abonnement Unibet Coolblue
pi_139054117
Al vanaf jongs af aan heb ik elke nacht nachtmerries. Zo levendig dat ik het gevoel heb dat ik 's nachts een tweede leven leef. Ik ben er ook gewoon ''bij'' dan. Ik voel pijn, angst, verdriet, alles. Als ik 's ochtends wakker wordt blijven die gevoelens nog een tijd hangen en dan is het weg, inclusief de herinnering van de nachtmerrie.
Jullie begrijpen wel dat ik niet uitgerust wakker wordt, aangezien die levendige nachtmerries behoorlijk wat energie vreten.
Ook heb ik regelmatig last gehad van ''slaap psychoses'', zoals ik ze zelf maar noem. Dat ik wakker werd en opeens enge dingen zag (spinnen, slangen etc) en nog geen fractie van een seconde later werd ik écht wakker en was het allemaal weg. Inmiddels zat ik wel rechtop in bed met het hart in m'n keel.

Ik heb meerdere psychologen en psychiaters gesproken die geen idee hadden wat dit is en wat er aan gedaan kan worden. Uiteindelijk heb ik zo'n 3/4 jaar terug Seroquel voorgeschreven gekregen, officieel een antipsychotica, maar het werkt ook prima als slaapmiddel. De ''slaap psychoses'' zijn geheel weg, maar de nachtmerries blijven.

Nu vroeg ik me af of er medicatie bestaat die je hoofd gewoon op ''zwart'' zet als je gaat slapen. Ogen dicht, zwart, wakker worden. Of dat iemand hier ook ervaring mee heeft, met die nachtmerries etc.

Tl;dr; TS heeft elke nacht nachtmerries die energie vreten. Zoekt; oplossing/medicatie.
pi_139054978
Kun je niet proberen lucide te dromen? Kun je hopelijk weg sturen van al dat negatieve.
There's no point for democracy when ignorance is celebrated.
pi_139055058
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 21:57 schreef John5 het volgende:
Kun je niet proberen lucide te dromen? Kun je hopelijk weg sturen van al dat negatieve.
Dat is wel het laatste wat ik wil proberen, lijkt me %%#% eng :@
pi_139055675
Misschien nog relevant voor de herkenbaarheid; ik heb te maken met PTSS.

Is er iemand die zich herkent in mijn verhaal?
  zaterdag 19 april 2014 @ 22:10:32 #5
396386 sturmpie
for night & nature
pi_139055733
ik ben bekend met slaapproblemen.
nachtmerries e.d. kunnen wijzen op hypnagogie, hallucinaties, hypnagoge hallucinaties.
narcolepsie heeft ook dergelijke symptomen.

zorg er ook voor dat je slaapkamer voldoende zuurstof heeft. je raam op een kiertje is genoeg.
voldoende zuurstof en slapen luistert nauw. hoe meer zuurstof er is, hoe beter de slaapkwaliteit.

kaarsje branden kan ook rust geven, zorg dan wel dat je kamer goed ventileert, want een vlammetje gebruikt ook zuurstof.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_139055801
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 22:10 schreef sturmpie het volgende:
ik ben bekend met slaapproblemen.
nachtmerries e.d. kunnen wijzen op hypnagogie, hallucinaties, hypnagoge hallucinaties.
narcolepsie heeft ook dergelijke symptomen.


zorg er ook voor dat je slaapkamer voldoende zuurstof heeft. je raam op een kiertje is genoeg.
voldoende zuurstof en slapen luistert nauw. hoe meer zuurstof er is, hoe beter de slaapkwaliteit.
Kun je hier wat meer over vertellen? Anders zit ik de rest van de avond te googlen :@
  zaterdag 19 april 2014 @ 22:13:01 #7
396386 sturmpie
for night & nature
pi_139055879
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 22:11 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Kun je hier wat meer over vertellen? Anders zit ik de rest van de avond te googlen :@
met googlen is niks mis. in een kwartiertje kan je ontzettend veel info opdoen.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_139056191
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 22:13 schreef sturmpie het volgende:

[..]

met googlen is niks mis. in een kwartiertje kan je ontzettend veel info opdoen.
Ik herken me in de hypnagoge hallucinaties en de hypnogogie. Niet in de narcolepsie.

