abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 19 april 2014 @ 04:26:39 #1
53151 T42
Pinball Wizard
pi_139036265
heb een eitje staan (imac G4 17")

nu vind ik osx al niks en die is ook nog eens hopeloos verouderd (10.3)

nu wil ik er linux of iets anders op zetten.
welke zou ik eens kiezen?
had graag mint ppc gehad maar die hebben geen normale installeer dvd en dan is het toch iets te moeilijk voor mij ;)

tips?
  zaterdag 19 april 2014 @ 04:31:50 #2
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_139036282
usb install is heel simpel hoor.
pi_139036300
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 04:31 schreef borbit het volgende:
usb install is heel simpel hoor.
Ik weet niet of de imac G4 van USB kan opstarten, maar misschien heb je er ervaring mee?
  zaterdag 19 april 2014 @ 04:47:39 #4
53151 T42
Pinball Wizard
pi_139036328
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 04:31 schreef borbit het volgende:
usb install is heel simpel hoor.
maar er is geen standaard mint versie je moet hem via stappen lijst zelf inelkaar zetten dat is het probleem.

quote:
5s.gif Op zaterdag 19 april 2014 04:38 schreef devzero het volgende:

[..]

Ik weet niet of de imac G4 van USB kan opstarten, maar misschien heb je er ervaring mee?
dat doet hij niet ;)
pi_139036961
Eitje is de iMac G3. Dit is de zonnebloem. Of de bureaulamp. Of de voetbal.

Opstarten van CD/DVD of Fire Wire 400 kan wel (alt ingedrukt houden bij opstarten, dan kom je in de bootmanager en kun je de opstartschijf kiezen.) Heb geduld hierbij.
Qua Linuxversie: zoek eens een Ubuntu uit die tijd op.
Als je de latere (USB2) versie van die iMac G4 hebt, kan er 2x1GB geheugen in. Laptopreepje onderin en een gewone bovenop, maar dat laatste betekent openmaken en met koelpasta werken. Kun je er wel een grotere ATA-schijf in doen.
Zie iFixit voor manuals.
Deze machine is erg geschikt om als dedicated muziekspeler in de woonkamer te staan, tenzij de fan te lawaaierig is geworden.
Farts are jazz to assholes
pi_139037095
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 04:26 schreef T42 het volgende:
heb een eitje staan (imac G4 17")

nu vind ik osx al niks en die is ook nog eens hopeloos verouderd (10.3)

nu wil ik er linux of iets anders op zetten.
welke zou ik eens kiezen?
had graag mint ppc gehad maar die hebben geen normale installeer dvd en dan is het toch iets te moeilijk voor mij ;)

tips?

En ik maar denken dat dit een zelfgeschoten pic van je eigen iMac was. ;(

Vwb Linux op je iMac: Google heeft een hoop antwoorden op je vraag.

Succes.
pi_139038724
Moeilijk moeilijk...maar niet heus. :')

http://www.plop.at/en/bootmanager/download.html
Download het .zip bestand...Kies zelf maar welk van de drie.
Open 't, zoek plpbt.ISO en pak dat uit. Neem een cd en brand dat .ISO bestand erop. Ga naar je mac en doe die cd erin, nu opstarten vanaf je cd. Je krijgt het Plop menu te zien met wat opties, onder andere kun je nu vanaf een USB booten. Pak de USB waar je linux opzit en steek hem erin, kies die USB optie en tada, hij start op vanaf je USB. Cd mag er wel uit btw.

Als je nog geen bootable USB hebt, kies even welke distro je wil. Download unetbootin en selecteer je ISO bestand en je USB en laat 't werk verder over aan het programma. Na Eem tijdje issie klaar, deze USB kun je nu gebruiken.
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_139039291
Maar TS, wat is er mis met OS X ? oke, je draait een ouwe versie... maar mijn ouwe G4 Powerbook draaide nog 10.5 met een beetje creatief doen :-)
  zaterdag 19 april 2014 @ 16:08:22 #9
53151 T42
Pinball Wizard
pi_139044671
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 april 2014 08:39 schreef trabant het volgende:
Eitje is de iMac G3. Dit is de zonnebloem. Of de bureaulamp. Of de voetbal.

Opstarten van CD/DVD of Fire Wire 400 kan wel (alt ingedrukt houden bij opstarten, dan kom je in de bootmanager en kun je de opstartschijf kiezen.) Heb geduld hierbij.
Qua Linuxversie: zoek eens een Ubuntu uit die tijd op.
Als je de latere (USB2) versie van die iMac G4 hebt, kan er 2x1GB geheugen in. Laptopreepje onderin en een gewone bovenop, maar dat laatste betekent openmaken en met koelpasta werken. Kun je er wel een grotere ATA-schijf in doen.
Zie iFixit voor manuals.
Deze machine is erg geschikt om als dedicated muziekspeler in de woonkamer te staan, tenzij de fan te lawaaierig is geworden.
deze heeft die 2 geheugens. en hij is open geweest want ik heb hem gerepareerd (dvd en HD waren defect.) en de koeling klopt zit nu koelpasta op
  zaterdag 19 april 2014 @ 16:10:01 #10
53151 T42
Pinball Wizard
pi_139044698
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 08:51 schreef Iwanius het volgende:

[..]

En ik maar denken dat dit een zelfgeschoten pic van je eigen iMac was. ;(

Vwb Linux op je iMac: Google heeft een hoop antwoorden op je vraag.

Succes.
is internet plaatje van google ;)

heb al lang gegoogled... maar kwam 101 versie's tegen dus ook mint ppc maar wil gewoon een dvd die hem installeerd en niet eerst linux 1 installeren en dan aan passen naar 2

[ Bericht 6% gewijzigd door T42 op 19-04-2014 16:15:57 ]
  zaterdag 19 april 2014 @ 16:11:54 #11
53151 T42
Pinball Wizard
pi_139044729
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2014 10:52 schreef darkmond het volgende:
Moeilijk moeilijk...maar niet heus. :')

http://www.plop.at/en/bootmanager/download.html
Download het .zip bestand...Kies zelf maar welk van de drie.
Open 't, zoek plpbt.ISO en pak dat uit. Neem een cd en brand dat .ISO bestand erop. Ga naar je mac en doe die cd erin, nu opstarten vanaf je cd. Je krijgt het Plop menu te zien met wat opties, onder andere kun je nu vanaf een USB booten. Pak de USB waar je linux opzit en steek hem erin, kies die USB optie en tada, hij start op vanaf je USB. Cd mag er wel uit btw.

Als je nog geen bootable USB hebt, kies even welke distro je wil. Download unetbootin en selecteer je ISO bestand en je USB en laat 't werk verder over aan het programma. Na Eem tijdje issie klaar, deze USB kun je nu gebruiken.
ken plop. werkte niet eens op mijn toshiba...
maar dan nog heb ik GEEN linux. opstarten is het probleem niet, ik zoek een versie van linux zodat de imac nog bruikbaar is. niet een boot menutje ;)
en dus zoek ik een "distro" die voor imac werkt en als iso of dergelijke te downloaden is.

EDIT:
even op unetbootin gekeken waar geen 1 distro daar is voor apple?

quote:
10s.gif Op zaterdag 19 april 2014 11:28 schreef HalveZware het volgende:
Maar TS, wat is er mis met OS X ? oke, je draait een ouwe versie... maar mijn ouwe G4 Powerbook draaide nog 10.5 met een beetje creatief doen :-)
kan niet eens internet op zonder rits foutmeldingen en met linux kan ik remote desktop gebruiken.

[ Bericht 12% gewijzigd door T42 op 19-04-2014 16:26:06 ]
pi_139055024
Ik weet niet hoe het met de mac werkt? Anders Lubuntu PPC als iso downloaden en die kan je met unetbootin op je Mac zetten. Ik heb Lubuntu op mijn Ibook G4 draaien :) Werkt redelijk goed, maar je merkt wél dat het een trage computer is. Maar internetten en zo gaat prima. Er schijnt soms een python script bug te zijn die een poos 100% cpu gebruikt, maar dat is niet alleen een probleem met lubuntu.

http://cdimage.ubuntu.com/lubuntu/releases/13.10/release/

(er is ook een 14. nogwat release maar die is nog niet helemaal klaar geloof ik)

Gepraat over usb booten, misschien moet je nog ff verder zoeken als het antwoord hier niet staat.
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-2149682.html
...
  zondag 20 april 2014 @ 01:30:49 #13
53151 T42
Pinball Wizard
pi_139062149
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 21:58 schreef Garbageman het volgende:
Ik weet niet hoe het met de mac werkt? Anders Lubuntu PPC als iso downloaden en die kan je met unetbootin op je Mac zetten. Ik heb Lubuntu op mijn Ibook G4 draaien :) Werkt redelijk goed, maar je merkt wél dat het een trage computer is. Maar internetten en zo gaat prima. Er schijnt soms een python script bug te zijn die een poos 100% cpu gebruikt, maar dat is niet alleen een probleem met lubuntu.

http://cdimage.ubuntu.com/lubuntu/releases/13.10/release/

(er is ook een 14. nogwat release maar die is nog niet helemaal klaar geloof ik)

Gepraat over usb booten, misschien moet je nog ff verder zoeken als het antwoord hier niet staat.
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-2149682.html
waarom steeds over dat booten via usb? das geen vraag van mij nog steeds niet...
tevens ook onzin om een schijf te branden met plop en dan usb te gebruiken.. brand net zo goed de iso meteen op een schijf ;)

maar lubunto ppc iso eens zoeken
pi_139066883
Ik dacht even dat dat de bedoeling was :)
De ISO FF op een schijf branden is net zo makkelijk, zo niet makkelijker.
...
pi_139071295
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 16:11 schreef T42 het volgende:

[..]

kan niet eens internet op zonder rits foutmeldingen en met linux kan ik remote desktop gebruiken.
Ah dus jij kan dr niet mee omgaan :') prutser
  zondag 20 april 2014 @ 17:18:36 #16
53151 T42
Pinball Wizard
pi_139076993
Nee kan niet met een apple werken vind een onding. Tis dat die bij grofvuil stond want ik zou hem nooit kopen. ;) daarom wil ik er linux op. Had er al eens xp opdraaien.
pi_139094273
Kan er niet mee werken...
Tien jaar geleden van een pentium2 met win2K naar zo'n machine met OSX 10.3 overgestapt. Eerste maand heb ik 't ding verrot gescholden omdat ik vooral allerlei dingen moest afleren, maar daarna was ik definitief om. 't Is alleen dat Apple haar klanten intussen weer als net zo debiel denkt te moeten behandelen als Microsoft met WinME destijds; maar 10.3 en 10.4 waren heerlijke besturingssystemen.
Kortom, geef het eens een kans.
En wat je met dat maffe design nog altijd kunt proberen is een mod. Zie dremeljunkie of tweakers.
Farts are jazz to assholes
  maandag 21 april 2014 @ 00:10:38 #18
53151 T42
Pinball Wizard
pi_139097608
quote:
2s.gif Op zondag 20 april 2014 22:56 schreef trabant het volgende:
Kan er niet mee werken...
Tien jaar geleden van een pentium2 met win2K naar zo'n machine met OSX 10.3 overgestapt. Eerste maand heb ik 't ding verrot gescholden omdat ik vooral allerlei dingen moest afleren, maar daarna was ik definitief om. 't Is alleen dat Apple haar klanten intussen weer als net zo debiel denkt te moeten behandelen als Microsoft met WinME destijds; maar 10.3 en 10.4 waren heerlijke besturingssystemen.
Kortom, geef het eens een kans.
En wat je met dat maffe design nog altijd kunt proberen is een mod. Zie dremeljunkie of tweakers.
klopt was met linux ook wennen,
maar wat als je nu nog met ME of 2k zou werken op internet? dat is 10.3 namelijk ook... oud
gebruik hem nu alleen om op beurzen dvd's af te laten spelen en MAME.
verder kan ik er ook wel vanalles op maar vind het gewoon niks. (geen apple fan hier)

en ik ben begonnen ooit met os 9 op een powermax trouwens ;) die heb ik ook nog ergens staan

[ Bericht 5% gewijzigd door T42 op 21-04-2014 00:20:58 ]
pi_139099828
Ik denk direct een Debian om eerlijk te zijn, alle mint/buntu versie's zijn daar op eindelijk op gebasseerd.

En Debian streeft er echt naar universeel te zijn dat draait bijna op alles. Hoe lastig de installer is heb ik verder geen idee van om eerlijk te zijn. Maar als die gelijk is aan een reguliere debian moet dat een appeltje eitje zijn.
pi_139105420
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2014 00:10 schreef T42 het volgende:
gebruik hem nu alleen om op beurzen dvd's af te laten spelen en MAME.
verder kan ik er ook wel vanalles op maar vind het gewoon niks. (geen apple fan hier)
Ik ken iemand die dat zelfs met die CRT imacjes doet. Die zijn te zwaar en te oud om zo even van de stand te stelen. De 20" iMac g4 til je met zijn 18kg ook niet zomaar even op. Overigens is het backlight niet zo krachtig. Bij een binnenbeurs waar je de stand toch moet bijlichten hoeft dat geen probleem te zijn.
quote:
en ik ben begonnen ooit met os 9 op een powermax trouwens ;) die heb ik ook nog ergens staan
In het geval van een blauw-witte of zilveren: Als je die kaal sloopt kun je er dvd's in bewaren: die doosjes passen opvallend goed. Meet het maar eens na.
Farts are jazz to assholes
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')