abonnement Unibet Coolblue
  zondag 13 april 2014 @ 00:03:30 #1
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_138811704
Het grote baktopic voor al je baksels, bakavonturen, bakvragen, bakpronkstukken en bakmisluksels. Maar natuurlijk ook voor alle baktips, bakrecepten en hier en daar een bakfiets.

We hebben het natuurlijk wel over taarten, cakes, koekjes en ander gebak.

Een aantal voorbeelden uit het vorige topic:

















Game on!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  User die het meest klaagt 2022 zondag 13 april 2014 @ 00:10:09 #2
414785 sirdanilot
pi_138811952
Ik zal nog even de link naar het originele portugese recept geven, waarbij ook een video staat. Dus wel in het portugees maar kan helpen met het vormen van de bakjes bijvoorbeeld.

http://www.saborintenso.com/f23/pasteis-nata-5349/

Verder staan bij mij nog op de planning de Kardemommopjes die iemand in de vorige draad had gepost. Ook wil ik nog meringues maken van het eiwit dat ik, naar Piet z'n suggestie, heb ingevroren (nooit geweten dat dat kon !). Maar daar ga ik denk ik nog even mee wachten, anders wordt het wel heel veel zoetigheid allemaal ;)
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 zondag 13 april 2014 @ 00:11:25 #3
414785 sirdanilot
pi_138811990
Als je bladerdaag gaat maken, kun je natuurlijk ook gewoon een heleboel (2 kilo?) in één keer maken, in stukken snijden en dan gebruiken wat je nodig hebt en de rest invriezen ;) Is lekkerder (roomboter) én een stuk goedkoper dan uit de winkel (al is de budget-margarineversie wel weer goedkoper maar ook viezer).

Alleen filodeeg is gewoon bijna niet zelf te maken volgens mij.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 13 april 2014 @ 08:48:15 #4
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_138817266
Misschien met behulp van een pastamachientje? Kun je die rollers zo dun afstellen?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_138819623
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 00:11 schreef sirdanilot het volgende:
Alleen filodeeg is gewoon bijna niet zelf te maken volgens mij.
Oh dat kan wel hoor ;) Maar een hele lange roller is aan te bevelen. Iemand in de Great Australian Bake Off gebruikte een bezemsteel!
http://www.dutchiebaking.com
  Moderator zondag 13 april 2014 @ 11:22:21 #6
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_138819815
Voor een behoorlijk aantal dingen is 'rough puff' ook prima geschikt, bijvoorbeeld uitermate geschikt voor tompoucen. Rough puff is sneller en vooral makkelijker te maken, al kost het je al met al evengoed nog enkele uren hoor.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 13 april 2014 @ 13:03:23 #7
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_138822460
Ligt het aan mij of moeten de foto's in de OP nog even aangepast worden naar de laatste foto's uit het vorige topic?

Ik wil weer een poging doen met de cake. Nu heb ik voor het chocolade cake gedeelte pure chocola nodig. Dit heb ik niet meer in huis. Wel heb ik cacao en pure hagelslag van Céréal.
Deze:


Dit staat hier stof te happen in de kast want ik vind het echt niet lekker op brood, dus ik ga dit erdoor mikken.
We gaan het zien :D
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_138823848
Het is idd dezelfde op als in het vorige topic. Dus de foto's van deze taarten zijn al iets ouder.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  Moderator zondag 13 april 2014 @ 13:55:12 #9
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_138824261
quote:
17s.gif Op zondag 13 april 2014 13:03 schreef Puckzzz het volgende:
Ligt het aan mij of moeten de foto's in de OP nog even aangepast worden naar de laatste foto's uit het vorige topic?

Ik wil weer een poging doen met de cake. Nu heb ik voor het chocolade cake gedeelte pure chocola nodig. Dit heb ik niet meer in huis. Wel heb ik cacao en pure hagelslag van Céréal.
Deze:
[ afbeelding ]

Dit staat hier stof te happen in de kast want ik vind het echt niet lekker op brood, dus ik ga dit erdoor mikken.
We gaan het zien :D
Hagelslag smelt niet normaal gesproken, dat wordt echt een smerig iets als je het verwarmt. Al ken ik deze hagelslag niet, zo is het met normale hagelslag en vlokken.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 13 april 2014 @ 14:19:15 #10
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_138825069
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 13:55 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Hagelslag smelt niet normaal gesproken, dat wordt echt een smerig iets als je het verwarmt. Al ken ik deze hagelslag niet, zo is het met normale hagelslag en vlokken.
Taartje staat nu te bakken in de bakvorm. Het is sowieso een recept waarin je de boter eerst moet smelten en dan de chocola toevoegen en mee laten smelten(en een shitload aan jam en suiker :') )
Het smolt echt prima en de smaak van het beslag was ook goed.
Ik wacht het nog steeds af. Officieel is het een cupcake recept maar ik heb het nu in een springvormpje van 20 cm gedaan, ik bak het op een wat lagere temperatuur iets langer nu dan het recept aangeeft. Beetje touch and feel... :@
Ik heb het recept wel eerder gemaakt maar dan dus in de vorm van cupcakes. Die waren zalig.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Moderator zondag 13 april 2014 @ 15:02:35 #11
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_138826706
quote:
17s.gif Op zondag 13 april 2014 14:19 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Taartje staat nu te bakken in de bakvorm. Het is sowieso een recept waarin je de boter eerst moet smelten en dan de chocola toevoegen en mee laten smelten(en een shitload aan jam en suiker :') )
Het smolt echt prima en de smaak van het beslag was ook goed.
Ik wacht het nog steeds af. Officieel is het een cupcake recept maar ik heb het nu in een springvormpje van 20 cm gedaan, ik bak het op een wat lagere temperatuur iets langer nu dan het recept aangeeft. Beetje touch and feel... :@
Ik heb het recept wel eerder gemaakt maar dan dus in de vorm van cupcakes. Die waren zalig.
Kan zijn hoor dat dit heel wat anders is.
Normaal is chocolade gemaakt van cacao, cacaoboter, suiker en een emulgator (meestal soya- of zonnebloemlecitine). Eventueel nog vanille(aroma).
Hagelslag van de 'grote merken' hebben een andere samenstelling en worden korrelig en niet lekker. Probeer maar eens een geroosterd broodje met hagelslag van een groot merk, dan weet je wat ik bedoel, het wordt een soort warm poeder.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 13 april 2014 @ 16:14:47 #12
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_138829482
Sorry, ik had niet door dat de OP aangepast moest worden, zat op mobiel en heb gewoon volautomatisch nieuw topic gemaakt. :@
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 13 april 2014 @ 19:11:07 #13
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_138837025
Nou hier het resultaat. Het is een heel erg lekker en smeuiig vanbinnen (door de jam in het beslag natuurlijk) taartje geworden. Ik heb er een chocolade glazuur overheen gekiept. Gewoon gekochte want die vind ik stiekem lekker :@ En de mini M&M's had ik niet moeten doen, dat staat wel heel erg Jip en Janneke :')

Al met al is het experiment wel goed gelukt.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_138839411
Ziet er lekker uit, Puckzzzz.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_138840959
Ziet er wel lekker uit ja. :9
  dinsdag 15 april 2014 @ 20:21:44 #16
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_138919206
Ik dacht, ik zet alsnog even foto's uit het vorige topic in de OP, maar ik kan die natuurlijk niet meer aanpassen. :(
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_138919283
bohhhh....Puckzzz, die ziet er lekker uit :9 :Y)
pi_138971247
Verplaatst.
Op donderdag 13 november 2008 15:34 schreef De_Ananas het volgende:
Één ding beloof ik jullie mijn lieve fokkertjes, als er vettax komt dan ga ik mij aan het hek van het binnenhof vastketenen met een frituur naast me, dit mogen jullie quoten :W
  donderdag 17 april 2014 @ 10:01:14 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_138971311
quote:
14s.gif Op donderdag 17 april 2014 09:58 schreef raulbouli het volgende:
Glutenvrije Focaccia (Zeezout, stukjes olijf en wat rozemarijn)

[ afbeelding ]
Is daar niet een apart broodtopic voor?

CUL / Brood bakken in de oven #15: De kerststollen komen er weer aan...
The love you take is equal to the love you make.
pi_138979099
Met dank voor het recept van Hawai_Tim hier het resultaat:



Hij was erg lekker met frambozencoulis.

En ook nog mijn wortel- rozijnen cupcakes ook zonder meel:


[ Bericht 29% gewijzigd door Tinuviel op 17-04-2014 15:00:57 ]
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  donderdag 17 april 2014 @ 20:29:31 #21
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_138989491
Die bovenste ziet er lekker uit! Wat is het voor taart?
Ik moet volgende week trakteren op mijn werk want dan ben ik jarig. Ik wilde eigenlijk Bossche Bollen gaan maken. Als ik die zondag maak zijn ze maandag toch nog wel lekker?
Niet dat ze slap worden ofzo.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Moderator donderdag 17 april 2014 @ 20:58:45 #22
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_138990866
Die worden slap en de slagroom ook.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  vrijdag 18 april 2014 @ 00:49:17 #23
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139001227
Mja daar was ik al bang voor. En om nou om 5 uur op te gaan staan ga ik echt niet doen :+

Hebben jullie andere suggesties voor een lekkere taart of gebakjes die ik de dag ervoor al kan maken?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_139002666
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 20:29 schreef Puckzzz het volgende:
Die bovenste ziet er lekker uit! Wat is het voor taart?
Ik moet volgende week trakteren op mijn werk want dan ben ik jarig. Ik wilde eigenlijk Bossche Bollen gaan maken. Als ik die zondag maak zijn ze maandag toch nog wel lekker?
Niet dat ze slap worden ofzo.
Het is chocoladetaart zonder meel. Zie het recept van Hawai_Tim dat eerder gepost is.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_139009642
En nog een taart:
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_139010287
Oh ja, is het te veel gevraagd om een recept link te herhalen bij het plaatsen van een foto resultaat.
Het scheelt het een en ander aan terugscrollen, zeker bij een nieuw topic.

En dank je voor de portugese link http://www.saborintenso.com/f23/pasteis-nata-5349/
Goed idee voor herhalen op 1e P.dag bij de thee. oO<
pi_139010584
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 20:29 schreef Puckzzz het volgende:
Die bovenste ziet er lekker uit! Wat is het voor taart?
Ik moet volgende week trakteren op mijn werk want dan ben ik jarig. Ik wilde eigenlijk Bossche Bollen gaan maken. Als ik die zondag maak zijn ze maandag toch nog wel lekker?
Niet dat ze slap worden ofzo.
Dit was het recept: http://allrecipes.com/recipe/flourless-chocolate-cake-i/

En natuurlijk is het niet teveel gevraagd als het gewoon gevraagd wordt.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_139010740
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 00:49 schreef Puckzzz het volgende:
Mja daar was ik al bang voor. En om nou om 5 uur op te gaan staan ga ik echt niet doen :+

Hebben jullie andere suggesties voor een lekkere taart of gebakjes die ik de dag ervoor al kan maken?
kleine quiche'jes ofzo?

Ligt n beetje aan het moment van trakteren ;)
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_139011054
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 00:49 schreef Puckzzz het volgende:
Mja daar was ik al bang voor. En om nou om 5 uur op te gaan staan ga ik echt niet doen :+

Hebben jullie andere suggesties voor een lekkere taart of gebakjes die ik de dag ervoor al kan maken?
Je kunt zo'n beetje alles wel een dag van te voren maken hoor. Als het maar koel staat komt dat wel goed.
pi_139039745
Nog even over de portugese link http://www.saborintenso.com/f23/pasteis-nata-5349/
Vanmorgen heb ik wel zes recepten vergeleken hier en daar.

Is 500 gram suiker niet een beetje veel :D
In éen recept kom ik max 115 tegen en in andere nog minder ( ja, ook vergeleken naar aantal taartjes) .

Graag opheldering w/
pi_139040313
ik heb gisteren pistachekoekjes gemaakt en ze smaken helaas niet echt naar pistache. Heel licht maar, hoe kan dat? Kun je ergens pistacheextract ofzoiets kopen? Mijn chocolade-browniekoekjes en macadamia-witte chocolade koekjes waren daaentegen echt lekker. Millionaire shortbread was redelijk, maar in een leuke pot gedaan met lintje erom en vanavond ga ik die cadeau doen.
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
pi_139042166
Gisteren met dochter paaskoekjes gebakken. Zij mocht stempelen, dus dat ging niet altijd even goed ;) En ik had ze toch rondom de stempel weg moeten snijden of zo. Zijn nu echt gigantisch.

pi_139042231
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 13:56 schreef Bleie het volgende:
Gisteren met dochter paaskoekjes gebakken. Zij mocht stempelen, dus dat ging niet altijd even goed ;) En ik had ze toch rondom de stempel weg moeten snijden of zo. Zijn nu echt gigantisch.

[ afbeelding ]
Ze zien er in ieder geval erg leuk uit!!
pi_139042329
Dank! Ik vind dat stempelen ook wel leuk, ik ben niet zo van het versieren met glazuur en zo, maar zo heb je heel eenvoudig toch net wat feestelijkere koekjes.

Wat ik alleen vaag vond, bij de stempels (van de AH) zat ook een uitsteekrondje, maar dat is dus veeeeel groter dan de stempels zelf, waardoor je dit krijgt. Nou ja, uiteindelijk gaat het om de smaak, en die is altijd prima bij deze (recept van Nigella).
pi_139048290
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2014 11:53 schreef AnneX het volgende:
Nog even over de portugese link http://www.saborintenso.com/f23/pasteis-nata-5349/
Vanmorgen heb ik wel zes recepten vergeleken hier en daar.

Is 500 gram suiker niet een beetje veel :D
In éen recept kom ik max 115 tegen en in andere nog minder ( ja, ook vergeleken naar aantal taartjes) .

Graag opheldering w/
Mijn vraag in de herhaling, op het filmpje zie ik het niet goed.

En daaruit volgend: heeft iemand a foolproof recept voor meringues als ik morgen 5-6 eidooiers gebruik. w/
pi_139048455
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2014 18:43 schreef AnneX het volgende:

[..]

Mijn vraag in de herhaling, op het filmpje zie ik het niet goed.

En daaruit volgend: heeft iemand a foolproof recept voor meringues als ik morgen 5-6 eidooiers gebruik. w/
Ik gebruik deze altijd..
http://www.onzefransekeuk(...)-stap-voor-stap.html

Van de week gemaakt voor het afscheid van een van de juffen bij mijn dochter

♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_139049276
Merci Vicky w/
  zaterdag 19 april 2014 @ 21:19:39 #38
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_139053384
Ik heb vandaag een dadelkoek en worteltjescupcakes gebakken en er staat nu deeg voor kanelbullar voor een eerste rijs. Hierna ben ik wel weer een weekje klaar met bakken :P
Morgen foto`s, het is nu te donker :)
I`m not weird. I`m limited edition.
  zaterdag 19 april 2014 @ 23:04:18 #39
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139057882
Ik heb ook wel 2 eiwitten op 125 gram witte basterdsuiker gebruikt, dat werden heerlijk knapperige schuimpjes. Wel 2 uur op zo'n 100 graden ofzo laten bakken.

Nu heb ik een Lemon Merengue in de oven staan, ik zit die merengue zo'n beetje gaar te kijken. Vind het een beetje apart, hij zou 20 minuten op 180 graden moeten. Dat is toch veel te hoog en veel te kort?
Ik ben nu eigenwijs aan het doen door hem op 140 te bakken en dan kijk ik wel even hoe lang, nu zo'n 20 minuten heen.
Ik maak me vooral zorgen over de bodem. Ik moest 250 gram (bastogne) koekjes fijn malen en mengen met 200 gram gesmolten boter. Het vet dreef er gewoon op. Ik heb er amandelmeel bij gedaan, voor mijn gevoel was dat beter dan bloem want het wordt allemaal op vrij lage temperatuur gebakken.
Bij de eerste bak met de vulling erin was er veel vet door de bodem van de vorm gelopen. Op zich is dit denk ik wel beter want dan zit het iig niet meer in de koek :')
We gaan het morgen meemaken want ik ga nu echt mijn geduld bewaren en 'm morgenvroeg pas uit de vorm halen.
*zei ze vastberaden* :+
oh de eiwit/suiker verhouding in deze was 6 eiwit/200 gr. suiker
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zaterdag 19 april 2014 @ 23:06:34 #40
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139057977
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 april 2014 21:19 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ik heb vandaag een dadelkoek en worteltjescupcakes gebakken en er staat nu deeg voor kanelbullar voor een eerste rijs. Hierna ben ik wel weer een weekje klaar met bakken :P
Morgen foto`s, het is nu te donker :)
Dadelkoek klinkt heerlijk :9
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zaterdag 19 april 2014 @ 23:27:41 #41
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139058746
Le Pie:


Ik ben tevreden met hoe hij eruit ziet, maar heb erge twijfels over de bodem en de merengue zelf. Hoort die nog wat zacht te zijn? Ik blijf twijfels hebben over die baktijd namelijk.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zaterdag 19 april 2014 @ 23:40:19 #42
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139059180
Waarom heb je geen Italiaans schuim gemaakt (gloedhete suikerstroop erdoor tijdens het laatste stukje van het eiwit opschuim proces waardoor het gaart en stevig wordt) en daarna nog even met een brander het schuim wat kleuren.
Dat lijkt mij veel makkelijker, dan kun je de bodem gewoon ongebakken laten met de koekjes, of alleen met vulling bakken zonder de merengue er nog op?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 19 april 2014 @ 23:41:19 #43
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139059215
Merengue hoort wel zacht te zijn ja, al lijkt deze baktijd me wel kort.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 19 april 2014 @ 23:47:07 #44
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139059409
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2014 23:40 schreef Molo het volgende:
Waarom heb je geen Italiaans schuim gemaakt (gloedhete suikerstroop erdoor tijdens het laatste stukje van het eiwit opschuim proces waardoor het gaart en stevig wordt) en daarna nog even met een brander het schuim wat kleuren.
Dat lijkt mij veel makkelijker, dan kun je de bodem gewoon ongebakken laten met de koekjes, of alleen met vulling bakken zonder de merengue er nog op?
Omdat ik een relatieve beginner ben en dit soort dingen niet weet. Daarom wilde ik vandaag ook deze taart maken voordat ik volgende week volledig in de vlekken schiet omdat ie mislukt is.
Ik heb een paar keer getrakteerd op Cupcakes gevuld met banketbakkersroom en Red Velvet cupcakes en nog wat andere dingetjes en ze denken meteen dat je een Bakgodin bent. NOT!
Dus ik voel enige druk om met een lekkere taart aan te komen.
Dat Italiaanse schuim klinkt goed tho...dat houdt ook wat beter denk ik? Ik moet het zondag maken en maandag uitdelen.
Dit is het recept trouwens:
http://yummyinmytummy.nl/(...)page-2/#comment-6723
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  † In Memoriam † zaterdag 19 april 2014 @ 23:55:21 #45
43556 miss_dynastie
pi_139059682
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 13:56 schreef Bleie het volgende:
Gisteren met dochter paaskoekjes gebakken. Zij mocht stempelen, dus dat ging niet altijd even goed ;) En ik had ze toch rondom de stempel weg moeten snijden of zo. Zijn nu echt gigantisch.

[ afbeelding ]
Die heb ik ook gemaakt! En volgend jaar snij ik ook weg rondom de stempel, want het was echt teveel van het goede zo ja :P
pi_139067300
quote:
17s.gif Op zaterdag 19 april 2014 23:27 schreef Puckzzz het volgende:
Le Pie:
[ afbeelding ]

Ik ben tevreden met hoe hij eruit ziet, maar heb erge twijfels over de bodem en de merengue zelf. Hoort die nog wat zacht te zijn? Ik blijf twijfels hebben over die baktijd namelijk.
Bij zo'n taart hoort de meringue zacht te zijn ja. Ik zou inderdaad voor Italiaanse meringue gaan.

Taart zonder schuim bakken en pas later het schuim eroverheen doen en afbranden. Als je geen brander hebt kun je het ook even kort onder de hete grill zetten, maar dat is vaak wel minder mooi.

Als je voor Italiaans meringue gaat, de meringue na het toevoegen van de suikersiroop trouwens lang door laten kloppen. Ik laat de mijne zeker een kwartier doordraaien.
  zondag 20 april 2014 @ 12:05:42 #47
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139068510
quote:
14s.gif Op zondag 20 april 2014 11:16 schreef Myraela het volgende:

[..]

Bij zo'n taart hoort de meringue zacht te zijn ja. Ik zou inderdaad voor Italiaanse meringue gaan.

Taart zonder schuim bakken en pas later het schuim eroverheen doen en afbranden. Als je geen brander hebt kun je het ook even kort onder de hete grill zetten, maar dat is vaak wel minder mooi.

Als je voor Italiaans meringue gaat, de meringue na het toevoegen van de suikersiroop trouwens lang door laten kloppen. Ik laat de mijne zeker een kwartier doordraaien.
Deze gaat linea recta de vuilnisbak in. Gatverdamme wat is die vies. :r
Veel te sterke citroen smaak, de bodem is ontzettend vet en het schuim niet zoet genoeg.
Ik had alle commentaren gelezen bij het recept maar ik denk dat madam de slechte delete ofzo.
Van dat lang kloppen had ik inderdaad gezien op een filmpje. Je moet kloppen tot het koud is toch?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_139069237
quote:
1s.gif Op zondag 20 april 2014 12:05 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Deze gaat linea recta de vuilnisbak in. Gatverdamme wat is die vies. :r
Veel te sterke citroen smaak, de bodem is ontzettend vet en het schuim niet zoet genoeg.
Ik had alle commentaren gelezen bij het recept maar ik denk dat madam de slechte delete ofzo.
Van dat lang kloppen had ik inderdaad gezien op een filmpje. Je moet kloppen tot het koud is toch?
Klopt inderdaad.

Ik heb een poosje terug mini citroen meringue taartjes gemaakt: http://www.mimes.nl/mini-citroen-meringue-taartjes/

Daarvoor heb ik als basis dit recept gebruikt: http://uitpaulineskeuken.nl/2013/07/citroen-meringue-taart.html

Alleen dan dus met Italiaans schuim afgemaakt, omdat ik een beetje angstig ben voor rauw ei.

Die bodem en lemoncurd zijn echt heerlijk. Iets meer werk, maar het resultaat is het echt waard. Van de restjes bodem heb ik gewoon koekjes gebakken, echt erg lekker. :9
  Moderator zondag 20 april 2014 @ 12:38:06 #49
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139069293
Als je ei vers is dan kan er niet veel gebeuren hoor. Als het ei stinkt dan kun je het beter niet eten :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_139069362
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 12:38 schreef djkoelkast het volgende:
Als je ei vers is dan kan er niet veel gebeuren hoor. Als het ei stinkt dan kun je het beter niet eten :P
Ik weet het, maar ik blijf er bang voor. :') Ik eet dan ook geen rauw deeg etc. Misschien komt het omdat ik als 6 jarige een keer een boterham ei heb gemaakt. Gewoon een rauw ei op een boterham. :') Was niet lekker, just sayin. Ik heb ook een keer een boterham filet american in de magnetron gedaan, toen ik hoorde dat het rauw gehakt was. Van de bruine drap die daar uit kwam heb ik nog steeds nachtmerries. :')
  Moderator zondag 20 april 2014 @ 12:43:59 #51
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139069444
quote:
14s.gif Op zondag 20 april 2014 12:41 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ik weet het, maar ik blijf er bang voor. :') Ik eet dan ook geen rauw deeg etc. Misschien komt het omdat ik als 6 jarige een keer een boterham ei heb gemaakt. Gewoon een rauw ei op een boterham. :') Was niet lekker, just sayin. Ik heb ook een keer een boterham filet american in de magnetron gedaan, toen ik hoorde dat het rauw gehakt was. Van de bruine drap die daar uit kwam heb ik nog steeds nachtmerries. :')
Rauw deeg vind ik niet te eten, het enige wat wel lekker is in die richting is cakebeslag :9
Rauwe eieren en al. Net als mayonaise trouwens, zit ook gewoon rauw ei in (al zullen de eieren uit de mayonaise in de supermarkt echt wel gepateuriseerd zijn hoor). Dus ik denk dat je ook nooit zelf mayo zult maken :P

Voordeel is dat wij eigen kippen hebben, dus hier zijn de eieren altijd supervers. Maar ook voorheen at ik gewoon cakebeslag hoor.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_139069471
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 12:43 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Rauw deeg vind ik niet te eten, het enige wat wel lekker is in die richting is cakebeslag :9
Rauwe eieren en al. Net als mayonaise trouwens, zit ook gewoon rauw ei in (al zullen de eieren uit de mayonaise in de supermarkt echt wel gepateuriseerd zijn hoor). Dus ik denk dat je ook nooit zelf mayo zult maken :P

Voordeel is dat wij eigen kippen hebben, dus hier zijn de eieren altijd supervers. Maar ook voorheen at ik gewoon cakebeslag hoor.
Ik eet wel zelfgemaakte mayonaise. Eigeel vind ik niet eng. :D
  Moderator zondag 20 april 2014 @ 12:47:04 #53
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139069514
quote:
14s.gif Op zondag 20 april 2014 12:45 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ik eet wel zelfgemaakte mayonaise. Eigeel vind ik niet eng. :D
Oh :P
Ik maak mayo gewoon met 1 heel ei, 1 dooier, peper, zout, olie, azijn, mosterd en een beetje honing. In een hoge maatbeker, staafmixer er in, aanzetten, langzaam omhoog halen en binnen 20 seconden heb je mayonaise.
Soms siert gemak de mens :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_139070521
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 18:51 schreef Vicky het volgende:

[..]

Ik gebruik deze altijd..
http://www.onzefransekeuk(...)-stap-voor-stap.html

Van de week gemaakt voor het afscheid van een van de juffen bij mijn dochter

[ afbeelding ][ afbeelding ]
Ze zien er superleuk uit. Ik ga ze ook maken. Vicky meng jij eerst alle eiwitten en suiker verdeel je de stijve eiwitmassa daarna en voeg jede kleuren toe of voeg je gelijk de kleurstof toe? Ik zat te denken om kleurstof en een klein beetje aroma (citroen, vanille en amandelaroma) te gebruiken. Zou dat lekker zijn, iemand toevallig ervaring?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_139071580
@Tinuviel Je voegt kleur/smaakstof pas toe nadat je eiwitten stijfgeslagen zijn :) Ik voeg er soms wel eens vanillearoma aan toe, smaakt prima!
http://www.dutchiebaking.com
  zondag 20 april 2014 @ 14:01:40 #56
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139071606
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 12:47 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Oh :P
Ik maak mayo gewoon met 1 heel ei, 1 dooier, peper, zout, olie, azijn, mosterd en een beetje honing. In een hoge maatbeker, staafmixer er in, aanzetten, langzaam omhoog halen en binnen 20 seconden heb je mayonaise.
Soms siert gemak de mens :P
interessant! Hoeveel olie, mosterd en azijn?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Moderator zondag 20 april 2014 @ 14:05:08 #57
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139071698
quote:
1s.gif Op zondag 20 april 2014 14:01 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

interessant! Hoeveel olie, mosterd en azijn?
Bij grote supermarkteieren 1 ei, bij kleintjes 1 ei + 1 dooier
In een hoge maatbeker. Azijn erbij tot je op 100ml zit
Snufje peper, wat zout, schepje honing, theelepel mosterd
300ml olie (arachide, zonnebloem, raap, druivenpit, niet virgine olijf) Mais of koolzaad zou ik niet doen, zit te veel eigen smaak aan.

! alles op kamertemperatuur !

In die volgorde er in
Staafmixer op de bodem
Aanzetten
Langzaam omhoog trekken
Klaar!
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 20 april 2014 @ 14:11:55 #58
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139071837
quote:
14s.gif Op zondag 20 april 2014 12:35 schreef Myraela het volgende:

[..]

Klopt inderdaad.

Ik heb een poosje terug mini citroen meringue taartjes gemaakt: http://www.mimes.nl/mini-citroen-meringue-taartjes/

Daarvoor heb ik als basis dit recept gebruikt: http://uitpaulineskeuken.nl/2013/07/citroen-meringue-taart.html

Alleen dan dus met Italiaans schuim afgemaakt, omdat ik een beetje angstig ben voor rauw ei.

Die bodem en lemoncurd zijn echt heerlijk. Iets meer werk, maar het resultaat is het echt waard. Van de restjes bodem heb ik gewoon koekjes gebakken, echt erg lekker. :9
Thnx! Ik heb alleen geen suiker thermometer. Kan een vlees thermometer ook?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_139071909
De hoeveelheden gehalveerd van de portugese custard taartjes.
En bladerdeeg van tante Fanny gebruikt.
Dat moet dan wel 20 min op 220 graden.
Plus 5 minuten een tree hoger en grillen.

Recept http://www.saborintenso.com/f23/pasteis-nata-5349/

Resultaat:


Ja, en al twee warm geproefd. :7

Nu aan de meringues, kan ik mooi de nieuwe spuitzak gebruiken *O*
  Moderator zondag 20 april 2014 @ 14:15:02 #60
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139071933
quote:
1s.gif Op zondag 20 april 2014 14:11 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Thnx! Ik heb alleen geen suiker thermometer. Kan een vlees thermometer ook?
Zou ik niet doen, het moet héél precies.
Nog 2 punten die veel mensen fout doen bij het maken van suikersiroop:

1: Gebruik een steelpannetje ofzo, zonder anti-aanbaklaag, anders verbrandt de boel of gaat je suiker kristaliseren. Gewoon een normaal pannetje met dikke bodem.

2: Water + suiker in een pan en dan roeren/kloppen tot alle suiker is opgelost. Daarna niet meer roeren! Anders gaat het weer kristaliseren.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_139073433
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 14:00 schreef Ramonia het volgende:
@Tinuviel Je voegt kleur/smaakstof pas toe nadat je eiwitten stijfgeslagen zijn :) Ik voeg er soms wel eens vanillearoma aan toe, smaakt prima!
Dankjewel. Ik heb nu 2 porties gemaakt en in de oven: eerste met groene kleurstof en amandelaroma, tweede met gepureerde frambozen en vanillearoma. Ik had tussendoor ook nog 2x met citroenaroma en gele kleurstof gemengd, maar die werd niet stijf. Dus we doen het maar met 2 soorten. Straks foto's van het resultaat.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_139073489
quote:
1s.gif Op zondag 20 april 2014 14:11 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Thnx! Ik heb alleen geen suiker thermometer. Kan een vlees thermometer ook?
Je kan ook een druppel van je suikersiroop in een glas met koud water doen. Als de druppel helemaal heel blijft een een mooi bolletje vormt in het water is de suikersiroop goed.
pi_139074765
En hierbij het resultaat. De frambozen meringues zijn heerlijk:
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_139076196
En dit is mijn resultaat

Handig is de tip van 50 gram suiker ( fijne kristalsuiker gebruikt) per eiwit.
Na een uurtje oven op 100 graden, heb ik ze nog een kwartiertje extra gedaan op
zijn kop, want ze waren nog wel errug dun van binnen naar verhouding.
Ik had twee theelepels citroenextract toegevoegd.
Misschien te veel óf te vroeg ,want daarna liep de dikte terug van het geslagen
eiwit.
Daardoor ook zijn de " windingen" ws minder goed herkenbaar.
pi_139077393
Vicky hoeveel kleurstof gebruik jij? De jouwe zijn een stuk feller dan mijn merengues.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  User die het meest klaagt 2022 zondag 20 april 2014 @ 17:41:40 #66
414785 sirdanilot
pi_139077685
quote:
1s.gif Op zondag 20 april 2014 14:13 schreef AnneX het volgende:
De hoeveelheden gehalveerd van de portugese custard taartjes.
En bladerdeeg van tante Fanny gebruikt.
Dat moet dan wel 20 min op 220 graden.
Plus 5 minuten een tree hoger en grillen.

Recept http://www.saborintenso.com/f23/pasteis-nata-5349/

Resultaat:
[ link | afbeelding ]

Ja, en al twee warm geproefd. :7

Nu aan de meringues, kan ik mooi de nieuwe spuitzak gebruiken *O*
Ze moeten toch op 250 graden?

Maar mooi gelukt zie ik, lekker? :7
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 20 april 2014 @ 17:42:56 #67
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139077728
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 14:05 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Bij grote supermarkteieren 1 ei, bij kleintjes 1 ei + 1 dooier
In een hoge maatbeker. Azijn erbij tot je op 100ml zit
Snufje peper, wat zout, schepje honing, theelepel mosterd
300ml olie (arachide, zonnebloem, raap, druivenpit, niet virgine olijf) Mais of koolzaad zou ik niet doen, zit te veel eigen smaak aan.

! alles op kamertemperatuur !

In die volgorde er in
Staafmixer op de bodem
Aanzetten
Langzaam omhoog trekken
Klaar!
_O_ briljant!
Hier staat een heerlijke pot mayo nu. Nu verder met mijn Miso & Harissa hamburgers en vriendlief is friet halen.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_139078203
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 17:41 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ze moeten toch op 250 graden?

Maar mooi gelukt zie ik, lekker? :7
Ws. met zelfgemaakt bladerdeeg.

Nu waren ze goed en lekker _O_
  zondag 20 april 2014 @ 18:05:16 #69
3185 Adelante
To let it go now
pi_139078471
Pastei de Nata :9

Ook weer eens maken binnenkort
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_139083637
quote:
1s.gif Op zondag 20 april 2014 13:23 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Ze zien er superleuk uit. Ik ga ze ook maken. Vicky meng jij eerst alle eiwitten en suiker verdeel je de stijve eiwitmassa daarna en voeg jede kleuren toe of voeg je gelijk de kleurstof toe? Ik zat te denken om kleurstof en een klein beetje aroma (citroen, vanille en amandelaroma) te gebruiken. Zou dat lekker zijn, iemand toevallig ervaring?
ik klop eerst de eiwitten stijf, dan gaat de suiker erdoor en als laatste de kleurstof

quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 17:31 schreef Tinuviel het volgende:
Vicky hoeveel kleurstof gebruik jij? De jouwe zijn een stuk feller dan mijn merengues.
2x de achterkant van een theelepeltje. Geen idee hoeveel dat is
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  zondag 20 april 2014 @ 21:17:38 #71
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139089246
quote:
17s.gif Op zaterdag 19 april 2014 23:47 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Omdat ik een relatieve beginner ben en dit soort dingen niet weet. Daarom wilde ik vandaag ook deze taart maken voordat ik volgende week volledig in de vlekken schiet omdat ie mislukt is.
Ik heb een paar keer getrakteerd op Cupcakes gevuld met banketbakkersroom en Red Velvet cupcakes en nog wat andere dingetjes en ze denken meteen dat je een Bakgodin bent. NOT!
Dus ik voel enige druk om met een lekkere taart aan te komen.
Dat Italiaanse schuim klinkt goed tho...dat houdt ook wat beter denk ik? Ik moet het zondag maken en maandag uitdelen.
Dit is het recept trouwens:
http://yummyinmytummy.nl/(...)page-2/#comment-6723
Citroen merengue is een lastige taart. De koekbodem moet perfect zijn, zuurte/zoet balans moet perfect zijn anders is het vies en het schuim vereist best wat ervaring.
Onderschat niet hoe heerlijk een technisch wat minder moeilijke taart is zoals een appeltaart, chocolade/straciatella cake of brownies ofzo. Zelfgemaakt met goede ingrediënten komt in mijn ervaring áltijd op omdat het gewoon zo lekker is :9

Ik heb trouwens van die website die jij noemt weleens hele vieze recepten voorbij zien komen. Makkelijkste om mee te beginnen zijn de Engelse recepten van bijv. Mary Berry, Jamie Oliver of Nigella Lawson, of in het algemeen de recepten van bbcgoodfood.com
Die zijn meermaals getest en beproefd lekker. Vaak technisch ook makkelijker en goed verkrijgbare ingrediënten.

Ik ben in ieder geval niet goed in bakken, ik doe het ook niet zo gek vaak, maar pak dan vaak recepten uit een van bovengenoemde bronnen en dat gaat eigenlijk altijd prima.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 20 april 2014 @ 21:19:52 #72
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139089341
quote:
14s.gif Op zondag 20 april 2014 12:41 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ik weet het, maar ik blijf er bang voor. :') Ik eet dan ook geen rauw deeg etc. Misschien komt het omdat ik als 6 jarige een keer een boterham ei heb gemaakt. Gewoon een rauw ei op een boterham. :') Was niet lekker, just sayin. Ik heb ook een keer een boterham filet american in de magnetron gedaan, toen ik hoorde dat het rauw gehakt was. Van de bruine drap die daar uit kwam heb ik nog steeds nachtmerries. :')
je gaart het ei door de hete suikersiroop. Bovendien killed al die suiker alle bacteriën die erin zitten ook nog wel :D
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 20 april 2014 @ 21:39:46 #73
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139090391
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 21:17 schreef Molo het volgende:

[..]

Citroen merengue is een lastige taart. De koekbodem moet perfect zijn, zuurte/zoet balans moet perfect zijn anders is het vies en het schuim vereist best wat ervaring.
Onderschat niet hoe heerlijk een technisch wat minder moeilijke taart is zoals een appeltaart, chocolade/straciatella cake of brownies ofzo. Zelfgemaakt met goede ingrediënten komt in mijn ervaring áltijd op omdat het gewoon zo lekker is :9

Ik heb trouwens van die website die jij noemt weleens hele vieze recepten voorbij zien komen. Makkelijkste om mee te beginnen zijn de Engelse recepten van bijv. Mary Berry, Jamie Oliver of Nigella Lawson, of in het algemeen de recepten van bbcgoodfood.com
Die zijn meermaals getest en beproefd lekker. Vaak technisch ook makkelijker en goed verkrijgbare ingrediënten.

Ik ben in ieder geval niet goed in bakken, ik doe het ook niet zo gek vaak, maar pak dan vaak recepten uit een van bovengenoemde bronnen en dat gaat eigenlijk altijd prima.
Ja Nigella is wel een favorietje van me O+
Ik ga eens even door haar website snuffelen, ik heb haar facebook pagina ook geliked, daar komt elke dag wel iets lekkers voorbij.

Al die schuimpjes hierboven zien er goed uit! Ik heb een tijdje geleden deze gemaakt, waren heel lekker:


Ik wil voor het Paasdiner van morgen Soesjes Saté gaan maken. Misschien wat zwaar als desert maar ik geef er niks om :+ Gewoon lekker.
Drie bitesize soesjes gevuld met banketbakkersroom aan een sateprikker en dan overgoten met vloeibare chocola. Als een soort satésaus. En dan een bolletje vanille-ijs erbij ofzo. Niet zelf gemaakt, ik maak ook al het diner, ga me niet gek maken natuurlijk he? :D
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zondag 20 april 2014 @ 22:13:47 #74
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139092124
Oh die zien er lekker uit zeg!

En dat klinkt lekker als een toetje :9
Kun je goed voorbereiden toch?
Chocolade als warme saus met room ofzo mengen? Hmmm :9~
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_139092235
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 21:19 schreef Molo het volgende:

[..]

je gaart het ei door de hete suikersiroop. Bovendien killed al die suiker alle bacteriën die erin zitten ook nog wel :D
Ja, daarom eet ik dat wel. Maar heel veel mensen maken het dus zonder de suikersiroop, gewoon met suiker en branden het dan af. Dan blijft het gewoon rauw. Dat vind ik eng. En is ook niet lekker overigens.
pi_139092287
En schuimpjes. :9 Ik vind het lekker om er een beetje koffiepoeder door te doen. :9~
  zondag 20 april 2014 @ 22:25:44 #77
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139092725
quote:
14s.gif Op zondag 20 april 2014 22:16 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ja, daarom eet ik dat wel. Maar heel veel mensen maken het dus zonder de suikersiroop, gewoon met suiker en branden het dan af. Dan blijft het gewoon rauw. Dat vind ik eng. En is ook niet lekker overigens.
genoeg suiker in eiwit "brandt" de bacteriën ook dood, dat werkt zeg maar hetzelfde als wanneer je jam maakt of vis inlegt in zout.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 20 april 2014 @ 22:27:12 #78
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139092806
Ik heb de schuimpjes met witte basterdsuiker gemaakt, ik weet niet of dat erg veel verschil maakt met gewone suiker maar voor mijn gevoel wel. In basterdsuiker zit toch stroop verwerkt?
125 gram op 2 eiwitten, en op het laatst een paar druppels kleurstof.

quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 22:13 schreef Molo het volgende:
Oh die zien er lekker uit zeg!

En dat klinkt lekker als een toetje :9
Kun je goed voorbereiden toch?
Chocolade als warme saus met room ofzo mengen? Hmmm :9~
Klinkt heerlijk maar.... ;)

Ik wil ze morgen rond de middag gaan maken voordat ik aan de Honey/Whiskey glazed ham ga beginnen. En dan wil ik eigenlijk tijdens het eten geen omkijken meer hebben naar iets wat ik nog moet maken. De soesjes worden ook zo'n formaat (hopelijk) dat je ze als een sateetje van het stokje kunt schuiven. Dus ik ga gewoon de chocola laten stollen.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  maandag 21 april 2014 @ 19:50:44 #79
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_139119548
Hartige taart... Quiche Loraine?
Mijn prei moet iig op.
Iemand een heeeeeeeeeeeeeel lekker recept? Of gewoon zo simpel mogelijk houden?
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  maandag 21 april 2014 @ 21:00:46 #80
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139123970
Dit was het dus geworden. Mijn stiefzoon heeft meegeholpen met de soesjes want dat vond ie leuk.
Het was een succes en erg lekker. Ik heb er Pistache ijs bij gedaan.

Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  maandag 21 april 2014 @ 21:01:35 #81
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139124027
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2014 19:50 schreef uniekhoorn het volgende:
Hartige taart... Quiche Loraine?
Mijn prei moet iig op.
Iemand een heeeeeeeeeeeeeel lekker recept? Of gewoon zo simpel mogelijk houden?
Ik hou niet zo van quiches en prei, dus ik heb helaas geen tip voor je :)
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_139138624
Ik moet eerst nog even bedanken voor de tips die ik een paar maanden terug kreeg n.a.v mijn soesjes; ze waren heerlijk gelukt. Nu heb ik een nieuwe uitdaging, ik wil graag een mokka (verjaardag) taart bakken. Nu had ik een poos terug een recept van Cees Holtkamp - maar dat ben ik nu dus helemaal kwijt. Ik heb via een andere weg een redelijk goed (maar wel vet / veel boter) recept voor de mokka crème, maar nu wil ik heel graag weten wat voor een taart bodem ik het beste kan bakken.
Ik heb een bloedhekel aan lange vingers of biscuitjes fijn stampen, dus ik zit te denken aan een standaard slagroom taart bodem au bain-marie te doen. Maar de meeste mokka taarten die ik ken hebben allemaal een iets donkere bodem? Kan iemand uitsluitsel geven?
at your service
  dinsdag 22 april 2014 @ 18:39:46 #83
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139153105
Ik heb mijn pijlen gericht op een Nutella taart naar een recept van Nigella. Die ga ik vanavond uitproberen. Als die lukt wordt het een Appeltaart en de Nutella taart a.s. maandag.
Fingers crossed!
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 22 april 2014 @ 20:55:05 #84
39237 crew  H_T
2733
pi_139158668
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 10:04 schreef the_butler het volgende:
Ik moet eerst nog even bedanken voor de tips die ik een paar maanden terug kreeg n.a.v mijn soesjes; ze waren heerlijk gelukt. Nu heb ik een nieuwe uitdaging, ik wil graag een mokka (verjaardag) taart bakken. Nu had ik een poos terug een recept van Cees Holtkamp - maar dat ben ik nu dus helemaal kwijt. Ik heb via een andere weg een redelijk goed (maar wel vet / veel boter) recept voor de mokka crème, maar nu wil ik heel graag weten wat voor een taart bodem ik het beste kan bakken.
Ik heb een bloedhekel aan lange vingers of biscuitjes fijn stampen, dus ik zit te denken aan een standaard slagroom taart bodem au bain-marie te doen. Maar de meeste mokka taarten die ik ken hebben allemaal een iets donkere bodem? Kan iemand uitsluitsel geven?
Ik had er met mijn verjaardag een gemaakt die erg goed werd ontvangen. Ik ga voor je kijken of ik het recept nog ergens kan terugvinden

Edit: dit moet em zijn

[ Bericht 4% gewijzigd door H_T op 22-04-2014 21:07:48 ]
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  dinsdag 22 april 2014 @ 20:56:03 #85
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139158712
quote:
17s.gif Op dinsdag 22 april 2014 18:39 schreef Puckzzz het volgende:
Ik heb mijn pijlen gericht op een Nutella taart naar een recept van Nigella. Die ga ik vanavond uitproberen. Als die lukt wordt het een Appeltaart en de Nutella taart a.s. maandag.
Fingers crossed!
Ik ga wel punniken ofzo -O-
Ik heb het recept tot de gram en de letter opgevolgd, hij zag er prachtig uit in de oven. Mooi gerezen, rook heerlijk. De baktijd is om dus ik haal 'm eruit en hij begint na 5 minuten steeds meer in te zakken.
Is dit normaal? Wat heb ik fout gedaan? Heb ik het eiwit niet stijf genoeg geslagen (je kon pieken maken en die bleven staan) Heb ik het eiwit niet goed door het beslag gevouwen, of te lang?
Ik snap het niet :'(
Hij is nu niet hartstikke plat ofzo, nog steeds een normale taarthoogte. Ik laat 'm ff afkoelen, ga er toch de ganache overheen doen maar. Denk ik...weet nog niet. Misschien eerst ff een stukje eruit snijden en proeven.
ARGH!!!
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  dinsdag 22 april 2014 @ 21:02:05 #86
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_139159061
quote:
17s.gif Op dinsdag 22 april 2014 20:56 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Ik ga wel punniken ofzo -O-
Ik heb het recept tot de gram en de letter opgevolgd, hij zag er prachtig uit in de oven. Mooi gerezen, rook heerlijk. De baktijd is om dus ik haal 'm eruit en hij begint na 5 minuten steeds meer in te zakken.
Is dit normaal? Wat heb ik fout gedaan? Heb ik het eiwit niet stijf genoeg geslagen (je kon pieken maken en die bleven staan) Heb ik het eiwit niet goed door het beslag gevouwen, of te lang?
Ik snap het niet :'(
Hij is nu niet hartstikke plat ofzo, nog steeds een normale taarthoogte. Ik laat 'm ff afkoelen, ga er toch de ganache overheen doen maar. Denk ik...weet nog niet. Misschien eerst ff een stukje eruit snijden en proeven.
ARGH!!!
Naja als ie laag is maar hij smaakt prima dan is het niet erg toch? Misschien stukje proeven dus eerst?
it's the map in my mind that sends me on my way.
  dinsdag 22 april 2014 @ 21:07:01 #87
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139159403
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 21:02 schreef Diconnected het volgende:

[..]

Naja als ie laag is maar hij smaakt prima dan is het niet erg toch? Misschien stukje proeven dus eerst?
Hij is nog zo'n kleine 5 cm hoog (ja ik heb gemeten :') )
Misschien hoort het wel zo hoor, de taart op haar foto is ook niet mega hoog.

Edit:
Even door de vragen heen gelezen op dit recept:
quote:
FROM THE NIGELLA TEAM:

We are not sure if you have made a flourless chocolate cake before but Nigella's Nutella Cake (from Domestic Goddess) is this style of cake. Flourless cakes will tend to rise up in the oveen as they bake, but then sink back slightly as the cool, leaving a moist and slightly dense cake.
There are two reasons why the cake will act in this manner. First the cake only has the air in whisked egg whites as leaveneing and not a chemical leavening, such as baking powder. The whisked egg whites will cause the cake to rise slightly, but not as much as baking powder or bicarbonate of soda (baking soda) which continue to create air bubbles as the cake bakes. Second the cake does not contain any gluten (from flour). As cakes bake the gluten strands will set around the air bubbles in the cake, helping to keep the structure up. In a flourless cake the lack of gluten means that the cake doesn't quite have the structure to remain risen, so will sink back slightly as it cools.
I has a Phew :D

[ Bericht 45% gewijzigd door Puckzzz op 22-04-2014 21:15:41 ]
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_139165575
quote:
17s.gif Op dinsdag 22 april 2014 18:39 schreef Puckzzz het volgende:
Ik heb mijn pijlen gericht op een Nutella taart naar een recept van Nigella. Die ga ik vanavond uitproberen. Als die lukt wordt het een Appeltaart en de Nutella taart a.s. maandag.
Fingers crossed!
Thanks voor de tip. Ziet er super uit. Ga deze dan denk ik maken voor mijn zoons verjaardag. Ben wel erg benieuwd hoe hij smaakt.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  dinsdag 22 april 2014 @ 23:43:17 #89
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139167943
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2014 22:51 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Thanks voor de tip. Ziet er super uit. Ga deze dan denk ik maken voor mijn zoons verjaardag. Ben wel erg benieuwd hoe hij smaakt.
Ik zou het doen! Ermnermnerm! :9
Ik heb trouwens voor de topping het volgende gebruikt (want hier is geen double cream te krijgen):
1 pakje Mascarpone
125 ml slagroom
130 gram. Chocola
1 flinke scheut Amaretto

Verder gewoon bereiden volgens recept. Dus alles opwarmen in een pannetje met dikke bodem op zacht vuur. Dan mixen tot een lekkere dikke massa. Omdat het nog warm is blijft het vrij lang dun. Ik heb het best lang gemixt. Maar het stijft nog op. Het is eigenlijk meer een heerlijke mousse. Ik heb dan ook de rest in een bakje in de koelkast :9
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_139171155
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2014 23:43 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Ik zou het doen! Ermnermnerm! :9
Ik heb trouwens voor de topping het volgende gebruikt (want hier is geen double cream te krijgen):
1 pakje Mascarpone
125 ml slagroom
130 gram. Chocola
1 flinke scheut Amaretto

Verder gewoon bereiden volgens recept. Dus alles opwarmen in een pannetje met dikke bodem op zacht vuur. Dan mixen tot een lekkere dikke massa. Omdat het nog warm is blijft het vrij lang dun. Ik heb het best lang gemixt. Maar het stijft nog op. Het is eigenlijk meer een heerlijke mousse. Ik heb dan ook de rest in een bakje in de koelkast :9
De creme zal ik dan wel aanpassen. Amaretto voor een kinderverjaardagstaart lijkt me niet handig. Ik denk wel dat de creme door de mascarpone lekker fris was toch?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  woensdag 23 april 2014 @ 08:12:41 #91
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139171615
Door de chocolade is ie niet echt fris meer. Maar ik weet zeker dat de kinderen m heerlijk gaan vinden.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_139180137
Ik ga het proberen, heb ook al een idee voor de decoratie. Zal de creme ook zonder de amaretto smaken denk je? Die ga ik dan denk ik als vulling gebruiken. De decoratie van de taart, die ik heb gesien en leuk vind is met botercreme. Iemand tips hoe ik die nog lekker kan maken. Puur vind ik het namelijk echt niks.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  woensdag 23 april 2014 @ 16:00:39 #93
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139183399
De crème kan prima zonder de Amaretto. Misschien kan je er wat van die siroop indoen die ze ook wel in de koffie doen. Ik zat ook al te denken om de crème als vulling te gebruiken. Taart goed af laten koelen en dan doormidden snijden. Flinke laag crème op de onderste helft en dan op laten stijven in de koelkast. Dit duurde wel eventjes trouwens. Ik gebruik van die repen kookchocolade. Die koelen nogal langzaam af. Maar wanneer die goed afgekoeld is, is de crème lekker stevig maar zacht van smaak.
Misschien dat je dan ondertussen de top kan versieren maar misschien is dat ook weer heel onpraktisch omdat ie er nog weer op moet. :+
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  woensdag 23 april 2014 @ 16:01:58 #94
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139183440
Sterke koffie of espressopoeder erdoor mikken is lekker vind ik, vanilleextract is wellicht ook lekker.
Ik zou met die heftige nutella smaak geen fruit ofzo er tegenover zetten qua smaak.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 23 april 2014 @ 16:02:59 #95
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139183465
Puckzzz, heb je een fotootje van je taart? Ben erg benieuwd, zeker naar de binnenkant
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 23 april 2014 @ 18:43:04 #96
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139188321
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2014 16:02 schreef Molo het volgende:
Puckzzz, heb je een fotootje van je taart? Ben erg benieuwd, zeker naar de binnenkant
Ik zag net dat mijn Pinda nog een puntje in de kast had laten staan voor me O+
Wij twee eten dat namelijk echt niet allemaal zelf op :D De helft hebben we naar zijn kinderen en hun moeder gebracht :P
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  woensdag 23 april 2014 @ 20:40:53 #97
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139192739
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2014 16:02 schreef Molo het volgende:
Puckzzz, heb je een fotootje van je taart? Ben erg benieuwd, zeker naar de binnenkant
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  woensdag 23 april 2014 @ 20:53:08 #98
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139193316
quote:
17s.gif Op woensdag 23 april 2014 20:40 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
zo, dat lijkt me een flink machtige taart :D

Ziet er wel lekker uit, zo'n "ik moet chocolade en vet en suiker hebben nuuuuuuuuu" taart :D

En zonnetje O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 23 april 2014 @ 20:59:25 #99
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139193593
Nou dat machtige valt nog best mee. Smeuiig is ie zeker, maar na zo'n stuk heb ik niet zoiets van "Blegh, het eerste jaar geen Nutella meer voor mij." :D
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  woensdag 23 april 2014 @ 21:05:22 #100
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139193935
quote:
17s.gif Op woensdag 23 april 2014 20:59 schreef Puckzzz het volgende:
Nou dat machtige valt nog best mee. Smeuiig is ie zeker, maar na zo'n stuk heb ik niet zoiets van "Blegh, het eerste jaar geen Nutella meer voor mij." :D
ja ik zag dat er een hele fucking pot doorheen zat _O-
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 23 april 2014 @ 21:06:15 #101
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139193986
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 21:05 schreef Molo het volgende:

[..]

ja ik zag dat er een hele fucking pot doorheen zat _O-
:Y)
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  woensdag 23 april 2014 @ 21:07:08 #102
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139194038
quote:
17s.gif Op woensdag 23 april 2014 21:06 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

:Y)
instant diabaids O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_139217978
Puckzzz ziet er erg lekker uit. Goed ook dat je ook na de taart nog Nutella lust.

