abonnement Unibet Coolblue
pi_139008252
Gisteren las ik weer over iemand die dood was gegaan op 33-jarige leeftijd aan een hartinfarct. Plotseling, uit het niks. Hij had een 'undiagnosed heart condition'.

Ik vraag me af in hoeverre het mogelijk is om een defect / ziekte aan je hart te hebben zonder dat je dat ergens aan merkt.
Als je wekelijks 2x sport, nooit kortademig bent, geen pijn hebt en je hartslag gewoon als 'normaal' aanvoelt, je niet hoeft te hoesten en snel hersteld na lichamelijke inspanning. Ofwel kort gezegd, geen symptomen hebt van hartproblemen terwijl je een normaal, actief leven leid, is het dan toch nog mogelijk dat je op 30- jarige leeftijd ineens een hartaanval krijgt en blijkt dat je al heel je leven een hartprobleem hebt?
pi_139008320
Ja
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_139008328
Kan ja.
pi_139008371
Ja, dat kan. :P Ik kwam er ook pas achter toen de dokter het ontdekte (hartritmestoornis) terwijl hij mijn bloeddruk aan het opmeten was, nooit problemen gehad maar zonder medicijnen kan ik wel ineens dood neervallen. :')
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_139009292
Ja, vooral ritmestoornissen zijn goed mogelijk zonder dat je het merkt. Je merkt het niet omdat het hart normaal functioneert, maar op een dag kun je pech hebben dat de boel gaat 'rondzingen' bijvoorbeeld en iemand dan ter plekke sterft. (hierdoor wordt een hartkamer extreem vaak aangestuurd tot samenknijpen omdat de elektrische geleiding een cirkeltje draait).

Verder kun je het zo gek niet verzinnen of het komt voor. Een aortaklep die uit 2 stukjes bestaat bijvoorbeeld (normaal bestaat ie uit 3 flappen) waardoor ie kan lekken en je hart zich langzaam aan moet passen waardoor ie het op den duur niet trekt. Er kan zelfs een gat in de wand tussen je boezems zitten waardoor het bloed van links weer naar rechts gaat terwijl je dit niet bewust merkt.

De mogelijkheden zijn bijna eindeloos.
  vrijdag 18 april 2014 @ 13:34:31 #6
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_139010003
Het is heel goed mogelijk. Allereerst natuurlijk zien we dan nog aan Robert Gesink, toch een profwielrenner, waardoor hij regelmatig medisch onderzocht werd, waarvan pas nu duidelijk is geworden dat zijn hartkloppingen een fysieke oorzaak hebben.

Een ander probleem is dat bij de tegenwoordige gezondheids-fanaten het hebben van een laag cholesterol-gehalte een doel is, en dat het vaak een onderlinge wedstijd is om dit zo laag mogelijk te krijgen. Daarbij wordt voorbijgegaan aan het eigenlijke doel van cholesterol in ons lichaam : het repareren van kleine beschadigingen aan vaatwanden. Teveel aan cholesterol is zeker schadelijk omdat daardoor de vaten kunnen dichtslibben, te weinig is minstens zo schadelijk omdat kleine scheurtjes niet meer herstellen en kunnen uitgroeien tot zwaardere beschadigingen, en dus vooral bij mensen waarbij het lichaam zware inspanningen in sport of werk moet leveren. En ook hiervan merk je niets totdat een haarscheurtje een echt scheurtje wordt, en je als begin-30-er bij het sporten ineenstort. Ik heb al een keer mezelf in moeten houden om niet "zelfmoord" te roepen toen ik hoorde van een acute hartstilstand bij iemand die opgaf over hoe laag zijn cholesterol wel niet was.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_139011822
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 13:07 schreef dubbelsjaars het volgende:
Ja, vooral ritmestoornissen zijn goed mogelijk zonder dat je het merkt. Je merkt het niet omdat het hart normaal functioneert, maar op een dag kun je pech hebben dat de boel gaat 'rondzingen' bijvoorbeeld en iemand dan ter plekke sterft. (hierdoor wordt een hartkamer extreem vaak aangestuurd tot samenknijpen omdat de elektrische geleiding een cirkeltje draait).

Verder kun je het zo gek niet verzinnen of het komt voor. Een aortaklep die uit 2 stukjes bestaat bijvoorbeeld (normaal bestaat ie uit 3 flappen) waardoor ie kan lekken en je hart zich langzaam aan moet passen waardoor ie het op den duur niet trekt. Er kan zelfs een gat in de wand tussen je boezems zitten waardoor het bloed van links weer naar rechts gaat terwijl je dit niet bewust merkt.

De mogelijkheden zijn bijna eindeloos.
Ik ben een tijdje echt obsessief bezig geweest met mijn hart, nu gelukkig niet meer, maar heb in die tijd heel vaak mijn hartslag opgemeten. Als je altijd een normaal ritme telt en je voelt je prima tijdens het sporten, kun je dan alsnog een ritme-stoornis hebben?
pi_139011852
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 12:29 schreef trovey het volgende:
Ja, dat kan. :P Ik kwam er ook pas achter toen de dokter het ontdekte (hartritmestoornis) terwijl hij mijn bloeddruk aan het opmeten was, nooit problemen gehad maar zonder medicijnen kan ik wel ineens dood neervallen. :')
Heftig zeg. Maar jij hebt dus ook nooit fysiek iets gemerkt?

En wat vond de dokter dan precies? Iets met je bloeddruk? Of hoorde hij op de stethoscoop dat het ritme niet regelmatig was ofzo?
pi_139011955
Oh nee hoor dit gaan we niet weer doen.
vermoed je wat dan ga je naar de huisarts, maar je gaat je niet gek maken door dit soort dingen
Mokkel met stuntstok
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')