende:
Helaas blijkt er een droogte gaande waardoor er veel minder vogels zijn dan normaal.
-O-
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 1 mei 2014 @ 14:28:22 #28
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139451748
SeLang, ik heb je even een PM gestuurd voor wat info. :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 1 mei 2014 @ 15:24:47 #29
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139453481
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 14:28 schreef Isegrim het volgende:
SeLang, ik heb je even een PM gestuurd voor wat info. :)
Je hebt een PM :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 1 mei 2014 @ 17:45:15 #31
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139457811
quote:
Mooie beestjes! Die groene heb ik ook gezien in Sinharaja, die Hump-nosed niet.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 2 mei 2014 @ 13:47:38 #32
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139486371
LHO stond er bijna op. :') Gids had 'm gemist. :o
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_139488001
Ik dacht dat het een drol was van een van de straathonden, en wist nog net mn voet er naast te zetten. Toen keek ik nog eens, en bleek het een redelijk giftige slang te zijn :P
  zaterdag 3 mei 2014 @ 13:44:53 #34
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139519551
Vandaag zo'n 350 km met de bus gereden (van Hambantota naar Batticaloa). Dat kostte al met al zo'n 8 uur (3x overstappen) en ¤ 4,00 (voor ons tweeën, niet per persoon :D ).
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_139523801
Hoe zit het met het whale-whatchen in juli/augustus? Iemand ervaringen en tips voor goede touroperators?
  zaterdag 3 mei 2014 @ 17:07:26 #36
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139524069
Wij hebben gekozen voor de Srilankaanse marine, omdat die respectvol met de dieren omgaan, er zijn volgens mij veel rogue aanbieders. Ik wil geen bootjes die dieren najagen e.d.

http://whalewatching.navy.lk/index.php?id=4
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 3 mei 2014 @ 17:17:04 #37
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139524306
Onze foto's tot nu toe (lopen wel iets achter met bewerken): https://plus.google.com/p(...)/6004432342177595041
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 4 mei 2014 @ 17:27:38 #38
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139553419
SeLang, was jij ook naar Trincomalee geweest? Vandaag met de bus Batticaloa -> Trincomalee, heel veel visarenden gezien! Echt zeker een stuk of vijftien in totaal. Ik had ze nog nooit in levenden lijve gezien, gaaf!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 4 mei 2014 @ 18:15:53 #39
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139554681
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 17:27 schreef Isegrim het volgende:
SeLang, was jij ook naar Trincomalee geweest? Vandaag met de bus Batticaloa -> Trincomalee, heel veel visarenden gezien! Echt zeker een stuk of vijftien in totaal. Ik had ze nog nooit in levenden lijve gezien, gaaf!
Welke? Waarschijnlijk White-bellied Sea-eagles. Of misschien bedoel je Brahmini kites? (kastanjebruin met wit). Grey-headed Fisheagle kan ook nog, of een Osprey (wat we in NL een visarend noemen).

Nee ik ben niet naar Trincomalee geweest.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 4 mei 2014 @ 18:40:58 #40
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139555416
Die laatste volgens mij. Vanuit de bus foto's nemen ging niet echt, maar morgen gaan we scooteren, wie weet! :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 4 mei 2014 @ 19:12:54 #41
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139556650
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 18:40 schreef Isegrim het volgende:
Die laatste volgens mij. Vanuit de bus foto's nemen ging niet echt, maar morgen gaan we scooteren, wie weet! :)
Die overwinteren in Sri Lanka. Ik heb ze helemaal niet gezien in Sri Lanka (wel India tijdens diezelfde reis) maar dat was in oktober. Wel die andere drie. Brahmini kites zie je het meest, vaak in groepen. White-bellied Sea-eagle zie je ook vaak langs de kant van de weg of in de lucht. Die Grey-headed Fisheagle heb ik wat minder vaak gezien.

Scooteren is een goede manier. Ikzelf heb rond Arugam Bay een fiets gehuurd en steeds gestopt voor vogeltjes, pauwen, krokodillen etc. Best wel veel gezien die dag. Die Indian Roller die je zo graag wou zien ga je zo ook wel tegenkomen. Die zit vaak op powerlines e.d.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 5 mei 2014 @ 15:53:23 #42
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139586046
Pigeon Island bij Nilaveli (Trincomalee) is echt een prachtige snorkelplek! :) Black Tip Reef Sharks, papegaaivissen, koffervisjes en nog veel meer. En lévend koraal (op veel plekken in Sri Lanka is het koraal grotendeels dood, door menselijke activiteit en door de Tsunami).

Vier uur lang gesnorkeld, denk dat we wel nog een keer gaan. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  maandag 5 mei 2014 @ 18:21:26 #43
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139590484
Wel jammer dat mensen, ondanks de aanwezigheid van parkwachten op het eiland zelf, geen instructies krijgen hoe om te gaan met koraal (absoluut niet aanraken en meer van dat soort dingen).
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_139613905
Geen schildpadden gezien daar?

Wel een erg mooi gebied inderdaad.
  dinsdag 6 mei 2014 @ 13:48:21 #45
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139617529
Geen schildpadden maar we gaan morgen nog een keer! :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_139625645
Wel een jonge haai gezien. Hopelijk morgen meer :)


En ook het blog weer geupdate :)
pi_139687386
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 11:33 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Geen schildpadden gezien daar?

Wel een erg mooi gebied inderdaad.

*)
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 8 mei 2014 @ 08:12:15 #48
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139687988
Het leukste is altijd als die beesten naar boven gaan om te ademen. Als jij op hetzelfde moment je hoofd uit het water doet dan zie ze opeens zo'n schildpad kop 2 meter naast je uit de zee komen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 8 mei 2014 @ 13:27:39 #49
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139696450
Wat is Jaffna een onwijs leuke stad! ^O^
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 8 mei 2014 @ 15:19:33 #50
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139700509
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 13:27 schreef Isegrim het volgende:
Wat is Jaffna een onwijs leuke stad! ^O^
I told you :7
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_139704510
quote:
Nice! Schildpadden blijven toffe beesten om te zien.
  donderdag 8 mei 2014 @ 17:35:29 #52
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139704851
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 15:19 schreef SeLang het volgende:

[..]

I told you :7
Echt totaal anders dan wat we tot nu toe van SL kennen! Meer als India. En ook heerlijk Indiaas eten! :9 De markt vonden we geweldig, daar gaan we morgen even met de GoPro rondwandelen.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_139712001

En nieuwe foto's

Blog over eerste anderhalve dag in Jaffna

Edit: En een stukje geschreven over de Lovers lanes in Sri Lanka.

[ Bericht 12% gewijzigd door LeeHarveyOswald op 09-05-2014 06:05:47 ]
  vrijdag 9 mei 2014 @ 13:23:30 #54
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139737851
Vandaag in het Nederlands aangesproken door een Srilankaan in een winkeltje hier in Jaffna. Hij bleek in Nederland te hebben gewoond, ergens in Limburg. :D

Vertelde over dit restaurant: http://www.highfiveapeldoorn.nl
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 11 mei 2014 @ 15:37:25 #55
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_139827645
Vandaag de hele dag gespendeerd in Wilpattu National Park, prachtig park! Ook veel vogels, SeLang.

Heerlijke geuren overal in het bos, o.a. jasmijn, sandelhout.

Luipaard gezien, erg goede foto's van kunnen maken. Ook één olifant, hoewel die in Wilpattu naar het schijnt zelden gezien worden. ^O^ En nog heel veel andere mooie dieren, waaronder duizenden vlinders; het stikte er echt van de vlinders. Jammer genoeg zijn die niet echt fotografeerbaar vanuit een jeep, of althans niet met het materiaal dat wij bij ons hebben.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_139914434
Blogje over de reis naar Anuradhapura en de burgeroorlog.
pi_139954964
Reisverslag van zo'n 2 eeuwen terug:

quote:
Hier en daar merkte ik den kaneelboom en verscheidene andere planten op, van welke ik in Europa ex’ ‘emplaren gezien had; doch de mij onbekende planten en gewassen waren veel talrijker. Over het geheel is het plantenrijk in Ceylon veel weliger dan in Betzga/etz, en voor eenen botanist levert dit eiland het rijkiie veld van allen op, die ik, na de Kaap de Goede Hoop, ooit gezien heb. Onze dragers waren vrij lui en legden ieder uur slechts twee mijlen af, zoo dat ik tijds genoeg had, om hetgeen, dat zich onder weg opmerkenswaardigs aanbood, op mijn gemak te beschouwen.
pi_139992232
Onze enige echt beroerde hotelervaring: http://www.vanwisse.nl/srilanka/blog/royal-park-hotel
  zondag 18 mei 2014 @ 16:09:37 #60
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_140091514
Helaas, het zit er weer op. -O- Nu op het vliegveld.

De vorige keer vonden we drie weken te kort en daarom gingen we nu een maand. Dat was ook te kort. :')
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 26 juni 2014 @ 17:23:51 #61
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_141581405
Hoi, over dik 2 weken vertrek ik naar Sri Lanka *O*
Ik kan niet wachten!

Maar nu heb ik een vraag over het visum.
Je kunt een visum aanvragen via cibt, dit is voor 90 dagen en kost zo'n ¤60,-.
Maar je kunt ook een visum aanvragen bij ETA voor 30 dagen en dat kost volgens mij iets van 20-25 dollar.

Is zo'n visum van de ETA gewoon prima, of kan ik beter via het cibt een visum aanvragen?
All she wants and needs is just a little taste..
pi_141582707
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 17:23 schreef Luxuria het volgende:
Hoi, over dik 2 weken vertrek ik naar Sri Lanka *O*
Ik kan niet wachten!

Maar nu heb ik een vraag over het visum.
Je kunt een visum aanvragen via cibt, dit is voor 90 dagen en kost zo'n ¤60,-.
Maar je kunt ook een visum aanvragen bij ETA voor 30 dagen en dat kost volgens mij iets van 20-25 dollar.

Is zo'n visum van de ETA gewoon prima, of kan ik beter via het cibt een visum aanvragen?
Hoe lang ga je?
pi_141582729
90-dagen visa moet via ambassade, andere visum is een kwestie van een formulier invullen. Ik zou gewoon de gene nemen die nodig is :')
  donderdag 26 juni 2014 @ 19:15:25 #64
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_141585872
quote:
2s.gif Op donderdag 26 juni 2014 17:58 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Hoe lang ga je?
19 dagen. Ik zou ook zeggen die van de ETA, maar klopt die/is die geldig en is die te vertrouwen? Dat is voornamelijk mijn punt.
Ik was benieuwd wat jullie gedaan hebben.
All she wants and needs is just a little taste..
  donderdag 26 juni 2014 @ 21:53:17 #65
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_141594027
Oke ik heb nu het visum via de ETA aangevraagd.
Weet iemand of ik nog iets thuisgestuurd krijg of dat ik het met de goedkeuringsmail moet doen?
Het is me niet helemaal duidelijk...
All she wants and needs is just a little taste..
pi_141594111
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 21:53 schreef Luxuria het volgende:
Oke ik heb nu het visum via de ETA aangevraagd.
Weet iemand of ik nog iets thuisgestuurd krijg of dat ik het met de goedkeuringsmail moet doen?
Het is me niet helemaal duidelijk...
Gaat op paspoortnummer :s)

Wij hebben voor de zekerheid het mailtje meegenomen.
  vrijdag 27 juni 2014 @ 16:21:10 #67
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_141619908
quote:
2s.gif Op donderdag 26 juni 2014 21:54 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Gaat op paspoortnummer :s)

Wij hebben voor de zekerheid het mailtje meegenomen.
Oke dus dat kunnen ze digitaal zien?
Ik vind het zo gek dat je daar niks van op papier krijgt, maar ik neem idd wel het goedkeuringsmailtje mee.

Morgen nog twee weekjes *O*
All she wants and needs is just a little taste..
pi_141621255
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 16:21 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Oke dus dat kunnen ze digitaal zien?
Ik vind het zo gek dat je daar niks van op papier krijgt, maar ik neem idd wel het goedkeuringsmailtje mee.

Morgen nog twee weekjes *O*
Zolang je het gewoon hier: http://www.eta.gov.lk/slvisa/ hebt gedaan, moet het goedkomen :) Bij ons werd het overigens uberhaupt niet gechecked. Wel gelezen dat russen 2x moeten betalen, vanwege afwijkende tekens in hun naam of paspoortnummer die niet goed doorkomen, waarna het bij aankosmt nog een keer moet :D

Veel plezier alvast! :)
  vrijdag 27 juni 2014 @ 18:11:28 #69
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_141622861
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 17:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Zolang je het gewoon hier: http://www.eta.gov.lk/slvisa/ hebt gedaan, moet het goedkomen :) Bij ons werd het overigens uberhaupt niet gechecked. Wel gelezen dat russen 2x moeten betalen, vanwege afwijkende tekens in hun naam of paspoortnummer die niet goed doorkomen, waarna het bij aankosmt nog een keer moet :D

Veel plezier alvast! :)
Haha dat is vervelend.
Thnx! :)
All she wants and needs is just a little taste..
pi_141641710
Ik vlieg maandag, visa kan toch ook gewoon bij aankomst?? daar zijn wij iigeval wel vanuit gegaan...
  zaterdag 28 juni 2014 @ 14:53:41 #71
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_141645223
Geen idee. Maar kun je toch gewoon online regelen?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_141653231
quote;

Voor Sri Lanka is een geldig paspoort vereist. Dit paspoort dient na terugkomst vanuit Sri Lanka nog 6 maanden geldig te zijn. Voor Sri Lanka is sinds 1 januari 2012 een visum verplicht. U kunt het visum al voor vertrek online aanvragen via de website van de Srilankaanse overheid: www.eta.gov.lk. De kosten bedragen 20 US dollar per persoon. Het visum kan ook ter plaatse bij aankomst aangeschaft worden, maar dan zijn de kosten iets hoger.

gefixed:)
  zaterdag 28 juni 2014 @ 19:45:59 #73
62913 Blik
The one and Only!
pi_141655424
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 18:56 schreef tinoburg het volgende:
quote;

Voor Sri Lanka is een geldig paspoort vereist. Dit paspoort dient na terugkomst vanuit Sri Lanka nog 6 maanden geldig te zijn. Voor Sri Lanka is sinds 1 januari 2012 een visum verplicht. U kunt het visum al voor vertrek online aanvragen via de website van de Srilankaanse overheid: www.eta.gov.lk. De kosten bedragen 20 US dollar per persoon. Het visum kan ook ter plaatse bij aankomst aangeschaft worden, maar dan zijn de kosten iets hoger.

gefixed:)
Alleen goed stom, met een beetje pech mag je in een rij gaan staan wachten terwijl je het visum al had kunnen hebben
  zaterdag 28 juni 2014 @ 19:46:55 #74
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_141655460
Ja via de ETA aanvragen is echt zo gepiept.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_141655461
ach, het is vakantie, die laat ik zeer zeker niet bederven door zo'n futiliteit.
  zaterdag 28 juni 2014 @ 19:55:02 #76
62913 Blik
The one and Only!
pi_141655827
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 19:46 schreef tinoburg het volgende:
ach, het is vakantie, die laat ik zeer zeker niet bederven door zo'n futiliteit.
Is ook zo. Maar als je dadelijk 3 uur moet wachten dan baal je wel, aangezien je het in 5 minuten aan hebt gevraagd.

Waarom niet nu nog aanvragen?
  zaterdag 28 juni 2014 @ 20:01:22 #77
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_141656080
Ik had het echt binnen drie nanoseconden in de mail. :')
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 28 juni 2014 @ 20:10:20 #78
62913 Blik
The one and Only!
pi_141656488
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 20:01 schreef Isegrim het volgende:
Ik had het echt binnen drie nanoseconden in de mail. :')
Ik ook, het bericht dat het goed was kwam ongeveer tegelijkertijd binnen met het indrukken van de submit-knop :D

Dus een tip, vul het vanavond nog even in. Dan kun je lekker doorlopen. Je wilt niet dat er net een Boeing 777 voor je land uit Afrika of Saudi-arabie met allemaal mensen die het nog moeten aanvragen
pi_142482101
Welk nationaal park zouden jullie aanbevelen? Zitten te twijfelen tussen Yala, Bundala of Minneriya. We vertrekken over 2 weken en in die periode is de Elephant gathering in Minneriya wat me wel erg bijzonder lijkt. Verder hoop ik ook luipaarden en krokodillen te zien, iemand enig idee waar van deze drie dit het beste kan?
  zaterdag 19 juli 2014 @ 17:04:54 #80
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_142483051
Het hangt erg van de tijd van het jaar af, maar in Yala hebben wij heel veel dieren gezien. Bundala zijn ook veel olifanten geloof ik.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_142489303
Oke en heb je toevallig ervaring met het Uda Walawe National Park?
  zaterdag 19 juli 2014 @ 21:50:16 #82
62913 Blik
The one and Only!
pi_142493175
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 20:03 schreef buishuis het volgende:
Oke en heb je toevallig ervaring met het Uda Walawe National Park?
Ik wel, wel echt een safari-gevoel daar. Het draait daar wel echt om olifanten en weinig anders. Maar olifanten zie je daar 100%. Demk dat wij in 1 middag er minimaal 50 gespot hebben
pi_143540943
Ik ga waarschijnlijk naar Sri Lanka, wil het wellicht combineren met Nepal. Ik heb al tickets gezien voor 470 euro. Kan ik het eigenlijk niet voor laten!
pi_143542820
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 02:35 schreef Ludacriss het volgende:
Ik ga waarschijnlijk naar Sri Lanka, wil het wellicht combineren met Nepal. Ik heb al tickets gezien voor 470 euro. Kan ik het eigenlijk niet voor laten!
Mooie prijs! Ik was vorig jaar dik 600 kwijt.
pi_143558284
quote:
7s.gif Op maandag 18 augustus 2014 07:43 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Mooie prijs! Ik was vorig jaar dik 600 kwijt.
Ik ga vanavond boeken! Met Emirates voor 470, vind het een prima prijs.

:D
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 08:23:35 #86
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_143581349
Dat is echt heel goedkoop. En Emirates is ok! ^O^
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_143581360
quote:
1s.gif Op maandag 18 augustus 2014 16:32 schreef Ludacriss het volgende:

[..]

Ik ga vanavond boeken! Met Emirates voor 470, vind het een prima prijs.

