abonnement Unibet Coolblue
pi_137688315
quote:
1s.gif Op woensdag 12 maart 2014 23:02 schreef DeParo het volgende:

[..]

Gevallen Wehrmacht-soldaten.....
Dat maakt de vergelijking niet minder idioot. ;)
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_137691370
Zoals ik al vaker zei. Herdenken, geen probleem! Doen wij al jaren SAMEN met Duitse en Oostenrijkse Veteranen, Geallieerde veteranen, ex-verzetsstrijders en overlevende van de Holocaust,

Maar NIET op 4 mei.

zie voor meer info www.leudalmonument.nl
pi_137694739
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 11:35 schreef bas-beest het volgende:

[..]

Dat maakt de vergelijking niet minder idioot. ;)
Oh vertel.
pi_137694757
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 13:23 schreef _The_General_ het volgende:
Zoals ik al vaker zei. Herdenken, geen probleem! Doen wij al jaren SAMEN met Duitse en Oostenrijkse Veteranen, Geallieerde veteranen, ex-verzetsstrijders en overlevende van de Holocaust,

Maar NIET op 4 mei.

zie voor meer info www.leudalmonument.nl
Ik heb er zoals gezegd minder moeite mee met Duitsers te herdenken dan Duitsers te herdenken (dan heb ik het dus over Duitse soldaten), alhoewel veteranen misschien een stap te ver is, maar hoe dan ook.
pi_137695511
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 15:18 schreef DeParo het volgende:

[..]

Oh vertel.
Je weet dondersgoed wat ik bedoel.

En als je dat niet weet, dan heeft het geen zin om het je uit te leggen.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_137695819
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 15:45 schreef bas-beest het volgende:

[..]

Je weet dondersgoed wat ik bedoel.

En als je dat niet weet, dan heeft het geen zin om het je uit te leggen.
Jammer dan dat de discussie bij deze ophoudt, erg jammer, want het was zo inhoudelijk allemaal, pfff, erg jammer, ik heb het al gezegd maar, jammer jammer jammer jammer jammer.
  dinsdag 29 april 2014 @ 20:14:56 #107
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_139387852
Las toevallig vandaag dit bericht:

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)odenherdenking.dhtml

Ben wel benieuwd waarom die Duitse familie afziet van een bezoek aan NL?
  dinsdag 29 april 2014 @ 21:18:28 #109
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_139390533
Ik vind eigenlijk dat het eens tijd word dat we stoppen met al die herdenkingen.
Of het nou de Nederlandse of Duitse is.
Rayen 2½ jaar!
pi_139395003
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 21:18 schreef TimeJumper het volgende:
Ik vind eigenlijk dat het eens tijd word dat we stoppen met al die herdenkingen.
Of het nou de Nederlandse of Duitse is.
Jij mag stoppen hoor .... Wie houdt je tegen?
Andere mensen willen nog steeds hun familie en hun voorgeschiedenis herdenken.
Daar is niks mis mee.
  Licht Ontvlambaar woensdag 30 april 2014 @ 08:30:28 #111
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_139402728
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 21:18 schreef TimeJumper het volgende:
Ik vind eigenlijk dat het eens tijd word dat we stoppen met al die herdenkingen.
Of het nou de Nederlandse of Duitse is.
ik ben er voor mezelf wel uit inderdaad... Ik herdenk helemaal niks op 4 mei. Overigens vier ik ook niks op 5 mei, dan werk ik gewoon.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  woensdag 30 april 2014 @ 09:01:23 #112
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_139403113
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 22:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jij mag stoppen hoor .... Wie houdt je tegen?
Andere mensen willen nog steeds hun familie en hun voorgeschiedenis herdenken.
Daar is niks mis mee.
Nou je familie na meer dan 60 jaar nog gedenken. :{

Ik ben allang gestopt eigenlijk nooit begonnen :+
Rayen 2½ jaar!
pi_139403727
Belachelijk dat Nederland alleen Nederlandse slachtoffers herdenken op 4 mei !! Hoe kan zoiets in de 21ste eeuw?!
pi_139405877
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 09:01 schreef TimeJumper het volgende:

[..]

Nou je familie na meer dan 60 jaar nog gedenken. :{
Je bent jonger dan 40 ?

quote:
Ik ben allang gestopt eigenlijk nooit begonnen :+
Dat verklaart veel
pi_139405966
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 09:42 schreef Skillsy het volgende:
Belachelijk dat Nederland alleen Nederlandse slachtoffers herdenken op 4 mei !! Hoe kan zoiets in de 21ste eeuw?!
Rouwen en herdenken doen mensen op hun eigen manier. Niet dwingen, laat iedereen zijn eigen gang gaan.
Een algemene herdenking van alle slachtoffers overal ter wereld, lijkt mooi.... niemand overslaan ofzo, maar in feite is het verwaarlozing van de eigen slachtoffers, de eigen familie, nog levend of niet.
Verwaarlozing van de eigen geschiedenis.
pi_139408008
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 11:17 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Rouwen en herdenken doen mensen op hun eigen manier. Niet dwingen, laat iedereen zijn eigen gang gaan.
Een algemene herdenking van alle slachtoffers overal ter wereld, lijkt mooi.... niemand overslaan ofzo, maar in feite is het verwaarlozing van de eigen slachtoffers, de eigen familie, nog levend of niet.
Verwaarlozing van de eigen geschiedenis.
Je gaat je bijna schamen als je op 4 mei 2 minuten bent en stil staat bij alle omgekomen Nederlandse (oorlogs)slachtoffers :(
  donderdag 1 mei 2014 @ 22:01:40 #117
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
  donderdag 1 mei 2014 @ 22:17:49 #119
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_139468839
quote:
Korter door de bocht kan haast niet.
Dit, dus.
pi_139468995
quote:
14s.gif Op donderdag 1 mei 2014 22:08 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Super goed artikel!
Nou, niet echt.

quote:
Het is onjuist om Nederlandse homoseksuelen en mensen met een beperking als groep te herdenken. Natuurlijk zijn ook sommigen van hen oorlogsslachtoffer geworden. Maar historisch onderzoek laat zien dat zij in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog niet om hun geaardheid of beperking zijn vervolgd.
Wat een bullshit
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
pi_139470583
quote:
Ook hoeven we geen Nederlands-Marokkaanse militairen te herdenken, die in Zeeland aan geallieerde zijde zouden hebben gevochten. Dit is namelijk een mythe.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)g-is-geen-kerstboom/

Waarom is dat een mythe? Ik lees dit :
quote:
Op deze foto zie je een Marokkaanse soldaat met een Zeeuwse vrouw. In mei 1940 kwam het Franse leger Nederland te hulp. In het Franse leger dienden veel Noord-Afrikaanse soldaten. Vooral in Zeeland werd zwaar gevochten. Een aantal Noord-Afrikaanse soldaten werd gevangen genomen.
Een aantal van deze Noord-Afrikaanse krijgsgevangenen zaten ruim vier jaar op het Zeeuwse eiland Zuid-Beveland gevangen. Zij werden niet streng bewaakt en hadden regelmatig contact met de inwoners van Zuid-Beveland. Vlak voordat Zeeland in het najaar van 1944 werd bevrijd, werden de krijgsgevangenen weggevoerd door de Duitsers. De mensen in Zuid-Beveland hebben nooit meer iets van ze gehoord.
http://www.annefrankguide.net/nl-NL/bronnenbank.asp?oid=2711
De geschiedenis van 39-45 herdenken is ook dit detail herdenken. Voor wie wil.
pi_139470802


quote:
KNIL-kapitein Eddy Latuperisa (Koedoes, 9 april 1902 – Leusderheide 29 juli 1943) staat in Den Haag in direct contact met een van de hoofdfiguren van de (illegale) Ordedienst, jonkheer Johan Schimmelpenninck. In opdracht van deze Schimmelpenninck organiseert hij onder meer bridgeavonden, die in feite zijn bedoeld om cadetten van de officiersopleiding en adelborsten (aspirant zeemachtofficieren) tot de Ordedienst toe te laten treden. Hij zou ook trachten om wapens en een wapenopslagplaats te regelen, met geld van Schimmelpenninck.
Latuperisa is betrokken bij de poging van drie mannen (de Indische Peter Tazelaar, Wiardi Beckman en Frans Goedhart) om in de nacht van 17 op 18 januari 1942 vanaf Scheveningen naar Engeland te vluchten. De poging mislukt, Tazelaar ontkomt aan de Duitse soldaten, maar de andere twee worden opgepakt.
Ook Latuperisa wordt gevangengezet en na het Tweede OD-proces ter dood veroordeeld. Onder een fragment uit de laatste brief aan zijn gezin:

"Ik ben volkomen bereid te gaan in de volle overtuiging dat Hij jullie genadig zal zijn en naast jullie zal blijven en het volle besef ook, dat Hij mij met liefde zal vergeven, alles wat ik in mijn leven hier op aarde heb misdreven.
Weest jullie dus ook kalm en lees deze woorden met helderen geest en opgewektheid. Zoowel aan den dominee als aan den Hauptman van de gevangenis heb ik kleinigheden voor jullie bestemd afgegeven en hoop dat je ze eenmaal nog moogt ontvangen. Aan dien dominee heb ik gezegd jou mamsje te willen vertellen dat ik ga zonder eenige vijand hier op aarde achter te laten. Wil dus zoo lief zijn in mijn kennissenkring deze woorden over te brengen."
http://www.hermankeppy.co(...)its-nederland#header
pi_139515208
quote:
1s.gif Op woensdag 12 maart 2014 20:39 schreef DeParo het volgende:

[..]

In ieder geval waterkanonnen.
Zolang we mensen met jouw mentaliteit op aarde hebben rondlopen blijven die te herdenken doden wel komen.
pi_139543509
Ik ga ook niet mensen herdenken die de oorzaak zijn van zoveel miljoenen doden, van mij mogen ze allemaal lekker wegbranden in de hel (mocht er n hel bestaan natuurlijk).
"You can call me Susan if it makes you happy"
  zondag 4 mei 2014 @ 11:04:21 #125
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_139545649
quote:
Uit het stuk
quote:
zie de ophef in 2012 in Goirle over een Duitse soldaat die in 1944 stierf nadat hij twee kinderen het leven had gered.
Ik kom uit Goirle en er is GEEN ophef geweest. Ophef is een groot woord. De media gebruikt telkens deze voorval die op wat 'weerstand' stuitte maar ophef?

Dat is het nadeel van de media, zij dikt alles zo aan. Is nergens voor nodig.

Ik ben in midden 80s geboren (multicultureel) en ik pleit voor national dodenherdenking om Nederlandse slachtoffers te blijven herdenken. Het woord 'nationaal' zegt genoeg. Geen duitsers, geen Russen, noch Syrische of Oeigoerse slachtoffers , wij vieren deze namelijk op 5 mei. Op 5 mei vieren we vrijheid. Ik herdenk iedereen maar ik verwacht niet dat Nederland dat doet.

Maar door al het gezeur en het doordrammen van Duitsers ook te gedenken of het begrip international te maken hoeft het gedenken voor mij niet meer zo. Het is verwaterd. Documentaires over verzetsmensen of omgekomen Nederlanders doen me niks meer want ik zie dagelijks duizenden slachtoffers overal ter wereld.

4 (en indirect) 5 mei heeft voor mij door al die discussies en geruzie en de media en provacties geen betekenis meer.
pi_139545815
Ps en dat komt omdat Nederland onvoldoende nationalistisch is (behalve met voetbal) en hoe dat komt weet ik niet. De reden is naar mijn idee dat Nederland een kort geheugen heeft en minder historisch besef heeft. En niet te vergeten meer internationaal gericht zijn dan bijvoorbeeld Frankrijk. Dit zou verklaren waarom Nederlanders iedereen wil herdenken op 4 mei. Maar gek genoeg Belgie (nog kleiner qua inwoners) kennen dit soort discussies niet
  zondag 4 mei 2014 @ 15:22:44 #128
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_139550353
Vier mei is hét moment om te herdenken en het is naar mijn idee juist goed dat er in een breed perspectief wordt herdacht. Dat zorgt voor nuance en da's behoorlijk belangrijk in zulke zaken. De geallieerden hebben misdaden gepleegd die je ook niet zomaar hoeft te vergeten, daarvoor is zo'n herdenking ook bruikbaar zonder dat je afbreuk doet aan het respect voor de doden die door de Duitsers en bondgenoten zijn omgekomen.
Dit, dus.
  zondag 4 mei 2014 @ 15:42:55 #129
156981 bijdehand
bijdevoet
pi_139550853
quote:
Ah bah, wat een gedrocht van een artikel zeg. Slecht geredeneerd en kort door de bocht. Hopelijk publiceren ze niet veel van die vent :r
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zondag 4 mei 2014 @ 15:47:39 #130
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_139551057
quote:
14s.gif Op zondag 4 mei 2014 15:22 schreef Buitendam het volgende:
Vier mei is hét moment om te herdenken en het is naar mijn idee juist goed dat er in een breed perspectief wordt herdacht. Dat zorgt voor nuance en da's behoorlijk belangrijk in zulke zaken. De geallieerden hebben misdaden gepleegd die je ook niet zomaar hoeft te vergeten, daarvoor is zo'n herdenking ook bruikbaar zonder dat je afbreuk doet aan het respect voor de doden die door de Duitsers en bondgenoten zijn omgekomen.
Ieder land gedenkt zijn eigen doden, en dat lijkt me terecht bij een NATIONALE dodenherdenking.

Overigens staat het een ieder vrij een INTERNATIONALE dodenherdenking te organiseren of om 8 uur vanavond aan gesneuvelde Candezen, Duitsers of Indianen te denken.

Het argument de Geallieerden hebben ook misdrijven gepleegd vind ik niet zo sterk, dat hebben ze maar niet tegen Nederland of Nederlanders en mocht het incidenteel gebeurd zijn niet op de schaal waarmee de Duitsers zich vanaf 1939 misdroegen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  zondag 4 mei 2014 @ 15:56:36 #132
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_139551188
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 15:51 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Ieder land gedenkt zijn eigen doden, en dat lijkt me terecht bij een NATIONALE dodenherdenking.

Overigens staat het een ieder vrij een INTERNATIONALE dodenherdenking te organiseren of om 8 uur vanavond aan gesneuvelde Candezen, Duitsers of Indianen te denken.

Het argument de Geallieerden hebben ook misdrijven gepleegd vind ik niet zo sterk, dat hebben ze maar niet tegen Nederland of Nederlanders en mocht het incidenteel gebeurd zijn niet op de schaal waarmee de Duitsers zich vanaf 1939 misdroegen.
De twee atoombommen op Japan waren juist één van de grootste oorlogsmisdaden van heel WO2. Dat is ook mijn punt en kritiek op een dodenherdenking wat alleen in het teken staat van één kamp, dan ga je dingen niet meer in perspectief zien.
Dit, dus.
pi_139551336
quote:
14s.gif Op zondag 4 mei 2014 15:56 schreef Buitendam het volgende:

[..]

De twee atoombommen op Japan waren juist één van de grootste oorlogsmisdaden van heel WO2. Dat is ook mijn punt en kritiek op een dodenherdenking wat alleen in het teken staat van één kamp, dan ga je dingen niet meer in perspectief zien.
Hebben ze die bommen op Nederland gegooid?

Zoals ik schreef hebben de Geallieerden nooit misdrijven tegen Nederland of Nederlanders gepleegd, wat incidenten daar gelaten.

Denk je dat de Duitsers op Volkstrauertag staan te snotteren om Nederlandse slachtoffers?

Maar nogmaals, dan moeten we een INTERNATIONALE dodenherdenking organiseren 4 mei is NATIONALE dodenherdenking dus voor de Nederlandse doden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  zondag 4 mei 2014 @ 16:09:18 #134
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_139551484
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 16:02 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Hebben ze die bommen op Nederland gegooid?

Zoals ik schreef hebben de Geallieerden nooit misdrijven tegen Nederland of Nederlanders gepleegd, wat incidenten daar gelaten.

Denk je dat de Duisters op Volkstrauertag staan te snotteren om Nederlandse slachtoffers?

Maar nogmaals, dan moeten we een INTERNATIONALE dodenherdenking organiseren 4 mei is NATIONALE dodenherdenking dus voor de Nederlandse doden.
Dat is inmiddels ver achterhaald en het is raar om te zien dat mensen zo hulpeloos tegensputteren bij het feit dat heel veel mensen dat tegenwoordig niet meer doen. Ik gok dat het gros van de Nederlanders op 4 mei naast bijvoorbeeld verzetsmensen ook holocaustslachtoffers herdenkt en militairen die gekomen zijn om Nederland te bevrijden. Niet alleen maar Nederlanders, dus ook niet herdenken?
Dit, dus.
pi_139551720
quote:
14s.gif Op zondag 4 mei 2014 16:09 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Dat is inmiddels ver achterhaald en het is raar om te zien dat mensen zo hulpeloos tegensputteren bij het feit dat heel veel mensen dat tegenwoordig niet meer doen. Ik gok dat het gros van de Nederlanders op 4 mei naast bijvoorbeeld verzetsmensen ook holocaustslachtoffers herdenkt en militairen die gekomen zijn om Nederland te bevrijden. Niet alleen maar Nederlanders, dus ook niet herdenken?
Zoals ik schreef, gedachten zijn vrij.

In mijn gemeente worden de Nederlandse slachtoffers herdacht.
In Amsterdam is het voor het NATIONALE monument ook voor de Nederlandse slachtoffers.

Het staat iedereen vrij bijvoorbeeld Duitsers te herdenken, kransen te leggen op Duitse graven enz.
maar doe dat dan op Volkstrauertag of op een andere dag in het jaar.
Zelf zal ik niet gauw een herdenking van de bezetter bijwonen maar vind wel dat die vrijheid er moet zijn.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  zondag 4 mei 2014 @ 16:19:49 #136
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_139551748
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 16:18 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Het staat iedereen vrij bijvoorbeeld Duitsers te herdenken, kransen te leggen op Duitse graven enz.
maar doe dat dan op Volkstrauertag of op een andere dag in het jaar.
Nee?

quote:
Zelf zal ik niet gauw een herdenking van de bezetter bijwonen maar vind wel dat die vrijheid er moet zijn.
Inderdaad. Dus hoef ik het ook niet op een andere dag te doen. En iemand die dat bezwaarlijk of beledigend vindt kijkt maar even de andere kant op.
Dit, dus.
pi_139551886
quote:
14s.gif Op zondag 4 mei 2014 16:19 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Nee?

