abonnement Unibet Coolblue
pi_138756036
Hoe lang duurt die verkorte 2e graad? De normale 2e graads lerarenopleidingen duren vier jaar, en 1egraads een, dus als je dan de helft van het 2egraads programma mag skippen ben je alsnog langer bezig.

Ik zou voor de kortst mogelijke tijd gaan. Want vakinhoudelijke kennis heb je al door je MSc, en op het gebeid van didactische kennis/vaardigheden kun je maar een beperkt deel op een opleiding leren. Het grootste deel ervan leer je toch gewoon in de praktijk, na je opleiding. Je wordt er niet veel wijzer van om informatie over 'hoe werkt het puberbrein' of reflectie over 'wat zijn mijn eigen leerdoelen als docent' te blijven herhalen. Je werk als docent is waar het gebeurt, daar leer je het meest.

Niet alleen om redenen van studieschuld maar ook om inhoudelijke redenen zou ik dus de tijd die je aan het behalen van een lesbevoegdheid besteedt zo kort mogelijk houden. Aangezien "eerst verkort tweedegraads en daarna eerstegraads" waarschijnlijk langer duurt dan "meteen eerstegraads" raad ik je het laatste aan.
pi_138762389
Thanks voor alle adviezen!
Ik ben nog uit aan het dokteren hoe lang een 2e graad duurt, er vanuit gaande dat ik geen vakinhoudelijke vakken hoef te volgen......
Dinsdag naar de HvA dus dan meer info :)
  dinsdag 15 april 2014 @ 19:26:25 #28
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_138916470
Midden in de winternacht, ging de hemel open.
Die ons heil der wereld bracht, antwoord op ons hopen

Elke vogel zingt zijn lied, herders waarom zingt gij niet
Laat de citers slaan, blaast de fluiten aan
Laat de bel, laat de trom, laat de beltrom horen:
De nieuwe CAO is geboooren.

:')

quote:
Cao voortgezet onderwijs: Meer loon en werkdrukverlaging voor iedereen

Na maanden steggelen is er een onderhandelaarsakkoord voor de cao voortgezet onderwijs. “Het was een heel moeilijk proces”, zegt AOb-bestuurder voortgezet onderwijs Ben Hoogenboom. “Maar we hebben plussen voor jong en oud.”

Een paar weken geleden stonden de zaken er nog anders voor. Over veel ingewikkelde punten, zoals werkdrukverlaging, een seniorenregeling en loon konden de vakbonden en werkgevers het niet eens worden. “Het was vooral lastig om tot een cao te komen waarmee alle generaties tevreden kunnen zijn”, zegt Hoogenboom.

Stap voorwaarts
Van de vakbonden moest de werkdruk omlaag. Voor iedereen. “Wij vinden de werkdruk het grootste probleem. We zijn overeengekomen dat elke docent één uur minder les kan gaan geven. Een lestaak van 23 uur behoort nu tot de mogelijkheden.” Dat is voor de AOb een grote stap voorwaarts.

Wel staat daar iets voor tegenover. De seniorenregeling blijft bestaan, maar wordt aangepast. Hoogenboom: “De regeling wordt soberder. De ingangsleeftijd schuift op van 52 naar 57 jaar. Dit komt doordat iedereen langer door moet werken. Wel is er een overgangsregeling voor leraren die nu al 52 jaar zijn.”

Het aantal op te nemen senioren-uren wordt gehalveerd. Mochten leraren toch de 340 uren, zoals vroeger, willen opnemen dan gaat de eigen bijdrage omhoog, legt Hoogenboom uit. “Waar ik blij mee ben is dat er wel het recht bestaat om leraren één dag helemaal uit te roosteren, bij opname van 170 uren.” Al met al kan Hoogenboom de nieuwe seniorenregeling verdedigen. “Het is een faire afspraak. De werkgevers wilden de seniorenregeling het liefst helemaal afschaffen. Dat gebeurt niet. Bovendien wordt een deel van het geld van de bapo ingezet voor werkdrukverlaging voor iedereen.”

Stevige afspraken
Blij is Hoogenboom met de stevige afspraken voor jonge docenten. “Al die versplinterde banen zijn slecht voor het beroep. Het verhoogt de werkdruk. Daarom is afgesproken dat jonge docenten bij hun eerste aanstelling voor minimaal 0,5 fte in dienst komen”, zegt Hoogenboom. Voor starters is bedongen dat ze in de eerste twee jaar minder lessen geven. Op deze manier moeten jonge leerkrachten in het onderwijs blijven.

Het enige punt waar de sociale partners snel uit waren, was professionalisering. “Wij wilden een basisrecht voor alle docenten. Zij moeten zelf aan het roer staan van hun eigen ontwikkeling”, zegt Hoogenboom. “Dat is nu geregeld door er tijd en geld voor vrij te maken.”

Loon omhoog
Dan de nullijn. “Dat gedrocht is nu eindelijk van het toneel. De lonen worden structureel verhoogd met 1,2 procent vanaf augustus 2014”, zegt de AOb-bestuurder blij. Het entreerecht, het bevorderen van leraren naar hogere salarisschalen is voorlopig ook ‘gered’. “Dat was een heet hangijzer. Werkgevers wilden er vanaf, terwijl per 1 augustus 2014 juist alle leraren die meer dan 50 procent in de bovenbouw lesgeven, zouden worden bevorderd. Dat gaat nog steeds door. Wel vervalt de regeling eind juli 2015, maar niet voor leraren die net zijn begonnen aan een opleiding.” De partijen overleggen later verder over een alternatieve manier om de doelstelling uit het Convenant Leerkracht uit te werken.

Al met al is AOb-bestuurder Hoogenboom redelijk tevreden. “De werkgevers waren er op gericht alles goedkoper te maken. Na het stuklopen van het overleg in het voorjaar van 2013 veranderde hun houding. We hebben toen goed kunnen overleggen en gezien de omstandigheden reële stappen gezet om de werkdruk te verlagen. Een nieuwe seniorenregeling die aantrekkelijk is voor beide partijen is ook gelukt. Het is belangrijk dat de AOb weer betrokken is bij een nieuwe cao. Dan kunnen we naleving afdwingen.”

De nieuwe cao voortgezet onderwijs wordt nu voorgelegd aan de achterbannen van de vakbonden en de werkgevers. Als deze worden overgenomen geldt de cao vanaf 1 augustus 2014 en heeft een looptijd van één jaar.

De nieuwe cao voortgezet onderwijs in hoofdpunten:

Professionalisering voor iedereen. Alle leraren krijgen een basisrecht om 83 uur en 600 euro te besteden aan nascholing, zoals het volgen van cursussen. Ondersteuners krijgen 40 uur en 500 euro.

Alle lonen gaan per 1 augustus 2014 structureel met 1,2 procent omhoog. De nullijn is van de baan.

Het entreerecht blijft dit jaar bestaan. Geef je als leraar op 1 augustus 2014 les in de bovenbouw voor de helft of meer dan de helft van de tijd, dan ga je naar een hogere salarisschaal. Per juli 2015 vervalt dit recht, behalve voor leraren die zijn begonnen aan een opleiding via de Lerarenbeurs. Bonden en VO Raad delen de doelstelling van het entreerecht en onderzoeken alternatieven.

De seniorenregeling blijft bestaan, maar verandert. De leeftijd om senioren-uren om te nemen verschuift van 52 naar 57 jaar. Het aantal op te nemen uren halveert. Voor iedereen die nu 52 of ouder is, komt een overgangsregeling.

De werkdruk gaat omlaag. Alle leraren krijgen een lestaak van 23 uur. Dat betekent dat ze één lesuur per week minder hebben.

Jonge leerkrachten moeten voor minimaal 0,5 fte worden aangesteld. Zij hebben nu al 20 procent minder lessen in hun eerste jaar, daar komt bij dat ze ook in het tweede jaar 10 procent minder lessen krijgen.

De vijf dagen minder zomervakantie als gevolg van de Wet onderwijstijd worden gecompenseerd met vijf dagen extra verlof met volledige bezoldiging.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
  dinsdag 15 april 2014 @ 19:37:36 #29
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_138917000
*O* Jeej, ik mag blijven *O*
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 15 april 2014 @ 21:26:03 #30
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_138922369
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2014 19:37 schreef Janneke141 het volgende:
*O* Jeej, ik mag blijven *O*
Gefeliciteerd!


Uit de CAO: Ik snap die eis van minimaal 0,5fte voor starters niet. Sommigen willen dat misschien helemaal niet? Is dit een verkapte manier om te voorkomen dat mensen gaan werken naast het halen van hun bevoegdheid?

En die 23 uur, ik ken nu al geen school waar 1fte niet 25 of 26 uur is. Benieuwd hoe ze dat willen aanpakken.

En zou het entreerecht er dan echt van komen? Dan ga ik even hard onderhandelen over de klassen die ik volgend jaar krijg (na mijn verlof). Geef alle afgelopen jaren op deze school al 80% les in de bovenbouw, maar als t er per 1 augustus 2015 weer uit gaat en ze smeren me een jaartje meer onderbouw aan vanwege verlof ben ik mooi de sigaar!
Kwak
  dinsdag 15 april 2014 @ 22:09:22 #31
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_138924965
ah, uit de tekst haal ik dat ze bij een lessenspreiding over max 37,8 weken van de 750 klokuren, uitkomen op 23,8 lesuren van 50 minuten. dat is dus iets anders dan 23, en het is ook geen verandering want de 750 klokuren blijven staan.

Onze school gaat nu ook al van 750 uit maar trekt alle mogelijke lesuitval daar al vanaf en komt dan op 25 uur (26 als je 1-5 uur examenklassen lesgeeft, 27 als je 6-11 uur examenklassen lesgeeft).

En over de 0,5 fte eis, daar kunnen ze onderuit als er krimp is (hoe gedefinieerd weet ik niet), of als de docent zelf een kleinere aanstelling wil.
Kwak
  Redactie Frontpage woensdag 16 april 2014 @ 09:46:46 #32
72015 crew  PartyAnimal87
J'adore hardcore
pi_138934045
En geen trekkingsrecht meer, was toch een leuke extra :'(
pi_138935591
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 09:46 schreef PartyAnimal87 het volgende:
En geen trekkingsrecht meer, was toch een leuke extra :'(
je krijgt nu 50 ipv 24 uur, die je mag sparen ook nog tot 200 uur om te gebruiken als verlof. Alleen niet uitbetalen nee, tenzij voor kinderopvang of verhogen pensioenaanspraak.
Kwak
  Redactie Frontpage woensdag 16 april 2014 @ 11:58:09 #34
72015 crew  PartyAnimal87
J'adore hardcore
pi_138937414
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 10:53 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

je krijgt nu 50 ipv 24 uur, die je mag sparen ook nog tot 200 uur om te gebruiken als verlof. Alleen niet uitbetalen nee, tenzij voor kinderopvang of verhogen pensioenaanspraak.
Heb ik gelezen inderdaad, maar juist dat financiële extraatje was wel "lekker". Heb al genoeg vrij in een jaar wat dat betreft en ik kon in september echt niet vertellen wanneer ik die drie vrije dagen in zou willen zetten. Dus nu maar uren sparen :)
pi_138937687
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 11:58 schreef PartyAnimal87 het volgende:

[..]

Heb ik gelezen inderdaad, maar juist dat financiële extraatje was wel "lekker". Heb al genoeg vrij in een jaar wat dat betreft en ik kon in september echt niet vertellen wanneer ik die drie vrije dagen in zou willen zetten. Dus nu maar uren sparen :)
Ik laat het liever van mijn taakuren afhalen, zodat ik niet word ingezet bij ongein als huiswerktoezicht en bijles, of ik spaar het voor ouderschapsverlof bij een evt. tweede kind.
Kwak
  woensdag 16 april 2014 @ 16:09:14 #36
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_138945523
Ik las al ergens de rekensom dat als je het trekkingsrecht liet uitbetalen dat dan gemiddeld genomen zo'n 1,4% zou zijn en daardoor is de 1,2% salarisverhoging eigenlijk per saldo een verlaging. :D
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
pi_138945720
quote:
15s.gif Op woensdag 16 april 2014 16:09 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Ik las al ergens de rekensom dat als je het trekkingsrecht liet uitbetalen dat dan gemiddeld genomen zo'n 1,4% zou zijn en daardoor is de 1,2% salarisverhoging eigenlijk per saldo een verlaging. :D
tenzij je door je 50 uur in te zetten ook 50 uur over je taakuren heengaat, dat kun je laten uitbetalen, krijg je t er alsnog bij :P
Kwak
pi_138949170
quote:
15s.gif Op woensdag 16 april 2014 16:09 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Ik las al ergens de rekensom dat als je het trekkingsrecht liet uitbetalen dat dan gemiddeld genomen zo'n 1,4% zou zijn en daardoor is de 1,2% salarisverhoging eigenlijk per saldo een verlaging. :D
Is toch wel een mooi voorbeeld van die sigaar uit eigen doos waar men het altijd over heeft. :+

Ik ben benieuwd of die 50 uur 'zelf in te zetten' wel gaat werken. Als je hoort hoeveel scholen er de laatste jaren tot extra 'gratis' (for lack of a better word) lesuren over zijn gegaan vraag ik me af of de budgettaire ruimte er wel is om - zoals de AOB voorstelt - die 50 uur in te zetten voor lesuurvermindering.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_138950360
Hmm, zal het dan ook maar van mijn taakuren gaan laten afhalen. Ik zit nu ook al op +20 uren.

Ik vond het uitbetalen ook wel prettig. Toch een extraatje. Dus ook ik ga er dan op achteruit.

Want vrij nemen, wanneer kan dat?
Ik laat namelijk liever geen lessen uitvallen.
En dan kan je als docent alleen tijdens surveilleren en activiteitenweken compenseren.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 10:53 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

je krijgt nu 50 ipv 24 uur, die je mag sparen ook nog tot 200 uur om te gebruiken als verlof. Alleen niet uitbetalen nee, tenzij voor kinderopvang of verhogen pensioenaanspraak.


[ Bericht 7% gewijzigd door merry77 op 16-04-2014 18:47:31 ]
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_138950888
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 18:41 schreef merry77 het volgende:
Hmm, zal het dan ook maar van mijn taakuren gaan laten afhalen. Ik zit nu ook al op +20 uren.

Ik vond het uitbetalen ook wel prettig. Toch een extraatje. Dus ook ik ga er dan op achteruit.

Want vrij nemen, wanneer kan dat?
Ik laat namelijk liever geen lessen uitvallen.
En dan kan je als docent alleen tijdens surveilleren en activiteitenweken compenseren.

[..]

Als je nu op +20 staat sta je met 50 erbij dus op +70, is ook een leuk bedrag om uit te laten betalen ;)

Hoe kom je trws op +20? Er zijn bij ons nauwelijks gefaciliteerde taken, met 30 mentor leerlingen en 4 pws groepjes sta ik nog 8 in de min :') (de reizen worden bv niet in uren betaald bij ons, sectievoorzitter is 20u etc.)
Kwak
pi_138975326
Ik heb afgelopen week mijn eerste studentenevaluatie gekregen, die heel positief was. Ik had natuurlijk gehoopt dat de studenten mijn colleges waardeerden, maar ik had zo'n goede beoordeling niet verwacht. Over het algemeen vinden studenten het vak moeilijk en het scoorde afgelopen jaren dan ook in vergelijking met andere vakken niet zo goed. Ik voel me trots!

Oh, ik kwam gisteren een interessant artikel in The Guardian tegen: Education's culture of overwork is turning children and teachers into ghosts. Moraal van het verhaal: "If schools slowed down and focused on a deeper kind of flourishing, they might be more productive." Het doet me goed dat er gelijkgezinden zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_138979133
Wat fijn Janneke en Claudia!

Ik weet voorlopig nog niet zeker of ik kan blijven. -O-

Vandaag is een van mijn lessen opgenomen. Les ging prima, naar mijn gevoel. Er waren maar 6 studenten, dus dat is wel erg weinig. Ik hoop echt dat de volgende opname met een volle klas kan, want daar heb ik veel meer moeite mee. Maar goed, na het paasweekend kan ik de beelden bekijken. Ben heel benieuwd wat ik dan zie.

Leuk artikel Claudia. Ik herken in elk geval de ghost adult bij mezelf. Dit is mijn derde werkdag deze week, en de derde dag dat ik van 8.30 - 18.40, eigenlijk zonder pauze, aan het werk ben.

Dinsdagochtend wel een heel interessante training gehad over constructive alignment, met o.a. de film 'Teaching teaching and understanding understanding'. In drie delen te vinden op YouTube: Een aanrader ook, wat mij betreft.
pi_139003726
Zes studenten? Jemig. Zulke groepssamenstellingen herinner ik me nog van m'n studie theoretische taalwetenschap. Hoeveel studenten zitten er normaliter in zo'n groep?

Ik vind het knap dat je naar die beelden gaat kijken, dat je er zelfs benieuwd naar bent. Het lijkt mij vreselijk om mezelf terug te zien. Ik heb voor het vak academische vaardigheden een keer gedaan alsof ik mijn presentatie (die opgenomen was) had bekeken. :+

Waarom is je positie onzeker? Komt dat doordat je nog geen BKO hebt?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_139003787
Jezelf terugzien is horror. Ik heb diepe bewondering voor mensen die dat goed kunnen. Ik kan ook niet normaal reflecteren want ik vind alles stom.

Dat brengt me altijd op de herinnering van toen ik een jaar of 7 was en mijn zus me had opgenomen op een bandje. Ik bleef ontkennen dat het mijn stem was. We kregen er zelfs ruzie over. Uiteindelijk moest ik toch toegeven dat de stem die ik op het bandje hoorde dan toch hoogstwaarschijnlijk wel mijn stem moest zijn, maar onder protest.

Fijn van je evaluatie, Claudia. Is er ook iemand vanuit de organisatie een keertje komen kijken? En zijn er wel een paar punten die je als verbetering mee kunt nemen voor een volgende keer? Alles meteen perfect doen, is ook zo saai he. ;) . Het moet wel een uitdaging blijven.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_139003837
Bij dat vak zijn er normaal 10-15 studenten. We werken daarmee met halve klassen, en tweedejaarsgroepen zijn meestal niet zo groot. Eerstejaarsklassen zijn ruim 30. Mijn slb-klas begon zelfs met 36, daar zijn er nu nog een stuk 30 van over.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_139003877
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 april 2014 09:22 schreef Franny_G het volgende:
Jezelf terugzien is horror. Ik heb diepe bewondering voor mensen die dat goed kunnen. Ik kan ook niet normaal reflecteren want ik vind alles stom.
Ik kan me voorstellen dat het erg nuttig kan zijn, maar ik denk dat het mij zou verlammen. Ik heb ook collega's die moeite hebben om relaxed voor een groep te staan omdat ze weten dat er een evaluatie aan gaat komen. Dat kan ik me goed voorstellen. Wat me tot nog toe juist aardig is gelukt, is om wat grapjes te maken voor de groep, om dingen te doen en te zeggen waar ik me niet helemaal op mijn gemak bij voel maar die ik wel eens uit wil proberen. Als ik mezelf terug zou moeten kijken, zou ik die dingen waarschijnlijk niet doen en dus zou zo'n opname geen goede weerspiegeling zijn van hoe ik college geef.

quote:
Dat brengt me altijd op de herinnering van toen ik een jaar of 7 was en mijn zus me had opgenomen op een bandje. Ik bleef ontkennen dat het mijn stem was. We kregen er zelfs ruzie over. Uiteindelijk moest ik toch toegeven dat de stem die ik op het bandje hoorde dan toch hoogstwaarschijnlijk wel mijn stem moest zijn, maar onder protest.
:D

Mezelf terughoren vind ik weer niet zo erg. Ik heb uren aan audio terug moeten luisteren voor mijn onderzoek omdat ik interviews met leerlingen heb gevoerd.

quote:
Fijn van je evaluatie, Claudia. Is er ook iemand vanuit de organisatie een keertje komen kijken? En zijn er wel een paar punten die je als verbetering mee kunt nemen voor een volgende keer? Alles meteen perfect doen, is ook zo saai he. ;) . Het moet wel een uitdaging blijven.
Er hebben bij drie colleges van me collega's gezeten, bij twee mijn directe collega en bij een mijn baas. Met mijn baas heb ik het vooral gehad over het vinden van een balans tussen interactie met het publiek en ook alle theorie behandeld krijgen. Dat blijft een uitdaging, vind ik, en in die zin zijn de colleges dus nog steeds spannend. Ik voel er zelf veel voor om vakinhoudelijk wijzigingen te maken, bijvoorbeeld door selectiever te zijn in de theorie die we aanbieden. Daar ga ik het met mijn directe collega nog over hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_139003975
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 09:27 schreef Bleie het volgende:
Bij dat vak zijn er normaal 10-15 studenten. We werken daarmee met halve klassen, en tweedejaarsgroepen zijn meestal niet zo groot. Eerstejaarsklassen zijn ruim 30. Mijn slb-klas begon zelfs met 36, daar zijn er nu nog een stuk 30 van over.
Wat heerlijk, zo'n kleine groep! Ik geef nu werkcolleges aan groepen van ongeveer 30 studenten. Het is waanzin om te denken dat je dat met zo'n grote groep effectief kunt doen. Vanaf volgend jaar gaan bij ons de werkcolleges écht kleiner worden, maar die gaan dan ook in toenemende mate geleid worden door junior personeel.

quote:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jemig. Heb je dat zo te horen gekregen of heb je dat tussen de regels door gelezen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_139005083
Ik heb me even ingelezen in wat er her en der geschreven wordt over de nieuwe CAO-VO. Salarisverhoging van 1,2% blijkt weg te strepen tegen inleveren van 1,4% (trekkingsrecht dat de meesten lieten uitbetalen) en de 50u werkdrukverlaging per jaar blijkt (meer dan) weg te strepen tegen het aantal uren dat een leraar over zijn gehele loopbaan genomen meer gaat werken.

Het zou ook eens niet :)
De mogelijkheid bestaat nog dat de leden het akkoord wegstemmen zodat er opnieuw onderhandeld kan worden, maar zeker is dat niet: dat van die 23 lesuren lijkt enthousiast ontvangen te worden, ofschoon het dus sterk op een "koop nu, betaal later"-truc lijkt.
  vrijdag 18 april 2014 @ 10:25:33 #49
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_139005139
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 10:23 schreef ShadyLane het volgende:
Ik heb me even ingelezen in wat er her en der geschreven wordt over de nieuwe CAO-VO. Salarisverhoging van 1,2% blijkt weg te strepen tegen inleveren van 1,4% (trekkingsrecht dat de meesten lieten uitbetalen) en de 50u werkdrukverlaging per jaar blijkt (meer dan) weg te strepen tegen het aantal uren dat een leraar over zijn gehele loopbaan genomen meer gaat werken.

Het zou ook eens niet :)
De mogelijkheid bestaat nog dat de leden het akkoord wegstemmen zodat er opnieuw onderhandeld kan worden, maar zeker is dat niet: dat van die 23 lesuren lijkt enthousiast ontvangen te worden, ofschoon het dus sterk op een "koop nu, betaal later"-truc lijkt.
Ik ben geen lid van de bond, dus dan moet ik eigenlijk ook niet zeuren, maarrrr... ;)

Je snapt toch niet dat ze hier met droge ogen mee aan komen zetten. Het zal ook wel weer goed gekeurd worden door de leden en we zijn weer een jaar genaaid.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
  vrijdag 18 april 2014 @ 10:28:23 #50
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_139005221
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 10:23 schreef ShadyLane het volgende:
Ik heb me even ingelezen in wat er her en der geschreven wordt over de nieuwe CAO-VO. Salarisverhoging van 1,2% blijkt weg te strepen tegen inleveren van 1,4% (trekkingsrecht dat de meesten lieten uitbetalen) en de 50u werkdrukverlaging per jaar blijkt (meer dan) weg te strepen tegen het aantal uren dat een leraar over zijn gehele loopbaan genomen meer gaat werken.

Het zou ook eens niet :)
De mogelijkheid bestaat nog dat de leden het akkoord wegstemmen zodat er opnieuw onderhandeld kan worden, maar zeker is dat niet: dat van die 23 lesuren lijkt enthousiast ontvangen te worden, ofschoon het dus sterk op een "koop nu, betaal later"-truc lijkt.
dat van die meer uren in de loopbaan vind ik een scheve vergelijking. Iedereen gaat langer doorwerken, vut uurs vrijwel overal afgeschaft en we betalen er ook geen premie meer voor. Het sparen van die 50 uur voor uitkering te bate van kinderopvang vind ik zelf een hele fijne regel.

Het trekkingsrecht lieten veel mensen uitbetalen maar wad in feite natuurlijk geen loonsverhoging.

Ik dek dat er redelijk veel uitgesleept ia in t akkoord, ik vind het entreerecht voor 1 jaar veel belangrijker, dat gaat me in de komende jaren veel meer geld opleveren dan dat uitbetaalde trekkingsrecht.

(sorry telefoontyptyfus)
Kwak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')