:D
Absoluut. Heb nog even nagekeken; ik was vorig jaar 620 kwijt. Ook emirates (geweldige maatschappij).
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:56:57 #88
62913 Blik
The one and Only!
pi_143582517
Wij waren ook rond de 600 kwijt met Emirates, 470 is echt een prima deal
pi_143583320
Geboekt! Al is het wel pas voor maart 2015 *O*
pi_146921832
Hey, Ik zit in de eerste week van december in Colombo, omdat dit voor mijn werk is heb ik maar 1 á 2 dagen vrij. Nu ben ik benieuwd wat is het mooiste / interessantste om te zien in (de omgeving van Colombo).

Alvast bedankt.
  zondag 23 november 2014 @ 12:32:42 #91
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_146922364
Vihara Mahadevi-park is leuk om tijd door te brengen. :Y En de (voedsel)markt van Pettah. Die twee zou ik doen als ik zo weinig tijd had.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_146955564
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 12:32 schreef Isegrim het volgende:
Vihara Mahadevi-park is leuk om tijd door te brengen. :Y En de (voedsel)markt van Pettah. Die twee zou ik doen als ik zo weinig tijd had.
Bedankt dat lijken idd wel interessante dingen die je kan doen als je maar kort de tijd hebt.
pi_146964695
Wie is de mol is dit jaar in Sri Lanka opgenomen. Over het algemeen maken ze in dat programma wel mooie shots van het landschap waar ze zitten. Dus misschien wel leuk voor de Sri Lanka fans hier.
Vanaf 1 januari op de buis.
  maandag 24 november 2014 @ 19:58:34 #94
62913 Blik
The one and Only!
pi_146965465
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 19:41 schreef Stansfield het volgende:
Wie is de mol is dit jaar in Sri Lanka opgenomen. Over het algemeen maken ze in dat programma wel mooie shots van het landschap waar ze zitten. Dus misschien wel leuk voor de Sri Lanka fans hier.
Vanaf 1 januari op de buis.
Idd leuk, de laatste seizoenen waren allemaal op locaties waar ik eerder ben geweest en dan kijk je er toch anders naar
pi_147767731
Ik ben ondertussen al weer even terug. Nog bedankt voor de info. Het Vihara mahadevi park is inderdaad een mooie plek. De markt was een beetje te druk met mensen naar mijn idee.

Ik heb er zelfs nog met een collega een dag trip naar Galle kunnen doen dat was ook erg mooi lekker langs de kust rijden en natuurlijk het Nederlandse fort bekijken.
  zaterdag 20 december 2014 @ 09:51:54 #96
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_147767785
^O^

Wij hebben al twee keer een hele dag doorgebracht in dat park. Mensen kijken, in de schaduw luieren, foto's maken. En heerlijke viscurry eten uit één van de kioskjes.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_150234754
Ik ga met Pasen 2 weken naar Sri Lanka, beginnend met een paar dagen Colombo/Negombo en eindigend met een paar dagen strand/duiken in Unawatuna/hikkaduwa ofzo. Effectief nog 1 week voor de rest van het land dus... Iemand nog tips voor een route vanaf Negombo zonder al te veel reizen? Sigirya, Kandy, nuwara Elia. Ik denk dat bv. Anuradhapura al afvalt vanwege de afstand, maar ieder advies is welkom :)
  maandag 2 maart 2015 @ 23:09:20 #98
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_150235026
Voor duiken zou ik een andere plek kiezen dan Hikkaduwa. Vrijwel al het koraal is dood daar... In elk geval net onder de kust.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_150235517
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 23:09 schreef Isegrim het volgende:
Voor duiken zou ik een andere plek kiezen dan Hikkaduwa. Vrijwel al het koraal is dood daar... In elk geval net onder de kust.
Thanks, dan kan die alvast van de lijst :)
  maandag 2 maart 2015 @ 23:50:58 #100
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_150236646
Voor echt mooi koraal en haaigarantie (black tip reef sharks) ga je naar Pigeon Island. Alleen vreselijk jammer dat er door de wildlife guards zo weinig wordt opgelet en Russen ongestraft koraal kunnen afbreken en meenemen en mensen ongestraft over het koraal kunnen banjeren in de ondiepe delen. -O- ;(

Heb dat aangekaart bij Asha de Vos (vooraanstaand walvisdeskundige, zie ook TED), die zou haar invloed aanwenden om een verandering teweeg te brengen.

Wat je zou kunnen proberen te doen als je zo zorgvuldig mogelijk met het koraal wilt omgaan, is de bootjesboer vragen om je vanaf de boot te laten snorkelen in het wat diepere deel achter het eiland, in plaats van vanaf het strand. Maar of ze dan snappen waarom je dat wilt...?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_150239087
Muv de Russen klinkt dat wel goed maar het ligt redelijk uit de richting en we willen eigenlijk ergens in het zuiden afsluiten. Geen ervaring met duiken in Unawatuna?

Nog een vraagje: is het aan te raden vtv te reserveren via bv airbnb of kan je ter plekke voldoende vinden à la Thailand?
  dinsdag 3 maart 2015 @ 07:50:02 #102
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_150239320
Meer dan voldoende! :Y

Ja, in Unawatuna moet je op Jungle Beach wezen!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_150262116
Super! Zal me dit weekend eens wat beter inlezen.
  dinsdag 3 maart 2015 @ 22:21:08 #104
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_150264913
Ga in Unawatuna in elk geval eten bij Sri Dhara!!! Je moet in de ochtend al bestellen voor de avond maar het is het zoooo waard! Gewoon een oud mannetje dat in zijn huisje de heerlijkste dingen voor je maakt! :9~ Zit gewoon in de 'dorpsstraat' bij het strand in de buurt.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  dinsdag 3 maart 2015 @ 22:31:09 #106
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_150265495
En als je budgetverantwoord wilt slapen in Unawatuna is Amma's Guesthouse een prima basic optie. Zit bij de strandtoegang.

Edit: die dus. :P
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_150273194
Budget is niet direct een issue, we gaan maar een paar dagen dus een eigen bungalow aan het strand zou goed zijn, als ze die daar hebben.
  woensdag 4 maart 2015 @ 09:54:31 #108
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_150274542
Ik geloof niet dat ik die daar gezien heb. Wel hotels direct aan het strand.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_150281370
Er bestaat een kans dat ik 1 (tot 4) jaar in Sri Lanka kom te wonen voor werk. Mijn vraag is vooral of er ook een gedeelte wel echt westers is en of ik me er zo lang kun gaan vermaken.
Uitvinder van de biersmiley.
  woensdag 4 maart 2015 @ 13:55:14 #110
62913 Blik
The one and Only!
pi_150281456
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 08:46 schreef Erasmusch het volgende:
Budget is niet direct een issue, we gaan maar een paar dagen dus een eigen bungalow aan het strand zou goed zijn, als ze die daar hebben.
Hebben ze niet echt. Na de tsunami hebben ze alles herbouwd, en op sommige plekken zo dicht mogelijk aan zee wat mogelijk was.
  woensdag 4 maart 2015 @ 13:56:26 #111
62913 Blik
The one and Only!
pi_150281501
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:52 schreef dimmak het volgende:
Er bestaat een kans dat ik 1 (tot 4) jaar in Sri Lanka kom te wonen voor werk. Mijn vraag is vooral of er ook een gedeelte wel echt westers is en of ik me er zo lang kun gaan vermaken.
Colombo zullen ze wel de gebruikelijke expat-community hebben met bijbehorende barretjes enzo. maar verder is Sri Lanka weinig Westers
pi_150281545
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:52 schreef dimmak het volgende:
Er bestaat een kans dat ik 1 (tot 4) jaar in Sri Lanka kom te wonen voor werk. Mijn vraag is vooral of er ook een gedeelte wel echt westers is en of ik me er zo lang kun gaan vermaken.
Maar wel klagen dat buitenlanders hier moeten aanpassen, maar in Thailand westerse dingen zoeken :')
Zie!
pi_150281579
quote:
10s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:58 schreef johnson555 het volgende:

[..]

Maar wel klagen dat buitenlanders hier moeten aanpassen, maar in Thailand westerse dingen zoeken :')
Sri Lanka. Gaat me vooral om een uitvlucht af en toe. Zie me niet moeiteloos aanpassen binnen een paar maanden daar.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_150281797
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:58 schreef dimmak het volgende:

[..]

Sri Lanka. Gaat me vooral om een uitvlucht af en toe. Zie me niet moeiteloos aanpassen binnen een paar maanden daar.
Woops Sri Lanka.

Nou welkom in de wereld van een vluchteling / asielzoeker / immimmigrant :) die MOETEN dat wel
Zie!
  woensdag 4 maart 2015 @ 14:14:08 #115
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_150282043
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:58 schreef dimmak het volgende:

[..]

Sri Lanka. Gaat me vooral om een uitvlucht af en toe. Zie me niet moeiteloos aanpassen binnen een paar maanden daar.
Ben je er wel eens geweest?

Ik zou er zo gaan wonen. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_150282072
quote:
10s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:05 schreef johnson555 het volgende:

[..]

Woops Sri Lanka.

Nou welkom in de wereld van een vluchteling / asielzoeker / immimmigrant :) die MOETEN dat wel
Er zit natuurlijk wel verschil in een expat in een 3e wereld land en een vluchteling in het westen.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_150282085
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:14 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ben je er wel eens geweest?

Ik zou er zo gaan wonen. :Y
Nee dat is het, het is allemaal nog super pril enzo, maar lijkt me echt spannend.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_155056434
Nog Sri Lanka kenners hier? Zou graag jullie mening horen over het volgende schema:

1. Colombo
2. Colombo – Anuradhapura
3. Anuradhapura – Jaffna
4. Jaffna
5. Jaffna – Anuradhapura - Kandy
6. Kandy
7. Kandy – Ella
8. Ella
9. Ella – Galle
10. Galle - Unawantuna (en omgeving)
11 – 16 Galle - Strand*
16 – 18 Negombo

Met de volgende vragen: Het idee is om dag 5 met de trein terug te reizen van Jaffna naar Anuradhapura en vanaf daar een taxi of auto met chauffeur naar Kandy door te gaan. Raden jullie dit aan? Is dat goed te regelen vanaf Anuradhapura. De bus zou uiteraard kunnen, maar het is onze huwelijksreis, we gaan voor wat meer comfort.

Daarnaast heb ik bij dag 11 - 16 een * gezet. We twijfelen tussen verschillende stranden, te weten: Arugam bay/ Unawantuna/Nivelli.

Daarnaast zouden we graag naar Uda Walawe, kan dit makkelijk vanaf Ella, of raden jullie aan om daar een hotel te boeken?

[ Bericht 4% gewijzigd door elsterno op 09-08-2015 21:22:19 ]
pi_155062516
Chauffeurs zijn overal wel te regelen.

Ik zou Colombo overslaan trouwens. Stinkstad.

Met die stranden. Wat zoek je? Rust? Avontuur? Duiken?
pi_155062564
En sla je natuurparken bewust over?
  zondag 9 augustus 2015 @ 23:33:12 #121
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_155062618
Nee, Colombo niet overslaan! Er zijn zulke mooie plekken daar! O.a. de groentemarkt in Pettah en het mooie Mahadevi stadspark.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 9 augustus 2015 @ 23:33:41 #122
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_155062630
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2015 23:31 schreef Lenny_Leonard het volgende:
En sla je natuurparken bewust over?
Dat zou ik ook wel willen weten. Dan mis je wel iets.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_155062754
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2015 23:33 schreef Isegrim het volgende:
Nee, Colombo niet overslaan! Er zijn zulke mooie plekken daar! O.a. de groentemarkt in Pettah en het mooie Mahadevi stadspark.
Misschien heb ik verkeerde associaties met Colombo. 3 dagen in het ziekenhuis gelegen daar. Maar ook de eerste keer dat ik er kwam vond ik het niet bijster boeiend. Op de verkeerde plekken geweest denk ik.
pi_155077584
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2015 23:33 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dat zou ik ook wel willen weten. Dan mis je wel iets.
Nee, we willen wel graag naar Uda Walawe. En ik wil absoluut ook naar Colombo. Qua strand zoeken we een fijn strand waar we kunnen relaxen, maar waar je ook wel wat kunt beleven (dus een leuk dorpje / stadje erbij in de buurt).

Even anders, jullie zijn er beiden geweest. Heb inmiddels gezien dat Jaffna behoorlijk om is en we willen juist relaxed doen. Wat als ik Jaffna er uit sloop. Hoe zou jullie ideale trip er uit zien? Dank vast voor het meedenken!
  maandag 10 augustus 2015 @ 15:34:53 #125
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_155079504
Mijn ideale trip zou drie maanden duren. :+

Jaffna is 'om', maar het is tevens een supertoffe stad. Zou zeker onderdeel zijn van mijn ideale trip. :)

En vergeet niet: in Sri Lanka is het reizen onderdeel van je vakantie. Als je het reizen alleen ziet als manier om van A naar B te komen is dat zonde. Geniet ook van het reizen zelf en kies dan bij voorkeur de trein of de rode bussen.

En voor stranden hoef je absoluut niet in het zuiden te zijn. Sterker nog, elders zijn veel mooiere en tevens totaal verlaten stranden. De enige plek die wij echt niet leuk vonden was Hikkaduwa. Te toeristisch. Unawatuna was óók toeristisch, maar op een totaal andere manier.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  maandag 10 augustus 2015 @ 16:31:14 #126
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_155081350
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2015 20:53 schreef elsterno het volgende:
Nog Sri Lanka kenners hier? Zou graag jullie mening horen over het volgende schema:

1. Colombo
2. Colombo – Anuradhapura
3. Anuradhapura – Jaffna
4. Jaffna
5. Jaffna – Anuradhapura - Kandy
6. Kandy
7. Kandy – Ella
8. Ella
9. Ella – Galle
10. Galle - Unawantuna (en omgeving)
11 – 16 Galle - Strand*
16 – 18 Negombo

Met de volgende vragen: Het idee is om dag 5 met de trein terug te reizen van Jaffna naar Anuradhapura en vanaf daar een taxi of auto met chauffeur naar Kandy door te gaan. Raden jullie dit aan? Is dat goed te regelen vanaf Anuradhapura. De bus zou uiteraard kunnen, maar het is onze huwelijksreis, we gaan voor wat meer comfort.

Daarnaast heb ik bij dag 11 - 16 een * gezet. We twijfelen tussen verschillende stranden, te weten: Arugam bay/ Unawantuna/Nivelli.

Daarnaast zouden we graag naar Uda Walawe, kan dit makkelijk vanaf Ella, of raden jullie aan om daar een hotel te boeken?
Drie dagen in Negombo? Dan zou ik liever nog andere plekken gaan bezoeken zoals Dambulla/Sigiriya/Pollonaruwa

En van Galle naar Arugam Bay is niet zo heel handig, dan kun je beter vanuit Ella naar Arugam Bay gaan.
Maar ik vond Arugam Bay niet zoveel aan, toen wij er waren was er niks te doen. Als ik dat vooraf had geweten hadden we die plek overgeslagen. Maar wij waren daar in juli vorig jaar, misschien was dat niet het juiste seizoen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Luxuria op 10-08-2015 16:41:13 ]
All she wants and needs is just a little taste..
  maandag 10 augustus 2015 @ 16:39:08 #127
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_155081611
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 14:41 schreef elsterno het volgende:

[..]

Nee, we willen wel graag naar Uda Walawe. En ik wil absoluut ook naar Colombo. Qua strand zoeken we een fijn strand waar we kunnen relaxen, maar waar je ook wel wat kunt beleven (dus een leuk dorpje / stadje erbij in de buurt).

Even anders, jullie zijn er beiden geweest. Heb inmiddels gezien dat Jaffna behoorlijk om is en we willen juist relaxed doen. Wat als ik Jaffna er uit sloop. Hoe zou jullie ideale trip er uit zien? Dank vast voor het meedenken!
Jaffna is inderdaad heel erg om :D Zijn wij toen ook niet geweest.
Dan zou ik persoonlijk Dambulla (golden temple en grotten)/Sigiriya (leeuwenrots)/Pollonaruwa bezoeken.
Maar dat zei ik hier boven ook al :+

[ Bericht 3% gewijzigd door Luxuria op 10-08-2015 16:44:16 ]
All she wants and needs is just a little taste..
pi_155089769
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 16:31 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Drie dagen in Negombo? Dan zou ik liever nog andere plekken gaan bezoeken zoals Dambulla/Sigiriya/Pollonaruwa

En van Galle naar Arugam Bay is niet zo heel handig, dan kun je beter vanuit Ella naar Arugam Bay gaan.
Maar ik vond Arugam Bay niet zoveel aan, toen wij er waren was er niks te doen. Als ik dat vooraf had geweten hadden we die plek overgeslagen. Maar wij waren daar in juli vorig jaar, misschien was dat niet het juiste seizoen.
Negombo komt doordat we op de 's nachts om 2u vliegen. En we dachten, we gaan er op de 16e al heen, blijven we rustig een nachtje en gaan we de 17e 's avonds weg. De 18e dag kun je dus eigenlijk weggooien.

quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 16:39 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Jaffna is inderdaad heel erg om :D Zijn wij toen ook niet geweest.
Dan zou ik persoonlijk Dambulla (golden temple en grotten)/Sigiriya (leeuwenrots)/Pollonaruwa bezoeken.
Maar dat zei ik hier boven ook al :+
Okay Jaffna gaan we schrappen. Dambulla / Sigiriya / Pollonaruwa evt. toevoegen. Ik kom dan op:

1. Colombo
2. Colombo – Sigiriya
3. Sigiriya - Pollonaruwa
4. Pollonaruwa - Kandy
5. Kandy
6. Kandy – Ella
7. Ella
8. Ella – Uda Walawe
9. Uda Walawe - Galle
10. Galle - Unawantuna (en omgeving)
11 – 16 Galle - Strand*
16 – 17 Negombo

Zoiets te doen? Vind door de vele info online door de bomen het bos niet meer. Dank vast :).
pi_155172374
Wij zijn 2 maanden terug voor 15 dagen naar Sri Lanka geweest als onderdeel van een langere reis.
We hebben de route toen andersom gedaan. Vanuit Negombo naar Galle, Uda Walawe, Haputale, Kandy, Sigiriya, Trincomalee (en Uppavelli), Anuradhapura en de laatste nacht weer in Negombo.

Kandy zijn we maar kort geweest want was niet zo heel bijzonder vonden wij. Pollonaruwa schijnt veel mooier te zijn dan Anuradhapura, we zijn alleen naar die laatste geweest en dat is echt belachelijk duur voor Sri Lankaanse begrippen.

Haputale is een schitterend dorpje naast Ella, je bent er met de trein in een uur geloof ik en dan heb je echt het mooiste treinritje van Sri Lanka. Haputale is wat rustiger en heeft mooie natuur rondom het dorp waaronder een mooie Theeplantage van Lipton. We hebben 3 nachten in Haputale geslapen bij White Monkey Dias Rest. Staat in de lonely planet maar daar kwamen we achteraf pas achter. ;) De appartementjes zijn heel basic en zo hoog in de heuvels is het altijd vochtig, maar het is echt goedkoop en de familie is zo ontzettend aardig. We hebben nog steeds contact met een zoon van de familie die ons later in Trincomalee ook is komen opzoeken nog. En je kunt er echt heel erg lekker thuis gemaakt eten krijgen! Genoeg reclame even. ;)

Uda Walawe is een mooi park met veel olifanten, waterbuffels, pauwen, veel verschillende vogels en zwijntjes etc. Geen luipaarden zoals bij Yala helaas. ;)

Sri Lanka is echt een heel divers en schitterend land! Ik raad zeker aan om zoveel mogelijk met de lokale bussen te doen, hoeft nog geeneens AC te hebben. Gewoon die goedkope standaard bussen, raampje open, een paar uur hobbelen en de lokale bevolking echt meemaken. Iedereen is behulpzaam en ze vinden blanke mensen nog steeds bijzonder. Op die manier maak je nog meer het echte Sri Lanka mee.
pi_155172465
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 16:39 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Jaffna is inderdaad heel erg om :D Zijn wij toen ook niet geweest.
Dan zou ik persoonlijk Dambulla (golden temple en grotten)/Sigiriya (leeuwenrots)/Pollonaruwa bezoeken.
Maar dat zei ik hier boven ook al :+
Gelukkig maar dat Jaffna om is, daar kan je dagen rondlopen zonder een westerling tegen te komen :P Al weet ik niet of dat nu rap aan het veranderen is, nu de spoorlijn hersteld is.

Jaffna is een prachtige stad, en de cultuur en eten zijn nét anders dan in de rest van Sri Lanka. Wat meer richting India.
  donderdag 13 augustus 2015 @ 10:10:32 #131
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_155172506
Kandy zelf vonden wij weinig aan, maar de botanische tuinen bij Perideniya zijn fantastisch! Die mag je echt niet missen!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_155172517
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 10:03 schreef WdL het volgende:
Uda Walawe is een mooi park met veel olifanten, waterbuffels, pauwen, veel verschillende vogels en zwijntjes etc. Geen luipaarden zoals bij Yala helaas.
Je kan ze er wel tegen komen, maar net als in Yala, Wilpattu of buiten de nationale parken is het wel een 'kans op', en zeker geen garantie. Wild trap cams, sporen van stroperij en restanten van prooidieren laten wel zien dat de luipaarden dun verspreid over het hele eiland zitten.
pi_155173225
quote:
2s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 10:10 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Je kan ze er wel tegen komen, maar net als in Yala, Wilpattu of buiten de nationale parken is het wel een 'kans op', en zeker geen garantie. Wild trap cams, sporen van stroperij en restanten van prooidieren laten wel zien dat de luipaarden dun verspreid over het hele eiland zitten.
Klopt, er is een kans op. Maar in Uda Walawe is de kans wel heel erg klein, de chauffeur reed nog een rondje waar een luipaard zou kunnen zitten. Maar dat was meer ijdele hoop geloof ik.
Nog iets anders: In Uda Walawe hebben ze in het verleden wel bijna alle grote bomen gekapt, het terrein bestaat nu voornamelijk uit lagere struiken met hier en daar een grotere boom en hogere begroeiing. Maar een vroege safari met zonsopkomst is het park nog steeds heel erg mooi te noemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door WdL op 14-08-2015 10:15:56 ]
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 08:36:56 #134
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_155201938
quote:
2s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 10:10 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Je kan ze er wel tegen komen, maar net als in Yala, Wilpattu of buiten de nationale parken is het wel een 'kans op', en zeker geen garantie. Wild trap cams, sporen van stroperij en restanten van prooidieren laten wel zien dat de luipaarden dun verspreid over het hele eiland zitten.
Wij zijn in Yala geweest en hebben inderdaad helaas geen olifanten of luipaarden gezien.
Daar baalden we erg van en zonde van het geld en van de dag.

Nu ik alles in dit topic lees krijg ik weer echt zin om terug te gaan :D
All she wants and needs is just a little taste..
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 08:47:12 #135
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_155202082
Wat was voor jullie de mooiste dag dat jullie daar zijn geweest?

Voor mij was het de dag dat we in Nuwara Eliya overnachtten en 's ochtends om 5 uur vertrokken naar Worlds End/Horton Plains (brrr koud). Daar hebben we een wandeltocht gemaakt. Daarna zijn we met een geweldig mooie treinreis naar Ella gegaan. Om een uur of 3 kwamen we daar aan. Backpacks gedumpt en toen zijn we gaan wandelen. We hebben een heel stuk over het spoor gelopen, langs het spoor in een hutje wat gedronken bij een vrouw die geen Engels sprak en met onze fotocamera ipv een foto van ons, een foto van zichzelf maakte :D We hebben de trein opgewacht en op een gegeven moment kwamen we een man tegen. Die heeft ons toen onverwacht meegenomen naar een grote waterval die droog lag waar we op konden lopen en een wandeltocht over Ella Rock.
Toen we uiteindelijk terugkwamen was het avond en hebben we wat gegeten en gedronken in het gezellige stadje Ella.

Bijna alles was mooi in Sri Lanka, maar deze dag in zijn totaliteit was super.
All she wants and needs is just a little taste..
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:07:30 #136
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_155202428
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 08:36 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Wij zijn in Yala geweest en hebben inderdaad helaas geen olifanten of luipaarden gezien.
Daar baalden we erg van en zonde van het geld en van de dag.

Nu ik alles in dit topic lees krijg ik weer echt zin om terug te gaan :D
Je moet daar ook niet naartoe gaan met als 'doel' om die dieren te zijn. Als je die ziet, heb je dikke vette mazzel, maar er is zoooveel meer moois te zien.

En behalve de eerste paar dagen van de laatste reis (toen kreeg ik lasogen ;( en moest ik erg wennen aan de moessonhitte ) vond ik alle dagen in Sri Lanka paradijselijk.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:26:07 #137
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_155202724
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 09:07 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Je moet daar ook niet naartoe gaan met als 'doel' om die dieren te zijn. Als je die ziet, heb je dikke vette mazzel, maar er is zoooveel meer moois te zien.

En behalve de eerste paar dagen van de laatste reis (toen kreeg ik lasogen ;( en moest ik erg wennen aan de moessonhitte ) vond ik alle dagen in Sri Lanka paradijselijk.
Mwah ik heb vele mooiere natuur gezien dan in Yala. Daar was het voornamelijk allemaal uitgedroogd.
All she wants and needs is just a little taste..
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:50:05 #138
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_155203168
Misschien de verkeerde tijd? Ik vond het er prachtig. Al was Wilpattu wel veel mooier. Wij hebben zowel in Yala als in Wilpattu olifanten en luipaarden gezien. :6
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:45:58 #139
62913 Blik
The one and Only!
pi_155204318
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 09:26 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Mwah ik heb vele mooiere natuur gezien dan in Yala. Daar was het voornamelijk allemaal uitgedroogd.
Yala is erg onder invloed van het seizoen, in het droge seizoen wordt alles idd vrij droog en is het qua natuur misschien minder mooi. Ik was ook in het droge seizoen in Uda Walawe, en daar was het een beetje hetzelfde probleem.
pi_155221407
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 08:36 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Wij zijn in Yala geweest en hebben inderdaad helaas geen olifanten of luipaarden gezien.
Daar baalden we erg van en zonde van het geld en van de dag.

Nu ik alles in dit topic lees krijg ik weer echt zin om terug te gaan :D
Wij zijn vier luipaarden tegen gekomen waarvan 1 enkel door de gids gezien en drie ook door ons. En zeker tien olifanten. Twee of drie keer een heel gezin olifanten. Maar inderdaad ook mensen tegengekomen die ze niet gezien hebben. Ligt wel erg aan de gids ook hoor; het is verbazingwekkend hoe goed zo'n enorm beest gecamoufleerd is achter 5 struiken en een boom.

In Wilpattu 1 olifant en 1 luipaard gezien, en een cobra die voorbij schoot (die laatste tijdens beide bezoeken gezien maar niet op de foto gekregen :( ).
  maandag 17 augustus 2015 @ 10:56:44 #141
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_155287240
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 20:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Wij zijn vier luipaarden tegen gekomen waarvan 1 enkel door de gids gezien en drie ook door ons. En zeker tien olifanten. Twee of drie keer een heel gezin olifanten. Maar inderdaad ook mensen tegengekomen die ze niet gezien hebben. Ligt wel erg aan de gids ook hoor; het is verbazingwekkend hoe goed zo'n enorm beest gecamoufleerd is achter 5 struiken en een boom.

In Wilpattu 1 olifant en 1 luipaard gezien, en een cobra die voorbij schoot (die laatste tijdens beide bezoeken gezien maar niet op de foto gekregen :( ).
Heb je meer geluk gehad dan wij ^O^
Maar volgens mij waren wij in het verkeerde seizoen daar, we waren er in het droge seizoen.
Wanneer was jij daar?
All she wants and needs is just a little taste..
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 17 augustus 2015 @ 11:09:15 #142
78918 SeLang
Black swans matter
pi_155287430
Luipaarden en olifanten zijn sowieso overrated 8-)

Vogeltjes _O_
Hagedissen _O_
Slangen _O_
Grote insekten _O_
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 17 augustus 2015 @ 11:17:37 #143
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_155287583
Eensch!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_155291314
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2015 10:56 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Heb je meer geluk gehad dan wij ^O^
Maar volgens mij waren wij in het verkeerde seizoen daar, we waren er in het droge seizoen.
Wanneer was jij daar?
Yala in December 2011, Wilpattu in Mei 2014 :)
pi_155291466
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2015 11:09 schreef SeLang het volgende:
Luipaarden en olifanten zijn sowieso overrated 8-)

Vogeltjes _O_
Hagedissen _O_
Slangen _O_
Grote insekten _O_
Spinnen, schildpadden en haaien missen ook nog op je lijstje :P
  Moderator zondag 30 augustus 2015 @ 21:30:19 #146
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_155689310
Ik ga volgend jaar trouwen en ben een beetje aan het oriënteren op huwelijksreizen. We zijn op zoek naar mooie romantische bountystranden (eventueel paar dagen Malediven) maar willen ook cultuur en mooie natuur zien. Dus tempels bezoeken, oerwoud, maar ook een paar dagen lekker niksen op een strand. Heb dus een beetje zitten kijken naar reizen en denk dat voor ons het interessants is om op Colombo te vliegen, wat naar het zuiden af te reizen en dan een stukje binnenland mee te pakken (Yala en Belihuloya bijv). Zou dit een mooie reis zijn? Ik denk aan een week of 2/3 :)
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_155755385
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:30 schreef MaJo het volgende:
Ik ga volgend jaar trouwen en ben een beetje aan het oriënteren op huwelijksreizen. We zijn op zoek naar mooie romantische bountystranden (eventueel paar dagen Malediven) maar willen ook cultuur en mooie natuur zien. Dus tempels bezoeken, oerwoud, maar ook een paar dagen lekker niksen op een strand. Heb dus een beetje zitten kijken naar reizen en denk dat voor ons het interessants is om op Colombo te vliegen, wat naar het zuiden af te reizen en dan een stukje binnenland mee te pakken (Yala en Belihuloya bijv). Zou dit een mooie reis zijn? Ik denk aan een week of 2/3 :)
Absoluut. Ik kan het noorden ook aanraden - minder toeristen, en de hele cultuur en het eten zijn nét anders dan in de rest van het land.

Belihuloya is een prachtomgeving.

Voor strand zou je naar Ambalangoda kunnen gaan:

  Moderator woensdag 9 september 2015 @ 16:06:56 #148
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_155949325
quote:
2s.gif Op woensdag 2 september 2015 12:06 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Absoluut. Ik kan het noorden ook aanraden - minder toeristen, en de hele cultuur en het eten zijn nét anders dan in de rest van het land.

Belihuloya is een prachtomgeving.

Voor strand zou je naar Ambalangoda kunnen gaan:

[ afbeelding ]
bedankt voor de tips! Denk dat het Sri Lanka gaat worden, ben erg benieuwd geworden door jullie verhalen O+
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_155973344
Even posten om dit topic te volgen
  maandag 14 september 2015 @ 15:00:39 #150
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_156078895
In April ben ik hier 2 weken geweest, met aansluitend 5 dagen Malediven (dat laatste heb ik achteraf zo'n spijt van, beter 3 weken Sri Lanka gepakt).

Eerste nacht overnacht in Mt. Lavinia in een redelijk hostel (naam even niet bij de hand). Daar naar het strand gegaan en 's avonds vroeg gaan slapen na de lange vlucht (met 6 uur vertraging op Dubai)



Een dagje Colombo gedaan: vond ik verder niet echt de moeite om langer te blijven. Gewoon wat rondgelopen in het oude centrum en geluncht. Hierna met de trein naar Kandy gegaan. Hier zijn we 2 nachten geweest, leuk stadje met een Europees aandoend meer als centrum. Uiteraard bij de tempel van de tand van Buddah gaan kijken, 's ochtends vroeg. Was lekker aanschuiven daar, maar wel leuk om de beleving van die mensen te zien.

Verder hebben we vooral veel gelopen :). Volgens de stappenteller van m'n vriendin zaten we die dag op 60.000 stappen. Ook de botanische tuinen zijn we gaan zien, wat eigenlijk wel leuk was. Niet te druk, veel variëteit aan bomen en de Sri Lankaan in z'n vrije tijd aanschouwen was ook weleens wat anders.

Na Kandy zijn we doorgegaan naar Anuradhapura, hier wilden we 3 dagen verblijven, maar na 1 dag én verschrikkelijke hitte hadden we het wel gezien. We zijn met de fiets door de oude stad gaan crossen maar zoals gezegd: het was echt te warm. Het voelde aan als 50 graden. We zagen ook dat entreetickets heel erg duur waren. Grappige is dat wij overal heen zijn gefietst en eigenlijk nergens iets betaald hebben. De twee Belgische dames die we later zouden ontmoeten hadden wél betaald (geloof wel 40 euro p.p. ofzo en vonden dat níet de moeite).


Hierna zijn we doorgereisd (alles met de bus, wat super gaat) naar Trincomalee waar we overnachtten in het nabijgelegen Nilaveli. Hier hebben we bij mensen thuis geslapen (soort hostel in hun tuin) waar we super lekker te eten krgen. Op loopafstand van het strand. Hier hebben we (m.u.v. de Malediven) de mooiste stranden gezien, en weinig toerisme. Ook zijn we hier gaan duiken. Hier zijn we 2 nachten gebleven.


Hierna gingen we met de bus door naar Dambulla (tempel gezien) en uiteindelijk aangekomen in Sigriya om uiteraard de rots te bezoeken. Dit is zéker een aanrader: mooiste uitzicht. De klim is wel redelijk zwaar, maar voor een roker zonder conditie ging het nog best goed :').

Hier zijn we 1 nacht gebleven om daarna door te reizen naar Ella, met haar theeplantages en groene bergtoppen. Hier zijn we veel gaan wandelen en 'klimmen' in wat uiteindelijk een supermooi gebied leek te zijn. We zijn niet gaan slapen in een ecolodge omdat we qua budget (duiken en Malediven zijn duur) niet superveel ruimte hadden.


Na Ella zijn we doorgereist, met 2 Belgische dames die we ontmoet hadden, naar het Udawalawe national park. Daar met z'n 4'en vlakbij de parkingang een hostel gepakt en direct de safari geregeld. Er zijn redelijk wat parken in Sri Lanka, en ik heb alleen deze gezien, maar ik vond dit een superervaring. Veel olifanten gezien, waaronder een pasgeborene.


Hierna zijn we doorgetrokken naar het zuiden naar Mirissa en Unawatuna. In Mirissa hebben we meegedaan aan het Blue Whale spotten en dat was geen tegenvaller. Ook het feit dat men gelukkig met respect op afstand bleef (wat ergens ook jammer is, maarja) en dat we niet met 100 boten achter een walvis aanjoegen. Unawatuna was ook erg leuk, al vond ik het strand van Mirissa mooier. Hier nog wat leuke avonden meegemaakt waarna we verder zijn gegaan, via Galle naar Colombo terug. 1,5 uur vliegen en je zit op de Malediven, wat daarom vaak gecombineerd wordt met Sri Lanka.




quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 22:21 schreef Isegrim het volgende:
Ga in Unawatuna in elk geval eten bij Sri Dhara!!! Je moet in de ochtend al bestellen voor de avond maar het is het zoooo waard! Gewoon een oud mannetje dat in zijn huisje de heerlijkste dingen voor je maakt! :9~ Zit gewoon in de 'dorpsstraat' bij het strand in de buurt.
Idd! Hier hebben wij het lekkerst gegeten. Échte curry ipv die zooi die je vaak in hostels / toeristenspots krijgt.

Conclusie:
Aanrader! Zeker omdat het in een redelijk korte tijd te doen is. Mensen zijn aardig, je hebt meerdere nationale parken, mooie natuur en zelfs verschillende klimaatzones. Duiken was ook erg leuk (Unawatuna en Nilaveli) al was dit op de Malediven wel veel mooier. Mocht je dit combineren dan zou ik het duiken voorbehouden aan de Malediven.

Met een laag budget is hier ook prima te reizen en het openbaar vervoer was, vergeleken met bijvoorbeeld Indonesië, een verademing. Zeker de bus is nooit tegengevallen. Qua toerisme is het ook niet niet te massaal, zeker niet in het noorden / oosten.

[ Bericht 6% gewijzigd door EDMAN- op 14-09-2015 15:27:04 ]
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
  dinsdag 15 september 2015 @ 23:26:37 #151
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_156129417
Leuk verslag, EDMAN!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  Moderator dinsdag 15 september 2015 @ 23:40:36 #152
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_156129856
Klinkt als een fantastische reis edman! Kun je nog toelichten waarom je spijt hebt van de malediven? Dat lijkt me zo fantastisch mooi O+

We hebben besloten dat als het financieel haalbaar is we voor Sri Lanka gaan als huwelijksreis *O*
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  dinsdag 15 september 2015 @ 23:57:50 #153
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_156130376
Enige reden dat ik naar de Malediven zou willen is om te duiken. Het is er vreselijk duur. Genoeg plekjes op Sri Lanka die net zo mooi zijn als de Malediven. Alleen het onderwaterleven op de Malediven is veel mooier.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  woensdag 16 september 2015 @ 13:46:39 #154
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_156140075
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:40 schreef MaJo het volgende:
Klinkt als een fantastische reis edman! Kun je nog toelichten waarom je spijt hebt van de malediven? Dat lijkt me zo fantastisch mooi O+

We hebben besloten dat als het financieel haalbaar is we voor Sri Lanka gaan als huwelijksreis *O*
Sri Lanka als huwelijksreis zou ik zeker doen! Auto met chauffeur is zeker ook goed betaalbaar. Goede hostels / hotels ook nog wel (neem aan dat je met je huwelijksreis niet in hostels voor 5 euro p.n. zal slapen)

Malediven zou ik zeker doen als huwelijksreis, maar niet zoals ons.

Uitleg: Wij hadden er 5 dagen voor uitgetrokken en hadden besloten níet in een resort te slapen maar op een locals eiland. De Malediven zijn echter zéér streng islamitisch en als je tussen de locals slaapt betekent dit: vrouw bedekt lopen (ook met 35 graden), geen alcohol, religieuze politie etc. Op een resort gelden deze regels niet want dit zijn meestal privé eilanden.

Wat ook slecht uitkwam was de ferry. Als je op een resort verblijft wordt je waarschijnlijk van het vliegveld gehaald per speedboot of watervliegtuig en zal dit vast bij de (hoge) prijs zijn inbegrepen. Als je dit los boekt, wat kan, betaal je 500 euro p.p. voor een speedboot en 800 p.p. voor een watervliegtuig. Dit was voor ons niet haalbaar, aangezien dit het duikbudget was (en in feite waren onze vliegtickets goedkoper, dus vonden dit ook wel erg over-the-top :D )

De normale ferry vanaf Male (hoofdstad) kost 1 euro. Alleen die vaarde naar ons eiland alleen op dinsdag en donderdag. Wij kwamen dus maandag aan en vlogen zaterdag terug. Waardoor we dus 2 extra nachten op het vliegtuigeiland sliepen. EN DIT WIL JE ECHT NIET. Smerig, vies, vuil, streng islamitisch etc.

Niet erg goed uitgezocht dus. Gelukkig waren ons hostel en ons eiland verder wel mooi maar weer: alleen op het bikinistrand mocht mijn vriendin ontbloot rondlopen. Hier was gelukkig echt niemand en hadden we dus ons eigen strand.

Conclusie: onderwater was het mooier en leuker dan boven water (zijn 3 keer gaan duiken en hebben echt alles gezien wat je kon zien). Gelukkig hebben we het paradijselijke nog wel 3 dagen meegekregen. Wij gaan zeker nog terug, maar dan puur als duikvakantie waarbij je op de boot overnacht

Ohja, betaal alleen in dollars. Ik heb nog 180 euro aan Malediefse Ruufiah die ik nergens kan wisselen, alleen in Male (gelukkig gaat een vriend in maart naar Sri Lanka én de Malediven, maar wel op een resort :D )







[ Bericht 1% gewijzigd door EDMAN- op 16-09-2015 15:58:40 ]
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_157772705
Leuk om dit topic eens helemaal door te lezen.

In juli/augustus 2016 ben ik van plan om 3 weken met mijn vriendin naar Sri Lanka te gaan. Ik ben vast begonnen met vliegtickets te zoeken. Vanaf Frankfrut/Dusseldorf/Brussel vind ik ze voor rond de 600 euro. Laagste wat ik heb gevonden was 570 euro. Ik lees veel dat ongeveer 4 maanden voor de vlucht boeken het goedkoopst is. Is dat ook jullie ervaring met vluchten naar Sri Lanka of is in hoogseizoen eerder simpelweg beter? Vind 570 euro namelijk al een prima prijs.

Ik kom ongetwijfeld in het topic terug om tips te vragen voor de rondreis!
pi_157773981
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2015 21:27 schreef Droplollie het volgende:
Leuk om dit topic eens helemaal door te lezen.

In juli/augustus 2016 ben ik van plan om 3 weken met mijn vriendin naar Sri Lanka te gaan. Ik ben vast begonnen met vliegtickets te zoeken. Vanaf Frankfrut/Dusseldorf/Brussel vind ik ze voor rond de 600 euro. Laagste wat ik heb gevonden was 570 euro. Ik lees veel dat ongeveer 4 maanden voor de vlucht boeken het goedkoopst is. Is dat ook jullie ervaring met vluchten naar Sri Lanka of is in hoogseizoen eerder simpelweg beter? Vind 570 euro namelijk al een prima prijs.

Ik kom ongetwijfeld in het topic terug om tips te vragen voor de rondreis!
Frankfurt 13 juli tot 2 augustus 511 euro:) Is denk ik wel een goede prijs?
pi_157774311
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2015 22:02 schreef Thierry92 het volgende:

[..]

Frankfurt 13 juli tot 2 augustus 511 euro:) Is denk ik wel een goede prijs?
Vriendin zit met schoolvakanties Noord, dus eerder dan 16 juli gaat helaas niet lukken!
pi_158303817
In januari heb ik, dankzij tips van jullie, een reisje naar Sri Lanka gemaakt.

Hiervan heb ik een kleine compilatie gemaakt, mocht je het leuk vinden om te zien / er ooit heen willen (wel in HD kijken!):
pi_158327120
Mooi filmpje.
pi_159439223
Het ziet ernaar uit dat ik 12 dagen vrij kan hebben in mei. Is Sri Lanka dan een beetje te doen als voorproefje, of is het veel te kort? In de praktijk houd ik dus een dag of 10 over om rond te reizen.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  woensdag 27 januari 2016 @ 15:17:52 #161
62913 Blik
The one and Only!
pi_159439427
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 15:09 schreef miro86 het volgende:
Het ziet ernaar uit dat ik 12 dagen vrij kan hebben in mei. Is Sri Lanka dan een beetje te doen als voorproefje, of is het veel te kort? In de praktijk houd ik dus een dag of 10 over om rond te reizen.
Het kan, maar persoonlijk vind ik het te kort. Sri Lanka is klein, maar reizen gaat ook langzaam. Dus je zult wel flinke concessies moeten doen. Aan de andere kant kun je een rondje Colombo, Kandy, Ella, Yala NP optioneel, Zuidkust, Galle doen in ongeveer 10 dagen.
  maandag 1 februari 2016 @ 15:07:54 #162
232909 Kneivster
Let's hug it out, bitch!
pi_159569528
Vorig jaar zomer heb ik een rondreis met mn vriendin door Sri Lanka gemaakt. Wat een land! Een ervaring om nooit meer te vergeten, echt de moeite waard!
Als iemand er behoefte aan heeft kan ik wel een reisverslagje schrijven met mijn ervaringen en wat foto's..
King is much more than the weight of a crown
Natural patent of nobility
  maandag 1 februari 2016 @ 15:08:51 #163
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_159569556
Foto's. *O*
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 1 februari 2016 @ 15:56:02 #164
78918 SeLang
Black swans matter
pi_159570708
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 15:07 schreef Kneivster het volgende:

Als iemand er behoefte aan heeft kan ik wel een reisverslagje schrijven met mijn ervaringen en wat foto's..
Ja doen!
Ik ben benieuwd (maar ik ben van 2/2 tot 17/3 volledig offline dus ik zie het daarna pas)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 4 februari 2016 @ 15:38:26 #165
232909 Kneivster
Let's hug it out, bitch!
pi_159653077
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 15:07 schreef Kneivster het volgende:
Vorig jaar zomer heb ik een rondreis met mn vriendin door Sri Lanka gemaakt. Wat een land! Een ervaring om nooit meer te vergeten, echt de moeite waard!
Als iemand er behoefte aan heeft kan ik wel een reisverslagje schrijven met mijn ervaringen en wat foto's..
Oke, daar gaatie dan... :)
We zijn vorig jaar in Augustus voor 16 dagen naar Sri Lanka gegaan voor een rondreis door het midden, zuiden en westen van Sri Lanka. De reis hebben we geboekt via Sri Lanka travel, waarbij we een bestaande rondreis hebben aangevuld en aangepast naar onze wensen. We hadden gekozen voor een individuele rondreis met privechauffeur (wat me erg goed is bevallen, zou zelf een auto huren en rondrijden door Sri Lanka niet aanraden door de drukte/chaos op de weg en de afwezigheid van bewegwijzering. De wegen zelf zijn trouwens erg goed!).
Daarnaast hebben we gekozen voor een luxer hotel pakket omdat we na een lange dag wel graag goed terecht wilden komen en we niet goed wisten wat we zouden moeten verwachten van toeristenklasse hotels.
De hotels waar we zijn verbleven:

• Hotel Jetwing Sea
• Deer Park Hote
• Randholee Luxury Resort
• Jetwing St. Andrews Hotel
• Hotel Jetwing Yala
• Cinnamon Bey Resort
• Hotel Ramada Colombo

Kaartje van onze route:


We vlogen met Emirates (Nog nooit mee gevlogen, maar zeer goed bevallen) van Dusseldorf naar Colombo. Nadat we geland waren maakten we kennis met onze gids en chauffeur die 16 dagen bij ons zou blijven. We zijn direct vanaf het vliegveld naar Negombo gereden. In Negombo hebben we het stadje een beetje verkend en kennis gemaakt met de bevolking en de gebruiken.
Niet heel veel hoogtepunten hier, maar wel een leuk begin van de reis (om er een beetje in te komen ;))

Volgende dag zijn we doorgereden naar Pinnawala, om daar het beroemde olifantenweeshuis te bezoeken. Het weeshuis vrij commercieel in zn opzet, maar er zijn heel veel olifanten en het is mogelijk om heel er dichtbij te komen
Het leukste vond ik de tocht die de olifanten van het weeshuis naar de rivier toe maken om te badderen. Hiervoor moeten ze een paar 100 meter lopen door een straatje, waar iedereen achter slagbomen moet gaan staan als het alarm schalt.



Eenmaal aangekomen bij de rivier:



Hierna zijn we doorgereden naar Dambulla, waar de gouden tempel van dambulla staat, met een grottencomplex, wat volledig gevuld is met Boeddha's
Het gigantische beeld wat je opwacht aan de voet van de klim naar de grotten:



Foto's van de grotten (5 in totaal) van binnen:





Daarna doorgereden naar ons hotel aan de rand van het Giritale stuwmeer en het wildpark, waar je de wilde olifanten op een afstandje ziet grazen.
Volgende dag op safari gegaan in het national wildpark Giritale. Veel dieren gezien, maar helaas geen luipaard... Op onze terugweg naar de uitgang van het park nog wel aangevallen door een olifant (waarschijnlijk voelde hij zich bedreigd door de grootte van de auto), wat een behoorlijk spannend moment opleverde.

De toen bijna tot stilstand gekomen olifant:



Hierna 's middags even de verdere omgeving verkend en een heerlijke traditionele Sri Lankaanse massage gehad (geen foto's :P )

Volgende dag zijn we op tijd opgestaan om de sigiriya te gaan beklimmen (Zie foto van EDMAN op vorige pagina). Het is wel aan te raden om vroeg aan te komen aan de voet van dit rotsfort, vanwege de hitte en de drukte. Als je pech hebt sta je veel te wachten en duurt het behoorlijk lang voordat je boven bent.
Als je halverwege de klim bent, bereik je de zogenaamde spiegelwand en de fresco's van de wolkenmaagden



Als je boven aankomt, ga je via de leeuwenpoort het laatste stukje omhoog naar waar het paleis stond. Vanaf hier is het uitzicht in alle windrichtingen fenomenaal.

De terrassen bovenop de rots:



Het uitzicht:



Na weer afgedaald te zijn van de rots zijn we doorgereden naar de oude koningsstad polonnaruwa. Dit complex is zeer wijds opgezet en er valt veel te zien. De mogelijkheid was er om dit per fiets te bezoeken, maar achteraf zijn we blij dat we dit niet hebben gedaan vanwege de hitte (ik was blij dat ik af en toe de auto in mocht ;) )

Een paar sfeerfoto's:





Volgende dag zijn we doorgereden richting Kandy. Onderweg een tussenstop gemaakt in een Hindoe tempel (weet niet meer welke plaats)



Eenmaal in Kandy aangekomen hebben we een bezoek gebracht aan de tempel van de tand. Hier ligt, volgens de overlevering, de hoektand van de Boeddha en daarom wordt deze plek ook gezien als 1 van de heiligste plekken voor boeddhisten in Sri Lanka. Mooi om de beleving van de gelovigen hier te zien.



Achter dit deurtje moet hij liggen:



Naast dit complex staat een oud rode kruis gebouwtje, waar een show met traditionele dans gehouden wordt.



Uiteraard werd het afgesloten door vuurvreters en over kolen lopen



Hierna naar de de koninklijke tuinen van Peradeniya geweest. Een groot complex met botanische tuinen waar je rustig rond kunt struinen en kunt genieten van de enorme diversiteit aan fauna:



De volgende dag zijn we op de trein gestapt op het station van Peradeniya naar Nuwara Eliya.



Deze treinreis leidt je de bergen in langs de vele theevelden, naar een heel ander Sri Lanka met een heel ander klimaat. Het is hier een stuk kouder en natter dan in de andere gebieden waar we tot dan toe waren geweest.



De hand van de Engelsen is hier duidelijk terug te zien in de gebouwen die hier staan (het heet dan ook niet voor niets Little England)



De volgende dag zijn we vroeg opgestaan om naar Horton plains te gaan. Dit is een nationaal park waar je een wandeltocht kunt maken naar "World's End". Deze wandeling is zeker de moeite waard, maar het is af en toe flink klauteren.
Het uitzicht vanaf World's End:



De volgende dag zijn we via Ella naar Yala gereden. Onderweg zie je het klimaat weer veranderen en kom je prachten watervallen en uitzichten tegen.
In Yala verbleven we in het mooiste hotel waar ik ooit ben geweest, vlakbij de ingang van het Yala National Park. Uiteraard hier ook weer een safaritocht gedaan omdat we toch wel graag een luipaard wilden spotten. Ook dit nationaal park is erg mooi, maar ook erg commercieel (als er eenmaal ergens een luipaard wordt gespot sta je in de file om een glimp op te kunnen vangen).
Gelukkig zijn er ook genoeg andere dieren te spotten, zoals olifanten, waterbuffels, beren en krokodillen.




Hij ligt er echt :P

De volgende dag zijn we doorgereden langs de kust naar Galle.
Hier kun je overal langs de weg verse vis en kreeft eten die net vers uit de zee is gehaald.

Paalvisser:



Eenmaal in Galle aangekomen hebben we het oude V.O.C. fort bezocht. Grappig om zo ver van huis allerlei Nederlandse namen en kerk tegen te komen.
De oude Nederlandse poort:





De Nederlands hervormde kerk:



Vervolgens zijn we naar Bentota gereden, waar we de dag hebben besteed door een van de vele schildpaddenboerderijen te bezoeken en een boottocht op het water te maken, langs vele kleine eilandjes met tempels en het mangrovewoud







Op de één-na-laatste dag zijn we naar Colombo gereden om daar de stad te bezoeken. Wat me opviel dat Colombo heel anders is dan de rest van Sri Lanka. Het is een moderne stad en er hangt een heel andere sfeer. Persoonlijk vond ik dit de minste plaats om te bezoeken. Uiteraard valt er wel een hoop te zien, van het onafhankelijkheidsmonument en andere regeringsgebouwen tot het 'strand'.

Het 'strand':



Volgende dag weer teruggevlogen naar Nederland toe.

Conclusie:
Zeker een aanrader! Heel veel te zien in redelijk korte tijd, met een goede combinatie van cultuur en natuur. Het reizen met een privéchauffeur is zeer goed bevallen, maar wat ik van het openbaar vervoer gezien heb valt dat zeker niet tegen. De bevolking is erg aardig en het toerisme is nog niet heel massaal. Zeker de moeite waard om een bezoek te brengen aan dit prachtige land!
King is much more than the weight of a crown
Natural patent of nobility
pi_159654174
Mooi verslag. Bijna dezelfde reis die ik in 2011 gemaakt heb. Leuk om zo te lezen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 18 maart 2016 @ 12:40:20 #167
78918 SeLang
Black swans matter
pi_160759076
@Kneivster

Schitterend verslag en foto's! (ik reageer nu pas aangezien ik 6 weken op reis en offline was).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Moderator zaterdag 19 maart 2016 @ 08:47:31 #168
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_160780402
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 15:07 schreef Kneivster het volgende:
Vorig jaar zomer heb ik een rondreis met mn vriendin door Sri Lanka gemaakt. Wat een land! Een ervaring om nooit meer te vergeten, echt de moeite waard!
Als iemand er behoefte aan heeft kan ik wel een reisverslagje schrijven met mijn ervaringen en wat foto's..
Prachtig verslag! Dank je wel!
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_160948005
Ik ga in mei naar Sri Lanka, echt heel erg veel zin in.

Visum aangevraagd via ETA. Maar nog geen bevestiging na 24 uur..
Gelukkig wel de tekst bewaard met een referentienummer erin.
En gelijk een mail gestuurd om te vragen waar het blijft.

Jullie ook last van gehad?
  zondag 27 maart 2016 @ 01:08:38 #170
232909 Kneivster
Let's hug it out, bitch!
pi_160970471
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 12:40 schreef SeLang het volgende:
@Kneivster

Schitterend verslag en foto's! (ik reageer nu pas aangezien ik 6 weken op reis en offline was).
Geen probleem, ben blij dat jullie het leuk vinden om te lezen :)
Plus, het ophalen van de herinneringen was alleen al de moeite waard!
King is much more than the weight of a crown
Natural patent of nobility
pi_161917315
Wohoo! Nog maar 6 uurtjes en ik vertrek voor 2 weekjes! Ik kijk er echt naar uit :)

Mijn plannen zijn vergelijkbaar met die van Kneivster. Ik denk dat ik in A'pura zal beginnen (Siam Reap van Sri Lanka) en zal daarna doorreizen naar Trinco voor een paar stranddagen. En om de duiken.

(sorry, kut kick, I know)
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  Moderator woensdag 4 mei 2016 @ 14:56:54 #172
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_161921789
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 11:19 schreef miro86 het volgende:
Wohoo! Nog maar 6 uurtjes en ik vertrek voor 2 weekjes! Ik kijk er echt naar uit :)

Mijn plannen zijn vergelijkbaar met die van Kneivster. Ik denk dat ik in A'pura zal beginnen (Siam Reap van Sri Lanka) en zal daarna doorreizen naar Trinco voor een paar stranddagen. En om de duiken.

(sorry, kut kick, I know)
Goede kick juist. Veel plezier alvast! Wij gaan waarschijnlijk eind dit jaar naar Sri Lanka. Hou ons dus op de hoogte van wat je meemaakt aub. :).
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  woensdag 4 mei 2016 @ 15:30:52 #173
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_161922525
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 15:38 schreef Kneivster het volgende:

*knip*

Kaartje van onze route:
[ afbeelding ]

*knip*

Via welke website heb je dat kaartje met route gemaakt?
All she wants and needs is just a little taste..
  dinsdag 10 mei 2016 @ 14:34:05 #174
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_162060932
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 15:30 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Via welke website heb je dat kaartje met route gemaakt?
Weet iemand anders dit misschien?
Ik kan geen goede site vinden waar ik zo'n mooi kaartje kan maken.
All she wants and needs is just a little taste..
  woensdag 18 mei 2016 @ 17:12:06 #175
232909 Kneivster
Let's hug it out, bitch!
pi_162298718
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 14:34 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Weet iemand anders dit misschien?
Ik kan geen goede site vinden waar ik zo'n mooi kaartje kan maken.
Dit is helaas een kaartje dat ik heb gekregen van de organisatie nadat we onze reis hebben samengesteld...
Ik heb er nog geen ervaring mee, maar volgens mij kun je via de extensie 'MyMaps' via Google Maps ook je route uitzetten/plannen.
Info: https://www.androidplanet(...)outes-maken-my-maps/
Link: https://play.google.com/s(...)droid.apps.m4b&hl=nl

Hoop dat je hier wat aan hebt! :)
King is much more than the weight of a crown
Natural patent of nobility
  woensdag 18 mei 2016 @ 21:41:55 #176
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_162308398
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 17:12 schreef Kneivster het volgende:

[..]

Dit is helaas een kaartje dat ik heb gekregen van de organisatie nadat we onze reis hebben samengesteld...
Ik heb er nog geen ervaring mee, maar volgens mij kun je via de extensie 'MyMaps' via Google Maps ook je route uitzetten/plannen.
Info: https://www.androidplanet(...)outes-maken-my-maps/
Link: https://play.google.com/s(...)droid.apps.m4b&hl=nl

Hoop dat je hier wat aan hebt! :)
Dankje voor de tips!
Het was ondertussen nog gelukt :) Ik heb een kaartje van Google afbeeldingen geplukt en daar met paint een route in getekend. Het was voor mijn fotoboek en het ziet er goed gelukt uit!
All she wants and needs is just a little taste..
  woensdag 18 mei 2016 @ 22:01:52 #177
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_162309220
Landslide in Sri Lanka, 200 gezinnen vermist. -O-
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 19 mei 2016 @ 11:16:29 #178
62913 Blik
The one and Only!
pi_162319340
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 22:01 schreef Isegrim het volgende:
Landslide in Sri Lanka, 200 gezinnen vermist. -O-
41 doden, 147 vermisten. Wel iets minder dan 200 gezinnen maar het blijft dieptriest natuurlijk
  donderdag 19 mei 2016 @ 12:17:42 #179
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_162320784
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 11:16 schreef Blik het volgende:

[..]

41 doden, 147 vermisten. Wel iets minder dan 200 gezinnen maar het blijft dieptriest natuurlijk
Waren de eerste berichten. Een vriend aldaar markeerde zich als veilig op FB, daardoor ging ik het nieuws opzoeken.

Droevig. ;(
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  Moderator woensdag 15 juni 2016 @ 10:52:04 #180
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_163027539
Ondanks het droevige nieuws van vorige maand zijn we toch maar doorgegaan met het maken van het reisplan Sri Lanka. Plaatsen/route die we (aan) willen doen:

- Colombo / Negombo
- Kandy
- Nuwara Eliya / Ella / Badulla
- Yala West National Park
- Mirissa
- Galle
- Hikkaduwa
- Yapahuwa / Aukane Buddha
- Anuradhapura
- Jaffna
- Trincomalee / Nilaveli
- Polonnaruwa
- Sigiriya / Dambulla
- Kandy (of toch maar naar de kust ten noorden van Negombo als je daar mooi kunt snorkelen)
- Colombo / Negombo

Als er een / tussen staat, zijn we er nog niet helemaal uit waar we onze basis zullen hebben. Ik denk wel dat we beginnen in Colombo en eindigen in Negombo.

Deze plaatsen gebruiken we dan ook om uit te waaieren naar bezienswaardigheden in de omgeving. We hebben alle tijd, maar ik ben natuurlijk ook benieuwd naar wat jullie voldoende tijd vinden voor de geplande stops.

Aanraders op alle gebieden (bezienswaardigheden/hotels/restaurants/etc.)
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  woensdag 15 juni 2016 @ 10:58:26 #181
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_163027661
Sla in elk geval de botanische tuinen van Peradeniya (Kandy) niet over.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  Moderator woensdag 15 juni 2016 @ 12:14:04 #182
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_163029365
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 10:58 schreef Isegrim het volgende:
Sla in elk geval de botanische tuinen van Peradeniya (Kandy) niet over.
Sri Lanka is toch één grote botanische tuin?

Peradeniya had ik al genoteerd als mogelijk te bezoeken. Maar nu dus op zeker.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_163029771
quote:
11s.gif Op woensdag 15 juni 2016 12:14 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Sri Lanka is toch één grote botanische tuin?

Peradeniya had ik al genoteerd als mogelijk te bezoeken. Maar nu dus op zeker.
Hoe ga je rondreizen? Openbaar vervoer of regel je een taxi? Accommodaties regel je ter plekke?
  woensdag 15 juni 2016 @ 12:28:05 #184
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_163029794
quote:
11s.gif Op woensdag 15 juni 2016 12:14 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Sri Lanka is toch één grote botanische tuin?

Peradeniya had ik al genoteerd als mogelijk te bezoeken. Maar nu dus op zeker.
Trust me, het is de moeite.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  Moderator woensdag 15 juni 2016 @ 12:35:32 #185
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_163029967
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 15:00 schreef EDMAN- het volgende:
Hierna zijn we doorgereisd (alles met de bus, wat super gaat) naar Trincomalee waar we overnachtten in het nabijgelegen Nilaveli. Hier hebben we bij mensen thuis geslapen (soort hostel in hun tuin) waar we super lekker te eten krgen. Op loopafstand van het strand. Hier hebben we (m.u.v. de Malediven) de mooiste stranden gezien, en weinig toerisme. Ook zijn we hier gaan duiken. Hier zijn we 2 nachten gebleven.
Weet je nog de naam van die homestay?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator woensdag 15 juni 2016 @ 12:43:13 #186
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_163030180
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juni 2016 12:27 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Hoe ga je rondreizen? Openbaar vervoer of regel je een taxi? Accommodaties regel je ter plekke?
Deel met privé-chauffeur / taxi, deel met de trein (Colombo - Kandy - Ella / Badulla en Anuradhapura - Jaffna), deel met bus. Niets staat nog vast.

Accommodaties regel ik het liefst ter plekke, maar mijn vriendin houdt daar niet zo van. Waarschijnlijk wel wat voor de eerste en laatste nachten al regelen.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_163030183
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2016 12:35 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Weet je nog de naam van die homestay?
Als je homestay interessant vindt, ik heb eventueel nog wel een adres in de buurt van Ella. Een man die tijdens mijn reis enorm veel voor me heeft betekend.
  Moderator woensdag 15 juni 2016 @ 12:45:38 #188
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_163030242
O ja, we hebben 5 - 6 weken de tijd. Dus alles heel relaxed. :).
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  woensdag 15 juni 2016 @ 12:47:05 #189
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_163030278
5-6 weken. _O_
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  Moderator woensdag 15 juni 2016 @ 12:49:54 #190
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_163030357
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juni 2016 12:43 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Als je homestay interessant vindt, ik heb eventueel nog wel een adres in de buurt van Ella. Een man die tijdens mijn reis enorm veel voor me heeft betekend.
De vorige reis in Azië verbleven we zowel in extreem luxe bungalows met privé-zwembad als in hostels van 5 Euro per nacht. We staan dus voor vrijwel alles open. Zolang ik maar een eigen toilet heb. :P.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  woensdag 15 juni 2016 @ 12:54:13 #191
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_163030469
Wij waren helemaal verliefd op deze plek:

https://www.tripadvisor.c(...)gamuwa_Province.html

Schitterende omgeving.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  Moderator woensdag 15 juni 2016 @ 12:59:22 #192
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_163030629
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 12:47 schreef Isegrim het volgende:
5-6 weken. _O_
Ja, we hebben een wat ongelukkige tijd achter de rug dus we gaan onszelf trakteren.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_163030854
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juni 2016 12:49 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

De vorige reis in Azië verbleven we zowel in extreem luxe bungalows met privé-zwembad als in hostels van 5 Euro per nacht. We staan dus voor vrijwel alles open. Zolang ik maar een eigen toilet heb. :P.
Ik heb hem even opgezocht en Anil doet het tegenwoordig goed op Tripadvisor. Goed om te zien voor hem.

https://www.tripadvisor.c(...)la_Uva_Province.html

Toen ik in Sri Lanka was had hij nog geen Tripadvisor en ook eigenlijk nauwelijks of geen gasten. Hij huurde destijds een taxi om zo wat te kunnen verdienen.

Ik was doodziek in Sri Lanka en hij heeft me geheel vrijwillig naar dokters gebracht en me meerdere malen per dag bezocht met koekjes en thee zodat ik tenminste iets binnen kreeg. Toen dat niet hielp heeft hij me naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis gebracht, wat een lokaal ziekenhuis was waar ze geen Engels spraken. Anil spreekt gebrekkig Engels en heeft voor me (geheel vrijwillig ook) als tolk gefungeerd. Hij ging pas weg toen alles geregeld was.

Uiteindelijk moest ik naar een prive zeikenhuis in Colombo, zo'n 6 uur reizen. Hij heeft al zijn taxi-ritjes toen wederom afgezegd en me direct naar Colombo gereden. Eenmaal aangekomen in het ziekenhuis deed mijn zorgverzekering moeilijk en kon het ziekenhuis me niet toelaten. Hij ging pas weg toen dat was geregeld (pakweg 2 uur later) en is vervolgens dus weer 6 uur teruggereden naar zijn gezin.

In 2014 zijn mijn ouders ook naar Sri Lanka geweest en zijn bij hem thuis geweest. Blijkbaar een prachtige omgeving wat hoger in Ella. Ik had ze nog wat kadootjes meegegeven (stroopwafels, kleurtjes en een kleurboek voor zijn dochter, en wat geld). Van dat geld heeft hij een telefoon gekocht (leende hij voorheen denk ik ook bij het Taxi-bedrijf). Vervolgens kreeg ik een paar mailtjes verzonden vanaf zijn telefoon met een foto van hem, en zijn hele mail in de titel. Dat hij de cadeau's enorm waardeerde en ik altijd welkom ben. :s)

Een oprecht hele vriendelijke man die het beste voor heeft met de mensheid en niet dingen doet om er zelf beter van te worden. Ik ben hem nog altijd dankbaar.
  woensdag 15 juni 2016 @ 14:10:52 #194
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_163032232
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juni 2016 12:59 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Ja, we hebben een wat ongelukkige tijd achter de rug dus we gaan onszelf trakteren.
O+ ^O^ Geniet ervan!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_163056162
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 15:38 schreef Kneivster het volgende:
In Negombo hebben we het stadje een beetje verkend en kennis gemaakt met de bevolking en de gebruiken.
Kun je eens uitleggen hoe dat werkt?
  donderdag 16 juni 2016 @ 12:52:58 #196
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_163058181
Iedereen een handje gegeven?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 16 juni 2016 @ 15:59:15 #197
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_163062581
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2016 12:35 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Weet je nog de naam van die homestay?
Nee sorry man, staat ergens op een foto maar kan ik zo 123 niet vinden.

5 weken is trouwens wel echt perfect, je kunt letterlijk alles zien dan :)
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
  Moderator donderdag 16 juni 2016 @ 22:17:24 #198
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_163073714
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2016 12:54 schreef Isegrim het volgende:
Wij waren helemaal verliefd op deze plek:

https://www.tripadvisor.c(...)gamuwa_Province.html

Schitterende omgeving.
Ziet er mooi uit. Perfect voor onze pre-huwelijksreis. :).
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  donderdag 16 juni 2016 @ 22:19:17 #199
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_163073776
quote:
14s.gif Op donderdag 16 juni 2016 22:17 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Ziet er mooi uit. Perfect voor onze pre-huwelijksreis. :).
Echt heel, heel fijn. O+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  Moderator donderdag 16 juni 2016 @ 22:21:00 #200
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_163073834
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juni 2016 13:07 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Ik heb hem even opgezocht en Anil doet het tegenwoordig goed op Tripadvisor. Goed om te zien voor hem.

https://www.tripadvisor.c(...)la_Uva_Province.html

Toen ik in Sri Lanka was had hij nog geen Tripadvisor en ook eigenlijk nauwelijks of geen gasten. Hij huurde destijds een taxi om zo wat te kunnen verdienen.

Ik was doodziek in Sri Lanka en hij heeft me geheel vrijwillig naar dokters gebracht en me meerdere malen per dag bezocht met koekjes en thee zodat ik tenminste iets binnen kreeg. Toen dat niet hielp heeft hij me naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis gebracht, wat een lokaal ziekenhuis was waar ze geen Engels spraken. Anil spreekt gebrekkig Engels en heeft voor me (geheel vrijwillig ook) als tolk gefungeerd. Hij ging pas weg toen alles geregeld was.

Uiteindelijk moest ik naar een prive zeikenhuis in Colombo, zo'n 6 uur reizen. Hij heeft al zijn taxi-ritjes toen wederom afgezegd en me direct naar Colombo gereden. Eenmaal aangekomen in het ziekenhuis deed mijn zorgverzekering moeilijk en kon het ziekenhuis me niet toelaten. Hij ging pas weg toen dat was geregeld (pakweg 2 uur later) en is vervolgens dus weer 6 uur teruggereden naar zijn gezin.

In 2014 zijn mijn ouders ook naar Sri Lanka geweest en zijn bij hem thuis geweest. Blijkbaar een prachtige omgeving wat hoger in Ella. Ik had ze nog wat kadootjes meegegeven (stroopwafels, kleurtjes en een kleurboek voor zijn dochter, en wat geld). Van dat geld heeft hij een telefoon gekocht (leende hij voorheen denk ik ook bij het Taxi-bedrijf). Vervolgens kreeg ik een paar mailtjes verzonden vanaf zijn telefoon met een foto van hem, en zijn hele mail in de titel. Dat hij de cadeau's enorm waardeerde en ik altijd welkom ben. :s)

Een oprecht hele vriendelijke man die het beste voor heeft met de mensheid en niet dingen doet om er zelf beter van te worden. Ik ben hem nog altijd dankbaar.
Wat een toffe vent. Als we in Ella gaan overnachten, is het zeker een optie.

<edit>
Inmiddels ook de website gevonden waarmee je contact kan opnemen om daar te verblijven: http://ellagoodneighbours.com/?page_id=194

[ Bericht 4% gewijzigd door UIO_AMS op 17-06-2016 16:29:16 ]
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator donderdag 16 juni 2016 @ 22:24:43 #201
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_163073974
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2016 15:59 schreef EDMAN- het volgende:
Nee sorry man, staat ergens op een foto maar kan ik zo 123 niet vinden.

5 weken is trouwens wel echt perfect, je kunt letterlijk alles zien dan :)
Mocht je het nog vinden, laat het dan weten. Dat soort plekken is altijd goed om te weten.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  donderdag 23 juni 2016 @ 08:48:03 #202
232909 Kneivster
Let's hug it out, bitch!
pi_163233316
quote:
10s.gif Op donderdag 16 juni 2016 11:08 schreef MCH het volgende:

[..]

Kun je eens uitleggen hoe dat werkt?
Gewoon het stadje inlopen, je valt genoeg op daar... Mensen zijn heel open daar, dus aanspraak heb je zo gemaakt. Voordat je het weet heb je een paar bakjes thee op en zit je aan de curry :)
King is much more than the weight of a crown
Natural patent of nobility
  Moderator dinsdag 20 september 2016 @ 13:51:14 #203
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_165449818
Zo, er is geboekt. Half november gaan we voor 4 weken naar Sri Lanka. We vliegen direct van Amsterdam naar Colombo/Negombo.

Vanwege onze fysieke omstandigheden gaan we niet een 'rondreis' maken waarbij we elke paar dagen onze spullen moeten pakken en vertrekken. Nu maken we er het volgende van:

Westkust: Negombo / Colombo 4 dagen
Cultuur: Anuradhapura / Polonnaruwa 7 dagen
Cultuur: Kandy 7 dagen
Zuidwestkust: Galle / Mirissa 7 dagen
Westkust: Negombo / Colombo 3 dagen

De bedoeling is wel om vanuit die plaatsen dan af en toe een dagtrip te maken. Dan huren we wel een chauffeur voor een dag. Bij Anuradhapura / Polonnaruwa moeten we nog even bedenken wat een handige uitvalsbasis is. Hetzelfde geldt voor de zuidwestkust. Daar zoeken we een mooi strand met snorkelmogelijkheden.

Alle tips zijn welkom!
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator vrijdag 23 september 2016 @ 11:00:20 #204
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_165509988
Tip van een kennis die vorug jaar in Sri Lanka was: Raja & The Whales voor een walvistour vanuit Mirissa.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  vrijdag 23 september 2016 @ 11:13:53 #205
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_165510205
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 11:00 schreef UIO_AMS het volgende:
Tip van een kennis die vorug jaar in Sri Lanka was: Raja & The Whales voor een walvistour vanuit Mirissa.
Ah, een verantwoorde aanbieder. ^O^
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_165511189
14 dagen in het binnenland, best lang. Als je dan een dagtrip wil doen moet je om 6 uur op ofzo en ben je de hele dag onderweg. Lijkt mij echt vermoeiender met kronkelende bergwegen.
  Moderator vrijdag 23 september 2016 @ 17:14:10 #207
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_165518266
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 11:54 schreef MCH het volgende:
14 dagen in het binnenland, best lang. Als je dan een dagtrip wil doen moet je om 6 uur op ofzo en ben je de hele dag onderweg. Lijkt mij echt vermoeiender met kronkelende bergwegen.
Dan huren we een auto met chauffeur en vertrekken we wanneer we willen. Deden we op Bali ook. Is niet zo vermoeiend op zich.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_165521611
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 11:54 schreef MCH het volgende:
14 dagen in het binnenland, best lang. Als je dan een dagtrip wil doen moet je om 6 uur op ofzo en ben je de hele dag onderweg. Lijkt mij echt vermoeiender met kronkelende bergwegen.
Hij gaat ook niet echt de bergen in. Kandy is een beetje heuvelachtig, en misschien zit er een daytrip naar Nuwara Eliya in, maar niet meer dan dat.
In principe, met een auto+chauffeur zou hij z'n reistijd kunnen beperken tot max 2u per dag per richting.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  zaterdag 24 september 2016 @ 22:28:23 #209
79273 18konijn
Rey de Copán
pi_165543171
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 september 2016 17:14 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Dan huren we een auto met chauffeur en vertrekken we wanneer we willen. Deden we op Bali ook. Is niet zo vermoeiend op zich.
Liever de trein vanuit Kandy naar boven. Dat is een trip die je niet mag missen, véél mooier dan met de auto!
It's not a lie, if you believe
pi_165578783
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 20:01 schreef miro86 het volgende:

[..]

Hij gaat ook niet echt de bergen in. Kandy is een beetje heuvelachtig, en misschien zit er een daytrip naar Nuwara Eliya in, maar niet meer dan dat.
In principe, met een auto+chauffeur zou hij z'n reistijd kunnen beperken tot max 2u per dag per richting.
Bergwegen is inderdaad misschien wat overdreven maar de weg kronkelt wel als een gek en voor mijn gevoel duurde het allemaal een eeuwigheid. Het was niet alsof je daar lekker kunt doortuffen. Als je al een fysiek brak persoon bent dan lijkt me dat niet het allerfijnste. Misschien is Nuwara Eliya in dat opzicht misschien nog wel een betere verblijfplaats. Mooie Victoriaanse huizen die je vast kunt huren, ik heb er zelfs in eentje geslapen als backpacker. Al zijn de hoger gelegen delen van Kandy ook wel fijn. Weg van de drukte, lekker op je balkonnetje vogels spotten.
pi_165578793
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2016 22:28 schreef 18konijn het volgende:

[..]

Liever de trein vanuit Kandy naar boven. Dat is een trip die je niet mag missen, véél mooier dan met de auto!
Precies, voor toeristen heb je zelfs luxe coupes met grote ramen en weet ik veel wat niet allemaal.
pi_165578899
In Nuwara Eliya zit je ook nog eens lekker centraal. Haputale (Lipton's Seat), Udawalawe National Park voor olifantjes, Ella, Kandy (daar is toch weinig te zien behalve die tand en die botanische tuin) allemaal mogelijk als dagtrip.
pi_165580677
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2016 15:54 schreef MCH het volgende:
In Nuwara Eliya zit je ook nog eens lekker centraal. Haputale (Lipton's Seat), Udawalawe National Park voor olifantjes, Ella, Kandy (daar is toch weinig te zien behalve die tand en die botanische tuin) allemaal mogelijk als dagtrip.
Een dagtrip van Nuwara Eliya naar Ella? Zou ik niet doen. Je bent 4u onderweg van Nanu Oya naar Ella met de trein (met de auto ben je waarschijnlijk wat sneller). Dan ben je daar en moet je iets doen voordat je nog 4 uur lang terug mag naar N.E.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_165584217
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2016 17:17 schreef miro86 het volgende:

[..]

Een dagtrip van Nuwara Eliya naar Ella? Zou ik niet doen. Je bent 4u onderweg van Nanu Oya naar Ella met de trein (met de auto ben je waarschijnlijk wat sneller). Dan ben je daar en moet je iets doen voordat je nog 4 uur lang terug mag naar N.E.
Google zegt dat de reistijd NE - Ella korter is dan NE - Kandy.
  maandag 26 september 2016 @ 20:21:10 #215
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_165584619
Ik weet niet of ik langere tijd in Nuwara Eliya zou blijven, toen wij daar waren was het echt schijtweer, koud en regen. Volgens mij is het toch wel vaak dat soort weer daar in dat berggebied.

Beide treinritten heb ik gemaakt en NE - Ella was inderdaad 4 uur en Kandy - NE was korter, volgens mij ong 3 uur.
Kandy - NE was een luxere trein en die reed wat sneller dan de trein van NE - Ella.
All she wants and needs is just a little taste..
  Moderator dinsdag 4 oktober 2016 @ 10:24:37 #216
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_165745141
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 20:01 schreef miro86 het volgende:
Hij gaat ook niet echt de bergen in. Kandy is een beetje heuvelachtig, en misschien zit er een daytrip naar Nuwara Eliya in, maar niet meer dan dat.
In principe, met een auto+chauffeur zou hij z'n reistijd kunnen beperken tot max 2u per dag per richting.
Dat dus. Dagtripjes met 4 uur reistijd (heen en weer) zijn geen probleem.

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2016 22:28 schreef 18konijn het volgende:
Liever de trein vanuit Kandy naar boven. Dat is een trip die je niet mag missen, véél mooier dan met de auto!
De treinreis stond al op onze planning. :)
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  woensdag 5 oktober 2016 @ 10:25:38 #217
62913 Blik
The one and Only!
pi_165765749
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2016 20:21 schreef Luxuria het volgende:
Ik weet niet of ik langere tijd in Nuwara Eliya zou blijven, toen wij daar waren was het echt schijtweer, koud en regen. Volgens mij is het toch wel vaak dat soort weer daar in dat berggebied.

Beide treinritten heb ik gemaakt en NE - Ella was inderdaad 4 uur en Kandy - NE was korter, volgens mij ong 3 uur.
Kandy - NE was een luxere trein en die reed wat sneller dan de trein van NE - Ella.

Bij mij was het ook k-weer, valt best wel tegen als je al een week lang 30 graden gewend bent. Wij vonden Ella een mooie plek om een paar dagen te zitten, mooie wandelingen gedaan vanuit daar.
  Moderator donderdag 6 oktober 2016 @ 18:02:10 #218
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_165793112
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 10:25 schreef Blik het volgende:
Bij mij was het ook k-weer, valt best wel tegen als je al een week lang 30 graden gewend bent. Wij vonden Ella een mooie plek om een paar dagen te zitten, mooie wandelingen gedaan vanuit daar.
Welke periode was het daar slecht weer?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  donderdag 6 oktober 2016 @ 22:29:05 #219
62913 Blik
The one and Only!
pi_165801391
quote:
1s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 18:02 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Welke periode was het daar slecht weer?
Augustus, rest van Sri Lanka goed weer gehad
pi_165984277
Vier dagen Colombo kun je gerust inkorten hoor :+ Het is op zijn zachtst gezegd een kutstad. Althans, het doet geen recht aan de rest van het land.

Voor wat betreft de trein, pak tweede of derde klas kaartjes en niet eerste klas. Zo warm is het in de Hill Country niet dat je AC nodig hebt, en tweede en derde zijn echt van die typisch Aziatische treinen zonder ramen en deuren enzo. Krijg je veel meer van de omgeving mee ^O^
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator zondag 16 oktober 2016 @ 09:15:19 #221
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_165984318
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 09:10 schreef BlackLining het volgende:
Vier dagen Colombo kun je gerust inkorten hoor :+ Het is op zijn zachtst gezegd een kutstad. Althans, het doet geen recht aan de rest van het land.

Voor wat betreft de trein, pak tweede of derde klas kaartjes en niet eerste klas. Zo warm is het in de Hill Country niet dat je AC nodig hebt, en tweede en derde zijn echt van die typisch Aziatische treinen zonder ramen en deuren enzo. Krijg je veel meer van de omgeving mee ^O^
Hoe krijg je meer van de omgeving mee zonder ramen?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_165984659
quote:
11s.gif Op zondag 16 oktober 2016 09:15 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Hoe krijg je meer van de omgeving mee zonder ramen?
Eh :+ ik bedoel dus zonder glas in de ramen he :')


Kan zo wel even mijn foto's van die treinreis opgraven
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  zondag 16 oktober 2016 @ 10:35:02 #223
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_165984911
Eerste klas reizen in de trein is echt zonde ja.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  Moderator zondag 16 oktober 2016 @ 14:13:49 #224
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_165988755
quote:
img]http://i.fokzine.net/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 oktober 2016 10:04 schreef BlackLining het volgende:

Eh :+ ik bedoel dus zonder glas in de ramen he :')
B-).

quote:
Kan zo wel even mijn foto's van die treinreis opgraven
Tof.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_165988821
[ link | afbeelding ]
Foto 3: Stationshal in Kandy. De tweede stad van Sri Lanka, gelegen in het binnenland. Vanuit hier kun je allerlei kanten op. Onder meer door een visum aanvraag voor India zijn we hier enkele keren geweest. Sri Lanka heeft een uitstekend spoorwegennet, waarschijnlijk een overblijfsel van de Britse invloed.

[ link | afbeelding ]
Foto 4: Stationsgebouw Kandy. Eigenlijk heerst hier wel redelijke rust terwijl het station natuurlijk middenin de drukke binnenstad ligt.

[ link | afbeelding ]
Foto 5: Vertrektijdenbord oude stijl. :P

[ link | afbeelding ]
Foto 6: Nog steeds op het station van Kandy

[ link | afbeelding ]
Foto 7: Vracht vervoerd over het spoor. Vaak zie je persoonsvervoer gecombineerd met enkele vrachtwagons.

[ link | afbeelding ]
Foto 8: Hier staat de trein klaar voor onze reis van vermoedelijk Kandy naar Ella. Een spectaculaire rit door het hoger gelegen deel van Sri Lanka. Over de weg is het nog geen 140 kilometer, wij doen er met de trein ongeveer zes uur over. Je hebt diverse klassen hier. Sommige treinen hebben zelfs een panoramarijtuig voor toeristen. Ik reis altijd het liefst zo goedkoop mogelijk tussen het normale volk. Voor deze rit betaal ik nog geen 2 euro. Over het uitzicht zo meer.

[ link | afbeelding ]
Foto 9: Uitzicht tijdens de rit naar Ella.

[ link | afbeelding ]
Foto 10: Zoals gezegd zijn er speciale rijtuigen voor toeristen. Luxer en waar je door glas kan genieten van de vergezichten. Vind ik allemaal niet nodig want ik heb regelmatig op de traptreden gezeten. De deuren van de treinen in Sri Lanka zijn meestal niet gesloten dus je kunt lekker bij de deuropening zitten. Lekker windje door de haren. Gevaarlijk vind ik het niet, de trein kan hier toch niet zo snel.

[ link | afbeelding ]
Foto 11: Treinbordje bij het station Great Western. Dit is overigens nog lang niet het hoogst gelegen station. Dat is Pattipola, gelegen op 1897,5 m boven zeeniveau. Wikipedia zegt dit over dat hoogste punt: 'At a peak of 1,900 metres (6,200 ft), Sri Lanka has the highest broad gauge railway in the world.'

[ link | afbeelding ]
Foto 12: Interieur van de treinrit naar Ella. Dit is dus een lagere klasse en van een zeer acceptabel niveau.

[ link | afbeelding ]
Foto 13: Gewoon laten liggen. :P

[ link | afbeelding ]
Foto 14: Dit is denk ik de volgende dag. Ella is eigenlijk een backpackersoord waar niet zoveel te doen is behalve wandelen en genieten van de rust van de natuur. Lonely Planet adviseert zelfs een wandeling naar een berg waar je eerst een heel deel over het spoor moet lopen. Heel normaal daar.

[ link | afbeelding ]
Foto 15: Even aan de kant, de trein komt eraan. Je hoeft overigens niet bang te zijn dat je platgereden wordt. De treinen toeteren daar regelmatig en hoor je al van geruime afstand aankomen.

[ link | afbeelding ]
Foto 16: Zelfde trein, nu gepasseerd. Hier zie je mooi aan de achterkant de luxere wagon met grotere ramen voor de toeristen.

[ link | afbeelding ]
Foto 17: Een van m'n favorieten (ondanks de geringe kwaliteit). Tijdens onze hike kwamen we ook langs dit punt. Hier kun je goed zien hoe hoog de trein rijdt. Eigenlijk rijdt hij hier over een bergrichel want aan beide kanten had je een prachtig uitzicht.

[ link | afbeelding ]
Foto 18: Tunnel. Hier liep ik toch maar even wat sneller. Je weet maar nooit. :mrgreen:

[ link | afbeelding ]
Foto 19: Net op tijd weer uit de tunnel. 8-)

[ link | afbeelding ]
Foto 20: Hier zie je weer goed dat het gewoon normaal is om tijdens de rit in de deuropening te zitten of staan.

[ link | afbeelding ]
Foto 21: Nog steeds in de bergen. Hier op denk ik? station Haputale. Gelegen op 1431 meter boven zeeniveau.

[ link | afbeelding ]
Foto 22: Dit was een heel bizar tafereel. Volgens mij is dit een reparatieploeg die op eigen kracht (maar vraag niet hoe) naar dit station is gereden om iets uit te voeren. Ik heb het destijds niet helemaal kunnen volgen maar ze gingen er daarna na enige oponthoud weer vlug vandoor.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2016 14:18:36 ]
pi_165988869
kutcodes
  Moderator zondag 16 oktober 2016 @ 14:19:41 #227
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_165988882
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 10:35 schreef Isegrim het volgende:
Eerste klas reizen in de trein is echt zonde ja.
Ligt aan de omstandigheden. Wij hebben beiden fysieke problemen, dus een zekere zitplaats is wel een must. De treinreis is natuurlijk het meest gewilde, maar als we niet kunnen zitten, maken wij net zo graag een autorit door hetzelfde gebied met een privé-chauffeur.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator zondag 16 oktober 2016 @ 16:44:35 #228
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_165992551
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 14:19 schreef MCH het volgende:
kutcodes
Wellicht, maar dank voor het delen van je verhaal en foto's.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  zondag 16 oktober 2016 @ 17:10:06 #229
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_165993171
quote:
7s.gif Op zondag 16 oktober 2016 14:19 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Ligt aan de omstandigheden. Wij hebben beiden fysieke problemen, dus een zekere zitplaats is wel een must. De treinreis is natuurlijk het meest gewilde, maar als we niet kunnen zitten, maken wij net zo graag een autorit door hetzelfde gebied met een privé-chauffeur.
Dan is het wat anders uiteraard.

Is bij ons trouwens maar één keer voorgekomen dat we echt niet konden zitten.

En eventueel mag je met een eersteklas kaartje vast ook wel in de tweede klas als het rustig blijkt.

Het is vooral een beetje jammer dat je in de eerste klas tussen enkel toeristen zit.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_166005865
Ja eh, mijn fotos houd je even tegoed, want het liep wat krap in de tijd en ik ben inmiddels alweer onderweg naar Azië O+

Zitten is dan wel een must. Het spoor is ook oud en dat voel je, zelfs met zitplek heeft get hier en daar wat weg van rodeo. Ik zou zeggen, koop desnoods twee tickets, kost toch geen hol. En dan heb je backup.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator maandag 7 november 2016 @ 17:44:38 #231
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_166480284
Iemand ervaring met het regelen van een soort safaritour door het Wilpattu National Park vanuit Anuradhapura? Wat waren de kosten? En hoe beviel het?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  maandag 7 november 2016 @ 18:07:57 #232
62913 Blik
The one and Only!
pi_166480677
Geen ervaring mee
  maandag 7 november 2016 @ 18:09:21 #233
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_166480700
quote:
5s.gif Op maandag 7 november 2016 17:44 schreef UIO_AMS het volgende:
Iemand ervaring met het regelen van een soort safaritour door het Wilpattu National Park vanuit Anuradhapura? Wat waren de kosten? En hoe beviel het?
Wilpattu is prachtig! O+

Ik weet niet meer wat het kostte, net zoiets als Yala volgens mij. We hebben er een hele dag rondgereden en dat was fantastisch.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_166493580
Tip voor de low-budget Sri Lanka gangers: Ukraine Airlines is afgelopen zaterdag met een nieuwe dienst gestart Kiev - Colombo. Op deze manier bieden ze retourtjes Amsterdam - Colombo (uiteraard met overstap in Kiev) aan vanaf 336 euro! :)
  Moderator donderdag 17 november 2016 @ 14:42:51 #235
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_166713664
quote:
1s.gif Op maandag 7 november 2016 18:09 schreef Isegrim het volgende:
Wilpattu is prachtig! O+

Ik weet niet meer wat het kostte, net zoiets als Yala volgens mij. We hebben er een hele dag rondgereden en dat was fantastisch.
We regelen Wilpattu wel bij de homestay in Anuradhapura.

Morgen gaan we!
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  donderdag 17 november 2016 @ 17:40:05 #236
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_166716876
Heel veel plezier! O+ Maar dat komt vast goed. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  Moderator dinsdag 22 november 2016 @ 13:30:56 #237
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_166823531
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2016 15:59 schreef EDMAN- het volgende:
Nee sorry man, staat ergens op een foto maar kan ik zo 123 niet vinden.

5 weken is trouwens wel echt perfect, je kunt letterlijk alles zien dan :)
Nog een adres of naam kunnen vinden van die homestay in Nilaveli?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_166972899
Mijn vakantie naar Sri Lanka is geboekt!!!

Naar aanleiding van het Goedkoop van A naar B topic deze suggestie gekregen omdat ik in de zomervakantie moet en de tickets dan natuurlijk belachelijk duur zijn (met mijn vriend en 2 kinderen van 11 en 8), en na wat uitzoekwerk hebben we vanmorgen dan eindelijk geboekt. Ook meteen de aanvraag voor de driver gedaan, met kinderen (die qua verre reis alleen nog maar NYC gedaan hebben - en dit dus de eerste keer is in een echt andere cultuur) lijkt me dat wel het makkelijkste.

We vliegen 10 juli naar Dubai, dan vliegen we 14 juli door naar Colombo (overdag) en de 27e terug. We hebben dus 12 volledige dagen in Sri Lanka.

Nu gaan het grote uitzoeken beginnen! We willen iig gaan snorkelen bij Trincomalee / Pigeon Island, een dagje safari in Yala en Walvissen kijken / surfen. De kinderen zijn daar iig heel enthousiast over! Voor ons ook nog wat cultuur, en denk dat dat voor de kinderen ook leuk is zolang we dat niet iedere dag doen :P

Mocht iemand nog suggesties hebben voor bijv hotels / B&B's (bij een aantal wil ik wel graag een zwembad) of bijzondere dingen die we niet mogen missen, dan hoor ik het graag!
  dinsdag 29 november 2016 @ 09:38:26 #239
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_166973102
Een zwembad? Sri Lanka is omgeven door een enorm zwembad. :P
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_166973381
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 09:38 schreef Isegrim het volgende:
Een zwembad? Sri Lanka is omgeven door een enorm zwembad. :P
Haha ja, vandaar dus ook het snorkelen, dat gaan ze zeker weten helemaal geweldig vinden! Maar ik kan me voorstellen dat ze ook wel eens in een "gewoon" zwembad willen zwemmen, dus als het mogelijk is wil ik dat een aantal dagen (niet allemaal, dat lijkt me inderdaad zwaar overdreven).
pi_166973493
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 09:24 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Mijn vakantie naar Sri Lanka is geboekt!!!

Naar aanleiding van het Goedkoop van A naar B topic deze suggestie gekregen omdat ik in de zomervakantie moet en de tickets dan natuurlijk belachelijk duur zijn (met mijn vriend en 2 kinderen van 11 en 8), en na wat uitzoekwerk hebben we vanmorgen dan eindelijk geboekt. Ook meteen de aanvraag voor de driver gedaan, met kinderen (die qua verre reis alleen nog maar NYC gedaan hebben - en dit dus de eerste keer is in een echt andere cultuur) lijkt me dat wel het makkelijkste.

We vliegen 10 juli naar Dubai, dan vliegen we 14 juli door naar Colombo (overdag) en de 27e terug. We hebben dus 12 volledige dagen in Sri Lanka.

Nu gaan het grote uitzoeken beginnen! We willen iig gaan snorkelen bij Trincomalee / Pigeon Island, een dagje safari in Yala en Walvissen kijken / surfen. De kinderen zijn daar iig heel enthousiast over! Voor ons ook nog wat cultuur, en denk dat dat voor de kinderen ook leuk is zolang we dat niet iedere dag doen :P

Mocht iemand nog suggesties hebben voor bijv hotels / B&B's (bij een aantal wil ik wel graag een zwembad) of bijzondere dingen die we niet mogen missen, dan hoor ik het graag!
Leuk om te horen, veel plezier alvast en je zal hier nog wel komen voor wat tips en voorpret. *O*
pi_166974679
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 10:04 schreef MCH het volgende:

[..]

Leuk om te horen, veel plezier alvast en je zal hier nog wel komen voor wat tips en voorpret. *O*
Nog bedankt voor de suggestie (en de prijzen ;) ), we waren hier anders helemaal niet uitgekomen!
pi_166979642
Nou, de eerste route opzet is bekend (ik heb ook mijn driver mee laten denken):
Colombo -> Anuradhapura -> Trincomalee (ben nog aan het kijken of er een logische andere plaats is die wat meer op de route ligt) -> Dambulla -> Sigiriya -> polonnaruwa -> Yala (safari) -> Mirissa (Whale watching & half dagje surfen) -> Galle -> Turtle farm & Madu river safari

Snorkelen is heel belangrijk, dit is de eerste echt grote reis met een andere cultuur en ik wil ze graag laten meemaken wat het is om zo in het water te stappen en dan de gekleurde vissen te zien zwemmen :) en gezien hun leeftijd (11 en 8) is dit natuurlijk ook heel gaaf!

Wat denken jullie hiervan? het lijkt mij zo op het eerste gezicht een goede combi tussen dieren en cultuur?

Ik vermoed overigens dat we geen hele dag in Anuradhapura en Polonnaruwa gaan lopen, denk dat de kinderen daar na een paar uur alles wel hebben gezien ;)
pi_166981615
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 14:48 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Nou, de eerste route opzet is bekend (ik heb ook mijn driver mee laten denken):
Colombo -> Anuradhapura -> Trincomalee (ben nog aan het kijken of er een logische andere plaats is die wat meer op de route ligt) -> Dambulla -> Sigiriya -> polonnaruwa -> Yala (safari) -> Mirissa (Whale watching & half dagje surfen) -> Galle -> Turtle farm & Madu river safari

Snorkelen is heel belangrijk, dit is de eerste echt grote reis met een andere cultuur en ik wil ze graag laten meemaken wat het is om zo in het water te stappen en dan de gekleurde vissen te zien zwemmen :) en gezien hun leeftijd (11 en 8) is dit natuurlijk ook heel gaaf!

Wat denken jullie hiervan? het lijkt mij zo op het eerste gezicht een goede combi tussen dieren en cultuur?

Ik vermoed overigens dat we geen hele dag in Anuradhapura en Polonnaruwa gaan lopen, denk dat de kinderen daar na een paar uur alles wel hebben gezien ;)
Leer ze wel even hoe stroming werkt in de zee. Er zijn punten waar je de zee in wordt gezogen. Niks om bang van te worden, maar kinderen weten vaak niet wat ze dan moeten doen. Niet handig aangezien er niet altijd een Life guard zal zijn.
  Moderator dinsdag 29 november 2016 @ 17:54:45 #245
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_166982892
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juni 2016 13:07 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Ik heb hem even opgezocht en Anil doet het tegenwoordig goed op Tripadvisor. Goed om te zien voor hem.

https://www.tripadvisor.c(...)la_Uva_Province.html

Toen ik in Sri Lanka was had hij nog geen Tripadvisor en ook eigenlijk nauwelijks of geen gasten. Hij huurde destijds een taxi om zo wat te kunnen verdienen.

Ik was doodziek in Sri Lanka en hij heeft me geheel vrijwillig naar dokters gebracht en me meerdere malen per dag bezocht met koekjes en thee zodat ik tenminste iets binnen kreeg. Toen dat niet hielp heeft hij me naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis gebracht, wat een lokaal ziekenhuis was waar ze geen Engels spraken. Anil spreekt gebrekkig Engels en heeft voor me (geheel vrijwillig ook) als tolk gefungeerd. Hij ging pas weg toen alles geregeld was.

Uiteindelijk moest ik naar een prive zeikenhuis in Colombo, zo'n 6 uur reizen. Hij heeft al zijn taxi-ritjes toen wederom afgezegd en me direct naar Colombo gereden. Eenmaal aangekomen in het ziekenhuis deed mijn zorgverzekering moeilijk en kon het ziekenhuis me niet toelaten. Hij ging pas weg toen dat was geregeld (pakweg 2 uur later) en is vervolgens dus weer 6 uur teruggereden naar zijn gezin.

In 2014 zijn mijn ouders ook naar Sri Lanka geweest en zijn bij hem thuis geweest. Blijkbaar een prachtige omgeving wat hoger in Ella. Ik had ze nog wat kadootjes meegegeven (stroopwafels, kleurtjes en een kleurboek voor zijn dochter, en wat geld). Van dat geld heeft hij een telefoon gekocht (leende hij voorheen denk ik ook bij het Taxi-bedrijf). Vervolgens kreeg ik een paar mailtjes verzonden vanaf zijn telefoon met een foto van hem, en zijn hele mail in de titel. Dat hij de cadeau's enorm waardeerde en ik altijd welkom ben. :s)

Een oprecht hele vriendelijke man die het beste voor heeft met de mensheid en niet dingen doet om er zelf beter van te worden. Ik ben hem nog altijd dankbaar.
Geboekt voor 3 nachten bij hem. Morgen gaan we vanuit Kandy er naar toe.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_166990188
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 november 2016 17:54 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Geboekt voor 3 nachten bij hem. Morgen gaan we vanuit Kandy er naar toe.
Tof! Ik ben heel benieuwd hoe je het daar gaat hebben.

Anil.. _O_
pi_166994734
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 november 2016 16:35 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Leer ze wel even hoe stroming werkt in de zee. Er zijn punten waar je de zee in wordt gezogen. Niks om bang van te worden, maar kinderen weten vaak niet wat ze dan moeten doen. Niet handig aangezien er niet altijd een Life guard zal zijn.
Tnx, ikzal het in de gaten houden en even vertellen! Toeval wil dat ik officieel Life Guard ben, dus dat scheelt al een hoop.
pi_166994896
Even een tvp om dit topic terug te kunnen vinden.
pi_166995205
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 10:13 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Tnx, ikzal het in de gaten houden en even vertellen! Toeval wil dat ik officieel Life Guard ben, dus dat scheelt al een hoop.
Je route is denk ik wel een mooie, maar wel erg druk voor 12 dagen. Het vervoer is niet al te snel dus daar verlies je behoorlijk wat tijd.

Snorkelen zelf trouwens geen ervaring mee in Sri Lanka. Ik heb wel op trincomalee gedoken, dat was wel prima. Beetje gare duikscholen en idem materiaal maargoed, zal ook wel aan het land liggen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-11-2016 10:37:42 ]
pi_166997003
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2016 10:37 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Je route is denk ik wel een mooie, maar wel erg druk voor 12 dagen. Het vervoer is niet al te snel dus daar verlies je behoorlijk wat tijd.

Snorkelen zelf trouwens geen ervaring mee in Sri Lanka. Ik heb wel op trincomalee gedoken, dat was wel prima. Beetje gare duikscholen en idem materiaal maargoed, zal ook wel aan het land liggen.
Gelukkig. Ja dat verwacht ik ook wel, maar ik weet ook dat we bijv geen dag in de ruïnes gaan bezoeken, dat vinden de kinderen echt te veel. En anders kunnen we nog ter plekke aanpassen met de chauffeur, dat scheelt. Die is inmiddels ook al geregeld, dus dat is heel fijn! Wil hem vooral de hotels laten kiezen, hij had een aantal voorgesteld die ik meteen door tripadvisor getrokken heb en die zijn allemaal 4-4,5 ster als beoordeling.

Ik heb gekozen voor Lalith (https://www.facebook.com/(...)em&ref=page_internal), krijgt goede recencies op verschillende sites :) En hij reageert heel snel op email, ook fijn :)

[ Bericht 13% gewijzigd door Tinkerbel_ACC_ op 30-11-2016 12:19:25 ]
  woensdag 30 november 2016 @ 18:54:47 #251
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_167005876
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 november 2016 13:30 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Nog een adres of naam kunnen vinden van die homestay in Nilaveli?
Nah, zal ergens thuis liggen, maar daar zijn we voorlopig nog niet :)
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
  Moderator donderdag 1 december 2016 @ 02:08:36 #252
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_167016161
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 18:54 schreef EDMAN- het volgende:
Nah, zal ergens thuis liggen, maar daar zijn we voorlopig nog niet :)
Geen probleem. Vanwege het weer hebben we Trinco overgeslagen. Wellicht gaan we de laatste dagen naar de Malediven om te snorkelen.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator woensdag 7 december 2016 @ 08:50:56 #253
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_167161871
Na het culturele gebeuren zijn we nu terug aan het strand. Tangalla om precies te zijn. Schitterend!

Niet echt zwemwater, behalve voor ons hutje op het strand waar een natuurlijke rockpool is waar de golven geen grote invloed hebben.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_167162107
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2016 08:50 schreef UIO_AMS het volgende:
Na het culturele gebeuren zijn we nu terug aan het strand. Tangalla om precies te zijn. Schitterend!

Niet echt zwemwater, behalve voor ons hutje op het strand waar een natuurlijke rockpool is waar de golven geen grote invloed hebben.
Zijn jullie toevallig bij Marakollya beach? Dat was echt een fantastisch en bijna verlaten strand. Wij hadden daar 2 jaar terug ook een hutje aan het strand met een rock pool in de buurt. ;)
  Moderator woensdag 7 december 2016 @ 12:42:19 #255
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_167165213
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 09:12 schreef archito het volgende:
Zijn jullie toevallig bij Marakollya beach? Dat was echt een fantastisch en bijna verlaten strand. Wij hadden daar 2 jaar terug ook een hutje aan het strand met een rock pool in de buurt. ;)
Medilla rockpool Marakoliya beach inderdaad. We hebben een hutje op het strand van Mangrove Beach Cabanas.

[ Bericht 1% gewijzigd door UIO_AMS op 07-12-2016 12:48:48 ]
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  zaterdag 10 december 2016 @ 17:54:43 #256
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_167237245
quote:
1s.gif Op donderdag 1 december 2016 02:08 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Geen probleem. Vanwege het weer hebben we Trinco overgeslagen. Wellicht gaan we de laatste dagen naar de Malediven om te snorkelen.
Doen! Hebben wij ook gedaan, een weekje na Sri Lanka. Ga dan wel duiken trouwens, ook al is het je eerste keer
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
  Moderator dinsdag 13 december 2016 @ 09:14:50 #257
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_167295615
Wat zijn sigaretten hier trouwens idioot duur. Had beter op Schiphol een slof gekocht. ;(.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  maandag 20 maart 2017 @ 11:02:51 #258
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_169647477
Hoi allemaal, ik heb net mijn ticket gekocht voor een mooie trip van 4 weken naar Sri Lanka! Ik vroeg me even van de ervaringsdeskundigen af: hebben jullie van tevoren een visa geregeld (en via welke link, ik vind meerdere) of gewoon ter plaatse (en was dat prima of vervelend?).

Alvast bedankt!
  Moderator maandag 20 maart 2017 @ 11:32:58 #259
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_169648044
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 11:02 schreef Smash-it het volgende:
Hoi allemaal, ik heb net mijn ticket gekocht voor een mooie trip van 4 weken naar Sri Lanka! Ik vroeg me even van de ervaringsdeskundigen af: hebben jullie van tevoren een visa geregeld (en via welke link, ik vind meerdere) of gewoon ter plaatse (en was dat prima of vervelend?).

Alvast bedankt!
Paar minuten online werk op de officiële site van Sri Lanka: https://www.eta.gov.lk/slvisa/visainfo/center.jsp?locale=en_US en gaan.
Vervolgens moet je nog bij immigratie in de rij, maar dat ging allemaal heel snel.
Alleen als je langer dan 30 dagen gaat, kun je het beter in Den Haag regelen bij de ambassade.

[ Bericht 1% gewijzigd door UIO_AMS op 20-03-2017 12:28:02 ]
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator maandag 20 maart 2017 @ 11:46:04 #260
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_169648287
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 november 2016 22:57 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Tof! Ik ben heel benieuwd hoe je het daar gaat hebben.

Anil.. _O_
Het verblijf bij Anil in de buurt van Ella was toch wel één van de hoogtepunten van onze reis. Schitterend uitzicht, grote schone kamer (beneden), geweldig ontbijt. Elke morgen om een uur of zes ging ik voor op de veranda zitten om te kijken naar alle vogeltjes. Spechten, kolibri's, en nog veel meer kleurrijke vogeltjes die er vrolijk op los kwetterden. M'n verloofde kwam er zelfs vroeg het bed voor uit.

Tijdens onze trip hebben we veel wilde dieren gezien (o.a. olifanten, krokodillen, dolfijnen, blauwe vinvissen, zeeslangen, schildpadden en zelfs een luipaard), maar de vroege uurtjes bij Anil waren gevoelsmatig de mooiste momenten van de hele reis door Sri Lanka.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_169648523
Online regelen inderdaad, je komt dan gewoon in het systeem te staan. Wij hadden tenminste niks op papier bij en dat ging allemaal goed. Afhandeling bij immigratie ging inderdaad heel snel, kan me niet herinneren dat ik echt lang in de rij heb gestaan ofzo!
Een hele mooie reis gewenst in ieder geval! Tot nu toe 1 van de tofste landen waar ik ben geweest.
  Moderator maandag 20 maart 2017 @ 12:27:32 #262
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_169649327
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 11:58 schreef archito het volgende:
Online regelen inderdaad, je komt dan gewoon in het systeem te staan. Wij hadden tenminste niks op papier bij en dat ging allemaal goed. Afhandeling bij immigratie ging inderdaad heel snel, kan me niet herinneren dat ik echt lang in de rij heb gestaan ofzo!
Een hele mooie reis gewenst in ieder geval! Tot nu toe 1 van de tofste landen waar ik ben geweest.
Wij hadden wel de bevestiging van de ETA geprint en meegenomen naar de balie, maar daar werd niet naar gevraagd.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_169649730
quote:
17s.gif Op maandag 20 maart 2017 11:46 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Het verblijf bij Anil in de buurt van Ella was toch wel één van de hoogtepunten van onze reis. Schitterend uitzicht, grote schone kamer (beneden), geweldig ontbijt. Elke morgen om een uur of zes ging ik voor op de veranda zitten om te kijken naar alle vogeltjes. Spechten, kolibri's, en nog veel meer kleurrijke vogeltjes die er vrolijk op los kwetterden. M'n verloofde kwam er zelfs vroeg het bed voor uit.

Tijdens onze trip hebben we veel wilde dieren gezien (o.a. olifanten, krokodillen, dolfijnen, blauwe vinvissen, zeeslangen, schildpadden en zelfs een luipaard), maar de vroege uurtjes bij Anil waren gevoelsmatig de mooiste momenten van de hele reis door Sri Lanka.
Erg leuk om te horen UIO. :)
  Moderator maandag 20 maart 2017 @ 12:52:27 #264
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_169649894
quote:
14s.gif Op maandag 20 maart 2017 12:45 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Erg leuk om te horen UIO. :)
We hebben ook in extreem luxe resorts gezeten, wat ook zijn pluspunten heeft, maar ik snap echt niet waarom dat 4 of 5 keer de prijs moet zijn van een overnachting bij Anil. Of anders gezegd, waarom hij zo goedkoop was. Ook in vergelijking met andere homestays. Heb het hem gevraagd, maar hij vond dat hij voldoende verdiende met die prijs.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  maandag 20 maart 2017 @ 12:54:10 #265
62913 Blik
The one and Only!
pi_169649930
quote:
14s.gif Op maandag 20 maart 2017 12:52 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

We hebben ook in extreem luxe resorts gezeten, wat ook zijn pluspunten heeft, maar ik snap echt niet waarom dat 4 of 5 keer de prijs moet zijn van een overnachting bij Anil. Of anders gezegd, waarom hij zo goedkoop was. Ook in vergelijking met andere homestays. Heb het hem gevraagd, maar hij vond dat hij voldoende verdiende met die prijs.
Vond de prijs van luxe resorts sowieso bizar hoog in Sri Lanka in vergelijking met de rest. Heeft denk ik ook te maken met de overwegend Arabische cliëntele die naar dat soort resorts toegaan
  Moderator maandag 20 maart 2017 @ 13:03:29 #266
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_169650094
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 12:54 schreef Blik het volgende:
Vond de prijs van luxe resorts sowieso bizar hoog in Sri Lanka in vergelijking met de rest. Heeft denk ik ook te maken met de overwegend Arabische cliëntele die naar dat soort resorts toegaan
Meer busladingen vol Chinezen. Ook wel wat Arabieren, maar toch vooral Chinezen. Allemaal stipt om half acht bij het buffet en binnen een half uurtje allemaal weer weg.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  maandag 20 maart 2017 @ 19:26:29 #267
62913 Blik
The one and Only!
pi_169659560
quote:
7s.gif Op maandag 20 maart 2017 13:03 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Meer busladingen vol Chinezen. Ook wel wat Arabieren, maar toch vooral Chinezen. Allemaal stipt om half acht bij het buffet en binnen een half uurtje allemaal weer weg.
Ik heb de laatste 3 dagen in een dergelijk resort gezeten, en dat waren in mijn geval toch echt Arabische mensen. Maar misschien hebben we het over ander type resorts. Ik bedoel echt kleinschalige resorts met een beperkt aantal kamers waar je ook een beetje rust en privacy hebt. Die heb je er een hoop in Sri Lanka, maar wel tegen niet misselijke prijzen (vaak 200+ euro per nacht)
pi_169661304
Bizar duur zeg, wij hebben eigenlijk alleen maar in homestays gezeten. Weinig luxe maar wel ontzettend leuk om die mensen allemaal te ontmoeten, je komt op de meest interessante plekken. Dat was meestal iets van 15-20 euro per nacht voor twee personen. Maar dan mis je wel het comfort wat een resort heeft te bieden natuurlijk.
  Moderator dinsdag 21 maart 2017 @ 11:36:49 #269
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_169673602
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 20:12 schreef archito het volgende:
Bizar duur zeg, wij hebben eigenlijk alleen maar in homestays gezeten. Weinig luxe maar wel ontzettend leuk om die mensen allemaal te ontmoeten, je komt op de meest interessante plekken. Dat was meestal iets van 15-20 euro per nacht voor twee personen. Maar dan mis je wel het comfort wat een resort heeft te bieden natuurlijk.
Af en toe wil je in een zwembad liggen, maar sommige homestays hebben een deal met een hotel in de buurt waar je voor wat geld (300 - 500 SLR p.p. zijn we tegengekomen) gebruik kan maken van het zwembad.

En af en toe wil je een warme douche en dat is ook niet bij alle homestays gebruikelijk. Eerder is de norm een koude douche.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_169673673
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 11:36 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Af en toe wil je in een zwembad liggen, maar sommige homestays hebben een deal met een hotel in de buurt waar je voor wat geld (300 - 500 SLR p.p. zijn we tegengekomen) gebruik kan maken van het zwembad.

En af en toe wil je een warme douche en dat is ook niet bij alle homestays gebruikelijk. Eerder is de norm een koude douche.
Heb je ook helemaal gelijk in, voor ieder wat wils. ;)
Meestal hadden we wel homestays waar ze warm water hadden, met van die loshangende draden en een stekker of knopje aan de douchekop. :D
  dinsdag 21 maart 2017 @ 21:30:22 #271
62913 Blik
The one and Only!
pi_169686308
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 20:12 schreef archito het volgende:
Bizar duur zeg, wij hebben eigenlijk alleen maar in homestays gezeten. Weinig luxe maar wel ontzettend leuk om die mensen allemaal te ontmoeten, je komt op de meest interessante plekken. Dat was meestal iets van 15-20 euro per nacht voor twee personen. Maar dan mis je wel het comfort wat een resort heeft te bieden natuurlijk.
Wij doen dat ook hoor gedurende de hele vakantie (al is het standaard-niveau wel iets hoger geworden sinds we met kinderen reizen). Maar vaak eindigen we met een meer luxe hotel aan het strand met zwembad en diverse faciliteiten, om nog even maximaal te genieten van de vakantie :)
pi_169833482
Nou, onze route staat vast, we gaan iig naar de koningssteden (iig 1, ff kijken wat de kinderen volhouden :) ), snorkelen bij Tricomalee (maar niet Pigeon Island, we gaan ergens anders heen :) ), we doen de beroemde treinreis bij Ella, game drive in Yala, walvissen kijken en naar Galle!

Chauffeur geregeld en aardige vent, reageert ook heel snel via de mail dus wel heel fijn!

Nu nog ff 4 maanden wachten ...
  donderdag 30 maart 2017 @ 20:58:08 #273
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_169892862
Is sep/okt of okt/nov een goede reistijd voor sri lanka? We hebben nog een leuke reis op het oog en zijn aan het rondkijken waar naartoe.
  vrijdag 31 maart 2017 @ 11:13:50 #274
62913 Blik
The one and Only!
pi_169902235
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2017 20:58 schreef egelhond het volgende:
Is sep/okt of okt/nov een goede reistijd voor sri lanka? We hebben nog een leuke reis op het oog en zijn aan het rondkijken waar naartoe.
Niet de beste reistijd, zie ook

https://www.columbusmagaz(...)a/bestereistijd.html

Nou moet ik wel zeggen dat het qua neerslag overeenkomt met een Thailand in onze zomermaanden, en dat vond ik echt prima te doen. Een regenbui in de avond is helemaal niet zo'n ramp.
  vrijdag 31 maart 2017 @ 13:22:19 #275
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_169904299
Hoelang raden jullie Sri Lanka aan? In hoeveel tijd kan je het land redelijk goed zien?
We willen gaan backpacken. Idee is eerst een weekje naar de Malediven dus bij aankomst in Colombo hebben we geen last meer van een jet lag dus kunnen gelijk dag erna verder het land in.
  Moderator vrijdag 31 maart 2017 @ 13:47:52 #276
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_169904806
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2017 13:22 schreef egelhond het volgende:
Hoelang raden jullie Sri Lanka aan? In hoeveel tijd kan je het land redelijk goed zien?
We willen gaan backpacken. Idee is eerst een weekje naar de Malediven dus bij aankomst in Colombo hebben we geen last meer van een jet lag dus kunnen gelijk dag erna verder het land in.
De culturele hoogtepunten Anuradhapura, Dambulla, Sigiriya, Polonnaruwa, Kandy en de hooglanden (Nuwara Eliya en Ella) en Buduruwagala (niet overslaan!) kun je in een week of twee wel zien. Dan nog een weekje aan de zee: Yala, walvissen bij Mirissa, Galle en daartussen lekker in zee liggen. Wij waren er vier weken en dan kun je het wat rustiger aan doen / nog wat minder bekende plekken (Panduwas Nuwara - wij hadden de site voor onszelf O+ -, Yapahuwa, Aukana, etc.) bezoeken.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_170567713
Definitief besloten om in aug/sep naar Sri Lanka te gaan, 3 weken :).

Mocht iemand leuke vliegaanbiedingen hebben, graag!
pi_170606584
Ik heb ook vorige week geboekt. Over 3 weken ga ik erheen om 3 weken rond te reizen. Weet iemand nog een fijn hotel voor de eerste nacht, die ook betaalbaar is voor een backpacker in z'n eentje?;)
  Moderator woensdag 10 mei 2017 @ 16:27:19 #279
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_170830343
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2017 13:25 schreef Mr.West het volgende:
Ik heb ook vorige week geboekt. Over 3 weken ga ik erheen om 3 weken rond te reizen. Weet iemand nog een fijn hotel voor de eerste nacht, die ook betaalbaar is voor een backpacker in z'n eentje?;)
Leuk! Wat is je eerste overnachtingsplaats? Dat maakt het voor ons wat makkelijker tips geven. En wat vind jij betaalbaar?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_170956212
Ik heb toevallig al een hotel geboekt voor de eerste 2 nachten in Negomobo:).
Vanaf daar ga ik rondreizen. Hoe en wat moet ik nog een beetje uitzoeken.

Oja en ik heb vorige week een ETA aanvraag gedaan maar nog niks gehoord. Het geld is al wel afgeschreven, heeft iemand hier ervaring mee of dit normaal is? Heb al paar keer gemaild maar nog geen antwoord..
  Moderator maandag 15 mei 2017 @ 12:47:41 #281
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_170957668
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 11:39 schreef Mr.West het volgende:
Ik heb toevallig al een hotel geboekt voor de eerste 2 nachten in Negomobo:).
Vanaf daar ga ik rondreizen. Hoe en wat moet ik nog een beetje uitzoeken.

Oja en ik heb vorige week een ETA aanvraag gedaan maar nog niks gehoord. Het geld is al wel afgeschreven, heeft iemand hier ervaring mee of dit normaal is? Heb al paar keer gemaild maar nog geen antwoord..
Net even onze aanvraag nagekeken: zelfde dag bevestiging van de aanvraag en dag later goedkeuring ontvangen. Juiste mailadres ingevuld? Of bevestiging in je spambox?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_170977576
Ik heb alles gecheckt en niks gekregen. Wel net even via de ETA site gekeken en daar stond wel dat hij goedgekeurd is. Moet je iets uitprinten of iets dergelijks om dat te bewijzen of kunnen ze dat aan de balie zien in Colombo? Alvast bedankt:)
  dinsdag 16 mei 2017 @ 11:16:11 #283
62913 Blik
The one and Only!
pi_170977594
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 11:15 schreef Mr.West het volgende:
Ik heb alles gecheckt en niks gekregen. Wel net even via de ETA site gekeken en daar stond wel dat hij goedgekeurd is. Moet je iets uitprinten of iets dergelijks om dat te bewijzen of kunnen ze dat aan de balie zien in Colombo? Alvast bedankt:)
Ik zou altijd even een printje meenemen voor de zekerheid
pi_170977912
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 11:15 schreef Mr.West het volgende:
Ik heb alles gecheckt en niks gekregen. Wel net even via de ETA site gekeken en daar stond wel dat hij goedgekeurd is. Moet je iets uitprinten of iets dergelijks om dat te bewijzen of kunnen ze dat aan de balie zien in Colombo? Alvast bedankt:)
Volgens mij kreeg ik destijds ook geen bevestiging (en mijn vriendin die het ongeveer tegelijk of net na mij had aangevraagd wel). Het grootste probleem was nog wel om in Singapore zonder die bevestiging in te checken voor de vlucht naar Sri Lanka. Hele vliegveld afgezocht voor een computer om daar een bevestiging te photoshoppen :') dus ik zou er wel ff achteraan gaan.
pi_170977916
Maar het stond dus wel goed in het systeem.
pi_170977982
Ja volgens de ETA website is hij goedgekeurd, die bevestiging print ik uit en dan moet het goed komen. Bedankt voor de hulp. Ik heb er zin in!
  Moderator dinsdag 16 mei 2017 @ 12:20:54 #287
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_170978885
Wij vlogen destijds rechtstreeks. De immigratiedienst in Sri Lanka keek niet naar onze uitgeprinte bevestiging.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_170983080
Hoe ver van tevoren moet je dat ETA aanvragen? En is dat per sé benodigd om Sri Lanka in te komen als toerist?

En nog meer documenten of aanvragen waar ik rekening mee moet houden voor mijn reis in augustus naar Sri Lanka? :)
  Moderator dinsdag 16 mei 2017 @ 18:52:09 #289
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_170987500
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 15:51 schreef Nashje het volgende:
Hoe ver van tevoren moet je dat ETA aanvragen? En is dat per sé benodigd om Sri Lanka in te komen als toerist?

En nog meer documenten of aanvragen waar ik rekening mee moet houden voor mijn reis in augustus naar Sri Lanka? :)
Geen minimum-tijd bekend, maar ik zou het niet op de laatste dagen laten aankomen. Gewoon doen als je je vluchten weet.

Ja. Visumplicht. Je kan ook een visum bij de ambassade in Den Haag halen als je bijvoorbeeld langer dan 30 dagen gaat. ETA is voor een visum tot 30 dagen.

Nee.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  woensdag 17 mei 2017 @ 14:21:57 #290
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_171003232
hmm luxeprobleem.

Of naar Peru/Bolivia. 3 a 4 weken wat wel aanpoten wordt om alles te gaan zien ( zoutvlaktes in Bolivia, en standaard rondje Peru )

Of 3 weken Malediven en Sri Lanka.

Sri Lanka/Malediven zal uiteindelijk een heel stuk goedkoper zijn maar ook wat relaxer omdat het land niet zo groot is dus minder reizen.
Maar is nov wel de goede tijd? Lees veel verschillende dingen op verschillende sites.
  woensdag 17 mei 2017 @ 19:25:00 #291
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_171010747
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 14:21 schreef egelhond het volgende:
hmm luxeprobleem.

Of naar Peru/Bolivia. 3 a 4 weken wat wel aanpoten wordt om alles te gaan zien ( zoutvlaktes in Bolivia, en standaard rondje Peru )

Of 3 weken Malediven en Sri Lanka.

Sri Lanka/Malediven zal uiteindelijk een heel stuk goedkoper zijn maar ook wat relaxer omdat het land niet zo groot is dus minder reizen.
Maar is nov wel de goede tijd? Lees veel verschillende dingen op verschillende sites.
Ik heb Peru/Bolivia 'gedaan' met haast en dat was echt zonde. Neem daar alsjeblieft de tijd voor. Ga a.s. zondag naar Sri Lanka, dus kan je over een maand vertellen hoe 4 weken daar is. Qua seizoen heb ik begrepen dat het niet zoveel uitmaakt, als het in het zuiden regent is het in het noorden mooi en andersom.
  Moderator donderdag 18 mei 2017 @ 08:29:48 #292
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_171020744
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 14:21 schreef egelhond het volgende:
hmm luxeprobleem.

Of naar Peru/Bolivia. 3 a 4 weken wat wel aanpoten wordt om alles te gaan zien ( zoutvlaktes in Bolivia, en standaard rondje Peru )

Of 3 weken Malediven en Sri Lanka.

Sri Lanka/Malediven zal uiteindelijk een heel stuk goedkoper zijn maar ook wat relaxer omdat het land niet zo groot is dus minder reizen.
Maar is nov wel de goede tijd? Lees veel verschillende dingen op verschillende sites.
Vond Sri Lanka relatief duur vergeleken met veel andere landen in die regio.
Wij waren er in November en het weer was ok. Wel wat regen af en toe, maar ook genoeg mooi weer ter compensatie.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_171020947
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2017 08:29 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Vond Sri Lanka relatief duur vergeleken met veel andere landen in die regio.
Wij waren er in November en het weer was ok. Wel wat regen af en toe, maar ook genoeg mooi weer ter compensatie.
Landen in die regio? :') Dat zijn dus India en Sri Lanka, vergeleken met India is elk land 'duur'.
  donderdag 18 mei 2017 @ 09:34:53 #294
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_171021571
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2017 08:29 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Vond Sri Lanka relatief duur vergeleken met veel andere landen in die regio.
Wij waren er in November en het weer was ok. Wel wat regen af en toe, maar ook genoeg mooi weer ter compensatie.
Ok en wat was regen? Dagelijks een bui? Toevallig ook op de malediven geweest en hoe was het weer daar?
pi_171040613
Mijn neef zit daar nu en hij zei dat hij nog geen blanke was tegengekomen, klopt dat of ligt dat aan de tijd van het jaar? :P

Verder wel een mooi land met lekker eten als ik de foto's mag geloven. Het opent deuren :Y)
N A P O L I
C A M P A N I A
  Moderator zaterdag 20 mei 2017 @ 19:25:43 #296
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_171078709
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2017 09:34 schreef egelhond het volgende:
Ok en wat was regen? Dagelijks een bui? Toevallig ook op de malediven geweest en hoe was het weer daar?
Verschillend. Af en toe een buitje, soms een flinke bui, maar de meeste dagen gewoon warm en droog.
Niet op de Malediven geweest.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator zaterdag 20 mei 2017 @ 19:30:44 #297
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_171078769
quote:
10s.gif Op donderdag 18 mei 2017 22:21 schreef Aiciu het volgende:
Mijn neef zit daar nu en hij zei dat hij nog geen blanke was tegengekomen, klopt dat of ligt dat aan de tijd van het jaar? :P

Verder wel een mooi land met lekker eten als ik de foto's mag geloven. Het opent deuren :Y)
Ligt vooral aan de plekken die je bezoekt. In Paduwasnuwara waren wij zelfs de enige bezoekers. In Tangalle hadden we het strand vrijwel voor ons zelf, in Mirissa lagen we drie rijen dik. Op Sigiriya is het aansluiten op de trappen.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  zondag 21 mei 2017 @ 11:59:42 #298
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_171092093
Zo, onze visa zijn geregeld, we zijn goedgekeurd en mogen in juli het land in :P
pi_171127740
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 15:51 schreef Nashje het volgende:
Hoe ver van tevoren moet je dat ETA aanvragen? En is dat per sé benodigd om Sri Lanka in te komen als toerist?

En nog meer documenten of aanvragen waar ik rekening mee moet houden voor mijn reis in augustus naar Sri Lanka? :)
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 18:52 schreef UIO_AMS het volgende:

Ja. Visumplicht. Je kan ook een visum bij de ambassade in Den Haag halen als je bijvoorbeeld langer dan 30 dagen gaat. ETA is voor een visum tot 30 dagen.

Je kunt ook (in ieder geval kon dat afgelopen november nog) een visum on arrival krijgen. Maar dat is duurder en er staat een wachtrij die zo ongeveer even lang duurt als de hele vlucht er naar toe. Niet echt een reële optie.

Ik had mijn ETA trouwens twee minuten na de ontvangstbevestiging van de aanvraag. Leek wel een soort auto-reply.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  Moderator dinsdag 23 mei 2017 @ 06:36:27 #300
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_171135200
Wij vlogen ook afgelopen november (vrijdag de 18e om precies te zijn) naar Colombo. Met KLM. :). Jullie?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_171144666
quote:
17s.gif Op maandag 20 maart 2017 11:46 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Het verblijf bij Anil in de buurt van Ella was toch wel één van de hoogtepunten van onze reis. Schitterend uitzicht, grote schone kamer (beneden), geweldig ontbijt. Elke morgen om een uur of zes ging ik voor op de veranda zitten om te kijken naar alle vogeltjes. Spechten, kolibri's, en nog veel meer kleurrijke vogeltjes die er vrolijk op los kwetterden. M'n verloofde kwam er zelfs vroeg het bed voor uit.

Tijdens onze trip hebben we veel wilde dieren gezien (o.a. olifanten, krokodillen, dolfijnen, blauwe vinvissen, zeeslangen, schildpadden en zelfs een luipaard), maar de vroege uurtjes bij Anil waren gevoelsmatig de mooiste momenten van de hele reis door Sri Lanka.
Anil... Als ik het me goed herinner ben ik ook bij hem te gast geweest.

Een mooie oude witte villa, tien minuutjes lopen van Ella? Volgens mij heeft die man destijds nog een gele kaart van het gebied voor me getekend.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')