[..]

Inderdaad. Dus hoef ik het ook niet op een andere dag te doen. En iemand die dat bezwaarlijk of beledigend vindt kijkt maar even de andere kant op.
Ik was misschien onduidelijk.

Laten we voorop stellen, als jij vanavond de Duitsers wil herdenken en wat mij betreft wil afsluiten met
Heb je die vrijheid.

Ik stel alleen dat de officiële bijeenkomsten een Nationaal karakter moeten hebben, het lijkt me ongepast als de Nederlandse regering (Koning) de bezetter gaat herdenken.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  zondag 4 mei 2014 @ 16:27:27 #138
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_139551960
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 16:24 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Ik was misschien onduidelijk.

Laten we voorop stellen, als jij vanavond de Duitsers wil herdenken en wat mij betreft wil afsluiten met
Heb je die vrijheid.

Ik stel alleen dat de officiële bijeenkomsten een Nationaal karakter moeten hebben, het lijkt me ongepast als de Nederlandse regering (Koning) de bezetter gaat herdenken.
"moeten hebben" Ik vind het toch raar als mensen dat soort dingen menen te moeten opleggen. Of je maakt het controleerbaar en beboet/bestraft mensen die zich er niet aan houden, zoals bij een verkeerswet, waarbij wij allebei eens zijn dat dat niet wenselijk is, of je houdt termen als "moeten" voor je en geeft Nederland op vier mei twee minuten stilte om te herdenken wat zij nodig achten om zoiets als WO2 niet meer voor te laten komen.
Dit, dus.
pi_139552277
quote:
14s.gif Op zondag 4 mei 2014 15:22 schreef Buitendam het volgende:
Vier mei is hét moment om te herdenken en het is naar mijn idee juist goed dat er in een breed perspectief wordt herdacht. Dat zorgt voor nuance en da's behoorlijk belangrijk in zulke zaken. De geallieerden hebben misdaden gepleegd die je ook niet zomaar hoeft te vergeten, daarvoor is zo'n herdenking ook bruikbaar zonder dat je afbreuk doet aan het respect voor de doden die door de Duitsers en bondgenoten zijn omgekomen.
Over wat voor misdaden van de geallieerden heb je het?
pi_139552321
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 16:41 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Over wat voor misdaden van de geallieerden heb je het?
Waarschijnlijk de atoombommen en Dresden.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_139552359
quote:
14s.gif Op zondag 4 mei 2014 16:27 schreef Buitendam het volgende:

[..]

"moeten hebben" Ik vind het toch raar als mensen dat soort dingen menen te moeten opleggen. Of je maakt het controleerbaar en beboet/bestraft mensen die zich er niet aan houden, zoals bij een verkeerswet, waarbij wij allebei eens zijn dat dat niet wenselijk is, of je houdt termen als "moeten" voor je en geeft Nederland op vier mei twee minuten stilte om te herdenken wat zij nodig achten om zoiets als WO2 niet meer voor te laten komen.
We kunnen woordspelletjes gaan doen over het woord "moeten" maar dat heeft geen meerwaarde.

In Nederland hebben we voor een NATIONALE doden herdenking en dat is ook de kern van de bijeenkomsten verspreid over het land.

En je hebt toch 2 minuten om de personen te herdenken wie JIJ nodig acht of controleert iemand jouw gedachten?

Een andere invulling van de dodenherdenking is mogelijk als er maar genoeg mensen achter zo'n plan staan, dan zal er via de gemeenteraden een verandering doorgevoerd worden zoals ook in Vorden is gebeurd.

quote:
7s.gif Op zondag 4 mei 2014 16:43 schreef Polacco het volgende:

[..]

Waarschijnlijk de atoombommen en Dresden.
Voorspelbaar ;)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  zondag 4 mei 2014 @ 16:48:42 #142
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_139552423
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 16:41 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Over wat voor misdaden van de geallieerden heb je het?
Verschillende aanvallen op burgers. Met name inderdaad de atoombommen en de aanval op Dresden. Mag je rustig scharen onder oorlogsmisdaden.
Dit, dus.
  zondag 4 mei 2014 @ 16:50:46 #143
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_139552466
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 16:45 schreef Buster24 het volgende:

[..]

We kunnen woordspelletjes gaan doen over het woord "moeten" maar dat heeft geen meerwaarde.

In Nederland hebben we voor een NATIONALE doden herdenking en dat is ook de kern van de bijeenkomsten verspreid over het land.

En je hebt toch 2 minuten om de personen te herdenken wie JIJ nodig acht of controleert iemand jouw gedachten?

Een andere invulling van de dodenherdenking is mogelijk als er maar genoeg mensen achter zo'n plan staan, dan zal er via de gemeenteraden een verandering doorgevoerd worden zoals ook in Vorden is gebeurd.
Dan zijn we er toch? Gewoon lekker herdenken wie je wil herdenken, zolang het maar niet nog een keer gebeurt. De officiële titel maakt geen ene kont uit, want iedereen heeft hetzelfde belang bij de herdenking op vier mei.
Dit, dus.
pi_139552923
quote:
14s.gif Op zondag 4 mei 2014 16:48 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Verschillende aanvallen op burgers. Met name inderdaad de atoombommen en de aanval op Dresden. Mag je rustig scharen onder oorlogsmisdaden.
Maar wat is je punt? Ontkent iemand dat er door de Geallieerden oorlogsmisdaden zijn begaan?
Misschien tot in je jaren 80 (begin jaren '90) maar mensen zijn daar toch anders over gaan denken.

Ik kan je ook een hele rits oorlogsmisdaden geven die door de Russen zijn begaan, geen probleem, staat in boeken, op TV geweest enz.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  zondag 4 mei 2014 @ 17:11:38 #145
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_139552996
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 17:09 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Maar wat is je punt? Ontkent iemand dat er door de Geallieerden oorlogsmisdaden zijn begaan?
Ik kan je een hele rits oorlogsmisdaden geven die door de Russen zijn begaan, geen probleem, staat in boeken, op TV geweest enz.
Nou, dat is dus exact mijn punt. Het hele zwart-witplaatje zoals dat met alle kennis wat we nu hebben nog altijd wordt geschetst. De Russen waren op veel punten een regelrechte kopie van de nazi's, maar staan in de boeken ook bekend als de bevrijder. Veel punten in het hele WO2 verhaal is hartstikke grijs en helemaal niet zo zwart-wit als wij willen om het begrijpelijk te hebben.
Dit, dus.
pi_139553392
quote:
14s.gif Op zondag 4 mei 2014 17:11 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Nou, dat is dus exact mijn punt. Het hele zwart-witplaatje zoals dat met alle kennis wat we nu hebben nog altijd wordt geschetst. De Russen waren op veel punten een regelrechte kopie van de nazi's, maar staan in de boeken ook bekend als de bevrijder. Veel punten in het hele WO2 verhaal is hartstikke grijs en helemaal niet zo zwart-wit als wij willen om het begrijpelijk te hebben.
Dat zwart / wit is allang weg.

Hoeveel boeken en/of docu's wil je hebben over Russische misdrijven?
Zelfs Geert Mak besteedde er een uitzending aan.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1105437

De atoombommen en Dresden worden tegenwoordig in alle openheid besproken.

Maar zoals ik al schreef, maakt dat de Geallieerden minder bevrijder?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_139553534
Die dodenherdenking is al een aantal jaar verpest door het OPDRINGEN en het eisen van het herdenken van Duitsers op 4 mei.

Het is voor mij allang geen herdenking meer maar een dag om lekker te gaan zeiken en zeuren of goede en slechte mensen in de oorlog. Over het zeiken wie wel of niet goed was tijdens de oorlog..

We zouden ons eigenlijk diep moeten schamen. Mijn opa en zijn familie hebben gevochten voor mijn vrijheid en ik ben alle Nederlanderse slachtoffers hier dankbaar voor , voor de moedige verzetsmensen, voor alle Nederlanders die zijn omgekomen door geweld of omdat ze anderen hebben geholpen.

En uit respect herdenk ik hen allen samen met mijn 91 jarige oma en ben ik 2 minuten stil om 20:00 . Of het nu 70 jaar geleden is of 100 of 2000 jaar geleden.
  zondag 4 mei 2014 @ 17:39:19 #148
156981 bijdehand
bijdevoet
pi_139553696
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 17:32 schreef Skillsy het volgende:
Die dodenherdenking is al een aantal jaar verpest door het OPDRINGEN en het eisen van het herdenken van Duitsers op 4 mei.
Dat herdenken van Duitsers is nog steeds taboe, met dank aan de joodse organisaties die het alleenrecht op het leed hebben opgeëist. Zonde.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zondag 4 mei 2014 @ 17:41:57 #149
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_139553765
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 17:26 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Dat zwart / wit is allang weg.

Hoeveel boeken en/of docu's wil je hebben over Russische misdrijven?
Zelfs Geert Mak besteedde er een uitzending aan.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1105437

De atoombommen en Dresden worden tegenwoordig in alle openheid besproken.

Maar zoals ik al schreef, maakt dat de Geallieerden minder bevrijder?
Nee, dat zwart-witte leeft nog heel erg. Dat is om het hele zaakje begrijpelijk te houden. Het feit dat Stalin en Hitler qua anti-semitisme weinig voor elkaar onder deden is moeilijk uit te leggen wanneer je de bevrijders van Auschwitz moet omschrijven.
Dit, dus.
pi_139553965
quote:
14s.gif Op zondag 4 mei 2014 16:48 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Verschillende aanvallen op burgers. Met name inderdaad de atoombommen en de aanval op Dresden. Mag je rustig scharen onder oorlogsmisdaden.
Is het eigenlijk ook zo dat ze deden aan het verdrijven van Duitse burgers tot zelfs verkrachting van Duitse vrouwen?
  zondag 4 mei 2014 @ 17:52:41 #151
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_139554044
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 17:49 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Is het eigenlijk ook zo dat ze deden aan het verdrijven van Duitse burgers tot zelfs verkrachting van Duitse vrouwen?
Geen idee?
Dit, dus.
pi_139554208
quote:
14s.gif Op zondag 4 mei 2014 17:41 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Nee, dat zwart-witte leeft nog heel erg. Dat is om het hele zaakje begrijpelijk te houden. Het feit dat Stalin en Hitler qua anti-semitisme weinig voor elkaar onder deden is moeilijk uit te leggen wanneer je de bevrijders van Auschwitz moet omschrijven.
Feit blijft dat ze Auschwitz hebben bevrijd, al was dat bijna leeg.
Feit is ook dat de Russen, in ieder geval in Auschwitz verzorging regelden terwijl nog geen 50 kilometer verderop gevangenen een nekschot kregen van hun Duitse bewakers als ze tijdens de beruchte dodenmarsen niet meer verder konden.

Kan je het de ex gevangenen van Auschwitz kwalijk nemen dat de warme gevoelens hadden bij de Russen en minder warme gevoelens bij de Duitsers
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  zondag 4 mei 2014 @ 18:17:27 #153
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_139554729
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 17:59 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Feit blijft dat ze Auschwitz hebben bevrijd, al was dat bijna leeg.
Feit is ook dat de Russen, in ieder geval in Auschwitz verzorging regelden terwijl nog geen 50 kilometer verderop gevangenen een nekschot kregen van hun Duitse bewakers als ze tijdens de beruchte dodenmarsen niet meer verder konden.

Kan je het de ex gevangenen van Auschwitz kwalijk nemen dat de warme gevoelens hadden bij de Russen en minder warme gevoelens bij de Duitsers
Als je kijkt naar de geschiedenis van Rusland vind ik het heel vreemd dat je kunt spreken van warme gevoelens. Als je ziet wat ze gedaan hebben tegen Joden tijdens de Grote Zuivering of wat het MR-pact zou betekenen voor joden als Duitsland Polen zou bezetten.

Neemt niet weg dat het geweldig is dat Auschwitz is bevrijd door wie dan ook, maar warme gevoelens bij degenen die zoveel leed hebben toegebracht aan minderheden...
Dit, dus.
pi_139556153
quote:
14s.gif Op zondag 4 mei 2014 17:41 schreef Buitendam het volgende:

Het feit dat Stalin en Hitler qua anti-semitisme weinig voor elkaar onder deden is
Hitler was vele graadjes erger. Stalin was in beginsel geen antisemiet. Hooguit dat hij dat later werd in zijn paranoia voor iedereen die zijn baantje kon bedreigen.
Hitler was een psychopatische jodenhater. Jodenhaat maakte hij tot een fundament van de Nazistische leer.
pi_139556284
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 17:32 schreef Skillsy het volgende:

Het is voor mij allang geen herdenking meer maar een dag om lekker te gaan zeiken en zeuren of goede en slechte mensen in de oorlog. Over het zeiken wie wel of niet goed was tijdens de oorlog..

Gewoon zeiken hoor.
Die paar mensen die anders denken dan jij doet...... ieder zijn mening, hoor.
  zondag 4 mei 2014 @ 19:50:10 #156
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_139558338
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 19:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hitler was vele graadjes erger. Stalin was in beginsel geen antisemiet. Hooguit dat hij dat later werd in zijn paranoia voor iedereen die zijn baantje kon bedreigen.
Hitler was een psychopatische jodenhater. Jodenhaat maakte hij tot een fundament van de Nazistische leer.
Hitler deed het inderdaad op grotere schaal, maar Stalin weigerde net net zo makkelijk het uitwisselingsvoorstel van Duitsland om twee miljoen joden over te laten immigreren. Dat ze daarna zouden worden vermoord zou 'm niet uitmaken.
Dit, dus.
pi_139558810
quote:
14s.gif Op zondag 4 mei 2014 19:50 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Hitler deed het inderdaad op grotere schaal, maar Stalin weigerde net net zo makkelijk het uitwisselingsvoorstel van Duitsland om twee miljoen joden over te laten immigreren. Dat ze daarna zouden worden vermoord zou 'm niet uitmaken.
Wel uitwisselingsvoorstel ? Linkje.
En wist Stalin dat ze vermoord zouden worden ?
Dan nog was Hitler een paar graadjes erger.

Het Molotov-Ribbentroppact was grootmachtenpolitiek en dat ging helemaal niet over Joden..
  zondag 4 mei 2014 @ 20:13:47 #158
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_139559792
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 19:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wel uitwisselingsvoorstel ? Linkje.
En wist Stalin dat ze vermoord zouden worden ?
Dan nog was Hitler een paar graadjes erger.

Het Molotov-Ribbentroppact was grootmachtenpolitiek en dat ging helemaal niet over Joden..
Ik heb het gelezen in het boek Bloedlanden van Snyder waar ik in ben begonnen. Ik zal eens zoeken of ik het terug kan vinden en dan zal ik het hier citeren.

Gevonden:

quote:
In 1940 hadden de nazileiders zich graag willen ontdoen van de circa twee miljoen joden in hun helft van Polen, maar ze konden het onderling niet eens worden over de manier waarop dat moest. Tijdens de oorlog was het oorspronkelijk plan geweest om een soort reservaat voor Joden te maken in het district Lublin van het Gouvernement-Generaal. Omdat het door Duitsland veroverde gebied in Polen echter betrekkelijk klein was en Lublin niet veel verder dan Berlijn lag (zevenhonder kilometer dan de twee grote steden waaruit de Joden weggevoerd zouden moeten worden, Warschau (zeshonderd kilometer) en Lodz (vijfhonderd kilometer), was dat eigenlijk nooit een bevredigende oplossing geweest. Hans Frank, de gouverneur-generaal, maakte bezwaar tegen komst van nog meer Joden op zijn grondgebied. Eind 1939 en in heel 1940 bleven Himmler en Greiser steeds maar Polen uit het Wartheland naar het Gouvernement-Generaal afvoeren, in totaal 408.525 mensen, vergelijkbaar met het aantal Poolse burgers dat door de Sovjets werd gedeporteerd. Dat bracht veel leed mee voor de betreffende mensen, maar veranderde weinig in de balans tussen de nationaliteiten in Duitsland.Er waren eenvoudig te veel Polen en hun transport van het ene deel van het bezette Polen naar het andere deel leidde alleen maar tot chaos. Het bracht Hitlers grootse dromen over levensruimte in het oosten niet echt dichterbij.

In de herfst van 1939 werd Adolf Eichmann aangesteld als deportatiespecialist om de doelmatigheid van deze operatie te verhogen. Eichmann had zijn vakkundigheid al getoond toen hij de emigratie van Oostenrijkse Joden uit Wenen had weten te versnellen. Het probleem bij de deportatie van Joden naar het Gouvernement-Generaal was echter niet zozeer de ondoelmatigheid als wel de zinloosheid ervan, merkte Eichmann. Hij vernam ook dat de gouverneur-generaal Hans Frank niet nog meer Joden in zijn kolonie wilde hebben. Het lukte Eichmann om in oktober 1939 nog ongeveer vierduizend Oostenrijkse en Tsjechische Joden naar het Gouvernement-Generaal te sturen, voordat deze aanpak werd losgelaten. Vervolgens kwam Eichmann tot wat hem de meest voor de hand liggende conclusie zal hebben geleken: de twee miljoen Joden in Duitse invloedssfeer moesten verder naar het oosten worden afgevoerd, naar het uitgestrekte grondgebied van Duitslands bondgenoot, de Sovjet-Unie. Stalin had immers al een gebied voor Joodse nederzettingen aangewezen: Birobidzhan, ver weg in Sovjet-Azië. De Duitsers hadden gezien (en konden later nogmaals zien) dat de Sovjet-Unie in tegenstelling tot Duitsland als staat voldoende capaciteit en grondgebied had voor doeltreffende massadeportaties. De Duitsers stelden in januari 1940 voor om de Europese Joden door te sturen. Stalin was niet geïnteresseerd.
Blz. 196/197. Daarna gaat verder met dat door deze beslissing van Stalin om de Joden niet op te nemen de beslissing tot totale vernietiging in de Wanseevilla onvermijdelijk was.

Hitler liet in het MR-pact heel duidelijk naar voren komen waarom hij half Polen wilde hebben en de Sovjets gingen er graag in mee. Zij wisten heel goed wat er zou gebeuren met de minderheden. Stalin gaf er geen klap om, want in de Grote Terreur heeft hij bijvoorbeeld Polen, maar ook Joden, Letten en Duitsers laten executeren.

[ Bericht 13% gewijzigd door Buitendam op 04-05-2014 20:45:15 ]
Dit, dus.
pi_139562913
quote:
14s.gif Op zondag 4 mei 2014 20:13 schreef Buitendam het volgende:

[..]
.

Gevonden:

[..]

Blz. 196/197. Daarna gaat verder met dat door deze beslissing van Stalin om de Joden niet op te nemen de beslissing tot totale vernietiging in de Wanseevilla onvermijdelijk was.

In Wannsee is niet de beslissing genomen de Joden uit te roeien maar ging meer over de uitvoering.
Daarom is bijvoorbeeld een Eichmann aanwezig (een uitvoerder) de enige die een beetje invloed zou kunnen hebben gehad op beslissingen zou misschien Reinhard Heydrich zijn geweest.

Stalin wilde in 1939 de Joden niet opnemen, dat blijkt glashelder uit je citaat maar tijdens de Wannseeconferentie op 20 januari 1942 lagen de gebieden die Hitler in gedachten had voor deze deportatie binnen de invloedssfeer van het 3e rijk.



Ik denk niet dat het Stalin te verwijten is dat Hitler toch koos voor uitroeiing.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  zondag 4 mei 2014 @ 21:08:56 #160
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_139563318
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 21:02 schreef Buster24 het volgende:

[..]

In Wannsee is niet de beslissing genomen de Joden uit te roeien maar ging meer over de uitvoering.
Daarom is bijvoorbeeld een Eichmann aanwezig (een uitvoerder) de enige die een beetje invloed zou kunnen hebben gehad op beslissingen zou misschien Reinhard Heydrich zijn geweest.

Stalin wilde in 1939 de Joden niet opnemen, dat blijkt glashelder uit je citaat maar tijdens de Wannseeconferentie op 20 januari 1942 lagen de gebieden die Hitler in gedachten had voor deze deportatie binnen de invloedssfeer van het 3e rijk.

[ afbeelding ]

Ik denk niet dat het Stalin te verwijten is dat Hitler toch koos voor uitroeiing.
Stalin wist dat na alle plannen de deportatie richting zijn uitgestrekte grondgebied de enige oplossing was voor verbanning. De Duitsers konden via zee niets klaarspelen door de Britten. Of je het Stalin persoonlijk niet wil aanrekenen is prima, maar als je kijkt dat er tussen de weigering van de 2 miljoen Joden en de Wannseeconferentie nauwelijks iets zit wat verder reikt dan isolering in getto's is het niet raar dat Heydrich de conferentie bijeenriep met als hoofddoel uitroeiing.
Dit, dus.
pi_139564068
quote:
14s.gif Op zondag 4 mei 2014 21:08 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Stalin wist dat na alle plannen de deportatie richting zijn uitgestrekte grondgebied de enige oplossing was voor verbanning. De Duitsers konden via zee niets klaarspelen door de Britten. Of je het Stalin persoonlijk niet wil aanrekenen is prima, maar als je kijkt dat er tussen de weigering van de 2 miljoen Joden en de Wannseeconferentie nauwelijks iets zit wat verder reikt dan isolering in getto's is het niet raar dat Heydrich de conferentie bijeenriep met als hoofddoel uitroeiing.
Ze zijn nog bezig geweest met het Madagaskarplan tot februari 1941
Ik ben geen fan van Stalin alleen zie ik met de beste wil van de wereld niet in dat hij in 1939 kon vermoeden dat zijn weigering 2 miljoen Joden toe te laten een genocide zou veroorzaken.

Let wel, in Europa verscherpte alle landen de immigratie regels voor Joden, Nederland nam er tussen de 35.000 en 50.000 op maar het merendeel kwam de grens niet over.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_139564216
quote:
14s.gif Op zondag 4 mei 2014 21:08 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Stalin wist dat na alle plannen de deportatie richting zijn uitgestrekte grondgebied de enige oplossing was voor verbanning. De Duitsers konden via zee niets klaarspelen door de Britten. Of je het Stalin persoonlijk niet wil aanrekenen is prima, maar als je kijkt dat er tussen de weigering van de 2 miljoen Joden en de Wannseeconferentie nauwelijks iets zit wat verder reikt dan isolering in getto's is het niet raar dat Heydrich de conferentie bijeenriep met als hoofddoel uitroeiing.
Dan kun je ook de Britten anti-semitisme á la Hitler aanwrijven en de Nederlandse politiek die voor de oorlog Joodse vluchtelingen niet toeliet.
Je oorspronkelijke bewering was dat Stalin net zo 'n grote jodenhater was als Hitler
En dat is onzin.
Vele mensen wilden niet geloven dat de nazi's zo geschift waren op joden op grote schaal te vermoorden.
Stalin misschien ook niet. Hij was een schoft, hardvochtig ... sadistisch ook. Maar het is te simpel om hem in de categorie jodenhaat á la Hitler te zetten.
  zondag 4 mei 2014 @ 21:27:58 #163
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_139564443
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 21:22 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Ze zijn nog bezig geweest met het Madagaskarplan tot februari 1941
Ik ben geen fan van Stalin alleen zie ik met de beste wil van de wereld niet in dat hij in 1939 kon vermoeden dat zijn weigering 2 miljoen Joden toe te laten een genocide zou veroorzaken.
Het Madagaskarplan is nooit concreet geworden, omdat het van A tot Z onhaalbaar was gezien de totale overmacht van de Britten op de zeeën. Duitsland kon alleen via land de mensen kwijt en de enige plek waar dat kon was in de Sovjet-Unie. Meteen na het wegstrepen van het Madagaskarplan is Duitsland direct begonnen met het opstellen van plannen om de Europese Joden totaal uit te roeien. Eind 1941, maanden vóór de Wannseeconferentie, lagen de gaskamerplannen voor massamoord al ondertekend door Himmler te wachten op uitvoering.
Dit, dus.
pi_139564646
Snyder zelf stelt ook dat de vernietiging vande Joden de uitzondering vormt op de overeenkomsten tussen Stalin en Hitler. Stalin was zeker niet immuun voor het antisemitisme maar de endlossung voor het Joden vraagstuk was exclusief Hitlers project.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  zondag 4 mei 2014 @ 21:35:52 #165
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_139565068
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 21:30 schreef Polacco het volgende:
Snyder zelf stelt ook dat de vernietiging vande Joden de uitzondering vormt op de overeenkomsten tussen Stalin en Hitler. Stalin was zeker niet immuun voor het antisemitisme maar de endlossung voor het Joden vraagstuk was Hitlers exclusieve project.
Dat is inderdaad wel het grootste verschil. Hitler verloor de oorlog tijdens Barbarossa en richtte zicht toen compleet op het vernietigen van zoveel mogelijk Joden. Dat is een groot verschil tussen hem en Stalin. Wat ik stelde was ook genuanceerder.

quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 21:24 schreef Bluesdude het volgende:

Je oorspronkelijke bewering was dat Stalin net zo 'n grote jodenhater was als Hitler
Dit is niet wat ik zei. Ik zei:

quote:
14s.gif Op zondag 4 mei 2014 17:41 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Het feit dat Stalin en Hitler qua anti-semitisme weinig voor elkaar onder deden
Want Stalin had net zo weinig moeite om Joden als groep an sich te zien als gevaar en daardoor af te voeren. Het plan wat hij door zijn overlijden niet door kon laten gaan was het afvoeren van ruim 2,5 miljoen Sovjet-Joden vanwege de angst tot zijn positie.
Dit, dus.
pi_139565173
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 21:24 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dan kun je ook de Britten anti-semitisme á la Hitler aanwrijven en de Nederlandse politiek die voor de oorlog Joodse vluchtelingen niet toeliet.
Je oorspronkelijke bewering was dat Stalin net zo 'n grote jodenhater was als Hitler
En dat is onzin.
Vele mensen wilden niet geloven dat de nazi's zo geschift waren op joden op grote schaal te vermoorden.
Stalin misschien ook niet. Hij was een schoft, hardvochtig ... sadistisch ook. Maar het is te simpel om hem in de categorie jodenhaat á la Hitler te zetten.
Dat is tegenwoordig heel populair, als je zegt Hitler was een schoft krijg je op veel fora te horen maar de Engelsen bombardeerden Dresden.

Dan vergeten ze voor het gemak dat de V1 en later de V2 bijna net zoveel doden veroorzaakten alleen niet in een nacht.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_139565367
quote:
14s.gif Op zondag 4 mei 2014 21:27 schreef Buitendam het volgende:

[..]
lagen de gaskamerplannen voor massamoord al ondertekend door Himmler te wachten op uitvoering.
Heb je die voor mij?

Ik heb toch redelijk wat gelezen over de Holocaust maar ondertekende gaskamerplannen heb ik nooit gezien.

En nog wel door Himmler

Maar goed, ik leer graag bij.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  zondag 4 mei 2014 @ 21:49:40 #168
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_139566075
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 21:39 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Heb je die voor mij?

Ik heb toch redelijk wat gelezen over de Holocaust maar ondertekende gaskamerplannen heb ik nooit gezien.

En nog wel door Himmler

Maar goed, ik leer graag bij.
Gevonden bij de ontruiming van een appartement in Berlijn in 2008.
quote:
The German newspaper Bild states that everyone involved in the operation of the Auschwitz extermination camp were fully aware that it was intended for the systematic extermination of people, this according to the architectural plans of the Auschwitz which were (recently) found in Berlin, Germany.

The floor plans, cross-sections and maps on yellowing paper, mostly on a scale of 1:100, were reportedly found during the evacuation of an abandoned Berlin apartment. They were drawn up between 1941 and 1943.

The 28 documents include detailed blueprints of prisoner barracks, gas chambers marked clearly Gaskammer (Gas chamber) in a Gothic-inspired font and a cross-section of the gate into which the rails of trains entered carrying Jews, Gypsies, homosexuals, disabled persons and other people the National Socialists sent to die.

One of the maps carries the handwritten signature of Gestapo commander Heinrich Himmler. The plans were not construction plans but were drawn after Auschwitz-Birkenau was built (on the foundations of an old military base from the Austro-Hungarian Empire).

On January 20, 1942, Nazi officials met in the resort of Wannsee east of Berlin where they devised the Final Solution, and this has traditionally been taken by historians as the beginning of the Nazis' extermination campaign.

One of the drawings, predating the Wannsee Conference by eight months, sheds new light on the chronology of the German genocide machine. Dr. Hans-Dieter Kreikamp, chief director of the Bundesarchivs, the federal archives in Berlin, said the find was of "extraordinary importance."

"The plans are authentic certificates of a systematically planned genocide of European Jews," Bild quoted Kreikamp as saying. As the plans show a "Laundry and shower room" leading into a "Dressing room" and then to the "Gas chamber," there could be no doubt of the purpose of the large room marked Gaskammer.

The documents rebut the last of those who would deny the Holocaust, Bild said in its report.
Dit, dus.
pi_139566479
quote:
14s.gif Op zondag 4 mei 2014 21:49 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Gevonden bij de ontruiming van een appartement in Berlijn in 2008.

[..]

[ afbeelding ]
Dit is geen gaskamer.
Volgens mij ben ik die tekeningen wel eens tegengekomen ik vraag me alleen af of Himmler zo
dom zou zijn geweest hier een handtekening onder te zetten.

Ik weet dat er in 2008 documenten zijn gevonden.

Verder twijfel ik geen moment dat Himmler wist van het bestaan van gaskamers.

[ Bericht 4% gewijzigd door Buster24 op 04-05-2014 22:09:51 ]
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  zondag 4 mei 2014 @ 22:11:52 #170
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_139567611
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 21:55 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Dit is geen gaskamer.
Volgens mij ben ik die tekeningen wel eens tegengekomen.

Ik weet dat er in 2008 documenten zijn gevonden.

Verder twijfel ik geen moment dat Himmler wist van het bestaan van gaskamers.
Auschwitz werd in 1940 opgeleverd. De bouwplannen zijn van tussen 1941 en 1943 en het ging om aanpassingen. Met handgeschreven paraaf van Himmler. Birkenau werd in die tijd vormgegeven, dan is het wel passend tussen de Wannseeconferentie en de oplevering van Birkenau dat deze plannen zowel voor als na de conferentie gemaakt zijn.
Dit, dus.
pi_139567854
quote:
14s.gif Op zondag 4 mei 2014 22:11 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Auschwitz werd in 1940 opgeleverd. De bouwplannen zijn van tussen 1941 en 1943 en het ging om aanpassingen. Met handgeschreven paraaf van Himmler. Birkenau werd in die tijd vormgegeven, dan is het wel passend tussen de Wannseeconferentie en de oplevering van Birkenau dat deze plannen zowel voor als na de conferentie gemaakt zijn.
Ik kijk even na of ik er meer van kan vinden, heb er iets over gelezen maar weet alleen niet waar.
Heb toevallig net het boek van Emmerson Vermaat over Auschwitz gelezen maar daar staat het niet in.

Kom er op terug :)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_139569312
quote:
99s.gif Op zondag 4 mei 2014 17:39 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Dat herdenken van Duitsers is nog steeds taboe, met dank aan de joodse organisaties die het alleenrecht op het leed hebben opgeëist. Zonde.
Ik ga geen ruzie maken uit respect voor slachtoffers. Maar wat een belachelijke onrespectvolle gedachtengang. Ik mag hopen dat je een grapje maakt. Maar je bent wss onwetend en je weet niet wat je zegt. Of je spreekt met onderbuikgevoelens. Hoe oud ben je???

Op 4 mei is het een nationale herdenkingsdag, waarin we alle Nederlandse slachtoffers herdenken. Of dit nu Nederlandse mannen of vrouwen, Christenen,joden, homo's zigeuners , soldaten, burgers of verzetsmensen zijn. Alle Nederlanders die zijn omgekomen door geweld sinds de WO2
  zondag 4 mei 2014 @ 22:46:39 #173
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_139569857
quote:
1s.gif Op zondag 4 mei 2014 22:36 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Ik ga geen ruzie maken uit respect voor slachtoffers. Maar wat een belachelijke onrespectvolle gedachtengang. Ik mag hopen dat je een grapje maakt. Maar je bent wss onwetend en je weet niet wat je zegt. Of je spreekt met onderbuikgevoelens. Hoe oud ben je???

Op 4 mei is het een nationale herdenkingsdag, waarin we alle Nederlandse slachtoffers herdenken. Of dit nu Nederlandse mannen of vrouwen, Christenen,joden, homo's zigeuners , soldaten, burgers of verzetsmensen zijn. Alle Nederlanders die zijn omgekomen door geweld sinds de WO2
Behalve dan toch die Nederlanders die aan het Oostfront tegen de Soviets vochten toch?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_139569993
quote:
1s.gif Op zondag 4 mei 2014 22:36 schreef Skillsy het volgende:
* knip *

Als ik weer eens lees dat het CIDI of Federatief Joods Nederland eens iets eist dan gaan me de nekharen recht overeind staan: Die claimen de holocaust weldegelijk als iets waar alleen de Joden het slachtoffer van waren, dat stuit me erg tegen de borst.

Maar dan denk ik bij mezelf, die rare clubjes kunnen nooit alle Joden vertegenwoordigen. Dat hoop ik dan maar.
pi_139570303
quote:
2s.gif Op zondag 4 mei 2014 22:49 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Als ik weer eens lees dat het CIDI of Federatief Joods Nederland eens iets eist dan gaan me de nekharen recht overeind staan: Die claimen de holocaust weldegelijk als iets waar alleen de Joden het slachtoffer van waren, dat stuit me erg tegen de borst.

Maar dan denk ik bij mezelf, die rare clubjes kunnen nooit alle Joden vertegenwoordigen. Dat hoop ik dan maar.
De holocaust staat inderdaad voor vernietiging van de Joden

Omschrijving uit het woordenboek:

systematische vervolging en uitroeiing van Joden door de nazi's en hun bondgenoten voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog

Maaar het is natuurlijk gakshelder dat de Joden niet de enige slachtoffers waren van vervolging door de nazi's
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_139570455
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 22:54 schreef Buster24 het volgende:

[..]

* knip *

Maar het is natuurlijk glashelder dat de Joden niet de enige slachtoffers waren van vervolging door de nazi's
Precies!

Het is vreselijk dat er zoveel mensen zijn omgekomen...
pi_139571516
quote:
2s.gif Op zondag 4 mei 2014 22:49 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Als ik weer eens lees dat het CIDI of Federatief Joods Nederland eens iets eist dan gaan me de nekharen recht overeind staan: Die claimen de holocaust weldegelijk als iets waar alleen de Joden het slachtoffer van waren, dat stuit me erg tegen de borst.

Dat is jouw interpretatie. Ik heb ze nooit horen zeggen dat uitsluitend joden het slachtoffer waren in wat men holocaust noem.
pi_139572341
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 22:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Behalve dan toch die Nederlanders die aan het Oostfront tegen de Soviets vochten toch?
Broer van mijn opa ( nederlander) is daar overleden. Hij ging bij de SS hij was net 18 en vocht tegen de rooien.

Zijn andere broer is omgekomen, doodgeschoten door de Duitsers omdat hij savonds op straat (dronkend) een Engelse liedje zat te zingen.

Mijn opa enigste die van zijn broers die de oorlog heeft overleefd , heeft zijn been verloren omdat hij moest werken in Duitsland en die fabriek werd gebombadeerd door de gealieerden.

Over mijn oma's familie zal ik mijn bek maar houden
  zondag 4 mei 2014 @ 23:40:10 #179
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_139572431
quote:
1s.gif Op zondag 4 mei 2014 23:38 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Broer van mijn opa ( nederlander) is daar overleden. Hij ging bij de SS hij was net 18 en vocht tegen de rooien.

Zijn andere broer is omgekomen, doodgeschoten door de Duitsers omdat hij savonds op straat (dronkend) een Engelse liedje zat te zingen.

Mijn opa enigste die van zijn broers die de oorlog heeft overleefd , heeft zijn been verloren omdat hij moest werken in Duitsland en die fabriek werd gebombadeerd door de gealieerden.

Over mijn oma's familie zal ik mijn bek maar houden
Een familie met diverse oorlogsachtergrond. Komt het beoordelingsvermogen alleen maar ten goede. 95% van de Nederlanders roept maar wat zonder iets van de achtergrond te kennen, hooguit wat ze op school verplicht door de strot geramd hebben gekregen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_139573355
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 23:40 schreef LXIV het volgende:

[..]

Een familie met diverse oorlogsachtergrond. Komt het beoordelingsvermogen alleen maar ten goede. 95% van de Nederlanders roept maar wat zonder iets van de achtergrond te kennen, hooguit wat ze op school verplicht door de strot geramd hebben gekregen.
Maar we hebben toch allemaal oma's en opa's?

Mijn vaderskant heeft niks met de Wo2 want hij komt uit Oezbekistan

Mijn opa van moederskant komt dan uit een 'foute familie' (ook wel moffen familie genoemd) en mijn oma is overlevende van de Holocaust . In 1948 hebben ze elkaar ontmoet zijn ze samen getrouwd. Echte liefde

Mijn opa heeft veel over de oorlog verteld. We hebben heel lang gezocht naar zijn broer maar we weten niet waar en wanneer hij is overleden. Net bij de SS een jonge jongen die alleen maar bij de SS ging omdat hij wilde vechten voor het katholieke geloof. Stom. Dus ja niet elke SS-er is slecht.

Mijn oma is een ander geval. Mijn oma heeft geen woord over de oorlog gesproken. En zal ze nooit doen (ze leeft nog ze is 91)

Ik ben nooit anti Duits geweest. Ik jank ook niet om overleden familie leden die ik zie op het Joods monument. Ik heb totaal geen wraak. Elk geweld, nationalisme en alle oorlogen zijn zinloos.

Op de vraag "waarom Duitsers wel of niet herdenken" zeg ik NEE, en waarom? Niet omdat ik me niet wil verzoenen met Duitsers want er valt niks te verzoenen want we zijn goed bevriend en we horen bij de EU. Ik zeg nee omdat ik het Nederlandse national dodenherdenking zie als iets gereserveerd voor Nederlanders. Als ik op 4 mei stil ben denk ik vooral aan de verzetsmensen. Mensen die gestreden hebben voor mijn vrijheid en uit respect blijf ik hen op 4 mei herdenken samen met alle andere Nederlanders die zijn omgekomen. Dit zal ik altijd blijven doen.

Ik ben heel ruimdenkend verder. En ja er zijn vreselijke dingen gebeurd in Duitsland (Dresden) en in Japan ( atoombommen) maar op 5 mei vieren wij vrijheid en staan we stil hier bij stil.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom ik me zo opwind omdat aantal Nederlanders Duitsers willen herdenken. Laat zij Duitsers herdenken. Laten Moslims de Palestijnen herdenken prima. Maar 4 mei blijft voor mij een dag waar ik de Nederlandse slachtoffers herdenk

No offense. En ik trek me terug uit de discussies. Allemaal een feestelijke dag morgen.

Gegroet
pi_139589400
quote:
2s.gif Op zondag 4 mei 2014 22:49 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Als ik weer eens lees dat het CIDI of Federatief Joods Nederland eens iets eist dan gaan me de nekharen recht overeind staan: Die claimen de holocaust weldegelijk als iets waar alleen de Joden het slachtoffer van waren, dat stuit me erg tegen de borst.

Maar dan denk ik bij mezelf, die rare clubjes kunnen nooit alle Joden vertegenwoordigen. Dat hoop ik dan maar.
Mischien minder spreken met onderbuikgevoelens? Ik lees ook weleens iets wat me stoot. Maar CIDI staat zeker NIET gelijk aan het joodse gemeenschap. Net als de PVV niet gelijk staat voor het Nederlandse bevolking. Moet ik als Nederlander me verantwoorden omdat meneer Wilders een domme film of Marokkanen ten schande brengt? Voel jij je verantwoord? Ik dacht het niet. Soms moet je leren om nieuws te negeren. Ik weet overigens weinig van CIDI af en als ik lees dat ze er ergens niet mee eens zijn denk ik ach....trollen moet je negeren toch?

overigens de holocaust wordt apart herdacht (in Israël afgelopen 27 april) Ik herdenk op 4 mei alle Nederlandse slachtoffers en 4 mei is geen holocaust herdenking

Toen met die vliegtuig gebeuren 2 jaar geleden ivm Duitse soldaten was het CIDI of één of ander joods organisatie daar fel op tegen klopt en i do''nt blame them. Maar ook de organisaties voor verzetsmensen kwamen in actie. Alleen zij waren stiller of minder aanwezig sowieso omdat de media daar weinig aandacht aan schenkt maar ook omdat zij hun stem niet hard hebben laten horen en zich opvallend afzijdig hebben gehouden. Binnen de verzets organistaties is veel kritiek geweest op hun afzijdige houding. Dit weet ik omdat mijn vader lid hiervan is.
pi_139591284
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 17:45 schreef Skillsy het volgende:
* knip *
Daarom staat dat tweede zinnetje er ook bij hè.
pi_139591423
quote:
2s.gif Op maandag 5 mei 2014 18:47 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Daarom staat dat tweede zinnetje er ook bij hè.
Ik bevestig het zinnetje
pi_146396442
Voormalige vijanden herdenken samen hun gevallen kameraden,

Op donderdag 13 november 2014 zal bij het Monument van Verdraagzaamheid in de Limburgse Gemeente Leudal voor de veertiende keer een jaarlijkse internationale herdenking plaats vinden. Het in 2001 opgerichte monument herdenkt de meer dan 700 militairen van 11 nationaliteiten die tijdens de Tweede Wereldoorlog in dit gebied omkwamen. Het is hiermee het eerste en enige monument in Nederland, waar ook Duitse en Oostenrijkse slachtoffers herdacht worden.

Waren ze elkaar tijdens de luchtgevechten tijdens de Tweede Wereldoorlog tegen gekomen, dan had een van hen dit waarschijnlijk niet kunnen navertellen. Nu komen ze voor het vierde jaar op rij samen naar dit monument om als vrienden sámen te herdenken. De ene is de Britse veteraan Harry Irons DFC (89) die als RAF staartschutter meer dan 60 missies boven Nazi Duitsland meemaakte. De ander is de Duitser Wilhelm Desinger (90), een Luftwaffe Ace; die aan het Oostfront zeven Russische vliegtuigen neerschoot.

Samen herdenken en bezinnen, het kan al 14 jaar in het Leudal! De laatste jaren niet alleen op de dag van de herdenking zelf, maar ook tijdens de, om de herdenking heen, georganiseerde veteranenweek. De deelnemers aan deze bijzondere week zijn niet allemaal veteraan. Ook leden van het voormalig verzet, slachtoffers van de Holocaust én jonge veteranen sluiten zich hierbij aan. Ongedwongen, en op eigen initiatief, treden voormalige vijanden met elkaar in gesprek. Tijdens een bezoek aan SG St. Ursula Heythuysen praten ze ook met de scholieren van deze middelbare school over hun ervaringen
.
De bezoekers delen een donker verleden; tijdens de gesprekken met de jeugd geven ze daar een nieuwe toekomst aan.

Dit jaar heeft de veteranenweek een speciaal landmacht; tintje. Naast een bezoek aan de school vindt er, ter gelegenheid van het 200 jarig bestaan van het predicaat Koninklijk; van de landmacht, een bezoek plaats aan de Generaal-Majoor de Ruyter van Steveninck Kazerne in Oirschot.

Tijdens de internationale herdenking, die plaats vindt bij het Monument van Verdraagzaamheid op donderdag 13 november 2014 (aanvang 14.00 uur), zal bij goede weersomstandigheden een originele Spitfire een Flyby verzorgen ter ere van de gevallenen.

Het monument is gelegen naast het Bezoekerscentrum Leudal, Roggelseweg 58, 6081 NP, Haelen . Zie voor meer informatie: www.leudalmonument.nl of www.facebook.nl/leudalmonument
pi_148645480
quote:
2s.gif Op zondag 4 mei 2014 22:49 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Als ik weer eens lees dat het CIDI of Federatief Joods Nederland eens iets eist dan gaan me de nekharen recht overeind staan: Die claimen de holocaust weldegelijk als iets waar alleen de Joden het slachtoffer van waren, dat stuit me erg tegen de borst.

Maar dan denk ik bij mezelf, die rare clubjes kunnen nooit alle Joden vertegenwoordigen. Dat hoop ik dan maar.
Dat verzin je ter plekke en heb je er hoogstens zelf van gemaakt, beide organisaties stellen nergens dat de Holocaust alleen de Joden trof, maar de uitzonderlijke en exclusieve positieve van Joden, helaas, kan je moeilijk negeren. Daarnaast hoe kan het jou nou tegen de borst stuiten, ik vind het altijd zo vreemd dat mensen die niet tot de grote getroffen groepen behoren zich beledigd voelen en dat deze mensen vinden dat slachtoffers vooral zoveel mogelijk hun mond moeten houden omdat het al zo lang geleden zou zijn, dan ligt het probleem toch vooral bij jou, en andere van deze mensen dus, en duidelijk niet bij de organisaties die jij noemt. Om terug te komen op het onderwerp van dit topic, Duitsers dienen niet als Duitsers herdacht te worden, en zeker niet als soldaten. Het argument is dat zij symbool waren voor wat fout was in die tijd. Hoe individuele Duitsers hun familie zelf herdenken staat hier voor een groot deel los van maar algemene herdenkingen voor Duitsers en Duitse soldaten dienen ten alle tijden voorkomen te worden. Het geeft een verkeerd beeld over de Tweede Wereldoorlog. Dat dienen we in deze beroerde tijden er toch niet bij te krijgen.
  maandag 2 mei 2016 @ 15:56:28 #186
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_161873674
Nog geen relletjes, dit jaar?
  maandag 2 mei 2016 @ 17:19:44 #187
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_161875459
quote:
6s.gif Op maandag 2 mei 2016 15:56 schreef Nibb-it het volgende:
Nog geen relletjes, dit jaar?
Heb er nog niet veel over gehoord. Ik las wel dat er steeds meer gezamenlijke herdenkingen met Duitsers worden georganiseerd, dit jaar. Dat is prijzenswaardig.
Dit, dus.
pi_161876607
quote:
14s.gif Op maandag 2 mei 2016 17:19 schreef Buitendam het volgende:
Heb er nog niet veel over gehoord. Ik las wel dat er steeds meer gezamenlijke herdenkingen met Duitsers worden georganiseerd, dit jaar. Dat is prijzenswaardig.
Kom dan starten we maar weer, ik vind het een ideologisch zwaktebod om het samen te vieren, net alsof er geen 'fout' bestaat :)
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  maandag 2 mei 2016 @ 18:09:25 #189
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_161876704
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 18:05 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Kom dan starten we maar weer, ik vind het een ideologisch zwaktebod om het samen te vieren, net alsof er geen 'fout' bestaat :)
:D Volgens mij is in de afgelopen topics alles wel zo'n beetje gezegd. Anders vallen we in herhaling.
Dit, dus.
pi_161876818
quote:
14s.gif Op maandag 2 mei 2016 18:09 schreef Buitendam het volgende:

[..]

:D Volgens mij is in de afgelopen topics alles wel zo'n beetje gezegd. Anders vallen we in herhaling.
Dat weet ik wel vrij zeker :P
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  dinsdag 3 mei 2016 @ 21:43:29 #191
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_161907164
quote:
14s.gif Op maandag 2 mei 2016 17:19 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Heb er nog niet veel over gehoord. Ik las wel dat er steeds meer gezamenlijke herdenkingen met Duitsers worden georganiseerd, dit jaar. Dat is prijzenswaardig.
Een (ik meen) minderjarig meisje heeft op sociale media kennelijk toch nog voor enige #ophef gezorgd. Ik begon me al lichtelijk zorgen te maken.
pi_161928384
Voor mij geen herdenking van de Duitse oorlogsparasiet, ze liggen waar ze horen te liggen.
Ik heb ze nooit herdacht en zal dat ook nooit doen.
"You can call me Susan if it makes you happy"
  woensdag 4 mei 2016 @ 23:02:37 #193
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_161934843
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 20:14 schreef TLC het volgende:
Voor mij geen herdenking van de Duitse oorlogsparasiet, ze liggen waar ze horen te liggen.
Ik heb ze nooit herdacht en zal dat ook nooit doen.
Die noteren we even. Bedankt.
Dit, dus.
pi_161964749
Stel dat er tussen die Duitse Wehrmachtsoldaten jongens zaten die helemaal geen nazi waren, en alleen maar meededen omdat ze anders werden doodgeschoten.
Willen deze jongens (postuum) wel "pauschal" herdacht worden met hun dienstmaten die wél meededen uit overtuiging. Inclusief alle hoge officieren. Ik denk het niet.
Het is dan beter dat de familie van zo'n individuele soldaat zelf een eerbetoon houdt voor díe ene soldaat, ipv dat er een krans wordt gelegd voor alle Duitse militairen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  woensdag 19 april 2017 @ 16:40:26 #195
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_170333212
quote:
Gemeente haalt namen ‘foute’ Nederlanders van monument
Een monument in Leidschen-Voorburg bevatte de namen van 3 SS-ers en iemand die vocht tegen het verzet.

De gemeente Leidschendam-Voorburg gaat de namen van vier Nederlanders verwijderen van een oorlogsmonument in de stad. Zij blijken na onderzoek ‘fout’ te zijn geweest in de Tweede Wereldoorlog, zo bevestigt de gemeente na berichtgeving in het Algemeen Dagblad. (NRC).
Het eerste relletje van het jaar.
  woensdag 19 april 2017 @ 21:46:15 #196
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_170341201
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 16:03 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Stel dat er tussen die Duitse Wehrmachtsoldaten jongens zaten die helemaal geen nazi waren, en alleen maar meededen omdat ze anders werden doodgeschoten.
Willen deze jongens (postuum) wel "pauschal" herdacht worden met hun dienstmaten die wél meededen uit overtuiging. Inclusief alle hoge officieren. Ik denk het niet.
Het is dan beter dat de familie van zo'n individuele soldaat zelf een eerbetoon houdt voor díe ene soldaat, ipv dat er een krans wordt gelegd voor alle Duitse militairen.
Je hoeft het uniform of de rang toch ook niet te herdenken? Even stilstaan bij de ontzettend verdrietige situatie waarin een gedwongen soldaat heeft gezeten kan ook. Kan de familie de persoon herdenken.
Dit, dus.
pi_170346524
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 21:46 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Je hoeft het uniform of de rang toch ook niet te herdenken? Even stilstaan bij de ontzettend verdrietige situatie waarin een gedwongen soldaat heeft gezeten kan ook. Kan de familie de persoon herdenken.
Precies. Iedereen kan dat op eigen houtje doen.
Bij de officiële herdenkingen moet het gewoon zo blijven als het is, vind ik.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_170347113
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 21:46 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Je hoeft het uniform of de rang toch ook niet te herdenken? Even stilstaan bij de ontzettend verdrietige situatie waarin een gedwongen soldaat heeft gezeten kan ook. Kan de familie de persoon herdenken.
Je bent het dus met me eens.
Herdenking door die particuliere familie: prima!
Maar natuurlijk niet samen met het officiële krans-leggen.

Overigens zijn de familieleden van de Duitse Wehrmachtgesneuvelden in het algemeen positief over het onderhoud van de graven. Die zitten echt niet te wachten op een extra krans bij de officiële 4 mei herdenking.
Waarom in hemelsnaam dan iets veranderen?


https://nl.wikipedia.org/wiki/Karl-Heinz_Rosch
Moet je kijken! Een extra Wikipedia pagina voor een Wehrmachtsoldaat die kinderen redde in een boerderij in Brabant. Prima eerbetoon voor een goedwillende Wehrmachtsoldaat.
Niks veranderen aan het officiële 4 mei gebeuren dus..

[ Bericht 15% gewijzigd door Twentsche_Ros op 20-04-2017 09:05:00 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_170347335
Zoals ik het begrijp is het zo dat er nu in termen van daders en slachtoffers wordt gesproken, maar er in wezen slechts slachtoffers zijn geweest in algemene termen, het had namelijk net zo goed omgedraaid kunnen zijn.

Wat herdacht zou moeten worden naast de slachtoffers is de erkenning dat wij er gezamenlijk voor moeten zorgdragen dat de omstandigheden voor een dergelijke situatie vroegtijdig herkent en ontmanteld kunnen worden om herhaling te voorkomen. Dus niet slechts een ceremonie en herdenking, maar de aanloop en psychologische structuren begrijpen die dit mogelijk hebben gemaakt.

Het kan ieder mens en ieder volk zijn die in een dergelijk situatie terecht kan komen.. Dus moraal heeft hier geen plaats in. Dat is achteraf.
pi_170379659
quote:
14s.gif Op woensdag 12 maart 2014 16:45 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Op het moment dat er zelfs Duitse en Nederlandse veteranen gezamenlijk herdenken vervalt dat argument sowieso. De aversie richting Duitsers is terecht allang aan het wegebben. Ik was vorig jaar nog in Kamp Vught waar de kinderherdenking plaatsvond. Volop Duitsers aanwezig. Er werd zelfs in het Duits gezongen en gesproken. De nuance die jij zo hardnekkig wilt ontkennen wordt door een hoop mensen al omarmd. Zelfs in de memoriecentra zoals Westerbork en Vught.
Gezamenlijke herdenking kan natuurlijk.
Maar niet bij de officiële herdenking op 4 mei. Laat dat gewoon zoals het was.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')