abonnement Unibet Coolblue
pi_139103899
In mijn reeds aangekocht huisje wil ik vloerverwarming aanleggen. De bestaande houten vloer gaat er volledig uit en ik wil graag een nieuwe betonvloer storten met vloerverwarming.

Nu twijfel ik tussen de volgende opties:

1) Noppenplaat: opbouw vloer wordt dan:
• folie
• beton met bewapening (10cm)
• 5 cm EPS
• noppenplaat (incl. 5cm EPS)
• vloerverwarming
• cement dekvloer (chape)

2) staalmatten:
• folie
• 10 cm EPS
• beton met bewapening (10cm)
• staalmatten met hierop bevestigd de vloerverwarming
• cement dekvloer (chape)

Welk systeem geniet nu de voorkeur?.
Welk voordeel heeft het opwarmen van zoveel beton bij optie 2 +/- 15cm?

Alvast bedankt
  maandag 21 april 2014 @ 11:14:20 #2
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_139104102
op staalmatten ligt steviger ivm overheenlopen etc, met noppen gaat het nogweleens weer los (ok, als beton erop zit heb je daar geen last meer van)

Meer beton op je vloerverwarming = langer opwarmen van de vloer, maar als de vloer eenmaal warm is duurt het ook langer voor ie afgekoelt is
pi_139104126
Optie 2 is een achterhaalde optie. Optie 1 dus, alleen al vanwege de reactietijd. Ik zou er alleen 10 cm isolatie tussen doen ipv van 5cm.

Maar je bent hier verkeerd voor zulke vloeren, helemaal als er tegels op komt. De kennis schiet ernstig te kort in Nederland over dit soort vloeren.
  Moderator maandag 21 april 2014 @ 11:25:57 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_139104373
Zelf hebben we het eigenlijk nog anders gedaan; wij hebben een gestabiliseerd zandbed aangebracht, daaroverheen dan folie (zwart landbouwplastic).



Daarover heen dan weer 10 cm dik hard EPS schuim in gelegd; en randisolatie aangebracht.



Dan vervolgens wapeningsnetten van 8mm dik, aangebracht op hunnebedden.
Vervolgens hebben we de constructieve betonvloer gestort. :)

Daaroverheen dan weer 4 cm dikke hardschuimen platen; die we aan elkaar tapen om één geheel te vormen en daar drukten we de vloerverwarmings slang dan weer vast op met van die tackers.





Daar dan weer beton netten van 6 mm overheen om alles mooi op ze plek te houden tijdens het smeren van de vloer.





Deze hele procedure is goedkoper dan noppen platen; voor noppen platen betaal je de hoofdprijs.
Terwijl dit in feite net zo goed werkt ! En goedkoper is !
pi_139104655
Wij hebben thuis optie 1. Dit is zo'n 15 jaar geleden aangebracht. Als mn ouders het opnieuw moesten doen dan zouden ze het weer op precies dezelfde manier aanleggen.

Wat betreft het losschieten: ik kan me niet herinneren dat dit bij ons gebeurd is. En wat dan nog? Gewoon zorgen dat je niet al te veel scherpe bochten maakt. En mocht er toch nog wat losschieten dat kun je de buizen zo vastzetten met een tie wrap aan die noppen.

[ Bericht 1% gewijzigd door strontboer op 21-04-2014 12:12:16 ]
pi_139104656
Bedankt voor de snelle reacties.

@buikboor: Ik zie inderdaad dat veelal voor optie 2 (staalmatten) wordt gekozen maar dit is naar mijn inziens ook een beetje achterhaald.

@vonkenboer: Dit is ook een goede oplossing waardoor je toch een snelle reactietijd hebt. Maar waarom de 10cm EPS onder de constructie betonvloer? Je wilt in principe deze vloer toch niet verwarmen?
pi_139104658
Dat bedoel ik dus.....bij Vonkenboer zijn al fouten gemaakt, er is geen rekening gehouden met dilitaties en zal 100% zeker scheuren op tenminste 2 plekken die ik zo zie.
  Moderator maandag 21 april 2014 @ 11:39:15 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_139104729
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2014 11:36 schreef Buikboor het volgende:
Dat bedoel ik dus.....bij Vonkenboer zijn al fouten gemaakt, er is geen rekening gehouden met dilitaties en zal 100% zeker scheuren op tenminste 2 plekken die ik zo zie.
Dit is de gangbare methode in het grootste gedeelte van Nederland; dus dan zou er van alles in Nederland moeten scheuren en breken en zou er geen betonvloer of cementdekvloer meer heel moeten zijn :W
pi_139104761
Dat doet het ook, en dan word mij gevraagt hoe dat kan.....
  Moderator maandag 21 april 2014 @ 11:44:39 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_139104874
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2014 11:40 schreef Buikboor het volgende:
Dat doet het ook, en dan word mij gevraagt hoe dat kan.....
Zoveel vloeren heb ik i.i.g. niet zien scheuren onder deze gangbare methode :W
Als ik nou een vloer had van 300 of 600m² dan kan ik mij indenken dat dilataties e.d. tamelijk cruciaal zijn.
pi_139105196


De rode lijnen had een dilitatie moeten zitten en daar zitten nu samen met de blauwe lijnen ongecontroleerde scheuren. Met mogelijk gevolg tot lekkage door de buizen die daar op die plekken ook verkeerd liggen.

Ik heb 20 jr bij onze oosterburen gewerkt in de bouw en daar zijn dit soort vloeren bijna standaard. De kennis is dan ook daar te halen wil je een goed eindprodukt.
  Moderator maandag 21 april 2014 @ 12:01:14 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_139105329
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2014 11:56 schreef Buikboor het volgende:
[ link | afbeelding ]

De rode lijnen had een dilitatie moeten zitten en daar zitten nu samen met de blauwe lijnen ongecontroleerde scheuren. Met mogelijk gevolg tot lekkage door de buizen die daar op die plekken ook verkeerd liggen.

Ik heb 20 jr bij onze oosterburen gewerkt in de bouw en daar zijn dit soort vloeren bijna standaard. De kennis is dan ook daar te halen wil je een goed eindprodukt.
Ik zeg niet dat ik je niet geloof maar ik heb meer vertrouwen in onze aannemer.
Anders kunnen we de hele bouw sector hier in Nederland wel opheffen denk ik :+

*edit*

We dwalen af :) laten we terug gaan naar het onderwerp zelf ;)
pi_139105561
Maar dat is het vaak in Nederland dat aannemers gewoon rommelen. Als ik dan vraag waar ze mee bezig zijn worden ze kort voor de kont en zeggen dan of ik er ook al verstand van heb. Weken later als dan mijn voorspelde scenario is uitgekomen is het heel stil. Dan geeft iedereen de ander de schuld dat die het verkeerd heeft gedaan.

In Duitsland is dat niet aan de orde omdat er een DIN voorgeschreven staat waar iedereen zich aan te houden heeft.

Daarom zeg ik oo tegen TS dat hij op het verkeerde forum zit met zijn vraag. Beter zoekt hij op google.de op fussbodenheizung
  maandag 21 april 2014 @ 12:18:19 #14
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_139105822
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2014 12:08 schreef Buikboor het volgende:
Maar dat is het vaak in Nederland dat aannemers gewoon rommelen. Als ik dan vraag waar ze mee bezig zijn worden ze kort voor de kont en zeggen dan of ik er ook al verstand van heb. Weken later als dan mijn voorspelde scenario is uitgekomen is het heel stil. Dan geeft iedereen de ander de schuld dat die het verkeerd heeft gedaan.

In Duitsland is dat niet aan de orde omdat er een DIN voorgeschreven staat waar iedereen zich aan te houden heeft.

Daarom zeg ik oo tegen TS dat hij op het verkeerde forum zit met zijn vraag. Beter zoekt hij op google.de op fussbodenheizung
Alsof die Duitsers alles zo overdenken. elektra kabels in stucwerk wegwerken....
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_139105902
quote:
10s.gif Op maandag 21 april 2014 12:18 schreef cvboer het volgende:

[..]

Alsof die Duitsers alles zo overdenken. elektra kabels in stucwerk wegwerken....
Want daar gaat dit topic inderdaad over :')
  maandag 21 april 2014 @ 12:22:37 #16
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_139105939
quote:
1s.gif Op maandag 21 april 2014 12:21 schreef strontboer het volgende:

[..]

Want daar gaat dit topic inderdaad over :')
Ik reageer op zijn post, dat het niks met het topic te maken heeft, doet niet ter zake.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_139106013
quote:
10s.gif Op maandag 21 april 2014 12:22 schreef cvboer het volgende:

[..]

Ik reageer op zijn post, dat het niks met het topic te maken heeft, doet niet ter zake.
Offtopic dus.

Hier heeft TS helemaal niks aan.
pi_139106075
Maar is wel off topic en daarmee niet constructief.

Maar het stroom systeem is ook geheel anders dan in NL dus niet echt te vergelijken.
  Moderator maandag 21 april 2014 @ 12:33:10 #19
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_139106218
quote:
10s.gif Op maandag 21 april 2014 12:18 schreef cvboer het volgende:

[..]

Alsof die Duitsers alles zo overdenken. elektra kabels in stucwerk wegwerken....
Dit doet niet ter zake cvboer :) niet in dit topic i.i.g. :)
pi_139106697
Heren kunnen we weer on topic gaan:

Vonkenboer, wat is het nut van de Isolatie onder de constructie vloer en de isolatie onder de dekvloer?
Werkt dit elkaar niet tegen?
  Moderator maandag 21 april 2014 @ 13:21:52 #21
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_139107507
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2014 12:47 schreef Tasteless het volgende:
Heren kunnen we weer on topic gaan:

Vonkenboer, wat is het nut van de Isolatie onder de constructie vloer en de isolatie onder de dekvloer?
Werkt dit elkaar niet tegen?
Dat werkt elkaar toch niet tegen; aangezien de vloerverwarming in de bovenste laag zit.

De isolatie onder het beton zorgt er voor dat het beton zich kan aanpassen aan de temperatuur in huis, en temperatuurverschillen geleidelijker kunnen worden opgevangen.

Isolatie net onder de vloerverwarming voorkomt dat je de hele beton vloer hoeft te verwarmen, en dus alleen maar de bovenste 8 á 10 cm hoeft te verwarmen.
Je moet wel rekening houden dat je rondom het metselwerk aan de binnenkant van de woning randisolatie aanbrengt; hierdoor kan de vloer vrij van de wanden werken en ontstaan er geen scheuren.

Zowel bij het aanbrengen van de constructievloer als de cementdekvloer dient randisolatie aangebracht te worden
  maandag 21 april 2014 @ 13:50:58 #22
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_139108257
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2014 11:56 schreef Buikboor het volgende:
[ link | afbeelding ]

De rode lijnen had een dilitatie moeten zitten en daar zitten nu samen met de blauwe lijnen ongecontroleerde scheuren. Met mogelijk gevolg tot lekkage door de buizen die daar op die plekken ook verkeerd liggen.

Ik heb 20 jr bij onze oosterburen gewerkt in de bouw en daar zijn dit soort vloeren bijna standaard. De kennis is dan ook daar te halen wil je een goed eindprodukt.
Ik haak hier toch even aan. Ik woon nu 13 jaar in DE en heb al verschillende nieuwbouwwoningen meegemaakt en ik heb in geen van de woningen een gedilateerde beganegrond vloer gezien. Bij grotere oppervlakten als kantoren en bedrijfshallen ja, daar wel.
En als jij als expert erbij geroepen wordt, mag je op z'n minst het woord dilatatie goed schrijven.
pi_139122878
Dan heb je niet goed opgelet want dat moet worden gedaan bij schwimm estrich en bovenal is daar genoeg over te lezen in de duitse vakbladen of internet.

Bij kleinere ruimtes volstaat zoals ze dat in duitsland noemen een sollbruchstelle ( In NL ken ik daar geen bouwterm voor) maar bij lengtes vanaf 6 m moet er toch echt gedilateerd worden. Daar moet met de zone indeling van de VV rekening mee gehouden worden omdat je anders extreme belastingen op je buizen krijgt met als gevolg lekkage.

Sorry van de verkeerde spelling in voorgaande betogen aangaande dilatering...:)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')