abonnement Unibet Coolblue
  zondag 20 april 2014 @ 23:28:02 #26
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_139095865
quote:
2s.gif Op zondag 20 april 2014 23:26 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Dieselmotor he ;) Die start sowieso als je geduld hebt :*
Hmm, zit wat in, maar gaat een gelegenheidsdief zo ver denk je? ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_139097484
Nou kan ik op de "volg topic" knop drukken maar dan weet je niet dat ik dit een enorm leuk project vind die ik absoluut ga volgen!
pi_139097975
quote:
3s.gif Op zondag 20 april 2014 23:28 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Hmm, zit wat in, maar gaat een gelegenheidsdief zo ver denk je? ;)
Geen idee, ik vertrouw erop dat ze er niet aan komen :( :(
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139097989
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2014 00:07 schreef vannelle het volgende:
Nou kan ik op de "volg topic" knop drukken maar dan weet je niet dat ik dit een enorm leuk project vind die ik absoluut ga volgen!
Thanks, ik zal regelmatig proberen te up-daten!
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139104109
Vandaag een beetje rustig aan, ben 31 geworden dus niet te gek doen.
Ga straks wel ff samen met vriendinlief die een beetje gaat schoonmaken.
Ik ga zelf nog wat kabels trekken denk ik en de motor verder aansluiten en controleren
dat ik alles goed heb vastgezet.
Heb alle aansluitingen op dynamo en startmotor e.d. met veerringen en moeten vast gezet, als een dergelijk aansluiting loskomt en de massa raakt hebben we wel een serieus probleem!
Zo'n oude diesel staat flink te dansen op de oude motorsteunen (die nog vervangen worden)

Daarnaast ook de aansluitingen voor het gloeirelais maken, die 40A liep eerst over het contactslot en lijkt me niet echt een succes dus dat gaan we wijzigen.
Morgen gelijk een relais halen en monteren, dan kan ik weer starten.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139138159
Gisteren samen met vriendin nog even naar de boot gegaan.
Even flink uitgeruimd en een hoop rommel er vanaf gehaald, het is geen jacht van 40 meter dus sommige spullen liggen al snel in de weg.
Daarnaast al het gereedschap weer een beetje gesorteerd en opgeruimd.

Heb nog wat kabels vastgezet en begeleid.

Daarna heb ik het stuur en de mast eraf gehaald en mee naar huis genomen:



Ik moet het nog even goed bekijken maar ik denk dat het teak hout is, het stuur is nog in redelijke conditie maar de mast is dermate slecht dat de stukken beits eraf zijn door het weer.
Mast is al uit elkaar, 1 schroefje.
Die ga ik helemaal kaal maken en alle gaatjes van vorige lampjes e.d. plamuren met houtvuller in de juiste tint.
Daarna wil ik bovenop de mast een soort van klein plateau maken zodat hier het ankerlicht op kan staan.
Halverwege de mast komt dan het toplicht, die schijnt dan naar voren zodat je hier geen last van hebt.
We hebben een heklicht dus we hoeven geen rondomschijnend toplicht te hebben.
Moet uiteindelijk de kleur weer worden wat het stuur nu is.

Stuur is driedelig, een stalen naaf, en allemaal houten onderdelen die op hun plaats worden gehouden door een messing ring aan de voor en achterkant.
Die ga ik dus uit elkaar houden, flink schuren en een paar keer beitsen.
Messing ring weer oppoetsen en de naaf kaal maken en spuiten.

Kan ik daar weer mee pronken :P

[ Bericht 17% gewijzigd door junkiexp op 22-04-2014 09:46:30 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139155829
Vandaag nog lekker bezig geweest, alle bekabeling in de motorruimte is klaar, nog een paar beugels en dat is af.
Dit is het resultaat, nu nog even zonder accu:







Misschien had ik achteraf zwarte bindbandjes moeten gebruiken, maar deze had ik al liggen en daar zit een extra stukje op met een gat erin zodat je dit met een schroef ergens kan bevestigen.

Ik moet nog wel even alle aansluitingen even nakijken of ze goed vastzitten, verder moet er nog een 50A zekering in de draad van het gloeirelais.
En dat relais op z'n kant is jammer, ik haal het ander niet met de accu die eronder komt te staan.
Maar het blijft een motorruimte natuurlijk ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139160144
Bovenste foto:
Slangklem van de bovenste koelslang zit er scheef op, als die iets gaat bewegen krijgt ie meer ruimte en heb je lekkage als je pech hebt....

Electriciteit ziet er een stuk verzorgder uit nu! ^O^
pi_139160730
Thanks, ik had het gezien.
Binnenkort gaat de kvs eruit en zal ik gelijk een paar stukken slang vervangen, en waar de accu komt te staan loopt de slang ook niet handig dus dat verander ik gelijk.

Wordt wel even sjouwen, er gaat volgens mij iets van 40 liter kvs in.
En als ik het leeghaal is het de vraag of de koelingsbuizen niet lek zijn, anders pomp ik de hele Schie leeg _O-
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139163726
40 liter, da's 4 emmers. Een stoere kapitein draait daat z'n hand niet voor om toch? ;)

Heeft zo'n motor 2 koelsystemen trouwens?
Je hebt het over kvs én over de Schie leeg pompen....
pi_139164003
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 22:23 schreef vannelle het volgende:
40 liter, da's 4 emmers. Een stoere kapitein draait daat z'n hand niet voor om toch? ;)

Heeft zo'n motor 2 koelsystemen trouwens?
Je hebt het over kvs én over de Schie leeg pompen....
Nee komt wel goed ;)

Deze motor heeft kielkoeling, als zo'n buis dus een gaatje zou hebben zou je dat niet hoeven te merken omdat in ons geval het resevoir boven de waterlijn gemonteerd zit.
Communicerende vaten enzo ;)

Beetje dit idee:

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139164419
Geloof het of niet maar ik snap het helemaal!! Thanks voor de uitleg. :)
pi_139319966
Niet veel te melden, ben druk bezig met het kaalmaken en schuren van het hout zodat het gebeitst kan worden.....
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139842892
Gisteren en vandaag druk bezig geweest, ik moet nog ff een 50 amp zweefzekering voor het voorgloeien plaatsen en dan is de motorruimte klaar qua electra.
Achter de stuurtstand schiet het ook al op, ben nu een keuze aan het maken welk schakelpaneel het moet gaan worden.
En wat verdeelstrips e.d. aanschaffen uiteraard.

Ben vandaag tot zover gekomen:

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_141129020
Ondertussen al een stuk verder, motor loopt weer en de elektra is tot de stuurstand zo goed als af.

Dit is het schakelpaneel geworden:



En een apart paneel voor de bilgepomp:



Keuze voor de meter is ondertussen ook gemaakt, dit worden ze:



Ik moet nog een vlotter voor de watertank scoren en ook voor de dieseltank, dan kan ik alles afmaken.

Het mastje is ondertussen helemaal kaalgemaakt en opnieuw in elkaar gezet.
De eerste laag beits in teak kleur heb ik er net opgezet:




Nog nooit gebeits dus best tevreden met het resultaat :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_141222972
Vandaag de mast voor de 3de keer in de lak gezet, nog 4x te gaan:



Als je zag hoe het was:



_O_
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_141228769
Gaat lekker zo, ben benieuwd naar het eindresultaat.
pi_141799703
Deze week eindelijk een weekje tijd, dus vandaag nog bezig geweest.
Deze accu gaat als HH accu dienen:



Schakel- en bilgepaneel aangesloten en tijdelijk even vastgezet, morgen maar eens paneel gaan knutselen.


Daarnaast ook een radioslede gemonteerd en deze goed vastgezet met vuren balkjes, voorheen zat dat heel slecht schoof de radio eruit bij het bedienen.
Zit nu zo vast als een huis.

Morgen dan nog een zekering plaatsen voor de Cyrix en dan is dat deel klaar.
Dan verder met de instrumenten.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  PR/Manusje van alles woensdag 2 juli 2014 @ 08:36:25 #44
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_141806104
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 april 2014 21:30 schreef junkiexp het volgende:
Thanks, ik had het gezien.
Binnenkort gaat de kvs eruit en zal ik gelijk een paar stukken slang vervangen, en waar de accu komt te staan loopt de slang ook niet handig dus dat verander ik gelijk.

Wordt wel even sjouwen, er gaat volgens mij iets van 40 liter kvs in.
En als ik het leeghaal is het de vraag of de koelingsbuizen niet lek zijn, anders pomp ik de hele Schie leeg _O-
_O-

één emmertje water halen ....
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_142523213
Vandaag nog lekker bezig geweest, ons kajuit dak loopt rond en we wilden een zonnepaneel.
Een star zonnepaneel op een dergelijke boot monteren hebben er een paar in onze haven en ik vind dat dus echt geen gezicht.
Dus we hebben gekozen voor een wat duurder flexibel en overloopbaar 90Wp zonnepaneel.
Het dak moet nog kaal gehaald worden en als je dit paneel erop monteert met kit krijg je het eigenlijk
nooit helemaal meer zonder schade los.
Daarom hebben wij gekozen voor industrieel klittenband met zelfklevende rug, 7 strepen op de boot en 7 strepen op de achterkant van het paneel.
Geen kader gemaakt maar in lengterichting op de korte kant geplakt.
Het paneel komt dan iets hoger te liggen en krijg tijdens het varen er lucht onderdoor, het rendement van zonnepanelen is beter als ze niet te warm worden.
Dit is dan het resultaat:



Voor het laden hebben wij gekozen voor een wat duurdere maar beter MPPT regelaar van Victron Energy:



Zelfs op dit moment hebben we nog een klemspanning van 13,6 volt, met het weer van gisteren was dat ruimt 19 volt :).
Op de laadregelaar kan eventueel nog een lamp worden aangesloten die automatisch aangaat als het donker wordt, leuke optie maar denk niet dat we dit gaan gebruiken.
Paneel zou natuurlijk voor het mooie schuin moeten staan maar dat is geen gezicht en dan is het idee van het flexibele natuurlijk weg.
Maar door de dakbolling staat het toch iets beter gericht naar de zon, al heeft de niet-zon kant daar natuurlijk wel nadeel van :P

Feit blijft dat het paneel niet zichtbaar is vanaf de wal, en dat is esthetisch zeer leuk maar ook voor het lange vinder gilde ;)

[ Bericht 16% gewijzigd door junkiexp op 20-07-2014 21:13:46 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_142560808
Niet heelhuids te verwijderen lijkt me juist wel een positieve eigenschap van vastkitten.
Volgens mij heb je nu namelijk een heel makkelijk te jatten zonnepaneel op je boot gelegd!

Maar het ziet er wel mooi uit zo!
pi_142565023
quote:
1s.gif Op maandag 21 juli 2014 17:19 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Niet heelhuids te verwijderen lijkt me juist wel een positieve eigenschap van vastkitten.
Volgens mij heb je nu namelijk een heel makkelijk te jatten zonnepaneel op je boot gelegd!

Maar het ziet er wel mooi uit zo!
Klopt wel, echter als ze het proberen en het gaat kapot mogen ze het van mij ook heel meenemen ;)
Maar het dak gaat van de winter kaal zoals gezegd, vandaar dat we hiervoor hebben gekozen.
En vanaf de kant is het dus niet te zien, we liggen eigenlijk alleen onbeheerd in onze eigen haven en daar is camerabeveiliging en alarm.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_142922721
Blijft een tof project dit!
pi_143012508
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 15:14 schreef Den_Haag het volgende:
Blijft een tof project dit!
Thanks!

Zonnepaneel werkt perfect, laad de accu helemaal nokkievol en daar het cyrix relas wat bi-directioneel werkt wordt daarna de startaccu verder geladen.
Instrumentenpaneel ligt er inmiddels op en is voorzien van het schakelpaneel en dergelijke instrumenten.

We gaan straks varen dus zal eens wat foto's maken.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143021116
quote:
2s.gif Op zondag 3 augustus 2014 12:39 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Thanks!

Zonnepaneel werkt perfect, laad de accu helemaal nokkievol en daar het cyrix relas wat bi-directioneel werkt wordt daarna de startaccu verder geladen.
Instrumentenpaneel ligt er inmiddels op en is voorzien van het schakelpaneel en dergelijke instrumenten.

We gaan straks varen dus zal eens wat foto's maken.
*O* *O* *O* *O*
'Als' is einde discussie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')