abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_138380566
registreer om deze reclame te verbergen
Vorig jaar in juni voor een mooi bedrag een mooie Ten Broeke kruiser gekocht samen met een vriend:

KwYoQDC.jpg
hQ51h83.jpg
UW6wd9g.jpg
fYecyva.jpg
vJwlAPE.jpg

We schatten zelf dat de boot ergens tussen 1970-1980 is gemaakt.
De boot is ongeveer 7,80 meter lang en heeft een diepgang van 50 centimer.
Binnenin is een toilet, keuken met koelkast en de mogelijkheid om met 2 personen te slapen.
De originele motor zit er niet meer in, meer weten we eigenlijk niet :P .

Er zit nu een Peugot Indenor XDP4.90 dieselmotor met +/- 45 PK in.
Keerkoppeling is vrij nieuw en een 1:1 type, geen reductie dus.
De boot is voorzien van kielkoeling en een droge uitlaat, mits er niet teveel ijs ligt kunnen we dus altijd varen.

We hebben de boot nu bijna een jaar en we weten dat hij niet rot is en dat de motor nog best even mee kan, daarom hebben we besloten het e.e.a. aan te pakken.
Als alles volgens plan gaat dan gaat hij volgende week de kant op voor een paar weken:

Plan is dan:

-Onderwaterschip helemaal kaal maken
-Afvoer keuken die nu onder water uitkomt dicht laten lassen
- ''stabilisatievinnen'' aan de zijkant laten lassen
- 2 x in de 2C epoxy primer
- 2x in de 2c coating
- onder de waterlijn in de rode AF
- boven de waterlijn aflakken in donkerblauwe 2c lak


Mocht er tijd over zijn dan krijgt de opbouw dezelfde behandeling echter moeten de ramen e.d. er ook uit dus dat is iets ingrijpender.
Bovenkant wordt gewoon helder wit en niet creme zoals nu :r

In de volgende postings zal ik ook wat andere plannen op een rijtje zetten.

[ Bericht 1% gewijzigd door junkiexp op 01-04-2014 07:29:06 ]
  maandag 31 maart 2014 @ 22:21:31 #2
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_138382113
Had je hier destijds geen topic over? Komt me zo bekend voor :)
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  Forum Admin donderdag 3 april 2014 @ 11:13:55 #4
50937 crew  Anne
Has a nice big pony.
pi_138465201
registreer om deze reclame te verbergen
Leuk junkie *O* !
Ik vind dit soort projecttopics altijd wel leuk om te volgen, aangezien bootprojecten niet zo vaak voorbij komen.
Team Jean
  donderdag 3 april 2014 @ 11:15:50 #5
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_138465245
Waarom moet de afvoer van het kombuis dicht?
pi_138484649
quote:
14s.gif Op donderdag 3 april 2014 11:13 schreef Anne het volgende:
Leuk junkie *O* !
Ik vind dit soort projecttopics altijd wel leuk om te volgen, aangezien bootprojecten niet zo vaak voorbij komen.
Ik ook, met dezelfde reden.
Daarom wel weer leuk om het zelf ook bij te gaan houden.
pi_138484786
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 11:15 schreef Erasmo het volgende:
Waarom moet de afvoer van het kombuis dicht?
Omdat die nu onder de waterlijn uitkomt, en daar moet je dan rekening mee houden als je in de winter in het water ligt en het gaat vriezen e.d.
Dat is het enige, voor de rest heb ik bij deze boot geen omkijken naar andere zaken als het vriest.
Gewoon een huiddoorvoer boven het water oppervlak.
Beetje schuin naar beneden zonder sifon, lijkt me een betere oplossing.

We kunnen elke winter het water uit voor niks maar dan ga je pas 15 april erin.
En die mensen baalde nu, wij konden al lekker varen.
  vrijdag 4 april 2014 @ 09:22:48 #8
19529 Fendy
True Spirit
pi_138496595
Leuk, bootjes :)

Protip, bespaar een berg centen door naar de firma polyservice te gaan.
Voor je dubbele laag primer op je hele schip haal je daar "primer basis" (eventueel heel handig alvast blauw te maken met wat tubes pigment)
Voor onder water haal je "pantsercoat" en als aflak op kleur boven water neem je DD lak van hun eigen merk. Ze verkopen superspul, net zo goed of beter dan gerenommeerde merken als epifanes of international maar overwegend voor de helft van de prijs die je in de watersportwinkel betaalt.

Tevens, linksdraaiende schroef?
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_138497900
Leuk bootje, wat betaal je voor zoiets?
pi_138528364
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 april 2014 09:22 schreef Fendy het volgende:
Leuk, bootjes :)

Protip, bespaar een berg centen door naar de firma polyservice te gaan.
Voor je dubbele laag primer op je hele schip haal je daar "primer basis" (eventueel heel handig alvast blauw te maken met wat tubes pigment)
Voor onder water haal je "pantsercoat" en als aflak op kleur boven water neem je DD lak van hun eigen merk. Ze verkopen superspul, net zo goed of beter dan gerenommeerde merken als epifanes of international maar overwegend voor de helft van de prijs die je in de watersportwinkel betaalt.

Tevens, linksdraaiende schroef?
Ik was eigenlijk wel overtuigd van De IJssel coatings, maar ik zal eens rondkijken.
Euh ff nadenken, ik ben daar niet zo goed in.
Over bakboord kan ik veel scherper keren dan over stuurboord, dan heb ik volgens mij een rechtse schroef toch?
  zaterdag 5 april 2014 @ 10:16:33 #12
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_138533195
quote:
2s.gif Op donderdag 3 april 2014 21:22 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Omdat die nu onder de waterlijn uitkomt, en daar moet je dan rekening mee houden als je in de winter in het water ligt en het gaat vriezen e.d.
Dat is het enige, voor de rest heb ik bij deze boot geen omkijken naar andere zaken als het vriest.
Gewoon een huiddoorvoer boven het water oppervlak.
Beetje schuin naar beneden zonder sifon, lijkt me een betere oplossing.

We kunnen elke winter het water uit voor niks maar dan ga je pas 15 april erin.
En die mensen baalde nu, wij konden al lekker varen.
Duidelijk.
  zaterdag 5 april 2014 @ 12:41:20 #13
19529 Fendy
True Spirit
pi_138535717
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 april 2014 00:23 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Ik was eigenlijk wel overtuigd van De IJssel coatings, maar ik zal eens rondkijken.
Euh ff nadenken, ik ben daar niet zo goed in.
Over bakboord kan ik veel scherper keren dan over stuurboord, dan heb ik volgens mij een rechtse schroef toch?
De wielwerking zou bij een rechtsdraaiende schroef inderdaad moeten zorgen dat wegdraaien naar bakboord makkelijker gaat, immers gaat je kont dan naar stuurboord en je punt naar bakboord ;)

Op de foto lijkt het alleen een linksdraaiende schroef te zijn :P
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_138537232
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 april 2014 12:41 schreef Fendy het volgende:

[..]

De wielwerking zou bij een rechtsdraaiende schroef inderdaad moeten zorgen dat wegdraaien naar bakboord makkelijker gaat, immers gaat je kont dan naar stuurboord en je punt naar bakboord ;)

Op de foto lijkt het alleen een linksdraaiende schroef te zijn :P
Ja logisch gezien heb je gelijk idd, maar als ik over bakboord keer dan kan ik bijna om mijn as draaien.
Ik heb een vrij korte schroefas en de schroef zit ook best ver naar het midden van de boot, dat zorgt ervoor dat ik heel scherp kan draaien.
Is opzicht fijn, soms lukt achteruit niet als het moet en dan draai ik gewoon over bakboord en vaar ik lekker vooruit :D
pi_139022648
De boot uit het water laat nog even op zich wachten, als dit te lang duurt gaan we van de winter op de kant.
Als het zomer is moet ik wel kunnen varen natuurlijk :P

Ik ben nu 4 dagen vrij, en morgen ga ik aan de elektra beginnen.
Dat ziet er nu zo uit:

R7gPlkn.jpg
En dat door de hele boot, kroonsteentjes, scotch blokjes en in elkaar gedraaide draden met plakband, alles kom je tegen.
Het is een wonder dat de helft nu nog werkt (de andere helft dus niet :') )

Dus morgen ga ik met een kniptang de boot in en ga ik alles eruit knippen.

Vervolgens moet het dan zoiets gaan worden:

4j8Kwub.png

In grote lijnen, wordt nog wel het e.e.a. aangepast (zie ook dit topic)

Ik heb het e.e.a. aan 50mm2 16mm2 en 6 mm2 plus perskabelogen besteld.
Dat zijn de leidingen voor startmotor en dynamo, 6mm2 worden de hoofdleidingen naar de schakepanelen e.d.
Verbuikers ga ik allemaal met 1,5mm2 voeden, dat is genoeg.

Via een vriend die in de offshore werkt een mooie Klauke kabelperstang en een bijhorend snijmes geleend.
Daarnaast ook de scheidingsrelais en de zekeringhouder met 100A zekering klaarliggen:

NQWZ93A.jpg

Morgen en zondag genoeg te doen dus :)
pi_139024011
Whehe, ik heb al wat recreatieve knutselbootjes van binnen gezien, en ik kan je met zekerheid vertellen dat dit best wel meevalt zo op het eerste gezicht :X :+

Overigens wil het beschikbaar hebben van pimp gereedschap niet zeggen dat het er ook pimp uit gaat zien, of ga je alles in kabelgootjes wegwerken? deze manier is makkelijk om onderweg storingen op te lossen, in kabelgoten zoek je je het lazerus naar wel stuk spaghetti je moet hebben, of je moet alles numbercoded gaan maken en documenteren, dan ben je wel effe zoet :P Andere optie is kabelbomen maken, maar ook dat zuigt als je een storing hebt.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_139024576
Ja het kan idd erger, maar ik heb geen zin in storingen of brand dus daarom moet het eruit.

Ik weet het nog niet helemaal, opzicht valt het mee qua electra.
Terwijl ik bezig ben zal ik erachter komen wat het beste werkt, ik ga sowieso met verdeelstrips werken en niet teveel verbindingen maken natuurlijk.

Ik zal morgen of zondag wat foto's plaatsen van de vorderingen.
pi_139051495
Vandaag lekker bezig geweest, eerst het motorruim opengemaakt en daar alles weggeknipt.
Vanaf daar begonnen met aanleg van de kabels, ik ga de accu in het motorruim zetten, dan kan ik ook de kabels lekker kort houden en het gloeirelais daar plaatsen zodat de kabels daarvan lekker kort blijven.

Daarnaast nieuwe kabels getrokken voor de koelvloeistofsensor en de oliesensor.
Daar gelijk 2 draden voor bijgetrokken want ik gecombineerde sensoren monteren dus, met een sckakelfunctie zodat ik alarm krijg als de kvs temp te hoog is of er iets is met de oliedruk.

Dynamo ook opnieuw aangesloten, het is een nieuwe 70 amp dynamo en die zat aangesloten met 6mm2 over een afstand van 2 meter.
Niet echt handig, daar heb ik 16mm2 van gemaakt.

Dynamo B+ liep eerst naar de hoofdschakelaar en kwam daar de + van de de startmotor tegen die samen met de + van de accu op 1 bout zat.
Dat heb ik ook allemaal weggeknipt, ik ga nu met de B+ met 16mm2 naar de + terminal van de startmotor, vanaf daar met 50mm2 zonder onderbrekingen naar de accu.
Die hoofdschakelaar ga ik later gebruiken voor het huishoud net.

DPmqwSP.jpg
Kabel perfect gekrimpt.

POG9J9A.jpg
Krimpkous eroverheen en verwarmen en je hebt de super verbinding te pakken.

Tw5aDs4.jpg
Idem voor de +.

trXqyw4.jpg
Waar gehakt wordt....... ;)

UhyN3kq.jpg

Tevens hebben meerkoeten besloten een nestje te bouwen onder mijn zwemplateau, ik hoop dat ze over een week weg zijn :D
pi_139051675
Ziet er goed uit, maar die koeten moet je weghouden, anders lig je daar voorlopig nog wel effe. volgens mij is het verboden om bewoonde nesten weg te halen als er eenmaal in gelegd is/gebroed wordt 3.gif.

Hoofdschakelaar is handig als de boot voor langere tijd onbeheerd ligt. ^O^

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_139051875
Ik zal morgen eens kijken naar die koeten, als er geen ei in ligt moeten ze opnieuw gaan bouwen ben ik bang.
Tsja, je auto heeft ook geen hoofdschakelaar toch ;)

Er loopt vanaf de + van de startaccu 1 draad direct naar het contact, als het contact uit staat dan loopt er geen stroom weg.
En we hebben van de winter ook 2-3 maanden niet gevaren en toen was het even voorgloeien en direct lopen.

Startonderbreker kan maar de boten van de buren zijn veel mooier ;)
pi_139052045
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 april 2014 20:37 schreef junkiexp het volgende:
Ik zal morgen eens kijken naar die koeten, als er geen ei in ligt moeten ze opnieuw gaan bouwen ben ik bang.
Tsja, je auto heeft ook geen hoofdschakelaar toch ;)

Er loopt vanaf de + van de startaccu 1 draad direct naar het contact, als het contact uit staat dan loopt er geen stroom weg.
En we hebben van de winter ook 2-3 maanden niet gevaren en toen was het even voorgloeien en direct lopen.

Startonderbreker kan maar de boten van de buren zijn veel mooier ;)
Kadettjes vallen minder op, en als je lam bent pak je er gewoon eentje lijkt me. Meeste botendiefstal is dronkemanslol he ;)

Ik kende ook iemand die een ritsje tuimelschakelaartjes op het dash had zitten, die moesten gewoon op een bepaalde manier aangeschakeld staan om de boel te kunnen starten, die vond ik ook wel heel kewl _O_
Torque makes life easy.
Team Jean
  zondag 20 april 2014 @ 21:43:43 #22
99686 junkiexp
Rotterdam!
pi_139090610
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 april 2014 20:42 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Kadettjes vallen minder op, en als je lam bent pak je er gewoon eentje lijkt me. Meeste botendiefstal is dronkemanslol he ;)

Ik kende ook iemand die een ritsje tuimelschakelaartjes op het dash had zitten, die moesten gewoon op een bepaalde manier aangeschakeld staan om de boel te kunnen starten, die vond ik ook wel heel kewl _O_
Ja heb je wel gelijk in, maar wij liggen altijd in de haven eigenlijk.
Als ze echt willen dan is het een kwestie van een draad op de startmotor en dat ding loopt ;)
  zondag 20 april 2014 @ 21:51:36 #23
99686 junkiexp
Rotterdam!
pi_139090976
Vandaag lekker bezig geweest, was perfect weer.
Wind stond precies achterop de kuiptent, dus zij flappen open en aan de slag.

Alle terminals en kabels van 16 en 50mm2 zijn geknepen en zitten op hun plaats gemonteerd.
Uiteraard ook de scheidingsdiode en de de zekeringhouder met 100A zekering naar de huishoudaccu.
Ik wil beide accu's in het motorruim plaatsen maar dat gaat niet qua ruimte.
Dus de huishoudaccu komt nu voor de stuurstand, daar was al een voorziening gemaakt waar de accu in kan staan en ook als voetenbankje dient:

suKnGF6.jpg

Zo wordt het straks allemaal aangelosten, alleen de accu hoeft er nog maar in

Achter de stuurstand alle instrumenten, het contactslot en de schakelpanelen gedemonteerd.
Daar zaten een hele hoop kabels, ik heb niet teruggezocht hoe het zat maar heb gewoon alles afgeknipt.

r1mmwKk.jpg

Dit is een deel van wat eruit kwam.

Daarnaast alle draden wat met de motor heeft te maken getrokken naar de ''meterkast'', in ons geval is dat in het toilet.

FNhLGUU.jpg

Even tijdelijk met Dymo labels erop zodat ik weet wat het is.

Toen nog het belangrijkste van de dag uitgevoerd en naar huis gegaan':

LfQG4Xu.jpg

_O-

Ik ben trouwens nog een beetje wiebelig, door de wind lag de boot toch wel de hele dag een beetje heen en weer te beuken en nu je dat niet meer hebt snapt je lichaam dat niet.
Heb ik vaak ook na een lange dag varen, grappig is dat :P
pi_139095648
quote:
2s.gif Op zondag 20 april 2014 21:43 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Ja heb je wel gelijk in, maar wij liggen altijd in de haven eigenlijk.
Als ze echt willen dan is het een kwestie van een draad op de startmotor en dat ding loopt ;)
Niet als die draad voorkomt dat de ontsteking gevoed wordt.. maar je moet het helemaal zelf weten ;)
Torque makes life easy.
Team Jean
  zondag 20 april 2014 @ 23:26:19 #25
99686 junkiexp
Rotterdam!
pi_139095793
quote:
14s.gif Op zondag 20 april 2014 23:22 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Niet als die draad voorkomt dat de ontsteking gevoed wordt.. maar je moet het helemaal zelf weten ;)
Dieselmotor he ;) Die start sowieso als je geduld hebt :*
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')