abonnement Unibet Coolblue
  User die het meest klaagt 2022 zondag 1 juni 2014 @ 20:14:44 #276
414785 sirdanilot
pi_140606455
Bah, ik moet al dat spul met zoveel E621/vetsin/MSG niet. Natuurlijk, je ontkomt er niet aan om af en toe bijvoorbeeld een bouillonblokje te gebruiken of zo, maar daar laat ik het dan ook bij. Ontzettend ongezond, net als te veel zout trouwens (draagt allemaal bij aan natrium).
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_140606668
niet zo panisch doen. alles met mate ;)
  zondag 1 juni 2014 @ 20:51:57 #278
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_140608244
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 20:14 schreef sirdanilot het volgende:
Bah, ik moet al dat spul met zoveel E621/vetsin/MSG niet. Natuurlijk, je ontkomt er niet aan om af en toe bijvoorbeeld een bouillonblokje te gebruiken of zo, maar daar laat ik het dan ook bij. Ontzettend ongezond, net als te veel zout trouwens (draagt allemaal bij aan natrium).
Je moest eens weten waar het van nature allemaal inzit. De angst voor glutamaten is volledige onzin.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 zondag 1 juni 2014 @ 21:19:57 #279
414785 sirdanilot
pi_140609780
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2014 20:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je moest eens weten waar het van nature allemaal inzit. De angst voor glutamaten is volledige onzin.
Suiker zit ook van nature in van alles en nog wat. Toch is te veel kunstmatig toegevoegde suiker eten niet gezond, ook al is het een 'natuurproduct'. Hetzelfde geldt voor glutaminaten en zout. Als je elke dag knorr pakjes eet zit je volgens mij dagelijks ruim boven je ADH aan glutaminaten. Als je eeen natuurlijk product eet met dat spul (b.v. shii take) lang niet.

Verder vind ik na-effect mondgevoel van poederbouillon ook niet prettig, na het eten van een soepje met poederbouillon (wat overigens prima te pruimen is) heb ik vaak een rare sensatie in mijn mond en ook bovenmatig veel dorst. Ik eet nu vanavond wel een soepje met bouillon, lekker makkelijk, maar ik probeer dat dus zeker niet elke dag te doen, misschien één a twee keer per week. Volgens mij heb ik dit ook met andere MSG-bommen maar die eet ik dus maar bar weinig. MSG bouillon is echter zo handig, daar kun je vrijwel niet omheen...
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 1 juni 2014 @ 21:31:55 #280
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_140610432
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 20:14 schreef sirdanilot het volgende:
[quote]0s.gif Op zondag 1 juni 2014 20:14 schreef sirdanilot het volgende:
Ontzettend ongezond, net als te veel zout trouwens (draagt allemaal bij aan natrium).
Bull-shit. Niks ongezonds aan. Aan beide niet.
  zondag 1 juni 2014 @ 21:36:58 #281
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_140610735
quote:
7s.gif Op zondag 1 juni 2014 12:39 schreef Uccie het volgende:

[..]

Als je dan toch de smaak te pakken hebt, ik heb deze bolognese saus gemaakt voor lasagne.
http://www.coquinaria.nl/recepten/03.5recept.htm
Binnenkort weer nieuwe porties maken en invriezen.
Bedankt! ga ik ook een keer proberen.
En ik heb de smaak wel te pakken zeg, wat smaakt dat lekkerder als zo'n kant en klare pot.
Ik heb nog een klein restje over dus de volgende keer 3 kilo tomaten om eens een voorraadje saus te maken :Y
Rayen 2½ jaar!
  zondag 1 juni 2014 @ 22:02:06 #282
211040 Uccie
The bells...the bells....
pi_140612337
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 21:36 schreef TimeJumper het volgende:

[..]

