abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 17 april 2014 @ 08:01:43 #1
62687 Ajaxfan
Look out for me
pi_138969211
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland.
fokplaat.jpg DriekOplopers, zet zich in om dingen voor de reiziger te verbeteren.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal SLT's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
UI_Berlijn.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
noiconn.png Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.

Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
pi_138969301
Wat ik me wel eens afvraag, wat xou voordeliger zijn:
- treinen 130 laten rijden
- treinen onder etcs 160 laten rijden. Hoger verbruik en slijtage spoor maar op een stuk als Alkmaar-Maastricht heb je met dezelfde frequentie een a twee omlopen minder met bijbehorende treinstellen nodig
pi_138969387
Eerste is goedkoper voor infrabeheerder, tweede voor vervoerder. Zeg het maar ;)
  donderdag 17 april 2014 @ 10:16:02 #4
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_138971670
Met 160 km/h ga je niet zoveel tijd winnnen op dat stuk denk ik. Het gaat om 3 s per km minder tijd t.o.v. 140 km/h.
pi_138972070
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 05:11 schreef J.B. het volgende:
Over dat vroeg bier drinken: neem eens een ferry om 6 uur 's morgens van Helsinki naar Tallinn, je weet niet wat je meemaakt met die Finnen :')
Reus airport. Bomvol britten 's morgens vroeg die al aan de halve liters zitten bij een bord veel vette friet en braadworst. :r
  donderdag 17 april 2014 @ 10:57:13 #6
421720 Goedzooi
Hallo, wilt u dakpannen kopen?
pi_138972648
Hoera voor roze treinen!!1





Nederlands is mijn goedste vak
pi_138972681
quote:
7s.gif Op donderdag 17 april 2014 10:57 schreef Goedzooi het volgende:
Hoera voor roze treinen!!1

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
pi_138972900
Zo ging het vroeger ook achievement: rij in treinstel 4045 op een traject naar het oosten.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 april 2014 @ 11:07:45 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_138972919
Het Groninger metaalbedrijf Simmeren heeft gisteren bij de Raad van State uitleg gegeven over het mogelijke vervoer van asbesthoudend metaal naar Duitsland.

Dit metaal komt uit de Plan V's die in Groningen gesloopt zijn. De milieuinspectie heeft in 2011 het werk stilgelegd vanwege dit delict en Simmeren een boete van 1,2 miljoen euro opgelegd. Nu probeert Simmeren haar gelijk te halen. Uitspraak over maximaal 12 weken.

http://rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=132911

Het slopen van Plan V's wordt nu door HKS in Amsterdam gedaan
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_138973010
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 11:07 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Zo ging het vroeger ook achievement: rij in treinstel 4045 op een traject naar het oosten.
:D _O-

Wie heeft bedacht dat je vragen aan de klantenservice van NS alleen via Eva kan stellen mogen ze ook direct op straat zetten. Waarom niet gewoon een contactformulier :')
Enfin, ik had een GtbV claim ingediend maar die was niet toegewezen omdat er werkzaamheden waren. Dat klopt, maar door die werkzaamheden kreeg ik een omreisadvies via de reisplanner en op de traject was een stremming. Stelletje pipo's ;(
  donderdag 17 april 2014 @ 11:26:47 #11
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_138973421
@ Darkwing; balen dat die niet online te krijgen is. Heb enkel voor Nord pas de Calais korting.

Reizen tm Amiens met TER, dan Intercité naar Paris en later terug. En weer naar Lille met de TER.
In 12 minuten tickets op Lille kopen is te krap lijkt mij...

Misschien dat ik 27 April ff retour Lille doe voor de fun om die tickets dan aan te schaffen. Reizen waarschijnlijk met 7 man die dag.
  Redactie Sport donderdag 17 april 2014 @ 11:37:26 #12
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_138973725
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 11:10 schreef Viezze het volgende:

[..]

:D _O-

Wie heeft bedacht dat je vragen aan de klantenservice van NS alleen via Eva kan stellen mogen ze ook direct op straat zetten. Waarom niet gewoon een contactformulier :')
Enfin, ik had een GtbV claim ingediend maar die was niet toegewezen omdat er werkzaamheden waren. Dat klopt, maar door die werkzaamheden kreeg ik een omreisadvies via de reisplanner en op de traject was een stremming. Stelletje pipo's ;(
Via https://www.ns.nl/virtuel(...)scalatie&delay=false kun je ze via Eva mailen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 17 april 2014 @ 11:42:20 #13
62687 Ajaxfan
Look out for me
pi_138973869
Als machinist word je opgeleid voor een bepaald type trein toch?

Rijd je dan de hele dag 1 trein van dat type op een complete reeks aan trajecten of kun je alleen switchen naar treinen van dat type? Hebben dan alle treinen van dat type dezelfde sloten / sleutels?
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
pi_138973916
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 11:37 schreef dennistd het volgende:

[..]

Via https://www.ns.nl/virtuel(...)scalatie&delay=false kun je ze via Eva mailen.
Ja dat deed ik ook, maar ik vind het vrij omslachtig. Zet er gewoon een contactformulier neer.
pi_138973921
Volgens mij word je juist opgeleid voor een bepaald traject.

Ik weet in ieder geval nog wel goed dat, toen in 2010 de IC Roosendaal - Arnhem weer doorgetrokken werd naar Zwolle, veel Roosendaalse machinisten niet met de koplopers overweg konden die er opeens kwamen te rijden.
  donderdag 17 april 2014 @ 11:51:38 #16
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_138974125
Je krijgt idd traject + materieel, meestal meerdere soorten meuk
  Redactie Sport donderdag 17 april 2014 @ 11:56:02 #17
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_138974236
quote:
5s.gif Op donderdag 17 april 2014 11:42 schreef Ajaxfan het volgende:
Als machinist word je opgeleid voor een bepaald type trein toch?

Rijd je dan de hele dag 1 trein van dat type op een complete reeks aan trajecten of kun je alleen switchen naar treinen van dat type? Hebben dan alle treinen van dat type dezelfde sloten / sleutels?
Een dienst van een machinist uit Enschede:
1
2
3
4
5
6
7
DM90       SPR      7952        14:04 Es      15:11 Zl    
1700ST     IC       3661        15:49 Zl      17:12 Nm    
                         *      17:12 Nm      17:53 Nm    
DDZ        SPR      4465        17:53 Nm      18:33 Ht    
IRM        IC       3568        19:08 Ht      19:37 Ut    
           IC        571 P      19:50 Ut      20:42 Zl    
DM90       SPR      7973        21:19 Zl      22:27 Es   
Die gaat met achtereenvolgens met:
een Buffeltje naar Zwolle
een 1700+ICRm naar Nijmegen
een DDZ naar Den Bosch
een VIRM naar Utrecht
een trein mee naar Zwolle
een Buffeltje naar Enschede

Veel afwisseling dus
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_138974330
De huidige OP stamt alweer uit deel 321 en is daarmee ruim 400 delen oud. Zijn er meer mensen die behoefte hebben aan iets nieuws, fleurigs, compacter en wat meer to-the-point? Zo ja, dan ga ik wat pakkende teksten bedenken bij de plaatjes hieronder:





Bla



Blabla



Blablabla



[ Bericht 14% gewijzigd door Ireyon op 17-04-2014 14:15:24 ]
  donderdag 17 april 2014 @ 12:01:07 #19
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_138974374
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 11:26 schreef greavy het volgende:
@ Darkwing; balen dat die niet online te krijgen is. Heb enkel voor Nord pas de Calais korting.

Reizen tm Amiens met TER, dan Intercité naar Paris en later terug. En weer naar Lille met de TER.
In 12 minuten tickets op Lille kopen is te krap lijkt mij...

Misschien dat ik 27 April ff retour Lille doe voor de fun om die tickets dan aan te schaffen. Reizen waarschijnlijk met 7 man die dag.
lillie Flandre?
pi_138974520
Bij NS werkt het min of meer als volgt: tijdens opleiding beperk je tot een aantal baanvakken en materieelsoorten.

ben je als aspirant machinist bijvoorbeeld in opleiding met standplaats dordrecht kun je denken aan trajecten dordrecht - den haag C en dordrecht amsterdam (via haarlem) op die trajecten kom je bijna exclusief VIRM en SGMm tegen.

wanneer je eenmaal helemaal klaar bent met de opleiding ga je je wegkennis uitbreiden zodat je het complete pakket van je standplaats hebt en meer materieelsoorten.

het beleid daarom schijnt nog wel eens te veranderen. ik sprak laatst een rotterdamse machinist die vertelde dat een paar jaar terug men bezig was om de machinisten landelijke wegbekendheid te geven (de NS trajecten dan) want dat zou makkelijker zijn qua bijsturing tijdens verstoringen. op dat beleid is men weer een beetje terug aan het komen omdat de wegbekendheid maar een jaar geldig is ofzo dacht ik. wanneer een bepaald traject niet in het pakket van de standplaats zit zouden de machinisten dus ook wegonderhoud moeten gaan doen om bevoegdheid te houden om op dat traject te rijden.

en dat kost weer geld want ze zijn die dag niet anders inzetbaar.
  donderdag 17 april 2014 @ 12:07:16 #21
62687 Ajaxfan
Look out for me
pi_138974524
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 11:51 schreef greavy het volgende:
Je krijgt idd traject + materieel, meestal meerdere soorten meuk
Ah dat is logischer inderdaad. Anders heb je een uitdaging wanneer er spul kapoerewietus is.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 april 2014 @ 12:12:13 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_138974635
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 12:07 schreef Ajaxfan het volgende:

[..]

Ah dat is logischer inderdaad. Anders heb je een uitdaging wanneer er spul kapoerewietus is.
Als je geen materieelbekendheid hebt mag je er niet mee op pad. Dan moet er een vervanger worden gevonden of de trein moet worden opgeheven.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 17 april 2014 @ 12:54:29 #23
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_138975793
Binnen de lijntjes: Reis op één dag naar alle stations in Nederland vlak voor de grensovergang.

Roosendaal - Eijsden - Eygelshoven Markt - Venlo - Arnhem/Zevenaar - Glanerbrug - Hengelo/Oldenzaal - Bad Nieuweschans

[ Bericht 38% gewijzigd door hhh38 op 17-04-2014 13:30:51 ]
  donderdag 17 april 2014 @ 13:10:20 #24
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_138976229
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2014 12:01 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

lillie Flandre?
jup. Gaat met de auto naar Antwerpen Berchem, dan naar Lille Flandres met NMBS, daar TER r. Amiens, en dan Intercité naar Paris, zelfde traject.
Hoef niet via Lille Europe.
pi_138977518
1
2
3
4
5
6
DM90 SPR      7952        14:04 Es      15:11 Zl  
1700ST IC       3661        15:49 Zl      17:12 Nm   
DDZ SPR      4465        17:53 Nm      18:33 Ht  
IRM IC       3568        19:08 Ht      19:37 Ut   
            IC        571 P      19:50 Ut      20:42 Zl  
DM90 SPR      7973        21:19 Zl      22:27 Es  
Wat een diensten.
8 uur 23 minuten diensttijd
waarvan 3 uur en 39 minuten niet aan het rijden (37%). Je kunt zo 20 procent van de machinisten wegbezuinigen als ze gewoon de hele dag op een traject blijven rijden...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')