abonnement Unibet Coolblue
pi_139021232
Wellicht op het eerste oog een topic wat in het verkeerde subforum is geplaatst, maar dit heb ik bewust gedaan.

Ik ben mij ongeveer sinds een jaar aan het orienteren op een huisdier. Het is voor duidelijk dat dit een kat wordt. Een hond vind ik geweldig, maar ik kan dat beest niet de aandacht geven die het verdiend.

Katten vind ik ook erg leuk. Sierlijke mooie dieren die nogal opzich zelf zijn. Ik twijfel hier echter alleen enorm over. De redenen hiervoor zijn als volgt.

- Sinds ik dit wil, droom ik af en toe, over een huisdier (kat), welke ik stelsematig (dus in iedere droom) vergeet te voeren en eigenlijk 'vergeet' dat ik een huisdier heb. Na een week kom ik erachter dat ik een huisdier heb en ga angstig op zoek naar hem, en ik vrees altijd dat het dier al dood is wegens verwaarlozing. Zijn best nare dromen.
- Ik heb het erg druk
- Bijn weinig thuis
- Hou van orde en netheid in mijn huis. Geen vieze luchtjes en ellende.

Echter wil ik ook graag een kat, de redenen daarvoor zijn als volgt

- Ik hou van van katten
- Ik wil een kat (als ik hem haal, dan uit het asiel) een goed leven geven
- Ben bereid daarvoor te investeren qua geld en tijd (voeding, speeltjes, luxe kattenbak en aandacht)

Jammer genoeg, zijn mijn voors en tegens nogal tegenstrijdig. Ik vermoed dat ook, dat ik niet geschikt ben hiervoor. Echter ben ik wel benieuwd naar de meningen van anderen. Helaas zijn er in mijn kennisenkring, geen representatieve gezinssituaties. De samenstelling van mensen die een huisdier hebben, verschilt enorm met mijn situatie, vandaar dat ik het hier vraag. Ik heb een eenpersoonshuishouden. Ik heb een eigen huis, vast contract, auto, dat soort shit, maar in tegenstelling tot 'huisdierbezitters' woon ik alleen.

Ik benieuwd hoe jullie hierover denken. Ik wil namelijk erg graag een kat, maar voorwaarde hiervoor is wel dat ik hem een goed leven kan geven. Als ik dat niet kan, wat wel mijn verwachting is, zie ik hier van af.
pi_139021288
je kan toch eentje uit het asiel halen en als het niet bevalt weer terug brengen
pi_139021339
Katten zijn toch juist perfect voor alleenstaanden? En anders neem je er toch twee (of drie of vier of ...)
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_139021340
@Jahr00n

Absoluut niet. Dit is voor het dier zelf erg vreemd. Telkens een verschillende omgeving. Ik waardeer het meedenken, en praktisch gezien is dit een prima oplossing, maar ik wil dit een dier niet aandoen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 19:40 schreef Hoplahopla het volgende:
Katten zijn toch juist perfect voor alleenstaanden? En anders neem je er toch twee (of drie of vier of ...)
Op je eerste vraag: Geen idee. Ik ken geen alleenstaanden die een kat hebben. Tweede vraag, een huisdier is genoeg. Ik wil er geen meerdere. Ik waardeer overigens het meedenken, bedankt :)
pi_139021364
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 19:39 schreef Jahr00n het volgende:
je kan toch eentje uit het asiel halen en als het niet bevalt weer terug brengen
Tis geen knuffel die je weer terug naar de speelgoedwinkel kan brengen :')
pi_139021366
Katten zijn vrij flexibele dieren hoor. Het zijn geen honden.
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
  vrijdag 18 april 2014 @ 19:41:43 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_139021369
Woon je ruim?
Kan de kat bij je naar buiten?
Wat doe je als je oppas nodig hebt?
The love you take is equal to the love you make.
pi_139021467
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 19:41 schreef Hoplahopla het volgende:
Katten zijn vrij flexibele dieren hoor. Het zijn geen honden.
Heb jij daar ervaring mee?

quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2014 19:41 schreef Lienekien het volgende:
Woon je ruim?
Kan de kat bij je naar buiten?
Wat doe je als je oppas nodig hebt?
120 m2
'indoor' tuin
Mijn moeder vragen denk ik
pi_139021486
quote:
Sinds ik dit wil, droom ik af en toe, over een huisdier (kat), welke ik stelsematig (dus in iedere droom) vergeet te voeren
Hier hoef je helemaal niet bang voor te zijn, als je een kat vergeet te voeren herinnert die je daar luidkeels aan :D
pi_139021522
Heb je dagelijks tijd om de kat aandacht te geven?
"Geen vieze luchtjes en ellende" de kat zal echt wel 'n keer ziek worden en bv over je tapijt heen kotsen ofzo, en de kattenbak zal ook wel 'ns minder fris zijn, (edit, en de haren die je overal en nergens tegen kan komen :P) kun je daar mee leven?

Of je alleen woont maakt voor die kat echt niet uit, maar als je 1 kat wil, zou ik in het asiel voor een volwassen kat gaan waarvan bekent is dat ie niet zo goed met soortgenootjes overweg kan. Een erg sociale kat (naar andere katten toe) alleen houden vind ik wel sneu.
pi_139021524
Als je bang bent dat je m niet genoeg aandacht kunt geven, kun je ook twee katten overwegen.
compact en kleverig.
pi_139021801
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 april 2014 19:44 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Hier hoef je helemaal niet bang voor te zijn, als je een kat vergeet te voeren herinnert die je daar luidkeels aan :D
Ja, dat is opzich ook wel weer zo haha. Bij maten zie ik katten soms aandacht vragen ja, maarja, die gezinssituatie is compleet anders. De anderen wonen met meerdere personen in huis. Ben bang dat dat het karakter / gedrag van een kat aanpast / verandert.

Mijn eten van thuisbezorgd is btw net aangekomen. Eerst eten anders wordt het koud, daarna reageer ik weer. Bedankt voor ieders input so far :)
  vrijdag 18 april 2014 @ 19:53:38 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_139021854
Het zal je misschien verbazen maar lang niet alle katten houden van alleen zijn.
Resistance is futile.
pi_139022127
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 april 2014 19:53 schreef Seven. het volgende:
Het zal je misschien verbazen maar lang niet alle katten houden van alleen zijn.
Dat zijn nepperts.
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_139022153
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 april 2014 19:53 schreef Seven. het volgende:
Het zal je misschien verbazen maar lang niet alle katten houden van alleen zijn.
:D O+
It's funny
But not ha-ha funny.
pi_139022295
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 19:39 schreef Jahr00n het volgende:
je kan toch eentje uit het asiel halen en als het niet bevalt weer terug brengen
pi_139022323
Ik weet niet.... Je houdt van orde en netheid... Dit staat haaks op katten. Ze geven haarballen over, krabben aan t meibilair en een kattenbak schoonmaken is echt vies. Ik zou ze niet willen missen en de ene kat is erger dan de andere maar je moet wel rekening kunnen houden met de nadelen. Ben je daar flexibel genoeg voor?

Oh en een kat vergeet je niet te voeren, als zn bak leeg is miauwt en krabbelt hij aan je slaapkamerdeur net zolang totdat je hem weer voert.

2 katten is voor henzelf wel gezelliger. En het voordeel is het gezelschap en geknuffel met de beestjes.
pi_139022366
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 19:45 schreef Holyme het volgende:
Heb je dagelijks tijd om de kat aandacht te geven?
"Geen vieze luchtjes en ellende" de kat zal echt wel 'n keer ziek worden en bv over je tapijt heen kotsen ofzo, en de kattenbak zal ook wel 'ns minder fris zijn, (edit, en de haren die je overal en nergens tegen kan komen :P) kun je daar mee leven?

Of je alleen woont maakt voor die kat echt niet uit, maar als je 1 kat wil, zou ik in het asiel voor een volwassen kat gaan waarvan bekent is dat ie niet zo goed met soortgenootjes overweg kan. Een erg sociale kat (naar andere katten toe) alleen houden vind ik wel sneu.
3 uur per dag ben ik ongeveer thuis, los van het slapen natuurlijk. Is dat voldoende? Over vloerbedekking kotsen kan ik gelukkig 'mee leven' omdat ik vinyl heb. Op de bank kotsen is wel echt zuur. Kattenbak en haren vind ik niet erg. Krijg er veel meer voor terug :)

quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2014 20:07 schreef Vlier het volgende:
Ik weet niet.... Je houdt van orde en netheid... Dit staat haaks op katten. Ze geven haarballen over, krabben aan t meibilair en een kattenbak schoonmaken is echt vies. Ik zou ze niet willen missen en de ene kat is erger dan de andere maar je moet wel rekening kunnen houden met de nadelen. Ben je daar flexibel genoeg voor?

Oh en een kat vergeet je niet te voeren, als zn bak leeg is miauwt en krabbelt hij aan je slaapkamerdeur net zolang totdat je hem weer voert.

2 katten is voor henzelf wel gezelliger. En het voordeel is het gezelschap en geknuffel met de beestjes.
Dit was precies waar ik bang voor was. Ik zou graag zo een beestje een goed leven willen geven, maar met bovenstaande kan ik erg moeilijk leven. Rommel, is tot daaraantoe. Vervelend, maar is te verhelpen. Schade aan mijn interieur is daarentegen onbespreekbaar.

Jammer. Ik had het graag gewild, maar misschien is het beter voor beide om hier vanaf te zien.
  vrijdag 18 april 2014 @ 20:10:28 #20
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_139022415
Katten herinneren je eraan als ze eten wilen, daar hoef je je geen zorgen om te maken _O-

Nadelen: haar, overal. Ze doen wel es wat kots of een haarbal ergens. Als ze ziek zijn, of gestrest, kunnen ze wel eens buiten de bak hun behoefte doen. Ze kunnen een 'ongewenste' plek als krabplek bestempelen. Katten zitten graag op waar je mee bezig bent, of dit nou een krant of een laptop is.

Kun je de kosten dragen? Voer, dierenarts? Kattenbak hoeft juist niet luxe, wat luxer eten is dan vaak weer wel goed.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_139022448
Ga anders eens kijken en praten bij een asiel. De mensen die dagelijks katten verzorgen kunnen je vast vertellen met welke reden de dieren afgestaan werden en wat er allemaal bij komt kijken.
Hou er ook rekening mee dat de kattenbak niet zo fris ruikt, dat je overal haar tegen gaat komen (of wil je een naaktkat?) en dat zo'n beest ook wel eens ergens zijn nagels scherpt of n plant uit de vensterbank duwt.
Professioneel gifmenger.
pi_139022583
Ik ben ook alleen en heb ook een kat. Gaat perfect ^O^
pi_139022634
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 20:10 schreef Xaryna het volgende:
Katten herinneren je eraan als ze eten wilen, daar hoef je je geen zorgen om te maken _O-

Nadelen: haar, overal. Ze doen wel es wat kots of een haarbal ergens. Als ze ziek zijn, of gestrest, kunnen ze wel eens buiten de bak hun behoefte doen. Ze kunnen een 'ongewenste' plek als krabplek bestempelen. Katten zitten graag op waar je mee bezig bent, of dit nou een krant of een laptop is.

Kun je de kosten dragen? Voer, dierenarts? Kattenbak hoeft juist niet luxe, wat luxer eten is dan vaak weer wel goed.
Haha, dat eten heb ik dus blijkbaar verkeerd ingeschat. Haar kan ik prima mee leven, kots of een haarbal zolang het op vinyl is prima (al heb je dat niet in de hand), behoefte, wederom hetzelfde verhaal. Een ongewenste krabplek is onbespreekbaar.

Zitten op spullen of kosten vind ik niet erg. Echter als ik het zo afweeg ben ik niet bepaald geschikt. Dit vermoeden had ik al, en is alleen maar bevestigd. Bedankt allemaal. Ik neem dus absoluut geen kat.

Zonde, maar het is beter zo :)
pi_139022650
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 20:09 schreef Alt-tab het volgende:

[..]

3 uur per dag ben ik ongeveer thuis, los van het slapen natuurlijk. Is dat voldoende? Over vloerbedekking kotsen kan ik gelukkig 'mee leven' omdat ik vinyl heb. Op de bank kotsen is wel echt zuur. Kattenbak en haren vind ik niet erg. Krijg er veel meer voor terug :)

[..]

Dit was precies waar ik bang voor was. Ik zou graag zo een beestje een goed leven willen geven, maar met bovenstaande kan ik erg moeilijk leven. Rommel, is tot daaraantoe. Vervelend, maar is te verhelpen. Schade aan mijn interieur is daarentegen onbespreekbaar.

Jammer. Ik had het graag gewild, maar misschien is het beter voor beide om hier vanaf te zien.
Als je echt je interieur zo belangrijk vindt, zou ik er compleet vanaf zien, en misschien op een andere manier katten helpen een beter leventje te krijgen (vrijwilligerswerk bij het asiel? voor mijn part alleen om te knuffelen :)). Ook bij een kat die niet ongewenst aan je meubels of muren krabt, kunnen ongelukjes gebeuren, van vastzitten met een klauwtje aan een bank of stoel tijdens een spelletje tot per ongeluk wat omgooien.
pi_139022725
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 20:16 schreef Alt-tab het volgende:

[..]

Haha, dat eten heb ik dus blijkbaar verkeerd ingeschat. Haar kan ik prima mee leven, kots of een haarbal zolang het op vinyl is prima (al heb je dat niet in de hand), behoefte, wederom hetzelfde verhaal. Een ongewenste krabplek is onbespreekbaar.

Zitten op spullen of kosten vind ik niet erg. Echter als ik het zo afweeg ben ik niet bepaald geschikt. Dit vermoeden had ik al, en is alleen maar bevestigd. Bedankt allemaal. Ik neem dus absoluut geen kat.

Zonde, maar het is beter zo :)
Tsja, ze komen helaas niet met uitvoerige bijsluiter over hun gedrag :P Die van mij zijn geen slopers, krabben waar het hoort etc, maar toch is het hier in huis duidelijk dat er katten wonen. In ieder geval goed van je dat je er eerst over nadenkt ipv een "och wat issie schattig/zielig/.." impuls aanschaf doet en dan tot de conclusie komt dat het misschien niet zo verstandig was :Y
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')