abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 16 september 2014 @ 12:29:13 #176
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_144582605
leuk!
O)))
pi_144586292
quote:
:') ik 't weet niet hoor..

zal wel in de categorie vallen: had je bij moeten zijn :P
nee, jij dan!
  woensdag 17 september 2014 @ 09:18:20 #179
412661 brooklyndodger
Irritatie verhogend kritisch
pi_144614838
Was geweldig maar dat was het vrijdag ook. Vanavond Krallice, mag ik hammertje sicked zeggen. Wel minder sicked voor de verkoudheid die ik heb opgelopen
  woensdag 17 september 2014 @ 10:06:22 #180
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_144615823
Die arcadehall is ook wel lachen
https://vine.co/v/OWzAxUKMM0D
O)))
  woensdag 17 september 2014 @ 10:07:06 #181
412661 brooklyndodger
Irritatie verhogend kritisch
pi_144615835
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 10:06 schreef arucard het volgende:
Die arcadehall is ook wel lachen
https://vine.co/v/OWzAxUKMM0D
Klopt. Goede tijddoder
  woensdag 17 september 2014 @ 10:13:14 #182
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_144615965
quote:
Brrrrr... Ik kan absoluut niet tegen huilende baby's. Doe me dan maar gewoon noise a la Prurient.
  woensdag 17 september 2014 @ 11:39:36 #183
226007 Darkestrah
telefoonhijger.
pi_144618120
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 09:18 schreef brooklyndodger het volgende:
Was geweldig maar dat was het vrijdag ook. Vanavond Krallice, mag ik hammertje sicked zeggen. Wel minder sicked voor de verkoudheid die ik heb opgelopen
Verkoudheid, check. We moeten elkaar maar gewoon vermijden deze week.
quote:
15s.gif Op woensdag 17 september 2014 10:13 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Brrrrr... Ik kan absoluut niet tegen huilende baby's. Doe me dan maar gewoon noise a la Prurient.
Dit was maar een klein deel van zijn set. Hij gebruikte verder eigenlijk geen samples.
  donderdag 18 september 2014 @ 11:54:46 #184
226007 Darkestrah
telefoonhijger.
pi_144654210
Ggu:ll gisteravond _O_

Vandaag! _O_
  donderdag 18 september 2014 @ 15:51:17 #185
412661 brooklyndodger
Irritatie verhogend kritisch
pi_144660794
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 11:39 schreef Darkestrah het volgende:

[..]

Verkoudheid, check. We moeten elkaar maar gewoon vermijden deze week.

;( . Doei vrienden ik ga wel alleen black metal kijken heel weekend.
pi_144748733
Laatste dag! Crywank, Container, Sol Invictus, Marissa Nadler, Thee Silver Mt Zion Memorial Orchestra, God is an Astronaut, Crows - Go!
pi_144786374
Wat was tof:
Puce Mary
Gazelle Twin
Tuxedomoon
Het noiseproject van die kerel van Skullflower waar ik de naam van vergeten ben
Hadewych++
Spindrift (dat wordt de hele week westerns kijken vrees ik)
Goat
Silver Mount Zion
Marissa Nadler
Sol Invictus

Apestoned technoën in de Hall of Fame.

_O_
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 22 september 2014 @ 14:15:16 #188
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_144787790
Iemand trouwens een idee waarom 013 nagenoeg niet mee deed als locatie dit jaar?
pi_144788012
Dat was 'm alweer, erg leuk weekend gehad :)

Eerst Incubate Zero, voordat het echt begint, een paar leuke kleine gratis concerten in de stad:
We begonnen bij het dieptepunt: Lend Me Your Underbelly in z'n geheel missen doordat we domweg naar elektrozaak 'Sounds' liepen (net buiten het centrum) ipv platenzaak 'Sounds' (Apple Maps o|O :r ), maar goed de after-party was wel geslaagd :P Herkansing in de DB's, Utrecht of Blanko, Emmen binnenkort :)

Hierna speelde een andere eenmansformatie: The T.S. Eliot Appreciation Society, een meer traditionele troubadour die mooie ingetogen liedjes en nog een toffe cover van Jason Molina a.k.a. Songs: Ohia speelde.

Door naar de Cul de Sac waar het Belgische Leopard Skull een toffe set neerzette van psychedlische pop/rock in de sfeer van Tame Impala en Temples.

En toen naar een vroeg hoogtepuntje van de dag, De koning der dieren in de Pauluskerk. Ik had heel even het idee dat het EO-gehaalte wat hoog zou zijn, want hij zette nogal een religieus getinte tekst in. Maar na 30 seconden draaide het om naar een verdomd grappige en politiek incorrect feestje *O* Getooid in een vitrage toga en omringt door zijn kartonnen dierenvrienden, bleek hij de held van de dag te zijn _O_

Na wat te hebben gegeten, wilden we het laatste half uurtje van Skullflower nog even meepikken. Maar nihilistisch als hij was, had hij blijkbaar alleen zin in het eerste half uurtje van z'n set :')

Door naar Wovenhand. De vorige keer dat ik 'm zag was hij nog alleen en speelde hij vrij ingetogen, maar was hij op één of andere manier heel vijandig naar het stoner-publiek van Roadburn. Inmiddels lijkt hij die stoner-rock scene wel te omarmen, want wat hij en z'n band er dit weekend uit knalden zat hier heel dicht tegen aan. David Eugene blijft een raar mannetje, die elk concert blijkbaar weer nieuwe ambiguë handgebaren heeft, waar ik niet weet wat ik ermee moet. Maar zolang hij zo bevlogen en intens zijn muziek blijft spelen, is het 'm allemaal vergeven

In het theater stond vandaag maar één naam, en dat was ook direct DE naam die ik vandaag hoe dan ook moest zien: Current 93. Bij het oplopen van de band, blijkt er al een behoorlijk helden line-up te staan. Bobbie Watson en diens man Jon Seagroatt (beide van O+ Comus O+) krijgen een priminente plek vooraan het podium. Verder is te zien Tony T.S. McPhee (Guitarist van Groundhogs), Ossian Brown (van Coil), James Blackshaw (die ooit als eens eerder op Incubate stond met 'Brethren of the Free Spirit'), Andrew Liles (Nurse With Wound), Carl Stokes (o.a. thrashmetal band Cancer) op drums en de Nederlander Reinier van Houdt op piano. Samen met David, brachten ze vooral nummers van het laatste album ten gehore. De hele show duurde meer dan 2 uur, maar ik vond het echt smullen. Ik kan me goed voorstellen dat veel mensen David een raar mannejte vinden en verder weinig met z'n sinistere poetische gebrabbel kunnen, of dat de muziek verder wat eentonig is, maar op één of andere manier klopte het voor mij allemaal :)

Bij Goat stond weer eens een dikke rij voor de deur waar ik niet zoveel zin had, dus ik sloot de avond af met het Poolse Innercity Ensemble. Die in hun 2 lange nummers die ze speelde, een mooie vloeiende lijn van free-jazz en drone via Steve Reich achtige minimalisme naar een funky krautrock groove trekken.

En toen kwam de moeheid om de hoek, dus relatief vroeg naar huis. Maar dat bleek op het station niet mogelijk ivm een aanreiding bij Utrecht. Uiteindelijk pas tegen half 6 thuis :O De volgende morgen toch verrasend fris en fruitig wakker geworden.

Bij Stara Rzeka in de Pauluskerk bleef de deur helaas nogal lang dicht, dus om verder geen tijd te verspillen naar Marissa Nadler gegaan in het theater. En dat was zeker geen straf, dromerige folk met een duister/melancholisch tintje zoals we van haar gewend zijn, maar dit keer aangevuld met een fijne cello.

Sol Invictus bewees later in de NWE vorst dat apocalyptische folk dus best door hele vriendelijke mensen gemaakt kan worden, een eye-opener! :P De allernieuwste nummers kwamen niet helemaal uit de verf, ze gaven zelf ook aan dat ze nog maar weinig gespeeld waren. Maar het oude werk stond als een huis. Toch wat eerder weggegaan om nog een stukje van Lento mee te pikken. De brachten wat er verwacht werd: fijne instrumentale stoner riffs, niet verrassend, maar wel degelijk.

Het theater programma werd zondags afgesloten door Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra. Hoewel ik zelf een behoorlijke GYBE! fanboy ben, kon mij deze side-project mij nooit heel erg bekoren. 'kon' moet ik benadrukken, want ik was bijna 1.5 uur geboeid aan het luisteren. Efrim Menuck bleek ook een behoorlijke droogkloot, die maar even een vragenrondje met het publiek deed nadat er een technische storing was :D

Nog even naar de Little Devil gehold, om het laatste stukje van Lantlôs mee te pikken. Die hun gelaagde en melodische shoegaze geluid van het nieuwe album verassend goed over kunnen brengen in zo'n klein zaaltje. En ook hun oudere black metal nummers knalden er lekker in.

Uiteindelijk de dag, en dus ook het festival afgesloten met God is an Astronaut, maar dat bleek een anti-climax. Hoewel er af en toe wel fijne momenten waren, deed het me over het algemeen vrij weinig. Dus toen voldaan de auto naar huis maar aangeslingerd. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Gehenna op 22-09-2014 18:29:11 ]
nee, jij dan!
pi_144788057
quote:
5s.gif Op maandag 22 september 2014 14:15 schreef Grobbel het volgende:
Iemand trouwens een idee waarom 013 nagenoeg niet mee deed als locatie dit jaar?
Viel mij ook op. De Foyer van de 013 stond wel ergens in het programma trouwens.

Ik vond het eigenlijk wel fijn, hierdoor heb ik veel meer meegekregen wat er in de stad speelde. Vorig jaar kon je zo de hele dag in de 013 hangen, en nog steeds een tof festival hebben. Aan de andere kant maakte ik hierdoor wel wat 'veiligere' keuzes (lees: alleen dingen bezoeken die ik al ken) in het programma, omdat de afstand tussen locaties wat groter is.
nee, jij dan!
pi_144793072
quote:
5s.gif Op maandag 22 september 2014 14:15 schreef Grobbel het volgende:
Iemand trouwens een idee waarom 013 nagenoeg niet mee deed als locatie dit jaar?
Een geld kwestie blijkbaar.

In een artikel van het brabants dagblad (papier hier op het werk) wordt vermeld dat op een blog bij 3voor12 ook nog wel een veeg uit de pan wordt gegeven. Maar dat blogje kan ik niet vinden.

Wel wordt in het artikel de directeur van 013 nog even aan het woord gelaten en volgens hem was het geen geldkwestie, en had de organisatie voor de prijs van de midi en geluidsapparatuur daarvoor ook de hele week 013 inclusief geluidsapparatuur kunnen hebben. Maar het kan natuurlijk wel zomaar zijn dat 013 alle drankinkomsten bedingt en incubate bij de midi zelf daar nog een kickback vabn krijgt. Dat weten we niet.

off topic 013 heeft sowieso in mijn beleving heel weinig acts geprogrameerd staan de laatste tijd.

Volgend jaar wordt 013 ook verbouwt, en zou incubate er toch ook niet terecht kunnen. 013 heeft grootsheidswaanzin, de grote zaal moet nog groter worden, de kleine zaal ook wat groter en batcave zou dan verdwijnen.
pi_144793217
Grote zaal lijkt me toch groot zat daar...
pi_144793375
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:23 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Viel mij ook op. De Foyer van de 013 stond wel ergens in het programma trouwens.

Ik vond het eigenlijk wel fijn, hierdoor heb ik veel meer meegekregen wat er in de stad speelde. Vorig jaar kon je zo de hele dag in de 013 hangen, en nog steeds een tof festival hebben. Aan de andere kant maakte ik hierdoor wel wat 'veiligere' keuzes (lees: alleen dingen bezoeken die ik al ken) in het programma, omdat de afstand tussen locaties wat groter is.
Op donderdag was er wel wat in 013 te doen (voornamelijk dance en minimal) . Een heel leuke show in de foyer vond ik de space lady. Niet strak maar gewoon grappig. http://www.thespacelady.net/
pi_144796314
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 16:48 schreef Faxie het volgende:
Grote zaal lijkt me toch groot zat daar...
nou idd..

Al wel veel te vaak meegemaakt dat de Greenroom en batcave helemaal vol stonden en zo dingen misgelopen, dus dat die wat groter worden zou ik in principe niet zo raar vinden :)
nee, jij dan!
pi_144796960
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 18:28 schreef Gehenna het volgende:

[..]

nou idd..

Al wel veel te vaak meegemaakt dat de Greenroom en batcave helemaal vol stonden en zo dingen misgelopen, dus dat die wat groter worden zou ik in principe niet zo raar vinden :)
Ik ken maar 1 kleine zaal daar, maar die was vorig jaar wel aardig afgeladen ja.
  dinsdag 23 september 2014 @ 12:46:31 #196
226007 Darkestrah
telefoonhijger.
pi_144819415
Gisteravond even geteld, ik ben dit jaar tot over de 50 acts gekomen waar ik een substantieel deel van de show gezien heb. 52 om precies te zijn. Voor de geïnteresseerden:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Enfin, het was weer een fantastische week. ^O^
pi_144820261
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 12:46 schreef Darkestrah het volgende:
Gisteravond even geteld, ik ben dit jaar tot over de 50 acts gekomen waar ik een substantieel deel van de show gezien heb. 52 om precies te zijn.
[..]
Oh dat is nog behoorlijk wat wel, zo tussen het behang-plaksel halen door :D
nee, jij dan!
pi_144849491
Dat was me het weekje wel. Hier alvast een kort verslag van de maandag:

De Incbate begon meteen op zijn meest avant-gardistisch, namelijk bij Pauline Oliveros in de Pauluskerk. Zij is al lang de 80 gepasseerd en een icoon binnen de avant-garde, ambient en zelfbedachte ‘deep listening’ scene. Zij begeleidde zichzelf met een trekharmonica, die uitgerust was met een scala aan effecten en waarop zij in rap tempo en met een onconventionele dynamiek noten speelde. Aan de andere zijde van haar harmonica bediende zij een basgeluid dat deed denken aan het diepe, ploffende geluid van een contrabas. Toen zij op een gegeven moment een stilte inlaste weerklonk er een luid gesnurk uit de kerkzaal. Is dat voor een ambassadeur van ‘deep listening’ het grootste compliment of de grootste belediging?

Toen door naar Nadja, bestaande uit artist in residence Aidan Baker en zijn vrouw. Met een drumcomputer en 2 panelen vol pedalen spelen zij zwaar getextureerde ‘doomgaze’. Met zoveel effecten is het soms lastig om het beest in bedwang te houden, zo bleek ook in het begin. Een lage frequentie overstemde de muziek waardoor het even zoeken was voordat Baker deze er uit kreeg. Toen de set luid en duidelijk begon te lopen schakelden zij over naar een ambient-gedeelte dat ontaardde in loodzware climax.

Klaus Johann Grobe, een drietal bestaande uit een bassist, drummer en organist. Ondanks de psychedelische krautrock vibe die tegelijkertijd poppy aanvoelde zat er weinig dynamiek in de show. Dat kwam mede omdat alle muzikanten op een stoel zaten en niets anders deden dan hun liedjes spelen.

Omdat het bij Chad VanGaalen stampvol was, besloten wij een korte bierdrinkpauze in te lassen. Daarna was het echter tijd voor Moon Duo. Ook in hun liedjes zat eigenlijk weinig dynamiek. Ieder lied begon met een riffje dat zich het gehele nummer bleef herhalen, de drums waren minimaal en een orgel weefde zich hier vervolgens doorheen. Vooral tijdens de met delay overladen gitaarsolo’s werd je omhuld door een fijne hypnotiserende wolk en omdat de liedjes niet tot in de oneindigheid aanhielden bleven zij interessant genoeg. De kracht van de herhaling werd daardoor uitstekend uitgevoerd.

Naar Aaron Dilloway keek ik het meest uit die dag. Ik wist dat hij in Wolf Eyes actief was en zijn album Modern Jester is een van mijn favoriete albums als het om psychedelische noise gaat (de ander is Yellow Swans’ Going Places). Naast een analoge noise set waarbij hij met een microfoon in zijn mond de meest ijselijke kreten losliet kreeg je met Dilloway ook een sterk stukje performance art voorgeschoteld. Zijn grimassen vertrokken tijdens de show van normaal naar getergd en kinderlijk sacherijnig. Vooral toen hij minutenlang geluiden van huilende baby’s op het publiek losliet en de sfeer nog ongemakkelijker werd, leek het alsof hij zelf in die baby veranderde. De stilte die daarop volgde werd gevolgd door zijn stampvoeten, als een kind in een supermarkt dat zijn zin niet krijgt.

Als afsluiter in de Cul de Sac stond Cousins. Dit drum/gitaar duo was verrassend catchy en hard tegelijkertijd. Mede door het nodige bier dat inmiddels gevloeid was die dag, werd ik getuige van de eerste Incubate-pit. Toen ze terugkwamen voor een toegift mochten ze echter wel iets harder beginnen. Mensen hadden zin in een feestje, maar Cousins ging over op een ballad, dat gelukkig nog opgevolgd werd door een van de ruigere nummers van hun repertoire.
pi_144850244
Van Pauline Oliveros vind ik het alleen al knap dat ze op haar leeftijd nog steeds haar trekharmonica/accordeon kan bespelen. Ik probeerde het laatst eens, maar daar ben je nog aardig wat kracht voor nodig. Of ik doe het natuurlijk compleet verkeerd natuurlijk :P
nee, jij dan!
pi_144850507
De dinsdag begon rustig, met een stukje poëzie van Aidan Baker. Hij las kort voor uit zelfgeschreven werk. Het eerste was een impressie van een scheppingsverhaal dat vooral lovecraftiaanse wezens beschreef. Vervolgens las hij verhalen voor die geïnspireerd waren door muzikanten; een verhaal en recensie in één. Het eerste ging over een stuk van John Coltrane en Don Cherry en het tweede deel was losjes gebaseerd op het nummer Sometimes van My Bloody Valentine (‘she said to me that my cd player was broken, I told her that it was just the music’, of iets in die richting). Omdat zijn poëzie in een stream of consciousness geschreven leek te zijn was het soms moeilijk te volgen, maar hij heeft een fijne stem en het was prettig om de stroom van woorden over je heen te laten komen onder het genot van een koffie.

Het Belgische Teen Creeps haalt veel inspiratie uit het oudere noise rock en grunge circuit, wat live resulteerde in een energieke show waarbij vooral de vocalen dat extra ruige randje toevoegden. Aan het einde brak de bassist/zanger nog bijna zijn enkel omdat hij op een losse monitor wilde staan, liet zich toen met zijn rug vallen tegen iemand in het publiek en als slot smeet hij zijn bas op het podium. Rock ’n roll hoor!

Inmiddels had Aidan Baker zich weer in de Paradox gepositioneerd voor een solo set. Laag voor laag bouwde hij meerdere ambient scapes op. Zijn hulpmiddelen bestonden uit wederom veel effecten, een strijkstok en een bottleneck. Ik bleef de volledige show gefixeerd naar zijn spel kijken, zo interessant was het om te zien hoe één man zoveel lagen over elkaar heen legde. Na een half uur ging zijn ambient set over in een sereen lied, waarbij zijn stem het publiek verder in een staat van hypnose suste.

Ik had hoge verwachtingen van Ryley Walker, zelfs nog nadat ik hem meerdere malen vrij stoned door Tilburg zag slenteren. Hij is nog in zijn twintiger jaren, maar klinkt alsof hij tijdens ieder decennium uit de rijke geschiedenis van folk en country heeft gejammed met de groten. Zijn band speelde daarbij retestrak en zeer jazzy, waardoor ik invloeden herkende van John Martyn en John Fahey. Walkers stem en gitaarspel werden daarbij met zoveel overtuiging gebracht waardoor de energie van het podium afspatte.

Het Poolse duo Mikrokolektyw begon helaas wat laat waardoor ik een deel van de show moest missen, maar van wat ik zag raakte ik erg onder de indruk. De drummer speelde snelle jazzy patronen waarover de trompettist een nachtelijke atmosfeer creëerde met zijn door effecten gehaalde uithalen.

SnØffeltØffs moest het feestje van de dag worden. Dat feestje kwam er uiteindelijk ook, maar zij werden dan ook geholpen door het publiek dat inmiddels flink wat gedronken had. Muzikaal was het namelijk niet bijster goed. Dat zag je vooral tijdens de oerlelijke solo’s van de gitarist. Knap was vooral dat de volledige ritmesectie, bas en drum, uitgevoerd werd door één persoon. De losjes gespeelde garage en surf riep in ieder geval een hoop sympathie op.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')