abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 22 juli 2015 @ 19:54:05 #151
402999 Weekendwarrior
We dropping c4.
pi_154550343
Leuk project, en een leuke motor! Mocht je pk's te weinig hebben kan je er altijd met wat aanpassingen een turbo op knallen :D
pi_154554753
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 19:54 schreef Weekendwarrior het volgende:
Leuk project, en een leuke motor! Mocht je pk's te weinig hebben kan je er altijd met wat aanpassingen een turbo op knallen :D
Zou kunnen, maar heeft geen nut.
Een boot als deze heeft een rompsnelheid, dat is bij deze rond de 13 km/h geloof ik.
Je kan er wel 200pk inzitten maar dan loopt hij misschien 2 km/h harder en daarna trekt hij zijn kont alleen maar meer in het water en krijg je een hekgolf van jewelste.
Heeft geen enkele nut dus.

Hier zit dan ongeveer 45 pk in, maar aan een pk of 30 heb je eigenlijk al genoeg, probleem is dat je de motor teveel onderbelast zodat alles vervuild, wij varen meestal ook maar op 30% oid.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_154555311


Plaatje voor de ene kant is bijna klaar, ik maak het staal zelf op maat met een flex met een 1mm schijfje erin, die dingen werken perfect en gaan als een mes door de boter met 3mm staal.



De aansluiting van de plaat op het vlak van de boot moet zo perfect mogelijk zijn uiteraard, en de oude skeg die ik had weggeslepen daar zaten nog wat resten omdat je ruimte heb om de flex er precies recht op te zetten.
De resten zijn nog 2-3mm, en die ben ik aan het afbramen.
Je werkt ondersteboven, en je zit altijd in de vonkenregen omdat die altijd wel ergens tegen aankomt.
Geen wereldramp, maar geen fijn klusje.
Nog 1 avond en dan is dat ook klaar.



Huidige status, ik heb een reststuk over de lengte op z'n kan gezet, dat zorgt ervoor dat het staal niet doorbuigt, het is 5 mm maar toch over een lengte van 5mm en dat H-profiel op het eind hangt eraan en daar creeer je wel een moment mee.
Straks als de zijpanelen erop zitten wordt het uiteraard een stevig geheel.

Aankomend weekend naar de Zwarte Cross, dus dinsdag pas weer verder -O-

Als is de Zwarte Cross ook erg leuk, maar het loopt nu net zo lekker ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  donderdag 23 juli 2015 @ 18:16:00 #154
402999 Weekendwarrior
We dropping c4.
pi_154573907
quote:
2s.gif Op woensdag 22 juli 2015 22:16 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Zou kunnen, maar heeft geen nut.
Een boot als deze heeft een rompsnelheid, dat is bij deze rond de 13 km/h geloof ik.
Je kan er wel 200pk inzitten maar dan loopt hij misschien 2 km/h harder en daarna trekt hij zijn kont alleen maar meer in het water en krijg je een hekgolf van jewelste.
Heeft geen enkele nut dus.

Hier zit dan ongeveer 45 pk in, maar aan een pk of 30 heb je eigenlijk al genoeg, probleem is dat je de motor teveel onderbelast zodat alles vervuild, wij varen meestal ook maar op 30% oid.

quote:
2s.gif Op woensdag 22 juli 2015 22:16 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Zou kunnen, maar heeft geen nut.
Een boot als deze heeft een rompsnelheid, dat is bij deze rond de 13 km/h geloof ik.
Je kan er wel 200pk inzitten maar dan loopt hij misschien 2 km/h harder en daarna trekt hij zijn kont alleen maar meer in het water en krijg je een hekgolf van jewelste.
Heeft geen enkele nut dus.

Hier zit dan ongeveer 45 pk in, maar aan een pk of 30 heb je eigenlijk al genoeg, probleem is dat je de motor teveel onderbelast zodat alles vervuild, wij varen meestal ook maar op 30% oid.

Oh, bij onze sleper scheelde het wel heel wat snelheid en hij was meteen wat pittiger.
pi_154685586
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 18:16 schreef Weekendwarrior het volgende:

[..]

[..]

Oh, bij onze sleper scheelde het wel heel wat snelheid en hij was meteen wat pittiger.
Dan was misschien de boot wel ondergemotoriseerd, zodat hij niet aan zijn rompsnelheid kwam ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 28 juli 2015 @ 10:35:09 #156
53151 T42
Pinball Wizard
pi_154698165
Heb bij mijn sloep aan 10pk al te veel.
  dinsdag 28 juli 2015 @ 14:09:03 #157
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_154702687
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 10:35 schreef T42 het volgende:
Heb bij mijn sloep aan 10pk al te veel.
mijne niet. Die trekt in planee met 30pk :7
  dinsdag 28 juli 2015 @ 17:33:32 #158
53151 T42
Pinball Wizard
pi_154707339
Zal geen ijzeren zijn van 40/50 jaar met eikenhout 😃
pi_154716978
Bijna al die bootje zijn over gemotoriseerd.
Mocht ik ooit nog eens voor een andere motor gaan dan komt er een 3 cilindertje van Vetus oid in e liggen, lekker rustig snorren.
Of elektrisch.

Want ik zie die emissie regels voor de plezier vaart ook nog wel eens veranderen op termijn.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  woensdag 29 juli 2015 @ 09:34:52 #160
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_154725216
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 17:33 schreef T42 het volgende:
Zal geen ijzeren zijn van 40/50 jaar met eikenhout 😃
haha nee, polyester van 2 maanden oud ;)

OT: TS, mocht je dan voor een andere motor gaan kijken zou ik toch een 4 cilinder boven een 3 cilinder verkiezen. Maakt t pas echt rustig snorren
  woensdag 29 juli 2015 @ 18:47:46 #161
53151 T42
Pinball Wizard
pi_154738729
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2015 09:34 schreef reeybehn het volgende:

[..]

haha nee, polyester van 2 maanden oud ;)

OT: TS, mocht je dan voor een andere motor gaan kijken zou ik toch een 4 cilinder boven een 3 cilinder verkiezen. Maakt t pas echt rustig snorren
ik moet 1 cillinders hebben :P
deze had ik voor mijn bootje eigenlijk, maar toen kon ik een bootje ruilen waar alles al in zit..
pi_154739771
@Reeybehn, tegen die tijd zien we wel, eerst deze motor eruit halen en afpersen, als het koelcircuit goed op druk blijft staan dan maak ik alles schoon en gaat die gewoon de boot weer in.

@T42, mooi spul, maar wel veel herrie.
En dat is leuk, maar voor even ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_154826293
Vandaag weer 12 uur bezig geweest met de never ending story van de schroefasconstructie, aan de binnenkant heb ik voor de zekerheid wat verstevigen aangebracht en de plaat aan stuurboordzijde is helemaal af en op maat en hebben we ook gehecht.
Morgen de plaat aan BB zijde hechten en dan het roer weer (tijdelijk) monteren om alles af te stellen, hierna kan de lasser komen.
Plamuren is ook bijna klaar, morgen de laatste laag.

En dan gaat het opeens hard :)



R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_154846364







Hak is helemaal klaar, alleen nog een beetje bijslijpen en dan kan de lasser aan de gang.
Tevens begonnen aan een steun voor een BBM.
Plaatjes zijn een beetje kromgetrokken tijdens het lassen, het is maar 3mm staal.

Plamuur is ook klaar!

Dus volgende week plamuur schuren, laatste voorbereiding voor de lasser en dan gaan we primerlagen opbouwen en aflakken.
En de BBM steun afmaken en een uitlaatstukje lassen.

Morgen werken, lekker uitrusten daar :D
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 4 augustus 2015 @ 18:20:52 #165
53151 T42
Pinball Wizard
pi_154901219
quote:
2s.gif Op woensdag 29 juli 2015 19:26 schreef junkiexp het volgende:
@Reeybehn, tegen die tijd zien we wel, eerst deze motor eruit halen en afpersen, als het koelcircuit goed op druk blijft staan dan maak ik alles schoon en gaat die gewoon de boot weer in.

@T42, mooi spul, maar wel veel herrie.
En dat is leuk, maar voor even ;)
ik rij ook in een nissan zonder uitlaat ;) ben het gewend
en kan ook elektrisch varen dus dan is hij weer stil

[ Bericht 3% gewijzigd door T42 op 04-08-2015 18:27:39 ]
pi_155038724
Gisteren weer een mijlpaal bereikt :D
De zijkanten van de boot helemaal ready gemaakt, alles geschuurd en wat plekjes bijgewerkt.
Daarna voor de eerste keer in de HB coating, dat is een tussenlaag tussen de zinkfosfaatprimer en lak en deze wordt keihard.
Deze HB coating hebben we in de kleur van de lak besteld, dus we hebben nu al een idee hoe het gaat worden en dat vinden we erg mooi :)
Voordeel is om deze coating in kleur te hebben dat beschadigingen niet zo opvallen.




Foto's zijn net te laat genomen, zal vandaag betere maken.
Wij hebben geschilderd toen de zon niet meer direct op de boot scheen, dat is beter omdat het anders wel erg warm is.
En het was warm, 25 graden net als morgen :9~
Het ziet er nu nog niet uit, maar dat kan ook niet natuurlijk, deze laag moet niet mooi maar sterk zijn.
Hier komen totaal 3 lagen van op, en dan 3 lagen aflak.

Dan hebben we dus een kale boot met:

1 laag owatrol CIP
3 lagen ZF primer
3 lagen hb coating

onder de waterlijn:
5 lagen AF
boven de waterlijn:
3 lagen DD lak

Ik denk dat we voorlopig geen problemen gaan hebben, als we het goed hebben gedaan dan hebben we er in principe de eerst komende 10 jaar geen omkijken naar.
Gewoon om de paar jaar uit het water, eventuele beschadigingen bijwerken en de boel goed polijsten.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_155054591



2de laag HB coating zit erop, voor boven de waterlijn is dit de laatste laag, daar kunnen we beginnen met lakken nu.
Kleur wordt wel wat donkerder trouwens, dit vertekend nu een beetje.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_155055027


Steun voor de BBM is ook zo goed als klaar, alleen aan de onderkant maak ik nog 2 verstevigingen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_155232708
HB coating is helemaal klaar en is ook al opgeschuurd dus we zijn ready voor het lakken.
Donderdag bezig geweest met de uitlaat, daar ga ik zo mee verder.
Daarnaast nog een paar bouten onder aan de boot lassen voor de anodes.

Vandaag komt ook de lasser om alles af te lassen.
Dit is op de haven de man die naast ons staat met een grote speedboot, die heeft zelf een techniekbedrijf en doet veel werkzaamheden in de Rottedamse haven.
Erg toffe vent, hij komt met een vrachtwagen met allerlei gear en een groot 380V lasapparaat.
We staan al praktisch uit de wind maar we bouwen dan een tent rondom de boot en hij last dan alles met MIG af.
Gas wordt dan ook een beetje hoger gezet, was volgens hem geen probleem.
Ik vertrouw iemand daar volledig op die door het havenbedrijf wordt ingezet voor reparatie en sluizen e.d. :)

Als het laswerk dan straks klaar is gelijk in de roestbeschermer en morgen de eerste laag 2-c.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 15 augustus 2015 @ 09:00:33 #170
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_155233246
*O* Schiet op. :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_155248340
Degene die ging aflassen had nog een klus tussendoor en wij hebben gegokt door te gaan aflakken voor de eerste laag voordat hij kwam.
We hebben goed gegokt want het regende niet en is ook droog gebleven door de eerste 3 uur dus dat zat wel goed.

Resultaat zijn we erg tevreden over en dit is nog maar de eerste laag:




Het is hoogglans 2 componenten dus je ziet elk deukje, maar je kijkt er nu ook op ooghoogte naar en straks in het water zie je de kleine deukjes niet meer.
Na 600 euro plamuur is het wel welletjes zeg maar ;)


Lasser is lekker bezig geweest, op 2 plekjes wat het materiaal wat dunner dus moest er even wat veranderd worden maar dat is prima gelukt.
Verder kwam er toch door de warmte wat teer en schroefaskokervet uit sommige punten gelopen omdat dit natuurlijk dun wordt.
Die stukjes hebben we uitgeslepen en opnieuw gelast/
Dat is weer het nadeel met MIG lassen, een beetje vuil en je kan de slijptol pakken.
Maar het werkt wel 10x makkelijker dan elektrode.

Morgen de rest aflassen, en dan de onderkant in de Owatrol rollen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 15 augustus 2015 @ 21:51:51 #172
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_155248587
Maak muziek en lol, zet het in de Owatrol! *O*
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_155257786
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 21:51 schreef Isegrim het volgende:
Maak muziek en lol, zet het in de Owatrol! *O*
:D

Maar fijn spul, het is een soort van olie.
Superdun maar goed te doen.
En lekker simpel, potje open maken en even roeren en gaan.

Dit is met het 2 component systeem wat er overheen gaat wel anders.
Lak open maken, harder open maken, verdunner open maken.
Lak afwegen, harder afwegen en dan mengen (en echt goed mengen, denk aan een minuut of 5 roerah)
Dan op gevoel verdunner erbij en weer roerah.

Vervolgens heb je dan bij lagere temperaturen een inductietijd zodat je een 10-15 minuten moet wachten voordat het gaat reageren.
Daarna verwerken, maar bij hogere temperaturen is de potlife minimaal, het droogt dus snel.

We rollen de boot rondom in 20 minuten, het eerst gerolde deel is dan al bijna stofdroog.

Maar je mag niet rollen met een luchtvochtigheid hoger dan 80%, en ook niet in de volle zon.

Maar het is wel heel fijn spul om te verwerken.
Ik zet het op en rol het zo goed mogelijk uit, mijn maat komt achter mij aan en rolt het dan zonder druk na.
Als ik het opgezet heb moet je binnen 20 seconden narollen, doe je dat later verziek je het omdat je dan doffe plekken krijgt.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_155431076


De nieuwe uitlaat, heb ik gemaakt van 2'' lasbochten die we normaal in de verwarming gebruiken.
Ik ga deze in hitte bestendige verf rollen en ik hoop dat het een beetje netjes blijft.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_155431242
Vandaag wat bouten onderop de boot lassen waar op het eind anodes op worden gemonteerd.
Tevens dan de hele onderkant in de Owatrol.
Morgen dan hopelijk de hele onderkant in de primer.
Ben dan ook helemaal klaar met lassen en slijpen, en ben ook echt klaar met het slijpen.
Als ik even moet inschatten dan zitten er een stuk of 5 afbraamschijven en een stuk of 50! doorslijpschijven in de boot.
En een stuk of 6 recripozagen voor staal.

Geen enkel stukjes staal is ontzien zeg maar :D
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')