abonnement Unibet Coolblue
pi_138983672
Binnenkort is het alweer tijd om te kiezen voor een vervolgstudie en ik heb hier helaas te lang mee gewacht. Tot dusver heb een drietal open dagen bezocht en ben gaan proefstuderen bij bouwkunde, dit bleek echter niks voor mij te zijn. Wel ben ik erachter gekomen dat ik graag iets wil doen met veel natuur- en wiskunde, het liefst in theoretische vorm. Ik besef dat ik beter vwo kan gaan doen om aan een theoretische studie te kunnen deelnemen, maar dat zit er echt niet in voor mij (dan moet ik een moderne vreemde taal nemen en dat wordt gegarandeerd een 3 :P).

Ik had zelf elektrotechniek of bedrijfswiskunde in gedachten, maar door het laag zuivere wiskundegehalte van de laatstgenoemde neig ik toch meer naar elektrotechniek.

Maar in het curriculum van elektrotechniek zit weer vrij weinig wiskunde :?.

Ik vroeg me dus af of er iemand is die nóg een hbo-opleiding kent die hoog aangeschreven staat en een hoog wis- en natuurkundegehalte heeft.

Het liefst zou ik ook overstappen nadat ik mijn propedeuse heb behaald naar een wo-studie met veel techniek om alsnog een hoog theoriegehalte te krijgen i.p.v. opgeleid te worden voor een beroep. Ik snap dat het flink aanpoten zal worden, maar doordat ik verplicht een vreemde taal moet kiezen, is deze sluiproute m'n laatste optie :P. Engels gaat me overigens wel goed af.

Het niveau in het eerste jaar hbo zal waarschijnlijk geen problemen leveren, momenteel sta ik afgerond een 9 voor wis- en natuurkunde.
pi_138983764
Genoeg keus lijkt me, Technische Natuurkunde bijvoorbeeld.
pi_138983858
TN heeft volgens mij meer groepswerk dan ET, dat lijkt me toch al iets minder uitdagend.
pi_138984237
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 17:22 schreef elbarto het volgende:
TN heeft volgens mij meer groepswerk dan ET, dat lijkt me toch al iets minder uitdagend.
Op het hbo ga je sowieso veel groepswerk doen.
  donderdag 17 april 2014 @ 17:48:19 #5
302657 Wasmachinu
cleaning your mess
pi_138984599
Aviation op de Hogeschool van Amsterdam. Veel van beide.
pi_138985977
Technische natuurkunde lijkt me toch echt je ding. Zit ook pittige wiskunde in.
pi_139006889
Het praktische gedeelte van technische natuurkunde lijkt me dan weer niks. Is er een hbo met veel wiskunde en geen onzinvakken?
pi_139007077
Als je van havo komt kun je vaak op voorwaarde dat je het vak wiskunde D kiest vrijstelling krijgen van een moderne vreemde taal.

Lijkt mij de meest geschikte optie. Ik ken mensen die hbo wtb doen, een studie die toch goed bekend staat. Maar het wiskundig niveau is om te huilen daar. Een 6vwoer met wiskunde D heeft een veel hoger (wiskundig) niveau dan hbo tweedejaars.
pi_139007726
Oh, dat zou echt ideaal zijn! Ik stuur nu een mail naar m'n decaan. Ik heb nu wiskunde D in het vrije deel en vind dit echt een te gek vak.

Ik heb het een en ander meegekregen van een kennis die bedrijfswiskunde studeert (-de meest wiskundige studie op hbo volgens mij) en het niveau valt echt héél erg tegen :P. Daarom zou ik liever wiskunde gaan studeren, maar de moderne vreemde taal gaat echt een gigantisch struikelblok worden. Dit zou een mooie sluiproute zijn, bedankt!
pi_139007796
Ik snap trouwens sowieso niet dat een moderne vreemde taal verplicht is op het vwo, wat is hier de meerwaarde van bij een studie als elektrotechniek? Dan zou ik liever informatica o.i.d. erbij volgen in plaats van Frans/Duits. En dan wiskunde niet verplichten op havo :N
  Moderator vrijdag 18 april 2014 @ 12:12:27 #11
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_139007901
Ik ben ook onder de 2de vreemde taal uitgekomen. Ik had op de HAVO altijd Frans gehad zodat ik door kon stromen naar VWO. Was op het VWO Frans niet te combineren met N&T profiel. :') Heb toen gewoon Biologie erbij gedaan in plaats van Frans (toen was er nog geen Wiskunde D).
  vrijdag 18 april 2014 @ 12:17:26 #12
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_139008032
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2014 11:43 schreef hijdiegaapt het volgende:
Als je van havo komt kun je vaak op voorwaarde dat je het vak wiskunde D kiest vrijstelling krijgen van een moderne vreemde taal.
Dan moet je concreet een school weten die dat toestaat en die voor TS ook nog in zijn buurt te bereizen is. De meeste scholen hanteren geen ontheffing voor havisten en bij vwo'ers alleen bij hoge uitzondering. TS kan natuurlijk altijd even navragen bij zijn school. Als de ontheffing wordt aangeboden dan is Wiskunde D wel de meest logische keus als vervangingsvak.
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 12:07 schreef elbarto het volgende:
Ik snap trouwens sowieso niet dat een moderne vreemde taal verplicht is op het vwo, wat is hier de meerwaarde van bij een studie als elektrotechniek? Dan zou ik liever informatica o.i.d. erbij volgen in plaats van Frans/Duits. En dan wiskunde niet verplichten op havo :N
Basisvorming. Van een vwo'er wordt zowel in de breedte als in de diepte meer verwacht dan van een havist. Je zit ook niets voor niets een jaar langer op de middelbare school. Dat is wellicht niet voor iedereen weggelegd, maar dat is ook de bedoeling.

Natuurlijk is het lullig voor de getalenteerde N&T'er die moeite heeft met taal maar wie wiskunde makkelijk afgaat. Daarom zijn er zowel in de onderbouw ondersteuningsmogelijkheden en is er in de bovenbouw een ontheffingmogelijkheid op grond van een N-profiel. Maar dit gaat echt om de uitzonderlijke gevallen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_139008036
Link

quote:
De ontheffing kan worden verleend:
• aan een leerling met een stoornis die betrekking heeft op taal, of
met een zintuiglijke beperking die effect heeft op taal,
• aan een leerling die een andere moedertaal heeft dan Nederlands of
Fries,
aan de "eenzijdige bèta" die het onderwijs in één van de
natuurprofielen volgt en voor wie het volgen van onderwijs in de
taal naar verwachting een succesvolle afronding van de opleiding
hindert.
:D!

Ik hoop dat ik snel antwoord krijg, dit zou wel eens kunnen betekenen dat ik gewoon op de middelbare school blijf.
pi_139008119
Daar heb je wel gelijk in, Ryon. Alsnog hoop ik vrijstelling te kunnen krijgen en anders probeer ik wel een tussenweg te vinden. Misschien dat ik alvast bijlessen in de zomervakantie ga volgen om de doorstroom wat makkelijker te maken.

Het wordt in elk geval VWO en niet HBO.
  vrijdag 18 april 2014 @ 12:33:35 #15
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_139008484
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 12:21 schreef elbarto het volgende:
Daar heb je wel gelijk in, Ryon. Alsnog hoop ik vrijstelling te kunnen krijgen en anders probeer ik wel een tussenweg te vinden. Misschien dat ik alvast bijlessen in de zomervakantie ga volgen om de doorstroom wat makkelijker te maken.

Het wordt in elk geval VWO en niet HBO.
Dat laatste kan ik alleen maar aanraden. Het zou natuurlijk ideaal zijn als je school naar keuze wel een ontheffingsregeling heeft, maar ik weet niet zeker of het verstandig is om anders naar een andere (mindere) school te gaan zoeken persé om de 2e vreemde taal te omzeilen. Om heel eerlijk te zijn stelt die tweede vreemde taal ook niet heel veel voor in de tweede fase. Althans, niets wat met wat bijles niet te halen valt.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_139013027
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 12:05 schreef elbarto het volgende:
Oh, dat zou echt ideaal zijn! Ik stuur nu een mail naar m'n decaan. Ik heb nu wiskunde D in het vrije deel en vind dit echt een te gek vak.

Ik heb het een en ander meegekregen van een kennis die bedrijfswiskunde studeert (-de meest wiskundige studie op hbo volgens mij) en het niveau valt echt héél erg tegen :P. Daarom zou ik liever wiskunde gaan studeren, maar de moderne vreemde taal gaat echt een gigantisch struikelblok worden. Dit zou een mooie sluiproute zijn, bedankt!
Denk jij theoretische wiskunde op WO niveau aan te kunnen dan?
One day the poor will have nothing left to eat but the rich..
pi_139017027
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 15:20 schreef Mooiejongon1989 het volgende:

[..]

Denk jij theoretische wiskunde op WO niveau aan te kunnen dan?
Ik neem aan dat ik op het beoogde niveau voor de aanvang zit als ik wiskunde B & D op vwo heb gedaan.
pi_139017572
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 17:22 schreef elbarto het volgende:

[..]

Ik neem aan dat ik op het beoogde niveau voor de aanvang zit als ik wiskunde B & D op vwo heb gedaan.
nee dus
De overstap van vwo met wiskunde b naar theoretische/technische wiskunde op wo-niveau is niet gemakkelijk
One day the poor will have nothing left to eat but the rich..
pi_139017724
Wat voor vooropleiding zou jij aanraden? Overigens gaat het me op de havo erg goed af, ik verwacht dat deze trend zal doorzetten op het vwo.
pi_139018116
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 17:42 schreef elbarto het volgende:
Wat voor vooropleiding zou jij aanraden? Overigens gaat het me op de havo erg goed af, ik verwacht dat deze trend zal doorzetten op het vwo.
Geen idee.

Het zou best kunnen dat je op het vwo ook goede cijfers haalt, dit geeft rtouwens geen enkele garantie voor een vervolgopleiding wiskunde.
One day the poor will have nothing left to eat but the rich..
pi_139018609
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 17:54 schreef Mooiejongon1989 het volgende:

[..]

Geen idee.

Het zou best kunnen dat je op het vwo ook goede cijfers haalt, dit geeft rtouwens geen enkele garantie voor een vervolgopleiding wiskunde.
Ik kan helaas geen PM terugsturen, maar bedankt! Zijn dit eerstejaarsvakken?
pi_139018669
luchtvaarttechniek in delft
  vrijdag 18 april 2014 @ 18:19:43 #23
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_139018771
Ik zou et (weer) doen en na de p et aan een tu volgen.
  vrijdag 18 april 2014 @ 18:23:26 #24
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_139018859
Hoewel je met vwo wel beter bent voorbereid op een universitaire studie, zou wel voor een uni studie gaan als je de motivatie en dicipline hebt.
pi_139018992
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 18:19 schreef Manke het volgende:
Ik zou et (weer) doen en na de p et aan een tu volgen.
Waar heb jij dit gevolgd (HBO) en hoe vond je het als ik vragen mag?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')