quote:The secret of Mercedes’ 2014 Formula 1 dominance has been likened to the game-changing advantage last seen with the double diffuser innovation of the 2009 season and active ride suspension of some decades ago.
It emerged in Bahrain that, beneath the skin of the dominant Mercedes-powered cars in 2014, the new turbo V6 features its turbine and air compressors uniquely packaged at either end of the ‘power unit’.
It means that, although McLaren, Williams and Force India are also benefitting from the sleek layout, the works Brackley based team had vast lead-time in designing the aerodynamic concept of the dominant W05 around it.
"We’re talking about 2014′s double diffuser with the exception that you can’t copy it this year,” Mark Hughes, a highly respected Formula 1 technical analyst, told the British broadcaster Sky in Bahrain.
“Its impact is maybe not quite as big as active ride (suspension), which was in the order of two seconds per lap, but it’s certainly a major technical advantage that they’ve engineered themselves in for the rest of the season.”
Hughes explained that, although the customer Mercedes teams are running precisely the same innovation, it is the works squad that is taking most advantage.
“They gave themselves a big head-start — it was the chassis team’s concept to ask for this from the engine people, and they delivered it.
“The difference (for the customer teams) is that they found out about the detail of the engine when they signed the contract.
“But the works team gave themselves three years to conceive the car around that feature.
“For the (customers), it’s presented as a little bit of a surprise, but they’re still getting an advantage from the system,” he added. (GMM)
Inderdaad. Jammer alleen dat er dankzij diezelfde regels weer een seizoen voor opgeofferd wordt.quote:Op maandag 7 april 2014 12:42 schreef twiFight het volgende:
Ik vind dit mooi om te lezen. Dit is mijns inziens waar F1 om gaat. Oplossingen ontwerpen voor nieuwe uitdagingen (regels) en daar gewoon een goed werkende package voor maken
quote:Akkoord bereikt over luider volume F1 motoren
Goed nieuws voor degenen die het nieuwe geluid van de Formule 1 maar niets vinden. De teams, de FIA en Bernie Ecclestone hebben namelijk een unaniem akkoord bereikt over het volume van de nieuwe motoren. Ze vinden allemaal dat het geluid luider zal moeten worden en gaan nu manieren zoeken om dit ook daadwerkelijk te bereiken.
Na een vergadering die gisteren plaatsvond in Bahrein is besloten om wat aan het nieuwe geluid te gaan doen. Het geluid zorgde namelijk voor veel beroering onder de F1 fans en zou dus zomaar schade kunnen toebrengen aan de sport. Daarom is er door eerder genoemde partijen overeengekomen om actie te gaan ondernemen.
Jean Todt van de FIA zei het volgende over deze ontwikkeling: “Het is iets dat we onder de aandacht hebben gebracht van alle fabrikanten die betrokken zijn bij de Formule 1. We moeten kijken of we op de korte, medium of lange termijn kunnen gaan zorgen voor meer lawaai. Dat gaan we doen en we zullen daar unanieme toestemming voor krijgen.”
De FIA zal nu een werkgroep samenstellen waarin de engineers van de teams en van de motorenleveranciers samen gaan werken om te trachten een luider volume te bewerkstelligen. Op de vraag wanneer de auto’s meer geluid zullen gaan produceren gaf Todt toe dat niet zeker te weten maar dat er na de GP van Spanje tests plaats zullen gaan vinden.
“Het is erg moeilijk om daar een accuraat antwoord op te geven. Na Barcelona zullen er twee testdagen zijn dus hopelijk is het geluid ook iets dat daar getest zal worden,” aldus Jean Todt.
Wow, na Spanje al..quote:
ja, als het ten koste gaat van de inkomsten kunnen dingen snel veranderen.quote:Op maandag 7 april 2014 18:15 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Wow, na Spanje al..
Bij het lezen dacht ik nog, ja dat zal volgend jaar wel worden dan. Maar dit klinkt hoopvol...
*maar blijft wel sceptisch*.
Dat is wel echt tof, ik ben benieuwd naar de details (als we die ooit krijgen te zien)quote:Op maandag 7 april 2014 12:32 schreef sasquatsch het volgende:
Mercedes dominantie ligt niet alleen aan de motor, maar ook aan de packaging van de motor.
[..]
Wat een geleuter zeg. "We gaan werken aan luidere motoren". Op welke manier is dat een ontwikkeling die op technologisch vlak ook maar enigszins relevant is en hoe gaat het de wagens sneller maken?quote:
de laatste gp.... mooie koprol en vechten tot de finishquote:Op vrijdag 28 maart 2014 21:21 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Om dan eens een balletje op te gooien; wat zijn jullie favoriete races aller tijden? (en waarom)
Zo, dan gaat het over F1.
Die gevechten tussen Rosberg en Hamilton waren wel echt hoor. Die lieten elkaar ternauwernood in leven. Er zijn coureurs die geen teamgenoten van elkaar zijn en die de deur wagenwijd voor elkaar open laten staan.quote:Op maandag 7 april 2014 20:10 schreef Rossdale het volgende:
'gevechten' tussen teammates en kunstmatige inhaalacties met DRS.. Spanning en sensatie zeg
Dat sowiesoquote:Op maandag 7 april 2014 21:17 schreef Geralt het volgende:
Normaal hebben die toch McLaren erop staan op de achterkant en niet Mercedes Benz of ben ik nou gek aan het worden?
Als dat klopt, gaat niemand dat zomaar even kopiėren dit seizoen.quote:
ja, maar zij kwamen er pas achter toen het contract voor de motoren getekend werd. Zij hadden daardoor minder tijd om zich aan dit voordeel aan te passen.quote:Op maandag 7 april 2014 22:54 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Als dat klopt, gaat niemand dat zomaar even kopiėren dit seizoen.
De klantenteams van Mercedes hebben deze oplossing dan niet, neem ik aan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |