abonnement Unibet Coolblue
pi_139065114
Goedendag allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en net nieuw in de fotografie. Ik heb een beginnerscursus gevolgd met mijn Nikon D3200 en heb kennisgemaakt met de basisprincipes.

Gisteren heb ik een optreden bijgewoond in een platenzaak, maar de meeste foto's zijn onscherp geworden vanwege beweging van de zanger. Ik had verwacht dat dat met een hoge sluitertijd geen probleem zou moeten zijn, maar helaas.. Ik ben uiteraard erg benieuwd waardoor dit ontstaan kan zijn.

De foto's zijn overigens weinig spannend geworden. Doordat ik vrij ver weg stond en er veel mensen voor mij stonden kon ik niet afwisselen en standpunt, compositie, etc. Maar dat doet er voor mij nu even niet toe. Ik ben met name benieuwd naar feedback over het 'technische' aspect van de foto. Waarom is het mij niet gelukt een scherpe foto van het bewegende onderwerp te maken?





pi_139065211
Wil je niet een lage sluitertijd?
pi_139065471
Je hebt behoorlijk veel achtergrond in beeld, schoot je op f/11 of zo?
Maar je sluitertijd was veel te lang, misschien dankzij je diafragma. Bij dit soort fotografie zoek je sluitertijden van 1/250 of sneller. Dus de lens ver open.
Ook handig is om het scherpstellen op een andere knop te zetten. Bij Canon heb je een AF/ON waar je die functie onder kan leggen. Dan veranderd je focus niet als je de sluiterknop indrukt.
pi_139065686
Lijkt ook wel of je op de microfoon hebt scherp gesteld ipv op de zanger
pi_139065768
t4rt4rus, waarom zou ik een lage sluitertijd willen?

ADQ, diafragma stond rond de f/4.8 - f/5.6
De sluitertijd is automatisch bepaald bij dit diafragma. Is dat dan niet goed gegaan? Sluitertijden van de 3 foto's zijn respectievelijk 1/13 1/5 1/40. Te laag dus begrijp ik. Had ik mijn camera moeten instellen op sluitertijdstand ipv diafragma?
Je laatste opmerking begrijp ik volgens mij niet helemaal :@
pi_139065787
Ja ik had zelf ook al het idee dat elke keer op de microfoon is scherpgesteld... ik heb 1 scherpstelpunt gebruikt. De zanger stond behoorlijk te bewegen achter zijn microfoon.
pi_139065929
Tis meer een zangeres.
5 Ferrari's op videoband!
pi_139065955
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 09:52 schreef Flipmoehoe het volgende:
Lijkt ook wel of je op de microfoon hebt scherp gesteld ipv op de zanger
De zanger(es)? beweegt zijn/haar hoofd ook heen en weer. Logisch dat je die niet scherp op de foto krijgt.
Probeer Stevie Wonder maar eens te fotograferen.
5 Ferrari's op videoband!
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 april 2014 @ 10:09:06 #9
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_139065978
1/40 is inderdaad heel erg lang. Alleen als het niet anders kan ga ik onder 1/100e, maar ook dat is al lang.

Wil je controle zoveel mogelijk over je fotos, dan zet je je camera op de manual stand en stel je zowel sluitertijd als diafragma handmatig in. Dan kom je een stuk minder voor dit dit soort verrassingen te staan. Diafragma zo groot mogelijk (lees: zo laag mogelijke f-waarde) en wat proberen met de sluitertijd.
Als je dat onder de knie hebt zou ik pas wat gaan spelen met je diafragma om wat andere resultaten te krijgen van het geheel.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_139066087
Dankje Tokus, ik had beide dus handmatig moeten doen... ik had verwacht dat bij het grootste diafragma automatisch de hoogste sluitertijd gebruikt zou worden.

Ferrari_Tape, het is echt een zanger hoor. Anyway, ik heb genoeg mooie foto's gezien waar mannen met gitaren staan te headbangen en er nog steeds scherp op staan. Dus dat moet niet onmogelijk zijn.
pi_139066096
Je had inderdaad sluitertijd moeten instellen. 1/13 is erg langzaam. 1/125 was beter geweest, maar dan had je ISO naar minstens 800 gemoeten. (Drie stops sneller.)

Op welke stand had je de autofocus?
http://www.digitalcameraw(...)ith-moving-subjects/
pi_139066183
Misschien verwoord ik het een beetje gek, maar ik kijk even naar de instellingen op mn camera.
De autofocus stond op enkelvoudige servo-AF volgens mij had ik moeten kiezen voor continue servo-AF?
De AF-veldstand stond op enkelpunts-AF maar ik zie nu dat ik ook de keuze had voor dynamisch veld AF.

Bedankt voor je link! Daar ga ik eens goed naar kijken.

Ik heb op zich best veel geleerd tijdens de cursus, maar in de praktijk lijk ik alles weer te zijn vergeten. En heb tot nu toe alleen maar stilstaande objecten gefotografeerd :)
pi_139066707
Fotografie leer je het meeste 'in het veld'. Dus gewoon veel doen en als het fout gaat uitzoeken waarom, zoals je nu ook doet.
Dat over die knop waar ik het eerder over had? Staat hier: http://nikonrumors.com/20(...)tton-autofocus.aspx/
pi_139069642
Thanx!
pi_139072463
Als je iemand die veel beweegt scherp wilt hebben dan moet je al snel richting de 1/500e gaan om 'm echt goed te bevriezen. 1/13, 1/5 en 1/40 zijn erg trage sluitertijden, dan heb je zelfs al last van de camerabeweging.

Als het je gaat om scherpe foto's, dan kan je 'm inderdaad beter op sluiter-prioriteit zetten in plaats van diafragma.
pi_139076481
1/500 is overdreven
pi_139076577
Niet als je het écht scherp wilt hebben. En hangt af van hoe erg het onderwerp beweegt natuurlijk, maar de eerder genoemde 1/125e is al aan de krappe kant als iemand lekker aan het headbangen is.
pi_139077500
Normaliter zou je minimaal rond de 1/125 moeten zitten. Soms kom je met 1/80 weg (let bij langere lenzen wel op je eigen beweging) en een wild rondspringende headbangende rocker heb je toch wel 1/320 of sneller nodig.

En wees niet bang om je iso omhoog te gooien, ISO1600-2500 moet makkelijk kunnen met jouw body.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 21 april 2014 @ 11:09:42 #19
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_139103999
Wat o.a. Tokus zegt.

Bij concerten / veel bewegingen is de sluiter die je nu hebt gehanteerd te laag (tenzij je bijvoorbeeld inflitst en beweging mee trekt dan niet) ik hou over het algemeen voor bewegende acts die rondje lopen, gitaren in de lucht kieperen etc een sluiter van 1/160 minimaal. De rest pas je erop aan (diafragma, iso, oid)

Bij singer songwriters e.a. die stil staan kan je nog wel eens een 1/100 of 80ste gebruiken. Maar het is dus zoals anderen ook zeggen veel doen en ervaren. Je weet nu wat beweging (onscherpte) in je foto's creëert dus volgende keer komt er ongetwijfeld weer een nieuw leerpuntje :Y
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_139104042
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 09:57 schreef muisje32 het volgende:
t4rt4rus, waarom zou ik een lage sluitertijd willen?

ADQ, diafragma stond rond de f/4.8 - f/5.6
De sluitertijd is automatisch bepaald bij dit diafragma. Is dat dan niet goed gegaan? Sluitertijden van de 3 foto's zijn respectievelijk 1/13 1/5 1/40. Te laag dus begrijp ik. Had ik mijn camera moeten instellen op sluitertijdstand ipv diafragma?
Je laatste opmerking begrijp ik volgens mij niet helemaal :@
Veel te laag joh! Ik snap wel dat de foto's bewogen zijn. Sluitertijd kun je bij dit soort situaties beter zelf instellen. Ikzelf ga het liefst rond de 1/200 zitten, indien mogelijk.
Mokkel met stuntstok
  Redactie Frontpage maandag 21 april 2014 @ 11:20:50 #21
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_139104228
Als je zover wegstaat kun je ook overschakelen maar handmatige focus, overschakelen naar liveview, je beeld 10x vergroten, scherpstelllen en dan fotograferen, dan zie je ook meteen wat aanpassingen doen met t beeld. Ik ben fotograferen ook begonnen met liveview en nu kan ik t zonder, al kijk ikfoto nog in de 2 seconden view

[ Bericht 0% gewijzigd door SunChaser op 21-04-2014 11:38:00 ]
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 21 april 2014 @ 11:33:50 #22
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_139104584
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2014 11:20 schreef SunChaser het volgende:
Als je zover wegstaat kun je ook overschakelen maar handmatige focus, overschakelen naar liveview, je beeld 10x vergroten, scherpstelllen en dan fotograferen, dan zie je ook meteen wat aanpassingen doen met t beeld. Ik ben fotograferen ook begonnen met liveview en nu kan ik t zonder, al kijk ik like foto nog in de 2 seconden view
hoe is liveview anders dan wat je door je viewfinder ziet, afgezien van dat er zelfs een hele kleine vertraging tussenzit?

en wat bedoel je in godsnaam met die laatste zin???
Nothing lasts forever but the certainty of change
  Redactie Frontpage maandag 21 april 2014 @ 11:37:28 #23
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_139104682
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2014 11:33 schreef Tokus het volgende:

[..]

hoe is liveview anders dan wat je door je viewfinder ziet, afgezien van dat er zelfs een hele kleine vertraging tussenzit?

en wat bedoel je in godsnaam met die laatste zin???
Liveview laat realtime zien hoe je foto wordt (muz. van beweging) plus dat je als je vergroot meteen ziet wat scherp is en hoeveel ruis je krijgt.

Laatste zin is dat ik van elke foto n 2sec preview van de jpg te zien krijg
  FOK!fotograaf maandag 21 april 2014 @ 12:05:29 #24
73911 ultra_ivo
pi_139105455
1/60 kan wel maar dan moet je de goede momenten opzoeken. Eest goed kijken hoe het bewegingspatroon van de persoon is en dan goed het moment uitzoeken waarop die de essentiele onderdelen (vooral het hoofd) stil houdt. Dus niet lukraak gaan schieten. En accepteren dat je 90% van je foto's moet weggooien.
Als 't kritisch wordt stel ik m'n camera in op de stand waar ik sluitertijd en diafragma vastzet (diafragma helemal open) en dan de camera de ISO-waarde laat bepalen. Bij concerten gaan ook snelle lenzen mee, 2.8 of minder. Dan kun je ook in achterafzaaltjes nog iets doen.
  Redactie Frontpage maandag 21 april 2014 @ 12:59:25 #25
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_139106991
Nog een tip, wat meer te maken heeft met jou dan techniek, als fotograaf moet je niet bang zijn een plek bij het podium op te eisen, kan niet altijd maar mensen laten fotografen meestal wel naar vieren lopen. Heb t nu over dit soort situaties, echte concerten krijg je meestal n plek toegewezen (of niet)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')