abonnement Unibet Coolblue
pi_138539716
Welkom in deel 36 van ons gezellige docententopic.

Een luchtig, gezellig topic bedoeld voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn: nieuwe docenten, studenten aan de lerarenopleiding, docenten die al wat jaartjes voor de klas staan... Kortom, iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt.

Het vorige topic sloten we af met:

quote:
Dat is precies het probleem: D66 sleept wel wat geld binnen maar het komt niet in de klas terecht. Den Haag legt de scholen over de gekste dingen regels op, maar nu net niet over de basale zaken. Daardoor hebben we de situatie dat we niet minder geld uitgeven aan onderwijs dan bijv Belgie en Finland, maar wel lager opgeleide leraren en grotere klassen hebben.

Enkel roepen 'meer geld naar onderwijs' zonder eisen te stellen aan de basisvoorwaarden is een heilloze weg: je kunt er tot in het oneindige meer geld in blijven pompen zonder dat het kwaliteitsverbetering oplevert. Is de afgelopen vijftien jaar ook gebeurd: onderwijsbudget is geexplodeerd. Maar beter onderwijs ho maar.

Nou had ik de indruk dat Nederland enigszins in een economische crisis zat, dus ben ik geen voorstander van ongecontroleerd de onderwijskosten nog verder laten oplopen. Naar ik begreep wordt er volgende week door CDA en SP een motie ingediend om uit te laten zoeken hoeveel van het geld naar het primaire proces gaat en indien nodig daar wat aan te laten veranderen. Dat lijkt me de noodzakelijke eerste stap, mij benieuwen welke partijen die motie zullen steunen.
pi_138539773
Minister Bussemaker geeft het onderwijs ruim 600 miljoen euro voor conciërges, klassenassistenten, cursussen, computervaardigheden en begeleiding nieuwe docenten. Maar het is de leraar die bepaalt wat kinderen leren op school. Langdurige bevriezing van de lonen leidt tot een gevoel van welvaartsverlies.
Maandelijks rood staan en interen op gespaard geld (ook al omdat je daar meer belasting op betaalt dan je aan rente krijgt) maakt toch wel wat wanhopig. Vooral omdat tegelijkertijd de werkdruk stijgt.

De schoolbudgetten krimpen en de bestuurders weigeren reserves aan te spreken (die steken ze liever in aandachttrekkende nieuwbouw), dus werken leraren meer en harder. Het aantal lesuren stijgt en de lokalen zijn te vol. 640 miljoen euro, voor cursussen en computervaardigheden. Alsjeblieft meester, alsjeblieft juf, kijk eens hoe we aan het onderwijs denken: D66 mag mooi weer spelen.
We willen hoger loon (of in ieder geval ontdooid loon) en een lagere werkdruk, we krijgen een fopspeen. Een burgerinitiatief voor het stellen van een wettelijk maximum van het aantal leerlingen in een klas is van de week besproken in de kamer, maar met het fantastische argument dat de klassen gemiddeld niet te vol zijn, krijgt de leraar weer nul op het rekest.

Bij de cursuscentra zijn de flessen champagne knallend geopend: zij krijgen een fors een deel van de buit in ruil voor hun waardeloze cursussen. 640 miljoen, en we schieten er niets mee op!

[ Bericht 1% gewijzigd door la_perle_rouge op 05-04-2014 17:33:59 ]
  zaterdag 5 april 2014 @ 16:06:14 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_138539855
Goeie post ^O^
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_138541217
Het zou geweldig zijn als onderzocht zou worden hoeveel procent van het budget naar het primaire proces gaat alleen wat gebruiken ze dan als ijkpunt? Je gaat dan toch een vergelijking moeten maken met hoe het vroeger was en hoe het nu in het buitenland is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_138548479
"Terwijl de leerlingenmarkt krimpt en de inkomsten dalen, worden er bakken met geld gestokenin onderwijsvernieuwingen, professionaliseringstrajecten en ict-faciliteiten. Een doodlopende weg, maar dat wordt pas duidelijk nadat De Wit vertrokken is."

Dit is een citaat uit het artikel "Blinde vernieuwingsdrift" over hoe de Wereldkidzscholen in enkele jaren van een reserve van 4,1 miljoen een schuld van 1,5 miljoen maakten. Het artikel staat in "Onderwijsblad 07"

En waar steekt Bussemaker nu met medewerking van D66 ¤ 600 000 000 in? Juist, in onderwijsvernieuwingen, professionaliseringstrajecten en ict-faciliteiten.
pi_138556746
Voor de mensen die niet op de FP komen:

quote:
Bijna de helft van de jonge leraren overweegt op te stappen. De werkdruk is hen veel te hoog en hun carrièremogelijkheden vinden ze te gering, concludeert het AD zaterdag uit een enquête die de krant met CNV Onderwijs onder ruim zeshonderd leraren tussen de 20 en 35 jaar uitvoerde.

Van de leraren klaagt volgens de krant 47 procent over een gebrekkige begeleiding. Zij voelen zich onvoldoende voorbereid op de dagelijkse praktijk. Eveneens de helft heeft het gevoel na de lerarenopleiding in het diepe te worden gegooid. De passie voor het vak is bij 44 procent na de start van zijn carrière afgenomen.

Door dit alles twijfelt 46 procent over een toekomst als docent. Een op de zeven ondervraagden weet al zeker dat hij gaat stoppen.

Vice-voorzitter van CNV Onderwijs Joanny Krijt noemt de resultaten in de krant schokkend. "In een tijd waarin we met man en macht op zoek zijn naar leraren kunnen we dit niet gebruiken.' Volgens haar moeten alle zeilen worden bijgezet om jonge docenten te behouden. "Want haken ze af, dan krijgen we ze nooit meer terug."

Schooldirecties moeten jonge docenten volgens Krijt meer tijd en ruimte gunnen en hen minder belasten met 'randzaken'. Ook voorzitter Paul Rosenmöller van de sectororganisatie voor het voortgezet onderwijs, de VO-raad, wijst erop dat de werkdruk de afgelopen jaren flink is toegenomen. Daarom zouden jonge docenten veel intensiever moeten worden begeleid.
'Helft jonge docenten overweegt vertrek'

Over de plofklassendiscussie: ik las laatst ergens iemand die ageerde dat het in principe niet nodig zou moeten zijn, zo'n limiet, maar dat betekende wel dat er e.e.a moest veranderen in het onderwijs. In de tussentijd is een limiet handig juist om paal en perk te stellen aan. Prima uitgangspositie m.i.

Het D66/AOB-riedeltje van 'ja, maar wat als je 1 leerling boven de limiet zit' vind ik eigenlijk ook wat flauw regeltechnisch geneuk - zet er een maximum aan en stel dat je bij een bepaald % van je klassen (10 % ofzo voor grotere VO-scholen, zei hij met natte vinger in de lucht) 1 of 2 lln over dat maximum heen mag om dat probleem tegen te gaan...
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_138557235
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 23:52 schreef Omentuva het volgende:
Het D66/AOB-riedeltje van 'ja, maar wat als je 1 leerling boven de limiet zit' vind ik eigenlijk ook wat flauw regeltechnisch geneuk - zet er een maximum aan en stel dat je bij een bepaald % van je klassen (10 % ofzo voor grotere VO-scholen, zei hij met natte vinger in de lucht) 1 of 2 lln over dat maximum heen mag om dat probleem tegen te gaan...
Of een harde limiet en in bijzondere omstandigheden een lichte overschrijding gedogen. Je kan dan altijd de Onderwijsinspectie laten optreden als het moet en als er echt goede omstandigheden zijn dan kan daar rekening mee worden gehouden. Maar goed, hoeveel zin hebben die kleinere klassen als dat leidt tot meer onbevoegde leraren? De overheid moet weer de regie in handen nemen met harde limieten en opleidingseisen. Het tegenovergestelde gebeurde: scholen hielden zich er niet niet aan en dus werd de wet zelfs aangepast (van der Hoeven). :?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_138561079
Heeft de brandweer geen regels voor een maximum?
Als je als leraar door ruimtegebrek en tassen in het pad al moeilijk in een klas manoevreert, hoe zit het dan bij panieksituaties, komt iedereen dat tijdig het lokaal uit?

Heeft de Arbowet geen regels voor een maximum bij een bepaald aantal kubieke meters?
Voor allerlei bedrijven gelden regels om de gezondheid van de werknemers niet te schaden.

Als er dan geen oor is voor de didactische problemen, dan moet het maar langs deze wegen.
pi_138561445
Er is een bruto (dus inclusief gangen etc) oppervlak minimaal - dat is dus een effectieve cap op het aantal leerlingen in totaal, niet per klas.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  zondag 6 april 2014 @ 10:18:22 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_138562004
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 23:52 schreef Omentuva het volgende:
Voor de mensen die niet op de FP komen:

[..]

'Helft jonge docenten overweegt vertrek'

Over de plofklassendiscussie: ik las laatst ergens iemand die ageerde dat het in principe niet nodig zou moeten zijn, zo'n limiet, maar dat betekende wel dat er e.e.a moest veranderen in het onderwijs. In de tussentijd is een limiet handig juist om paal en perk te stellen aan. Prima uitgangspositie m.i.

Het D66/AOB-riedeltje van 'ja, maar wat als je 1 leerling boven de limiet zit' vind ik eigenlijk ook wat flauw regeltechnisch geneuk - zet er een maximum aan en stel dat je bij een bepaald % van je klassen (10 % ofzo voor grotere VO-scholen, zei hij met natte vinger in de lucht) 1 of 2 lln over dat maximum heen mag om dat probleem tegen te gaan...
Tja, ik herken het wel, al word ik met mijn achtergrond niet zo bang van werkdruk. Grotere klassen vergen bijvoorbeeld veel meer nakijk-tijd die nergens in zit verdisconteerd. Er staat 20 uur op jaarbasis op mijn takenplaatje voor het mentoraat. Nou, succes daarmee. In totaal zit ik, voor ouderavonden, activiteiten en 2 cursussen (waarvan 1 verplicht en 1 vrijwillig) 23 avonden op school dit jaar. Vind ik veel, voor een baan waarvan iedereen denkt dat je dat tijdens kantooruren doet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_138589628
is er iemand die weet of er een gratis tool is om een word of pdf bestand naar kes om te zetten?

Heel leuk dat Kurzweil, maar totaal Mac onvriendelijk. Voornamelijk tools voor de windows omgeving wat ik zie.
Ik zit nu thuis en wil een toets omzetten naar kes formaat (er is 1 scanner op de school en die schijnt stuk te zijn, lekker handig).

Ook leuk dat Kurzweil geld wil verdienen, maar maak het wel een beetje gebruikersvriendelijker.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  maandag 7 april 2014 @ 17:26:07 #12
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_138617682
Ik open word en PDF bestanden gewoon direct met Kurzweil en dat werkt prima.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
  maandag 7 april 2014 @ 23:22:37 #13
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_138637658
Ik kwam dat gescande A4tje ook tegen - klassiek politieke framing om daaruit de conclusies te trekken die het CNV eruit haalt.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_138640177
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2014 16:03 schreef la_perle_rouge het volgende:
Minister Bussemaker geeft het onderwijs ruim 600 miljoen euro voor conciërges, klassenassistenten, cursussen, computervaardigheden en begeleiding nieuwe docenten. Maar het is de leraar die bepaalt wat kinderen leren op school. Langdurige bevriezing van de lonen leidt tot een gevoel van welvaartsverlies.
Maandelijks rood staan en interen op gespaard geld (ook al omdat je daar meer belasting op betaalt dan je aan rente krijgt) maakt toch wel wat wanhopig. Vooral omdat tegelijkertijd de werkdruk stijgt.

De schoolbudgetten krimpen en de bestuurders weigeren reserves aan te spreken (die steken ze liever in aandachttrekkende nieuwbouw), dus werken leraren meer en harder. Het aantal lesuren stijgt en de lokalen zijn te vol. 640 miljoen euro, voor cursussen en computervaardigheden. Alsjeblieft meester, alsjeblieft juf, kijk eens hoe we aan het onderwijs denken: D66 mag mooi weer spelen.
We willen hoger loon (of in ieder geval ontdooid loon) en een lagere werkdruk, we krijgen een fopspeen. Een burgerinitiatief voor het stellen van een wettelijk maximum van het aantal leerlingen in een klas is van de week besproken in de kamer, maar met het fantastische argument dat de klassen gemiddeld niet te vol zijn, krijgt de leraar weer nul op het rekest.

Bij de cursuscentra zijn de flessen champagne knallend geopend: zij krijgen een fors een deel van de buit in ruil voor hun waardeloze cursussen. 640 miljoen, en we schieten er niets mee op!
Tsja, ik vraag me ook wel eens af waarom men die 600 miljoen niet zuiver uitgeeft aan het aantrekkelijker maken van het lerarenvak (entreerecht, leerlingenmaximum per klas en minder lesuren). Wat is de reden daarachter?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-04-2014 09:04:50 ]
pi_138640398
Gokje: cursussen zijn eenmalig, leerlingenmaximum en minder lesuren zijn structurele maatregelen, dus uiteindelijk veel duurder.

Heeft iemand hier trouwens ervaring met coaching door video-opnames? Ga ik de komende tijd krijgen, en ik ben wel benieuwd naar ervaringen.
pi_138643999
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 09:15 schreef Bleie het volgende:
Gokje: cursussen zijn eenmalig, leerlingenmaximum en minder lesuren zijn structurele maatregelen, dus uiteindelijk veel duurder.
Dat had ik zelf ook al bedacht, maar naar mijn weten zijn dit (in het ideale geval althans) ook structurele uitgaven? Verder blijft het toch opmerkelijk dat de docent in Finland minder lessen hoeft te draaien, maar de uitgaven vergelijkbaar zijn.
pi_138679619
Na mijn tirade van laatst tegen D66 moet ik ze nu nageven: in elk geval 1 lid van die partij (Paul van Meenen) meldt voor de motie te hebben gestemd die inzicht moet geven in de besteding van de lumpsum. Verdere stemmingsuitslag nog niet bekend, wel dat de motie verworpen is omdat PvdA en VVD tegen stemden, wat ik beschouw als een dikke middelvinger van die twee partijen naar ieder die belasting betaalt.

Wanneer we weten dat vergelijkbare landen vergelijkbare bedragen aan onderwijs uitgeven en toch de klassen hier significant voller zijn en significant meer leraren niet aan de minimale opleidingseisen voldoen, dan gaat er iets mis in hoe we ons gemeenschapsgeld uitgeven. En dan kun je het tegenover de belastingbetaler niet maken om vrolijk door te gaan met het uitgeven van evenveel -of zelfs meer, zoals de PvdA wil- aan onderwijs.

Hoera dus voor Van Meenen en hopelijk meer D66-leden, en vooral hoera voor CDA en SP die de motie indienden.

http://www.beteronderwijs(...)teding-onderwijsgeld
pi_138697246
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 07:26 schreef ShadyLane het volgende:
Na mijn tirade van laatst tegen D66 moet ik ze nu nageven: in elk geval 1 lid van die partij (Paul van Meenen) meldt voor de motie te hebben gestemd die inzicht moet geven in de besteding van de lumpsum. Verdere stemmingsuitslag nog niet bekend, wel dat de motie verworpen is omdat PvdA en VVD tegen stemden, wat ik beschouw als een dikke middelvinger van die twee partijen naar ieder die belasting betaalt.

Wanneer we weten dat vergelijkbare landen vergelijkbare bedragen aan onderwijs uitgeven en toch de klassen hier significant voller zijn en significant meer leraren niet aan de minimale opleidingseisen voldoen, dan gaat er iets mis in hoe we ons gemeenschapsgeld uitgeven. En dan kun je het tegenover de belastingbetaler niet maken om vrolijk door te gaan met het uitgeven van evenveel -of zelfs meer, zoals de PvdA wil- aan onderwijs.

Hoera dus voor Van Meenen en hopelijk meer D66-leden, en vooral hoera voor CDA en SP die de motie indienden.

http://www.beteronderwijs(...)teding-onderwijsgeld
Waarom in godsnaam zou je tegen die motie stemmen? :?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_138706695
Volgens Mohandis van de PvdA op Twitter zijn er al genoeg momenten dat het wordt gecontroleerd.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_138715961
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 21:50 schreef Omentuva het volgende:
Volgens Mohandis van de PvdA op Twitter zijn er al genoeg momenten dat het wordt gecontroleerd.
Wat zou het toch fijn zijn als politici niet op basis van foutieve veronderstellingen zouden stemmen. ;)
Of zou hij liegen omwille van een of ander politiek belang?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_138732048
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 09:15 schreef Bleie het volgende:
Gokje: cursussen zijn eenmalig, leerlingenmaximum en minder lesuren zijn structurele maatregelen, dus uiteindelijk veel duurder.

Heeft iemand hier trouwens ervaring met coaching door video-opnames? Ga ik de komende tijd krijgen, en ik ben wel benieuwd naar ervaringen.
Ontzettend confronterend, maar daardoor ook ontzettend leerzaam.
pi_138732449
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 10:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Tja, ik herken het wel, al word ik met mijn achtergrond niet zo bang van werkdruk. Grotere klassen vergen bijvoorbeeld veel meer nakijk-tijd die nergens in zit verdisconteerd. Er staat 20 uur op jaarbasis op mijn takenplaatje voor het mentoraat. Nou, succes daarmee. In totaal zit ik, voor ouderavonden, activiteiten en 2 cursussen (waarvan 1 verplicht en 1 vrijwillig) 23 avonden op school dit jaar. Vind ik veel, voor een baan waarvan iedereen denkt dat je dat tijdens kantooruren doet.
Bij mij op school is het mentoraat geloof ik 80u, en zelfs daar gaan mentoren ruim over heen.

Volle klaslokalen maken het lesgeven ook moeilijker (apart zetten kan bv niet) en er is natuurlijk meer kans op onrust.

Heeft er hier iemand ervaring met een 2e/1e graad bevoegdheid halen? Ik twijfel momenteel tussen de VU/UvA (1e graad) en HvA (2e graad).
Ik heb het idee dat ik bij de HvA meer kan leren wat ik wil leren (klassenmanagement, werking brein, het echt 'doen') en op de VU/UvA meer theoretisch/papers etc. Dus ik zat er aan te denken eerst een verkorte 2e graad te doen (heb een MSc. achtergrond) en dan een 1e graad (je mag de helft skippen als je een 2e graad hebt).
Ervaringen?
pi_138734858
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 17:07 schreef runaway het volgende:

[..]

Bij mij op school is het mentoraat geloof ik 80u, en zelfs daar gaan mentoren ruim over heen.

Volle klaslokalen maken het lesgeven ook moeilijker (apart zetten kan bv niet) en er is natuurlijk meer kans op onrust.

Heeft er hier iemand ervaring met een 2e/1e graad bevoegdheid halen? Ik twijfel momenteel tussen de VU/UvA (1e graad) en HvA (2e graad).
Ik heb het idee dat ik bij de HvA meer kan leren wat ik wil leren (klassenmanagement, werking brein, het echt 'doen') en op de VU/UvA meer theoretisch/papers etc. Dus ik zat er aan te denken eerst een verkorte 2e graad te doen (heb een MSc. achtergrond) en dan een 1e graad (je mag de helft skippen als je een 2e graad hebt).
Ervaringen?
Ik zou gewoon een 1e graad halen op de uni. Het meeste leer je toch in de praktijk imo.
pi_138754765
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 17:07 schreef runaway het volgende:

[..]

Bij mij op school is het mentoraat geloof ik 80u, en zelfs daar gaan mentoren ruim over heen.

Volle klaslokalen maken het lesgeven ook moeilijker (apart zetten kan bv niet) en er is natuurlijk meer kans op onrust.

Heeft er hier iemand ervaring met een 2e/1e graad bevoegdheid halen? Ik twijfel momenteel tussen de VU/UvA (1e graad) en HvA (2e graad).
Ik heb het idee dat ik bij de HvA meer kan leren wat ik wil leren (klassenmanagement, werking brein, het echt 'doen') en op de VU/UvA meer theoretisch/papers etc. Dus ik zat er aan te denken eerst een verkorte 2e graad te doen (heb een MSc. achtergrond) en dan een 1e graad (je mag de helft skippen als je een 2e graad hebt).
Ervaringen?
Ik ken over het ILO (van de UvA) weinig positieve verhalen, dus ik denk niet dat ik daarvoor zou gaan. Verder hangt het denk ik ook van je vak en je ambities af. Wil je per se in hogere klassen havo/vwo lesgeven, of gaat je hart meer uit naar vmbo?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')