Ik kijk ook bijna geen Nederlandse series moet ik toegeven. De laatste was het eerste seizoen van Penoza, en dat vond ik redelijk. De acteurs waren van niveau, maar daardoor viel de dochter me nogal op als zeer matige acterend (ik spreek uit herinnering, ik weet het allemaal niet precies meer, doet er ook niet toe, het is maar om aan te geven wat ik kijk). Dat was/is denk ik een duurdere serie. Verder heb ik laatst nog deel 1 van de serie De deal bekeken en dat vond ik om te gillen zo slecht. Op Jacob Derwig na dan. Formule-series zoals Baantjer en Flikken kunnen me ook niet echt boeien, maar voor zover ik ze gezien heb leken ze me meer in orde dan Smeris.
Ik zelf kijk wel veel naar de betere buitenlandse series (vind ik): the Wire en Deadwood bv. behoren volgens mij tot de beste dingen die ooit voor TV gemaakt zijn. Dus ik ben niet echt de doelgroep voor Smeris, denk ik. En dat geeft ook niks. Ik kijk alleen maar omdat het zich in de stad afspeelt waar ik al erg lang woon, en omdat ze zelfs in mijn straat opnames hebben gemaakt. Ik vind de time-laps beelden van de stad trouwens ook echt mooi gedaan en het is gewoon leuk om de locaties hier in Tilburg te herkennen, of om te speculeren waar het zou kunnen zijn. Dus ik heb alles goed bekeken.
Maar dan de rest.
Het acteren is vaak gewoon slecht: Jeroen van Koningsbrugge doet het prima, en ‘Freddy van Nuenen” vind ik ook goed. De dochter van Dennis van de Ven vind ik persoonlijk wel meevallen, een beetje zoals de dochter in Penoza. Maar die Dennis van de Ven kan gewoon niet goed genoeg acteren overtuigt geen enkel moment wmb. Hierboven werd zijn geginnegap met zijn vrouw al genoemd in de laatste aflevering.
In die aflevering bijvoorbeeld stonden er twee politie-collega’s van Dennis van de Ven te posten voor zijn huis. Die worden uiteindelijk binnengevraagd om ze af te leiden en mogen mee-eten aan een overduidelijk uitgebreide maaltijd (‘Verwachten jullie gasten?’). Alleen heel vreemd en ongeloofwaardig dat halverwege dat uitgebreide feestmaal Dennis en zijn vrouw ineens dringend weg moeten: niemands bord is nog leeg, iemand heeft duidelijk uren in de keuken gestaan, maar we moeten weg! Dit is een smoesje natuurlijk, maar zou daar werkelijk iemand intrappen? Ik ben bereid best ver mee te gaan in zo’n serie en niet alles hoeft te kloppen maar dit was gewoon weer een overduidelijk stukje lomp scenario, of misschien geldgebrek, of wat dan ook.
Ietsje verder in die aflevering gaan ze achter zijn dochter aan die net wéér ontvoerd door een koelbloedige moordenaar: iedereen rent uit het Ijshockeystadion en stapt in de auto, die scheurt achter de ontvoerder aan en dan ineens komt daar de volgende scene: de auto met de achtervolgers staat stil. ‘Hé? Hebben ze hem klemgereden?’. Nee. Ineens besluiten ze namelijk maar naar dat hotel te gaan waar die platte politieagente een afspraak heeft met haar ex: afspraak is ten slotte afspraak, en dan kunnen er nog zoveel dochters ontvoerd worden door moordenaars: haar ouders begrijpen ook heel goed dat als je je afspraken niet nakomt het einde zoek is. Een dochter valt tenslotte nog nog bij te maken.
Die ex trouwens die in aflevering een een machinegeweer op twee agenten leegschoot, iets waarvoor normaal gesproken ongeveer een landelijke politie-coördinatiecommissie voor zou komen maar in Smeris heeft wordt het geleidelijk aan vergeten. Smeris speelt zich oook af in een land waarin wiet niet vervoerd mag worden onder het oog van de pers (‘huh?’) en daarom maar in Belgiė vernietigd moet worden. Wiet die trouwens in China erg populair is. Nederlandse marihuana in China. Ik heb er geen woorden voor hoe ongeloofwaardig dat is (hint: zoek bv op Google naar de Gouden Driehoek : daar leveren ze alles wat je wilt én is lekker dichtbij. En los daarvan: een enorm land als China produceert waarschijnlijk meer wiet dan NL in tien jaar.)
Maar goed. Wiet vernietigen. Altijd lastig. En het voor de pers verborgen houden. Want die mochten het eens…zien…stelen…fotograferen…er verslag van doen? En waarom is dat erg?
Wie het weet mag het zeggen.
Het hoeft voor mij echt niet honderd procent realistisch (daar is geen bal aan) te zijn maar als er zulke kunstgrepen in een scenario nodig zijn is een scenario gewoon erg zwak.
En het is echt niet enkel budget, het is ook het scenario en de rest. Ik zag onlangs Crimi Clowns. Origineel, grappig en volgens mijn best goedkoop gemaakt, maar wél goed. En dan maakt het me niet uit of er wel eens wat minder geacteerd wordt.
Dit even ter argumentering van mijn vorige opmerkingen die nogmaals voortkwamen uit mijn verbazing over het lage niveau van het scenario en het acteerwerk nu ik weer eens goed naar een Nederlandse serie keek. En het is ook maar mijn menig, ik gun iedereen veel plezier bij het kijken van wat dan ook.
anonieme razernist