Hoe gaat het nu met jou? Heb je hulp gehad hiervoor?
  zaterdag 19 april 2014 @ 22:23:13 #9
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_139056374
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 21:37 schreef Poesopstokje het volgende:
Nu vroeg ik me af of er medicatie bestaat die je hoofd gewoon op ''zwart'' zet als je gaat slapen. Ogen dicht, zwart, wakker worden.
Blowen.
pi_139056481
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 22:23 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Blowen.
Dat is geen optie. Ik ben alleen en heb een kind van anderhalf.
  zaterdag 19 april 2014 @ 22:28:38 #11
396386 sturmpie
for night & nature
pi_139056639
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 22:19 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Ik herken me in de hypnagoge hallucinaties en de hypnogogie. Niet in de narcolepsie.

Hoe gaat het nu met jou? Heb je hulp gehad hiervoor?
ik heb een diagnose narcolepsie en daarom 80-100% arbeidsongeschikt.
de nachtelijke hallucinaties wennen nooit en dat komt met periodes.
ik red me wel.

slaapproblemen en met name 'nachtmerries' hebben volgens mij een dieper liggende oorzaak. alles heeft een oorzaak, ook nachtmerries. je kan er je eigen studie van maken. droominfo, droomsymbolen, dromen die je onthoud kan je zo verwerken. het is een beetje zwevend maar zo krijgt het iig een plaats. en voor de rest gewoon nuchter blijven, en je slaapkamer en bed schoon houden. goed ventileren. dreamcatchertje erbij. waxinelichtje.

in een koude schone zuurstofrijke slaapkamer slaap je het best !

als ik een 'nachtmerrie' heb ga ik in bed roken. zo vergeet ik het. en als ik later de droom herinner, ga ik die online verklaren/verwerken. :)
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_139056798
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 april 2014 22:28 schreef sturmpie het volgende:

[..]

ik heb een diagnose narcolepsie en daarom 80-100% arbeidsongeschikt.
de nachtelijke hallucinaties wennen nooit en dat komt met periodes.
ik red me wel.

slaapproblemen en met name 'nachtmerries' hebben volgens mij een dieper liggende oorzaak. alles heeft een oorzaak, ook nachtmerries. je kan er je eigen studie van maken. droominfo, droomsymbolen, dromen die je onthoud kan je zo verwerken. het is een beetje zwevend maar zo krijgt het iig een plaats. en voor de rest gewoon nuchter blijven, en je slaapkamer en bed schoon houden. goed ventileren. dreamcatchertje erbij. waxinelichtje.

in een koude schone zuurstofrijke slaapkamer slaap je het best !

als ik een 'nachtmerrie' heb ga ik in bed roken. zo vergeet ik het. en als ik later de droom herinner, ga ik die online verklaren/verwerken. :)
Damn, heftig.. :{ Dat het zó ver gaat dat je arbeidsongeschikt bent..

Dat bijhouden en opschrijven heb ik geprobeerd in het verleden, maar ik werd daar alleen maar angstiger van. Ik sta nu op een punt dat ik ''gewoon'' medicatie wil.

Ik slaap trouwens wel met ''edel''stenen onder m'n kussen, maar dat helpt ook niet voldoende omdat ik er niet voldoende in geloof. Dat zal net zo zijn met een dromenvanger (ook gehad in het verleden..)
pi_139056836
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 22:25 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Dat is geen optie. Ik ben alleen en heb een kind van anderhalf.
Lijkt me niet iets dat je zomaar hops oplost, maar aangezien je al meerdere professionals hebt gesporken die je niet kunnen helpen is het misshcien handig om eens contact te zoeken met:

http://www.slotervaartzie(...)/Slaaponderzoek.aspx

^dit soort professionals. Kijk eens of je met je huisarts een diagnose kan laten stellen door experts in een ziekenhuis dat specifiek verstand heeft van psychiatrische problemen... Zeker ivm PTSS . ZOu ook zomaar kunnen dat goede behandeling van je ptss je kan hlpen met je slaap.
Whatever...
pi_139056896
Heb je wel genoeg aanspraak? In de zin van mensen om je heen hebben waarmee je dingen kan bespreken? Ik kan het mis hebben hoor, maar zijn het geen dingen die je opkropt en die er dan zo snachts weer uitkomen?
pi_139056983
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 22:33 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Lijkt me niet iets dat je zomaar hops oplost, maar aangezien je al meerdere professionals hebt gesporken die je niet kunnen helpen is het misshcien handig om eens contact te zoeken met:

http://www.slotervaartzie(...)/Slaaponderzoek.aspx

^dit soort professionals. Kijk eens of je met je huisarts een diagnose kan laten stellen door experts in een ziekenhuis dat specifiek verstand heeft van psychiatrische problemen... Zeker ivm PTSS . ZOu ook zomaar kunnen dat goede behandeling van je ptss je kan hlpen met je slaap.
Goede tip, heb het globaal even gelezen, zo bedtijd. Dankjewel :)
En ik heb inderdaad ook psychische hulp nodig, al gaat dit de laatste 10 jaar al af en aan. Volgende week een nieuwe verwijzing voor een nieuwe therapie, ik ''zeur'' al jaren om EMDR.

Nachtmerries en hallucinaties heb ik al vanaf mijn 5e, de PTSS is pas later ontstaan. Het zal het ongetwijfeld erger hebben gemaakt, maar er moet toch iets stuk zijn in m'n hoofd, als je op zo'n jonge leeftijd al nachtmerries hebt.
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 22:35 schreef Sunshine1982 het volgende:
Heb je wel genoeg aanspraak? In de zin van mensen om je heen hebben waarmee je dingen kan bespreken? Ik kan het mis hebben hoor, maar zijn het geen dingen die je opkropt en die er dan zo snachts weer uitkomen?
Aanspraak wel, maar niemand die begrijpt wat ik mee maak, dus er over praten heeft niet zoveel zin. Daarnaast; bovenstaand verhaal. Binnenkort weer in therapie en dit keer aanpakken en doorzetten. Het moet een keer klaar zijn.. ;(
  zaterdag 19 april 2014 @ 22:41:27 #16
396386 sturmpie
for night & nature
pi_139057048
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 22:32 schreef Poesopstokje het volgende:
Ik slaap trouwens wel met ''edel''stenen onder m'n kussen, maar dat helpt ook niet voldoende omdat ik er niet voldoende in geloof. Dat zal net zo zijn met een dromenvanger (ook gehad in het verleden..)
je hoeft er niet in te geloven.
alles heeft een frequentie, zo hebben stenen ook een frequentie. baat het niet, dan schaadt het niet.
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 22:32 schreef Poesopstokje het volgende:
Dat bijhouden en opschrijven heb ik geprobeerd in het verleden, maar ik werd daar alleen maar angstiger van. Ik sta nu op een punt dat ik ''gewoon'' medicatie wil.
dat opschrijven/opzoeken kan wel helpen maar je moet er geen waarde aan geven. het is gewoon verwerken. ik schrijf niks op, ik onthoud omdat, en dan ga ik online verklaren via droominfo.

iedereen heeft zijn/haar nachtrust nodig. niet fijn als dat verstoord, dat werkt door in je dag, en leidt tot uitputting/burnout/lichamelijke en geestelijke problemen.
slaapproblemen kunnen tot psychiatrie leiden.
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 22:32 schreef Poesopstokje het volgende:
Dat het zó ver gaat dat je arbeidsongeschikt bent..
slaap is neurologisch
narcolepsie is een neurologische aandoening. ben wel blij dat de wetenschap 'narcolepsie' ontdekt heeft, anders was ik crimineel geworden ;) ha ha ha.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  zaterdag 19 april 2014 @ 22:53:28 #17
396386 sturmpie
for night & nature
pi_139057446
Seroquel e.d. neuroleptica is imo niet gezond. neuroleptica is kwakzalverij. no doubt about that.

gezondheid vind je in gezonde voeding en beweging. kruiden e.d. alles vers. dan kom je het dichtste bij gezondheid. pillen en poeders bestrijden symptomen, niet de oorzaak.

een slok rode wijn voor het slapen gaan doe ik ook. en dat kan ik je wel aanraden, als het bij een slok blijft.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  zaterdag 19 april 2014 @ 22:58:34 #18
396386 sturmpie
for night & nature
pi_139057652
ademhaling is ook belangrijk.
als je in je bed ligt moet je door je neus ademen.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_139057788
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 22:58 schreef sturmpie het volgende:
ademhaling is ook belangrijk.
als je in je bed ligt moet je door je neus ademen.
Dat kan je niet in de hand houden als je slaapt. Maar ergens kom ik hier wel op een idee.

TS, als je nou voor het slapen gaan yoga of iets anders ontspannends doet ( ademhalingoefeningen in bed), zou dat niet helpen? Dat je hoofd helemaal leeg is als je in slaap valt?
  zaterdag 19 april 2014 @ 23:13:06 #20
396386 sturmpie
for night & nature
pi_139058274
TS schrijft over nachtmerries op jonge leeftijd tot nu.
kan ook zijn dat je iets hebt meegemaakt vroeger dat tot slaapproblemen leidt.
trauma.
hersentrauma. harde klap op je hoofd kan ook leiden tot hersenbeschadiging en slaapstoornissen.

[ Bericht 4% gewijzigd door sturmpie op 19-04-2014 23:18:21 ]
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_139058555
Ik herken heel erg dat gevoel dat je een tweede leven hebt 's nachts. Je wordt uitgeput wakker, je hebt er al een hele dag opzitten voor je gevoel. En dan moet je nog een dag...

Ik heb een tijd een dromenvanger gehad. Ik geloof zelf ook niet in dat soort dingen eigenlijk, maar toch waren de dromen toen minder! Ik ga er weer eens een halen want ik heb nu weer last van vervelende dromen. Ik ben totaal niet zweverig en geloof er ook niet echt in,maar toch heeft het mij toen geholpen...
  zaterdag 19 april 2014 @ 23:26:06 #22
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139058702
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 22:25 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Dat is geen optie. Ik ben alleen en heb een kind van anderhalf.
:?


slangen... balletje opgooien maar lees hier eens over in http://en.wikipedia.org/wiki/Dimethyltryptamine
  zondag 20 april 2014 @ 00:07:37 #23
396386 sturmpie
for night & nature
pi_139060059
quote:
DMT
schijnt ook een goed afkickmiddel te zijn voor harddrugs verslaafden.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  zondag 20 april 2014 @ 03:03:23 #24
400154 Selfless
Faith Love and Hope
pi_139063529
Die nachtmerries zijn dat een gevolg van PTSS of is de PTSS en gevolg van Nachtmerrie?
En kun je wat meer vertellen over hypnagogie die jij ervaart?
Jalaluddin Rumi:"Gisteren was ik slim en wilde ik de wereld veranderen, maar vandaag ben ik wijzer en verander ik mezelf."
pi_139065546
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 22:38 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Goede tip, heb het globaal even gelezen, zo bedtijd. Dankjewel :)
En ik heb inderdaad ook psychische hulp nodig, al gaat dit de laatste 10 jaar al af en aan. Volgende week een nieuwe verwijzing voor een nieuwe therapie, ik ''zeur'' al jaren om EMDR.

Nachtmerries en hallucinaties heb ik al vanaf mijn 5e, de PTSS is pas later ontstaan. Het zal het ongetwijfeld erger hebben gemaakt, maar er moet toch iets stuk zijn in m'n hoofd, als je op zo'n jonge leeftijd al nachtmerries hebt.

[..]

Aanspraak wel, maar niemand die begrijpt wat ik mee maak, dus er over praten heeft niet zoveel zin. Daarnaast; bovenstaand verhaal. Binnenkort weer in therapie en dit keer aanpakken en doorzetten. Het moet een keer klaar zijn.. ;(
Ik heb deze klachten niet elke nacht, maar de nachtmerries wel regelmatig. Die psychose achtige dingen heb ik als ik teveel stress heb. Misschien eens kijken of je het overdag te druk hebt en of er teveel emotionele dingen spelen?

EMDR is echt goed voor PTSS klachten, ik hoop dat je nu echt in aanmerking kan komen daarvoor. Zoniet, blijven zeuren.
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')