Nice.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar je weet dat je momenteel video/foto-opnames gemaakt met zo'n ding niet commercieel mag gebruiken tenzij je in een tijdrovende regelgeving van ontheffingen wil storten (waar in heel NL tot nu toe maar enkele bedrijven in zijn geslaagd)?
Nee? Vertel.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 00:13 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Maar je weet dat je momenteel video/foto-opnames gemaakt met zo'n ding niet commercieel mag gebruiken tenzij je in een tijdrovende regelgeving van ontheffingen wil storten (waar in heel NL tot nu toe maar enkele bedrijven in zijn geslaagd)?
Zoals hierboven gezegd wordt, voor commercieel gebruik moeten er inmiddels ontheffingen aangevraagd worden die vaak niet uitgegeven gaan worden. Boetes worden door de politie zo uitgedeeld de ervaringen zelf gehad tijdens kingsday waar een paar collega's de sjaak waren ondanks afspraken met de gemeente.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 00:14 schreef Susteren het volgende:
[..]
Nee? Vertel.
En wat zijn de risico's.
Video'tje van vandaag: https://vimeo.com/97565900
Deze site en de OP van dit topic hebben het een en ander uiteengezet.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 00:14 schreef Susteren het volgende:
Nee? Vertel.
En wat zijn de risico's.
Video'tje van vandaag: https://vimeo.com/97565900
Merk vooral dat als je hard naar onder gaat met de Phantom en daarna weer snel wilt stijgen je problemen krijgt, is vandaag daardoor gecrasht op een veld.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 00:24 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Deze site en de OP van dit topic hebben het een en ander uiteengezet.
De risico's; tjah, er zullen vast nog genoeg mensen rondvliegen en voor hun beelden betaald worden maar dat het niet mag is een vrij recente wetgeving (sinds vorig jaar).
Kort gezegd is die er gekomen door de toename van dergelijke (betaalbare) multicopters maar vooral van mensen klootzakken die de hobby deels hebben vernageld door er niet verantwoord mee om te gaan;vliegen over snelwegen, bij vliegvelden (pas nog een filmpje opgedoken waarmee ze vlak naast landende vliegtuigen vlogen; weliswaar niet in Nederland geloof ik) en boven mensenmassa's; niet beseffende dat dergelijk spul echt niet zo betrouwbaar is als het lijkt; ook niet de DJI Phantom.
Gewoon voor jezelf, hobbymatig en niet betaald, is het nog toegestaan; onder bepaalde regels dan.
Hmm tsja ligt me er toch aan of het boetes van 200 euro zijn of 7800 (wat blijkbaar de max is).quote:Op zaterdag 7 juni 2014 00:22 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Boetes worden door de politie zo uitgedeeld de ervaringen
case in point.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 00:27 schreef Susteren het volgende:
[..]
Merk vooral dat als je hard naar onder gaat met de Phantom en daarna weer snel wilt stijgen je problemen krijgt, is vandaag daardoor gecrasht op een veld.
Privézaken declareren mag ook niet, toch kan ik niet de enige zijn die zijn telefoon (voor privégebruik) ook gewoon bij de zakelijke uitgaven doet.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:46 schreef Uncle het volgende:
En het gaat er niet om dat je kunt beredeneren dat het niet gevaarlijk is. Het gaat erom dat de huidige regelgeving het verbied. Dat je er 100 keer mee wegkomt heb je de 101e keer niets aan als ze je zien en een slechte bui hebben
Zolang je ook voor zaken op je mobiel gebeld (kan) worden is dat volstrekt legaal. Daarnaast zijn belastingregels vaak elastisch. Zolang je accountant vindt dat het kan, dan kan het. Je kunt ook etentjes aftrekken als je zegt dat je een opdracht aan het bespreken was. Niet te controleren. Dus niet overdrijven is geen probleemquote:Op zaterdag 7 juni 2014 09:22 schreef Susteren het volgende:
[..]
Privézaken declareren mag ook niet, toch kan ik niet de enige zijn die zijn telefoon (voor privégebruik) ook gewoon bij de zakelijke uitgaven doet.
Er is zoveel verboden, maar soms moet je je daar gewoon niet teveel van aantrekken vind ik.
Maar toch ben ik wel benieuwd naar de gemiddelde boetes, want 7800 euro max zegt eigenlijk vrij weinig.
Tuurlijk is het goed dat jullie me waarschuwen, ben ik ook dankbaar voor. Maar ik vind het gewoon raar dat er één regeling is voor kleine drones tot grote.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 09:51 schreef Uncle het volgende:
[..]
Verder moet je zelf weten wat je met deze info doet. Niet ons probleem maar je vraagt tegenwoordig bijna al hoe je het beste je veters kunt strikken. Dus je kunt het ons niet kwalijk nemen een beetje proactief advies te geven. Scheelt weer aan topics!
Je mag per definitie niet boven mensen vliegen met die dingen, met of zonder camera.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 00:30 schreef Susteren het volgende:
[..]
Overigens lijkt me het toch wel een verschil of ik video's schiet op een uitgestekt weiland met dat ding of in een stad boven een winkelende mensenmassa.
Dat is ook mijn punt.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 10:08 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Je mag per definitie niet boven mensen vliegen met die dingen, met of zonder camera.
dat is goed ook, mijn quadcopters is ook een keer gecrash in een maisveld en heb die aantal mais planten onthoofd.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 10:08 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Je mag per definitie niet boven mensen vliegen met die dingen, met of zonder camera.
Mmm. Dacht dat het misschien EU-conform was omdat iedereen een nieuwe regelgeving kent, maar...quote:Op zaterdag 7 juni 2014 10:36 schreef shiznuts het volgende:
Weet je dat zeker?
Hier (Oostenrijk) mag het op zich wel, maar dat is een eigen klasse en dan moet je toestel zeg maar een APK ondergaan (kenteken incluus) en allerlei fail-safe redundancies hebben. Moet je ook een logboek (voor maintenance checks) bijhouden (en opbewaren), aan geluidsnormen voldoen en ook een medische toelating hebben en dergelijke.
[ afbeelding ]
~ http://www.austrocontrol.(...)_LTH_LFA_ACE_067.pdf
Voor 220,- kun je bij hen een cursus volgen die de stappen uitlegt die je moet nemen om je aanvraag te doen.
Als je aerials opneemt zal er altijd een baat en voor opdrachten dus ook een vergoeding tegenover staan.quote:Een modelluchtvaartuig is een onbemand luchtvaartuig dat wordt gebruikt met een
recreatief doel, zonder baat en niet tegen vergoeding (modelvliegen is een luchtsport zie de toelichting van de Regeling modelvliegen; het onderscheid tussen de gebruiksmogelijkheden van vliegbewijzen, zoals een RPL of PPL versus een CPL wordt gekenmerkt door de begrippen baat en vergoeding). Alleen het geven van instructie in het (recreatief) modelvliegen is tegen vergoeding / beroepsmatig toegestaan.
Dus dat zal zo goed als nooit zijn. En klasse 1-ontheffing krijgen is al een bitch.quote:Incidentele klasse 2 (voor het gebruik van RPAS boven mensen, gebouwen, hoger dan 120m of verder dan 500m, in het donker, IFR ) ontheffing is alleen mogelijk bij groot maatschappelijk belang in combinatie met acceptabele risico’s.
Zeker ! Kom maar door met die foto !quote:Op zondag 8 juni 2014 19:50 schreef warhamstr het volgende:
Ik heb sinds kort een 600D met kitlens, batterygrip en een Canon 75-300 lens zonder is.
Tas is sinds gisteren een 2e hands NGC w5070 geloof ik
Hama statiefje.
En een adapter ring om mijn pa z'n oude lenzen te kunnen gebruiken...
Moeite waard om een foto te posten?
Hé, is dat een Vivitar 3.5/70-210quote:Op zondag 8 juni 2014 20:09 schreef warhamstr het volgende:
Ok, dan maar meteen 4...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat is het wel ongeveer. Nu moet ik er alleen nog mee leren omgaan, resultaten zijn redelijk triest tot nu toe
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |