abonnement Unibet Coolblue
  zondag 20 april 2014 @ 11:48:22 #76
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_139068042
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 11:16 schreef merry77 het volgende:
Betekent het verdwijnen van het trekkingsrecht nu dat ALLE docenten pauze en andere surveillances moeten gaan draaien?
(Ben bang van niet.)

Want daar werd hij het meest voor gebruikt. Heel veel wilden dat niet doen en gebruikten daar het trekkinsgrecht voor.
Als het niet meer wordt uitbetaald dan ga ik ook maar eens overwegen om dat ook niet meer te doen.
Ik kom daardoor vaak tijd te kort om een volgende les voor te bereiden (practica of demo's klaar zetten en zo).
dat lijkt me school specifiek. Bij ons zit surveillance in de basisvoet en dus voor iedereen hoe dan ook verplicht. inzetten van trekingsrecht was bij ons non-specifiek. daarom liet iedereen het uitbetalen want als je het inzette in je taakuren liep je dikke kans alsnog in de plus te lopen en dan toch stomme extra taken te moeten doen. Dan liever die taken met geld toe zeg maar.
Kwak
pi_139073460
Dat zat bij ons ook in de basisvoet ja, a la de knapzak van Douwe Dabbert: het ding wordt niet dikker maar er zit wel steeds meer in.

Ik heb ooit een specificatie opgevraagd van wat er allemaal in de basisvoet zat, omdat ik de indruk had dat het aantal uren dat je ervoor kreeg bij lange na niet voldeed voor het steeds groeiend aantal taken dat erin gestopt werd. Die specificatie bleek niet te bestaan en dit feit was voor de MR geen aanleiding er als de wiedeweerga een op te gaan stellen.

Heb het maar zo gelaten, ging toch bijna weg en had geen zin het gevecht in m'n eentje te voeren. Maar dit is wel de reden waarom een CAO op die school, en naar ik vermoed op veel andere scholen, niet zoveel uitmaakt: daar kan wel in staan dat men je maximaal 1659 uur aan het werk mag zetten, maar daar heb je dan niets aan.

Op een school waar men ervoor kiest dat zo te laten zou eigenlijk niet geklaagd mogen worden over werkdruk en extra taken, en al helemaal niet over de bonden, maar, het zal niet verbazen, dat gebeurde dan weer wel.

[ Bericht 32% gewijzigd door ShadyLane op 20-04-2014 15:45:42 ]
  zondag 20 april 2014 @ 15:45:09 #78
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_139074132
quote:
10s.gif Op zondag 20 april 2014 15:19 schreef ShadyLane het volgende:
Dat zat bij ons ook in de basisvoet ja, a la de knapzak van Douwe Dabbert: het ding wordt niet dikker maar er zit wel steeds meer in.

Ik heb ooit een specificatie opgevraagd van wat er allemaal in de basisvoet zat, omdat ik de indruk had dat het aantal uren dat je ervoor kreeg bij lange na niet voldeed voor het steeds groeiend aantal taken dat erin gestopt werd. Die specificatie bleek niet te bestaan en dit feit was voor de MR geen aanleiding er als de wiedeweerga een op te gaan stellen.

Heb het maar zo gelaten, ging toch bijna weg en had geen zin het gevecht in m'n eentje te voeren. Maar dit is wel de reden waarom een CAO op die school, en op alle andere scholen met een disfunctionele MR, niet zoveel uitmaakt: daar kan wel in staan dat men je maximaal 1659 uur aan het werk mag zetten, maar daar heb je dan niets aan.

Naar ik vrees werkt het op veel scholen zo: wel klagen over werkdruk en de vele extra taken, maar geen uren bijhouden. In die gevallen doet het er weinig toe wat er in de CAO staat.
dat is bij ons wel goed uitgewerkt door de werkgroep taakbeleid :Y

rapportvergaderingen niet, teamverg en sectieverg wel, pauze en toetssurveillance wel, examensurveillance niet, studiemiddagen wel, enz. Dan nog een variabel deel van ca 7 uur voor incidentele dingen.

taakgroep duikt nu bovenop de 37,8 werkweken, het taakbeleid van dit jaar was een voorlopige versie ivm tijdelijke vrijwillige uitbreiding lestaak van een deel van de medewerkers.

pfffff
Kwak
pi_139074235
Afgaand op wat je hier zoal schrijft (weinig gefaciliteerde taken, collega's die 'vrijwillig' meer lessen geven omdat ze qua taken niet aan hun uren komen -logisch als je voor taken maar weinig uren krijgt-, mensen met examenklassen moeten extra lesuren geven: krijgen ze dan alle uren aan examencorrectie, tweede correctie, overleg met tweede corrector enz wel in uren vergoed?) Want op andere scholen kunnen ze delen van dat werk doen in de vrijvallende lesuren) is op jullie school e.e.a. wel uitgewerkt, maar niet op een manier die ervoor zorgt dat mensen binnen de 1659 uur blijven (wel op papier maar niet in werkelijkheid). Als dat inderdaad zo is heeft men ook op die school weinig aan de CAO, net als op de mijne.

Volgens mij zijn dat ook precies de scholen waar men massaal koos voor uitbetalen van het trekkingsrecht. Inzetten van die uren had daar geen zin.

[ Bericht 54% gewijzigd door ShadyLane op 20-04-2014 15:58:54 ]
  zondag 20 april 2014 @ 20:04:20 #80
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_139085348
quote:
1s.gif Op zondag 20 april 2014 15:48 schreef ShadyLane het volgende:
Afgaand op wat je hier zoal schrijft (weinig gefaciliteerde taken, collega's die 'vrijwillig' meer lessen geven omdat ze qua taken niet aan hun uren komen -logisch als je voor taken maar weinig uren krijgt-, mensen met examenklassen moeten extra lesuren geven: krijgen ze dan alle uren aan examencorrectie, tweede correctie, overleg met tweede corrector enz wel in uren vergoed?) Want op andere scholen kunnen ze delen van dat werk doen in de vrijvallende lesuren) is op jullie school e.e.a. wel uitgewerkt, maar niet op een manier die ervoor zorgt dat mensen binnen de 1659 uur blijven (wel op papier maar niet in werkelijkheid). Als dat inderdaad zo is heeft men ook op die school weinig aan de CAO, net als op de mijne.

Volgens mij zijn dat ook precies de scholen waar men massaal koos voor uitbetalen van het trekkingsrecht. Inzetten van die uren had daar geen zin.
Jup. Op papier hebben veel mensen zelfs te weinig taken. aks je niet tegenstribbelt neem je ze zelfs mee naar volgend jaar.

De dingen die je noemt worden wel vergoed trouwens. examensurveillance, extra surveillance buiten de reguliere uren, tweede correctie wordt betaald (geen drol maar toch). Op examen correctie na.

Maar goed, het taakbeleid is nu juist aan verandering onderhevig. De mentor taak is wel verkleind in uren maar we hoeven ook minder ouders te zien op ouderavonden in ruil daarvoor. Het komt natuurlijk nog steeds niet uit, en dat kwam het ook daarvoor al niet.
Kwak
pi_139100710
Parttime docent hier; geen last van scholen, PvdA-regeltjes en andere overhead.

Gewoon lesgeven aan klanten, leuk genoeg. O+
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_139153653
In Onderwijsblad08 staat op blz. 16 t/m 20 weer een artikel over de beruchte werkdruk. Opmerkelijke cijfers: de leerling/leraarratio stijgt, Nederland heeft in het voortgezet onderwijs de hoogste werkdruk van Europa en het aantal burn-outklachten stijgt.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2014 18:59:31 ]
pi_139157798
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 18:58 schreef Friek_ het volgende:
In Onderwijsblad08 staat op blz. 16 t/m 20 weer een artikel over de beruchte werkdruk. Opmerkelijke cijfers: de leerling/leraarratio stijgt, Nederland heeft in het voortgezet onderwijs de hoogste werkdruk van Europa en het aantal burn-outklachten stijgt.
Niets nieuws onder de zon dus. :)
En dan zijn er ook nog eens relatief veel leerkrachten die ondergequalificeerd zijn waardoor de werkdruk wellicht nog hoger wordt dan alleen al het geval is met die hoge leerling/leraarratio en het grote aantal lesuren per week.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_139157973
Heb zelf ook wel enige leservaring. Les geven aan volwassenen en hoger opgeleiden vind ik fantastisch, aan bruggers is een veel grotere uitdaging en naar mijn mening vaak ondankbaarder.
  dinsdag 22 april 2014 @ 21:08:28 #85
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_139159497
Vandaag kwam men bij ons op school met het onzalige idee dat vanaf volgend schooljaar KBL-klassen minstens 25 leerlingen moeten tellen en TL-klassen minstens 30. Duidelijk bedacht door mensen die niet voor de klas staan, maar de hele dag achter een bureau incompetent zitten te zijn.
  dinsdag 22 april 2014 @ 21:16:02 #86
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_139159965
quote:
13s.gif Op dinsdag 22 april 2014 21:08 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vandaag kwam men bij ons op school met het onzalige idee dat vanaf volgend schooljaar KBL-klassen minstens 25 leerlingen moeten tellen en TL-klassen minstens 30. Duidelijk bedacht door mensen die niet voor de klas staan, maar de hele dag achter een bureau incompetent zitten te zijn.
En zich volgend jaar verbaasd achter de oren krabben waarom het leerrendement zo gezakt is. En het ziekteverzuim onder docenten gestegen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 22 april 2014 @ 22:25:46 #87
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_139163858
quote:
13s.gif Op dinsdag 22 april 2014 21:08 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vandaag kwam men bij ons op school met het onzalige idee dat vanaf volgend schooljaar KBL-klassen minstens 25 leerlingen moeten tellen en TL-klassen minstens 30. Duidelijk bedacht door mensen die niet voor de klas staan, maar de hele dag achter een bureau incompetent zitten te zijn.
Ik heb een 3TL-klas van 32; twee jaar geleden had ik een 3-kader en een 4-kader van 30. Kun je ook je lol op. Begrijp ook niet dat ze die klassengroottes niet eens aan de kaak stellen en daar eens algemene normen voor stellen. Basis/kader maximaal 20 en tl maximaal 25 of zo. Hoef je tenminste die leerlingen niet met een schoenlepel in een lokaal te proppen.
.
  dinsdag 22 april 2014 @ 22:27:44 #88
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_139163991
25 basisleerlingen in 1 lokaal is schandalig. Wat is de nettotijd dat ze wat leren dan nog?
Dit, dus.
pi_139164150
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 22:27 schreef Buitendam het volgende:
25 basisleerlingen in 1 lokaal is schandalig. Wat is de nettotijd dat ze wat leren dan nog?
Zie hier waarom grootschalig klassikaal onderwijs en onderwijs op maat niet rijmen. :')
Onderwijs op maat is leuk met eliteklasjes van 6 leerlingen, niet met 30 leerlingen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 22 april 2014 @ 22:32:35 #90
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_139164345
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 22:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zie hier waarom grootschalig klassikaal onderwijs en onderwijs op maat niet rijmen. :')
Onderwijs op maat is leuk met eliteklasjes van 6 leerlingen, niet met 30 leerlingen.
En dat je dat als docent niet trekt heeft echt niets te maken met het wel of niet ondergekwalificeerd zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_139164478
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 22:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En dat je dat als docent niet trekt heeft echt niets te maken met het wel of niet ondergekwalificeerd zijn.
Uiteraard, dat trekt ook de meest gequalificeerde leraar niet. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_139166161
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 18:58 schreef Friek_ het volgende:
In Onderwijsblad08 staat op blz. 16 t/m 20 weer een artikel over de beruchte werkdruk. Opmerkelijke cijfers: de leerling/leraarratio stijgt, Nederland heeft in het voortgezet onderwijs de hoogste werkdruk van Europa en het aantal burn-outklachten stijgt.
Hoe wordt dat eigenlijk gemeten? Er is vast onderzoek gedaan naar de werkdruk van docenten in het voortgezet onderwijs en hoe die werkdruk zich verhoudt tot collega's (in bijvoorbeeld het primair en in het hoger onderwijs, of in het buitenland) en tot personeel in andere sectoren. Ik weet bijvoorbeeld dat het bij ons aan de universiteit ook heel normaal is dat docenten meer werken dan de uren waar ze voor betaald krijgen, alleen wordt daar nooit over gesproken zoals er hier over gesproken wordt.

Ik kan me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat het nou echt om die uren gaat. Ervaren werkdruk zit in meer dan tijd alleen. Het heeft te maken met de grootte van klassen, de ervaren steun en waardering vanuit de school, de organisatie, de relatie met collega's, het contact met de leerlingen. In het hoger onderwijs - en ik spreek nu alleen vanuit mijn eigen ervaring - wordt er ook gebaald van de extra uren, maar het voor de klas staan is psychologisch minder zwaar (al moet het ook niet onderschat worden) en over het algemeen verloopt het contact met collega's soepeler omdat de onderlinge verschillen kleiner zijn. Ik vermoed dat dat belangrijke factoren zijn.

Nou ja, het roept bij mij dus de vraag op hoe je werkdruk in hemelsnaam meet. Gaat het in zulke onderzoeken om zelfrapportages van docenten ten aanzien van de druk die zij ervaren? Hoe meet je dan verschillen tussen verschillende nationale contexten? Ik begreep uit het artikel uit The Guardian dat ik laatst plaatste bijvoorbeeld dat het in Engeland vrij normaal wordt gevonden om veel te werken (net als in Amerika). Dan is je referentiekader toch ook meteen anders?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_139166851
Ah, ik heb de bron gevonden op de website van de Algemene Onderwijsbond. Het gaat om een combinatie van leerling-leraarratio en werkuren. Er wordt ook een grafiekje getoond van het percentage docenten met burn-outklachten. Dat loopt op van 16,5% in 2010 tot bijna 19,5% in 2012. Er wordt ook een overzicht gegeven van het percentage docenten met burn-outklachten in verhouding tot het percentage personeel met burn-outklachten in andere sectoren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_139167677
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 23:16 schreef Claudia_x het volgende:
Ah, ik heb de bron gevonden op de website van de Algemene Onderwijsbond. Het gaat om een combinatie van leerling-leraarratio en werkuren. Er wordt ook een grafiekje getoond van het percentage docenten met burn-outklachten. Dat loopt op van 16,5% in 2010 tot bijna 19,5% in 2012. Er wordt ook een overzicht gegeven van het percentage docenten met burn-outklachten in verhouding tot het percentage personeel met burn-outklachten in andere sectoren.
Ja, ik had iets specifieker moeten zijn in mijn tweede zin: een docent in het voortgezet onderwijs in Nederland kent de meeste werkuren van Europa.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2014 23:37:57 ]
  dinsdag 22 april 2014 @ 23:43:56 #95
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_139167975
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 april 2014 23:36 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ja, ik had iets specifieker moeten zijn in mijn tweede zin: een docent in het voortgezet onderwijs in Nederland kent de meeste werkuren van Europa.
Op papier of in praktijk?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_139168040
Ik zit even naar de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2012 te kijken. Daar zit veel meer in dan burn-outgegevens. Een kleine greep uit de resultaten waarbij ik het onderwijs vergelijk met andere sectoren:

- In het onderwijs wordt niet vaker in de avonduren of in de weekeindes gewerkt en er worden niet meer overuren gewerkt.
- Wel worden minder overuren uitbetaald.
- Het werk wordt emotioneel zwaarder gevonden en men voelt zich het vaakst emotioneel uitgeput door het werk.
- Er wordt vaker aangegeven dat er ARBO-maatregelen nodig zijn tegen werkdruk.
- De ervaren sociale steun van leidinggevenden en collega's is conform het gemiddelde.
- Men is even blij met het salaris als werknemers in andere sectoren (62,2% is tevreden, 12,7% heel tevreden).
- Minder vaak dan in andere sectoren heeft men het afgelopen jaar overwogen ander werk te zoeken of heeft men daadwerkelijk ander werk gezocht.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 22-04-2014 23:54:34 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_139168095
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 23:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Op papier of in praktijk?
Dat durf ik niet te zeggen. Ik gok op papier. Men baseert zich in het artikel op dit rapport.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2014 23:48:21 ]
  dinsdag 22 april 2014 @ 23:52:58 #98
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_139168337
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 23:46 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dat durf ik niet te zeggen. Ik gok op papier. Men baseert zich in het artikel op dit rapport.
Voor het ervaren van werkdruk is het niet zo relevant wat er op papier staat. Zoals ik al eens heb opgemerkt: op papier besteed ik 20 uur per schooljaar aan het mentoraat.
En dat rapport (waarvoor dank) is 440 pagina's, daar ga ik wel een andere keer in bladeren. Eigenlijk moet ik naar bed :')
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_139168496


Zomaar een leuke grafiek uit dat rapport (blz. 399).
pi_139222684
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 22:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik heb een 3TL-klas van 32; twee jaar geleden had ik een 3-kader en een 4-kader van 30. Kun je ook je lol op. Begrijp ook niet dat ze die klassengroottes niet eens aan de kaak stellen en daar eens algemene normen voor stellen. Basis/kader maximaal 20 en tl maximaal 25 of zo. Hoef je tenminste die leerlingen niet met een schoenlepel in een lokaal te proppen.
Wil de Tweede Kamer niet. :') Regels uit Den Haag zorgen alleen maar voor onhandige situaties was ongeveer de redenatie. (Heel simplistisch gezegd.)
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')