Iemand nog tips om de botercreme smaakvoller te maken?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  donderdag 24 april 2014 @ 19:18:59 #104
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139223292
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 16:19 schreef Tinuviel het volgende:
Puckzzz ziet er erg lekker uit. Goed ook dat je ook na de taart nog Nutella lust.

Iemand nog tips om de botercreme smaakvoller te maken?
wat bedoel je dan precies met smaakvoller, naast de suggesties die ik je al gegeven heb?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_139243873
Molo ik had je suggesties nog niet gezien. Misschien is het gewoon zo dat ik de boter niet zo lekker vind. Ik zal de tip met vanilla weleens proberen. Kan ik eenzelfde soort creme als botercreme ook met iets anders maken dan boter? Bijvoorbeeld met mascarpone ofzo?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  vrijdag 25 april 2014 @ 10:10:59 #106
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_139243922
Je moet ook geen margarine gebruiken
:*
Maar je kan ook creme's maken met mascarpone, met kwark, met slagroom, wat jij lekker vind
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_139244343
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 10:08 schreef Tinuviel het volgende:
Molo ik had je suggesties nog niet gezien. Misschien is het gewoon zo dat ik de boter niet zo lekker vind. Ik zal de tip met vanilla weleens proberen. Kan ik eenzelfde soort creme als botercreme ook met iets anders maken dan boter? Bijvoorbeeld met mascarpone ofzo?
Mijn favoriet, roomboter, roomkaas en poedersuiker, heerlijk fris.
http://www.cupcakesenmuff(...)roomkaas-botercreme/
(melk kan vervangen worden door wat water)

Botercreme met een extraatje is meestal ook wel lekker. Vanille zoals je zei, of een klein beetje sterke koffie erdoor (dan ga je richting mokka) of misschien wat limoensap/citroensap/sinaasappelsap. Of wat aardbeien, frambozen ofzo er doorheen. Hangt natuurlijk allemaal af van wat voor taart je wilt gaan maken

Eventueel kan je hier ook wat inspiratie vandaan halen
http://www.toetjesentaarten.nl/category/recepten/toppings/
http://www.cupcakesenmuffins.nl/toppings/
  vrijdag 25 april 2014 @ 21:21:54 #108
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139262405
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 10:08 schreef Tinuviel het volgende:
Molo ik had je suggesties nog niet gezien. Misschien is het gewoon zo dat ik de boter niet zo lekker vind. Ik zal de tip met vanilla weleens proberen. Kan ik eenzelfde soort creme als botercreme ook met iets anders maken dan boter? Bijvoorbeeld met mascarpone ofzo?
als je boter niet lekker vindt (kan het me niet voorstellen, maar ok) kun je inderdaad ook andere meuk gebruiken.
Ook zure room gemixt met roomkaas, mascarpone of bijv. opgeklopte kokosmelk (dikke roomlaag) met poedersuiker kun je gebruiken.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 25 april 2014 @ 21:35:34 #109
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_139262851
Latte macchiato en oranjetompouce O+ w/
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  vrijdag 25 april 2014 @ 21:44:14 #110
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139263211
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 21:35 schreef Muck het volgende:
Latte macchiato en oranjetompouce O+ w/
wrong topic :P
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 26 april 2014 @ 20:30:14 #111
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139285059
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2014 07:11 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

De creme zal ik dan wel aanpassen. Amaretto voor een kinderverjaardagstaart lijkt me niet handig. Ik denk wel dat de creme door de mascarpone lekker fris was toch?
Heb je dit al gemaakt Tinuviel? Want volgens mij heb ik me vergist in de hoeveelheid slagroom. :@
Ik heb er gewoon zo'n bekertje in gedaan en zie nu dat die 250 ml zijn. Ik ben echt even kwijt of ik toen een grote of een kleintje had. Volgens mij een grote.
Ik ga nu ter voorbereiding voor morgen een batch maken, dus we zullen het zo weten :')
Voor de Nutella taart ga ik morgen een kleine aanpassing doen. Hij is inderdaad vrij machtig, dus heb ik besloten eerst een cake van Wolkencake te maken. (ja ik ga vals spelen uit een pakje :+ ) en dan ga ik 1 of 2 lagen Nutella taart ertussen maken. De chocolade mascarpone creme doe ik dan tussen de lagen.

Dat is tenminste het plan :D

En dan nog mijn eigen Appeltaart maken morgen.

Edit: wel 125 ml :Y

[ Bericht 3% gewijzigd door Puckzzz op 26-04-2014 21:13:11 ]
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_139288494
Kvd en Molo dankjullie voor de reacties. Ik ga de taart met botercreme pas op 9/ 10 mei maken, dus heb tot dan nog wat tijd om te experimenteren en te proeven.

Puckzzz nee ik wil die cake op 9 of 10 mei maken. Dus ik ben erg benieuwd naar de cake, die jij morgen maakt. Houd me op de hoogte.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  zondag 27 april 2014 @ 14:32:52 #113
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_139302673
Ik heb dit pak bij de hanos voor een stuk minder kunnen kopen.


Iemand enig idee wat normale verhoudingen zijn voor een gewone springvorm (zoals appeltaarten?).
As ik djt zo ga mengen krijg ik denk ik 3Kg mengsel. Beetje teveel van goede lijkt mij...
  zondag 27 april 2014 @ 14:52:57 #114
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_139303492
3 Kilo lijkt mij geen raar gewicht voor een 28 cm springvorm Cheesecake
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 27 april 2014 @ 15:00:15 #115
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_139303784
Zou trouwens wel volle kwark nemen en geen magere.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 27 april 2014 @ 15:01:03 #116
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_139303827
Oh ok. En de bodem dan?
800gr biscuit. Is dat dan voor met of zonder de zijkanten?
Lange vingers zullen wel voldoen denk ik?

Ok ik had alleen magere uit duitsland. (Die hele dikke). Goed dqt je het zegt.
  zondag 27 april 2014 @ 15:06:52 #117
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_139304036
Lange vingers zijn geen Bisquit,
Ik maak de bodem trouwens gewoon zelf
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 27 april 2014 @ 16:00:06 #118
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_139306234
Ah. Bastogne is dan wel biscuit.
Zelf bakken zou ook kunnen. Maarja daar heb ik zo mijn twijfels over.
pi_139306551
Lange vingers gebruiken... blergh.
  Moderator zondag 27 april 2014 @ 16:21:07 #120
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139307368
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2014 16:00 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Ah. Bastogne is dan wel biscuit.
Zelf bakken zou ook kunnen. Maarja daar heb ik zo mijn twijfels over.
Biscuit is biscuit. Bastogne is veel te zoet en veel te bros.
Dus of zelf bakken, gewoon zanddeeg moet lukken toch (meel, boter, suiker, snufje zout).
Met biscuit bedoelen ze gewoon 'kaakjes' zoals dit



Maar ik kan me wel wat lekkerders bedenken :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 27 april 2014 @ 16:24:41 #121
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_139307536
Ja dunno...
Haha oja dat is toch wel en beetj basis. Moet wel lukken.
Zit er bij cheesecake een zijkant bij? Nee toch?
  zondag 27 april 2014 @ 16:26:49 #122
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_139307646
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2014 16:24 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Ja dunno...
Haha oja dat is toch wel en beetj basis. Moet wel lukken.
Zit er bij cheesecake een zijkant bij? Nee toch?
Ja, cheescake is geen kwarktaart a la Jeroen Krabbe
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_139307791
quote:
1s.gif Op zondag 27 april 2014 15:01 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Oh ok. En de bodem dan?
800gr biscuit. Is dat dan voor met of zonder de zijkanten?
Lange vingers zullen wel voldoen denk ik?

Ok ik had alleen magere uit duitsland. (Die hele dikke). Goed dqt je het zegt.
Geef je recept eens
  zondag 27 april 2014 @ 17:00:57 #124
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_139309139
Oh grotr vergissing dan haha.
Het recept is dat wat op de foto staat. Meer kan ik er niet mee helaas :p .
Zal wel meer op banketbakkers zijn gericht haha.
pi_139309282
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2014 17:00 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Zal wel meer op banketbakkers zijn gericht haha.
:')

Een beetje banketbakker gebruikt niet zo'n pakje. :')
pi_139309527
800 gram biscuit is wel erg veel voor een 28 cm springvorm denk ik hoor :D

-edit- recept dat ik gebruik voor een key lime pie heeft 175 gram biscuit nodig voor bodem en randen van een 24 cm springvorm dus ja echt te veel :D
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
  Moderator zondag 27 april 2014 @ 18:57:44 #127
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139312921
Kan ik iemand blij maken met dit boek? Gratis op te halen (of 1 op 1 tegen kosten te verzenden, past door de brievenbus). Omdat ik heel ander soort dingen bak is dit boek overbodig geworden.







Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 27 april 2014 @ 19:44:30 #128
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_139314794
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2014 17:10 schreef tombolafan het volgende:
800 gram biscuit is wel erg veel voor een 28 cm springvorm denk ik hoor :D

-edit- recept dat ik gebruik voor een key lime pie heeft 175 gram biscuit nodig voor bodem en randen van een 24 cm springvorm dus ja echt te veel :D
Misschien voor en taart van 1meter hoog.
Maar iemand nog suggestes wat er mee te doen?
Het recept zelf lijkt wel in evenwicht?
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 27 april 2014 @ 19:52:35 #129
39237 crew  H_T
2733
pi_139315100
quote:
1s.gif Op zondag 27 april 2014 19:44 schreef Opblaaspop077 het volgende:

[..]

Misschien voor en taart van 1meter hoog.
Maar iemand nog suggestes wat er mee te doen?
Het recept zelf lijkt wel in evenwicht?
Overal de helft van nemen dan. Of een derde
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  zondag 27 april 2014 @ 21:54:58 #130
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_139321862
quote:
14s.gif Op zondag 27 april 2014 17:04 schreef Myraela het volgende:

[..]

:')

Een beetje banketbakker gebruikt niet zo'n pakje. :')
Nee, die ontdooien taarten van de groothandel
Je moest eens weten....
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator zondag 27 april 2014 @ 22:46:52 #131
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139325164
quote:
1s.gif Op zondag 27 april 2014 21:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, die ontdooien taarten van de groothandel
Je moest eens weten....
Klopt, deed de vlaaien'bakker' hier in het dorp ook. Alleen de slagroom deed hij er op en die kwam uit een automaat, met van die voorgezoete pakken van de groothandel.
Vissers Vers Vlaai

:')

Bestaat inmiddels niet meer.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 27 april 2014 @ 22:50:59 #132
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139325382
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2014 22:46 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Klopt, deed de vlaaien'bakker' hier in het dorp ook. Alleen de slagroom deed hij er op en die kwam uit een automaat, met van die voorgezoete pakken van de groothandel.
Vissers Vers Vlaai

:')

Bestaat inmiddels niet meer.
Helaas openen/bestaan er nog steeds genoeg winkels die alleen maar spullen uit een groothandels verpakking halen en het in de schappen zetten en dat een 'verswinkel' noemen ;(

Gelukkig ook steeds meer tenten die het tegenover gestelde doen, lekker zelf spullen maken O+
Ik betaal er graag ietsjes meer voor, vind ik geen probleem.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 27 april 2014 @ 23:12:15 #133
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139326457
Ermahgerd wat een lange dag. Ik zou dus twee taarten bakken. Een appeltaart en die Nutella taart maar dan met een laag chocolade cake ertussen.
Daar begon ik maar mee want daar moest ik twee keer beslag voor maken en bakken. Op zich ging dat allemaal goed, en terwijl dat allemaal afkoelde begon ik aan de appeltaart.
Toen de Nutella taart goed afgekoeld was begon ik aan het doorsnijden van de lagen en samenstellen met de creme ertussen. Het doorsnijden ging niet helemaal gelijk, maar goed genoeg. Maar die Nutella taart is zo verrekte smeuiig... Dus ik met veel kunst en vliegwerk toch de lagen op elkaar gekregen, wil ik hem op een ander bord schuiven om verder af te werken, schuiven de lagen helemaal van elkaar en stort ie half in }:|
Toen was ik er al klaar mee. Ik moet dit aan mijn collega's voorzetten. Als het mijn familie was had ik nog zoiets gehad van 'ja het ging niet helemaal lekker'. Maargoed hij smaakt dus wel heel erg lekker.
Anyway, ik dus nog een tweede appeltaart gemaakt. Maar ik had geen appels meer, dus die moest ik halen. Dat deeg moet een uur rusten in de koelkast, in die tussentijd maak ik mijn vulling klaar want ik maak een soort van appelmoes ingekookt met rode wijn en suiker etc. die ik tussen de stukken appel giet.
Blahblah, lang verhaal kort. Tweede appeltaart komt net uit de oven.
Ik ben er helemaal klaar mee :')
En ik neem toch een helft van de chocolade taart mee morgen omdat ie zo lekker is. Ik vind het net een mini versie van die taart uit Mathilda :D

Dit zijn de appeltaarten geworden, eentje met een noten melange erin, de ander met krenten:


[ Bericht 7% gewijzigd door Puckzzz op 27-04-2014 23:28:09 ]
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zondag 27 april 2014 @ 23:32:33 #134
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139327277
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2014 18:57 schreef djkoelkast het volgende:
Kan ik iemand blij maken met dit boek? Gratis op te halen (of 1 op 1 tegen kosten te verzenden, past door de brievenbus). Omdat ik heel ander soort dingen bak is dit boek overbodig geworden.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Boeken zijn altijd leuk om te hebben. Ik heb wel interesse :Y
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Moderator maandag 28 april 2014 @ 00:03:17 #135
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139328444
quote:
1s.gif Op zondag 27 april 2014 22:50 schreef Molo het volgende:

[..]

Helaas openen/bestaan er nog steeds genoeg winkels die alleen maar spullen uit een groothandels verpakking halen en het in de schappen zetten en dat een 'verswinkel' noemen ;(

Gelukkig ook steeds meer tenten die het tegenover gestelde doen, lekker zelf spullen maken O+
Ik betaal er graag ietsjes meer voor, vind ik geen probleem.
Er zit hier sinds kort een ijssalon die het echt zelf maakt. En dat proef je _O_
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator maandag 28 april 2014 @ 11:32:54 #136
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139335099
quote:
17s.gif Op zondag 27 april 2014 23:32 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Boeken zijn altijd leuk om te hebben. Ik heb wel interesse :Y
PM maar even
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  maandag 28 april 2014 @ 12:36:44 #137
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139337177
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 11:32 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

PM maar even
Done. ^O^

De taarten vielen in de smaak bij de collega's. Er is 1 stukje over :D
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_139345474
@Puckzzz Dang, dat zijn echt heule mooie appeltaarten! En die Matilda opmerking :s) Volgens mij is Roald Dahl 99% van de reden dat ik bak (ik zeg: Matilda, Charlie & the Chocolate Factory > de 70s film vooral).
http://www.dutchiebaking.com
  maandag 28 april 2014 @ 16:56:53 #139
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_139345529
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 16:54 schreef Ramonia het volgende:
@Puckzzz Dang, dat zijn echt heule mooie appeltaarten! En die Matilda opmerking :s) Volgens mij is Roald Dahl 99% van de reden dat ik bak (ik zeg: Matilda, Charlie & the Chocolate Factory > de 70s film vooral).
Ken je zijn kookboeken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_139345599
quote:
1s.gif Op maandag 28 april 2014 16:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ken je zijn kookboeken?
Ik moest even googlen, maar volgens mij heb ik die eerste vroeger eens van de bieb geleend! Nostalgie!

Hehe, snoskommers! Daar gaat mijn geld.
http://www.dutchiebaking.com
  maandag 28 april 2014 @ 20:30:49 #141
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139352144
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 16:54 schreef Ramonia het volgende:
@Puckzzz Dang, dat zijn echt heule mooie appeltaarten! En die Matilda opmerking :s) Volgens mij is Roald Dahl 99% van de reden dat ik bak (ik zeg: Matilda, Charlie & the Chocolate Factory > de 70s film vooral).
Thnx!
Ik was er ook wel blij mee. Heb zelf ook even een stukje gehad want ik had een ander soort suiker gebruikt dit keer en was zelf ook wel even benieuwd naar hoe die suiker zich had gedragen. ik eet vaak maar een klein beetje van mijn eigen baksels vanwege de calorieën :@

Dit is trouwens nog een stuk van de Matilda taart :D

Verder dus niet meer versierd met glaceer of ganache want ik had 'm al afgeschreven eigenlijk.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_139364323
Pukzzz ziet er superlekker uit die Mathilda taart. Welke versie van de taart vond jij lekkerder: de originele nutella taart of deze 2e versie?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  dinsdag 29 april 2014 @ 08:19:20 #143
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139364874
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 06:31 schreef Tinuviel het volgende:
Pukzzz ziet er superlekker uit die Mathilda taart. Welke versie van de taart vond jij lekkerder: de originele nutella taart of deze 2e versie?
Deze. Door de lagen creme ertussen wordt ie zachter. De lagen Nutella taart zijn dunner en daardoor niet meteen zo'n homp in je mond, en er zit een luchtige chocolade cake laag tussen.
Al met al is ie minder compact en luchtiger ook al ziet ie er nog steeds zwaar uit.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_139374941
Manlief was dit weekend jarig. Op verzoek een appeltaart:



en een cheesecake gebakken.

  dinsdag 29 april 2014 @ 23:15:47 #145
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139397327
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 14:31 schreef Bleie het volgende:
Manlief was dit weekend jarig. Op verzoek een appeltaart:

[ afbeelding ]

en een cheesecake gebakken.

[ afbeelding ]
Lekker hoor!
Wat heb je op die cheesecake gedaan?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_139402044
quote:
17s.gif Op dinsdag 29 april 2014 08:19 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Deze. Door de lagen creme ertussen wordt ie zachter. De lagen Nutella taart zijn dunner en daardoor niet meteen zo'n homp in je mond, en er zit een luchtige chocolade cake laag tussen.
Al met al is ie minder compact en luchtiger ook al ziet ie er nog steeds zwaar uit.
Dankje, dan ga ik hem ook zo maken als jij denk ik. Je hebt dan wel een veel grotere/ veel meer taart toch?

Bleie ziet er heerlijk uit. Ik ben ook benieuwd naar wat de cheesecake precies is.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_139402090
Recept voor de cheessecake zelf komt uit de goddelijke huisvrouw van Nigella Lawson, is vrij luchtig doordat er stijf geklopt eiwit doorheen gaat. Laagje erop zijn frambozen, verhit met wat suiker, dan gezeefd en gelatine erdoor (dus niet geschikt voor jou, Tinu). Was heerlijk!
pi_139402941
Heeft er iemand al eens echte Banoffee naar Brits recept gemaakt? Leek mij leuk om te maken voor een eigen high tea van het weekend. Naast scones met clotted cream, fudge en wat sandwiches.
mag het weten
  woensdag 30 april 2014 @ 09:22:48 #149
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139403464
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2014 06:19 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Dankje, dan ga ik hem ook zo maken als jij denk ik. Je hebt dan wel een veel grotere/ veel meer taart toch?

Bleie ziet er heerlijk uit. Ik ben ook benieuwd naar wat de cheesecake precies is.
Ja je hebt dan echt een heerlijke grote taart. Maak die mousse de dag ervoor. Dan is ie goed stevig. Ik ga er morgen ook nog eentje maken. De Wolkencake was in de aanbieding bij de Plus met 1 Superhero :D
En ik ga vrijdag naar mijn kinderen in Friesland. Dat lusten die mannen wel haha!
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Moderator woensdag 30 april 2014 @ 10:44:35 #150
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139405053


Frangipanetaart met appel en kaneel.
Uiteraard volledig met spelt en einkorn en met ongeraffineerde rietsuiker en palmsuiker.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  woensdag 30 april 2014 @ 10:48:06 #151
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_139405131
oh dat ziet er lekker uit joh
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_139406366
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 14:31 schreef Bleie het volgende:
Manlief was dit weekend jarig. Op verzoek een appeltaart:

[ afbeelding ]

en een cheesecake gebakken.

[ afbeelding ]
Ziet er heerlijk uit!
Wat voor cream cheese gebruik jij voor een cheesecake?
Spin the wheel of fortune or learn to navigate.
pi_139407007
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 11:31 schreef Mry het volgende:

[..]

Ziet er heerlijk uit!
Wat voor cream cheese gebruik jij voor een cheesecake?
Zuivelspread van AH Basic.
  woensdag 30 april 2014 @ 17:03:35 #154
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139417644
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 10:44 schreef djkoelkast het volgende:
[ afbeelding ]

Frangipanetaart met appel en kaneel.
Uiteraard volledig met spelt en einkorn en met ongeraffineerde rietsuiker en palmsuiker.
Lekker!
Heb je wellicht nog recept van die chocoladetaart van tijdje geleden? O-)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 30 april 2014 @ 17:06:09 #155
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139417734
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2014 08:48 schreef Joosie200 het volgende:
Heeft er iemand al eens echte Banoffee naar Brits recept gemaakt? Leek mij leuk om te maken voor een eigen high tea van het weekend. Naast scones met clotted cream, fudge en wat sandwiches.
Banoffee is toch knetter Amerikaans? Of heb ik iets gemist? :D
Wel lekker, daar niet van ;)

Ik heb aantal keer de versie gemaakt met bastogne bodem, gekookte gecondenseerde melk toffee, banaan en slagroom erop versie
Makkelijk en lekker
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator woensdag 30 april 2014 @ 17:08:37 #156
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139417824
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2014 17:03 schreef Molo het volgende:

[..]

Lekker!
Heb je wellicht nog recept van die chocoladetaart van tijdje geleden? O-)
Ik heb hem nog altijd niet gevonden, sorry.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  woensdag 30 april 2014 @ 17:55:00 #157
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_139419360
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2014 17:06 schreef Molo het volgende:

[..]

Banoffee is toch knetter Amerikaans? Of heb ik iets gemist? :D
Wel lekker, daar niet van ;)

Ik heb aantal keer de versie gemaakt met bastogne bodem, gekookte gecondenseerde melk toffee, banaan en slagroom erop versie
Makkelijk en lekker
Engels.

http://en.wikipedia.org/wiki/Banoffee_pie
The love you take is equal to the love you make.
pi_139420126
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2014 17:06 schreef Molo het volgende:

[..]

Banoffee is toch knetter Amerikaans? Of heb ik iets gemist? :D
Wel lekker, daar niet van ;)
Van oorsprong Brits, maar de Amerikanen gingen ermee aan de haal :+

Vraagje: zou dit wat zijn voor moi als hobby-bakker?



Alle waar naar zijn geld, goedkoop is duurkoop und so dus ik dacht zelf al: sla maar over en spaar door voor een echte Kenwood/Kitchenaid. Maar dat is eerder een leuk afstudeercadeau om te vragen dan zo maar eens te kopen als student :'(
mag het weten
  woensdag 30 april 2014 @ 18:22:54 #159
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139420154
quote:
ha, grappig! Dat zou ik nooit gedacht hebben :D
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_139420254
Bovendien hoeven al die functies eigenlijk niet eens zo voor mij als bakker. Brood kneed ik niet, ik ben fan van geen-kneed brood/pizza. Maar ander spul als beslag/slagroom klop ik gewoon op met mijn ouwe gouwe Philips handmixer die ik van mijn ma meekreeg toen ik op kamers ging. Die nieuwe dingen zijn zelfs op hun laagste stand al turbo en dan is er nog de turbo knop _O- Toch is zo'n machine wel fijn, zeker als je vulling kan laten mixen/kloppen en je verder gaat om alvast de bodem netjes te bekleden in de vorm. Of vulling mixen en alvast fruit schillen bijvoorbeeld. Scheelt weer tijd en mijn handmixer is eigenlijk best wel aan vervanging toe :P

Ik kan zelfs mijn oude Philips gewoon uitbreiden :D (en nee, dat ding is niet zo fancy als een Kitchenaid :+)



[ Bericht 4% gewijzigd door Joosie200 op 30-04-2014 18:31:48 ]
mag het weten
pi_139420361
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 18:21 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Van oorsprong Brits, maar de Amerikanen gingen ermee aan de haal :+

Vraagje: zou dit wat zijn voor moi als hobby-bakker?

[ afbeelding ]

Alle waar naar zijn geld, goedkoop is duurkoop und so dus ik dacht zelf al: sla maar over en spaar door voor een echte Kenwood/Kitchenaid. Maar dat is eerder een leuk afstudeercadeau om te vragen dan zo maar eens te kopen als student :'(
Ik vind 40 euro veel te duur voor iets bij de Action. Koop dan iets van een degelijker merk voor twee keer zoveel. Al zou ik sowieso lekker door sparen tot je echt iets goeds kunt kopen. Ik heb een KitchenAid, maar hij is zeker niet onmisbaar. Dus dan zou ik geen lelijk ding kopen dat alleen maar heel veel ruimte in gaat nemen, puur zodat je even iets anders kunt doen als je eiwitten staan te kloppen.
  woensdag 30 april 2014 @ 18:34:12 #162
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139420494
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 18:21 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Van oorsprong Brits, maar de Amerikanen gingen ermee aan de haal :+

Vraagje: zou dit wat zijn voor moi als hobby-bakker?

[ afbeelding ]

Alle waar naar zijn geld, goedkoop is duurkoop und so dus ik dacht zelf al: sla maar over en spaar door voor een echte Kenwood/Kitchenaid. Maar dat is eerder een leuk afstudeercadeau om te vragen dan zo maar eens te kopen als student :'(
ikzelf heb een kitchenaid en ben er super blij mee, gebruik 'm erg vaak.
Maar echt nódig is hij ook weer niet, toen ik nog geen geldpleures had deed ik het gewoon met mijn handmixertje en mijn mini keukenmachientje, ging ook prima alleen duurder wat langer ;)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_139421143
Eens, heb ook een KA Artisan. Staat mooi en gebruik hem regelmatig. Maar wat Molo zegt, nodig is het niet. Voorheen deed ik ook alles met een handmixer en/of mijn handen. Ging prima. Neemt niet weg dat ik nog steeds erg blij ben met mijn kleizer rode KA Artisan :)
pi_139421209
quote:
14s.gif Op woensdag 30 april 2014 18:30 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ik vind 40 euro veel te duur voor iets bij de Action. Koop dan iets van een degelijker merk voor twee keer zoveel. Al zou ik sowieso lekker door sparen tot je echt iets goeds kunt kopen. Ik heb een KitchenAid, maar hij is zeker niet onmisbaar. Dus dan zou ik geen lelijk ding kopen dat alleen maar heel veel ruimte in gaat nemen, puur zodat je even iets anders kunt doen als je eiwitten staan te kloppen.
Das ook weer zo. Wie weet loop ik nog tegen een leuke Kitchenaid aan bij de kringloop, de betere artisan varianten zijn toch niet stuk te krijgen. Op marktplaats worden er Kenwood Patisssier aangeboden voor ~¤100. Beter behapbaar dan ¤400 voor een kitchenaid artisan, maar ook kwalitatief beter dan zo'n Action/Lidl/Aldi ding.
mag het weten
pi_139421610
Ik heb een bosch, en ben daar heel tevreden over. Kan ook heel goed deegkneden, er zit een blender bij, en ik zou nog andere opzetstukken kunnen kopen. Was zo'n 250 euro, maar dat is nog altijd een stuk goedkoper dan een ka.
  woensdag 30 april 2014 @ 20:19:53 #166
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139425452
Ik heb een ding van Bosch van 90 euro. Doet wat ie moet doen al zou er af en toe wel wat meer turbo in mogen. Een KitchenAid kan ik nu niet betalen :+
Oh en een handmixer heb ik ook. Lekker handig. Kneden doe ik met de hand, dat is gewoon fijner.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  vrijdag 2 mei 2014 @ 00:39:01 #167
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139475537
Volgens mij ben ik onderhand aan versie 3.0 beland met de Nutella taart maar ik vind dit best een waardige kandidaat:
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  vrijdag 2 mei 2014 @ 01:06:56 #168
299769 SoS87
FC Utereg
pi_139476331
quote:
17s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 00:39 schreef Puckzzz het volgende:
Volgens mij ben ik onderhand aan versie 3.0 beland met de Nutella taart maar ik vind dit best een waardige kandidaat:
[ afbeelding ]
Ziet er mooi uit.
pi_139478262
quote:
17s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 00:39 schreef Puckzzz het volgende:
Volgens mij ben ik onderhand aan versie 3.0 beland met de Nutella taart maar ik vind dit best een waardige kandidaat:
[ afbeelding ]
Wow Pukzzz wat een superstrakke decoratie!
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_139479298
Wo
quote:
17s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 00:39 schreef Puckzzz het volgende:
Volgens mij ben ik onderhand aan versie 3.0 beland met de Nutella taart maar ik vind dit best een waardige kandidaat:
[ afbeelding ]
_O_ _O_ _O_ Heel mooi :) Prachtig!
pi_139480258
quote:
17s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 00:39 schreef Puckzzz het volgende:
Volgens mij ben ik onderhand aan versie 3.0 beland met de Nutella taart maar ik vind dit best een waardige kandidaat:
[ afbeelding ]
Mooi en strak! En als ie er van binnen net zo uit ziet als 1.0 en 2.0, dan zou ik daar zo een stukje van willen :9~
  vrijdag 2 mei 2014 @ 11:12:17 #172
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139481913
Thnx guys!
Ik hoop het Holyme. Ik kon 'm nog niet aansnijden, dat gebeurt vandaag :D
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_139482008
Wow!! Errug mooi gemaakt Puckzzz
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_139482020
quote:
17s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 00:39 schreef Puckzzz het volgende:
Volgens mij ben ik onderhand aan versie 3.0 beland met de Nutella taart maar ik vind dit best een waardige kandidaat:
[ afbeelding ]
Oh wauw, dat is mooi zeg!!
Mokkel met stuntstok
pi_139482239
Mooi Puckzz!
pi_139495364
Mooie taart idd!

Hier een iets minder aantrekkelijke foto, de microwave chocolate chip cookie.



De microwave cake vond ik echt tien keer niks maar deze smaakte bijzonder goed! Echt mijn ultieme guilty pleasure. :@
pi_139543383
Ziet er lekker uit djkoelkast.

Heeft er hier iemand ervaring met vervanging voor geraffineerde suikers, bv kristalsuiker. Wat kan ik in plaats daarvan gebruiken, wat zijn de bijzonderheden en waar koop ik het?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  Moderator zondag 4 mei 2014 @ 10:39:27 #178
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139544462
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 08:29 schreef Tinuviel het volgende:
Ziet er lekker uit djkoelkast.

Heeft er hier iemand ervaring met vervanging voor geraffineerde suikers, bv kristalsuiker. Wat kan ik in plaats daarvan gebruiken, wat zijn de bijzonderheden en waar koop ik het?
Merci.
Ik gebruik altijd ongeraffineerde rietsuiker (supermarkt/reform), palmsuiker (supermarkt/reform/toko) en als ik basterdsuiker nodig heb doe ik daar een schep suikerbietenstroop door (reform) of soms biologische cremehoning.

Palmsuiker is iets minder zoet. Je kunt ook oersuiker (sucranat) gebruiken, ook iets minder zoet.
Het wordt er vooral veel lekkerder van, omdat witte suiker alleen maar zoet smaakt en ongeraffineerde suiker echt veel meer aroma afgeeft.

Voor de rest gewoon 1 op 1 vervangen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_139547697
Even een vraagje. Ik heb nu al een aantal keer koekjes gebakken, maar telkens zakken ze in de oven uit. Wat kan ik doen om dit tegen te gaan?
pi_139548450
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 13:42 schreef Grutsk het volgende:
Even een vraagje. Ik heb nu al een aantal keer koekjes gebakken, maar telkens zakken ze in de oven uit. Wat kan ik doen om dit tegen te gaan?
Steviger deeg gebruiken? Zanddeeg is geloof ik geschikt
Mokkel met stuntstok
  maandag 5 mei 2014 @ 10:04:53 #181
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139577422
Even ter info. De chocolade taart was heel lekker. Maar op donderdag avond bakken en zaterdag opeten komt de taart niet ten goede. Hij was doordat ie in de koelkast en daarna auto is geweest erg ehhhh 'compact' (bij gebrek aan een betere omschrijving) geworden.
Advies is zoals met alle gebak eigenlijk wel geldt om het toch dezelfde dag of de dag erna te eten.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Moderator woensdag 7 mei 2014 @ 10:51:28 #182
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139654454


Chocolade roggekoekjes. En ze zijn lèkker! :9
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_139679010
Ziet er heerlijk uit djkoelkast!

Even een snelle vraag. Ik ben een taart aan het maken met een creme met puddingpoeder gevuld. De pudding wordt in plaats van melk aangeroerd met half witte wijn, half appelsap en er zitten ook 2 eigelen in. Maar hij stijft niet op. Wat kan ik doen om dat proces te versnellen en hoe laang duurt het voordat de creme dik wordt?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_139679905
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 22:08 schreef Tinuviel het volgende:
Ziet er heerlijk uit djkoelkast!

Even een snelle vraag. Ik ben een taart aan het maken met een creme met puddingpoeder gevuld. De pudding wordt in plaats van melk aangeroerd met half witte wijn, half appelsap en er zitten ook 2 eigelen in. Maar hij stijft niet op. Wat kan ik doen om dat proces te versnellen en hoe laang duurt het voordat de creme dik wordt?
puddingpoeder? Dat moet je koken voor het dik wordt..
pi_139680034
Ik heb het ook gekookt: 2 minuten op laag vuur zoals op de verpakking stond. Op internet las ik de tip om gelatine bij te doen. Maar die heb ik niet in huis. Ik denk ik zet hem gewoon overnacht in de koelkast en smeer de creme morgen tussen de deegbodems.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_139680198
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 22:26 schreef Tinuviel het volgende:
Ik heb het ook gekookt: 2 minuten op laag vuur zoals op de verpakking stond. Op internet las ik de tip om gelatine bij te doen. Maar die heb ik niet in huis. Ik denk ik zet hem gewoon overnacht in de koelkast en smeer de creme morgen tussen de deegbodems.
van wat ik me herinner van puddingpoeders moet dat echt wel dik worden tijdens het koken. Tijd moet je dan niet teveel waarde aan hechten, het moet gewoon dik worden terwijl je het zachtjes laat koken.
Ik hoop dat het nog wat wordt :)
pi_139680279
quote:
1s.gif Op woensdag 7 mei 2014 22:30 schreef Dragonberry het volgende:

[..]

van wat ik me herinner van puddingpoeders moet dat echt wel dik worden tijdens het koken. Tijd moet je dan niet teveel waarde aan hechten, het moet gewoon dik worden terwijl je het zachtjes laat koken.
Ik hoop dat het nog wat wordt :)
Ik hoop het ook. De smaak is in ieder geval top. de creme is echt superlekker.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  woensdag 7 mei 2014 @ 22:38:50 #188
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_139680650
Swiss Cake Roll met kersenbloesem patroon

Ik heb je lief mijn hele leven
pi_139680793
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 22:38 schreef laziness het volgende:
Swiss Cake Roll met kersenbloesem patroon

[ afbeelding ]
Die kersenbloesems zijn leuk. Hoe heb je die gemaakt?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  woensdag 7 mei 2014 @ 22:42:22 #190
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_139680868
quote:
1s.gif Op woensdag 7 mei 2014 22:41 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Die kersenbloesems zijn leuk. Hoe heb je die gemaakt?
Nou dat is best apart :D

Met mijn duim :D en dan bak je eerst enkel die roze 'blaadjes' en daarna schenk je het witte beslag er overheen.
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 7 mei 2014 @ 22:54:32 #191
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_139681531
Wat mooi laziness!
  woensdag 7 mei 2014 @ 23:07:06 #192
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139682211
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 22:38 schreef laziness het volgende:
Swiss Cake Roll met kersenbloesem patroon

[ afbeelding ]
O+ mooi!
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  donderdag 8 mei 2014 @ 01:09:59 #193
221912 minilot
Nancy boy
pi_139685920
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 22:42 schreef laziness het volgende:

[..]

Nou dat is best apart :D

Met mijn duim :D en dan bak je eerst enkel die roze 'blaadjes' en daarna schenk je het witte beslag er overheen.
Ik snap hier helemaal niks van, maar ik vind wel dat het er hartstikke tof uitziet! :Y
Let me see you stripped down to the bone
  donderdag 8 mei 2014 @ 02:21:52 #194
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_139686901
Wat gaaf! *O* heb de techniek een keer eerder gezien, ik dacht bij sorted, nu staat ie weer hoger op m'n to do list

Gevonden! http://sortedfood.com/#!/fancyswissroll/
pi_139687506
quote:
1s.gif Op woensdag 7 mei 2014 22:30 schreef Dragonberry het volgende:

[..]

van wat ik me herinner van puddingpoeders moet dat echt wel dik worden tijdens het koken. Tijd moet je dan niet teveel waarde aan hechten, het moet gewoon dik worden terwijl je het zachtjes laat koken.
Ik hoop dat het nog wat wordt :)
Heb jij of iemand anders misschien een idee wat er fout ging met mijn creme? In het recept stond 250ml appelsap en 250 ml witte wijn mengen. Puddingpoeder mengen met 2 eigeel en een klein beetje van de witte wijn en appelsap mengsel. De rest van het witte wijn/ appelsap mengsel met suiker verwarmen totdat het kookt. Daarna mengen met het aangemaakte puddingpoeder. Volgens taartrecept gebeurt dat niet op het vuur. Ik heb het wel weer op het vuur gedaan zoals de aanwijzing op de puddingverpakking en 2 minuten op zacht vuur gekookt. Het werd alleen niet dik. Had ikhet langer op het vuur moeten laten of vuur iets hoger?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_139687913
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 14:11 schreef Mord_Sith het volgende:

[..]

Steviger deeg gebruiken? Zanddeeg is geloof ik geschikt
Dankje. Stel, ik heb al een receptje voor deeg. Wat zou ik er in dat geval aan toe kunnen voegen om het steviger te maken?
  donderdag 8 mei 2014 @ 08:05:46 #197
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_139687924
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 08:04 schreef Grutsk het volgende:

[..]

Dankje. Stel, ik heb al een receptje voor deeg. Wat zou ik er in dat geval aan toe kunnen voegen om het steviger te maken?
Wat is je recept?
The love you take is equal to the love you make.
pi_139687948
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2014 08:05 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Wat is je recept?
Nou, in dit geval had ik onderstaand recept nagemaakt.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)d-met-kardemom.dhtml

Op zich waren ze goed gelukt en erg lekker, maar het gebeurt me gewoon telkens dat mijn koekjes een beetje uitzakken. In dit geval viel het niet op, maar laatst had ik wel erg platte pepernoten en ook als je figuurtjes wilt maken is het niet mooi. Volgens mij had ik in het laatste geval het meest simpele recept met zanddeeg. Kan het evt. ook aan de oven liggen?
pi_139688031
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 22:38 schreef laziness het volgende:
Swiss Cake Roll met kersenbloesem patroon

[ afbeelding ]
Wat mooi! Echt heel cute O+ Die koekjes hierboven zien er ook lekker uit!
  donderdag 8 mei 2014 @ 08:18:19 #200
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_139688046
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 08:08 schreef Grutsk het volgende:

[..]

Nou, in dit geval had ik onderstaand recept nagemaakt.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)d-met-kardemom.dhtml

Op zich waren ze goed gelukt en erg lekker, maar het gebeurt me gewoon telkens dat mijn koekjes een beetje uitzakken. In dit geval viel het niet op, maar laatst had ik wel erg platte pepernoten en ook als je figuurtjes wilt maken is het niet mooi. Volgens mij had ik in het laatste geval het meest simpele recept met zanddeeg. Kan het evt. ook aan de oven liggen?
Koekjes zakken altijd wel een beetje uit.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 8 mei 2014 @ 09:21:11 #201
221912 minilot
Nancy boy
pi_139688948
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2014 08:18 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Koekjes zakken altijd wel een beetje uit.
Niet bij shortbread-koekdeeg. Dat blijft op de milimeter dezelfde vorm houden, heel geschikt voor strak uitgesneden koekies :)
Let me see you stripped down to the bone
  donderdag 8 mei 2014 @ 09:26:13 #202
221912 minilot
Nancy boy
pi_139689039
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 08:08 schreef Grutsk het volgende:

[..]

Nou, in dit geval had ik onderstaand recept nagemaakt.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)d-met-kardemom.dhtml

Op zich waren ze goed gelukt en erg lekker, maar het gebeurt me gewoon telkens dat mijn koekjes een beetje uitzakken. In dit geval viel het niet op, maar laatst had ik wel erg platte pepernoten en ook als je figuurtjes wilt maken is het niet mooi. Volgens mij had ik in het laatste geval het meest simpele recept met zanddeeg. Kan het evt. ook aan de oven liggen?
Ik ga ze zo ook even maken, kom ik er aan het einde vd ochtend op terug, ok?
(Deeg wel goed twee uur laten koelen?)

[ Bericht 9% gewijzigd door minilot op 08-05-2014 09:43:30 ]
Let me see you stripped down to the bone
  donderdag 8 mei 2014 @ 10:31:01 #203
221912 minilot
Nancy boy
pi_139690589
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 08:08 schreef Grutsk het volgende:

[..]

Nou, in dit geval had ik onderstaand recept nagemaakt.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)d-met-kardemom.dhtml
So far, so good...

Kardemom pellen & fijnmalen:


Deeg in wording:


Deeg klaar voor de koelkast:


Nu aan het wachten. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_139690733
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2014 06:42 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Heb jij of iemand anders misschien een idee wat er fout ging met mijn creme? In het recept stond 250ml appelsap en 250 ml witte wijn mengen. Puddingpoeder mengen met 2 eigeel en een klein beetje van de witte wijn en appelsap mengsel. De rest van het witte wijn/ appelsap mengsel met suiker verwarmen totdat het kookt. Daarna mengen met het aangemaakte puddingpoeder. Volgens taartrecept gebeurt dat niet op het vuur. Ik heb het wel weer op het vuur gedaan zoals de aanwijzing op de puddingverpakking en 2 minuten op zacht vuur gekookt. Het werd alleen niet dik. Had ikhet langer op het vuur moeten laten of vuur iets hoger?
ik denk dat het inderdaad toch echt had moeten koken. Als je bijvoorbeeld zelf banketbakkers room wil maken met eigeel moet het zacht koken om dik te worden. Misschien gebruiken ze in het recept een ander poeder wat wel zelf stolt?
Heb je een linkje naar het recept? Ben nu wel benieuwd :P
  donderdag 8 mei 2014 @ 12:32:30 #205
221912 minilot
Nancy boy
pi_139694426
Pompidom.. Ik heb ze net in de oven geschoven.

Afgeplatte bolletjes deeg:


Ingekerfd en bestrooid met maanzaad:


Spannend! *O*
Let me see you stripped down to the bone
  donderdag 8 mei 2014 @ 12:36:38 #206
221912 minilot
Nancy boy
pi_139694576
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 08:08 schreef Grutsk het volgende:
Kan het evt. ook aan de oven liggen?
In dit specifieke geval kan ik je uitsluitsel geven: het ligt niet aan jou, het ligt niet aan je oven - de kardemomkoekjes uit Trouw zakken uit. :Y
Ik zie het as we speak gebeuren :D

Nou verwachtte ik dat ook wel hoor, met de verhoudingen tussen de ingrediënten in het recept. :Y

Wil je echt vormvaste koekjes: shortbread-koekdeeg gebruiken!
Let me see you stripped down to the bone
pi_139695031
Hier is nog een recept voor koekjesdeeg dat volgens deze blogger vorm houdt:
http://www.simplysogood.com/2014/04/miffy-petit-beurre.html

Ik heb het nog niet getest, dat ga ik binnenkort wel een keer doen.
Spin the wheel of fortune or learn to navigate.
  donderdag 8 mei 2014 @ 12:56:16 #208
221912 minilot
Nancy boy
pi_139695254
Nou, eindoordeel:



Recept in Trouw levert niet 's werelds mooiste koekjes op, en ze smaken een tikkie saai.
Weten we dat ook weer. :7

quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 12:49 schreef Mry het volgende:
Hier is nog een recept voor koekjesdeeg dat volgens deze blogger vorm houdt:
http://www.simplysogood.com/2014/04/miffy-petit-beurre.html

Ik heb het nog niet getest, dat ga ik binnenkort wel een keer doen.
Dat ziet er inderdaad als een prima recept uit. :Y
Let me see you stripped down to the bone
  donderdag 8 mei 2014 @ 13:02:47 #209
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_139695488
Zijn ze wel een beetje bros?
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 8 mei 2014 @ 13:16:41 #210
221912 minilot
Nancy boy
pi_139696059
quote:
5s.gif Op donderdag 8 mei 2014 13:02 schreef Lienekien het volgende:
Zijn ze wel een beetje bros?
Zeer bros!
Let me see you stripped down to the bone
  donderdag 8 mei 2014 @ 13:18:27 #211
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_139696122
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2014 13:16 schreef minilot het volgende:

[..]

Zeer bros!
Bros is goed. :)

Ik maak eigenlijk altijd zandkoekjes.
The love you take is equal to the love you make.
  Redactie Frontpage donderdag 8 mei 2014 @ 13:28:39 #212
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_139696479
Ik heb deze week Snickerdoodles gemaakt, naar recept van Nigella. Smaakten zeer goed :9 aanrader wel. Geen foto's gemaakt, en nu zijn ze al op :')
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pi_139697994
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 22:38 schreef laziness het volgende:
Swiss Cake Roll met kersenbloesem patroon

[ afbeelding ]
Dit ziet er echt super leuk uit!

Ik heb gister lavendelkoekjes gemaakt, weet nog niet zo goed wat ik ervan vind haha
Mijn bak-blog: www.bakverhalen.nl
pi_139698728
Wauw, wat een hulpvaardigheid :) Fijn om te weten dat het niet aan mij ligt. Ik ga me dit weekend dan maar eens wagen aan het shortbread deeg. Heel erg bedankt allemaal.
  donderdag 8 mei 2014 @ 14:55:08 #215
221912 minilot
Nancy boy
pi_139699659
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 14:27 schreef Grutsk het volgende:
Ik ga me dit weekend dan maar eens wagen aan het shortbread deeg.
Ja, of het knus genaamde petit-beurredeegje hierboven. Dat is zo te ziet net zoiets. :Y

Hou ons op de hoogte! ^O^

[ Bericht 14% gewijzigd door minilot op 08-05-2014 15:18:40 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_139721766
Mijn zoons verjaardag is morgen, dus voldoende reden om me uit te leven met bakken. Tot nu toe verantwoorde muffins gemaakt:


Iets anders dan het origineel recept: http://www.bbcgoodfood.com/recipes/breakfast-muffins

En voor het feest met de familie een "Herrentorte" (witte wijn creme taart), de chocoladeglazuur mist nog:


De 2e creme ging veel beter dan de eerste. Hopelijk smaakt de taart ondanks alles toch goed.
Recept is in het Duits. Bij interesse vertaal ik het later.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  zaterdag 10 mei 2014 @ 10:40:15 #217
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139770686
Ik heb afgelopen woensdag wat overgebleven appels ingemaakt in een suikersiroop met citroen en kruiden. Ze smaken na twee dagen al superlekker. Nu wil ik daar dadelijk wat kleine vruchtentaartjes van gaan maken. Ik heb hier op zich geen recept voor maar wel een plan.
Taartbodems maken van zanddeeg, klein beetje custard op de bodem en dan de partjes appel erop. Ik twijfel of ik er daarna nog even wat gelatine over moet gieten. Dit houdt de boel wel wat beter bij elkaar natuurlijk als je het gaat eten. Maar ik ben persoonlijk geen fan van gelatine. Ik haat dat ook altijd op die vruchtenvlaaien enzo.
Tevens heb ik niet genoeg tijd denk ik om het goed op te laten stijven, ik moet ze rond 2 uur klaar hebben. Het zijn wel kleine taartjes met een dun laagje....

Dan is er nog de issue dat mijn vriend allergisch is voor appels. Voor hem wilde ik de vulling gaan maken van zoete wortel spaghetti. Ik heb met mijn citroenschil raspje lange spaghettislierten van een winterpeen getrokken en die wil ik even in wat suikerwater garen en ipv appels in het taartje leggen.
Ook dit is een experiment. Iemand nog ideeën of nuttige tips?

De appels O+ Ik vind dat oubollige grootmoeders gedoe altijd zo heerlijk O+


[ Bericht 9% gewijzigd door Puckzzz op 10-05-2014 10:48:29 ]
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Moderator zaterdag 10 mei 2014 @ 10:48:46 #218
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139770822
Ik zou geen zanddeeg gebruiken, veel te breekbaar. Met een Paté Sucrée heb je denk ik meer succes.
Heel simpel: 200g meel, 1/4 tl zout, 100g ijskoude boter, 4 eidooiers, 100g suiker, citroenrasp van een halve, niet gewaxte citroen:

Zeef het meel + zout boven het aanrecht
Maak er net zoals bij pastadeeg een flinke kuil in, of meer een "put"
Boter helemaal plat slaan tussen 2 lagen vershoudfolie, maar zorg dat het koud blijft
Boter in kleine stukken snijden (zo weinig mogelijk aanraken: koud houden) en in de put gooien samen met de rest van de ingrediënten
Met je vingertoppen eerst alles in de put goed kneden (dit wordt echt een plakzooi!)
Dan langzaam met een deegschraper ofzo steeds een beetje meel er bij uit de rand van de put
Dan wordt het een deegbal die je echt kunt kneden (je mag er eventueel een beetje extra meel bij doen als het echt te nat is, maar het deeg moet plakkerig blijven)
Deeg even doorkneden tot het echt een mooie bal is die wel aan je handen, maar niet meer met resten op het aanrecht blijft plakken. Voeg zo weinig mogelijk extra meel toe.

Dat deeg een uurtje koelen en dat kun je blind bakken of gewoon meebakken, wat je wil. Blijft mooi stevig en is erg lekker. Iets minder zoet dan zandtaartdeeg.

Gelatine met appelsap en suiker geeft trouwens een lekker glazuurlaagje, als je het niet te dik doet.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zaterdag 10 mei 2014 @ 10:53:04 #219
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139770880
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 10:48 schreef djkoelkast het volgende:
Ik zou geen zanddeeg gebruiken, veel te breekbaar. Met een Paté Sucrée heb je denk ik meer succes.
Heel simpel: 200g meel, 1/4 tl zout, 100g ijskoude boter, 4 eidooiers, 100g suiker, citroenrasp van een halve, niet gewaxte citroen:

Zeef het meel + zout boven het aanrecht
Maak er net zoals bij pastadeeg een flinke kuil in, of meer een "put"
Boter helemaal plat slaan tussen 2 lagen vershoudfolie, maar zorg dat het koud blijft
Boter in kleine stukken snijden (zo weinig mogelijk aanraken: koud houden) en in de put gooien samen met de rest van de ingrediënten
Met je vingertoppen eerst alles in de put goed kneden (dit wordt echt een plakzooi!)
Dan langzaam met een deegschraper ofzo steeds een beetje meel er bij uit de rand van de put
Dan wordt het een deegbal die je echt kunt kneden (je mag er eventueel een beetje extra meel bij doen als het echt te nat is, maar het deeg moet plakkerig blijven)
Deeg even doorkneden tot het echt een mooie bal is die wel aan je handen, maar niet meer met resten op het aanrecht blijft plakken. Voeg zo weinig mogelijk extra meel toe.

Dat deeg een uurtje koelen en dat kun je blind bakken of gewoon meebakken, wat je wil. Blijft mooi stevig en is erg lekker. Iets minder zoet dan zandtaartdeeg.

Gelatine met appelsap en suiker geeft trouwens een lekker glazuurlaagje, als je het niet te dik doet.
Snelle reactie Thnx!
Ik ga jouw deeg gebruiken, klinkt goed :Y

Gelatine met appelsap. Dat is gewoon het water vervangen door appelsap?

Nog input over mijn wortel idee? Ik moet het meenemen voor bij de koffie bij zijn ex :+ Zijn dochter gaat een week naar Bosnie om vrijwilligerswerk te doen, dit is nogal een issue voor ze. Dochterlief los moeten laten enzo ;) Dus ik wil niet op mijn bek gaan met mislukt gebak mhehehe.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Moderator zaterdag 10 mei 2014 @ 10:59:47 #220
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139770969
Wortels in gebak heb ik geen ervaring mee, lijkt mij persoonlijk ook niet heel lekker.
Kun je niet iets van perzik gebruiken? Dus alleen de appel voor perzik vervangen ofzo?

Ik maak mijn glazuur altijd met poedergelatine, maar zal op hetzelfde neer komen als met bladen hoor. Gelatine + suiker in de hete appelsap, dan heb je een 'fruitig' glazuur.
Voor degene met de appelallergie kun je gewoon water nemen met wat suiker en een scheutje ander sap. Druivensap, granaatappelsap, krijgt het nog een leuk kleurtje van ook, alleen daarvan echt een scheutje gebruiken en niet al het water vervangen voor sap.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zaterdag 10 mei 2014 @ 11:05:14 #221
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139771064
Hmmm ok, dan skip ik voor nu het wortel idee even en ga daar een andere keer wel mee experimenteren. Ik heb nog frambozen in de vriezer liggen, gebruik ik die wel.

Ik heb nog Agar-agar liggen (in zakjes) maar ik heb daar niet veel ervaring mee. Heb het een keer met de frambozen gebruikt en het werd wel een mooi gelei-achtige stevige vulling maar ik vond het wat zurig smaken. MAARRR...als ik die pak hoef ik me nu niet uit mijn joggingbroek te hijsen om naar de supermarkt te gaan voor gelei :')
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Moderator zaterdag 10 mei 2014 @ 11:12:18 #222
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139771177
Ik heb nog nooit met agar agar gewerkt. Wel eens geëxperimenteerd met arrowroot maar dat was geen succes :P Ook niet genoeg over gelezen, gewoon wat in een pan gemieterd en kijken wat er gebeurt :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_139772013
Als je geen glazuur wilt gebruiken dan is een gesloten taart misschien een goed idee?
Gewoon een dun lapje deeg over de appels en dan wat ei er overheen strijken en eventueel met suiker bestrooien. Je kunt dan ook nog een creatief patroontje in de bovenkant fröbelen :)
Spin the wheel of fortune or learn to navigate.
  zaterdag 10 mei 2014 @ 12:24:12 #224
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139772833
Ik ben toch maar in de spijkerbroek geschoten en naar de winkel gereden.
Op het moment dat ik bij de parkeerplaats aankwam kreeg ik een beetje spijt. Supermarkt op zaterdagochtend...NOT a good idea :')

Maargoed, ik heb mijn gelatine, deeg is inmiddels gerust dus ik ga aan de slag :)
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zaterdag 10 mei 2014 @ 13:32:22 #225
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139774695
Potver die zien er goed uit en ruiken heerlijk! O+ Op de foto lijkt de binnenkant iets lichter dan in werkelijkheid.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Moderator zaterdag 10 mei 2014 @ 13:33:59 #226
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139774733
Ziet er top uit ^O^
Fijn deeg om mee te werken dit, vind je ook niet?
Het is wel wat minder zoet, dus voor puur een appeltaart zou het niks zijn, maar met room er in wordt het echt heel lekker, kan niet anders :D
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_139775321
Ziet er inderdaad mooi uit, knap gedaan! :)

Mijn shortbread koekjesdeeg ligt nu even in de koelkast. Ik ga er straks figuurtjes uitsteken. Ben heel erg benieuwd! :)
  zaterdag 10 mei 2014 @ 14:13:19 #228
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139775933
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 13:33 schreef djkoelkast het volgende:
Ziet er top uit ^O^
Fijn deeg om mee te werken dit, vind je ook niet?
Het is wel wat minder zoet, dus voor puur een appeltaart zou het niks zijn, maar met room er in wordt het echt heel lekker, kan niet anders :D
Heerlijk deeg om mee te werken. Breekt en brokkelt ook niet, rolt fijn uit. Super recept! Ik had precies genoeg voor 6 taartjes. En twee koekjes, die zijn al op :+ Je moet toch proeven niet? O-)
Ik ben erg tevreden over het resultaat. Foto volgt nog want ik moet nu snel ff opfrissen en dan gaan we naar de familie :)
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zaterdag 10 mei 2014 @ 14:16:48 #229
221912 minilot
Nancy boy
pi_139776029
Paté sucrée werkt inderdaad enorm lekker. :Y
Pâte brisée trouwens ook, da's bijna hetzelfde maar dan met maar een piepklein beetje suiker: fantastisch voor quiches. ^O^
Let me see you stripped down to the bone
  zaterdag 10 mei 2014 @ 14:23:20 #230
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139776207
Ik hou sowieso niet zo van dat mierzoete. Ik vond deze verhoudingen helemaal goed :Y
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_139776580
Ze zien er nou al lekker uit! Klinkt als een goeie combi met die vulling :9
  zaterdag 10 mei 2014 @ 14:38:48 #232
221912 minilot
Nancy boy
pi_139776631
quote:
17s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 14:23 schreef Puckzzz het volgende:
Ik hou sowieso niet zo van dat mierzoete. Ik vond deze verhoudingen helemaal goed :Y
^O^
(Maak je zelf je custard?)
Let me see you stripped down to the bone
  zaterdag 10 mei 2014 @ 15:03:09 #233
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_139777276
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 22:45 schreef Tinuviel het volgende:
Mijn zoons verjaardag is morgen, dus voldoende reden om me uit te leven met bakken. Tot nu toe verantwoorde muffins gemaakt:
[ afbeelding ]

Iets anders dan het origineel recept: http://www.bbcgoodfood.com/recipes/breakfast-muffins

En voor het feest met de familie een "Herrentorte" (witte wijn creme taart), de chocoladeglazuur mist nog:
[ afbeelding ]

De 2e creme ging veel beter dan de eerste. Hopelijk smaakt de taart ondanks alles toch goed.
Recept is in het Duits. Bij interesse vertaal ik het later.
Die muffins zien er lekker uit :9
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  zaterdag 10 mei 2014 @ 15:05:10 #234
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_139777332
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 14:16 schreef minilot het volgende:
Paté sucrée werkt inderdaad enorm lekker. :Y
Pâte brisée trouwens ook, da's bijna hetzelfde maar dan met maar een piepklein beetje suiker: fantastisch voor quiches. ^O^
Paté sucrée, is dat paté met suiker? :r
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  Moderator zaterdag 10 mei 2014 @ 15:09:25 #235
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139777431
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 15:05 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Paté sucrée, is dat paté met suiker? :r
_O-
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_139777468
Yes, mijn koekjes zijn helemaal niet uitgezakt :D Ik ben zo blij!
Ze zijn een beetje pips, maar zo te zien is dat normaal voor dit soort koekjes.
Dankjulliewel iedereen ^O^
pi_139777630
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 15:10 schreef Grutsk het volgende:
Yes, mijn koekjes zijn helemaal niet uitgezakt :D Ik ben zo blij!
Ze zijn een beetje pips, maar zo te zien is dat normaal voor dit soort koekjes.
Dankjulliewel iedereen ^O^
Welk recept had je nu gebruikt? Heb koekstempels waar ik nog steeds een nieuwe poging mee wil doen! (die liepen de vorige keer ook uit) En zijn ze lekker? :)
pi_139777715
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 15:16 schreef Holyme het volgende:

[..]

Welk recept had je nu gebruikt? Heb koekstempels waar ik nog steeds een nieuwe poging mee wil doen! (die liepen de vorige keer ook uit) En zijn ze lekker? :)
Ik heb nu dit recept gebruikt http://www.kaatskeuken.nl(...)tse-zandkoekjes.html en naar aanleiding van een ander recept nog een beetje suiker op de koekjes gestrooid. Ze staan nog af te koelen, dus ik heb ze nog niet geproefd. Ik ben verre van een ervaren bakster maar ik zou dit deeg zeker weer gebruiken als ik met vormpjes aan de slag ga (mits ze straks verschrikkelijk smaken maar daar ga ik niet van uit :P )

Edit: Ik heb er trouwens hartjes uitgestoken omdat ik wilde zien of er nog vormpjes in te herkennen waren. Dat was bij mijn vorige bakpogingen namelijk steeds niet het geval.
Ik lees nu bij de comments dat iemand het deeg korrelig vond. Dit heb ik ook zo ervaren, maar de schrijfster van de blog geeft zelf al een oplossing. Bij mij heeft het verder geen problemen opgeleverd.
pi_139777862
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 15:19 schreef Grutsk het volgende:

[..]

Ik heb nu dit recept gebruikt http://www.kaatskeuken.nl(...)tse-zandkoekjes.html en naar aanleiding van een ander recept nog een beetje suiker op de koekjes gestrooid. Ze staan nog af te koelen, dus ik heb ze nog niet geproefd. Ik ben verre van een ervaren bakster maar ik zou dit deeg zeker weer gebruiken als ik met vormpjes aan de slag ga (mits ze straks verschrikkelijk smaken maar daar ga ik niet van uit :P )

Edit: Ik heb er trouwens hartjes uitgestoken omdat ik wilde zien of er nog vormpjes in te herkennen waren. Dat was bij mijn vorige bakpogingen namelijk steeds niet het geval.
Ik lees nu bij de comments dat iemand het deeg korrelig vond. Dit heb ik ook zo ervaren, maar de schrijfster van de blog geeft zelf al een oplossing. Bij mij heeft het verder geen problemen opgeleverd.
Super, thanks! :)
  zaterdag 10 mei 2014 @ 15:31:56 #240
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139778044
Nou dat was een bliksembezoek. :D Maar de taartjes vielen bijzonder goed in de smaak. Als men tot twee a drie keer zegt dat ze het écht lekker vinden dan weet je dat ze dat er niet om zeggen. Gelukkig! :D

Fotooke van de taartjes:


Minilot, nee ik heb deze custard niet zelf gemaakt. Daar wil ik eens rustig voor gaan zitten en de tijd ervoor hebben en ook ruimte voor falen incalculeren. Dat is dus niet wanneer ik het uit ga delen aan andere mensen, dan wordt de stress indien het faalt me echt te hoog.
Ik kom echt nog maar net om de hoek kijken bij het bakken maar ik vind het zo leuk om te doen en voor mijn gevoel heb ik er ook wel feeling voor.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zaterdag 10 mei 2014 @ 15:32:18 #241
221912 minilot
Nancy boy
pi_139778059
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 15:19 schreef Grutsk het volgende:
Yep, ze horen pips te zijn met hoogstens een beetje lichtbruin aan de randjes. :Y
Let me see you stripped down to the bone
  zaterdag 10 mei 2014 @ 15:33:10 #242
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139778078
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 15:32 schreef minilot het volgende:

[..]

Yep, ze horen pips te zijn met hoogstens een beetje lichtbruin aan de randjes. :Y
Dat voelt voor mij zo raar, ik heb altijd het idee dat alles goudbruin moet worden :')
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zaterdag 10 mei 2014 @ 15:33:34 #243
221912 minilot
Nancy boy
pi_139778088
quote:
17s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 15:31 schreef Puckzzz het volgende:
Minilot, nee ik heb deze custard niet zelf gemaakt. Daar wil ik eens rustig voor gaan zitten en de tijd ervoor hebben en ook ruimte voor falen incalculeren. Dat is dus niet wanneer ik het uit ga delen aan andere mensen, dan wordt de stress indien het faalt me echt te hoog.
Gewoon een keer doen. Pak melk en een doos eieren kopen en hopsakee. Ik ben zelf een enorme kluns, maar verse custard maken lukt me slapend nog wel. :Y Is echt hartstikke lekker. :9

En jemigdepemig wat zien je taartjes er goed uit! *O* Fraaie rozen van de appelpartjes zeg! O+
Let me see you stripped down to the bone
  Moderator zaterdag 10 mei 2014 @ 15:35:19 #244
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139778141
Zelf custard maken is echt heel eenvoudig, alleen je moet blijven kloppen met je garde.
Daarvoor is een mooie stelregel: kloppen totdat je het helemaal zat bent, dan ben je op de helft.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zaterdag 10 mei 2014 @ 15:37:37 #245
221912 minilot
Nancy boy
pi_139778192
quote:
17s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 15:33 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Dat voelt voor mij zo raar, ik heb altijd het idee dat alles goudbruin moet worden :')
Ik vind het juist zo handig van shortbread dat het vorm- en kleurvast is.. Ik maakte afgelopen zomer koekjes met groene thee en witte chocolade en ik zou niet weten hoe dat met ander deeg zou moeten lukken! :)

Let me see you stripped down to the bone
  zaterdag 10 mei 2014 @ 15:42:06 #246
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139778315
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 15:37 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik vind het juist zo handig van shortbread dat het vorm- en kleurvast is.. Ik maakte afgelopen zomer koekjes met groene thee en witte chocolade en ik zou niet weten hoe dat met ander deeg zou moeten lukken! :)

[ afbeelding ]
Die zien er leuk uit!

Ik ben helemaal niet bekend met shortbread. Maar ik bak ook eigenlijk (nog) nooit koekjes.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_139778328
quote:
17s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 15:33 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Dat voelt voor mij zo raar, ik heb altijd het idee dat alles goudbruin moet worden :')
Ja die fout heb ik ook een keer gemaakt met koekjes waarbij dat dus niet hoorde, ik vond ze zo pips en zacht (wist ik veel dat ze buiten de oven harder zouden worden), dus nog maar wat langer. Mooi goudbruin, maar knetterhard :')

En oh my, je taartjes zien er geweldig uit!
  zaterdag 10 mei 2014 @ 15:44:20 #248
221912 minilot
Nancy boy
pi_139778378
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 15:42 schreef Holyme het volgende:

[..]

Ja die fout heb ik ook een keer gemaakt met koekjes waarbij dat dus niet hoorde, ik vond ze zo pips en zacht (wist ik veel dat ze buiten de oven harder zouden worden), dus nog maar wat langer. Mooi goudbruin, maar knetterhard :')

Yep, dat weet ik ook nog wel van vroeger... Koekjes eindeloos laten door bakken tot ze eindelijk hard werden. Het was best een openbaring om erachter te komen dat koekjes pas hard worden als ze af liggen te koelen. *)
Let me see you stripped down to the bone
  zaterdag 10 mei 2014 @ 15:45:46 #249
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139778427
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 15:44 schreef minilot het volgende:

[..]

Yep, dat weet ik ook nog wel van vroeger... Koekjes eindeloos laten door bakken tot ze eindelijk hard werden. Het was best een openbaring om erachter te komen dat koekjes pas hard worden als ze af liggen te koelen. *)
Kun je dan wanneer ze nog zacht zijn er nog van alles indrukken? Nootjes, of brokjes chocola ofzo? Zonder mee te bakken dus. Of valt dat er dan uit?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_139778539
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 15:37 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik vind het juist zo handig van shortbread dat het vorm- en kleurvast is.. Ik maakte afgelopen zomer koekjes met groene thee en witte chocolade en ik zou niet weten hoe dat met ander deeg zou moeten lukken! :)

[ afbeelding ]
Dat klinkt lekker! Denk dat ik morgen dat recept 'ns probeer wat Grutsk heeft gepost, heb nog wat vanillestokjes, misschien dat er doorheen, Zou dat wat zijn, of is dat deeg misschien niet zoet genoeg?

Vind bakken superleuk, maar weinig ervaring, met mijn combi-magnetron wil dat niet zo (die temp van dat ding klopt volgens mij echt voor geen meter). Muffins type 'oh dit kan er ook nog wel doorheen' en koekjes durf ik nog wel aan maar van de week eigenwijs toch weer wat anders geprobeerd... mislukte kladdkaka was nog redelijk eetbaar maar veel te hard en zag er niet uit :+
  zaterdag 10 mei 2014 @ 15:49:40 #251
221912 minilot
Nancy boy
pi_139778544
quote:
17s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 15:45 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Kun je dan wanneer ze nog zacht zijn er nog van alles indrukken? Nootjes, of brokjes chocola ofzo? Zonder mee te bakken dus. Of valt dat er dan uit?
Dat valt eruit, zoiets hecht zich na het bakken niet meer aan het oppervlak van het koekie. :)

De korte periode waarin een koekie nog zacht is kun je wel goed gebruiken om er een vormpje aan te geven, indien dunne koekjes/tuiles :)

Let me see you stripped down to the bone
  zaterdag 10 mei 2014 @ 16:00:00 #252
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139778882
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 15:49 schreef minilot het volgende:

[..]

Dat valt eruit, zoiets hecht zich na het bakken niet meer aan het oppervlak van het koekie. :)

De korte periode waarin een koekie nog zacht is kun je wel goed gebruiken om er een vormpje aan te geven, indien dunne koekjes/tuiles :)

[ afbeelding ]
Ja tuiles ben ik bekend mee, nog nooit zelf gemaakt maar ik ken het idee. Ik heb dezelfde techniek wel toegepast met 'tuiles' van kaas.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_139779082
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 15:49 schreef Holyme het volgende:

[..]

Dat klinkt lekker! Denk dat ik morgen dat recept 'ns probeer wat Grutsk heeft gepost, heb nog wat vanillestokjes, misschien dat er doorheen, Zou dat wat zijn, of is dat deeg misschien niet zoet genoeg?

Vind bakken superleuk, maar weinig ervaring, met mijn combi-magnetron wil dat niet zo (die temp van dat ding klopt volgens mij echt voor geen meter). Muffins type 'oh dit kan er ook nog wel doorheen' en koekjes durf ik nog wel aan maar van de week eigenwijs toch weer wat anders geprobeerd... mislukte kladdkaka was nog redelijk eetbaar maar veel te hard en zag er niet uit :+
Volgens mij kan dat wel, ik zag namelijk ook een variant met vanille er doorheen.
Hier: http://www.laurasbakery.nl/vanille-shortbread-koekjes/
  Moderator zaterdag 10 mei 2014 @ 17:16:13 #254
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139781305
Of Brandy Snaps :9
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_139782090
Hier het resultaat. Niet extreem mooi (suiker had wel wat egaler gestrooid mogen worden), maar ik ben heel blij met het feit dat de figuurtjes niet uitgezakt zijn.

pi_139787919
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 17:45 schreef Grutsk het volgende:
Hier het resultaat. Niet extreem mooi (suiker had wel wat egaler gestrooid mogen worden), maar ik ben heel blij met het feit dat de figuurtjes niet uitgezakt zijn.

[ afbeelding ]
Ik vind 'm er lekker uit zien :Y
  zondag 11 mei 2014 @ 02:13:30 #257
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139815654
Vanavond Zweedse "kardemommabullar" gemaakt. Soort kardemom variant van cinnamon rolls in de vorm van een knoopje, die minder zoet en minder vet is. Lekkerrrrr en ik vind ze goed gelukt :)

Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_139818572
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 02:13 schreef Molo het volgende:
Vanavond Zweedse "kardemommabullar" gemaakt. Soort kardemom variant van cinnamon rolls in de vorm van een knoopje, die minder zoet en minder vet is. Lekkerrrrr en ik vind ze goed gelukt :)

[ afbeelding ]
Ze zien eruit alsof ze zo bij de ICA in 't schap hadden kunnen liggen :9
pi_139823507
Ik ben best trots op deze taart. De botercreme was door de creamcheese lekker fris en de frambozencreme vulling was ook erg lekker.



Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_139826186
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 16:06 schreef Grutsk het volgende:

[..]

Volgens mij kan dat wel, ik zag namelijk ook een variant met vanille er doorheen.
Hier: http://www.laurasbakery.nl/vanille-shortbread-koekjes/
Ze zijn gelukt met het recept wat jij had gepost *O* Liggen nog af te koelen, dus of ze heel blijven en of ze smaken weet ik nog niet, dat mag m'n moeder testen, maar de afdruk is in ieder geval niet uitgelopen. Heb er verse vanille doorheen gedaan en wat rozijntjes, en suiker op de onderkant. Nog steeds erg basic (ik ben zelf meer van de goedgevulde koeken) maar wou eerst kijken of het zou lukken :)
pi_139838699
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 13:21 schreef Tinuviel het volgende:
Ik ben best trots op deze taart. De botercreme was door de creamcheese lekker fris en de frambozencreme vulling was ook erg lekker.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hij is leuk geworden! Heeft de jarige er lekker van gesmikkeld?

En wat kunnen er veel onderwaterbeestjes worden gemaakt met m&m's ;)
pi_139838735
Mooi Tinu!
  zondag 11 mei 2014 @ 20:24:50 #263
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139839184
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 13:21 schreef Tinuviel het volgende:
Ik ben best trots op deze taart. De botercreme was door de creamcheese lekker fris en de frambozencreme vulling was ook erg lekker.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik krijg meteen dit liedje in mijn hoofd :D

En geen dank iedereen dat dit liedje nu in ieders hoofd zit :+
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Moderator zondag 11 mei 2014 @ 20:25:41 #264
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139839227
quote:
17s.gif Op zondag 11 mei 2014 20:24 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Ik krijg meteen dit liedje in mijn hoofd :D

En geen dank iedereen dat dit liedje nu in ieders hoofd zit :+
Ik ken alleen de NL-versie.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 11 mei 2014 @ 20:26:34 #265
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139839281
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 20:25 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ik ken alleen de NL-versie.
Dan heb jij dus nu "Onder de zeeeeee, onder de zeeee" in je hoofd. :+
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_139842007
Tinuviel, wat een vreselijk lieve taart O+

Molo, het water loopt me in de mond :Y)
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_139842355
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 14:51 schreef Holyme het volgende:

[..]

