abonnement Unibet Coolblue
pi_160922292
Van de week al ff op de boot geweest, wat ingerend water eruit gepompt en de motor los gesleuteld.
Motor gaat er komende week uit.
Dan ga ik de kop en het carter eraf halen.
Deze motor heeft natte cilindervoeringen en de dichtingen hiervan willen nog wel eens gaan lekken zodat je KVS in je carter krijgt.
Zeker als je niet om 2 jaar de KVS vervangt kan je roest krijgen en dan gaat het daar lekken.
Onderliggende nokkenas, dus kop eraf, carter eraf, drijstangen losmaken en de bussen met zuiger gemonteerd uit het blok tikken.
Dan de dichtingen vervangen en alles weer terugbouwen.
Kop erop met een nieuwe pakking en dan de kleppen stellen.
Uiteraard veel aandacht voor het schoonmaken van alles.
Tevens meet ik de kop op vlakheid.

Krukas laat ik zitten, of het moet echt heel erg beschadigd zijn maar dat verwacht ik niet.
Nooit warm geweest, altijd goeie olie en niet gedraaid met olie/KVS mengsel.

Al even het kleppendeksel gelicht, daar staat gewoon olie en geen olie met water erin en alles is brandschoon:


Dus we gaan weer van start met het vaarseizoen hopelijk :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  donderdag 24 maart 2016 @ 22:10:06 #202
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_160922494
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_160926591
Laat de verstuivers nog even testen en de kop afpersen/vlakken.

Indenor koppen staan erom bekend om te kunnen scheuren.


En pak nu gewoon die zuigers uit de bussen :') voor hetzelfde geld heb je veel slijtage in de bussen/ een slechte zuiger oid.

Nu heb je hem eruit en los. Doe het nu in een keer goed.
  vrijdag 25 maart 2016 @ 08:04:41 #204
187289 Charged
Ziet em duun.
pi_160926852
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 07:06 schreef -niemand- het volgende:
. Doe het nu in een keer goed.
Och,ik heb het idee dat dat wel goed zal komen bij xp.
Graag verwijderen.
  vrijdag 25 maart 2016 @ 09:08:33 #205
388359 Beetjegek
Cultuurbarbaar
pi_160927391
Leuk topic, met plezier gelezen _O_
Een ekte vent rijdt motor
pi_160928616
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 07:06 schreef -niemand- het volgende:
Laat de verstuivers nog even testen en de kop afpersen/vlakken.

Indenor koppen staan erom bekend om te kunnen scheuren.

En pak nu gewoon die zuigers uit de bussen :') voor hetzelfde geld heb je veel slijtage in de bussen/ een slechte zuiger oid.

Nu heb je hem eruit en los. Doe het nu in een keer goed.
Dat kan je ook prima zien zonder ze uit elkaar te halen. Als je ze los in de hand hebt, kan je zowel van boven als van onderen er goed in kijken. Als ik zie hoe jxp alles aanpakt ga ik er vanuit dat deze alsnog uit elkaar gehaald, worden bij twijfel over de staat.

Het terugplaatsen van een zuiger in de cilinder is een stuk meer werk dan de rest van de werkzaamheden, ik snap het wel. Als het er goed uit ziet, gewoon de zuiger laten zitten, zeker als er geen (overmatig) olieverbruik is.

Afpersen en verstuivers testen zou ik waarschijnlijk wel doen, dat is meestal niet zo kostbaar.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_160945886
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 10:44 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Dat kan je ook prima zien zonder ze uit elkaar te halen. Als je ze los in de hand hebt, kan je zowel van boven als van onderen er goed in kijken.

Het terugplaatsen van een zuiger in de cilinder is een stuk meer werk dan de rest van de werkzaamheden
;( ;( ;(

Hoe wil jij controleren of een zuigerveergroef uitgeslagen is als je de zuiger niet uit de bus pakt?

En een zuiger terugplaatsen is minder werk én eenvoudiger dan een cilinderkop eraf pakken. je hebt alleen een klemband van 3 tientjes nodig.

Gr Gr,
Een revisiemonteur.
pi_160956685
Misschien haal ik de zuigers ook wel uit de bussen hoor, maar dat is niet het plan in eerste instantie.
Sterker nog het was helemaal niet het plan om de motor uit elkaar te halen.
Mocht ik zaken tegenkomen die niet goed zijn dan wordt dat uiteraard wel vervangen, heb geen zin in een tijdbom.

De motor liep super goed, geen olie verbruik / blauwe rook en starte zelfs in de winter met 30 seconden voorgloeien in één keer (geen snelgloeiers).


Als ik het in één keer goed wil doen dan moet ik ook de krukas eruit halen, laten slijpen, overmaats lagers plaatsen e.d.
Daarnaast zou ik dan ook nieuwe zuigerveren en nieuwe cilinderbussen plaatsen.

Maar spul is allemaal niet heel makkelijk verkrijgbaar en is veels te duur ook allemaal.

Ik heb al moeite om een koppaking voor onder 80 euro te vinden bijvoorbeeld.

Je moet niet vergeten dat je per jaar de motor een uur of 100 gebruikt wordt op doorgaans 1/3 vermogen. (en dat is al aan de ruimte kant)
Wij varen meestal met 1400 RPM, en dan zitten we al bijna op rompsnelheid.
Als we toeren maken dan trekt de kont het water in gaan we 1km/h sneller, kan je elkaar niet meer verstaan en gaat de uitlaat roken :P
Dus slijtage is ook veel minder dan bij een auto.

Kop vlakheid meet ik op met een rei en voelermaten.
Kop afpersen lijkt mij niet nodig, temperatuur is nooit boven de 75 graden geweest.
Verstuivers laat ik wel testen / reviseren.

En ik vervang de cilinderbuspakkingen en de koppakking en spruitstukpakkingen, carterpakking e.d.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 28 maart 2016 @ 01:28:24 #209
53151 T42
Pinball Wizard
pi_160991868
moet dit jaar mijn nieuwe sleepvlet ook gaan aanpakken ;)
pi_161176616
Vandaag de motor eruit getakeld, en dan blijft dit over:


Een vette bende, hier al redelijk schoongemaakt.
Flink ontvetten, daarna ion de owatrol en dan bilgeverf er overheen, dan kan het voorlopig weer tegenaan.

Trillindempers zijn op en zullen worden vervangen.




Motor staat nu op een pallet, bij het aflaten van de olie kreeg ik eerst een liter koelvloeistof en daarna pas olie.
Dus of de koppakking of de cilinderbusvoeringen zijn door.
Ik ga nog niks bestellen maar ga eerst kijken hoe alles eruit ziet, het ergste wat er kan zijn dat de drijfstangen krom zijn omdat er gestart is met water op de zuigers.
Maar dat denk ik eigenlijk niet, we gaan het volgende keer zien.
Alle afbouwdelen zijn eraf en over een paar dagen als ik weer tijd heb gaat de kop eraf.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_161333642
Vandaag lekker bezig geweest in de zon, alle afbouwdelen eraf gehaald en de kop getrokken, stiekem best veel werk.
Koppakking was iig niet het probleem, die is als nieuw:



Daarna heb ik op olie op de cilinder gegoten en dit een paar uur laten staan, dit zakte niet weg dus dat is een indicatie dat de zuigerveren nog goed zijn:



En hier de kop, die heb ik meegenomen naar huis om die schoon te maken:




Volgende keer de cilinderbussen eruit halen en kijken hoe de drijfstangen eraan toe zijn.
Mochten de drijfstangen nog goed zijn dan bestel ik pakkingen en gaat alles weer in elkaar.
De cilinderbussen steken nog boven het blok uit, had geen rei en voelermaten bij dus kan niet zeggen hoeveel.
Ga ook de kop controleren op vlakheid.

Als dat allemaal goed is gaat alles met nieuwe pakkingen weer in elkaa
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_161615063
Vandaag weer een stap verder, ik wilde eigenlijk de motor niet op een motorbok hebben, dan moet de keerkoppeling ed er vanaf en dat heb ik liever niet.
We hebben daarom de motor gekanteld en het carter gedemonteerd.
Ook even een drijfstang losgehaald, lagerschalen voelen goed aan en zijn niet echt ingelopen.
Door de drijfstang los te halen kan ik van onder de cilinderbus naar boven tikken, daar had ik vandaag niet echt goede tools voor bij dus dat gaan we de volgende keer doen.




[ Bericht 2% gewijzigd door junkiexp op 21-04-2016 23:13:50 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 23 april 2016 @ 17:39:06 #213
53151 T42
Pinball Wizard
pi_161652887
ik test de zuigers en cillinders met diesel of brommix is dunner.
pi_161669020
@ T42, ja dat is ook de juiste manier.
Maar ik heb besloten om toch even de zuigers eruit te halen om de zuigeveren te controleren met voelermaten qua tolerantie, dan hoeft deze test ook niet meer.

Daarnaast ga ik ook alle kleppen trekken en inslijpen, leuk klusje.
Gelukkig zijn het er maar 8 in dit geval :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_161827171
Vandaag met de kop begonnen.
Deze eerst goed ontvet:



Daarna met ene pakkingschraper een hoop zooi weggehaald en daarna met 400 waterproof + water geschuurd met een vlak blokje:


Moet voor het mooie nog wel een keer om de laatste troep eraf te krijgen.

Heb met een rei en voelermaat gekeken en op één punt krijg ik de 0,10mm erin.
Mag volgens de specs 0,15 erin dus dat lijkt mij geen probleem.
De kop is sowieso al een keer gevlakt, als je goed kijkt zie je de draaiingen van de vlaksteen.


De wervelkamers hebben wel wat scheuren rondom de gasgeleiding, volgens mijn revisiehandleiding is het geen probleem als het haarscheuren zijn.




Had een klepveren tang, slijpsetje e.d. besteld maar was niet thuis dus daar kan ik maandag pas mee verder.

[ Bericht 89% gewijzigd door junkiexp op 30-04-2016 18:02:30 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 30 april 2016 @ 18:01:39 #216
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_161827616
Fowtow = gezonken?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_161827655
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 april 2016 18:01 schreef Sounddragon het volgende:
Fowtow = gezonken?
Dropbox kan je blijkbaar niet direct doorlinken, dus maar overgezet naar het vertrouwde imgur ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_161830744
Overigens ff een losse vraag, ik heb deze klepverenlichter besteld:


Maar nu zag ik vanmiddag pas dat ik dubbele klepveren heb, gaat dat hiermee lukken denken jullie?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 2 mei 2016 @ 00:16:24 #219
53151 T42
Pinball Wizard
pi_161862613
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 april 2016 20:09 schreef junkiexp het volgende:
Overigens ff een losse vraag, ik heb deze klepverenlichter besteld:

[ afbeelding ]
Maar nu zag ik vanmiddag pas dat ik dubbele klepveren heb, gaat dat hiermee lukken denken jullie?
ik gebruik zo'n grote tang daarvoor die helemaal over de kop heen gaat
pi_161865339
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 00:16 schreef T42 het volgende:

[..]

ik gebruik zo'n grote tang daarvoor die helemaal over de kop heen gaat
Ja ik ken ze, ik heb deze gekocht voor de toekomst en niet alleen voor de boot.
Hiermee kun je dus ook klepseals vervangen zonder de kop eraf te halen.
(Gloei)bougie eruit, even verloopje maken op de compressor en de cilinder onder druk zetten zodat de klep niet in de cilinder valt.
Overigens niet te veel druk anders gaat de motor alsnog tornen ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_161889480
Is gelukt met de klepverentang, officieel zal het niet horen maar je kan de buitenveer goed indrukken en op de binnenveer staat veel minder druk dus die kan je met beleid ontspannen.

Heb ook een telescopische magneet om de klep spietjes er makkelijk uit te vissen.

Heb vandaag ook mijn pakkingset binnen gekregen, helemaal compleet met koppakking en klepseals.
En dat voor 50 euro, is echt een mazzeltje van iemand die het niet meer nodig had _O_

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_161933508
Kleine tegenvaller, ik heb de kleppen er allemaal uit gehaald en zo kon ik het stukje tussen de 2 klepzittingen ontkolen.
Toen kwam ik er dus achter dat bij cilinder 1 en 4 tussen de klepzittingen een scheurtje zit:





Ik ga er niks aan doen, misschien eigenwijs maar het zijn echt hele kleine scheurtjes en wie weet draait de motor er al jaren mee.
Klepzittingen zitten goed vast en de scheurtjes zijn niet diep en lopen ook niet door achter de klepzitting.
Mocht het toch ooit problemen gaan geven dan gaat er een andere cilinderkop op, dat is bij deze motor een uurtje werk qua demonteren en monteren (onderliggende nokkenas).
Morgen verder met de kleppen, ben alles aan het inslijpen op elkaar.
Probeer ook de ruimtes achter de kleppen een beetje schoon te krijgen maar de het uitlaatkanaal heeft wel hardnekkige koolaanslag, zal het eens proberen met een messing borstel.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_161934398
Die scheurtjes maken niks uit, maar als je kop een tiende krom is gaat je koppakking 100% zeker lekken.

Ook de putjes in de inlaatzittingen zijn slecht. die zouden eigenlijk even gefreesd moeten worden.

En ik zie op de laatste foto een kras, net boven het linkse kopboutgat. als dit echt een kras is zit deze net op de afdichtingsrand van de cilinderbus en zul je toch aan vlakken toe zijn.
pi_161941161
@ Niemand, ik heb een revisiehandleiding van Peugeot en die stelt dat de kop tot 0,15 krom mag zijn voordat je moet gaan vlakken.
Ik heb 0,10 op één punt en dat is ook eerder 0.09 of 0.08 want de voelermaat gaat er niet echt soepel in.

Ik moet alle kleppen en zittingen nog op elkaar inslijpen, er zit nu ook een beetje corrosie op de zittingen omdat ik alles heb schoongemaakt maar niet meer in de olie heb gezet.
Voordat ik de kleppen heb getrokken heb ik de kop ondersteboven gelegd en heb ze vol gezet en er liep niks weg gedurende een paar uur.

Nou er zitten heel veel krassen op het pasvlak, maar de kop is al een keer gevlakt en dat is volgens mij met een beitel gegaan ipv met een slijpsteen.
Vrij grof, iig, daarna is het wel nabewerkt en alles is superglad.
Met een nagel is die en andere krassen ook niet te voelen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_162026749
Vandaag met de kleppen bezig geweest, mooi stuk gereedschap waar de klep op wordt vastgezogen:


Raakvlak goed schoonmaken en een beetje natmaken zorgt ervoor dat de zuignap goed blijft plakken.


Daarna grove pasta erop, en rondjes draaien in de klepzitting, af en toe een kwartslag draaien zodat je alles goed meepakt en niet scheef gaat.
Goed schoonmaken, daarna fijne pasta erop en hetzelfde verhaal.
Daarna weer heel goed schoonmaken.


Als je dan een beetje je best hebt gedaan ziet het eruit als op bovenstaande foto.


Allemaal klaar


Ik had per klep alles genummerd zodat alle onderdelen op dezelfde plaats weer terugkomen.


Klepsteel in de olie en daarna in de kop, van de bovenkant een afdichting erop.
Deze motor had destijds nog geen echte klepseal maar deze afdichting, ik denk dat het een soort van olie schraper is maar zeker weten doe ik het niet.


Binnen en buitenveer met de schotel in de klepverentang, dichts bij elkaar liggende windingen in de richting van de cilinderkop.
Over de klepsteel schuiven, met een magneetje de klepspietjes terug duwen en dan voorzichting de klepverentang ontspannen.
Ik geef er een ferme tik op zodat ik zeker weet dat alles goed zit, daarna met de achterkant van een hamer ff een paar keer heen en weer zodat je weet dat alles goed zit.




Alle kleppen weer geplaatst, en alles weer goed schoongemaakt.



Ook de gloeistiften weer goed schoongemaakt, dit zijn 9.5 volt modellen en geen snelgloeiers.
Zitten onderling dmv een weerstandsdraad met elkaar verbonden.
Ook de KVS sensort weer schoongemaakt en met een nieuwe koperen ring weer teruggemonteerd.

Verstuivers kunnen niet terug want dan kan ik niet meer bij de kopbouten.
Moet 2 x de kopbouten natrekken, dan moeten dus alle verstuivers eruit en de tuimelaaras eruit.
Opzicht geen ramp, maar handig is anders.....

Kop is nu feitelijk klaar, van de week verder met onderblok, cilinderbussen trekken en weer terugplaatsen met nieuwe pakkingen.
Verder alle pakkingvlakken schoonmaken en dan kunnen we weer gaan opbouwen :D

[ Bericht 0% gewijzigd door junkiexp op 08-05-2016 23:10:38 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')