abonnement Unibet Coolblue
pi_139212147


WAT IS EVOHOME?
quote:
Honeywell Evohome is een draadloos regelsysteem voor zoneverwarming met een centraal bedieninterface. Honeywell evohome vindt de balans tussen optimaal comfort en een lagere energierekening door vele mogelijkheden en groot gebruikersgemak.

Het innovatieve, draadloze klimaatsysteem evohome maakt individuele temperatuurregeling per ruimte mogelijk. Via de aantrekkelijke gebruikersinterface, de evotouch, kan centraal de temperatuur in verschillende vertrekken worden geregeld. Zo is het warm in de vertrekken die worden gebruikt en worden de ongebruikte kamers niet onnodig verwarmd. Een energiebewuste manier van verwarmen, die een forse besparing kan betekenen op uw energierekening, zonder dat er wordt ingeleverd op uw wooncomfort.

Met evohome kan voor maximaal acht verschillende ruimtes een individueel weekprogramma ingesteld worden. Op elk gewenst moment van de dag of nacht, met zes verschillende perioden per dag, per vertrek. Bovendien is dit draadloze systeem eenvoudig te installeren zonder het hoeven wegwerken van kabels en boren van gaten. Dit maakt evohome uitermate geschikt voor zowel nieuwbouw als bestaande bouw.

Of het nu gaat om vloerverwarming, radiatoren of een combinatie daarvan: evohome biedt voor alle type verwarming een oplossing door het ruime aanbod aan compatibele accessoires. Woonkamer, slaapkamers, kinderkamer, kantoor aan huis, praktijkruimte of hobbykamer, alle vertrekken zijn op tijd heerlijk op temperatuur. Of het nu gaat om stadsverwarming, een bestaande zoneregeling, een moderne modulerende ketel of een ketel van een ouder type: evohome is praktisch altijd toepasbaar!

Duurzaam omgaan met energie, optimaal gebruikersgemak en draadloze bewegingsvrijheid evohome combineert het allemaal. Het mooie eigentijdse bedienpaneel met tafelstandaard is verkrijgbaar met verwisselbare frontcovers in de kleuren gepolijst zwart geborsteld metaal en hoogglans wit. Een stijlvolle verschijning in ieder interieur.
Bron: Website Honeywell

IN DE PRAKTIJK

Al ruim 300 posts wordt er gesproken over het nut, de installatie, de werking en de optimalisatie van Evohome. Het kost wat moeite om het systeem draaiend te krijgen, maar het lijkt er op dat de meeste gebruikers tevreden zijn met de mogelijkheden die het systeem biedt.

Zoals bij elk nieuw product zijn er altijd zaken die beter of anders kunnen. De belangrijkste bug die door de meesten in het eerste topic geconstateerd is, is het onnodig aanspringen van de ketel op vaste momenten, zonder dat de ruimtetemperatuur daar om vraagt. Dit is al meerdere malen onder de aandacht van Honeywell gebracht en er lijkt nu eindelijk wat te gaan gebeuren, met dank aan users AJS1 en smv.

LINKS
- Evohome - internationale website
- Evohome - Nederlandse website

- Installatiedocument 1
- Installatiedocument 2

- Boek 1
- Boek 2
- Boek 3

- Meest recente driver (v21) Installatie op eigen risico

- Online gasmeterstand registratie

[ Bericht 1% gewijzigd door Vonkenboer op 28-04-2014 18:51:16 ]
pi_139235038
Total connect comfort, verbinding is verloren, kan ook niet meer inloggen, ervaren jullie dit ook?
pi_139241902
Hier ook problemen.
Gister avond werkte het al slecht en rond 11 uur werkte het helemaal niet meer.
Ik krijg nu de melding "De communicatie met het verwarmingssysteem is verloren gegaan".

Overigens op de gateway branden alle 3 de ledjes groen.
pi_139242339
Ah, gelukkig. Ik was bang dat ik de enige was. MyTotalConnectComfort werkt inderdaad niet.
pi_139299946
Heb een nieuwe Evotouch binnengekregen. Ook deze gaat door met warmtevragen, terwijl de gewenste temperatuur allang overschreden is. Mijn conclusie is dat er iets mis is met de regelsoftware van de Evotouch. Nu afwachten of Honeywell het probleem gaat erkennen en oplossen.

En nog even voor de duidelijkheid: dit probleem speelt alleen als je de Evotouch gebruikt als regelaar (zoals in het single-zone-pakket). Het treedt dus niet op als je HR80's e.d. als regelaar gebruikt.

PS: Mytotalconnectcomfort werkt weer.
pi_139333372
Is het op het forum iemand die toegang heeft voor firmware updates en dergelijke? Ik heb bij honeywell het idee dat ze de eindklant niet zo serieus nemen.
Zo heb ik vrijdag gemeld dat de MyTotalConnectComfort app niet werkt.
Hierop kreeg ik terug dat het probleem bij mij zat en dat ik de gateway moest resetten.
Hierop heb ik teruggestuurd dat er meer met dit probleem waren, tot op heden heb ik niets terug gekregen.
pi_139334167
Inmiddels werkt totalconnect bij mij weer, bij jou nog niet? Maar inderdaad jammer dat er zo gereageerd wordt, terwijl het waarschijnlijk een probleem aan hun kant was. Ik merk ook dat ze maar moeilijk kunnen/willen geloven dat er (bij single-zone-kamerthermostaat-gebruik) een probleem in de software zit van de Evotouch, terwijl ik dit heel duidelijk kan aantonen. Inmiddels gelukkig wel serieus genomen. Nu afwachten wat ze ermee doen.

Volgens mij heeft RoyW als leverancier/ambassadeur wat directer contact met Honeywell.
pi_139340103
Ondertussen werkt de app weer goed.
pi_139340320
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 10:35 schreef zerox123 het volgende:
Is het op het forum iemand die toegang heeft voor firmware updates en dergelijke? Ik heb bij honeywell het idee dat ze de eindklant niet zo serieus nemen.
Zo heb ik vrijdag gemeld dat de MyTotalConnectComfort app niet werkt.
Hierop kreeg ik terug dat het probleem bij mij zat en dat ik de gateway moest resetten.
Hierop heb ik teruggestuurd dat er meer met dit probleem waren, tot op heden heb ik niets terug gekregen.
Dat gevoel ken ik, Honeywell is op dat gebied nogal kortaf inderdaad.
Dit doen ze ook omdat ze de klant liever naar de verkopende partij laten gaan voor advies of vragen.

Ik heb inderdaad een directere lijn,
dat voordeel krijg je als je officiële dealer (ambassadeur) bent.

Overigens heb ik ook nog geen definitief antwoord terug over jou problemen Woekele..
Daar zal ik ook nog eens achteraan gaan.
pi_139340886
RoyW, het laaste nieuws (wat ik vandaag kreeg, nadat ik dit weekend mijn laatste tests aan ze bekend had gemaakt), is dat het is doorgestuurd naar productontwikkeling. Dus nog geen reden om te klagen so far. Even afwachten wanneer ze gaan reageren en hoe.
pi_139341444
RoyW, heb jij ook toegang tot nieuwe firmware's? Ik weet niet of dat deze vaak uitkomen, en wat voor wijzigingen er voor zijn.
Mijn installatie bestaat momenteel uit een vloerverwarmingsmodule(HCE80), 4 radiator modules(HR92), bedieningsscherm, internet gateway en een opentherm module.
In principe werkt de installatie goed. Als ik echter een communicatie test doe voor de vloerverwarmingsmodule(HCE80) dan wordt deze niet gevonden.
Aangezien alles verder goed werkt, ga ik er vanuit dat er een foutje in het bedieningspaneel zit.
De communicatie test werkt omgekeerd wel, dus ik kan adhv ledjes op de HCE80 zien hoe sterk het signaal is.
pi_139345729
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 14:55 schreef zerox123 het volgende:
RoyW, heb jij ook toegang tot nieuwe firmware's? Ik weet niet of dat deze vaak uitkomen, en wat voor wijzigingen er voor zijn.
Mijn installatie bestaat momenteel uit een vloerverwarmingsmodule(HCE80), 4 radiator modules(HR92), bedieningsscherm, internet gateway en een opentherm module.
In principe werkt de installatie goed. Als ik echter een communicatie test doe voor de vloerverwarmingsmodule(HCE80) dan wordt deze niet gevonden.
Aangezien alles verder goed werkt, ga ik er vanuit dat er een foutje in het bedieningspaneel zit.
De communicatie test werkt omgekeerd wel, dus ik kan adhv ledjes op de HCE80 zien hoe sterk het signaal is.
Ja dat heb ik, inderdaad.
Maar het is al een hele tijd geleden (ongeveer een jaar of 2..) dat de laatste update is geweest voor het oude evohome.

Er zijn verder nog geen nieuwe updates te verkrijgen voor het nieuwe evohome.
Ik vind het ook een beetje vreemde situatie, omdat alles het wel doet zoals je aangeeft..

Ik zal het eens navragen of dit een bekend probleem is.
pi_139369906
Vandaag te horen gekregen dat de hr92 radiatorknop is uitgesteld van week 17 naar week 20. Jammer is dit.
pi_139431474
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 12:12 schreef simonmo het volgende:
Vandaag te horen gekregen dat de hr92 radiatorknop is uitgesteld van week 17 naar week 20. Jammer is dit.
Nou dan kan ik net zo goed wachten met de aanschaf van de hr92 tot de herfst. :(
pi_139449420
Het is wel handig om in de zomer het systeem te kunnen testen etc voordat je hem echt nodig hebt:P
pi_139450414
Tja ik heb vorige week (onverwachts, levertijd stond over een paar weken) 4 radiatorknoppen ontvangen. Ik heb ze alleen nog niet echt kunnen testen met dit weer.
pi_139479953
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2014 21:58 schreef edje65 het volgende:

[..]

Nou dan kan ik net zo goed wachten met de aanschaf van de hr92 tot de herfst. :(
Ze zijn wel al leverbaar, maar alle voorraad is meteen uitverkocht.
Ik heb er al diverse kunnen leveren.
De rest komt langzaam binnen, dus ligt er net aan waar je besteld hebt.
pi_139484777
Dag na de vsk beurs in februari besteld bij SOLAR . Maar ik krijg ze nog niet.
pi_139515752
Ik bij een webwinkel die Solar als leverancier gebruikt. Ook nog geen HR92's. Wel netjes geholpen met omwisselen Evotouch.
pi_139591937
En de hr92's zijn binnen.
pi_139860504
Sinds een week is bij ons het EVOHOME connect pakket geinstalleerd, met 8 HR92 knoppen , de EVO Toutch en internet gateway.

Nu doet zich het volgende voor:
Onze woonkamer is 1 zone met 3 radiatoren waarvan er 2 op 1 groep zitten, aangestuurd door de HR92 die in de meterkast is geplaatst voor de verdeler van de vloerverwarming. De andere radiator heeft een HR92 knop. Daarnaast is er vloerverwarming in het keukengedeelte.
De installateur heeft bij de verdeler van de vloerverwarming een HR92 thermostaatknop geplaatst (dus in de meterkast) . Deze levert dus de warmte naar de 2 radiatoren en de vloerverwarming

wat er nu gebeurd is dat bij verwarmen vand e woonkamer: de radiator met HR92 knop staat op vol vermogen te loeien terwijl de andere 2 radiatoren en de vloerverwarming uit staan.
Worden deze knoppen nu aangestuurd door de EVOtouch of regelen deze knoppen zichzelf obv de ruimte temperatuur?
Als dat laatste het geval is, is dan is een HR92knop in de meterkast wel een goed idee?

[ Bericht 0% gewijzigd door themullnl op 12-05-2014 20:37:00 (spelvaut) ]
pi_139862232
Je kunt per zone instellen of de regelaars in de zone hun eigen temperatuur gebruiken om op te regelen, of dat er 1 regelaar is die 'de temperatuurbaas' is over de zone.

Als je ervoor kiest dat de radiator in de kamer 'de temperatuurbaas' is, zou het goed moeten gaan (in theorie, ik weet niet hoe Evohome ermee omgaat als er heel veel afwijking zit tussen de gemeten waarden). Als ze allemaal hun eigen temp gebruiken, gaat het in elk geval niet goed.

Sowieso, als ik jouw verhaal goed begrijp, kun je niet de keuken verwarmen zonder de woonkamer te verwarmen?

[ Bericht 14% gewijzigd door woekele op 12-05-2014 15:08:22 ]
pi_139878853
@Woekele dat klopt de keuken en woonkamer zijn in totaal 1 vertrek .
De radiatoren zonder HR92 hebben een old-fashioned thermostaatknop overigens, is dat wel handig?
Deze staan vol open.

Waar het me om gaat is dat er slechts 1 verwarming warmte gaf (loeiheet 60C) terwijl de andere radiatoren en de vloerverwarming juist geen warmte gaven.
In zn eentje gaat deze radiator de kamer en keuken niet verwarmen, terwijl de Evotouch maar blijft doorgeven dat de temperatuur niet bereikt is.

Wat kan de aanleiding zijn en hoe kan het verholpen worden?
pi_139882173
Radiatoren in andere vertrekken? Als je die vol open zet, dan verwarmen ze volop als er warmtevraag is vanuit Evohome. Of dat handig is, hant van je wensen af.

Mogelijke aanleiding is, zoals ik zei, dat het warm is in je meterkast en de regelaars in je woonkamer-zone staan ingesteld op hun eigen temperatuur gebruiken ipv de temperatuur van de woonkamergebruiken.
  maandag 12 mei 2014 @ 23:53:11 #25
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_139890861
Zag vanavond op de unit in de huiskamer dat de communicatie verloren was gegaan
Meterkast open en alle drie de lampjes uit :D
Ding losgekoppeld en voeding ook en los getest in de keuken op stopcontact, ook helemaal niks
daar :(
Toen met multimeter voeding doorgemeten en die geeft keurig 5v prik
Morgen maar eens ff langs de dealer, kan ik gelijk vragen waar mijn HR 92 blijven [4x besteld]
pi_139931583
Weet iemand of, en hoe , je kan zien op de HR92 knoppen of de Evotouch als temperatuurregelaar voor het betreffende vertrek fungeert?
In de handleiding van de HR92 staat dat er een indicatie is dat de ruimtetemperatuur door de externe sensor wordt gemeten en aan de HR92 wordt doorgegeven. Op onze HR92 knop wordt deze indicatie echter niet weergegeven.
pi_139941771
Bij de zone-parameter-instellingen geloof ik. Daar geef je op wat er moet gebeuren bij meerdere regelaars in 1 zone.
pi_139943916
top, vanmiddag maar eens ff verder induiken.

Wat me ook opvalt, ik weet niet of het eerder aan de orde is geweest:
de temperatuurweergave op de Evotoutch is 1,5graad lager wanneer ik vergelijk met een thermometer. De weergegeven temperatuur komt wel overeen met de temperatuur die gemeten wordt door de HR92 knop, echter zit die niet op een goede plaats wat temperatuurreferentie betreft.

Iemand hier ook ervaring mee?
pi_139943991
De aangegeven temperatuur is afhankelijk van welk apparaat je als temperatuursensor hebt ingesteld voor die zone. Als dat de HR92 is, dan geeft hij dus de temperatuur die je HR92 meet.Je kunt ook een offset programmeren in de HR92 volgens mij (dat hij plus of min zoveel graden doet).

(ps: hoe weet je dat je thermometer klopt :))
pi_139949901
Vorige week bij kennisen van mij het 'oude' Evohome systeem omgewisseld voor de 'nieuwe' versie.
Alles gereset en opnieuw ingeregeld. Installatie bestaat uit combinatie radiatoren/vloerverwarming.

Aan/uit module op de Nefit ketel, 5 HR80 knoppen, DTS92A in de badkamer en HCF80
in de woonkamer (de interne voeler van de Evotouch word dus helemaal niet gebruikt).

Werkt tot nu toe prima. Alleen ff stoeien om de gateway goed aangemeld te krijgen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_139950617
Het is een wat late reactie, maar de ondersteuning voor de eindklant vanuit Honeywell is om te huilen. Of eigenlijk: je ziet hetzelfde als wat je bij autodealers ziet: ze zijn best aardig, maar IT en web zijn niet hun ding. Dus als je met MyTotalComfortConnect in de problemen komt, dan ben je zuur.

Ik heb mij aangemeld met een speciaal voor dat doel aangemaakt mailadres. Dat ging mis omdat het aanmaken langer duurde. Kortom: de activatiemail kwam niet aan. De site zegt dan dat je moet bellen (waarom ze geen knop hebben met 'stuur nog een keer' is mij een raadsel). Dus ik gebeld. Ik ontmoette aan de andere kant van de lijn niets van herkenning. Uberhaupt het fenomeen aanmelden was hem vreemd. Maar hij zou het doorgeven aan de tweede lijn. Nooit meer wat van gehoord.

Dus heb ik maar een nieuw mailadres aangemaakt, langer gewacht en vervolgens me opnieuw aangemeld. Dat ging zonder problemen. Tot 24 april toen ik een mail kreeg dat de verbinding verloren was gegaan. Kennelijk een storing bij Honeywell als ik dat hier zo lees. Maar daarmee hoef je niet te bellen met de helpdesk, want dat snappen ze echt niet.

Bijkomend probleem is dat Honeywell kennelijk heel hierarchisch is ingesteld. Dus mailen naar het buitenland (MTCC zit in Amerika/UK) heeft geen zin, je krijg simpelweg geen antwoord. Voor firmware updates is het idem dito: ze snappen het niet, willen niet dat je je ermee bemoeit, je moet maar naar de installateur (alsof die er op zit te wachten).

Hoewel ik tevreden ben over het systeem (en zeker nu ik heb omgeruild naar de 'connected' versie), is de positie die Honeywell inneemt echt de achillehiel. Voor het connect gedeelte helemaal omdat dat helemaal dichtgezet is: de app communiceert met een centrale Honeywell server en de gateway ook.

*p*
pi_139955049
[quote...

(ps: hoe weet je dat je thermometer klopt :))
[/quote]
daz een goeie. Ik heb nog eenzelfde thermometer . Dus ze hebben ofwel dezelfde afwijking of ze kloppen ;-)

Woekele wat jij beschrijft : hoe stel je in dat in de ruimte waar de evotouch hangt en waar een HR92 zit welk apparaat as referentiethermometer wordt gebruikt?
pi_139956264
@thermullnl:
Bij het toewijzen geef je per zone aan wat de temperatuurregelaar moet worden (interne voeler of externe voeler;
bijv. die in de HR92) en je wijst de regelaar(s) toe voor die ruimtes (HCE80, één of meerdere HR80/HR92).

De interne voeler, van de Evotouch dus (die overigens behoorlijk afwijkt),
kan echter maar voor 1 zone gebruikt/toegewezen worden.
pi_139956858
@naaa goed dat je t aangeeft dat die interne voeler behoorlijk afwijkt. Ik zie inderdaad continue 1,5 graad verschil met werkelijk gemeten kamertemperatuur.
pi_139957240
Vandaar dat ik in de situatie die ik eerder bescheef de interne voeler helemaal niet benut ;)

1 zone gebruik ik de HR80 zowel als temperatuurregelaar en als ruimteregelaar, de DTS92A voor
de vloerverwarming in de badkamer en de HCF80 als temperatuurregelaar in de woonkamer.

Ten eerste omdat de interne voeler van de Evotouch dus niet betrouwbaar is, en ten tweede omdat
de meeste HR80's niet op een optimale plek zitten en de meetwaardes dus ook worden beinvloed.
pi_139957905
ik heb de Evotouch nu gecalibreerd, met diverse thermometers met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de juiste temperatuur kunnen vaststellen.

Wat de ruimteregelaar betreft, de DTS92 : in mn woonkamer wil ik niet nog een extra kastje aan de muur. In de overige zones overweeg ik wel een externe voeler, maar wil eerste ervaren hoe de regeling gaat op de knoppen.
pi_139974182
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 16:45 schreef Ploink70 het volgende:
Het is een wat late reactie, maar de ondersteuning voor de eindklant vanuit Honeywell is om te huilen. Of eigenlijk: je ziet hetzelfde als wat je bij autodealers ziet: ze zijn best aardig, maar IT en web zijn niet hun ding. Dus als je met MyTotalComfortConnect in de problemen komt, dan ben je zuur.

Ik heb mij aangemeld met een speciaal voor dat doel aangemaakt mailadres. Dat ging mis omdat het aanmaken langer duurde. Kortom: de activatiemail kwam niet aan. De site zegt dan dat je moet bellen (waarom ze geen knop hebben met 'stuur nog een keer' is mij een raadsel). Dus ik gebeld. Ik ontmoette aan de andere kant van de lijn niets van herkenning. Uberhaupt het fenomeen aanmelden was hem vreemd. Maar hij zou het doorgeven aan de tweede lijn. Nooit meer wat van gehoord.

Dus heb ik maar een nieuw mailadres aangemaakt, langer gewacht en vervolgens me opnieuw aangemeld. Dat ging zonder problemen. Tot 24 april toen ik een mail kreeg dat de verbinding verloren was gegaan. Kennelijk een storing bij Honeywell als ik dat hier zo lees. Maar daarmee hoef je niet te bellen met de helpdesk, want dat snappen ze echt niet.

Bijkomend probleem is dat Honeywell kennelijk heel hierarchisch is ingesteld. Dus mailen naar het buitenland (MTCC zit in Amerika/UK) heeft geen zin, je krijg simpelweg geen antwoord. Voor firmware updates is het idem dito: ze snappen het niet, willen niet dat je je ermee bemoeit, je moet maar naar de installateur (alsof die er op zit te wachten).

Hoewel ik tevreden ben over het systeem (en zeker nu ik heb omgeruild naar de 'connected' versie), is de positie die Honeywell inneemt echt de achillehiel. Voor het connect gedeelte helemaal omdat dat helemaal dichtgezet is: de app communiceert met een centrale Honeywell server en de gateway ook.

*p*
Helemaal mee eens, goed geschreven!
pi_139979361
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 16:45 schreef Ploink70 het volgende:
Het is een wat late reactie, maar de ondersteuning voor de eindklant vanuit Honeywell is om te huilen. Of eigenlijk: je ziet hetzelfde als wat je bij autodealers ziet: ze zijn best aardig, maar IT en web zijn niet hun ding. Dus als je met MyTotalComfortConnect in de problemen komt, dan ben je zuur.

*p*
Hoewel de gedachte achter het systeem best goed is (per ruimte de temperatuur kunnen instellen) zal ik Honeywell vanwege z'n gebrek aan klantenservice absoluut iedereen verder afraden. Ook het feit dat een systeem dat een jaar geleden is aangeschaft doodleuk niet meer ondersteund wordt, Honeywell "eist" feitelijk dat je tegen bijbetaling een upgrade aanschaft. Moet je voorstellen dat de autodealer na een jaar aankondigt je auto niet meer te onderhouden maar je aanbiedt om tegen bijbetaling een nieuwe aan te schaffen die weer wel onderhouden wordt

[ Bericht 8% gewijzigd door roadrats op 15-05-2014 13:14:23 ]
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_139985009
Ik ben benieuwd hoe ze met mijn klacht omgaan. Als het niet wordt opgelost, stuur ik de hele boer ook retour en wil ik volledige bedrag terug. Ondeugdelijk product in dat geval namelijk.
pi_139997051
Woekele , je bedoelt dat de Connect functie niet werk?
pi_140010381
Nee, dat hij, als je de Evotouch als regelaar gebruikt, hij tot 2 graden boven de gewenste temperatuur nog onterecht warmte blijft vragen bij de ketel om de 10 minuten.
pi_140034239
wat mij opvalt is dat de ketel nu elke nacht om 04.00 gaat draaien, ongeveer 0,67kuub gas verstookt, zonder dat er warmte vraag is . HEeft iemand een idee waardoor dat zou kunnen komen?

@ woekele Dat is inderdaad apart. Heb je een opentherm of een aan/uit gestuurde ketel?
Ik heb de temperatuur vd evohome gecalibeerd, in mijn geval verhoogd met 1,5 graad. daarnaast staat optimaliseren aan , het lijkt er vooralsnog op dat hij goed aanwarmt.
Eergisteren was het 17,5 graad binnen , ik stelde 'm in op 19 en hij verwarmde ook tot 19 graden.
pi_140046940
themullnl, aan/uit gestuurd. Gebruik jij de nieuwe (kleurenscherm) evotouch als regelaar, of gebruik je HR80's of HR92's of ...? Bij mij blijft hij in jouw geval warmte vragen, terwijl hij op het scherm allang 20 aangeeft. Ik heb overigens geen calibratie/optimalisaties.
pi_140105389
vanavond, heeft de honeywell gateway de geest gegeven, doet helemaal niks meer.
dit heb ik hier al eerder op het forum gelezen, heeft iemand dit ook al eens opgelost, zei het zelf of via de leverancier.

Het enige wat je ziet dat de 3 lampjes heel licht en snel oranje knipperen, (bijna niet waarneembaar).
pi_140125882
Ik heb kontakt opgenomen met Honeywell. En het volgende antwoord teruggekregen:

U geeft aan dat de gateway het heeft begeven, kunt u aangeven wat u hier precies mee bedoelt?

Wanneer deze defect is geraakt en hij is nog steeds binnen de garantieperiode van 2 jaar, adviseer ik u om terug te gaan naar het aankooppunt.


beetje jammer dit antwoordt , dat ze zelf niet weten dat de gateway nog geen 2 jaar op de markt is , maar net 2 maanden.
Dus hier zitten personen bij de service die inderdaad niet weten waar ze over praten. 😔


Probleem zelf al opgelost, gateway 24 uur van de stroom gehad, stekker er in , en hij deed het weer, moest hem wel weer even opnieuw inleren met de evotouch.


[ Bericht 7% gewijzigd door simonmo op 19-05-2014 22:50:35 (aanpassing) ]
pi_140341013
Ik heb een maand na het uitgebreid testen en melden van mijn probleem aan Honeywell gevraagd hoe het ermee stond. Krijg je als antwoord dat het doorgestuurd is naar een andere afdeling en een antwoord nog wel even op zich zal laten wachten. Na een wat boos antwoord van mij gaan ze nu weer verder kijken wat het probleem kan zijn. Ik wacht nog even af.

[ Bericht 20% gewijzigd door woekele op 26-05-2014 16:02:30 ]
pi_140404910
lastig Woekele!
ik heb de evohome als voeler inde woonkamer, en gecalibeerd, en in optimalistatie staan. m.i werkt dat goed.

ben het met je eens dat honeywell meer klantvriendelijkheid zou kunnen tonen. Het systeem is iig nog niet zaligmakend, alhoewel ,wanneer het werkt, vind ik het wel fijn om elke ruimte apart te kunnen verwarmen..
pi_140422879
@woekele Het lijkt erop dat de BDR91 in fail safe mode draait. (80/20 % uit/aan)
Brandt de rode LED op BDR91? Wat geeft de communicatie test met BDR91? Wat is er geconfigureerd bij communicatie verlies?

Probeer eens met geen warmtevraag en de BDR91 als zoneklep te configureren.

[ Bericht 17% gewijzigd door Anonymousse op 27-05-2014 13:06:35 ]
pi_140424846
Anonymousse, dat idee had Honeywell ook, dat het signaal niet goed doorkwam bij de BDR91. Er brandt geen rode LED. Hij is volledig ge-reset en opnieuw gekoppeld etc.

Communicatieverlies = uit. Communicatietest warmtevraag geeft vrijwel altijd 'uitstekend', heel soms 'goed'.

Dat laatste zou ik nog eens kunnen proberen. Maar dat hoort niet zo lijkt me.

themull: je hebt hem als voeler, maar gebruik je hem ook als regelaar? (als ik hem als voeler gebruik en de HR80 als regelaar, gaat het ook goed. Het gaat alleen fout als single zone, geen HR80s)
pi_140433702
@woekele Jij hebt één zone en daar moet iets aangestuurd worden. Laat dit dan een BDR91 zijn die de ketel aan/uit stuurt.
Hoe heb jij die ene zone gedefinieerd? Heb zelf nog geen nieuwe Evotouch, is nog in bestelling.
pi_140434895
Die zone is gedefinieerd als toepassing zonekleppen. Dat gebeurt automatisch als je bij de initial setup (na reset) kiest voor thermostaat-modus. Sterker nog, zo stond hij fabriek-af ingesteld, alvast gekoppeld met de BDR91.
pi_140451166
@woekele Wanneer jij de Evotouch reset naar fabrieksinstelling dan heb je al een goede configuratie.
Wat staat er dan bij warmtevraag en bij zone?
Volgens jouw eerdere posts heb je niet met deze instellingen gedraaid, maar ben je gaan configureren. Waarom?
Succes
pi_140468048
Vandaag de nieuwe Evotouch en gateway geïnstalleerd. Toegang middels een app via m'n android telefoon werkt goed. Echter, op de iPad kan ik Total Connect Comfort Europe niet downloaden vanuit de apple store. Is dit een bekend probleem of kan de app alleen op een iphone draaien ?
Daarnaast had ik verwacht ook m'n laptop te kunnen gebruiken om middels windows7 de verwarming vanaf kantoor te kunnen managen. Ook dit lijkt niet mogelijk of zie ik iets over het hoofd ?
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_140476818
@Anonymousse, als je reset moet je een aantal vragen beantwoorden in de wizard. Als je die beantwoordt, komen deze settings eruit rollen. Als ik bij systeemconfiguratie kijk, staat daar bij "warmtevraag" ingesteld: ketelrelaismodule. Als ik kijk bij "zone-instelling", staat er bij toepassing ingesteld: Zonekleppen.

Ik weet niet waar je leest dat ik ben gaan configureren, maar ik heb eerst gewoon gedraaid met de instellingen uit de fabriek. En de instellingen nu zijn hetzelfde en bevestigd door Honeywell als de juiste instellingen.

@roadrats: via windows kan je inderdaad niet bedienen helaas. Vond ik ook wel vreemd dat er niet gewoon een web-interface is oid.
pi_140479959
Op de oude evotouch kon je een log bestand oproepen. In de nieuwe Evotouch heb ik deze nog niet kunnen vinden. Bestaat er geen log bestand meer, wordt dit pas aangemaakt als er een storing is geweest of zit dit ergens diep verborgen ?

[ Bericht 0% gewijzigd door roadrats op 29-05-2014 09:54:42 ]
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_140488054
schijnt pas kiesbaar te zijn in menu als er iets te loggen (storing) is geweest.
pi_140491812
@woekele op zondag 13 april schreef je het volgende:
quote:
De onderdelen waren in de doos al 'gepaird' met elkaar en in principe was het aansluiten op voeding/ketel en klaar. Ik kon hier dus niks fout aan doen. Desondanks toch maar de boel ge-reset, omdat ik in vorige delen van dit topic las dat dat helpt. Fabrieksinstellingen van de Evotouch gedaan en BDR91 ge-reset, daarna config-hulp doorlopen. Het heeft niet geholpen.
Wat ik zou proberen:
Warmtevraag geen, zoneklep zone (geen thermostaat modus) temp voeler interne van Evotouch en BDR91 toewijzen aan deze zone.

[ Bericht 12% gewijzigd door Anonymousse op 28-05-2014 23:59:44 ]
pi_140507280
Met die zin bedoelde ik dat, nadat ik geconstateerd had dat het niet goed werkte, ik de boel ge-reset heb. Dus niet meteen al :)

Ik zal je suggestie eens proberen.
pi_140571737
Resultaat is dat hij gewoon doorverwarmt. Niks cycli van 10 minuten meer. Temp was 19 (zowel op Evotouch als controlemeter). Gewenst ingesteld op 20. Inmiddels 20,5 graden hier en still going... Ff kijken hoe lang hij doorgaat...

Hm, warmtevraag ging even weg. Maar minuutje later kwam er weer warmtevraag. Volgens mij is dit helemaaaaaal niks.

Warmtevraag weer even weg, maar kwam later weer. Controllethermometers (die naast de evotouch staan) geven inmiddels 22,2. Evotouch blijft 20,5 aangeven. Die is dus ook niet te vertrouwen. Die laat zich volgens mij beinvloeden door waarop je de gewenste temp instelt. Maar ook als het 20,5 zou zijn (ipv 22,2), moet je natuurlijk geen warmte gaan vragen als de gewenste temp 20 is.

22,5 inmiddels. Evotouch zegt nog steeds 20,5. Oh, springt net naar 21. Zou hij weer warmte gaan vragen nu? ff afwachten.

JA HOOR. Gaat ie weer. Ik ben er klaar mee :)

[ Bericht 18% gewijzigd door woekele op 31-05-2014 17:44:48 ]
pi_140601406
@woekele: lijkt wel of jouw installatie van slag is. Bij mij wordt ook regelmatig de ketel aangestuurd maar temperatuur blijft netjes op gevraagde temperatuur zonder hoger gasverbruik. Jammer dat je het niet goed aan de praat krijgt want ik ben een tevreden gebruiker na de bekende opstartproblemen.
pi_140605966
@ woekele: heb je de EVOhome al wel geoptimaliseerd/ gecalibreerd? Als je controlethermometers een hogere temp aangeven dan kan je je EVOhome hierop aanpassen.

Ik vraag me af of het aan de EVO home ligt, het kan ook aan je instellingen van je CV zelf liggen, zoals hoe het pompvermogen is ingesteld en welke aanvoertemp je hanteert.

http://www.vandomburg.net(...)tellen-en-afregelen/
of andere sites mbt cv tuning zijn erg informatief wat dat betreft.
pi_140641453
AJS, Honeywell is er als het goed is mee bezig, ik wacht af. Ze moeten maar eens goed gaan loggen wat er precies gebeurt in de Evotouch. Welke logica in de software wordt er gebruikt en waarom worden bepaalde keuzes gemaakt. Ik ben heel benieuwd wat eruit komt. Het was fijn geweest als deze debugging-functionaliteit er standaard (verborgen) in had gezet. Maar blijkbaar is er een extra apparaatje voor nodig.

Themull: nee, geen optimalisatie/calibratie. Dat hoeft ook niet. Als ik gewenst instel op 18, en de Evotouch meet 19,5, dan moet hij niet om warmte gaan vragen. En dat doet hij wel. Bovendien loopt hij meestal wel redelijk in de pas met de controlemeters. Alleen als je een gewenste temp instelt, lijkt hij iets naar deze temp 'toe te trekken'. Zowel naar boven als naar onder. Maar dat is ook maar een graadje maximaal meestal. En bij het beoordelen van het stuurgedrag kijk ik naar de temp die Evotouch zelf meet.

Bovendien: als hij eenmaal verwarmd heeft tot 2 graden boven de gewenste temp, blijft het ineens perfect stil. En vervolgens begint hij later, na afkoelen, precies weer met verwarmen als de temperatuur onder de gewenste temp dreigt te gaan zakken. Hij is dus best in staat de temp goed te meten en daarop te sturen. Alleen blijft hij na het weer opwarmen nog veel te lang om warmte vragen.

En: als ik een HR80 instel als regelaar en de Evotouch als temp sensor, gaat het allemaal gewoon goed. Het probleem zit bij mij in de regeling van Evotouch, niet in het meten.

Het ligt ook niet aan de CV. Ik zie gewoon gebeuren dat de BDR91 weer om warmte gaat vragen terwijl de gewenste temperatuur allang bereikt is. Evotouch meet dan bijvoorbeeld al een half uur 19 bij een gewenste temp van 18. En gaat daarna toch weer warmte vragen, zodat het 19,5 wordt, of zelfs 20. Dat heeft niks met de CV te maken. Deze wordt aan/uit gestuurd, het is echt simpel te zien wat er gebeurt.

[ Bericht 21% gewijzigd door woekele op 02-06-2014 20:22:16 ]
pi_140655592
@woekele: het gedrag dat jij beschrijft waarbij tot ca. 2 graden boven de ingestelde temperatuur wordt verwarmt, had ik 2 jaar geleden bij mijn 1e Evohome ervaring ook. Na veel gezeur bij Honeywell kreeg ik via mijn Honeywell leverancier/ambassadeur te horen dat de BDR91 in bepaalde gevallen/situaties problemen heeft met het alloceren/reserveren van geheugenruimte. Een volledige reset en strakke installatie zou de oplossing zijn. En inderdaad sinds die tip heb ik het probleem niet meer dat de temperatuur doorschiet boven de ingestelde temperatuur. Ik weet niet of je iets met deze info kunt maar het zou moeten kunnen werken.

Succes.
pi_140699509
Kan ik nog strakker resetten dan dit?

stroom BDR91 eraf, stroom erop.
knopje ingedrukt houden, ongeveer 15 seconden, voor zekerheid iets langer. Na 5 seconden gaat hij al knipperen (inleer-modus), na 15 seconden gaat hij volgens ander patroon knipperen (ge-reset).
stroom eraf, stroom erop.

stroom Evotouch eraf (batterij eruit), batterij erin. Fabrieks-reset kiezen in config-menu. Stroom eraf, stroom erop. Wizard doorlopen.

Anders wellicht toch maar de BDR91 laten vervangen. Is het enige wat nog niet vervangen is....
pi_140728667
@woekele Je BDR91 werkt uitstekend. Je hebt het zelf gerealiseerd met de HR80.
Sluit een deal met Honeywell, misschien via leverancier, dat zij langs komen om jouw probleem te tackelen. No cure no pay.
pi_140734322
Jup, ik ben benieuwd wat de volgende stappen van Honeywell zullen zijn. Als het goed is, gaan ze de boel debuggen met een apparaatje dat de communicatie kan afluisteren... ik wacht af.
  donderdag 5 juni 2014 @ 13:13:07 #67
389899 EvoHome-2
Ook een Evohome gebruiker
pi_140742762
Gezien de omvang van dit topic had ik verwacht dat het probleem dat ik heb al bekend is. Helaas heb ik het niet gevonden (misschien niet goed genoeg gezocht) dus zal ik het even beschrijven.
Mjn configuratie bestaat uit
- een EvoTouch ATC928G1000 (Applicatie versie 23; 11 May 2012)
- een BDR91
2x HR80 versie 2.03
2x HR80 versie 2.04
Deze besturen 3 zones:
- Woonkamer: EvoTouch (bepaald de temperatuur) + 2xHR80 (2.03 & 2.04)
- Keuken 1x HR80 2.03
- Kantoor 1x HR80 2.04

Ik heb al heel wat analyse werk gedaan (wat een hoop inzicht heeft opgeleverd) en er zijn al spullen vervangen. Alles zonder resultaat

Het probleem is dat de HR80 (kantoor) ogenschijnlijk de communicatie verliest.
"Ogenschijnlijk" omdat het antenne symbool uit is, het ronde symbool uit is en de temperatuur op 20 graden gaat staan, maar de Evotouch geeft géén melding dat hij het contact kwijt is en de HR80 vraagt (als de temperatuur lager dan 20 graden is) warmte en krijgt die ook.
Ook de werkelijke gemeten temperatuur is op de Evotouch af te lezen.
Conclusie: de communicatie van HR80 => Evotouch werkt wel.
Mag ik dan ook concluderen dat het probleem in de communicatie Evotouch => HR80 zit?

Als ik nu de battery van de HR80 even verwijder en terugzet dan SYNC't hij en is alles weer normaal.
Soms duurt het weken voordat het probleem zich weer voordoet, maar nu is het dagelijks 'raak'.
Als je niets doet dan komt het (voor zover ik weet en vele uren geduld heb gehad) niet uit zichzelf meer goed, net alsof de HR80 in de war is.
En een reset door het effe verwijderen van de battery werkt altijd direct.
Hoe vaak het echt gebeurt is niet duidelijk want in de winter valt het natuurlijk niet zo erg op.
Dit probleem heb ik al heel lang en in een poging het op te lossen is de Evotouch al vervangen en ook de HR80.
Ik heb een vooroorlogs huis, dus veel hout en weinig beton/staal. Een optimale omgeving voor de communicatie zou je zo denken.
De afstand tussen de Evotouch en de andere HR80 is ongeveer gelijk.
Trouwens als ik de falende HR80 van de radiator ontkoppel en als complete unit in de woonkamer (in het zicht van de Evotouch leg) dan doet het probleem zich ook voor.

Wie begrijpt dit gedrag en heeft nog een goed advies?

alvast bedankt,
Dick
pi_140753177
Wat als je de lastige HR80 (kantoor) en die in de keuken met elkaar omwisselt? Gaat dan degene in de keuken lastig doen? Met andere woorden: is het locatie of zone-gebonden, of HR80-gebonden?
  donderdag 5 juni 2014 @ 21:50:21 #69
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_140761079
Vandaag 4x hr-92 binnen :)
7 maart besteld :D :{
Werkt goed ^O^
pi_140766781
@EvoHome-2 Het is eerder vermeld, vermoedelijk veroorzaakt door DECT telefoon. Heb het zelf ook een keer gehad, veroorzaakt door een RVS spoelbak die er voor was geplaatst. Het is een communicatie probleem van HR80 met Evotouch. HR80 gaat SYNCen en na een bepaalde tijd gaat de ingestelde temperatuur naar 20 graden. De HR80 blijft zijn gemeten temperatuur in een vaste regelmaat uitzenden, die door de Evotouch ontvangen wordt. Dit is op te lossen door HR80 of Evotouch te booten (batterij even los halen).

Met de nieuwe Evotouch+Gateway is dit mogelijk te detecteren met API programmering. Ingestelde zone temperatuur is ongelijk aan ingestelde device temperatuur, hiermee is ook de met de hand verstelde HR80 te herkennen.

@woekele Hoop voor je dat ze snel komen met de debugger. Dit is de manier om zichtbaar te maken wat het probleem is. Het verwisselen van apparatuur geeft valse hoop.
  vrijdag 6 juni 2014 @ 10:37:35 #71
389899 EvoHome-2
Ook een Evohome gebruiker
pi_140773200
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 18:22 schreef woekele het volgende:
Wat als je de lastige HR80 (kantoor) en die in de keuken met elkaar omwisselt? Gaat dan degene in de keuken lastig doen? Met andere woorden: is het locatie of zone-gebonden, of HR80-gebonden?
Heb ik tot nu toe bewust niet geprobeerd. Wilde het simpel houden.
Om locatie gebondenheid te testen heb ik de oude (v 2.03) HR80 wel in andere (slaap)kamers gehad en ook los (wel als complete unit maar niet op een kraan gemonteerd) in de woonkamer. Het ging op al die plekken fout.
Dus toen leek het unit gebonden te zijn en is de HR80 (v 2.03) door een nieuwe (v 2.04) vervangen.
Dat heeft ook weken goed gewerkt..

Wat ik gistermiddag op advies van de installateur gedaan heb is de HR80 op een losse kraan gemonteerd en deze combinatie in de kamer gelegd op zo'n 4 meter van de Evotouch (met vrij zicht ;-). Zo blijft de HR80 in dezelfde situatie (op de kraan voor het geval hij gevoelig is voor de tegendruk die het ventiel verorzaakt).

En ongeveer 10 minuten geleden sprong de CV ketel aan en ja hoor de HR80 stond weer op 20 graden en beide symbooltjes zijn uit.
Heb toen handmatig de temp op de HR80 teruggedraaid naar 10,5 en zowaar de ketel gaat meteen weer uit.
Voor mij een bevestiging dat de communicatie van de HR80 => Evotouch prima is.
Het lijkt er dus op (maar ik ben inmiddels erg vorozichtig geworden met mijn conclusies) dat de communicatie Evotouch => HR80 problemen heeft. Maar waarom dan wel met deze HR80 en niet met de ander 3?
Misschien is het afhankelijk van de zone in de Evotouch? Het gaat immers (ongeacht HR80 en ongeacht zijn lokatie) altijd fout met de 3'de zone.
Toch maar eens de HR80 tussen Keuken en Kantoor wisselen....
  vrijdag 6 juni 2014 @ 10:47:46 #72
389899 EvoHome-2
Ook een Evohome gebruiker
pi_140773429
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juni 2014 23:57 schreef Anonymousse het volgende:
@EvoHome-2 Het is eerder vermeld, vermoedelijk veroorzaakt door DECT telefoon. Heb het zelf ook een keer gehad, veroorzaakt door een RVS spoelbak die er voor was geplaatst. Het is een communicatie probleem van HR80 met Evotouch. HR80 gaat SYNCen en na een bepaalde tijd gaat de ingestelde temperatuur naar 20 graden. De HR80 blijft zijn gemeten temperatuur in een vaste regelmaat uitzenden, die door de Evotouch ontvangen wordt. Dit is op te lossen door HR80 of Evotouch te booten (batterij even los halen).
De Evotouch hangt een meter boven het basis station van de DETC telefoon.
De HR80 in de keuken zit minder dan 1 meter onder een DECT telefoon.
De steeds falende HR80 heeft geen DECT telefoon in zijn omgeving.
Het lijkt dus niet erg op een DECT probleem, want als het basis DECT station de uitgezonden berichten van de Evotouch stoort dan zouden alle HR80's en de BDR91 er een probleem mee moeten hebben. De door de HR80 gemeten temperatuur komt altijd wel netjes aan bij de Evotouch. Maar goed, wie weet. Zolang niet duidelijk is wat de oorzaak wel is zal ik niets uitsluiten.

Tot nu toe kon ik de HR80 altijd weer tot de orde roepen door alleen daar de battery er even uit te halen.
pi_140923067
Recent heb ik een Evohome systeem geïnstalleerd. Een open therm module, een evotouch, gateway, HR92s, het werkt allemaal perfect.

Ik wil hier nu een warmwater module aan toevoegen, maar vraag me af wat ik nu precies nodig heb.

Ik heb een warmwater tank die indirect verwarmd wordt door de ketel. Er zit een NTC voeler in de tank die rechtstreeks met de ketel is verbonden. Wanneer de temperatuur onder de ingestelde waarde (op de ketel) zakt, dan begint de ketel het water te verwarmen.

Als ik kijk naar de warmwater kit (ATF500DHW), dan zitten daar voelers in, een CS92 thermostaat en een BDR91 relais. Maar is dit wel wat ik effectief nodig heb ?

Koppel ik dan de BDR91 aan de aansluiting in de ketel waar nu de voeler op zit ? Dit lijkt me intuïtief niet juist. Of heb ik een ander type module nodig in dit geval ?
pi_141011120
Voor de Evohome specialist; situatieschets van te bouwen installatie:

OT-ketel met draadloze OT-ontvanger.
zone 1 begane grond (vloerverwarming)
zone 2 bovenverdieping (radiatoren hr92, thermostaat in 1 van de ruimtes)
Evotouch bedieningspaneel

Eisen:
- zones afzonderlijk kunnen regelen. Als beneden warm is moet boven kunnen vragen.
- temperatuurvoeler op de verdieping bepaalt of de ketel aanspringt (kan dit uberhaupt, de HR92's laten optreden als traditionele thermostaatknoppen, dus zonder 'vraagfunctie')?
- bij voorkeur geen te uitgebreide, dure HCE80

Ben aardig ver met uitpluizen, maar mis het laatste stukje.
Ik weet dat ik sowieso 2 zonekleppen (Y-VC8615) nodig heb voor zone 1 en 2. Maar waar sluit ik deze op aan? Moet ik hier aparte aan/uit module's (BDR91A1000) voor aanschaffen, zo ja kan ik deze met de Evohome toewijzen aan een zone? Kan ik ook 2 zones toewijzen aan 1 aan/uit module? Voor als ik later op de badkamer een aparte zone maak?

Hopelijk kunnen jullie me helpen... _O_

[ Bericht 2% gewijzigd door Knuppel1983 op 13-06-2014 00:35:17 ]
pi_141065609
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2014 22:52 schreef Knuppel1983 het volgende:
Voor de Evohome specialist; situatieschets van te bouwen installatie:

OT-ketel met draadloze OT-ontvanger.
zone 1 begane grond (vloerverwarming)
zone 2 bovenverdieping (radiatoren hr92, thermostaat in 1 van de ruimtes)
Evotouch bedieningspaneel

Eisen:
- zones afzonderlijk kunnen regelen. Als beneden warm is moet boven kunnen vragen.
- temperatuurvoeler op de verdieping bepaalt of de ketel aanspringt (kan dit uberhaupt, de HR92's laten optreden als traditionele thermostaatknoppen, dus zonder 'vraagfunctie')?
- bij voorkeur geen te uitgebreide, dure HCE80

Ben aardig ver met uitpluizen, maar mis het laatste stukje.
Ik weet dat ik sowieso 2 zonekleppen (Y-VC8615) nodig heb voor zone 1 en 2. Maar waar sluit ik deze op aan? Moet ik hier aparte aan/uit module's (BDR91A1000) voor aanschaffen, zo ja kan ik deze met de Evohome toewijzen aan een zone? Kan ik ook 2 zones toewijzen aan 1 aan/uit module? Voor als ik later op de badkamer een aparte zone maak?

Hopelijk kunnen jullie me helpen... _O_
Je hebt maar 1 zoneklep (Y-VC8015) nodig voor je vloerverwarming,
De andere zone met radiatoren regel je naar eigen zeggen met de HR92's
Een HCE80 is dus inderdaad niet nodig.

De zoneklep wordt inderdaad aangestuurd door de BDR91 en wordt dan inderdaad toegewezen als zoneklep aan een zone.

De vraag wordt daarna apart geregeld,
dus als je beneden geen warmtevraag hebt, staat de klep dicht.
Heb je boven op dat moment wel warmtevraag gaat je ketel aan en gaat je warm cv water naar de radiator wat open staat.
Je hebt niet perse een extra thermostaat nodig voor de bovenverdieping,
de HR92 kan de temperatuur ook meten van de kamer.

Als je een HR92 installeert maar niet mee wilt laten draaien op het systeem,
kun je beter je oude thermostaatknop laten zitten,
ik zie dan niet het nu in van een HR92?
Je kunt altijd achteraf een HR92 bijplaatsen mocht je willen uitbreiden.

ik weet niet hoeveel knoppen je nodig hebt?
Er zijn pakketten compleet met een Y-VC8015 + HR92
pi_141068881
Bedankt voor je reactie.

Waar ik naar op zoek ben, is een radiatorknop die ik op afstand kan uitlezen en instellen. Een traditionele 'plus' eigenlijk.
Maar het moet niet zo worden dat ik straks 10 HR92's heb, die allemaal afzonderlijk de ketel kunnen laten aanspringen. (dan gaat hij voor m'n gevoel nooit meer uit)

Of zie ik dit verkeerd?
pi_141154473
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 13:37 schreef Knuppel1983 het volgende:
Bedankt voor je reactie.

Waar ik naar op zoek ben, is een radiatorknop die ik op afstand kan uitlezen en instellen. Een traditionele 'plus' eigenlijk.
Maar het moet niet zo worden dat ik straks 10 HR92's heb, die allemaal afzonderlijk de ketel kunnen laten aanspringen. (dan gaat hij voor m'n gevoel nooit meer uit)

Of zie ik dit verkeerd?
Wat is daar het voordeel dan van?
Je wilt hem dus wel instellen, maar hij mag niet aan gaan?
Twee tegenstrijdige dingen als je het mij vraagt..
Als je niet wil dat hij aan gaat, moet je de temperatuur lager instellen.
Of je wilt wel dat het warm wordt maar dat de ketel niet aan gaat? ;)
pi_141158597
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 13:37 schreef Knuppel1983 het volgende:
Waar ik naar op zoek ben, is een radiatorknop die ik op afstand kan uitlezen en instellen. Een traditionele 'plus' eigenlijk.
Wat bedoel je met " een traditionele 'plus'"?
pi_141189680
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 15:51 schreef RoyW het volgende:

[..]

Wat is daar het voordeel dan van?
Je wilt hem dus wel instellen, maar hij mag niet aan gaan?
Twee tegenstrijdige dingen als je het mij vraagt..
Als je niet wil dat hij aan gaat, moet je de temperatuur lager instellen.
Of je wilt wel dat het warm wordt maar dat de ketel niet aan gaat? ;)
Een traditionele radiatorknop stelt alleen een maximum in tot waar je de knop gedraaid hebt.
Een HR92 voegt daar nog de 'vraag'-functie aan toe. Hij kan de ketel laten aanspringen om tot zijn maximum te komen.

Stel je hebt 4 kamers, in 1 zone. Kun je dan 1 van de HR92's leidend maken (thermostaat maken), zodat dit de enige is die de ketel kan laten aanspringen?

Nog een andere vraag. Hoe betrouwbaar is het meten met een HR92 eigenlijk, omdat deze maar een paar centimeter van de radiator zelf zit?
pi_141279959
@woekele: je bent al een tijd aan het soebatten met het systeem, dus dit komt (wederom) wat laat, maar ik gebruik de (nieuwe) evoHome als voeler en heb het probleem dat jij beschrijft niet. Overigens heb jij het er over dat je de toepassing 'zonekleppen' hebt geconfigureerd (althans: dat gebeurt automatisch), maar moet dat niet 'radiatoren' zijn?

@EvoHome-2: uit jouw relaas blijkt duidelijk dat de communicatie Evo > HR niet meer werkt. Aangezien het probleem wordt opgelost als je de batterij uit de HR80 haalt en plaatst, ligt het voor de hand om te vermoeden dat de HR80 kapot is. Maar ik snap uit jouw relaas iets niet:

quote:
Maar waarom dan wel met deze HR80 en niet met de ander 3?
Misschien is het afhankelijk van de zone in de Evotouch? Het gaat immers (ongeacht HR80 en ongeacht zijn lokatie) altijd fout met de 3'de zone.
Heb je het probleem nu altijd met dezelfde HR80, of heb je het probleem met elke HR80 die je in de derde zone plaatst?

@Anonymousse: jij schrijft in een van je bijdragen:

[quote]Met de nieuwe Evotouch+Gateway is dit mogelijk te detecteren met API programmering[/quote]

Heb jij ergens info over die API gevonden? Want voorlopig zie ik alleen een volledig dichtgetimmerd pad tussen evoHome, via de Gateway naar Honeywell en dan naar de app. Maar als er iets te API'en valt wordt het wel weer leuk ;-)


Honeywell heeft natuurlijk geen API vrijgegeven, maar gelukkig zijn meer mensen op zoek. Voor de liefhebbers: http://evohome-client.readthedocs.org/en/latest/

*p*

[ Bericht 10% gewijzigd door Ploink70 op 19-06-2014 11:03:53 ]
pi_141300819
Ploink, je zegt dat je hem als voeler gebruikt. Maar gebruik je hem ook als regelaar? Het schijnt geen 'radiatoren' te moeten zijn inderdaad, bevestigd door Honeywell. Honeywell heeft een werkend getest systeem, compleet geconfigureerd, en gaat die naar mij opsturen. Die moet het bij mij dan ook doen. Ik ben benieuwd. Ik ga niks aanraken/instellen, alleen kijken of het werkt.
  vrijdag 20 juni 2014 @ 11:22:32 #82
389899 EvoHome-2
Ook een Evohome gebruiker
pi_141321731
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 10:41 schreef Ploink70 het volgende:

@EvoHome-2: uit jouw relaas blijkt duidelijk dat de communicatie Evo > HR niet meer werkt. Aangezien het probleem wordt opgelost als je de batterij uit de HR80 haalt en plaatst, ligt het voor de hand om te vermoeden dat de HR80 kapot is. Maar ik snap uit jouw relaas iets niet:

Heb je het probleem nu altijd met dezelfde HR80, of heb je het probleem met elke HR80 die je in de derde zone plaatst?

*p*
Goede observatie.
Het probleem deed zich alleen voor bij een specifieke HR80 die bij zone-3 (kantoor) hoorde.
Zone-2 (Keuken) (een vergelijkbare situatie/configuratie) heeft dit probleem nooit gehad.
Zone-1 (woonkamer) met 2 HR80's is afwijkend omdat daar de inde Evotouch ingebouwde thermometer de temperatuurmeting doet.

Deze HR80 is op basis van die analyse vervangen.
Maar het probleem was daarmee niet opgelost.

Vervolgens heb ik de nieuwe HR80 op een losse kraan bevestigd en deze op 3 a 4 meter afstand van de Evotouch in de kamer op tafel gelegd. Hiermee probeerde ik een communicatieprobleem uit te sluiten, immers de Evotocuh en de HR80 kunnen elkaar letterlijk zien.
Ook in die opzet ging het fout. Dus dacht ik dat er misschien een relatie met de zone is.

Vervolgens heb ik de HR80 (keuken) gewisseld met de HR80 op de losse kraan (op tafel), zonder iets aan de Evotouch te wijzigen.
Tot mijn grote verbazing is de HR80 (kantoor) die nu in de keuken zit nog niet fout gegaan.
Wel is de HR80 (keuken) die nu in het zicht van de Evotouch (aan een losse kraan) op tafel ligt al een keer in de fout gegaan.
Het lijkt dus locatie afhankelijk te zijn, waarbij ik dan niet begrijp waarom de HR80 (ongeacht welke en ongeacht de zone waar deze bij behoort) in de keuken nooit een probleem geeft maar wel pal onder een DECT telefoon zit en radiografisch gezien een heel slechte plek heeft. (tussen 2 muren en de radiator in).

Het lijkt dus locatie afhankelijk en het lijkt een radiografisch contact (bereik) probleem. Maar waarom gaat het dan fout als de HR80 op een paar meter van de Evotouch ligt. Daar kan ik met mij kennis van radiotechniek niet bij. Behalve als het signaal uit de Evotouch te sterk is en de los liggende HR80 overstuurd wordt.

Voorlopig laat ik het nog even zo zitten omdat het tot nu toe maar 1x fout is gegaan met de HR80 uit de keuken die nu op tafel ligt.

Wordt vervolgd.
pi_141557638
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 20:40 schreef woekele het volgende:
Maar gebruik je hem ook als regelaar?
Ik weet niet zo goed hoe ik de evoHome zelf (dus het schermpje) als regelaar zou moeten gebruiken... Ik gebruik de ingebouwde sensor als voeler voor de zone Woonkamer die twee radiatoren heeft waarop twee HR80's de regelaar zijn (zonder gebruik van hun eigen sensor).
quote:
Het schijnt geen 'radiatoren' te moeten zijn, bevestigd door Honeywell.
Oh? Maar jij had toch radiatoren in die zone?
quote:
Honeywell heeft een werkend getest systeem, compleet geconfigureerd, en gaat die naar mij opsturen. Die moet het bij mij dan ook doen. Ik ben benieuwd.
Let us know... ben net zo benieuwd. Overigens: als het dan werkt, wil je waarschijnlijk wel weten wat er anders is...

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 11:22 schreef EvoHome-2 het volgende:
Het lijkt dus locatie afhankelijk en het lijkt een radiografisch contact (bereik) probleem. Maar waarom gaat het dan fout als de HR80 op een paar meter van de Evotouch ligt. Daar kan ik met mij kennis van radiotechniek niet bij. Behalve als het signaal uit de Evotouch te sterk is en de los liggende HR80 overstuurd wordt.
Ik denk niet dat het aan het 'bereik' ligt. Dat is namelijk een storing die zichzelf kan herstellen. Ik vermoed dat er iets is in de omgeving voor zorgt dat de HR80 in een vreemde, 'apatische' stand komt te staan. Ofwel omdat de HR80 zoveel 'rotzooi' op zijn radiofrequentie voorbij ziet komen dat 'ie het luisteren voor gezien houdt, ofwel omdat door verstoring een soort van 'hangup' commando voorbijkomt.

Je zou nog kunnen proberen om de evoHome op een andere plek te zetten. Daarmee kan je proberen te bepalen of het probleem zit in verstoring van het evoHome signaal zelf (dus wat verzonden wordt, wordt verstoord) of simpelweg instraling van iets anders (zonder dat de evoHome er iets mee te maken heeft).

In ieder geval succes.

*p*
pi_141606966
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 23:14 schreef Ploink70 het volgende:

[..]

waarop twee HR80's de regelaar zijn.
Ja, daarom dus. Ik heb al ongeveer 10x gezegd in dit topic dat het probleem niet optreedt als je HR80's gebruikt :P Het gebeurt alleen als je de Evotouch puur als thermostaat gebruikt en geen andere Honeywell-apparatuur hebt (dus in de configuratie van het single zone pakket).

quote:
[..]

Oh? Maar jij had toch radiatoren in die zone?
Inderdaad. Dat betekent blijkbaar niet dat je ook perse de toepassing 'radiatoren' moet kiezen. Volgens de instelhulp van de Evotouch niet en volgens Honeywell zelf ook niet (al paar keer bevestigd gehad).

quote:
[..]

Let us know... ben net zo benieuwd. Overigens: als het dan werkt, wil je waarschijnlijk wel weten wat er anders is...
Plan is gewijzigd, ze gaan volgende week een apparaatje installeren dat de communicatie kan tracken/tracen. Debuggen dus. Ben wederom benieuwd :)

[ Bericht 5% gewijzigd door woekele op 27-06-2014 12:50:15 ]
  zaterdag 28 juni 2014 @ 00:01:24 #85
139820 mol_air
Jus ex injuria non oritur
pi_141634398
Iemand die nieuwe honeywell lyric al gespot in NL?
pi_141635118
Eindelijk de Evohome+Gateway binnen. Na configuratie, met python scripts info bij Honeywell opgevraagd. (Zie onderstaande links)
Had meer van de info verwacht. Je ziet alleen zones geen devices wat ik verwachtte. De info komt overeen met de APP. Had ook verwacht dat er een email verstuurd zou worden wanneer een bericht in de Evohome log komt.
http://www.automatedhome.(...)me&highlight=Evohome
http://www.automatedhome.(...)-to-control-remotely
  zaterdag 28 juni 2014 @ 10:30:35 #87
389899 EvoHome-2
Ook een Evohome gebruiker
pi_141639352
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 23:14 schreef Ploink70 het volgende:
Ik denk niet dat het aan het 'bereik' ligt. Dat is namelijk een storing die zichzelf kan herstellen. Ik vermoed dat er iets is in de omgeving voor zorgt dat de HR80 in een vreemde, 'apatische' stand komt te staan. Ofwel omdat de HR80 zoveel 'rotzooi' op zijn radiofrequentie voorbij ziet komen dat 'ie het luisteren voor gezien houdt, ofwel omdat door verstoring een soort van 'hangup' commando voorbijkomt.

Je zou nog kunnen proberen om de evoHome op een andere plek te zetten. Daarmee kan je proberen te bepalen of het probleem zit in verstoring van het evoHome signaal zelf (dus wat verzonden wordt, wordt verstoord) of simpelweg instraling van iets anders (zonder dat de evoHome er iets mee te maken heeft
*p*
Mee eens. Ik denk ook niet dat het aan het bereik ligt. Maar echt 'apatische' is de HR80 ook niet.
Het lijkt dus meer op een 'hangup' maar dan alleen van een deel van het HR80 programma, want de gemeten temperatuur wordt netjes aan de Evotouch doorgegeven én er wordt door de HR80 ook om warmte gevraagd.

De kans dat het verplaatsen van de Evotouch het probleem oplost acht ik heel erg klein omdat de laatste testresultaten aantonen dat het afhankelijk lijkt te zijn van de HR80 locatie.

Volgens mij zit er een ontwerp fout in het protocol.
Het is immers niet de Evotouch die op basis van de door de HR80 gemeten en doorgegeven temperatuur bepaalt dat er warmte nodig is. Kennelijk geeft de Evotouch de warmtevraag van de HR80 alleen maar door. Dat is jammer want de Evotouch zou kunnen constateren dat het erg vreemd is dat de gemeten temperatuur laag is en er toch een warmtevraag komt. De door de HR80 (als gevolg van het communicatie verlies) zelf ingestelde 20 graden is niet zichtbaar op de Evotouch.
Dat de HR80 bij communicatieverlies om warmte vraagt suggereert dat het ontwerp rekening houd met eenzijdig communicatie verlies. Dit betekent ook dat de Evotouch niet merkt dat er eenzijdig verlies is, want daar komen alle berichten (warmte, gemeten temp) gewoon goed aan. Het zou handiger zijn geweest als de HR80 bij communicatie verlies alleen de kraan openzet en niet om warmte vraagt.
Misschien zou het zelfs nog beter zijn als HR80 bij communicatieverlies zelf ook stopt met communiceren (zodat de Evotouch het ook doorkrijgt) of een 'comm verlies' bericht naar de Evotouch stuurt i.p.v. de warmevraag.
Ik weet niet of de HR80, als je maar lang genoeg wacht (en hoe lang is dat dan), vanzelf uit deze 'hangup' toestand terugkomt. Ik heb het uren zo zien staan en besloten toen maar zelf in te grijpen.

Dit gedrag betekent wel dat er regelmatig onnodig warmte wordt geleverd en mij dat dus geld kost.
De houding van de leverancier die claimt dat je met dit soort systemen kunt besparen, maar 'niet thuis geeft' als je ongrijpbare problemen hebt, vind ik zeer teleurstellend.
pi_141640140
Het belangrijkste bij dit systeem zou wat mij betreft zijn om mensen meer diagnose-mogelijkheden te geven. Debugging ingebouwd, logging, etc. Zonder al die info blijft het altijd gissen.
  zaterdag 28 juni 2014 @ 11:28:53 #89
389899 EvoHome-2
Ook een Evohome gebruiker
pi_141640297
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 11:19 schreef woekele het volgende:
Het belangrijkste bij dit systeem zou wat mij betreft zijn om mensen meer diagnose-mogelijkheden te geven. Debugging ingebouwd, logging, etc. Zonder al die info blijft het altijd gissen.
Helemaal mee eens.
Zelf heb ik wel wat met radio's en voor 15 euro koop je een RTL dongle waarmee je de signalen kunt ontvangen. Maar op internet heb ik nog geen programma's gevonden die op basis van zo'n RTL dongle deze signalen ook decoderen. (ze zijn er wel voor allerlei andere signalen zoals ADS-B of Mode-S).
pi_141646825
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 10:30 schreef EvoHome-2 het volgende:

[..]

Mee eens. Ik denk ook niet dat het aan het bereik ligt. Maar echt 'apatische' is de HR80 ook niet.
Het lijkt dus meer op een 'hangup' maar dan alleen van een deel van het HR80 programma, want de gemeten temperatuur wordt netjes aan de Evotouch doorgegeven én er wordt door de HR80 ook om warmte gevraagd.

De kans dat het verplaatsen van de Evotouch het probleem oplost acht ik heel erg klein omdat de laatste testresultaten aantonen dat het afhankelijk lijkt te zijn van de HR80 locatie.

Volgens mij zit er een ontwerp fout in het protocol.
Het is immers niet de Evotouch die op basis van de door de HR80 gemeten en doorgegeven temperatuur bepaalt dat er warmte nodig is. Kennelijk geeft de Evotouch de warmtevraag van de HR80 alleen maar door. Dat is jammer want de Evotouch zou kunnen constateren dat het erg vreemd is dat de gemeten temperatuur laag is en er toch een warmtevraag komt. De door de HR80 (als gevolg van het communicatie verlies) zelf ingestelde 20 graden is niet zichtbaar op de Evotouch.
Dat de HR80 bij communicatieverlies om warmte vraagt suggereert dat het ontwerp rekening houd met eenzijdig communicatie verlies. Dit betekent ook dat de Evotouch niet merkt dat er eenzijdig verlies is, want daar komen alle berichten (warmte, gemeten temp) gewoon goed aan. Het zou handiger zijn geweest als de HR80 bij communicatie verlies alleen de kraan openzet en niet om warmte vraagt.
Misschien zou het zelfs nog beter zijn als HR80 bij communicatieverlies zelf ook stopt met communiceren (zodat de Evotouch het ook doorkrijgt) of een 'comm verlies' bericht naar de Evotouch stuurt i.p.v. de warmevraag.
Ik weet niet of de HR80, als je maar lang genoeg wacht (en hoe lang is dat dan), vanzelf uit deze 'hangup' toestand terugkomt. Ik heb het uren zo zien staan en besloten toen maar zelf in te grijpen.

Dit gedrag betekent wel dat er regelmatig onnodig warmte wordt geleverd en mij dat dus geld kost.
De houding van de leverancier die claimt dat je met dit soort systemen kunt besparen, maar 'niet thuis geeft' als je ongrijpbare problemen hebt, vind ik zeer teleurstellend.
Hallo,

klopt gedeeltelijk wat je suggereert,
Maar ik kan het verhaal niet helemaal volgen.

in ieder geval geeft de evotouch wel aan als er een communicatie probleem is,
deze zet hij ook in het logboek van foutmeldingen.
Als deze niet hersteld wordt, dan gaat het systeem in een veilige modus wat betekend dat hij in keer in de zoveel tijd de ketel aan laat slaan ivm eventuele bevriezingsgevaren.

Als je wilt kan ik je eens een andere (eventueel de nieuwe HR92) knop opsturen om te proberen of dan het probleem opgelost is?
Dan weet je iig waar het probleem zit.

mocht je het willen proberen, stuur je maar even een pm ;)
pi_141679478
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 08:20 schreef woekele het volgende:
Ik heb al ongeveer 10x gezegd in dit topic dat het probleem niet optreedt als je HR80's gebruikt :P Het gebeurt alleen als je de Evotouch puur als thermostaat gebruikt en geen andere Honeywell-apparatuur hebt (dus in de configuratie van het single zone pakket).
Ik weet dat je dat gezegd hebt, maar ik snap(te) niet wat je nou precies bedoelt... Je hebt voor een regeling (in principe) altijd vier "dingen" nodig: een regelaar, een controller, een voeler en een ketelrelais. De regelaar regelt fysiek de watertoevoer naar de radiator, de controller bepaalt op basis van de temperatuur en algoritmen of een regelaar open moet en de ketel aan. De voeler bepaalt de temperatuur in de zone en het ketelrelais spreekt voor zich. In een single zone oplossing vervalt de regelaar omdat dat dubbel op is met het ketelrelais. Maar (en daar zit de verwarring) de evoHome bediendisplay kan nooit als regelaar optreden. Dat ding kan geen fysieke actie op de watertoevoer uithalen.
Ik begreep uit jouw storingshistorie dat het probleem optrad als je de evoHome bediendisplay als temperatuurvoeler voor een ruimte instelde (wat ik ook heb). Maar ik begrijp nu dat jij een single zone installatie hebt waarbij er geen fysieke regelaar op de radiator zit. Als dat zo is dan verandert dat de zaak nogal (en snap ik ook waarom je zonekleppen moest kiezen...).
Bij een situatie MET regelaars zie je dat de evoHome de watertoevoer langzaam maar zeker terugdraait en op zeker moment gaat ook de ketel uit. Daarmee wordt de warmteafgifte dubbel gecontroleerd: regelaar dichter = minder warmte, ketel uit = helemaal geen warmte meer.
Ik kan me voor jouw situatie (nog steeds er van uitgaand dat je dus helemaal geen fysieke regelaars hebt) voorstellen dat het probleem veroorzaakt wordt doordat het ketelrelais niet reageert op het 'uit' signaal en dus door blijft verwarmen. Omdat de evoHome dat signaal al heeft gegeven, gaat 'ie het niet nog een keer geven. Je zou dat kunnen proberen door in zo'n situatie even het knopje op het ketelrelais in te drukken. Als het goed is gaat het relais dan uit, kijk dan even of het uitblijft.
quote:
Plan is gewijzigd, ze gaan volgende week een apparaatje installeren dat de communicatie kan tracken/tracen. Debuggen dus. Ben wederom benieuwd :)
Interessant... lijkt me wel grappig om wat info te hebben over wat ze gaan plaatsen ;-)
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 00:31 schreef Anonymousse het volgende:
Had meer van de info verwacht. Je ziet alleen zones geen devices wat ik verwachtte. De info komt overeen met de APP. Had ook verwacht dat er een email verstuurd zou worden wanneer een bericht in de Evohome log komt.
Het probleem is dat die python links tot stand gekomen zijn door gewoon het netwerk verkeer te sniffen. Je ziet dus alleen wat NU kan en misschien zijn er meer mogelijkheden die we nog niet kennen. Om over het verkeer tussen totalconnectcomfort en de internet gateway nog maar te zwijgen. Misschien kan je nog wel veel meer aan dat kastje vragen....

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 10:30 schreef EvoHome-2 het volgende:
Maar echt 'apatische' is de HR80 ook niet.
Het lijkt dus meer op een 'hangup' maar dan alleen van een deel van het HR80 programma
Klopt, ik bedoelde dat de HR80 apatisch werd/een hangup had in het ontvangende gedeelte.
quote:
De kans dat het verplaatsen van de Evotouch het probleem oplost acht ik heel erg klein omdat de laatste testresultaten aantonen dat het afhankelijk lijkt te zijn van de HR80 locatie.
Euh... hoezo? Het probleem deed zich toch voor op een regelaar op een radiator en nu ook op een regelaar die vlak bij de evoHome ligt? Het lag toch eerder aan het zone nummer?
quote:
Volgens mij zit er een ontwerp fout in het protocol.
Het standaard antwoord van Honeywell is dat het een protocol is dat al jaren meegaat en daarom niet alles ondersteund dat je misschien zou willen (zoals bidirectionele communicatie). Helaas hebben ze dat met de nieuwe knoppen (HR92) en het nieuwe evoHome systeem niet opgelost (aldus HW). Ook daar is geen echte bidirectionele communicatie mogelijk. Met alle nare en onhandige gevolgen van dien.
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 11:28 schreef EvoHome-2 het volgende:
Zelf heb ik wel wat met radio's en voor 15 euro koop je een RTL dongle waarmee je de signalen kunt ontvangen. Maar op internet heb ik nog geen programma's gevonden die op basis van zo'n RTL dongle deze signalen ook decoderen. (ze zijn er wel voor allerlei andere signalen zoals ADS-B of Mode-S).
Als je goed zoekt (ook in eerdere delen van dit forum topic) dan kan je wel wat dingen vinden waarmee je de communicatie uit de lucht kunt pikken. Helaas is zo'n beetje alle proprietary aan dit protocol: de exacte frequentie, de codering, de pakket-opbouw... en Honeywell is niet van zins om daar ook maar iets van prijs te geven.
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 15:50 schreef RoyW het volgende:
in ieder geval geeft de evotouch wel aan als er een communicatie probleem is,
deze zet hij ook in het logboek van foutmeldingen.
Als deze niet hersteld wordt, dan gaat het systeem in een veilige modus wat betekend dat hij in keer in de zoveel tijd de ketel aan laat slaan ivm eventuele bevriezingsgevaren.
Volgens mij haal je hier een paar dingen bij elkaar die niet bij elkaar horen. Het is het ketelrelais dat (van de evoHome) te horen krijgt dat het in veilige stand moet gaan staan bij (later) communicatieverlies. Het relais gaat, als het daarna wat langer niets van de evoHOme hoort, in een aan/uit cadans lopen. Daar heeft de evoHome dan niets meer over te zeggen (wat ook niet meer kan, want communicatieverlies).
Communicatieproblemen detecteert evoHome alleen inkomend: als een regelaar zich niet meer meldt dan slaat de evoHome alarm. En omgekeerd zie je bij communicatieverlies op de knop geen antenne symbooltje. Maar (zoals EvoHome-2 terecht opmerkt): als de knop niets meer van evoHome hoort, blijft 'ie wel doorgaan met zenden van informatie - overigens zonder daarin te melden dat er een probleem is. Al met al kan je die afhandeling wel wat gebrekkig noemen.

*p*

[ Bericht 0% gewijzigd door Ploink70 op 29-06-2014 23:35:57 ]
pi_141710310
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 10:30 schreef EvoHome-2 het volgende:
Volgens mij zit er een ontwerp fout in het protocol.
Het is immers niet de Evotouch die op basis van de door de HR80 gemeten en doorgegeven temperatuur bepaalt dat er warmte nodig is. Kennelijk geeft de Evotouch de warmtevraag van de HR80 alleen maar door. Dat is jammer want de Evotouch zou kunnen constateren dat het erg vreemd is dat de gemeten temperatuur laag is en er toch een warmtevraag komt. De door de HR80 (als gevolg van het communicatie verlies) zelf ingestelde 20 graden is niet zichtbaar op de Evotouch.
Dat de HR80 bij communicatieverlies om warmte vraagt suggereert dat het ontwerp rekening houd met eenzijdig communicatie verlies. Dit betekent ook dat de Evotouch niet merkt dat er eenzijdig verlies is, want daar komen alle berichten (warmte, gemeten temp) gewoon goed aan. Het zou handiger zijn geweest als de HR80 bij communicatie verlies alleen de kraan openzet en niet om warmte vraagt.
Misschien zou het zelfs nog beter zijn als HR80 bij communicatieverlies zelf ook stopt met communiceren (zodat de Evotouch het ook doorkrijgt) of een 'comm verlies' bericht naar de Evotouch stuurt i.p.v. de warmevraag.
Ik weet niet of de HR80, als je maar lang genoeg wacht (en hoe lang is dat dan), vanzelf uit deze 'hangup' toestand terugkomt. Ik heb het uren zo zien staan en besloten toen maar zelf in te grijpen.

Dit gedrag betekent wel dat er regelmatig onnodig warmte wordt geleverd en mij dat dus geld kost.
De houding van de leverancier die claimt dat je met dit soort systemen kunt besparen, maar 'niet thuis geeft' als je ongrijpbare problemen hebt, vind ik zeer teleurstellend.
Ik heb exact hetzelfde probleem met één van m'n HR80. De lokatie van de EvoHome veranderen had geen effect. Omdat ik een keer heb meegemaakt dat tijdens een vakantie in de winter een kamer een week lang op 20 graden is gehouden, heb ik de HR80 nu maar ontkoppeld en gebruik ik hem als een veel te dure thermostaatkraan...

Het is inderdaad zeer irritant dat de default warmtevraag niet is in te stellen op een andere temperatuur dan 20 graden, en dat de EvoHome geen alarm af geeft.

Ik heb verschillende keren geprobeerd om via Honeywell een oplossing te vinden, maar zij komen niet verder dan de standaardadviezen over andere plek of DECT-telefoons uit de buurt houden.

[ Bericht 0% gewijzigd door mcaklein op 30-06-2014 09:53:11 ]
  donderdag 3 juli 2014 @ 11:21:00 #93
389899 EvoHome-2
Ook een Evohome gebruiker
pi_141846046
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 00:40 schreef mcaklein het volgende:

[..]

Ik heb exact hetzelfde probleem met één van m'n HR80. De lokatie van de EvoHome veranderen had geen effect. Omdat ik een keer heb meegemaakt dat tijdens een vakantie in de winter een kamer een week lang op 20 graden is gehouden, heb ik de HR80 nu maar ontkoppeld en gebruik ik hem als een veel te dure thermostaatkraan...

Het is inderdaad zeer irritant dat de default warmtevraag niet is in te stellen op een andere temperatuur dan 20 graden, en dat de EvoHome geen alarm af geeft.

Ik heb verschillende keren geprobeerd om via Honeywell een oplossing te vinden, maar zij komen niet verder dan de standaardadviezen over andere plek of DECT-telefoons uit de buurt houden.
Pfffft, eindelijk iemand die exact hetzelfde probleem (HR80 naar 20 graden en géén commverlies op de evohome) heeft. Geeft de burger weer moed ;)
Nu nog Honeywell overtuigen dat ze met een ander antwoord moeten komen, want deze reactie is te simpel.
Het kan heel goed dat het aan externe factoren ligt en dat als je de Evotouch of HR80 verplaatst (inclusief radiator?) het probleem niet meer voorkomt. Mijn laatste conclusie is dat het niet afhankelijk is van de gebruikte HR80 maar van de locatie van de HR80.
Maar in mijn situatie kan het weken goed gaan en daarna elke dag fout en dat maakt goede conclusies trekken erg lastig. Aangezien er in de woning niets verandert betekent dit dat de oorzaak misschien wel buiten de woning gezocht moet worden..
Dus Honeywell, kom met een oplossing. Geef de mogelijkheid een andere 'communicatie verlies' temperatuur in te stellen of de mogelijkheid om die optie helemaal uit te zetten. Maar misschien is het wel eenvoudiger om de firmware in de Evotouch iets slimmer te maken door te controleren of de warmte vraag wel logisch is gezien de door de HR80 gemeten (en doorgegeven) temperatuur en de op de Evotouch ingestelde temperatuur.
  donderdag 3 juli 2014 @ 11:27:28 #94
389899 EvoHome-2
Ook een Evohome gebruiker
pi_141846238
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 15:50 schreef RoyW het volgende:

[..]

Hallo,

klopt gedeeltelijk wat je suggereert,
Maar ik kan het verhaal niet helemaal volgen.

in ieder geval geeft de evotouch wel aan als er een communicatie probleem is,
deze zet hij ook in het logboek van foutmeldingen.
Als deze niet hersteld wordt, dan gaat het systeem in een veilige modus wat betekend dat hij in keer in de zoveel tijd de ketel aan laat slaan ivm eventuele bevriezingsgevaren.

Als je wilt kan ik je eens een andere (eventueel de nieuwe HR92) knop opsturen om te proberen of dan het probleem opgelost is?
Dan weet je iig waar het probleem zit.

mocht je het willen proberen, stuur je maar even een pm ;)
Er komt bij mij nooit een melding in het logboek van de Evotouch, hetgeen betekent dat de comm van HR80 => Evotouch prima is. Dat blijkt ook uit het feit dat de door de HR80 gemeten temperatuur op de Evotouch zichtbaar is. Op datzelfde moment is de comm van Evotouch => HR80 vermoedelijk verstoord want de antenne indicator op de HR80 is uit en de temp is op 20 graden gezet.

Bedankt voor je aanbod, zal het in gedachte houden. Maar op dit moment wil ik er geen nieuwe variabelen aan toevoegen. De analyse is al moeilijk genoeg omdat het soms weken weg kan zijn.
  donderdag 3 juli 2014 @ 11:54:59 #95
389899 EvoHome-2
Ook een Evohome gebruiker
pi_141846977
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:15 schreef Ploink70 het volgende:

Euh... hoezo? Het probleem deed zich toch voor op een regelaar op een radiator en nu ook op een regelaar die vlak bij de evoHome ligt? Het lag toch eerder aan het zone nummer?

*p*
Het deed zich voor op een specifieke regelaar in een specifieke zone (kantoor).
Toen ik die regelaar ontkoppelde, aan een losse kraan monteerde en die kraan in de kamer legde, op een paar meter afstand van de Evotouch, ging het ook fout.
Vervolgens heb ik deze HR80 gewisseld met die uit de Keuken, zonder verder iets te veranderen. Toen ging de HR80 (uit de keuken) die dus nu aan een losse kraan in de kamer ligt, ook in de fout.
Dat had ik hem in de keuken nog nooit zien doen..
Conclusie (zover) is dat het niet aan een specifieke HR80 ligt, ook niet aan de zone, maar aan de plaats van de HR80. Immers een HR80 die nog nooit fout is gegaan, doet dat na verplaatsing wel.

Natuurlijk kan het theoretisch ook nog aan de locatie van de Evotouch liggen. Maar omdat het sinds die laatste fout op 12 juni tot nu toe niet meer fout is gegaan, wil ik nu even niets wijzigen totdat het een aantal maal vaker fout is gegaan. Uit slechts een enkele fout durf ik in deze situatie geen conclusies te trekken..
pi_141942910
Na een half jaar is de internetgateway overleden.....

Zeer snel en zwak knipperende rode lampjes....

Contact opgenomen met Honeywell, probleem niet bij Honeywell bekend.

Contact gezocht met Waakzaamwonen.nl. Ik krijg een nieuw exemplaar toegestuurd.
pi_141956729
Probleem is wel bekend, heb het ook al gehad, maar nooit geen reactie meer gehad.
24 uur van de stroom en hij deed het weer en doet het nog steeds.
Honeywell wil er gewoon niks van weten
pi_142000168
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 01:54 schreef simonmo het volgende:
Probleem is wel bekend, heb het ook al gehad, maar nooit geen reactie meer gehad.
24 uur van de stroom en hij deed het weer en doet het nog steeds.
Honeywell wil er gewoon niks van weten
Neem even contact op met je verkoper,
krijg je waarschijnlijk een nieuwe (ik weet niet of je hem bij mij hebt gekocht?)
pi_142007304
quote:
Contact gezocht met Waakzaamwonen.nl. Ik krijg een nieuw exemplaar toegestuurd.
Ja dus :P

Wel weer jammer die houding van Honeywell.

Mijn debug-kastje wordt hopelijk aanstaande vrijdag geinstalleerd.
pi_142009063
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 11:21 schreef EvoHome-2 het volgende:

[..]

Dus Honeywell, kom met een oplossing. Geef de mogelijkheid een andere 'communicatie verlies' temperatuur in te stellen of de mogelijkheid om die optie helemaal uit te zetten. Maar misschien is het wel eenvoudiger om de firmware in de Evotouch iets slimmer te maken door te controleren of de warmte vraag wel logisch is gezien de door de HR80 gemeten (en doorgegeven) temperatuur en de op de Evotouch ingestelde temperatuur.
Zullen we gezamenlijk met een aantal mensen van dit forum proberen Honeywell te benaderen? Het zou toch mooi zijn als we als erkenning krijgen voor onze rol als enthousiaste en serieuze gebruikers. Een keer een gesprek om onze problemen voor te leggen en te horen wat wel en niet mogelijk is zou helpen.
pi_142036940
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 16:37 schreef mcaklein het volgende:

[..]

Zullen we gezamenlijk met een aantal mensen van dit forum proberen Honeywell te benaderen? Het zou toch mooi zijn als we als erkenning krijgen voor onze rol als enthousiaste en serieuze gebruikers. Een keer een gesprek om onze problemen voor te leggen en te horen wat wel en niet mogelijk is zou helpen.
Ik kan wel eens vragen of ze daar interesse in hebben,
of in ieder geval even dit topic door willen lezen zodat ze ook een goede indruk krijgen...
pi_142040092
Omdat ik het ook een goed idee vind om dit te bundelen en gezamenlijk op te zetten,
heb ik meteen gebeld en vandaag Honeywell gesproken en het idee voorgelegd.
Ze zijn bereidwillig om aan een face to face meeting mee te werken. ^O^
Gezien de vakantieperiode die al is in gegaan, is niet iedereen aanwezig die hierover gaat.
Ze hebben aangegeven hier na 28 juli op terug te komen,
dus zodra ik hen heb gesproken laat ik weten hoe en wat ze voorstellen.
pi_142058475
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 11:58 schreef RoyW het volgende:
Omdat ik het ook een goed idee vind om dit te bundelen en gezamenlijk op te zetten,
heb ik meteen gebeld en vandaag Honeywell gesproken en het idee voorgelegd.
Ze zijn bereidwillig om aan een face to face meeting mee te werken. ^O^
Gezien de vakantieperiode die al is in gegaan, is niet iedereen aanwezig die hierover gaat.
Ze hebben aangegeven hier na 28 juli op terug te komen,
dus zodra ik hen heb gesproken laat ik weten hoe en wat ze voorstellen.
Perfect! Dat heb je snel geregeld. Ik ben graag van de partij.
  donderdag 10 juli 2014 @ 08:19:45 #104
13698 microkid
speaks digitalk
pi_142128684
Daar zou ik ook wel bij willen zijn. Ik gebruik EvoHome al 4 jaar en heb diverse suggesties om er een nog beter product van te maken.
Trouwens, sinds dit weekend eigenaar van de nieuwe EvoHome incl gateway via de upgrade actie. Gaaf product, echter ook hier weer ruimte voor verbetering.

[ Bericht 35% gewijzigd door microkid op 10-07-2014 08:37:20 ]
pi_142131922
Tegen de tijd dat we er op terug komen laat ik jullie iets weten hoe jullie kunnen aanmelden.
pi_142512149
Goed plan RoyW! Lijkt me wel van belang om gelijk duidelijk te krijgen wat Honeywell NL uberhaupt kan betekenen wat dit onderwerp betreft. Want de productontwikkeling zit volgens mij vooral in de US...

*p*
  zondag 20 juli 2014 @ 14:41:59 #107
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_142512711
http://www.elv.de/heizungssteuerung.html

hetzelfde principe maar dan veel goedkoper :D :7
  maandag 21 juli 2014 @ 07:23:24 #108
13698 microkid
speaks digitalk
pi_142543165
quote:
6s.gif Op zondag 20 juli 2014 14:41 schreef ikweethetookniet het volgende:
http://www.elv.de/heizungssteuerung.html

hetzelfde principe maar dan veel goedkoper :D :7
Nee. Dit is alleen een draadloze thermostaat. Geen zone regeling zoals de EvoHome. Het ding kan geen radiatorkranen aansturen en er zit geen ketelrelais bij.
pi_142611180
Mijn gateway doet niets meer sinds vanmiddag, geen lampje brandt meer, contact verloren, ik lees in het forum dat 24 uur wachten zou kunnen helpen, probeer het morgen nog eens. Technisch niet logisch, mar als het helpt....
  dinsdag 22 juli 2014 @ 21:03:52 #110
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_142611521
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 20:58 schreef edje65 het volgende:
Mijn gateway doet niets meer sinds vanmiddag, geen lampje brandt meer, contact verloren, ik lees in het forum dat 24 uur wachten zou kunnen helpen, probeer het morgen nog eens. Technisch niet logisch, mar als het helpt....
Idd heb ik ook gehad
24h geen stroom en daarna weer als een banaan ;)
pi_142669600
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 21:03 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Idd heb ik ook gehad
24h geen stroom en daarna weer als een banaan ;)
Klopt, de 24 uur wachttijd heeft geholpen! wel vreemd, dat wel!
pi_143295699
Naar aanleiding van mijn eerdere bericht over de medewerking van Honeywell aan een bijeenkomst met de forumleden heb ik weer contact gehad.
Honeywell zou graag in oktober een meeting plannen om evohome te bespreken met forumleden die daar interesse in hebben.
In totaal is er plek voor 15 mensen.
Als je hier aan deel wilt nemen stuur dan je contactgegevens, naam en e-mailadres,
naar mij voor 1 september (info@wifithermostaten.nl) dan zorg ik dat de gegevens in een keer bij Honeywell komen.
Zij sturen dan een uitnodiging voor de bijeenkomst.
pi_143619084
Het zal ongetwijfeld al een keer gevraagd/opgemerkt zijn, maar volgens mij is de HCE80 nog steeds niet uitgevoerd met een timer zodat de pomp regelmatig aangestuurd wordt.
Tijdens de zomermaanden is er geen warmtevraag en blijft de pomp uit staan. Het is bekend dat pompen vast gaan zitten als deze lange tijd niet draaien.
Is het al bekend of dat Honeywell hier iets aan gaat doen, of is er al een andere oplossing voor?
pi_143620706
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 08:22 schreef zerox123 het volgende:
Het zal ongetwijfeld al een keer gevraagd/opgemerkt zijn, maar volgens mij is de HCE80 nog steeds niet uitgevoerd met een timer zodat de pomp regelmatig aangestuurd wordt.
Tijdens de zomermaanden is er geen warmtevraag en blijft de pomp uit staan. Het is bekend dat pompen vast gaan zitten als deze lange tijd niet draaien.
Is het al bekend of dat Honeywell hier iets aan gaat doen, of is er al een andere oplossing voor?
Ja, een pompschakelaar, die zorgt ervoor dat de pomp af en toe draait in de zomer. En gaat lopen als er warmte wordt geconstateerd door de sensor!

Er zijn goedkopere adressen te vinden maar zie: http://www.verheesenvandi(...)robot-pompschakelaar
pi_143621867
Beste edje65,

Ik ben bekend met een pompschakelaar. Echter is de HCE80 natuurlijk een uitgebreide pompschakelaar. Deze start de pomp enkel als het nodig is, dat wil zeggen zodra er warmte vraag is van 1 van de vloerverwarmingscircuits achter de pomp.
Een pompschakelaar is bedoeld als je geen systeem gebruikt zoals de HCE80.
De pomp wordt rechtstreeks geschakeld door de HCE80, het is dus niet (eenvoudig) mogelijk om hier een pompschakelaar tussen te zetten.
Ik vind het dan ook vreemd dat evohome dit er niet standaard in heeft zitten, maar misschien zijn ze hier wel mee bezig. Vandaar dat ik het hier vraag.
pi_143623309
Zerox123, ah sorry, dat had ik even niet in beeld, ik gebruik een servomotor op de groep van de vloerverwarming, en dan werkt het wel. Bij jou zit het wat ingewikkelder in elkaar lees ik. Misschien kun je je melden bij RoyW, kun je Honeywell het zelf voorleggen
pi_143623395
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 10:59 schreef zerox123 het volgende:
Beste edje65,

Ik ben bekend met een pompschakelaar. Echter is de HCE80 natuurlijk een uitgebreide pompschakelaar. Deze start de pomp enkel als het nodig is, dat wil zeggen zodra er warmte vraag is van 1 van de vloerverwarmingscircuits achter de pomp.
Een pompschakelaar is bedoeld als je geen systeem gebruikt zoals de HCE80.
De pomp wordt rechtstreeks geschakeld door de HCE80, het is dus niet (eenvoudig) mogelijk om hier een pompschakelaar tussen te zetten.
Ik vind het dan ook vreemd dat evohome dit er niet standaard in heeft zitten, maar misschien zijn ze hier wel mee bezig. Vandaar dat ik het hier vraag.
Beste Zerox,
Ik zal je vraag eens bespreken.
Ik kom hier op terug.

Gr. Roy
  woensdag 20 augustus 2014 @ 12:03:11 #118
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_143623480
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 08:22 schreef zerox123 het volgende:
Het zal ongetwijfeld al een keer gevraagd/opgemerkt zijn, maar volgens mij is de HCE80 nog steeds niet uitgevoerd met een timer zodat de pomp regelmatig aangestuurd wordt.
Tijdens de zomermaanden is er geen warmtevraag en blijft de pomp uit staan. Het is bekend dat pompen vast gaan zitten als deze lange tijd niet draaien.
Is het al bekend of dat Honeywell hier iets aan gaat doen, of is er al een andere oplossing voor?
Je kunt toch gewoon instellen dat je zeg op maandagmorgen van 7:00-7:10 wilt dat het 30 graden wordt? In de meeste huizen wordt het dat nooit, dus ook 's zomers zal je pomp even gaan draaien. Of denk ik te simpel?
pi_143624767
Dan zal ook je cv gaan stoken, en dat wil je meestal niet.
pi_143628143
Zoals RoyW al zegt, wil je dit niet omdat de ketel dan ook aanspringt.

Ik heb het bij Honeywell nagevraagd en ze geven aan dat de HCE80 dit niet ondersteund en de HCE20 wel. Hier heb je alleen niets aan omdat de HCE20 bedraad werkt en dus niet met evohome.
Ze geven verder aan dat je zoiets extern moet maken. Dit kan natuurlijk maar aangezien de pomp nu rechtstreeks door de HCE80 gestuurd wordt, is het niet zo eenvoudig daar een tijdklok tussen te zetten.
Je moet dan het schakelcontact van de HCE80(om de pomp te starten) overbruggen met een tijdschakelaar.

Ik vind het een beetje vreemd van Honeywell, ze hebben veel ervaring in CV installaties(lijkt mij). En zoiets is softwarematig erg eenvoudig te programmeren. Ze hebben het namelijk wel in de radiatorknoppen(hr92). Deze worden elke dag een keer open en dicht gestuurd om te zorgen dat het niet vast gaat zitten.

Maar misschien als er meer mensen klagen dat ze deze functie alsnog inbouwen.

[ Bericht 4% gewijzigd door zerox123 op 20-08-2014 14:43:42 ]
pi_143710416
Ikweethetookniet had het over onderstaande link

over het MAX! systeem van ELV.DE dit systeem is toch vergelijkbaar met Evohome.
installatieland.com levert dit in nederland en zij hebben zelf een ketel relais erbij ontwikkeld.

Is goedkoper en technisch vergelijkbaar.
pi_143937313
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 20:58 schreef edje65 het volgende:
Mijn gateway doet niets meer sinds vanmiddag, geen lampje brandt meer, contact verloren, ik lees in het forum dat 24 uur wachten zou kunnen helpen, probeer het morgen nog eens. Technisch niet logisch, mar als het helpt....
Mijn gateway is er nu voor goed mee opgehouden :(
Ook 24hr stekker eruit hielp niet -O-
Dat wordt weer lekker zeuren bij de leverancier :{
pi_143981048
Gisteren maar eens mijn hr80 thermostaatkoppen vervangen voor de hr92 koppen nadat deze al een half jaar in de kast lagen.
Maar dit was zeer gemakkelijk te doen, gewoon nieuwe aanmelden bij de juiste Zone , en klaar.
Binnen half uurtje zaten de 7 stuks hr92 er op en ingeleerd.
Hr92 is wel makkelijk te bedienen en te programmeren , is wel weer een pluspunt.

En ook hier problemen met de gateway, dat die af en toe uitvalt , soms gaat ie zelf weer verder en de andere keer 24 uur de stekker eruit.
  zondag 31 augustus 2014 @ 20:42:25 #124
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_144037405
Gateway hier definitief overleden :(
Voeding doorgemeten die levert gewoon 5V
Waar moet ik zijn voor de garantie :?
Warmteservice amsterdam verwijst naar Honeywell :')
pi_144039421
Waar heb je hem gekocht? Bij Warmteservice? Hoe lang geleden? Zit er nog garantie op? Zo ja, dan moet je gewoon bij Warmteservice zijn. Zo nee, dan kun je het bij Honeywell proberen, maar heb je in principe pech.
  zaterdag 6 september 2014 @ 16:41:29 #126
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_144242080
Na een mailtje naar Honeywell vandaag een pakje aan de deur :D
Geen idee van wie :@
Opengemaakt zit er een losse voedingsadapter in
Ik denk wat moet ik daar nu mee :?
:% toen viel het kwartje _O-
Nu doet hij het weer *O* *O*
Het email adres wat ik gebruikt heb
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en idd [apestaart] ff vervangen door @

[ Bericht 14% gewijzigd door ikweethetookniet op 06-09-2014 22:06:13 ]
pi_144443523
Sinds 6 dagen heb ik ook een EVOhome systeem.
Echter nu gaat het helaas al mis.
Ik krijg de volgende foutmelding op de EVOhome app:
"De communicatie met het verwarmingssysteem is verloren gegaan."
Ik kan nu niet het systeem met mijn smartphone bedienen.
Ook heb ik een e-mail gekregen dat de verbinding verloren is gegaan.

Ik heb al de volgende zaken geprobeerd.
- Herstarten gateway door de stroom er af te halen. Dit had geen effect. Hij lijkt het goed te doen en heeft 3 groene lampjes continue branden.
- Vanaf de centrale bedieningseenheid de 3 communicatie testen uitgevoerd. Zowel radiatorregelaars, de gateway en de CV-verbinding geven aan goed te werken.
- Radiatoren zijn nog steeds te bedienen vanaf de centrale bedieningseenheid.
- App van mijn telefoon gehaald en opnieuw geïnstalleerd.

Wie ow wie weet raad hoe ik mijn verbinding kan herstellen?
pi_144446559
Ik krijg de afgelopen dagen ook regelmatig mail dat de verbinding is verloren. Weet niet of het aan mijn internet ligt of aan de gateway. Normaal is internet uiterst stabiel.
pi_144458358
hier hetzelfde,
weet je gelijk de nadelen van alles centraal ipv rechtstreeks inloggen

gebruik het trouwens niet maar krijg wel de mails

ik heb ook nog een tahoma box, dit werkt sneller
pi_144481782
Als er problemen zijn met de gateway,
allereerst proberen om hier 24 uur de stroom er vanaf te halen.
Dit kan de problemen vaak oplossen.
pi_144505185
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 12:39 schreef RoyW het volgende:
Als er problemen zijn met de gateway,
allereerst proberen om hier 24 uur de stroom er vanaf te halen.
Dit kan de problemen vaak oplossen.
Van welk apparaat de stroom afhalen?
De gateway is vrij simpel. Die heeft een stekker en kun je zo rebooten. Maar dat hielp dus niet.
pi_144508672
Ik heb dit probleem ook gehad, na een dag kreeg ik weer een mail dat de communicatie weer hersteld was. Vanaf dat moment geen problemen meer gehad.

Denk dat er iets mis is bij honeywell zelf. Waarom het een dag moet duren nadat de communicatie hersteld is, voordat er een melding komt dat er weer verbinding is met de gateway is mij een raadsel.
pi_144518173
Hier is de gateway, definitief DOOD.
Zelfs een week de stekker eruit helpt niet.
😡😡😡
  zondag 14 september 2014 @ 17:35:21 #134
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_144519603
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 16:46 schreef simonmo het volgende:
Hier is de gateway, definitief DOOD.
Zelfs een week de stekker eruit helpt niet.
😡😡😡
Zie post boven
Had ik dus ook
Ff mailen, andere voeding en gaan met de banaan
En kost niks :P
pi_144524570
Mail is er al uit, nu nog even afwachten.
ben benieuwd. ik laat het wel weten wat de uitslag is.
  zondag 14 september 2014 @ 21:01:11 #136
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_144528638
Je krijgt binnenkort dus ook een pakje aan de deur :P
Mits je gelijk je adres gegevens bijgevoegd hebt ;)
Hopelijk weet jij gelijk dan wat het is en waarvoor _O-
Er zit nl geen brief of wat dan ook bij
Hier sindsdien geen problemen meer *O*
pi_144531710
Ik heb inderdaad direkt mijn adres gegevens in de mail gezet. En hoop dat het inderdaad gaat zoals jij schrijft ikweethetookniet .

😇😇

Maar zal deze week ook eens de vertegenwoordiger van Honeywell vragen over het hoe en wat van dit probleem.
pi_144560033
Op de eerste website die ik tegenkwam heb ik het een Evohome pakketje samengesteld.

1x Honeywell evohome colour 4-zone radiator met OpenTherm ketelsturing, tafelstandaard/oplader en 4 thermostatische knoppen (slimme thermostaat)
ATP954M2020
¤ 549,01

1x Honeywell aan/uit rf-module bdr91a1000
BDR91A1000
¤ 121,55

1x Honeywell stadsverwarmingsafsluiter 24V met trafo 22mm
Y-VC8015AG1100
¤ 166,29

1x Honeywell evohome inbouwdoos ATF300
ATF300
¤ 49,67

Totaal 886.52

Ik krijg het in Duitsland of waar dan ook nergens goedkoper gevonden, zijn die prijzen zo strak?

[ Bericht 5% gewijzigd door Crimineel87 op 15-09-2014 19:37:53 ]
pi_144650853
Ik heb een foutje gemaakt en per ongeluk een Opentherm module besteld, terwijl ik een Nefit Ecomline uit 1995 heb. De ketel zwijgt in alle talen. De R8810 krijgt wel stroom, maar zet de ketel niet aan. }:|

Lees vooral doemverhalen over de nieuwe Nefit ketels. Klopt het dat een oude Nefit ook niet aangesloten kan worden middels OT? Nu willen we deze ketel over 2 jaar vervangen; is het mogelijk om de OT module tijdelijk op de aan/uit aansluitingen te koppelen?
pi_144674786
Het viel mij vanavond op dat er in de Total Connect Comfort app zowel bij de Ipad als bij de Android Smartphone een "spook"-zone bij gekomen is. Zonder naam(--) met een temperatuurinstelling van 128 graden. Mijn ketel slaat er gelukkig niet op aan. Zijn er nog meer met deze bug? De Evotouch laat de "spook"-zone niet zien.
pi_144681693
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 16:41 schreef ikweethetookniet het volgende:
Na een mailtje naar Honeywell vandaag een pakje aan de deur :D
Opengemaakt zit er een losse voedingsadapter in
Heb jij gekeken naar de specs van de voeding. Is het een 5.0V 1.0A voeding? Ook hier start de gateway niet meer op, maar ik zie wel de drie ledjes flauwtjes opflitsen. Mijn vermoeden is dat de voeding de inschakelstroom niet kan leveren. Ofwel omdat er iets in zit dat na enige tijd continue spanning niet meer lekker werkt (kapotte elco of zo), ofwel omdat de voeding net te krap stroom levert.

*p*
pi_144689793
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 19:32 schreef Crimineel87 het volgende:
Op de eerste website die ik tegenkwam heb ik het een Evohome pakketje samengesteld.

1x Honeywell evohome colour 4-zone radiator met OpenTherm ketelsturing, tafelstandaard/oplader en 4 thermostatische knoppen (slimme thermostaat)
ATP954M2020
¤ 549,01

1x Honeywell aan/uit rf-module bdr91a1000
BDR91A1000
¤ 121,55

1x Honeywell stadsverwarmingsafsluiter 24V met trafo 22mm
Y-VC8015AG1100
¤ 166,29

1x Honeywell evohome inbouwdoos ATF300
ATF300
¤ 49,67

Totaal 886.52

Ik krijg het in Duitsland of waar dan ook nergens goedkoper gevonden, zijn die prijzen zo strak?
Op deze site is het goedkoper ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 09:36 schreef Knuppel1983 het volgende:
Ik heb een foutje gemaakt en per ongeluk een Opentherm module besteld, terwijl ik een Nefit Ecomline uit 1995 heb. De ketel zwijgt in alle talen. De R8810 krijgt wel stroom, maar zet de ketel niet aan. }:|

Lees vooral doemverhalen over de nieuwe Nefit ketels. Klopt het dat een oude Nefit ook niet aangesloten kan worden middels OT? Nu willen we deze ketel over 2 jaar vervangen; is het mogelijk om de OT module tijdelijk op de aan/uit aansluitingen te koppelen?
Dat kan helaas niet..
Je zult de module toch om moeten wisselen.
  vrijdag 19 september 2014 @ 13:20:13 #143
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_144690794
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 01:43 schreef Ploink70 het volgende:
Heb jij gekeken naar de specs van de voeding. Is het een 5.0V 1.0A voeding? Ook hier start de gateway niet meer op, maar ik zie wel de drie ledjes flauwtjes opflitsen. Mijn vermoeden is dat de voeding de inschakelstroom niet kan leveren. Ofwel omdat er iets in zit dat na enige tijd continue spanning niet meer lekker werkt (kapotte elco of zo), ofwel omdat de voeding net te krap stroom levert.
*p*
Zojuist speciaal voor jou ff gekeken :7
En idd de adapter is groter van stuk de draad een stuk dikker en de output is nu

6V en 3 À :D

Je vermoeden is juist en dus jij ook maar ff een mailtje sturen zie post hierboven ;) 8-)
pi_144712632
Hallo, na wat boze mails naar Honeywell en n telefoontje. Vandaag de nieuwe adapter mogen ontvangen en de gateway doet het weer.

Had n mail naar hun gestuurd, ze vroegen wat de gateway precies deed.
Antwoord gegeven , maar kreeg geen reactie terug.
Toen maar boos mailtje heengestuurd en belletje . Was het zomaar geregeld,.

Toch jammer dat het zo moet.

Volgende week op cursus bij Honeywell , voor de nieuwe evohome, kijken of we daar wat wijzer van worden.
pi_144715708
Ik heb sinds gisteravond een probleem. Mijn ketel gaat niet meer uit.
Ik gebruik een opentherm sturing en de installatie draaide al 5 maanden zonder problemen.
Iemand die dit probleem kent?
Ik heb een vloerverwarmings module en 5 radiatorknoppen.

edit:
Zie nu dat mijn garage 28 graden is :N De radiatorknop stond handmatig op 28 graden. Wel vreemd want daar is niemand geweest(deur was op slot).
Iemand die dit probleem ook ooit heeft gehad?

[ Bericht 37% gewijzigd door zerox123 op 20-09-2014 08:49:09 ]
pi_144717476
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 21:47 schreef simonmo het volgende:
Ik heb inderdaad direkt mijn adres gegevens in de mail gezet. En hoop dat het inderdaad gaat zoals jij schrijft ikweethetookniet .

😇😇
*O* en verbaasd dat ik gelijk had :P :?
pi_144717522
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 08:42 schreef zerox123 het volgende:..
Zie nu dat mijn garage 28 graden is :N De radiatorknop stond handmatig op 28 graden. Wel vreemd want daar is niemand geweest(deur was op slot).
Iemand die dit probleem ook ooit heeft gehad?
Misschien had je auto het koud :?
Wat voor merk en type is het :+
pi_144722176
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2014 10:59 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

*O* en verbaasd dat ik gelijk had :P :?
Verbaast niet, wel teleurgesteld. 😢
pi_144818757
Ik ben al een tijd aan het zoeken maar het is allemaal wat onoverzichtelijk geworden met 5 threads en honderden posts.

Is er ooit duidelijkheid gekomen over het automatisch schakelen van Evohome. Ik heb de instelling op 6 (standaard) staan en ook zonder warmtevraag schakelt de ketel 6 keer per uur 2 minuten in. Dit lijkt mij volstrekt onnodig.

Iemand hier uitsluitsel over?
Gr, <br />WB
pi_144835801
quote:
.... en ook zonder warmtevraag schakelt de ketel 6 keer per uur 2 minuten in. Dit lijkt mij volstrekt onnodig.

Iemand hier uitsluitsel over?
Ik ben hier ook naar op zoek. Ik had stiekum gehoopt dat er een firmware zou zijn waarmee je het uit kunt zetten. Dit geintje kost me namelijk ongeveer 150euro per jaar aan gas. En die maak ik liever niet naar Poetin over, als het ff kan.
Daar bovenop komt er gewoon warm water uit de koude waterkraan in de badkamer. Voordat ik de evohome had gebeurde dit niet.

Nu zet ik regelmatig de boel uit als ik niet thuis ben. Dat had ik me toch iets anders voorgesteld.

[ Bericht 0% gewijzigd door megal op 23-09-2014 21:49:05 (typo) ]
pi_144848297
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 21:43 schreef megal het volgende:

[..]

Ik ben hier ook naar op zoek. Ik had stiekum gehoopt dat er een firmware zou zijn waarmee je het uit kunt zetten. Dit geintje kost me namelijk ongeveer 150euro per jaar aan gas. En die maak ik liever niet naar Poetin over, als het ff kan.
Daar bovenop komt er gewoon warm water uit de koude waterkraan in de badkamer. Voordat ik de evohome had gebeurde dit niet.

Nu zet ik regelmatig de boel uit als ik niet thuis ben. Dat had ik me toch iets anders voorgesteld.
Dat is vreemd, hoort hij ook gewoon niet te doen.

Er zijn nog plekken voor de bijeenkomst met Honeywell al er nog geïnteresseerde zijn?
stuur je gegevens even in een pm naar mij of naar:
info at wifithermostaten punt nl

Het probleem met warm water uit de koude kraan kan niets te maken hebben met het evohome systeem.
Dat moet een probleem van je kraan zijn.
pi_144862179
Bovenstaand probleem heb ik al zolang ik Evohome gebruik. Ik zet 's Morgens het systeem op 10 graden. Wanneer ik weer thuis kom, zet ik het systeem weer aan, of eerder via de app. Dit scheelt ongeveer een kuub gas per dag.

Hulp gevraagd aan waakzaamwonen en Honeywell. Maar beiden kunnen of willen niet helpen en verwijzen naar elkaar.

Succes....
pi_144867709
Heb dit probleem ook gehad, en ben toen overgestapt van modulerende regeling naar aan/uit regeling, het om de haverklap stoken was toen over , en dat heeft mij een heleboel gas bespaart.
pi_144869752
Hallo Simonmo,

Ik denk dat ik dat ook maar eens moet doen. Maar vind het een duur grapje als dat niet blijkt te werken....
pi_144872532
Dat klopt, het heeft bij mij ook flink in de papieren gelopen, schrok van het gasverbruik. Toen de ketel in de gaten gehouden met een laptop eraan, en er was onnodig stookgedrag zonder warmtevraag.

De ketel kreeg geen goede waarden door zoals ik in de parameters kon aflezen.

Aan/uit gaat altijd wel goed.
pi_144873151
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 11:20 schreef RoyW het volgende:

[..]

Dat is vreemd, hoort hij ook gewoon niet te doen.
Volgens mij is het die instelling die standaard op 6x per uur 1 minuut staat in de console. Het lijkt er op dat de ketel dan inderdaad 6x per uur 1 minuut brandt. Of het nou nodig is of niet. Ik heb 'm op de minimum waarde gezet, maar dat is nog altijd 3x 1 minuut. Twee kuub gas per dag ongeveer.

quote:
Het probleem met warm water uit de koude kraan kan niets te maken hebben met het evohome systeem.
Dat moet een probleem van je kraan zijn.
Nee, het probleem is dat de ketel een aantal keer per uur aanslaat en een tijdje brandt zonder dat er een warmtevraag is. De leidingen blijven dan kennelijk continu warm en verwarmen mijn badkamervloer de hele dag door. En daardoor wordt het water dat in de waterleiding staat dus ook warm. In het stookseizoen moet ik dus de kraan eerst 20s laten lopen voordat ik een glaasje water neem. Of de verwarming uitzetten, ook dan "probleem" opgelost.

Maar zoals gezegd: het kost wel erg veel gas dat voor niks wordt verstookt.

Ik heb hiervoor een niet-modulerend relais gehad, maar daar was het probleem ook mee. Het lijkt gewoon een "feature" te zijn, niet een bug...
pi_144873833
Hij kan jouw ketel een signaal geven om te stoken, en jouw ketel heeft een minimum stook tijd, die je kunt instellen.
Als die van jouw op 5 minuten staat, gaat je ketel bij een vraag minimaal 5 minuten stoken, zelf heb ik t terug gebracht naar 1 minuut.

Maar ik zal morgen eens vragen wat het precies inhoudt 6 keer per minuut. Als ik antwoord krijg, zet ik het hier wel even neer
pi_144896067
Dag Roy,

Allereerst stel ik het zeer op prijs dat je als leverancier van Evohome producten deel neemt aan het forum en probeert bij te dragen aan optimaal gebruik voor de consumenten. Dat zouden veel meer leveranciers moeten doen en zeker Honeywell zelf.

Ik heb met interesse kennis genomen van je opmerking dat het continue aangaan van de ketel per uur als er geen warmtevraag is, eigenlijk niet zou moeten plaatsvinden. Daar stel ik graag het volgende tegenover. In mijn huis heb ik 2 Remeha ketels met elk een uitvoerig Evohome systeem. Met de computer kan ik permanent de ketels in grafiek en in parameter getallen uitlezen en de gegevens opslaan.

Ik ben begonnen met modulerende interfaces en kon al snel zien dat deze in het geheel niet moduleren zoals alle andere thermostaten van Honeywell wel doen, maar uitsluitend sprongen met stijle flanken van 10 tot 20 graden per keer maken. Niks moduleren dus, maar dat is weer een ander onderwerp.

Ik heb ze vervangen door aan-uit interfaces. Hierdoor moduleren de ketels op hun interne regeling perfect. Resteert 1 probleem. De ketels gaan continu elk uur aan zonder warmtevraag. Dit correspondeert volledig met de in het menu aanwezige keuze tussen 3,6,9 en 12 keer per uur. Deze optie kan niet worden uitgezet. Het doet zich voor binnen de range van 5 graden verschil tussen setpoint en kamertemperatuur. Daaronder treedt het niet op.

Jaren geleden heb ik Honeywell van deze bevinding, onderbouwd met de gegevens van mijn computer, in kennis gesteld. Volgens Honeywell moest dit liggen aan een door mij gemaakte instelfout in het systeem. Een deskundige en hulpvaardige mijnheer van Honeywell stelde vast dat alles correct was ingesteld. Daarna kwam een andere vriendelijke en hulpvaardige mijnheer van Honeywell om de installateur en mij uit te leggen dat deze gang van zaken opzettelijk was gecreeerd om goed stookgedrag te waarborgen. De installateur en ik begrepen er niets van in logica. Anders gesteld: wij waren het er volstrekt niet mee eens.

Terecht stellen de anderen deze gang van zaken niet te willen. Er is geen misverstand mogelijk dat deze gang van zaken gas vreet en het niets maar dan ook niets bijdraagt aan de gevraagde temperatuur. Bij mij stijgt elke keer de aanvoertemperatuur tot maximaal 50 graden om na enkele minuten weer te worden uitgeschakeld. Genoeg om de buizen op te warmen. Bij de radiatoren gebeurt niets.

Overigens wel eens stil gestaan wat dit met de ketel doet? Het minimum is 3 keer per uur. Dat is gemiddeld ruwweg 12.000 schakelingen per stookseizoen. Geen wonder dat Remeha mij heeft laten weten dit een ongebruikelijk en extreem getal te vinden. Remeha heeft mij ook laten weten dit getal technisch niet in verband te kunnen brengen met welke hun bekende aansturingsmethodiek dan ook van hun ketels.

Roy, jij hebt een goede relatie met Honeywell en dat moet vooral zo blijven. Je bereikt veel. Je bereikt voor ons nog meer als jij dit Honeywell al jaren bekende probleem wederom onder de aandacht brengt. Misschien worden wij dan eindelijk verlost van dit technisch volstrekt onbegrijpelijke en volstrekt krankzinnige onderdeel van de Evohome software. Het vreet gas en terecht merkt iemand op dat hij dit weggegooide geld liever niet aan Poetin of zoiets geeft.

Veel succes.
pi_144899342
6 maal per uur instellen houdt het volgende in, de evotouch maakt 6 maal per uur een berekening van alle waarden voor m zelf, en beslist dan of hij gaat stoken of niet, 6 maal per uur wil niet per see zeggen dat de ketel 6 maal per uur aanslaat.

Waar bij een modulerende ketelrelais opgelet moet worden is het volgende.
1 als je de evotouch installeert en hij vraagt , moet de ketel aangestuurd worden bij warmte vraag, dan is dit NEE. bij aan/uit relais is dit JA

2 de modulerende ketelrelais mag pas als laatste handeling uitgevoerd worden, anders werkt dit niet,.
doe je tussentijds een keer een wijziging of aanvulling met voeler of hr92 etc.. moet het ketelrelais gereset worden en op nieuw ingeleerd.

DUS het ketelrelais moet altijd de laatste handeling blijven bij modulerend. bij aan/uit maakt dit niks uit.

En VERWARMING , remeha functioneert ook opentherm maar niet geheel dezelfde opentherm als evohome, een van de twee heeft een dialect of spraakgebrek .

daarom krijgt remeha niet de goede waarde door en krijg je raar stook gedrag, kijk maar in de rematic wat de gewenste en momentele temp. is , zal beide 20 aangeven. en met de isense krijg je wel de goede waarde.

mocht iemand het niet eens zijn met het bovenstaand, wees vrij om mij te corrigeren en aan te vullen.

[ Bericht 0% gewijzigd door simonmo op 25-09-2014 18:49:45 ]
pi_144900145
Zojuist een mail gehad :P


Geachte evohome gebruiker,

Sommige gebruikers van Appleproducten, die onlangs de upgrade van het besturingssysteem (iOS8) zijn gaan gebruiken, ervaren soms problemen bij het gebruik van de Total Connect Comfort app.
Consumenten die iOS8 gebruiken en de TCC app proberen te gebruiken, merken dat waanneer zij via de app een andere temperatuur instellen tot een bepaald moment (“Instellen tot…”) de app kan vastlopen. Alle andere functies van de app werken echter zonder problemen.

Met dit bericht willen wij u informeren dat onze software-ontwikkelaars het probleem hebben opgelost en een nieuwe versie van de app hebben ingediend bij Apple voor goedkeuring. Onze verwachting is dat deze binnen korte tijd via de Appstore kan worden gedownload. Wanneer u de notificatie ontvangt over de update van deze app raden wij aan deze direct te downloaden.

Mocht de app om welke reden dan ook niet updaten na ontvangst van de notificatie, kunt u de app het best deïnstalleren en opnieuw downloaden. Mogelijk is het hiervoor nodig om hun Total Connect Comfort gebruikersnaam en wachtwoord opnieuw in te voeren.

Met vriendelijke groet,

Het Total Connect Comfort Europe team

U bent gewaarschuwd dus :7
pi_144902240
quote:
En VERWARMING , remeha functioneert ook opentherm maar niet geheel dezelfde opentherm als evohome, een van de twee heeft een dialect of spraakgebrek .

daarom krijgt remeha niet de goede waarde door en krijg je raar stook gedrag, kijk maar in de rematic wat de gewenste en momentele temp. is , zal beide 20 aangeven. en met de isense krijg je wel de goede waarde.
Ik gebruik Evohome samen met een Daalderop Combifort ketel. Tussen de Evohome en de Daalderop zit een Opentherm Gateway gemonteerd waarmee ik veel data naar de PC kan sluizen. Ook bij mij geeft Evohome door dat de kamertemperatuur 20C is en de Setpoint temp staat ook altijd op 20C. Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat ik hiervan moet denken. Wel begrijp dat Evohome niet te vergelijken is met een normale kamerthermostaat. Evohome kijkt naar meerdere zones en kan dus niet een kamertemp en Setpoint noemen.

Wat betreft de Total Connect Comfort app. Deze vertoont bij mij (IOS7) nog een extra zone. Deze zone heb ik niet aangemaakt, heeft geen naam en heeft heeft huidige temp. Hij heeft echter wel een geselecteerde temp (Setpoint) van 128,0C!
Gr, <br />WB
pi_144902513
Ik gebruik Evohome samen met een Daalderop Combifort ketel. Tussen de Evohome en de Daalderop zit een Opentherm Gateway gemonteerd waarmee ik veel data naar de PC kan sluizen. Ook bij mij geeft Evohome door dat de kamertemperatuur 20C is en de Setpoint temp staat ook altijd op 20C. Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat ik hiervan moet denken. Wel begrijp dat Evohome niet te vergelijken is met een normale kamerthermostaat. Evohome kijkt naar meerdere zones en kan dus niet een kamertemp en Setpoint noemen.

als de ketel de info krijgt dat de setpoint 20 graden is en de kamertemp. 20 graden is, zal hij dit proberen te behouden en dat resulteert in het konstant aanspringen van de ketel. (mijn ondervinding bij remeha calenta c40.

hang er maar eens een andere opentherm thermostaat aan, en bekijk dan eens de waarden en het gedrag.

[ Bericht 4% gewijzigd door simonmo op 25-09-2014 20:16:13 (aanvulling) ]
pi_144905057
quote:
3s.gif Op donderdag 25 september 2014 18:39 schreef simonmo het volgende:
6 maal per uur instellen houdt het volgende in, de evotouch maakt 6 maal per uur een berekening van alle waarden voor m zelf, en beslist dan of hij gaat stoken of niet, 6 maal per uur wil niet per see zeggen dat de ketel 6 maal per uur aanslaat.

Waar bij een modulerende ketelrelais opgelet moet worden is het volgende.
1 als je de evotouch installeert en hij vraagt , moet de ketel aangestuurd worden bij warmte vraag, dan is dit NEE. bij aan/uit relais is dit JA

2 de modulerende ketelrelais mag pas als laatste handeling uitgevoerd worden, anders werkt dit niet,.
doe je tussentijds een keer een wijziging of aanvulling met voeler of hr92 etc.. moet het ketelrelais gereset worden en op nieuw ingeleerd.

DUS het ketelrelais moet altijd de laatste handeling blijven bij modulerend. bij aan/uit maakt dit niks uit.

En VERWARMING , remeha functioneert ook opentherm maar niet geheel dezelfde opentherm als evohome, een van de twee heeft een dialect of spraakgebrek .

daarom krijgt remeha niet de goede waarde door en krijg je raar stook gedrag, kijk maar in de rematic wat de gewenste en momentele temp. is , zal beide 20 aangeven. en met de isense krijg je wel de goede waarde.

mocht iemand het niet eens zijn met het bovenstaand, wees vrij om mij te corrigeren en aan te vullen.
Punt 1: hoe moet ik bij dit punt komen? aansturen door warmtevraag en dan op NEE klikken?
pi_144905707
als je een evotouch voor het eerst installeert of na een fabrieks reset, geeft de evotouch deze vraag bij het installeren van de ketelmodule.

maar de ketelmodule als laatste installeren , voldoet ook. je hoeft niet per see die vraag te krijgen, je vult NEE in zodat je alsnog de module op het eind inleert.
pi_144910746
foutje
Gr, <br />WB
pi_144910766
quote:
3s.gif Op donderdag 25 september 2014 20:14 schreef simonmo het volgende:
Ik gebruik Evohome samen met een Daalderop Combifort ketel. Tussen de Evohome en de Daalderop zit een Opentherm Gateway gemonteerd waarmee ik veel data naar de PC kan sluizen. Ook bij mij geeft Evohome door dat de kamertemperatuur 20C is en de Setpoint temp staat ook altijd op 20C. Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat ik hiervan moet denken. Wel begrijp dat Evohome niet te vergelijken is met een normale kamerthermostaat. Evohome kijkt naar meerdere zones en kan dus niet een kamertemp en Setpoint noemen.

als de ketel de info krijgt dat de setpoint 20 graden is en de kamertemp. 20 graden is, zal hij dit proberen te behouden en dat resulteert in het konstant aanspringen van de ketel. (mijn ondervinding bij remeha calenta c40.

hang er maar eens een andere opentherm thermostaat aan, en bekijk dan eens de waarden en het gedrag.
Ik ga het morgen eens proberen.
Gr, <br />WB
pi_144948846
Ik heb een Evohome besteld.

Evotouch modulerend
Vloerverwarming: 2-weg klep + aan/uit RF module
4 x HR92 voor slaapkamers

Vloerverwarming is de hoofdverwarming.

Ketel is een Vaillant Ecotec, openthem/modulerend

Wat zijn de belangrijke basis instellingen die ik tijdens de installatie krijg?
Dit ivm die 6 x opstarten van de ketel e.d. te vermijden
pi_144951542
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 09:11 schreef Crimineel87 het volgende:
Ik heb een Evohome besteld.

Evotouch modulerend
Vloerverwarming: 2-weg klep + aan/uit RF module
4 x HR92 voor slaapkamers

Vloerverwarming is de hoofdverwarming.

Ketel is een Vaillant Ecotec, openthem/modulerend

Wat zijn de belangrijke basis instellingen die ik tijdens de installatie krijg?
Dit ivm die 6 x opstarten van de ketel e.d. te vermijden
even een kleine opmerking over wat je besteld hebt.
je hebt een aan/uit module en 1 opentherm module,

verstandig om in 1 systeem 1 soort module te gebruiken, dus in jouw geval 2 maal aan/uit module.
om het systeem vlekkeloos te laten lopen.
vraag me niet waarom en hoe/ ,zelf ervaren bij een project en de tip gekregen en toegepast, toen geen problemen meer..

verder zul je nergens vinden dat dit niet kan.
pi_144972785
@simonmo, @crimineel87

Zie technische tip 1120.01 http://www.scribd.com/mobile/doc/114043217
pi_144975056
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 01:31 schreef Anonymousse het volgende:
@simonmo, @crimineel87

Zie technische tip 1120.01 http://www.scribd.com/mobile/doc/114043217
Bedankt voor de onderbouwing, dit is precies wat ik bedoelde. 👍
pi_144975405
Vreemd, want deze set werd door Warmteservice Eindhoven samengesteld. De opentherm Evotouch heeft in dit geval dus geen nut?

Kan de modulerende/opentherm versie ook gewoon als aan/uit fungeren? Anders zal ik de bestelling nog even moeten wijzigen.

[ Bericht 20% gewijzigd door Crimineel87 op 28-09-2014 09:42:28 ]
pi_144975786
Denk dat je de bestelling moet wijzigen , opentherm is heel anders dan aan/uit
pi_144988862
Mijn ketel is wel opentherm ( Vaillant ecotec ). De Evotouch heeft toch wel als instelling dat ie moet moduleren of aan/uit ?
pi_144992654
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 18:05 schreef Crimineel87 het volgende:
Mijn ketel is wel opentherm ( Vaillant ecotec ). De Evotouch heeft toch wel als instelling dat ie moet moduleren of aan/uit ?
Ja hoor evotouch wel, puur verschillende ketel module 's
pi_144999762
Sinds 2 dagen ook een prima werkend systeem thuis. Een paar vragen:

- Ik vroeg mij wel af of je ergens kunt zien of de ketel aangestuurd wordt. Op onze oude thermostaat zag je dan een vlammetje.

- Ook al lijkt het goed te werken, maar de communicatietest voor warmtevraag geeft geen respons. Moet ik hier nog wat mee?

- Als ik een radiatorkraan verdraai naar hogere temp, springt ketel mooi aan en wordt radiator heet. Maar ik kan nergens zien dat die radiator versteld is (bijv door mijn vrouw), of wanneer hij terug springt. Weet iemand hoe e.e.a. dan in zijn werk gaat?

- Ik las dat de ketel om de zoveel tijd aangestuurd moet worden om vastzitten pomp te voorkomen. Ik weet dat mijn ketel dit automatisch doet 24u na laatste warmtevraag. Is dit dan nog nodig?

Komen vast meer vragen.
pi_145009798
Na enig mailverkeer met Honeywell ben ik tot de conclusie gekomen dat deze het belang van de consument totaal niet voorop heeft staan.
De ketelmodule van mijn Evohome pakket blijkt de verkeerde (OT), ik had een aan/uit module moeten hebben. Helaas wil de winkel de module niet ruilen omdat het een pakket betreft.

Wat zegt de Honeywell helpdesk: jouw probleem, zoek het maar uit.
Nul service op een product van bijna 700 euro. Ze jagen deze klant liever weg van zijn net aangeschafte systeem, i.p.v. 6,95 uit te geven aan een omruil. (terwijl een aan/uit module n.b. goedkoper is).

Honeywell bedankt! :( :( :(
pi_145014973
Om welke winkel gaat het? Dat is wel vervelend, het zijn inderdaad dure pakketten.
pi_145023466
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 12:25 schreef RielN het volgende:
Om welke winkel gaat het? Dat is wel vervelend, het zijn inderdaad dure pakketten.
Bengshop. Ze geven aan dat ik sowieso niet meer kan ruilen omdat het buiten de 14 dagen ruiltermijn is. Zit je dan, met een nutteloos kastje van 120 euro, en het vooruitzicht nog eens 100 euro uit te geven. |:(
(voor iets waar toch al 90% winstmarge op zit)
pi_145053005
@Knuppel1983 Ik wil wel omruilen. Zie PM
pi_145090232
Afgelopen jaar zijn wij thuis druk geweest met verbouwen. We hebben vloerverwarming in de huiskamer en keuken gelegd en een kleine opkomst. Omdat ik ook thuis werk leek ons het EvoHome systeem perfect om de temperatuur in de diverse kamers in huis goed te regelen.

Echter hebben wij een OpenTherm ketel en heb ik gehoord dat dit niet wordt aangeraden i.c.m. een vloerverwarming. Dit las ik boven terug, in de link van Anonymousse.

Uit het bericht van Knuppel1983 haal ik het zelfde. Hij wil zijn OpenTherm unit ruilen met een Aan/Uit unit. Dit zou mijn eerste vraag beantwoorden. Namelijk of een aan/uit unit ook op een OpenTherm ketel kan. Kan iemand ie bevestigen.

Wat ik me alleen afvraag is waarom dit niet werkt. Uiteindelijk bepaald de regelunit toch of er gemoduleerd moet worden of niet? En kost het niet veel meer energie om een aan/uit unit te hebben. Een modulerende ketel heeft tenslotte het meeste rendement op lage temperatuur.

Ik hoop dat iemand mij hierin verder kan helpen. Alvast bedankt.
pi_145090428
Kijk even in het boekje van de ketel. Bij mijn ketel (Nefit Ecomline uit 1995) staan beide aansluitmogelijkheden, en moet alleen een bepaalde lus geplaatst/verwijderd worden.

Dit is de reactie van wifithermostaten.nl op de vraag of ik OT kan combineren met vloerverwarming en radiatoren.
"Wij (en ook Honeywell) bevelen ook aan om altijd bij 1 sturing te blijven,
dus zodra er een aan/uit component in het systeem zit, ook de ketel aan/uit aan te sturen.
De ketel zelf zal wel zelf altijd nog moduleren."

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om geen vloerverwarming te nemen, maar dit had andere redenen.
pi_145116100
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 13:57 schreef wstrik het volgende:
Echter hebben wij een OpenTherm ketel en heb ik gehoord dat dit niet wordt aangeraden i.c.m. een vloerverwarming. Dit las ik boven terug, in de link van Anonymousse.
Niet juist!

De technische tip gaat over een zoneklep aangestuurd door AAN/UIT relais bijv. BDR91 maar niet over vloerverwarming.
pi_145118018
Anonymousse ik heb je een PM gestuurd v.w.b. ruilen.
Denk handigst als we via mail verder communiceren.
pi_145120033
quote:
13s.gif Op maandag 29 september 2014 09:22 schreef Knuppel1983 het volgende:
Na enig mailverkeer met Honeywell ben ik tot de conclusie gekomen dat deze het belang van de consument totaal niet voorop heeft staan.
De ketelmodule van mijn Evohome pakket blijkt de verkeerde (OT), ik had een aan/uit module moeten hebben. Helaas wil de winkel de module niet ruilen omdat het een pakket betreft.

Wat zegt de Honeywell helpdesk: jouw probleem, zoek het maar uit.
Nul service op een product van bijna 700 euro. Ze jagen deze klant liever weg van zijn net aangeschafte systeem, i.p.v. 6,95 uit te geven aan een omruil. (terwijl een aan/uit module n.b. goedkoper is).

Honeywell bedankt! :( :( :(
Als het niet lukt met Anonymousse, kun je ook even contact opnemen met mij,
ik kan hem ook wel omruilen.
pi_145120752
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 11:11 schreef RoyW het volgende:

[..]

Als het niet lukt met Anonymousse, kun je ook even contact opnemen met mij,
ik kan hem ook wel omruilen.
Ik heb je een email gestuurd.
pi_145143380
@RoyW: plaats je nog een terugkoppeling van de bijeenkomst met Honeywell op dit forum? Alvast bedankt voor je reactie.
pi_145147818
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 23:54 schreef AJS1 het volgende:
@RoyW: plaats je nog een terugkoppeling van de bijeenkomst met Honeywell op dit forum? Alvast bedankt voor je reactie.
Natuurlijk,

Er zijn nog plaatsen vrij,
Volgende week wordt er een datum geprikt.
pi_145200048
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 09:27 schreef RoyW het volgende:

[..]

Natuurlijk,

Er zijn nog plaatsen vrij,
Volgende week wordt er een datum geprikt.
je zou in ieder geval kunnen vragen of er een api beschikbaar komt, zodat men een plugin kan schrijven voor deze thermostaat
pi_145248183
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 22:52 schreef akatar het volgende:

[..]

je zou in ieder geval kunnen vragen of er een api beschikbaar komt, zodat men een plugin kan schrijven voor deze thermostaat
Zal ik meenemen in de vragen.
pi_145283827
De endpoint die de Android-app gebruikt is benaderbaar, maar daarmee kom je enkel aan de zaken die je ook met de android-app kunt doen. Die endpoint geeft niet meer info (geen programma e.d.) Je zou dan direct met de evohome moeten communiceren in plaats van met totalconnectcomfort. ik hoop dat dit ooit kan.

Ik ben ermee aan het experimenteren, heb hier een Google Spreadsheet die dmv Google Apps Script communiceert met de honeywellservers en mijn temperaturen logt:

googledrive.com/host/0B_5HSTQXtXmsYVBUQVVzZ2RrQTg/Screenshot%202014-10-07%20at%2007.52.24.png

@Roy, wanneer/hoelaat is die meeting van Honeywell?
pi_145286089
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 07:54 schreef RielN het volgende:
De endpoint die de Android-app gebruikt is benaderbaar, maar daarmee kom je enkel aan de zaken die je ook met de android-app kunt doen. Die endpoint geeft niet meer info (geen programma e.d.) Je zou dan direct met de evohome moeten communiceren in plaats van met totalconnectcomfort. ik hoop dat dit ooit kan.

Ik ben ermee aan het experimenteren, heb hier een Google Spreadsheet die dmv Google Apps Script communiceert met de honeywellservers en mijn temperaturen logt:

googledrive.com/host/0B_5HSTQXtXmsYVBUQVVzZ2RrQTg/Screenshot%202014-10-07%20at%2007.52.24.png

@Roy, wanneer/hoelaat is die meeting van Honeywell?
We zijn nog een datum aan het prikken,
zodra deze bekend is zal ik deze hier vermelden.

Er zijn nog altijd plekken vrij, dus voel je vrij om je aan te melden.
pi_145293223
Bij deze. Als ik kan kan ik erbij zijn.
pi_145321100
Kreupel1983 en Anounymousse, bedankt voor jullie reactie.

Ik maak gebruik van de zoneklep om de vloerverwarming te regelen. Het is mij wel duidelijk dat daardoor een aan/uit unit wordt aangeraden. Maar snapt die modulerende unit dan niet dat de klep open moet wanneer die zone warmte vraagt, al is het maar een klein beetje?
Ik vind het wat kort door de bocht om te zeggen dat wanneer er een aan/uit component in het circuit zit, er ook een aan/uit unit gebruikt moet worden. Of zijn jullie dit niet met mij eens?
pi_145322620
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 08:52 schreef wstrik het volgende:
Kreupel1983 en Anounymousse, bedankt voor jullie reactie.

Ik maak gebruik van de zoneklep om de vloerverwarming te regelen. Het is mij wel duidelijk dat daardoor een aan/uit unit wordt aangeraden. Maar snapt die modulerende unit dan niet dat de klep open moet wanneer die zone warmte vraagt, al is het maar een klein beetje?
Ik vind het wat kort door de bocht om te zeggen dat wanneer er een aan/uit component in het circuit zit, er ook een aan/uit unit gebruikt moet worden. Of zijn jullie dit niet met mij eens?
Zo'n zoneklep kan alleen maar open of dicht, dus niet een beetje open of een stukje dicht..
Deze wordt dus aangestuurd door een aan/uit relais.
Als er een aan/uit relais in het systeem aanwezig is en je zou er dan ook nog een opentherm module bij zetten, kan het systeem instabieler worden en gevoeliger zijn voor storingen.
Het hoeft dus niet, er zijn cases waar dit geen problemen veroorzaakt.
Daarom wordt het ook aanbevolen en niet afgeraden of gezegd dat het niet kan.
pi_145323911
Op dit moment klapt bij mij de Honeywell app er gelijk na starten uit. Nou ja, je ziet nog wel de Honeywell splash, maar daarna is het over. Inloggen op de site kan ook niet: "Oops, an unexpected error has occurred. Please try again later.". Het is wel gelukt om een nieuw wachtwoord te creeren. Ben ik de enige met problemen of is er iets mis bij HW?

-p-
pi_145326641
Blijkbaar zijn er mensen bereid om een modulerende OpenTherm regelaar te ruilen tegen een aan/uit module. Ik zou heel graag mijn modulerende regelaar ruilen, ik heb er alleen maar gedoe mee. Mijn ketel gaat continue uit en aan, twee jaar naar oplossingen zoeken heeft tot nu toe niks opgelost.
pi_145332972
@Ploink70
Welk OS? Voor nieuw IOS is er een update.
@RoyW
OT wordt bij lage warmtevraag al aangestuurd. Aan/Uit bij veel hogere waarde. Dus wanneer met Aan/Uit geregelde zone warmte vraagt, dan wordt ketel met OT aangestuurd maar het Aan/Uit nog niet. Dat gebeurt pas bij hogere vraag.

[ Bericht 7% gewijzigd door Anonymousse op 08-10-2014 16:11:55 ]
pi_145335853
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 15:58 schreef Anonymousse het volgende:
@Ploink70
Welk OS? Voor nieuw IOS is er een update.
Android. Die nieuwe versie had volgens mij te maken met problemen met IOS 8.

Anyway... ik heb de data van de app maar even verwijderd en opnieuw ingelogd met de app. En nu werkt het weer... Via de site overigens nog steeds niet...

*p*
pi_145364566
Goedemiddag,

Ik ben reeds enkele weken in het bezit van het Evohome colour systeem in combinatie met de HR92 regelelementen en een OT module t.b.v. de Remeha Avanta voor de besturing. Afgezonderd van een beroerde handleiding werkt het systeem bij mij prima en heb ik niet het idee dat de ketel een X aantal keer per uur aan het opstarten is. Het enige is dat de temperatuur in de ochtend erg doorschiet, maar dat lijkt me eerder te wijten aan de nog redelijke hoge buitentemperatuur dan aan de Evohome.

Nu wil ik het systeem ook voor thuis gaan aanschaffen, en daar heb ik even een vraag over. Kan iemand mij helpen met de juiste configuratie?
Zone 1 pakhuis voor met 1 radiator
Zone 2 pakhuis achter met 1 radiator
Zone 3 badkamer vloerverwarmingsunit + 1 handdoekradiator
Zone 4 slaapkamer 1 met 1 radiator
Zone 5 kleine kamer BG voor met 1 radiator
Zone 6 hal BG met 1 radiator
Zone 7 keuken met 2 radiatoren
Zone 8 woonkamer met 2 radiatoren in een ombouw
Zone 9 slaapkamer 2 met 1 radiator
Zone 10 slaapkamer 3 met 1 radiator
Ik ga een nieuwe Remeha Calenta aanschaffen, daar moet ik toch een OT unit voor hebben? Zeker de badkamer en de huiskamer vindt ik wat moeilijk om uit te zoeken welke materiaal ik daarvoor nodig heb. De gewone radiatoren is me wel duidelijk, daar komt de HR92 knop op.

Alvast bedankt voor jullie moeite,

gr. Dave
pi_145376902
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 14:44 schreef David_D het volgende:
Goedemiddag,
Ik ben reeds enkele weken in het bezit van het Evohome colour systeem in combinatie met de HR92 regelelementen en een OT module t.b.v. de Remeha Avanta voor de besturing. Afgezonderd van een beroerde handleiding werkt het systeem bij mij prima en heb ik niet het idee dat de ketel een X aantal keer per uur aan het opstarten is. Het enige is dat de temperatuur in de ochtend erg doorschiet, maar dat lijkt me eerder te wijten aan de nog redelijke hoge buitentemperatuur dan aan de Evohome.
Nu wil ik het systeem ook voor thuis gaan aanschaffen, en daar heb ik even een vraag over. Kan iemand mij helpen met de juiste configuratie?
Zone 1 pakhuis voor met 1 radiator
Zone 2 pakhuis achter met 1 radiator
Zone 3 badkamer vloerverwarmingsunit + 1 handdoekradiator
Zone 4 slaapkamer 1 met 1 radiator
Zone 5 kleine kamer BG voor met 1 radiator
Zone 6 hal BG met 1 radiator
Zone 7 keuken met 2 radiatoren
Zone 8 woonkamer met 2 radiatoren in een ombouw
Zone 9 slaapkamer 2 met 1 radiator
Zone 10 slaapkamer 3 met 1 radiator
Ik ga een nieuwe Remeha Calenta aanschaffen, daar moet ik toch een OT unit voor hebben? Zeker de badkamer en de huiskamer vindt ik wat moeilijk om uit te zoeken welke materiaal ik daarvoor nodig heb. De gewone radiatoren is me wel duidelijk, daar komt de HR92 knop op.
Alvast bedankt voor jullie moeite,
gr. Dave
Voor vloerverwarming heb je een zoneklep nodig. En dat gaat weer niet in combinatie met een modulerende versie. Je moet dan de aan/uit versie hebben om problemen te voorkomen.

Zie:
https://www.scribd.com/doc/114043217/Evohome-TT-1120-01
pi_145382088
@David_D heb je optimalisatie aan staan? Gebruik je de Evotouch als voeler?
Mijn vloerverwarming (WTH) in badkamer loopt met de ketel mee, dus pomp draait wanneer ketel aanstaat.
Mijn handdoek radiator met HR80 en DT92 als voeler zijn de zone. De DT92 staat op de vloer om z.g.n. de vloer temperatuur te meten.
Voor de woonkamer zou ik een DT92 gebruiken. Ik ben niet zo gecharmeerd van de Evotouch als voeler.
pi_145421729
Welke voordelen heeft de HR92 in vergelijking met de oude radiatorknop van Evohome?
pi_145425171
Hoi Crimineel en Anonymousse,

Bedankt voor de tips, als ik jullie goed begrijp kan ik het beste een zoneklep + BDR module voor de vloerverwarming en een HR92 voor de handdoekradiator. Hoe weet de Evohome met deze combi welke temperatuur leidend is voor de badkamerzone?
Tevens nog een vraag over de 2 radiatoren voor de huiskamer, ik was niet van plan om het bedieningspaneel als kamerthermostaat te gebruiken. Echter zitten de radiatoren(en de kranen) in een ombouw waarbij de temperatuur uiteraard hoger zal zijn dan de temperatuur in de huiskamer. Zijn er ook externe voelers beschikbaar voor de HR92, of kan ik dan beter een ander bedieningselement nemen?

Alvast bedankt weer,

gr. Dave
pi_145450282
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 12:55 schreef David_D het volgende:
Hoi Crimineel en Anonymousse,
Bedankt voor de tips, als ik jullie goed begrijp kan ik het beste een zoneklep + BDR module voor de vloerverwarming en een HR92 voor de handdoekradiator. Hoe weet de Evohome met deze combi welke temperatuur leidend is voor de badkamerzone?
Tevens nog een vraag over de 2 radiatoren voor de huiskamer, ik was niet van plan om het bedieningspaneel als kamerthermostaat te gebruiken. Echter zitten de radiatoren(en de kranen) in een ombouw waarbij de temperatuur uiteraard hoger zal zijn dan de temperatuur in de huiskamer. Zijn er ook externe voelers beschikbaar voor de HR92, of kan ik dan beter een ander bedieningselement nemen?
Alvast bedankt weer,
gr. Dave
Je kunt losse temperatuuropnemers toevoegen per ruimte/zone, in sommige gevallen zoals bij jou, "moet" je een losse temperatuuropnemer gebruiken voor een goed referentiepunt.
pi_145590739
Ik heb het volgende probleem waar ik zelf niet meer uit kom. Heb een intergas hreco 36 waar ik tot vandaag geen problemen mee had. Nu kan ik geen warmte meer aanvragen via de evotouch, Heb geprobeerd om nog opnieuw verbinding te maken met de ketelrelais module. Het gekke is dat hij hem wel ziet op de ketel maar zodra ik een warmteaanvraag test doet communiceert de evotouch niet met de ketel. Iemand enig idee waar het aan kan liggen?
Gebruik de nieuwe evohome
pi_145598075
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 00:33 schreef gin0 het volgende:
Ik heb het volgende probleem waar ik zelf niet meer uit kom. Heb een intergas hreco 36 waar ik tot vandaag geen problemen mee had. Nu kan ik geen warmte meer aanvragen via de evotouch, Heb geprobeerd om nog opnieuw verbinding te maken met de ketelrelais module. Het gekke is dat hij hem wel ziet op de ketel maar zodra ik een warmteaanvraag test doet communiceert de evotouch niet met de ketel. Iemand enig idee waar het aan kan liggen?
Gebruik de nieuwe evohome
Communiceert hij niet met de ketel of met de ontvanger?
Dat is wel een belangrijk verschil..
Als je het knopje op de ontvanger indrukt moet de ketel aanspringen,
zo kun je het eventueel controleren of de ketel wel reageert op het signaal van de ontvanger.
pi_145598340
Honeywell evohome bijeenkomst

De datum voor de Honeywell evohome bijeenkomst is geprikt,
het wordt 29 Oktober om 10:00 in Amsterdam.

Voor degene die zijn aangemeld,
jullie krijgen nog een email met de verdere gegevens.

Voor degene die nog willen aanmelden,
je kunt mij een pm sturen om je nog aan te melden.

Mocht je vragen hebben maar niet in de gelegenheid om naar de bijeenkomst te komen,
zet ze even in een pm naar mij.
Dan zorg ik ervoor dat ze beantwoord worden.

Zelf vertrek ik vanuit het zuiden, er kunnen eventueel ook nog mensen met mij mee rijden.
Interesse? Ook even een pm of e-mail indien je deze al hebt.
pi_145601230
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:42 schreef RoyW het volgende:

[..]

Communiceert hij niet met de ketel of met de ontvanger?
Dat is wel een belangrijk verschil..
Als je het knopje op de ontvanger indrukt moet de ketel aanspringen,
zo kun je het eventueel controleren of de ketel wel reageert op het signaal van de ontvanger.
Hij communiceert niet met de ketel Roy. De ketel ziet wel de draadloze verbinding want je ziet dan de L 1 en anders zie je L - . Net een monteur laten langs komen maar hij komt er ook niet uit :S Later op de middag sturen ze de hoofdmonteur langs.
pi_145605602
Hoofdmonteur wist net zoveel als de andere. Snap niet dat ze zich niet verdiepen in de nieuwere apparatuur. Denk zelf dat het aan de ketel ligt want met de bdr91 stuurt hij hem uiteindelijk wel aan. Gelukkig is de ketel nog maar 2 maanden oud dus krijg een nieuwe printplaat van intergas.
pi_145611676
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:34 schreef gin0 het volgende:
Hoofdmonteur wist net zoveel als de andere. Snap niet dat ze zich niet verdiepen in de nieuwere apparatuur. Denk zelf dat het aan de ketel ligt want met de bdr91 stuurt hij hem uiteindelijk wel aan. Gelukkig is de ketel nog maar 2 maanden oud dus krijg een nieuwe printplaat van intergas.
Weet niet of je een opentherm module hebt? Maar je kan anders ook nog testen met door het de 2 klemmen waar de normale thermostaat op aangesloten zit door te verbinden.
pi_145611903
Ik heb een aan uit module. Nu werkt 1 zone wel via de bdr91 maar zodra ik een andere zone erbij wil zetten doet niks het meer. Heel vreemd want het heeft maanden gewerkt.
pi_145660495
Dan gaat er denk ik eerder wat fout in de Evotouch. Die bepaalt wat de BDR91 moet doen.
Maar uhh.... garantie ?
pi_145693186
Iemand ervaring met Vaillant software?
Op de website kom ik software tegen genaamd vrDIALOG, heb het eens gedownload en in een offline modus zie je mogelijkheid tot loggen, uitlezen en heel de mikmak.

Mijn thermostaat ( Calormatic 350 ) heeft een soort van smalle RJ10 aansluiting. Ik heb een telefoonkabel met RJ10 stekker nu passend in deze aansluiting.... lang leve de Dremel.

Nu nog iets van een soort adaptor waar de andere kant van de telefoonkabel in kan zodat is in een USB poort kan?

Of is er een speciale kabel voor nodig?
pi_145699260
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 10:48 schreef Crimineel87 het volgende:
Iemand ervaring met Vaillant software?
Op de website kom ik software tegen genaamd vrDIALOG, heb het eens gedownload en in een offline modus zie je mogelijkheid tot loggen, uitlezen en heel de mikmak.

Mijn thermostaat ( Calormatic 350 ) heeft een soort van smalle RJ10 aansluiting. Ik heb een telefoonkabel met RJ10 stekker nu passend in deze aansluiting.... lang leve de Dremel.

Nu nog iets van een soort adaptor waar de andere kant van de telefoonkabel in kan zodat is in een USB poort kan?

Of is er een speciale kabel voor nodig?
Met die RJ10 stekker kan je niks..ik heb het zelf nog gevraagd bij Vaillant ;)

vrnetDialog is/werkt met een speciale module die op internet word aangesloten,
die communiceerd met Vaillant en via inloggen/die applicatie ontvang je dan alle gegevens.

Word gebruikt om op afstand waardes uit te lezen/in te stellen en uiteraard om storingen
door te melden (er zitten op die box ook allerlei I/O aansluitingen hiervoor).

Heb nog zo'n vrnet box liggen.. :+
pi_145701151
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 14:30 schreef naaa het volgende:

[..]

Met die RJ10 stekker kan je niks..ik heb het zelf nog gevraagd bij Vaillant ;)

vrnetDialog is/werkt met een speciale module die op internet word aangesloten,
die communiceerd met Vaillant en via inloggen/die applicatie ontvang je dan alle gegevens.

Word gebruikt om op afstand waardes uit te lezen/in te stellen en uiteraard om storingen
door te melden (er zitten op die box ook allerlei I/O aansluitingen hiervoor).

Heb nog zo'n vrnet box liggen.. :+
Raar.... in de handleiding van de Calormatic wordt die aansluiting "Diagnose bus" genoemd.
Hij zit er wel maar doet niks dus? Lijkt wel een beetje op de mediabox van UPC
pi_145730989
Even iets anders, benieuwd of jullie het ook hebben. Alleen voor mensen die Evohome gebruiken als voeler in een single zone opstelling.

Ik heb Evotouch naast een losse thermometer staan. Voorbeeld: de losse meter zegt dat het momenteel 18.4 graden is, Evotouch zegt 18,5. Evotouch staat ingesteld op 11 graden continu gewenst.

Nu zet ik Evotouch naar 20 graden continu. 'Ineens' verspringt de 'gemeten' temperatuur van Evotouch vrijwel direct naar 19. De gewenste temperatuur die je instelt heeft dus invloed op de gemeten temperatuur van Evotouch. Het komt niet omdat ik Evotouch aanraak, het instellen doe ik via de app.

Andersom zie ik het ook. Als hij ingesteld staat op gewenst 20 graden continu, maar het is bijvoorbeeld 21,1 graden volgens mij eigen thermometer, dan zegt Evotouch dat het 20,5 is.

Het lijkt dus alsof de 'gemeten' temperatuur van Evotouch toetrekt naar je gewenste temperatuur. Hierdoor lijkt Evohome dus beter zijn werk te doen dan hij daadwerkelijk doet.

Als ik de gewenste temp op 11 graden continu zet, dan lopen de gemeten temperaturen op eigen thermometer en Evotouch nooit zoveel uiteen.

Ik heb toch het idee dat Honeywell ons bewust probeert te neppen...

Helaas moet ik 29 oktober gewoon werken.
pi_145731857
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 15:40 schreef Crimineel87 het volgende:
Raar.... in de handleiding van de Calormatic wordt die aansluiting "Diagnose bus" genoemd.
Hij zit er wel maar doet niks dus? Lijkt wel een beetje op de mediabox van UPC
Volgens mij is het gewoon 'gedeeld' met de eBus (dus de 'schroef' aansluiting van de thermostaat naar de ketel), op de print in de ketel zit ook zo'n aansluiting..volgens mij kan je de thermostaat dus gewoon met een "telefoonkabeltje" aan de ketel aansluiten zeg maar :+

Op diezelfde bus word dus die vrNetdialog, cascade en zonesturing van Vaillant aangesloten.
pi_145806783
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 13:17 schreef woekele het volgende:
Even iets anders, benieuwd of jullie het ook hebben. Alleen voor mensen die Evohome gebruiken als voeler in een single zone opstelling.

Ik heb Evotouch naast een losse thermometer staan. Voorbeeld: de losse meter zegt dat het momenteel 18.4 graden is, Evotouch zegt 18,5. Evotouch staat ingesteld op 11 graden continu gewenst.

Nu zet ik Evotouch naar 20 graden continu. 'Ineens' verspringt de 'gemeten' temperatuur van Evotouch vrijwel direct naar 19. De gewenste temperatuur die je instelt heeft dus invloed op de gemeten temperatuur van Evotouch. Het komt niet omdat ik Evotouch aanraak, het instellen doe ik via de app.

Andersom zie ik het ook. Als hij ingesteld staat op gewenst 20 graden continu, maar het is bijvoorbeeld 21,1 graden volgens mij eigen thermometer, dan zegt Evotouch dat het 20,5 is.

Het lijkt dus alsof de 'gemeten' temperatuur van Evotouch toetrekt naar je gewenste temperatuur. Hierdoor lijkt Evohome dus beter zijn werk te doen dan hij daadwerkelijk doet.

...
Dit is inderdaad zo. Ik vraag me ook af wat daar de bedoeling van is.
pi_145812856
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 08:47 schreef zerox123 het volgende:

[..]

Dit is inderdaad zo. Ik vraag me ook af wat daar de bedoeling van is.
De Evohome module is erg gevoelig voor lichaamswarmte. Als je de unit uit de houder neemt en met je handen vasthoud, stijgt de gemeten temperatuur snel. Ga je erbij zitten en houd je hem op je schoot beet, dan gaat het nog sneller.
Gr, <br />WB
pi_145816416
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 12:43 schreef glabber het volgende:

[..]

De Evohome module is erg gevoelig voor lichaamswarmte. Als je de unit uit de houder neemt en met je handen vasthoud, stijgt de gemeten temperatuur snel. Ga je erbij zitten en houd je hem op je schoot beet, dan gaat het nog sneller.
Maar Woekele schreef juist : "het instellen doe ik via de app." dus dan speelt lichaamswarmte volgens mij geen enkele rol.......
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_145825191
Niet goed genoeg gelezen. Dan is het vreemd.
Gr, <br />WB
pi_145849061
Het is jammer dat ik dit topic nu pas ben tegen gekomen. Ikzelf ben flink bezig met het 'tunen' van mijn CV installatie. Op andere forums lopen hierover ook diverse topics.

Ik ben ik het bezit van een Evohome Connect systeem en heb er diverse problemen mee. Een van problemen is dat de gemeten temperatuur door de basisunit een halve graad omhoog gaat bij het gebruik van de iPhone app. Hierover heb ik meermaals contact gehad met Honeywell. Dit is hun laatste reactie

quote:
Het door u gemelde probleem is hier niet bekend en ook niet reproduceerbaar.
We kunnen hier dan ook geen verklaring geven omtrendt de reden waarom dit gebeurt.

Binnenkort ( eind Oktober ) komt er een update uit voor het EVO Home systeem, waarmee verschillende issues worden aangekaart.
Mogelijk wordt ook het geen wat u ervaart hiermee ook opgelost.
Daarnaast herken ik de problemen die anderen hebben met de 10 minuten aan/uit schakelen van de ketel en zoneklep. Als project meet ik elke 1 minuut de aanvoer- en retourtemperatuur van mijn CV leidingen. Ik heb dan ook een mooie grafiek voorhanden die exact het probleem laat zien. Deze zal ik later even posten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandres op 23-10-2014 13:17:20 ]
pi_145849443
Ben net dit topic over de evohome tegen gekomen.
Ik heb problemen met de Gateway. Krijg de melding dat de gateway bij een ander account is aangemeld. De verkoper (via marktplaats) zegt dat hij een error melding krijgt bij het afmelden van zijn account. Honeywell een mail gestuurd maar die reageert (nog) niet.
Is de gateway te resetten of kan Honeywell de gateway weer toegankelijk maken?
Zou graag mijn evohome met de app wil bedienen.

[ Bericht 5% gewijzigd door LeonM op 23-10-2014 13:44:36 ]
  donderdag 23 oktober 2014 @ 17:03:28 #224
13698 microkid
speaks digitalk
pi_145856232
Voor de echte domitica freaks onder ons: leuk bericht. Ik heb het gister getest en het werkt :)

---

quote:
EVOHOME VAN HONEYWELL NU TE KOPPELEN VIA IFTTT-APP

1. Honeywells slimme zoneregeling evohome nog slimmer dankzij connecties via IFTTT
2. evohome werkt nu samen met andere connected producten en diensten
3. Het evohome channel in IFTTT is live

Amsterdam, 22 oktober 2014 – Honeywell introduceert het evohome channel in de IFTTT-app (if this then that). Daarmee zijn de connectiemogelijkheden voor evohome uitgebreid. Met het evohome channel is het op dit moment mogelijk om evohome met 134 verschillende connected producten en diensten te koppelen, variërend van weerdiensten en iOS/Android-locaties tot agenda’s en zelfs sportapps. Dit biedt de consument nog meer controle over zijn ‘connected home’ en verwarming in huis.

IFTTT is een cloud-tool waarmee zogenoemde ‘recipes’ te creëren zijn volgens de formule ‘if this then that’, oftewel ‘als dit dan dat’. ‘This’ is de trigger en ‘that’ de actie die erop volgt. Zo kunnen verschillende producten en diensten met elkaar samenwerken. IFTTT is een Engelstalige applicatie die gratis beschikbaar is in de Apple AppStore en Google Play Store. Ook is er een webapplicatieversie.

Het evohome channel heeft nuttige acties die ‘recipes’ kunnen genereren, zoals:
1. ALS ik een specifieke postcode verlaat, zet DAN de verwarming uit
2. ALS de temperatuur buiten tot 5° Celsius daalt, zet DAN de verwarming op 20° Celsius
3. ALS de temperatuur buiten tot 25° Celsius stijgt, zet DAN de verwarming uit
4. ALS het begint te sneeuwen, zet DAN de verwarming in de slaapkamer op 22° Celsius
5. ALS mijn agenda meldt dat ik op vakantie ben, zet DAN de verwarming uit

Honeywells evohome biedt al langer meer efficiëntie met zijn slimme zoneregelingstechnologie. Het verandert de manier waarop huizen worden verwarmd door draadloos elke kamer apart te bedienen. evohome zorgt voor meer comfort en efficiënter energiegebruik. Alleen die ruimtes die in gebruik zijn, worden verwarmd in plaats van meteen het gehele huis. Iemand die thuiswerkt of een avond weggaat, heeft dus volop mogelijkheden om energie te besparen. Met IFTTT krijgt een huiseigenaar nog meer controle over zijn energieverbruik en eventuele besparingen met geautomatiseerde ‘recipes’.

Jeremy Peterson, algemeen directeur van de Home Comfort & Energy Systems-divisie bij Honeywell in de EMEA-regio: “Wij zijn erg enthousiast over de uitbreiding van de controlemogelijkheden voor gebruikers van evohome. En dit is nog maar het begin. In de loop van de tijd biedt IFTTT nog veel meer mogelijkheden waarbij evohome de trigger is voor andere kanalen. Zo zal het mogelijk zijn dat de consument evohome de instructie geeft: ‘als evohome aangeeft dat het in de babykamer meer dan 23 graden Celsius is, stuur mij dan een iOS-notificatie’.”
pi_145859137
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 13:18 schreef LeonM het volgende:
Ben net dit topic over de evohome tegen gekomen.
Ik heb problemen met de Gateway. Krijg de melding dat de gateway bij een ander account is aangemeld. De verkoper (via marktplaats) zegt dat hij een error melding krijgt bij het afmelden van zijn account. Honeywell een mail gestuurd maar die reageert (nog) niet.
Is de gateway te resetten of kan Honeywell de gateway weer toegankelijk maken?
Zou graag mijn evohome met de app wil bedienen.
Hij kan de gateway gewoon uit zijn account verwijderen. Heb namelijk het zelfde probleem gehad alleen was mijn gateway stuk en daarna nieuwe gekregen. Oude eerste verwijderd en daarna de nieuwe toegevoegd.
pi_145861314
quote:
0s.gif

***knip***

Daarnaast herken ik de problemen die anderen hebben met de 10 minuten aan/uit schakelen van de ketel en zoneklep. Als project meet ik elke 1 minuut de aanvoer- en retourtemperatuur van mijn CV leidingen. Ik heb dan ook een mooie grafiek voorhanden die exact het probleem laat zien. Deze zal ik later even posten.
De grafieken zoals beloofd!


Hier zie je het schakel gedrag om de 10 minuten. Beter kan je het niet in beeld krijgen.



Via de instellingen in de Evohome heb ik de schakelingen zo laag mogelijk gezet, hij blijft dit compleet absurde gedrag houden. Dit raakt echt kant noch wal en is zeer slecht voor je gasverbruik en de levensduur van je ketel.
pi_145862256
Leandres, interessante grafieken. Is er eigenlijk echt iets op tegen als de ketel om de 10 minuten uit/aan gaat? Is dat bij een normale thermostaat ook niet het geval?

Gebruik jij de Evohome ook single-zone toevallig? Of heb je meerdere zones? En als je single zone hebt, gebruik je dan de Evohome als temp-voeler? Zo ja, merk jij ook dat hij nog doorgaat met elke 10 minuten warmtevragen terwijl de gewenste temperatuur allang overschreden is?

quote:
Een van problemen is dat de gemeten temperatuur door de basisunit een halve graad omhoog gaat bij het gebruik van de iPhone app. Hierover heb ik meermaals contact gehad met Honeywell. Dit is hun laatste reactie
Dat meld ik dus ook net een paar posts geleden. De 'meting' van de Evotouch lijkt beinvloed te worden door de gewenste temperatuur die je instelt. Als ze zeggen dat ze het niet kunnen reproduceren, terwijl wij het allebei zien, vind ik dat wel erg twijfelachtig van ze worden!

Heeeel jammer dat ik de 29e er niet bij kan zijn, zou het graag voor ze demonstreren/reproduceren.

[ Bericht 33% gewijzigd door woekele op 23-10-2014 20:12:33 ]
pi_145863012
Op dit moment heb ik een zoneklep (Y-VC8015AG1100) op de aanvoerleiding naar mijn vloerverwarming regelunit welke met een BDR91A klep geschakeld wordt. Er is nu sprake van één zone (vloerverwarming voor de beneden verdieping) waarvan de Evohome de temperatuurvoeler is.

Ik constateer ook dat het stookgedrag vrolijk doorgaat ook al geeft Evohome de gemeten temperatuur aan welke is ingesteld als gewenste temperatuur. Ik schakel hem handmatig uit. Vloerverwarming is een langzaam systeem (wat niet erg is) maar ik ga niet wachten tot hij afslaat. Dit lijkt mij een flinke bug in Evohome!

Het schakelgedrag is compleet waanzin! Waarom zou Evohome de ketel willen uitzetten gedurende x-aantal minuten om vervolgens weer in te schakelen. De zone klep gaat overigens ook dicht. De ketel is het meest zuinig wanneer deze voor een langere, aaneengesloten, periode langzaam opwarmt en goed zelf kan moduleren op z'n retour temperatuur om zo een goede ΔT te creëren.
pi_145871894
Ik heb een vraag. Mijn cv ketel is een Intergas HReco36 in de ketel zit ook een rf module. Technische dienst van intergas zegt dat de rf module van de ketel niet compatibel is met evohome. Dat ik verplicht ben om de bdr91 te gebruiken. Heeft iemand daar ervaring mee?
pi_145878434
Mijn ketel is ook een Intergas. Type 36/30 uit 2014. Ik gebruik de BDR91A aan/uit voor de schakeling. Werkt prima.
pi_145880674
Waar ik ook wel benieuwd naar ben is waarom sommige onderdelen van het Evo-systeem zo duur moeten zijn.

Ik heb zelf 7 vloerverwarming zones in huis. Iedere zone moet een temperatuur voeler hebben. In NL kosten die (HCF82) ¤105, dat komt dus neer op ¤735! In Engeland kosten ze £59/¤75. Dat vind ik nog steeds heel prijzig voor een simpele sensor, maar het is wel 30% goedkoper.
Gr, <br />WB
pi_145881065
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 18:36 schreef gin0 het volgende:

[..]

Hij kan de gateway gewoon uit zijn account verwijderen. Heb namelijk het zelfde probleem gehad alleen was mijn gateway stuk en daarna nieuwe gekregen. Oude eerste verwijderd en daarna de nieuwe toegevoegd.
Het probleem is dat hij niet meer in zijn account kan komen.
Dus hij kan ook de gateway niet afmelden.
pi_145911557
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 08:40 schreef Leandres het volgende:
Mijn ketel is ook een Intergas. Type 36/30 uit 2014. Ik gebruik de BDR91A aan/uit voor de schakeling. Werkt prima.
Dat schakelen gaat uiteraard wel met de bdr91 maar dat was mijn vraag niet :) In de intergas cv ketel zit ook een interne module waarbij de bdr91 overbodig zou kunnen zijn.
pi_145914987
@gin0
Zie "5.4.3 Modulerende kamerthermostaat, draadloos" in Installatie handleiding.
Hier kunnen alleen maar bepaalde types modulerende thermostaten voor gebruikt worden.
De codes rF en L/1 betekent dat er iets is toegewezen. Zou dit ongedaan maken. Moet rF en L/- zijn. Zie boven genoemde handleiding.
pi_145918381
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:48 schreef RoyW het volgende:
Honeywell evohome bijeenkomst

De datum voor de Honeywell evohome bijeenkomst is geprikt,
het wordt 29 Oktober om 10:00 in Amsterdam.

Voor degene die zijn aangemeld,
jullie krijgen nog een email met de verdere gegevens.

Voor degene die nog willen aanmelden,
je kunt mij een pm sturen om je nog aan te melden.

Mocht je vragen hebben maar niet in de gelegenheid om naar de bijeenkomst te komen,
zet ze even in een pm naar mij.
Dan zorg ik ervoor dat ze beantwoord worden.

Zelf vertrek ik vanuit het zuiden, er kunnen eventueel ook nog mensen met mij mee rijden.
Interesse? Ook even een pm of e-mail indien je deze al hebt.
Omdat ik dit topic pas vrij laat heb opgemerkt en geen lid was van dit forum zou ik willen weten of er nog plaats is. Helaas kan ik je geen private message sturen omdat ik nog maar net lid ben van het forum (misschien wil iemand anders RoyW hiervan op de hoogte brengen?). Dit is blijkbaar een beperking van een week en tien posts.

[ Bericht 2% gewijzigd door Leandres op 25-10-2014 11:24:03 ]
pi_145951338
Hallo Evohome gebruikers,

sinds een week lees ik mee op dit topic en heb daar veel van geleerd, waarvoor mijn dank. Helaas nog niet voldoende om mijn systeem goed aan de praat te krijgen ...

Ik heb via marktplaats een 'als nieuwe' set gekocht met een ATC928G1000, 5xHR80 en een BDR91. Sinds vorige week heb ik een nieuwe ketel Intergas HREco36. Die is OpenTherm en daarom heb ik er de OT module R810 bij gekocht.

Op dit moment heb ik een acuut probleem. Ik hoop dat iemand een gouden tip heeft om dat op te lossen.

Mijn EvoTouch had software versie 20. Via de link bij dit topic heb ik de Poolse versie 21 gedownload. Op mijn windows 8.1 computer lukt niets; via een windows 7 computer en eerdere posts op dit forum (van stekelbaars3 op 21-09-2012 heb ik de driver aangepast naar 'Atmel AT91 testboard'. Daarmee herkent de W7 computer de EvoTouch en begint de update. Binnen een paar seconden gaat die naar 50 procent, daarna duurt elke procent zo'n 5 minuten. En: rond 75 procent krijg ik een foutmelding en loopt de update vast. Gevolg: onbruikbare EvoTouch. Vannacht heb ik de update weer een keer laten draaien, met hetzelfde resultaat: vastloper. En: blijkbaar laden de batterijen niet op via de computer, zijn die dus al een paar uur leeg en staan alle HR80's nu weer op hun standaardinstelling. sip.

Heeft iemand een suggestie hoe de software update alsnog te laten slagen?
pi_145952345
Voor je software probleem heb ik geen oplossing.

Bedoel je dat de HR80's hun instellingen kwijt raken doordat je Evotouch geen spanning meer heeft? Dat lijkt me niet de bedoeling.
Daarnaast, volgens mij staat er in je handleiding vermeld dat de Evotouch een constante spanning nodig heeft.
pi_145959622
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 13:17 schreef gin0 het volgende:

[..]

Hij communiceert niet met de ketel Roy. De ketel ziet wel de draadloze verbinding want je ziet dan de L 1 en anders zie je L - . Net een monteur laten langs komen maar hij komt er ook niet uit :S Later op de middag sturen ze de hoofdmonteur langs.
Heb je mijn vorige post nog bekeken?
Door de L 1 wordt alleen de RF module van de ketel gezien maar niet de aansluitklemmen voor OT of AAN/UIT.

[ Bericht 1% gewijzigd door Anonymousse op 26-10-2014 17:44:38 ]
pi_145963583
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 11:17 schreef Crimineel87 het volgende:
Voor je software probleem heb ik geen oplossing.

Bedoel je dat de HR80's hun instellingen kwijt raken doordat je Evotouch geen spanning meer heeft? Dat lijkt me niet de bedoeling.
Daarnaast, volgens mij staat er in je handleiding vermeld dat de Evotouch een constante spanning nodig heeft.
Bedankt voor je reactie. Ik kom aan je opmerkingen over de HR80 niet toe, omdat ik de EvoTouch niet aan de praat krijg. Heb nu 6 keer (anderhalf uur per keer) geprobeerd de V21 software te installeren, maar krijg nog steeds bij 75 procent een foutmelding. Hij wil gewoon niet verder en daarmee is mijn EvoTouch onbruikbaar. Sta op het punt maar weer een gewone thermostaat te installeren; het begint langzaam aan wat fris te worden in huis ...
pi_145965550
Probeer het toch maar eens met Windows xp, mischien helpt dat.

De software is wel goed.

Kreeg het ook alleen maar voor elkaar met xp toendertijd.
  zondag 26 oktober 2014 @ 22:28:42 #241
436049 propke
Evohome met hr92
pi_145978237
heb ook een evohome systeem sinds kort enige probleem dat ik heb gebruikte in de woonkamer de interne voeler van het evohome en zette die op 21 graden maar de kamer wordt toch 24 a 25 graden met een aan/uit systeem komt wss omdat de ketel 60 graden water naar radiator stuurt nu eens testen via de hr92 voeler of dit betert.
pi_145985422
Hallo,

ik ben aan het kijken of ik Evohome in kan zetten in mijn situatie. Ik heb deze vraag bij Honeywell voorgelegd, maar die verwijzen alleen door naar hun "ambassadeurs". Nu heb ik al diverse installateurs over de vloer gehad, ik krijg tegenstrijdige antwoorden.

Ik wil een evohome systeem gaan inzetten in de volgende situatie:

4 zones
Ketel Remeha Avanta
Zone 1: Woonkamer Vloerverwarming met zoneklep (relaisgestuurde)
Zone 2,3: 1 radiator elk
Zone 4: 2 radiatoren

Daarnaast bevat het systeem een CV gekoppelde houtkachel zonder buffervat. Als deze brand moet hij warmte kwijt kunnen aan het CV systeem

Overdag mag het EVOhome systeem gewoon zijn ding doen volgens programma.
Op sommige avonden gaat de houtkachel aan.
Op het moment dat de houtkachel aangaat dienen in zones 2-4 de radiatorventielen open te gaan, maar mag de ketel niet gestart worden.
Ik zat te denken aan de volgende oplossing:
Een systeem met een evotouch in de woonkamer
Een BDR91 voor de sturing van de zoneklep
Een BDR91 voor de aan-uit sturing van de ketel
4x HR92 voor de radiatoren
Een fysieke schakelaar tussen de BDR91 en de ketel om te voorkomen dat de ketel aangaat. Hierdoor kan ik als ik de houtkachel opstook de cv “geblokkeerd” worden.
Is bovenstaande installatie realiseerbaar of schiet het systeem in de fout als ik met de fysieke verbinding tussen BDR91 en ketel verbreek?
Kan ik een sneltoets maken “houtkachel” die de radiatoren in zone 2-4 open stuurt?
Is er een oplossing binnen het evohome systeem denkbaar om de ketel te blokkeren?

Graag jullie ideeën en opmerkingen op bovenstaande situatie
pi_145990229
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 08:33 schreef maartenv23 het volgende:
Hallo,

ik ben aan het kijken of ik Evohome in kan zetten in mijn situatie. Ik heb deze vraag bij Honeywell voorgelegd, maar die verwijzen alleen door naar hun "ambassadeurs". Nu heb ik al diverse installateurs over de vloer gehad, ik krijg tegenstrijdige antwoorden.

Ik wil een evohome systeem gaan inzetten in de volgende situatie:

4 zones
Ketel Remeha Avanta
Zone 1: Woonkamer Vloerverwarming met zoneklep (relaisgestuurde)
Zone 2,3: 1 radiator elk
Zone 4: 2 radiatoren

Daarnaast bevat het systeem een CV gekoppelde houtkachel zonder buffervat. Als deze brand moet hij warmte kwijt kunnen aan het CV systeem

Overdag mag het EVOhome systeem gewoon zijn ding doen volgens programma.
Op sommige avonden gaat de houtkachel aan.
Op het moment dat de houtkachel aangaat dienen in zones 2-4 de radiatorventielen open te gaan, maar mag de ketel niet gestart worden.
Ik zat te denken aan de volgende oplossing:
Een systeem met een evotouch in de woonkamer
Een BDR91 voor de sturing van de zoneklep
Een BDR91 voor de aan-uit sturing van de ketel
4x HR92 voor de radiatoren
Een fysieke schakelaar tussen de BDR91 en de ketel om te voorkomen dat de ketel aangaat. Hierdoor kan ik als ik de houtkachel opstook de cv “geblokkeerd” worden.
Is bovenstaande installatie realiseerbaar of schiet het systeem in de fout als ik met de fysieke verbinding tussen BDR91 en ketel verbreek?
Kan ik een sneltoets maken “houtkachel” die de radiatoren in zone 2-4 open stuurt?
Is er een oplossing binnen het evohome systeem denkbaar om de ketel te blokkeren?

Graag jullie ideeën en opmerkingen op bovenstaande situatie
Je kunt de verbinding tussen de ketel en BDR91 verbreken, als je de verbinding tussen de BDR91 en evotouch maar niet verbreekt.
Een sneltoets voor bepaalde zone's is er niet, deze zul je een voor een moeten aansturen.
Je zou een extra BDR91 een relais kunnen laten sturen als "zone-klep" welke dan verbinding maakt of verbreekt tussen ketel en BDR91 voor warmtevraag.
Deze kun je dan via een klokprogramma laten lopen of handmatig bedienen als je de kachel aanzet.
pi_146000255
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 08:33 schreef maartenv23 het volgende:
Daarnaast bevat het systeem een CV gekoppelde houtkachel zonder buffervat. Als deze brand moet hij warmte kwijt kunnen aan het CV systeem
Waar buffer je die warmte en wat als het gaat koken?
  maandag 27 oktober 2014 @ 17:51:53 #245
436049 propke
Evohome met hr92
pi_146002115
Beste mensen even een vraagje ik heb een Radson ehr350 ketel met een evohome systeem. Werkt nu best goed enige wat ik wel merk is dat de ketel niet echt meer koud wordt in slaapstand, met mijn vorige termostaat ging de ketel op waakvlam en haalde die van temperatuur ongeveer 30 graden in slaapsland nu met evohome blijft de ketel tussen 40 en 50 graden hangen (denk dat dit ook de slaapstand moet voorstellen) is dit goed?

Maar kan misschien ook komen omdat er nu thermostaatkop HR92 overal op staat en de ketel nu zijn warmte niet meer overal heen stuurt en dus bespaart. Moeilijk te zeggen want is allemaal nog nieuw voor me maar de evohome lijkt toch netjes alles te doen wat moet. Heb het aangesloten op dezelfde klemmen als de vorige termostaat klem 2 en 3.
pi_146003691
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 22:28 schreef propke het volgende:
heb ook een evohome systeem sinds kort enige probleem dat ik heb gebruikte in de woonkamer de interne voeler van het evohome en zette die op 21 graden maar de kamer wordt toch 24 a 25 graden met een aan/uit systeem komt wss omdat de ketel 60 graden water naar radiator stuurt nu eens testen via de hr92 voeler of dit betert.
Jij ook al... Honeywell kan het niet reproduceren zeggen ze... gaat het bij jou ook zo dat hij gewoon nog meer warmte van de ketel gaat vragen terwijl hij al een dikke graad boven de gewenste temp zit?
  maandag 27 oktober 2014 @ 19:04:40 #247
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_146004718
Net de app voor iOS ge-update _O_
Nu ook tijden programmeren via de app *O*
pi_146022965
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:59 schreef Anonymousse het volgende:

[..]

Waar buffer je die warmte en wat als het gaat koken?
Ik buffer niet, ik pomp de warmte direct de rest van de woning in. vandaar het belang dat ik de radiatoren in zone 2-4 open kan sturen. Uiteraard zit er een overdruk beveiliging en automatische vuller die in werking treed als de boel te warm wordt. (warm water verdwijnt de afvoer in)
Overigens is de capaciteit zo ingeregeld dat ik met mijn stookgedrag alle ruimten lekker warm krijg zonder dat de beveiligingen ooit hebben hoeven ingrijpen.
pi_146022975
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 11:54 schreef RoyW het volgende:

[..]

Je kunt de verbinding tussen de ketel en BDR91 verbreken, als je de verbinding tussen de BDR91 en evotouch maar niet verbreekt.
Een sneltoets voor bepaalde zone's is er niet, deze zul je een voor een moeten aansturen.
Je zou een extra BDR91 een relais kunnen laten sturen als "zone-klep" welke dan verbinding maakt of verbreekt tussen ketel en BDR91 voor warmtevraag.
Deze kun je dan via een klokprogramma laten lopen of handmatig bedienen als je de kachel aanzet.
Dus de HR92 is niet zo intelligent dat hij doorheeft dat de ketel geen warmte geeft en in een of ander nood programma schiet?
pi_146064293
Ik heb sinds gisteren een evohome systeem.
In twee kamers zitten de HR92s onder een bureau, dus heb ik in elke kamer een DTS91A geplaatst om de temperatuur te meten en te regelen.
De handleiding is erg summier, maar volgens de filmpjes op kijkvoelbeleef moet de DTS92 na koppelen 'sync' laten zien en dan ook een verandering in ingestelde temperatuur terugsturen naar de evotouch.
De DTS blijft echter op 'Cont' staan, en hoewel de gemeten temperatuur wel zichtbaar is op de evotouch, verandert de ingestelde temperatuur op de evotouch niet.

Is hier iets over bekend?
Misschien is het al eens besproken, maar ik kan er helaas niet achter komen hoe ik in binnen een draadje zoek in dit forum.

EDIT: Na de tiende keer opnieuw clearen en opnieuw koppelen doen ze het nu beide wel. Wel de sync in beeld en wijzigingen worden nu overgenomen door het systeem en ook weergegeven op de Evotouch. Geen idee wat ik nu anders gedaan heb, maar het lijkt te werken. *O*

[ Bericht 21% gewijzigd door ustinov op 29-10-2014 20:50:18 ]
Peter
  woensdag 29 oktober 2014 @ 13:45:21 #251
436186 Jaap.Antwerp
Evohome gebruiker
pi_146072275
Met de oude EVOHOME was het mogelijk om een soort van "sneltoetsen" (Lifestyle functie heette dat) zelf aan te maken, én deze in te stellen tot een bepaald tijdstip.

Zo had ik bijvoorbeeld de lifestyle functie " 's avond weg" gemaakt om de temperatuur te temperen tot een bepaald tijdstip.

Het lukt me echter niet om de "sneltoetsen" tot een bepaald tijdstip te laten werken.
het is steeds minimaal 1 dag.

Als ik 's avonds naar de bioscoop ga, wil ik dat mijn huis om 22:30 weer warm is en niet pas een dag later (of pas als ik thuis kom de "sneltoets" weer uitzetten).

Hoe kan ik dit veranderen?
pi_146089271
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 13:45 schreef Jaap.Antwerp het volgende:
Met de oude EVOHOME was het mogelijk om een soort van "sneltoetsen" (Lifestyle functie heette dat) zelf aan te maken, én deze in te stellen tot een bepaald tijdstip.

Zo had ik bijvoorbeeld de lifestyle functie " 's avond weg" gemaakt om de temperatuur te temperen tot een bepaald tijdstip.

Het lukt me echter niet om de "sneltoetsen" tot een bepaald tijdstip te laten werken.
het is steeds minimaal 1 dag.

Als ik 's avonds naar de bioscoop ga, wil ik dat mijn huis om 22:30 weer warm is en niet pas een dag later (of pas als ik thuis kom de "sneltoets" weer uitzetten).

Hoe kan ik dit veranderen?
Sneltoets "speciale dag" programmeren?
pi_146090241
Of als je weggaat uit de bios via de app de temp instellen :)

Er is trouwens een nieuwe versie van de app voor Android. En met de back-knop sluit de app nu gewoon af ipv altijd actief te blijven. Mooi.
pi_146091201
Vanochtend zijn we netjes ontvangen bij Honeywell en hebben een leuke en leerzame bijeenkomst gehad. Martin en Eugene hebben ons veel verteld en uiteraard ook goed geluisterd. Uiteindelijk waren we met z'n 6-en. Grappig om te zien dat iedereen een technische cq ICT achtergrond had.

Roy jij ook nog bedankt dat je dit hebt georganiseerd. Roy zal wat terugkoppeling geven op het forum van de bijeenkomst en de topics die besproken zijn.

Olof
pi_146096435
@jaap.antwerp De ECO toets bijv.
Bij de meeste sneltoetsen, wat langer indrukken (zie tekst onderin het scherm), kun je datum en/of tijd meegeven.

[ Bericht 6% gewijzigd door Anonymousse op 29-10-2014 23:30:46 ]
pi_146097854
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 07:59 schreef maartenv23 het volgende:

[..]

Dus de HR92 is niet zo intelligent dat hij doorheeft dat de ketel geen warmte geeft en in een of ander nood programma schiet?
Nergens in de documentatie staat beschreven dat hij werkt zoals jij wenst.
pi_146104046
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 21:20 schreef waterrijk het volgende:
Vanochtend zijn we netjes ontvangen bij Honeywell en hebben een leuke en leerzame bijeenkomst gehad. Martin en Eugene hebben ons veel verteld en uiteraard ook goed geluisterd. Uiteindelijk waren we met z'n 6-en. Grappig om te zien dat iedereen een technische cq ICT achtergrond had.

Roy jij ook nog bedankt dat je dit hebt georganiseerd. Roy zal wat terugkoppeling geven op het forum van de bijeenkomst en de topics die besproken zijn.

Olof
Ik was er graag bij geweest, had veel technische informatie kunnen verstrekken onderbouwd met grafieken en data.

We wachten het verslag af...
pi_146104540
Sinds afgelopen zaterdag hebben wij de Honeywell Evohome open therm. Maar na het lezen op jullie forum heb ik bij de installatie een foutje gemaakt. Ik had bij warmtevraag nee meten kiezen ipv ja. Ik heb al diverse (niet stroomloos gereset) echter ik krijg die vraag niet. Hoe kun je het beste resetten? Ook mbt de BDR91? Welke volgorde en stappen moet je ondernemen?

Wij hebben 2 HR92 knoppen in de woonkamer (allebei aparte zones), 2 in de praktijk (beneden naast de garage) en in de werkkamer boven. Van het weekend komt er nog 1 bij in de badkamer en plaatsen we waarschijnlijk een bypass om storingen aan de ketel te verhelpen.

Ik merk ook dat de CV ketel blijft aanspringen :( en dat is niet erg bevorderlijk voor het gasverbruik. De praktijkruimte is nl het koudst en die wil hij op temperatuur (15 gr) houden met als gevolg dat de ketel zowat heel de dag brandt. Ik heb nu maar op 10 graden gezet. We warmen het dan op wanneer we hem moeten gebruiken. Is dit een goede oplossing of hebben jullie wellicht een betere oplossing?

Verder merk ik dat 1 radiatorknop in de eetkamer/keuken (knop als regelaar) het heel snel warm heeft en de verwarming dus uitspringt en dan brandt alleen nog de radiator in de woonkamer (ecotouch als regelaar). Vind het dan wel fris worden in de woonkamer Kan dit door de RVS prullenbak komen die er in de buurt staat in de eetkamer/keuken knop?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Itss op 30-10-2014 09:14:51 ]
  donderdag 30 oktober 2014 @ 09:32:15 #259
416519 aerv
Ondertitel!
pi_146104959
Hey allen,

Ik heb sinds twee dagen (na een jaar zonder problemen) het probleem dat de BDR91 's nachts zijn signaal verliest met de evoHome (rode led blijft branden). Het is nog de vorige versie van de thermostaat (nog geen kleurenscherm, wel al een touchpaneel). Als ik de elektriciteit dan even uitzet voor deze BDR91, dan lijkt hij weer signaal te hebben (geen rood licht). Overdag gaat hij dan ook gewoon door. 's Nachts verliest hij echter opnieuw het signaal...

Ik ben niet zo goed met deze dingen, maar ik had dit filmpje gevonden:
Lijkt jullie dat een oplossing om eens te proberen? Is er ook een manier om gewoon het signaal eens te testen?
pi_146105667
Gister de vervangers voor de dts 92 binnen gekregen, de round wireless.

Vanmiddag alle 11 dts92 vervangen voor de round wireless.

Ging ook heel gemakkelijk, in de evotouch wijziging doorvoeren in de desbetreffende zone, externe voeler inleren en klaar.

[ Bericht 50% gewijzigd door simonmo op 30-10-2014 16:32:58 (Update) ]
  donderdag 30 oktober 2014 @ 16:17:48 #261
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_146116563
Zojuist weer een mail gehad voor de update van de nieuwe app, maar meer goed nieuws :7

Voor gebruikers die op zoek zijn naar een extra verbetering van hun Total Connect Comfort ervaring hebben we onlangs aangekondigd dat evohome en Round Connected nu volledige compatibiliteit hebben met IFTTT, geheel gratis. ^O^

Door IFTTT te downloaden is het mogelijk om uw systeem te laten controleren door externe gebeurtenissen, zoals het weer of uw locatie. Gebruikers kunnen hun eigen regels maken, bijvoorbeeld 'als ik het huis verlaat, schakel dan de verwarming uit'. Lees meer op:

https://ifttt.com/honeywell_evohome
pi_146117737
Ik heb liever dat ze z.s.m. met een update komen waarmee de schakelmomenten per uur volledig uitgeschakeld kunnen worden.

Wat een drama is dat zeg! :@
pi_146127740
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 09:06 schreef Itss het volgende:
Sinds afgelopen zaterdag hebben wij de Honeywell Evohome open therm. Maar na het lezen op jullie forum heb ik bij de installatie een foutje gemaakt. Ik had bij warmtevraag nee meten kiezen ipv ja. Ik heb al diverse (niet stroomloos gereset) echter ik krijg die vraag niet. Hoe kun je het beste resetten? Ook mbt de BDR91? Welke volgorde en stappen moet je ondernemen?

Wij hebben 2 HR92 knoppen in de woonkamer (allebei aparte zones), 2 in de praktijk (beneden naast de garage) en in de werkkamer boven. Van het weekend komt er nog 1 bij in de badkamer en plaatsen we waarschijnlijk een bypass om storingen aan de ketel te verhelpen.

Ik merk ook dat de CV ketel blijft aanspringen :( en dat is niet erg bevorderlijk voor het gasverbruik. De praktijkruimte is nl het koudst en die wil hij op temperatuur (15 gr) houden met als gevolg dat de ketel zowat heel de dag brandt. Ik heb nu maar op 10 graden gezet. We warmen het dan op wanneer we hem moeten gebruiken. Is dit een goede oplossing of hebben jullie wellicht een betere oplossing?

Verder merk ik dat 1 radiatorknop in de eetkamer/keuken (knop als regelaar) het heel snel warm heeft en de verwarming dus uitspringt en dan brandt alleen nog de radiator in de woonkamer (ecotouch als regelaar). Vind het dan wel fris worden in de woonkamer Kan dit door de RVS prullenbak komen die er in de buurt staat in de eetkamer/keuken knop?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Hier heb een tijd terug wel ergens wat over gelezen, of het was op het forum van Tweaker.net.
Vermoed dat iemand hier dat wel weet?
pi_146134173
@Leandres Wat betreft het aantal schakelingen per uur:
Snelheid warmte-overdracht cv-installatie: laag (vloerverwarming) = 3 per uur, normaal (radiatoren verwarming) = 6 per uur, hoog (luchtverwarming) = 9 per uur, zeer hoog (speciale toepassingen o.a thermische motor) = 12 per uur. Zie https://products.ecc.emea(...)1h-0014nl15r0304.pdf

[ Bericht 1% gewijzigd door Anonymousse op 31-10-2014 01:01:27 ]
pi_146135853
@Itss Tijdens configuratie op warmtevraag altijd geen geven. Wanneer alles is geconfigureerd de warmtevraag onder systeemconfiguratie (menu knop op Evotouch 5 sec ingedrukt houden) beantwoorden met opentherm of keterelais. Dit heeft als voordeel dat de ketel pas werkt volgens jouw zone instellingen ipv de fabrieks instellingen en je wijst het goede module toe.
Reset ketel module: 15 seconden knop in gedrukt houden bevestiging van reset is flits van 0.1 sec per sec.
Verbindings mode: 5 seconden knop ingedrukt houden bevestiging .5 sec aan en 5 sec uit per sec.
Dit geldt voor beide modules (BDR91 en R8810A).

[ Bericht 3% gewijzigd door Anonymousse op 31-10-2014 01:20:37 ]
pi_146136039
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 09:06 schreef Itss het volgende:
Ook mbt de BDR91?
Wat bedoel je hiermee? Je hebt toch OpenTherm!

[ Bericht 100% gewijzigd door Anonymousse op 31-10-2014 01:29:50 ]
pi_146138670
@aerv In het filmpje komt ook de communicatie test aan de orde, alleen dat uitvoeren.
pi_146139169
@ustinov Het toewijzen van de DT92 gaat heel erg basic. In de handleiding van de DT92 staan duidelijke diagrammen beschreven.

[ Bericht 33% gewijzigd door Anonymousse op 31-10-2014 01:55:18 ]
pi_146182600
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 09:06 schreef Itss het volgende:
Sinds afgelopen zaterdag hebben wij de Honeywell Evohome open therm. Maar na het lezen op jullie forum heb ik bij de installatie een foutje gemaakt. Ik had bij warmtevraag nee meten kiezen ipv ja. Ik heb al diverse (niet stroomloos gereset) echter ik krijg die vraag niet. Hoe kun je het beste resetten? Ook mbt de BDR91? Welke volgorde en stappen moet je ondernemen?

Wij hebben 2 HR92 knoppen in de woonkamer (allebei aparte zones), 2 in de praktijk (beneden naast de garage) en in de werkkamer boven. Van het weekend komt er nog 1 bij in de badkamer en plaatsen we waarschijnlijk een bypass om storingen aan de ketel te verhelpen.

Ik merk ook dat de CV ketel blijft aanspringen :( en dat is niet erg bevorderlijk voor het gasverbruik. De praktijkruimte is nl het koudst en die wil hij op temperatuur (15 gr) houden met als gevolg dat de ketel zowat heel de dag brandt. Ik heb nu maar op 10 graden gezet. We warmen het dan op wanneer we hem moeten gebruiken. Is dit een goede oplossing of hebben jullie wellicht een betere oplossing?

Verder merk ik dat 1 radiatorknop in de eetkamer/keuken (knop als regelaar) het heel snel warm heeft en de verwarming dus uitspringt en dan brandt alleen nog de radiator in de woonkamer (ecotouch als regelaar). Vind het dan wel fris worden in de woonkamer Kan dit door de RVS prullenbak komen die er in de buurt staat in de eetkamer/keuken knop?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Het kost mij elke dag ongeveer 2 kuub extra gas (in de winter). De enige oplossing is om de verwarming op 10 graden te zetten. Wanneer je weer naar huis gaat, dan via de app de verwarming weer aanzetten.... Succes...
pi_146188572
@Anonymousse:
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 23:37 schreef Anonymousse het volgende:
@Itss Tijdens configuratie op warmtevraag altijd geen geven. Wanneer alles is geconfigureerd de warmtevraag onder systeemconfiguratie (menu knop op Evotouch 5 sec ingedrukt houden) beantwoorden met opentherm of keterelais. Dit heeft als voordeel dat de ketel pas werkt volgens jouw zone instellingen ipv de fabrieks instellingen en je wijst het goede module toe.
Reset ketel module: 15 seconden knop in gedrukt houden bevestiging van reset is flits van 0.1 sec per sec.
Verbindings mode: 5 seconden knop ingedrukt houden bevestiging .5 sec aan en 5 sec uit per sec.
Dit geldt voor beide modules (BDR91 en R8810A).
Is hiermee ook het gedrag van het 6 keer per uur aanschakelen verholpen ?
Ik ben een nieuwe gebruiker van Evohome, het draait nu sinds een week of 3. Evotouch, aan/uit module, 4 HR92 (verdeeld over 3 zones) en een internet gateway. Ben er al behoorlijk tevreden van, alleen merk ik ook het korte inschakelen voor 1 minuut, 6 keer per uur. Het is niet in alle omstandigheden, maar lijkt te zijn als een van de zones ongeveer op de gevraagde temperatuur stabiel blijft. Evotouch of HR92 aanwijzen als sensor (voor de zone woonkamer) lijkt geen verschil te maken.
Ik snap het nut nog niet van het vaste aantal aanschakelmomenten. Evohome lijkt ook daarbuiten gewoon aan te slaan als er een zone om warmte vraagt, bv bij het verhogen als gebruiker van een temperatuur in een van de zones.

Verder veel dank aan allen die hier actief zijn op het forum. Het heeft me al goed geholpen bij de aankoop en installatie. Ben ook zeer benieuwd naar het verslag van de vergadering met Honeywell.
pi_146197200
Bedankt voor al jullie antwoorden. Tot nu toe bijna alles gelukt.

We hebben vandaag een extra knop hr92 geplaatst in de badkamer. Echter de radiator in de badkamer blijft gloeiend heet ondanks zijn instelling van 15 graden en het is daar nu 27 graden. Wat kan er mis zijn? En hoe kun je het oplossen?
pi_146202324
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2014 21:34 schreef Itss het volgende:
Bedankt voor al jullie antwoorden. Tot nu toe bijna alles gelukt.

We hebben vandaag een extra knop hr92 geplaatst in de badkamer. Echter de radiator in de badkamer blijft gloeiend heet ondanks zijn instelling van 15 graden en het is daar nu 27 graden. Wat kan er mis zijn? En hoe kun je het oplossen?
Heb je de storingstabel bekeken? Zie handleiding HR92. Alle informatie op display van HR92 ziet er goed uit?
Welk merk en type ventiel? Welk merk en type ketel? Ik had met OT problemen. Ketel die aanstond en koude radiatoren. Bij kleine warmtevraag ging HR80 motor heel even (1 sec) lopen. Niet genoeg voor COMAP ventiel om water door te laten. Bedrijfs mode FULL gaf geen verandering. Van de Intergas HRE 28/24 ketel de OT-reactie parameter aangepast naar 0=OT negeren indien < dan min. aanvoertemperatuur (40 graden) tijdens OT-vraag. Sindsdien geen probleem meer!
pi_146202786
@deeCeeGee Hiermee is het probleem van het inschakelen niet verholpen.
Met mijn hierboven benoemde probleem en oplossing wel.

[ Bericht 30% gewijzigd door Anonymousse op 02-11-2014 01:38:44 ]
pi_146213188
@Anonymousse: je filtert een warmtevraag dus eigenlijk weg als ie te kort is. Maar gaat de pomp dan niet toch nog draaien ?

Heeft iemand anders nog een werkende methode om dit bij een aan/uit module op te lossen? Ik heb door het forum heen al enkele suggesties gezien zoals bepaalde volgorde van installatie en aanmelding van onderdelen of gebruiken van de HR92 ipv evotouch als sensor. Het gedrag is echter nog niet helemaal weg.

@woekele: je beschrijft in je posts dat het korte periodische aanschakelen alleen optreedt in een single zone opstelling. Ik zie het echter ook in andere omstandigheden gebeuren (multizone, HR92 als voeler). Ik zie geen echte overshoot in de ruimte temperatuur dus het lijkt een vorm van onderhoudsregeling te zijn. Ik zal de stand van de kleppen eens checken om te zien of ze deels open staan.
Heb het systeem wel geconfigureerd met "radiatoren" ipv zonekleppen. Ik zal het eens met de "zonekleppen" instelling proberen. Geldt dit dan voor alle zones met radiatoren of alleen voor de zone met een evotouch als voeler ?

[ Bericht 41% gewijzigd door DeeCeeGee op 02-11-2014 14:48:57 ]
pi_146219036
Ik heb de storingstabel (parameter 6) erbij gepakt en toegepast maar helaas. Ik ben bang dat de kraan zelf de oorzaak is. Overal hebben we de kranen vervangen behalve deze in de badkamer. Kraan (thermostatische) is circa 10 jaar oud. Zou het aan de kraan zelf kunnen liggen? De radiator in de badkamer wordt warm/heet zodra de verwarming beneden aangaat.
pi_146224048
Vaker meegemaakt dat bij oudere kranen , het motertje niet lukt om de kraan dicht te krijgen omdat deze te veel weerstand heeft
pi_146246398
DeeCeeGee, ik beschreef (als het goed is) dat hij warmte blijft vragen terwijl hij al ver boven de gevraagde temperatuur zit. Dit doet hij dan elke 10 minuten. Toen ik testte met een HR80 als voeler, deed hij dat niet meer. Hij stopte toen de temp bereikt was.
pi_146249930
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 16:58 schreef DeeCeeGee het volgende:
@Anonymousse:

[..]

Is hiermee ook het gedrag van het 6 keer per uur aanschakelen verholpen ?
Ik ben een nieuwe gebruiker van Evohome, het draait nu sinds een week of 3. Evotouch, aan/uit module, 4 HR92 (verdeeld over 3 zones) en een internet gateway. Ben er al behoorlijk tevreden van, alleen merk ik ook het korte inschakelen voor 1 minuut, 6 keer per uur. Het is niet in alle omstandigheden, maar lijkt te zijn als een van de zones ongeveer op de gevraagde temperatuur stabiel blijft. Evotouch of HR92 aanwijzen als sensor (voor de zone woonkamer) lijkt geen verschil te maken.
Ik snap het nut nog niet van het vaste aantal aanschakelmomenten. Evohome lijkt ook daarbuiten gewoon aan te slaan als er een zone om warmte vraagt, bv bij het verhogen als gebruiker van een temperatuur in een van de zones.

Verder veel dank aan allen die hier actief zijn op het forum. Het heeft me al goed geholpen bij de aankoop en installatie. Ben ook zeer benieuwd naar het verslag van de vergadering met Honeywell.
Dit achterlijke gedrag noemt Honeywell TPI. Ze zien dit als een voordeel. Echter niets is minder waar.

Zie: www.honeywelluk.com/documents/All/pdf/FAQ%20TPI%20Control.pdf

Je kunt het 'omzeilen' door de warmte vraag minimaal 1,5 graad hoger te zetten dan de gemeten ruimte temperatuur. Vanaf 1,5 graad verschil schakelt de Evohome de ketel 'continue' in en kan de ketel zelf moduleren op z'n retour temperatuur en ben je schakelmomenten kwijt.

Echter dat is natuurlijk geen werken gelijk. Snap werkelijk niet dat Honeywell gebruikers niet de mogelijkheid geeft deze 'TPI' uit te schakelen voor gebruikers die er niets mee van doen willen hebben.
pi_146250128
Ik heb ook sinds afgelopen donderdag het Evohome systeem in gebruik. Ik heb 6x HR 92 in mijn systeem en een DTS 92 als temp.voeler in mijn badkamer. Alles geïnstalleerd op een Vaillant ecoTEC plus d.m.v. een open/therm ketelmodule.

Ook bij mij gaat de Evohome warmtevraag om de 10 minuten genereren, terwijl de ingestelde temperatuur al is bereikt en daar zelfs 2 graden boven zit. Zet ik de Evohome op afwezig (instelling 15 graden) dan komt hij niet meer om de 10 minuten telkens in voor circa een minuut.

Is het omwisselen van de open/therm module naar een aan\uit module de oplossing om van het zomaar aanslaan van de ketel af te komen?

Alvast bedankt.
pi_146250273
@ST-eetje nope dat is geen oplossing. De Evohome (basis unit) gebruikt TPI. Zie mijn post boven jouw bijdrage.

Je kunt het maximaal verlagen tot 3 schakelingen per uur in het configuratie menu. Helaas is uitschakelen van deze functie (nog) niet mogelijk. Hopelijk komen ze zo snel mogelijk met een update waarbij dat wel mogelijk is.

Geinig is dat de support afdeling van Honeywell deze problemen niet herkent en niet kan reproduceren. En dat terwijl een handje vol gebruikers in dit topic er al last van heeft. Dan moeten er over de totale gebruikersgroep toch veel meer mensen zijn dit hier problemen mee ondervinden?
pi_146250912
Hmmmm. vreemd. Werd bij de dealerline al door een persoon geholpen die gelijk erg geïrriteerd reageerde. Aantal schakelingen schijnen volgens hem ook geen invloed te hebben met een open/therm module. Bij aan/uit module wel. Ik zou ze ook niet eens in kunnen stellen volgens hem, maar daar kwam die toch maar op terug op een gegeven moment.

Nu via een vertegenwoordiger een omwisseling van ketel module gerealiseerd, hiermee zou mijn probleem zeker opgelost moeten zijn. (waarschijnlijk niet dus). Ben benieuwd, morgen nwe. module binnen en die gaat er gelijk tussen.
pi_146250949
Ik heb een aan/uit module en kan je garanderen dat het probleem zich daar ook voordoet.
pi_146251026
reageert hij wel op het aantal schakelingen per uur? dus bij 6x per uur om de 10 minuten en als je hem op 3x zet dan om de 20 minuten.
pi_146251406
Klopt! Zie mijn grafieken op pagina 10. Beter kan je het niet zien.
pi_146251575
Das inderdaad duidelijk ja.

Vertegenwoordiger echter ook net aan de telefoon. Probleem zou opgelost moeten zijn, zo niet dan meld ik mij weer terug bij hem.

Ben erg benieuwd wat er afgelopen woensdag gezegd en/of bereikt is bij de meeting met Honeywell.

Ga zelf volgende maand op cursus bij hun en kaart het dan ook zeker aan.

Het is voor de rest echt een heel mooi product.
pi_146256218
Dus aantal schakelingen per uur doet zich alleen voor bij Evotouch als temperatuur voeler.
pi_146256621
Ik had gedacht dat die instelling van aantal schakelingen per uur een soort van maximum zou zijn, om te voorkomen dat je ketel telkens aan/uit gaat, maar het lijkt dus een soort vaste instelling te zijn, waar de BDR91 zich hoe dan ook aan houdt, ook al is het helemaal niet nodig (temp ligt al ver boven de gewenste temp). Erg irritant.

Aanstaande vrijdag wordt bij mij een 'logger' geinstalleerd, die communicatie tussen BDR91 en Evotouch registreert. Zelfs als ze het gedrag niet kunnen reproduceren (wtf?), moeten ze het in elk geval in mijn logging terug kunnen zien. Ik ben benieuwd wat eruit komt.

Ik vind dat als de gewenste temp bereikt is, moet hij gewoon KAPPEN met warmtevraag. Ja, hij mag nog 0,2-0,5 graden extra doen ofzo, om heel veel pendelen te voorkomen. Maar anderhalve graad extra en dan nog om warmte vragen is gewoon zot. En ook elke 10 minuten die ene minuut je ketel activeren. lijkt me niet goed. Telkens de 3-wegklep belasten, telkens de ontsteking belasten, telkens de pomp belasten (die vervolgens ook nog eens 5 minuten 'nadraait' bij mijn ketel). Helemaal niet nodig. Oh ja, ontsteking van mijn CV komt ook pas in actie na 40 seconden warmtevraag, dus eigenlijk gaat hij met de standaardinstelling om de 10 minuten 20 seconden 'branden' en 5 minuten pompen. Lekker zinloos.
pi_146257169
@ anonymousse : Dat is niet helemaal waar, want als ik mijn HR92 in de woonkamer als temp.regelaar laat gelden, dan nog springt de ketel om de 10 minuten aan.
pi_146257629
Ik kreeg BTW het advies om als de ingestelde temperatuur is bereikt om dan de temperatuur te verlagen naar bijv. 15 graden. Dan zou die niet meer inkomen. Lijkt mij echter niet de bedoeling dat ik 's avonds zelf in de gaten moet houden dat als het op temperatuur is ik alles lager moet zetten en wanneer het dan weer nodig is om weer te verhogen. Het klopt echter wel dat als ik alles op 15 graden zet dat de evohome dan stopt met zinloos tussendoor verwarmen.
Is mijn temperatuur echter 2 graden lager ingesteld dan mijn werkelijke temperatuur, dan blijft hij doodleuk mijn ketel telkens aansturen voor een minuut.
pi_146257919
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 15:49 schreef Anonymousse het volgende:
Dus aantal schakelingen per uur doet zich alleen voor bij Evotouch als temperatuur voeler.
Nope. Het TPI verhaal doet de Evohome ongeacht de temperatuur voeler.

quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 16:23 schreef ST-eetje het volgende:
Ik kreeg BTW het advies om als de ingestelde temperatuur is bereikt om dan de temperatuur te verlagen naar bijv. 15 graden. Dan zou die niet meer inkomen. Lijkt mij echter niet de bedoeling dat ik 's avonds zelf in de gaten moet houden dat als het op temperatuur is ik alles lager moet zetten en wanneer het dan weer nodig is om weer te verhogen. Het klopt echter wel dat als ik alles op 15 graden zet dat de evohome dan stopt met zinloos tussendoor verwarmen.
Is mijn temperatuur echter 2 graden lager ingesteld dan mijn werkelijke temperatuur, dan blijft hij doodleuk mijn ketel telkens aansturen voor een minuut.
Dit is niet correct. Het TPI geneuzel is actief wanneer de gevraagde temperatuur binnen zich de range van 1,5 graad van de gemeten temperatuur bevindt.

Als test kan je de warmte vraag 3 graden hoger zetten dan de gemeten temperatuur. Je zult zien dat de ketel dan vrolijk in 1 lijn gaat stoken. Zoals het hoort!
pi_146260706
Klopt. Bij normale warmtevraag stookt de ketel gewoon in één lijn door.
Wanneer de temperatuur echter bereikt is en ik zelf 1 of 2 graden onder de werkelijke temperatuur ga ziten, dan zet de Evohome iedere 10 minuten de ketel voor circa 1 minuut aan. Dit terwijl ik zelf de temperatuur net heb verlaagd. Verlaag ik nu d temperatuur echter nog verder, zoals bijv. op die 15 graden, dan stopt de Evohome met mijn ketel aan te sturen iedere 10 minuten.
pi_146263178
ST-eetje, ik heb dit eerder getest. Het gedrag treedt volgens mij op als de Evotouch de regelaar van de zone is. Wat als temp-sensor gebruikt wordt, maakt niet uit (dus Evotouch of HR80 of HR92 maakt niet uit). Het gaat erom wie de regelaar is.

Ik merk ook net als jullie dat als je 'ver' van de gewenste temp zit (ongeveer 2 graden of meer, 1.5 volgens Leandres), dat hij dan in 1 lijn verwarmt als je eronder zit, of juist helemaal uit gaat als je erboven zit. Maar binnen die marge doet hij gewoon heel raar. Als je net onder de gewenste temp zit, vind ik het prima dat hij kortere cyclusjes doet om een overshoot te voorkomen, maar als hij er al ruim boven zit, moet hij gewoon niet nog meer warmte gaan vragen.

Dat 'advies' wat je hebt gekregen is echt te beschamend voor woorden. Van wie kreeg je dat? Honeywell? Of installateur? Als je zelf constant je verwarming moet gaan afstellen, waarom koop je dan zo'n systeem. Dan werkt zelfs de simpele ouderwetse Round (met kwik) beter.

En dan ook zoiets 'leuks' (al eens eerder genoemd):
Gewenste temp staat op 11 continu. Temp volgens eigen thermometer is 16.8 graden. Evotouch zegt 17. Nu zet ik gewenste temp via de app naar 19 continu. Promp springt de gemeten temp van Evotouch naar 17,5. Ik zet de gewenste temp via de app terug naar 15. Promp zegt Evotouch weer dat het 17 is. Zet ik gewenste temp weer via de app naar 19, zegt hij ineens weer dat het 17,5 is.

Dus Evotouch liegt gewoon bewust over de huidige gemeten temperatuur. Zodat het lijkt alsof je altijd dichter bij de gewenste temp bent dan het eigenlijk is. Waar slaat dat op?

En dat ze het niet kunnen reproduceren, dat kun je toch niet blijven volhouden als meerdere mensen dit melden? Dan doe je blijkbaar iets anders tijdens het testen. Andere firmware? Andere instellingen? Zoveel factoren zijn er nou ook weer niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door woekele op 03-11-2014 18:53:59 ]
pi_146263639
Advies was van Honeywell. Ben zelf installateur die eerst zelf thuis aan het stoeien is, om misschien verkoop ook te promoten. Moet die echter niet dit gedrag vertonen, want dan ben ik als installateur denk ik vaak de klos.

Ik snap alleen je eerste alinea niet. De evotouch is toch altijd de regelaar van elke zone?
Dat van welke temp.sensor klopt, dat had ik ook al ondervonden. Bij temp via touch of via HR92 maakt geen verschil.
pi_146264446
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 18:47 schreef woekele het volgende:
...

En dan ook zoiets 'leuks' (al eens eerder genoemd):
Gewenste temp staat op 11 continu. Temp volgens eigen thermometer is 16.8 graden. Evotouch zegt 17. Nu zet ik gewenste temp via de app naar 19 continu. Promp springt de gemeten temp van Evotouch naar 17,5. Ik zet de gewenste temp via de app terug naar 15. Promp zegt Evotouch weer dat het 17 is. Zet ik gewenste temp weer via de app naar 19, zegt hij ineens weer dat het 17,5 is.

Dus Evotouch liegt gewoon bewust over de huidige gemeten temperatuur. Zodat het lijkt alsof je altijd dichter bij de gewenste temp bent dan het eigenlijk is. Waar slaat dat op?

En dat ze het niet kunnen reproduceren, dat kun je toch niet blijven volhouden als meerdere mensen dit melden? Dan doe je blijkbaar iets anders tijdens het testen. Andere firmware? Andere instellingen? Zoveel factoren zijn er nou ook weer niet.
Ik heb dit ook gemeld bij Honeywell en kreeg dit als antwoord:

Een dergelijke situatie hebben wij nog niet eerder meegemaakt, dat direct na instellen de gemeten zone temperatuur al omhoog springt. Zou het enkel op de evohome regelaar zijn dan kan ik me nog voorstellen dat dit komt doordat u als gebruiker wellicht de regelaar in uw handen heeft en daadoor de interne sensor dit al als verhoging oppikt. Echter zou het ook voorkomken als u via de app instelt en dat is dan vreemd.

Een andere mogelijkheid is dat toevallig op moment van instellen er een afronding van de gemeten kamertemperatuur plaatsvindt en zo wordt weergegeven
(gemiddelde gemeten temperatuur is 18,2 wordt 10 graden en deze verspringt naar 18,3 is afgerond 18,5 garden)
pi_146266737
@ST-eetje: Evotouch is niet altijd de regelaar. Je kan voor een zone instellen dat de HR80 de regelaar is bijvoorbeeld. De communicatie (naar bijvoorveeld BDR91) verloopt dan alsnog via de Evotouch, maar het is de HR80 die dan regelt, niet de Evotouch.

Dat Honeywell dat 'advies' durft te geven dat je handmatig de temp heel laag moet zetten en later weer omhoog is echt schandalig.

@zerox123: die reacties van Honeywell zijn dus ook onzin. Het komt niet door warmte, het gebeurt ook op de app. Het komt ook niet door afronding. 16,8 rond je niet af naar 17,5. Nooit. Never. En het zou veel te toevallig zijn dat het telkens precies gebeurt als je de temp instelt. Ik kan de gemeten temperatuur gewoon reproduceerbaar op commando een halve graad laten stijgen of dalen. Niks toeval.

Hoe kunnen ze deze dingen nou niet reproduceren? Wordt toch wel erg ongeloofwaardig.

[ Bericht 4% gewijzigd door woekele op 03-11-2014 20:10:37 ]
pi_146267568
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 19:15 schreef zerox123 het volgende:

[..]

Ik heb dit ook gemeld bij Honeywell en kreeg dit als antwoord:

***knip***

Een andere mogelijkheid is dat toevallig op moment van instellen er een afronding van de gemeten kamertemperatuur plaatsvindt en zo wordt weergegeven
(gemiddelde gemeten temperatuur is 18,2 wordt 10 graden en deze verspringt naar 18,3 is afgerond 18,5 garden)

Dit schijnt te kloppen. Het gedrag zou te maken hebben met afronding naar de setpoint. Wanneer de interne thermometer 19,2 graden meet dan laat hij 19 graden zien op de display. Zodra je de temperatuur instelt op 20 graden dan gaat hij afronden naar de setpoint toe. In dit geval dan 19,5 graden.

Vraag me niet waarom, maar Honeywell bevestigd dit op deze manier. Enfin hier zou ik nog mee kunnen leven. Het schakelgedrag wat ze TPI noemen begint me echt flink te irriteren. Ik ben geneigd om de hele bende terug te brengen naar de winkel.
pi_146267582
@woekele: Misschien beetje stom van mijn kant, maar ik heb op de evotouch 5 zones aangemaakt en bij elke zone heb ik nu als temp.voeler een externe temp.voeler staan. D.w.z. dat dat mijn HR92 knoppen zijn, behalve in mijn badkamer, daar is het de DTS92. Dat betekent toch dat alleen mijn HR92 als voeler gebruikt word en mijn evotouch alles regelt.

Hoe kan ik de HR92 dan als directe aansturing naar mijn ketelmodule laten werken en als je dat zou kunnen, is dan bijv. dat rare gedrag van aanslaan, wanneer het eigenlijk al op temperatuur is over?
pi_146267670


[ Bericht 100% gewijzigd door Leandres op 03-11-2014 20:26:18 (dubbelpost) ]
pi_146267675
Heb in elk geval genoeg te vragen bij de cursus
pi_146268316
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 16:00 schreef woekele het volgende:
vind dat als de gewenste temp bereikt is, moet hij gewoon KAPPEN met warmtevraag. Ja, hij mag nog 0,2-0,5 graden extra doen ofzo, om heel veel pendelen te voorkomen. Maar anderhalve graad extra en dan nog om warmte vragen is gewoon zot. En ook elke 10 minuten die ene minuut je ketel activeren. lijkt me niet goed. Telkens de 3-wegklep belasten, telkens de ontsteking belasten, telkens de pomp belasten (die vervolgens ook nog eens 5 minuten 'nadraait' bij mijn ketel). Helemaal niet nodig. Oh ja, ontsteking van mijn CV komt ook pas in actie na 40 seconden warmtevraag, dus eigenlijk gaat hij met de standaardinstelling om de 10 minuten 20 seconden 'branden' en 5 minuten pompen. Lekker zinloos.
Nu is het niet helemaal vreemd dat een ketel maar af en toe aan gaat zodra een huis op temperatuur is. In 9 van de 10 gevallen is het minimale vermogen wat een CV ketel kan leveren (vaak zo'n 6 kW) nog steeds een stuk hoger dan de gewenste warmtevraag in een huis, de enige oplossing hiervoor is dat de CV ketel een periode uit gaat om vervolgens weer aan te gaan.

Een TPI (of eigenlijk gewoon een PI regeling met een proportionele term en een integrator) is natuurlijk de basis van een thermostaat, zelfs een ouderwetse bimetaal thermostaat is een hele slechte P regeling wat uiteindelijk nooit continu op dezelfde constante temperatuur uitkomt. Een overshoot kan je bij een PI regeling niet voorkomen, anders zal de gewenste setpoint niet snel genoeg gehaald worden.

Het afstellen van de PI parameters is echter een delicaat proces en zal in elk huis anders zijn. Helemaal door grote verschillen zoals vloerverwarming VS standaard radiatoren. Als de thermostaat 1.5 graden overshoot heeft en vervolgens nog steeds om warmte vraagt, betekent dat de parameters voor de PI regeling verkeerd staan, waarbij vermoedelijk de P of de I of beide termen te hoog zijn. Het zou fijn zijn om iets meer inzicht in dit proces te hebben, maar het lukraak verschuiven van bepaalde parameters kan het systeem erg onstabiel maken.

Een slimme regelaar zou in staat moeten zijn om zijn parameters te fine-tunen, maar hiervoor is het wel noodzakelijk om de thermostaat zijn werk te laten doen zonder handmatig ingrijpen. Zodra er bepaalde instellingen gewijzigd worden of het toestel wordt gereset naar fabrieksinstellingen, zal hij weer opnieuw moeten leren hoe de ruimte aangewarmd moet worden.
pi_146270497
Ik heb het nog even verder bestudeerd en Honeywell lijkt inderdaad een vreemde PI regeling te hanteren door vast te zetten hoe vaak in een uur de ketel moet aan slaan. Je zou verwachten dat een intelligent systeem zou werken met een minimale brandduur zodra de ketel is ingeschakeld (1 minuut of langer), maar dat de uiteindelijke brandtijd en de hoeveelheid inschakelmomenten zou variëren en regelen.

Nu kan ik me voorstellen dat rond deze tijd de kamertemperatuur altijd rond de setpoint hangt en daardoor de ketel elk uur een aantal keer inschakelt, terwijl dit totaal niet nodig is. Als honeywell slimmer zou meten en regelen, zou het zien dat de woonkamer nauwelijks afkoelt doordat de buitentemperatuur rond de kamertemperatuur zit. Informatie als 'hoe snel koelt een kamer af?' is cruciaal om mee te nemen in de PI regeling en hiermee dus de hoeveelheid inschakelmomenten te bepalen.

Dit is ook niet echt een bug in het systeem te noemen, maar gewoonweg een vrij simpele en domme manier van regelen en ik denk dat dit alleen aangepast kan worden als Honeywell een volledig nieuwe PI regeling ontwerpt en die kans is niet zo groot.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')