Ze zijn gelukt met het recept wat jij had gepost *O* Liggen nog af te koelen, dus of ze heel blijven en of ze smaken weet ik nog niet, dat mag m'n moeder testen, maar de afdruk is in ieder geval niet uitgelopen. Heb er verse vanille doorheen gedaan en wat rozijntjes, en suiker op de onderkant. Nog steeds erg basic (ik ben zelf meer van de goedgevulde koeken) maar wou eerst kijken of het zou lukken :)
Fijn :) Ik heb dit receptje zelf ook puur gemaakt om te kijken of ik op deze manier figuurtjes kon maken. Ik wil er binnenkort wat meer mee gaan experimenteren!
  zondag 11 mei 2014 @ 21:22:39 #268
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139842544
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 02:13 schreef Molo het volgende:
Vanavond Zweedse "kardemommabullar" gemaakt. Soort kardemom variant van cinnamon rolls in de vorm van een knoopje, die minder zoet en minder vet is. Lekkerrrrr en ik vind ze goed gelukt :)

[ afbeelding ]
Ziet er goed uit, heerlijk rustiek! :Y)
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zondag 11 mei 2014 @ 21:32:00 #269
409633 killerkip69
killattack!
pi_139843225
gvd, dat ziet er allemaal erg lekker uit zeg, krijg spontaan zin in bakken..ik pak nu maar ff
'n diepvries tompoesje ;( , ik zag tuiles voorbij komen, mooi spul wat vrij simpel te maken is, gebruik bv 'n lege eierdoos en gebruik die om mooie/kleine tuiles in te drukken, ruikt 'n beetje naar sperma altijd he..dat beslag _O-
  User die het meest klaagt 2022 zondag 11 mei 2014 @ 21:51:55 #270
414785 sirdanilot
pi_139844644
quote:
14s.gif Op zondag 11 mei 2014 21:32 schreef killerkip69 het volgende:ruikt 'n beetje naar sperma altijd he..dat beslag _O-
That escalated quickly :')

--------------------------------------------

Vandaag heb ik de Kardemommopjes (kardemopjes?) gemaakt die een hele tijd terug in dit topic waren gepost door iemand (geen idee wie). Erg groot succes. Ik heb er een ander vormpje van gemaakt door met m'n duim een gaatje te drukken, vind ik wel leuk maar gewoon een bolletje kan natuurlijk ook.
Als ik het nog een keer maak, denk ik niet dat ik het weer met kardemom doe. Misschien gewoon met kaneel, of zelfs helemaal naturel met alleen vanille of zo.

Recept: http://keukengeheim.net/keukengeheim-recept-kardemommopjes/

Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_139845484
quote:
17s.gif Op zondag 11 mei 2014 20:26 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Dan heb jij dus nu "Onder de zeeeeee, onder de zeeee" in je hoofd. :+
Diep in de zee :P
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  Moderator zondag 11 mei 2014 @ 22:10:40 #272
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139846086
quote:
1s.gif Op zondag 11 mei 2014 22:02 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Diep in de zee :P
Dat is hem, maar nee, die zit momenteel niet in mijn hoofd :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 11 mei 2014 @ 22:14:25 #273
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139846387
Ik heb 3 jongens, ik heb een goed excuus. Alhoewel de middelste wel een Ariel pop wilde, en ook kreeg natuurlijk.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Moderator zondag 11 mei 2014 @ 22:17:18 #274
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139846590
Geen kinderen, wel een nichtje en 2 neefjes, maar die kijken maar lekker thuis naar de kleine zeemeermin. Al ken ik zowat de hele tekst nog van vroeger :P
Ik heb een erg goed geheugen voor dingen die er niet toe doen, heel handig.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 11 mei 2014 @ 22:26:41 #275
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_139847338
Gisteren hapjes voor n baby shower en 'n taart gemaakt


Met pasen ook zweeds kaneelbollen (met kardemom) gemaakt
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zondag 11 mei 2014 @ 22:31:59 #276
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139847795
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 22:26 schreef SV-tje het volgende:
Gisteren hapjes voor n baby shower en 'n taart gemaakt
[ afbeelding ]

Met pasen ook zweeds kaneelbollen (met kardemom) gemaakt
[ afbeelding ]
Leuk!! Heb je die allemaal zelf gemaakt? Dat eist wel een strakke planning of niet?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zondag 11 mei 2014 @ 23:11:45 #277
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139850745
Ik snap iets niet. Ik zit nu naar Amazing Wedding Cakes te kijken. Zijn ze een taart/biscuit aan het samenstellen en glaceren en ondertussen wordt er gezegd 'nog 3 dagen te gaan'
Eh...dan is die taart toch allang verlept?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zondag 11 mei 2014 @ 23:19:38 #278
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139851231
quote:
17s.gif Op zondag 11 mei 2014 23:11 schreef Puckzzz het volgende:
Ik snap iets niet. Ik zit nu naar Amazing Wedding Cakes te kijken. Zijn ze een taart/biscuit aan het samenstellen en glaceren en ondertussen wordt er gezegd 'nog 3 dagen te gaan'
Eh...dan is die taart toch allang verlept?
als je het met 6 cm botercreme in vet aan alle kanten valt het wel mee.

Bovendien is dat programma super nep, vooral al die "stress" met last minute taart opdrachten :')
En toch kijk ik het :')
En zit ik me kapot te ergeren aan lelijk gemaakte kitsch kuttaarten :')
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 11 mei 2014 @ 23:29:17 #279
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139851784
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 23:19 schreef Molo het volgende:

[..]

als je het met 6 cm botercreme in vet aan alle kanten valt het wel mee.

Bovendien is dat programma super nep, vooral al die "stress" met last minute taart opdrachten :')
En toch kijk ik het :')
En zit ik me kapot te ergeren aan lelijk gemaakte kitsch kuttaarten :')
Ja, de Americano druipt er vanaf :')
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zondag 11 mei 2014 @ 23:35:30 #280
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139852127
quote:
17s.gif Op zondag 11 mei 2014 23:29 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Ja, de Americano druipt er vanaf :')
die "Perzische" taart die ze nu maken he.... ik wil er bijna van huilen ;(
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 12 mei 2014 @ 03:58:08 #281
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_139856543
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 22:17 schreef djkoelkast het volgende:
Geen kinderen, wel een nichtje en 2 neefjes, maar die kijken maar lekker thuis naar de kleine zeemeermin. Al ken ik zowat de hele tekst nog van vroeger :P
Ik heb een erg goed geheugen voor dingen die er niet toe doen, heel handig.
sjalalalalala wee oh wee, je krijgt een reuze spijt als je geen vin verroert 8)7

Al die hersencapaciteit die voor veel zinnigere dingen kan worden gebruikt _O-
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_139856733
quote:
17s.gif Op zondag 11 mei 2014 23:11 schreef Puckzzz het volgende:
Ik snap iets niet. Ik zit nu naar Amazing Wedding Cakes te kijken. Zijn ze een taart/biscuit aan het samenstellen en glaceren en ondertussen wordt er gezegd 'nog 3 dagen te gaan'
Eh...dan is die taart toch allang verlept?
Ik kijk dat programma ook. Ik vind met name leuk om te zien wat voor taarten zij bedenken te maken, hoe zij die decoreren (heel gek hoe zij bepaalde elementen uit de losse pols maken), maar ook laten zien als er iets mis gaat (zoals gisteren die grassprieten).
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  maandag 12 mei 2014 @ 08:02:13 #283
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_139857071
quote:
17s.gif Op zondag 11 mei 2014 22:31 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Leuk!! Heb je die allemaal zelf gemaakt? Dat eist wel een strakke planning of niet?
De hapjes hebben we 's ochtends in een paar uur gemaakt, maar ik had wel hulp van een aantal buurvrouwen. Had geen tijd om eerder al voorbereidingen te treffen, maar een aantal basis zaken (zoals deeg en vulling) lagen al wel kant en klaar in de diepvries.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  Moderator maandag 12 mei 2014 @ 10:48:36 #284
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139859705
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 03:58 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

sjalalalalala wee oh wee, je krijgt een reuze spijt als je geen vin verroert 8)7

Al die hersencapaciteit die voor veel zinnigere dingen kan worden gebruikt _O-
Zo gaat dat nu eenmaal ;(
:P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_139860717
quote:
17s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 10:40 schreef Puckzzz het volgende:
Ik heb afgelopen woensdag wat overgebleven appels ingemaakt in een suikersiroop met citroen en kruiden. Ze smaken na twee dagen al superlekker.

Kun je een receptje hiervan geven? Lijkt me lekker.
De taartjes zien er heel lekker :9~ en leuk uit hoor! Ook die met frambozen ^O^
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
  maandag 12 mei 2014 @ 15:04:33 #286
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_139867394
Ik heb deze aardbeientaart gemaakt voor moederdag:


Een kleintje voor mijn schoonmoeder (die zijn maar met zijn tweetjes) en een grotere voor mijn moeder (wij zijn met veel :P )
Het is een recept van Rutger, de winnaar van Heel Holland Bakt :)
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  maandag 12 mei 2014 @ 15:12:01 #287
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139867646
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 15:04 schreef Muck het volgende:
Ik heb deze aardbeientaart gemaakt voor moederdag:
[ afbeelding ]

Een kleintje voor mijn schoonmoeder (die zijn maar met zijn tweetjes) en een grotere voor mijn moeder (wij zijn met veel :P )
Het is een recept van Rutger, de winnaar van Heel Holland Bakt :)
tof!

Hoe heb je de roze bovenlaag gemaakt?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 12 mei 2014 @ 15:18:05 #288
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_139867840
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 15:12 schreef Molo het volgende:

[..]

tof!

Hoe heb je de roze bovenlaag gemaakt?
Thanks!
Dat is een heel dun uitgerold laagje marsepein
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_139867879
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 21:19 schreef Grutsk het volgende:

[..]

Fijn :) Ik heb dit receptje zelf ook puur gemaakt om te kijken of ik op deze manier figuurtjes kon maken. Ik wil er binnenkort wat meer mee gaan experimenteren!

Nog niet echt perfect strak, rozijntjes + het deeg was idd wat kruimelig (had de extra tip van meer boter ook gedaan) dus wat lastiger om mee te werken dan vorig deeg, maar ik vond ze toch goed gelukt :) Mijn oven klopt alleen geen bal van, deze moesten langer dan aangegeven, terwijl m'n kladdkaka van de week weer veels te hard ging :')
pi_139867905
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 15:04 schreef Muck het volgende:
Ik heb deze aardbeientaart gemaakt voor moederdag:
[ afbeelding ]

Een kleintje voor mijn schoonmoeder (die zijn maar met zijn tweetjes) en een grotere voor mijn moeder (wij zijn met veel :P )
Het is een recept van Rutger, de winnaar van Heel Holland Bakt :)
Mooi strak, ziet er lekker uit! :Y
  maandag 12 mei 2014 @ 15:27:07 #291
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139868163
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 15:18 schreef Muck het volgende:

[..]

Thanks!
Dat is een heel dun uitgerold laagje marsepein
ik zat al te denken aan dun laagje witte chocolade met roze kleuring erdoor ofzo. Ziet er strak uit zeg! Knap gedaan!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 12 mei 2014 @ 15:27:35 #292
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139868174
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 15:19 schreef Holyme het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Nog niet echt perfect strak, rozijntjes + het deeg was idd wat kruimelig (had de extra tip van meer boter ook gedaan) dus wat lastiger om mee te werken dan vorig deeg, maar ik vond ze toch goed gelukt :) Mijn oven klopt alleen geen bal van, deze moesten langer dan aangegeven, terwijl m'n kladdkaka van de week weer veels te hard ging :')
wel écht duidelijk zelfgemaakte (lekkere!) koekjes. En de tekst van de stempel klopt ook goed toch? ;)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator maandag 12 mei 2014 @ 15:35:32 #293
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139868399
Als je strakke koekjes wil moet je gewoon een pak koek uit de supermarkt halen :P Dit is toch veel toffer.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_139868589
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 15:27 schreef Molo het volgende:

[..]

wel écht duidelijk zelfgemaakte (lekkere!) koekjes. En de tekst van de stempel klopt ook goed toch? ;)
Thanks! En ja, dat sowieso :)

quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 15:35 schreef djkoelkast het volgende:
Als je strakke koekjes wil moet je gewoon een pak koek uit de supermarkt halen :P Dit is toch veel toffer.
Ben ik met je eens hoor, en ik geef meestal ook echt de voorkeur aan wat rustieker zeg maar. Maar ik heb die megastrakke sneeuwvlok-koekjes in m'n hoofd die sommigen hier maken :') En dat soort dingen hoop ik ook nog ooit te kunnen maken, dus een goed excuus om vaker te oefenen :9
  Moderator maandag 12 mei 2014 @ 15:45:21 #295
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139868705
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 15:41 schreef Holyme het volgende:

[..]

Thanks! En ja, dat sowieso :)

[..]

Ben ik met je eens hoor, en ik geef meestal ook echt de voorkeur aan wat rustieker zeg maar. Maar ik heb die megastrakke sneeuwvlok-koekjes in m'n hoofd die sommigen hier maken :') En dat soort dingen hoop ik ook nog ooit te kunnen maken, dus een goed excuus om vaker te oefenen :9
Je hebt zeker een punt hoor, het is ook tof om ècht mooi spul te maken, maar er zit maar een héél kleine foutmarge in. Als je iets echt mooi probeert te maken en het is het net niet dan ziet het er knullig uit, terwijl als je het zo 'rustiek' maakt je veel meer mogelijkheden hebt.
Je ziet het wel eens in van die bakprogramma's: dat ze het heel mooi proberen te maken, maar dat dat dan nèt niet lukt, dan ziet het er niet uit :P

Ik ben een perfecionist als het op smaak aankomt, hoe het er uit ziet kan mij minder bekoren, ik denk dat je inderdaad wel heel veel moet oefenen voor je zoiets perfect krijgt.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_139869068
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 15:45 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Je hebt zeker een punt hoor, het is ook tof om ècht mooi spul te maken, maar er zit maar een héél kleine foutmarge in. Als je iets echt mooi probeert te maken en het is het net niet dan ziet het er knullig uit, terwijl als je het zo 'rustiek' maakt je veel meer mogelijkheden hebt.
Je ziet het wel eens in van die bakprogramma's: dat ze het heel mooi proberen te maken, maar dat dat dan nèt niet lukt, dan ziet het er niet uit :P

Ik ben een perfecionist als het op smaak aankomt, hoe het er uit ziet kan mij minder bekoren, ik denk dat je inderdaad wel heel veel moet oefenen voor je zoiets perfect krijgt.
Yep, en ik vraag me af of het met mijn eigenwijze combi-magnetron uberhaubt gaat lukken, tis elke keer weer gokken :P Ik kan soms ook gewoon te kieskeurig zijn bij m'n eigen dingen hoor, en dan zie ik voornamelijk wat er scheef is, terwijl als ik dan wat van een afstandje kijk, ze er prima eetbaar uitzien. En inderdaad niet zoals je beschrijft, dat het het nét niet is (wat er soms ook helemaal niet lekker meer uit ziet). Ik denk dat als ik zulke strakke dingen zou willen maken, ik de ladingen net-niet-koekjes ook gewoon niet zou laten zien, haha.
pi_139869437
Hallo! Mogelijk al vaker aan bod gekomen maar aangezien ik nu aan het bakken ben even deze vraag: ik heb verse roomkaas nodig en nu heb ik de cheese spread van de Lidl gekocht. Is dat wel ok? Het ziet er zo ontzettend kazig (geel) uit.
  † In Memoriam † maandag 12 mei 2014 @ 16:13:11 #298
37843 lady-wrb
kortaf
pi_139869650
verse roomkaas ziet er volgens mij uit als monchou
  maandag 12 mei 2014 @ 16:16:30 #299
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139869799
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 15:55 schreef Holyme het volgende:

[..]

Yep, en ik vraag me af of het met mijn eigenwijze combi-magnetron uberhaubt gaat lukken, tis elke keer weer gokken :P Ik kan soms ook gewoon te kieskeurig zijn bij m'n eigen dingen hoor, en dan zie ik voornamelijk wat er scheef is, terwijl als ik dan wat van een afstandje kijk, ze er prima eetbaar uitzien. En inderdaad niet zoals je beschrijft, dat het het nét niet is (wat er soms ook helemaal niet lekker meer uit ziet). Ik denk dat als ik zulke strakke dingen zou willen maken, ik de ladingen net-niet-koekjes ook gewoon niet zou laten zien, haha.
combi-magnetrons zijn gewoon bitches als het op temperatuur aan komt ;(
Heb je geen mogelijkheid een (tweedehands) bakkie neer te zetten, als in, een oven?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_139869906
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 16:13 schreef lady-wrb het volgende:
verse roomkaas ziet er volgens mij uit als monchou
Dit is echt smeerkaas ben ik bang. Dat lijkt me niet hetzelfde, toch?
  maandag 12 mei 2014 @ 16:19:47 #301
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139869930
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 16:07 schreef bloempje-moi het volgende:
Hallo! Mogelijk al vaker aan bod gekomen maar aangezien ik nu aan het bakken ben even deze vraag: ik heb verse roomkaas nodig en nu heb ik de cheese spread van de Lidl gekocht. Is dat wel ok? Het ziet er zo ontzettend kazig (geel) uit.
Is niet hetzelfde als roomkaas, kijk o.a. maar naar de ingrediënten en het vetpercentage.
Wat voor iets ben je aan het maken?
Met sommige dingen kun je smokkelen, maar soms luistert heel nauw.

Als ik iets maak met roomkaas gebruik ik liever dit spul, want dat wat jij nu hebt gekocht is meer smeerkaas.



En dan niet de light-variant, die is niet geschikt, veel te dun qua consistentie.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')