abonnement Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 27 april 2014 @ 12:47:14 #201
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139299740
quote:
quote:
Een te lage inflatie kan omslaan in deflatie, een situatie waarin de prijzen dalen. Dat wordt gezien als een gevaar voor de economie omdat het zou leiden tot uitstelgedrag bij consumenten.
Iedereen blaat elkaar altijd maar na op dit vlak, maar ik heb nog nooit een bewijs gezien voor die stelling. Ik vraag me ook af welke aankopen mensen volgens die theorie dan precies gaan uitstellen. Een jaar niet eten? Een kapotte auto niet vervangen? Niet meer elke 2 jaar een nieuwe iPhone? Ow wacht, die laatste was juist degene die elk jaar in prijs halveert...

De echte reden voor de angst is natuurlijk dat deflatie betekent dat de overheid dan minder schulden kan maken of zelfs moet gaan aflossen. En dat kost stemmen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_139300320
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2014 12:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

[..]

Iedereen blaat elkaar altijd maar na op dit vlak, maar ik heb nog nooit een bewijs gezien voor die stelling. Ik vraag me ook af welke aankopen mensen volgens die theorie dan precies gaan uitstellen. Een jaar niet eten?
Zie het welke soepbliken smaken het lekkerst topic ;)

AEX / Wat zijn de lekkerste smaken soepblikken?

Een beetje prepper kan het makkelijk een jaar uithouden zonder nieuwe aankopen te doen.
  zondag 27 april 2014 @ 13:12:56 #203
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_139300333
quote:
Geniaal is dat wel ja... Ik zou graag een jaartje 100 miljard euro lenen tegen -0,01% rente.

quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2014 12:47 schreef SeLang het volgende:
Iedereen blaat elkaar altijd maar na op dit vlak, maar ik heb nog nooit een bewijs gezien voor die stelling. Ik vraag me ook af welke aankopen mensen volgens die theorie dan precies gaan uitstellen. Een jaar niet eten? Een kapotte auto niet vervangen? Niet meer elke 2 jaar een nieuwe iPhone? Ow wacht, die laatste was juist degene die elk jaar in prijs halveert...

De echte reden voor de angst is natuurlijk dat deflatie betekent dat de overheid dan minder schulden kan maken of zelfs moet gaan aflossen. En dat kost stemmen.
Dit klinkt zeer waarschijnlijk inderdaad!
Mensen/instellingen/overheden met schulden hopen (of rekenen!) op inflatie om er vanaf te komen. Deflatie geeft het tegenovergestelde, dan wordt je spaargeld eindelijk eens meer waard. Voorlopig wordt de meeste inflatie veroorzaakt door de overheid in Nederland. Een groot deel van de belastingen krijgt een inflatiecorrectie, een ander deel stijgt veel harder (verdubbeling waterbelasting, verdrievoudiging assurantiebelasting) en zorgt daarmee voor een verdere stijging van de inflatie.

Extra leuk is natuurlijk de dubbele agenda: Aan de ene kant wil de overheid zogenaamd de vervuiling terugdringen, aan de andere kant moeten mensen wel die nieuwe auto en nieuwe telefoon blijven kopen en vervolgens weer weggooien omdat "de economie" dat zo hard nodig heeft.
censuur :O
pi_139300561
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2014 12:30 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat mensen niet van acties gebruik moeten maken. :)
Maar de hand bijten die je voedt vind je geen enkel probleem.

Beetje hypocriet dat je nu geen gelegenheid onbenut laat om Robeco af te zeiken, of de mensen die zich positief over de actie uitlaten, terwijl je er zelf ook van geprofiteerd hebt.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 27-04-2014 13:35:10 ]
pi_139301830
quote:
6s.gif Op zondag 27 april 2014 13:21 schreef k_man het volgende:

[..]

Maar de hand bijten die je voedt vind je geen enkel probleem.

Beetje hypocriet dat je nu geen gelegenheid onbenut laat om Robeco af te zeiken, of de mensen die zich positief over de actie uitlaten, terwijl je er zelf ook van geprofiteerd hebt.
Ik dacht dat de tijd van eerlijke informatie bij banken was aangebroken. Aan Scheringa-retoriek hebben we geen behoefte meer.
pi_139302440
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2014 14:08 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Ik dacht dat de tijd van eerlijke informatie bij banken was aangebroken. Aan Scheringa-retoriek hebben we geen behoefte meer.
Wat is er dan niet eerlijk aan die actie? En waarom heb je dan toch meegedaan?
pi_139302580
quote:
5s.gif Op zondag 27 april 2014 14:27 schreef k_man het volgende:

[..]

Wat is er dan niet eerlijk aan die actie? En waarom heb je dan toch meegedaan?
't Is mooi dat je nu het woord 'actie' gebruikt, dat woord ontbrak in een aantal posts, dat was niet eerlijk en daar maakte ik bezwaar tegen.
pi_139302969
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2014 14:30 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

't Is mooi dat je nu het woord 'actie' gebruikt, dat woord ontbrak in een aantal posts, dat was niet eerlijk en daar maakte ik bezwaar tegen.
OK en nu het antwoord op mijn vraag?
  zondag 27 april 2014 @ 14:48:46 #209
62913 Blik
The one and Only!
pi_139303294
quote:
Lijkt me vrijwel onmogelijk, dat zou betekenen dat mensen hun geld gaan opnemen en de banken gailliet gaan
pi_139303399
quote:
1s.gif Op zondag 27 april 2014 14:48 schreef Blik het volgende:

[..]

Lijkt me vrijwel onmogelijk, dat zou betekenen dat mensen hun geld gaan opnemen en de banken gailliet gaan
Dat kan niet omdat het geld er gewoonweg niet is!

Als een ieder met spaargeld zijn geld wil opnemen (bank run) dan is er een zeer groot probleem.
pi_139303639
quote:
5s.gif Op zondag 27 april 2014 14:40 schreef k_man het volgende:

[..]

OK en nu het antwoord op mijn vraag?
Heb ik ergens gezegd dat de actie niet eerlijk is?
  zondag 27 april 2014 @ 15:08:07 #212
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_139304087
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2014 14:30 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

't Is mooi dat je nu het woord 'actie' gebruikt, dat woord ontbrak in een aantal posts, dat was niet eerlijk en daar maakte ik bezwaar tegen.
Dat is hartstikke eerlijk. Volgens mij begrijp jij het niet helemaal :)
  zondag 27 april 2014 @ 15:12:13 #213
62913 Blik
The one and Only!
pi_139304232
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2014 14:51 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:

[..]

Dat kan niet omdat het geld er gewoonweg niet is!

Als een ieder met spaargeld zijn geld wil opnemen (bank run) dan is er een zeer groot probleem.
Wat denk je wat er gebeurt met een negatieve rente, dat is vrijwillig je geld minder waard laten worden. Dan kun je het beter in een oude sok bewaren
pi_139304931
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2014 15:08 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat is hartstikke eerlijk. Volgens mij begrijp jij het niet helemaal :)
Ik begrijp het heel goed.
  zondag 27 april 2014 @ 15:53:02 #215
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_139305892
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2014 15:31 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Ik begrijp het heel goed.
Laat dat ook eens zien dan.
pi_139313513
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2014 13:12 schreef RemcoDelft het volgende:

Voorlopig wordt de meeste inflatie veroorzaakt door de overheid in Nederland. Een groot deel van de belastingen krijgt een inflatiecorrectie, een ander deel stijgt veel harder (verdubbeling waterbelasting, verdrievoudiging assurantiebelasting) en zorgt daarmee voor een verdere stijging van de inflatie.

Extra leuk is natuurlijk de dubbele agenda: Aan de ene kant wil de overheid zogenaamd de vervuiling terugdringen, aan de andere kant moeten mensen wel die nieuwe auto en nieuwe telefoon blijven kopen en vervolgens weer weggooien omdat "de economie" dat zo hard nodig heeft.
Vergeet ook niet de brandstofaccijnzen. Wat zit er niet aan heffingen/accijnzen op gas, electrisch diesel en benzine?

On topic: als de deflatie echt begint en de consument z'n koopgedrag daarop aanpast......kan het snel bergafwaarts gaan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 27 april 2014 @ 20:39:33 #217
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_139317411
quote:
1s.gif Op zondag 27 april 2014 15:12 schreef Blik het volgende:

[..]

Wat denk je wat er gebeurt met een negatieve rente, dat is vrijwillig je geld minder waard laten worden. Dan kun je het beter in een oude sok bewaren
Idd dan heb je nog een kans dat het niet gestolen wordt. :') .

Dat grapje gaat ze veel aan vermogensbelsting schelen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_139320984
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2014 14:56 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Heb ik ergens gezegd dat de actie niet eerlijk is?
Ja, je haalde er zelfs Scheringa bij, dus kennelijk verwijt je Robeco behoorlijk wat.
  dinsdag 29 april 2014 @ 08:51:17 #219
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_139365191
quote:
6s.gif Op woensdag 23 april 2014 22:08 schreef Nizno het volgende:
Dat is ook het enige woord dat ik er van snapte. O nee, de namen van de banken ook :)
:D
pi_139365408
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2014 19:13 schreef blomke het volgende:

[..]

Vergeet ook niet de brandstofaccijnzen. Wat zit er niet aan heffingen/accijnzen op gas, electrisch diesel en benzine?
Voor de huurders is de huur is ook weer met 4% tot 6,5% gestegen (terwijl de huizenprijzen en de rentes dalen), afhankelijk van je inkomen ( :') ). Met als onderbouwing:

quote:
In 2014 mogen de huren harder stijgen dan de inflatie. Deze maatregel moet de huurprijzen van woningen meer in evenwicht brengen met de vraag van de markt. Zo wil de overheid de doorstroming op de woningmarkt bevorderen. Voor hogere inkomens kunnen de huren nog sneller stijgen om het 'scheefwonen' tegen te gaan. De huur komt op die manier meer in overeenstemming met de kwaliteit van de woning.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/huurverhoging

Op deze manier wakkert de overheid de inflatie wel weer eventjes aan, met als argument 'de markt in evenwicht brengen'.

Ontopic: voor eind dit jaar (mid-december) overweeg ik om een Rabo GroenSparen rekening te nemen en het geld hier voor 13 maanden vast te zetten (het moet minimaal 12 maanden vaststaan). Het rendement is maar 0,1% op jaarbasis, maar door het van mid-december 2014 tot mid-januari 2016 vast te zetten heb ik twee keer dat ik over dat bedrag (tot ¤ 56.420 per persoon) geen vermogensrendementsheffing hoef te betalen (à 1,2%) en twee keer een heffingskorting van 0,7% krijg. Daarmee valt het te vergelijken met ~3,9% (0.1%-punt + 2*1,2%-punt + 2*0,7%-punt) op een normale spaarrekening voor 13 maanden. Bijkomend voordeel is dat je de overheid wat minder spekt :Y

https://www.rabobank.nl/p(...)2520groen%2520sparen
pi_139365803
Zijn er nog leuke acties op 't moment? Het lijkt een beetje stil te liggen.
Overigens, op LPB na, ook geen dalingen de afgelopen twee maanden. Gelukkig!
pi_139366054
"De huur komt op die manier meer in overeenstemming met de kwaliteit van de woning."
:')

Ik betaal de hoofdprijs voor een klein woninkje :')
Mijn buren betalen veel minder dan ik omdat zij er al 100 miljoen jaar wonen, dat vind ik pas oneerlijk eigenlijk, maar goed :+

Ik zit nu al een tijdje bij Centraal Beheer. Hoewel ik elke maand wat probeer te storten, wordt mijn rentebedrag bijna elke maand alleen maar lager, best demotiverend :P
pi_139366316
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 09:46 schreef Miezziej het volgende:
"De huur komt op die manier meer in overeenstemming met de kwaliteit van de woning."
:')

Ik betaal de hoofdprijs voor een klein woninkje :')
Mijn buren betalen veel minder dan ik omdat zij er al 100 miljoen jaar wonen, dat vind ik pas oneerlijk eigenlijk, maar goed :+

Ik zit nu al een tijdje bij Centraal Beheer. Hoewel ik elke maand wat probeer te storten, wordt mijn rentebedrag bijna elke maand alleen maar lager, best demotiverend :P
Goede motivatie daarentegen om eens verder te winkelen voor een wat hogere rente toch?
pi_139366740
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 09:07 schreef MrBadGuy het volgende:
voor eind dit jaar (mid-december) overweeg ik om een Rabo GroenSparen rekening te nemen
Hierbij moet je wel in de gaten houden dat er een inleg- en openingsstop kan gelden. Momenteel is die er ook, zoals op de website vermeld staat:
quote:
Inleg- en openingsstop
Door de grote belangstelling voor Rabo GroenSparen geldt vanaf donderdag 17 april 2014 een tijdelijke stop voor het inleggen op bestaande GroenSpaarrekeningen en voor het openen van nieuwe GroenSpaarrekeningen. Op een nog nader te bepalen moment zal deze stop weer worden opgeheven. Het is nog niet bekend wanneer dat zal zijn.
Ik herinner me dat er vanaf half november vorig jaar tot naar ik meen begin 2014 ook zo'n stop gold. In dat geval kan je plan dus niet doorgaan. Wellicht iets om rekening mee te houden.
pi_139367455
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 10:01 schreef Humberto-T het volgende:

[..]

Goede motivatie daarentegen om eens verder te winkelen voor een wat hogere rente toch?
Ja, klopt :P
Aan de ene kant vind ik het prettig dat ik elke maand rente bijgeschreven krijg bij CB, maar als het alleen maar zakt is het ook niet meer leuk natuurlijk :+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')