abonnement Unibet Coolblue
pi_141068881
Bedankt voor je reactie.

Waar ik naar op zoek ben, is een radiatorknop die ik op afstand kan uitlezen en instellen. Een traditionele 'plus' eigenlijk.
Maar het moet niet zo worden dat ik straks 10 HR92's heb, die allemaal afzonderlijk de ketel kunnen laten aanspringen. (dan gaat hij voor m'n gevoel nooit meer uit)

Of zie ik dit verkeerd?
pi_141154473
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 13:37 schreef Knuppel1983 het volgende:
Bedankt voor je reactie.

Waar ik naar op zoek ben, is een radiatorknop die ik op afstand kan uitlezen en instellen. Een traditionele 'plus' eigenlijk.
Maar het moet niet zo worden dat ik straks 10 HR92's heb, die allemaal afzonderlijk de ketel kunnen laten aanspringen. (dan gaat hij voor m'n gevoel nooit meer uit)

Of zie ik dit verkeerd?
Wat is daar het voordeel dan van?
Je wilt hem dus wel instellen, maar hij mag niet aan gaan?
Twee tegenstrijdige dingen als je het mij vraagt..
Als je niet wil dat hij aan gaat, moet je de temperatuur lager instellen.
Of je wilt wel dat het warm wordt maar dat de ketel niet aan gaat? ;)
pi_141158597
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 13:37 schreef Knuppel1983 het volgende:
Waar ik naar op zoek ben, is een radiatorknop die ik op afstand kan uitlezen en instellen. Een traditionele 'plus' eigenlijk.
Wat bedoel je met " een traditionele 'plus'"?
pi_141189680
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 15:51 schreef RoyW het volgende:

[..]

Wat is daar het voordeel dan van?
Je wilt hem dus wel instellen, maar hij mag niet aan gaan?
Twee tegenstrijdige dingen als je het mij vraagt..
Als je niet wil dat hij aan gaat, moet je de temperatuur lager instellen.
Of je wilt wel dat het warm wordt maar dat de ketel niet aan gaat? ;)
Een traditionele radiatorknop stelt alleen een maximum in tot waar je de knop gedraaid hebt.
Een HR92 voegt daar nog de 'vraag'-functie aan toe. Hij kan de ketel laten aanspringen om tot zijn maximum te komen.

Stel je hebt 4 kamers, in 1 zone. Kun je dan 1 van de HR92's leidend maken (thermostaat maken), zodat dit de enige is die de ketel kan laten aanspringen?

Nog een andere vraag. Hoe betrouwbaar is het meten met een HR92 eigenlijk, omdat deze maar een paar centimeter van de radiator zelf zit?
pi_141279959
@woekele: je bent al een tijd aan het soebatten met het systeem, dus dit komt (wederom) wat laat, maar ik gebruik de (nieuwe) evoHome als voeler en heb het probleem dat jij beschrijft niet. Overigens heb jij het er over dat je de toepassing 'zonekleppen' hebt geconfigureerd (althans: dat gebeurt automatisch), maar moet dat niet 'radiatoren' zijn?

@EvoHome-2: uit jouw relaas blijkt duidelijk dat de communicatie Evo > HR niet meer werkt. Aangezien het probleem wordt opgelost als je de batterij uit de HR80 haalt en plaatst, ligt het voor de hand om te vermoeden dat de HR80 kapot is. Maar ik snap uit jouw relaas iets niet:

quote:
Maar waarom dan wel met deze HR80 en niet met de ander 3?
Misschien is het afhankelijk van de zone in de Evotouch? Het gaat immers (ongeacht HR80 en ongeacht zijn lokatie) altijd fout met de 3'de zone.
Heb je het probleem nu altijd met dezelfde HR80, of heb je het probleem met elke HR80 die je in de derde zone plaatst?

@Anonymousse: jij schrijft in een van je bijdragen:

[quote]Met de nieuwe Evotouch+Gateway is dit mogelijk te detecteren met API programmering[/quote]

Heb jij ergens info over die API gevonden? Want voorlopig zie ik alleen een volledig dichtgetimmerd pad tussen evoHome, via de Gateway naar Honeywell en dan naar de app. Maar als er iets te API'en valt wordt het wel weer leuk ;-)


Honeywell heeft natuurlijk geen API vrijgegeven, maar gelukkig zijn meer mensen op zoek. Voor de liefhebbers: http://evohome-client.readthedocs.org/en/latest/

*p*

[ Bericht 10% gewijzigd door Ploink70 op 19-06-2014 11:03:53 ]
pi_141300819
Ploink, je zegt dat je hem als voeler gebruikt. Maar gebruik je hem ook als regelaar? Het schijnt geen 'radiatoren' te moeten zijn inderdaad, bevestigd door Honeywell. Honeywell heeft een werkend getest systeem, compleet geconfigureerd, en gaat die naar mij opsturen. Die moet het bij mij dan ook doen. Ik ben benieuwd. Ik ga niks aanraken/instellen, alleen kijken of het werkt.
  vrijdag 20 juni 2014 @ 11:22:32 #82
389899 EvoHome-2
Ook een Evohome gebruiker
pi_141321731
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 10:41 schreef Ploink70 het volgende:

@EvoHome-2: uit jouw relaas blijkt duidelijk dat de communicatie Evo > HR niet meer werkt. Aangezien het probleem wordt opgelost als je de batterij uit de HR80 haalt en plaatst, ligt het voor de hand om te vermoeden dat de HR80 kapot is. Maar ik snap uit jouw relaas iets niet:

Heb je het probleem nu altijd met dezelfde HR80, of heb je het probleem met elke HR80 die je in de derde zone plaatst?

*p*
Goede observatie.
Het probleem deed zich alleen voor bij een specifieke HR80 die bij zone-3 (kantoor) hoorde.
Zone-2 (Keuken) (een vergelijkbare situatie/configuratie) heeft dit probleem nooit gehad.
Zone-1 (woonkamer) met 2 HR80's is afwijkend omdat daar de inde Evotouch ingebouwde thermometer de temperatuurmeting doet.

Deze HR80 is op basis van die analyse vervangen.
Maar het probleem was daarmee niet opgelost.

Vervolgens heb ik de nieuwe HR80 op een losse kraan bevestigd en deze op 3 a 4 meter afstand van de Evotouch in de kamer op tafel gelegd. Hiermee probeerde ik een communicatieprobleem uit te sluiten, immers de Evotocuh en de HR80 kunnen elkaar letterlijk zien.
Ook in die opzet ging het fout. Dus dacht ik dat er misschien een relatie met de zone is.

Vervolgens heb ik de HR80 (keuken) gewisseld met de HR80 op de losse kraan (op tafel), zonder iets aan de Evotouch te wijzigen.
Tot mijn grote verbazing is de HR80 (kantoor) die nu in de keuken zit nog niet fout gegaan.
Wel is de HR80 (keuken) die nu in het zicht van de Evotouch (aan een losse kraan) op tafel ligt al een keer in de fout gegaan.
Het lijkt dus locatie afhankelijk te zijn, waarbij ik dan niet begrijp waarom de HR80 (ongeacht welke en ongeacht de zone waar deze bij behoort) in de keuken nooit een probleem geeft maar wel pal onder een DECT telefoon zit en radiografisch gezien een heel slechte plek heeft. (tussen 2 muren en de radiator in).

Het lijkt dus locatie afhankelijk en het lijkt een radiografisch contact (bereik) probleem. Maar waarom gaat het dan fout als de HR80 op een paar meter van de Evotouch ligt. Daar kan ik met mij kennis van radiotechniek niet bij. Behalve als het signaal uit de Evotouch te sterk is en de los liggende HR80 overstuurd wordt.

Voorlopig laat ik het nog even zo zitten omdat het tot nu toe maar 1x fout is gegaan met de HR80 uit de keuken die nu op tafel ligt.

Wordt vervolgd.
pi_141557638
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 20:40 schreef woekele het volgende:
Maar gebruik je hem ook als regelaar?
Ik weet niet zo goed hoe ik de evoHome zelf (dus het schermpje) als regelaar zou moeten gebruiken... Ik gebruik de ingebouwde sensor als voeler voor de zone Woonkamer die twee radiatoren heeft waarop twee HR80's de regelaar zijn (zonder gebruik van hun eigen sensor).
quote:
Het schijnt geen 'radiatoren' te moeten zijn, bevestigd door Honeywell.
Oh? Maar jij had toch radiatoren in die zone?
quote:
Honeywell heeft een werkend getest systeem, compleet geconfigureerd, en gaat die naar mij opsturen. Die moet het bij mij dan ook doen. Ik ben benieuwd.
Let us know... ben net zo benieuwd. Overigens: als het dan werkt, wil je waarschijnlijk wel weten wat er anders is...

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 11:22 schreef EvoHome-2 het volgende:
Het lijkt dus locatie afhankelijk en het lijkt een radiografisch contact (bereik) probleem. Maar waarom gaat het dan fout als de HR80 op een paar meter van de Evotouch ligt. Daar kan ik met mij kennis van radiotechniek niet bij. Behalve als het signaal uit de Evotouch te sterk is en de los liggende HR80 overstuurd wordt.
Ik denk niet dat het aan het 'bereik' ligt. Dat is namelijk een storing die zichzelf kan herstellen. Ik vermoed dat er iets is in de omgeving voor zorgt dat de HR80 in een vreemde, 'apatische' stand komt te staan. Ofwel omdat de HR80 zoveel 'rotzooi' op zijn radiofrequentie voorbij ziet komen dat 'ie het luisteren voor gezien houdt, ofwel omdat door verstoring een soort van 'hangup' commando voorbijkomt.

Je zou nog kunnen proberen om de evoHome op een andere plek te zetten. Daarmee kan je proberen te bepalen of het probleem zit in verstoring van het evoHome signaal zelf (dus wat verzonden wordt, wordt verstoord) of simpelweg instraling van iets anders (zonder dat de evoHome er iets mee te maken heeft).

In ieder geval succes.

*p*
pi_141606966
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 23:14 schreef Ploink70 het volgende:

[..]

waarop twee HR80's de regelaar zijn.
Ja, daarom dus. Ik heb al ongeveer 10x gezegd in dit topic dat het probleem niet optreedt als je HR80's gebruikt :P Het gebeurt alleen als je de Evotouch puur als thermostaat gebruikt en geen andere Honeywell-apparatuur hebt (dus in de configuratie van het single zone pakket).

quote:
[..]

Oh? Maar jij had toch radiatoren in die zone?
Inderdaad. Dat betekent blijkbaar niet dat je ook perse de toepassing 'radiatoren' moet kiezen. Volgens de instelhulp van de Evotouch niet en volgens Honeywell zelf ook niet (al paar keer bevestigd gehad).

quote:
[..]

Let us know... ben net zo benieuwd. Overigens: als het dan werkt, wil je waarschijnlijk wel weten wat er anders is...
Plan is gewijzigd, ze gaan volgende week een apparaatje installeren dat de communicatie kan tracken/tracen. Debuggen dus. Ben wederom benieuwd :)

[ Bericht 5% gewijzigd door woekele op 27-06-2014 12:50:15 ]
  zaterdag 28 juni 2014 @ 00:01:24 #85
139820 mol_air
Jus ex injuria non oritur
pi_141634398
Iemand die nieuwe honeywell lyric al gespot in NL?
pi_141635118
Eindelijk de Evohome+Gateway binnen. Na configuratie, met python scripts info bij Honeywell opgevraagd. (Zie onderstaande links)
Had meer van de info verwacht. Je ziet alleen zones geen devices wat ik verwachtte. De info komt overeen met de APP. Had ook verwacht dat er een email verstuurd zou worden wanneer een bericht in de Evohome log komt.
http://www.automatedhome.(...)me&highlight=Evohome
http://www.automatedhome.(...)-to-control-remotely
  zaterdag 28 juni 2014 @ 10:30:35 #87
389899 EvoHome-2
Ook een Evohome gebruiker
pi_141639352
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 23:14 schreef Ploink70 het volgende:
Ik denk niet dat het aan het 'bereik' ligt. Dat is namelijk een storing die zichzelf kan herstellen. Ik vermoed dat er iets is in de omgeving voor zorgt dat de HR80 in een vreemde, 'apatische' stand komt te staan. Ofwel omdat de HR80 zoveel 'rotzooi' op zijn radiofrequentie voorbij ziet komen dat 'ie het luisteren voor gezien houdt, ofwel omdat door verstoring een soort van 'hangup' commando voorbijkomt.

Je zou nog kunnen proberen om de evoHome op een andere plek te zetten. Daarmee kan je proberen te bepalen of het probleem zit in verstoring van het evoHome signaal zelf (dus wat verzonden wordt, wordt verstoord) of simpelweg instraling van iets anders (zonder dat de evoHome er iets mee te maken heeft
*p*
Mee eens. Ik denk ook niet dat het aan het bereik ligt. Maar echt 'apatische' is de HR80 ook niet.
Het lijkt dus meer op een 'hangup' maar dan alleen van een deel van het HR80 programma, want de gemeten temperatuur wordt netjes aan de Evotouch doorgegeven én er wordt door de HR80 ook om warmte gevraagd.

De kans dat het verplaatsen van de Evotouch het probleem oplost acht ik heel erg klein omdat de laatste testresultaten aantonen dat het afhankelijk lijkt te zijn van de HR80 locatie.

Volgens mij zit er een ontwerp fout in het protocol.
Het is immers niet de Evotouch die op basis van de door de HR80 gemeten en doorgegeven temperatuur bepaalt dat er warmte nodig is. Kennelijk geeft de Evotouch de warmtevraag van de HR80 alleen maar door. Dat is jammer want de Evotouch zou kunnen constateren dat het erg vreemd is dat de gemeten temperatuur laag is en er toch een warmtevraag komt. De door de HR80 (als gevolg van het communicatie verlies) zelf ingestelde 20 graden is niet zichtbaar op de Evotouch.
Dat de HR80 bij communicatieverlies om warmte vraagt suggereert dat het ontwerp rekening houd met eenzijdig communicatie verlies. Dit betekent ook dat de Evotouch niet merkt dat er eenzijdig verlies is, want daar komen alle berichten (warmte, gemeten temp) gewoon goed aan. Het zou handiger zijn geweest als de HR80 bij communicatie verlies alleen de kraan openzet en niet om warmte vraagt.
Misschien zou het zelfs nog beter zijn als HR80 bij communicatieverlies zelf ook stopt met communiceren (zodat de Evotouch het ook doorkrijgt) of een 'comm verlies' bericht naar de Evotouch stuurt i.p.v. de warmevraag.
Ik weet niet of de HR80, als je maar lang genoeg wacht (en hoe lang is dat dan), vanzelf uit deze 'hangup' toestand terugkomt. Ik heb het uren zo zien staan en besloten toen maar zelf in te grijpen.

Dit gedrag betekent wel dat er regelmatig onnodig warmte wordt geleverd en mij dat dus geld kost.
De houding van de leverancier die claimt dat je met dit soort systemen kunt besparen, maar 'niet thuis geeft' als je ongrijpbare problemen hebt, vind ik zeer teleurstellend.
pi_141640140
Het belangrijkste bij dit systeem zou wat mij betreft zijn om mensen meer diagnose-mogelijkheden te geven. Debugging ingebouwd, logging, etc. Zonder al die info blijft het altijd gissen.
  zaterdag 28 juni 2014 @ 11:28:53 #89
389899 EvoHome-2
Ook een Evohome gebruiker
pi_141640297
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 11:19 schreef woekele het volgende:
Het belangrijkste bij dit systeem zou wat mij betreft zijn om mensen meer diagnose-mogelijkheden te geven. Debugging ingebouwd, logging, etc. Zonder al die info blijft het altijd gissen.
Helemaal mee eens.
Zelf heb ik wel wat met radio's en voor 15 euro koop je een RTL dongle waarmee je de signalen kunt ontvangen. Maar op internet heb ik nog geen programma's gevonden die op basis van zo'n RTL dongle deze signalen ook decoderen. (ze zijn er wel voor allerlei andere signalen zoals ADS-B of Mode-S).
pi_141646825
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 10:30 schreef EvoHome-2 het volgende:

[..]

Mee eens. Ik denk ook niet dat het aan het bereik ligt. Maar echt 'apatische' is de HR80 ook niet.
Het lijkt dus meer op een 'hangup' maar dan alleen van een deel van het HR80 programma, want de gemeten temperatuur wordt netjes aan de Evotouch doorgegeven én er wordt door de HR80 ook om warmte gevraagd.

De kans dat het verplaatsen van de Evotouch het probleem oplost acht ik heel erg klein omdat de laatste testresultaten aantonen dat het afhankelijk lijkt te zijn van de HR80 locatie.

Volgens mij zit er een ontwerp fout in het protocol.
Het is immers niet de Evotouch die op basis van de door de HR80 gemeten en doorgegeven temperatuur bepaalt dat er warmte nodig is. Kennelijk geeft de Evotouch de warmtevraag van de HR80 alleen maar door. Dat is jammer want de Evotouch zou kunnen constateren dat het erg vreemd is dat de gemeten temperatuur laag is en er toch een warmtevraag komt. De door de HR80 (als gevolg van het communicatie verlies) zelf ingestelde 20 graden is niet zichtbaar op de Evotouch.
Dat de HR80 bij communicatieverlies om warmte vraagt suggereert dat het ontwerp rekening houd met eenzijdig communicatie verlies. Dit betekent ook dat de Evotouch niet merkt dat er eenzijdig verlies is, want daar komen alle berichten (warmte, gemeten temp) gewoon goed aan. Het zou handiger zijn geweest als de HR80 bij communicatie verlies alleen de kraan openzet en niet om warmte vraagt.
Misschien zou het zelfs nog beter zijn als HR80 bij communicatieverlies zelf ook stopt met communiceren (zodat de Evotouch het ook doorkrijgt) of een 'comm verlies' bericht naar de Evotouch stuurt i.p.v. de warmevraag.
Ik weet niet of de HR80, als je maar lang genoeg wacht (en hoe lang is dat dan), vanzelf uit deze 'hangup' toestand terugkomt. Ik heb het uren zo zien staan en besloten toen maar zelf in te grijpen.

Dit gedrag betekent wel dat er regelmatig onnodig warmte wordt geleverd en mij dat dus geld kost.
De houding van de leverancier die claimt dat je met dit soort systemen kunt besparen, maar 'niet thuis geeft' als je ongrijpbare problemen hebt, vind ik zeer teleurstellend.
Hallo,

klopt gedeeltelijk wat je suggereert,
Maar ik kan het verhaal niet helemaal volgen.

in ieder geval geeft de evotouch wel aan als er een communicatie probleem is,
deze zet hij ook in het logboek van foutmeldingen.
Als deze niet hersteld wordt, dan gaat het systeem in een veilige modus wat betekend dat hij in keer in de zoveel tijd de ketel aan laat slaan ivm eventuele bevriezingsgevaren.

Als je wilt kan ik je eens een andere (eventueel de nieuwe HR92) knop opsturen om te proberen of dan het probleem opgelost is?
Dan weet je iig waar het probleem zit.

mocht je het willen proberen, stuur je maar even een pm ;)
pi_141679478
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 08:20 schreef woekele het volgende:
Ik heb al ongeveer 10x gezegd in dit topic dat het probleem niet optreedt als je HR80's gebruikt :P Het gebeurt alleen als je de Evotouch puur als thermostaat gebruikt en geen andere Honeywell-apparatuur hebt (dus in de configuratie van het single zone pakket).
Ik weet dat je dat gezegd hebt, maar ik snap(te) niet wat je nou precies bedoelt... Je hebt voor een regeling (in principe) altijd vier "dingen" nodig: een regelaar, een controller, een voeler en een ketelrelais. De regelaar regelt fysiek de watertoevoer naar de radiator, de controller bepaalt op basis van de temperatuur en algoritmen of een regelaar open moet en de ketel aan. De voeler bepaalt de temperatuur in de zone en het ketelrelais spreekt voor zich. In een single zone oplossing vervalt de regelaar omdat dat dubbel op is met het ketelrelais. Maar (en daar zit de verwarring) de evoHome bediendisplay kan nooit als regelaar optreden. Dat ding kan geen fysieke actie op de watertoevoer uithalen.
Ik begreep uit jouw storingshistorie dat het probleem optrad als je de evoHome bediendisplay als temperatuurvoeler voor een ruimte instelde (wat ik ook heb). Maar ik begrijp nu dat jij een single zone installatie hebt waarbij er geen fysieke regelaar op de radiator zit. Als dat zo is dan verandert dat de zaak nogal (en snap ik ook waarom je zonekleppen moest kiezen...).
Bij een situatie MET regelaars zie je dat de evoHome de watertoevoer langzaam maar zeker terugdraait en op zeker moment gaat ook de ketel uit. Daarmee wordt de warmteafgifte dubbel gecontroleerd: regelaar dichter = minder warmte, ketel uit = helemaal geen warmte meer.
Ik kan me voor jouw situatie (nog steeds er van uitgaand dat je dus helemaal geen fysieke regelaars hebt) voorstellen dat het probleem veroorzaakt wordt doordat het ketelrelais niet reageert op het 'uit' signaal en dus door blijft verwarmen. Omdat de evoHome dat signaal al heeft gegeven, gaat 'ie het niet nog een keer geven. Je zou dat kunnen proberen door in zo'n situatie even het knopje op het ketelrelais in te drukken. Als het goed is gaat het relais dan uit, kijk dan even of het uitblijft.
quote:
Plan is gewijzigd, ze gaan volgende week een apparaatje installeren dat de communicatie kan tracken/tracen. Debuggen dus. Ben wederom benieuwd :)
Interessant... lijkt me wel grappig om wat info te hebben over wat ze gaan plaatsen ;-)
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 00:31 schreef Anonymousse het volgende:
Had meer van de info verwacht. Je ziet alleen zones geen devices wat ik verwachtte. De info komt overeen met de APP. Had ook verwacht dat er een email verstuurd zou worden wanneer een bericht in de Evohome log komt.
Het probleem is dat die python links tot stand gekomen zijn door gewoon het netwerk verkeer te sniffen. Je ziet dus alleen wat NU kan en misschien zijn er meer mogelijkheden die we nog niet kennen. Om over het verkeer tussen totalconnectcomfort en de internet gateway nog maar te zwijgen. Misschien kan je nog wel veel meer aan dat kastje vragen....

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 10:30 schreef EvoHome-2 het volgende:
Maar echt 'apatische' is de HR80 ook niet.
Het lijkt dus meer op een 'hangup' maar dan alleen van een deel van het HR80 programma
Klopt, ik bedoelde dat de HR80 apatisch werd/een hangup had in het ontvangende gedeelte.
quote:
De kans dat het verplaatsen van de Evotouch het probleem oplost acht ik heel erg klein omdat de laatste testresultaten aantonen dat het afhankelijk lijkt te zijn van de HR80 locatie.
Euh... hoezo? Het probleem deed zich toch voor op een regelaar op een radiator en nu ook op een regelaar die vlak bij de evoHome ligt? Het lag toch eerder aan het zone nummer?
quote:
Volgens mij zit er een ontwerp fout in het protocol.
Het standaard antwoord van Honeywell is dat het een protocol is dat al jaren meegaat en daarom niet alles ondersteund dat je misschien zou willen (zoals bidirectionele communicatie). Helaas hebben ze dat met de nieuwe knoppen (HR92) en het nieuwe evoHome systeem niet opgelost (aldus HW). Ook daar is geen echte bidirectionele communicatie mogelijk. Met alle nare en onhandige gevolgen van dien.
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 11:28 schreef EvoHome-2 het volgende:
Zelf heb ik wel wat met radio's en voor 15 euro koop je een RTL dongle waarmee je de signalen kunt ontvangen. Maar op internet heb ik nog geen programma's gevonden die op basis van zo'n RTL dongle deze signalen ook decoderen. (ze zijn er wel voor allerlei andere signalen zoals ADS-B of Mode-S).
Als je goed zoekt (ook in eerdere delen van dit forum topic) dan kan je wel wat dingen vinden waarmee je de communicatie uit de lucht kunt pikken. Helaas is zo'n beetje alle proprietary aan dit protocol: de exacte frequentie, de codering, de pakket-opbouw... en Honeywell is niet van zins om daar ook maar iets van prijs te geven.
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 15:50 schreef RoyW het volgende:
in ieder geval geeft de evotouch wel aan als er een communicatie probleem is,
deze zet hij ook in het logboek van foutmeldingen.
Als deze niet hersteld wordt, dan gaat het systeem in een veilige modus wat betekend dat hij in keer in de zoveel tijd de ketel aan laat slaan ivm eventuele bevriezingsgevaren.
Volgens mij haal je hier een paar dingen bij elkaar die niet bij elkaar horen. Het is het ketelrelais dat (van de evoHome) te horen krijgt dat het in veilige stand moet gaan staan bij (later) communicatieverlies. Het relais gaat, als het daarna wat langer niets van de evoHOme hoort, in een aan/uit cadans lopen. Daar heeft de evoHome dan niets meer over te zeggen (wat ook niet meer kan, want communicatieverlies).
Communicatieproblemen detecteert evoHome alleen inkomend: als een regelaar zich niet meer meldt dan slaat de evoHome alarm. En omgekeerd zie je bij communicatieverlies op de knop geen antenne symbooltje. Maar (zoals EvoHome-2 terecht opmerkt): als de knop niets meer van evoHome hoort, blijft 'ie wel doorgaan met zenden van informatie - overigens zonder daarin te melden dat er een probleem is. Al met al kan je die afhandeling wel wat gebrekkig noemen.

*p*

[ Bericht 0% gewijzigd door Ploink70 op 29-06-2014 23:35:57 ]
pi_141710310
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 10:30 schreef EvoHome-2 het volgende:
Volgens mij zit er een ontwerp fout in het protocol.
Het is immers niet de Evotouch die op basis van de door de HR80 gemeten en doorgegeven temperatuur bepaalt dat er warmte nodig is. Kennelijk geeft de Evotouch de warmtevraag van de HR80 alleen maar door. Dat is jammer want de Evotouch zou kunnen constateren dat het erg vreemd is dat de gemeten temperatuur laag is en er toch een warmtevraag komt. De door de HR80 (als gevolg van het communicatie verlies) zelf ingestelde 20 graden is niet zichtbaar op de Evotouch.
Dat de HR80 bij communicatieverlies om warmte vraagt suggereert dat het ontwerp rekening houd met eenzijdig communicatie verlies. Dit betekent ook dat de Evotouch niet merkt dat er eenzijdig verlies is, want daar komen alle berichten (warmte, gemeten temp) gewoon goed aan. Het zou handiger zijn geweest als de HR80 bij communicatie verlies alleen de kraan openzet en niet om warmte vraagt.
Misschien zou het zelfs nog beter zijn als HR80 bij communicatieverlies zelf ook stopt met communiceren (zodat de Evotouch het ook doorkrijgt) of een 'comm verlies' bericht naar de Evotouch stuurt i.p.v. de warmevraag.
Ik weet niet of de HR80, als je maar lang genoeg wacht (en hoe lang is dat dan), vanzelf uit deze 'hangup' toestand terugkomt. Ik heb het uren zo zien staan en besloten toen maar zelf in te grijpen.

Dit gedrag betekent wel dat er regelmatig onnodig warmte wordt geleverd en mij dat dus geld kost.
De houding van de leverancier die claimt dat je met dit soort systemen kunt besparen, maar 'niet thuis geeft' als je ongrijpbare problemen hebt, vind ik zeer teleurstellend.
Ik heb exact hetzelfde probleem met één van m'n HR80. De lokatie van de EvoHome veranderen had geen effect. Omdat ik een keer heb meegemaakt dat tijdens een vakantie in de winter een kamer een week lang op 20 graden is gehouden, heb ik de HR80 nu maar ontkoppeld en gebruik ik hem als een veel te dure thermostaatkraan...

Het is inderdaad zeer irritant dat de default warmtevraag niet is in te stellen op een andere temperatuur dan 20 graden, en dat de EvoHome geen alarm af geeft.

Ik heb verschillende keren geprobeerd om via Honeywell een oplossing te vinden, maar zij komen niet verder dan de standaardadviezen over andere plek of DECT-telefoons uit de buurt houden.

[ Bericht 0% gewijzigd door mcaklein op 30-06-2014 09:53:11 ]
  donderdag 3 juli 2014 @ 11:21:00 #93
389899 EvoHome-2
Ook een Evohome gebruiker
pi_141846046
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 00:40 schreef mcaklein het volgende:

[..]

Ik heb exact hetzelfde probleem met één van m'n HR80. De lokatie van de EvoHome veranderen had geen effect. Omdat ik een keer heb meegemaakt dat tijdens een vakantie in de winter een kamer een week lang op 20 graden is gehouden, heb ik de HR80 nu maar ontkoppeld en gebruik ik hem als een veel te dure thermostaatkraan...

Het is inderdaad zeer irritant dat de default warmtevraag niet is in te stellen op een andere temperatuur dan 20 graden, en dat de EvoHome geen alarm af geeft.

Ik heb verschillende keren geprobeerd om via Honeywell een oplossing te vinden, maar zij komen niet verder dan de standaardadviezen over andere plek of DECT-telefoons uit de buurt houden.
Pfffft, eindelijk iemand die exact hetzelfde probleem (HR80 naar 20 graden en géén commverlies op de evohome) heeft. Geeft de burger weer moed ;)
Nu nog Honeywell overtuigen dat ze met een ander antwoord moeten komen, want deze reactie is te simpel.
Het kan heel goed dat het aan externe factoren ligt en dat als je de Evotouch of HR80 verplaatst (inclusief radiator?) het probleem niet meer voorkomt. Mijn laatste conclusie is dat het niet afhankelijk is van de gebruikte HR80 maar van de locatie van de HR80.
Maar in mijn situatie kan het weken goed gaan en daarna elke dag fout en dat maakt goede conclusies trekken erg lastig. Aangezien er in de woning niets verandert betekent dit dat de oorzaak misschien wel buiten de woning gezocht moet worden..
Dus Honeywell, kom met een oplossing. Geef de mogelijkheid een andere 'communicatie verlies' temperatuur in te stellen of de mogelijkheid om die optie helemaal uit te zetten. Maar misschien is het wel eenvoudiger om de firmware in de Evotouch iets slimmer te maken door te controleren of de warmte vraag wel logisch is gezien de door de HR80 gemeten (en doorgegeven) temperatuur en de op de Evotouch ingestelde temperatuur.
  donderdag 3 juli 2014 @ 11:27:28 #94
389899 EvoHome-2
Ook een Evohome gebruiker
pi_141846238
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 15:50 schreef RoyW het volgende:

[..]

Hallo,

klopt gedeeltelijk wat je suggereert,
Maar ik kan het verhaal niet helemaal volgen.

in ieder geval geeft de evotouch wel aan als er een communicatie probleem is,
deze zet hij ook in het logboek van foutmeldingen.
Als deze niet hersteld wordt, dan gaat het systeem in een veilige modus wat betekend dat hij in keer in de zoveel tijd de ketel aan laat slaan ivm eventuele bevriezingsgevaren.

Als je wilt kan ik je eens een andere (eventueel de nieuwe HR92) knop opsturen om te proberen of dan het probleem opgelost is?
Dan weet je iig waar het probleem zit.

mocht je het willen proberen, stuur je maar even een pm ;)
Er komt bij mij nooit een melding in het logboek van de Evotouch, hetgeen betekent dat de comm van HR80 => Evotouch prima is. Dat blijkt ook uit het feit dat de door de HR80 gemeten temperatuur op de Evotouch zichtbaar is. Op datzelfde moment is de comm van Evotouch => HR80 vermoedelijk verstoord want de antenne indicator op de HR80 is uit en de temp is op 20 graden gezet.

Bedankt voor je aanbod, zal het in gedachte houden. Maar op dit moment wil ik er geen nieuwe variabelen aan toevoegen. De analyse is al moeilijk genoeg omdat het soms weken weg kan zijn.
  donderdag 3 juli 2014 @ 11:54:59 #95
389899 EvoHome-2
Ook een Evohome gebruiker
pi_141846977
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:15 schreef Ploink70 het volgende:

Euh... hoezo? Het probleem deed zich toch voor op een regelaar op een radiator en nu ook op een regelaar die vlak bij de evoHome ligt? Het lag toch eerder aan het zone nummer?

*p*
Het deed zich voor op een specifieke regelaar in een specifieke zone (kantoor).
Toen ik die regelaar ontkoppelde, aan een losse kraan monteerde en die kraan in de kamer legde, op een paar meter afstand van de Evotouch, ging het ook fout.
Vervolgens heb ik deze HR80 gewisseld met die uit de Keuken, zonder verder iets te veranderen. Toen ging de HR80 (uit de keuken) die dus nu aan een losse kraan in de kamer ligt, ook in de fout.
Dat had ik hem in de keuken nog nooit zien doen..
Conclusie (zover) is dat het niet aan een specifieke HR80 ligt, ook niet aan de zone, maar aan de plaats van de HR80. Immers een HR80 die nog nooit fout is gegaan, doet dat na verplaatsing wel.

Natuurlijk kan het theoretisch ook nog aan de locatie van de Evotouch liggen. Maar omdat het sinds die laatste fout op 12 juni tot nu toe niet meer fout is gegaan, wil ik nu even niets wijzigen totdat het een aantal maal vaker fout is gegaan. Uit slechts een enkele fout durf ik in deze situatie geen conclusies te trekken..
pi_141942910
Na een half jaar is de internetgateway overleden.....

Zeer snel en zwak knipperende rode lampjes....

Contact opgenomen met Honeywell, probleem niet bij Honeywell bekend.

Contact gezocht met Waakzaamwonen.nl. Ik krijg een nieuw exemplaar toegestuurd.
pi_141956729
Probleem is wel bekend, heb het ook al gehad, maar nooit geen reactie meer gehad.
24 uur van de stroom en hij deed het weer en doet het nog steeds.
Honeywell wil er gewoon niks van weten
pi_142000168
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 01:54 schreef simonmo het volgende:
Probleem is wel bekend, heb het ook al gehad, maar nooit geen reactie meer gehad.
24 uur van de stroom en hij deed het weer en doet het nog steeds.
Honeywell wil er gewoon niks van weten
Neem even contact op met je verkoper,
krijg je waarschijnlijk een nieuwe (ik weet niet of je hem bij mij hebt gekocht?)
pi_142007304
quote:
Contact gezocht met Waakzaamwonen.nl. Ik krijg een nieuw exemplaar toegestuurd.
Ja dus :P

Wel weer jammer die houding van Honeywell.

Mijn debug-kastje wordt hopelijk aanstaande vrijdag geinstalleerd.
pi_142009063
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 11:21 schreef EvoHome-2 het volgende:

[..]

Dus Honeywell, kom met een oplossing. Geef de mogelijkheid een andere 'communicatie verlies' temperatuur in te stellen of de mogelijkheid om die optie helemaal uit te zetten. Maar misschien is het wel eenvoudiger om de firmware in de Evotouch iets slimmer te maken door te controleren of de warmte vraag wel logisch is gezien de door de HR80 gemeten (en doorgegeven) temperatuur en de op de Evotouch ingestelde temperatuur.
Zullen we gezamenlijk met een aantal mensen van dit forum proberen Honeywell te benaderen? Het zou toch mooi zijn als we als erkenning krijgen voor onze rol als enthousiaste en serieuze gebruikers. Een keer een gesprek om onze problemen voor te leggen en te horen wat wel en niet mogelijk is zou helpen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')