Bron: Website Honeywellquote:Honeywell Evohome is een draadloos regelsysteem voor zoneverwarming met een centraal bedieninterface. Honeywell evohome vindt de balans tussen optimaal comfort en een lagere energierekening door vele mogelijkheden en groot gebruikersgemak.
Het innovatieve, draadloze klimaatsysteem evohome maakt individuele temperatuurregeling per ruimte mogelijk. Via de aantrekkelijke gebruikersinterface, de evotouch, kan centraal de temperatuur in verschillende vertrekken worden geregeld. Zo is het warm in de vertrekken die worden gebruikt en worden de ongebruikte kamers niet onnodig verwarmd. Een energiebewuste manier van verwarmen, die een forse besparing kan betekenen op uw energierekening, zonder dat er wordt ingeleverd op uw wooncomfort.
Met evohome kan voor maximaal acht verschillende ruimtes een individueel weekprogramma ingesteld worden. Op elk gewenst moment van de dag of nacht, met zes verschillende perioden per dag, per vertrek. Bovendien is dit draadloze systeem eenvoudig te installeren zonder het hoeven wegwerken van kabels en boren van gaten. Dit maakt evohome uitermate geschikt voor zowel nieuwbouw als bestaande bouw.
Of het nu gaat om vloerverwarming, radiatoren of een combinatie daarvan: evohome biedt voor alle type verwarming een oplossing door het ruime aanbod aan compatibele accessoires. Woonkamer, slaapkamers, kinderkamer, kantoor aan huis, praktijkruimte of hobbykamer, alle vertrekken zijn op tijd heerlijk op temperatuur. Of het nu gaat om stadsverwarming, een bestaande zoneregeling, een moderne modulerende ketel of een ketel van een ouder type: evohome is praktisch altijd toepasbaar!
Duurzaam omgaan met energie, optimaal gebruikersgemak en draadloze bewegingsvrijheid evohome combineert het allemaal. Het mooie eigentijdse bedienpaneel met tafelstandaard is verkrijgbaar met verwisselbare frontcovers in de kleuren gepolijst zwart geborsteld metaal en hoogglans wit. Een stijlvolle verschijning in ieder interieur.
Dat gevoel ken ik, Honeywell is op dat gebied nogal kortaf inderdaad.quote:Op maandag 28 april 2014 10:35 schreef zerox123 het volgende:
Is het op het forum iemand die toegang heeft voor firmware updates en dergelijke? Ik heb bij honeywell het idee dat ze de eindklant niet zo serieus nemen.
Zo heb ik vrijdag gemeld dat de MyTotalConnectComfort app niet werkt.
Hierop kreeg ik terug dat het probleem bij mij zat en dat ik de gateway moest resetten.
Hierop heb ik teruggestuurd dat er meer met dit probleem waren, tot op heden heb ik niets terug gekregen.
Ja dat heb ik, inderdaad.quote:Op maandag 28 april 2014 14:55 schreef zerox123 het volgende:
RoyW, heb jij ook toegang tot nieuwe firmware's? Ik weet niet of dat deze vaak uitkomen, en wat voor wijzigingen er voor zijn.
Mijn installatie bestaat momenteel uit een vloerverwarmingsmodule(HCE80), 4 radiator modules(HR92), bedieningsscherm, internet gateway en een opentherm module.
In principe werkt de installatie goed. Als ik echter een communicatie test doe voor de vloerverwarmingsmodule(HCE80) dan wordt deze niet gevonden.
Aangezien alles verder goed werkt, ga ik er vanuit dat er een foutje in het bedieningspaneel zit.
De communicatie test werkt omgekeerd wel, dus ik kan adhv ledjes op de HCE80 zien hoe sterk het signaal is.
Nou dan kan ik net zo goed wachten met de aanschaf van de hr92 tot de herfst.quote:Op dinsdag 29 april 2014 12:12 schreef simonmo het volgende:
Vandaag te horen gekregen dat de hr92 radiatorknop is uitgesteld van week 17 naar week 20. Jammer is dit.
Ze zijn wel al leverbaar, maar alle voorraad is meteen uitverkocht.quote:Op woensdag 30 april 2014 21:58 schreef edje65 het volgende:
[..]
Nou dan kan ik net zo goed wachten met de aanschaf van de hr92 tot de herfst.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Helemaal mee eens, goed geschreven!quote:Op woensdag 14 mei 2014 16:45 schreef Ploink70 het volgende:
Het is een wat late reactie, maar de ondersteuning voor de eindklant vanuit Honeywell is om te huilen. Of eigenlijk: je ziet hetzelfde als wat je bij autodealers ziet: ze zijn best aardig, maar IT en web zijn niet hun ding. Dus als je met MyTotalComfortConnect in de problemen komt, dan ben je zuur.
Ik heb mij aangemeld met een speciaal voor dat doel aangemaakt mailadres. Dat ging mis omdat het aanmaken langer duurde. Kortom: de activatiemail kwam niet aan. De site zegt dan dat je moet bellen (waarom ze geen knop hebben met 'stuur nog een keer' is mij een raadsel). Dus ik gebeld. Ik ontmoette aan de andere kant van de lijn niets van herkenning. Uberhaupt het fenomeen aanmelden was hem vreemd. Maar hij zou het doorgeven aan de tweede lijn. Nooit meer wat van gehoord.
Dus heb ik maar een nieuw mailadres aangemaakt, langer gewacht en vervolgens me opnieuw aangemeld. Dat ging zonder problemen. Tot 24 april toen ik een mail kreeg dat de verbinding verloren was gegaan. Kennelijk een storing bij Honeywell als ik dat hier zo lees. Maar daarmee hoef je niet te bellen met de helpdesk, want dat snappen ze echt niet.
Bijkomend probleem is dat Honeywell kennelijk heel hierarchisch is ingesteld. Dus mailen naar het buitenland (MTCC zit in Amerika/UK) heeft geen zin, je krijg simpelweg geen antwoord. Voor firmware updates is het idem dito: ze snappen het niet, willen niet dat je je ermee bemoeit, je moet maar naar de installateur (alsof die er op zit te wachten).
Hoewel ik tevreden ben over het systeem (en zeker nu ik heb omgeruild naar de 'connected' versie), is de positie die Honeywell inneemt echt de achillehiel. Voor het connect gedeelte helemaal omdat dat helemaal dichtgezet is: de app communiceert met een centrale Honeywell server en de gateway ook.
*p*
Hoewel de gedachte achter het systeem best goed is (per ruimte de temperatuur kunnen instellen) zal ik Honeywell vanwege z'n gebrek aan klantenservice absoluut iedereen verder afraden. Ook het feit dat een systeem dat een jaar geleden is aangeschaft doodleuk niet meer ondersteund wordt, Honeywell "eist" feitelijk dat je tegen bijbetaling een upgrade aanschaft. Moet je voorstellen dat de autodealer na een jaar aankondigt je auto niet meer te onderhouden maar je aanbiedt om tegen bijbetaling een nieuwe aan te schaffen die weer wel onderhouden wordtquote:Op woensdag 14 mei 2014 16:45 schreef Ploink70 het volgende:
Het is een wat late reactie, maar de ondersteuning voor de eindklant vanuit Honeywell is om te huilen. Of eigenlijk: je ziet hetzelfde als wat je bij autodealers ziet: ze zijn best aardig, maar IT en web zijn niet hun ding. Dus als je met MyTotalComfortConnect in de problemen komt, dan ben je zuur.
*p*
Wat ik zou proberen:quote:De onderdelen waren in de doos al 'gepaird' met elkaar en in principe was het aansluiten op voeding/ketel en klaar. Ik kon hier dus niks fout aan doen. Desondanks toch maar de boel ge-reset, omdat ik in vorige delen van dit topic las dat dat helpt. Fabrieksinstellingen van de Evotouch gedaan en BDR91 ge-reset, daarna config-hulp doorlopen. Het heeft niet geholpen.
Heb ik tot nu toe bewust niet geprobeerd. Wilde het simpel houden.quote:Op donderdag 5 juni 2014 18:22 schreef woekele het volgende:
Wat als je de lastige HR80 (kantoor) en die in de keuken met elkaar omwisselt? Gaat dan degene in de keuken lastig doen? Met andere woorden: is het locatie of zone-gebonden, of HR80-gebonden?
De Evotouch hangt een meter boven het basis station van de DETC telefoon.quote:Op donderdag 5 juni 2014 23:57 schreef Anonymousse het volgende:
@EvoHome-2 Het is eerder vermeld, vermoedelijk veroorzaakt door DECT telefoon. Heb het zelf ook een keer gehad, veroorzaakt door een RVS spoelbak die er voor was geplaatst. Het is een communicatie probleem van HR80 met Evotouch. HR80 gaat SYNCen en na een bepaalde tijd gaat de ingestelde temperatuur naar 20 graden. De HR80 blijft zijn gemeten temperatuur in een vaste regelmaat uitzenden, die door de Evotouch ontvangen wordt. Dit is op te lossen door HR80 of Evotouch te booten (batterij even los halen).
Je hebt maar 1 zoneklep (Y-VC8015) nodig voor je vloerverwarming,quote:Op donderdag 12 juni 2014 22:52 schreef Knuppel1983 het volgende:
Voor de Evohome specialist; situatieschets van te bouwen installatie:
OT-ketel met draadloze OT-ontvanger.
zone 1 begane grond (vloerverwarming)
zone 2 bovenverdieping (radiatoren hr92, thermostaat in 1 van de ruimtes)
Evotouch bedieningspaneel
Eisen:
- zones afzonderlijk kunnen regelen. Als beneden warm is moet boven kunnen vragen.
- temperatuurvoeler op de verdieping bepaalt of de ketel aanspringt (kan dit uberhaupt, de HR92's laten optreden als traditionele thermostaatknoppen, dus zonder 'vraagfunctie')?
- bij voorkeur geen te uitgebreide, dure HCE80
Ben aardig ver met uitpluizen, maar mis het laatste stukje.
Ik weet dat ik sowieso 2 zonekleppen (Y-VC8615) nodig heb voor zone 1 en 2. Maar waar sluit ik deze op aan? Moet ik hier aparte aan/uit module's (BDR91A1000) voor aanschaffen, zo ja kan ik deze met de Evohome toewijzen aan een zone? Kan ik ook 2 zones toewijzen aan 1 aan/uit module? Voor als ik later op de badkamer een aparte zone maak?
Hopelijk kunnen jullie me helpen...
Wat is daar het voordeel dan van?quote:Op zaterdag 14 juni 2014 13:37 schreef Knuppel1983 het volgende:
Bedankt voor je reactie.
Waar ik naar op zoek ben, is een radiatorknop die ik op afstand kan uitlezen en instellen. Een traditionele 'plus' eigenlijk.
Maar het moet niet zo worden dat ik straks 10 HR92's heb, die allemaal afzonderlijk de ketel kunnen laten aanspringen. (dan gaat hij voor m'n gevoel nooit meer uit)
Of zie ik dit verkeerd?
Wat bedoel je met " een traditionele 'plus'"?quote:Op zaterdag 14 juni 2014 13:37 schreef Knuppel1983 het volgende:
Waar ik naar op zoek ben, is een radiatorknop die ik op afstand kan uitlezen en instellen. Een traditionele 'plus' eigenlijk.
Een traditionele radiatorknop stelt alleen een maximum in tot waar je de knop gedraaid hebt.quote:Op maandag 16 juni 2014 15:51 schreef RoyW het volgende:
[..]
Wat is daar het voordeel dan van?
Je wilt hem dus wel instellen, maar hij mag niet aan gaan?
Twee tegenstrijdige dingen als je het mij vraagt..
Als je niet wil dat hij aan gaat, moet je de temperatuur lager instellen.
Of je wilt wel dat het warm wordt maar dat de ketel niet aan gaat?
Heb je het probleem nu altijd met dezelfde HR80, of heb je het probleem met elke HR80 die je in de derde zone plaatst?quote:Maar waarom dan wel met deze HR80 en niet met de ander 3?
Misschien is het afhankelijk van de zone in de Evotouch? Het gaat immers (ongeacht HR80 en ongeacht zijn lokatie) altijd fout met de 3'de zone.
Goede observatie.quote:Op donderdag 19 juni 2014 10:41 schreef Ploink70 het volgende:
@EvoHome-2: uit jouw relaas blijkt duidelijk dat de communicatie Evo > HR niet meer werkt. Aangezien het probleem wordt opgelost als je de batterij uit de HR80 haalt en plaatst, ligt het voor de hand om te vermoeden dat de HR80 kapot is. Maar ik snap uit jouw relaas iets niet:
Heb je het probleem nu altijd met dezelfde HR80, of heb je het probleem met elke HR80 die je in de derde zone plaatst?
*p*
Ik weet niet zo goed hoe ik de evoHome zelf (dus het schermpje) als regelaar zou moeten gebruiken... Ik gebruik de ingebouwde sensor als voeler voor de zone Woonkamer die twee radiatoren heeft waarop twee HR80's de regelaar zijn (zonder gebruik van hun eigen sensor).quote:
Oh? Maar jij had toch radiatoren in die zone?quote:Het schijnt geen 'radiatoren' te moeten zijn, bevestigd door Honeywell.
Let us know... ben net zo benieuwd. Overigens: als het dan werkt, wil je waarschijnlijk wel weten wat er anders is...quote:Honeywell heeft een werkend getest systeem, compleet geconfigureerd, en gaat die naar mij opsturen. Die moet het bij mij dan ook doen. Ik ben benieuwd.
Ik denk niet dat het aan het 'bereik' ligt. Dat is namelijk een storing die zichzelf kan herstellen. Ik vermoed dat er iets is in de omgeving voor zorgt dat de HR80 in een vreemde, 'apatische' stand komt te staan. Ofwel omdat de HR80 zoveel 'rotzooi' op zijn radiofrequentie voorbij ziet komen dat 'ie het luisteren voor gezien houdt, ofwel omdat door verstoring een soort van 'hangup' commando voorbijkomt.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 11:22 schreef EvoHome-2 het volgende:
Het lijkt dus locatie afhankelijk en het lijkt een radiografisch contact (bereik) probleem. Maar waarom gaat het dan fout als de HR80 op een paar meter van de Evotouch ligt. Daar kan ik met mij kennis van radiotechniek niet bij. Behalve als het signaal uit de Evotouch te sterk is en de los liggende HR80 overstuurd wordt.
Ja, daarom dus. Ik heb al ongeveer 10x gezegd in dit topic dat het probleem niet optreedt als je HR80's gebruikt Het gebeurt alleen als je de Evotouch puur als thermostaat gebruikt en geen andere Honeywell-apparatuur hebt (dus in de configuratie van het single zone pakket).quote:Op woensdag 25 juni 2014 23:14 schreef Ploink70 het volgende:
[..]
waarop twee HR80's de regelaar zijn.
Inderdaad. Dat betekent blijkbaar niet dat je ook perse de toepassing 'radiatoren' moet kiezen. Volgens de instelhulp van de Evotouch niet en volgens Honeywell zelf ook niet (al paar keer bevestigd gehad).quote:[..]
Oh? Maar jij had toch radiatoren in die zone?
Plan is gewijzigd, ze gaan volgende week een apparaatje installeren dat de communicatie kan tracken/tracen. Debuggen dus. Ben wederom benieuwdquote:[..]
Let us know... ben net zo benieuwd. Overigens: als het dan werkt, wil je waarschijnlijk wel weten wat er anders is...
Mee eens. Ik denk ook niet dat het aan het bereik ligt. Maar echt 'apatische' is de HR80 ook niet.quote:Op woensdag 25 juni 2014 23:14 schreef Ploink70 het volgende:
Ik denk niet dat het aan het 'bereik' ligt. Dat is namelijk een storing die zichzelf kan herstellen. Ik vermoed dat er iets is in de omgeving voor zorgt dat de HR80 in een vreemde, 'apatische' stand komt te staan. Ofwel omdat de HR80 zoveel 'rotzooi' op zijn radiofrequentie voorbij ziet komen dat 'ie het luisteren voor gezien houdt, ofwel omdat door verstoring een soort van 'hangup' commando voorbijkomt.
Je zou nog kunnen proberen om de evoHome op een andere plek te zetten. Daarmee kan je proberen te bepalen of het probleem zit in verstoring van het evoHome signaal zelf (dus wat verzonden wordt, wordt verstoord) of simpelweg instraling van iets anders (zonder dat de evoHome er iets mee te maken heeft
*p*
Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 11:19 schreef woekele het volgende:
Het belangrijkste bij dit systeem zou wat mij betreft zijn om mensen meer diagnose-mogelijkheden te geven. Debugging ingebouwd, logging, etc. Zonder al die info blijft het altijd gissen.
Hallo,quote:Op zaterdag 28 juni 2014 10:30 schreef EvoHome-2 het volgende:
[..]
Mee eens. Ik denk ook niet dat het aan het bereik ligt. Maar echt 'apatische' is de HR80 ook niet.
Het lijkt dus meer op een 'hangup' maar dan alleen van een deel van het HR80 programma, want de gemeten temperatuur wordt netjes aan de Evotouch doorgegeven én er wordt door de HR80 ook om warmte gevraagd.
De kans dat het verplaatsen van de Evotouch het probleem oplost acht ik heel erg klein omdat de laatste testresultaten aantonen dat het afhankelijk lijkt te zijn van de HR80 locatie.
Volgens mij zit er een ontwerp fout in het protocol.
Het is immers niet de Evotouch die op basis van de door de HR80 gemeten en doorgegeven temperatuur bepaalt dat er warmte nodig is. Kennelijk geeft de Evotouch de warmtevraag van de HR80 alleen maar door. Dat is jammer want de Evotouch zou kunnen constateren dat het erg vreemd is dat de gemeten temperatuur laag is en er toch een warmtevraag komt. De door de HR80 (als gevolg van het communicatie verlies) zelf ingestelde 20 graden is niet zichtbaar op de Evotouch.
Dat de HR80 bij communicatieverlies om warmte vraagt suggereert dat het ontwerp rekening houd met eenzijdig communicatie verlies. Dit betekent ook dat de Evotouch niet merkt dat er eenzijdig verlies is, want daar komen alle berichten (warmte, gemeten temp) gewoon goed aan. Het zou handiger zijn geweest als de HR80 bij communicatie verlies alleen de kraan openzet en niet om warmte vraagt.
Misschien zou het zelfs nog beter zijn als HR80 bij communicatieverlies zelf ook stopt met communiceren (zodat de Evotouch het ook doorkrijgt) of een 'comm verlies' bericht naar de Evotouch stuurt i.p.v. de warmevraag.
Ik weet niet of de HR80, als je maar lang genoeg wacht (en hoe lang is dat dan), vanzelf uit deze 'hangup' toestand terugkomt. Ik heb het uren zo zien staan en besloten toen maar zelf in te grijpen.
Dit gedrag betekent wel dat er regelmatig onnodig warmte wordt geleverd en mij dat dus geld kost.
De houding van de leverancier die claimt dat je met dit soort systemen kunt besparen, maar 'niet thuis geeft' als je ongrijpbare problemen hebt, vind ik zeer teleurstellend.
Ik weet dat je dat gezegd hebt, maar ik snap(te) niet wat je nou precies bedoelt... Je hebt voor een regeling (in principe) altijd vier "dingen" nodig: een regelaar, een controller, een voeler en een ketelrelais. De regelaar regelt fysiek de watertoevoer naar de radiator, de controller bepaalt op basis van de temperatuur en algoritmen of een regelaar open moet en de ketel aan. De voeler bepaalt de temperatuur in de zone en het ketelrelais spreekt voor zich. In een single zone oplossing vervalt de regelaar omdat dat dubbel op is met het ketelrelais. Maar (en daar zit de verwarring) de evoHome bediendisplay kan nooit als regelaar optreden. Dat ding kan geen fysieke actie op de watertoevoer uithalen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 08:20 schreef woekele het volgende:
Ik heb al ongeveer 10x gezegd in dit topic dat het probleem niet optreedt als je HR80's gebruikt Het gebeurt alleen als je de Evotouch puur als thermostaat gebruikt en geen andere Honeywell-apparatuur hebt (dus in de configuratie van het single zone pakket).
Interessant... lijkt me wel grappig om wat info te hebben over wat ze gaan plaatsen ;-)quote:Plan is gewijzigd, ze gaan volgende week een apparaatje installeren dat de communicatie kan tracken/tracen. Debuggen dus. Ben wederom benieuwd
Het probleem is dat die python links tot stand gekomen zijn door gewoon het netwerk verkeer te sniffen. Je ziet dus alleen wat NU kan en misschien zijn er meer mogelijkheden die we nog niet kennen. Om over het verkeer tussen totalconnectcomfort en de internet gateway nog maar te zwijgen. Misschien kan je nog wel veel meer aan dat kastje vragen....quote:Op zaterdag 28 juni 2014 00:31 schreef Anonymousse het volgende:
Had meer van de info verwacht. Je ziet alleen zones geen devices wat ik verwachtte. De info komt overeen met de APP. Had ook verwacht dat er een email verstuurd zou worden wanneer een bericht in de Evohome log komt.
Klopt, ik bedoelde dat de HR80 apatisch werd/een hangup had in het ontvangende gedeelte.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 10:30 schreef EvoHome-2 het volgende:
Maar echt 'apatische' is de HR80 ook niet.
Het lijkt dus meer op een 'hangup' maar dan alleen van een deel van het HR80 programma
Euh... hoezo? Het probleem deed zich toch voor op een regelaar op een radiator en nu ook op een regelaar die vlak bij de evoHome ligt? Het lag toch eerder aan het zone nummer?quote:De kans dat het verplaatsen van de Evotouch het probleem oplost acht ik heel erg klein omdat de laatste testresultaten aantonen dat het afhankelijk lijkt te zijn van de HR80 locatie.
Het standaard antwoord van Honeywell is dat het een protocol is dat al jaren meegaat en daarom niet alles ondersteund dat je misschien zou willen (zoals bidirectionele communicatie). Helaas hebben ze dat met de nieuwe knoppen (HR92) en het nieuwe evoHome systeem niet opgelost (aldus HW). Ook daar is geen echte bidirectionele communicatie mogelijk. Met alle nare en onhandige gevolgen van dien.quote:Volgens mij zit er een ontwerp fout in het protocol.
Als je goed zoekt (ook in eerdere delen van dit forum topic) dan kan je wel wat dingen vinden waarmee je de communicatie uit de lucht kunt pikken. Helaas is zo'n beetje alle proprietary aan dit protocol: de exacte frequentie, de codering, de pakket-opbouw... en Honeywell is niet van zins om daar ook maar iets van prijs te geven.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 11:28 schreef EvoHome-2 het volgende:
Zelf heb ik wel wat met radio's en voor 15 euro koop je een RTL dongle waarmee je de signalen kunt ontvangen. Maar op internet heb ik nog geen programma's gevonden die op basis van zo'n RTL dongle deze signalen ook decoderen. (ze zijn er wel voor allerlei andere signalen zoals ADS-B of Mode-S).
Volgens mij haal je hier een paar dingen bij elkaar die niet bij elkaar horen. Het is het ketelrelais dat (van de evoHome) te horen krijgt dat het in veilige stand moet gaan staan bij (later) communicatieverlies. Het relais gaat, als het daarna wat langer niets van de evoHOme hoort, in een aan/uit cadans lopen. Daar heeft de evoHome dan niets meer over te zeggen (wat ook niet meer kan, want communicatieverlies).quote:Op zaterdag 28 juni 2014 15:50 schreef RoyW het volgende:
in ieder geval geeft de evotouch wel aan als er een communicatie probleem is,
deze zet hij ook in het logboek van foutmeldingen.
Als deze niet hersteld wordt, dan gaat het systeem in een veilige modus wat betekend dat hij in keer in de zoveel tijd de ketel aan laat slaan ivm eventuele bevriezingsgevaren.
Ik heb exact hetzelfde probleem met één van m'n HR80. De lokatie van de EvoHome veranderen had geen effect. Omdat ik een keer heb meegemaakt dat tijdens een vakantie in de winter een kamer een week lang op 20 graden is gehouden, heb ik de HR80 nu maar ontkoppeld en gebruik ik hem als een veel te dure thermostaatkraan...quote:Op zaterdag 28 juni 2014 10:30 schreef EvoHome-2 het volgende:
Volgens mij zit er een ontwerp fout in het protocol.
Het is immers niet de Evotouch die op basis van de door de HR80 gemeten en doorgegeven temperatuur bepaalt dat er warmte nodig is. Kennelijk geeft de Evotouch de warmtevraag van de HR80 alleen maar door. Dat is jammer want de Evotouch zou kunnen constateren dat het erg vreemd is dat de gemeten temperatuur laag is en er toch een warmtevraag komt. De door de HR80 (als gevolg van het communicatie verlies) zelf ingestelde 20 graden is niet zichtbaar op de Evotouch.
Dat de HR80 bij communicatieverlies om warmte vraagt suggereert dat het ontwerp rekening houd met eenzijdig communicatie verlies. Dit betekent ook dat de Evotouch niet merkt dat er eenzijdig verlies is, want daar komen alle berichten (warmte, gemeten temp) gewoon goed aan. Het zou handiger zijn geweest als de HR80 bij communicatie verlies alleen de kraan openzet en niet om warmte vraagt.
Misschien zou het zelfs nog beter zijn als HR80 bij communicatieverlies zelf ook stopt met communiceren (zodat de Evotouch het ook doorkrijgt) of een 'comm verlies' bericht naar de Evotouch stuurt i.p.v. de warmevraag.
Ik weet niet of de HR80, als je maar lang genoeg wacht (en hoe lang is dat dan), vanzelf uit deze 'hangup' toestand terugkomt. Ik heb het uren zo zien staan en besloten toen maar zelf in te grijpen.
Dit gedrag betekent wel dat er regelmatig onnodig warmte wordt geleverd en mij dat dus geld kost.
De houding van de leverancier die claimt dat je met dit soort systemen kunt besparen, maar 'niet thuis geeft' als je ongrijpbare problemen hebt, vind ik zeer teleurstellend.
Pfffft, eindelijk iemand die exact hetzelfde probleem (HR80 naar 20 graden en géén commverlies op de evohome) heeft. Geeft de burger weer moedquote:Op maandag 30 juni 2014 00:40 schreef mcaklein het volgende:
[..]
Ik heb exact hetzelfde probleem met één van m'n HR80. De lokatie van de EvoHome veranderen had geen effect. Omdat ik een keer heb meegemaakt dat tijdens een vakantie in de winter een kamer een week lang op 20 graden is gehouden, heb ik de HR80 nu maar ontkoppeld en gebruik ik hem als een veel te dure thermostaatkraan...
Het is inderdaad zeer irritant dat de default warmtevraag niet is in te stellen op een andere temperatuur dan 20 graden, en dat de EvoHome geen alarm af geeft.
Ik heb verschillende keren geprobeerd om via Honeywell een oplossing te vinden, maar zij komen niet verder dan de standaardadviezen over andere plek of DECT-telefoons uit de buurt houden.
Er komt bij mij nooit een melding in het logboek van de Evotouch, hetgeen betekent dat de comm van HR80 => Evotouch prima is. Dat blijkt ook uit het feit dat de door de HR80 gemeten temperatuur op de Evotouch zichtbaar is. Op datzelfde moment is de comm van Evotouch => HR80 vermoedelijk verstoord want de antenne indicator op de HR80 is uit en de temp is op 20 graden gezet.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 15:50 schreef RoyW het volgende:
[..]
Hallo,
klopt gedeeltelijk wat je suggereert,
Maar ik kan het verhaal niet helemaal volgen.
in ieder geval geeft de evotouch wel aan als er een communicatie probleem is,
deze zet hij ook in het logboek van foutmeldingen.
Als deze niet hersteld wordt, dan gaat het systeem in een veilige modus wat betekend dat hij in keer in de zoveel tijd de ketel aan laat slaan ivm eventuele bevriezingsgevaren.
Als je wilt kan ik je eens een andere (eventueel de nieuwe HR92) knop opsturen om te proberen of dan het probleem opgelost is?
Dan weet je iig waar het probleem zit.
mocht je het willen proberen, stuur je maar even een pm
Het deed zich voor op een specifieke regelaar in een specifieke zone (kantoor).quote:Op zondag 29 juni 2014 14:15 schreef Ploink70 het volgende:
Euh... hoezo? Het probleem deed zich toch voor op een regelaar op een radiator en nu ook op een regelaar die vlak bij de evoHome ligt? Het lag toch eerder aan het zone nummer?
*p*
Neem even contact op met je verkoper,quote:Op zondag 6 juli 2014 01:54 schreef simonmo het volgende:
Probleem is wel bekend, heb het ook al gehad, maar nooit geen reactie meer gehad.
24 uur van de stroom en hij deed het weer en doet het nog steeds.
Honeywell wil er gewoon niks van weten
Ja dusquote:Contact gezocht met Waakzaamwonen.nl. Ik krijg een nieuw exemplaar toegestuurd.
Zullen we gezamenlijk met een aantal mensen van dit forum proberen Honeywell te benaderen? Het zou toch mooi zijn als we als erkenning krijgen voor onze rol als enthousiaste en serieuze gebruikers. Een keer een gesprek om onze problemen voor te leggen en te horen wat wel en niet mogelijk is zou helpen.quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:21 schreef EvoHome-2 het volgende:
[..]
Dus Honeywell, kom met een oplossing. Geef de mogelijkheid een andere 'communicatie verlies' temperatuur in te stellen of de mogelijkheid om die optie helemaal uit te zetten. Maar misschien is het wel eenvoudiger om de firmware in de Evotouch iets slimmer te maken door te controleren of de warmte vraag wel logisch is gezien de door de HR80 gemeten (en doorgegeven) temperatuur en de op de Evotouch ingestelde temperatuur.
Ik kan wel eens vragen of ze daar interesse in hebben,quote:Op maandag 7 juli 2014 16:37 schreef mcaklein het volgende:
[..]
Zullen we gezamenlijk met een aantal mensen van dit forum proberen Honeywell te benaderen? Het zou toch mooi zijn als we als erkenning krijgen voor onze rol als enthousiaste en serieuze gebruikers. Een keer een gesprek om onze problemen voor te leggen en te horen wat wel en niet mogelijk is zou helpen.
Perfect! Dat heb je snel geregeld. Ik ben graag van de partij.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 11:58 schreef RoyW het volgende:
Omdat ik het ook een goed idee vind om dit te bundelen en gezamenlijk op te zetten,
heb ik meteen gebeld en vandaag Honeywell gesproken en het idee voorgelegd.
Ze zijn bereidwillig om aan een face to face meeting mee te werken.
Gezien de vakantieperiode die al is in gegaan, is niet iedereen aanwezig die hierover gaat.
Ze hebben aangegeven hier na 28 juli op terug te komen,
dus zodra ik hen heb gesproken laat ik weten hoe en wat ze voorstellen.
Nee. Dit is alleen een draadloze thermostaat. Geen zone regeling zoals de EvoHome. Het ding kan geen radiatorkranen aansturen en er zit geen ketelrelais bij.quote:Op zondag 20 juli 2014 14:41 schreef ikweethetookniet het volgende:
http://www.elv.de/heizungssteuerung.html
hetzelfde principe maar dan veel goedkoper
Idd heb ik ook gehadquote:Op dinsdag 22 juli 2014 20:58 schreef edje65 het volgende:
Mijn gateway doet niets meer sinds vanmiddag, geen lampje brandt meer, contact verloren, ik lees in het forum dat 24 uur wachten zou kunnen helpen, probeer het morgen nog eens. Technisch niet logisch, mar als het helpt....
Klopt, de 24 uur wachttijd heeft geholpen! wel vreemd, dat wel!quote:Op dinsdag 22 juli 2014 21:03 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Idd heb ik ook gehad
24h geen stroom en daarna weer als een banaan
Ja, een pompschakelaar, die zorgt ervoor dat de pomp af en toe draait in de zomer. En gaat lopen als er warmte wordt geconstateerd door de sensor!quote:Op woensdag 20 augustus 2014 08:22 schreef zerox123 het volgende:
Het zal ongetwijfeld al een keer gevraagd/opgemerkt zijn, maar volgens mij is de HCE80 nog steeds niet uitgevoerd met een timer zodat de pomp regelmatig aangestuurd wordt.
Tijdens de zomermaanden is er geen warmtevraag en blijft de pomp uit staan. Het is bekend dat pompen vast gaan zitten als deze lange tijd niet draaien.
Is het al bekend of dat Honeywell hier iets aan gaat doen, of is er al een andere oplossing voor?
Beste Zerox,quote:Op woensdag 20 augustus 2014 10:59 schreef zerox123 het volgende:
Beste edje65,
Ik ben bekend met een pompschakelaar. Echter is de HCE80 natuurlijk een uitgebreide pompschakelaar. Deze start de pomp enkel als het nodig is, dat wil zeggen zodra er warmte vraag is van 1 van de vloerverwarmingscircuits achter de pomp.
Een pompschakelaar is bedoeld als je geen systeem gebruikt zoals de HCE80.
De pomp wordt rechtstreeks geschakeld door de HCE80, het is dus niet (eenvoudig) mogelijk om hier een pompschakelaar tussen te zetten.
Ik vind het dan ook vreemd dat evohome dit er niet standaard in heeft zitten, maar misschien zijn ze hier wel mee bezig. Vandaar dat ik het hier vraag.
Je kunt toch gewoon instellen dat je zeg op maandagmorgen van 7:00-7:10 wilt dat het 30 graden wordt? In de meeste huizen wordt het dat nooit, dus ook 's zomers zal je pomp even gaan draaien. Of denk ik te simpel?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 08:22 schreef zerox123 het volgende:
Het zal ongetwijfeld al een keer gevraagd/opgemerkt zijn, maar volgens mij is de HCE80 nog steeds niet uitgevoerd met een timer zodat de pomp regelmatig aangestuurd wordt.
Tijdens de zomermaanden is er geen warmtevraag en blijft de pomp uit staan. Het is bekend dat pompen vast gaan zitten als deze lange tijd niet draaien.
Is het al bekend of dat Honeywell hier iets aan gaat doen, of is er al een andere oplossing voor?
Mijn gateway is er nu voor goed mee opgehoudenquote:Op dinsdag 22 juli 2014 20:58 schreef edje65 het volgende:
Mijn gateway doet niets meer sinds vanmiddag, geen lampje brandt meer, contact verloren, ik lees in het forum dat 24 uur wachten zou kunnen helpen, probeer het morgen nog eens. Technisch niet logisch, mar als het helpt....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.en idd [apestaart] ff vervangen door @
[ Bericht 14% gewijzigd door ikweethetookniet op 06-09-2014 22:06:13 ]
Van welk apparaat de stroom afhalen?quote:Op zaterdag 13 september 2014 12:39 schreef RoyW het volgende:
Als er problemen zijn met de gateway,
allereerst proberen om hier 24 uur de stroom er vanaf te halen.
Dit kan de problemen vaak oplossen.
Zie post bovenquote:Op zondag 14 september 2014 16:46 schreef simonmo het volgende:
Hier is de gateway, definitief DOOD.
Zelfs een week de stekker eruit helpt niet.
😡😡😡
Heb jij gekeken naar de specs van de voeding. Is het een 5.0V 1.0A voeding? Ook hier start de gateway niet meer op, maar ik zie wel de drie ledjes flauwtjes opflitsen. Mijn vermoeden is dat de voeding de inschakelstroom niet kan leveren. Ofwel omdat er iets in zit dat na enige tijd continue spanning niet meer lekker werkt (kapotte elco of zo), ofwel omdat de voeding net te krap stroom levert.quote:Op zaterdag 6 september 2014 16:41 schreef ikweethetookniet het volgende:
Na een mailtje naar Honeywell vandaag een pakje aan de deur
Opengemaakt zit er een losse voedingsadapter in
Op deze site is het goedkoperquote:Op maandag 15 september 2014 19:32 schreef Crimineel87 het volgende:
Op de eerste website die ik tegenkwam heb ik het een Evohome pakketje samengesteld.
1x Honeywell evohome colour 4-zone radiator met OpenTherm ketelsturing, tafelstandaard/oplader en 4 thermostatische knoppen (slimme thermostaat)
ATP954M2020
¤ 549,01
1x Honeywell aan/uit rf-module bdr91a1000
BDR91A1000
¤ 121,55
1x Honeywell stadsverwarmingsafsluiter 24V met trafo 22mm
Y-VC8015AG1100
¤ 166,29
1x Honeywell evohome inbouwdoos ATF300
ATF300
¤ 49,67
Totaal 886.52
Ik krijg het in Duitsland of waar dan ook nergens goedkoper gevonden, zijn die prijzen zo strak?
Dat kan helaas niet..quote:Op donderdag 18 september 2014 09:36 schreef Knuppel1983 het volgende:
Ik heb een foutje gemaakt en per ongeluk een Opentherm module besteld, terwijl ik een Nefit Ecomline uit 1995 heb. De ketel zwijgt in alle talen. De R8810 krijgt wel stroom, maar zet de ketel niet aan.
Lees vooral doemverhalen over de nieuwe Nefit ketels. Klopt het dat een oude Nefit ook niet aangesloten kan worden middels OT? Nu willen we deze ketel over 2 jaar vervangen; is het mogelijk om de OT module tijdelijk op de aan/uit aansluitingen te koppelen?
Zojuist speciaal voor jou ff gekekenquote:Op vrijdag 19 september 2014 01:43 schreef Ploink70 het volgende:
Heb jij gekeken naar de specs van de voeding. Is het een 5.0V 1.0A voeding? Ook hier start de gateway niet meer op, maar ik zie wel de drie ledjes flauwtjes opflitsen. Mijn vermoeden is dat de voeding de inschakelstroom niet kan leveren. Ofwel omdat er iets in zit dat na enige tijd continue spanning niet meer lekker werkt (kapotte elco of zo), ofwel omdat de voeding net te krap stroom levert.
*p*
en verbaasd dat ik gelijk hadquote:Op zondag 14 september 2014 21:47 schreef simonmo het volgende:
Ik heb inderdaad direkt mijn adres gegevens in de mail gezet. En hoop dat het inderdaad gaat zoals jij schrijft ikweethetookniet .
😇😇
Misschien had je auto het koudquote:Op zaterdag 20 september 2014 08:42 schreef zerox123 het volgende:..
Zie nu dat mijn garage 28 graden is De radiatorknop stond handmatig op 28 graden. Wel vreemd want daar is niemand geweest(deur was op slot).
Iemand die dit probleem ook ooit heeft gehad?
Verbaast niet, wel teleurgesteld. 😢quote:Op zaterdag 20 september 2014 10:59 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
en verbaasd dat ik gelijk had
Ik ben hier ook naar op zoek. Ik had stiekum gehoopt dat er een firmware zou zijn waarmee je het uit kunt zetten. Dit geintje kost me namelijk ongeveer 150euro per jaar aan gas. En die maak ik liever niet naar Poetin over, als het ff kan.quote:.... en ook zonder warmtevraag schakelt de ketel 6 keer per uur 2 minuten in. Dit lijkt mij volstrekt onnodig.
Iemand hier uitsluitsel over?
Dat is vreemd, hoort hij ook gewoon niet te doen.quote:Op dinsdag 23 september 2014 21:43 schreef megal het volgende:
[..]
Ik ben hier ook naar op zoek. Ik had stiekum gehoopt dat er een firmware zou zijn waarmee je het uit kunt zetten. Dit geintje kost me namelijk ongeveer 150euro per jaar aan gas. En die maak ik liever niet naar Poetin over, als het ff kan.
Daar bovenop komt er gewoon warm water uit de koude waterkraan in de badkamer. Voordat ik de evohome had gebeurde dit niet.
Nu zet ik regelmatig de boel uit als ik niet thuis ben. Dat had ik me toch iets anders voorgesteld.
Volgens mij is het die instelling die standaard op 6x per uur 1 minuut staat in de console. Het lijkt er op dat de ketel dan inderdaad 6x per uur 1 minuut brandt. Of het nou nodig is of niet. Ik heb 'm op de minimum waarde gezet, maar dat is nog altijd 3x 1 minuut. Twee kuub gas per dag ongeveer.quote:Op woensdag 24 september 2014 11:20 schreef RoyW het volgende:
[..]
Dat is vreemd, hoort hij ook gewoon niet te doen.
Nee, het probleem is dat de ketel een aantal keer per uur aanslaat en een tijdje brandt zonder dat er een warmtevraag is. De leidingen blijven dan kennelijk continu warm en verwarmen mijn badkamervloer de hele dag door. En daardoor wordt het water dat in de waterleiding staat dus ook warm. In het stookseizoen moet ik dus de kraan eerst 20s laten lopen voordat ik een glaasje water neem. Of de verwarming uitzetten, ook dan "probleem" opgelost.quote:Het probleem met warm water uit de koude kraan kan niets te maken hebben met het evohome systeem.
Dat moet een probleem van je kraan zijn.
Ik gebruik Evohome samen met een Daalderop Combifort ketel. Tussen de Evohome en de Daalderop zit een Opentherm Gateway gemonteerd waarmee ik veel data naar de PC kan sluizen. Ook bij mij geeft Evohome door dat de kamertemperatuur 20C is en de Setpoint temp staat ook altijd op 20C. Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat ik hiervan moet denken. Wel begrijp dat Evohome niet te vergelijken is met een normale kamerthermostaat. Evohome kijkt naar meerdere zones en kan dus niet een kamertemp en Setpoint noemen.quote:En VERWARMING , remeha functioneert ook opentherm maar niet geheel dezelfde opentherm als evohome, een van de twee heeft een dialect of spraakgebrek .
daarom krijgt remeha niet de goede waarde door en krijg je raar stook gedrag, kijk maar in de rematic wat de gewenste en momentele temp. is , zal beide 20 aangeven. en met de isense krijg je wel de goede waarde.
Punt 1: hoe moet ik bij dit punt komen? aansturen door warmtevraag en dan op NEE klikken?quote:Op donderdag 25 september 2014 18:39 schreef simonmo het volgende:
6 maal per uur instellen houdt het volgende in, de evotouch maakt 6 maal per uur een berekening van alle waarden voor m zelf, en beslist dan of hij gaat stoken of niet, 6 maal per uur wil niet per see zeggen dat de ketel 6 maal per uur aanslaat.
Waar bij een modulerende ketelrelais opgelet moet worden is het volgende.
1 als je de evotouch installeert en hij vraagt , moet de ketel aangestuurd worden bij warmte vraag, dan is dit NEE. bij aan/uit relais is dit JA
2 de modulerende ketelrelais mag pas als laatste handeling uitgevoerd worden, anders werkt dit niet,.
doe je tussentijds een keer een wijziging of aanvulling met voeler of hr92 etc.. moet het ketelrelais gereset worden en op nieuw ingeleerd.
DUS het ketelrelais moet altijd de laatste handeling blijven bij modulerend. bij aan/uit maakt dit niks uit.
En VERWARMING , remeha functioneert ook opentherm maar niet geheel dezelfde opentherm als evohome, een van de twee heeft een dialect of spraakgebrek .
daarom krijgt remeha niet de goede waarde door en krijg je raar stook gedrag, kijk maar in de rematic wat de gewenste en momentele temp. is , zal beide 20 aangeven. en met de isense krijg je wel de goede waarde.
mocht iemand het niet eens zijn met het bovenstaand, wees vrij om mij te corrigeren en aan te vullen.
Ik ga het morgen eens proberen.quote:Op donderdag 25 september 2014 20:14 schreef simonmo het volgende:
Ik gebruik Evohome samen met een Daalderop Combifort ketel. Tussen de Evohome en de Daalderop zit een Opentherm Gateway gemonteerd waarmee ik veel data naar de PC kan sluizen. Ook bij mij geeft Evohome door dat de kamertemperatuur 20C is en de Setpoint temp staat ook altijd op 20C. Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat ik hiervan moet denken. Wel begrijp dat Evohome niet te vergelijken is met een normale kamerthermostaat. Evohome kijkt naar meerdere zones en kan dus niet een kamertemp en Setpoint noemen.
als de ketel de info krijgt dat de setpoint 20 graden is en de kamertemp. 20 graden is, zal hij dit proberen te behouden en dat resulteert in het konstant aanspringen van de ketel. (mijn ondervinding bij remeha calenta c40.
hang er maar eens een andere opentherm thermostaat aan, en bekijk dan eens de waarden en het gedrag.
even een kleine opmerking over wat je besteld hebt.quote:Op zaterdag 27 september 2014 09:11 schreef Crimineel87 het volgende:
Ik heb een Evohome besteld.
Evotouch modulerend
Vloerverwarming: 2-weg klep + aan/uit RF module
4 x HR92 voor slaapkamers
Vloerverwarming is de hoofdverwarming.
Ketel is een Vaillant Ecotec, openthem/modulerend
Wat zijn de belangrijke basis instellingen die ik tijdens de installatie krijg?
Dit ivm die 6 x opstarten van de ketel e.d. te vermijden
Bedankt voor de onderbouwing, dit is precies wat ik bedoelde. 👍quote:Op zondag 28 september 2014 01:31 schreef Anonymousse het volgende:
@simonmo, @crimineel87
Zie technische tip 1120.01 http://www.scribd.com/mobile/doc/114043217
Ja hoor evotouch wel, puur verschillende ketel module 'squote:Op zondag 28 september 2014 18:05 schreef Crimineel87 het volgende:
Mijn ketel is wel opentherm ( Vaillant ecotec ). De Evotouch heeft toch wel als instelling dat ie moet moduleren of aan/uit ?
Bengshop. Ze geven aan dat ik sowieso niet meer kan ruilen omdat het buiten de 14 dagen ruiltermijn is. Zit je dan, met een nutteloos kastje van 120 euro, en het vooruitzicht nog eens 100 euro uit te geven.quote:Op maandag 29 september 2014 12:25 schreef RielN het volgende:
Om welke winkel gaat het? Dat is wel vervelend, het zijn inderdaad dure pakketten.
Niet juist!quote:Op woensdag 1 oktober 2014 13:57 schreef wstrik het volgende:
Echter hebben wij een OpenTherm ketel en heb ik gehoord dat dit niet wordt aangeraden i.c.m. een vloerverwarming. Dit las ik boven terug, in de link van Anonymousse.
Als het niet lukt met Anonymousse, kun je ook even contact opnemen met mij,quote:Op maandag 29 september 2014 09:22 schreef Knuppel1983 het volgende:
Na enig mailverkeer met Honeywell ben ik tot de conclusie gekomen dat deze het belang van de consument totaal niet voorop heeft staan.
De ketelmodule van mijn Evohome pakket blijkt de verkeerde (OT), ik had een aan/uit module moeten hebben. Helaas wil de winkel de module niet ruilen omdat het een pakket betreft.
Wat zegt de Honeywell helpdesk: jouw probleem, zoek het maar uit.
Nul service op een product van bijna 700 euro. Ze jagen deze klant liever weg van zijn net aangeschafte systeem, i.p.v. 6,95 uit te geven aan een omruil. (terwijl een aan/uit module n.b. goedkoper is).
Honeywell bedankt!
Ik heb je een email gestuurd.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 11:11 schreef RoyW het volgende:
[..]
Als het niet lukt met Anonymousse, kun je ook even contact opnemen met mij,
ik kan hem ook wel omruilen.
Natuurlijk,quote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:54 schreef AJS1 het volgende:
@RoyW: plaats je nog een terugkoppeling van de bijeenkomst met Honeywell op dit forum? Alvast bedankt voor je reactie.
je zou in ieder geval kunnen vragen of er een api beschikbaar komt, zodat men een plugin kan schrijven voor deze thermostaatquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 09:27 schreef RoyW het volgende:
[..]
Natuurlijk,
Er zijn nog plaatsen vrij,
Volgende week wordt er een datum geprikt.
Zal ik meenemen in de vragen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 22:52 schreef akatar het volgende:
[..]
je zou in ieder geval kunnen vragen of er een api beschikbaar komt, zodat men een plugin kan schrijven voor deze thermostaat
We zijn nog een datum aan het prikken,quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 07:54 schreef RielN het volgende:
De endpoint die de Android-app gebruikt is benaderbaar, maar daarmee kom je enkel aan de zaken die je ook met de android-app kunt doen. Die endpoint geeft niet meer info (geen programma e.d.) Je zou dan direct met de evohome moeten communiceren in plaats van met totalconnectcomfort. ik hoop dat dit ooit kan.
Ik ben ermee aan het experimenteren, heb hier een Google Spreadsheet die dmv Google Apps Script communiceert met de honeywellservers en mijn temperaturen logt:
googledrive.com/host/0B_5HSTQXtXmsYVBUQVVzZ2RrQTg/Screenshot%202014-10-07%20at%2007.52.24.png
@Roy, wanneer/hoelaat is die meeting van Honeywell?
Zo'n zoneklep kan alleen maar open of dicht, dus niet een beetje open of een stukje dicht..quote:Op woensdag 8 oktober 2014 08:52 schreef wstrik het volgende:
Kreupel1983 en Anounymousse, bedankt voor jullie reactie.
Ik maak gebruik van de zoneklep om de vloerverwarming te regelen. Het is mij wel duidelijk dat daardoor een aan/uit unit wordt aangeraden. Maar snapt die modulerende unit dan niet dat de klep open moet wanneer die zone warmte vraagt, al is het maar een klein beetje?
Ik vind het wat kort door de bocht om te zeggen dat wanneer er een aan/uit component in het circuit zit, er ook een aan/uit unit gebruikt moet worden. Of zijn jullie dit niet met mij eens?
Android. Die nieuwe versie had volgens mij te maken met problemen met IOS 8.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 15:58 schreef Anonymousse het volgende:
@Ploink70
Welk OS? Voor nieuw IOS is er een update.
Voor vloerverwarming heb je een zoneklep nodig. En dat gaat weer niet in combinatie met een modulerende versie. Je moet dan de aan/uit versie hebben om problemen te voorkomen.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 14:44 schreef David_D het volgende:
Goedemiddag,
Ik ben reeds enkele weken in het bezit van het Evohome colour systeem in combinatie met de HR92 regelelementen en een OT module t.b.v. de Remeha Avanta voor de besturing. Afgezonderd van een beroerde handleiding werkt het systeem bij mij prima en heb ik niet het idee dat de ketel een X aantal keer per uur aan het opstarten is. Het enige is dat de temperatuur in de ochtend erg doorschiet, maar dat lijkt me eerder te wijten aan de nog redelijke hoge buitentemperatuur dan aan de Evohome.
Nu wil ik het systeem ook voor thuis gaan aanschaffen, en daar heb ik even een vraag over. Kan iemand mij helpen met de juiste configuratie?
Zone 1 pakhuis voor met 1 radiator
Zone 2 pakhuis achter met 1 radiator
Zone 3 badkamer vloerverwarmingsunit + 1 handdoekradiator
Zone 4 slaapkamer 1 met 1 radiator
Zone 5 kleine kamer BG voor met 1 radiator
Zone 6 hal BG met 1 radiator
Zone 7 keuken met 2 radiatoren
Zone 8 woonkamer met 2 radiatoren in een ombouw
Zone 9 slaapkamer 2 met 1 radiator
Zone 10 slaapkamer 3 met 1 radiator
Ik ga een nieuwe Remeha Calenta aanschaffen, daar moet ik toch een OT unit voor hebben? Zeker de badkamer en de huiskamer vindt ik wat moeilijk om uit te zoeken welke materiaal ik daarvoor nodig heb. De gewone radiatoren is me wel duidelijk, daar komt de HR92 knop op.
Alvast bedankt voor jullie moeite,
gr. Dave
Je kunt losse temperatuuropnemers toevoegen per ruimte/zone, in sommige gevallen zoals bij jou, "moet" je een losse temperatuuropnemer gebruiken voor een goed referentiepunt.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 12:55 schreef David_D het volgende:
Hoi Crimineel en Anonymousse,
Bedankt voor de tips, als ik jullie goed begrijp kan ik het beste een zoneklep + BDR module voor de vloerverwarming en een HR92 voor de handdoekradiator. Hoe weet de Evohome met deze combi welke temperatuur leidend is voor de badkamerzone?
Tevens nog een vraag over de 2 radiatoren voor de huiskamer, ik was niet van plan om het bedieningspaneel als kamerthermostaat te gebruiken. Echter zitten de radiatoren(en de kranen) in een ombouw waarbij de temperatuur uiteraard hoger zal zijn dan de temperatuur in de huiskamer. Zijn er ook externe voelers beschikbaar voor de HR92, of kan ik dan beter een ander bedieningselement nemen?
Alvast bedankt weer,
gr. Dave
Communiceert hij niet met de ketel of met de ontvanger?quote:Op donderdag 16 oktober 2014 00:33 schreef gin0 het volgende:
Ik heb het volgende probleem waar ik zelf niet meer uit kom. Heb een intergas hreco 36 waar ik tot vandaag geen problemen mee had. Nu kan ik geen warmte meer aanvragen via de evotouch, Heb geprobeerd om nog opnieuw verbinding te maken met de ketelrelais module. Het gekke is dat hij hem wel ziet op de ketel maar zodra ik een warmteaanvraag test doet communiceert de evotouch niet met de ketel. Iemand enig idee waar het aan kan liggen?
Gebruik de nieuwe evohome
Hij communiceert niet met de ketel Roy. De ketel ziet wel de draadloze verbinding want je ziet dan de L 1 en anders zie je L - . Net een monteur laten langs komen maar hij komt er ook niet uit :S Later op de middag sturen ze de hoofdmonteur langs.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 11:42 schreef RoyW het volgende:
[..]
Communiceert hij niet met de ketel of met de ontvanger?
Dat is wel een belangrijk verschil..
Als je het knopje op de ontvanger indrukt moet de ketel aanspringen,
zo kun je het eventueel controleren of de ketel wel reageert op het signaal van de ontvanger.
Weet niet of je een opentherm module hebt? Maar je kan anders ook nog testen met door het de 2 klemmen waar de normale thermostaat op aangesloten zit door te verbinden.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 15:34 schreef gin0 het volgende:
Hoofdmonteur wist net zoveel als de andere. Snap niet dat ze zich niet verdiepen in de nieuwere apparatuur. Denk zelf dat het aan de ketel ligt want met de bdr91 stuurt hij hem uiteindelijk wel aan. Gelukkig is de ketel nog maar 2 maanden oud dus krijg een nieuwe printplaat van intergas.
Met die RJ10 stekker kan je niks..ik heb het zelf nog gevraagd bij Vaillantquote:Op zondag 19 oktober 2014 10:48 schreef Crimineel87 het volgende:
Iemand ervaring met Vaillant software?
Op de website kom ik software tegen genaamd vrDIALOG, heb het eens gedownload en in een offline modus zie je mogelijkheid tot loggen, uitlezen en heel de mikmak.
Mijn thermostaat ( Calormatic 350 ) heeft een soort van smalle RJ10 aansluiting. Ik heb een telefoonkabel met RJ10 stekker nu passend in deze aansluiting.... lang leve de Dremel.
Nu nog iets van een soort adaptor waar de andere kant van de telefoonkabel in kan zodat is in een USB poort kan?
Of is er een speciale kabel voor nodig?
Raar.... in de handleiding van de Calormatic wordt die aansluiting "Diagnose bus" genoemd.quote:Op zondag 19 oktober 2014 14:30 schreef naaa het volgende:
[..]
Met die RJ10 stekker kan je niks..ik heb het zelf nog gevraagd bij Vaillant
vrnetDialog is/werkt met een speciale module die op internet word aangesloten,
die communiceerd met Vaillant en via inloggen/die applicatie ontvang je dan alle gegevens.
Word gebruikt om op afstand waardes uit te lezen/in te stellen en uiteraard om storingen
door te melden (er zitten op die box ook allerlei I/O aansluitingen hiervoor).
Heb nog zo'n vrnet box liggen..
Volgens mij is het gewoon 'gedeeld' met de eBus (dus de 'schroef' aansluiting van de thermostaat naar de ketel), op de print in de ketel zit ook zo'n aansluiting..volgens mij kan je de thermostaat dus gewoon met een "telefoonkabeltje" aan de ketel aansluiten zeg maarquote:Op zondag 19 oktober 2014 15:40 schreef Crimineel87 het volgende:
Raar.... in de handleiding van de Calormatic wordt die aansluiting "Diagnose bus" genoemd.
Hij zit er wel maar doet niks dus? Lijkt wel een beetje op de mediabox van UPC
Dit is inderdaad zo. Ik vraag me ook af wat daar de bedoeling van is.quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:17 schreef woekele het volgende:
Even iets anders, benieuwd of jullie het ook hebben. Alleen voor mensen die Evohome gebruiken als voeler in een single zone opstelling.
Ik heb Evotouch naast een losse thermometer staan. Voorbeeld: de losse meter zegt dat het momenteel 18.4 graden is, Evotouch zegt 18,5. Evotouch staat ingesteld op 11 graden continu gewenst.
Nu zet ik Evotouch naar 20 graden continu. 'Ineens' verspringt de 'gemeten' temperatuur van Evotouch vrijwel direct naar 19. De gewenste temperatuur die je instelt heeft dus invloed op de gemeten temperatuur van Evotouch. Het komt niet omdat ik Evotouch aanraak, het instellen doe ik via de app.
Andersom zie ik het ook. Als hij ingesteld staat op gewenst 20 graden continu, maar het is bijvoorbeeld 21,1 graden volgens mij eigen thermometer, dan zegt Evotouch dat het 20,5 is.
Het lijkt dus alsof de 'gemeten' temperatuur van Evotouch toetrekt naar je gewenste temperatuur. Hierdoor lijkt Evohome dus beter zijn werk te doen dan hij daadwerkelijk doet.
...
De Evohome module is erg gevoelig voor lichaamswarmte. Als je de unit uit de houder neemt en met je handen vasthoud, stijgt de gemeten temperatuur snel. Ga je erbij zitten en houd je hem op je schoot beet, dan gaat het nog sneller.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 08:47 schreef zerox123 het volgende:
[..]
Dit is inderdaad zo. Ik vraag me ook af wat daar de bedoeling van is.
Maar Woekele schreef juist : "het instellen doe ik via de app." dus dan speelt lichaamswarmte volgens mij geen enkele rol.......quote:Op woensdag 22 oktober 2014 12:43 schreef glabber het volgende:
[..]
De Evohome module is erg gevoelig voor lichaamswarmte. Als je de unit uit de houder neemt en met je handen vasthoud, stijgt de gemeten temperatuur snel. Ga je erbij zitten en houd je hem op je schoot beet, dan gaat het nog sneller.
Daarnaast herken ik de problemen die anderen hebben met de 10 minuten aan/uit schakelen van de ketel en zoneklep. Als project meet ik elke 1 minuut de aanvoer- en retourtemperatuur van mijn CV leidingen. Ik heb dan ook een mooie grafiek voorhanden die exact het probleem laat zien. Deze zal ik later even posten.quote:Het door u gemelde probleem is hier niet bekend en ook niet reproduceerbaar.
We kunnen hier dan ook geen verklaring geven omtrendt de reden waarom dit gebeurt.
Binnenkort ( eind Oktober ) komt er een update uit voor het EVO Home systeem, waarmee verschillende issues worden aangekaart.
Mogelijk wordt ook het geen wat u ervaart hiermee ook opgelost.
quote:EVOHOME VAN HONEYWELL NU TE KOPPELEN VIA IFTTT-APP
1. Honeywells slimme zoneregeling evohome nog slimmer dankzij connecties via IFTTT
2. evohome werkt nu samen met andere connected producten en diensten
3. Het evohome channel in IFTTT is live
Amsterdam, 22 oktober 2014 – Honeywell introduceert het evohome channel in de IFTTT-app (if this then that). Daarmee zijn de connectiemogelijkheden voor evohome uitgebreid. Met het evohome channel is het op dit moment mogelijk om evohome met 134 verschillende connected producten en diensten te koppelen, variërend van weerdiensten en iOS/Android-locaties tot agenda’s en zelfs sportapps. Dit biedt de consument nog meer controle over zijn ‘connected home’ en verwarming in huis.
IFTTT is een cloud-tool waarmee zogenoemde ‘recipes’ te creëren zijn volgens de formule ‘if this then that’, oftewel ‘als dit dan dat’. ‘This’ is de trigger en ‘that’ de actie die erop volgt. Zo kunnen verschillende producten en diensten met elkaar samenwerken. IFTTT is een Engelstalige applicatie die gratis beschikbaar is in de Apple AppStore en Google Play Store. Ook is er een webapplicatieversie.
Het evohome channel heeft nuttige acties die ‘recipes’ kunnen genereren, zoals:
1. ALS ik een specifieke postcode verlaat, zet DAN de verwarming uit
2. ALS de temperatuur buiten tot 5° Celsius daalt, zet DAN de verwarming op 20° Celsius
3. ALS de temperatuur buiten tot 25° Celsius stijgt, zet DAN de verwarming uit
4. ALS het begint te sneeuwen, zet DAN de verwarming in de slaapkamer op 22° Celsius
5. ALS mijn agenda meldt dat ik op vakantie ben, zet DAN de verwarming uit
Honeywells evohome biedt al langer meer efficiëntie met zijn slimme zoneregelingstechnologie. Het verandert de manier waarop huizen worden verwarmd door draadloos elke kamer apart te bedienen. evohome zorgt voor meer comfort en efficiënter energiegebruik. Alleen die ruimtes die in gebruik zijn, worden verwarmd in plaats van meteen het gehele huis. Iemand die thuiswerkt of een avond weggaat, heeft dus volop mogelijkheden om energie te besparen. Met IFTTT krijgt een huiseigenaar nog meer controle over zijn energieverbruik en eventuele besparingen met geautomatiseerde ‘recipes’.
Jeremy Peterson, algemeen directeur van de Home Comfort & Energy Systems-divisie bij Honeywell in de EMEA-regio: “Wij zijn erg enthousiast over de uitbreiding van de controlemogelijkheden voor gebruikers van evohome. En dit is nog maar het begin. In de loop van de tijd biedt IFTTT nog veel meer mogelijkheden waarbij evohome de trigger is voor andere kanalen. Zo zal het mogelijk zijn dat de consument evohome de instructie geeft: ‘als evohome aangeeft dat het in de babykamer meer dan 23 graden Celsius is, stuur mij dan een iOS-notificatie’.”
Hij kan de gateway gewoon uit zijn account verwijderen. Heb namelijk het zelfde probleem gehad alleen was mijn gateway stuk en daarna nieuwe gekregen. Oude eerste verwijderd en daarna de nieuwe toegevoegd.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 13:18 schreef LeonM het volgende:
Ben net dit topic over de evohome tegen gekomen.
Ik heb problemen met de Gateway. Krijg de melding dat de gateway bij een ander account is aangemeld. De verkoper (via marktplaats) zegt dat hij een error melding krijgt bij het afmelden van zijn account. Honeywell een mail gestuurd maar die reageert (nog) niet.
Is de gateway te resetten of kan Honeywell de gateway weer toegankelijk maken?
Zou graag mijn evohome met de app wil bedienen.
De grafieken zoals beloofd!quote:
***knip***
Daarnaast herken ik de problemen die anderen hebben met de 10 minuten aan/uit schakelen van de ketel en zoneklep. Als project meet ik elke 1 minuut de aanvoer- en retourtemperatuur van mijn CV leidingen. Ik heb dan ook een mooie grafiek voorhanden die exact het probleem laat zien. Deze zal ik later even posten.
Dat meld ik dus ook net een paar posts geleden. De 'meting' van de Evotouch lijkt beinvloed te worden door de gewenste temperatuur die je instelt. Als ze zeggen dat ze het niet kunnen reproduceren, terwijl wij het allebei zien, vind ik dat wel erg twijfelachtig van ze worden!quote:Een van problemen is dat de gemeten temperatuur door de basisunit een halve graad omhoog gaat bij het gebruik van de iPhone app. Hierover heb ik meermaals contact gehad met Honeywell. Dit is hun laatste reactie
Het probleem is dat hij niet meer in zijn account kan komen.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 18:36 schreef gin0 het volgende:
[..]
Hij kan de gateway gewoon uit zijn account verwijderen. Heb namelijk het zelfde probleem gehad alleen was mijn gateway stuk en daarna nieuwe gekregen. Oude eerste verwijderd en daarna de nieuwe toegevoegd.
Dat schakelen gaat uiteraard wel met de bdr91 maar dat was mijn vraag niet In de intergas cv ketel zit ook een interne module waarbij de bdr91 overbodig zou kunnen zijn.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 08:40 schreef Leandres het volgende:
Mijn ketel is ook een Intergas. Type 36/30 uit 2014. Ik gebruik de BDR91A aan/uit voor de schakeling. Werkt prima.
Omdat ik dit topic pas vrij laat heb opgemerkt en geen lid was van dit forum zou ik willen weten of er nog plaats is. Helaas kan ik je geen private message sturen omdat ik nog maar net lid ben van het forum (misschien wil iemand anders RoyW hiervan op de hoogte brengen?). Dit is blijkbaar een beperking van een week en tien posts.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 11:48 schreef RoyW het volgende:
Honeywell evohome bijeenkomst
De datum voor de Honeywell evohome bijeenkomst is geprikt,
het wordt 29 Oktober om 10:00 in Amsterdam.
Voor degene die zijn aangemeld,
jullie krijgen nog een email met de verdere gegevens.
Voor degene die nog willen aanmelden,
je kunt mij een pm sturen om je nog aan te melden.
Mocht je vragen hebben maar niet in de gelegenheid om naar de bijeenkomst te komen,
zet ze even in een pm naar mij.
Dan zorg ik ervoor dat ze beantwoord worden.
Zelf vertrek ik vanuit het zuiden, er kunnen eventueel ook nog mensen met mij mee rijden.
Interesse? Ook even een pm of e-mail indien je deze al hebt.
Heb je mijn vorige post nog bekeken?quote:Op donderdag 16 oktober 2014 13:17 schreef gin0 het volgende:
[..]
Hij communiceert niet met de ketel Roy. De ketel ziet wel de draadloze verbinding want je ziet dan de L 1 en anders zie je L - . Net een monteur laten langs komen maar hij komt er ook niet uit :S Later op de middag sturen ze de hoofdmonteur langs.
Bedankt voor je reactie. Ik kom aan je opmerkingen over de HR80 niet toe, omdat ik de EvoTouch niet aan de praat krijg. Heb nu 6 keer (anderhalf uur per keer) geprobeerd de V21 software te installeren, maar krijg nog steeds bij 75 procent een foutmelding. Hij wil gewoon niet verder en daarmee is mijn EvoTouch onbruikbaar. Sta op het punt maar weer een gewone thermostaat te installeren; het begint langzaam aan wat fris te worden in huis ...quote:Op zondag 26 oktober 2014 11:17 schreef Crimineel87 het volgende:
Voor je software probleem heb ik geen oplossing.
Bedoel je dat de HR80's hun instellingen kwijt raken doordat je Evotouch geen spanning meer heeft? Dat lijkt me niet de bedoeling.
Daarnaast, volgens mij staat er in je handleiding vermeld dat de Evotouch een constante spanning nodig heeft.
Je kunt de verbinding tussen de ketel en BDR91 verbreken, als je de verbinding tussen de BDR91 en evotouch maar niet verbreekt.quote:Op maandag 27 oktober 2014 08:33 schreef maartenv23 het volgende:
Hallo,
ik ben aan het kijken of ik Evohome in kan zetten in mijn situatie. Ik heb deze vraag bij Honeywell voorgelegd, maar die verwijzen alleen door naar hun "ambassadeurs". Nu heb ik al diverse installateurs over de vloer gehad, ik krijg tegenstrijdige antwoorden.
Ik wil een evohome systeem gaan inzetten in de volgende situatie:
4 zones
Ketel Remeha Avanta
Zone 1: Woonkamer Vloerverwarming met zoneklep (relaisgestuurde)
Zone 2,3: 1 radiator elk
Zone 4: 2 radiatoren
Daarnaast bevat het systeem een CV gekoppelde houtkachel zonder buffervat. Als deze brand moet hij warmte kwijt kunnen aan het CV systeem
Overdag mag het EVOhome systeem gewoon zijn ding doen volgens programma.
Op sommige avonden gaat de houtkachel aan.
Op het moment dat de houtkachel aangaat dienen in zones 2-4 de radiatorventielen open te gaan, maar mag de ketel niet gestart worden.
Ik zat te denken aan de volgende oplossing:
Een systeem met een evotouch in de woonkamer
Een BDR91 voor de sturing van de zoneklep
Een BDR91 voor de aan-uit sturing van de ketel
4x HR92 voor de radiatoren
Een fysieke schakelaar tussen de BDR91 en de ketel om te voorkomen dat de ketel aangaat. Hierdoor kan ik als ik de houtkachel opstook de cv “geblokkeerd” worden.
Is bovenstaande installatie realiseerbaar of schiet het systeem in de fout als ik met de fysieke verbinding tussen BDR91 en ketel verbreek?
Kan ik een sneltoets maken “houtkachel” die de radiatoren in zone 2-4 open stuurt?
Is er een oplossing binnen het evohome systeem denkbaar om de ketel te blokkeren?
Graag jullie ideeën en opmerkingen op bovenstaande situatie
Waar buffer je die warmte en wat als het gaat koken?quote:Op maandag 27 oktober 2014 08:33 schreef maartenv23 het volgende:
Daarnaast bevat het systeem een CV gekoppelde houtkachel zonder buffervat. Als deze brand moet hij warmte kwijt kunnen aan het CV systeem
Jij ook al... Honeywell kan het niet reproduceren zeggen ze... gaat het bij jou ook zo dat hij gewoon nog meer warmte van de ketel gaat vragen terwijl hij al een dikke graad boven de gewenste temp zit?quote:Op zondag 26 oktober 2014 22:28 schreef propke het volgende:
heb ook een evohome systeem sinds kort enige probleem dat ik heb gebruikte in de woonkamer de interne voeler van het evohome en zette die op 21 graden maar de kamer wordt toch 24 a 25 graden met een aan/uit systeem komt wss omdat de ketel 60 graden water naar radiator stuurt nu eens testen via de hr92 voeler of dit betert.
Ik buffer niet, ik pomp de warmte direct de rest van de woning in. vandaar het belang dat ik de radiatoren in zone 2-4 open kan sturen. Uiteraard zit er een overdruk beveiliging en automatische vuller die in werking treed als de boel te warm wordt. (warm water verdwijnt de afvoer in)quote:Op maandag 27 oktober 2014 16:59 schreef Anonymousse het volgende:
[..]
Waar buffer je die warmte en wat als het gaat koken?
Dus de HR92 is niet zo intelligent dat hij doorheeft dat de ketel geen warmte geeft en in een of ander nood programma schiet?quote:Op maandag 27 oktober 2014 11:54 schreef RoyW het volgende:
[..]
Je kunt de verbinding tussen de ketel en BDR91 verbreken, als je de verbinding tussen de BDR91 en evotouch maar niet verbreekt.
Een sneltoets voor bepaalde zone's is er niet, deze zul je een voor een moeten aansturen.
Je zou een extra BDR91 een relais kunnen laten sturen als "zone-klep" welke dan verbinding maakt of verbreekt tussen ketel en BDR91 voor warmtevraag.
Deze kun je dan via een klokprogramma laten lopen of handmatig bedienen als je de kachel aanzet.
Sneltoets "speciale dag" programmeren?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 13:45 schreef Jaap.Antwerp het volgende:
Met de oude EVOHOME was het mogelijk om een soort van "sneltoetsen" (Lifestyle functie heette dat) zelf aan te maken, én deze in te stellen tot een bepaald tijdstip.
Zo had ik bijvoorbeeld de lifestyle functie " 's avond weg" gemaakt om de temperatuur te temperen tot een bepaald tijdstip.
Het lukt me echter niet om de "sneltoetsen" tot een bepaald tijdstip te laten werken.
het is steeds minimaal 1 dag.
Als ik 's avonds naar de bioscoop ga, wil ik dat mijn huis om 22:30 weer warm is en niet pas een dag later (of pas als ik thuis kom de "sneltoets" weer uitzetten).
Hoe kan ik dit veranderen?
Nergens in de documentatie staat beschreven dat hij werkt zoals jij wenst.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 07:59 schreef maartenv23 het volgende:
[..]
Dus de HR92 is niet zo intelligent dat hij doorheeft dat de ketel geen warmte geeft en in een of ander nood programma schiet?
Ik was er graag bij geweest, had veel technische informatie kunnen verstrekken onderbouwd met grafieken en data.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:20 schreef waterrijk het volgende:
Vanochtend zijn we netjes ontvangen bij Honeywell en hebben een leuke en leerzame bijeenkomst gehad. Martin en Eugene hebben ons veel verteld en uiteraard ook goed geluisterd. Uiteindelijk waren we met z'n 6-en. Grappig om te zien dat iedereen een technische cq ICT achtergrond had.
Roy jij ook nog bedankt dat je dit hebt georganiseerd. Roy zal wat terugkoppeling geven op het forum van de bijeenkomst en de topics die besproken zijn.
Olof
Hier heb een tijd terug wel ergens wat over gelezen, of het was op het forum van Tweaker.net.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 09:06 schreef Itss het volgende:
Sinds afgelopen zaterdag hebben wij de Honeywell Evohome open therm. Maar na het lezen op jullie forum heb ik bij de installatie een foutje gemaakt. Ik had bij warmtevraag nee meten kiezen ipv ja. Ik heb al diverse (niet stroomloos gereset) echter ik krijg die vraag niet. Hoe kun je het beste resetten? Ook mbt de BDR91? Welke volgorde en stappen moet je ondernemen?
Wij hebben 2 HR92 knoppen in de woonkamer (allebei aparte zones), 2 in de praktijk (beneden naast de garage) en in de werkkamer boven. Van het weekend komt er nog 1 bij in de badkamer en plaatsen we waarschijnlijk een bypass om storingen aan de ketel te verhelpen.
Ik merk ook dat de CV ketel blijft aanspringen en dat is niet erg bevorderlijk voor het gasverbruik. De praktijkruimte is nl het koudst en die wil hij op temperatuur (15 gr) houden met als gevolg dat de ketel zowat heel de dag brandt. Ik heb nu maar op 10 graden gezet. We warmen het dan op wanneer we hem moeten gebruiken. Is dit een goede oplossing of hebben jullie wellicht een betere oplossing?
Verder merk ik dat 1 radiatorknop in de eetkamer/keuken (knop als regelaar) het heel snel warm heeft en de verwarming dus uitspringt en dan brandt alleen nog de radiator in de woonkamer (ecotouch als regelaar). Vind het dan wel fris worden in de woonkamer Kan dit door de RVS prullenbak komen die er in de buurt staat in de eetkamer/keuken knop?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Wat bedoel je hiermee? Je hebt toch OpenTherm!quote:
Het kost mij elke dag ongeveer 2 kuub extra gas (in de winter). De enige oplossing is om de verwarming op 10 graden te zetten. Wanneer je weer naar huis gaat, dan via de app de verwarming weer aanzetten.... Succes...quote:Op donderdag 30 oktober 2014 09:06 schreef Itss het volgende:
Sinds afgelopen zaterdag hebben wij de Honeywell Evohome open therm. Maar na het lezen op jullie forum heb ik bij de installatie een foutje gemaakt. Ik had bij warmtevraag nee meten kiezen ipv ja. Ik heb al diverse (niet stroomloos gereset) echter ik krijg die vraag niet. Hoe kun je het beste resetten? Ook mbt de BDR91? Welke volgorde en stappen moet je ondernemen?
Wij hebben 2 HR92 knoppen in de woonkamer (allebei aparte zones), 2 in de praktijk (beneden naast de garage) en in de werkkamer boven. Van het weekend komt er nog 1 bij in de badkamer en plaatsen we waarschijnlijk een bypass om storingen aan de ketel te verhelpen.
Ik merk ook dat de CV ketel blijft aanspringen en dat is niet erg bevorderlijk voor het gasverbruik. De praktijkruimte is nl het koudst en die wil hij op temperatuur (15 gr) houden met als gevolg dat de ketel zowat heel de dag brandt. Ik heb nu maar op 10 graden gezet. We warmen het dan op wanneer we hem moeten gebruiken. Is dit een goede oplossing of hebben jullie wellicht een betere oplossing?
Verder merk ik dat 1 radiatorknop in de eetkamer/keuken (knop als regelaar) het heel snel warm heeft en de verwarming dus uitspringt en dan brandt alleen nog de radiator in de woonkamer (ecotouch als regelaar). Vind het dan wel fris worden in de woonkamer Kan dit door de RVS prullenbak komen die er in de buurt staat in de eetkamer/keuken knop?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Is hiermee ook het gedrag van het 6 keer per uur aanschakelen verholpen ?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 23:37 schreef Anonymousse het volgende:
@Itss Tijdens configuratie op warmtevraag altijd geen geven. Wanneer alles is geconfigureerd de warmtevraag onder systeemconfiguratie (menu knop op Evotouch 5 sec ingedrukt houden) beantwoorden met opentherm of keterelais. Dit heeft als voordeel dat de ketel pas werkt volgens jouw zone instellingen ipv de fabrieks instellingen en je wijst het goede module toe.
Reset ketel module: 15 seconden knop in gedrukt houden bevestiging van reset is flits van 0.1 sec per sec.
Verbindings mode: 5 seconden knop ingedrukt houden bevestiging .5 sec aan en 5 sec uit per sec.
Dit geldt voor beide modules (BDR91 en R8810A).
Heb je de storingstabel bekeken? Zie handleiding HR92. Alle informatie op display van HR92 ziet er goed uit?quote:Op zaterdag 1 november 2014 21:34 schreef Itss het volgende:
Bedankt voor al jullie antwoorden. Tot nu toe bijna alles gelukt.
We hebben vandaag een extra knop hr92 geplaatst in de badkamer. Echter de radiator in de badkamer blijft gloeiend heet ondanks zijn instelling van 15 graden en het is daar nu 27 graden. Wat kan er mis zijn? En hoe kun je het oplossen?
Dit achterlijke gedrag noemt Honeywell TPI. Ze zien dit als een voordeel. Echter niets is minder waar.quote:Op zaterdag 1 november 2014 16:58 schreef DeeCeeGee het volgende:
@Anonymousse:
[..]
Is hiermee ook het gedrag van het 6 keer per uur aanschakelen verholpen ?
Ik ben een nieuwe gebruiker van Evohome, het draait nu sinds een week of 3. Evotouch, aan/uit module, 4 HR92 (verdeeld over 3 zones) en een internet gateway. Ben er al behoorlijk tevreden van, alleen merk ik ook het korte inschakelen voor 1 minuut, 6 keer per uur. Het is niet in alle omstandigheden, maar lijkt te zijn als een van de zones ongeveer op de gevraagde temperatuur stabiel blijft. Evotouch of HR92 aanwijzen als sensor (voor de zone woonkamer) lijkt geen verschil te maken.
Ik snap het nut nog niet van het vaste aantal aanschakelmomenten. Evohome lijkt ook daarbuiten gewoon aan te slaan als er een zone om warmte vraagt, bv bij het verhogen als gebruiker van een temperatuur in een van de zones.
Verder veel dank aan allen die hier actief zijn op het forum. Het heeft me al goed geholpen bij de aankoop en installatie. Ben ook zeer benieuwd naar het verslag van de vergadering met Honeywell.
Nope. Het TPI verhaal doet de Evohome ongeacht de temperatuur voeler.quote:Op maandag 3 november 2014 15:49 schreef Anonymousse het volgende:
Dus aantal schakelingen per uur doet zich alleen voor bij Evotouch als temperatuur voeler.
Dit is niet correct. Het TPI geneuzel is actief wanneer de gevraagde temperatuur binnen zich de range van 1,5 graad van de gemeten temperatuur bevindt.quote:Op maandag 3 november 2014 16:23 schreef ST-eetje het volgende:
Ik kreeg BTW het advies om als de ingestelde temperatuur is bereikt om dan de temperatuur te verlagen naar bijv. 15 graden. Dan zou die niet meer inkomen. Lijkt mij echter niet de bedoeling dat ik 's avonds zelf in de gaten moet houden dat als het op temperatuur is ik alles lager moet zetten en wanneer het dan weer nodig is om weer te verhogen. Het klopt echter wel dat als ik alles op 15 graden zet dat de evohome dan stopt met zinloos tussendoor verwarmen.
Is mijn temperatuur echter 2 graden lager ingesteld dan mijn werkelijke temperatuur, dan blijft hij doodleuk mijn ketel telkens aansturen voor een minuut.
Ik heb dit ook gemeld bij Honeywell en kreeg dit als antwoord:quote:Op maandag 3 november 2014 18:47 schreef woekele het volgende:
...
En dan ook zoiets 'leuks' (al eens eerder genoemd):
Gewenste temp staat op 11 continu. Temp volgens eigen thermometer is 16.8 graden. Evotouch zegt 17. Nu zet ik gewenste temp via de app naar 19 continu. Promp springt de gemeten temp van Evotouch naar 17,5. Ik zet de gewenste temp via de app terug naar 15. Promp zegt Evotouch weer dat het 17 is. Zet ik gewenste temp weer via de app naar 19, zegt hij ineens weer dat het 17,5 is.
Dus Evotouch liegt gewoon bewust over de huidige gemeten temperatuur. Zodat het lijkt alsof je altijd dichter bij de gewenste temp bent dan het eigenlijk is. Waar slaat dat op?
En dat ze het niet kunnen reproduceren, dat kun je toch niet blijven volhouden als meerdere mensen dit melden? Dan doe je blijkbaar iets anders tijdens het testen. Andere firmware? Andere instellingen? Zoveel factoren zijn er nou ook weer niet.
Dit schijnt te kloppen. Het gedrag zou te maken hebben met afronding naar de setpoint. Wanneer de interne thermometer 19,2 graden meet dan laat hij 19 graden zien op de display. Zodra je de temperatuur instelt op 20 graden dan gaat hij afronden naar de setpoint toe. In dit geval dan 19,5 graden.quote:Op maandag 3 november 2014 19:15 schreef zerox123 het volgende:
[..]
Ik heb dit ook gemeld bij Honeywell en kreeg dit als antwoord:
***knip***
Een andere mogelijkheid is dat toevallig op moment van instellen er een afronding van de gemeten kamertemperatuur plaatsvindt en zo wordt weergegeven
(gemiddelde gemeten temperatuur is 18,2 wordt 10 graden en deze verspringt naar 18,3 is afgerond 18,5 garden)
Nu is het niet helemaal vreemd dat een ketel maar af en toe aan gaat zodra een huis op temperatuur is. In 9 van de 10 gevallen is het minimale vermogen wat een CV ketel kan leveren (vaak zo'n 6 kW) nog steeds een stuk hoger dan de gewenste warmtevraag in een huis, de enige oplossing hiervoor is dat de CV ketel een periode uit gaat om vervolgens weer aan te gaan.quote:Op maandag 3 november 2014 16:00 schreef woekele het volgende:
vind dat als de gewenste temp bereikt is, moet hij gewoon KAPPEN met warmtevraag. Ja, hij mag nog 0,2-0,5 graden extra doen ofzo, om heel veel pendelen te voorkomen. Maar anderhalve graad extra en dan nog om warmte vragen is gewoon zot. En ook elke 10 minuten die ene minuut je ketel activeren. lijkt me niet goed. Telkens de 3-wegklep belasten, telkens de ontsteking belasten, telkens de pomp belasten (die vervolgens ook nog eens 5 minuten 'nadraait' bij mijn ketel). Helemaal niet nodig. Oh ja, ontsteking van mijn CV komt ook pas in actie na 40 seconden warmtevraag, dus eigenlijk gaat hij met de standaardinstelling om de 10 minuten 20 seconden 'branden' en 5 minuten pompen. Lekker zinloos.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |