abonnement Unibet Coolblue
pi_149779995


Overigens afgelopen zondag voor het eerst sinds 4 maanden de motor gestart en een stuk gevaren.
De motor moest ff 2x voorgegloeid worden en na 4 startpogingen sloeg die zonder problemen aan.

Vind ik niet tegenvallen voor zo'n oude motor, waarschijnlijk was het voornamelijk diesel aanzuigen en dat probleem hebben we straks niet meer met het opvoerpompje.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_150255029
Helaas hebben we wat problemen met de motor, aanstaande zaterdag wilde wij naar de werf varen om op de kant te gaan dus bleek er water in de olie te zitten.


Zo ziet onze olie er ook uit.

Het kan dus zijn dat er bilgewater in het carter is binnen gekomen, of een lekke koppakking of lekke cilindervoeringen afdichtingen.
Deze motor heeft natte cilindervoeringen en daar is van bekend dat de dichtingen kunnen gaan lekken na verloop van tijd, als dat zo is dan loopt de kvs je carter in :o

Maargoed, we hebben voor aanstaande zaterdag een sleepje en gaan er dan uit.
Het was sowieso de bedoeling om de motor eruit te halen, nu ga ik sowieso de kop eraf halen.
En als het echt tegenzit gaat heel het blok uit elkaar en zal ik dit reviseren, uiteraard kan ik niet alles, krukas slijpen, kop vlakken maar dat zullen bedrijven voor mij gaan doen.
Dan kan ik zelf alles weer netjes in elkaar zetten.

Ik houd jullie wederom op de hoogte.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_150655836
Vorige weekend is de boot op de kant gegaan:




Bij een oud bootje kom je altijd wat narigheid tegen, maar daar hadden we ook rekening mee gehouden.
Allereerst aan de bakboordzijde zit een flinke deuk en dat is afgewerkt met plamuur, maar er zit echt een paar kilo op ben ik bang :'):



We zullen kijken of we daar van binnen bij kunnen om het enigszins uit te deuken, anders gaat er gewoon weer plamuur op.

Daarnaast is het stuk waar de schroefaskoker inzit heel amateuristisch gemaakt, dit is duidelijk later gedaan:




Sowieso heeft het een keer een tik gehad want het staat flink uit de haak, maar het is afgelast door een hobby bob, en daarna afgewerkt met dikke zwarte kit, vermoedelijk sikaflex om eventuele lekkages tegen te houden.
Dat gaat er allemaal vanaf, en die lassen gaan we allemaal inslijpen.
Daarna alles richten en opnieuw laten aflassen, hiervoor laat ik een beroepslasser komen.

Wat wel gunstig is dat ons kielkoeling systeem een aftapplug heeft _O_ :



Dus een flinke bak eronder en aftappen, dat is echt een meevaller!

De onderkant van de boot is wel wat geroest, waarschijnlijk door niet werkende en/of verkeerde anodes.

Voor de zekerheid heb ik een vlakdiktemeting laten uitvoeren gisteren:




De verzekering eist minimaal 3.0 mm, de boot is oorspronkelijk 5.0mm.
Er zijn dus een paar slechte stukjes maar niets om echt bang van de te worden, er komt een goed 2 componenten verfsysteem op, het wordt helemaal kaal gehaald tot het blanke staal, dan 2 lagen zinkfosfaat primer, dan eventueel plamuur, dan 3 tussenlagen en dan 3 lagen aflak.
Dan zal de boot niet meer zinken denk ik ;)

Vanmiddag gaan we starten met het kaalhalen van de boot met een tercoo / perago:




Daar bereik je hetzelfde mee als zandstralen, blank staal, enigszins ruw dus heel erg geschikt voor het hechten van de 2c primer.
Het is wel echt een takkeherrie, en de stukken verf en andere rotzooi vliegen er met hoge snelheid af, dus bril, stofmasker, oordoppen en handschoenen zijn het minimale wat je wilt dragen.

Vanmiddag gaan we een paar m2 kaal halen en direct in de primer zetten, als je dat niet doet zit er morgen alweer vliegroest op.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_150659110
Je bent er druk mee bezig, ziet er goed uit! Lukt het nog om de boot voor de zomer het water in te krijgen?

Zijn die Tercoo Perago schijven trouwens van rubber met stalen punten?
  zondag 15 maart 2015 @ 19:07:21 #80
53151 T42
Pinball Wizard
pi_150672233
die rubbere dingen zie ik elk jaar op de hiswa ;) net als de onbreekbare boortjes
pi_150674597
@ SSE, we doen ons best, bedoeling is om eind mei weer varende te zijn, het zijn inderdaad rubber schijven met stalen pennetjes

@ T42, klopt, was de HISWA nog wat? (geen tijd helaas....)

Vandaag al een flink stuk kunnen kaalhalen, onderaan is het echt kut omdat je boven je hoofd moet werken dus daar zijn we maar begonnen, dan heb je als laatste het makkelijke werk.
We krijgen niet alles roest weg dus er gaat eerst een laag Owatrol CIP overheen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 16 maart 2015 @ 12:05:22 #82
53151 T42
Pinball Wizard
pi_150692022
jah was 60 jaar dus veel oud spul wat ik juist mooi vind ;)
pi_150693207
Man man wie heeft dat ding vastgelastbraden... :N
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_150710147
quote:
11s.gif Op maandag 16 maart 2015 12:46 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Man man wie heeft dat ding vastgelastbraden... :N
Dat vragen wij ons ook af, staat nog flink scheef ook.
Waarschijnlijk veel te veel warme ingebracht aan een kant.
We gaan alles los slijpen op een paar stukjes na.
Dan recht zetten, hechten en de laatste stukjes ook los slijpen.

Dan helemaal af laten lassen door een pro, onderwater bakken doe ik niet aan, mij te link.
Boven de waterlijn geen probleem.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_150710287



Gisteren al een heel stuk gedaan, vandaag moest ik werken maar mijn maat is verder gegaan, aan bakboord is de hele onderkant nu tot aan de waterlijn kaal.
We zijn express daar begonnen, het is echt kut om eronder te werken, zoals je ziet is het niet echt hoog, ga je op de grond zitten ben je te laag, de laagste stand van een krukje is te hoog.
Het is dus een beetje behelpen en je ziet ook slecht wat je doet.

Zijkanten zit je gewoon lekker op een hoge stoel met genoeg licht, dat werkt een stuk prettiger.
Dus een bewuste keuze om dat als laatste te doen.

Maar lekker opgeschoten iig, echt top een maat die tussen 2 banen inzit :D
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_150715856
quote:
2s.gif Op maandag 16 maart 2015 20:02 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Dat vragen wij ons ook af, staat nog flink scheef ook.
Waarschijnlijk veel te veel warme ingebracht aan een kant.
We gaan alles los slijpen op een paar stukjes na.
Dan recht zetten, hechten en de laatste stukjes ook los slijpen.

Dan helemaal af laten lassen door een pro, onderwater bakken doe ik niet aan, mij te link.
Boven de waterlijn geen probleem.
Precies even door iemand laten doen die dat goed beheerst is aan te raden.
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_150716413
@ S&S, inderdaad, ik kan zelf wel een beetje lassen en dan gladslijpen.
Maar als we dan gaan hellingen en die boot begint zachtjes vol te lopen dan baal je natuurlijk als een stekker.
Dan ben ik bij voorbaat al weer een paar honderd euro kwijt aan hellingen en op de kan staan, die besteed ik liever aan een lasser.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 24 maart 2015 @ 10:27:47 #88
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_150976016
leuk om te lezen :)
pi_151175134
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 10:27 schreef Tjabbo het volgende:
leuk om te lezen :)
Thanks.
Dit weekend wilde we eigenlijk heel de onderkant afmaken, maar het is geen minuut droog geweest zo ongeveer, volgend weekend pasen en dan 3 dagen vrij dus nieuwe kansen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151367486
Vandaag de eerste dag van het paasweekend lekker wat kunnen doen, ik moest opeens werken omdat een collega ziek was maar rond 12:00 uur heb ik dat kunnen oplossen en ben ik direct doorgereden naar de jachthaven.

Mijn maat was al begonnen een paar uur eerder, eindstand is dat alles onder de waterlijn kaal is.
Ik heb de uitlaat eraf geslepen want dat zat een gat in, verder wat oude beugeltjes en andere zaken afgeslepen en daarna de afbraam erop zodat alles weer glad is.
Boven de waterlijn tot het gangboord is de bakboordzijde al helemaal kaal, morgen zal dat ook moeten lukken bij de stuurboordzijde.
Er zit wel aardig wat plamuur op dus daar moeten we iets op verzinnen, is bikkelhard en met de perago gaat het wel maar duurt het wel heel lang.

Wordt morgen vervolgd met wat meer foto's ;)



Ik linksonder met de flex aan het werk, mijn maat met de Perago, perfect team zo (en een biertje mag uiteraard niet ontbreken :P )
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151397886





Het schiet al lekker op, morgen zijn we een eind klaar denk, onderkant is ook al helemaal gedaan!


Oude doorvoer bilgepomp, deze wordt dichtgelast en we maken een nieuwe doorvoer die boven de waterlijn uitkomt ivm mogelijke bevriezing.



Uitlaat is al een keer rot geweest, daarna is er dus weer een nieuwe pijp op het vlak gelast en die is nu weer rot.
Alles weg geslepen en wij gaan daar een nieuwe uitlaat voor maken.



Hier is goed te zien hoe scheef de schroefastunnel onder de boot staat, deze slijp ik er helemaal af en vervolgens wordt daar alles netjes gemaakt en gaan we met een bok en een krik dit allemaal op een goede manier uitlijnen en daarna aflassen.

Alle kikkers en oude troep is eraf geslapen, doel is om het complete plaatje zo strak mogelijk te maken.
Ook de zijvinnen zijn eraf, die waren een beetje krokant en ik vraag me af of het merkbaar is.
Ik plaats ze in eerste instantie niet terug, mocht het echt niet te doen zijn zal ik nieuwe plaatsen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151432549
Heel het paasweekend staat werken, kan geen haakse slijper of boormachine meer horen.
Maar de boot is zo goed als kaal, we hebben er zeker een paar kilo plamuur afgeschuurd.

Kijk en geniet:




En 1 kant in de Owatrol CIP:



Door het kaal halen zien we nu ook dat er een keer een plaatdeel aan stuurboord is vervangen, laten we gewoon zitten.
Na de Owatrol komen er 2 lagen ZF primer op en dan gaan we plamuren.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151433230
Ziet er netjes uit. Ook een lekker tempo zo, als het zo doorgaat kan je van de zomer weer varen :)
pi_151433574
Thanks, en dat is ook de bedoeling.
Het kutwerk is allemaal voor het grootste gedeelte gedaan, mijn maat kan nu verder met het verfsysteem en ik ga verder met de voortstuwing.

Maar wij doen alles samen, dat scheelt echt.
Sowieso is het een stuk gezelliger en je kan elkaar een beetje aanmoedigen.
Tevens gaat het 2x zo snel :P

Overigens:

In het midden bij de kiel van de boot zat een hele oude dieptegever, die wilde ik weghebben.
Uiteraar bouten allemaal dol dus maar even de flex erop met een 1mm schijfje.

Toen de gever eraf en de bouten eruit, kwam er even een partijtje water uit zetten, heeft zeker een dik uur gelopen door dat kleine gaatje.
Was dus geen slecht idee.
Ik ga het heel goed laten drogen en dan owatrol olie naar binnen spuiten en daarna laten aflassen.
Van binnen kom je daar niet bij mits je de betimmering weghaalt.

[ Bericht 38% gewijzigd door junkiexp op 06-04-2015 22:15:40 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151450113


En mijn maat had er blijkbaar zin in, bakboordzijde staat ook in de CIP _O_

[ Bericht 18% gewijzigd door junkiexp op 07-04-2015 15:33:42 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151460171
Wat gaat de nieuwe kleur worden?
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_151460988
Donkerblauw, waarschijnlijk met rode antifouling.
Beetje dit idee:

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151461059
Dat ziet er chique uit.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_151499240
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 20:19 schreef PeuRac het volgende:
Dat ziet er chique uit.
Dat is ook de bedoeling :)

Van het weekend weer verder, ik wil de schroefas gaan trekken, schroef is er al af maar ik moet op mijn buik in de kuip gaan liggen om de conische koppeling bij de keerkoppeling los te maken.
Als dat lukt ga ik met de flex het gedeelte wat scheeft zit eraf slijpen en kijken wat we daar gaan tegenkomen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  donderdag 9 april 2015 @ 00:08:42 #100
53151 T42
Pinball Wizard
pi_151503412
moet mijn boot nog verlengen ;) kun je dat ook is iets simpeler bootje haha
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')