abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_138632847
Ik vraag me het volgende af over IR verwarming:
1. is de stralingswarmte prettig en hoe lokaal is deze (sta ik letterlijk 'in' of 'uit' de warmte, kan ik zoiets 'testen' in de buurt van Ljouwert)?
2. ervaar ik per direct warmte, als ik in de winter deze verwarming 'aan' zet als ik ga douchen?
3. krijg ik problemen in een strenge winter omdat ik de niet aanwezige radiator niet op vorstbeveiliging kan zetten
4. hoe droog ik mijn handoeken met een IR, zijn er nog slimme tips?
5. IR plafond of muur-verwarming, zijn er nog praktische verschillen?
6. een conventionele (handoek)radiator kan natuurlijk ook, maar kost in aanschaf en manuren snel 't dubbele, zo lijkt me - en aangezien ik per jaar 400Wx0,5hx365/3x¤0,25=¤6,08 kwijt ben...

Context: we hebben een badkamer (3,1x2,2x2,5 = 17m3 => 1125Watt) die grotendeels op de schop gaat met een slecht aangelegde oude radiator op een onhandige plek (deze gaat er hoogstwaarschijnlijk helemaal uit). Mijn installateur noemde IR-verwarming als alternatief, maar had er nog geen enkele ervaring mee.
In mijn geval zou het dan de hoofdverwarming in de badkamer worden, waarbij gezegd moet worden dat ik én mijn vriendin afgelopen (weliswaar zachte) winter het zonder werkende radiator ook redelijk konden uithouden en per dag 15 tot hooguit 30 minuten in de badkamer vertoeven.
Het soortelijke draadje van @MCBS - K&W / Infrarood verwarming badkamer??? - gaf mij nog onvoldoende info...
pi_138659463
Ik denk dat je rekenwijze de mist in gaat met 3x een 1/2 uur. Je kunt dan wel straling ervaren van de kachel maar ook koude straling van de muur, de vloer en alles wat in de badkamer staat.

Ik zou er vloerverwarming in leggen. Niet heel complex bv zo: stoken max op 55 graden en aan het eind van de vloerverwarmingslus een RTL ventiel toepassen.
Een iPhone/mobile dashboard op basis van je PVoutput gegevens. (free to use)
pi_138659675
Zo duur is een simpele 'sier' radiator niet..

Ik heb laatste ergens gelezen dat IR helemaal niet zo zuinig als ze zeggen dat het is..

Ik denk dat het een aardig alternatief is wanneer je geen cv hebt, anders is cv eigenlijk de beste oplossing.

Vloerverwarming is fijn, maar dan moet je wel je hele vloer opentrekken, als dat toch je plan is, en je hebt een koopwoning, dan dit doen.. op langere termijn is het comfort veel fijner dan IR, kost wat meer, maar je pakt je badkamer als je het goed is maar 1 keer in de 20(?) jaar aan.
pi_138681156
Dank voor jullie reacties, maar ik hoop eigenlijk ook vooral ervaringen van IR-verwarming-gebruikers te krijgen. ;)
Wat betreft ons huis: 't is een (goedkoop) koophuis waarvan ik schat er 5 - 10 jaar in te wonen, en dus wil ik goede dingen doen, maar niet overdreven veel investeren (dat kan in dit huis niet uit, denk ik). Zoals jullie lezen zijn bovendien onze eisen qua comfort niet heel erg hoog.

Het grote voordeel van IR t.o.v. een radiator of vloerverwarming (lijkt mij) is dat je per direct warmte hebt, en je de CV niet eerst 5 of 30 minuten aan hoeft te hebben eer je er wat aan hebt. Als ik wakker wordt (wat tamelijk onregelmatig is), wil ik direct kunnen douchen, en niet eerst de CV aanzetten, me nog 'ns omdraaien en dan pas (na 5 - 30 minuten) gaan douchen. Dit geld ook voor mijn vriendin, en we hebben (nog) geen kinderen. Daarom lijkt mij IR juist handig én relatief energie-zuinig omdat je 'm alleen dan aan hebt als je 'm écht nodig hebt.

@twixx - wat is er dan mis met mijn berekening?
@Nico987 - waarom is het comfort op langere termijn fijner?
  woensdag 9 april 2014 @ 10:19:25 #5
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138682243
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 09:31 schreef sibejan het volgende:
Als ik wakker wordt (wat tamelijk onregelmatig is), wil ik direct kunnen douchen,
Dan heeft een verwarming niet zo veel toegevoegde waarde. De douche warmt die ruimte sneller op dan welke verwarming dan ook.

[ Bericht 0% gewijzigd door BartNH op 09-04-2014 12:23:07 ]
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_138695210
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 09:31 schreef sibejan het volgende:
Dank voor jullie reacties, maar ik hoop eigenlijk ook vooral ervaringen van IR-verwarming-gebruikers te krijgen. ;)
Wat betreft ons huis: 't is een (goedkoop) koophuis waarvan ik schat er 5 - 10 jaar in te wonen, en dus wil ik goede dingen doen, maar niet overdreven veel investeren (dat kan in dit huis niet uit, denk ik). Zoals jullie lezen zijn bovendien onze eisen qua comfort niet heel erg hoog.

Het grote voordeel van IR t.o.v. een radiator of vloerverwarming (lijkt mij) is dat je per direct warmte hebt, en je de CV niet eerst 5 of 30 minuten aan hoeft te hebben eer je er wat aan hebt. Als ik wakker wordt (wat tamelijk onregelmatig is), wil ik direct kunnen douchen, en niet eerst de CV aanzetten, me nog 'ns omdraaien en dan pas (na 5 - 30 minuten) gaan douchen. Dit geld ook voor mijn vriendin, en we hebben (nog) geen kinderen. Daarom lijkt mij IR juist handig én relatief energie-zuinig omdat je 'm alleen dan aan hebt als je 'm écht nodig hebt.

@twixx - wat is er dan mis met mijn berekening?
@Nico987 - waarom is het comfort op langere termijn fijner?
Als je er langer woont zullen naar mate je ouder wordt ook de eisen hoger worden. Je zal niet als een student tot je 50ste in een steen koude douche willen douchen, en vooral op een koude vloer willen afdrogen. als je er 30 jaar zou wonen loont het ook wel om er zeg maar 1000 euro aan te betalen.

Ik denk dat een mooie bad kamer, met een cv altijd wel uit kan als je het zo vlug weer verkoopt. Ik zou juist een goedkoop huis waar geeneens cv in de badkamer zit niet gauw kopen omdat ik dan weer de bad kamer moet slopen voor een cv. de IR heeft ook een bepaalde tijd nodig om op te warme, hooguit wat stralingswarmte maar zal toch ook een half uurtje moet branden om je badkamer lekker warm te krijgen.

Je kunt natuurlijk ook voor een paar tientjes een klok thermostaat kopen, die stel je gewoon in hoe laat het warm moet zijn. evt de avond daarvoor aanpassen.

ik kocht laatst een nieuwe voor 90 euro, via marktplaats, voor die prijzen staan er best veel op.

Ik zou zeggen dat je er spijt van krijgt dat je er niet een paar euro's meer voor uit hebt gegeven.. je hebt al van die badkamer cv's voor 100 euro of zo.
  woensdag 9 april 2014 @ 17:25:25 #7
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_138695521
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 17:17 schreef Nico987 het volgende:

[..]

Als je er langer woont zullen naar mate je ouder wordt ook de eisen hoger worden. Je zal niet als een student tot je 50ste in een steen koude douche willen douchen, en vooral op een koude vloer willen afdrogen. als je er 30 jaar zou wonen loont het ook wel om er zeg maar 1000 euro aan te betalen.

Ik denk dat een mooie bad kamer, met een cv altijd wel uit kan als je het zo vlug weer verkoopt. Ik zou juist een goedkoop huis waar geeneens cv in de badkamer zit niet gauw kopen omdat ik dan weer de bad kamer moet slopen voor een cv. de IR heeft ook een bepaalde tijd nodig om op te warme, hooguit wat stralingswarmte maar zal toch ook een half uurtje moet branden om je badkamer lekker warm te krijgen.

Je kunt natuurlijk ook voor een paar tientjes een klok thermostaat kopen, die stel je gewoon in hoe laat het warm moet zijn. evt de avond daarvoor aanpassen.

ik kocht laatst een nieuwe voor 90 euro, via marktplaats, voor die prijzen staan er best veel op.

Ik zou zeggen dat je er spijt van krijgt dat je er niet een paar euro's meer voor uit hebt gegeven.. je hebt al van die badkamer cv's voor 100 euro of zo.
Woningen zonder cv zou ik wel kopen. Een woning zonder cv zijn minder waard dan met, dus dat wordt zeker 30k onder de vraagprijs bieden. voor een 10k kan ik er makkelijk een cv in maken. snel geld. c_/ Een badkamer zonder cv is gewoon belachelijk, vloerverwarming erin, en klaar weer.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_138697419
quote:
10s.gif Op woensdag 9 april 2014 17:25 schreef cvboer het volgende:
Een badkamer zonder cv is gewoon belachelijk
:? Ligt een beetje aan de woning denk ik, in de 9 jaar dat ik in mijn huidige woning woon is die radiatorknop nooit van de vorstbeveiligingstand afgekomen...
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  woensdag 9 april 2014 @ 18:29:58 #9
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_138697452
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 18:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

:? Ligt een beetje aan de woning denk ik, in de 9 jaar dat ik in mijn huidige woning woon is die radiatorknop nooit van de vorstbeveiligingstand afgekomen...
Maar er is wel een radiator aanwezig, indien nodig kan je er gebruik van maken.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_138697498
quote:
10s.gif Op woensdag 9 april 2014 18:29 schreef cvboer het volgende:
indien nodig kan je er gebruik van maken.
Als het echt zou moeten wel, maar aangezien ik al 4 jaar met een houtkachel stook ivm stadsverarming, moet ik dan eerst beneden even de thermostaat terughangen op zijn plek :P
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  woensdag 9 april 2014 @ 20:00:32 #11
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138700922
Tja, ook ik had een doucheruimteradiator die twintig jaar niet aan was geweest. Bij het verbouwen een paar jaar terug uiteindelijk geen radiator meer opgehangen ondanks dat ik die wel gekocht had. De aansluitingen toch maar goed bereikbaar gehouden voor het geval dat.

Vergeet niet dat de buitenschil van huizen steeds beter is geïsoleerd. Een verwarming per kamer is daardoor steeds minder relevant, zolang het geen verblijfsruimte is tenmkinste. De badkamer zuigt lucht af die van elders uit het huis aangevuld wordt. Daardoor zal de temp er nooit heel ver zakken. Tot slot kom je er om tanden te poetsen en eens te pissen in de loop van de nacht. Hooguit een paar minuten per keer. Douchen of in bad gaan produceert zoveel warmte dat de ruimte verwarmen vaak dubbelop is.

Dit gezegd hebbend zou ik heel graag vloerverwarming willen hebben in de badkamer om de vloer minimaal te verwarmen maar ik ga echt niet de boel daarvoor openbreken.

edit: voor die eerdere reactie, ik ben over de vijftig...
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  vrijdag 11 april 2014 @ 19:06:50 #12
396857 sibejan
nieuw hier
pi_138772127
Niemand hier die daadwerkelijk zélf ervaring heet met deze nieuwerwetse soort van IR-verwarming (panelen)?
(Een vergelijkend warenonderzoek doe ik graag met ervaringsdeskundigen van beide kanten, ziet u.)

quote:
0s.gif En op woensdag 9 april 2014 17:17 las Nico987 mijn bericht niet goed:
de IR heeft ook een bepaalde tijd nodig om op te warme, hooguit wat stralingswarmte maar zal toch ook een half uurtje moet branden om je badkamer lekker warm te krijgen
Dat schijnt dus juist het handige van IR te zijn: dat je, mits je er onder staat (verkleedt, tandenpoetst, ...) direct door die stralingswarmte heel prettig verwarmt wordt.

En geen zorgen, mocht ik IR gaan gebruiken, dan zou ik er zeker voor zorgen dat er een punt komt waarop er evt. alsnog een radiator opgehangen kan worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door sibejan op 11-04-2014 21:27:10 ]
pi_138780141
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 19:06 schreef sibejan het volgende:
Dat schijnt dus juist het handige van IR te zijn: dat je, mits je er onder staat (verkleedt, tandenpoetst, ...) direct door die stralingswarmte heel prettig verwarmt wordt.
Dat schijnt? Volgens wie? De IR-panelen verkoper zeker?

Vergeet het maar, tenzij je ze op je rug bindt.

Ik heb een 2250W infraroodsauna (ERG prettig) maar die zet ik wel 3 kwartier van tevoren aan. (En ja, die moet uiteraard tot een bepaalde temp opwarmen, maar als ik erin ga zitten als ik hem net aanzet is het echt niet gelijk comfortabel hoor, verre van zelfs. En dan heb ik het over een totale inhoud van max 4m3.)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 14 april 2014 @ 12:23:24 #14
396857 sibejan
nieuw hier
pi_138862484
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 22:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat schijnt? Volgens wie? De IR-panelen verkoper zeker?

Vergeet het maar, tenzij je ze op je rug bindt.

Ik heb een 2250W infraroodsauna (ERG prettig) maar die zet ik wel 3 kwartier van tevoren aan. (En ja, die moet uiteraard tot een bepaalde temp opwarmen, maar als ik erin ga zitten als ik hem net aanzet is het echt niet gelijk comfortabel hoor, verre van zelfs. En dan heb ik het over een totale inhoud van max 4m3.)
Kijk, met deze ervaringen kan ik wat!
Maar wat precies is niet comfortabel? de vloer en het bankje e.d.? want ik meende dat je, als je onder zo'n ding staat, dat de stralingswarmte je lijf meteen verwarmd (maar de vloer en de muren zijn dan natuurlijk niet warm, en zullen het indd. met IR niet snel worden.) En als je lijf lekker warm wordt door die IR (en mits je op een douche-matje staat) - is dat niet juist lekker dan? zoals een kampvuur aan je voorkant heerlijk warm kan zijn (terwijl je achterkant juist koud is).
pi_138863300
Alleen zit ik nooit naakt en nat voor een kampvuur!

Je hebt gelijk dat ir stralingswarmte geeft. Maar als de warmte van 1 kant komt is het aan de andere kant koud.

Vroeger had ik een huis met alleen verwarming in de woonkamer dan stond het ijs in de badkamer. Dat was best te doen, maar het comfort is zo veel hoger. Nu is het overal in huis min of meer even warm.

Over de handdoeken drogen, nee dat kan niet met ir. want je zet hem weer uit als je weggaat. Als je de cv buizen laat zitten is het ws helemaal niet goedkoper. Die moeten afgedopt worden etc terwijl met 1 lengte pijp paar knelkoppelingen en een radiator ben je aan materiaal 100 tot Max 150 euro kwijt.

Bij ir moet je een stop contact maken, de oude buizen wegwerken afdoppen.. En dan nog het ir paneel. Ik gok dat je san ook op 150 euro zit als er al stroom in de badkamer zit met aarde draad.
pi_138882562
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 12:23 schreef sibejan het volgende:
Kijk, met deze ervaringen kan ik wat!
Maar wat precies is niet comfortabel? de vloer en het bankje e.d.? want ik meende dat je, als je onder zo'n ding staat, dat de stralingswarmte je lijf meteen verwarmd (maar de vloer en de muren zijn dan natuurlijk niet warm, en zullen het indd. met IR niet snel worden.) En als je lijf lekker warm wordt door die IR (en mits je op een douche-matje staat) - is dat niet juist lekker dan? zoals een kampvuur aan je voorkant heerlijk warm kan zijn (terwijl je achterkant juist koud is).
Kun je niet gewoon zo'n 400W ding bestellen bij Wehkamp of een andere grote webwinkel? Kun je hem even in de praktijk uitproberen en als hij niet bevalt weer retourneren.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_139296890
Ik ben ooit in een hotel geweest in Duitsland en daar hadden ze een grote ir spot ingebouwd in het plafond van de badkamer, die deed je aan en binnen 10 seconden was het super lekker om eronder te staan als je poedelnaakt onder de douche vandaan kwam.
Doe je de lamp uit is het weer binnen een minuut koud.
Best wel handig denk ik voor jouw situatie.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')