Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. DriekOplopers, zet zich in om dingen voor de reiziger te verbeteren. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal SLT's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Wat ik me wel eens afvraag, wat xou voordeliger zijn: - treinen 130 laten rijden - treinen onder etcs 160 laten rijden. Hoger verbruik en slijtage spoor maar op een stuk als Alkmaar-Maastricht heb je met dezelfde frequentie een a twee omlopen minder met bijbehorende treinstellen nodig
Op donderdag 17 april 2014 05:11 schreef J.B. het volgende: Over dat vroeg bier drinken: neem eens een ferry om 6 uur 's morgens van Helsinki naar Tallinn, je weet niet wat je meemaakt met die Finnen
Reus airport. Bomvol britten 's morgens vroeg die al aan de halve liters zitten bij een bord veel vette friet en braadworst.
Het Groninger metaalbedrijf Simmeren heeft gisteren bij de Raad van State uitleg gegeven over het mogelijke vervoer van asbesthoudend metaal naar Duitsland.
Dit metaal komt uit de Plan V's die in Groningen gesloopt zijn. De milieuinspectie heeft in 2011 het werk stilgelegd vanwege dit delict en Simmeren een boete van 1,2 miljoen euro opgelegd. Nu probeert Simmeren haar gelijk te halen. Uitspraak over maximaal 12 weken.
Wie heeft bedacht dat je vragen aan de klantenservice van NS alleen via Eva kan stellen mogen ze ook direct op straat zetten. Waarom niet gewoon een contactformulier Enfin, ik had een GtbV claim ingediend maar die was niet toegewezen omdat er werkzaamheden waren. Dat klopt, maar door die werkzaamheden kreeg ik een omreisadvies via de reisplanner en op de traject was een stremming. Stelletje pipo's
@ Darkwing; balen dat die niet online te krijgen is. Heb enkel voor Nord pas de Calais korting.
Reizen tm Amiens met TER, dan Intercité naar Paris en later terug. En weer naar Lille met de TER. In 12 minuten tickets op Lille kopen is te krap lijkt mij...
Misschien dat ik 27 April ff retour Lille doe voor de fun om die tickets dan aan te schaffen. Reizen waarschijnlijk met 7 man die dag.
Wie heeft bedacht dat je vragen aan de klantenservice van NS alleen via Eva kan stellen mogen ze ook direct op straat zetten. Waarom niet gewoon een contactformulier Enfin, ik had een GtbV claim ingediend maar die was niet toegewezen omdat er werkzaamheden waren. Dat klopt, maar door die werkzaamheden kreeg ik een omreisadvies via de reisplanner en op de traject was een stremming. Stelletje pipo's
Als machinist word je opgeleid voor een bepaald type trein toch?
Rijd je dan de hele dag 1 trein van dat type op een complete reeks aan trajecten of kun je alleen switchen naar treinen van dat type? Hebben dan alle treinen van dat type dezelfde sloten / sleutels?
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Volgens mij word je juist opgeleid voor een bepaald traject.
Ik weet in ieder geval nog wel goed dat, toen in 2010 de IC Roosendaal - Arnhem weer doorgetrokken werd naar Zwolle, veel Roosendaalse machinisten niet met de koplopers overweg konden die er opeens kwamen te rijden.
Rijd je dan de hele dag 1 trein van dat type op een complete reeks aan trajecten of kun je alleen switchen naar treinen van dat type? Hebben dan alle treinen van dat type dezelfde sloten / sleutels?
Een dienst van een machinist uit Enschede:
1 2 3 4 5 6 7
DM90 SPR 7952 14:04 Es 15:11 Zl 1700ST IC 3661 15:49 Zl 17:12 Nm * 17:12 Nm 17:53 Nm DDZ SPR 4465 17:53 Nm 18:33 Ht IRM IC 3568 19:08 Ht 19:37 Ut IC 571 P 19:50 Ut 20:42 Zl DM90 SPR 7973 21:19 Zl 22:27 Es
Die gaat met achtereenvolgens met: een Buffeltje naar Zwolle een 1700+ICRm naar Nijmegen een DDZ naar Den Bosch een VIRM naar Utrecht een trein mee naar Zwolle een Buffeltje naar Enschede
Veel afwisseling dus
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
De huidige OP stamt alweer uit deel 321 en is daarmee ruim 400 delen oud. Zijn er meer mensen die behoefte hebben aan iets nieuws, fleurigs, compacter en wat meer to-the-point? Zo ja, dan ga ik wat pakkende teksten bedenken bij de plaatjes hieronder:
Bla
Blabla
Blablabla
[ Bericht 14% gewijzigd door Ireyon op 17-04-2014 14:15:24 ]
Op donderdag 17 april 2014 11:26 schreef greavy het volgende: @ Darkwing; balen dat die niet online te krijgen is. Heb enkel voor Nord pas de Calais korting.
Reizen tm Amiens met TER, dan Intercité naar Paris en later terug. En weer naar Lille met de TER. In 12 minuten tickets op Lille kopen is te krap lijkt mij...
Misschien dat ik 27 April ff retour Lille doe voor de fun om die tickets dan aan te schaffen. Reizen waarschijnlijk met 7 man die dag.
Bij NS werkt het min of meer als volgt: tijdens opleiding beperk je tot een aantal baanvakken en materieelsoorten.
ben je als aspirant machinist bijvoorbeeld in opleiding met standplaats dordrecht kun je denken aan trajecten dordrecht - den haag C en dordrecht amsterdam (via haarlem) op die trajecten kom je bijna exclusief VIRM en SGMm tegen.
wanneer je eenmaal helemaal klaar bent met de opleiding ga je je wegkennis uitbreiden zodat je het complete pakket van je standplaats hebt en meer materieelsoorten.
het beleid daarom schijnt nog wel eens te veranderen. ik sprak laatst een rotterdamse machinist die vertelde dat een paar jaar terug men bezig was om de machinisten landelijke wegbekendheid te geven (de NS trajecten dan) want dat zou makkelijker zijn qua bijsturing tijdens verstoringen. op dat beleid is men weer een beetje terug aan het komen omdat de wegbekendheid maar een jaar geldig is ofzo dacht ik. wanneer een bepaald traject niet in het pakket van de standplaats zit zouden de machinisten dus ook wegonderhoud moeten gaan doen om bevoegdheid te houden om op dat traject te rijden.
en dat kost weer geld want ze zijn die dag niet anders inzetbaar.
jup. Gaat met de auto naar Antwerpen Berchem, dan naar Lille Flandres met NMBS, daar TER r. Amiens, en dan Intercité naar Paris, zelfde traject. Hoef niet via Lille Europe.
DM90 SPR 7952 14:04 Es 15:11 Zl 1700ST IC 3661 15:49 Zl 17:12 Nm DDZ SPR 4465 17:53 Nm 18:33 Ht IRM IC 3568 19:08 Ht 19:37 Ut IC 571 P 19:50 Ut 20:42 Zl DM90 SPR 7973 21:19 Zl 22:27 Es
Wat een diensten. 8 uur 23 minuten diensttijd waarvan 3 uur en 39 minuten niet aan het rijden (37%). Je kunt zo 20 procent van de machinisten wegbezuinigen als ze gewoon de hele dag op een traject blijven rijden...