abonnement Unibet Coolblue
pi_138289591
Dit keer geen Tweede Wereldoorlog maar een andere oorlog waarbij tanks door de straten van Amsterdam reden, de oorlog die de Kraakbeweging voerde voor woonruimte en het behoud van monumentale panden.

In Nederland waren rond 1980 120.000 woningzoekende aan de andere kant stonden 99.000 woningen leeg, vaak te wachten op afbraak.
In Amsterdam waren 54.000 woningzoekende die zich verenigde en woonruimte zochten in de leegstaande panden.
Mijn speciale dank gaat uit naar Reinder van Zaanen die mij toestond een deel van zijn foto’s te gebruiken.

Vondelstraat februari 1980


De Vondelstraat 72 was niet het eerste pand dat gekraakt en ontruimt werd, wel werden er voor het eerst tanks ingezet tijdens de daarop volgende rellen waarbij overigens uiteindelijk het pand in handen van de krakers bleef.

Een kort beeldverslag en de inzet van tanks



Barricades op de hoek van Overtoom-Constantijn Huygensstraat


Een Leopard van de Nederlandse genie in actie in de Vondelstraat


De Constantijn Huygensstraat is weer schoongeveegd.


ME met op de achtergrond het gekraakte pand aan de Vondelstraat 72


De krakers waren goed georganiseerd en hielpen andere krakers door bijvoorbeeld een kraakspreekuur maar ook door tijdschriften zoals deze.

De KRONINGSRELLEN 30 april 1980


In aanloop naar de inhuldiging van koningin Beatrix zet de kraakbeweging de zaak op scherp door te dreigen de "kroning" te verstoren.

Overigens was dit niet de wens van de totale kraakbeweging maar van een groep radicalen binnen de kraakbeweging.

Uiteindelijk slagen ze er niet in de inhuldiging te verstoren maar 30 april 1980 gaat wel de geschiedenis in als de dag van de kroningsrellen




De rellen begonnen in de Kinkerstraat waar krakers een kruispunt bezette en door een miscommunicatie binnen de politie de ME hard optrad en de zaak begon te escaleren.


Op de Dam is het op dat moment nog rustig.



De rellen verplaatsen zich wat later op de dag naar het Waterlooplein en via de Blauwbrug wilden
de actievoerders naar de Dam om de inhuldiging te verstoren de daarop volgende gevechten worden in middels "De slag om de Blauwbrug" genoemd.

Een ooggetuige verteld.


Een agent te paard die gewond is geraakt op het Waterlooplein


Via het Rokin proberen de relschoppers, want met actievoeren heeft het inmiddels niets meer te maken, de Dam te bereiken.


De ME moet zich regelmatig terug trekken om te hergroeperen.


Rokin



Let op de relschopper die een politiepet heeft buitgemaakt.

Vanaf 3:40 beginnen de archief beelden van de rellen Rokin, Blauwbrug en Kinkerstraat


Via andere routes werd geprobeerd de Dam te bereiken, hier via de Klovernierswal, de foto is
gemaakt in de richting Oude Hoogstraat


Brug Raamgracht hoek Groenburgwal foto is gemaakt in de richting van de Dam


De installatie ging door.


Hier Beatrix op bezoek bij een gewonde politieagent.

In totaal raken aan politiezijde 106 mensen gewond. Aan de kant van de demonstranten zijn er ongeveer 163 mensen behandeld in het ziekenhuis. De directe schade door de rellen bedraagt 7,5 miljoen gulden

Er werden 53 personen opgepakt en de het merendeel veroordeeld tot een geldboete een enkeling tot 2 maanden gevangenisstraf.
Opmerkelijk was dat de helft van de arrestanten niet uit Amsterdam kwamen en een normale baan hadden zoals bouwvakker en tekenleraar.

Een uitzending van Andere Tijden over de kroningsrellen

De ontruiming van de Lucky Luyk


De Lucky Luyk of Lucky Luijk was de naam van een kraakpand aan de Jan Luijkenstraat 3 waar rellen rond de ontruiming (11 oktober 1982) zelfs voor Amsterdamse begrippen heftig waren.



Tijdens de gevechten vloog een tramstel in brand (lijn 10) op de hoek Van Baerlestraat-Paulus Potterstraat dit gebeurde waarschijnlijk door brandende benzine uit de, door de actievoerders gebruikte, molotovcocktails


Baricades


Een paar honderd meter verderop tegenover het concertgebouw.


ME in actie in de van Baerlestraat



Op deze film te zien, het kraken van Jan Luijkenstraat 3 in 1981
gefilmd door de krakers zelf.

De ME treed stevig op.

NOS journaal 20 december 1984: Burgemeester Ed van Thijn wordt
de Staatliedenbuurt uitgejaagd door de kraakbeweging.

De stad was van ons is een documentaire over de kraakbeweging
waar veel radicale krakers jaren na dato aan het woord komen.

Voor een regelmatige Facebook update
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_138289671
Mooi man.

Anno 2014 zitten we gezapig SBS6 te kijken.
pi_138289783
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 07:21 schreef eP2e het volgende:
Mooi man.

Anno 2014 zitten we gezapig SBS6 te kijken.
Mooie reactie. En het is waar, helaas.
Google is your friend, abuse your friends
  zaterdag 29 maart 2014 @ 08:19:41 #4
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_138290025
bedankt voor wederom een prachtig topic....de rellen van 80 staan me nog levendig voor de geest
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_138290047
Toen Amsterdam nog Amsterdam was. Een teringbende, maar wel een met karakter.
You wear your smile like it was going out of fashion...
  zaterdag 29 maart 2014 @ 09:42:13 #6
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_138290898
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 08:24 schreef Phlogi2013 het volgende:
Toen Amsterdam nog Amsterdam was. Een teringbende, maar wel een met karakter.
inderdaad een teringbende.... in de jaren '80 viel er sowieso weinig te lachen, de maatschappij was inktzwart...
http://embed.vpro.nl/popo(...).9081462&streaming=0
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_138291353
Wat had ik daar graag bij willen zijn, als ik dit zo zie! Mooi dit.
pi_138291450
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 10:10 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Wat had ik daar graag bij willen zijn, als ik dit zo zie! Mooi dit.
Daar zat een klasgenoot van mij tussenin,,,die zou het niet eens zijn met je....dingen zijn altijd mooier als je ze niet hebt meegemaakt. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_138295699
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 10:14 schreef trovey het volgende:

[..]

Daar zat een klasgenoot van mij tussenin,,,die zou het niet eens zijn met je....dingen zijn altijd mooier als je ze niet hebt meegemaakt. :P
Mwah, ik heb mooie dingen meegemaakt :P

Van mij mag het.
You wear your smile like it was going out of fashion...
  zaterdag 29 maart 2014 @ 14:10:35 #10
392000 Reconquista.
A Proud Infidel
pi_138296448
Zouden er nu eerder vuurwapens gebruikt zijn?
“Guardians of Western Civilization”
Someone has to stand up and defend the world
  † In Memoriam † zaterdag 29 maart 2014 @ 14:35:18 #11
187254 Giertje
lets all make believe
pi_138296939
mooi topic weer en vrij recent ook nog heb er wel eens wat over gelezen maar zoals hier kan ik me er toch een beter beeld bij vormen
Life is what happens when youre busy making other plans
Det Som En Gang Var
I dont give a fuck about any fucker its me who comes first
  zaterdag 29 maart 2014 @ 15:05:57 #12
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_138297578
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 14:10 schreef Reconquista. het volgende:
Zouden er nu eerder vuurwapens gebruikt zijn?
nee joh, men pakt nu gewoon stelselmatig iedereen die onder de 35 is op, 'voor de veiligheid'

en iedereen vind het prima
  zaterdag 29 maart 2014 @ 19:39:48 #13
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_138305095
lees ook even de comments onder de youtube docu, de stad was van ons...
als het klopt wat daarin door sommigen gezegd wordt dan hebben diverse lieden hun idealen wel laten varen.......
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  zaterdag 29 maart 2014 @ 21:40:14 #14
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_138378490
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_138512926
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 14:10 schreef Reconquista. het volgende:
Zouden er nu eerder vuurwapens gebruikt zijn?
Absoluut, bij het betreden van de Dam
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  maandag 21 april 2014 @ 18:09:55 #17
392000 Reconquista.
A Proud Infidel
pi_139116088
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2014 18:54 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Absoluut, bij het betreden van de Dam
En terecht natuurlijk.
“Guardians of Western Civilization”
Someone has to stand up and defend the world
pi_139297207
quote:
1s.gif Op maandag 21 april 2014 18:09 schreef Reconquista. het volgende:

[..]

En terecht natuurlijk.
Zoals we er nu naar kijken wel, in die tijd was politieoptreden per definitie verdacht als er geweld aan te pas kwam, de samenleving was een stuk linkser dan nu.

Een aardig voorbeeld is het verhaal van Kedichem en de brandstichting in het hotel waar Janmaat vergaderde (Centrumpartij)
Anti Fascisten staken de boel in brand en de secretaresse van Janmaat verloor haar been, er werden in de Tweede kamer vragen gesteld, niet over het geweld van de AFA maar of de AFA arrestanten niet te lang vastzaten.

De wereld op zijn kop :(

Deze docu geeft een goed beeld over die tijd
http://brandpunt.incontxt(...)voor-mevrouw-janmaat

Ze werd echt als oud vuil behandeld, nog geen bloemetje, niets namens de Tweede Kamer.

Zelfs Fons de Poel zegt zich achteraf te schamen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  zondag 27 april 2014 @ 10:59:09 #19
22239 -Schorpioen-
Feel young, look young
pi_139297384
Mooi verslag !
Amsterdam + Boekel = werelds...
  woensdag 14 mei 2014 @ 14:13:27 #20
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_139945522
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2014 10:50 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Zoals we er nu naar kijken wel, in die tijd was politieoptreden per definitie verdacht als er geweld aan te pas kwam, de samenleving was een stuk linkser dan nu.

Een aardig voorbeeld is het verhaal van Kedichem en de brandstichting in het hotel waar Janmaat vergaderde (Centrumpartij)
Anti Fascisten staken de boel in brand en de secretaresse van Janmaat verloor haar been, er werden in de Tweede kamer vragen gesteld, niet over het geweld van de AFA maar of de AFA arrestanten niet te lang vastzaten.

De wereld op zijn kop :(

Deze docu geeft een goed beeld over die tijd
http://brandpunt.incontxt(...)voor-mevrouw-janmaat

Ze werd echt als oud vuil behandeld, nog geen bloemetje, niets namens de Tweede Kamer.

Zelfs Fons de Poel zegt zich achteraf te schamen.
Ik kan mij nog herinneren dat ik die avond in het jongerencentrum kwam, waar een demonstrant trots vertelde dat hij daarbij aanwezig was geweest (hij was niet opgepakt). Hoewel ik een felle tegenstander van Janmaat was, vond ik dit een verwerpelijke "axie", maar die jongen vond het een prachtige overwinning in de strijd tegen Het Fascisme.
:{
Non possumus non loqui
pi_140022407
Mooi..
De jaren '70 was volgens mij overal zo gewelddadig. Valt me nog op dat er gelukkig geen doden zijn gevallen in die tijd(voor zover ik het weet). In Turkije hebben destijds duizenden jongeren elkaar vermoord met als gevolg een staatsgreep.
Söylesem, tesiri yok; sussam gönül razı değil
pi_140287914
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 14:13 schreef Knip het volgende:

[..]

Ik kan mij nog herinneren dat ik die avond in het jongerencentrum kwam, waar een demonstrant trots vertelde dat hij daarbij aanwezig was geweest (hij was niet opgepakt). Hoewel ik een felle tegenstander van Janmaat was, vond ik dit een verwerpelijke "axie", maar die jongen vond het een prachtige overwinning in de strijd tegen Het Fascisme.
:{
Sorry voor mijn late reactie.

Wat jij schrijft klopt, er waren inderdaad actievoerders die het allemaal prima vonden, een hotel in brand steken en een zwaar gewonde.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  vrijdag 23 mei 2014 @ 21:35:10 #23
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_140292827
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 15:54 schreef Eagle_99 het volgende:
Mooi..
De jaren '70 was volgens mij overal zo gewelddadig. Valt me nog op dat er gelukkig geen doden zijn gevallen in die tijd(voor zover ik het weet). In Turkije hebben destijds duizenden jongeren elkaar vermoord met als gevolg een staatsgreep.
en niet te vergeten het bloedige geweld van o.a. de Rotte Armee Fraktion
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_140372288
ik was er niet bij maar heb wel de scholierenrellen van 2007 meegemaakt, dat was ook niet mis:
There are only 151 Pokémon.
pi_143278137
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 01:47 schreef Eenskijken het volgende:
ik was er niet bij maar heb wel de scholierenrellen van 2007 meegemaakt, dat was ook niet mis:
Sorry voor late reactie, inderdaad niet mis, ik kende het filmpje niet.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')