Bedankt! ga ik ook een keer proberen.
En ik heb de smaak wel te pakken zeg, wat smaakt dat lekkerder als zo'n kant en klare pot.
Ik heb nog een klein restje over dus de volgende keer 3 kilo tomaten om eens een voorraadje saus te maken :Y
Ik ga volgende week ook weer een voorraad maken en eens opzoek naar een kleinere schaal om 1 persoonslasagne te maken.
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel
Do nothing.....and apply!
  User die het meest klaagt 2022 zondag 1 juni 2014 @ 22:05:32 #283
414785 sirdanilot
pi_140612576
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 21:31 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Bull-shit. Niks ongezonds aan. Aan beide niet.
Je mag van mij best de medische wetenschap van de afgelopen jaren ontkennen, maar dan liefst wel onderbouwd, anders sta je niet zo heel sterk in deze discussie ben ik bang.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 1 juni 2014 @ 22:07:23 #284
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_140612691
Ja, dat kan ik ook schrijven: je mag van mij best de medische wetenschap van de afgelopen jaren ontkennen, maar dan liefst wel onderbouwd, anders sta je niet zo heel sterk in deze discussie ben ik bang.

En nou?

Ik stel voor dat omdat jij degene was die begon met iets heel stellig te beweren dat jij begint dat te onderbouwen.
Dan zal ik daar wel op reageren. Maar zomaar iets roepen zonder onderbouwing en dan gaan klagen dat ik mijn tegenreactie niet onderbouw slaat natuurlijk he-le-maal nergens op.
  zondag 1 juni 2014 @ 22:16:48 #285
211040 Uccie
The bells...the bells....
pi_140613188
Van alles wat je eet is wel een onderzoek te vinden waaruit blijkt dat het niet goed voor je is.
Maar niet eten is ook geen optie.
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel
Do nothing.....and apply!
pi_140613256
roepen dat het heel slecht is. vervolgens zeggen dat je niet om poeder bouillon heen kan en er zelfs 2x per week soep van maakt...
pi_140613360
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 20:14 schreef sirdanilot het volgende:
Bah, ik moet al dat spul met zoveel E621/vetsin/MSG niet. Natuurlijk, je ontkomt er niet aan om af en toe bijvoorbeeld een bouillonblokje te gebruiken of zo, maar daar laat ik het dan ook bij. Ontzettend ongezond, net als te veel zout trouwens (draagt allemaal bij aan natrium).
Waar draagt het aan bij?
  zondag 1 juni 2014 @ 22:19:29 #288
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_140613377
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 22:05 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Je mag van mij best de medische wetenschap van de afgelopen jaren ontkennen, maar dan liefst wel onderbouwd, anders sta je niet zo heel sterk in deze discussie ben ik bang.
Welke onderzoeken?
Die van Karl Folkers, uni van Texas? Die van Tarasof en Kelly?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 zondag 1 juni 2014 @ 22:46:50 #289
414785 sirdanilot
pi_140614935
Het is al jarenlang bekend dat een overmatige hoeveelheid zout bijdraagt aan onder andere hoge bloeddruk. Als je dat wil ontkennen prima, maar graag met bronvermelding.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 1 juni 2014 @ 22:54:20 #290
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_140615375
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 22:46 schreef sirdanilot het volgende:
Het is al jarenlang bekend dat een overmatige hoeveelheid zout bijdraagt aan onder andere hoge bloeddruk. Als je dat wil ontkennen prima, maar graag met bronvermelding.
Dat is redelijk omstreden inmiddels of dat door zoutconsuptie komt. Net als vetiname en een te hoog cholesterolgehalte e.d.

Wil niet zeggen dat jij er als individu anders over mag denken. Maar loop of roep niet zo maar (vaak door voedingsindustrie gesponsorde) medische onderzoeken rondom voedsel achterna, het geheel is van zoveel factoren afhankelijk dat een simpel (en mogelijk door commerciële, wetenschappelijke of andere belangen beïnvloed) onderzoek geen uitsluitsel kan geven over of iets 'gezond' of 'ongezond' is.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 1 juni 2014 @ 22:58:13 #291
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_140615620
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 22:46 schreef sirdanilot het volgende:
Het is al jarenlang bekend dat een overmatige hoeveelheid zout bijdraagt aan onder andere hoge bloeddruk. Als je dat wil ontkennen prima, maar graag met bronvermelding.
Tekort is ook niet goed voor de Natrium-Kaliumpomp.
Zolang Natrium en Kalium in balans zijn is er niet veel aan de hand, bij een teveel aan Natrium verlies je Kalium (en andersom) en dat zorgt ervoor dat spieren niet goed aangestuurd worden.
Dan krijg je inderdaad een hartaanval.
  zondag 1 juni 2014 @ 23:00:19 #292
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_140615736
quote:
7s.gif Op zondag 1 juni 2014 19:57 schreef Uccie het volgende:
Vegeta is genoteerd, van de week even naar opzoek, bedankt!
Op z'n Haags gezegd, niet vegetâh ;)
  zondag 1 juni 2014 @ 23:02:03 #293
211040 Uccie
The bells...the bells....
pi_140615841
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 23:00 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Op z'n Haags gezegd, niet vegetâh ;)
Kijk, dat versta ik ;)
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel
Do nothing.....and apply!
  zondag 1 juni 2014 @ 23:11:30 #294
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_140616390
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 22:46 schreef sirdanilot het volgende:
Het is al jarenlang bekend dat een overmatige hoeveelheid zout bijdraagt aan onder andere hoge bloeddruk. Als je dat wil ontkennen prima, maar graag met bronvermelding.
Dus jij mag zomaar iets beweren, zonder bronvermelding.
En als ik zeg dat jouw bewering bullshit is, dan moet ik dat met bronvermelding doen.
En jij ziet echt, werkelijk waar niet hoe idioot dat is?

Ik blijf erbij, jij begint, dus kom jij eerst maar met een bron.
  User die het meest klaagt 2022 zondag 1 juni 2014 @ 23:20:48 #295
414785 sirdanilot
pi_140616808
Dan is nog de vraag of mevrouw per se een peer-reviewed journal wil of gewoon huis-tuin-en-keukenbronnen. Want een simpele google zoektocht op 'salt health concerns' levert al zat op. Bijvoorbeeld http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/salt-and-sodium/ dit. Een leuk peer reviewed artikeltje dat ik gauw vond met een zoektochtje bij de universiteitsbiebcatalogus is:

Salt in Health and Disease — A Delicate Balance
Kotchen, Theodore A ; Cowley, Allen W ; Frohlich, Edward D
The New England Journal of Medicine, 2013, Vol.368(13), pp.1229-1237 [Peer Reviewed Journal]


quote:
A high-salt diet convincingly contributes to elevated arterial pressure in numerous animal species, including genetic and acquired models of experimental hypertension. People living in nonindustrial, unacculturated communities with low salt intake have low average blood pressures that increase little with age. Blood pressure increases when such populations adopt modern lifestyles.
Maar ik zal eerlijk zeggen dat ik geen noodzaak zie om die bronnen helemaal ook te gaan uitpluizen. Al tientallen jaren wordt beweerd dat te veel zout slecht is voor je bloeddruk. Mensen met hoge bloeddruk worden op een zoutarm dieet gezet. Natuurlijk kun je ook weer niet zonder zout, maar dat heb je wel met meer dingen. Geen is slecht en te veel is slecht.

Kortom: dat jij ergens een artikeltje hebt gevonden dat zout niet slecht is, betekent niet dat je zomaar kunt gaan beweren 'zout is niet slecht' en dan zonder bronvermeldingen, want je gaat tegen de medische wetenschap van tientallen jaren in.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 1 juni 2014 @ 23:32:21 #296
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_140617251
Als je werkelijk de boodschap "zout is slecht voor mensen met een hoge bloeddruk" in je hoofd opslaat als "zout veroorzaakt een hoge bloeddruk" dan zijn we echt heel snel uitgepraat hoor. Dan ga ik niet eens beginnen aan het zoeken naar bronnen.

Pinda's zijn dodelijk voor mensen met een pinda allergie = pinda veroorzaakt pinda allergie
Aardbei veroorzaakt jeuk bij mensen met een aardbei allergie = aardbei veroorzaakt jeuk
Lactose veroorzaakt diarree bij mensen die lactose intolerant zijn = lactose veroorzaakt lactose intolerantie

etc etc

Je lult uit je nek en gaat mij verwijten dat ik niet met bronnen kom. :W
  zondag 1 juni 2014 @ 23:34:04 #297
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_140617316
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 23:20 schreef sirdanilot het volgende:
Dan is nog de vraag of mevrouw per se een peer-reviewed journal wil of gewoon huis-tuin-en-keukenbronnen.
Zeg, ben ik nu "die mevrouw"?
Nu doe je net of ik degene ben die om bronnen loopt te zeuren? :?
  User die het meest klaagt 2022 zondag 1 juni 2014 @ 23:43:07 #298
414785 sirdanilot
pi_140617642
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 23:32 schreef RobinOok het volgende:
Als je werkelijk de boodschap "zout is slecht voor mensen met een hoge bloeddruk" in je hoofd opslaat als "zout veroorzaakt een hoge bloeddruk" dan zijn we echt heel snel uitgepraat hoor. Dan ga ik niet eens beginnen aan het zoeken naar bronnen.

Pinda's zijn dodelijk voor mensen met een pinda allergie = pinda veroorzaakt pinda allergie
Aardbei veroorzaakt jeuk bij mensen met een aardbei allergie = aardbei veroorzaakt jeuk
Lactose veroorzaakt diarree bij mensen die lactose intolerant zijn = lactose veroorzaakt lactose intolerantie

etc etc

Je lult uit je nek en gaat mij verwijten dat ik niet met bronnen kom. :W
Jouw probleem is een beetje dat je je eigen mening verheft tot absoluut vaststaand feit, ook al gaat die tegen de heersende opvattingen van alles en iedereen in. Een verhoogde zout-inname kan wel degelijk hoge bloeddruk veroorzaken (bijvoorbeeld http://www.sciencedaily.com/releases/2005/07/050724093845.htm hier). Dat dat niet in alle gevallen zo is, lijkt me een gegeven (niet alle rokers krijgen kanker), en dat er soms ook andere oorzaken zijn lijkt me ook evident, maar dat betekent niet dat de link pertinent niet bestaat.

Dus je hoeft in ieder geval meningen die afwijken van die van jou de prullenbak in te gooien want dat heeft echt geen zin.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 1 juni 2014 @ 23:44:33 #299
211040 Uccie
The bells...the bells....
pi_140617693
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 23:32 schreef RobinOok het volgende:
Als je werkelijk de boodschap "zout is slecht voor mensen met een hoge bloeddruk" in je hoofd opslaat als "zout veroorzaakt een hoge bloeddruk" dan zijn we echt heel snel uitgepraat hoor. Dan ga ik niet eens beginnen aan het zoeken naar bronnen.

Pinda's zijn dodelijk voor mensen met een pinda allergie = pinda veroorzaakt pinda allergie
Aardbei veroorzaakt jeuk bij mensen met een aardbei allergie = aardbei veroorzaakt jeuk
Lactose veroorzaakt diarree bij mensen die lactose intolerant zijn = lactose veroorzaakt lactose intolerantie

etc etc

Je lult uit je nek en gaat mij verwijten dat ik niet met bronnen kom. :W
Plus, er staat dat de bloeddruk omhoog gaat als er een moderne levensstijl wordt aangenomen.
Dat is dus inclusief werkstress etc...een zoutmijn leeglikken is gezonder denk ik.
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel
Do nothing.....and apply!
  zondag 1 juni 2014 @ 23:51:55 #300
211040 Uccie
The bells...the bells....
pi_140617941
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 23:43 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Jouw probleem is een beetje dat je je eigen mening verheft tot absoluut vaststaand feit, ook al gaat die tegen de heersende opvattingen van alles en iedereen in. Een verhoogde zout-inname kan wel degelijk hoge bloeddruk veroorzaken (bijvoorbeeld http://www.sciencedaily.com/releases/2005/07/050724093845.htm hier). Dat dat niet in alle gevallen zo is, lijkt me een gegeven (niet alle rokers krijgen kanker), en dat er soms ook andere oorzaken zijn lijkt me ook evident, maar dat betekent niet dat de link pertinent niet bestaat.

Dus je hoeft in ieder geval meningen die afwijken van die van jou de prullenbak in te gooien want dat heeft echt geen zin.
Niemand betwist dat overmatig gebruik van wat dan ook, geen problemen veroorzaakt.
Maar niemand hier strooit denk ik ongelimiteerd vetsin over zijn eten. En trouwens, als iemand dat wel doet , moeten ze dat zelf weten. Net zoals jij ervoor zou kunnen kiezen om het niet te gebruiken.
Wat je ook niet doet met je 2x per week bouillonpoeder. Dus ik snap niet helemaal waarom deze discussie nodig is.
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel
Do nothing.....and apply!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')