abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 vrijdag 18 april 2014 @ 11:56:49 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_139007506
De winnaar van de AD Nationale Friettest 2014 is dit jaar het Alphense Fers Friethuys. De zaak bestaat dit weekend precies één jaar en eigenaren Max Sleebe (34) en Angelo de Bruijn (55) hebben zichzelf het mooist denkbare cadeau gegeven: het winnen van de Friettest. En dat is gelukt...



Als hij de enveloppe met de uitslag krijgt overhandigt, vertoont Max Sleebe een sterke emotionele en fysieke reactie. Kippenvel en de haartjes op zijn armen gaan recht overeind staan. Compagnon Angelo wordt telefonisch op de hoogte gebracht en reageert anders. 'Haha, leuke grap. Maar je moet van betere huize komen om mij in de maling te nemen.'

Ambachtelijk karakter
De jury onder leiding van dr.ir.Bob Cramwinckel, directeur van het Centrum voor Smaakonderzoek, is unaniem in het oordeel. 'Fers Friethuys serveert een prachtige, verse friet. Goudgeel gebakken, krokant van buiten en zacht van binnen en vol van smaak. Stukjes schil geven de friet een ambachtelijk karakter.' En daarmee is Fers Friethuys als enige van de 135 beoordeelde verkooppunten goed voor het eindcijfer 10.

Goudstaven
Het verhaal van de beide compagnons is een wonderbaarlijke geschiedenis. Max verdiende begin vorig jaar de kost als verhuurder van voordelige bestel- en verhuisbusjes; Angelo zag de basis onder zijn kringloopwinkel steeds smaller worden. En op een dag zeiden beide heren tegen elkaar: 'zullen wij samen een frietzaak beginnen?' En dan wel een zaak met verse friet, want dat was in heel Alphen aan den Rijn niet te krijgen. Ervaring in de horeca? Nul komma nul. Maar ja, frietjes worden niet voor niets wel eens goudstaven genoemd. Daar moest goed in te verdienen zijn.

Expertise
Max nu: 'Inderdaad, we waren enigszins naïef.' Bij het maken van een bedrijfsplan staat één ding vast: er zal nooit, maar dan ook nooit omwille van het geld een concessie worden gedaan aan de kwaliteit. Alleen het beste is goed genoeg. Als eerste huren zij de expertise in van Arn Zuyderduin, de gedreven eigenaar van Friethuis Van Gogh in Amersfoort en winnaar van de AD-Friettest 2012. Hij leert hen het verschil tussen een aardappel en een rode kool, legt uit hoe de frituuroven moet worden aangezet, hoe een schilmachine werkt en waar zij hun grondstoffen kunnen inkopen. 'We hebben veel aan hem te danken.'

Optimaal frietje
Proefondervindelijk krijgen zij vervolgens het hele proces van inkopen, schillen, ontpitten, wassen, snijden, voorbakken en afbakken onder de knie. Angelo loopt stage bij het Friturologisch Instituut Schipper in Rotterdam. Zij experimenteren met baktijden en verschillende soorten olie. 'Zo is het belangrijk dat de friet na het voorbakken goed afgekoeld is voor het afbakken. Alleen dan krijg je een optimaal frietje.'

Rij
Angelo sluit zijn winkel, Max blijft -tot op de dag van vandaag- als Blue Rent ook busjes verhuren, maar als er in het centrum van Alphen aan den Rijn in de Raadhuisstraat 188 een pandje vrij komt, is het alleen nog maar friet wat de klok slaat. 'We zijn maar gewoon begonnen.' Op de gevel komt de naam Fers Friethuys. 'Vers met de F van friet.' En de Alphenaren vielen massaal voor het magische toverwoord 'grati'. 'De eerste dag hebben wij, om enige bekendheid te krijgen, onze friet gratis weggegeven. De rij voor de zaak was tientallen meters lang.'

Kilo
Op dag twee vervolgen zij hun weg, die een flink aantal valkuilen blijkt te verbergen. Waar zij stuk voor stuk intuimelen. De eerste harde, want fout gecalculeerde, les: één kilo aardappel is niet één kilo friet. 'Na het schillen, vochtverlies tijdens het bakken en het weggooien van de kleine stukjes houd je van een kilo inkoop maar 500 gram te verkopen product over. Daar hadden we niet helemaal op gerekend.' Toen zij ook nog eens met te gulle hand opschepten, waren de frietzakken overvol maar bleek de kassa 's avonds akelig leeg.

Balans
'Het was ook moeilijk om een balans te vinden in de hoeveelheid aardappels die wij per dag moesten schillen. Je wilt aan het einde vande dag niet 80 kilo weggooien. Zonde van het voedsel en het geld. Maar 'nee' moeten verkopen omdat we uitverkocht waren, voelde ook niet goed. Dus zeker in de begintijd, toen de schilmachine ook nog eens ergens anders stond, was het flink zenuwpezen.'

Fabrieksfriet
En nog steeds is het bikkelen. 'Wij hebben ons absoluut vergist in hoe arbeidsintensief dit product is. Het is heel hard werken voor je geld. Het gaat om de grote aantallen. Want als je honderd klanten over de vloer hebt gehad, klinkt dat aardig maar je praat nog steeds over maar 300 euro omzet. Maar omschakelen naar fabrieksfriet of geschild laten aanleveren? Nooit. Geen concessies aan de kwaliteit. Dat zou aanvoelen als falen, als een nederlaag en het verloochenen van de principes waar wij voor staan.'

En daarom valt deze eerste plaats ook zo goed. 'Ook voor onze personeelsleden Donovan, Kayleigh en Leonie. Een beloning die snel is gekomen en die het bewijs is van onze filosofie dat je best doen en je inzetten voor kwaliteit altijd loont.' Zeker vanaf vandaag.



Morgen de uitslag met commentaren. Dat wordt weer smullen. :)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_139007702
*O*
Vnv friet halen daar :)
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  vrijdag 18 april 2014 @ 12:05:47 #3
317039 Printerkabel
Hello darkness, my old friend
pi_139007733
Nom
pi_139007756
Klinkt goed :)
  roze vrijdag 18 april 2014 @ 12:16:16 #5
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_139007998
Ben benieuwd naar de andere resultaten *O*
Your beauty never ever scared me.
  Trouwste user 2022 vrijdag 18 april 2014 @ 12:18:14 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_139008054
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 april 2014 12:16 schreef Amarantha het volgende:
Ben benieuwd naar de andere resultaten *O*
Is altijd lachen idd. :D

Ben wel benieuwd hoe hun frietjes smaken. Heb er nu echt trek in. :)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  roze vrijdag 18 april 2014 @ 12:20:05 #7
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_139008090
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 12:18 schreef tong80 het volgende:

[..]

Is altijd lachen idd. :D

Ben wel benieuwd hoe hun frietjes smaken. Heb er nu echt trek in. :)

:P
Neem aan dat het net als met de oliebollentest zo is dat er top 100 ofzo is?
Your beauty never ever scared me.
  Trouwste user 2022 vrijdag 18 april 2014 @ 12:34:31 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_139008507
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 april 2014 12:20 schreef Amarantha het volgende:

[..]

Neem aan dat het net als met de oliebollentest zo is dat er top 100 ofzo is?
Ja. Altijd leuk om te lezen. :)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  roze vrijdag 18 april 2014 @ 12:40:18 #9
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_139008653
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 12:34 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ja. Altijd leuk om te lezen. :)

:P
Yup daarom vroeg ik het me ook af :9
Your beauty never ever scared me.
  Trouwste user 2022 vrijdag 18 april 2014 @ 12:55:43 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_139008983
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 april 2014 12:40 schreef Amarantha het volgende:

[..]

Yup daarom vroeg ik het me ook af :9
Dan krijgen ze een 1 of nog erger een 0. Met zoiets als dat je je het nog niet voert aan je dooie hond. :D

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 18 april 2014 @ 14:20:34 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_139011357
heerlijk hoe naief mensen aan een zaak beginnen, maar toch heb ik een zwak voor mensen die voor een goed product gaan
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 18 april 2014 @ 15:45:30 #12
353856 Stoepboer
Stoep met boeren.
pi_139013858
Ach, iedere site heeft wel een andere winnaar.
Vervelende stoepboer!
pi_139014052
De uitgevoerde test is complete bullshit. Cramwinckel kan goed uit zijn nek kletsen met zijn testen.

Ongetwijfeld zul je verschillen proeven tussen de top tien en de onderste tien. Maar de manier waarop deze test wordt uitgevoerd betekent dat hij nooit zo specifiek kan zijn het verschil tussen nummer 1 een twee aan te geven.
Whatever...
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 18 april 2014 @ 15:56:22 #14
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_139014191
Er zijn ook mensen niet zo blij met de AD Patattest :P
http://www.profri.nl/nieu(...)de-ad-friettest-2014

quote:
Het bestuur van vakvereniging ProFri spreekt in een open brief haar zorgen uit over de vele reacties van ondernemers, waarvan hun friet in de jaarlijkse AD Friettest minder positief is beoordeeld dan gedacht. Een groot aantal bedrijven wordt met de grond gelijkgemaakt en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
ProFri over AD Friettest: Geen oordeel, maar veroordeling
De open brief wordt ondertekend door Frans van Rooij en is gericht aan Paul Hovius, die volgens ProFri verantwoordelijke is bij het AD voor de jaarlijkse Friettest.

Frans van Rooij
Van Rooij begint de brief met een felicitatie aan de prima winnaar Fers Friethuys uit Alphen aan den Rijn, maar schrijft daarna 'geschrokken te zijn van de reacties van ondernemers waarvan hun friet minder positief is beoordeeld dan dat zij hadden verwacht'.

Met de grond gelijk
'Je maakt met de AD Friettest een groot aantal bedrijven met de grond toe gelijk', zo is te lezen. 'Dat kan toch niet de bedoeling zijn. En dit op basis van slechts één bezoek en ook nog eens je persoonlijke voorkeur voor verse friet die volgens jou ook nog zelf gesneden moet zijn. Dit is (aard)appels met peren vergelijken.'

Twee testen
ProFri pleit voor twee testen. 'Eentje voor verse friet en de ander voor 'fabrieksfriet', zoals je deze friet morgen in het AD denigrerend noemt. Overigens, ook deze friet wordt gewoon gemaakt van echte aardappelen.'

Sensatie en vermaak
De vakvereniging laat bij monde van Van Rooij verder weten dat ondernemers er best mee mogen worden geconfronteerd dat hun frietje ook wel eens niet zo goed is als ze denken.

'Maar de manier zoals je beoordelingen dit jaar weer hebt geschreven, heeft niets meer te maken met beoordeling van friet, maar is puur geschreven ter vermaak van en sensatie voor de lezer.'

Natrappen
Gedreven ondernemers worden volgens de open brief volledig onderuit gehaald en er wordt ook nog eens nagetrapt.

Van Rooij schrijft daarover: 'De beschrijvingen die ik heb gelezen of mij werden voorgelezen aan de telefoon, zijn geen oordelen meer maar veroordelingen.'

Gesprek
Tot slot hoopt Van Rooij op een gesprek met Hovius en ondernemers en deskundigen uit de branche om hem (en zijn testteam) te laten ervaren dat er meer factoren zijn die van invloed zijn op de smaakbeleving van friet.
http://www.missethoreca.n(...)roordeling-1506352W/
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_139014534
Het probleem is met name dat dit soort testen met doen of alles objectief is, maar in e praktijk gaat het om de mening van drie zogenaamde experts. Dit is gewoonweg te weinig om serieuze conclusies te trekken (en dat doen ze).

Ik ben het eens met profri, er wordt wel heel hard geoordeeld zonder echt goede basis.

Als het een recensie is, is het duidelijk dat het de mening van 1 of 2 personen is. Hier is dat onduidelijk.
Whatever...
  vrijdag 18 april 2014 @ 16:08:25 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_139014580
De resultaten van de friettest vergelijken met iemand die doodgeschopt wordt...
Dit zegt veel over deze vetsmelter. Hij kan zijn pissig briefjes beter schrijven aan de Boy Bensdorps die zijn sector onderuit halen.



Ik ben geen lezer of fan van het AD maar hun oliebollen, friet en haringtest zorgt er voor dat mensen die gaan voor kwaliteit in de zon worden gezet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_139015329
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 16:08 schreef Pietverdriet het volgende:
De resultaten van de friettest vergelijken met iemand die doodgeschopt wordt...
Dit zegt veel over deze vetsmelter. Hij kan zijn pissig briefjes beter schrijven aan de Boy Bensdorps die zijn sector onderuit halen.

[ afbeelding ]

Ik ben geen lezer of fan van het AD maar hun oliebollen, friet en haringtest zorgt er voor dat mensen die gaan voor kwaliteit in de zon worden gezet.
Piet, de manier van testen is geen enkele garantie dat kwaliteit boven komt drijven. Als ze de test goed zouden uitvoeren had je een punt.

Nu zie je door de willekeur bijvoorbeeld ook soms ineens toppers van vorig jaar ineens heel laag eindigen, terwijl zij niets anders doen dan het jaar er voor.
Whatever...
  vrijdag 18 april 2014 @ 17:04:50 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_139016438
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2014 16:30 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Piet, de manier van testen is geen enkele garantie dat kwaliteit boven komt drijven. Als ze de test goed zouden uitvoeren had je een punt.

Nu zie je door de willekeur bijvoorbeeld ook soms ineens toppers van vorig jaar ineens heel laag eindigen, terwijl zij niets anders doen dan het jaar er voor.
Maak dat maar hard
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_139022332
Het is ook altijd hetzelfde in dit land. Winnaars zijn blij en de verliezers laten altijd zien dat ze slechte verliezers zijn door onmiddelijk een krant te betichten van alles en nog wat. Alsof de testers erop uit zijn om hun een loer te draaien. }:| Daarbij zijn het ook vaak lieden die meer dan hun kennis en vakmanschap bewezen hebben om hierover een oordeel te vellen.

En het allerbelangrijkste is nog wel dat men vergeet dat het maar een momentopname is en geen dagelijkse opname! M.a.w uitbaters: Stoppen met whinen en gewoon je best blijven doen!

Het allerbelangrijkste wat voor jou geldt is eten bereiden voor je gasten/klanten en die dan hopelijk tevreden zijn en terugkomen want die betalen uiteindelijk je rekeningen.Niet die attentionwhore foodies die alleen maar vanwege 1 recensie je zaak plotseling geweldig vinden, langskomen maar daarna nooit meer terugkomen.

Die kan je missen als kiespijn.

On topic: Van harte aan de winnaar van de test. Maar ik zal die ene keer dat ik een frietje eet dit gewoon in Rotterdam als ik er ben blijven doen en wel bij Bram.
pi_139022381
135 onderzochte friettenten
nou zeg
pi_139037301
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 20:09 schreef Adames het volgende:
135 onderzochte friettenten
nou zeg
Het gaat hier ook om friet uiteraard en niet om patat ;) 99% van de patat friet bakkers zijn standaard en hebben een shirt aan van Aviko of Farm, daar wil je eigenlijk ook niet gezien worden. Van die 135 zijn er blijkbaar maar 50 die verse friet serveren dus wat mij betreft mag de test zich beperken tot die 50. De rest zijn in mijn ogen ongeinteresseerde ondernemers waar je niks van hoeft te verwachten. Dan hou je in Nederland - met tranen in mijn ogen - maar een handjevol goede frietbakkers over die hun vak verstaan.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_139037532
Mooi verhaal echte friet en geen inkoop friet. Het gaat echt om verse friet wat voor mij logisch is want dat bepaald een heel stuk van je product. De ingekochte friet Aviko etc. is ook prima te eten maar dat kan je overal krijgen mits in schoon vet juist gebakken is.

Maar natuurlijk gaat het ook om persoonlijke voorkeur dat is altijd zo, net zo als bij de Michelin sterren. Een voor mij lekkere friet kan voor een ander niet lekker zijn.
  zaterdag 19 april 2014 @ 09:42:49 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_139037559
Erger nog dan de friet is de mierzoete frietsaus ipv een echte rinse mayonaise, logisch, want frietsaus is goedkoper in inkoop
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_139037791
Je hebt helemaal gelijk Pieter boy.

B.t.w Piet: waarom is men in Duitsland zo lyrisch overv onze pommes.

Ik hoor dat best wel vaak van vrienden uit Berlijn dat wij "guttes pommes"hebben.
Is de aardappel dan in Duitsland zo slecht? :{ Of bakt men het gewoon verkeerd?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2014 10:00:25 ]
pi_139037808
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 april 2014 09:59 schreef Iwanius het volgende:
Je hebt helemaal gelijk Pieter boy.

B.t.w Piet: waarom is men in Duitsland zo lyrisch overv onze pommes.

Ik hoor dat best wel vaak van vrienden uit Berlijn dat wij "guttes pommes"hebben.
Is de aardappel dan in Duitsland zo slecht? :{ Of bakt men het gewoon verkeerd?
Ik bedacht mij laatst dat typisch Nederlandse keuken de frituur tenten zijn. Het is ook Belgisch maar Nederland kan er ook wat van met die enorme waslijst aan snacks.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')