dat lijkt me school specifiek. Bij ons zit surveillance in de basisvoet en dus voor iedereen hoe dan ook verplicht. inzetten van trekingsrecht was bij ons non-specifiek. daarom liet iedereen het uitbetalen want als je het inzette in je taakuren liep je dikke kans alsnog in de plus te lopen en dan toch stomme extra taken te moeten doen. Dan liever die taken met geld toe zeg maar.quote:Op zondag 20 april 2014 11:16 schreef merry77 het volgende:
Betekent het verdwijnen van het trekkingsrecht nu dat ALLE docenten pauze en andere surveillances moeten gaan draaien?
(Ben bang van niet.)
Want daar werd hij het meest voor gebruikt. Heel veel wilden dat niet doen en gebruikten daar het trekkinsgrecht voor.
Als het niet meer wordt uitbetaald dan ga ik ook maar eens overwegen om dat ook niet meer te doen.
Ik kom daardoor vaak tijd te kort om een volgende les voor te bereiden (practica of demo's klaar zetten en zo).
dat is bij ons wel goed uitgewerkt door de werkgroep taakbeleidquote:Op zondag 20 april 2014 15:19 schreef ShadyLane het volgende:
Dat zat bij ons ook in de basisvoet ja, a la de knapzak van Douwe Dabbert: het ding wordt niet dikker maar er zit wel steeds meer in.
Ik heb ooit een specificatie opgevraagd van wat er allemaal in de basisvoet zat, omdat ik de indruk had dat het aantal uren dat je ervoor kreeg bij lange na niet voldeed voor het steeds groeiend aantal taken dat erin gestopt werd. Die specificatie bleek niet te bestaan en dit feit was voor de MR geen aanleiding er als de wiedeweerga een op te gaan stellen.
Heb het maar zo gelaten, ging toch bijna weg en had geen zin het gevecht in m'n eentje te voeren. Maar dit is wel de reden waarom een CAO op die school, en op alle andere scholen met een disfunctionele MR, niet zoveel uitmaakt: daar kan wel in staan dat men je maximaal 1659 uur aan het werk mag zetten, maar daar heb je dan niets aan.
Naar ik vrees werkt het op veel scholen zo: wel klagen over werkdruk en de vele extra taken, maar geen uren bijhouden. In die gevallen doet het er weinig toe wat er in de CAO staat.
Jup. Op papier hebben veel mensen zelfs te weinig taken. aks je niet tegenstribbelt neem je ze zelfs mee naar volgend jaar.quote:Op zondag 20 april 2014 15:48 schreef ShadyLane het volgende:
Afgaand op wat je hier zoal schrijft (weinig gefaciliteerde taken, collega's die 'vrijwillig' meer lessen geven omdat ze qua taken niet aan hun uren komen -logisch als je voor taken maar weinig uren krijgt-, mensen met examenklassen moeten extra lesuren geven: krijgen ze dan alle uren aan examencorrectie, tweede correctie, overleg met tweede corrector enz wel in uren vergoed?) Want op andere scholen kunnen ze delen van dat werk doen in de vrijvallende lesuren) is op jullie school e.e.a. wel uitgewerkt, maar niet op een manier die ervoor zorgt dat mensen binnen de 1659 uur blijven (wel op papier maar niet in werkelijkheid). Als dat inderdaad zo is heeft men ook op die school weinig aan de CAO, net als op de mijne.
Volgens mij zijn dat ook precies de scholen waar men massaal koos voor uitbetalen van het trekkingsrecht. Inzetten van die uren had daar geen zin.
Niets nieuws onder de zon dus.quote:Op dinsdag 22 april 2014 18:58 schreef Friek_ het volgende:
In Onderwijsblad08 staat op blz. 16 t/m 20 weer een artikel over de beruchte werkdruk. Opmerkelijke cijfers: de leerling/leraarratio stijgt, Nederland heeft in het voortgezet onderwijs de hoogste werkdruk van Europa en het aantal burn-outklachten stijgt.
En zich volgend jaar verbaasd achter de oren krabben waarom het leerrendement zo gezakt is. En het ziekteverzuim onder docenten gestegen.quote:Op dinsdag 22 april 2014 21:08 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vandaag kwam men bij ons op school met het onzalige idee dat vanaf volgend schooljaar KBL-klassen minstens 25 leerlingen moeten tellen en TL-klassen minstens 30. Duidelijk bedacht door mensen die niet voor de klas staan, maar de hele dag achter een bureau incompetent zitten te zijn.
Ik heb een 3TL-klas van 32; twee jaar geleden had ik een 3-kader en een 4-kader van 30. Kun je ook je lol op. Begrijp ook niet dat ze die klassengroottes niet eens aan de kaak stellen en daar eens algemene normen voor stellen. Basis/kader maximaal 20 en tl maximaal 25 of zo. Hoef je tenminste die leerlingen niet met een schoenlepel in een lokaal te proppen.quote:Op dinsdag 22 april 2014 21:08 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vandaag kwam men bij ons op school met het onzalige idee dat vanaf volgend schooljaar KBL-klassen minstens 25 leerlingen moeten tellen en TL-klassen minstens 30. Duidelijk bedacht door mensen die niet voor de klas staan, maar de hele dag achter een bureau incompetent zitten te zijn.
Zie hier waarom grootschalig klassikaal onderwijs en onderwijs op maat niet rijmen.quote:Op dinsdag 22 april 2014 22:27 schreef Buitendam het volgende:
25 basisleerlingen in 1 lokaal is schandalig. Wat is de nettotijd dat ze wat leren dan nog?
En dat je dat als docent niet trekt heeft echt niets te maken met het wel of niet ondergekwalificeerd zijn.quote:Op dinsdag 22 april 2014 22:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zie hier waarom grootschalig klassikaal onderwijs en onderwijs op maat niet rijmen.
Onderwijs op maat is leuk met eliteklasjes van 6 leerlingen, niet met 30 leerlingen.
Uiteraard, dat trekt ook de meest gequalificeerde leraar niet.quote:Op dinsdag 22 april 2014 22:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En dat je dat als docent niet trekt heeft echt niets te maken met het wel of niet ondergekwalificeerd zijn.
Hoe wordt dat eigenlijk gemeten? Er is vast onderzoek gedaan naar de werkdruk van docenten in het voortgezet onderwijs en hoe die werkdruk zich verhoudt tot collega's (in bijvoorbeeld het primair en in het hoger onderwijs, of in het buitenland) en tot personeel in andere sectoren. Ik weet bijvoorbeeld dat het bij ons aan de universiteit ook heel normaal is dat docenten meer werken dan de uren waar ze voor betaald krijgen, alleen wordt daar nooit over gesproken zoals er hier over gesproken wordt.quote:Op dinsdag 22 april 2014 18:58 schreef Friek_ het volgende:
In Onderwijsblad08 staat op blz. 16 t/m 20 weer een artikel over de beruchte werkdruk. Opmerkelijke cijfers: de leerling/leraarratio stijgt, Nederland heeft in het voortgezet onderwijs de hoogste werkdruk van Europa en het aantal burn-outklachten stijgt.
Ja, ik had iets specifieker moeten zijn in mijn tweede zin: een docent in het voortgezet onderwijs in Nederland kent de meeste werkuren van Europa.quote:Op dinsdag 22 april 2014 23:16 schreef Claudia_x het volgende:
Ah, ik heb de bron gevonden op de website van de Algemene Onderwijsbond. Het gaat om een combinatie van leerling-leraarratio en werkuren. Er wordt ook een grafiekje getoond van het percentage docenten met burn-outklachten. Dat loopt op van 16,5% in 2010 tot bijna 19,5% in 2012. Er wordt ook een overzicht gegeven van het percentage docenten met burn-outklachten in verhouding tot het percentage personeel met burn-outklachten in andere sectoren.
Op papier of in praktijk?quote:Op dinsdag 22 april 2014 23:36 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ja, ik had iets specifieker moeten zijn in mijn tweede zin: een docent in het voortgezet onderwijs in Nederland kent de meeste werkuren van Europa.
Dat durf ik niet te zeggen. Ik gok op papier. Men baseert zich in het artikel op dit rapport.quote:
Voor het ervaren van werkdruk is het niet zo relevant wat er op papier staat. Zoals ik al eens heb opgemerkt: op papier besteed ik 20 uur per schooljaar aan het mentoraat.quote:Op dinsdag 22 april 2014 23:46 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat durf ik niet te zeggen. Ik gok op papier. Men baseert zich in het artikel op dit rapport.
Wil de Tweede Kamer niet. Regels uit Den Haag zorgen alleen maar voor onhandige situaties was ongeveer de redenatie. (Heel simplistisch gezegd.)quote:Op dinsdag 22 april 2014 22:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik heb een 3TL-klas van 32; twee jaar geleden had ik een 3-kader en een 4-kader van 30. Kun je ook je lol op. Begrijp ook niet dat ze die klassengroottes niet eens aan de kaak stellen en daar eens algemene normen voor stellen. Basis/kader maximaal 20 en tl maximaal 25 of zo. Hoef je tenminste die leerlingen niet met een schoenlepel in een lokaal te proppen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |