Ok. Je hebt eigenlijk wel gelijk. Als ik het ductape en er komt water op de verkeerde plekken kan het uiteindelijk duurder worden.quote:Op zondag 3 augustus 2014 17:27 schreef JohnB52 het volgende:
Dan zou ik heeel je auto met ducttape dichttapen.
En serieus antwoord: ga er mee naar de dealer. Meestal is advies gratis. En een paravan zal ook de hoofdprijs niet zijn. Anders op de sloop.
Ik hoop echt dat je een grapje maakt. Uberhaupt koud meer dan 3krpm doen. :x En jij doet t met een diesel...quote:Op dinsdag 29 juli 2014 22:53 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Echt zo erg? Het is inderdaad wanneer ik met een koude motor meteen boven de 3000 toeren ga.
Nope, maar laten we wel wezen, structureel koud naar 3k of hoger is niet bepaald goed voir een automotor.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 14:24 schreef Dingest het volgende:
Met een diesel is dat over het algemeen overbodig, maar het is nou ook niet alsof de boel direct in het honderd loopt zodra je met een koude motor de 3001 rpm aantikt...
En laten we verder wel wezen; in de praktijk, hoe vaak komt het voor dat een (benzine) blok voortijdig wordt afgeschreven puur en specifiek door het 'structureel maken van 3000 toeren met een koude motor'? En dan bedoel ik 'normaal' gebruik bij bijvoorbeeld het optrekken, niet consistent bij 6-7k in de begrenzer hangen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 16:11 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nope, maar laten we wel wezen, structureel koud naar 3k of hoger is niet bepaald goed voir een automotor.
De lease-Corsa-diesel van m'n pa doet onder de 2000 toeren helemaal niets, die moet je aardig doortrekken om mee te kunnen komen. Z'n oude Kangoo 1.5 diesel kon zonder gas te geven vertrekken, die Corsa slaat gewoon af als je niet flink gas bij geeftquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 16:20 schreef Catch22- het volgende:
Uberhaupt boven de 2500 toeren uitkomen is al niet nodig bij een diesel...
Het kan je wel eens een koppakking kosten...quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 18:55 schreef Dingest het volgende:
Natuurlijk zijn er wagens waar het warmrijden van cruciaal belang is, maar dat zijn meestal niet de doorsnee wagens. Voor een gewone auto is het vooral wenselijk - en ja, het slijt net zoals elk gebruiksproduct, maar de kans is bijzonder groot dat puur en alleen dit níét tot het probleem zal leiden dat de auto ooit de das om doet. Alleen dit soort posts overal op het internet leidt wel tot bangmakerij dat je koude motor spontaan explodeert zodra je eens meer dan die 3000 aantikt
Het is maar net wat je gewend bent. Als ik soms mensen in mijn omgeving hoor... "M'n auto rijdt al 15.000km probleemloos!! "quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 21:34 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Het kan je wel eens een koppakking kosten...
Doet me trouwens denken aan die vent die we ooit in PTA hadden, had een 6 in lijn dieselblok van BMW, anderhalve ton erop. "Ja, gebruikt niet veel olie, litertje met 10.000 km ofzo" alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Zo'n ding mag niets gebruiken bij die kilometerstand.
Ik heb o.a. een Franse auto...quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 21:47 schreef Piet__Piraat het volgende:
Misschien ben ik verwend, maar ik vind het niet meer dan normaal dat een auto een tijd lang mee gaat zonder problemen. Maar als je voorheen een roestend brik had dat elke 5k voor 500 euro bij de garage stond, dan snap ik wel dat je blij bent
Mooi dat je mijn punt nog even versterkt door verder van die bangmakerij er tegenaan te gooien door 'oeh, het zou wel eens...' Stel je voor dat er iets defect raakt omdat je het gebruikt! Meestal knalt een koppakking er om heel andere redenen uit - en vaak bij een auto met een fatsoenlijke km-stand en/of leeftijd. Daarnaast gaat het materiaal van een koppakking niet eeuwig mee. Natuurlijk kúnnen die verschillen in temperatuur door ongelijkmatig opwarmen tot zoiets leiden, maar zoals ik eerder opmerkte: hoe vaak komt dat nou echt voor én valt het te bewijzen dat enkel en alleen dat de oorzaak is?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 21:34 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Het kan je wel eens een koppakking kosten...
Doet me trouwens denken aan die vent die we ooit in PTA hadden, had een 6 in lijn dieselblok van BMW, anderhalve ton erop. "Ja, gebruikt niet veel olie, litertje met 10.000 km ofzo" alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Zo'n ding mag niets gebruiken bij die kilometerstand.
Helemaal mee eens. In mijn persoonlijke omgeving zijn er twee soorten auto bezitters: lease rijders die hun auto aftrappen en dus inderdaad meteen de rev limiter raken tijdens het wegrijden, en mensen die kleine stukjes rijden en hun auto überhaupt bijna nooit warm rijden.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 18:55 schreef Dingest het volgende:
[..]
En laten we verder wel wezen; in de praktijk, hoe vaak komt het voor dat een (benzine) blok voortijdig wordt afgeschreven puur en specifiek door het 'structureel maken van 3000 toeren met een koude motor'? En dan bedoel ik 'normaal' gebruik bij bijvoorbeeld het optrekken, niet consistent bij 6-7k in de begrenzer hangen.
Want wat dat betreft, hoeveel mensen die voor woon-werk gebruik moeten maken van een snelweg krijgen de kans om de boel goed warm te draaien voor ze moeten invoegen? Zeker een klein benzinemotortje heeft dan nog wel eens meer dan 3000 toeren nodig om het een beetje vlot/veilig te houden. Mijn Alfa 1.6 Twin Spark doet onder dat gebied trouwens ook niet bijzonder veel Doe wat nodig is, en niet meer of langer dan dat.
Natuurlijk zijn er wagens waar het warmrijden van cruciaal belang is, maar dat zijn meestal niet de doorsnee wagens. Voor een gewone auto is het vooral wenselijk - en ja, het slijt net zoals elk gebruiksproduct, maar de kans is bijzonder groot dat puur en alleen dit níét tot het probleem zal leiden dat de auto ooit de das om doet. Alleen dit soort posts overal op het internet leidt wel tot bangmakerij dat je koude motor spontaan explodeert zodra je eens meer dan die 3000 aantikt
Haha nou ja ik was het eens met dat de motor niet spontaan explodeert bij iets meer toeren. En dat je soms veel toeren moet maken om op een redelijk tempo op te trekken.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 22:30 schreef Dingest het volgende:
Da's allemaal wat klok en klepel mbt de essentie van mijn post, maar goed...
Je bent ook wel een enorme zak hooi als je op zo'n manier met de auto van een ander omgaat.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 22:25 schreef NieuweNier het volgende:
De fiesta waar ik eerst in reed heb ik ontzettend gemarteld: in de winter bij een koude motor constant 3500 toeren zodat de motor en dus de cabine sneller warm zouden worden; de koppeling droppen om sneller te accelereren; continu volgas op de autobahn om hem vervolgens stil te zetten bij een tankstation.
Ik vrees dat als ik niet verder ga dan 2500rpm, ik een gevaar op de snelweg word.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 16:20 schreef Catch22- het volgende:
Uberhaupt boven de 2500 toeren uitkomen is al niet nodig bij een diesel...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |