abonnement Unibet Coolblue
pi_138380566
Vorig jaar in juni voor een mooi bedrag een mooie Ten Broeke kruiser gekocht samen met een vriend:







We schatten zelf dat de boot ergens tussen 1970-1980 is gemaakt.
De boot is ongeveer 7,80 meter lang en heeft een diepgang van 50 centimer.
Binnenin is een toilet, keuken met koelkast en de mogelijkheid om met 2 personen te slapen.
De originele motor zit er niet meer in, meer weten we eigenlijk niet :P .

Er zit nu een Peugot Indenor XDP4.90 dieselmotor met +/- 45 PK in.
Keerkoppeling is vrij nieuw en een 1:1 type, geen reductie dus.
De boot is voorzien van kielkoeling en een droge uitlaat, mits er niet teveel ijs ligt kunnen we dus altijd varen.

We hebben de boot nu bijna een jaar en we weten dat hij niet rot is en dat de motor nog best even mee kan, daarom hebben we besloten het e.e.a. aan te pakken.
Als alles volgens plan gaat dan gaat hij volgende week de kant op voor een paar weken:

Plan is dan:

-Onderwaterschip helemaal kaal maken
-Afvoer keuken die nu onder water uitkomt dicht laten lassen
- ''stabilisatievinnen'' aan de zijkant laten lassen
- 2 x in de 2C epoxy primer
- 2x in de 2c coating
- onder de waterlijn in de rode AF
- boven de waterlijn aflakken in donkerblauwe 2c lak


Mocht er tijd over zijn dan krijgt de opbouw dezelfde behandeling echter moeten de ramen e.d. er ook uit dus dat is iets ingrijpender.
Bovenkant wordt gewoon helder wit en niet creme zoals nu :r

In de volgende postings zal ik ook wat andere plannen op een rijtje zetten.

[ Bericht 1% gewijzigd door junkiexp op 01-04-2014 07:29:06 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 31 maart 2014 @ 22:21:31 #2
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_138382113
Had je hier destijds geen topic over? Komt me zo bekend voor :)
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_138382950
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_138465201
Leuk junkie *O* !
Ik vind dit soort projecttopics altijd wel leuk om te volgen, aangezien bootprojecten niet zo vaak voorbij komen.
  donderdag 3 april 2014 @ 11:15:50 #5
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_138465245
Waarom moet de afvoer van het kombuis dicht?
pi_138484649
quote:
14s.gif Op donderdag 3 april 2014 11:13 schreef Anne het volgende:
Leuk junkie *O* !
Ik vind dit soort projecttopics altijd wel leuk om te volgen, aangezien bootprojecten niet zo vaak voorbij komen.
Ik ook, met dezelfde reden.
Daarom wel weer leuk om het zelf ook bij te gaan houden.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_138484786
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 11:15 schreef Erasmo het volgende:
Waarom moet de afvoer van het kombuis dicht?
Omdat die nu onder de waterlijn uitkomt, en daar moet je dan rekening mee houden als je in de winter in het water ligt en het gaat vriezen e.d.
Dat is het enige, voor de rest heb ik bij deze boot geen omkijken naar andere zaken als het vriest.
Gewoon een huiddoorvoer boven het water oppervlak.
Beetje schuin naar beneden zonder sifon, lijkt me een betere oplossing.

We kunnen elke winter het water uit voor niks maar dan ga je pas 15 april erin.
En die mensen baalde nu, wij konden al lekker varen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  vrijdag 4 april 2014 @ 09:22:48 #8
19529 Fendy
True Spirit
pi_138496595
Leuk, bootjes :)

Protip, bespaar een berg centen door naar de firma polyservice te gaan.
Voor je dubbele laag primer op je hele schip haal je daar "primer basis" (eventueel heel handig alvast blauw te maken met wat tubes pigment)
Voor onder water haal je "pantsercoat" en als aflak op kleur boven water neem je DD lak van hun eigen merk. Ze verkopen superspul, net zo goed of beter dan gerenommeerde merken als epifanes of international maar overwegend voor de helft van de prijs die je in de watersportwinkel betaalt.

Tevens, linksdraaiende schroef?
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_138497900
Leuk bootje, wat betaal je voor zoiets?
pi_138528364
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 april 2014 09:22 schreef Fendy het volgende:
Leuk, bootjes :)

Protip, bespaar een berg centen door naar de firma polyservice te gaan.
Voor je dubbele laag primer op je hele schip haal je daar "primer basis" (eventueel heel handig alvast blauw te maken met wat tubes pigment)
Voor onder water haal je "pantsercoat" en als aflak op kleur boven water neem je DD lak van hun eigen merk. Ze verkopen superspul, net zo goed of beter dan gerenommeerde merken als epifanes of international maar overwegend voor de helft van de prijs die je in de watersportwinkel betaalt.

Tevens, linksdraaiende schroef?
Ik was eigenlijk wel overtuigd van De IJssel coatings, maar ik zal eens rondkijken.
Euh ff nadenken, ik ben daar niet zo goed in.
Over bakboord kan ik veel scherper keren dan over stuurboord, dan heb ik volgens mij een rechtse schroef toch?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_138528468
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2014 10:22 schreef Den_Haag het volgende:
Leuk bootje, wat betaal je voor zoiets?
Volgens mij was het rond de 5K
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 5 april 2014 @ 10:16:33 #12
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_138533195
quote:
2s.gif Op donderdag 3 april 2014 21:22 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Omdat die nu onder de waterlijn uitkomt, en daar moet je dan rekening mee houden als je in de winter in het water ligt en het gaat vriezen e.d.
Dat is het enige, voor de rest heb ik bij deze boot geen omkijken naar andere zaken als het vriest.
Gewoon een huiddoorvoer boven het water oppervlak.
Beetje schuin naar beneden zonder sifon, lijkt me een betere oplossing.

We kunnen elke winter het water uit voor niks maar dan ga je pas 15 april erin.
En die mensen baalde nu, wij konden al lekker varen.
Duidelijk.
  zaterdag 5 april 2014 @ 12:41:20 #13
19529 Fendy
True Spirit
pi_138535717
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 april 2014 00:23 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Ik was eigenlijk wel overtuigd van De IJssel coatings, maar ik zal eens rondkijken.
Euh ff nadenken, ik ben daar niet zo goed in.
Over bakboord kan ik veel scherper keren dan over stuurboord, dan heb ik volgens mij een rechtse schroef toch?
De wielwerking zou bij een rechtsdraaiende schroef inderdaad moeten zorgen dat wegdraaien naar bakboord makkelijker gaat, immers gaat je kont dan naar stuurboord en je punt naar bakboord ;)

Op de foto lijkt het alleen een linksdraaiende schroef te zijn :P
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_138537232
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 april 2014 12:41 schreef Fendy het volgende:

[..]

De wielwerking zou bij een rechtsdraaiende schroef inderdaad moeten zorgen dat wegdraaien naar bakboord makkelijker gaat, immers gaat je kont dan naar stuurboord en je punt naar bakboord ;)

Op de foto lijkt het alleen een linksdraaiende schroef te zijn :P
Ja logisch gezien heb je gelijk idd, maar als ik over bakboord keer dan kan ik bijna om mijn as draaien.
Ik heb een vrij korte schroefas en de schroef zit ook best ver naar het midden van de boot, dat zorgt ervoor dat ik heel scherp kan draaien.
Is opzicht fijn, soms lukt achteruit niet als het moet en dan draai ik gewoon over bakboord en vaar ik lekker vooruit :D
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139022648
De boot uit het water laat nog even op zich wachten, als dit te lang duurt gaan we van de winter op de kant.
Als het zomer is moet ik wel kunnen varen natuurlijk :P

Ik ben nu 4 dagen vrij, en morgen ga ik aan de elektra beginnen.
Dat ziet er nu zo uit:


En dat door de hele boot, kroonsteentjes, scotch blokjes en in elkaar gedraaide draden met plakband, alles kom je tegen.
Het is een wonder dat de helft nu nog werkt (de andere helft dus niet :') )

Dus morgen ga ik met een kniptang de boot in en ga ik alles eruit knippen.

Vervolgens moet het dan zoiets gaan worden:



In grote lijnen, wordt nog wel het e.e.a. aangepast (zie ook dit topic)

Ik heb het e.e.a. aan 50mm2 16mm2 en 6 mm2 plus perskabelogen besteld.
Dat zijn de leidingen voor startmotor en dynamo, 6mm2 worden de hoofdleidingen naar de schakepanelen e.d.
Verbuikers ga ik allemaal met 1,5mm2 voeden, dat is genoeg.

Via een vriend die in de offshore werkt een mooie Klauke kabelperstang en een bijhorend snijmes geleend.
Daarnaast ook de scheidingsrelais en de zekeringhouder met 100A zekering klaarliggen:



Morgen en zondag genoeg te doen dus :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  vrijdag 18 april 2014 @ 20:49:45 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_139024011
Whehe, ik heb al wat recreatieve knutselbootjes van binnen gezien, en ik kan je met zekerheid vertellen dat dit best wel meevalt zo op het eerste gezicht :X :+

Overigens wil het beschikbaar hebben van pimp gereedschap niet zeggen dat het er ook pimp uit gaat zien, of ga je alles in kabelgootjes wegwerken? deze manier is makkelijk om onderweg storingen op te lossen, in kabelgoten zoek je je het lazerus naar wel stuk spaghetti je moet hebben, of je moet alles numbercoded gaan maken en documenteren, dan ben je wel effe zoet :P Andere optie is kabelbomen maken, maar ook dat zuigt als je een storing hebt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_139024576
Ja het kan idd erger, maar ik heb geen zin in storingen of brand dus daarom moet het eruit.

Ik weet het nog niet helemaal, opzicht valt het mee qua electra.
Terwijl ik bezig ben zal ik erachter komen wat het beste werkt, ik ga sowieso met verdeelstrips werken en niet teveel verbindingen maken natuurlijk.

Ik zal morgen of zondag wat foto's plaatsen van de vorderingen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139051495
Vandaag lekker bezig geweest, eerst het motorruim opengemaakt en daar alles weggeknipt.
Vanaf daar begonnen met aanleg van de kabels, ik ga de accu in het motorruim zetten, dan kan ik ook de kabels lekker kort houden en het gloeirelais daar plaatsen zodat de kabels daarvan lekker kort blijven.

Daarnaast nieuwe kabels getrokken voor de koelvloeistofsensor en de oliesensor.
Daar gelijk 2 draden voor bijgetrokken want ik gecombineerde sensoren monteren dus, met een sckakelfunctie zodat ik alarm krijg als de kvs temp te hoog is of er iets is met de oliedruk.

Dynamo ook opnieuw aangesloten, het is een nieuwe 70 amp dynamo en die zat aangesloten met 6mm2 over een afstand van 2 meter.
Niet echt handig, daar heb ik 16mm2 van gemaakt.

Dynamo B+ liep eerst naar de hoofdschakelaar en kwam daar de + van de de startmotor tegen die samen met de + van de accu op 1 bout zat.
Dat heb ik ook allemaal weggeknipt, ik ga nu met de B+ met 16mm2 naar de + terminal van de startmotor, vanaf daar met 50mm2 zonder onderbrekingen naar de accu.
Die hoofdschakelaar ga ik later gebruiken voor het huishoud net.


Kabel perfect gekrimpt.


Krimpkous eroverheen en verwarmen en je hebt de super verbinding te pakken.


Idem voor de +.


Waar gehakt wordt....... ;)



Tevens hebben meerkoeten besloten een nestje te bouwen onder mijn zwemplateau, ik hoop dat ze over een week weg zijn :D
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 19 april 2014 @ 20:32:42 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_139051675
Ziet er goed uit, maar die koeten moet je weghouden, anders lig je daar voorlopig nog wel effe. volgens mij is het verboden om bewoonde nesten weg te halen als er eenmaal in gelegd is/gebroed wordt 3.gif.

Hoofdschakelaar is handig als de boot voor langere tijd onbeheerd ligt. ^O^

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_139051875
Ik zal morgen eens kijken naar die koeten, als er geen ei in ligt moeten ze opnieuw gaan bouwen ben ik bang.
Tsja, je auto heeft ook geen hoofdschakelaar toch ;)

Er loopt vanaf de + van de startaccu 1 draad direct naar het contact, als het contact uit staat dan loopt er geen stroom weg.
En we hebben van de winter ook 2-3 maanden niet gevaren en toen was het even voorgloeien en direct lopen.

Startonderbreker kan maar de boten van de buren zijn veel mooier ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 19 april 2014 @ 20:42:40 #21
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_139052045
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 april 2014 20:37 schreef junkiexp het volgende:
Ik zal morgen eens kijken naar die koeten, als er geen ei in ligt moeten ze opnieuw gaan bouwen ben ik bang.
Tsja, je auto heeft ook geen hoofdschakelaar toch ;)

Er loopt vanaf de + van de startaccu 1 draad direct naar het contact, als het contact uit staat dan loopt er geen stroom weg.
En we hebben van de winter ook 2-3 maanden niet gevaren en toen was het even voorgloeien en direct lopen.

Startonderbreker kan maar de boten van de buren zijn veel mooier ;)
Kadettjes vallen minder op, en als je lam bent pak je er gewoon eentje lijkt me. Meeste botendiefstal is dronkemanslol he ;)

Ik kende ook iemand die een ritsje tuimelschakelaartjes op het dash had zitten, die moesten gewoon op een bepaalde manier aangeschakeld staan om de boel te kunnen starten, die vond ik ook wel heel kewl _O_
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_139090610
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 april 2014 20:42 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Kadettjes vallen minder op, en als je lam bent pak je er gewoon eentje lijkt me. Meeste botendiefstal is dronkemanslol he ;)

Ik kende ook iemand die een ritsje tuimelschakelaartjes op het dash had zitten, die moesten gewoon op een bepaalde manier aangeschakeld staan om de boel te kunnen starten, die vond ik ook wel heel kewl _O_
Ja heb je wel gelijk in, maar wij liggen altijd in de haven eigenlijk.
Als ze echt willen dan is het een kwestie van een draad op de startmotor en dat ding loopt ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139090976
Vandaag lekker bezig geweest, was perfect weer.
Wind stond precies achterop de kuiptent, dus zij flappen open en aan de slag.

Alle terminals en kabels van 16 en 50mm2 zijn geknepen en zitten op hun plaats gemonteerd.
Uiteraard ook de scheidingsdiode en de de zekeringhouder met 100A zekering naar de huishoudaccu.
Ik wil beide accu's in het motorruim plaatsen maar dat gaat niet qua ruimte.
Dus de huishoudaccu komt nu voor de stuurstand, daar was al een voorziening gemaakt waar de accu in kan staan en ook als voetenbankje dient:



Zo wordt het straks allemaal aangelosten, alleen de accu hoeft er nog maar in

Achter de stuurstand alle instrumenten, het contactslot en de schakelpanelen gedemonteerd.
Daar zaten een hele hoop kabels, ik heb niet teruggezocht hoe het zat maar heb gewoon alles afgeknipt.



Dit is een deel van wat eruit kwam.

Daarnaast alle draden wat met de motor heeft te maken getrokken naar de ''meterkast'', in ons geval is dat in het toilet.



Even tijdelijk met Dymo labels erop zodat ik weet wat het is.

Toen nog het belangrijkste van de dag uitgevoerd en naar huis gegaan':



_O-

Ik ben trouwens nog een beetje wiebelig, door de wind lag de boot toch wel de hele dag een beetje heen en weer te beuken en nu je dat niet meer hebt snapt je lichaam dat niet.
Heb ik vaak ook na een lange dag varen, grappig is dat :P
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 20 april 2014 @ 23:22:27 #24
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_139095648
quote:
2s.gif Op zondag 20 april 2014 21:43 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Ja heb je wel gelijk in, maar wij liggen altijd in de haven eigenlijk.
Als ze echt willen dan is het een kwestie van een draad op de startmotor en dat ding loopt ;)
Niet als die draad voorkomt dat de ontsteking gevoed wordt.. maar je moet het helemaal zelf weten ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_139095793
quote:
14s.gif Op zondag 20 april 2014 23:22 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Niet als die draad voorkomt dat de ontsteking gevoed wordt.. maar je moet het helemaal zelf weten ;)
Dieselmotor he ;) Die start sowieso als je geduld hebt :*
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 20 april 2014 @ 23:28:02 #26
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_139095865
quote:
2s.gif Op zondag 20 april 2014 23:26 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Dieselmotor he ;) Die start sowieso als je geduld hebt :*
Hmm, zit wat in, maar gaat een gelegenheidsdief zo ver denk je? ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_139097484
Nou kan ik op de "volg topic" knop drukken maar dan weet je niet dat ik dit een enorm leuk project vind die ik absoluut ga volgen!
pi_139097975
quote:
3s.gif Op zondag 20 april 2014 23:28 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Hmm, zit wat in, maar gaat een gelegenheidsdief zo ver denk je? ;)
Geen idee, ik vertrouw erop dat ze er niet aan komen :( :(
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139097989
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2014 00:07 schreef vannelle het volgende:
Nou kan ik op de "volg topic" knop drukken maar dan weet je niet dat ik dit een enorm leuk project vind die ik absoluut ga volgen!
Thanks, ik zal regelmatig proberen te up-daten!
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139104109
Vandaag een beetje rustig aan, ben 31 geworden dus niet te gek doen.
Ga straks wel ff samen met vriendinlief die een beetje gaat schoonmaken.
Ik ga zelf nog wat kabels trekken denk ik en de motor verder aansluiten en controleren
dat ik alles goed heb vastgezet.
Heb alle aansluitingen op dynamo en startmotor e.d. met veerringen en moeten vast gezet, als een dergelijk aansluiting loskomt en de massa raakt hebben we wel een serieus probleem!
Zo'n oude diesel staat flink te dansen op de oude motorsteunen (die nog vervangen worden)

Daarnaast ook de aansluitingen voor het gloeirelais maken, die 40A liep eerst over het contactslot en lijkt me niet echt een succes dus dat gaan we wijzigen.
Morgen gelijk een relais halen en monteren, dan kan ik weer starten.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139138159
Gisteren samen met vriendin nog even naar de boot gegaan.
Even flink uitgeruimd en een hoop rommel er vanaf gehaald, het is geen jacht van 40 meter dus sommige spullen liggen al snel in de weg.
Daarnaast al het gereedschap weer een beetje gesorteerd en opgeruimd.

Heb nog wat kabels vastgezet en begeleid.

Daarna heb ik het stuur en de mast eraf gehaald en mee naar huis genomen:



Ik moet het nog even goed bekijken maar ik denk dat het teak hout is, het stuur is nog in redelijke conditie maar de mast is dermate slecht dat de stukken beits eraf zijn door het weer.
Mast is al uit elkaar, 1 schroefje.
Die ga ik helemaal kaal maken en alle gaatjes van vorige lampjes e.d. plamuren met houtvuller in de juiste tint.
Daarna wil ik bovenop de mast een soort van klein plateau maken zodat hier het ankerlicht op kan staan.
Halverwege de mast komt dan het toplicht, die schijnt dan naar voren zodat je hier geen last van hebt.
We hebben een heklicht dus we hoeven geen rondomschijnend toplicht te hebben.
Moet uiteindelijk de kleur weer worden wat het stuur nu is.

Stuur is driedelig, een stalen naaf, en allemaal houten onderdelen die op hun plaats worden gehouden door een messing ring aan de voor en achterkant.
Die ga ik dus uit elkaar houden, flink schuren en een paar keer beitsen.
Messing ring weer oppoetsen en de naaf kaal maken en spuiten.

Kan ik daar weer mee pronken :P

[ Bericht 17% gewijzigd door junkiexp op 22-04-2014 09:46:30 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139155829
Vandaag nog lekker bezig geweest, alle bekabeling in de motorruimte is klaar, nog een paar beugels en dat is af.
Dit is het resultaat, nu nog even zonder accu:







Misschien had ik achteraf zwarte bindbandjes moeten gebruiken, maar deze had ik al liggen en daar zit een extra stukje op met een gat erin zodat je dit met een schroef ergens kan bevestigen.

Ik moet nog wel even alle aansluitingen even nakijken of ze goed vastzitten, verder moet er nog een 50A zekering in de draad van het gloeirelais.
En dat relais op z'n kant is jammer, ik haal het ander niet met de accu die eronder komt te staan.
Maar het blijft een motorruimte natuurlijk ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139160144
Bovenste foto:
Slangklem van de bovenste koelslang zit er scheef op, als die iets gaat bewegen krijgt ie meer ruimte en heb je lekkage als je pech hebt....

Electriciteit ziet er een stuk verzorgder uit nu! ^O^
pi_139160730
Thanks, ik had het gezien.
Binnenkort gaat de kvs eruit en zal ik gelijk een paar stukken slang vervangen, en waar de accu komt te staan loopt de slang ook niet handig dus dat verander ik gelijk.

Wordt wel even sjouwen, er gaat volgens mij iets van 40 liter kvs in.
En als ik het leeghaal is het de vraag of de koelingsbuizen niet lek zijn, anders pomp ik de hele Schie leeg _O-
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139163726
40 liter, da's 4 emmers. Een stoere kapitein draait daat z'n hand niet voor om toch? ;)

Heeft zo'n motor 2 koelsystemen trouwens?
Je hebt het over kvs én over de Schie leeg pompen....
pi_139164003
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 22:23 schreef vannelle het volgende:
40 liter, da's 4 emmers. Een stoere kapitein draait daat z'n hand niet voor om toch? ;)

Heeft zo'n motor 2 koelsystemen trouwens?
Je hebt het over kvs én over de Schie leeg pompen....
Nee komt wel goed ;)

Deze motor heeft kielkoeling, als zo'n buis dus een gaatje zou hebben zou je dat niet hoeven te merken omdat in ons geval het resevoir boven de waterlijn gemonteerd zit.
Communicerende vaten enzo ;)

Beetje dit idee:

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139164419
Geloof het of niet maar ik snap het helemaal!! Thanks voor de uitleg. :)
pi_139319966
Niet veel te melden, ben druk bezig met het kaalmaken en schuren van het hout zodat het gebeitst kan worden.....
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139842892
Gisteren en vandaag druk bezig geweest, ik moet nog ff een 50 amp zweefzekering voor het voorgloeien plaatsen en dan is de motorruimte klaar qua electra.
Achter de stuurtstand schiet het ook al op, ben nu een keuze aan het maken welk schakelpaneel het moet gaan worden.
En wat verdeelstrips e.d. aanschaffen uiteraard.

Ben vandaag tot zover gekomen:

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_141129020
Ondertussen al een stuk verder, motor loopt weer en de elektra is tot de stuurstand zo goed als af.

Dit is het schakelpaneel geworden:



En een apart paneel voor de bilgepomp:



Keuze voor de meter is ondertussen ook gemaakt, dit worden ze:



Ik moet nog een vlotter voor de watertank scoren en ook voor de dieseltank, dan kan ik alles afmaken.

Het mastje is ondertussen helemaal kaalgemaakt en opnieuw in elkaar gezet.
De eerste laag beits in teak kleur heb ik er net opgezet:




Nog nooit gebeits dus best tevreden met het resultaat :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_141222972
Vandaag de mast voor de 3de keer in de lak gezet, nog 4x te gaan:



Als je zag hoe het was:



_O_
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_141228769
Gaat lekker zo, ben benieuwd naar het eindresultaat.
pi_141799703
Deze week eindelijk een weekje tijd, dus vandaag nog bezig geweest.
Deze accu gaat als HH accu dienen:



Schakel- en bilgepaneel aangesloten en tijdelijk even vastgezet, morgen maar eens paneel gaan knutselen.


Daarnaast ook een radioslede gemonteerd en deze goed vastgezet met vuren balkjes, voorheen zat dat heel slecht schoof de radio eruit bij het bedienen.
Zit nu zo vast als een huis.

Morgen dan nog een zekering plaatsen voor de Cyrix en dan is dat deel klaar.
Dan verder met de instrumenten.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  PR/Manusje van alles woensdag 2 juli 2014 @ 08:36:25 #44
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_141806104
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 april 2014 21:30 schreef junkiexp het volgende:
Thanks, ik had het gezien.
Binnenkort gaat de kvs eruit en zal ik gelijk een paar stukken slang vervangen, en waar de accu komt te staan loopt de slang ook niet handig dus dat verander ik gelijk.

Wordt wel even sjouwen, er gaat volgens mij iets van 40 liter kvs in.
En als ik het leeghaal is het de vraag of de koelingsbuizen niet lek zijn, anders pomp ik de hele Schie leeg _O-
_O-

één emmertje water halen ....
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_142523213
Vandaag nog lekker bezig geweest, ons kajuit dak loopt rond en we wilden een zonnepaneel.
Een star zonnepaneel op een dergelijke boot monteren hebben er een paar in onze haven en ik vind dat dus echt geen gezicht.
Dus we hebben gekozen voor een wat duurder flexibel en overloopbaar 90Wp zonnepaneel.
Het dak moet nog kaal gehaald worden en als je dit paneel erop monteert met kit krijg je het eigenlijk
nooit helemaal meer zonder schade los.
Daarom hebben wij gekozen voor industrieel klittenband met zelfklevende rug, 7 strepen op de boot en 7 strepen op de achterkant van het paneel.
Geen kader gemaakt maar in lengterichting op de korte kant geplakt.
Het paneel komt dan iets hoger te liggen en krijg tijdens het varen er lucht onderdoor, het rendement van zonnepanelen is beter als ze niet te warm worden.
Dit is dan het resultaat:



Voor het laden hebben wij gekozen voor een wat duurdere maar beter MPPT regelaar van Victron Energy:



Zelfs op dit moment hebben we nog een klemspanning van 13,6 volt, met het weer van gisteren was dat ruimt 19 volt :).
Op de laadregelaar kan eventueel nog een lamp worden aangesloten die automatisch aangaat als het donker wordt, leuke optie maar denk niet dat we dit gaan gebruiken.
Paneel zou natuurlijk voor het mooie schuin moeten staan maar dat is geen gezicht en dan is het idee van het flexibele natuurlijk weg.
Maar door de dakbolling staat het toch iets beter gericht naar de zon, al heeft de niet-zon kant daar natuurlijk wel nadeel van :P

Feit blijft dat het paneel niet zichtbaar is vanaf de wal, en dat is esthetisch zeer leuk maar ook voor het lange vinder gilde ;)

[ Bericht 16% gewijzigd door junkiexp op 20-07-2014 21:13:46 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_142560808
Niet heelhuids te verwijderen lijkt me juist wel een positieve eigenschap van vastkitten.
Volgens mij heb je nu namelijk een heel makkelijk te jatten zonnepaneel op je boot gelegd!

Maar het ziet er wel mooi uit zo!
pi_142565023
quote:
1s.gif Op maandag 21 juli 2014 17:19 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Niet heelhuids te verwijderen lijkt me juist wel een positieve eigenschap van vastkitten.
Volgens mij heb je nu namelijk een heel makkelijk te jatten zonnepaneel op je boot gelegd!

Maar het ziet er wel mooi uit zo!
Klopt wel, echter als ze het proberen en het gaat kapot mogen ze het van mij ook heel meenemen ;)
Maar het dak gaat van de winter kaal zoals gezegd, vandaar dat we hiervoor hebben gekozen.
En vanaf de kant is het dus niet te zien, we liggen eigenlijk alleen onbeheerd in onze eigen haven en daar is camerabeveiliging en alarm.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_142922721
Blijft een tof project dit!
pi_143012508
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 15:14 schreef Den_Haag het volgende:
Blijft een tof project dit!
Thanks!

Zonnepaneel werkt perfect, laad de accu helemaal nokkievol en daar het cyrix relas wat bi-directioneel werkt wordt daarna de startaccu verder geladen.
Instrumentenpaneel ligt er inmiddels op en is voorzien van het schakelpaneel en dergelijke instrumenten.

We gaan straks varen dus zal eens wat foto's maken.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143021116
quote:
2s.gif Op zondag 3 augustus 2014 12:39 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Thanks!

Zonnepaneel werkt perfect, laad de accu helemaal nokkievol en daar het cyrix relas wat bi-directioneel werkt wordt daarna de startaccu verder geladen.
Instrumentenpaneel ligt er inmiddels op en is voorzien van het schakelpaneel en dergelijke instrumenten.

We gaan straks varen dus zal eens wat foto's maken.
*O* *O* *O* *O*
'Als' is einde discussie.
pi_143031432
Vandaag heerlijk gevaren was echt topweer hier in Rotterdam.
We zijn naar de Berge plas gegaan, daarvoor moet je als je uit de Rotterdamkant komt 2 sluisjes door waarbij de laastste met onze breedte 10cm ruimte aan beide kanten overhoud.
Dat is dus best even oppassen, maar het is perfect gegaan en geen schade :)

Je heb daar een eilandje en daar hebben we aangelegd, radio lekker aan, biertje erbij, bbq aan en zelfs nog een hengel uitwerpen, echt topleven:



Verder nog wat foto's:



De onderkant van het instrumentenpaneel, moet ik uiteraard nog wat netter maken maar het is degelijk en betrouwbaar en dat telt nu.



Begin van het nieuwe instrumtenpaneel, komen in totaal 6 meters in:
Accumonitor
Koelvloeistof temperatuurmeter
Oliedrukmeter
Toerenteller
Dieseltankmeter
Watertankmeter

Uiteraard wordt het e.e.a. nog in de beits gezet als het klaar is.



De ruitenwisser is een hele goede van Vetus, echter die was uiteraard ook bagger aangesloten.
Er zit een ruststand aansluiting op, die krijg altijd stroom en als je dan de stuurstroom afschakelt gaat hij terug naar de rustpositie zodat de wisser niet in het midden van de ruit blijft staan.
Deze was doorverbonden en werkte dus niet, ik heb alles met nieuwe kabels en ringkabelschoenen aangesloten en het werkt uiteraard perfect ;)



Wij vonden de bekleding echt oubollig en meer iets voor een caravan, de basis is goed dus die behouden we. Mijn maatje en zijn moeder zijn hier nu mee bezig om dit te bekleden in het wit/blauw skai, stukken beter vinden wij :)

En ook nog makkelijk schoon te houden.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143031735


En de gemonteerde MPPT laadregelaar (onder het zaagsel :@ )
Die was in actie en de lampjes knipperen dan, maar de foto uiteraard op het moment dat ze uit waren :P

Links zie je een ketting, die loopt over een tandwiel met een as waar het stuurwiel aanzit.
Gaat met staalkabels, katrollen en spanners door de hele boot naar achteren.
Best ouderwets systeem en moet ook af en toe gesteld worden, gaan we ooit nog wel eens vervangen voor hydraulische besturing, dan ben je ook van het uit koers raken af, zeker op wat onrustiger water wel lekker.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143260257
Vandaag regenachtig weer, mooi om de mast af te maken.

Before:



After:





Zeer tevreden, zitten wel wat stofjes in want ik ben zo stom geweest om uit de pot te schilderen o|O .

Nu voor de 6de keer in het lak en ik vind het goed zo, even paar dagen laten uitharden en dan het toplicht en het stoomlicht monteren, eerstgenoende wordt overigens voorzien van een led omdat deze bij het ankeren de hele nacht moet blijven aanstaan.
Dan uiteraard de vlaggen erop (verenigingsvlag + Rotterdam vlag)

Weer iets klaar :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143280467
Vanavond ook nog ff bezig geweest met opnemen van welke filters we nodig hebben en wat de typenummers daarvan zijn.

Ook nog even een filmpje gemaakt, gewoon omdat het kan:

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 11 augustus 2014 @ 11:29:31 #55
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_143295701
quote:
2s.gif Op zondag 3 augustus 2014 22:02 schreef junkiexp het volgende:



Is dat niet toevallig die ene haven?

[ Bericht 4% gewijzigd door goed_volk op 11-08-2014 14:17:21 ]
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_143299164
quote:
10s.gif Op maandag 11 augustus 2014 11:29 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Is dat niet toevallig die ene haven?
Klopt helemaal!

[ Bericht 4% gewijzigd door junkiexp op 11-08-2014 14:21:09 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143317315
Mastje klaar, morgen monteren en de bedrading aansluiten.
Mastje is niet hol dus de kabels moeten achter over de mast lopen, ik denk dat ik maar een bruine of zwarte krimpkous eromheen monteer.
Morgens eens kijken wat ervoor verkrijgbaar is:


R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143370166




Mastje geplaatst en aangesloten, alles werkt goed en het eindresultaat is zeer geslaagd wat mij betreft.
Nu nog even een nette oplossing vinden voor de kabels, misschien een bruin kabelmantel die ik op de achterkant van de mast monteer.
En de mastvoet staat verschrikkelijk scheef, eens kijken of ik daar nog bij kan komen, die zit door en door gebout met aan de onderkant contramoeren.
Daar zit een verlaagd plafond maar misschien kan ik er via het gat van een spotje bijkomen.

Wordt vervolgd :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143370955
Bazenproject. _O_
pi_143379947
Mooi geworden! ^O^
Als je maar niet gaat varen met die verlichting zo geschakeld, ik denk dat je ankerlicht dan wel uit mag ;)
pi_143382603
Thanks heren!

@SD, daar heb je gelijk in, maar dit was even voor de show ;)
Ankerlicht heb ik buiten het contact aangesloten, die kan dus ten alle tijde aan.
Ik ga daar ook een wit ledje inzetten, is gewoon een bajonetgloeilampje wat er nu inzit, BA9S als ik me niet vergis.
Mochten we eens een nachtje ankeren dan hoeven we ons daar geen zorgen om te maken.

En dan varen we nog niet legaal, want het heklicht moet nog worden aangesloten :@

[ Bericht 28% gewijzigd door junkiexp op 13-08-2014 16:42:00 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143429261
Vandaag de dieseltank eruit gehaald want die was eindelijk een beetje leeg.
Verder alle oude leiding meuk eruit geknipt, lekte het eea en er was een leiding geknikt.
Morgen een grof- en fijnfilter en wat koppelingen halen en dan aan de slag.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 07:29:39 #63
187289 Charged
Ziet em duun.
pi_143437644
Goed bezig,junkiexp,erg leuk topic om te volgen.
^O^
Graag verwijderen.
pi_143438221
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 07:29 schreef Charged het volgende:
Goed bezig,junkiexp,erg leuk topic om te volgen.
^O^
Thanks, bedankt voor je reactie.
Het is voor mezelf ook leuk en motiverend om af een toe eens de vorderingen terug te kijken.
Ik ga er volle bak tegenaan maar soms heb ik ook wel eens een duwtje in de rug nodig.

Feit blijft dat het een relatief kleine boot is en ik 1.90 meter ben
Als ik dan net als gisteren ondersteboven in een luik lig en een dieselleiding ontkoppel en de diesel mijn mouw inloopt zodat ik diesel oksels heb lig ik ook wel even te vloeken omdat de vorige eigenaar te lui was om een afsluiter te maken bij de tank :P

Maar als ik dan de motor weer start en met een biertje in de zon sta te sturen ben ik alles weer snel vergeten *O*
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143474067
Gisteren bij de hele dag aan het rijden geweest om de juiste koppelingen en wat andere spullen te halen, metrische draad, npt, conisch. Iedere fabrikant lijkt te gebruiken wat ze maar hebben liggen :P.
Maar het is gelukt, gisteren de dieseltank leeggepompt in een jerrycan, die gaat er zeker niet meer in terug want die is grijs, beetje slijm en wat zwarte stukjes erin.
Een beetje grof de tank schoongemaakt en ontvetter erin en de hele nacht staan uitdampen.

Wat later als gepland zo die kant op om de leidingen aan te leggen :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143490085
Vandaag zoals gezegd verder met de leidingen, ons groffilter / waterafscheider is een Racor 500MAM.
Hier zaten al puntstukje is naar 10 mm koperen leiding.
Ik heb die koperen pijpjes met wartel en snijring meegenomen naar een bootmotor dealer en daar wou ik dus slangpilaren voor hebben die in het bestaande puntstuk konden worden gedraaid.
Die hadden ze niet helaas, in het boek opgezocht wat de maat van die puntstukjes is en daar slangtules met buitendraad voor meegekregen.
Ik heb de punstukjes eruit gedraaid maar dat is hele andere draad, ze vallen er gewoon in :( .
De puntstukjes met loctite 577 weer terug gezet en de koperen pijpjes weer terug gemonteerd, ik ga nu de slang met binnendiameter 8mm over de koperen pijpjes monteren met 2 rvs slangklemmen:



Gelijk een afsluiter gemonteerd aan de inlaatzijde.
De tank zit bij ons links en de leiding naar de motor rechts, dus zo zit het eigenlijk verkeerd om.
Ik denk dat ik deze achterstevoren ga monteren.

Verder was het fijnfilter aangesloten met een staal omvlochten slang met een banjo aansluiting, hier heb ik een tule voor gekocht en deze alvast gemonteerd:



Ook de voorbereide retourleiding doorgeboord en een haakse koppeling 1/4 naar slangtule 8mm gemonteerd:



Hier zie je ook de tankvlotter er losjes inzitten, hier zat voorheen een blindplaat op.
Alle slangen zijn dubbel slangen met een binnendiameter van 8mm (ook de retourleiding).
Daarnaast gebruik ik overal dubbele rvs slangklemmen (op leidingen waar druk op staat.

Om niet de hele dag met mijn handen in de diesel te zitten ook de nieuwe Allpa scheepshoorn gemonteerd:



En een totaaloverzicht:



Knapt lekker op zo afgezien van de roest (van de winter gaan we kaal)

Morgen weer verder met het brandstofsysteem.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143546483
Gisteren de hele dag bezig geweest met allerlei klusjes.
Wij hebben een droge uitlaat met een watergekoeld spruitstuk, desondanks kan deze toch nog
knap warm worden (400+)
Deze is dan ook geisoleerd maar dit is ondertussen helemaal vergaan.

Dit heb ik vanaf getrokken, uitlaat heeft wel wat roest maar is zeker niet rot:



Ik ga deze opnieuw isoleren maar dan met glasvezeltape wat ook in de tuning wereld wordt gebruikt, dat is lekker compact.
Zoals te zien is loopt de uitlaat ook onder de dieseltank door en warmt dus de diesel op.
Omdat er dan weer kans is op bacteriegroei ga ik meten of ik de tank kan verplaatsen naar de bodem van de boot, dat moet wel haalbaar zijn.

Verder begonnen vanaf de de motor om de nieuwe dieselleidingen aan te leggen:



Aansluiting op hd pomp.



Aanslutingen op fijnfilter houder.

Ik voer uiteraard alle slangklemmen uit in RVS, en waar mogelijk doet ik dit met dubbele klemmen, ik moet deze bij de filter houder nog verdraaien zodat ze 180 graden tegenover elkaar staan.
Als de tule lang genoeg is moet dat lukken, als dat niet zo is werkt het averechts want dan knel je de leiding dicht of als het tegenzit zelfs stuk.
De oudere koperen leiding was blijkbaar al geknikt en bij het beetpakken brak die bijna af.
Was hoog tijd voor nieuwe leidingen dus.

Zowel de retour als aanvoer maak ik in 8mm slang, moet genoeg zijn.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143998872
Dieseltank gaat verplaats worden, ik heb eens goed gekeken en het is toch wel kansloos hoe ze het gemaakt hebben.
Ik heb onder de hele kuipvloer circa 40 cm ruimte, de kabels van de stuurbediening heb ik losgemaakt en dan kan ik de tank door het gat krijgen.

Verder hebben we ook een marifoon gemonteerd en een antenne hiervoor, ben alleen vergeten foto's te maken vandaag :o

Over een week of 5-6 gaan we eruit voor een half jaar, ben benieuwd hoe het onderschip eruitziet, heb ik nog nooit gezien namelijk.
Het onderschip gaat dan helemaal kaal zoals eerder het plan was.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_144000028
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 20:26 schreef junkiexp het volgende:
Dieseltank gaat verplaatst worden,
Oh, waarheen?

Ennuh.... Pics or it didn't happen :P
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_144151144
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 21:02 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Oh, waarheen?

Ennuh.... Pics or it didn't happen :P
Lol, je gaat naar de bodem met ballast tegen het schuiven :).
Pics komen later, eerst afmaken ^O^
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_144283493
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 21:02 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Oh, waarheen?

Ennuh.... Pics or it didn't happen :P


Dieseltank ligt nu op de plaats waar hij komt te liggen, alleen even kijken hoe ik de tank ga vastzetten, er lopen genoeg spanten e.d. dus dat komt wel goed.



Oude plek van de tank, steunen slijp ik er binnenkort af.
Die uitlaat ga ik toch alsnog isoleren., scheelt weer warmte in de kuip en is veiliger bovendien.
Isoleren gaan we met glasvezelband doen, zoiets wordt het dan :





Marifoon gekocht, een ICOM IC-M59, oorspronkelijk zonder ATIS maar dat is er later ingezet, er staat nu nog een ATIS code in van een zeiljacht van 18 meter dus nog maar even niet gebruiken.
Daarnaast een voorbereide stekker om een DSC module aan te koppelen maar die gaan we niet gebruiken, we komen niet op zee denk ik (als het goed is :P )

daarnaast ook nog even een marifoon certificaat halen O-)



Antenne nieuw gekocht en geplaatst, niet echt ideaal omdat die helemaal vrij moet staan maar
dat is niet echt een optie, dan wordt mijn doorvaarhoogte 1.10M meer en kan ik bijna nergens meer onder door, eventueel later nog wel doen met een neerklapbare beugel.
Aan de andere kant, het is meer een beetje een sluis of een brug aanroepen en een beetje uitluisteren, in onze haven krijg ik nu alle schepen op de verschillende sectors van de nieuwe Maas goed binnen.



Electra schakelpaneel is helemaal klaar en aangesloten, nog wel het eea fatsoeneren maar eerst moet alles goed werken.
Tevens moet het paneel in de beits dus het moet sowieso weer los.



We wachten nog op de instrumenten maar ik ben reeds begonnen met de bekabeling voor de verlichting van de instrumenten, deze schakel ik op de navigatielichten, zo kan je net als in de auto niet vergeten deze lichten aan te zetten omdat anders je instrumentenverlichting ook niet brandt.
Leek me wel handige optie :)



Totaal overzichtje van de (rommelige) kuip.
De kabelboom linksboven is nu ook helemaal af en zal ik mooi in de hoek wegstoppen en dan iets er omheen maken.
Daar wacht ik mee tot het voorjaar om dat de ramen er nog uit moeten en we willen de binnenbekleding wat om het raam zit ook vervangen, daar zit nu een soort van kunststof behang tegenaan.



Op MP gescoord, een waterpomp met een flowsensor, kraan aan -> pomp aan kraan uit-> pomp uit.
Kan ook zonder buffer/expansievat gebruikt worden wat erg handig is.
We hebben nu een kraan met een elektrisch contact erin maar dat ding is gaar en ziet er niet uit, nu kunnen we gewoon een Grohe kraan oid gebruiken, heb vast nog wel iets moois op de zaak liggen :9

[ Bericht 3% gewijzigd door junkiexp op 07-09-2014 21:48:39 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_144489174
Vandaag de dieseltank definitief geplaatst, alleen nog goed vastzetten.
Vulslang gemonteerd, aanvoer en retour leiding, alleen de beluchter leiding nog.

Het dieselcircuit is dus helemaal dicht, morgen ff een 10 liter halen en de tank vullen.
Dan ontluchten en kijken of hij weer wil starten.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_144524838

En hij heeft weer gelopen, voor 20 minuten dan.
Lijkt veel beter te lopen dan voorheen, dit is natuurlijk schone diesel zonder troep en bacterieen.
Alleen daarna viel hij uit, toch nog lucht en er zit maar 9 liter in de relatief lage en lange tank die ook nog een beetje onder een hoek ligt.
Rook bij stationair is weg.

Dinsdag even goed tanken en dan verder ontluchten.
Als het goed loopt de natte isolatieband monteren en daarna de olie aftappen en het oliefilter wisselen.
Dan weer afvullen met olie, ik ga voor die blok met minerale olie werken.

Wordt dinsdag vervolgd, hopelijk met een vaar video ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 00:13:22 #74
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_145874646
Je hebt er een kraan tussen gezet in de dieselleiding en dat is een overbodig ding die tevens ook een luchtlek kan zijn. Had dezelfde kraan in de boot zitten en heeft ons ook een paar keer lucht opgeleverd. Eruit gehaald nooit meer last gehad.

Verder is het een nette Ten Broeke. Lijkt op de foto behoorlijk strak en dat verscheeld nog wel eens bij Ten Broeke. Boot is uit het begin van de jaren 70. Eerder van voor 75 dan erna. Gebouwd in Aalsmeer.

Laat die kimkielen maar achterwegen. Dat zal op het wiebelen en je aanvangststabilieteit weinig helpen en het kan je hinderen bij het varen want het kan negatieve invloed hebben op het stuurgedrag van de boot. Ten Broeke staat al niet echt bekend om een formidabel vaargedrag.

Roest rond de ramen onder de rubbers is een bekend fenomeen. Ramen eruit en goed ontroesten. Bij voorkeur aluminium raamlijsten terug plaatsen maar dat is kostbaar.
pi_149778751
Nou dinsdag vervolg is er blijkbaar niet echt meer van gekomen, maar alles werkt ondertussen prima, ik moet alleen nog een opvoerpompje monteren voor de diesel, af en toe hapt deze toch een beetje lucht en de CAV pomp op het blok is niet zelfaanzuigend.
Althans, hij kan het wel een beetje bijhouden maar is hier niet voor geschikt, doordat je dus geen stabiele aanvoer hebt loopt de motor ook niet geweldig.

We hebben besloten om de klussen wat in fase op te delen.
We willen binnenkort op de kant (nu echt ;)), mijn maat gaat dan de onderkant tot de gangboorden kaalhalen en dan een nieuw verfsysteem opzetten.
Ik ga zelf de motor eruit halen, de bilge helemaal schoonmaken en opnieuw verven en een bilgepomp plaatsen.
Tevens kan ik dan de nieuwe motorsteunen en een nieuwe flexibel koppelingen plaatsen.
Uiteraard is dan de schroefas eruit, kan ik mooi al die ouwe vetkoordjes eruit halen en fris plaatsen, we hebben nu toch wel een minimale lekkage.
In 4 maanden tijd is de bilge een heel eind volgelopen, als dat te hoog komt gaat dat straks boven de caterpakking en zit straks met een heel oliecarter vol water, niet zo handig natuurlijk.
We hebben er nu wel een bilgepomp inliggen maar die kan niet zomaar op standje auto aan laten staan, als die gaat staan lozen in onze haven dan plegen we zo ongeveer een milieu delict.
Het is niet alleen water, ook diesel, motorolie en schroefasvet ;)

Verder vervang ik gelijk wat koelslangen en laat ik de verstuivers testen en zo nodig reviseren.

Dan hopen we toch met een maand of 2 weer in het water te liggen.
Opbouw zal dan volgend jaar aandacht gaan krijgen, de roest zullen we tijdelijk behandelen maar we varen niet voor lul zeg maar momenteel en dat scheelt.

Ik zal ook proberen om weer een beetje te updaten in dit topic, het wordt nu steeds beter weer en in de avond weer langer licht dus ik krijg ook steeds meer mogelijkheden.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_149779995


Overigens afgelopen zondag voor het eerst sinds 4 maanden de motor gestart en een stuk gevaren.
De motor moest ff 2x voorgegloeid worden en na 4 startpogingen sloeg die zonder problemen aan.

Vind ik niet tegenvallen voor zo'n oude motor, waarschijnlijk was het voornamelijk diesel aanzuigen en dat probleem hebben we straks niet meer met het opvoerpompje.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_150255029
Helaas hebben we wat problemen met de motor, aanstaande zaterdag wilde wij naar de werf varen om op de kant te gaan dus bleek er water in de olie te zitten.


Zo ziet onze olie er ook uit.

Het kan dus zijn dat er bilgewater in het carter is binnen gekomen, of een lekke koppakking of lekke cilindervoeringen afdichtingen.
Deze motor heeft natte cilindervoeringen en daar is van bekend dat de dichtingen kunnen gaan lekken na verloop van tijd, als dat zo is dan loopt de kvs je carter in :o

Maargoed, we hebben voor aanstaande zaterdag een sleepje en gaan er dan uit.
Het was sowieso de bedoeling om de motor eruit te halen, nu ga ik sowieso de kop eraf halen.
En als het echt tegenzit gaat heel het blok uit elkaar en zal ik dit reviseren, uiteraard kan ik niet alles, krukas slijpen, kop vlakken maar dat zullen bedrijven voor mij gaan doen.
Dan kan ik zelf alles weer netjes in elkaar zetten.

Ik houd jullie wederom op de hoogte.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_150655836
Vorige weekend is de boot op de kant gegaan:




Bij een oud bootje kom je altijd wat narigheid tegen, maar daar hadden we ook rekening mee gehouden.
Allereerst aan de bakboordzijde zit een flinke deuk en dat is afgewerkt met plamuur, maar er zit echt een paar kilo op ben ik bang :'):



We zullen kijken of we daar van binnen bij kunnen om het enigszins uit te deuken, anders gaat er gewoon weer plamuur op.

Daarnaast is het stuk waar de schroefaskoker inzit heel amateuristisch gemaakt, dit is duidelijk later gedaan:




Sowieso heeft het een keer een tik gehad want het staat flink uit de haak, maar het is afgelast door een hobby bob, en daarna afgewerkt met dikke zwarte kit, vermoedelijk sikaflex om eventuele lekkages tegen te houden.
Dat gaat er allemaal vanaf, en die lassen gaan we allemaal inslijpen.
Daarna alles richten en opnieuw laten aflassen, hiervoor laat ik een beroepslasser komen.

Wat wel gunstig is dat ons kielkoeling systeem een aftapplug heeft _O_ :



Dus een flinke bak eronder en aftappen, dat is echt een meevaller!

De onderkant van de boot is wel wat geroest, waarschijnlijk door niet werkende en/of verkeerde anodes.

Voor de zekerheid heb ik een vlakdiktemeting laten uitvoeren gisteren:




De verzekering eist minimaal 3.0 mm, de boot is oorspronkelijk 5.0mm.
Er zijn dus een paar slechte stukjes maar niets om echt bang van de te worden, er komt een goed 2 componenten verfsysteem op, het wordt helemaal kaal gehaald tot het blanke staal, dan 2 lagen zinkfosfaat primer, dan eventueel plamuur, dan 3 tussenlagen en dan 3 lagen aflak.
Dan zal de boot niet meer zinken denk ik ;)

Vanmiddag gaan we starten met het kaalhalen van de boot met een tercoo / perago:




Daar bereik je hetzelfde mee als zandstralen, blank staal, enigszins ruw dus heel erg geschikt voor het hechten van de 2c primer.
Het is wel echt een takkeherrie, en de stukken verf en andere rotzooi vliegen er met hoge snelheid af, dus bril, stofmasker, oordoppen en handschoenen zijn het minimale wat je wilt dragen.

Vanmiddag gaan we een paar m2 kaal halen en direct in de primer zetten, als je dat niet doet zit er morgen alweer vliegroest op.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_150659110
Je bent er druk mee bezig, ziet er goed uit! Lukt het nog om de boot voor de zomer het water in te krijgen?

Zijn die Tercoo Perago schijven trouwens van rubber met stalen punten?
  zondag 15 maart 2015 @ 19:07:21 #80
53151 T42
Pinball Wizard
pi_150672233
die rubbere dingen zie ik elk jaar op de hiswa ;) net als de onbreekbare boortjes
pi_150674597
@ SSE, we doen ons best, bedoeling is om eind mei weer varende te zijn, het zijn inderdaad rubber schijven met stalen pennetjes

@ T42, klopt, was de HISWA nog wat? (geen tijd helaas....)

Vandaag al een flink stuk kunnen kaalhalen, onderaan is het echt kut omdat je boven je hoofd moet werken dus daar zijn we maar begonnen, dan heb je als laatste het makkelijke werk.
We krijgen niet alles roest weg dus er gaat eerst een laag Owatrol CIP overheen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 16 maart 2015 @ 12:05:22 #82
53151 T42
Pinball Wizard
pi_150692022
jah was 60 jaar dus veel oud spul wat ik juist mooi vind ;)
pi_150693207
Man man wie heeft dat ding vastgelastbraden... :N
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_150710147
quote:
11s.gif Op maandag 16 maart 2015 12:46 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Man man wie heeft dat ding vastgelastbraden... :N
Dat vragen wij ons ook af, staat nog flink scheef ook.
Waarschijnlijk veel te veel warme ingebracht aan een kant.
We gaan alles los slijpen op een paar stukjes na.
Dan recht zetten, hechten en de laatste stukjes ook los slijpen.

Dan helemaal af laten lassen door een pro, onderwater bakken doe ik niet aan, mij te link.
Boven de waterlijn geen probleem.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_150710287



Gisteren al een heel stuk gedaan, vandaag moest ik werken maar mijn maat is verder gegaan, aan bakboord is de hele onderkant nu tot aan de waterlijn kaal.
We zijn express daar begonnen, het is echt kut om eronder te werken, zoals je ziet is het niet echt hoog, ga je op de grond zitten ben je te laag, de laagste stand van een krukje is te hoog.
Het is dus een beetje behelpen en je ziet ook slecht wat je doet.

Zijkanten zit je gewoon lekker op een hoge stoel met genoeg licht, dat werkt een stuk prettiger.
Dus een bewuste keuze om dat als laatste te doen.

Maar lekker opgeschoten iig, echt top een maat die tussen 2 banen inzit :D
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_150715856
quote:
2s.gif Op maandag 16 maart 2015 20:02 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Dat vragen wij ons ook af, staat nog flink scheef ook.
Waarschijnlijk veel te veel warme ingebracht aan een kant.
We gaan alles los slijpen op een paar stukjes na.
Dan recht zetten, hechten en de laatste stukjes ook los slijpen.

Dan helemaal af laten lassen door een pro, onderwater bakken doe ik niet aan, mij te link.
Boven de waterlijn geen probleem.
Precies even door iemand laten doen die dat goed beheerst is aan te raden.
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_150716413
@ S&S, inderdaad, ik kan zelf wel een beetje lassen en dan gladslijpen.
Maar als we dan gaan hellingen en die boot begint zachtjes vol te lopen dan baal je natuurlijk als een stekker.
Dan ben ik bij voorbaat al weer een paar honderd euro kwijt aan hellingen en op de kan staan, die besteed ik liever aan een lasser.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 24 maart 2015 @ 10:27:47 #88
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_150976016
leuk om te lezen :)
pi_151175134
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 10:27 schreef Tjabbo het volgende:
leuk om te lezen :)
Thanks.
Dit weekend wilde we eigenlijk heel de onderkant afmaken, maar het is geen minuut droog geweest zo ongeveer, volgend weekend pasen en dan 3 dagen vrij dus nieuwe kansen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151367486
Vandaag de eerste dag van het paasweekend lekker wat kunnen doen, ik moest opeens werken omdat een collega ziek was maar rond 12:00 uur heb ik dat kunnen oplossen en ben ik direct doorgereden naar de jachthaven.

Mijn maat was al begonnen een paar uur eerder, eindstand is dat alles onder de waterlijn kaal is.
Ik heb de uitlaat eraf geslepen want dat zat een gat in, verder wat oude beugeltjes en andere zaken afgeslepen en daarna de afbraam erop zodat alles weer glad is.
Boven de waterlijn tot het gangboord is de bakboordzijde al helemaal kaal, morgen zal dat ook moeten lukken bij de stuurboordzijde.
Er zit wel aardig wat plamuur op dus daar moeten we iets op verzinnen, is bikkelhard en met de perago gaat het wel maar duurt het wel heel lang.

Wordt morgen vervolgd met wat meer foto's ;)



Ik linksonder met de flex aan het werk, mijn maat met de Perago, perfect team zo (en een biertje mag uiteraard niet ontbreken :P )
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151397886





Het schiet al lekker op, morgen zijn we een eind klaar denk, onderkant is ook al helemaal gedaan!


Oude doorvoer bilgepomp, deze wordt dichtgelast en we maken een nieuwe doorvoer die boven de waterlijn uitkomt ivm mogelijke bevriezing.



Uitlaat is al een keer rot geweest, daarna is er dus weer een nieuwe pijp op het vlak gelast en die is nu weer rot.
Alles weg geslepen en wij gaan daar een nieuwe uitlaat voor maken.



Hier is goed te zien hoe scheef de schroefastunnel onder de boot staat, deze slijp ik er helemaal af en vervolgens wordt daar alles netjes gemaakt en gaan we met een bok en een krik dit allemaal op een goede manier uitlijnen en daarna aflassen.

Alle kikkers en oude troep is eraf geslapen, doel is om het complete plaatje zo strak mogelijk te maken.
Ook de zijvinnen zijn eraf, die waren een beetje krokant en ik vraag me af of het merkbaar is.
Ik plaats ze in eerste instantie niet terug, mocht het echt niet te doen zijn zal ik nieuwe plaatsen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151432549
Heel het paasweekend staat werken, kan geen haakse slijper of boormachine meer horen.
Maar de boot is zo goed als kaal, we hebben er zeker een paar kilo plamuur afgeschuurd.

Kijk en geniet:




En 1 kant in de Owatrol CIP:



Door het kaal halen zien we nu ook dat er een keer een plaatdeel aan stuurboord is vervangen, laten we gewoon zitten.
Na de Owatrol komen er 2 lagen ZF primer op en dan gaan we plamuren.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151433230
Ziet er netjes uit. Ook een lekker tempo zo, als het zo doorgaat kan je van de zomer weer varen :)
pi_151433574
Thanks, en dat is ook de bedoeling.
Het kutwerk is allemaal voor het grootste gedeelte gedaan, mijn maat kan nu verder met het verfsysteem en ik ga verder met de voortstuwing.

Maar wij doen alles samen, dat scheelt echt.
Sowieso is het een stuk gezelliger en je kan elkaar een beetje aanmoedigen.
Tevens gaat het 2x zo snel :P

Overigens:

In het midden bij de kiel van de boot zat een hele oude dieptegever, die wilde ik weghebben.
Uiteraar bouten allemaal dol dus maar even de flex erop met een 1mm schijfje.

Toen de gever eraf en de bouten eruit, kwam er even een partijtje water uit zetten, heeft zeker een dik uur gelopen door dat kleine gaatje.
Was dus geen slecht idee.
Ik ga het heel goed laten drogen en dan owatrol olie naar binnen spuiten en daarna laten aflassen.
Van binnen kom je daar niet bij mits je de betimmering weghaalt.

[ Bericht 38% gewijzigd door junkiexp op 06-04-2015 22:15:40 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151450113


En mijn maat had er blijkbaar zin in, bakboordzijde staat ook in de CIP _O_

[ Bericht 18% gewijzigd door junkiexp op 07-04-2015 15:33:42 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151460171
Wat gaat de nieuwe kleur worden?
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_151460988
Donkerblauw, waarschijnlijk met rode antifouling.
Beetje dit idee:

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151461059
Dat ziet er chique uit.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_151499240
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 20:19 schreef PeuRac het volgende:
Dat ziet er chique uit.
Dat is ook de bedoeling :)

Van het weekend weer verder, ik wil de schroefas gaan trekken, schroef is er al af maar ik moet op mijn buik in de kuip gaan liggen om de conische koppeling bij de keerkoppeling los te maken.
Als dat lukt ga ik met de flex het gedeelte wat scheeft zit eraf slijpen en kijken wat we daar gaan tegenkomen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  donderdag 9 april 2015 @ 00:08:42 #100
53151 T42
Pinball Wizard
pi_151503412
moet mijn boot nog verlengen ;) kun je dat ook is iets simpeler bootje haha
pi_151536036
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 00:08 schreef T42 het volgende:
moet mijn boot nog verlengen ;) kun je dat ook is iets simpeler bootje haha
Over 3 jaar heb ik wel een gaatje :P
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151604189
De boot is offcieel helemaal kaal en staat op de stukken na waar gelast moet worden helemaal in de rode CIP, mijlpaaltje hoor :D _O_

Daarnaast hebben we de as van het roer getrokken, deze kwam er zonder problemen uit.
Ook de schroefas, ik had de dopmoer van de schroefas al losgehaald, daarna met een flinke hamer en een blok hout de schroef eraf getikt.
Alleen toen de as zelf, man man man, wat een klote job.

Aan de binnenkant zit de schroefas verbonden met een flexibele koppeling die weer aan de keerkoppeling zit, wij hebben dit soort koppeling:



De as gaat er met een spie in en die 4 'partjes' worden dan aangeklemd met die ring met nokjes.
Die ring wou dus uiteraard niet los, je gebruikt daar een haaksleutel voor:


Even met de hand proberen, muurvast uiteraard en de as draait lekker mee.
Aan de buitenkant de schroef er weer op, een bok neergezet met blokken hout erop zodat de schroef wordt geblokkeerd.
Nee hoor, niet los te krijgen :{w
1.5 meter pijp er op, en al mijn gewicht erop, boot valt bijna uit elkaar van de krachten maar de koppeling zegt fuck you, ik blijf lekker vast :{

Dus wat zijn de opties dan? As doorslijpen? Liever niet, het is een rvs as en die zijn niet echt heel goedkoop.
Daarnaast staat er in de bilge nog een liter of 20 water/diesel/olie mengsel, niet echt verstandig.

Dan maar de flexibele koppeling mollen, een goed boortje uitgezocht en mij voorbereid op het ergste en in de nog gaan boren richting schroefas.
Die ring blijkt zacht als boter, het lijkt wel aluminium?
Binnen 2 minuten zit ik er doorheen.
Toen was de spanning van de schroefas eraf en kon ik de ring met een hamer en oude beitel in een van de nokken losslaan.
De boel was dus los, dan denk je even van buiten de as eruit te trekken maar niet is minder waar.
Muurvast nog steeds.
Dus van buiten, met blokken van beide kanten met gepast geweld de as eruit getikt.
Na een paar pogingen met wat bier/rook pauzes tussendoor kwam de as eindelijk los.
5 centimeter opgeschoven *O* *O*

Daarna weer muurvast en loskloppen leek geen zin te hebben, je hoorde staal op staal maar binnen kon ik niks ontdekken, en het is een kort stuk schroefas dus je hebt geen zicht op wat gebeurd.

Na een uur tobben kwam ik eindelijk achter, er zit in die flexibele koppeling ook een spiebaan en de spie zat nog in de schroefas.
En de schroefas van 30mm kan door een binnenlager van 30mm, maar niet met spie :') _O-

Dus spie eruit en we trokken zo de as eruit.
Ondertussen was het half 10 en ik was zo zwart als een dieselmonteur, dus geen foto's vandaag.

Lang verhaal maar zo krijg je een beetje een beeld wat voor werk er bij komt kijken.
Vergeet ook niet dat ik van boven door een luik werk, ik zit op de vloer naast het luik. De schroefas zit in dat luik op een meter lager.
En door de relatief kleine ruimte in de kuip kan je niet languit liggen.
Ik lig dus half over de motor terwijl de gloeibougies in mijn ribben prikken :')
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151623514
Picdump update.

De betreffende ring die vast zat, zoals je ziet breek je de spanning door het boren en komt het alsnog los:


Onderkant in de CIP, dus ook de buizen van de kielkoeling:



Als dan van de week alles in de ZF primer staat, gaan we de volgende deuken plamuren:



Schroefas, ziet er nog prima uit, beetje ingelopen maar niet schokkend, wat je ziet is voornamelijk vuil:


Roer, roeras, houder, binnengland en buitengland.
Eerst schoonmaken en kijken wat de staat is, eventueel vervangen:


Schroefastunnel voor 90% doorgeslepen, toen waren de 1mm schijfjes op dus van de week weer verder hiermee:



En daarna uiteraard een biertje, was heerlijk uit de wind en in de zon:

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 12 april 2015 @ 21:29:05 #104
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_151626382
Nuttig weekendje. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_151635720
quote:
14s.gif Op zondag 12 april 2015 21:29 schreef Hyperdude het volgende:
Nuttig weekendje. :P
Jazeker, niet voor niks geweest.
Maar ik ben wel blij dat al het zware werk nu een beetje voorbij is, ik ben al 2 weken full time aan het werk. Of op de zaak, of aan de boot.
Ga je wel voelen op gegeven moment :-)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151720400
Oke, dan heb je de schroefastunnel losgeslepen, kom je dit tegen:





De schroefaskoker was gebroken en dat hebben ze gerepareerd door een nauw passende rubber slang overheen te schuiven 8)7
Die is dus gaan lekken en door de jaren heen is dat met vet draaien helemaal vol geperst met vet, er zitten minimaal 10 kokers in.

Echt, sommige mensen he.....:')

We gaan nu dat ook maar allemaal slopen en vervangen voor een watergesmeerd systeem.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151722543
Godverdomme :')

Succes.
  woensdag 15 april 2015 @ 22:24:03 #108
315766 MrBanaan1
nou nou nou
pi_151726514
Ik zou dat ding een beetje smeren, ziet er uit alsof ie dat wel kan gebruiken.
pi_151772584
Leuk project! Heb je nog overwogen om de kiel onder het hele schip door te trekken? Dat is ook bij mijn boot gedaan en dat vaart toch wel een stuk prettiger.

Trouwens, wat me was opgevallen aan je filmpje: is zo'n Ten Broeke kruiser zo hoog dat die niet onder de Hoge Brug door kan :?
Bij mij zou de kruiphoogte zo'n 2,40 meter zijn, maar ik heb het nagemeten en het is ongeveer 12cm minder. Daardoor lukt de Hoge Brug altijd wel, al doe ik dat natuurlijk wel zo langzaam mogelijk terwijl ik de hoogte in de gaten hou vanaf het achterdek. Meestal blijft er wel een paar centimeter over :)
pi_151792555
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 april 2015 13:56 schreef Schipahoy het volgende:
Leuk project! Heb je nog overwogen om de kiel onder het hele schip door te trekken? Dat is ook bij mijn boot gedaan en dat vaart toch wel een stuk prettiger.

Trouwens, wat me was opgevallen aan je filmpje: is zo'n Ten Broeke kruiser zo hoog dat die niet onder de Hoge Brug door kan :?
Bij mij zou de kruiphoogte zo'n 2,40 meter zijn, maar ik heb het nagemeten en het is ongeveer 12cm minder. Daardoor lukt de Hoge Brug altijd wel, al doe ik dat natuurlijk wel zo langzaam mogelijk terwijl ik de hoogte in de gaten hou vanaf het achterdek. Meestal blijft er wel een paar centimeter over :)
Nee dat heb ik niet overwogen, dat is ook best wat werk zeg maar :).
Maar voor ons vaart de boot prima, geen klachten tot dusver

We kunnen we onder de hoge brug door, maar dat wisten we toen nog niet ;)
Maar het gaat inderdaad krap aan, onze kruip hoogte zal ook iets van 230cm zijn.
Ligt er uiteraard ook aan met hoeveel man je aan boord bent en hoeveel diesel en water je bij hebt.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151944264
Onderkant van de boot ben ik druk mee bezig qua voortstuwing, valt niet meer om een keuze te maken want er zijn veel opties en mogelijheden en we moeten ook een beetje aan het budget denken ;)

Zijkant staat rondom in de ZF primer:






We hebben niet verdund en dan krijg je wat strepen zoals je ziet, maar bij de laatste foto zie je links de 2de laag en daar is het redelijk egaal.
Je KAN 5% verdunnen maar dat hoeft niet, wij hebben hiervoor niet gekozen om meer laagdikte op te bouwen.

Tevens hebben we een bijbootje wat we al hadden voorzien van een oude Johnson buitenboordmotor:


Heeft nog wel het eea aan afstelwerk nodig maar loopt in principe best aardig.
Het is een 4PK Johnson Seahorse 2cilinder 2-takt.
Is een oudje hoor, ik denk begin jaren 80.
Gewoon simpel, zonder keerkoppeling, staat eigenlijk altijd in gear, als je deze aantrekt zie je de schroef gelijk draaien.
Als je achteruit wil dan draai je gewoon de motor 180 graden, kan eigenlijk niks stuk aan :P
We gaan ook een steun maken op het zwemplateu waar de bbm op komt te hangen, mochten we ooit motorproblemen krijgen kunnen we met de BBM toch nog naar de kant komen.
We weten niet of het gaat werken maar we denken dat het wel moet lukken met 4PK om een beetje gang in de boot te krijgen.

Maar dat is van latere zorg ;)

[ Bericht 22% gewijzigd door junkiexp op 22-04-2015 23:36:49 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151944887
Even off topic, wij waren zondag net onze klaar met onze boot en toen hoorden we opeens een harde klap.
1 boot verder zien we dit:



Gewoon een bok die in elkaar gezakt is, we hebben mazzel gehad dat de boot niet linksom is gevallen, dan had deze de speedboot met groene zeil van zijn bok gestoten en deze de onze.
Soort domino zeg maar :{

Heel triest voor die man, weken bezig geweest om de hele onderkant helemaal kaal te schuren tot het polyester en was nu een verfsysteem op aan het bouwen en zat nu op de 7de laag.
Hij moest nog 1 laag en dan was hij klaar.

Hij mag echt HEEEEEEEL blij zijn dat hij zijn staartstuk er niet op had zitten, dan was het daarmee klaar geweest en had dat minimaal 3K gekost.

Schade is nu een hap eruit aan de stuurboord en wat diepe krassen en schrammen her en der.
Verzekeringswerk.

Als het tegenzit is de boot gekraakt door de val en staat hij volgende week bij het grofvuil......

De expert zal dat uitwijzen, echt een heel triest verhaal.

Tevens heeft hij geluk gehad, hij wou eigenlijk gaan verven maar durfde dat niet aan ivm dreigen wolken.
Had hij dat wel gedaan was de boot op hem gevallen en was hij misschien zijn benen kwijt geweest.......

Erg bizar.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151961287
Brrrr je zou er inderdaad maar in de buurt hebben gestaan :X
pi_151987339
@Think_Pad, idd dat zijn geen grappen.





Vanochten voor de 2de laag ZF primer opgebracht, wat ZF betreft is de zijkant rondom helemaal klaar.
Aankomende week gaat mijn maat beginnen met het plamuurwerk, ik ga het weekend verder aan de onderkant qua schroefas e.d.

Het gaat toch regenen en dan zit ik lekker droog :D
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151996942
De vlonderplanken die in het zwemplateau zitten had ik al een keer meegenomen, het is hardhout maar erg verweerd en er komen al wat barstjes in.
Vandaag was ik vrij en heb ik mijn dakterras schoongemaakt met de HD reiniger, ik heb gelijk de vlonderplanken ook meegespoten.
Daarna ontvet en al 3x in de hardhoutolie gezet, knapt wel op zeg:





Dat wit wat je ziet is de olie die aan het intrekken is, ik heb Cetabever terrasolie met UV bescherming genomen, dit is voor hardhouten vlonderdelen en dat zijn dit ook uiteraard.
En als je stil ligt blijft dit droog dus het zou moeten werken lijkt me.
Het hout neemt nog steeds volop olie op, dus morgen nog maar een paar keer doen tot de olie erop blijft liggen.
Dan die wegvegen en klaar is junkiexp.

En dan bijhouden uiteraard ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_152211852




Ik ben helaas ziek, maar mijn maat heeft de eerste laag plamuur erop gezet.
Is uiteraard ook 2c, dus bikkelhard.
Dus we gaan in veel lagen werken zodat we zo min mogelijk hoeven te schuren, want daar word je niet vrolijk van.
We werken eerst met een grove plamuur, en daarna met een finishing.


Is nog wel een hele klus, we hebben ook een spackmes wat stukadoors gebruiken om het een beetje fatsoenlijk erop te krijgen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 2 mei 2015 @ 20:54:59 #117
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_152216790
Ga je die stoffen kap uiteindelijk ook nog vernieuwen of laat je die voor wat het is?

gaaf project verder!
pi_152221096
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 20:54 schreef reeybehn het volgende:
offen kap uiteindelijk ook nog vernieuwen of laat je die voor wat het is?

gaaf project verder!
Uiteindelijk gaat die wel vervangen worden, deze lappen we dan een beetje op en wordt de winterkap.
Maar dat zal wel volgend seizoen worden, zo'n kapje kost zomaar eens 1000 euro.

Thanks!
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 2 mei 2015 @ 23:31:54 #119
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_152221682
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 23:15 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Uiteindelijk gaat die wel vervangen worden, deze lappen we dan een beetje op en wordt de winterkap.
Maar dat zal wel volgend seizoen worden, zo'n kapje kost zomaar eens 1000 euro.

Thanks!
dat is waar. Maar na alle moeite die al in t bootje zit maakt t m toch wel af uiteindelijk denk ik zo. Verdient ie wel :D
pi_152229814
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 23:31 schreef reeybehn het volgende:

[..]

dat is waar. Maar na alle moeite die al in t bootje zit maakt t m toch wel af uiteindelijk denk ik zo. Verdient ie wel :D
Ja sowieso, als dat ding eenmaal weer in het water ligt en hij borrelt niet af ben ik al erg tevreden.
Ik hoop toch dat dit ergens in juni kan plaatsvinden, dan hebben we nog dik 3 maanden om te varen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_152584511




Ik ben bezig om het laatste stukje schroefaskoker uit de boot te halen en dan kunnen we weer opbouwen.
Daar ga ik zo meteen mee beginnen.
Als dat klaar is ga ik eerst eens alles vetvrij maken, ik ben helemaal KLAAR met dat vet.
Het zit overal als ik thuiskomen, ik werk onder de boot en continue weer wat vet in je haar als je thuis komt, al je gereedschap eronder (wel goed tegen de roest :P)

En de schroefastunnel die ik eraf heb geslepen heb ik besloten om niet her te gebruiken, ik ga het opnieuw ontwerpen.
Ik maak een ontwerp van hout van 100% goed past en dan laat ik dat CNC snijden uit staal, mijn idee is om zoiets te maken:



Gewoon straks en stevig, het wordt dan iets breder dan de huidige tunnel.
Mijn schroefaskoker heeft aan het einde wat buiten de tunnel steekt een lasdubbeling waardoor de buitendiameter uitkomt op 60mm rond.

De schroefaskoker heb ik overigens akkoord voor gegeven, het wordt een stalen dikwandige buis van 48x5, met aan de aan buitenzijde dus een lasdubbeling.
Dit gedeelte steken we door de schroefastunnel heen en lassen we dan rondom af (na het uitrichten uiteraard)
Hierin komt een Vesconite watergesmeerd buitenlager, dit zit geborgd met 2 schroefjes en is dus makkelijk te vervangen.
Aan de binnenkant komt een ovale klemflens, en dan een watergesmeerd binnenlager van Allpa.
Deze heeft een een dopje waar je 2x per jaar wat vet in laat lopen voor het smeringen van de keerringen.
Daarnaast zit er een watertoevoer aansluiting op, maar dit wordt eigenlijk alleen gebruikt bij snel varende boten.

Ik sluit hierop wel een slang aan en deze laat ik in de boot boven de waterlijn uitkomen, zo is het binnenlager altijd ontlucht.

Hier een voorbeeld van wat we laten maken:


Dit is dan RVS en ik laat alles in staal maken, reden hiervoor is dat ik geen gezeur wil hebben met galvanische corrosie.
En als je staal goed conserveert dan is het best duurzaam, en alles zit altijd onder het water dus nauwelijks zuurstof.
Enige verschil is dat wij dus geen flensen aan de buitenzijde hebben, dat is bij ons gewoon glad.
Het idee achter de flenzen is dat je de koker dus aan de binnenkant kan losmaken bij de klemflens, de bouten aan de buitenkant kan losdraaien en dan heel de koker eruit kan trekken.
Maar ja, hoe vaak ga je dat doen en waarom?

Wel weer een potentieel lekkage punt want tussen de 2 flenzen aan de buitenkant zal je een pakking moeten maken zodat het water niet de schroefastunnel kan komen (zeer belangrijk)
Dus vandaar onze keuze om de buitenkant af te lassen.

Mocht de koker er toch ooit uit moeten dan slijp ik een vierkantje uit de schroefastunnel en maak de klemflens aan de binnenkant los.
20 minuten werk max.

Tot zover de update :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_152597859
Vanmiddag een heel eind opgeschoten, ik heb eindelijk de schroefaskoker eruit:



Ik heb uiteindelijk met 3mm boortjes rondom de last geboord, en daarna met een recripozaag gaan zagen.
Was wel 3 uurtjes werk maar toen had ik het voor elkaar.

Verder ook voor 80% het vet weggehaald en schoongemaakt, ziet er nu netjes uit:



Aan stuurboord is mijn maat verder gegaan met plamuren en ik heb daar 3 gaten geboord, 2x 20mm waar de tankontluchting doorvoeren van de water en diesel tank doorheen komen, en 1x 33mm voor de doorvoer van het gootsteenkastje:



Aan bakboord is mijn maat ook nog aan het plamuren en heb ik de 22mm doorvoer voor de bilgepomp erin geboord:



Boot wordt steeds strakker nu, we plamuren telkens kleine lagen tot het gewenste resultaat.

Morgen ff een daggie geld verdienen en zaterdag ga ik dan beginnen aan de mal voor de schroefastunnel.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_152600671
junkie, ik wil even laten weten dat ik nog steeds meelees, maar totaal niet over de kennis beschik om inhoudelijk te reageren. En dat hebben 15 andere lurkers die ook niet hebben gereageerd misschien ook wel ;). Maar blijf komen met die updates dus!

Daarnaast zit ik trouwens met bewondering naar dit vloertje te kijken :D:

https://lh4.googleusercon(...)h865-no/IMG_0045.JPG
pi_152600929
quote:
14s.gif Op donderdag 14 mei 2015 20:15 schreef Anne het volgende:
junkie, ik wil even laten weten dat ik nog steeds meelees, maar totaal niet over de kennis beschik om inhoudelijk te reageren. En dat hebben 15 andere lurkers die ook niet hebben gereageerd misschien ook wel ;). Maar blijf komen met die updates dus!

Daarnaast zit ik trouwens met bewondering naar dit vloertje te kijken :D:

https://lh4.googleusercon(...)h865-no/IMG_0045.JPG

Haha thanks!
Misschien heb je gemerkt dat ik soms nog wel eens gedetailleerd overkom inc. afmetingen e.d.
Dit doe ik omdat ik dit topic ook als een soort naslagwerk gebruik, hier staat een hele hoop nuttige informatie in en als ik op locatie ben kan ik dan even snel hierin terugkijken.
Geldt uiteraard ook voor de vele foto's, ik heb dus zelf baat bij mijn eigen topic ;)

Ja apart vloertje idd :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_152600980
Ah, een soort van kladblok dus ook :P. Grappig en herkenbaar.

Ik heb mezelf op WhatsApp daarvoor :@ :').
  vrijdag 15 mei 2015 @ 15:02:44 #126
187289 Charged
Ziet em duun.
pi_152622113
quote:
14s.gif Op donderdag 14 mei 2015 20:15 schreef Anne het volgende:
junkie, ik wil even laten weten dat ik nog steeds meelees, maar totaal niet over de kennis beschik om inhoudelijk te reageren. En dat hebben 15 andere lurkers die ook niet hebben gereageerd misschien ook wel ;). Maar blijf komen met die updates dus!

Daarnaast zit ik trouwens met bewondering naar dit vloertje te kijken :D:

https://lh4.googleusercon(...)h865-no/IMG_0045.JPG

Eigenlijk dit dus..volg het bootje,de 7-serie en de woning,alledrie goed doordacht en aangepakt,leer er her en der van,kan geen nuttige bijdrage geven dus hou m'n bakkes en lees met plezier.

Om Anne te volgen...keep it up!!
Graag verwijderen.
pi_152640452
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 15:02 schreef Charged het volgende:

[..]

Eigenlijk dit dus..volg het bootje,de 7-serie en de woning,alledrie goed doordacht en aangepakt,leer er her en der van,kan geen nuttige bijdrage geven dus hou m'n bakkes en lees met plezier.

Om Anne te volgen...keep it up!!
Thanks, toch leuk om te horen ^O^
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_152695858
We zijn vandaag bezig geweest met de mal voor de schroefaskoker:





Even niet op de passing letten, ik moet de oude lassen nog afslijpen, dan sluit het wel mooi aan.
Binnenin moet minimaal 60mm +10mm voor het stellen - 70mm.
Is nu buitenkant 110mm geworden, ik wil eigenlijk smaller maar dan kom ik boven niet weg ivm geen vlees om aan te lassen.
Kan het eventueel wel schuin laten lopen maar liever niet.

De schroef krijgt daar natuurlijk water aangevoerd dus zou een probleem kunnen zijn, echter is het geen snelvarend schip natuurlijk.....
Naafdiameter van de schroef is +/-70mm, dus het geval is eigenlijk 40mm te breed voor het mooie.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_153081822
Vandaag heb ik de schroefaskoker binnengekregen, ik heb zelf uitgedacht hoe ik het wilde hebben en heb dit vervolgens laten maken bij een specialist:



Het is een dikwandige stalen buis van 48x5 bij 1200mm lang.
Op het einde zit een lasdubbeling, hier is de buis 60mm dik, dit is gedaan om de buis goed in de boot te kunnen lassen, anders zou de wanddikte daar wat aan de dunne kant zijn.
De buis is daar namelijk uitgedraaid en daar is een rubber watergesmeerd buitenlager in gemonteerd, dit is met 2 kunststof schroefjes geborgd en zo kan het buitenlager dus makkelijk worden vervangen:



Aan de binnenkant heb ik gekozen voor een watergesmeerd flexibel binnenlager:



Dit is een binnenlager, waar de as ook eigenlijk op een waterfilm in ronddraait, precies hetzelfde als buiten.
Teven zit er een kamer met 2 seals aan elke zijde van de kamer.
Bovenin zie je de messing moer zitten, daar moet je elke jaar even een beetje vet bijvoegen, het vet blijft schoon en kan niet weg dus je hebt hier weinig omkijken naar.
Er zit ook een wateraansluiting op, dan kan je buitenboordwater van je motor aftakken, maar dat is eigenlijk alleen bij snelvarende schepen nodig zodat er continue watertoevoer is.
Wij zullen zelf hier een slang op aansluiten en deze boven de waterlijn laten uitkomen binnen in de boot, dan staat de koker en het seal altijd vol water ivm communiceren vaten.
Levensduur van zo'n seal is een jaar of 8, dus voorlopig geen omkijken naar.

En milieuvriendelijk, want je dumpt niet zomaar meer schroefasvet in het water.

Tevens heb ik ook gelijk een bus laten draaien met als binnenmaat de schroefas, en met buitenmaat de inwendige diameter van de schroefaskoker.
Als ik alles ga monteren dan doe ik voor montage van het binnenlager deze bus over de as in de koker, deze zit dan perfect gecentreerd en dan kan ik de motor perfect uitlijnen op de schroefas:

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_153897986
Het heeft een klein beetje stil gelegen, mijn maat was op vakantie voor 3 weken, en in je eentje doe je niet zoveel als je een schroefaskoker moet afstellen.
Maar gisteren weer verder gegaan, schroefaskoker gepositioneerd en het roer er tijdelijk aangehangen.
Ik heb de schroefaskoker wat langer laten maken zodat ik nog wat kon schuiven, ik wilde namelijk voor de ideale maten gaan.
Bijvoorbeeld de afstand van de schroef tot het roer is een belangrijk iets, laat je daar te veel ruimte tussen wordt je roerwerking minder.
Ook belangrijk is de vrijslag van de schroef, dat is de ruimte tussen het hoogste punt van de schroef en het vlak (de bodem) van de boot.

Daarnaast is het belangrijk hoeveel je de as laat uitsteken bij het buitenlager, te veel as betekent slingeren en te weinig as zorgt ervoor de je geen axiale speling hebt en die heb je nodig, want als je b.v. omschakelt van voor naar achteruit wil dit best bewegen.
Dan ga je rekenen en dan kom je hier op uit, uiteraard reken je dat gewoon uit op een stukje hout :P :



En dan kom je in de praktijk hier op uit:




Ik heb het tijdelijk met een steun vastgelast vastgebakken aan het vlak zodat deze maat niet meer wijzigt.
Vanmiddag ga ik de koker binnen in de boot positioneren, een koker van 5mm dik buigt natuurlijk nooit mee en dat is ook niet de bedoeling, maar ik heb het niet helemaal afgelast zodat ik nog wat kan spelen.
Het is belangrijk dat alles zoveel mogelijk in lijn staat, ik mag eventueel een uitlijnfout van 2 graden hebben maar beter is natuurlijk helemaal geen uitlijnfout.
Gelukkig kan ik de motorsteunen behalve in de hoogte ook nog dwars verstellen, dus dat gaat sowieso goed komen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_153898740
Misschien beetje laat hoor, maar mag dat zomaar, een dieseltank ontluchting buitenboord?
pi_153909780
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 11:17 schreef FranticDJ het volgende:
Misschien beetje laat hoor, maar mag dat zomaar, een dieseltank ontluchting buitenboord?
Ik weet niet beter, ik zou ook niet anders weten hoe het moet.
Zit bij alle boten zo, benzine idem dito.

Ook bij alle auto's overigens.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_153912227
Mja ik ben wat groter varend materieel gewend ;)

Daar weet ik zeker dat t niet mag zonder driptray rond de ontluchting :+
pi_153912560
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 21:33 schreef FranticDJ het volgende:
Mja ik ben wat groter varend materieel gewend ;)

Daar weet ik zeker dat t niet mag zonder driptray rond de ontluchting :+
Dat is misschien een andere verhaal.
Maar bij een goed aangelegde tankontluchting zou er eigenlijk nooit diesel in mogen te komen staan natuurlijk.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_153921221
Principe is het zelfde hoor. het is alleen wat groter allemaal. En er zijn veel meer regels hehe

Daarom dat ik t opvallend vind dat er bij 'ons' zo strikt naar zulke dingen gekeken wordt, terwijl het bij de pleziervaart allemaal zomaar kan.

maar goed. Dat is een andere discussie :+
  maandag 29 juni 2015 @ 14:21:10 #136
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_153925526
Ik heb dit topic altijd ontweken omdat ik niets met boten heb, onwetend dat het zo'n interessant en geinig topic is :@ Bij dezen dus een volger erbij.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_154433417
quote:
11s.gif Op maandag 29 juni 2015 14:21 schreef Barcaconia het volgende:
Ik heb dit topic altijd ontweken omdat ik niets met boten heb, onwetend dat het zo'n interessant en geinig topic is :@ Bij dezen dus een volger erbij.
Thanks!
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_154433437
Vorige keer hebben een stuk van de nieuwe behuzing gemaakt.
We hebben een stuk plaat van 3mm, en een stuk brede strip van 5mm.
Het idee was om het CNC te laten snijden maar het is lastig om een goede tekening te maken.
Dit moet echt op locatie worden gemaakt.

Als ik het laat snijden en ik maak ergens een foutje kan ik alles weggooien.
Dus nu voor 80 euro staal gehaald, en dan hebben we ruim voldoende staal, dan kunnen we zelfs een foutje maken ;)
Ik ga het snijden met een recripozaag, met een staalblad daarin ga je door staal van 5mm alsof het hardhout is.
Wel voldoende blijven koelen en smeren met boorolie.
En de zaagsnede is ook vrij netjes, daarna even de afbraam erlangs en het is klaar.
Ik ga zo naar de haven toe om verder te gaan, de planning is om vandaag de hele schroefaskoker behuizing klaar te hebben.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 18 juli 2015 @ 08:12:53 #139
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_154433531
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 10:21 schreef FranticDJ het volgende:
Principe is het zelfde hoor. het is alleen wat groter allemaal. En er zijn veel meer regels hehe

Daarom dat ik t opvallend vind dat er bij 'ons' zo strikt naar zulke dingen gekeken wordt, terwijl het bij de pleziervaart allemaal zomaar kan.

maar goed. Dat is een andere discussie :+
niet zo gek toch? Ik heb misschien 50 liter diesel bij me. En jullie een paar duizend op z'n minst ;)
pi_154438082
Schitterend topic. _O_

Wat een tijd gaat er in zo'n klein bootje zitten.
pi_154445215
@Cracka-ass, thanks.
En dat is inderdaad waar, meer als je denkt.
Vandaag definitief de schroefaskoker geplaats, zit nu perfect voor de motor.
We hebben 5 mm staal voor de scheg gebruikt, het eerste deel zit al definitief vast en gesteld:




Niet op de las letten, dat komt goed ;)

Op de vorige foto kan je een soort driehoekje zien bij de bak die je ziet uitsteken, die heb ik eraf geslepen, ik kom dan beter uit.
Vanaf de onderkant van de strip komt nu een strip naar achter te lopen naar waar je het kaalgehaalde stuk staal ziet.
Daar gaan we morgen verder mee.

[ Bericht 15% gewijzigd door junkiexp op 18-07-2015 20:21:14 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_154445290
We zijn van 0900-1900 uur bezig geweest maar voor mijn gevoel hebben we geen fuck gedaan,
maar je bent veel tijd kwijt met meten en stellen, dat ding eraf slijpen, vlak slijpen.
Dan ff eten, bakkie doen en voor je het weet is het weer 6 uur.
En het moet ook niet op werken gaan lijken natuurlijk ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 19 juli 2015 @ 19:02:14 #143
53151 T42
Pinball Wizard
pi_154468582
moet ook nog een schroef as maken in een boot waar het nog niet in zit dus mooi voorbeeld nu gezien :P
pi_154472044
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 19:02 schreef T42 het volgende:
moet ook nog een schroef as maken in een boot waar het nog niet in zit dus mooi voorbeeld nu gezien :P
Ja altijd handig ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_154472119
Vandaag weer een stuk verder gekomen, het frame is klaar en de roerhak zit er ook weer onder.
Alles is gehecht en zit stevig vast.
Morgen beginnen met de zijkanten, schiet lekker op nu.



Maat is ook bijna klaar met plamuren, nog 1 laagje en dan zijn we klaar.
Er zit serieus al iets van 500 euro aan plamuur op, dat hadden we niet verwacht, maar er is geen weg terug ;)

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 19 juli 2015 @ 21:38:00 #146
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_154472829
Beter 500 EUR plamuur op je boot dan op je BMW, of je vriendin.
Wat een werk. ^O^
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_154490782
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 08:12 schreef reeybehn het volgende:

[..]

niet zo gek toch? Ik heb misschien 50 liter diesel bij me. En jullie een paar duizend op z'n minst ;)
Ligt er maar aan hoe je t bekijkt. 1 liter in 't water blijft 1 liter in t water wat t milieu aantast. Of dat op een jacht is of op de grote jongens. Die liter van een plezierjacht is niet ineens minder aantastend.
  maandag 20 juli 2015 @ 17:13:57 #148
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_154491496
Joh, ik zie je topic nu pas. :o

Leuk! ^O^
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_154525175
@ Hyperdude, ja dat is zo, zou niet best zijn als ik dit op de Beemer moest smeren :D

@Isegrim, thanks. (link staat al sinds dit topic in mijn sig ;) )
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 21 juli 2015 @ 22:29:15 #150
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_154526258
Kennelijk lees ik geen sigs. :X
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  woensdag 22 juli 2015 @ 19:54:05 #151
402999 Weekendwarrior
We dropping c4.
pi_154550343
Leuk project, en een leuke motor! Mocht je pk's te weinig hebben kan je er altijd met wat aanpassingen een turbo op knallen :D
pi_154554753
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 19:54 schreef Weekendwarrior het volgende:
Leuk project, en een leuke motor! Mocht je pk's te weinig hebben kan je er altijd met wat aanpassingen een turbo op knallen :D
Zou kunnen, maar heeft geen nut.
Een boot als deze heeft een rompsnelheid, dat is bij deze rond de 13 km/h geloof ik.
Je kan er wel 200pk inzitten maar dan loopt hij misschien 2 km/h harder en daarna trekt hij zijn kont alleen maar meer in het water en krijg je een hekgolf van jewelste.
Heeft geen enkele nut dus.

Hier zit dan ongeveer 45 pk in, maar aan een pk of 30 heb je eigenlijk al genoeg, probleem is dat je de motor teveel onderbelast zodat alles vervuild, wij varen meestal ook maar op 30% oid.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_154555311


Plaatje voor de ene kant is bijna klaar, ik maak het staal zelf op maat met een flex met een 1mm schijfje erin, die dingen werken perfect en gaan als een mes door de boter met 3mm staal.



De aansluiting van de plaat op het vlak van de boot moet zo perfect mogelijk zijn uiteraard, en de oude skeg die ik had weggeslepen daar zaten nog wat resten omdat je ruimte heb om de flex er precies recht op te zetten.
De resten zijn nog 2-3mm, en die ben ik aan het afbramen.
Je werkt ondersteboven, en je zit altijd in de vonkenregen omdat die altijd wel ergens tegen aankomt.
Geen wereldramp, maar geen fijn klusje.
Nog 1 avond en dan is dat ook klaar.



Huidige status, ik heb een reststuk over de lengte op z'n kan gezet, dat zorgt ervoor dat het staal niet doorbuigt, het is 5 mm maar toch over een lengte van 5mm en dat H-profiel op het eind hangt eraan en daar creeer je wel een moment mee.
Straks als de zijpanelen erop zitten wordt het uiteraard een stevig geheel.

Aankomend weekend naar de Zwarte Cross, dus dinsdag pas weer verder -O-

Als is de Zwarte Cross ook erg leuk, maar het loopt nu net zo lekker ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  donderdag 23 juli 2015 @ 18:16:00 #154
402999 Weekendwarrior
We dropping c4.
pi_154573907
quote:
2s.gif Op woensdag 22 juli 2015 22:16 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Zou kunnen, maar heeft geen nut.
Een boot als deze heeft een rompsnelheid, dat is bij deze rond de 13 km/h geloof ik.
Je kan er wel 200pk inzitten maar dan loopt hij misschien 2 km/h harder en daarna trekt hij zijn kont alleen maar meer in het water en krijg je een hekgolf van jewelste.
Heeft geen enkele nut dus.

Hier zit dan ongeveer 45 pk in, maar aan een pk of 30 heb je eigenlijk al genoeg, probleem is dat je de motor teveel onderbelast zodat alles vervuild, wij varen meestal ook maar op 30% oid.

quote:
2s.gif Op woensdag 22 juli 2015 22:16 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Zou kunnen, maar heeft geen nut.
Een boot als deze heeft een rompsnelheid, dat is bij deze rond de 13 km/h geloof ik.
Je kan er wel 200pk inzitten maar dan loopt hij misschien 2 km/h harder en daarna trekt hij zijn kont alleen maar meer in het water en krijg je een hekgolf van jewelste.
Heeft geen enkele nut dus.

Hier zit dan ongeveer 45 pk in, maar aan een pk of 30 heb je eigenlijk al genoeg, probleem is dat je de motor teveel onderbelast zodat alles vervuild, wij varen meestal ook maar op 30% oid.

Oh, bij onze sleper scheelde het wel heel wat snelheid en hij was meteen wat pittiger.
pi_154685586
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 18:16 schreef Weekendwarrior het volgende:

[..]

[..]

Oh, bij onze sleper scheelde het wel heel wat snelheid en hij was meteen wat pittiger.
Dan was misschien de boot wel ondergemotoriseerd, zodat hij niet aan zijn rompsnelheid kwam ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 28 juli 2015 @ 10:35:09 #156
53151 T42
Pinball Wizard
pi_154698165
Heb bij mijn sloep aan 10pk al te veel.
  dinsdag 28 juli 2015 @ 14:09:03 #157
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_154702687
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 10:35 schreef T42 het volgende:
Heb bij mijn sloep aan 10pk al te veel.
mijne niet. Die trekt in planee met 30pk :7
  dinsdag 28 juli 2015 @ 17:33:32 #158
53151 T42
Pinball Wizard
pi_154707339
Zal geen ijzeren zijn van 40/50 jaar met eikenhout 😃
pi_154716978
Bijna al die bootje zijn over gemotoriseerd.
Mocht ik ooit nog eens voor een andere motor gaan dan komt er een 3 cilindertje van Vetus oid in e liggen, lekker rustig snorren.
Of elektrisch.

Want ik zie die emissie regels voor de plezier vaart ook nog wel eens veranderen op termijn.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  woensdag 29 juli 2015 @ 09:34:52 #160
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_154725216
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 17:33 schreef T42 het volgende:
Zal geen ijzeren zijn van 40/50 jaar met eikenhout 😃
haha nee, polyester van 2 maanden oud ;)

OT: TS, mocht je dan voor een andere motor gaan kijken zou ik toch een 4 cilinder boven een 3 cilinder verkiezen. Maakt t pas echt rustig snorren
  woensdag 29 juli 2015 @ 18:47:46 #161
53151 T42
Pinball Wizard
pi_154738729
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2015 09:34 schreef reeybehn het volgende:

[..]

haha nee, polyester van 2 maanden oud ;)

OT: TS, mocht je dan voor een andere motor gaan kijken zou ik toch een 4 cilinder boven een 3 cilinder verkiezen. Maakt t pas echt rustig snorren
ik moet 1 cillinders hebben :P
deze had ik voor mijn bootje eigenlijk, maar toen kon ik een bootje ruilen waar alles al in zit..
pi_154739771
@Reeybehn, tegen die tijd zien we wel, eerst deze motor eruit halen en afpersen, als het koelcircuit goed op druk blijft staan dan maak ik alles schoon en gaat die gewoon de boot weer in.

@T42, mooi spul, maar wel veel herrie.
En dat is leuk, maar voor even ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_154826293
Vandaag weer 12 uur bezig geweest met de never ending story van de schroefasconstructie, aan de binnenkant heb ik voor de zekerheid wat verstevigen aangebracht en de plaat aan stuurboordzijde is helemaal af en op maat en hebben we ook gehecht.
Morgen de plaat aan BB zijde hechten en dan het roer weer (tijdelijk) monteren om alles af te stellen, hierna kan de lasser komen.
Plamuren is ook bijna klaar, morgen de laatste laag.

En dan gaat het opeens hard :)



R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_154846364







Hak is helemaal klaar, alleen nog een beetje bijslijpen en dan kan de lasser aan de gang.
Tevens begonnen aan een steun voor een BBM.
Plaatjes zijn een beetje kromgetrokken tijdens het lassen, het is maar 3mm staal.

Plamuur is ook klaar!

Dus volgende week plamuur schuren, laatste voorbereiding voor de lasser en dan gaan we primerlagen opbouwen en aflakken.
En de BBM steun afmaken en een uitlaatstukje lassen.

Morgen werken, lekker uitrusten daar :D
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 4 augustus 2015 @ 18:20:52 #165
53151 T42
Pinball Wizard
pi_154901219
quote:
2s.gif Op woensdag 29 juli 2015 19:26 schreef junkiexp het volgende:
@Reeybehn, tegen die tijd zien we wel, eerst deze motor eruit halen en afpersen, als het koelcircuit goed op druk blijft staan dan maak ik alles schoon en gaat die gewoon de boot weer in.

@T42, mooi spul, maar wel veel herrie.
En dat is leuk, maar voor even ;)
ik rij ook in een nissan zonder uitlaat ;) ben het gewend
en kan ook elektrisch varen dus dan is hij weer stil

[ Bericht 3% gewijzigd door T42 op 04-08-2015 18:27:39 ]
pi_155038724
Gisteren weer een mijlpaal bereikt :D
De zijkanten van de boot helemaal ready gemaakt, alles geschuurd en wat plekjes bijgewerkt.
Daarna voor de eerste keer in de HB coating, dat is een tussenlaag tussen de zinkfosfaatprimer en lak en deze wordt keihard.
Deze HB coating hebben we in de kleur van de lak besteld, dus we hebben nu al een idee hoe het gaat worden en dat vinden we erg mooi :)
Voordeel is om deze coating in kleur te hebben dat beschadigingen niet zo opvallen.




Foto's zijn net te laat genomen, zal vandaag betere maken.
Wij hebben geschilderd toen de zon niet meer direct op de boot scheen, dat is beter omdat het anders wel erg warm is.
En het was warm, 25 graden net als morgen :9~
Het ziet er nu nog niet uit, maar dat kan ook niet natuurlijk, deze laag moet niet mooi maar sterk zijn.
Hier komen totaal 3 lagen van op, en dan 3 lagen aflak.

Dan hebben we dus een kale boot met:

1 laag owatrol CIP
3 lagen ZF primer
3 lagen hb coating

onder de waterlijn:
5 lagen AF
boven de waterlijn:
3 lagen DD lak

Ik denk dat we voorlopig geen problemen gaan hebben, als we het goed hebben gedaan dan hebben we er in principe de eerst komende 10 jaar geen omkijken naar.
Gewoon om de paar jaar uit het water, eventuele beschadigingen bijwerken en de boel goed polijsten.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_155054591



2de laag HB coating zit erop, voor boven de waterlijn is dit de laatste laag, daar kunnen we beginnen met lakken nu.
Kleur wordt wel wat donkerder trouwens, dit vertekend nu een beetje.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_155055027


Steun voor de BBM is ook zo goed als klaar, alleen aan de onderkant maak ik nog 2 verstevigingen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_155232708
HB coating is helemaal klaar en is ook al opgeschuurd dus we zijn ready voor het lakken.
Donderdag bezig geweest met de uitlaat, daar ga ik zo mee verder.
Daarnaast nog een paar bouten onder aan de boot lassen voor de anodes.

Vandaag komt ook de lasser om alles af te lassen.
Dit is op de haven de man die naast ons staat met een grote speedboot, die heeft zelf een techniekbedrijf en doet veel werkzaamheden in de Rottedamse haven.
Erg toffe vent, hij komt met een vrachtwagen met allerlei gear en een groot 380V lasapparaat.
We staan al praktisch uit de wind maar we bouwen dan een tent rondom de boot en hij last dan alles met MIG af.
Gas wordt dan ook een beetje hoger gezet, was volgens hem geen probleem.
Ik vertrouw iemand daar volledig op die door het havenbedrijf wordt ingezet voor reparatie en sluizen e.d. :)

Als het laswerk dan straks klaar is gelijk in de roestbeschermer en morgen de eerste laag 2-c.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 15 augustus 2015 @ 09:00:33 #170
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_155233246
*O* Schiet op. :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_155248340
Degene die ging aflassen had nog een klus tussendoor en wij hebben gegokt door te gaan aflakken voor de eerste laag voordat hij kwam.
We hebben goed gegokt want het regende niet en is ook droog gebleven door de eerste 3 uur dus dat zat wel goed.

Resultaat zijn we erg tevreden over en dit is nog maar de eerste laag:




Het is hoogglans 2 componenten dus je ziet elk deukje, maar je kijkt er nu ook op ooghoogte naar en straks in het water zie je de kleine deukjes niet meer.
Na 600 euro plamuur is het wel welletjes zeg maar ;)


Lasser is lekker bezig geweest, op 2 plekjes wat het materiaal wat dunner dus moest er even wat veranderd worden maar dat is prima gelukt.
Verder kwam er toch door de warmte wat teer en schroefaskokervet uit sommige punten gelopen omdat dit natuurlijk dun wordt.
Die stukjes hebben we uitgeslepen en opnieuw gelast/
Dat is weer het nadeel met MIG lassen, een beetje vuil en je kan de slijptol pakken.
Maar het werkt wel 10x makkelijker dan elektrode.

Morgen de rest aflassen, en dan de onderkant in de Owatrol rollen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 15 augustus 2015 @ 21:51:51 #172
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_155248587
Maak muziek en lol, zet het in de Owatrol! *O*
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_155257786
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 21:51 schreef Isegrim het volgende:
Maak muziek en lol, zet het in de Owatrol! *O*
:D

Maar fijn spul, het is een soort van olie.
Superdun maar goed te doen.
En lekker simpel, potje open maken en even roeren en gaan.

Dit is met het 2 component systeem wat er overheen gaat wel anders.
Lak open maken, harder open maken, verdunner open maken.
Lak afwegen, harder afwegen en dan mengen (en echt goed mengen, denk aan een minuut of 5 roerah)
Dan op gevoel verdunner erbij en weer roerah.

Vervolgens heb je dan bij lagere temperaturen een inductietijd zodat je een 10-15 minuten moet wachten voordat het gaat reageren.
Daarna verwerken, maar bij hogere temperaturen is de potlife minimaal, het droogt dus snel.

We rollen de boot rondom in 20 minuten, het eerst gerolde deel is dan al bijna stofdroog.

Maar je mag niet rollen met een luchtvochtigheid hoger dan 80%, en ook niet in de volle zon.

Maar het is wel heel fijn spul om te verwerken.
Ik zet het op en rol het zo goed mogelijk uit, mijn maat komt achter mij aan en rolt het dan zonder druk na.
Als ik het opgezet heb moet je binnen 20 seconden narollen, doe je dat later verziek je het omdat je dan doffe plekken krijgt.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_155431076


De nieuwe uitlaat, heb ik gemaakt van 2'' lasbochten die we normaal in de verwarming gebruiken.
Ik ga deze in hitte bestendige verf rollen en ik hoop dat het een beetje netjes blijft.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_155431242
Vandaag wat bouten onderop de boot lassen waar op het eind anodes op worden gemonteerd.
Tevens dan de hele onderkant in de Owatrol.
Morgen dan hopelijk de hele onderkant in de primer.
Ben dan ook helemaal klaar met lassen en slijpen, en ben ook echt klaar met het slijpen.
Als ik even moet inschatten dan zitten er een stuk of 5 afbraamschijven en een stuk of 50! doorslijpschijven in de boot.
En een stuk of 6 recripozagen voor staal.

Geen enkel stukjes staal is ontzien zeg maar :D
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_156061476
Even stil hier geweest, ook junkiexp moet op vakantie.
Maat is ondertussen bezig geweest, alleen door de regen hier in NL heeft hij ook niet kunnen doen wat hij wilde.
Maar de onderkant zit helemaal in de HB coating en is antifouling ready:



Vandaag ook de derde en laatste laklaag op de lange kanten gezet.
De achterkant voor de eerste keer, zie daar ook het verschil als er nog niet geschuurd is tijdens de laklagen:





Daarna ging het regenen, maar gelukkig was het al stofdroog, heeft zeker 3 uur tussen het verven en de regen gezeten, wel een mooi gezicht:



Morgen gaan we verder met de achterkant lakken en dan kan de antifouling erop.
Ook het roer moet nog gedaan worden.
Vanaf dinsdag aan de antifouling beginnen ^O^
Aanstaande zaterdag of de maandag daarop gaan we ''op de kar''
Daar kunnen we dan een aantal dagen aan de plekken werken waar de bokken hebben gestaan, die moeten namelijk nu nog kaal en dan ook het hele verfsysteem daarop bouwen.
Als dat klaar is gaan we drijven (hopen we >:) )

Voor nu groeten van de glimmende klussers ;) :

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 13 september 2015 @ 21:52:45 #177
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_156061879
Zo strak kan ik dat niet volgens mij. :o Keurig hoor! :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_156061884


Deze stond trouwens naast ons, prikte je onder de waterlijn met een sleutel doorheen :'(
Moest even doormidden omdat hij anders niet in de container paste.
Zonde hoor eigenlijk.....

[ Bericht 0% gewijzigd door junkiexp op 13-09-2015 22:38:25 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_156066445
De hele markt voor boten is toch ook een beetje ingestort na de crisis of niet ?
En veel boten hebben oudere eigenaren, die er zelf niet meer aan kunnen/willen werken.
Koop een boot en werk je dood _O-
pi_156086178
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 23:22 schreef bluemoon23 het volgende:
De hele markt voor boten is toch ook een beetje ingestort na de crisis of niet ?
En veel boten hebben oudere eigenaren, die er zelf niet meer aan kunnen/willen werken.
Koop een boot en werk je dood _O-
Ja dat klopt, heel veel oude eigenaren, veel slecht onderhoud.
Er komen alleen maar meer van dit soort bootjes en een paar meter groter op de markt.
En mijn generatie koop gewoon een speedboot of een polyester sloep.

Veel minder onderhoud, mensen kunnen willen minder.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_156086239
Vandaag antifouling opgehaald en toen het droog was de eerste laag erop gezet.
Erg tevreden met de kleur, zo wordt het dus ook definitief.
Er komt dan alleen nog een witte striping van 20mm op de overgang.

En de naam in het wit met een mooi lettertype.



Mooi hé? :D
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_156098971
Ik vind het erg leuk om te lezen en te zien hoe mensen hun tijd, geld en kennis steken in een project zoals dit!

Lekker bezig junkiexp en maat!
  dinsdag 15 september 2015 @ 08:41:01 #183
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_156099459
Polyesterboot of speedboot. -O-
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_156216746
Handig topic! Heb net mijn eigen ten broeke kruiser gekocht en is tevens een restauratie project. Dit topic gaat zeker van pas komen bij het repareren.
pi_156223602
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 11:04 schreef Flying-dutchmanXP het volgende:
Handig topic! Heb net mijn eigen ten broeke kruiser gekocht en is tevens een restauratie project. Dit topic gaat zeker van pas komen bij het repareren.
Ik zou zeggen, kijk of de basis goed is en ga er mee aan de slag.
En een project topic hier is uiteraard welkom, veels te weinig boten hier ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_156223630
Vandaag is de boot op de kar gegaan en staat nu op de kar voor het water.
Daar blijft deze staan en donderdag dan het water in.

Was wel even spannend of de hak stevig genoeg was want daar staat de boot op, maar alles is goed gegaan :D


Nu zijn we bezig met de onderkant waar de boot op de bokken heeft gestaan en wat kleine klusjes, anodes monteren, vlonderplanken monteren, nog wat aflakken, schroefas en roer monteren e.d.

Donderdag de grote dag, hopelijk gaat alles goed, het enige wat er zou kunnen zijn is dat we ergens lekkage hebben.
Ik verwacht het niet maar je weet nooit natuurlijk ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 19 september 2015 @ 22:42:17 #187
187289 Charged
Ziet em duun.
pi_156231318
Ben je niet bang dat je de neiging krijgt om de hele tijd de romp te poetsen ivm de verse blinkende laklaag?
Ik zou helemaal gek worden als iets die smetteloze romp zou durven te bedoezelen..(heerlijk taalgebruik)
Graag verwijderen.
pi_156231718
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 22:42 schreef Charged het volgende:
Ben je niet bang dat je de neiging krijgt om de hele tijd de romp te poetsen ivm de verse blinkende laklaag?
Ik zou helemaal gek worden als iets die smetteloze romp zou durven te bedoezelen..(heerlijk taalgebruik)
Nou, dat is even de vraag.
Als ik het redt wil ik de romp nog wel even in wax zetten zodat er iig een laagje opzit.
Dan is het een kwestie van bijhouden, als je dan af en toe met een verlengstok en een zwabber oid het een beetje schoonhoudt moet het wel goedkomen denk ik.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 20 september 2015 @ 11:15:29 #189
187289 Charged
Ziet em duun.
pi_156237520
Misschien iets voor je om door te lezen?

Was aan het zoeken op ptfe voor scheepsrompen en kwam dit tegen..
http://www.fox22-zeiljacht.nl/Bootwaxtest.pdf
Graag verwijderen.
pi_156244986
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 11:15 schreef Charged het volgende:
Misschien iets voor je om door te lezen?

Was aan het zoeken op ptfe voor scheepsrompen en kwam dit tegen..
http://www.fox22-zeiljacht.nl/Bootwaxtest.pdf
Thanks, maar ik ga toch gewoon voor auto wax denk ik.
Als er marine bijstaat is het gelijk 2x zo duur ;)

Gewoon goedkope turtle wax oid, en dan goed bijhouden.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_156245060
Vandaag de laatste laklaag op de zijkanten gezet.
Tevens ook de onderkanten waar de bokken hebben gestaan voorzien van ZF primer, gisteren al in de owatrol gezet.




Achterkantje moet nog 1 of 2 keer en dan is het lakwerk klaar.
Ik ben nu even aan het stunten met de schroefas.
Bij het verwijderen van de flexibele koppeling hebben we een gat in die koppeling geboord maar helaas ook een stukje in de schroefas en daar zit nu een kuiltje in van 8mm rond.
Alleen daar komt precies de lipring van de binnenseal op uit, dat gaat hem dus niet worden want dan draai je dat ding aan gort.

Even kijken of ik dat kan lassen en daarna polijsten oid.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 20 september 2015 @ 19:01:55 #192
187289 Charged
Ziet em duun.
pi_156249160
Wow,echt mooi!
Wanneer is de ter water lating?
Flesje drank tegen de boeg of zo.

Love it als project topics goed gaan.
Graag verwijderen.
pi_156249532
Donderdag te water, flesje drank drinken we wel op, anders kunnen we weer plamuren :D
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_156279274
Vandaag de waterlijn striping geplakt, erg tevreden met het resultaat, we hebben gekozen voor 20mm in het wit en het was even de vraag of dat mooi zou staan, ja dus wat ons betreft.
Verder het hardhout wat ik een paar maanden terug in de olie had gezet weer terug gemonteerd met nieuwe bouten uiteraard.

De uitlaat matzwart gespoten maar nog niet tevreden, ga ik ook verder geen aandacht aan besteden want dat kan ook prima in het water.
Naam is ook besteld voor beide kanten + op de achterkant uiteraard Rotterdam ;)



De maat even we even uitgemeten en word dan rond de 80cm lang, lijkt lang maar valt ook wel mee.
Die naam is gewoon niet korter ;)

En boven het zwemplateau aan de rechterkant komt dan Rotterdam te staan.

Morgen weer verder met kleine dingetjes allemaal.






Overigens wordt de zwemtrap overigens wit bij nader inzien, of misschien nog wel rvs zelfs.
Het is nu wel erg blauw, maar dat hebben we opgeschuurd om het eventueel wit te maken, vandaar dat het er wat ruw uitziet.
Ga de komende tijd marktplaats maar eens in de gaten houden, als ik wat mooist kan vinden in RVS zou dat wel gaaf zijn.
Beetje hetzelfde idee als de reling.

[ Bericht 5% gewijzigd door junkiexp op 21-09-2015 20:48:24 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_156284871
En gewoon omdat het kan, even het verschil:

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  donderdag 24 september 2015 @ 18:22:03 #196
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_156353858
En, drijft 'ie? :7
pi_156356927
Jazeker, vanmorgen om 0900 uur te water gegaan en dreef net nog steeds :D
Hou het wel even in de gaten uiteraard maar alles is zo te zien goed gegaan.
Boot is op de bokken redelijk vol geregend en alles ligt nog voorin de boot, ik schat een liter of 150.
Daarom ligt de boot ook een beetje met z'n boeg in het water, dat hoort eigenlijk niet.
Gaan we er morgen even uit pompen, kan helaas niet overboord want dan plegen we een milieudelict, zit nogal wat olie, vet, en diesel in ben ik bang :)

Had ook nog een filmpje gemaakt:

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_156357716
OH, en jullie zijn nog lang niet van ons af hoor, er moet nog zat gebeuren, motor eruit, boven de gangboorden verven, wat interieur dingen, stroom afmaken.

Dus blijft vooral volgen :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_156383011
Vandaag weer langs geweest en alles was dik in orde, uit de punt een liter of 100 water gehaald en en een beetje schoongemaakt.
Boot ligt ook in onze eigen box, de box hebben we vol gehangen met oude fenders zodat we zeker geen schade maken.
We liggen naast gasten van onze leeftijd die ook ongeveer hetzelfde hebben gedaan, dit is alleen een open sloep.
Ook de walstroom aangesloten dus we hebben weer koud bier ;)


R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_156396711
quote:
2s.gif Op maandag 21 september 2015 22:53 schreef junkiexp het volgende:
En gewoon omdat het kan, even het verschil:

[ afbeelding ]
_O_.

Mooi hoor!!
pi_160922292
Van de week al ff op de boot geweest, wat ingerend water eruit gepompt en de motor los gesleuteld.
Motor gaat er komende week uit.
Dan ga ik de kop en het carter eraf halen.
Deze motor heeft natte cilindervoeringen en de dichtingen hiervan willen nog wel eens gaan lekken zodat je KVS in je carter krijgt.
Zeker als je niet om 2 jaar de KVS vervangt kan je roest krijgen en dan gaat het daar lekken.
Onderliggende nokkenas, dus kop eraf, carter eraf, drijstangen losmaken en de bussen met zuiger gemonteerd uit het blok tikken.
Dan de dichtingen vervangen en alles weer terugbouwen.
Kop erop met een nieuwe pakking en dan de kleppen stellen.
Uiteraard veel aandacht voor het schoonmaken van alles.
Tevens meet ik de kop op vlakheid.

Krukas laat ik zitten, of het moet echt heel erg beschadigd zijn maar dat verwacht ik niet.
Nooit warm geweest, altijd goeie olie en niet gedraaid met olie/KVS mengsel.

Al even het kleppendeksel gelicht, daar staat gewoon olie en geen olie met water erin en alles is brandschoon:


Dus we gaan weer van start met het vaarseizoen hopelijk :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  donderdag 24 maart 2016 @ 22:10:06 #202
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_160922494
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_160926591
Laat de verstuivers nog even testen en de kop afpersen/vlakken.

Indenor koppen staan erom bekend om te kunnen scheuren.


En pak nu gewoon die zuigers uit de bussen :') voor hetzelfde geld heb je veel slijtage in de bussen/ een slechte zuiger oid.

Nu heb je hem eruit en los. Doe het nu in een keer goed.
  vrijdag 25 maart 2016 @ 08:04:41 #204
187289 Charged
Ziet em duun.
pi_160926852
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 07:06 schreef -niemand- het volgende:
. Doe het nu in een keer goed.
Och,ik heb het idee dat dat wel goed zal komen bij xp.
Graag verwijderen.
  vrijdag 25 maart 2016 @ 09:08:33 #205
388359 Beetjegek
Cultuurbarbaar
pi_160927391
Leuk topic, met plezier gelezen _O_
Een ekte vent rijdt motor
pi_160928616
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 07:06 schreef -niemand- het volgende:
Laat de verstuivers nog even testen en de kop afpersen/vlakken.

Indenor koppen staan erom bekend om te kunnen scheuren.

En pak nu gewoon die zuigers uit de bussen :') voor hetzelfde geld heb je veel slijtage in de bussen/ een slechte zuiger oid.

Nu heb je hem eruit en los. Doe het nu in een keer goed.
Dat kan je ook prima zien zonder ze uit elkaar te halen. Als je ze los in de hand hebt, kan je zowel van boven als van onderen er goed in kijken. Als ik zie hoe jxp alles aanpakt ga ik er vanuit dat deze alsnog uit elkaar gehaald, worden bij twijfel over de staat.

Het terugplaatsen van een zuiger in de cilinder is een stuk meer werk dan de rest van de werkzaamheden, ik snap het wel. Als het er goed uit ziet, gewoon de zuiger laten zitten, zeker als er geen (overmatig) olieverbruik is.

Afpersen en verstuivers testen zou ik waarschijnlijk wel doen, dat is meestal niet zo kostbaar.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_160945886
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 10:44 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Dat kan je ook prima zien zonder ze uit elkaar te halen. Als je ze los in de hand hebt, kan je zowel van boven als van onderen er goed in kijken.

Het terugplaatsen van een zuiger in de cilinder is een stuk meer werk dan de rest van de werkzaamheden
;( ;( ;(

Hoe wil jij controleren of een zuigerveergroef uitgeslagen is als je de zuiger niet uit de bus pakt?

En een zuiger terugplaatsen is minder werk én eenvoudiger dan een cilinderkop eraf pakken. je hebt alleen een klemband van 3 tientjes nodig.

Gr Gr,
Een revisiemonteur.
pi_160956685
Misschien haal ik de zuigers ook wel uit de bussen hoor, maar dat is niet het plan in eerste instantie.
Sterker nog het was helemaal niet het plan om de motor uit elkaar te halen.
Mocht ik zaken tegenkomen die niet goed zijn dan wordt dat uiteraard wel vervangen, heb geen zin in een tijdbom.

De motor liep super goed, geen olie verbruik / blauwe rook en starte zelfs in de winter met 30 seconden voorgloeien in één keer (geen snelgloeiers).


Als ik het in één keer goed wil doen dan moet ik ook de krukas eruit halen, laten slijpen, overmaats lagers plaatsen e.d.
Daarnaast zou ik dan ook nieuwe zuigerveren en nieuwe cilinderbussen plaatsen.

Maar spul is allemaal niet heel makkelijk verkrijgbaar en is veels te duur ook allemaal.

Ik heb al moeite om een koppaking voor onder 80 euro te vinden bijvoorbeeld.

Je moet niet vergeten dat je per jaar de motor een uur of 100 gebruikt wordt op doorgaans 1/3 vermogen. (en dat is al aan de ruimte kant)
Wij varen meestal met 1400 RPM, en dan zitten we al bijna op rompsnelheid.
Als we toeren maken dan trekt de kont het water in gaan we 1km/h sneller, kan je elkaar niet meer verstaan en gaat de uitlaat roken :P
Dus slijtage is ook veel minder dan bij een auto.

Kop vlakheid meet ik op met een rei en voelermaten.
Kop afpersen lijkt mij niet nodig, temperatuur is nooit boven de 75 graden geweest.
Verstuivers laat ik wel testen / reviseren.

En ik vervang de cilinderbuspakkingen en de koppakking en spruitstukpakkingen, carterpakking e.d.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 28 maart 2016 @ 01:28:24 #209
53151 T42
Pinball Wizard
pi_160991868
moet dit jaar mijn nieuwe sleepvlet ook gaan aanpakken ;)
pi_161176616
Vandaag de motor eruit getakeld, en dan blijft dit over:


Een vette bende, hier al redelijk schoongemaakt.
Flink ontvetten, daarna ion de owatrol en dan bilgeverf er overheen, dan kan het voorlopig weer tegenaan.

Trillindempers zijn op en zullen worden vervangen.




Motor staat nu op een pallet, bij het aflaten van de olie kreeg ik eerst een liter koelvloeistof en daarna pas olie.
Dus of de koppakking of de cilinderbusvoeringen zijn door.
Ik ga nog niks bestellen maar ga eerst kijken hoe alles eruit ziet, het ergste wat er kan zijn dat de drijfstangen krom zijn omdat er gestart is met water op de zuigers.
Maar dat denk ik eigenlijk niet, we gaan het volgende keer zien.
Alle afbouwdelen zijn eraf en over een paar dagen als ik weer tijd heb gaat de kop eraf.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_161333642
Vandaag lekker bezig geweest in de zon, alle afbouwdelen eraf gehaald en de kop getrokken, stiekem best veel werk.
Koppakking was iig niet het probleem, die is als nieuw:



Daarna heb ik op olie op de cilinder gegoten en dit een paar uur laten staan, dit zakte niet weg dus dat is een indicatie dat de zuigerveren nog goed zijn:



En hier de kop, die heb ik meegenomen naar huis om die schoon te maken:




Volgende keer de cilinderbussen eruit halen en kijken hoe de drijfstangen eraan toe zijn.
Mochten de drijfstangen nog goed zijn dan bestel ik pakkingen en gaat alles weer in elkaar.
De cilinderbussen steken nog boven het blok uit, had geen rei en voelermaten bij dus kan niet zeggen hoeveel.
Ga ook de kop controleren op vlakheid.

Als dat allemaal goed is gaat alles met nieuwe pakkingen weer in elkaa
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_161615063
Vandaag weer een stap verder, ik wilde eigenlijk de motor niet op een motorbok hebben, dan moet de keerkoppeling ed er vanaf en dat heb ik liever niet.
We hebben daarom de motor gekanteld en het carter gedemonteerd.
Ook even een drijfstang losgehaald, lagerschalen voelen goed aan en zijn niet echt ingelopen.
Door de drijfstang los te halen kan ik van onder de cilinderbus naar boven tikken, daar had ik vandaag niet echt goede tools voor bij dus dat gaan we de volgende keer doen.




[ Bericht 2% gewijzigd door junkiexp op 21-04-2016 23:13:50 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 23 april 2016 @ 17:39:06 #213
53151 T42
Pinball Wizard
pi_161652887
ik test de zuigers en cillinders met diesel of brommix is dunner.
pi_161669020
@ T42, ja dat is ook de juiste manier.
Maar ik heb besloten om toch even de zuigers eruit te halen om de zuigeveren te controleren met voelermaten qua tolerantie, dan hoeft deze test ook niet meer.

Daarnaast ga ik ook alle kleppen trekken en inslijpen, leuk klusje.
Gelukkig zijn het er maar 8 in dit geval :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_161827171
Vandaag met de kop begonnen.
Deze eerst goed ontvet:



Daarna met ene pakkingschraper een hoop zooi weggehaald en daarna met 400 waterproof + water geschuurd met een vlak blokje:


Moet voor het mooie nog wel een keer om de laatste troep eraf te krijgen.

Heb met een rei en voelermaat gekeken en op één punt krijg ik de 0,10mm erin.
Mag volgens de specs 0,15 erin dus dat lijkt mij geen probleem.
De kop is sowieso al een keer gevlakt, als je goed kijkt zie je de draaiingen van de vlaksteen.


De wervelkamers hebben wel wat scheuren rondom de gasgeleiding, volgens mijn revisiehandleiding is het geen probleem als het haarscheuren zijn.




Had een klepveren tang, slijpsetje e.d. besteld maar was niet thuis dus daar kan ik maandag pas mee verder.

[ Bericht 89% gewijzigd door junkiexp op 30-04-2016 18:02:30 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 30 april 2016 @ 18:01:39 #216
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_161827616
Fowtow = gezonken?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_161827655
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 april 2016 18:01 schreef Sounddragon het volgende:
Fowtow = gezonken?
Dropbox kan je blijkbaar niet direct doorlinken, dus maar overgezet naar het vertrouwde imgur ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_161830744
Overigens ff een losse vraag, ik heb deze klepverenlichter besteld:


Maar nu zag ik vanmiddag pas dat ik dubbele klepveren heb, gaat dat hiermee lukken denken jullie?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 2 mei 2016 @ 00:16:24 #219
53151 T42
Pinball Wizard
pi_161862613
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 april 2016 20:09 schreef junkiexp het volgende:
Overigens ff een losse vraag, ik heb deze klepverenlichter besteld:

[ afbeelding ]
Maar nu zag ik vanmiddag pas dat ik dubbele klepveren heb, gaat dat hiermee lukken denken jullie?
ik gebruik zo'n grote tang daarvoor die helemaal over de kop heen gaat
pi_161865339
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 00:16 schreef T42 het volgende:

[..]

ik gebruik zo'n grote tang daarvoor die helemaal over de kop heen gaat
Ja ik ken ze, ik heb deze gekocht voor de toekomst en niet alleen voor de boot.
Hiermee kun je dus ook klepseals vervangen zonder de kop eraf te halen.
(Gloei)bougie eruit, even verloopje maken op de compressor en de cilinder onder druk zetten zodat de klep niet in de cilinder valt.
Overigens niet te veel druk anders gaat de motor alsnog tornen ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_161889480
Is gelukt met de klepverentang, officieel zal het niet horen maar je kan de buitenveer goed indrukken en op de binnenveer staat veel minder druk dus die kan je met beleid ontspannen.

Heb ook een telescopische magneet om de klep spietjes er makkelijk uit te vissen.

Heb vandaag ook mijn pakkingset binnen gekregen, helemaal compleet met koppakking en klepseals.
En dat voor 50 euro, is echt een mazzeltje van iemand die het niet meer nodig had _O_

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_161933508
Kleine tegenvaller, ik heb de kleppen er allemaal uit gehaald en zo kon ik het stukje tussen de 2 klepzittingen ontkolen.
Toen kwam ik er dus achter dat bij cilinder 1 en 4 tussen de klepzittingen een scheurtje zit:





Ik ga er niks aan doen, misschien eigenwijs maar het zijn echt hele kleine scheurtjes en wie weet draait de motor er al jaren mee.
Klepzittingen zitten goed vast en de scheurtjes zijn niet diep en lopen ook niet door achter de klepzitting.
Mocht het toch ooit problemen gaan geven dan gaat er een andere cilinderkop op, dat is bij deze motor een uurtje werk qua demonteren en monteren (onderliggende nokkenas).
Morgen verder met de kleppen, ben alles aan het inslijpen op elkaar.
Probeer ook de ruimtes achter de kleppen een beetje schoon te krijgen maar de het uitlaatkanaal heeft wel hardnekkige koolaanslag, zal het eens proberen met een messing borstel.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_161934398
Die scheurtjes maken niks uit, maar als je kop een tiende krom is gaat je koppakking 100% zeker lekken.

Ook de putjes in de inlaatzittingen zijn slecht. die zouden eigenlijk even gefreesd moeten worden.

En ik zie op de laatste foto een kras, net boven het linkse kopboutgat. als dit echt een kras is zit deze net op de afdichtingsrand van de cilinderbus en zul je toch aan vlakken toe zijn.
pi_161941161
@ Niemand, ik heb een revisiehandleiding van Peugeot en die stelt dat de kop tot 0,15 krom mag zijn voordat je moet gaan vlakken.
Ik heb 0,10 op één punt en dat is ook eerder 0.09 of 0.08 want de voelermaat gaat er niet echt soepel in.

Ik moet alle kleppen en zittingen nog op elkaar inslijpen, er zit nu ook een beetje corrosie op de zittingen omdat ik alles heb schoongemaakt maar niet meer in de olie heb gezet.
Voordat ik de kleppen heb getrokken heb ik de kop ondersteboven gelegd en heb ze vol gezet en er liep niks weg gedurende een paar uur.

Nou er zitten heel veel krassen op het pasvlak, maar de kop is al een keer gevlakt en dat is volgens mij met een beitel gegaan ipv met een slijpsteen.
Vrij grof, iig, daarna is het wel nabewerkt en alles is superglad.
Met een nagel is die en andere krassen ook niet te voelen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_162026749
Vandaag met de kleppen bezig geweest, mooi stuk gereedschap waar de klep op wordt vastgezogen:


Raakvlak goed schoonmaken en een beetje natmaken zorgt ervoor dat de zuignap goed blijft plakken.


Daarna grove pasta erop, en rondjes draaien in de klepzitting, af en toe een kwartslag draaien zodat je alles goed meepakt en niet scheef gaat.
Goed schoonmaken, daarna fijne pasta erop en hetzelfde verhaal.
Daarna weer heel goed schoonmaken.


Als je dan een beetje je best hebt gedaan ziet het eruit als op bovenstaande foto.


Allemaal klaar


Ik had per klep alles genummerd zodat alle onderdelen op dezelfde plaats weer terugkomen.


Klepsteel in de olie en daarna in de kop, van de bovenkant een afdichting erop.
Deze motor had destijds nog geen echte klepseal maar deze afdichting, ik denk dat het een soort van olie schraper is maar zeker weten doe ik het niet.


Binnen en buitenveer met de schotel in de klepverentang, dichts bij elkaar liggende windingen in de richting van de cilinderkop.
Over de klepsteel schuiven, met een magneetje de klepspietjes terug duwen en dan voorzichting de klepverentang ontspannen.
Ik geef er een ferme tik op zodat ik zeker weet dat alles goed zit, daarna met de achterkant van een hamer ff een paar keer heen en weer zodat je weet dat alles goed zit.




Alle kleppen weer geplaatst, en alles weer goed schoongemaakt.



Ook de gloeistiften weer goed schoongemaakt, dit zijn 9.5 volt modellen en geen snelgloeiers.
Zitten onderling dmv een weerstandsdraad met elkaar verbonden.
Ook de KVS sensort weer schoongemaakt en met een nieuwe koperen ring weer teruggemonteerd.

Verstuivers kunnen niet terug want dan kan ik niet meer bij de kopbouten.
Moet 2 x de kopbouten natrekken, dan moeten dus alle verstuivers eruit en de tuimelaaras eruit.
Opzicht geen ramp, maar handig is anders.....

Kop is nu feitelijk klaar, van de week verder met onderblok, cilinderbussen trekken en weer terugplaatsen met nieuwe pakkingen.
Verder alle pakkingvlakken schoonmaken en dan kunnen we weer gaan opbouwen :D

[ Bericht 0% gewijzigd door junkiexp op 08-05-2016 23:10:38 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 10 mei 2016 @ 19:59:39 #226
53151 T42
Pinball Wizard
pi_162068771
kleppen in slijpen lang geleden dat ik dat heb gedaan :P
pi_162177025
@ T42, leuk werk hoor :)

Ga zo verder met de cilinderbussen, krijg die er zoals gezegd met geen mogelijkheid uit.
Dus ga straks een trekker in elkaar lassen, een stuk rechthoekig staal waarvan ik de uiteinden rond maak in de diameter van de buitenkant van de cilinder.
In het midden een gat, een draadstang erdoor en dan boven een beugel maken zodat ik daar een moer op kan draaien en zo de bus er hopelijk uit kan trekken.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_162282780
Trekker voor de bussen in elkaar gelast, 3 bussen er met moeite uitgekregen.
Laatste wilde echt niet, muurvast.
Helaas eens stukje van de bus afgebroken, was nu toch waardeloos dus de rest er maar met een beitel uitgetikt:



Vandaag voor 75 euro een donorblokje op de kop getikt, heb ik een goede bus en nog 3 reserve bussen + cilinders, en de drijfstangen, krukas, nokkenas, oliepomp en carterpan.
Wel wat roest op de cilinderwanden maar dat is oppervlakkig, krijg ik wel weer netjes.

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_162341829
Jij bent er maar druk mee :p ziet er goed uit!
pi_162364057
Ik heb veel bewondering voor de manier waarop je dit allemaal aanpakt, ziet er m.i. erg ingewikkeld uit! :D
  zaterdag 21 mei 2016 @ 15:42:36 #231
53151 T42
Pinball Wizard
pi_162380103
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 20:50 schreef Sie_scheitern_Epos het volgende:
Ik heb veel bewondering voor de manier waarop je dit allemaal aanpakt, ziet er m.i. erg ingewikkeld uit! :D
valt mee als je met lego kunt spelen kun je dit ook
  zaterdag 22 april 2017 @ 19:22:24 #232
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_170409613
En... dit seizoen weer op pad met de boot?
pi_185224133
-Onderwaterschip helemaal kaal
- 2 x in de 2C epoxy primer
- 2x in de 2c coating
- onder de waterlijn in de rode AF
- boven de waterlijn aflakken in donkerblauwe 2c lak

Hallo, ik heb net een ten broeke gekocht met wat werk aan..kun je een schatting geven van hoeveel het uitkomt voor bovenstaande + tercoo schijven? Doe je met die schijven heel de boot of moet je er veel hebben op voorhand? Heb je eventuuel adressen voor goede prijs voor die producten?

Mvg
  zondag 24 februari 2019 @ 23:17:09 #234
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_185225947
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 22:29 schreef junkiexp het volgende:
Lokkielok :P
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_185246608
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2019 21:57 schreef Toine33 het volgende:

- 2x in de 2c coating
- onder de waterlijn in de rode AF
- boven de waterlijn aflakken in donkerblauwe 2c lak

Hallo, ik heb net een ten broeke gekocht met wat werk aan..kun je een schatting geven van hoeveel het uitkomt voor bovenstaande + tercoo schijven? Doe je met die schijven heel de boot of moet je er veel hebben op voorhand? Heb je eventuuel adressen voor goede prijs voor die producten?
Is alweer even geleden, heb volgens mij 3 van die dubbele schijven gebruikt.
Welke regio zit je?
Wij hebben alle verf gekocht van: https://www.de-ijssel-coatings.nl/
Antifouling was van die illegale die we via via hebben gekocht, maar dat is de beste :P
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  donderdag 28 februari 2019 @ 09:49:05 #236
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_185292952
Heb je die boot nog? Hoe staat het er mee?
pi_185362208
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 00:17 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Is alweer even geleden, heb volgens mij 3 van die dubbele schijven gebruikt.
Welke regio zit je?
Wij hebben alle verf gekocht van: https://www.de-ijssel-coatings.nl/
Antifouling was van die illegale die we via via hebben gekocht, maar dat is de beste :P
Ik ben van belgie, ik zou graag een schatting hebben van alle verf als ik alles kaal maak. mvg
pi_185362240
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 13:52 schreef Toine33 het volgende:

[..]

Ik ben van belgie, ik zou graag een schatting hebben van alle verf als ik alles kaal maak. mvg
Neem contact op met de verf leverancier?
  zondag 3 maart 2019 @ 14:23:27 #239
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_185362685
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 13:54 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Neem contact op met de verf leverancier?
Ik denk dat Monsieur Toine op zoek is naar de hoeveelheden die hij moet gaan bestellen en wellicht online adresjes om e.e.a. te gaan bestellen..

De hoeveelheden vooraf weten is wel handig, maar als je de vierkante meters weet, kan de leverancier je idd waarschijnlijk wel vertellen hoeveel materiaal je nodig hebt. Sowieso lijkt het me handig dat je een litertje extra bestelt om ooit eens iets bij te kunnen werken.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')