abonnement Unibet Coolblue
pi_139191200
Heb een huis gekocht en dat wil ik bouwkundig laten keuren. Nu zijn de meeste inspecties gewoon visueel maar ik wil het graag wat grondiger onderzocht hebben. Hebben jullie tips waar ik op moet zoeken? Ik weet namelijk niet hoe zo'n soort bouwkundige keuring heet.
pi_139192892
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2014 20:04 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
Heb een huis gekocht en dat wil ik bouwkundig laten keuren. Nu zijn de meeste inspecties gewoon visueel maar ik wil het graag wat grondiger onderzocht hebben. Hebben jullie tips waar ik op moet zoeken? Ik weet namelijk niet hoe zo'n soort bouwkundige keuring heet.
Er zijn keurders die onderzoek doen met een IR-camera om lekkage's en koudebruggen op te sporen. Verder is het natuurlijk afhankelijk van welke specifieke plaatsen onderzocht kunnen worden qua opbouw: houten vloerbalken, plat dak, asbest, bodemverontreiniging (in mijn ogen de grootste potentiële kostenpost) etc.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_139194109
Altijd zorgen dat je zelf ook inhoudelijk er kijk op hebt! Of hiervoor een kennis/vriend/familielid er bij betrekken.
Heb mee gemaakt dat zo'n figuur in zijn rapportage de opmerking had geplaatst dat ventilatie naar de kruipruimte ontbrak, en dat daardoor er een groot risico was op rotte vloerbalken.... Het huis had een beton vloer. :X
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_139196551
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 20:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Er zijn keurders die onderzoek doen met een IR-camera om lekkage's en koudebruggen op te sporen. Verder is het natuurlijk afhankelijk van welke specifieke plaatsen onderzocht kunnen worden qua opbouw: houten vloerbalken, plat dak, asbest, bodemverontreiniging (in mijn ogen de grootste potentiële kostenpost) etc.
Dat moet ik hebben ja. Maar dan bel ik er wel gewoon achteraan hoe ze hun keuring doen. :)
pi_139196571
quote:
3s.gif Op woensdag 23 april 2014 21:08 schreef Frezer het volgende:
Altijd zorgen dat je zelf ook inhoudelijk er kijk op hebt! Of hiervoor een kennis/vriend/familielid er bij betrekken.
Heb mee gemaakt dat zo'n figuur in zijn rapportage de opmerking had geplaatst dat ventilatie naar de kruipruimte ontbrak, en dat daardoor er een groot risico was op rotte vloerbalken.... Het huis had een beton vloer. :X
Het huis heeft een betonvloer..
pi_139199360
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2014 22:01 schreef KolonelKhedaffi het volgende:

[..]

Het huis heeft een betonvloer..
Dan zul je dus geen rotte balken hebben. Maar dat was ook het punt niet geloof ik :P

c_/
met een koekje
pi_139204307
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2014 23:02 schreef koffielepel het volgende:

[..]

Dan zul je dus geen rotte balken hebben. Maar dat was ook het punt niet geloof ik :P

c_/
Nee maar heeft ook geen kruipruimte. De fundering kan dus ook niet onderzocht worden. Toch wel belangrijk voor een huis uit 1908.. Vandaar ook mijn vraag eigenlijk. Hoop er 1 te treffen die hier toch wat onderzoek naar kan doen. Zitten ook scheuren in de binnenmuur. Voor 99% zeker is dat het stucwerk wat geknapt is omdat het op riet of jute oid gestuct is en is gaan werken. Maar ja, dan is er nog die 1% ;)
pi_139205399
Wij hebben ook een oud huis, gefundeerd op staal en regelmatig zwaar verkeer voor de deur. Dan horen scheuren er een beetje bij.
Hou er rekening mee dat er weinig recht zal zijn. Verder uiteraard de standaard dingen; leeftijd electra, staat van riool, isolatie, gekke verzakkingen, staat van het dak, houtworm, kozijnen etc. etc.

Als je er niet voldoende in thuis bent dan zou ik zeker een bouwkundige meenemen. Helaas zijn er ontzettend veel beunhazen en prutsers.

c_/
met een koekje
  donderdag 24 april 2014 @ 09:09:58 #9
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_139205666
Vooral aankomende dringende kostenposten die een direct gevaar vormen voor de veiligheiden gezondheid.
Asbest inderdaad, bodem verontreinigingen, verzakkingen van de fundering, dat soort grappen.

En wat hier al gezegd is. Bouwkunde is iets (itt constructie) waarbij je makkelijk kunt doen alsof je er een expert in bent, wat achteraf vaak voor ellende zorgt, als iets je aangepraat is.
Ik weet veel over constructies, maar houd mijn mond over bouwkunde.
pi_139211200
Keuring ingepland. Ze hebben allerij meetapparatuur en camera's maar gebruiken die alleen als er een vermoeden bestaat dat er iets niet in orde is. Klinkt logisch. :)
pi_139221911
Punt was dat de joker die langs kwam een compleet gebrek aan bouwkundige kennis had.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_139234703
Had je trouwens deze keuring niet beter vóór aankoop kunnen doen?

c_/
met een koekje
pi_139239759
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 23:03 schreef koffielepel het volgende:
Had je trouwens deze keuring niet beter vóór aankoop kunnen doen?

c_/
Ik heb nog niks getekend en de koop is onder voorwaarde dat er voor mij geen verrassingen uut de keuring komen. :P
Dat zit dus wel goed.
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 20:51:19 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143859841
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2014 01:19 schreef KolonelKhedaffi het volgende:

[..]

Ik heb nog niks getekend en de koop is onder voorwaarde dat er voor mij geen verrassingen uut de keuring komen. :P
Dat zit dus wel goed.
Hoe heb je die voorwaarden in het voorlopige contract opgenomen? Is dat gekoppeld aan een bedrag? Ik kan me voorstellen dat een kapotte schakelaar van 10 euro geen geldige reden is om te ontbinden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_143861484
Wij hebben gisteren de keuring van onze woning gehad. Viel mij erg mee, de man keek best grondig maar dan vooral volgens de 'prik en tik' methode met een schroevendraaier. Hij schreef niets op maar nam alleen maar foto's. Waarschijnlijk heeft hij achteraf zijn verhaal a.d.v. deze foto's gemaakt. Uiteindelijk kwam de makelaar van de kopers ook kijken en toen bedacht hij ineens ook een aardmeting te gaan doen en diverse vochtmetingen te doen. Uiteindelijk kwam er niets uit de keuring en bleek het huis volledig in orde te zijn.

Het huis is trouwens uit 1969 dus nog niet echt onwijs oud.

Ik zou:
1. iemand zoeken die goede referenties heeft (géén vereniging eigen huis!!!!)
2. zelf een puntenlijst maken waar ik in ieder geval een uitspraak over wil
3. er de hele tijd bij willen zijn zodat je ook zijdelings kunt vragen 'goh.....moet je geen aardmeting doen' enz.
4. het mooiste is als je iemand erbij kunt krijgen uit de kennissen/familiekring die enigszins verstand van zaken heeft en ook mee kan lopen om een beeld te krijgen van de woning, twee zien meer dan een

Maar hoe je het ook wend of keert, met een oud huis kom je áltijd wat tegen.

Succes met de aankoop. Ik weet hoe je je voelt, wij hebben net een ander huis gekocht en ons huis verkocht. :)
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_143861596
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 20:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hoe heb je die voorwaarden in het voorlopige contract opgenomen? Is dat gekoppeld aan een bedrag? Ik kan me voorstellen dat een kapotte schakelaar van 10 euro geen geldige reden is om te ontbinden.
Er is nogal wat discussie geweest over het voorlopig koopcontract uiteindelijk. Voordat getekend was had ik de keuring al afgerond. Vaak wordt een voorwaarde voor een x bedrag dat direct moet gebeuren of een x bedrag dat binnen 5 jaar moet gebeuren in het contract gezet. Ben wel blij dat ik de keuring heb laten doen want het heeft alsnog een lagere prijs geresulteerd.
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 21:33:30 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143861779
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 21:30 schreef KolonelKhedaffi het volgende:

[..]

Er is nogal wat discussie geweest over het voorlopig koopcontract uiteindelijk. Voordat getekend was had ik de keuring al afgerond. Vaak wordt een voorwaarde voor een x bedrag dat direct moet gebeuren of een x bedrag dat binnen 5 jaar moet gebeuren in het contract gezet. Ben wel blij dat ik de keuring heb laten doen want het heeft alsnog een lagere prijs geresulteerd.
Ja. Waar ik mee zit is dat ik natuurlijk niet voor ieder huis waarin ik interesse heb een keuring wil gaan uitvoeren. Heb ook verder gelezen hier op FOK! en het beste lijkt mij een bedrag 10.000 ofzo, af te spreken. Dat ik wat kosten moet maken is wel duidelijk, alleen als er met spoed 80K ofzo geinvesteerd moet worden dan is dat een probleem.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_143862057
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 21:33 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja. Waar ik mee zit is dat ik natuurlijk niet voor ieder huis waarin ik interesse heb een keuring wil gaan uitvoeren. Heb ook verder gelezen hier op FOK! en het beste lijkt mij een bedrag 10.000 ofzo, af te spreken. Dat ik wat kosten moet maken is wel duidelijk, alleen als er met spoed 80K ofzo geinvesteerd moet worden dan is dat een probleem.
Gewoon 5k binnen 5 jaar als voorwaarde voor ontbinding ontbinding het contract zetten. Kan je als het hoger uit valt altijd opnieuw gaan onderhandelen met die kennis.
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 21:40:12 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143862203
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 21:37 schreef KolonelKhedaffi het volgende:

[..]

Gewoon 5k binnen 5 jaar als voorwaarde voor ontbinding ontbinding het contract zetten. Kan je als het hoger uit valt altijd opnieuw gaan onderhandelen met die kennis.
Voor mij zou een wat hoger bedrag reeeler zijn.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_143862353
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 21:40 schreef LXIV het volgende:

[..]

Voor mij zou een wat hoger bedrag reeeler zijn.
Dan maak maakte maakwerk een reëel bedrag van. :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')