Wat is daar het voordeel dan van?quote:Op zaterdag 14 juni 2014 13:37 schreef Knuppel1983 het volgende:
Bedankt voor je reactie.
Waar ik naar op zoek ben, is een radiatorknop die ik op afstand kan uitlezen en instellen. Een traditionele 'plus' eigenlijk.
Maar het moet niet zo worden dat ik straks 10 HR92's heb, die allemaal afzonderlijk de ketel kunnen laten aanspringen. (dan gaat hij voor m'n gevoel nooit meer uit)
Of zie ik dit verkeerd?
Wat bedoel je met " een traditionele 'plus'"?quote:Op zaterdag 14 juni 2014 13:37 schreef Knuppel1983 het volgende:
Waar ik naar op zoek ben, is een radiatorknop die ik op afstand kan uitlezen en instellen. Een traditionele 'plus' eigenlijk.
Een traditionele radiatorknop stelt alleen een maximum in tot waar je de knop gedraaid hebt.quote:Op maandag 16 juni 2014 15:51 schreef RoyW het volgende:
[..]
Wat is daar het voordeel dan van?
Je wilt hem dus wel instellen, maar hij mag niet aan gaan?
Twee tegenstrijdige dingen als je het mij vraagt..
Als je niet wil dat hij aan gaat, moet je de temperatuur lager instellen.
Of je wilt wel dat het warm wordt maar dat de ketel niet aan gaat?
Heb je het probleem nu altijd met dezelfde HR80, of heb je het probleem met elke HR80 die je in de derde zone plaatst?quote:Maar waarom dan wel met deze HR80 en niet met de ander 3?
Misschien is het afhankelijk van de zone in de Evotouch? Het gaat immers (ongeacht HR80 en ongeacht zijn lokatie) altijd fout met de 3'de zone.
Goede observatie.quote:Op donderdag 19 juni 2014 10:41 schreef Ploink70 het volgende:
@EvoHome-2: uit jouw relaas blijkt duidelijk dat de communicatie Evo > HR niet meer werkt. Aangezien het probleem wordt opgelost als je de batterij uit de HR80 haalt en plaatst, ligt het voor de hand om te vermoeden dat de HR80 kapot is. Maar ik snap uit jouw relaas iets niet:
Heb je het probleem nu altijd met dezelfde HR80, of heb je het probleem met elke HR80 die je in de derde zone plaatst?
*p*
Ik weet niet zo goed hoe ik de evoHome zelf (dus het schermpje) als regelaar zou moeten gebruiken... Ik gebruik de ingebouwde sensor als voeler voor de zone Woonkamer die twee radiatoren heeft waarop twee HR80's de regelaar zijn (zonder gebruik van hun eigen sensor).quote:
Oh? Maar jij had toch radiatoren in die zone?quote:Het schijnt geen 'radiatoren' te moeten zijn, bevestigd door Honeywell.
Let us know... ben net zo benieuwd. Overigens: als het dan werkt, wil je waarschijnlijk wel weten wat er anders is...quote:Honeywell heeft een werkend getest systeem, compleet geconfigureerd, en gaat die naar mij opsturen. Die moet het bij mij dan ook doen. Ik ben benieuwd.
Ik denk niet dat het aan het 'bereik' ligt. Dat is namelijk een storing die zichzelf kan herstellen. Ik vermoed dat er iets is in de omgeving voor zorgt dat de HR80 in een vreemde, 'apatische' stand komt te staan. Ofwel omdat de HR80 zoveel 'rotzooi' op zijn radiofrequentie voorbij ziet komen dat 'ie het luisteren voor gezien houdt, ofwel omdat door verstoring een soort van 'hangup' commando voorbijkomt.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 11:22 schreef EvoHome-2 het volgende:
Het lijkt dus locatie afhankelijk en het lijkt een radiografisch contact (bereik) probleem. Maar waarom gaat het dan fout als de HR80 op een paar meter van de Evotouch ligt. Daar kan ik met mij kennis van radiotechniek niet bij. Behalve als het signaal uit de Evotouch te sterk is en de los liggende HR80 overstuurd wordt.
Ja, daarom dus. Ik heb al ongeveer 10x gezegd in dit topic dat het probleem niet optreedt als je HR80's gebruikt Het gebeurt alleen als je de Evotouch puur als thermostaat gebruikt en geen andere Honeywell-apparatuur hebt (dus in de configuratie van het single zone pakket).quote:Op woensdag 25 juni 2014 23:14 schreef Ploink70 het volgende:
[..]
waarop twee HR80's de regelaar zijn.
Inderdaad. Dat betekent blijkbaar niet dat je ook perse de toepassing 'radiatoren' moet kiezen. Volgens de instelhulp van de Evotouch niet en volgens Honeywell zelf ook niet (al paar keer bevestigd gehad).quote:[..]
Oh? Maar jij had toch radiatoren in die zone?
Plan is gewijzigd, ze gaan volgende week een apparaatje installeren dat de communicatie kan tracken/tracen. Debuggen dus. Ben wederom benieuwdquote:[..]
Let us know... ben net zo benieuwd. Overigens: als het dan werkt, wil je waarschijnlijk wel weten wat er anders is...
Mee eens. Ik denk ook niet dat het aan het bereik ligt. Maar echt 'apatische' is de HR80 ook niet.quote:Op woensdag 25 juni 2014 23:14 schreef Ploink70 het volgende:
Ik denk niet dat het aan het 'bereik' ligt. Dat is namelijk een storing die zichzelf kan herstellen. Ik vermoed dat er iets is in de omgeving voor zorgt dat de HR80 in een vreemde, 'apatische' stand komt te staan. Ofwel omdat de HR80 zoveel 'rotzooi' op zijn radiofrequentie voorbij ziet komen dat 'ie het luisteren voor gezien houdt, ofwel omdat door verstoring een soort van 'hangup' commando voorbijkomt.
Je zou nog kunnen proberen om de evoHome op een andere plek te zetten. Daarmee kan je proberen te bepalen of het probleem zit in verstoring van het evoHome signaal zelf (dus wat verzonden wordt, wordt verstoord) of simpelweg instraling van iets anders (zonder dat de evoHome er iets mee te maken heeft
*p*
Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 11:19 schreef woekele het volgende:
Het belangrijkste bij dit systeem zou wat mij betreft zijn om mensen meer diagnose-mogelijkheden te geven. Debugging ingebouwd, logging, etc. Zonder al die info blijft het altijd gissen.
Hallo,quote:Op zaterdag 28 juni 2014 10:30 schreef EvoHome-2 het volgende:
[..]
Mee eens. Ik denk ook niet dat het aan het bereik ligt. Maar echt 'apatische' is de HR80 ook niet.
Het lijkt dus meer op een 'hangup' maar dan alleen van een deel van het HR80 programma, want de gemeten temperatuur wordt netjes aan de Evotouch doorgegeven én er wordt door de HR80 ook om warmte gevraagd.
De kans dat het verplaatsen van de Evotouch het probleem oplost acht ik heel erg klein omdat de laatste testresultaten aantonen dat het afhankelijk lijkt te zijn van de HR80 locatie.
Volgens mij zit er een ontwerp fout in het protocol.
Het is immers niet de Evotouch die op basis van de door de HR80 gemeten en doorgegeven temperatuur bepaalt dat er warmte nodig is. Kennelijk geeft de Evotouch de warmtevraag van de HR80 alleen maar door. Dat is jammer want de Evotouch zou kunnen constateren dat het erg vreemd is dat de gemeten temperatuur laag is en er toch een warmtevraag komt. De door de HR80 (als gevolg van het communicatie verlies) zelf ingestelde 20 graden is niet zichtbaar op de Evotouch.
Dat de HR80 bij communicatieverlies om warmte vraagt suggereert dat het ontwerp rekening houd met eenzijdig communicatie verlies. Dit betekent ook dat de Evotouch niet merkt dat er eenzijdig verlies is, want daar komen alle berichten (warmte, gemeten temp) gewoon goed aan. Het zou handiger zijn geweest als de HR80 bij communicatie verlies alleen de kraan openzet en niet om warmte vraagt.
Misschien zou het zelfs nog beter zijn als HR80 bij communicatieverlies zelf ook stopt met communiceren (zodat de Evotouch het ook doorkrijgt) of een 'comm verlies' bericht naar de Evotouch stuurt i.p.v. de warmevraag.
Ik weet niet of de HR80, als je maar lang genoeg wacht (en hoe lang is dat dan), vanzelf uit deze 'hangup' toestand terugkomt. Ik heb het uren zo zien staan en besloten toen maar zelf in te grijpen.
Dit gedrag betekent wel dat er regelmatig onnodig warmte wordt geleverd en mij dat dus geld kost.
De houding van de leverancier die claimt dat je met dit soort systemen kunt besparen, maar 'niet thuis geeft' als je ongrijpbare problemen hebt, vind ik zeer teleurstellend.
Ik weet dat je dat gezegd hebt, maar ik snap(te) niet wat je nou precies bedoelt... Je hebt voor een regeling (in principe) altijd vier "dingen" nodig: een regelaar, een controller, een voeler en een ketelrelais. De regelaar regelt fysiek de watertoevoer naar de radiator, de controller bepaalt op basis van de temperatuur en algoritmen of een regelaar open moet en de ketel aan. De voeler bepaalt de temperatuur in de zone en het ketelrelais spreekt voor zich. In een single zone oplossing vervalt de regelaar omdat dat dubbel op is met het ketelrelais. Maar (en daar zit de verwarring) de evoHome bediendisplay kan nooit als regelaar optreden. Dat ding kan geen fysieke actie op de watertoevoer uithalen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 08:20 schreef woekele het volgende:
Ik heb al ongeveer 10x gezegd in dit topic dat het probleem niet optreedt als je HR80's gebruikt Het gebeurt alleen als je de Evotouch puur als thermostaat gebruikt en geen andere Honeywell-apparatuur hebt (dus in de configuratie van het single zone pakket).
Interessant... lijkt me wel grappig om wat info te hebben over wat ze gaan plaatsen ;-)quote:Plan is gewijzigd, ze gaan volgende week een apparaatje installeren dat de communicatie kan tracken/tracen. Debuggen dus. Ben wederom benieuwd
Het probleem is dat die python links tot stand gekomen zijn door gewoon het netwerk verkeer te sniffen. Je ziet dus alleen wat NU kan en misschien zijn er meer mogelijkheden die we nog niet kennen. Om over het verkeer tussen totalconnectcomfort en de internet gateway nog maar te zwijgen. Misschien kan je nog wel veel meer aan dat kastje vragen....quote:Op zaterdag 28 juni 2014 00:31 schreef Anonymousse het volgende:
Had meer van de info verwacht. Je ziet alleen zones geen devices wat ik verwachtte. De info komt overeen met de APP. Had ook verwacht dat er een email verstuurd zou worden wanneer een bericht in de Evohome log komt.
Klopt, ik bedoelde dat de HR80 apatisch werd/een hangup had in het ontvangende gedeelte.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 10:30 schreef EvoHome-2 het volgende:
Maar echt 'apatische' is de HR80 ook niet.
Het lijkt dus meer op een 'hangup' maar dan alleen van een deel van het HR80 programma
Euh... hoezo? Het probleem deed zich toch voor op een regelaar op een radiator en nu ook op een regelaar die vlak bij de evoHome ligt? Het lag toch eerder aan het zone nummer?quote:De kans dat het verplaatsen van de Evotouch het probleem oplost acht ik heel erg klein omdat de laatste testresultaten aantonen dat het afhankelijk lijkt te zijn van de HR80 locatie.
Het standaard antwoord van Honeywell is dat het een protocol is dat al jaren meegaat en daarom niet alles ondersteund dat je misschien zou willen (zoals bidirectionele communicatie). Helaas hebben ze dat met de nieuwe knoppen (HR92) en het nieuwe evoHome systeem niet opgelost (aldus HW). Ook daar is geen echte bidirectionele communicatie mogelijk. Met alle nare en onhandige gevolgen van dien.quote:Volgens mij zit er een ontwerp fout in het protocol.
Als je goed zoekt (ook in eerdere delen van dit forum topic) dan kan je wel wat dingen vinden waarmee je de communicatie uit de lucht kunt pikken. Helaas is zo'n beetje alle proprietary aan dit protocol: de exacte frequentie, de codering, de pakket-opbouw... en Honeywell is niet van zins om daar ook maar iets van prijs te geven.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 11:28 schreef EvoHome-2 het volgende:
Zelf heb ik wel wat met radio's en voor 15 euro koop je een RTL dongle waarmee je de signalen kunt ontvangen. Maar op internet heb ik nog geen programma's gevonden die op basis van zo'n RTL dongle deze signalen ook decoderen. (ze zijn er wel voor allerlei andere signalen zoals ADS-B of Mode-S).
Volgens mij haal je hier een paar dingen bij elkaar die niet bij elkaar horen. Het is het ketelrelais dat (van de evoHome) te horen krijgt dat het in veilige stand moet gaan staan bij (later) communicatieverlies. Het relais gaat, als het daarna wat langer niets van de evoHOme hoort, in een aan/uit cadans lopen. Daar heeft de evoHome dan niets meer over te zeggen (wat ook niet meer kan, want communicatieverlies).quote:Op zaterdag 28 juni 2014 15:50 schreef RoyW het volgende:
in ieder geval geeft de evotouch wel aan als er een communicatie probleem is,
deze zet hij ook in het logboek van foutmeldingen.
Als deze niet hersteld wordt, dan gaat het systeem in een veilige modus wat betekend dat hij in keer in de zoveel tijd de ketel aan laat slaan ivm eventuele bevriezingsgevaren.
Ik heb exact hetzelfde probleem met één van m'n HR80. De lokatie van de EvoHome veranderen had geen effect. Omdat ik een keer heb meegemaakt dat tijdens een vakantie in de winter een kamer een week lang op 20 graden is gehouden, heb ik de HR80 nu maar ontkoppeld en gebruik ik hem als een veel te dure thermostaatkraan...quote:Op zaterdag 28 juni 2014 10:30 schreef EvoHome-2 het volgende:
Volgens mij zit er een ontwerp fout in het protocol.
Het is immers niet de Evotouch die op basis van de door de HR80 gemeten en doorgegeven temperatuur bepaalt dat er warmte nodig is. Kennelijk geeft de Evotouch de warmtevraag van de HR80 alleen maar door. Dat is jammer want de Evotouch zou kunnen constateren dat het erg vreemd is dat de gemeten temperatuur laag is en er toch een warmtevraag komt. De door de HR80 (als gevolg van het communicatie verlies) zelf ingestelde 20 graden is niet zichtbaar op de Evotouch.
Dat de HR80 bij communicatieverlies om warmte vraagt suggereert dat het ontwerp rekening houd met eenzijdig communicatie verlies. Dit betekent ook dat de Evotouch niet merkt dat er eenzijdig verlies is, want daar komen alle berichten (warmte, gemeten temp) gewoon goed aan. Het zou handiger zijn geweest als de HR80 bij communicatie verlies alleen de kraan openzet en niet om warmte vraagt.
Misschien zou het zelfs nog beter zijn als HR80 bij communicatieverlies zelf ook stopt met communiceren (zodat de Evotouch het ook doorkrijgt) of een 'comm verlies' bericht naar de Evotouch stuurt i.p.v. de warmevraag.
Ik weet niet of de HR80, als je maar lang genoeg wacht (en hoe lang is dat dan), vanzelf uit deze 'hangup' toestand terugkomt. Ik heb het uren zo zien staan en besloten toen maar zelf in te grijpen.
Dit gedrag betekent wel dat er regelmatig onnodig warmte wordt geleverd en mij dat dus geld kost.
De houding van de leverancier die claimt dat je met dit soort systemen kunt besparen, maar 'niet thuis geeft' als je ongrijpbare problemen hebt, vind ik zeer teleurstellend.
Pfffft, eindelijk iemand die exact hetzelfde probleem (HR80 naar 20 graden en géén commverlies op de evohome) heeft. Geeft de burger weer moedquote:Op maandag 30 juni 2014 00:40 schreef mcaklein het volgende:
[..]
Ik heb exact hetzelfde probleem met één van m'n HR80. De lokatie van de EvoHome veranderen had geen effect. Omdat ik een keer heb meegemaakt dat tijdens een vakantie in de winter een kamer een week lang op 20 graden is gehouden, heb ik de HR80 nu maar ontkoppeld en gebruik ik hem als een veel te dure thermostaatkraan...
Het is inderdaad zeer irritant dat de default warmtevraag niet is in te stellen op een andere temperatuur dan 20 graden, en dat de EvoHome geen alarm af geeft.
Ik heb verschillende keren geprobeerd om via Honeywell een oplossing te vinden, maar zij komen niet verder dan de standaardadviezen over andere plek of DECT-telefoons uit de buurt houden.
Er komt bij mij nooit een melding in het logboek van de Evotouch, hetgeen betekent dat de comm van HR80 => Evotouch prima is. Dat blijkt ook uit het feit dat de door de HR80 gemeten temperatuur op de Evotouch zichtbaar is. Op datzelfde moment is de comm van Evotouch => HR80 vermoedelijk verstoord want de antenne indicator op de HR80 is uit en de temp is op 20 graden gezet.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 15:50 schreef RoyW het volgende:
[..]
Hallo,
klopt gedeeltelijk wat je suggereert,
Maar ik kan het verhaal niet helemaal volgen.
in ieder geval geeft de evotouch wel aan als er een communicatie probleem is,
deze zet hij ook in het logboek van foutmeldingen.
Als deze niet hersteld wordt, dan gaat het systeem in een veilige modus wat betekend dat hij in keer in de zoveel tijd de ketel aan laat slaan ivm eventuele bevriezingsgevaren.
Als je wilt kan ik je eens een andere (eventueel de nieuwe HR92) knop opsturen om te proberen of dan het probleem opgelost is?
Dan weet je iig waar het probleem zit.
mocht je het willen proberen, stuur je maar even een pm
Het deed zich voor op een specifieke regelaar in een specifieke zone (kantoor).quote:Op zondag 29 juni 2014 14:15 schreef Ploink70 het volgende:
Euh... hoezo? Het probleem deed zich toch voor op een regelaar op een radiator en nu ook op een regelaar die vlak bij de evoHome ligt? Het lag toch eerder aan het zone nummer?
*p*
Neem even contact op met je verkoper,quote:Op zondag 6 juli 2014 01:54 schreef simonmo het volgende:
Probleem is wel bekend, heb het ook al gehad, maar nooit geen reactie meer gehad.
24 uur van de stroom en hij deed het weer en doet het nog steeds.
Honeywell wil er gewoon niks van weten
Ja dusquote:Contact gezocht met Waakzaamwonen.nl. Ik krijg een nieuw exemplaar toegestuurd.
Zullen we gezamenlijk met een aantal mensen van dit forum proberen Honeywell te benaderen? Het zou toch mooi zijn als we als erkenning krijgen voor onze rol als enthousiaste en serieuze gebruikers. Een keer een gesprek om onze problemen voor te leggen en te horen wat wel en niet mogelijk is zou helpen.quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:21 schreef EvoHome-2 het volgende:
[..]
Dus Honeywell, kom met een oplossing. Geef de mogelijkheid een andere 'communicatie verlies' temperatuur in te stellen of de mogelijkheid om die optie helemaal uit te zetten. Maar misschien is het wel eenvoudiger om de firmware in de Evotouch iets slimmer te maken door te controleren of de warmte vraag wel logisch is gezien de door de HR80 gemeten (en doorgegeven) temperatuur en de op de Evotouch ingestelde temperatuur.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |