abonnement Unibet Coolblue
pi_137700425
Voordat ik reacties krijg waarin staat dat het verstandiger is om eerst alleen op kamers te gaan, deze heb ik al gehad in een ander topic (don't shoot me :X )

Hoe dan ook, momenteel heb ik nog een aantal jaar te gaan voordat ik afstudeer. Momenteel ben ik twintig en het ziet er naar uit dat ik pas op mijn vierentwintigste afstudeer, mits ik geen studievertraging oploop. Ik heb gekozen om te studeren en zal het daarom afmaken ook! :D

Het probleem is echter dat ik graag zou willen samenwonen. Nog niet nu, maar wel over een x aantal jaar. Als het mogelijk is zou ik dit zelfs willen tijdens mijn studie, maar de vraag is natuurlijk of dit wel kan. Financieel gezien zou het namelijk lastig kunnen worden en lenen van duo zie ik niet zo zitten. Mijn studieschuld is al hoog genoeg tegen de tijd dat ik afstudeer.

Aangezien ik toch een aantal personen in mijn omgeving ken die samenwonen tijdens hun studie (een is zelfs getrouwd), is het toch wel enigszins realistisch. Hoe ze dit voor elkaar krijgen weet ik niet, maar toch doen ze het.

Uitwonend zou ik rond de 500 euro stufi ontvangen, en met bijwerken zo'n 300 euro extra in de maand. Zij gaat volgend jaar mbo bbl doen en ontvangt dus loon. Dit is uiteraard geen echte vetpot. Zorgtoeslag ontvangen we beiden. Huurtoeslag is soms niet mogelijk als student, maar precies weet ik dit ook niet. We hebben al eens voor de lol gekeken voor appartementjes, maar vele waren erg duur. We zagen er wel een paar van rond de 350 incl, maar deze zijn over een aantal jaar natuurlijk allang bezet.

Hier personen die samen hebben gewoond tijdens hun studie? Of anderen konden die dit deden? :) Zo ja, hoe ging het jullie/ze af?
  donderdag 13 maart 2014 @ 18:25:27 #2
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_137700564
Wat doet dit in R&P als het over financien gaat?
pi_137700594
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 18:25 schreef CherryOnTop het volgende:
Wat doet dit in R&P als het over financien gaat?
Het moet bij wonen, godver. Niet opgelet.
  donderdag 13 maart 2014 @ 18:29:07 #4
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_137700695
Het kan. Zit nu op 550 incl voor 2 personen, krijg huurtoeslag (ouder dan 23) en zorgtoeslag.

Hou er wel rekening mee dan >20.000 euro verzamelinkomen de toeslagen zullen dalen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  donderdag 13 maart 2014 @ 18:29:21 #5
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_137700704
Denk trouwens dat er nu weinig te zeggen valt over hoe het over x jaar zal zijn, nu doen studenten dat vaak m.b.v. toeslagen maar die worden steeds lager en niemand kan zeggen hoe dat systeem er in de toekomst uit zal zien.
pi_137700788
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 18:29 schreef CherryOnTop het volgende:
Denk trouwens dat er nu weinig te zeggen valt over hoe het over x jaar zal zijn, nu doen studenten dat vaak m.b.v. toeslagen maar die worden steeds lager en niemand kan zeggen hoe dat systeem er in de toekomst uit zal zien.
Dat is waar. Bepaalde drastistische maatregelen van de overheid kunnen het in de toekomst wellicht moeilijker maken.
  donderdag 13 maart 2014 @ 18:32:58 #7
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_137700867
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 18:31 schreef DeGemiddeldeConsument het volgende:

[..]

Dat is waar. Bepaalde drastistische maatregelen van de overheid kunnen het in de toekomst wellicht moeilijker maken.
Ach, waarschijnlijk zal je het pas na je 23e overwegen, zodra je die leeftijd hebt bereikt wordt de huurtoeslaggrens ook pas 700¤.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_137701014
Als je beiden genoeg inkomen hebt om je eigen huishouden te runnen, dan gaat samenwonen ook lukken, zeker als je een sociale huurwoning kunt krijgen (tip, schrijf je nu al in voor woningnet etc).

Maar, maak zelf eens een rekensommetje.. wat verwacht je per maand kwijt te zijn aan huur, vaste lasten, eten, kleding, leuke dingen etc etc.
pi_137701023
Welke studie volg jij?
ADHD-C
pi_137701673
Waarom je hier al druk over maken als je pas over een x aantal jaar wil gaan samen wonen?
Wie weet is het dan al uit?
Wie weet is 1 van jullie gestopt met de studie
Wie weet ga je liever een stage in het buitenland doen
etc etc

Als je het nog wil tegen die tijd dan vind je er dan wel een oplossing voor
Of niet, en dan wacht je
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  donderdag 13 maart 2014 @ 18:59:07 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_137702155
Inschrijven voor een sociale huurwoning is wel een aanrader.
The love you take is equal to the love you make.
pi_137702368
quote:
1s.gif Op donderdag 13 maart 2014 18:59 schreef Lienekien het volgende:
Inschrijven voor een sociale huurwoning is wel een aanrader.
Als TS slim is, heeft ie dat op z'n 18e verjaardag al gedaan :P
pi_137709921
Ja kan prima. Ik heb 2 jaar in een studentenwoning (sociale huur) voor 2 personen gewoond. Heb je wel 4-5 jaar inschrijftijd voor nodig (in Amsterdam) en dan woon je in een 'mindere' wijk. Inkomen: allebei misschien 500 euro per maand. Ging makkelijk. Je krijgt huurtoeslag etc, hoeft geen gemeentelijke belastingen te betalen (vrijstelling aanvragen op basis van laag inkomen) en je deelt de boodschappen dus bent relatief goedkoper uit :).

Oh en je huurtoeslagvraag: die krijg je alleen als je een eigen voordeur/adres hebt (dus geen kamer in onderhuur of dingen met gedeelde faciliteiten zoals keuken/badkamer).
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_137712030
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 18:36 schreef LazyDave het volgende:
Welke studie volg jij?
Small business and retail management
pi_137712114
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 19:02 schreef magnetronkoffie het volgende:
Als TS slim is, heeft ie dat op z'n 18e verjaardag al gedaan :P
Al gedaan, maar ga me in meerdere gemeentes inschrijven nu.
pi_137718618
Ligt natuurlijk aan de situatie of het kan. Ik ben gaan samenwonen toen ik 19 was. Inmiddels ben ik 22, woon gelukkig nog steeds samen en ben ook nog steeds student (na dit jaar afgestudeerd). Mijn vriendin is 6 jaar ouder dan mij en werkte al 3 jaar op het moment dat we gingen samenwonen. Ik heb naast mijn studie een goede zaterdagbaan, maar doordat ik een particuliere opleiding volg krijg ik geen studiefinanciering. Als ik het salaris van mijn vriendin en het geld wat ik met mijn zaterdagbaan verdien bij mekaar optel, dan komen we toch aan een aardig inkomen. Voor ons is het dus geen probleem om samen te wonen, we hebben allebei een auto etc. Maar ja, als je allebei nog studeert lijkt het me toch wat lastiger om financieel rond te komen als je samenwoont.
pi_137728132
Dat kan zeker, alleen je moet wel bereid zijn veel te werken naast je studie.

Ik ben op mijn 20e met mijn ex gaan samenwonen, beide voltijd student.
Huur was 570 excl. en we hadden ook nog een eigen auto.
We kregen samen ca. 700 studiefinanciering + zorgtoeslag en daarnaast werkten we beiden veel bij een bijbaan waardoor we genoeg geld hadden, ik denk dat we toen p.p. ca. 500/600 euro verdienden. Toen mijn ex 23 werd kregen we ook huurtoeslag waardoor we het wat breder hadden.

Dit was dus met twee studenten, je geeft aan dat je vriendin straks werkt, dan moet het zeker kunnen. Ik woon nu samen met mijn huidige vriend in ons pas gekochte huis, beiden student (maar ik bijna klaar met deeltijd de laatste 2 jaar, ik werk er 40 uur naast) dus dat is wel een andere situatie.
  vrijdag 14 maart 2014 @ 15:30:15 #18
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_137733579
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 12:46 schreef Calyssa het volgende:
Dat kan zeker, alleen je moet wel bereid zijn veel te werken naast je studie.

Ik ben op mijn 20e met mijn ex gaan samenwonen, beide voltijd student.
Huur was 570 excl. en we hadden ook nog een eigen auto.
We kregen samen ca. 700 studiefinanciering + zorgtoeslag en daarnaast werkten we beiden veel bij een bijbaan waardoor we genoeg geld hadden, ik denk dat we toen p.p. ca. 500/600 euro verdienden. Toen mijn ex 23 werd kregen we ook huurtoeslag waardoor we het wat breder hadden.

Dit was dus met twee studenten, je geeft aan dat je vriendin straks werkt, dan moet het zeker kunnen. Ik woon nu samen met mijn huidige vriend in ons pas gekochte huis, beiden student (maar ik bijna klaar met deeltijd de laatste 2 jaar, ik werk er 40 uur naast) dus dat is wel een andere situatie.
En dan zijn de baten van het samenwonen al praktisch weg, als je elkaar toch al nauwelijks meer ziet. Gewoon geduld hebben en pas na je studie. Of wachten tot je 23e.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_137734488
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 15:30 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

En dan zijn de baten van het samenwonen al praktisch weg, als je elkaar toch al nauwelijks meer ziet. Gewoon geduld hebben en pas na je studie. Of wachten tot je 23e.
Ach dat valt best mee hoor. Ik volgde zelf niet veel colleges dus werkte vooral doordeweeks veel en dan zaterdag overdag, maar avonden en zondag hadden we gewoon beiden vrij. Nu ik fulltime werk zie ik mijn huidige vriend denk ik minder. Daarnaast hoef je geen bizar aantal uren te werken om rond de 500/600 euro p.p. te verdienen, als je 2 dagen in de week zou werken, ik werkte ongeveer 2 dagen per week, soms 2,5 en in de vakanties kan je extra werken.

Natuurlijk wordt het makkelijker als je beiden werkt (of één van de twee) maar als je echt wil is er veel mogelijk hoor. Ik had geen zin om lang thuis te wonen, situatie was niet goed maar anders had ik ook nooit tot mijn 23/24/25e thuis willen wonen. Ik ben op mijn 18e bij hem ingetrokken op een kamer, heel krap dus daarom zodra het lukte samen gaan wonen.
pi_137735459
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 00:02 schreef Saleu het volgende:
Ligt natuurlijk aan de situatie of het kan. Ik ben gaan samenwonen toen ik 19 was. Inmiddels ben ik 22, woon gelukkig nog steeds samen en ben ook nog steeds student (na dit jaar afgestudeerd). Mijn vriendin is 6 jaar ouder dan mij en werkte al 3 jaar op het moment dat we gingen samenwonen. Ik heb naast mijn studie een goede zaterdagbaan, maar doordat ik een particuliere opleiding volg krijg ik geen studiefinanciering. Als ik het salaris van mijn vriendin en het geld wat ik met mijn zaterdagbaan verdien bij mekaar optel, dan komen we toch aan een aardig inkomen. Voor ons is het dus geen probleem om samen te wonen, we hebben allebei een auto etc. Maar ja, als je allebei nog studeert lijkt het me toch wat lastiger om financieel rond te komen als je samenwoont.
dan ik*
Ik ben terug.
pi_137763081
Beide student en wonen samen, kan prima.
  zaterdag 15 maart 2014 @ 14:16:57 #22
262 Re
Kiss & Swallow
pi_137765520
schopje WGR
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_137767711
Mijn vriend en ik zijn op ons 21e samen gaan wonen, toen we nog beide studeerde.
Via de woningbouw kregen wij een goedkope huurwoning met huurtoeslag. Gewoon onder een bepaalde grens blijven qua huur, dan heb je ook voor je 23e al recht op huurtoeslag.
Beide hadden we een bijbaan, zorgtoeslag en en een uitwonende beurs. We hebben het altijd gered zonder bijlenen.
Het kan prima, is heus geen vetpot, maar hoeft geen probleem te zijn.
Probeer nu vast wat te sparen voor je woninginrichting en dergelijke.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')